Det Gamle Evangelium
JESU
GRAV OG VÅR
Så
er graven all min glede, |
Min
Frelser, du har helliget graven for meg; nå er den ikke fæl og mørk,
men et stille sovekammer, hvor hen livets urolige bølger ikke mere
når. Lær meg da å dø glad og over graven ile til deg, til det evige
liv! For
se, da nærmer seg de to engang så fryktsomme disipler; før våget de
ikke å følge Ham; men nå, da Hans egne flyr fra Ham, blir de fylte
av hellig mot og treder til Ham i Hans død. Det er ikke fattige, foraktede
fiskere fra Galilea, som følger Jesu legeme til graven. Det er jødenes
øverste, deres mest ansette og ærede, den lærde Nikodemus og den rike
Josef av Arimatea. De kom med kostelig fint linklede og myrra og aIoe;
kjærligheten sparer intet. Disse tok ned legemet og la det i en grav,
som var uthugget i klippen i urtegården nær ved. På avstand sitter
de troende kvinner, som har fulgt Ham så hengiven. De ser til og merker
seg stedet, hvor Han legges. Så veltes steinen for døren, og kvinnene
går hjem for å tilberede velluktende urter og salver, hvormed de vil
balsamere Herrens legeme, når sabbaten er over. Men
sabbaten over holdt de seg stille etter loven. Har
du noen gang sittet ved en av dine kjæres graver mellom de døde? Ikke
når denne tomme travelhet med å «pynte» forstyrret gravenes fred,
men i en stille, ensom time, kun nær Ham, som er dødens herre og overvinner?
Hvilke alvorlige tanker disse mangfoldige graver oppvekker! Hvor liten
plass man dog behøver, når man er kommet så langt! Her har ingen noe
å bramme over; fattig på alt blir man båret der ut, og får det samme
trange rom; den samme muld dekker en, og til det samme støv skal alt
bli igjen. Hvor er nå verdens prakt og glans? Hvor er dens herlighet
og høyhet? :akk, her ute mellom de døde lærer du å se på livet med
det rette blikk; for her lyder kun dette ene vitnesbyrd om verden
og dens lyst: «Det er idel forfengelighet; det er idel forfengelighet
alt sammen!” (Pred. 1, 2). Forferdelige
glemsomhet! Ja, hva hjelper det, at gravklokkene ringer hver dag,
hvor mange er det vel som hører dem uten den, som går med tårer bak
kisten? Hvor forferdelig! For graven er jo ikke det siste! Det er
kun støvet som føres denne vei. Da båndet brast imellom sjel og legeme,
ble vel støvet hvilende, men sjelen begynte evighetens viktige reise.
Prøvetiden var endt, regnskapet kommet. Derfor er graven så alvorlig,
for tanken går videre og spør: Hvor gikk sjelen? For vel står det
ofte over de ugudeliges gravsted: «Hvil søtt i fred?» Men det
er kun en grusom spott; for de fortapte i pinen har ingen hvile, ingen
fred. Når
du derfor følger dine troende kjære ut til hvilestedet, da kan vel
tåren rinne, for skilsmissen var vel tung, døden avskjærer alle bånd.
Men du sørger dog ikke, som den som ikke har håp; for hva du betror
til gravens tause skjød, det møter du dog igjen forklaret hos din
Gud. Ja, døden har sin smerte; men Jesus har brutt dens brodd. Det
føles vel tungt, når den kjære er dradd bort, og du har bare støvet
igjen. De bleke trekk, den kolde hånd, det brustne øye, engang så
kjært et lån fra Herren, er nå et siste vemodig minne. Det føles vel
underlig å overgi det elskede støv til gravens tilintetgjørelse; men
la det kun gjemmes, troens bånd brister aldri, og hva vi legger ned
i graven er kun som frøet i mulden, det våkner til evig herlig liv. Ja, graven er vel skilsmissens milepæl; men legg din sorg til side; for over død og grav ser troen den herlige, evige forening for Guds og Lammets trone. Nei, de troende skilles ikke; graven raner intet fra dem, vi gjemmer kun de dyrebare skatter hos Gud, at Han i sin tid skal gi oss dem igjen i forklaret skikkelse. Salige, herlige møtestund, når alle Herrens elskede, skilte ved døden her, har overvunnet savn og smerte og er evig forent i den ene kjærlighet! Da vil de love Herrens navn sammen og juble for hans trone evinnelig. Se ikke så mørkt på døden og graven! Glemmer du da at Herren er oppstanden? Lørdagen var vel en tung sørgedag for Jesu venner; da lukket steinen for graven, forseglet og bevoktet. Men det rant en påskemorgen; det saligste evangelium lød til de bedrøvede kvinner: Herren er oppstanden! Gravens redsel er brutt, den formår ikke å holde sitt bytte; det trange sovekammer skal snart opplukkes, og de døde i Herren skal oppstå med Ham; da rinner den evige oppstandelsens morgen.
