Kapittel 4. Skapelsen
Hebr.11,3.
|
§ 17. Hvordan og hvor kan et menneske
erkjenne skapelsen?
"Ved tro skjønner vi at verden er kommet i stand ved
Guds ord."
Meget
ville være vunnet, om menneskene lærte å innse det! Visstnok kan
mennesket umiddelbart gjennom skaperverket og sin medfødte gudsbevissthet
vite at det fins en usynlig og allmektig skaper.
Men det kan ikke vite noe om skapelsen, hvordan det er
blitt til det vi ser, og hva det egentlig er.
Det kan ene og alene erkjennes gjennom Guds ords åpenbaring.
Ved
tro skjønner vi, Uten tro skjønner
vi intet av det hele. Det er bare en måte å forstå skapelsen på: troen.
Og det er bare en kilde å erkjenne ut fra: Guds ord. De
forskjellige filosofiske verdensforklaringer er fra kristent synspunkt
sett villedende. Den
mest kjente er den såkalte naturligvitenskapelige utviklingslære:
alt skrider fram fra det primitive til det mer fullendte.
Utviklingslæren eller som den rettest bør kalles evolusjonsteorien
ble grunnlagt av en
fransk botaniker og zoolog
Lamarck
i et verk han utga i år 1809.
Han bygger særlig på læren om organenes bruk og ikke-bruk.
Den engelske naturforsker
Charles Darwin(1809-82)
utformet evolusjonsteorien på bredt grunnlag og fikk epokegjørende
betydning. Han er
likefram blitt kalt evolusjonsteoriens far.
Han bygger særlig på det han kaller "det naturlige
utvalg:" de mest skikkede organer og individer, d.v.s. de som best kan
tilpasse seg virkeligheten, utfolder seg; de andre går etterhvert
til grunne, fordi de ikke kan hevde seg i kampen for tilværelsen.
Darwins verk utkom i 1859 og het "Artenes opprinnelse."
Samtidig med Darwin var det også en annen vitenskapsmann
Wallace som fikk stor betydning.
Darwin
søker med sin lære å gjøre evolusjonsteorien til verdensforklaring.
Deri ligger
det skjebnesvangre. I
slutten av forrige århundre
og i dette århundre er han blitt atskillig kritisert og hans teorier
atskillig modifisert. Men
evolusjonsteorien er blitt stående som verdensforklaring, og er
blitt et filosofisk dogme i verdensbetraktningen.
Nå
er det ikke tvil om at utviklingslæren, evolusjonismen har mye
for seg som en vitenskapelig arbeidshypotese. Det er også
innlysende at den gjelder innenfor begrensete områder og under
visse gitte vilkår. Der
har den sin berettigelse.
Men når den gjøres til livsanskuelse og verdensforklaring
blir den farlig, og vi kan bare ta avstand fra den.
Like viktig som evolusjonismen er som vitenskapelig arbeidshypotese
like farlig er den som ideologi.
Den eneste kilde til "verdensforklaring"
er Bibelen.
|
l.Mos.1-2. |
Og
den eneste autentiske skapelsesberetning
er Bibelens. Den møter
vi først
i Bibelen, og den henvises det til som den eneste forklaring på
hvordan alt er blitt til, gjennom hele Skriften.
Ser vi nærmere på l.Mos.l-2, finner
vi at det faller i to markerte avsnitt: l, l-2,4a og 2,4b-25.
Er det to skapelsesberetninger?
Under henvisning til de forskjellige
navn på Gud som er brukt i disse to avsnitt og det forskjellige
innhold om tildels samme sak, har de aller fleste teologer gått
inn for å hevde at det dreier seg om to helt forskjellige skapelsesberetninger
av forskjellige forfattere.
Ja, den religionshistoriske skole, med Wellhausen i spissen,
konstaterer endog at det er to innbyrdes motstridende skapelsesberetninger;
de kan ikke forlikes med hverandre.
Hvordan har det seg i virkeligheten
med dette?
Her er ikke stedet til en nøyere
drøftelse av saken, men så mye må vi ha nevnt at det ikke dreier
seg om to skapelsesberetninger.
En fordomsfri undersøkelse
viser at 2,4b-25 i virkeligheten ikke forteller at skapelsen skjer,
men hvordan mennesket ble skapt og hvor det hadde sin opprinnelige
bopel. 2, 4b-25 er en videreføring og en nærmere forklaring av
det som er sagt i l, l-2,4a om menneskets skapelse.
