Simeon,
Anna - Jesus
Luk. 2, 33 - 41
Av Johan Arndt
1555 - 1621
Dette kjære, hellige
evangelium foreholder oss et offentlig vitnesbyrd av to gamle, hellige
folk, Simeon og profetinnen Anna, om barnet Jesus, - at Han er den sanne,
lovede Messias - og selv om de aldri tidligere med legemlige øyne
hadde sett dette barn, så kunne de likevel, ved den Hellige Ånds
åpenbaring,
prise og takke Gud for at de nå hadde opplevd den dag.
Når vi nå holder denne historie i forhold til det Gamle testamente, så
finner vi også der en slik Simeon og Anna - for Simeon er i denne historie
ikke ulik patriarken Jakob. Likesom Jakob gledet seg, da han så Guds Sønn
i menneskeskikkelse og mottok velsignelsen av Ham, og sa: "jeg har sett Gud åsyn til åsyn, og enda berget livet,"
slik gledet den gamle Simeon seg i Ånden, da han holdt Messias i sine
armer, og sa: "Herre! nå lar du din tjener fare herfra i fred, for min øyne
har sett din frelse." Og likesom Jakob på sin dødsseng lengtet
etter Messias og sa: "Herre! jeg bier etter din salighet,"
slik hadde også denne
Simeon utbedt seg av Herren, "at Gud ikke ville la ham dø, før
han hadde sett verdens frelser."
Akk! når vil det da også i oss bli oppvakt en slik hellig lengsel? .
Jesu, din søte
forening å smake
Lenges og trenges mitt hjerte og sinn;
Riv meg fra alt det, meg holder tilbake,
Drag meg i deg, min begynnelse, inn!
Vis meg rett klarlig min jammer og møye,
Vis meg fordervelsens avgrunn i meg,
At seg naturen til døden kan bøye,
Ånden alene må leve for deg!
Styrk meg rett kraftig i sjelen
der inne,
At jeg kan finne, hva Ånden formår,
Ta deg til fange min tale og sinne,
Led meg og lokk meg, så svak som jeg går!
Meg, og hva mitt er, jeg gjerne vil miste,
Når du alene i sjelen må bo,
Og seg omsider på døren må liste,
Hva som forstyrrer min inderlig' ro.
|
Til
toppen
Av Martin Luther
1438 - 1546
Og
Josef og Hans mor undret seg over det som ble sagt om Ham. Og Simeon velsignet
dem.
Hva er de underlige ting, og hvem sa dem om Ham? Det er de ting, som
Simeon kort før har sagt, da han i templet tok Jesusbarnet på sine
armer, - nemlig: Herre, nå lar du din tjener fare herfra i fred osv.
Over disse ting forundret de seg, sier Lukas, da denne gamle, hellige
mann sto for dem i templet, tok barnet på sine armer og med glede talte
så herlig om Ham, forkynte, at Han skulle være all verdens lys, alle menneskers
frelser, all Israels ære, og at han selv hadde så høye tanker om Ham,
at han nå gjerne ville dø, fordi han hadde sett dette barn. Denne forundring
hos Josef og Maria beviser deres høye og store tro. For det er troens
egentlige art og natur, at jo fastere den tror, at en ting er Guds ord
og gjerning, jo mer forundrer den seg og blir glad. Derimot, dersom den
ikke tror det, så har den ikke verken lyst eller glede av det.
Slik roser Lukas med disse ord både farens og morens tro, - han berømmer
dem, fordi begge blir glade og fornøyde og ikke kunne forundre seg nok over, at dette barn skulle være et lys til å opplyse hedningene.
Og Simeon velsignet dem. Denne velsignelse har ikke vært annet,
enn at han har ønsket dem lykke og salighet, ære og alt godt. Han har
ikke alene velsignet barnet, men dem alle sammen, sier Lukas, - nemlig
barnet, faren og moren. Denne velsignelse synes å være en ringe ting,
likesom det ikke synes å være noe betydelig, at folk velsigner og ønsker
hverandre godt innbyrdes. Men det er en høy og sjelden gjerning å velsigne
Kristus og Hans foreldre, for Kristus og natur er hverandre aldeles motsatte.
