Kapittel 6. Guds overjordiske
og jordiske skapninger: Englene og menneskene.
Matt.
22,30
Rom.5,12ff.
|
§ 25.
Hvem er englene?
Englene
hører med blant Guds ypperste skapninger: personvesenene.
De er både like og ulike menneskene.
Engler og mennesker er like i det at de er åndspersonlige
bevisste skapninger.. Men ellers er de meget ulike.
Mennesket er skapt som en slekt, englene derimot som enkeltindivider.
Englene forplanter seg ikke.
Denne
forskjell kommer også til uttrykk i Skriften på den måten at englene
står enkelt individuelt ansvarlig overfor Gud for alt de
er og gjør.
Menneskene
derimot står ansvarlig som slekt: Det en har gjort,
det har de alle gjort.
Hvis
en engel synder, blir bare han ansvarlig for det. Da mennesket syndet, ble hele slekten underlagt synd, de ble
alle
syndere.
Dels
av denne grunn og dels av den grunn at englenes synd er den kvalifiserte
synd sier Skriften at Guds Sønn ikke tok seg av englene, men bare
av Abrahams ætt.
|
Hebr.
2,16
Jes.
53,6
o.m.a.
Hebr.l,3.
Kol.l.16.
l.Mos. 2,2-4.
|
Smnlgn.
"Oss" i l.Joh.1,7 og alle de ganger det tales om renselse
fra "våre" d.v.s. menneskenes synder.
Når ble englene skapt'?
Det
sier Skriften intet om. Det
er av de ting vi ikke trenger å vite, og derfor heller ikke har
fått vite noe om. Men
så meget vet vi at de eksisterte ikke før skapelsen av verden, Og
de er heller ikke skapt etter verdens skapelse ble fullendt.
Men om de er skapt før, etter eller samtidig med mennesket, vet
vi ingenting om.
Det som har betydning for oss
er at englene møter oss i Guds frelsesåpenbaring, og de spiller
en stor rolle i den. Og
der møter vi dem som usynlige, åndspersonlige vesener med med
individuelt viljeliv og erkjennelsesliv.
Derfor kaller vi dem Guds overjordiske skapninger.
§ 26.
Englenes tjeneste.
Navnet engel betyr sendebud,
og er egentlig et embetsnavn. Det sier ikke noe om englenes vesen,
men om deres tjeneste. Og vi vet fra Skriften langt mer om deres
tjeneste enn om deres vesen.
Eller rettere: Det
vi vet om deres vesen kommer til vår kunnskap gjennom deres tjeneste
i frelsesåpenbaringen.
|
Hebr.l,14. Salme103,20-21. Salme104,4.
5.Mos.33,2; Gal.3,19.
Luk.l,26:2 9; 24,4 ff
|
Generelt
sier Skriften at englene er sendt ut, som Guds tjenere, for deres skyld som skal arve frelse. Denne tjeneste
yter de på forskjellige måter; men den består alltid i å utføre
Guds rådslutninger og forkynne
dem for menneskene.
Ved alle viktige og grunnleggende
begivenheter i Guds rike møter
vi dem:
Ekspl.: De er med ved lovgivningen
på Sinai. De forkynner Jesu unnfangelse og fødsel.
De er med som vitner om oppstandelsen.
De spiller en stor rolle ved Kristi gjenkomst.
Stort sett kan vi si at engleåpenbrelsen
spiller en veldig rolle gjennom hele den gamle pakt:
F.eks. l.Mos.19,2 ff; Dan.6,23
og mange andre steder på liknende måte.
De spiller en særlig rolle før
og omkring Kristi fødsel og fullbyrdelsen av hans gjerning og
i forbindelse med den første menighets tilblivelse.
|
Matt.25,31-46. |
De
kommer også til å få avgjørende betydning i forbindelse med Kristi
gjenkomst.
I alle disse tilfelle dreier det
seg om synlige
engleåpenbarelser. Derimot
synes de synlige
engleåpenbarelser å spille
mindre rolle i tiden fra frelsens fullbyrdelse og inntil Jesus
kommer igjen.
Men det betyr ikke at ikke englene har
en stor betydning også i denne tid.
|
l.Pet.
1,12
Ef.3,l0.
Luk.
15,10.
Matt.
18,l0.
Apgj. 12,15
Luk. 16,22.
|
De
er interessert i Guds menighets liv og vekst. For det første attrår
de å skue inn i frelsens hemmelighet.
