Det Gamle Evangelium
DET
ER FULLBRAKT Langfredag. |
Å,
la aldri noen sinne korsets tre meg gå av minne, som deg frelsens fyrste bar! |
Min
Frelser, hvilken gang har du ikke i dag gått for meg, arme synder.
Hvilken kjærlighet, som ville lide så meget for meg elendige! A, takk
for hvert slag, hvert sår, hvert naglegap! Til døden vil jeg elske
deg, som ga deg selv hen for meg! Vi er nå kommet til den dag, som
fra verdens begynnelse til dens ende har den største betydning for
menneskeheten. For uten hint kors på Golgata hadde hvert menneskes
liv kun vært en håpløs gang mot graven og den evige avgrunn. Da våre
første foreldre sukkende under forbannelsen dro ut av Edens have,
ble veien til livets tre stengt av kjeruber med vredens flammende
sverd. Men Kristi kors er nå blitt det rette livsens tre, hvortil
enhver synder har fri og uhindret adgang, og frelst ved Hans død skal
vi ved troen på Ham en gang vandre salig ved floden, hvor det evige
livsens tre vokser ved bredden. Måtte da Den Hellige Ånd i denne stund
rett male oss Kristus for øye, som korsfestet iblant oss. Da Herren etter den tredje bønn
i Getsemane har vekket de sovende disipler, venter ikke mørkets fyrste
lenger. Skaren er der med bluss og sverd og stenger, og Judas kommer
til og forråder sin herre og mester med et kyss. For en kjærlighet,
som tross dette fornedrende, vanhellige kyss dog kunne si så vemodig
og bebreidende: «Venn, hvorfor er du her»? Da treder
skaren til, griper og binder Ham; men alle disiplene forlot Ham og
flyktet. Nå begynner Herren sin siste store
lidelsesgang? Syndere, støv og aske, har bundet livets herre, kongen
over himmel og jord? Han går villig blant sine bødler; da oppfylles
profetens ord som sier, at Han opplot ikke sin munn som et lam, som
føres hen for å slaktes. (Jes. 53,7). Og hvorfor lot han seg binde?
For å løse oss av syndens bånd og overføre oss fra mørket til lyset,
fra Satans makt til Gud. Skal da synden enda binde deg? Tjener du
da fremdeles under den? Ble da Jesus forgjeves bundet? Å, gå til Ham
som her for din skyld villig følger sine fiender til slakterbenken;
Han ynkes over deg, og Han vil løse din sjel med sin nåde av syndens
makt og forene den evig med seg selv. Og Han begynner sin vandring alene
og forlatt. De trofaste kjære, som nyss satt hos Ham ved nattverden,
er langt borte; enhver tenkte på seg selv og glemte mesterens nød.
Hva følte Han da Han sto der bunden og så etter sine flyktende disipler?
Er det da ingen som tør følge Ham? Enn ikke Peter? La aldri meg, o
Frelser, vende deg ryggen, aldri forlate deg! Hvem har jeg vel uten
deg? Hver gang når synden og verden vil friste meg til å vike fra
deg, da minn meg om ditt alvorlige spørsmål: ”Vil også dere gå
bort?” Da vil jeg svare som Peter: «Herre, til hvem skal vi gå?» Hvem kan elske oss som du? Trøste og bære som du? Ingen glede, ingen fred er som din! Ingen hvile som i din favn! Med deg er jeg salig om veien enn er aldri så trang; selv døden har mistet sin brodd, når du er med meg; ved ditt hjerte stilles alle livets bølger!
Jesus ble tatt tilfange i Getsemane
ved midnattstider, og ble så ført til det første forhør
hos Annas. Denne var den daværende yppersteprest Kaifas'
svigerfar, hadde selv vært yppersteprest og stod fremdeles i stor
anseelse, så at han gjerne spurtes til råds i de viktigste anliggender.
Til ham føres da Jesus først til et forberedende forhør. Når det imidlertid
heter, at dette holdes i «yppersteprestens» hus, så kan man
tenke seg at Annas og Kaifas har bodd i samme gård. Forhøret foregår
i Annas' beboelsesleilighet i annen etasje og ledes av ypperstepresten.