Kristus fordømmer alt, hva verden velger, gir oss kors og all lidelse,
berøver oss all vellyst, gods og ære, lærer oss, at det er alt sammen
dårlighet og synd, som verdens mennesker omgås med.
Se, dette kan og vil,
få og ingen, lide av Ham. Derfor forbanner, laster og forfølger de Kristus
og alle Hans, og ganske få simeoner blir tilbake, som velsigner Ham. Men
verden er full av dem, som forbanner Ham, og som ønsker Ham all skam,
spott og ulykke. For dem som ikke har dette sinn, at han villig forakter
alle ting og er rede til å lide allehånde lidelser, han velsigner og priser
ikke Kristus lenge, men vil snart forarge seg på Ham.
Derfor er Simeon, som
en korsets forkynner og en verdens fiende i denne velsignelse, som han
ønsker foreldre og barn, et stort eksempel på å love og ære Kristus i
den foraktede, forbannede og forkastede skikkelse, som Han på den tid
hadde i sin egen person, og ennå har i sine lemmer, som for Hans skyld
bærer armod, bespottelser, død og allehånde forbannelser, uten at noen
antar seg dem eller velsigner dem.
Og deres fiender vil
være fromme folk og gode kristne ved bønn, faste og allehånde selvvalgte
gjerninger. Derfor må en kristen ikke tenke på å innrette sine saker
slik, at han kan bli lovet og velsignet av menneskene. Nei, det er allerede
besluttet, at han har å vente skam og forbannelse, som han må
overgi seg til, og aldeles ikke vente noen velsignelse, uten av Simeon i templet.
Skriften er vår trøst, den lover og velsigner alle dem, som for Kristi
skyld blir forbannet av verden. Dit hen sikter Slm. 73, 36 og 9 og mange
andre, som alle synger om, hvordan Gud forløser alle dem, som lider
av verden. Disse og lignende sprog i Skriften er vår trøst og velsignelse,
og dersom vi er kristne, da kan vi holde oss til dem og være fornøyde
ved det.
Der ser vi, hvor salige de er, som lider forbannelse, og hvor usalige
de er, som forbanner. Hine kan Gud ikke glemme, disse vil Han ikke tenke
på eller vite av.
Hva rikere og større trøst og velsignelse ville vi vel ha? Hva er vel verdens
trøst og velsignelse å regne imot denne Simeons trøst og velsignelse i
templet. .
Med
deg min frelser vil jeg lide,
Og gjennom verdens trengsel gå,
De, her i tro tålmodig stride,
De have godt å vente på;
Her går du selv med dem i strid,
Og gi'er dem hisset evig fryd. |
La
i ditt navn meg seier vinne,
Du, som først seier for meg vant!
Og, når jeg dør, da la meg finne,
Din døds-kraft meg til seiers pant!
Kom. milde Jesus, du er min,
Kom, når du vil! Jeg er og din. |
Til
toppen
Av Svend Borchmann
Hersleb Walnum f. 1816
Og Simeon velsignet
dem og sa til Hans mor Maria: Se, denne er satt til fall og oppreisning
for mange i Israel, og til et tegn som blir motsagt.
Jesus er satt til
oppreisning - Han er satt til det av vår kjære himmelske Far. Se, enda
før verdens grunnvoll ble lagt, så Hans Faderøye menneskets dype fall
og all den jammer som ville strømme ut over alle Adams barn, og Hans
Faderhjerte ynkedes inderlig over de forlorne barn som vandret på den
mørke fortapelsens vei.
Før verdens grunnvoll
ble lagt, har Han tillike med Sønnen og Ånden, av uendelig kjærlighet,
besluttet å oppreise de falne ved Sønnen.
