Tilbake
Læren
om Gud
§
1. Bibelens måte å tale om Gud på.
Rom.l
,19,
Apgj.l7, 23-28.
Rom. 2,14-15.
|
1.
Som omtalt i innledningen (s. l0-14, jfr.3.3 og 5) kan
vi ikke erkjenne
og vite noe om Gud uten for
så vidt
som
og så langt
som
han har åpenbart seg og gitt seg til kjenne for mennesker.
Vil et menneske tale og lære om Gud ut fra seg selv, blir
det unyttig og farlig spekulasjon.
Det blir aldri den ene, sanne, levende og treenige Gud
- den Gud som har skapt oss og gjenløst oss - han taler om, men
en tenkt og innbilt avgud.
Det blir hedenskap.
2. Nå
har Gud åpenbart seg på dobbelt måte.
a.
I
sitt skaperverk
åpenbarer
han sin "evige kraft" og guddommelighet. Og i samvittigheten
har han nedlagt bevissthet om rett og urett, godt og ondt. Til
sammen blir dette gjerne kalt den
naturlige åpenbaring. Men
vi vil heller kalle den Guds alminnelige
åpenbaring. Det
vil si, Det er en
åpenbaring som er gitt alle mennesker, enten de har Guds ord eller
ikke.
Denne
åpenbaring gir til kjenne at det eksisterer en levende,
allmektig, usynlig Gud og at han er rettferdig, dømmer det onde
og belønner det gode. Men
den sier intet om hvem han er.
Et menneske kan ikke lære Gud å kjenne eller komme i samfunn
med ham gjennom denne åpenbaring.
|
Jfr.
Joh.17, 3. |
Om
denne åpenbaring skal ikke sies mer i denne del.
Det
passer å komme tilbake til den i 2. del, hvor det tales
om Gud som skaper.
b. Til
frelse har Gud åpenbart seg ene og alene i Skriften,
og den er gitt oss ved hans egen Sønn.
|
Hebr.
1,l;2,3.
Joh.l,18.
|
Denne
åpenbaring er ofte blitt kalt den overnaturlige,
for å skjelne den fra den naturlige.
Men bedre er det å kalle den Gudsfrelsesåpenbaring.
Det
er ikke heldig for oss å kalle noe av det Gud gjør "naturlig"
og andre ting "overnaturlig."
Da bedømmer vi Guds åpenbaring etter hvordan den fortoner
seg for oss. For Gud er intet "naturlig"
og intet "overnaturlig," i vår mening med ordene.
Han gjør hva han vil, og gir seg til kjenne som han vil.
Om
det allment åpenbarte for oss synes "naturlig" eller
det frelsesåpenbarte "overnaturlig", kommer ikke
saken ved. Det som
har betydning er at Gud gjør det, og det eneste som tilkommer
oss, er å gi akt på hva han gjør og hvordan han gir seg til kjenne,
for å bøye oss for det og tro på ham.
Og ettersom noe er åpenbart allment for alle mennesker
og annet spesielt i ordet til frelse, kaller vi det deretter.
I
frelsesåpenbaringen lærer vi ikke bare at
han er en levende, usynlig og
allmektig Gud, men vi lærer hvem han er. Han avslører sitt
vesen for
og meddeler seg til enhver
som lar seg frelse.
3.
For å gi seg til kjenne for oss, må Gud tale til oss i
vårt eget sprog. Han
må møte oss på vårt eget plan.
Gjorde han ikke det, kunne vi overhodet ikke erkjenne ham.
Men
nå er vanskeligheten den at det gis ikke adekvate menneskelige
uttrykk til å si hvem Gud er.
Han kan ikke rommes i menneskeord eller fattes i mennesketanker.
Og allikevel har han gitt seg til kjenne i menneskeord
og for menneske tanker.
Dette
kommer til uttrykk på flere måter i Bibelens tale om ham:
a.
Hans oververdslige vesen (transcendens) beskrives i negative
uttrykk: utilgjengelig, uransakelig, uforanderlig, udødelig osv.
Hele
veien nøyer vi oss bare med antydninger i denne §. De forskjellige
uttrykk om Gud skal behandles nærmere etter hvert i det følgende.
|
l.Mos.6,6;
l.Sam.15,11
Hos.4,6;
Jes.43,25;
l.Mos.11, 5.
|
b.
Skriften bruker tilsynelatende motsigende uttrykk om ham:
Han er en og dog tre; tre og dog en.
Han er uforanderlig, og dog kan han forandre seg, angre,
som Skriften kaller det. Men
også hans foranderlighet, anger, er uttrykk for hans uforanderlighet.
