Engelen Gabriel
utsendes
Luk. 1, 26 - 38.
Av C. O. Rosenius
1816 - 1868
Er vår arme, falne og fornedrede
slekt blitt så høyt hedret, at Guds evige Sønn har gitt seg inn i vår
slekt, er blitt en av oss, er blitt vår blodsfrende, - å, da vil jeg ikke
vite mer, da er vår slekt sannelig blitt så æret og opphøyet over alle
engletroner, ja opp til selve himmelen, at man vel må si, at den skade,
skjensel og fornedrelse som vi ved syndefallet led, er mer enn rikelig
hevnet og erstattet, slik at det nå er den aller største ære å være menneske,
ja at de hellige engler, som Luther sier, sannelig har grunn til å ønske:
"Akk, den som var menneske!"
Det er sant hva Luther anmerker, at siden Guds Sønn er blitt et menneske,
burde det da ha den frukt og virkning på oss, at vi inderlig burde elske
og glede oss over alt som heter menneske, og aldri mer kunne bære uvennlighet
imot noe medlem av den slekt.
Alle kristne burde også til deres trøst og oppmuntring mot all livets
gjenvordighet senke seg noe dypere i denne betraktning og be Gud om nåde
til å få den inn i hjertet, slik at de med stor forundring og glede kunne
si: "Nå vil jeg intet mer! Guds Sønn er et menneske, og jeg er også
et menneske. Da vil jeg intet mer, da skal det bli vel med alt!"
Det finnes sannelig heller ikke noen mer avsindig galskap på hele jorden
enn denne, at vi kan glemme dette store forhold og la en eneste sak bekymre
oss slik, som om vi ikke hadde noe håp. Er Guds Sønn blitt vår slektning
og blodsfrende, da aner jeg en større kjærlighet i Guds hjerte til oss
mennesker, enn vi vanligvis tror. Da kan det ikke være, som det ofte forekommer
oss, at Gud er fjern og likegyldig til oss, nei, da må det bare ligge
en dyp fordølgelse til grunn, noen underlig lek med oss, når Han forholder
seg slik, som om Han ikke brydde seg om oss.
For når jeg alvorlig tenker etter, først hva jeg ser med øynene, at Gud
skapte alt som er på jorden for mennesket, at mennesket var formålet for
Hans tanker i hele skapelsen, og dernest dette nådeunder, at Han forener
seg med mennesket i slektsforhold, i blodsbånd, da sier jeg: La dette
Guds hjertelags aller største bevis gjelde fremfor alt som du ellers erfarer,
føler og synes å se med øynene.
Her, idet Gud hengir sitt eget hjerte, sitt eget vesen, sin enbårne Sønn
i vårt kjød, skal du se hvordan Gud egentlig og i sannhet er sinnet. Han
må til vår bestandige tuktelse og det gamle menneskets korsfestelse ofte
vise seg helt annerledes, først med lov og truende språk innvortes bekymre,
hugge, såre, pine og dernest utvortes salte og døde det gamle menneske
med mye bitter bedrøvelse og forskrekkelse.
Da kommer vi stundom i en alvorlig forundring og spør: "Hvordan er
Gud egentlig sinnet, kanskje jeg har hatt et altfor liflig bilde av Ham?"
- Å, en giftig fristelse av den grumme Satan selv! Da gjelder det at du
fastholder denne Guds vesens rette bevisning. Slik er Gud egentlig sinnet
i sitt hjerte, som du ser av det store bevis, at Han hengir sitt hjerte,
sitt eget vesen for mennesket og gir seg i slektsforhold, i blodsbånd
med oss.
Ja av det aner jeg, at det finner sted et inderligere samfunn mellom Gud
og mennesket enn vi vanligvis tenker, og at Gud "ikke er langt borte
fra noen av oss, for vi er Guds slekt."
Men ennå mye mer forstår jeg om det, når jeg også får se selve formålet,
det ubegripelige kjærlighetsunder - formålet, hvorfor Guds Sønn er blitt
menneske, nemlig at Gud selv ville godtgjøre det som var vår skyld i mot
Ham, for at vi for annen gang skulle få vårt liv gitt av Hans hånd.