Nedenunder i den store gårdsplass står de to disipler Peter og Johannes,
blant svennene og tjenerne omkring kullilden. Det ble et pinlig forhør! Det gjaldt
på forhånd å sikre seg vitner mot Ham, som ikke skulle svikte, når
siden det store råd skulle samles for å dømme Ham. Det ene falske
vitne etter det annet fremføres; men de stemmer ikke overens. Der
var jo ingen ting som de kunne anklage den hellige og rene for; jeg
var jo den skyldige, Han den rettferdige. Tilsist kom dog to vitner
omtrentlig overens; de anklaget Ham for å ha talt mot templet, det
hellige sted. Ypperstepresten spurte: «Hva svarer du hertil»?
Jesus svarte intet. Men da ypperstepresten besverger Ham til å si
om Han er Guds Sønn eller ikke, svarer Frelseren: «Du har sagt det!»
Da sønderrev ypperstepresten sine klær og sa: «Han har spottet
Gud. behøves det nå mere vitnesbyrd?» Og de fordømte Ham
alle og sa: Han er skyldig å dø. Dette var det første forhør. Hvor
smertefullt for Jesus å se all denne falskhet, denne 1øgn, som ville
besudle den hellige! Dog mere enn deres falske dom, mere enn tjenernes
slag på Hans munn har det slag såret og smertet Ham, som Han mottok
av den elskede disippels hånd, idet Peter fornekter Ham to ganger.
Så er det da ingen trøst for Herrens bedrøvede hjerte i denne smertens
natt; endog disiplene legger stein til byrden. Da føres Frelseren atter bunden
ned i gården, hvor Han bevoktes inntil det annet egentlige forhør
kunne finne sted. Og mennene som holdt Jesus, spottet Ham og
slo Ham, og de kastet et klede over Ham og spurte Ham og sa: Spå nå:
Hvem var det som slo deg. Og mange andre spottord talte de til Ham. Hva har ikke Frelserens legeme
lidd av krenkelser og pinsler på denne dag! Hvem formår å telle alle
disse slag og sår? Gud gi jeg aldri må glemme dem; for Han led kun
for vår skyld! Visselig har Han tatt våre sykdommer på seg og båret
våre piner. (Jes. 53, 4) ! Mitt hele liv burde ha vært en takkesang
for slik en kjærlighet. Når jeg ser opp til ditt slagne, bespyttede,
salige åsyn, da burde mitt hjerte flyte over av tilbedelse., Men akk,
hvor ofte har jeg ikke selv ved mine synder, ved min utroskap slått
deg i ditt edle, uforglemmelige åsyn! Tilgi meg, milde Frelser, og
alle dine mange slag og sår tjene min sjel til evig frelse. Mens nå tjenerne her bespotter
og mishandler Jesus, blir Peter tredje gang spurt, om han ikke er
en Jesu disippel. Da begynner han å forbanne seg og sverge: «Jeg
kjenner ikke dette menneske?» Da gol hanen annen gang. Herren
vender seg og ser på Peter, og denne minnes Herrens forutsigelse
av hans fall, og Peter gikk ut og gråt bitterlig. Stakkars Peter! Hvor dette kjærlige,
ømme blikk av den lidende Frelser måtte svi og brenne i hjertet! Hvilke
bitre angerstårer! Dette Frelserens blikk reddet ham fra dypere fall!
Herre Jesus, send også meg ditt tuktende og dog så kjærlige blikk,
når jeg vil vike av fra din vei og glemme din nåde; stans meg, vis
meg dine dype vunder, da vil jeg komme i hu, hvor dyrt du kjøpte meg,
legge meg på ny ved dine føtter og gråte bitterlig. Herre, jeg kan
vel snuble og falle, men jeg kan ikke slippe deg, du er min sjels
salige trøst i liv og død, min venn, min bror, min brudgom!
Straks det grydde av dag samledes
hele det høye råd for å felle dommen over Jesus. Dette annet avgjørende
forhør holdtes rimeligvis i den for synedriets møter bestemte forsamlingssal
beliggende i templets forgård. Hit førtes nå Jesus fra Kaifas' gårdsrom.
Her oppførtes det samme skuespill med fremførelsen av falske vitner.
Da spurte de Ham likefrem: Er du Messias? Og Jesus svarte: «Sier
jeg dere det, da tror dere ikke; men om jeg spør, svarer dere ikke.
Fra nå av skal Menneskesønnen sitte ved Guds krafts høyre hånd.»
