Det Gamle Evangelium
VÅRT
PÅSKELAM Skjærtorsdag |
Vår
sjels høytid nå vi se, vår Jesus med sitt legeme og blodet fra Hans purpursår deg her å trøste ferdig står. |
Denne
siste dag før sin lidelse tilbringer Jesus i Betania, i sine kjæres
lille krets. Hvor nær nå Hans korslidelse er kommet! Hvor bever ikke
Hans hjerte! Gjennom hele sitt liv hadde Han sett korsets tre foran
seg, og dødens skrekkelige time hadde engstet Ham dag etter dag, drevet
Ham i nattens ensomme timer til kamp og bønn; og nå bare en dag igjen!
Under hellige samtaler, hvorunder Han har trøstet og styrket sine
venners hjerter, glir dagen hen, avbrutt av bønn, av kamp, av tårer.
Å, timene er lange, når Fra
Betania sender han Peter og Johannes foran seg til Jerusalem for å
berede alt til påskemåltidet. Det var stor travelhet i Jerusalem på
denne dag! Tusenvis av festreisende var nettopp ankommet; de var dels
innkvartert i byen, dels lå de i tette skarer i løvhytter omkring
på høydene utenfor murene, eller rundt hele Oljeberget. Over alt ble
det nå gjort forberedelser til påskemåltidet. Egentlig skulle lammet
slaktes mellom de to aftener, og handlingen foregå i templet. Da blåste
prestene i sølvbasunene, levittene sang det store halleluja, (Slm.
113 -118), og husfaren innfant seg i templets forgård med sitt lam
og slaktet det. Prestene samlet blodet i skåler, som raktes fra den
ene til den annen hen til brennofferalteret hvor det ble utgytt; deretter
brentes fettstykkene som offer for Herren, og så vendte husfaren tilbake
til sitt hus med lammet for å tilberede det. Lammet ble da stekt med
sakte ild uten at noe ben ble brutt. Det
var disse forberedelser, som de to Jesu kjæreste apostler utførte,
mens Frelseren selv var med sine i Betania. Hvor lite de enda har
forstått av påskelammets betydning! De tenkte visst ikke at med dette
påskelam skulle alle den gamle pakts for Måltidet
holdtes på en stor sal, som de fant oppdekket og ferdig. Det må ha
vært en av Jesu venner, som - minnet av Den Hellige Ånd - har
gjort alt i stand for mesterens måltid; for de sendte ikke bud til
Ham, men disiplene fant den ferdige sal ved å følge vannbæreren med
krukken slik som Jesus hadde sagt. Mot
aftenstid kom endelig Herren med de tolv og satte seg tilbords. Hvor
beveget Hans sjel var, da Han satt mellom sine? Det var Hans siste
måltid med dem, mens Han enda bar tjenerskikkelsen! Sin bekymring
og smerte, men også sin inderlige kjærlighet uttrykker Han i de vemodige
ord, hvormed Han innleder måltidet: «Jeg har hjertelig lengtet
etter å ete dette påskelam med dere før jeg lider!" Da har
disiplene sett opp på Ham, og frykt og sorg har gjennomtrengt deres
sjel. Dette siste måltid har visst ofte vært blandet med tårer. Påskemåltidet
besto, foruten det stekte lam, av usyret brød, tynne kaker, som kunne
brytes, vin og bitre urter, som med brødet ble dyppet i en av søte
frukter tilberedt saus. Måltidet inndeltes i fire deler, som hver
for seg begynte med at husfaren rakte brødet omkring. Til det første
beger ble knyttet en takkebønn. Etter å ha vasket hendene begynte
man nå måltidet med nytelse av de bitre urter. Ved det annet beger
reiste husets eldste sønn seg og spurte: «Hva er dette for en tjeneste?»
Og husfaren svarte med å lese av skriften i overensstemmelse med Herrens
innstiftelse av påskemåltidet, hvoretter han tok de usyrede brød,
uttalte takksigelsens ord over dem : «Lovet Etter
denne regel har også Herrens siste påskemåltid foregått, og først
etter dette (Luk. 22, 20) har Han innstiftet den hellige
nattverd. Idet Herren da satte seg ned med sine tolv, ser Han inderlig
på sine disipler og sier: Jeg har hjertelig lengtet etter å
ete dette påskelam med dere f¢r jeg lider; for jeg sier dere: Jeg
skal aldri mere ete det før det er blitt fullkommet i Guds rike.