Et
slående eksempel på englenes interesse for frelsens åpenbarelse
og samtidig uttrykk for at de ikke kan erkjenne den er det som
fortelles om Kornelius i Apgj.10.
Englene kan åpenbare seg for Kornelius for å hjelpe ham;
men de kan ikke forkynne evangeliet til frelse for ham; de ber
ham sende bud på Peter.
For
det annet gleder englene seg over hver synder som omvender seg.
I
det hele tatt følger englene nøye med i det som skjer. Det er
ord som tyder på at hver kristen har sin personlige engel.
I hvert fall er det sikkert at hver menighet med sin leder
er tildelt en særskilt engel.
Se
innledningen til sendebrevene i Åp. 2,1.8.12.18 og 3,1.7.14.
I
en sum: det er en nøye forbindelse mellom mennesker og engler.
Men denne forbindelse er i alminnelighet (d.v.s. bortsett
fra de spesielle engleåpenbarelser) bevisst
bare på englenes side.
På menneskets side
er den ubevisst. Det
har sin hovedgrunn i at Gud ikke vil at mennesket skal dyrke englene.
Enhver form for å prøve å gjøre forholdet til englene bevisst
ved å dyrke dem, er synd.
Særlig
alvorlig taler her ordet i Joh.Åp.19,10 og 22,9-10:
Johannes
vil falle ned og tilbe den engel som åpenbarer seg for ham; men
da advarer engelen ham: "Var deg for det!
Jeg er din og dine brødre profetenes medtjener og deres
som tar vare på ordene i denne bok. Gud
skal du tilbe!"
|
Åpenb.19,10;
22,9-10.
l.Kor.11,10.
l.Tim. 5,21.
2
Pet. 2, 11.
l.Kor.6,3.
1.Pet.
1,12.
Job.4,18.
|
Smnlgn.
Kol.2,18 der engledyrkelse kalles avgudsdyrkelse.
Visstnok taler ordet om
at det er rett av en kristen å stelle seg så at han ikke pådrar
seg englenes avsky. Og
det er kristelig rett å regne med det Guds ord sier om englene,
som konkrete kjensgjerninger.
Men en kristen må ikke sette sin lit
til
engler, ikke tilbe dem eller på noen annen måte dyrke dem.
En kristen har bare en grunnvoll for sin tro: Guds nåde
i Jesus Kristus
slik den er åpenbart i evangeliet. Hvordan er englenes makt?
P.d.e.s. sier Guds ord at englene
er "større i styrke og makt enn menneskene.
Men p.d.a.s. sies det også at de troende skal være med
og "dømme engler".
Englene erkjenner alt som Gud sender dem til å utføre.
Men - som vi har sett - fatter de ikke evangeliets hemmelighet.
Gud "finner ufullkommenheter" hos dem.
Job.4,18 bar vært brukt som begrunnelse
for at englene ikke skulle være etisk
fullkomne.
D.v.s. at det fra Skaperens side skulle klebe noe ved dem,
som gjorde at noen av dem kom til å sette seg opp mot Gud.
Men det behøver ingen nærmere påvisning hvor skriftstridig
og gudsbespottelig en slik anvendelse av dette ordet er.
Hittil er bare talt om englenes
oppgave i forhold til menneskene.
De har også en annen oppgave: Å hylle og tilbe Gud.
Guds Hellige Majestet er omgitt av englehyllest.
Om denne englenes oppgave kan vi intet si, - annet enn
det at Guds ord legger stor vekt på den.
De viktigste ord her er: Jes.
6,3: Åpenb. 4,8,
Salme 103,20-21 og likn. uttrykk i andre salmer.
§ 27.
Om rangordningen blant englene.
Skriften taler om mange verdighets-
og rangtrinn i forbindelse
med englene:
|
l.Mos.3,24;
Esek. 1,5 ff;
Åpenb.4,6; 5,8; 6,1.
Juda 9;
Dan.1O,13;
Åp.10,1; 1Tim 5,2l;Åp:l8,1; Jes.6,3;Kol.1,16.
Dan. 10.
Efes. 6,10-18.
Matt.26,53.
Åp.19,14.
1.
Tess. 4,16.
l.Mos.
1,26-27.
|
Det
er kjeruber eller livsvesener.
Det er englefyrster (særlig nevnes Mikael og Gabriel),
det tales om "veldige engler" og "utvalgte engler;"
det tales om "engler med stor makt," om serafer, om "troner,
herredømmer, makter og myndigheter."