Til
toppen
Av Christian
Scriver 1629 - 1693
Men i den sjette måned ble engelen
Gabriel sendt av Gud til en by i Galilea som heter Nasaret, til en jomfru
som var trolovet med en mann som hette Josef, av Davids ætt. Og jomfruens
navn var Maria.
Av dagens tekst kan den hellige
jomfru Maria fremstilles for oss først etter sin ringhet. Sant
er det at hun nedstammer fra Davids kongelige slekt, hvis arvesete og
eiendommer i fordums tid hadde vært i Betlehem, men de ulykkelige tider
og det jødiske folks forvirrede tilstand hadde drevet henne, sammen med
Josef, - som var av samme slekt, - til Nasaret, nesten ved jødelands ytterste
ende og grense, hvor de uten tvil ikke hadde annet, enn det de ved sine
henders arbeid brakte til veie. For at de har vært fattige og foraktet,
viser seg av den velsignede jomfruens lovsang, i hvilken hun kaller seg
en ring tjenerinne, likesom også av alle de omstendigheter som de hellige
evangelister med flid har anmerket.
Slik sier de at denne
jomfru, av mangel på rom i herberget, ved Jesusbarnets fødsel har hjulpet
seg med en stall, svøpt Ham i kluter og lagt Ham i en krybbe. Senere har
man også forarget seg mye over den Herre Jesus på grunn av Hans fattige
foreldre og sagt: "Er ikke dette tømmermannen Josefs og Marias sønn?"
Heller ikke må man glemme at innbyggere i Nasaret ikke har vært de beste
folk, men hatt et slett rykte. Det viser også det, at de har støtt den
kjære Herre ut av byen, og ført Ham ut på toppen av fjellet deres by er
bygd på, og villet styrte Ham utfor (Luk. 4,28 ff.). Og da Filip forkynte
Natanael, at han hadde funnet Jesus, Josefs sønn, torde han si uten skam:
"Kan det komme noe godt fra Nasaret?" (Joh. 1,46).
Ved det må man
likevel særlig gi akt på dette, at om det enn på den tid var gått langt nedad
med Davids hus og Isais stamme, og Josef og Maria var satt i en elendig
tilstand og likesom var støtt ut i en mørk krok, kjenner likevel Gud Herren
dem og har øye med dem, ser i nåde til dem og utvelger den foraktede,
fattige pike fremfor alle andre kvinner i hele Judea til å bli Messias'
mor.
Av dette lærer vi,
at ingen ulykke, ingen elendighet, ingen armod, forakt og annet kan
skille de troende og fromme fra den faderlige omsorg og varetekt, ja
fra Guds kjærlighet og nåde. Det viser at den store og opphøyede Gud,
- hvor
høyt Han også har satt seg, - likevel ser på de lave i himmelen og på jorden,
slik at de lave, fattige og foraktede i verden nettopp er de, ved hvem
og mot hvem Herren pleier å gjøre store ting. Og derfor pleier Herren
å fornedre mang en, for at Han senere kan opphøye ham desto herligere.
Fordi Guds nåde og makt er klarere, når den viser seg mektig i
svakhet, høy i fornedrelse og rik i armod.
Så vær nå trøstet
dere arme og ringe sjeler som verden forakter, - dere, som bebor byens
usle kroker, dere, som ved ulykkelige tider og alskens uhell er støtt
hen i en krok i armod og forakt - vær bare fromme, vandre i Guds frykt og
stå fast i Jesu kjærlighet, så vil Herren komme dere i hu og sørge for
dere, slik at dere med David kan bekjenne: "Jeg er elendig og fattig,
men Herren vil tenke på meg" (Slm. 40,18).
Jeg tilstår, at
hvis det var noen armod, forakt og ring tilstand som kunne utelukke
meg fra Guds åsyn og varetekt, så ville jeg anstrenge meg av all makt
for å fly dette, men da dette ikke kan skje eller kan skille meg i minste
måte fra Guds kjærlighet, hvorfor skulle jeg da avsky den tilstand som
gjør meg skikket til å motta mer av Guds kjærlighet.
