Kapitel
1: Guds enhet
G
u d e r
D e n E n e s
t e G u d.
1.Tim.6,16.
Joh.l,18.
|
§
2. Gud som den opphøyete, oververdslige.
( Guds transcendens )
Gud
"bor i et lys hvortil ingen kan komme".
Intet menneske har sett ham eller kan se ham.
Hvem
Gud er etter sitt vesen, går ut over muligheten for menneskelig
erkjennelse og forståelse.
Dette kalles Guds transcendens.
Anmerkning: Transcendens er presens part. av det latinske: Transcendere: "gå
ut over", "gå hinsides", "gå forbi' (Sammensatt
av prep. "trans": over, på den annen side" og "Scandere":
Stige, klatre oppover.)
I dette tilfelle er det brukt for å betegne det som går hinsides
den menneskelige erkjennelses mulighet.
Det er dette vi mener med "oververdslighet."
Guds
vesen kan altså ikke rommes i menneskelig erkjennelse.
Derfor kan det heller ikke uttrykkes i menneskelige ord.
Når Skriften taler om Gud i hans opphøyethet og oververdslighet,
skjer det stadig på negativ måte:
Ingen
er som Gud. 5.Mos.33,26: Ingen
og intet kan en sammenlikne ham med, Jes.40,12 og 25. Han kan ikke avbildes, da det er umulig å finne noe som likner
ham. Jes.40,9-25. Ja,
det å prøve å avbilde ham, er egentlig å spotte ham. 5.Mos.4,12-19;
jfr. Rom.l,l8ff.
Med
menneskelige ord kan vi altså bare si hva Gud i sin
opphøyethet ikke er: Han har ingen begynnelse og ingen ende; han
har ingen årsak, ingen grunn; han har ingen grad og intet mål.
I Gud er intet først og intet sist.
|
l.Tim.l,17;
6,16.15.
|
I
sin opphøyethet er Gud den Utilgjengelige.
Den Uforgjengelige, Den Usynlige, Den som alene har udødelighet.
Han er Den Evige, Den Salige, Den alene Mektige.
Med ett ord:
I sin
opphøyethet er Gud Den Herlige.
Denne herlighet
kan intet menneske tåle synet av.
Vi
finner mange uttrykk i Skriften som viser dette:
2.Mos.33,15-20; Dom.6,22; 13,22; Jesaja 6,5.
Vi skal også nevne l.Joh.l,5: "Gud er lys".
Som øyet ikke tåler å se direkte på solen, tåler intet
menneske å se Herren i hans herlighet.
For å tåle det, må vi først bli ham lik, l.Joh.3,2.
Av dette
ser vi at Gud i hans opphøyete herlighet er en for oss ukjent
Gud. Og vi må spørre:
Forblir han da alltid ukjent?
Blir det aldri mulig å erkjenne hans herlighet, så vi kan
si noe positivt om ham?
Hvis Gud
ikke hadde åpenbart sin herlighet på en måte så vi kunne tåle
den, ville det vært umulig.
Men nå har Gud åpenbart sin herlighet på en slik måte i
sin Sønn.
"Ingen har noensinne sett Gud; den enbårne Sønn,
som er i Faderens skjød, han har forklaret ham".
"Vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne
Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet."
|
Joh.l,18.14.
Hebr.l,
2:
Kol.l,16;
jfr. Ordspr.
8,22-36.
Dom. 6,22;
Dan.l0 m.fl
2.Mos. 3, 2-6.
|
At
det er gjennom sin Sønn Gud har åpenbart seg, gjelder
både den gamle og den nye pakt.
Like fra skapelsen av, er det gjennom Sønnen Gud formidler
sitt forhold til det skapte. Ved Sønnen er alt skapt.
Gjennom Sønnen åpenbarer Gud seg for sine skapninger.
Før Sønnen kom til jorden og åpenbarte seg i kjød, møter
vi ham som "Herrens Engel".
Ved sin historiske inntreden i verden åpenbarer Sønnen
seg "i kjød", som menneske: Jesus Kristus.
Når
vi i l.Mos.32,30 hører Jakob si: "Jeg har sett
Gud åsyn til åsyn og enda berget livet", så er det
Sønnen som har møtt ham og kjempet med ham.
På samme måten er det med Moses, da han så
Gud åsyn til åsyn.
Alt
det som vi positivt kan tenke og si om Guds vesen, har vi fra
Sønnen. Som vi har nevnt i § 1 (s.22) er det ikke den fullkomne
åpenbaring eller den fullkomne beskuelse,
slik den blir i det fullkomne Guds rike, vi får.
Men det er allikevel den sanne åpenbaring av Gud, både
i eksistens og vesen.