Da sa de alle: Er du da Guds sønn? Han sa til dem: «Dere sier det;
for jeg er det!» Da sa de: Vi trenger ikke flere vitnesbyrd. Og
deres hele forsamling sto opp, bandt Jesus og førte Ham bunden til
landshøvdingen Pontius Pilatus. Så er Herren dømt. Den uskyldige
viet til døden. Kaifas' råd var utført: det er bedre at en dør for
folket, at ikke det hele folk skal ødelegges. Dog, det var ikke Kaifas',
men den himmelske Faders evige råd. Så har Gud elsket verden, at han
ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal
fortapes, men ha evig liv. Vi priser Abraham, som kunne ofre sin eneste
sønn, men det var dog for sin skaper, sin gjenløser, sitt livs høyeste
venn; men Gud hengir sin enbårne for sine fiender. Så er da Jesus
dømt, for at vi ikke skal fordømmes. La oss da holde fast ved nåden,
at også vi med ham må «taes fra angst og dom». (Jes. 73, 8). Det er ennå tidlig da den bølgende
mengde står foran domshuset. Den romerske landshøvding bodde formodentlig
på den såkalte Antonia borg like ved templet. Fra domshuset førte
en bred trapp, bestående av 28 marmortrinn, ned til en med marmorfliser
belagt plass, kalt Gabbata, og her var det at landshøvdingen trådte
ut for å forhandle med jødene, da disse, av frykt for å bli urene
med hensyn til påskemåltidet, ikke torde betrede huset selv. Pilatus spør Jesus dels i folkets
påhør, dels i enrom, men finner ingen dødsskyld hos Ham. Han vil gjerne
gi Ham fri, men holdes fangen av folkets idelige rop på Hans domfellelse.
Da hører han, at Jesus er fra Galilea, som sto under Herodes' herredømme,
og da denne nettopp befinner seg i Jerusalem, søker han å slippe fra
saken ved å sende Jesus til ham. Dermed føres Jesus fra domshuset
til Herodes. De skriftkloke anklager Frelseren heftig, og
Herodes, som håpet å få se et under av Ham, spurte Ham meget. Men
Jesus svarte ham intet. Da hånte krigsfolkene Ham, kastet et hvitt
kledebon over Ham og sendte Ham tilbake til Pilatus. Se, hvorledes din Frelser på denne
dag idelig føres frem og tilbake! Hvilke tunge trinn etter en gjennomvåket
natt og etter Getsemanes blodsved! Ingen hvile eller ro! Han sendes
fra den ene til den annen for alltid på ny å forhånes og mishandles.
Med spott er Han ført gjennom Jerusalems gater i det hvite kledebon,
som skulle være en hånende erklæring om Hans uskyld. Men for oss er
det et sant vitnesbyrd; for Han var den hellige uten plett og rynker.
Således måtte på den gamle pakts langfredag ypperstepresten kun være
iført det lange, hvite kledebon. Å, Frelser, dekk du meg arme synder
under din rettferdighet, som skjuler synders mangfoldighet? Da forsøker Pilatus en ny utvei.
Det var sedvane å gi en fange løs på høytiden, og han gir dem valget
mellom den beryktede morder Barabbas og Jesus. Men mengden ropte i
sin forblindelse: Ta denne bort, og gi oss Barabbas løs! Hvilken sammenstilling: Barabbas og Jesus stående foran folket til valg? Hvor må ikke morderen ha sett forundret på den hellige ved sin side! Herren elsket Ham; men mon han vant hans sjel i den samme stund som den annen røver? Hva må Barabbas ha tenkt, da han hørte, at han var foretrukket fremfor Jesus? Å, hvilken forhånelse: en morder foretrekkes for den kjærlige, for Frelseren! Men er det ikke det samme forblindede valg, som daglig gjøres, når så mange for å beholde verden og dens lyst, skyter Jesus fra seg? Herre, jeg velger deg, ja, deg fremfor alt? La verden forakte deg, for meg er du alt., min skatt, min salige og kostelige perle? Jeg bytter deg ikke bort for alt. Din vil jeg være inntil døden!