Vi skal videre
betrakte Maria etter hennes høyhet. Gud verdiger henne
et englebudskap. Han forsikrer henne om sin nåde, og at hun er høyt
aktet i himmelen. Gud Fader elsker henne og har utkåret henne som et
utvalgt kar til sin Sønns mor.
Guds Sønn verdiger
hennes legeme å være Hans bolig, slik at tempelet i Jerusalem, hvor
herlig og kostelig det enn har vært, ikke kan sammenlignes med jomfruens
liv, og hin herlighet var for intet å akte mot hennes overvettes herlighet.
Hun bærer et hellig pant under sitt hjerte, som langt overstråler alle
edelstener, perler, verdens gull og sølv. Hennes sønn og hennes legemes
frukt kalles Guds Sønn. Den Hellige Ånd svever over hennes helligede
legeme likesom fordum over vannene, og bereder der inne den aller edleste
manndom, som Guddommens fylde skulle bo i.
Hvilken forstand
kan nå begripe og grunne
ut, hvor stor lykksalighet denne fattige og
av verden foraktede pike har hatt? Hvilken tunge kan si ut hennes verdighet
og ære? La oss nå av det lære, at alle troende og fromme er delaktige
i samme nåde og ære. Visstnok har denne velsignede mor noe særlig i
dette, at hun er en egentlig såkalt mor til Guds Sønn, Han som er blitt
menneske, - men hun har også noe felles med oss, nemlig troen, som
gjør henne og oss alle verdige foreningen og samfunnet med Guds Sønn, Han som ved
troen bor i våre hjerter, slik at enhver kan si med den hellige apostel:
"Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg."
Denne forening,
denne iboen, dette samfunn er visstnok åndelig, men like fullt sant. Lær derfor
å akte dette høyt, dere fromme sjeler, at dere har iført dere Kristus
i den hellige dåp, at dere henger som grener ved vintreet.
Blant oss mennesker
skattes ellers en forening etter dens verdighet som en forenes med,
f.eks. når en foraktet pike ved giftermål forenes med en rik og ansett
borger aktes hun lykkelig, - når hun ekter en adelsmann, skattes hun ennå
lykkeligere, men lykkeligst når en fyrste eller konge gjør henne verdig
til sin gemalinne, - men hvem ser ikke, at en forening med Guds Sønn,
Han som har himmel og jord i sin makt, overgår alt dette? Hva kommer
det nå av at dette alltid ikke skattes av oss etter sitt verd? Det kommer
av det, at denne verdighet overgår all forstand, idet vi først i himmelen
vil lære rett å forstå den.
Den
salige, som råder alt,
Han kommer her til oss, som falt,
Og vil uti vårt arme kjød
Fri skapning sin fra evig død. |
Guds
miskunn er i dette kjent,
Han har sitt bud en jomfru sendt,
Hun visste ei av noen mann,
Guds ord det under virke kan. |
Til
toppen
Av August Hermann
Francke 1663 - 1727
Engelen kom inn til henne og
sa: Vær hilset, du som har fått nåde! Herren er med deg, velsignet er
du blant kvinner! Men hun ble forferdet over hans ord og grunnet på hva
slags hilsen dette kunne være. Og engelen sa til henne: Frykt ikke, Maria!
For du har funnet nåde hos Gud.
"Vær hilset," sa engelen,
"du som har fått nåde! Herren er med deg, velsignet er du blant kvinner!"
Dette var hans hilsen,
ved hvilken vi alltid minnes på at han var sendt av Gud, for slik må vi
nå også anse denne hans hilsen, ikke som om den var brakt Maria fra engelen,
men som brakt henne ved engelen fra Gud selv. Engelen talte som
i Guds sted. Derfor hskal vi av hans ord mye mer å erkjenne Guds vår himmelske
Fars, enn hans (engelens) eget hjerte.