Derpå tok han det første beger, holdt takkebønn og sa: Ta dette
og del det mellom dere! For jeg sier dere: Fra nå av skal jeg aldri
mere drikke av vintreets frukt før Guds rike et kommet. Da
reiser Herren seg fra nattverden, og for å opprettholde skikken om
tvetning, begynner Han å vaske disiplenes føtter, idet Han derved
for alle tider gir sine et eksempel på, hvorledes de innbyrdes skal
tjene hverandre. Peter vegrer seg da turen kommer til ham. Men da
Herren alvorlig sier: Dersom jeg ilske vasker deg, har du ikke
del med meg, svarer den ivrige disippel:
Herre! ikke bare mine føtter, men også hendene og hodet! For
en selvfornektende kjærlighet Herren her viser Under
det egentlige påskemåltid etter at det annet beger hadde gått rundt,
ble Herren «heftig beveget i ånden». Han tenkte med smerte
på den ene av de tolv, som skjønt han satt i disippelkretsen ved det
hellige måltid dog var en forræder. Og Jesus sa: Sandelig sier
jeg dere, at en av dere skal forråde meg. Disiplene så forferdet
på hverandre og sa: «Det er da vel ikke meg?» Måtte
også jeg alltid være så redd for mitt bedragelige hjerte, at jeg alltid
ransaker det med spørsmål om jeg er i troen. Jeg er ofte så sikker
og trygg, glemmer å våke og be; gi meg din «frykts ånd», at
jeg daglig må spørre, om du kjenner meg som din. Peter
nikket til Johannes, som lå opp til Frelserens bryst, at han skulle
spørre hvem det var. Og Herren ga dem tegnet herpå ved å dyppe et
stykke brød og rekke det til Judas. Da gikk Satan inn i ham. "Hva
du gjør, det gjør snart,» sier Frelseren til ham. Han haster i
sin unevnelige angst til dødens bitre kalk. Og straks gikk Judas. Men
det var natt. Ja, det var den sorteste syndens natt i forræderens hjerte! Han var mørkets fyrstes tjener, og som hans forblindede redskap begikk han en synd så skrekkelig, at hvert hjerte gyser ved tanken derpå; han solgte sin høylovede, kjærlige mester, og det for usle tretti sølvpenger! Da
forræderen er gått, forandres påskemåltidet med ett. Herren er nå
alene med de elskede, bedrøvede disipler; disse elleve er et hjerte
og en sjel med Ham, og i deres krets viser Han nå i samværets siste,
tunge timer en kjærlighet og ømhet, som overgår all menneskelig hengivenhet.
Da forræderen så var gått ut sa Jesus: Nå er Menneskesønnen
herliggjort, og Gud er herliggjort i Ham. Mine barn: ennå en liten
stund er jeg hos dere: Dere skal lete etter meg, og som jeg sa til
jødene: Dit jeg går, kan dere ikke komme, således sier jeg nå også
til dere. Da spør Peter: Herre, hvor går du hen? Jesus sier:
Dit jeg går kan du ikke følge meg nå, men du skal følge meg
siden. Peter sier til ham: Herre, hvorfor kan jeg ikke følge
deg nå? Jeg vit sette mitt liv til for deg. Jesus svarer: Sannelig,
sannelig sier jeg deg: hanen skal ikke gale før du har fornektet meg
tre ganger. Disse
Jesu ord måtte naturligvis vekke frykt og bekymring i disiplenes sinn,
bringe dem til å se inn i sine arme hjerter med mismot og redsel,
forferdet over hvor onde de var, og hvor lite de kjente til sin egen
fordervelse. Nyss var en forræder, ukjent av dem, gått ut av deres
flokk, og nå forutsier Herren om den ivrigste av dem alle, Peter,
som syntes å elske Herren så brennende, at han endog samme natt skal Først
nå, kanskje ved det fjerde beger, nå da forræderen er borte, innstiftet
Han den hellige nattverd. Hvorledes skulle vel Judas kunne være med
her? Skulle da den første nattverd, hvor Guds ransakende øye selv
var utdeleren av de hellige gaver, ha begynt med en vanhelligelse
av det dyrebareste? Skulle Herren med vitende ha rakt forræderen,
som ingen del hadde i Ham, sitt eget legeme og blod til dom? Umulig!