Ingen
har noensinne talt herligere om oppstandelsens salige håp enn apostelen
i sitt brev til korintierne. Det er en triumfsang over død og grav!
Han ser oppstandelsen under bildet av såkornet, som legges i jorden:
Så er det og med de dødes oppstandelse. Det .såes i forgjengelighet;
det oppstår i uforgjengelighet; det såes i vanære, det oppstår i herlighet;
det såes i skrøpelighet, det oppstår i kraft; det såes et naturlig
legeme, der oppstår et åndelig legeme. Så visst som det gis et naturlig
legeme, gis det også et åndelig legeme. Og likesom vi har båret den
jordiskes bilde, så skal vi også bære den himmelskes bilde.
(1. Kor. 15, 42 flg.) Dette er sann trøst for den, som har sin største
byrde i det syndens og dødens legeme! Nå bærer vi den jordiskes bilde!
Synden henger ved oss og trykker oss; men graven skal gjemme den daglige
tunge byrde. Så våkner vi salig mot påske; da oppstår vi med det forklarede
legeme, da bærer vi den himmelskes bilde. Dere elskedel Nå er
vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli; vi vet
at når Han åpenbares, da skal vi bli Ham like, for vi skal se Ham
som Han er. (1. Johs. 3, 2). Hvilken skjønnhet, hvilken renhet
og hellighet? Et himmelsk legeme lik din Jesus; dette bryst skal aldri
sukke mere, disse lepper aldri klage mere, disse øyne aldri gråte
mere, dette hjerte aldri kjenne noen synd mere. Og dog, hvor skjønt
og forklaret dette nye legeme er, i en forstand er det dog det samme
legeme. Vi skal kjenne hverandre igjen; de trekk som var deg så kjære
her på ,jorden, skal også hisset møte deg; de samme naglegap som Nikodemus
så, da han la Jesu legeme i det kostelige linklede, skal evig sees
og kjennes i Jesu hender. La
oss da villig overlate støvet til gravens stille kammer; den skal
jo gjengi oss det fortapte i herligere skikkelse. En liten hvilestund,
så står alle Guds barn forsamlet om den hvite trone, da er alt blitt
nytt, det gamle er forbi; da skal vi skinne som solen i Gud Faders
rike. For dette forgjengelige .skal bli ikledd uforgjengelighet,
og delte dødelige bli ikledd udødelighet. Da oppfylles det ord som
er skrevet; døden er oppslukt til seier. Død, hvor er din brodd? Død,
hvor er din seier? Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre
Jesus Kristus. (1. Kor. 15, 53 flg.) Hvor
er det deilig å dvele her ved Jesu grav! La steinen enn skjule for
oss det elskede legeme, vi vet at påskemorgen er nær. Ja, sto enn
Maria med tårer på selve oppstandelsens dag ved graven, hun ble dog
salig straks, for Herren sto bak henne og kalte henne ved navn. Og
således skal vi også finne Ham engang, når graven er lukket; da har
vi seiret og overvunnet alt. Vi
skal se Ham som Han er!
(1. Johs. 3, 2). Hvilket salig håp! For ikke sant: Av alle som du
elsker, er Jesus dog deg nærmest. For Ham kan du forlate alt, fornekte
alt, lide alt og bære alt. Han blir deg dyrebarere jo lenger du vandrer
med Ham; Hans kjærlighet går alltid mere og mere opp for ditt hjerte;
Han er alt for deg. Han drager deg mere og mere fra verden til seg;
du stunder og lengter mere og mere etter Hans komme. Hvor salig skal
det da bli å se Ham! Du kan jo aldri få tjene Ham som du ville. Hvor
salig da å møte Ham og få kaste seg ned for Hans føtter for å takke
Ham med rene lepper, elske og tilbe Ham med et rent og hellig hjerte. Det
er jo Jesus som er solen i den himmelske stad. Lammet er dens lys.