Maria var nå vel
den, som Kristus skulle fødes av, men Kristus og Hans forløsning vedkom
likevel ikke bare Maria, men alle mennesker - slik trenger heller ikke
vi å merke oss Guds kjærlighet bare til Maria, i engelens hilsen, men
til alt som heter menneske.
Han sier til Maria:
"Vær hilset!" eller, som det lyder på gresk, "gled
deg, du benådede," - men hva er det annet, enn som om den himmelske
Fars hjerte åpnet seg for alle mennesker - alle dem som ligger under syndens
elendighet, og sa til dem: Glede dere, dere arme syndere, for hitinntil
trykker vreden og unåden dere for syndens skyld, men dere er nå høyt benådet,
- nå går nåden opp over dere. Han sier til Maria: "Herren er med
deg!" men hva er det annet, enn som om han sa til oss alle: Hitinntil
har deres synd og udyd skilt dere fra Gud, men nå møter Gud dere alle
med sin kjærlighet, vender seg til dere i sin kjærlighets Sønn, gir dere
den lovede Immanuel, så dere nå kan si med glede: Her er Immanuel, det
er, Gud med oss.
Å, hvilken kjærlighet
er det ikke, at Herren begynner å være med oss, før vi ennå er med Ham!
Det er det som Johannes sier: "I dette er kjærligheten, ikke at vi
har elsket Gud (først), men at Han har elsket oss (først)"
(1 Joh. 4,10-19).
Han sier til Maria:
"Velsignet er du blant kvinner" - hva er det annet enn, enn
som om Han sa til os alle: Likesom menneskene ved Adams fall har pådratt
seg selv forbannelsen, så har Gud nå besluttet å velsigne alle folk i
den lovede Abrahams sæd.
Maria var vel den
velsignede blant kvinner eller fremfor alle kvinner, som noen
gang hadde levd eller skulle komme til å leve, men hun var ikke slik den
velsignede, som om den lovede velsignelse i Abrahams sæd vedkom bare henne.
Det være langt fra, den vedkom alle folk (se 1 Mos.12), men ved troen
var hun den Herrens velsignede, og i det ytre beholdt hun dette fortrinn
i velsignelsen, at hun skulle være Herrens mor.
Slik bør vi da ved
troen, igjennom alle de ord som engelen har talt til Maria, se inn
i Guds evige kjærlighet til alle mennesker, som har åpenbart seg i dem.
Men teksten sier om
Maria, at hun, da hun så engelen, ble forskrekket over hans tale og har
tenkt, "hva slags hilsen dette kunne være." Slik gikk
det henne, ikke bare fordi hun var en skrøpelig kvinne, men fordi hun,
så vel som andre Adams barn, ved syndefallet var blitt fremmedgjort fra
det trøstelige og tillitsfulle samfunn med Gud. Før fallet har det ikke
vært sånn. Mennesket skulle uten frykt og redsel ha hatt sin omgang med
Guds engler, ja med Gud selv. Men etter fallet finner vi, at endatil Guds
hellige har fryktet og er blitt forskrekket, når de har sett noe englesyn,
som man kan se hos Moses, Jesaja, Esekiel, Daniel og andre. For selv om
de elsket, og ble elsket av Ham, så hang likevel den av synden menneskelige
skrøpelighet ved dem, slik at de ved den slags anledninger var unnselige
og fryktet.
Slik ble da også Maria
forferdet over engelens tale, og ikke bare hans åpenbaring var årsak til
hennes forferdelse, men endatil hans hilsen og tale. For "hun
tenkte," står det, "hva slags hilsen dette kunne være."
I denne hilsen var en forkynnelse av Guds store kjærlighet til Maria innbefattet
- da tenkte hun nå: Å! hvem er jeg, at Gud sender meg et slikt bud? Hvem
er jeg, at Gud lar meg høre: "Frykt ikke?" Hvem er jeg,
at jeg skal hete "den benådede?" Hvem er jeg, at Herren
lar meg vite, at Han er "med meg?" Hvem er jeg, at jeg
skal hete "den velsignede blant kvinner?"