Pilatus tenker enda på å skulle
unnslippe ansvaret og håper å kunne vekke folkets medlidenhet ved
en hård avstraffelse. Han lar Jesus hudstryke. Da tok landshøvdingens stridsmenn
Jesus med seg inn i borgen og samlet hele vakten om Ham, og de kledde
Ham nå og hengte en skarlagens kappe om Ham, og de flettet en krone
av torner og satte på Hans hode, og ga Ham et rør i Hans høyre hånd,
og de falt på kne for Ham og hånte Ham og sa: vær hilset, du jødenes
konge; og de spyttet på Ham og tok røret og slo Ham i hodet. Dette er etter blodsveden i Getsemane
det annet store hovedtinn i langfredagens lidelse. Hudstrykelsen var
en grusom marter. Frelserens legeme har skjelvet og bevet under de
fryktelige slag; blodet har flytt ut av de dype sår og rifter, og
Han er nær ved å segne under slagene. Da oppfyltes salmens ord: Min
rygg har plogmenn pløyet, de har dratt sine furer lange. (Slm.
129, 3). Å, min Frelser, hvorledes har mine synder tilredt ditt dyrebare
legeme? Du ble plaget, slagen av Gud og gjort elendig
(Jes. 53, 4) ; men hvert et sår, hver blodstrøm er frembrakt av mine
misgjerninger og overtredelser. Lovet være ditt navn for all denne
smerte, for hvert sukk der du står bunden, blødende ved pelen. Således
skulle jeg i evighet ha lidd og våndet meg; men du tok straffen, og
jeg er frelst. Dog dette er ikke nok. De rå stridsmenn
blir ikke trett av å forhåne Ham. De trykker tornene i Hans panne,
slår Ham på munnen, spytter på Ham. Er det da ingen medynk med den
lidende Frelser? Nei, Han må bære alt;
det er du som skal finne skånsel ved Hans pine. Således mishandlet og forhånet fører Pilatus Ham ut igjen til folket, stiller Ham på den høye trappen og roper utover skaren: Se, hvilket menneske! Ja, se, o synder! dette er jødenes
konge? Soldatkappen er spottende kastet over de blødende skuldre som
det kongelige purpur, og kronen er av spisse torner. Det edle åsyn
blør under tornenes stikk. Å, betrakt din Frelser nøye! Kan du annet
enn elske Ham, som således har elsket deg? Denne tornekrone bar Han
for deg, for at du i himmelen skal av Hans hånd motta livsens herlige
krone. Disse blødende sår tok Han for deg, at han skulle lege alle
syndens sår og gi ditt hjerte fred. Se, hvilken Frelser! Se, hvilken
kjærlighet! Hvor all denne lidelse engang vil falle tungt over de
ugudelige og vantro? Hvilken vrede og forbannelse vil ikke disse Frelserens
sår og slag nedkalle over Hans foraktere! Kjære Jesus, la meg ikke
glemme dette syn, din tornekronede skikkelse! Stå daglig for meg i
din lidelse, at jeg til døden må være din. Men folk kjenner ingen medlidenhet.
Deres eneste svar er: Bort med Ham, korsfest Ham! Og
da Pilatus intet utretter og frykter for keiseren, vasker han sine
hender, og overgir Jesus til å korsfestes. Men folket ropte: Hans
blod komme over oss og våre barn! Fryktelige rop! De visste ikke hva de i hin stund nedkalte over seg. Dog dommen kom, og ennå i dag, 1900 år senere, sukker dette arme folk under dette blods forbannelse. Herre, la ikke ditt dyre blod således komme over meg, men la det tale bedre enn Abels blod for min sjel, rens meg at jeg blir hvitere enn sne! Ditt blod er den eneste adgang til de rettferdiges salighet. Ja, Lammets blod, som fløt uopphørlig på denne dag er min eneste trøst, min rettferdighet, min grunn, hvorpå jeg bygger. På dette blod vil jeg hvile og trøste min sjel i dødens stund. Da skal det komme over meg til evig velsignelse.
Da førtes Jesus bort med
to røvere for å korsfestes utenfor byen. Selv
bærer Han det tunge kors. Langt, langt tilbake i den gamle pakt gikk
det et annet offerlam opp til de samme Moria-fjellene. Isak, Herrens
forbilde kommer til det samme sted, bærende veden, hvorav hans eget
alter skal bygges; således bærer Frelseren selv forbannelsens tre,
hvorpå Han skal nagles. Han bar sitt kors. Og dog, det var
jo ditt, for det var din forbannelse, som falt på Ham. Ser du hvorledes
Han går den tunge gang, sukkende under byrden, såret og blødende!