Han glemmer ikke, og dog glemmer han. Han kan ikke rommes
i tiden, og dog åpenbarer han seg i den. Osv.
c.
Skjønt det ikke er forskjell på vesen og egenskaper i
Gud - han er en og udelelig -, taler Skriften om forskjellige
egenskaper hos
Gud. Han er allvitende,
allmektig, allestedsnærværende osv.; han er hellig, vred, streng,
kjærlig, god, langmodig, mild og nådig osv.
d.
Det brukes mange menneskelignende uttrykk om Gud.
For
det første er Skriftens tale om hans egenskaper til
en viss grad menneskelignende uttrykk.
Det gjelder naturligvis ikke slike egenskaper som uttrykker
hans transcendens (oververdslighet)
uransakelighet, utilgjengelighet osv., heller ikke slike
som enhet, evighet, allmakt, allvitenhet osv.
Slike predikater kan ikke brukes om mennesker, og har til
hensikt å beskrive Gud i hans forskjell fra oss. Men Skriften
bruker dessuten predikater om Gud som også brukes om mennesker;
F.eks. Gud er og
menneskene er,
Jes.48,12 - Apgj.s åpenbarelser etter oppstandelsen.
Det kommer så tydelig fram at om enn oppstandelsen kunngjør
at han nå ikke lenger er Guds Sønn i fornedrelse, men i
velde
(Rom.l,4), kan han allikevel ikke åpenbare
denne velde i dens fullkommenhet før
han kommer igjen. Det
som er sagt ovenfor om den stykkevise åpenbaring, gjelder derfor
også om gudsåpenbaringens fullstendiggjørelse i Jesus.
Selve
hovedforutsetningen for å forstå bibelens måte å tale om Gud på,
er nettopp dette. Vel får vi ingen fullkommen
åpenbaring
av Gud, men allikevel en sann åpenbaring, fullt tilstrekkelig
til å lære ham å kjenne
som
den han er, og deri det evige liv.
|
Jfr.
Joh. 17,3.
Jfr. hva vi lærer av åpenbaringen for Moses.
Mos. 33,12-23.
|
Gud
åpenbarer seg glimtvis.
Og i
hvert glimt møter vi ham som han er.
Det vi kaller Guds egenskaper
er nettopp slike glimt.
I hvert av dem; allmakt,
allvitenhet, hellighet, vrede, kjærlighet, nåde og hvilke andre
egenskaper vi måtte nevne, møter vi den ene, hele, sanne, fullkomne
Gud. Egenskapene er
ikke "sider" ved Gud, heller ikke "deler" eller
"ledd" av
ham. Gud har ikke "sider".
han kan heller ikke "stykkes" og "deles".
Hvis vi taler om "sider" ved ham eller hvis vi
gjør forsøk på å "dele" ham, taler vi ikke lenger om ham.
Da er vi straks inne i en usann gudserkjennelse, og fornekter
hans vesen. Vi må aldri slippe av syne eller gå på akkord med at
overalt hvor vi
møter ham i ordet, møter vi ham som den ene, sanne, treenige Gud.
4. Med
dette har vi funnet det rette utgangspunkt og det faste holdepunkt
for hvordan vi skal prøve å framstille Skriftens lære om Gud. Og kan vi holde fast ved det, oppnår vi to ting.
Vi unngår
den fare som ligger i at vi skjønner stykkevis.
Vi hjelpes
til å samle framstillingen om hovedsannhetene i Skriftens gudsåpenbaring,
de sannheter som all sann erkjennelse av Gud egentlig beror på.
I det
følgende skal vi se litt nærmere på hver av disse to ting.
Først
litt om faren ved vår stykkevise erkjennelse.
Vi har under punkt 3 nevnt at det er nødvendig for Gud
å åpenbare seg i vårt eget sprog og på det menneskelige personlige
plan. Nå er faren den at i og med vi i ordet møter
tale om Gud i vårt sprog og dermed også møter ham i vår tankegang,
fristes vi til å tenke og tale om ham på rent menneskelig,
kjødelig vis.
Vi nevner
noen eksempler:
De menneskelignende uttrykk kan lett friste til å tenke og tale
om Gud som om han hadde en menneskelig legemlighet.
Da bruker vi disse uttrykk i strid med hva ordet ellers
sier om ham, og kommer i fare for å gjøre det et menneske nettopp
ikke må gjøre: vi danner oss "Gud" i vårt eget billede.
Skriftens
tale om treenigheten kan friste til å tenke og tale om Gud som
om han var tre vesener.
Dette skjer når vi f.eks. taler om Sønnen eller Ånden som
forskjellige fra den ene absolutte Gud.
