Hebr.l,
3.
Apgj. 17,26.
Apgj. 17,24-28.
|
Om
dette fins flere grunnleggende ord: "Dersom den Allmektige
bare ville tenke på seg selv og dra sin Ånd og sin ånde til seg
igjen, da skulle alt kjød oppgi ånden på en gang, og mennesket bli
til støv igjen." Og
mange likn. ord.
Det er Guds nærvær i det
skapte som gjør at alle ting består.
"Han bærer alle ting ved sin krafts ord."
Det er også uttrykt på denne måten:
"I ham er det vi alle lever, rører oss og er til."
Det samme
ord i Ap.gj. viser også hvordan Gud leder og styrer historiens
gang, hvordan han har gitt nasjonene deres land, o.s.v.
Men det kommer vi nærmere inn på i neste kap. Vi antyder
det bare her som et av Skriftens mange uttrykk for hvordan Gud
oppholder det han har skapt.
§ 24. Hva menes med Oppholdelse?
Det er et gammelt spørsmål hvordan
man skal definere oppholdelsen.
Og det er naturligvis også blitt gitt mange svar på det.
Men det eneste skriftmessige svar etter det vi har antydet
i foregående §, er dette:
Oppholdelsen er fortsatt
skapelse.
Som alle ting ble til
ved Guds ord, så
oppholdes det også ved Guds
ord.
For oss mennesker er oppholdelsen
best kjent gjennom det kaller
Guds styre. Men framstillingen av
det, kommer under omtalen av menneskets historiske liv på jorden.
|