Hvordan det nærmere bestemt har
seg med denne rangordning vet vi ikke. Vi skjønner bare at hver engel har sin rang etter som Gud har
skapt ham og gitt ham tjenesten.
Dette er så fast ordnet at endog
etter sitt fall, beholder de falne engler innbyrdes seg imellom
denne rangordning. Det
ser vi både av Dan.10 og av Efes.6,10 ff.
Men om vi ikke kan si noe om denne
rangordning i detalj, så vitner dog Skriften klart
nok at hele englehæren er undergitt Sønnen, og står til hans særlige
tjeneste.
Se f.eks. Matt.26,53; For den
saks skyld kunne Sønnen be Faderen og han ville ha sendt 12 legioner
engler.
Sønnen er overhodet og fyrsten
over alle engler. "Hærene
i himmelen" følger
ham. Av denne grunn
kalles Kristus også en "overengel" (erkeengel).
Alt i alt er det ikke meget vi
kan si om englene, og enda mindre forstår vi.
Men det er klart at de spiller en viktig rolle siden Guds
ord taler så meget om dem.
Det viktigste for oss er da å regne med dem akkurat slik
som Guds ord vitner om dem.
Hva Skriften sier om de onde,
falne engler kommer vi nærmere inn på i forbindelse med kapitlet
om synden.
§ 28.
Menneskets skapelse.
Det viktigste av alt som sies
om menneskets skapelse, er at det er skapt i Guds bilde:
"Og Gud sa:
La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse.
Og de skal herske
over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over feet
og over all jorden og over alt kryp som rører seg på jorden.
Og Gud skapte mennesket i
sitt bilde, i Guds bildeskapte
han det, til mann og
kvinne skapte han dem."
Hva betyr det at mennesket er
skapt i Guds bilde? Hva
inneholder gudlikheten?
Etter Skriften vil vi gi et dobbelt
svar på det: et generelt
og et mer
spesielt
svar.
Generelt
er svaret dette: Mennesket
er et åndslegemlig personvesen
med individuelt vilje-
og erkjennelsesliv. Det
er skapt til å leve sammen med Gud i verden, og det - så lenge
det er i denne verdensordning - bundet av rom og tid.
Gudbilledligheten kommer først
og fremst til uttrykk i menneskets
sjel og
ånd: Det har en udødelig
sjel. Og det har
evne til å erkjenne
Gud og vilje
som stemmer overens med Guds
vilje. Mennesket
har i ordets virkelige betydning
en fri vilje.
Nettopp disse ting: udødeligheten,
evnen til å erkjenne Gud og den frie vilje er det som viser at
mennesket er skapt i Guds bilde.
Mennesket har et sjelsliv som er kvalitativt for skjellig
fra dyrenes.
|
l.Mos.
9,4.
l.Mos.2,7
l.Tess.5,23.
|
I
følge Skriften har dyrene også sjel, men ikke ånd.
Men dyrenes sjel er ikke udødelig; de har ikke noe erkjennelsesliv
eller noen fri vilje. Dyrenes
sjel er meget mer å forstå som et animalsk livsprinsipp.
dyrenes sjelsliv består i og med deres legemsliv.
Og dets formål er å oppholde og regulere deres legemsliv.
Det gis ingen forutseninger for personsamfunn i dyrenes sjelsliv.
Men nettopp evnen til personsamfunn
- med Gud og med hverandre - er det som karakteriserer menneskets
sjelsliv.
Nå taler Skriften om mennesket
på dobbelt måte: Dels
todelende
(diohotomisk):
sjel og legeme, og dels
tredelende
(triohotomisk): ånd,
sjel og legeme.
Hvilken inndeling en bruker er likegyldig bare en fastholder
gudbilledligheten og menneskesjelens kvalitative forskjell fra
dyresjelen.
Derimot er det å hevde at forskjellen
på mennesket og dyrene er den at dyrene har sjel og legeme mens
mennesket har ånd, sjel og legeme misvisende.
Og hvis man sier at menneskets gudbilledlighet består i
at mennesket har ånd foruten sjel og legeme, mens dyrene bare
har sjel og legeme, da blir det rent galt.
Forskjellen ligger ikke bare at mennesket har ånd + sjel
og legeme, men deri at
det har et sjelsliv av helt annen art enn dyrene.
Det rette er å hevde at enten
det i Skriften bare kalles sjel
eller det kalles
sjel og ånd,
så menes det den ene og samme ting.
Menneskets gudbilledlighet ligger
altså først og fremst i den åndelige side ved menneskets personlighet.