Men her må vi se dypere
inn i saken. Likesom det gikk Maria for hennes del, slik går det ennå
enhver sjel, når Gud først i Ånden åpenbarer den sin kjærlighet. For da
møter Guds nådes og menneskets store uverdighets erkjennelse hverandre.
Ville enn sjelen gjerne glede seg over den overmåte store nåde og kjærlighet,
så kan den likevel for sin store uverdighets skyld ikke fryde seg annerledes,
enn med frykt og beven, er meget redd og unnselig, som om den ikke torde
så dristig tilegne seg den umåtelige trøst.
Guds nådes glans er
så stor, at det svake troens øye, som ennå er uvant med dette klare lys,
ikke straks kan tåle å se på den. Vi ser da at engelen her handler ganske
slik, som det etter den Hellige Skrifts vitnesbyrd ellers pleier å skje
i et slikt tilfelle. For han sa til henne: "Frykt ikke, Maria! For
du har funnet nåde hos Gud." Uten tvil sa han slikt til henne med
en særdeles himmelsk mildhet og vennlighet, for ved det å komme hennes
unnselige og forsakte hjerte til hjelp og sette det i den stand, at hun
rett kunne motta det han på Guds vegne hadde å forkynne henne. For med
dette ord pleier Gud å trøste sine troende, når de er forskrekket, at
Han sier til dem: "Frykt ikke!" Dermed gir Han dem til
kjenne, at de vel hadde årsak til å frykte, for deres uverdighets skyld
- men at Han nå ikke vil se til deres uverdighet, men omgås dem med uforskyldt
kjærlighet, nåde og barmhjertighet.
Slik unnselighet behager
Gud vel, og slike unnselige er Han nådig. Guds kjærlighet kan ikke mottas
med et stolt hjerte, den kjennes ikke av noen frekk og ubøyet ånd,
men blir skjult for en slik en. La oss merke oss dette vel.
"Du har funnet
nåde hos Gud," sier engelen videre. På menneskets side må det
ikke finnes annet enn uverdighet over alt, så hjertet ikke ser annet enn
lutter nåde og barmhjertighet, som det legger seg ned i støvet for. Og
slik blir også hjertet, - når Guds kjærlighet først i kraft blir åpenbart
for det, - satt i den ro og den gudelige stillhet, som det blir i stand
til alltid bedre og bedre å fatte og forstå denne kjærlighets overvettes
rikdom ved.
Til
toppen
Av Lars Linderot
1761 - 1811
Se, du skal bli med barn og føde
en sønn, og du skal gi Ham navnet Jesus. Han skal være stor og kalles
Den Høyestes Sønn. Gud Herren skal gi Ham Hans far Davids trone, og Han
skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og det skal ikke være ende
på Hans kongedømme.
Davids kongelige ætt var allerede
sunket dypt fra sin fordums høyhet og glans og var berøvet all sin makt,
rikdom og anseelse. Nå skulle den få igjen sin tapte storhet i Jesus:
Gud Herren ville gi Ham Davids Hans fars trone. Ikke slik, at Han likesom
David skulle styre et verdslig rike, men likesom David hadde befridd Israel
fra sine legemlige og jordiske fiender, slik skulle Kristus gjenløse menneskene
og opprette et himmelsk rike på jorden. I dette rike skal alle Guds utkårede
tas opp til evig liv og salighet. Dette mener Jesus alltid, når Han taler
om sin gjenopprettelse av Israels rike, om enn jødene trodde, at Han skulle
gi dem igjen deres tapte jordiske makt og anseelse.
Videre heter det: "Og
Han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og det skal ikke være
ende på Hans kongedømme." Her må vi si med Salomo: "Salig er
det land, hvis konge er edel." Salig er den menighet, hvis konge
er stor og Den Høyestes Sønn! Verdslige konger besitter sitt herrevelde
bare en kort tid - for døden rykker dem bort, så de må stige ned av tronen
og overlate sin plass til en annen. Også riket deres går overstyr til
slutt - et rike faller og et annet oppstår. Dette viser alle tiders historie
oss. Daniel så i ånden de fire store monarkiers fall og sier derfor: "Og
se – en som lignet en menneskesønn kom med himmelens skyer. Han kom bort
til den gamle av dager og ble ført fram for Ham. Og det ble gitt Ham herredømme,
ære og rike, så at alle folk, ætter og tungemål, skulle tjene Ham. Hans
herredømme er et evig herredømme som ikke forgår, og Hans rike er et rike
som aldri går til grunne" Dan.
