Et ord til nattverdgjester
Luk. 22,14 - 20.
Av Anders Nohrborg 17-25 - 1767
Sion,
pris din saliggjører,
Pris din hyrde og din fører,
Si Ham takk, syng gledeskvad!
Se nå til hva du kan evne!
Større dog enn ord kan nevne
Er den venn, som gjør deg glad. |
Se,
et måltid nå opprettes,
Brød og vin i dag fremsettes,
Livsens beger, livsens brød!
Skaren tolv i tall, er liten,
Vokser talløs til med tiden,
Skal ei lide hungersnød. |
Dersom det er noen som i stillhet vil betrakte
vår dyrebare Frelsers uutgrunnelige kjærlighet til oss arme og uverdige
mennesker, så kan han ikke annet enn å falle i en hellig forundring og føle en
glød
hos seg, som varmer sjelen opp til gjenkjærlighet.
Min hensikt er nå ikke å føre deres tanker inn på all den kjærlighet som
Jesus har vist oss - for den kan ikke tilfulle fattes og begripes av
mennesketanker. Den overgår all kunnskap. Og vi kunne si om det som apostelen
Paulus sier om Guds visdom og kunnskap: "Å dyp av rikdom"
d.e. i Jesu kjærlighet - for Han er rik på barmhjertighet ved sin store
kjærlighet Han elsket oss med.
I særdeleshet er Jesu kjærlighet på det herligste
blitt forklaret i Hans siste dager på jord.
Iblant de mange beviser på det som i den evangeliske historie ligger
for våre øyne er også dette visselig stort, at Han straks før sin død,
i den natt da Han ble forrådt, gjorde oss et nytt testamentet som ble
begrunnet
i Hans blod, og gav sitt legeme og blod til ete og drikke. Han skulle
da straks etter gå ut til Getsemane for der i alle synderes
sted å få sin dødsdom for Guds domstol, og der begynne å drikke ut den kalk som
var skjenket i for Ham av Guds vrede.
Dødsangsten hadde allerede begynt å anfalle Hans sjel, og Han følte allerede
en forsmak på de uendelige helvetes og den evige døds plager som forestod
Ham, - men Han tenkte allikevel i kjærlighet på oss og tilberedte for oss
dette velsignede måltid, som vi i, med og under det velsignede brød
og vin får ete og drikke Hans hellige legeme og blod ved. Det legeme og
det blod, som straks etter dette skulle hengis og utgytes til synderes frelse.
Et måltid som vi blir på det nøyeste forent med Ham ved, og også i følge
foreningen treder inn i et innbyrdes samfunn med Ham og likeså med alle
troende innbyrdes (derfor kalles dette måltid en kommunion eller delaktighet).
Et måltid som Jesu lidelses, døds og blods kraft utgydes over oss i, og
vi blir delaktige i de nådeskatter som Han har vunnet oss. Et måltid som
vår visshet om syndenes forlatelse blir forøket og stadfestet ved, ettersom
vi der får et pant på det, nemlig det legeme og blod som synderne er forsonet
ved. Et måltid som det meddeles oss liv og salighet i, d.e. ikke bare
en forsikring om det kommende evige liv, men også
forøkelse og stadfestelse av det nye og åndelige liv som ble vakt opp
i gjenfødelsen, til større åndelig styrke, tro, håp, kjærlighet, ydmykhet,
Jesu sinn og etterfølgelse i alle Åndens frukter av Jesu fylde.
Derfor et måltid som vi blir udødelige ved etter Jesu løfte: Hver den,
som eter mitt legeme og drikker mitt blod, har evig liv - et liv som ikke
dør, men begynner i gjenfødelsen, forøkes i den daglige helliggjørelse
og fortsettes i evigheten. For skjønt disse Jesu ord er sagt om den åndelige
eten og drikken som skjer ved troen, også utenfor nattverdens bruk, så
kan de også anvendes her og oppfylles på enhver troende sjel som i troen
går til Herrens hellige nattverd og der også på en sakramental måte eter
Jesu legeme og drikker Hans blod: For det er ikke noe annet kjød og blod
som mottas ved den åndelige eten og drikken, enn det som vi med vår munn
mottar i nattverden, men nettopp det samme.