I hele den gamle
pakts tid har Han med utrettelig tålmodighet forberedt vår frelse, og
" da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne,
født under loven, for at Han skulle kjøpe dem fri som var under loven,
så vi skulle få barnekår." Men hvem er de for hvilkes skyld
Gud utsendte sin Sønn, og hvem Sønnen etter Faderens nådige vilje skulle
frikjøpe og berede salig barnekår? Det er oss alle, uten unntagelse
- for vi er alle "under loven" - vi er alle forpliktet
til å adlyde Guds lov, å tjene Gud i fullkommen hellighet. Men ingen
av oss har tjent Ham slik som loven krever det, vi "har alle
syndet og fattes Guds ære!" Derfor er vi alle av naturen under
lovens dom og forbannelse. Vi hører dermed alle til dem som skulle
frikjøpes.
Ja, Jesus er av
den Himmelske Fader satt til oppreisning for alle - alle Adams barn.
"Så har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn den enbårne, for
at hver den som tror på Ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. For
Gud har ikke sendt sin Sønn til verden, for å dømme verden, men for
at verden skulle bli frelst ved Ham. Kristus Jesus gav seg selv til
en løsepenge for alle. Han er en soning for våre synder, og det ikke
bare for våre, men også for hele verdens. Likesom en manns overtredelse
ble til fordømmelse for alle mennesker, slik blir også en manns rettferdige
gjerning til livsens rettferdiggjørelse for alle mennesker!"
Å, alle dere arme
Adams barn, akt nå da på dette store, dette vidunderlig deilige julebudskap
som vår himmelske Far atter i dag lar oss høre til vår trøst!
Også du som lenge har vandret på dødens vei og føler deg bundet som
en slave i mørkets lenker, du, som nå kanskje tviler på, at det er noen
redning å finne for deg - å, hør også du, hva Herren i dag forkynner
deg, at Jesus er satt også til din oppreisning, at du ved Ham kan bli
et frigjort Guds barn og en salig arving til himmerikes rike! Men la
oss, kjære medforløste! samtidig akte vel på det alvorlige advarsels
ord, som Herren i dag gir oss, nemlig dette, at "Jesus er satt
til manges fall."
Ja, Jesus Kristus, den eneste frelser fra synd, død og Satans rike,
Han er ikke alene satt til oppreisning, men også til fall. Er det da
slik, at Gud ønsker disse manges fall? At Gud har forutbestemt dem til
fortapelse? Nei, det er aldeles umulig - for Han har selv sagt i sitt
sannhets ord, at Han ikke vil at noen skal fortapes, men at alle skal
komme til omvendelse. Han vil "at alle mennesker skal bli frelst
og komme til sannhets erkjennelse."
Ja, så visst som
Han av uendelig kjærlighet har gitt sin enbårne Sønn i døden for alles
- alles frelse, så visst er det Hans nådige vilje, at også alle skal
bli frelst og salige ved Ham. Og Han har gjort alt det som kan gjøres,
for at denne Hans nådige vilje kan fullendes i oss.
Han har ved dåpen
innpodet oss som grener i det sanne vintre, Kristus, - har gjort oss delaktige
i Hans dyre gjenløsning og oppreist oss av vårt fall. Han har gjennom
hele vårt liv utrettelig draget oss hen til Sønnen, har atter og atter
ved evangeliet tilbudt oss sin nåde. Har ved sin Ånd og Ordet søkt å
bringe oss til sannhets erkjennelse, så at vi ved Hans nådes kraft i
troen kunne tilegne oss og holde fast ved Kristus og Hans frelse.
Men vi kan motstå
Hans kjærlige vilje med oss, og vi kan lukke vårt hjerte til for Hans
nåde og støte vår frelser i fra oss. Men i det vi forkaster Ham, følger
det av seg selv, som en uunngåelig nødvendighet, at vi selv har utelukket
oss fra livet i Ham og synker ned i døden. Idet vi ikke vil tro på Ham,
så må vi bli enn mer behersket av vantro. Idet vi foretrekker mørket
fremfor lyset, så kan det ikke unngås, at mørket mer og mer for makt
over oss.