Og en nøyaktig lesning av kap. 2 viser at det som fortelles
der forutsetter
og
bygger på
det som er fortalt i kap. 1. Det
er et gledelig tegn i nyere teologi at grunnlærde vitenskapsmenn
er gått helt inn for dette positive syn.
Særlig må nevnes den tyske teolog Wilhelm Møller.
Hans arbeider her fått stor betydning.
§ 18.
Hva betyr skapelse?
|
Hebr.11,3. |
"Verden
er kommet i stand ved Guds ord så det som sees ikke ble til
av det synlige."
Med skapelse mener Skriften at
Gud frambringer noe som er forskjellig fra ham selv - han er subjekt
og det skapte objekt og han frambringer det av ingenting.
Når vi understreker at Gud er
subjekt og det skapte objekt - altså at det skapte
er noe forskjellig fra Gud -, så er det for å konstatere at Bibelen
ikke rommer noen form for panteisme,
Det skapte er ikke noen "utstråling" av Gud,
og Gud er ikke "verdenssjelen" eller eksisterer i og
med det skapte. Hans
forhold til verden er som Virkerens forhold til det han virker.
|
Jes.44,24
l.Mos. 1,1f.
|
At
Gud skaper av ingenting kommer til uttrykk i Skriften
ved at han skapte
alt "alene"
og "uten hjelp." Med det menes at
det var ingen annen
og intet
annet enn Gud selv
før han skapte.
Selve ordlyden "skape av
ingenting" forekommer visstnok ikke i Skriften,
men det hebraiske ord for "skape": bara' betyr
at det ikke fins noe stoff å lage av.
Hva det vil si å skape av intet
kan vi ikke forestille oss og heller ikke uttrykke positivt. Vi kan bare si hva det ikke er: Før Gud skapte eksisterte intet
og ingen. Det
var intet kaos, intet stoff, ingen figur, ingen form o.s.v.
Dermed kommer vi til neste spørsmål:
§ 19.
Hva har Gud skapt?
Alt,
svarer Guds ord.
|
Ef. 3,9
Kol.l,16.
Åpenb.4,11
|
"Gud,
som har skapt alt."
"I ham er alle ting skapt'.
"Du har skapt alle ting,
og fordi du ville, var de til, og ble skapt.
Hva som enn kan nevnes forskjellig
fra Gud og utenom Gud, så er det skapt av Gud.
Han har skapt det synlige og det usynlige. Himlen, jorden, lyset, universet, planteverden og dyreverden.
Han har skapt englene og menneskene.
Han har skapt tiden og rommet.
Og han har skapt alt hver etter
sitt slag. Han
har gitt formeringsevnen til det skapte, og gitt det slik at alt
formerer seg etter sin art.
I denne henseende har det sin
interesse å nevne at all evolusjonsteori tiltross, har det ikke
lykkes noe menneske å frambringe nye arter.
Ved krysninger, podninger o.a. kan det frambringes eksemplarer
med nytt framtoningspreg:
dyr som ser annerledes ut enn andre dyr av arten og likedan med
planter. Men dette
må opprettholdes ved fortsatt krysning, podning o.s.v., ellers
går individene etter hvert tilbake til det opprinnelige framtoningspreg.
Og det viser at det ikke har vært tale om å frambringe
noen ny art.
I og med dette har Gud også skapt
alt som vi kaller naturlover og eksistensvilkår.
|
Jes.
45,12.
Job.38,4
ff.
Jes. 42,5.
Kol.l,16;
Rom.8, 38f.
|
Foruten skapelsesberetningen henviser
vi her til slike ord:
"Jeg har gjort jorden og menneskene på den har jeg skapt;
mine hender er det som har utspent himlen, og all dens
hær har jeg latt fremstå." - Herrens tale til Job. -
"Herren, som skapte himlen og utspente den, som bredte
ut jorden med det som gror på den, som gir ånde til folket som
bor på den, og ånd til dem som ferdes på den." - Engler,
krefter, makter, myndigheter, alt er det skapt av ham og til ham.
Men det fulle lys over skapelsen får vi
ikke bare ved å se på hva Gud har skapt.
Vi må også se på
§ 20.
Hvordan har Gud skapt?
Her
er først å nevne at Gud har skapt ved sitt ord.
|
Sal.
l48,5.