Veien fra domshuset til Golgata kalles i det nåværende Jerusalem Via
Dolorosa: smertens vei. Et sant og treffende navn! Akk, mang
en vei for mennesket var tung og bitter her nede; men ingen gikk noensinne
så tunge skritt, som Frelseren her under korset. Se, det Guds
lam, som bærer verdens synd! Ut av Jerusalems port, fulgt av
den hånende, rasende mengde og de gråtende kvinner, går toget. Ditt
kors trykker Ham til jorden. Og de tvang en
fremmed, Simon av Kyrene, til å bære det etter Ham. Går du med korset i Jesu fotspor? Og bærer du det villig etter Ham? Alt for ofte knurrer vi, klager under byrden, vil ikke lide med Ham, som led så usigelig for oss, og dog er jo all vår trengsel kortvarig og lett. Måtte jeg dog med mere glede følge i min Jesu fotspor! Da vil Han snart ta korset av og gi meg den herlige krone. Toget stanser ved Golgata,
en haug utenfor byen og dog ganske nær murene. Likesom syndofferets
dyr måtte oppbrennes utenfor leiren, fordi det var Herren en vederstyggelighet,
således led også Jesus utenfor porten, at Han skulle hellige
folket ved sitt blod. La os derfor gå ut til Ham utenfor leiren og
bære Hans forsmedelse. (Hebr. 13, 12). Korset legges på jorden.
Stridsmennene griper Jesus, kaster Ham ned på korset etter at Han
såvidt hadde smakt på den bedøvende drikk som ble rakt Ham. Drikke
den kunne Han ikke, for Han skulle jo nettopp smake alle dødens lidelser
for oss, tømme kalken til den siste dråpe. Nei, for Ham var der ingen
lindring. Men just i Hans lidelse og død har vi funnet den trøstedrikk,
som skal ta bort dødens bitterhet for oss. Når du strider i den siste
stund, og dødens rep omspenner deg, da skal tanken på Hans kors og
blod være husvalelsen og vederkvegelsen, som skal bringe deg til å
glemme dødens nød og la deg gå salig, triumferende gjennom floden. Så lyder da hammerslagene over
Golgata, og de sterke nagler slås gjennom hender og føtter.
Korset reises og festes i jorden. Er du kommet under korset med din
syndebyrde? Kun der er frelse. Det gies intet annet navn, enn det
dyrebare Jesu navn, i hvilket det er redning for en synder. På Golgata
må du; kun der ved forbannelsens tre tør en fortapt synder møte den
hellige Gud. For fra korset rinner av Hans naglegap og sår det blod,
som renser deg fra all synd. Han er såret for våre overtredelser,
knust for våre misgjerninger; straffen lå på Ham for at vi skulle
ha fred, og ved Hans sår har vi fått legedom. (Jes. 53, 5). Nå er korset det rette livsens
tre! Her bor min sjel så salig; her er jeg trygg for lovens forbannelse
og fiendens anklage; her skjuler og dekker meg den nåde, som er stor
inntil de øverste skyer. Her er min tilflukt, min klippe, min borg!
Her er mitt hjerte stille, her hviler jeg i beskuelsen av Hans kjærlighet,
her nyter jeg den fred, som verden ikke kjenner. Her vil jeg leve,
her vil jeg dø; ja, til min siste stund vil ,jeg intet annet vite
til min frelse enn Jesus Kristus og Ham korsfestet. O, Jesus, bevar
meg dog trygg under ditt velsignede kors, da skal jeg seire over synd
og død og favne deg hisset i din salighet.
Det var henimot den sjette time, omkring kl. 11. om formiddagen, at vår Frelser ble korsfestet. Og fra den sjette til den niende time ble det et mørke over hele landet. Det sorte mørke er et bilde på den Guds vredes og forbannelse natt, som nå lå over Frelserens sjel. For i disse timer står Han egentlig i vårt sted; her blir våre synder kastet på Ham, her rammer forbannelsen Ham, her smakte Han den evige døds kval for oss. Fryktelige timer, lange som evigheten selv for Ham, den hellige, som her endog ble forlatt av Gud selv! Og dog, selv fra disse timer utgår de ennå salige lysstråler for oss arme syndere; midt i sin jammer lar Han dog sin røst lyde ned til oss fra korset, tenker på sine og sender oss uforglemmelige trøstens ord. Syv er Frelserens ord på korset! Gud, la meg aldri glemme dem! Herre, skriv dem selv i mitt hjerte og la dem salig gjenlyde i min egen dødstime! Første
ord. Fra korsets tre ser den lidende
Frelser ned til Golgata. Der omgir Hans fiender Ham; hån og spott
og forbannelser når opp til Hans øre; ingen står med deltagelse nær
Ham; disiplene hadde flyktet og de troende kvinner står på avstand.