Jesus er satt til
fall for mange i Israel. Ja mange, ja! de fleste blant Guds utvalgte
folk lukket sine hjerter til for Hans Ord og nåde og møtte Ham med det
bitreste fiendskap. Men akk! Han er blitt og Han vil inntil dagenes
ende bli mange til fall i hele verden. Han er blitt til fall for
mange også i vårt land og i denne vår by. Han, som i dåpen tok dem i
favn og velsignet dem, Han er blitt dem til fall, idet de brøt fredspakten
med Ham, hengav seg til verden, og ikke er vendt tilbake til deres frelses
Gud. Han, som ved evangeliet kalte dem til seg og tilbød dem sin nåde,
Han er blitt dem til fall, idet de forherdet hjertet imot Hans kallende
røst og støtte fra seg Hans nåde. Han, som i nattverden gav dem
sitt legeme og blod, er blitt dem til fall, idet de åt og drakk uverdig
og til dom. Ja, Han er
blitt til fall for alle dem, som hemmelig og åpenbart lot seg beherske
av ubotferdighet og vantro.
Hva er Han nå blitt
deg? Å, spør deg selv om det med alvor og besvar det med hjertelig oppriktighet!
Se, et av to må Han nødvendigvis bli deg, enten til oppreisning eller
til fall. Når Hans ord blir deg forkynt, når Han kommer deg nær med
sin nåde, da kan du ikke unngå å gjøre et valg, da må du enten motta
Ham i tro, og da har du del i Hans nåde og er blitt et Guds barn - eller
du forkaster Ham i vantro, og da blir du i dine synder og er et vredens
barn.
Hvordan er nå
ditt hjerteforhold til din frelser? Mottar du Ham som atter i dag tilbyr
deg sin nåde? .
Nå
Han kommer. er du rede
Til for Ham å knele ned?
Kan Han skjenke deg sin glede,
Lyse over deg sin fred?
Vil da Ham du lukke inn
I ditt hjerte, sjel og sinn?
Kan Han bo hos deg der inne,
Så din trengselsnatt kan svinne? | Føler
du med bitter smerte
All din ve og sjelenød?
Bor ei hovmod i ditt hjerte,
Så du er i ånden død?
Hindrer ei din vantro deg
Fra å blive evig rik?
Er det Jesus og Hans vunder,
Hvorpå alt ditt håp du grunner? |
Til
toppen
Av Martin
Luther 1438 -
1546
...og til et tegn som blir
motsagt, men også din egen sjel skal et sverd gjennombore, for at
mange hjerters tanker skal bli åpenbart.
Han er satt til et tegn som
blir motsagt, men dog ikke kullkastes og ødelegges.
All verden må fordømme meg
og min tro, den må kalle meg en kjetter og behandle meg på det skammeligste,
- men den må likevel la meg bli hos Ham, Ham kan den ikke ta i fra meg
- den bringer det ikke lenger med all sin fnysen og alarm, enn at
den bare motsier meg, og at jeg må være den til et tegn.
Dog faller den, og jeg står.
La enhver som vil, si imot!
Gud står imot og strider med sine gjerninger mot deres ord - vi vil
få se, hvem som vinner.
Videre sier Simeon til Maria:
Også din egen sjel skal et sverd gjennombore.
Det er ikke ment et legemlig sverd, men at hun skulle ha stor smerte
og bedrøvelse i hjertet, skjønt hun ikke ble pint på legemet.
Hvordan
det er gått til, det vet enhver vel.
Men hva betyr det nå, at Simeon
alene nevner Maria ved navn og ikke Josef?
Det betyr sannelig, at den åndelige jomfru Maria, nemlig den kristne
menighet, blir på jorden og ødelegges ikke, om enn dens forkynnere,
dens tro og evangelium, som er den åndelige Kristus, forfølges.
Vel døde Josef, Kristus blir korsfestet, og Maria blir en barnløs
enke, likevel blir hun tilbake, og all denne jammer går henne gjennom
hjertet - slik blir den kristne menighet til alle tider en enke,
og det går den gjennom hjertet, at dens Josef, de hellige fedre,
dør og at evangeliet blir forfulgt.