Nærmere
bestemt kan vi si: I eksistens tilkjennegir
Sønnens åpenbarelse at Gud erEn og
dog Tre, Tre og dog En: Den treenige Fader,
Sønn og Ånd. I Vesen
tilkjennegir Sønnens
åpenbarelse at Gud er en fylde av nåde og sannhet.
Det
som vi etter Guds ord prøver å beskrive om Gud:
hans Enhet, hans Treenighet, hans Vesensfylde:
allmakt, allvitenhet, vilje, hellighet, vrede, kjærlighet,
nåde, det er alt sammen åpenbart for oss i hans Sønn.
|
Joh.l,l4.l6 |
Det
som er sagt i denne § viser at det er umulig for noe menneske
å gi en definisjon av hvem og hva Gud er. For å definere
noe, må det kunne knyttes til et artsbegrep.
Men i forbindelse med Gud eksisterer nettopp ikke noe artsbegrep:
Ingen og intet er som Han.
Han alene er Gud. Derfor gir vi avkall på enhver form for
definisjon. Men vi
prøver å beskrive ham slik han selv ved sin Sønn har åpenbart
seg i Skriften.
§
3.
Den Ene og Eneste Gud.
Denne
overskriften gir uttrykk for en dobbelt sannhet: Gud
er En. Og
han er Alene.
|
5.Mos.6,4.
Mrk.12,29 |
1.
"Herren vår Gud, Herren er En".
Slik gir Gud seg til kjenne i et av Skriftens åpenbaringsglimt.
Med dette beskriver Gud seg vesensforskjellig fra
alle skapninger: Alle
skapninger forekommer - eller kan i det minste forekomme - i flere
eksemplarer. Det kan ikke Gud.
Han er En og kan bare
være En. Det er et
klart vitnesbyrd om at Gud er ett vesen.
Det gis ikke noe artsbegrep: "Gud," Gud er og blir Den
Ene. Å
holde dette fast er av avgjørende betydning for å tilegne
seg Skriftens tale om Treenigheten - så vi ikke gjør den til tre
"guder" - og av avgjørende betydning for å fatte dens
lære om Kristi person. Overalt
hvor Gud åpenbarer seg: i Faderen,
Sønnen og Ånden, åpenbarer han seg som Den Ene.
2.
Er Gud En, så er han også Gud alene.
Den Eneste.
|
Jes.
43,10;
44,8; 45,5;
46,9.
l.Kor.8,4-6;
10,19-20.
Jer.2,5;
Jes.44,17-18.
5.Mos.6,
5;
Mrk.12,30.
Rom.2,31.
|
Det
gis ingen gud ved siden av ham.
De såkalte "guder" er ikke til;
de er "intetheter".
Og er de til, så er de ikke Gud, men onde ånder.
Under våre forhold må vi beskrive disse ånder som "tidsånd,"
"verdensånd," "raseånd," "folkeånd,"
"Laugsånd," osv.
Gud i sannhet er ingen av disse.
Som "guder" er de tomme (innholdsløse), og gjør
dem tomme, som dyrker dem.
Avgudene er blitt til i falne menneskers innbildning,
idet religionene tenker
seg ut sine guddommer selv.
§ 3.
At Gud er Den Ene og Eneste har etter Skriften
stor praktisk, kristelig betydning:
Gud har rett på hele vårt hjerte, all vår kjærlighet.
Og videre: Er Gud Gud for et menneske, slik han
er det i Jesus Kristus for hver som tror, så kan ingen være imot
det menneske.
Mot Guds
enhet kan ikke innvendes at Skriften ofte taler om "guder"
i forbindelse med avgudene.
Det er ikke for å betegne dem som virkelig Gud, men bare
et refererende uttrykk for å betegne hva de kalles av falne mennesker,
og uttrykk for hvordan disse såkalte "guder" - onde
ånder - har makt over falne menneskers hjerter.
Heller
ikke kan innvendes at Skriften kaller mennesker for "guder"
Salme
82,6; Joh.l0,34. "Guder"
er her betegnelse for at Guds ord var utgått til dem.
I Salme 82 vel å anføre om øvrighetspersoner som hadde
embetsmyndighet fra Gud, så de kunne tale på Guds vegne til folket
om hans vilje. - I
N.T. er det egentlig å anvende på de troende, gjenfødte mennesker!
uttrykk for at de har del i guddommelig natur, jfr. 2.Pet.l,4.
Den fulle
forståelse av Gud som Len Ene og Eneste får vi ikke før vi samtidig
også er blitt klar over Guds evige, ugjentakelige enfold.
At Gud er Den Ene og Eneste gjør det umulig å tale om mangfold
i forbindelse med ham.
Hva menes da med Guds enfold?