Midt under fiendenes larm oppløfter Herren sin røst; det blir stille
for et øyeblikk; den ville hop ser og lytter. Frelseren ber! Med kjærlighetens
usigelige blikk på sine fiender og bødler roper Han opp til sin Gud:
Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør! Hvor måtte
det ikke slå dem i deres hjerter? De ropte: Korsfest Ham! Men Han
ber for dem! Han kan ikke annet enn elske dem, og hadde de bøyd sine
kne for Ham i denne stund under korset, da hadde Han villig tilgitt
dem alle! Mon ikke noen grepet av denne bønn, gikk bort bedrøvet og
gråt bitterlig som Peter? Mon ikke Herrens bønn er blitt til evig
velsignelse for noen av Hans fiender ennå den samme dag? Min Frelser, således har du daglig
ropt og bedt for meg, da jeg vandret som ditt korses fiende! Det er
dine bønner som har spart meg inntil den salige stund, da du fant
ditt villfarende lam. Og ennå lever du som min yppersteprest hos Gud?
Du ber for meg som for Peter, at min tro ikke skal svikte. Annet
ord. Da nærmer seg blant den hånende
mengde Hans fryktsomme og engstelige venner. Da Herren neste gang
ser ned fra korset, ser Han stående hos seg de tre kvinner, Hans mor,
hennes søster og Maria Magdalena, samt Johannes, den disippel Han
elsket. Og Herren elsket sine inntil enden; Hans egen kval har ikke
gjort Ham likegyldig for dem. Da Jesus så sin mor, hennes sorg og
hennes tårer, da hun nå stod forlatt under sin egen sønns kors, da
sier Han til henne: Kvinne, se det er din sønn! Derpå
sier Han til disippelen: Se, det er din mor! Hvilken trøst for meg, når jeg
synes forlatt her verden! Kunne Han i hin forferdelige time tenke
på sine og sørge for dem, hvor meget mindre skal Han da nå, på sin
herlighets trone glemme meg. Du sier så kjærlig til meg: «Kast
din sorg på meg, for jeg har omsorg for deg!» Og dine forjettelser
er trofaste; du tenker på meg, du deler min smerte, du vil være meg
nær til det siste. Vær du da selv, min Jesus, alt for meg, mere enn
både mor og venn; deg søker mitt hjerte, deg begjærer, jeg kun i liv
og død. Tredje ord. Et salig hvilens øyeblikk i disse
tre mørke og lange timer har røverens omvendelse vært for Frelseren.
Aldri vises oss nåden så dyp som just her, hvor den fra korset rekkes
ned til denne fortapte synder. Her er dog en, som ser opp til Ham
med det rette blikk, synderens lengtende blikk etter barmhjertighet.
Se, røveren ber! «Tenk på meg!» sukker han i sin nød opp til
Frelseren. Han kan ikke bøye sine kne i støvet for Ham. Han kan ikke
strekke sine hender bønnfallende mot Ham. Men angerens tårer roper
til Frelseren. Hvorledes skulle Han, som er synderes venn, bli ubeveget
av sådanne sukk! Hvilket blikk fullt av kjærlighet og nåde har ikke
røveren fått i den samme stund! Frelserens ord falt som vederkvegelsens
dugg i det forsmektende hjerte. Sannelig sier, jeg deg: I dag
skal du være med meg i Paradis! En salig forandring! Fra korset til Paradiset! Bare en time til, så er han løst fra all sin jammer og får love Frelseren blant englenes jublende sanger. Jesus, åpne ditt Paradis også for meg uverdig som røveren, når døden nærmer seg, og la meg salig følge deg inn til den himmelske herlighet for evig å bytte korset med kronen. Fjerde
ord. Ved den niende time hadde Frelserens
nød og kval nådd sitt høyeste. Da treder Han Guds vredes persekar;
bølgene går over Hans hode, og Han er sunket i det dype dynn av våre
misgjerninger. Et redselsfullt rop avbryter mørket, skjærer gjennom
Jesu mors hjerte og sønderriver himmelen: Min Gud, min Gud,
hvorfor har du forlatt meg? Aldri vil noen menneskelig tanke
fatte denne nød: Guds Sønn, forlatt av sin Fader! Her bøyer vårt hjerte
seg tilbedende, takkende og prisende. For, for meg ble Han forlatt!