Den må tåle sverdet og likevel leve til den ytterste dag.
Til sist sier Simeon, at alt
dette skjer av den grunn, at mange hjerters tanker skal bli åpenbart.
Å, en salig og nødvendig frukt av dette fall og denne motsigelse!
Når evangelium kommer, når man begynner å forkynne om dette barn,
som, lik Simeon sier, er satt til fall og oppreisning for mange, og
til et tegn som blir motsagt, da får man se, at de, som verden før
har aktet for levende helgener, er de største syndere, de klokeste
de største dårer, de stille og blide gemytter de mest
blodtørstige mordere.
Evangeliet har sannelig ikke verre fiender enn dem, som er høye, fornuftige,
vise, dydige og hellige mennesker i verden. Jo mer de er gjennomsyret
av slike dyder, jo grummere fnyser de mot evangeliet.
Mang en fyrste er høyt benådet
med visdom og forstand, begjærer av hjertet rett å ta seg av sitt
folk, er ikke gjerrig, ingen dranker eller fråtser, hører og dømmer
selv undersåttenes saker, ser til at regjeringen i landet kan rett
forvaltes, for at ingen skal lide urett, er en trofast ektemann, kort
sagt, er slik, at dersom man skulle velge noen til regimentet, da
skulle man velge ut slik herre, om hvem man i sannhet kunne si:
Denne er en from, fornuftig og hellig fyrste.
Men la evangeliet komme, så ser du, at selv det, man roser hos slike
regenter, er intet annet enn lutter hykleri for Gud, hvilket de ved
sine gjerninger beviser, for de blir grumme mordere, utøser uskyldig
blod, omgås med onde og listige renker, faller fra en synd til en
annen for evangeliet, og forsøker alt for å hindre og dempe det, likesom
kong Saul, Akas og andre har gjort, slik at man med rette kan si: Hvem hadde vel tenkt, at det kunne være så store syndere under en
slik hellig livsførsel? Ingen andre enn det hellige evangelium åpenbarer
slike gjøglere, for ved det kommer giften for en dag.
Kristus åpenbarer ved sitt ord at de er besatt av djevelen.
Hvorfor åpenbarer Han det? Oss til undervisning, dernest også til
trøst.
Til undervisning, slik at vi ikke skal forskrekkes, når vi ser, at
slike hellige folk kan være slike djevler, så vi vel må forundre
oss og si: Det er jo en skikkelig fyrste, en skikkelig borger, en skikkelig ektemann,
hvordan kan det da ha seg, at han ikke kan tåle Guds ord, men være så
fiendsk overfor det?
Vårt evangelium lærer oss årsaken til dette, idet det sier: Før var hjertenes tanker skjulte, men nå er Han kommet som kalles
en hjerteåpenbarer. Han tenner ved sitt ord et slikt lys i våre hjerter,
at vi nå ser, hva for tanker menneskene har, som verken de selv eller
andre har sett før - de kommer nå for dagen og blir åpenbart.
For det annet tjener også denne
hjertenes åpnbaring til trøst for oss, slik at når vi da ser at verden
som dog ikke kan tåle og utholde Guds ord, likevel kan synes å være
så hellig, ikke skal bli redde for den, men av det trekke den slutning
og si: Verden må være så hellig og from, som den vil, sant og visst er det
likevel, da den ikke kan tåle Guds ord, men forfølger det, så er den
djevelens egen, som den står og går, og all dens dyd og hellige livsførsel
er intet annet enn et skjul, som den skjuler sine syndige og
morderiske tanker og gjerninger i.
De setter ikke pris på, at man beskriver den så ille. Men for Gud
kan de ikke unnskylde seg. For om et menneske, i henseende til sin
utvortes livsførsel, er from, men er en skurk i sitt hjerte og ikke
kan tåle Guds ord, hvor lenge mener han da, at hans fromhet for menneskene
vil vare? For det er snart gjort, når hjertet er fullt av mord, at
tungen, ja hånden blir til en morder, når tid, rom og anledning gis.
