Det Gamle Evangelium
Jesus for Pilatus - De to røvere og deres endelikt
Av Lorentz Christoffer Rezius 1745 - 1818.
Kjære venner! Den
dag er visselig en forferdelig dag, hvor den hellige Gud, den rettferdige
Jehova, åpenbarer hele sitt hat i mot, og vrede over synden. Men
det blodige kors, som i dag reises opp på Golgata, gir meg likevel lov, ja
tvinger meg til å tale kjærlig til dere. Vreden lyner vel, men den rammer
bare det
ubesmittede Guds Lam og den urene går fri - forbannelsen utøses vel, men
faller bare på Ham som gikk i borgen for den skyldige, og den skyldige
selv slipper. Midt under vreden over synden skåner Gud allikevel synderen. Å, at det måtte bli frukten av vår tale i dag, at hver og en i blant oss gikk inn i sitt hjerte og tenkte over dette! Å, at også deres strid, mine kjære tilhørere, måtte være forbi, deres strid imot Gud og Hans Salvede! At denne dødsdag for mange av dere måtte bli en livets dag, en oppvekkelses dag og en omvendelses dag!
Av Erik Pontoppidan 1698 - 1764
Særdeles du hovmodige streber og praler, som jager etter ære, og ikke kan mettes av anseelse i titler, i ord, i klær, i geberder. Akk! se da nå på den høyt forhånede Jesus, hvilket menneske du er, og hvor skammelig det djevelens bilde, som du bærer, må være i Guds øyne, siden den aller høyestes Sønn, for ditt hovmods skyld, har måttet påta seg slik dyp ydmykelse, latt seg spotte med krone og septer, d.e. gjøre til apespill. Mens den minste forakt er utålelig for deg, og din æresyke den avgud som all ting må vike for. Du vellystige, som gjør buken til din Gud, og bare lever etter dine ytre sanser, bare søker fornøyelse utenfor Gud, ja tvert imot Guds hellige sinn, i urene liderlige lyster. Akk, se da her, hvilket menneske du er i Guds øyne! Siden din synds forsoning påla Jesu legeme slik pine og plage. Driver du dine lyster som skjemt med lek og latter, da var det ingen skjemt for Jesus å la seg naken hudstryke og tornekrone. Det som kildrer din gamle Adam, var et instrument til å rive og stikke Ham. Hans piskede, blodige kropp må nå vel inngyte deg en skrekk og avsky for alle urene legemsbegjæringer og lyster, som strider mot sjelen. På samme vis du hevngjerrige, vredaktige og utålmodige! se hvilket menneske du er. Hvor langt fra dette tålmodige og langmodige lams sinn. Din vredaktighet har oppvakt Guds vredes ild over Ham. At din vilje vil føyes og flatteres i alle ting, har pålagt Ham de hårdeste bånd, de største fornektelsens prøver. Men ser vi først i dette menneske vår synds bilde og Guds vrede mot synden, da må vi for det annet ikke glemme å se oss om etter Guds forlatelse, forsoning og helliggjørelse i den samme. "Vi så Hans herlighet, den herlighet som den enbårne har fra sin Far, full av nåde og sannhet," sier apostelen. Ja, arme synder, i den elendige Jesus kan du også finne en hellig Jesus, full av nåde og sannhet, så vel som full av blodige sår. Ser du ikke mer i Ham, enn et avmektig menneske, da blir du ikke vár, at Han er Gud og mann i én person, fordi Han skulle være mellommann mellom Gud og menneskene - da blir du heller ikke vár, at Han er det Guds Lam, som har sterke skuldre nok til å bære verdens synder, og betale Guds rettferdighets fordring inntil siste skjerv? Sannelig, da Han er såret for våre synder, knust for våre misgjerninger og ikke for sine, så tillater Guds rettferdighet ingenlunde å slå og knuse oss eller kreve betaling på ny av oss, så fremt vi i troen, av et botferdig hjerte, gjøres ett med Ham. Dobbel betaling tar jo ingen rettferdig mann, langt mindre den rettferdige Gud. Se da, du bedrøvede synder, se hvilket menneske Jesus var, den gang Han var under dine synders byrde, og sto i ditt sted. Se hen på Ham, som de slangebitte israelitter i ørkenen på kobberslangen. Se opp til Ham, din tros begynner og fullender. Hans lidelse er for lenge siden til ende, men dens frukt varer evinnelig og strekker seg til alle, så fremt de bare omvender seg og tror. Hans spott og skam forsikrer deg om evig ære, Hans nakenhet om skjul for dine synder, Hans tornekrone lar deg plukke vindruer av torner