Salme 33,9;
Salme 148,5.
Hebr.ll,3
Jfr.2.Kor.4,6.
1.Mos. 1,3 ff.
|
"Han talte, og det skjedde;
han bød, og det sto der."
"Han bød, og de ble skapt."
"Verden er kommet i stand ved Guds
ord."
Med rette er skapelsen blitt kalt
en guddommelig taleakt. Gud
handler gjennom sitt ord.
Å
forstå dette har
også betydning for en rett forståelse av evangeliet og sakramentene.
Merk analogien mellom skapelsesakten og gjenfødelsesakten
slik den er uttrykt i 2.Kor. 4,6.
Vi
kan ikke forstå dette.
Men Skriften vitner tydelig at i
og med Gud nevner tingene, eksisterer de.
Ikke som "utstrålinger" av Gud, men som selvstendige
ting utenom ham. Et
ord av Gud er aldri "bare et ord".
|
Ordspr.8,
22-36.
og 1,1f.
Rom.11,36
l.Kor.8,6
Joh.l,3; Kol.l,16
Hebr.l,2
|
I
denne forbindelse har det sin betydning å nevne at ordet
- visdommen - Livet - Kristus brukes i en og samme betydning
i Skriften. Sett
i sammenheng med skapelsesberetningen, kaster det
lys over Treenighetens forhold i skapelsen:
Det heter at alle ting er skapt
av, ved og til Gud.
Videre at alle ting er skapt av, ved og til
Kristus. Sammenholder
vi dette med det vi nevnte ovenfor, at ordet - visdommen
- Kristus identifiseres i Skriften, så kaster det lys over forholdet
mellom Faderen og Sønnen i skapelsen: Faderen tar
initiativet, er kilden, grunnen i Gud til å skape, og han gjør
det ved å "ha sin lyst" i Sønnen som han ser som virkeliggjøreren
av sin guddomsvilje. Sønnen
er "verksmesteren", midleren, som setter i verk Faderens
vilje og derigjennom ærer Faderen.
|
Salme104,30.
Salme119,91. |
Ånden
sender ut i og med Faderens initiativ og Sønnens midlergjerning.
Pådenne måten møter vi Treenigheten allerede i Bibelens
første vers: Faderen (Gud) som skaperen, Sønnen som det skapende
ord, Ånden som den rugende (skapende) over vannene.
I samme grad tillegges skaperverket Faderen og Sønnen og
Ånden.
Igjen ser vi analogien mellom
skaperverket og forløserverket.
Akkurat slik er forholdet med Treenigheten i for løserverket.
De to analogier som er nevnt på
denne side, taler om hvordan Guds skapertanke og skaperhensikt,
som ble ødelagt ved syndfallet, gjenopprettes i Jesu Kristi frelsesverk.
Når
skjedde skapelsen?
|
l.Mos.l,l.3. |
"I begynnelsen",
svarer skapelsesberetningen.
Det kan bare bety: Fra tidens begynnelse.
I og med at det eksisterer noe skapt, noe romlig, eksisterer
det også tid. Men
ser vi nærmere til, tales det om en dobbelt skapelse i l. Mos.
l: Den første skapelse, da kaos ble skapt.
Og den fortsatte
skapelse da det skapte fortsatt dannes, formes, fornyes.
|
l.Mos.2,2-3.
Smnlgn. Hebr. 4,4.
Joh. 5,17.
|
I
én forstand regner Skriften skapelsen avsluttet i og
med sjette skapelsesdag,
da syvende skapelsesdag må sies å vare
ennå. I en
annen forstand regner Skriften fremdeles
med en fortsatt skapelse.
Således heter det både at Gud har sluttet å arbeide, og
at han arbeider fremdeles.
Det er m.a.o. en forskjell på den første skapelse og den
fortsatte. Ikke på
den måten at den fortsatte skapelse ikke betyr nyskapelser og
skapelser av intet; for det betyr den.
Men det er en forskjell på den måten at alt som fortelles
i skapelsesberetningen danner forutsetning for det som Gud gjør
senere: Gud nyskaper, opprettholder, utvikler, fornyer, det verk
som ble skapt "i begynnelsen" og i løpet av de seks
skapelsesdager. (Smnlgn.
forøvrig det som senere sies om Guds oppholdelse av det skapte).
Hvor gammel er jorden?