Dette åpenbarer evangeliet
- ellers kunne ingen vite det.
.
Til
toppen
Av Johannes
Evangelist Gossner 1773 - 1858
Og det var en profetinne der, Anna, Fanuels datter, av Asers stamme.
Hun var kommet høyt opp i årene. Etter sin jomfrutid hadde hun levd sju år
med sin mann. Deretter hadde hun levd som enke til en alder av åttifire
år. Hun forlot aldri templet, men tjente Gud i faste og bønn dag og natt.
Hun forsømte aldri templet, når
det var andakt, oppbyggelse, offer eller bønn. Hun forsømte ingen anledning
til gudsdyrkelse. Faste og bønn var nå i hennes høye alder hennes eneste
beskjeftigelse, Gud hennes eneste formål, og hele hennes liv var dag og
natt helliget Ham. Han var hennes hjertes midtpunkt, og derfor også midtpunkt
for all hennes gjerning og streben.
Hvor skjønn og sjelden er ikke en slik avgjort hjerteretning, en slik
fullkommen hengivenhet til Gud! Måtte nå alle enker, alle hustruer og
jomfruer se på dette utmerkede eksempel og etterfølge det! De skulle visselig
alle bli holdt skadesløse for de fornektelser og offer, som de måtte bringe
dette Anna-liv, ved den nåde, velsignelse, fred og glede, som de ved det
skulle få nyte - for gudsfrykt er en stor vinning og har løfte både for
dette og det kommende liv.
Hvilken velsignelse for en familie og for en menighet er ikke en slik
ekte, from, Gud i ånd og sannhet tjenende Anna!
Hvilken ulykke og hvilken byrde derimot er ikke en snakkesalig, ond, gammel
tunge, som stifter mye ulykke og vekker all slags uvær ved å føre sladder
frem og tilbake, med opphisselse og krangler! Til slike er det sagt: "Den
som mener at han dyrker Gud, og ikke holder sin tunge i tømme, men bedrar
sitt eget hjerte, hans gudsdyrkelse er forgjeves" (Jak. 1,26).
I samme stund stod også hun fram og
lovpriste Gud, og hun talte om Ham til alle dem som ventet på forløsning
for Jerusalem.
Hun trådte også til, når talen
var om Gud og guddommelige ting - derimot vek hun straks bort, når det ble
ført unyttig tale eller vel endatil skadelig og syndig snakk.
Det var nå hennes element, der det het: "Herren er her, all verdens
frelser er kommet! Her har vi Ham. Simeon har hatt Ham på sine armer og
vil dø av glede."
Hvem ville ikke gjerne ha sett den gamle, fromme kjærlighetsfulle Anna da,
hvordan hun ilte hen, hvordan hun omfavnet og kysset barnet, hvordan hun
priste, lovet og takket Herren, hvordan hun gledet seg oppmuntret andre
til glede og takk.
Hennes tale til alle, som hun kom sammen med og talte med, var nå om Ham -
bare Han var gjenstanden for hennes tale. Det som hennes hjerte var fylt
av, fløt munnen over med, og hun talte gjerne med de mennesker i
Jerusalem, som hadde samme sinn som henne, som viste den samme deltagelse,
som også ventet lengselsfullt på forløsningen, på frelseren. Hun har vel
også kjent og funnet dem alle.
Hvilken glede nå, at de hadde funnet den forventede. Å, salige er de
sjeler, som bare går dit hvor Han er, eller hvor talen er om Ham! Salige
er de sjeler, som i stedet for å baktale andre, bare priser Ham og gir Ham
ære, bare forbinder seg med dem, som venter på frelsen, eller allerede har
fått den, allerede har funnet Jesus og vandrer i Ham! Søk dem som søker
Gud, så vil du finne Gud - for Gud er hos dem, som søker Ham. Gå til dem
som venter på Jesus, som tørster etter Hans nærhet, etter Hans frelse og
fred - for Han er der, hvor man sukker etter Ham. Han er nær hos alle dem,
som påkaller Ham, ja som med alvor anroper Ham.