Om dette høye og kjærlighetsfulle måltid må vi nå si med Jesaja, at Jesus
har gjort oss et fett gjestebud på Sions berg, et gjestebud med fete retter,
et gjestebud med gammel vin - med fete, margfulle retter og med klaret,
gammel vin.
Til toppen
Av Svend Borchmann
Hersleb Walnum f. 1816
Og da timen kom, satte Han seg
til bords, og apostlene sammen med Ham. Han sa til dem: Jeg har lengtet
inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider.
For jeg sier dere: Jeg skal aldri mer ete det før det er blitt fullendt
i Guds rike.
Timen var kommet, da det påskemåltid
som var forordnet av Gud skulle nytes til erindring om Israels utfrielse
fra trelldommen i Egypt. Da sa Han til dem: "Jeg har lengtet inderlig
etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere, før jeg lider."
Å, hva var det vel,
som fremkalte denne inderlige lengsel hos Ham? Det var Hans kjærlighet,
den samme hellige, altoppofrende, uendelige kjærlighet, som fikk Ham til
å forlate sin salige himmel, å bli en ring tjener på jorden, å lide og
dø til de fortaptes frelse. Se, "den natt,
da Han ble forrådt," var allerede brutt frem, og Han visste at i denne natt skulle Han
forrådes av den ene av sine disipler, fornektes av den andre, forlates av
de øvrige, forkastes av sitt folk og etter uendelige lidelser dø som en
korsfestet på forbannelsens tre.
Men så stor var
Hans kjærlighet, at Han ikke tenkte på seg selv eller sin forestående
hete smertens kamp, - men Han tenkte bare på oss, de arme syndere, som har
forårsaket Ham all Hans lidelse. Han tenkte på disse sine første
disipler, som da var hjertebedrøvede og skulle lide
forfølgelse i den onde verden for Hans navns skyld. Han tenkte på de mange som gjennom
tidenes løp skulle lære å tro på Ham, ved Hans ord, og å bære korset
etter Ham.
Ja, denne
kjærlighet var det, som fylte Hans hjerte med inderlig lengsel etter å
ete påskelammet sammen med sine disipler, før Han tiltrådte sin smertes
gang - for Han ville da innstifte den nattverd, som Det Gamle
Testamentes påskemåltid fikk sin oppfyllelse ved, og som vi mottok
velsignelsen ved, som bare var avbildet ved hint måltid. Han ville da
innstifte det hellige sakrament, hvor Han selv er til stede midt iblant
oss, - skjønt Han er usynlig for legemets øye, - hvor Hans kjærlighet kan
på det deiligste lyse for vår sjel og varme våre hjerter opp. Hvor Han
nærer oss med livets brød og livets drikke, og hvor Han rikelig
velsigner oss med de åndelige goder, som Han i forrådelsens natt vant oss ved sitt eget dyre blod.
.
Gode
hyrde, livsens-brødet,
Takk for maten, takk for møtet,
Takk for livsens kilde sann!
Fød oss, vokt oss, la oss finne
Herrens goder hisset inne
Hos deg uti livsens land! |
Du,
som alt formår å virke,
Samler oss uti din kirke
Ved din Ånd og ved ditt ord,
Gjør oss dine helgen like,
Brødre med dem i ditt rike,
Søsken hist om himlens bord! |
Til toppen
Av Carl Olof
Rosenius 1816 - 1868
Og Han tok et brød, takket og
brøt det, gav dem og sa: Dette er mitt legeme, som blir gitt for dere.
For dem, som anfektes av tvil om
sakramentets innhold, var det meget velgjørende, om de kunne betrakte
vel opphavsmannen, - hvem er Han? Han er din skaper og din frelser, Han
er den høye, den høylovede, som blir evinnelig. Han er allmektig Gud -
for "Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Alt er blitt til ved Ham,
og uten Ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til." Løft
øynene opp og se Hans gjerninger, betrakt solen, stjernene, hele skapningen
- alt dette har denne Herre gjort, og "bærer alle ting ved sitt krafts
ord, og gjorde renselse for våre synder ved seg selv!"