En rett
forståelse av det sikrer en rett forståelse av alt vi sier om
Gud. Og svikter forståelsen
av det, svikter det i hele vår lære om Gud.
Svaret
kan sammenfattes i dette:
For det første:
Gud kan ikke graderes, begrenses eller utvides, deles eller sammenføyes,
forstørres eller forminskes.
Der hvor Gud åpenbares og så ofte som han åpenbarer seg,
åpenbares han i
hele sin fylde,
der
er han selv tilstede
Dette er
helt avgjørende å ha klart for seg for å forstå Skriftens lære
om Jesu gudmenneskelighet. like fra oldtiden av, arianismen, har
teologiske retninger hevdet en forminsket guddommelighet i forbindelse
med Jesu person. I
19. og 20. århundre møter vi det i den såkalte "kenoseteologi."
(Kenose betyr "uttømmelse", og læren knytter seg til
ordet i Filip. 2,7.. "Kristus uttømte seg selv").
Den går ut på at Jesus "uttømte" seg for sine
guddomsegenskaper under sitt liv på jorden.
Han "avla" dem, som det også kalles.
Holder
vi fast ved Skriftens lære om Guds enfold, vil vi skjønne at en
slik lære om Kristi person er ens betydende med å nekte at han
er Gud. Da forstår vi at Gud kan ikke være mere eller mindre av
det han er. Enten er
han
det han er, eller så er han det overhodet ikke.
For
det annet: Hva
Gud er, er han uten motsigelse eller spenning, uansett om det
synes så for oss eller ikke.
De forskjellige
åpenbaringsglimt av Gud sprenger vår logiske evne.
Vi er tilbøyelige til å se motsetning mellom Guds hellighet
og Guds kjærlighet. Likeså
ser det ut som en motsetning for oss at Gud er allvitende og Guds
Sønn "ikke vet" dagen eller timen for sin gjenkomst,
o.s.v. Og allikevel
er slike trekk tilstede i Gud uten noen motsigelse. Guds kjærlighet er en hellig kjærlighet, og Guds hellighet
en kjærlig hellighet, o.s.v.
For
det tredje:
Vi kan ikke på teoretisk måte løse Guds vesen eller egenskaper
fra Gud selv. Guds
vesen og eksistens er ett og det samme.
Skriften taler ikke om Guds "vesen," men om hane
navn. Hvor Guds navn
er, der er han selv.
|
Jfr. Matt. 18,20 |
Gud
åpenbarer seg under mange navn: JHVH, Herren (2.Mos.3,14) Elohim
(i oversettelse: Gud) betegner den maktfulle, majestetiske (l.Mos.l,1),
hærskarenes Gud (Jesaja 6,3),Den Allmektige (2.Mos.6,3) (Joh 11
7) Den nidkjære 2.Mos.34,14), Den Hellige (l.Pet.l;165, Faderen,
Sønnen, Ånden, Hyrden (Salme 23), og mange andre navn. - Under de
navn Gud åpenbarer seg - eller påkalles - er han tilstede slik som
navnet sier. Som hans navn sier, så er han, og således er han tilstede.
(Se 2.Mos.20,24; 33 19; 23,20-21; l.Kong.8,29 og mange andre steder.
Å
forstå dette er av avgjørende betydning for å forstå læren om
nådemidlene.
Slik som forkynnelsen og sakramentene
nevner
Herren, slik er han til stede og utfører det som Ordet
sier og navnet angir. Under det navn vi møter Gud, møter vi ham selv og
slik handler han med oss.
For
det fjerde:
Gud
er ugjentakelig. - Det gis ikke flere
eksemplarer av Gud. Hans egenskaper gjentar seg ikke. Hos menneskene f.eks. gjentar
egenskapene seg i flere eksemplarer.
De forskjellige mennesker representerer de samme egenskaper.
Egenskapene er uttrykk for arten.
Få samme måten er det med andre skapninger.
F.eks. plantens egenskaper gjentar seg i et utall av enkeltplanter.
Men slik er det ikke i Gud.
I forbindelse med ham kan ikke tales om arter.
§
5. Guds
navn.
Blant
de navn Gud har åpenbart seg under er det ett som står i en særstilling,
fordi det på enestående måte er Den Ene og Den Enestes navn: JHVH.
(I våre bibler oversatt med: Herren).
|
2.
Mos.3,14. |
"Gud
sa til Moses: "Jeg er den jeg er."
Så skal du si til Israels barn: Jeg er har sendt
meg til eder".
Guds
retteste navn er altså: "Jeg er."
Dette
navn skrives på hebraisk: JHVH, og ingen vet hvordan det skal
uttales. I de senere
år er det blitt uttalt Jahve, i eldre tid Jehova.