Det var altså likevel en liten
hop sjeler i Jerusalem, som ventet på forløsning, og de kjente hverandre,
kom vel også ofte sammen, ba med hverandre og oppmuntret hverandre til å
håpe, til å fortrøste seg til Herren og bie på Ham. Og se, hvor foraktet
de enn kanskje må ha vært av den ugudelige verden som enfoldige folk, så
er de likevel ikke blitt skuffet i deres forventning og håp - deres øyne
har sett deres frelser.
Håpet på Gud blir aldri til
skamme. Den gamle Anna har visst ikke glemt noen av den lille hop, som
ventet på frelseren, men har sagt til alle: "Herren er her! Kom og se!"
Hennes glede var stor, hun måtte dele den med alle - derfor står det: "-
hun talte om Ham til alle dem som ventet på forløsning for Jerusalem." Hun
løp om i hele Jerusalem og kunngjorde det for alle. Alle måtte se barnet
og prise det - alle måtte glede seg med henne. Man må, når man har en
velsignelse fra Herren, ikke utelukke noen, men meddele alle, det som er
velsignet for alle.
Frelseren er noe for alle - den som har Ham og nyter Ham, søker å meddele
Ham til og gjøre Ham kjent for alle, som trakter etter Ham og lengter
etter Ham.
O måtte alle de Ham kjenne,
Som Han seg med sitt blod har kjøpt!
O måtte alle de Ham eie,
Som her alt på Hans død er døpt! |
Simeon og Anna er et øyensynlig
bevis på, at man ikke forgjeves venter på Herren. Begge roper de til oss
alle: "Bi på Herren, vær trøstig og vær uforsagt - bi på Herren."
De biet på Herren inntil deres høye alderdom, og nå har de Ham i arm og
skjød, nå skuer dere øyne Ham og deres glede er uutsigelig. .
Til toppen
Av Johannes
Evangelist Gossner 1773 - 1858
Da de hadde fullført alt etter Herrens lov, vendte de tilbake til
Galilea, til sin by Nasaret.
De dro først til Betlehem, hvor de fikk besøk av de vise,
fra hvor de straks måtte dra til Egypt. Han kom jo for å oppfylle loven,
og Han la seg selv under loven for å løse oss fra loven, d.e. fra lovens
forbannelse, idet Han oppfylte loven for oss, og i vårt sted tok på seg og
bar dens forbannelse.
Derfor har også allerede Hans foreldre nøye iakttatt alt som Herrens lov
fordret med hensyn til Ham, og holdt seg strengt etter dens bokstav. Og
etter at de hadde brakt alt det som skulle gjøres offentlig i orden,
vendte de tilbake til deres stille, ubemerkede liv i det lille, foraktede
Nasaret, for å bli der ukjente og uomtalte inntil Gud ville kalle Ham
frem.
Men barnet vokste og ble sterkt, Han
ble fylt av visdom, og Guds velbehag var over Ham.
Han kom ikke til verden som en
fullkommen mann, men som et umyndig barn - Han fantes i væremåte,
skikkelse og gaver som et annet menneskebarn. Han var ingen unntagelse,
men ville tilbakelegge det menneskelige livs løp som et annet menneske, og
begynte med umyndighet og barnlig svakhet, som alle andre som var født av
kvinner. Derfor vokste Han og tiltok i alder og år likesom andre barn, ble
sterkere og sterkere i ånden, i kunnskap og gaver, forstand og visdom -
alt innfant seg litt etter litt, som hos andre mennesker.
Han måtte også lære alt, Han måtte lære lydighet som det står i Hebr. 5,8.