Tenk! er noen ting
umulig for Ham eller bare vanskelig å gjøre? Hva kan være lettere for
den allmektige enn å gjøre, hva Han vil? Du kan ikke forstå, hvordan
Han kan gi oss sitt legeme og blod, din arme fornuft stusser og støter
seg på det, men forstår du hvordan Han kunne skape all ting av intet?
Hva forstår vi, og hva kan ikke den allmektige gjøre?
Og videre: Skulle
Han si noe og ikke gjøre det? Kan Han, den hellige lyve? Vil du
slik spotte din skaper, din vennlige frelser? Han gjorde tusener
under i skapelsen som vi ikke begriper, så ble Han menneske og gjorde
tusener under på jorden, og ettersom disse var synlige, så tror vi på
dem. Til sist ville Han gjøre et meget nådefullt under, som ikke synes,
men skal tros på Hans ord - skulle vi da motsi dette, gjøre Ham til løgner
og si: Her sa Han til sist noe, som ikke kan være sant, da Han sa: "Dette
er mitt legeme!" osv.
Akk, Gud forskåne
oss! I slik forsmedelse lar Gud de stolte ånder falle til straff for
deres formastelighet.
For nå å si noen ord
om dette punkt, som har foruroliget og plaget så mange, også troende sjeler,
og forårsaket at de har gått med sønderslitte, forstyrrede og uvisse tanker
til sakramentet og med fordoblet uro og fortvilelse derfra - så merk følgende:
Det torde noen si: "Jeg tror vel, at hva Herren mente med sine ord,
er evig sant, for Han kan ikke lyve, men jeg er uviss om, hva som er Hans
mening, jeg vet nemlig at ordet "er" i Skriften
betyr det samme som betegner, forestiller, og at det er mange som forstår
det slik også her." Merk da følgende, og merk det med alvorlig ettertanke:
At ordet "er" ofte betyr det samme som "betegner,"
kan ikke nektes, og i all strid over de ord: "dette er,"
var jeg aldri kommet til noen visshet, om jeg ikke hadde funnet noe mer
om det i Skriften, dersom jeg ikke hadde sett, hvordan de hellige apostler
har lært om saken. Men når jeg så, hvordan disse som var fylt av Den Hellige
Ånd og vel forsto deres Herres mening, ja som hadde Kristi vitnesbyrd,
og til deres videre forklaring henviste Kristus selv oss - når jeg så,
hvordan de forklarte saken, da visste jeg hva som var det rette, hva som
var Kristi mening.
Hva sier nå apostlene?
Apostelen Paulus sier først: "Velsignelsens kalk, som vi velsigner,
er den ikke samfunn med Kristi blod?" (1 Kor. 10,16). Merk dette!
Her merker jeg nå, at apostelen Paulus forklarer saken slik, at Kristi
legeme og blod virkelig er til sammen med brødet og vinen, for det ord
i grunnteksten, som apostelen her bruker, og som er oversatt med "samfunn,"
betyr egentlig selskap, forening, samvær.
Ut av dette merker
jeg, at Paulus i de anførte ord ville si, at Kristi virkelige legeme og
blod er i samfunn med det velsignede, det sakramentlige brød og vin, ja
at han ville uttrykke det, som nettopp er hovedsaken i sakramentene,
nemlig at Gud har sammenknyttet og forent en synlig og jordisk ting med en
usynlig og himmelsk, slik at vi, når vi mottar den synlige og jordiske
ting, også får motta den forente usynlige og himmelske ved det. Derfor
bruker apostelen det ord kaainonia, samfunn, forening,
delaktighet. Han sier ikke, at brødet og vinen er forvandlet til Kristi
legeme og blod, nei, brødet er og forblir brød, vinen er og forblir vin,
men han sier at Kristi legeme og blod er i samfunn, i forening med brødet
og vinen. Og hvordan skulle
apostelen bestå med sitt kaainonia, dersom det velsignede brød og vin
kun betegnet Kristi legeme og blod, men ikke virkelig
medførte dem?