Hvor lenge er det siden "i begynnelsen"?
Vi kan etter Skriften bare gi ett svar: Det er umulig å
svare på. Skriften
selv gir oss ingen holdepunkter.
Derimot kan vi svare sikkert at
det er positivt uriktig å angi jordens alder til
ca. 6000 år. Vi
vet nemlig ikke hvor lenge den var "øde og tom."
Og egentlig er det vel heller ikke mange troende bibellesere
som hevder at jordens alder er ca. 6000 år.
Det er meget mer vantroen som går ut fra at de troende
mener det for å bruke det som argument mot Bibelens troverdighet.
Vi skal imidlertid aldri gå med på at Bibelen lærer noe
slikt.
Hvor lenge varte skapelsen?
Hvordan skal vi forstå ordet om de seks dager?
Her har gjort seg mange oppfatninger
gjeldende. Athanasius,
Augustin, Hilarius hevder at alt skjedde i ett øyeblikk. De mener
gjennom det å sikre sannheten om Guds allmakt. Men at en slik
tankegang er helt vilkårlig behøver ikke noen nærmere påvisning.
Det som sies om de seks dager blir på den måten helt illusorisk.
Luther hevder meget energisk at
"dag" i skapelsesberetningen betyr et vanlig døgn.
Slik blir det også sikkert oppfattet av mange troende bibellesere.
Nyere teologer hevder for
det meste at det dreier seg om perioder, tidsavsnitt, hvis varighet
vi ikke kan si noe sikkert om. Også her skal vi være
litt varsomme med svaret, og ikke slå noe fast, for det er faktisk
vanskelig å avgjøre spørsmålet ut fra rent fortolkningsmessige
grunner. Sikkert
er det at "dag" i betydningen tidsavsnitt slett ikke
er noen fremmed tankegang i Skriften.
Om det er så å forstå i skapelsesberetningen, skal vi ikke
slå fast; men umulig er det ikke, tvert om er det sannsynlig
(men det er ikke ensbetydende
med at vi sier vi har fastslått det)
Det kan være verd å se litt nærmere
på det som gjør det sannsynlig å oppfatte "dag' lik periode,
tidsrom:
|
l.Mos.2,2-3.
smnlgn.
Hebr.4,4.
|
For
det første må syvende dag sies å være ennå.
I forbindelse med den brukes ikke den vanlige sluttformel;
står ikke: Det ble aften og det ble morgen syvende dag.
For det annet: "dag"
brukes før solen og månen er skapt. Og før disse eksisterte kan
det i hvert fall ikke tales om døgn ut fra de forutsetninger vi
vanligvis taler om det.For
det tredje brukes ikke bestemt artikkel i forbindelse med "dag".
Det veier i virkeligheten ganske meget i denne sammenheng;
for det skulle en vente på hebraisk, når det er tale om vanlige
døgn. (Den bestemte
artikkel er dog brukt et sted: i 1,31).
Endelig finner vi "dag"
ellers brukt i Skriften i betydningen "tidsrom".
Således i 2.Kor. 6,2: "Nå er frelsens dag".
|
2.Kor.6,
2.
Jes.49,8.
Luk.4,19.
21
Joh.16,23.
3.Mos.6,12-16.
l.
Mos. 2,4.
|
Dermed
menes: nå er frelsens tid,
smnlgn. Jes.49,8 som det er sitert fra; smnlgn. også Luk.4,19.21,
der finner vi samme tanke.
Denne bruk av "dag" lik "tidsrom" i N.T.
er helt i overensstemmelse med gtl. språkbruk, det er derfra uttrykksmåten
er hentet. Til sammenligning
kan anføres et par eksempler som viser det.
Således skriver Hengstenberg om ordet i Joh.16,23 (På den
dag skal I ikke spørre meg om noe..): "Denne dag er etter
gtl. oppfatning ment som begynnelsen til en ny
epoke." Og om
3.Mos.6,12-I særlig v.13, skriver Keil: "på den dag en av dem
blir salvet": Med disse ord er den syv dager varende salving
etter sin avslutning betegnet som om: dag, likesom i 2,4 det syv
dager varende skapelsesverk."
Dermed er også et siste viktig
argument nevnt: "Dag" i l. Mos. 2,4 kan ikke godt brukes
annet enn om alt det som er omtalt i de seks skapelsesdager, sett
under ett. Spesielt må det oppfattes slik, dersom 2,4a går tilbake
på det foregående.