Det eneste sikre vi kan si er at det i hvert fall ikke
skal uttales Jahve. Likesom
det ikke er noe menneske gitt å fatte innholdet i Guds egentligste
navn, således skal det heller ikke kunne uttales av mennesker.
JHVH
betyr: "Jeg er", og betegner Gud som den egentlig
Værende:
Den
som alene har liv og gir liv. Dermed er han også betegnet som
den som
alene har rett til å "fylle alt i alle."
I
den eldste greske oversettelse av G.T. (Septuaginta (LXX) oversettes
JHVH med "Kyrios": Herren. Denne oversettelse er siden
gått videre til andre oversettelser av G.T., således som nevnt,
også i vår norske oversettelse.
Overalt hvor JHVH er brukt i den hebraiske grunntekst heter
det "Herren" i oversettelsen.
De første kristne, fra og med apostlene, tok opp "Kyrios"
(Herren) som betegnelse for Jesus, og dermed er avlagt den bekjennelsen
om Jesus at han er "JHVH
i kjød." Lette er en av N.T.'s grunnsannheter,
og åpner et veldig
perspektiv m.h.t. til å forstå dets lære om Kristi person.
|
Rom.l0,
9; l.Kor.12, 3 Filip. 2,11; 9-10. |
Hva
har Gud åpenbart om seg selv ved å gi seg navnet:
JHVH, Herren: "Jeg er" eller: "Han er"?
Det
er allerede antydet i den sproglige anmerkningen ovenfor: Han
er den i hvem alt liv er og fra hvem alt liv utgår.
Nærmere bestemt kan vi si at Gud i dette navn gir seg til
kjenne som en levende
person,
den person i hvem hele livsfylden er.
Gud er ikke "urkraften" eller liknende. Han er
et "Jeg", treffende er han kalt et "Livsfyldens
Jeg". Nå bruker Skriften visstnok ikke "person"
om Gud, men det personlige er uttrykt med betegnelsen "Åsyn",
hvor "Herrens åsyn"
er, der er han selv personlig
til
stede. Der skjer
alltid store
ting, fordi Herren personlig handler.
|
4.Mos.12,8;
5.Mos. 34,10. |
Navnet
JHVH vil derfor si at. Gud lever i og med den skapning han har
skapt. Han styrer,
leder, oppholder og fortsetter å skape.
Det
er meget illustrerende å se bruken av Guds navn i skapelsesberetningen.
I l Mos. l. hvor hovedsynspunktet er Gud som det store
subjekt og skapningen som objekt brukes hele veien navnet "Elohim". Der er han betegnet som Den Allmektige, Opphøyete Majestet.
I kp. 2 derimot, hvor hovedsynspunktet blir Guds personlige
forhold til og nærvær i det skapte, innføres straks betegnelsen
JHVH, ved siden av Elohim.
JHVH betegner altså meget sterkt at Gud er personlig, og
ikke upersonlig.
Har
en først fått syn for dette, må en legge merke til hvor forunderlig
dette "Jeg er" går igjen i Guds munn overalt hvor han
åpenbarer seg i historien, både i G.T. og N.T.
|
5.Mos.5,6!
Jos.l,5:
Jes.41,10.13;43,1;
52,6
Joh.8,
58;6,48;
8,12; 14,6;
Åpenb.l,18; jfr.
Jesaja 44,6.
|
Eksempler
fra G.T.: "Jeg
er Herren, din Gud." "Jeg
vil
være
med deg." "Jeg hjelper
deg." "Jeg
har gjenløst deg, kalt deg ved navn, du er min." "De
skal lære å kjenne at
jeg er den som
sier: "Se, her er jeg."
Fra
N.T. må vi særlig merke oss hvordan dette "Jeg er"
stadig går igjen i Jesu munn: "For Abraham var - jeg er"
(grunntekstens ordstilling).
"Jeg er livets brød."
"Jeg er verdens lys."
"Jeg er veien, sannheten og livet." "Jeg
er den første og den siste." Mange flere eksempler kunne
nevnes. Det er tydelig at Jesus med slike ord betegner seg selv som
en og den samme som JHVH i G.T..
Og slik vil han bli trodd på!
Sammenholder
vi dette med det som er sagt i § 2-4, skulle vi ha nevnt det viktigste
som er å si om Guds enhet. Gud er Den Ene, Sanne, Levende, Personlige.
I hvert åpenbaringsglimt møter han oss slik han er,
i hele sin vesensfylde.
Han er levende, personlig, nærværende, den fra hvem alt
godt kommer, den som gir alt og alle liv, den som har rettmessig
krav på å bli "alt i alle".
Dette "alt i alle"
|
1
.Kor.15.27-28.
|
er
da også målet for hele hans frelsesåpenbaring. |
|