I
populær kristelig tale om Jesus gjøres dette meget ofte:
Under sitt jordeliv framstilles Jesus som isolert
fra treenigheten. Man
erkjenner ikke rett at Gud var i Kristus og at Kristus var i himmelen
under hans jordeliv. (jfr.
Joh. 3, l3. "Menneskesønnen som er i himmelen").
|
2
Kor. 5,19:
"Gud var i Kristus og forlikte
osv."
(Gr.tekstens
uttrykk). |
De
innbyrdes tilsynelatende motstridende uttrykk om Gud kan friste
til å tenke og tale motstridende om ham.
Da "deler" vi Gud i vår erkjennelse og tale, og
får et vrengebilde av ham. Han blir en lunefull og uberegnelig avgud.
Skriftens
tale om Guds egenskaper kan friste til å tenke og tale om egenskapene
som noe forskjellig fra Guds vesen.
En ser da egenskapene som "sider" ved Gud.
Guds
kjærlighet blir en "side" ved ham, hans hellighet
en annen "side".
Hans allmakt blir igjen en ny "side" ved ham,
hans allvitenhet atter en ny "side" osv.
Det
er ikke Gud selv
en
ser i hver egenskap. På
samme måten blir det, når man ser Guds
væren
og Guds
vilje
(Villen) som
to forskjellige ting.
Alle
disse - og mange liknende - måter å tenke og tale om Gud på, gir
et falskt bilde av ham. De er i egentlig forstand kjødelige uttrykk for Gud.
De gir oss en "gud" oppstått i menneskers tanker
og fantasi, ikke den ene, sanne Gud som har åpenbart seg i Ordet.
Og denne mangel på forståelse av Skriftens tale om Gud,
fører med seg alle slags uklarhet med hensyn til sann forståelse
av kristendommen i det hele.
Ja, den kan åpne vei for alle slags villfarelser
og vranglære.
For
å nevne et eksempel: Jo mer en er uklar i Skriftens tale om Gud,
desto mindre har en forutsetning for å forstå hva Skriften lærer
om Kristi person. Og
forstår en ikke hvem Kristus er, vil en heller ikke klart
forstå hans verk og gjerning.
Det er en sammenheng her som vi i alminnelighet gir altfor
lite akt på. Derfor har det avgjørende betydning for en allsidig forståelse
av hva kristendom er, at vi besinner oss på en rett forståelse
av Skriftens åpenbaring av Gud.
Hvis
vi holder fast ved det vi ovenfor (s.20) har sett, unngår Vi alle
disse farer. Regner
vi med at hvert enkelt utsagn om Gud gir oss et åpenbaringsglimt
av den Ene, Sanne, Fullkomne, Treenige Gud fristes vi ikke så
snart til å tenke kjødelig om ham.
Da blir det om å gjøre for oss å få fram, at visstnok må
vi tale om ham i menneskelige uttrykk, men vi må allikevel ikke
tale og tenke om ham ut fra vår menneskelige bevissthet om ham.
Vi blir innstilt på det som Han
åpenbarer
om seg selv. Og vi
regner med at visstnok er det en åpenbaring gitt oss "stykkevis",
men hvert "stykke" gir oss et glimt av den hele,
sanne, fullkomne Gud.
Dette
hjelper oss også - som antydet - til å se hvilke hovedsannheter
i Skriftens lære om Gud vi bør samle framstillingen om.
Først og fremst gjelder det å få fram enheten og
sammenhengen
i alt det som Ordet sier om Gud.
Det første hovedemne blir Guds
enhet.
Videre gjelder det å holde fast ved at den ene Gud har
åpenbart seg som en treenig
Gud. Treenigheten
blir det annet hovedemne.
Endelig gjelder det å framstille klart at vesen og egenskaper
er ett og det samme i Gud.
Det som vi kaller egenskaper er uttrykk for en fylde i
Guds vesen. Det tredje
hovedemne blir derfor Guds vesens fylde.
Hvor
en får en rett forståelse av disse tre hovedemner:
Guds enhet, Guds treenighet, Guds vesensfylde kommer en til å
forstå alt hva Skriften sier om ham.
Men svikter det i en av dem, så blir det svikt i hele gudserkjennelsen.
Derfor er det naturlig å samle framstillingen om disse
tre hovedemner.
Rekkefølgen
vi behandler dem i, er likegyldig, bare det som sies om hvert
emne er skriftmessig. Vi
kommer til å behandle dem i den rekkefølge som er antydet her:
Kap. 1: Guds
enhet.
Kap. 2: Guds
treenighet.
Kap.
3: Guds vesensfylde
(Guds egenskaper).
|
|