7,13f. Denne konge er Jesus Kristus, Guds og menneskenes Sønn.
Vel har Hans rike møtt stor motstand. Jøder og hedninger raste imot Ham.
Kongene reiste seg imot Ham, og de store i landet satte seg fore o styrte
Ham: Herodes, Pontius Pilatus, jødenes yppersteprester, skriftlærde og
folk, alle hadde sammensvoret seg for å motarbeide Hans rike. Til tross
for alt dette, er Kristus triumferende fart opp til himmelen og erkjennes
nå av tallrike folkeslag for kongen. Og på Hans rike, heter det i dagens
tekst, skal det ikke være ende.
Men, mine elskede! en konge må også ha undersåtter i sitt rike, og hvem
er da Kristi undersåtter? På dette svares: Alle dem, som Han har kjøpt
seg med sin død og gjenløst med sitt blod. Nettopp dette er et viktig
punkt i hensikten med Hans antagelse av menneskenaturen. Så elsket Gud
verden, heter det, at Han gav sin enbårne Sønn, for at hver den som tror
på Ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. I dette vises dypet i Guds
umåtelige kjærlighet til oss arme mennesker. Hvorfor ble den Allmektige
ved med sin godhet mot oss? Hvorfor ber Hans Sønn så ømt: "Kom
til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!
...den som kommer til meg, vil jeg slett ikke støte ut." Hvorfor
forkynner vi forkynnere så flittig, så alvorlig, så formanende, så bedende?
Hvorfor arbeider den ivrige lærer så fornøyd i sitt kall? Hvorfor sender
den flittige opplyser sine lærerike betraktninger og sine oppbyggelige
skrifter ut iblant dere? Hvorfor kaller vingårdsmannen oss så ivrig til
sin vingård? For hva annet enn å samle sjeler til Jesus, innbyggere til
Hans nåderike, med arvinger til Hans arv, deltagere i Hans opphøyelses
herlighet og himmelske glans.
Likesom mannen i lignelsen, befaler den gavmilde Jesus sine nidkjære tjenere
å straks gå ut på byens gater og streder og føre inn fattige og krøplinger
og halte og blinde og nøde dem til å komme inn, slik at huset kan bli
fullt.
Men følger alle denne innbydelse? Akk nei, hvor få er ikke de, som rett
forstår å vurdere denne nåde, og hvor mange er ikke de, som avfeier innbyderen
med det kalde svar: Jeg er forhindret, jeg kjøpte en åker, jeg kjøpte
meg okser, jeg tok en hustru, derfor kan jeg ikke komme - unnskyld meg.
Verdigste kristne! Samme innbydelse går ut til dere ennå! Vær ikke iblant
de utakknemliges tall, som vel mottar innbydelsen og lover å komme, men
ikke kommer, og mister til sist den herlige lønn, som er forvart til alle
Kristi trofaste venner.
Enda en hensikt, av
ikke mindre betydning, med Kristi menneskevorden, er det, at Han tok på
seg det svære, men viktige kall, å være megler mellom Gud og oss. Kan
det tenkes større godhet, større nådebevis begjæres? Jesus Kristus,
Guds enbårne Sønn, som led en forsmedelig død på korset for å
gjenløse den falne menneskeslekt fra fordervelse - Han vil også være
vår megler, vår forbeder, vår forsvarer hos Gud! Hva er vi, Herre, at
du viser oss så stor nåde? Om hvor mange av oss må du ikke si: Far!
forlat dem, for de vet ikke hva de gjør? Du lønnes med uvilje,
uvillighet, hårdhet og utakknemlighet, og allikevel blir du ikke trett av
å banke på vårt hjerte og å be godt for oss hos din himmelske Far! Ja,
mine venner, vi har erfaring for, at Jesus er den, hos hvem det ikke er
noen omskiftelse - den samme i dag, i går og i all evighet. "Like
mild, like saktmodig, like villig til å hjelpe er Han ennå, som Han var
da Han vandret på jorden," sier en evangelisk lærer. Samme hjerte,
som blødde på korset av kjærlighet til oss, det flyter ennå over av
ømhet mot oss, mens Han sitter på herlighetens trone.