Men videre sier apostelen
i neste kapittel, at "den som eter dette brød eller drikker Herrens
kalk uverdig, blir skyldig i Herrens legeme og blod." Hva synes du
om dette? Hvorfor skulle apostelen si, at man nettopp i nattverden blir
skyldig i Herrens legeme og blod, om de ikke fantes der? at man blir skyldig
i Herrens legeme og blod - merk! ved en viss eten av brød og vin - ved
å ete noe, som ikke hadde dette legeme og blod i følge med seg? Tenk,
og tenk alvorlig!
Men dette, som allerede
nå er så klart, blir om mulig enda mer likefrem og tydelig uttalt, når
apostelen sier: "Ikke gjør forskjell på Herrens legeme."
Hva er nå dette? Har ikke apostelen her aldeles uttrykkelig sagt, at det
man eter i sakramentet, er Herrens legeme? som noen uskikkelige korintere
ikke visste å atskille fra sedvanlig mat.
I den korintiske menighet
gikk det nemlig så ille til, at når de kom sammen til nattverdens nytelse,
var noen så grove, at de åt av sakramentets velsignede brød for den legemlige
hungers tilfredsstillelse, som v. 33 - 34 handler om, hvor apostelen sier,
at den som hungrer, skulle ete hjemme. Når de nå på denne måte åt av sakramentets
brød, så sier apostelen, at de ikke gjorde forskjell på Herrens
legeme og vanlig mat, ikke skilte det brød som var "Kristi legemes
samfunn," fra annet brød, og dermed "åt og drakk seg selv til
dom."
Så glem da aldri de
ord: "Ikke gjør forskjell på Herrens legeme." Kan nå noen ting
være klarere enn dette er? mens det ikke finnes et eneste Guds ord, som
endatil bare synes å stride mot det, for de ord: "Dette er mitt
legeme," som er blitt ansett som tvetydige, skulle vel i det
minste ikke nekte, men meget mer bekrefte det.
Så er det da bare den arme, falne, opprørske skapning, menneskefornuften, som drister seg
til å stride imot dette.
Barmhjertige Gud,
forskån oss, bevar vårt sinn, la ikke forblindelsens dom ramme oss!
Å, så er og blir det
da sannhet, en klar, bibelsk, guddommelig og evig sannhet, at Kristus
virkelig gir oss sitt sanne legeme og blod å ete og drikke i sakramentet!
Hvor sant har ikke profeten forutsagt "Han skal hete underfull, rådgiver!"
Hvem skulle ikke utbryte med Paulus: "Å dyp av rikdom og visdom og
kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige
hans veier!" Og med David: "Hvor store dine gjerninger er, Herre!
Overmåte dype er dine tanker. En ufornuftig mann kjenner det ikke, og
en dåre forstår ikke dette." (Slm. 92,6-7).
Brødet,
vinen signet, viet
I Hans navn, som oss har friet,
Er Hans legem' og Hans blod.
Ei forstanden det utgrunner,
Troen ene ser Guds under
Og den skjulte enhets rot. |
Mer
enn englemat er dette,
Styrelse for alle trette
Jesu vandringsmenn på jord
Vik nå bort herfra, I onde!
Men Guds barn i alle stunde
Treder glade til Guds bord! |
Til
toppen
Av Ole Berg 1819
- 1861
Gjør dette til minne om meg!
Slik lød Herrens formaning til apostlene,
da Han gav dem av det velsignede brød og lot dem drikke av velsignelsens
kalk. Og denne Hans formaning understreker Paulus nærmere i dagens tekst,
idet han sier: "For så ofte som dere eter dette brød og drikker denne
kalk, forkynner dere Herrens død, inntil han kommer" 1 Kor.11,26.
Den ihukommelse av Herren som er uatskillelig knyttet til den hellige
nattverds mottakelse, er altså en ihukommelse og forkynnelse av Hans død.
De troende kommer i hu og forkynner Jesu død først som en død som forsoner
med Gud. For å kunne forkynne Jesu død som en forsoningsdød, må vi i forveien
ha fått øynene opp for syndens forferdelighet i alminnelighet og for vår
egen syndighets avskyelighet og fordømmelighet i særdeleshet. Begge
deler åpenbarer nemlig Jesu død på det aller tydeligste for dem, som Den
Hellige Ånd lærer å forstå betydningen av den.