Men da de i en ånd og i en kjærlighet er samlet om bordet, da gir
Han dem et nytt måltid, den himmelske mat, istedenfor hint påskemåltid,
som Han derved avskaffet. Da tok Han et brød, takket og brøt det,
ga dem og sa: Dette er mitt legeme, som gis for dere. Gjør
dette til minne om meg! Likeså tok Han og kalken og sa:
Denne kalle er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for dere! Hellige
stund, da de første disipler av Herrens egen hånd mottok det dyrebare
nådemåltidet. Han gir dem trøst i skilsmissens bitre stund, det saligste
pant på sin evige kjærlighet til dem, og hva kosteligere kunne Han
rekke dem enn sitt eget legeme og blod? Salige samfunn? Hvor nær Herren!
Ja, i den stund du nyter de hellige gaver til ny forsikring om Den
første nattverd var en salig; stund, for Jesus selv satt der mellom
sine. Dog var den blandet med stor bedr¢velse og; megen snerte. For
skilsmissen var nær. Og således var det også så ofte siden. Når du
møtte ved Herrens bord, var du ofte plaget av frykt; du følte deg
så uverdig, måtte gråte bittert over dine synder. Og du følte vel
ikke alltid den fred, den glede Herren lengtet etter det salige måltid! På dette tenkte Han, derved ble han trøstet i smerten og bedrøvelsen ved avskjedsmåltidet i Jerusalem! Derfor gjentar Han tre ganger i aftenens løp den salige tanke, at Han snart skal nyte det nye måltid med dem i Guds rike. O, min Frelser, gi også meg; en plass ved det himmelske nattverdbord! Slipp meg ikke, forkast meg ikke fra ditt ansikt, men rens meg fra min synd, og bær meg i din favn til jeg salig ser deg som du er, for så aldri mere å skilles fra deg. Ennå forblir Herren samlet hos sine. Sittende om bordet søker han gjennom samtale å trøste og vederkvege deres hjerter enn mere i denne bitre avskjedens time. Disse siste deilige taler av Herrens munn har alene Johannes opptegnet for oss. Hos ham, som lå opp til Jesu bryst, har hvert ord i denne stund senket seg ned til salig begrunnelse. Må også vi gjemme vår Frelsers siste usigelig trøstefulle ord dypt i vår sjel til trøst i vår «siste avskjedstime». Deres hjerte forferdes ikke! Tro på Gud og tro på meg! I min Faders hus er det mange rom; var det ikke så, da hadde jeg sagt dere det; for jeg går bort for å berede dere sted; og når jeg er gått bort og har beredt dere sted, kommer jeg igjen og vil ta dere til meg, for at også dere skal være der jeg er! Dyrebare
trøstens ord for dem som har det trangt og mørkt i verden, og som
ofte lider under syndens byrde og anklage. Han vil at vi skal klynge
oss tett til Ham, så skal Han hjelpe oss over! Han brer sine nådevinger
over oss, dekker all synd, all vår skrøpelighet med sin kjærlighet,
gjemmer oss trygt ved sitt hjerte mot livets nød og smerte? Gråt ikke
slik? Din Jesus er hos deg; se opp til Ham, slutt deg fast til Ham,
hvil helt i Hans favn og si: På deg forlater min sjel seg,
og i dine vingens skygge søker jeg ly, inntil all ulykke er gått over.
(Slm. 57, 2). Tenk
dog på faderhuset med de mange værelser! Der har din Jesus også beredt
deg et rom! Hvor salig å ha et sted hos Ham, når livets møyefulle
vei er endt. Her er vi fremmede og utlendinger. Her trives vi ikke.
Vi lengter etter å flytte fra synden og striden! Men det er bare en
liten stund enda under korset, så ven Disiplene
var betynget av bedrøvelse. For Jesus. måtte jo vitne om skilsmissen
for dem; Han trøster dem med at Han vil være dem nær, skjønt skjult.