Men ut ifra det får gudbilledligheten sine følger for hele
menneskets liv og vesen.
Derfor kan vi tale om menneskets gudbilledlighet også på
en mer spesiell
måte.
Menneskets gudbilledlighet kommer
til uttrykk; 1) i menneskets individuelle forhold til Gud,
2) i menneskenes innbyrdes forhold
(den sosiale side ved gudbilledligheten) og 3) i menneskets
forhold til skapningen
(den kulturelle side ved gudbilledligheten).
Disse vil vi prøve å betrakte hver for seg.
1)
Den individuelle side ved gudebildet.
Den består i menneskets syndfrihet.
Visstnok nevnes ikke ordet "syndfrihet"
i skapelsesberetningen.
Men den danner forutsetningen
for det som fortelles i 2,17.
|
l.Mos.2,17
|
Syndfriheten
er ikke ensbetydende med fullkommenhet.
De første mennesker var syndfri, men ikke ferdig utviklet.
De var skapt til utvikling i samlivet med Gud og
i sin herskerstilling over skapningen.
Og nettopp for å utvikles, ble mennesket satt på en lydighetsprøve.
Det karakteristiske ved denne
lydighetsprøve er at mennesket fikk et forbud som det ikke kunne
forstå hvorfor det skulle overholde og som det ikke kunne ha noen
egeninteresse av å overholde. Det
ble ikke sagt: Den og den plante må du ikke ete av, for den er
skadelig. Da hadde mennesket kunnet forstå hvorfor det ikke skulle ete
av den, og da hadde det hatt egeninteresse av å holde seg borte
fra den. Nei, det
fikk forbud mot å ete av et tre som ville gi mennesket noe det
var bestemt til å oppnå.
Hvorfor? Fordi mennesket skulle lære å være lydig for Guds
skyld, og fordi det var på erfaringens
vei det skulle lære å kjenne forskjell på godt og ondt.
Ved lydighet mot Gud og gjennom samliv med ham skulle mennesket
utvikles til å bli fullkomment.
Denne lydighetsprøve viser at
mennesket hadde evnen til, muligheten
for (disposisjonen til) ikke å synde, og dermed til å fullkommengjøres
ved bevisst personliv.
Livet
skulle gi kunnskapen. Eller
om vi vil si det slik: kunnskapen
skulle vinnes på erfaringens
vei, ikke på teoriens vei.
Nå er menneskets gudbilledlighet
blitt ødelagt gjennom syndefallet; men denne grunnlov står allikevel
fast også i frelsesutviklingen for mennesket:
Det er på erfaringens, ikke på teoriens vei mennesket
skal vinne kunnskap om godt og ondt og - gjennom helliggjørelsen
- bli lik Gud. Teoretisk kunnskap om Gud og om "godt og ondt"
som ikke utfolder seg i samfunn med Gud, er også i dag farlig
for mennesket.
Sammenfattende må vi derfor si
om menneskets individuelle gudbilledlighet at det var syndfritt,
men også "uferdig", uutviklet, men med alle muligheter
for å utvikles til å bli det Gud hadde tenkt med det: lik Gud
i å kjenne godt og ondt.
2) Gudsbildet i menneskets
innbyrdes liv. Den
sosiale side ved gudebildet.
Den består i at mennesket er skapt
som mann og kvinne. Merk vekslingen mellom entall og flertall
i l.Mos.l,27:
"Gud skapte mennesket
i sitt bilde, i Guds bilde
skapte han det,
til mann og kvinne skapte han dem."
|
l.Mos.l,27.
|
Først
som mann og kvinne er mennesket det Gud har tenkt og villet med
det. Det er ingen tilfeldighet at dette understrekes så sterkt nettopp
i forbindelse med at mennesket er skapt i Guds bilde.
Det
enkelte menneske representerer ikke den fullstendige
gudbilledlighet.
Fullstendig blir den først
i menneskets samfunn med andre mennesker,
og da naturligvis først; og fremst -
primært - i forholdet til ektefelle og barn.
Det
som karakteriserer ekteskapet er at de to mennesker er ett.
|
l.Mos.2,24.
Matt.19,4-6. l.Mos.l,26-27.
|
Det
er gitt som det karakteristiske uttrykk for hva ekteskapet egentlig
er både i skapelsesberetningen og i Jesu lære om ekteskapet.
Av
sammenhengen i l.Mos.l,26-27 får vi det fulle lys over hva det
betyr at "de to er ett kjød."