og fikener av tistler, Hans hudstrykelse avverger Guds vredes ris. Fremdeles, kjære sjel, når vi har ansett dette menneske som vår forsoner og hans lidelse som vår løsepenge, da er ennå ikke å glemme, hva kraft samme syn bør ha til helliggjørelse. Her heter det atter: "Se hvilket menneske," og la dette syn som en kraftig stråle gjennomtrenge ditt hjerte med hat til alle synder, med inderlig lyst, lengsel og forsett om å være din Jesus' egen, som en synderlig ting. Kan du vel se på dette menneske, og samtidig forlystes i de synder som er årsaken til Hans smerte? Mon øyenslyst, kjødslyst og overdådighet i livsførsel kan herske over det hjerte, som har Jesu forsmedelses bilde dypt inntrykt? Mon man ikke lett skulle vende øynene av fra å se etter forfengelighet, når man har dette: "se hvilket menneske," jevnlig i tanker? Å ha et slikt bilde om Jesu hudstrykelse eller korsfestelse eller noen annen del av Hans synlige lidelse, i sitt hus, i sitt gemakk, er slett ikke noe papisteri, men riktig rådelig og tjenlig, for syn vekker opp tanker, og tanker føder gjerninger. Likevel vil alt syn og all tanke ikke forslå, uten at troen gjør disse tanker levende i våre hjerter, og de heter kjærlighet, av det slag som Paulus taler om, når han sier: "Kristi kjærlighet tvinger oss, og så har vi gjort det klart for oss: Når en er død for alle, så har de alle dødd. Og Han døde for alle, for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for Ham som døde og oppsto for dem" (2 Kor. 5,14-15). .
Av Erik Pontoppidan 1698 - 1764
Pilatus tilsto at han ikke fant noe imot Jesus, og likevel sa han: "Jeg vil refse Ham og så gi Ham fri." Det er, jeg vil la Ham hudstryke, og med det kan dere Hans fiender nøyes, så har dere da fått noe, så synes det iallfall ikke som om deres klage har vært et aldeles blindt og ugrunnet angrep. Nå, dette skjedde, Jesus ble hudstrøket. Men Pilatus nådde ikke sitt mål med det, for fiendene var ikke fornøyd med det. De ville ha Ham på korset, og de fikk Ham endelig dit hen. For Pilatus hadde begynt å vike, gi etter og forlate retten, derfor tok urettferdighet mer og mer overhånd over ham. Å, måtte man nå lære av dette, hvor lett den som først snubler og kommer i små fall, blir ved å falle alt dypere og dypere. Derfor heter det: "Gjør straks motstand, stå imot de aller første fristelser, og vik aldri et eneste trinn ifra sannhet og en god samvittighet. For gjør du først en liten urett med overlegg, da bereder du deg ved det, til å gjøre en langt større siden, skjønt du fra begynnelsen av ikke tenkte det så vidt. Over alt, la oss lære av det, hvor farlig det er for enhver, men mest for en embetsmann og øvrighet, å ha mer enn en hovedhensikt og øyemed i sin gjerning. Er øyet friskt, sier frelseren, da blir hele mennesket lyst. Men blir øyet mørkt, dvs. får man flere falske hensikter til det og det, da må hovedsaken lide under det, og retten bøyes. Pilatus ville gjøre rett og forsvare den uskyldige Jesus, men det var ikke hans eneste, ja ikke hans høyeste mål. Han siktet også til yppersteprestenes yndest. Han ville føye dem, og ved det ble han forledet fra Gud og en god samvittighet. Slik går det, når man på samme tid vil tjene to ulike herrer, Gud og verden. Man kan ikke tjene dem begge til lags, og den som har verden kjær, i ham blir ikke Faderens kjærlighet. Om den enn var der fra begynnelsen av, så blir den ikke der lenge. Verdenskjærligheten demper og undertrykker den umerkelig. Vi kan også lære videre av dette, at ingen ytre fristelse kan føre oss til fall, dersom det ikke i vårt hjerte fantes en hemmelig husfiende, som hjalp de ytre fristere. Da Jesu uskyldighet skulle undertrykkes, tok yppersteprestene folket med ord, og folket igjen Pilatus med ord. Men alt dette ord og skrik hadde ikke tatt overhånd i Pilatus' hjerte, hvis det ikke hadde vært den aller farligste frister der, nemlig den før omtalte verdenskjærlighet. Visselig, Satan, verden og alle ytre fiender strider ikke mot oss med andre våpen, enn de som lånes av oss selv. De oppsøker våres hovedpasjon og innsmigrer seg i den, blander