Han har jo gitt dem sitt legeme og blod; det skulle følge dem bestandig
som et synlig pant på Hans kjærlighet inntil enden. Han vil også sende
dem talsmannen, som skal bli hos dem evinnelig; de skal ikke bli faderløse;
for Han lever og de skal leve ved ham, og talsmannen skal lære dem
alt og minne dem om alt, som Han har sagt dem. Så må Han da med tungt
hjerte bryte samværets salige lykke, og idet Han reiser seg; uttaler
Han over dem avskjedens fredshilsen: Fred
etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere; ikke som verden gir, gir
jeg dere. Deres hjerter forferdes ikke og reddes ikke. Dere hørte
at jeg sa til dere: .Jeg går bort og kommer til dere igjen. Dersom
dere elsket meg, da gledet dere dere over at jeg går til Faderen;
for Faderen er større enn jeg. Og nå har jeg sagt dere det før det
skjer, for at dere skal tro, når det skjer. Jeg skal heretter ikke
tale meget med dere; for verdens fyrste kommer, og han har intet i
meg, men for at verden kan skjønne, at jeg elsker Faderen og gjør
så som Faderen har befalt meg Med
angst over hva som skal skje, dypt rystet i sitt hjerte reiser disiplene
seg ved disse Herrens ord Han
viser dem med kjærlig alvor inn til seg, formaner dem til å bli i
Ham, idet Han avbilder for dem sitt inderlige samfunn med dem i den
dyrebare lignelse om vintreet og grenene, Herrens siste,
alvorlige lignelse på jorden. Min Frelser, la meg aldri glemme den!
Ransak meg og prøv mitt hjerte; la meg ikke være en vissen gren, men
rens meg at jeg må bære mere frukt. La meg rett få se inn i din kjærlighet
til meg, at mitt kolde hjerte må bli brennende i meg; for ditt blod
og dine sår er den rette livssaft, hvorved grenen blir i deg og bærer
frukt. Disiplene
blir mere og mere bedrøvet; Han ser det, men vitner for dem, at det
er gagnlig at Han går bort. Og om de enn skilles, det er dog kun en
liten stund. Derfor skal de glede seg midt i sorgen, for Han kommer
igjen, og da skal deres salighet bli fullkommen. Om
en liten stund ser dere meg ikke lenger, og atter om en liten stund
skal dere se meg; for jeg går til Faderen. Nå har også dere sorg;
men jeg skal se dere igjen, og deres hjerte skal glede seg, og ingen
ta deres glede fra dere. Således
og med mange andre livsalige ord trøstet Han dem. Han glemmer sin
egen nød, den forestående Se, den stund kommer, og er kommet, da dere skal spredes hver til sitt og late meg alene, men jeg er ikke alene, for Faderen er med meg. Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel; men vær frimodig! Jeg har overvunnet verden. Da legger Frelseren seg på kne med sine disipler og avslutter det salige og dog så smertefulle avskjedsmåltid med den gripende bønn, som man har kalt Hans yppersteprestelige bønn. Han oppløfter sine øyne til himmelen og sier: Fader, timen er kommet; herliggjør din sønn, for at din sønn kan herliggjøre deg! Hvilken
bønn! Således kunne Han be som var uten synd! Som Hans blikk, så var
og Hans sinn helt oppløftet til Faderen; hvert ord kom fra hjertets
dyp, hvert sukk: var oppriktig følt, hver tåre for Guds ansikt. Her
er ingen glemt; Hans lepper ba for oss alle. Han ber for seg selv,
for sine, som lå omkring Ham, og for alle dem, som skulle tro på Ham.
Hvor gjerne hadde Han ikke ønsket å kunne be for alle; men akk, Han
mintes med smerte den ene, «fortapelsens barn, som Han mistet; for
ham kunne han ikke be. Og så slutter Frelseren sin siste bønn blant
dem med disse salige ord Fader!
jeg vil at hvor jeg er, der skal også de som du har gitt meg, være
hos meg, for at de skal se min herlighet, som du har gitt meg, for
du har elsket meg før verdens grunnvoll ble lagt. Rettferdige Fader!
verden har ikke kjent deg; men jeg har kjent deg, og disse har kjent
at du har utsendt meg, og jeg har kunngjort dem ditt navn, og jeg
vil kunngjøre dem Dyrebare
Frelser, for en salig tanke, at også jeg var i ditt sinn i den stund?
For ditt altseende øye nådde jo hver enkelt av den store skare, som
skulle tro på deg. Takk for din bønn, dine sukk, dine tårer for meg!
Å, be alltid for min sjel, tred frem for meg hos Faderen og slipp
meg ikke av din kjærlighet? Nei, hvorledes skal du kunne glemme meg!