Så mye sikrere kan vi nå sette alt vårt håp til Ham, ettersom vi nå
vet, at all makt i himmelen og på jorden er Ham gitt av Hans himmelske
Far.
Å, la oss da ta vår tilflukt til Ham - kraftigere enn Han kan ingen
understøtte oss i vår nød og svakhet, for for Hans makt og kjærlighet
er ingenting umulig. .
Til toppen
Av W. F. Besser
Men Maria sa til engelen: Hvordan skal
dette gå til da jeg ikke vet av mann?
Det er som om hun sa: Har
jeg forstått deg rett, at jeg skal bli mor uten å kjenne en mann? Jeg
ber, si meg, hvordan skal det gå til? Og engelen oppfyller hennes bønn
og sier til henne:
Den Hellige Ånd skal komme over deg,
og Den Høyestes kraft skal overskygge deg. Derfor skal også det hellige
som blir født, kalles Guds Sønn.
Her forkynner engelen den rette
brudgom for jomfruen, Den Hellige Ånd. Han skulle bevirke, at hun ble
fruktsommelig og skulle føde en sønn.
Vi må betrakte dette evangelium, som vår frelse tar sin begynnelse ved,
noe nærmere, og i hjertet holde riktig fast ved trøsten av det - for her
vår tro sin saliggjørende historiske grunn: "Jeg tror på Jesus Kristus,
Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født
av Jomfru Maria."
Den Hellige Ånd beredte jomfru Maria på, at hun, helliget ved Ham, kunne
motta og ta til seg Den Høyestes kraft, d.e. den høyeste Gud, som kraften
og herligheten tilhører. Hun er blitt overskygget, sier Skriften - dette
minner oss om den sky som overskygget paktens ark, og også om den sky
som overskygget disiplene, da Herren ble forklaret for deres øyne, for
at de skulle kunne holde ut den blendende glans. I stille susen kom Herren
og ble menneske i Marias liv. "Faderens Ord fra evighet blir kjød
i all renhet" - for helliget var det, som ble født. Den Herre Kristus
er ikke, likesom vi syndere, som Han kom for å frelse, unnfanget og født
i synd. Han var uten synd, og trengte ikke likesom Johannes, å helliges
i mors liv, men helliget selv den jomfrus kjød og blod, i hvem Han ble
unnfanget og ble kjød.
Guds Sønn skal Han kalles - det skal forkynnes og tros om Ham, at Han
er Guds Sønn. La oss legge vel merke til, at Han er Guds Sønn på annen
måte enn den, som de troende ved Ham blir Guds barn på. Han er ikke en
menneskelig person som du og jeg - Han har ikke hatt noen jordisk far,
hvis navn Han skulle bære og forplante, likesom vi. Han er Gud og menneske
til samme tid i en person. Når Han sier: "Jeg," så taler den
sanne Gud like så vel som det sanne menneske. Dette menneske Jesus Kristus
er Gud, og Gud er dette menneske.
Våre fedre pleier å si om dette: "Guddommen har påtatt seg manndom,"
og i salmen "Ett er nødig, dette ene" heter det: "Vil du
dette ene tage, søk det ei på denne jord - la hva jordisk er tilbake,
søk det oppe, søk det, hvor all guddom og manndom forenet seg finner,
og hvor all fullkommenhets fylde er inne - Der, der er mitt ene, mitt
allting i ett."