Å oppfatte skapelsesdagene som
perioder er derfor ingenlunde uttrykk for moderne vilkårlighet,
eller uttrykk for å "forlike" skapelsesberetningen
med moderne vitenskap. Det
er velbegrunnet i Skriftens egen uttrykksmåte.
Men for ikke å si mer enn vi kan innestå for, skal vi allikevel
ikke slå noe fast.
Saken er at de seks dager har
ikke så meget til hensikt å si oss noe om varigheten
av skapelsen som det
har til hensikt å påvise at det er en
bestemt orden
i Guds skaperverk.
Det er verken geologi, naturhistorie
eller geografi som forkynnes oss, men at "verden er kommet
i stand ved Guds ord", og det er skjedd etter en bestemt
plan. Gud skaper "systematisk". Hver skapelse betegner en framstigning, en utvikling.
Og det er tydelig at menneskets skapelse kommer som kronen
på verket. Det er
mennesket
Gud først og fremst vil skape, og så legger han systematisk alt
til rette for dets skapelse gjennom de foregående skapelser.
|
Job.
32-40.
Matt.6,
25-31.
Salme 8,4-10.
|
Til
sammenligning kan vi anføre den evangelieforkynnelse vi oftere møter
i G.T., f.eks. i Elihus og Guds taler til Job i Jobs bok, og i N.T.
f.eks. i Jesu tale i bergprekenen:
Alt er skapt for menneskets skyld.
Oppholder da Gud alt det skapte,
hvor meget mer må han da ikke sørge for dem for hvis
skyld det hele oppholdes.
Et av de klareste uttrykk vi finner
om mennesket som skapningens kroner er Salme 8. Der kommer det
også så klart fram hvordan hele skaperverket egentlig
er til for menneskets skyld: mennesket har fått herskerretten
over det hele.
Dette ordet får sin høyeste anvendelse
på Kristus: Han er mennesket i enestående forstand.
På grunn av syndefallet blir det først han - og
alle andre bare i
og ved ham
- som kommer til å virkeliggjøre Guds skaperhensikt med menneskene.
Men det gjør jo intet fradrag i den sannhet vi her betrakter:
hele Guds naturlige skaperverk er til for menneskets skyld.
|
Smnlgn.
l.Kor. 15,27-28 |
Sett
i sammenheng må vi altså si: Skaperverket
er til for menneskets skyld, men mennesket er til for Guds skyld.
På denne måten viser de seks skapelsesdagene
stadige framskritt i skaperverket.
Men dette framskritt har ikke noe med evolusjonsteorien
å gjøre. Det er ikke
noen selvutvikling i skaperverket de seks dagene vil uttrykke.
Det er Gud som gjennom skapelse bygger det
hele opp mot et bestemt mål.
I detalj ser det slik ut:
Først skapes himmel og jord i deres grunnbestanddeler,
men ennå som kaos ("vannene").
Så kommer skapelsesdagene: 1.dag: lyset; 2.dag:
den synlige himmelhvelving; 3.dag: havet og fastlandet; planteverdenen
på fastlandet. (Når vi tenker på at dette er skapt før solen er
på himmelen, forstår vi bedre hvorfor det fortelles som kommer
i 2,5 ff.);
|
l.Mos.2,5
ff. |
4.dag:
sol, måne og stjerner, tidsinndeling og regulering;
5.dag: vanndyr og fugler; 6.dag: landdyr og tilslutt:
mennesket. I sannhet en ypperlig orden.
Med dette avslutter vi betraktningen
av skapelsesfagene.
Vi
bare føyer til, at om vi ikke etter Skriften kan si noe
om jordens alder eller skapelsens varighet, så er det dog sikkert
nok at menneskets kulturhistorie på jorden er ca. 6.000
år. Den rekker tilbake
til Adams tid.
Uten å kunne komme nærmere inn
på det, nevner vi at G.T. gir mange holdepunkter for å beregne
tiden fra Adam av.
|
l.Mos.4-11. |
For
det første har vi de nøye tidsangivelser i l.Mos.4-11. Senere finner
vi stadig historiske oversikter (det er de såkalte ættetavler) som
gjør kronologien nokså oversiktlig. Når vi oftere hører om "vitenskapelige"
resultater som gir en fantastisk alder for menneskets
liv på jorden, da er de aldri forskningsresultater,
men teoretiske slutninger på grunn av evolusjonistisk ideologi.