Å finne Ham, å se Ham er evig salighet for mitt hjerte. Jeg
skal i rettferdighet skue ditt åsyn, jeg skal, når ,jeg våkner, mettes
ved din skikkelse. (Slm. 17, 15). Her så jeg Ham kun i troen,
og ofte ble Han borte for meg; men hisset skal jeg evig se Ham, aldri
skilles fra Ham, evig være nær Ham. O, nær Jesu, ja evig nær Ham,
da må jo hjertet bli salig, da fattes det intet mere. Skal
vi da ikke gjerne unne hver troende å flytte snart dit over og se
sin Jesus? Hvorfor vil vi ofte så nødig slippe våre kjære? Herren
vil jo gjøre det evig godt for dem, gi dem den hvile, den salighet,
som vi alle stunder etter. Det må jo så være; den ene haster forut
for den annen, hver i den time Herren selv utvelger; men skilsmissen
er kort, snart er den siste sørgende av Herrens folk også salig over. La
da ikke ditt blikk med tårer hvile på den trange grav med sitt tunge
savn, men løft ditt øye lenger opp, se det salige hjem, som ligger
bak. Når gravens klokker ringer, da er den troende sjel hos sin Jesus
og smaker Hans evige salighet. Da oppfylles apostelens deilige ord:
Og Gud skal avtørre hver tåre av deres øyne, og døden skal ikke
være mere, ei heller sorg, ei heller skrik, ei heller pine skal være
mere, for de første ting er veket bort. Hvor
salig å se opp over graven! I himmelens saler skal du ikke finne noe
igjen av alt det, som her var deg en idelig byrde og lidelse. I Kanaans
dal vokser ingen torner; ved livsens flod er ingen stormer, ingen
bølger. Hvor det må bli underfullt, når dette arme hjerte, som aldri
her kunne bli rett stille, alltid sukket i seg selv, skal være evig
fri og løst fra all byrde, hvile fra alt hos Jesus! Da er døden ikke
mere ! Den nye stad har ingen kirkegård, ingen sørgende, ingen grav!
Da rinner ingen tåre mere. Gud har avtørret dem; Hans trøst har legt
alle sår. Jordens trengsel er glemt, og husker man den, så er det
ikke som trengsel, men som en ny anledning til å opphøye Guds store
nåde og kjærlighet. Ja,
salig å se bak graven, der hviler det evige herlighetens håp. Dog
enda er det bare et håp. Ikke at jeg allerede har grepet det
eller allerede er fullkommen; men jeg jager etter det, om jeg og kan
gripe det, ettersom jeg og er grepet av Kristus Jesus. Men ett gjør
jeg: idet jeg glemmer det som er bak, og strekker meg ut etter det
som er foran, jager ,jeg mot målet, til den seierspris som Gud har
kalt oss til der ovenfra i Kristus Jesus. (Fil. 3, 12 - 14).
Så hold meg da alltid reiseferdig, ventende på deg; la meg aldri se
meg tilbake og bli stående som Lots hustru, men led meg og drag meg,
at jeg alltid må komme nærmere mitt salige hjem hos deg. Hva skal
vel kunne hindre min sjel her nede? Hva kan oppveie min Jesu fred,
Hans salighet, den herlige krone der hjemme? Hva skal vel formå å
skille meg fra deg min Frelser? Nei, verken det nærværende eller det
tilkommende, verken det høye eller det. dype, ei heller noen annen
skapning kan skille meg fra din kjærlighet. Med deg er jeg salig midt
i bedrøvelsen, uten deg er jeg elendig midt i livets høyeste lykke.
Hvem har jeg ellers i himmelen? Og når jeg har deg, har jeg
ikke lyst til noe på jorden. Vansmekter enn mitt kjød og mitt hjerte,
så er dog Gud mitt hjertes klippe og min del evinnelig?. (Slm.
73, 25.) Og når da du min Jesus, sender meg ditt siste bud. Da lær meg å dø. Løs du da mitt hjerte fra alt her nede; la meg alene være din og lengte etter deg! Gi meg olje i lampen, gi meg bryllupsdrakten! Styrk meg ved din nåde og trøst mitt bange sinn ved din kjærlighet! Vis meg da ditt kors, dine vunder og ditt blod, at jeg må hvile trygt derpå og salig gå gjennom floden. Hvorfor skulle jeg frykte for ondt? Du er jo med meg! Til deg befaler jeg min sjel; du skal bære meg over; min sjel er salig hjemme hos deg, og det trette støv hviler søtt i det stille kammer. Snart kommer påskemorgen! |