seg i den. Derved har de snart et vunnet spill. For når innbyggerne i en beleiret by selv holder med fienden og hjelper ham, da må den snart overgi seg. Nå elskede venner! har vi hørt noe om den undertrykte uskyldighet. Vi har sett hvor aldeles uskyldig Jesus var, og hvordan dette likevel ikke hjalp Ham. Vi har sett hvordan det gikk til, at ondskap tok overhånd i hans dommers hjerte, og at retten av den grunn ble bøyd til den urette side. Prøv dere da heretter, og se til, hva nytte dere bør ha av dette, enten dere er undertrykkere, eller de som lider undertrykkelse av andre. Det første slags må jo vel frykte for Gud, den store overdommer, som sier: "Hevnen hører meg til, jeg vil gjengjelde, sier Herren." Hvis da vår samvittighet anklager oss, at vi har enten trykket eller aldeles undertrykket noe menneske, det være seg endatil den aller ringeste medtjener, den aller ringeste tjener, som kunne sukke over oss og med rette klage, at det er skjedd ham vold og urett, så la oss da i tide stille de sukk med å stille den sukkende tilfreds, og gjøre alt det som ennå står i vår makt, til å rette opp den urett. Iblant dem som lider urett, er noen i stand til å forsvare seg, i det minste med ord og protester, andre ikke. Noen tier stille, tar imot all ting og overgir det til Gud. Disse undertrykte er de aller farligste, for Gud antar seg dobbelt deres sak, og deres stille sukk gir en sterk lyd i Hans ører som hører de elendiges rop. Å ha rettens blotte skinn og derigjennom makten med seg, det kan hjelpe en urettferdig her på jorden, hvor han har så mange av sitt slags med seg. Men se, det kommer jo en annen dag, som Gud vil dømme jordens krets med rettferdighet på, og da vil det gjelde om å kunne bestå med sitt regnskap. Til denne siste dags dom, og den store gjengjeldelse som da skal skje, henvises derfor også de som kunne være av de undertryktes tall og lider urett, ja én urett etter den annen, uten håp om å se deres rett og uskyldighet reddet her i verden. Dette er hårdt, jeg tilstår det, men likevel ikke altfor hårdt, ettersom det er en evig oppreisning å vente, og en gledelig høst for dem som her har sådd med gråt over denne eller annen slags timelig trengsel. Her må over alt den undertrykte og dog aller uskyldigste Jesu eksempel stå oss for øye. Så uskyldig som Han er, er ingen av oss. Har vi ikke fortjent ondt fra våre motstandere, så har vi dog fortjent det fra Gud, og vil Han bruke en Hamans hånd til å trykke oss, eller en Semeis tunge til å forbanne, utskjelle og bespotte oss, da må vi tenke som David i sin landflyktighets tid: "Herren har befalt ham det." Herren bruker dette ris. Det har du vel behov av, og det onde skal tjene deg til gode, om du elsker Gud, og i alle ting overgir deg i Hans vilje med tålmodighet. Herren lærer oss da dette og alt annet som tjener til vår timelige og evige fred. Han forbyr oss å forurette, trykke eller undertrykke vår uskyldige neste noen gang, men om noen annen tilføyer oss den urett, da hjelp oss o tålmodige og saktmodige Herre Jesus, å se på deg og den motsigelse som du led av syndere! Hjelp oss å overgi deg, som den trofaste Herre og overdommer, alle våre saker, alle våre veier, gjerninger og lidelser! Du er den som dømmer rettferdig. Deg være ære og pris evinnelig.
Av Ludvig Hofacker 1792 - 1828
Å, kjære
tilhørere! Hvordan skal det bli? På hvilken side skal vel vi komme til
å stå? Allerede her i den nærværende tid åpenbarer imidlertid denne
forskjell seg, slik som den har åpenbart seg på de to mordere. Hvor det
ikke finnes noen botferdighet, ingen erkjennelse og bekjennelse av synden,
- hvor det ikke finnes noen lengsel etter nåde og ingen bønn om nåde, -
hvor den Herre Jesus, den korsfestede Jesus, ikke blir tilbedt, elsket og
æret som Herre - hvor et menneske blir ved i sitt syndige vesen, i sin
forstokkethet, i sitt hjertes hardhet: - kjære tilhørere! en slik
hjelper ikke forsoningens blod - på disse er frelserens lidelse og død
spilt. Disse nyter forgjeves den hellige nattverd - disse hører forgjeves
Guds ord - fordømmelsen blir over dem i evighet.
Amen.
|