Tvekjønnetheten omfattes og sammenbindes av en høyere enhet
og denne enhet er ikke at både mann og kvinne er mennesker
og har menneskets felles artskjennetegn (i så fall var jo alle
mennesker ett kjød, men det er ikke det
som skal sies med dette uttrykk).
Den høyere enhet som overgriper og omfatter mann og kvinne
i ekteskapet er at
ekteskapet som sådant er med og fullstendiggjør gudbilledligheten.
Det
kan kanskje synes for meget sagt, men det er en realitet i det
etter Guds ord; Det er en analogi (ikke kongruens!)
mellom Treenigheten og det at mennesket er skapt som mann og kvinne.
"Analogien mellom Gud og mennesker består i sosial henseende
deri at som den ene
Gud er uoppløselig tre
personer, således dannes ved toheten
av mann og hustru såvel to personer
som et overgripende enhetsbånd mellom dem. (o.v.-s.) Det som ikke
kan bli likt er at Treenigheten tillike er en person, ett Jeg;
det vil aldri kunne sies om mann og hustru annet enn i uegentlig
betydning.
Når
vi tenker på hvilket opphøyet syn Guds ord har på ekteskapet og
hvilken grunnleggende betydning det tillegges, er det ikke underlig,
om nettopp ekteskapet er blitt særlig angrepet av sjelefienden,
som vi senere kommer til å se. - I det hele tatt blir nettopp
de uttrykk menneskets gudbilledlighet har spesielt gjenstand for
hans angrep. Det er da heller ikke så underlig at både
hedenskap og såkalt teologi som forlater Guds ord og glir over
i verdslig filosofi, nekter dette syn på mann og kvinne.
I hedenskapet kommer det til uttrykk i kvinnens undertrykte
stilling - ofte likefram fornedrete stilling. I
den såkalte teologi kommer det til uttrykk i at man nekter "de
to skal være ett kjød" er å oppfatte om mann og hustru.
Det er i barna,
ikke i det innbyrdes forhold
- de to er ett kjød. Dermed
har man i virkeligheten fornektet et grunnleggende ord Gud har
gitt om mennesket.
3) Menneskets
gudbilledlighet i forhold til skapningen. Den
kulturelle
side ved gudsbildet.
|
l.Mos. l, 26.28.
|
Den
kommer til uttrykk i den herskerstilling Gud gir mennesket
over jorden.
Merk særlig uttrykkene: "de
skal herske.. .." Og
"Oppfyll jorden og legg den under eder." Jfr. v,29:
"Se, jeg gir eder..."
Her er gudbilledligheten tydelig.
Likesom Gud er Herre over alle ting, så skal
mennesket herske - på Guds vegne - over alt på jorden.
Derimot å utstrekke menneskets
herredømme til skaperverket utenom jorden (universet) går ikke.
Men luften må regnes med til jordens sfære.
Det er da heller ikke underlig
at sjelefienden på en spesiell måte prøver å ødelegge denne menneskets
herskerstilling over jorden ved å få det til å misbruke den.
|
l.Mos.2,20
|
Den
første kulturytring møter vi i l. Mos.2,20, Mennesket benytter sprog.
Og "sproget" er for den teoretiske erkjennelse
(fornuften) hva hånden er for det tekniske talent." (O.V.-S.)
All kultur er utenkelig uten sprog.
Det er da også meget karakteristisk
at utgravningene i Mesopotamia og Palestina viser at endog skriftsproget
har vært velutviklet i meget gammel tid.
Prinsipielt må vi altså
se naturvitenskap og teknisk utvikling som noe gudvillet, som
noe som hører med til menneskets sanne vesen.
Inn under dette går, siden syndfallet brakte sykdom og
lidelse inn i verden, også legevitenskapen.
Det kan ikke ut fra Skriften hevdes at det er noe prinsipielt
urett i at en kristen søker lege.
Visstnok ble også menneskets kulturoppgave
skjemmet og ødelagt av synden.
Men Gud har like lite fratatt mennesket den som han har
opphevd ekteskapet etter syndefallet.
Derfor ser vi også at Gud gjentar
det han har
sagt om menneskets herskerstilling over jorden, etter syndefallet.
|
l.Mos.9,l
ff. |
Det
som her er sagt om menneskets gudbilledlighet gir uttrykk for menneskenes
livsbehov. Det gir
også uttrykk for de lover Gud har gitt for menneskets liv på jorden.
Og det vil vi nå kort prøve å betrakte i neste kapitel.
|
|