Hva selve forskningsresultatene angår; gir de intet som strider
mot Bibelens kronologi. Tvert
om.
§ 21.
Hvordan er det skapte?
|
l.Mos.l,10.
12.18.21.
25.31. |
Gang
på gang står det at Gud konstaterte
etter hvert som han skapte - at det han skapte
var godt.
"Og Gud så at det var godt." "Og Gud så at det var
såre godt."
Hva menes med dette "godt?"
Først og fremst menes det at det
var formålsbestemt, og dernest at det svarte til sitt formål.
Det hebraiske tob som her er oversatt
med "godt" betyr nemlig: svarende til sin hensikt.
Sett i sammenhengen blir det ensbetydende med: svarende
til Guds hensikt. (Dette
er samtidig et ypperlig uttrykk for å bestemme når vi kan
kalle noe for virkelig godt eller et virkelig gode).
Intet av det Gud har skapt er
planløst eller tilfeldig. Alt har sin hensikt og sitt spesielle
formål. Alt er også
harmonisk og har markerte grenser.
|
Ordspr.8,29;
Job.38,5 ff.
Pred.3,11.
Job.39, 1ff.
Pred. 3,1 ff
|
Det
tales om at Gud har satt "grenser for havet, så det ikke går
lenger enn han byr".
Det tales om "Orions lenker".
Og alt Gud har skapt er skjønt.
"Alt har han gjort skjønt
i sin tid."
Endog alt det levende har sin
bestemte orden for ernæring og formering. De
spesielle skapninger har sine driftsfunksjoner og instinktfunksjoner.
Intet i Guds skaperverk er mekanisk
eller automatisk. Alt bærer preg av et formål, og alt er ledd i en helhet.
Intet er til for sin egen skyld (jmfr.§ 20),
men alt er til i sammenheng med noe annet: og all skapningen er
til for Herrens skyld.
Det onde
og det stygge
stammer ikke fra Gud.
Han kunne konstatere at alt sammen var akkurat slik han
hadde tenkt det.
|
l.Mos.3,17;
Rom.8,l9-25.
Pred. 3,11
|
Nå
er visstnok meget ødelagt av synden.
Jorden ble forban net
for Adams skyld. Den
ble lagt under forgjengelighet.
Alle vegne setter døden og lidelsen
sitt spor i skaperverket.
Det stygge og heslige er kommet inn. (Jfr. uttrykket "i
sin tid" hos Predikeren").
Men allikevel er det formålsbestemte
og skjønne der ennå Og det er nettopp dette likefram imponerende
formålsbestemte og dette usigelig skjønne i skaperverket som mer
enn annet vitner for menneskene som uhildet betrakter det, at
det må finnes en usynlig, allmektig skaper.
Det må finnes en intelligens bakom det, ellers kunne det
ikke være som det er.
§ 22.
Hvorfor har Gud skapt?
Ikke av tvang eller nødvendighet
har Gud skapt. Å
lære at Gud måtte
skape, er å fornekte hans salighet, d.v.s. fornekte ham som Den
Fullkomne.
Det var verken mangel eller behov,
tvang eller skyldighet som gjorde at Gud skapte.
Skriften legger uhyre vekt på at skapelsen er skjedd frivillig.
|
Ef.
1,11.
Salme 115,3.
|
I
Efes. 1 sies det at Gud gjør alt han gjør etter sin viljes
frie råd. Da er naturligvis
skapelsen i enestående forstand frivillig.
Når det i Salme 115 heter: "Han
gjør alt det han vil, så er det tenkt på en fri vilje.
Gud må
ikke ville noen ting.
Det er nettopp dette frivillige
ved skapelsen som gjør det hele så stort: Alt er blitt til, fordi
det behaget Gud å skape det.
|
Jfr.Kol.l,16
Rom. 11,33-36.
Salme29,9.
|
I
dette ligger at alt er gjort av kjærlighet. Nærmere bestemt
taler Skriften om at Faderen ærer Sønnen og Ånden og Sønnen ærer
Faderen gjennom skapelsen.
"Treenigheten ærer hinannen innbyrdes ved å skape noe
som er forskjellig fra dem alle tre; derfor skapte de."
For Guds æres skyld er alle ting
til. I Herrens tempel
sier alle ting: Ære.
|
|