Således skulle jeg i evighet ha vært utstøtt og forkastet fra Guds
ansikt! Således skulle jeg i evighet ha våndet meg; under Guds forbannelse
og vrede. Men du, Jesus, ble en forbannelse for meg. Jeg er fri, for
du tok straffen, og jeg får hvile salig ved Guds faderhjerte. Femte
ord. En av korsfestelsens usigelige
lidelser var den brennende tørst, og man hadde derfor gjerne i beredskap
en drikk, bestående av sur vin, hvormed den døende kunne leskes. Herren
føler også denne brennende tørst. Og hos Ham er legemets lidelse forent
med sjelens kval. Guds brennende vrede, som er en fortærende ild for
all synd, bringer sjel og legeme til forsmekte. Derfor roper og den
lidende Messias i salmen: «Min kraft er fortørket som et potteskår,
og min tunge henger fast ved mine gommer, og i dødens støv legger
du meg.” (Slm. 22, 16). Da sa Jesus: Jeg tørster!
Å, under av fornedrelse! Skaperen ber sine bødler om en leskedrikk!
Og under hån og spott rekker de Ham den i vinen dyppede svamp på en
isopstengel. Min Jesus, så er du da prøvd med
oss i alle ting, og når jeg da tørster i dødens strid, da lesker du
min sjel med det levende vann, ditt nådens ord, med ditt blods trøst,
som du bare har vunnet meg gjennom din egen usigelige tørst. Sjette
ord. Nå nærmer vi oss lidelsens siste
øyeblikk. Kalken er tømt, Faderens vilje er fullkommet, soneofret
er brakt og verden forlikt med Gud. Snart behøver Han ingen leskedrikk
mere, for nå skal Hans sjel inngå fra lidelsen til sin herlighet igjen.
Herren er nådd til det siste dypeste trinn av sin fornedrelses gang.
Derfor lyder snart Hans rop igjen, men ikke engstende, ikke smertefullt,
men salig for Ham og oss: - Det er fullbrakt! Hvilket
øyeblikk for Frelseren! Alt er over, striden er utkjempet, slangens
hode er knust, det tapte syndens barn gjenvunnet. Den bitre lange
gang fra krybben til korset er endt; intet mere står tilbake; kalken
er tømt til siste dråpe. Gud er forsonet, gjelden betalt til siste
øre. Salige sjelerop for en fattig synder!
Her er min klippe, på hvilken, jeg forlater meg! Hva kunne vel jeg
arme, fortapte synder gjøre? Intet! Jeg lå i mine synder, skyldig
til døden og kunne bare alltid forøke mine synders mål. Men Jesus
har gjort alt. Så la meg da alltid hvile her ved dette ord og by all
anklage tross. For du har fullkommet alt. Så vil jeg hvile ussel og
arm på deg alene. Din død har fullkommet alt; den gjelder for meg
med all min elendighet; jeg skal intet uten tro, takke og opphøye
din kjærlighet i all evighet. Syvende
ord. Herrens gjerning er endt. Loven
er fullkommet, Guds krav tilfredsstilt, så er det kun tilbake det
siste sting av synden, døden selv. Men om slangen såret hans hæl,
dens hode er dog knust, og idet Frelseren dør, vender Han just tilbake
til sin herlighets trone. Da ropte Han sitt siste ord fra korset,
ikke som en svak, avmektig, døende kristen, men med høy røst som seierherren:
Fader! i dine hender overgir jeg min ånd! Og da Han
hadde sagt dette, utåndet Han. Nå er det salig å stå under korset.
Frelseren lider ikke mere. Mine synder trykker Ham ikke mere. Faderen
har løst sin Sønn fra alteret lik Abraham sin Isak, og «tatt ham
fra angst og dom». (Jes. 53, 8). La oss da be her ved enden av
Hans tunge, men for oss arme syndere så salige og vederkvegende lidelses
gang: «Min sjel, dø den rettferdiges død og mitt endelikt bli som
Hans.» (4. Mos. 23,10). Trofaste Frelser, stå du meg nær
i min dødsstund kjærlig og nådig som hos røveren, og når øyet brister
og sjelen skal forlate støvhytten, da vil jeg befale min sjel i dine
gjennomborede hender. Du «skal bære meg over døden». (Slm.