En ting er det å i alminnelighet erkjenne synden som en ufullkommenhet
og skrøpelighet som henger ved din menneskelige natur, selv om man finner
denne nokså beklagelig og bedrøvelig og sørgelig, - men noe ganske annet
er det å se synden åpenbart i hele dens redsel, gjennom det skyldløse
Lams oppofrelse på Golgata. Høyt roper Abels blod fra jorden, men enda
høyere roper den korsfestede Jesu Kristi blod til himmelen, og roper Abels
blod om hevn over ugjerningens utøver, så roper dette om nåde, nåde for
hele den falne, brødefulle og i synd og fordervelse nedsunkne slekt.
Jesu offerdød blir slik på samme tid en åpenbaring av syndens vederstyggelighet
og Guds hellige vrede mot synden og samtidig et kraftig vitnesbyrd om
den guddommelige kjærlighets og barmhjertighets uutgrunnelige dybde.
For det annet minnes og forkynner
de troende Jesu død som en død som forløser fra synden og dens
herredømme.
Visst vil den forløsning fra syndens makt og herredømme som bevirkes ved
det, enda, så lenge vi er her til huse og har kamp med det gamle menneske
i oss, ikke være og ikke fornemmes som en fullkommen frigjørelse fra
synden. Dens siste rest vil først ved en salig død utryddes helt. Men
så sant vi i noen grad har fornemmet Jesu blods forløsende kraft, så
vil vi likevel kunne forkynne som vårt faste håp og glade forvissning,
at Han, som begynte den gode gjerning i oss, også vil fullende den i oss
inntil Jesu Kristi dag. Og når vi gjør dette, skal det også vise seg,
at Jesu Kristi blod alt mer og mer renser oss fra all synd.
- Men av dette følger, at når vi, forsonet med Gud ved Jesus Kristus og
forløste ved Hans blods rensende kraft møter frem ved nattverdbordet,
så forkynner vi også Hans død, som en død som forplikter til et hellig
liv. Han er død for at vi skulle leve i Ånden. Han bar våre synder på
sitt legeme opp på treet, for at vi, avdøde fra synden, skulle leve i
rettferdighet.
Det er slik sett ikke noen mening i å gå til Guds bord og likevel ville
forbli i sine synder, eller, hvis vi ville si, at det er en slags mening i
det, så må vi si at det er en forferdelig, ryggesløs og gudsbespottelig
mening, og ve, ve oss, om vi ikke gjør forskjell på Herrens legeme - ve
oss om vi nærmer oss den helligste helligdom og tar opp nådens dyre pant
i oss med det forsett å ville ture frem i de synder som er erkjent og å
ville synde på nåde.
Til toppen
Av C. O. Rosenius
1816 - 1868
Likeså tok Han kalken etter aftensmåltidet
og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for dere.
Her er nå en uuttømmelig trøstekilde
for alle av synd og samvittighetskvaler plagede sjeler, om de bare kunne
stanse, besinne seg, samt stille og grundig tenke over, hva Herren her
gjør og taler. Her har tusener av martrede og fordømte sjeler våknet og
funnet uendelig rik trøst og salighet, når Herren har fått deres sinn
opplatt, så de har forstått hva som ligger i det.
Tenk nå engang, du som kommer samvittighetssyk og bevende for dine synder,
ville gjerne være bedre,, tro og følge din frelser, men ikke har kunnet
det, merk da og tenk på, hva Kristus her selv sier: "Mitt blod utgytes
for dere, til syndenes forlatelse."
Her hører du jo av Hans egen munn, i hvilken hensikt Hans blod ble utgytt,
nemlig til all verdens synders forlatelse. Her kan du da merke, at det
er Hans mening å ville forlate synder, ja her merker jeg også, at Han
ikke har ventet seg disipler, som ikke har noen synder - nei, når Han
bereder et slikt måltid, hvor allting går ut på å forsikre om syndenes
forlatelse, og til hvilket Hans disipler i alle deres livsdager ofte skulle
komme, da merker jeg, at Han tvert imot visste, at nettopp syndene skulle
være deres største bekymring i hele livet, visste, at Han ikke skulle
kunne husvale dem bedre ved noen ting enn ved en forsikring om syndenes
forlatelse. Ja om du ikke hadde noen synder, da burde du aldri komme til
Herrens bord, da behøvde du det jo ikke, og da hadde Herren ingenting,
som Han der kunne glede og forlyste deg med- for Han innbyr dit alene
på forsikringen om syndenes forlatelse.