Det er jo din vilje, at også jeg, den elendige og uverdige blant dine,
skal evig være der hvor du er for å se din herlighet. Du vil bevare
meg! Du har jo tegnet meg i begge dine hender, jeg er jo bestandig
for deg. Nå
opp min sjel, følg Jesu fjed, Da
lovsangen nå var sunget, gikk Jesus med sine disipler ut av Jerusalem
til Getsemane. Det var natt, mørke ute og inne i sjelen, da Han går
over Kedrons bekk. Her gikk engang David bitterlig bedrøvet, forrådt
av sin egen sønn. Men hva var vel hans byrde mot den, som i denne
natt hviler på Frelseren? Herren
søker ensomhet for å berede sin sjel til den forestående kamp, for
nå er mørkets time kommet. I «haven», hvor fristeren viste Eva treet,
«liflig» å se til, der viser nå den samme fiende Frelseren et annet
tre, korsets tre, forferdelig å skue. Dog Herren viker ikke tilbake,
men tar villig den beske frukt. Hellige
plass, du blodvætede Getsemane! Vår høylovede Frelser ligger på sitt
ansikt i støvet, som en orm og ikke som et menneskebarn! Med «sterke
rop og
tårer» (Hebr. 5, 7) ber Han til Faderen. Hans sjel er bedrøvet
til døden, Han skjelver og engstes; Belials bekker omringer Ham. Våre
synder trykker Ham ned i støv et og i sin angst roper Han til Herren:
Fader, er det mulig, da la denne kalle gå meg forbi! Dog ikke
som ,jeg vil, men som du vil. Tre ganger gjentar Han dette
fryktelige smertens rop; av dypeste nød steg det gjennom nattens øde
opp til himmelen, og sådant rop er aldri siden oppsendt til Gud. Min
sjel, se dog rett din Frelsers kamp i denne time! Se hvorledes Han
går frem og tilbake, urolig og engstet, finner alltid disiplene sovende;
ingen trøst, ingen hjelp! Alene er Han på jorden, bare Faderens øre
er opplatt for Hans rop. La disse skrik gå deg gjennom sjelen, dine
synder har avpresset Ham dem! Se, hvor Han skjelver; se hvor Han ligger
sønderknust på sitt ansikt? Det er dine synder, som knuger Ham til
jorden. Og du skulle kunne elske disse synder, tjene dem, søke din
lyst i dem? O, nei, min Jesus, skill bort fra meg alt, som er urent
og deg imot! La dit rop i Getsemane skjære gjennom mitt hjerte hver
gang synden frister og lokker meg, at jeg må følge i dine hellige
fotspor. Rubiner,
- jeg oppsamler dere Da
Han annen gang hadde bedt den samme bønn og enda ligger på sitt ansikt,
forferdet og kjempende, åpenbares en engel fra himmelen og trøster
Ham. Lykkelige budbærer! Hvor har du ikke ilt fra himmelens herlighet
for å bringe Frelseren trøst og hjelp i Men
kampen og n¢den vokser, og tredje gang ligger Jesus på sitt ansikt,
vånder seg og ber: Fader, er det mulig, da la denne kalk gå
meg forbi! Dog ikke som jeg vil, men som du vil. Og der Han
stred hårdt med dødsangsten, ba Han heftigere; men Hans sved
ble til blodsdråper, som falt ned på jorden. Hvor
hørte du vel om sådan blodsved før? O, forferdelige kval, som fra
helvetes avgrunn la seg ut over Frelserens sjel! Således har dine
blodrøde synder pint og martret Hans hellige sjel og legene! Min Gud,
la meg; her ved din blodsved rett få avsky for all, all synd! Å, om
mitt øye kunne gråte blod, det formådde dog ikke å avta en eneste,
enn ikke den minste syndens plett. Men din blodsved har løst meg fra
forbannelsen, hver blodsdråpe vitner om den nåde og kjærlighet, som
skjuler synders mangfoldighet. Vel
er mine synder røde som skarlagen og mange som sand ved havets bredd;
men disse blodsdråper har betalt for dem. Faderens øye har hvilt på
dem i haven; Han har talt dem. Faderkjærligheten har oppsamlet dem
alle, Gud gjemmer dem for evigheten så de bestandig skal vitne for
Hans ansikt, at våre mange og store synder er betalt. Og derfor skal
disse Frelserens blodsdråper alltid på ny trøste det sønderknuste
synderhjerte, lege sjelens sår og skjenke den bekymrede ny hvile og
fred. Min
sjel, gå ofte inn i Getsemane! Bli alene med din kjempende og bedende
Frelser; legg deg ned på |