- Slik erkjennelse er meg for underlig og for høy, jeg kan ikke begripe
det. Det lar seg heller ikke begripe, - Paulus kaller det en gudsfryktens
hemmelighet, at Gud er åpenbart i kjød, - men tro det vil vi av hele hjertet
og av all kraft, - vil holde fast på det som "det ene nødvendige,
som er mitt ene, mitt allting i ett."
Luther sier: "Se lær slik å forstå denne artikkel, så man beholder
denne Kristi person hel og holden og sammenfatter begge naturers gjerning.
Ellers formår Han med all sin hellighet, sitt blod og sin død ikke å ta
fra oss én eneste synd eller å slukke en gnist av Herrens ild. Dette er
vår lære og trøst av Skriften, som vi har fra Kristus, selv om det av
verden og den spissfindige fornuft blir ansett for lutter dårskap."
Utenfor Kristus er det ingen Gud,
men i Kristus har troen Gud hel og holden - dette er Luthers lære, og
den forgår aldri, for den er Guds ord. "Jeg har ingen Gud,"
sier han dristig, "verken i himmelen eller på jorden, jeg vet heller
ikke av noen Gud utenfor det kjød som hviler i jomfru Marias skjød - for
Gud er ellers på enhver måte ubegripelig, og alene i Kristi kjød er Han
begripelig." Men med dette "begripelig" mener han, at Han
"kan gripes," nemlig av troen. "Vi har en sikker Herre,
som vi kan gripe. Den guddommelige majestet kan kan vi ikke ta og gripe,
likesom vi ikke kan ta og gripe en fortærende ild. Derfor har Han gitt
oss sitt kjød, for at vi skal kunne henge fast ved det og noenlunde gripe
og forstå det."
Maria forsker og grubler ikke over det, og spør heller ikke videre: Hvordan
skal det gå til? Men den gode engel styrket på Guds befaling hennes tro
og ga henne, uten at hun ba om det, et tegn og pant:
Og se, Elisabet, din slektning, har også unnfanget en sønn i sin høye
alder. Hun som ble kalt ufruktbar, er nå alt i sjette måned. For ingenting
er umulig for Gud.
Engelen taler ikke mer om Johannes. Maria skulle selv høre det fra Elisabet
- begge skulle erfare dere felles velsignelse. Med de ord: For ingenting
er umulig for Gud, dekker engelen Maria likesom med et skjold mot alle
fornuftens betenkeligheter. Over Isaks mor hadde Gud også holdt dette
skjold (Se 1 Mos. 18,14).
Da sa Maria: Se, jeg er Herrens tjenerinne. Det skje meg etter ditt
ord! – Og engelen forlot henne.
Likesom David fordum, da den evige konge ble lovt hans
hus, troende ga Herren æren og sa: "Og nå, Herre Herre, du er Gud,
og dine ord skal bli sannhet" (2 Sam. 7,28), slik gjør også her Davids
datter - hun senker seg i barnlig ydmykhet og tro ned i Guds hender og
lar Hans vilje være hennes vilje. I det øyeblikk, da hun har gitt engelen
et slikt jaord og sagt: Det skje meg etter ditt ord! er det også virkelig
skjedd. Den Hellige Ånd kom over henne, og Den Høyestes kraft overskygget
henne. Hell for oss, at Herren har funnet et troende, et til Ham hengivent
hjerte på jorden. Han skulle ellers aldri kunnet bli menneske, kunnet
bli båret under et hjerte. Av Eva mottok Adam den forbudne frukt, og de
mennesker som nedstammet fra ham, skulle motta den kommende frelser fra
Maria, den lovede kvinnens ætt, motta Ham med den tro, som Maria mottok
Ham ved.
O,
søte Jesus la din Ånd
Meg kraftig overskygge -
Bered mitt hjerte ved din Ånd,
Så du deri kan bygge,
Så jeg kan også åndelig
Unnfange deg
Og aldri fra deg rygge. |
Så
skal din himmel i meg her
Ved din Ånds kraft begynne
Mitt hjerte, sjel og alt begjær
Seg opp til himlen skynde,
Inntil jeg bliver engler lik
I himmerik,
Og aldri mer skal synde. |
Amen.
Til
toppen
|