Derfor, kjære sjel, om det enn er svært ille med deg - du har kanskje
vært uaktsom, koldsindig, og lunken, du er kanskje falt i noen synd -
for du har et ondt kjød, som er fullt av alle slags onde lyster og er,
som krutt for ilden, lett antent av alle slags synder. Du er i tillegg
omgitt av mennesker og forhold, som gir deg tusener anledninger til synd,
og du har en liflig påpasselig Satan, omkring deg, som hvert øyeblikk
lurer på deg for å kaste deg omkull. Her kan da være anledning nok til
forseelse, synder, kval og bekymring, - men om det nå er så ille, ja om
du enn må synes å ha fortjent aldri å bli trøstet mer, så dog, stans allikevel,
se og hør - hva tykkes deg om dette måltid? Kan du se hva Herren din forbarmer
mente med det? Ser du ikke, at det nettopp var Hans hensikt ennå å trøste
slike arme syndere, da Han beredte et måltid, hvor Han gir oss sitt blod
og sier: "Dette er utgytt til syndenes forlatelse." Se, dette
taler nettopp den Herre, som du frykter for. Se da til, at du ikke motsier
Ham, som taler slik til deg, at du ikke til alle dine øvrige synder legger
den, at du også fornekter Hans nåde, Hans dyre blod og Hans hellige ord.
Eller er nå Hans blod ikke tilstrekkelig til å utslette dine synder? Vel
kan dine synder være svære og store, - men imot Kristi Guds Sønns blod
blir de nå for små og lette, ja, som Luther sier, "bare små gnister
mot det store hav."
Eller ble dette blod bare utgytt for noen bestemte synder, og du har andre,
som det ikke ble utgytt for? Våkn opp og tenk: Kristus utgjød da sannelig
ikke sitt blod alene for noen synder, men for alle, ikke for oppdiktede
eller innbilte, men for virkelige, ikke for små, men for store og svære,
ikke bare for overvundne og avlagte, men også for ennå mektige og nærværende
synder. Ja det må især være for de synder, som du med uro tenker på, føler
og engstes over, at Kristus vil trøste deg ved dette bord med sitt blod
og sin forsikring om syndenes forlatelse - for Han behøver ikke å trøste
oss over de synder, som vi ikke føler eller bekymres over.
- Tenk nå alvorlig over dette! Hvorfor skulle Kristus utgyte sitt blod
til syndenes forlatelse og innstifte et slikt sakrament, dersom Han ikke
ville ta bort all byrde og alt nag fra våre samvittigheter, dersom Han
ikke ville gi oss en hel trøst, en trøst for alt, hva vi har gjort, slik
at vi skulle bli riktig lette og glade? Og når Han nå vil og gjør så mye
for, at du skal trøstes, hvorfor skulle du da ennå holde slik på dine
synder, at Han ikke skal få den glede å gjøre deg riktig glad, den tjeneste
å befri deg fra syndene? Og hva gagn eller tjeneste har Han gjort oss,
dersom vi ikke for fred nettopp for de synder, som nager og tynger samvittigheten?
Den var jo da like uhjulpet!
Summa: Når jeg går fra nattverdbordet, vil jeg til Jesu Kristi ære si:
Visselig er jeg en makeløs stor og uverdig synder, - men her fikk jeg
likevel noe, som skal hjelpe for det - her mottok jeg Hans eget blod,
som er utgytt til syndenes forlatelse. Det skal gjelde tusener ganger
mer enn alle mine synder, og om enn min fornuft og følelse nekter og motsier
dette, så har jeg her Hans egne ord, Hans, som selv er dommeren. Imot
et eneste ord av Hans munn er da alle mine følelser og motsigelser bare
som smått, flygende støv og dun imot et stort fjell.
Dette vil jeg minnes også i morgen og i overmorgen, ja alle mitt livs
dager. Gud hjelpe meg til det! Amen. .
Til toppen
|