Selv om Han var Guds Sønn, lærte Han likevel lydighet av det Han led - så
Han ble lydig inntil døden, ja korsets død. Og likesom mange er blitt
syndere ved ett menneskes ulydighet, så er mange blitt rettferdiggjorte
ved Hans lydighet. Dette er årsaken til at Han vokste opp slik og fant seg
i alt likesom andre mennesker. Alt hos Ham er fortjenstlig, alt er
forsonende, godtgjørende for oss, alt det som vi i vår oppvekst har gjort
dårlig og bakvendt, som vi har forsømt og fordervet, det har Han gjort
godt igjen, forbedret, helliget, renset og fullkommengjort, slik at vi
like fra Hans barndom av, i Ham har en forsoner, en garanti, ett offer, en
forløser og frelser. I enhver alder ser vi Ham som vår løsepenge og vårt
lam, som i alle vårt livs epoker og år har båret og bøtt for våre synder,
- men også som det forbilde som skal oppmuntre og styrke oss til å bli som
Han var, også å vokse slik og tilta i åndelig forstand, som i alder, og
som den som også har fortjent makten for oss til å kunne dette.
Ingen fødes som en fullkommen mann i Kristus, men som et barn i Kristus,
som en diende, som først må vokse og tilta. Men mange, som knapt er
nyfødte barn, vil straks være utvokste og fullkomne menn i Kristus. Vi må
først begynne, før vi avslutter. Johannes deler de kristne i barn,
ynglinger og fedre. Og alle apostler formaner alltid deres troende til å
vokse og tilta i Kristi kjennskap og kjærlighet - til alltid å bli mer
fullkomne, til alltid å skride frem i helliggjørelse med gudsfrykt, til å
øve seg i gudfryktighet, til ikke å være trege i Herrens gjerning, men
rett de synkende hender og de trette kne, til å avlegge det gamle
menneske, til å døde syndens lemmer og kjødets gjerninger ved Ånden og
iføre seg det nye menneske, og til å rense seg fra alt kjødets og åndens
besmittelse.
Så står altså heller ikke dette uten grunn i Bibelen: "Men barnet vokste
og ble sterkt." Når Han vokste, skal da ikke du også vokse og bli sterkere
i ånden? Du innbiller deg kanskje, at du allerede er stor, voksen, sterk
og ferdig!? Men som det står om Ham: Og Guds velbehag var over Ham, så kan
vel heller ikke vi vokse og tilta og bli sterkere i ånden, uten at Guds
velbehag (nåde) er med oss, og om den må vi flittig og uavlatelig be og
tigge - for av vår egen kraft og fornuft blir vi ikke gjenfødte - av vår
egen kraft og fornuft kan vi ikke vokse i Kristus, ikke bli sterke og alt
sterkere i ånden. Nåde er det rette element som vi alene kan vokse og
bestå i. Når Guds nåde måtte være og var med Ham, hvor mye mer da med oss?
Hva vil vi begynne på uten nåde?
Nå, vi har altså på den siste
søndag i dette år fire skjønne - ja de skjønneste eksempler for øye.
Først: Jesu foreldre, som i stille ettertanke forundret seg over alt det
som ble sagt dem om deres barn, Jesus, og som skjedde med Ham. Hva kan
være mer gagnlig for oss enn å stille ettertenke og overveie, hva vi har
hørt og vet om Jesus like fra Hans barndom av og inntil Hans død på korset
og Hans himmelfart?
For det annet: Den kjære, gamle Simeon, som velsignende forutsier hva
barnet, moren og enhver som holder med barnet, må erfare og lide. Levende
å tro på og erfare Kristus er mange til anstøt og fall, andre til
oppbyggelse og oppreisning - er et mål for motsigelser, som er forbundet
med mange smerter og lidelser, som trenger igjennom den troende sjel som
sverd.
For det tredje: Den fromme Anna, denne uavlatelig bedende kvinne, denne
frelserens gudfryktige tilbederske, som så gjerne talte med alle fromme om
Ham og bare om Ham: Hun gjør visst oss alle til skamme, vi som ser oss å
stå langt tilbake for henne.
Endelig for det fjerde: Det aller kjæreste barn. Å, at det også må vokse i
oss og gjøre oss sterke i ånden, fulle av visdom og nåde! å, at det i nåde
alltid må være med oss, og vinne en fullkommen skikkelse i oss! Amen.
Til toppen
|