48, 15). *
* * I samme øyeblikk, som Frelseren
oppga sin ånd, stadfestet Herren Hans seier over døden ved de mektigste
tegn, som slo folket under korset med forferdelse. Forhenget
til det aller helligste i templet splittedes fra øverst til nederst.
Jesus hadde nå dannet en «ny og levende vei gjennom forhenget,
det er Hans kjød». (Hebr. 10, 10). Nå er veien til Guds faderhjerte
fri, og hver fattig synder tør nærme seg med frimodighet. Frykt ikke?
vreden er over, den ble lagt på Lammet? Er du den bange, forlorne
sønn, som kommer med din synd og skam? Frykt ikke: Si kun som Han:
«Fader, jeg har syndet mot himmelen og for deg, og er ikke verd
å kalles din Sønn?» Og kast deg så trygt i den åpne faderfavn,
da skal også du føle det tilgivende, salige faderkyss. Og jorden skalv, og klippene revnet,
og gravene åpnet seg. Redsel og frykt betok
mengden, folket slo seg for sitt bryst. Og av hedningens munn hører
vi under korset den salige sannhet, som Hans egne hadde fornektet:
«Sannelig, denne var Guds Sønn!» Taus og slagen med forferdelse,
dømt i sin samvittighet vender mengden tilbake fra Golgata. Men Jesu
venner og de troende kvinner, som har stått langt borte, kommer nå
nærmere til det hellige sted. De har intet å frykte; de har elsket
Ham; de har forlengst trodd hva høvedsmannen vitnet. Jesu dødsøyeblikk faller mellom
kl. 3 og 4, snart kommer solnedgangen, da inntreder sabbaten, og de
dødes legemer skulle etter loven ikke bli hengende over denne. Pilatus
befalte derfor, at deres ben skulle brytes og legemene tas ned av
korset. Da knuste stridsmennene først de to røveres ben.
Salige øyeblikk for ham ved den høyre side? Han hadde i troen holdt
fast ved den døende frelsers 1øfte; vel så han mesteren gå forut,
men han slapp ikke forjettelsen; han visste han ikke skulle vente
lenge; ennå «i dag» hadde jo Herren lovet å drage ham etter
seg. Og nå ilte han etter sin Herre og Frelser for å bøye sine kne
tilbedende for Ham i herligheten, som den nye pakts første frukt av
Frelserens lidelse og død. Men da stridsmennene så,
at Jesus allerede var død, brøt de ikke Hans ben, men en av dem stakk
Ham i siden med et spyd, og straks kom det ut blod og vann.
Herved oppfyltes skriftens tusenårige forbilde fra påskelammet. På
dette skulle intet ben brytes, det var hellig og ukrenkelig som bilde
på det lyteløse lam. Så er da Jesus herved stadfestet for oss det
rette og sanne påskelam. «Også for oss er vårt påskelam slaktet,
Kristus». (1. Kor. 6, 7). Hvor har ikke Herren nøye våket over
alle sine ord; ikke et av dem er falt til jorden; tross jøders og
hedningers råd må dog alt fullkommes. Så skal da Herren også oppfylle
alle sine ord og løfter for sine inntil dagenes ende. For Han er trofast,
som ga forjettelsen. Se da her under korset de fem hellige
sår i din Frelsers dyrebare legeme! Herfra rant det blod, som renser
fra all synd og trøster sjelen i all nød. Herfra rant det levende
vann, som gir sjelen liv og salighet. Hvor mange fattige syndere,
som ble salig ved å se disse sår og vunder! De preker om Guds kjærlighet
til syndere med en sådan kraft, at det fordriver med ett all nød og
sorg av hjertet. Skjønt uren og fortapt våger dog synderen å trykke
seg tett opp til dette frelserhjerte, for det er fullt av forbarmelse,
flyter over av kjærlighet, og den bedrøvede sjel skjuler seg glad
i de dype «klipperifter». Ja, Jesu sår er all vår ros! Derfor
lyder den nye sang om Lammet, som er slaktet, og derfor skal ordet
om hans død og kors, hans blod og vunder være all en synders trøst
i liv og død. |