De vise fra
Østen
Mt. 2, 1 - 12
Av August Hermann
Francke
Elskede i Herren!
Det er derfor denne fest kalles Kristi åpenbaringsdag, fordi det er
åpenbart en stjerne for de vise i Østen, som har vitnet for dem om
Kristi fødsel. Og når det spørres hva denne fests evangelium er, så svarer
man: Om de vise fra Østerland.
Det var å ønske at enhver ved det måtte ha så mye ettertanke, at han
kunne se hvordan den visdom som var hos disse vise fra Østen, har
ytret seg nettopp i det at de har søkt etter Kristus, og ikke gitt
opp før de har funnet Ham, - og at de da har æret og tilbedt Ham.
Av dette skulle vi lære, hva vi også har å akte på som den sanne visdom.
Ennå er det ingen som vil holdes for uvis og uforstandig, men enhver
vil holdes for klok og vis, og enhver skammer seg når det blir åpenbart ham
at han har båret seg dårlig ad i noen ting. I særdeleshet
spør de etter visdom, som vil ha noe i verden å regjere over og ha
andre å forestå. Eller i andre måter vil brukes til noen viktig betjening
blant menneskene.
Hvorfor er skoler, gymnasier og universiteter opprettet? Hvorfor gis
alle folk en offentlig undervisning? Hvorfor har vise, lærde og forstandige
folk alltid hatt stor anseelse blant alle folkeslag? Fordi man erkjenner
at visdommen er en god ting, og at det er den som gir mennesket et
stort fortrinn fremfor andre.
Her har vi nå vise fra Østen,
- folk som i deres tid har vært berømte
for deres visdoms skyld i hele verden - likesom det også
ikke bare tales om dem i Bibelen, men også tilstrekkelig i de hedenske
skrifter. Men hva har disse for en visdom? Hva besto den i? I dette,
at de søker Kristus med et slikt alvor, inntil de når deres mål, og
ikke er tilfreds i deres sjel, før de har funnet, kjent og tilbedt
Kristus selv. Se, det er den sanne visdom.
Var enn mennesket ellers fullkomment på andre måter, så gjaldt det
likevel intet, med mindre man hadde denne visdom. Ja, om en enn hadde
Guds ord og visste alt som står i Bibelen, men lå etter i dette
å søke Kristus, så kunne han likevel ikke kalles vis, - som vi ser på yppersteprester
og skriftlærde i Jerusalem, som hadde Guds ord og kunne gjøre rede for
det, når det forekom
et spørsmål om Kristus, - og likevel var de i grunnen
dårer og blinde folk!
Å, kom da og la oss se inn i denne festens evangelium likesom i et
speil, for at vi må komme til å erkjenne den rette visdom, og dårligheten
som er satt like i mot, så vi kan beflitte oss på den ene, men fremdeles
fly og sky den annen.
Til dette mål, vil vi fremfor alt be Gud om Hans Hellige Ånds bistand.
Til
toppen
Av Christian
Dick 1815 - 1882
Da Jesus var
født i Betlehem i Judea, i kong Herodes' dager...
Hvor lang tid etter
Jesu fødsel de vise kom for å tilbe Ham, fortelles ikke. Evangelisten
sier bare: "Da Jesus var født." Men da Jesus ennå var i Betlehem
da de vise kom, kan det ikke være gått veldig lang tid etter at Han
var født.
Noen mener at de
var kommet før Jesu fremstilling i templet, altså før barnet var 40
dager gammelt. Andre antar at de vise er kommet etter fremstillingen
av Jesus, da den lange vei de hadde å reise ikke kunne tilbakelegges
på så kort tid.
Tiden for de vises
ankomst kan være oss likegyldig. Måtte vi bare tenke på hvilken tid vi
førtes til Jesus! Men akk, hvor mange er ikke likegyldige i denne
henseende! De vet ikke engang deres dåpsdag, og det kommer nærmest
av det at foreldrene ikke skriver den ned og lar barna få vite det.
En gammel mann som
i sitt liv hadde erfart mye lykke og fortalte dette i et selskap, ble
spurt om hvilken dag som var den lykkeligste i hans liv. "Alene
den," svarte han, "som også var den lykkeligste for
dere, nemlig dåpsdagen."
I de eldste ministerialbøkene,
like til 1814, finnes ikke barnets fødselsdag anført, men bare dets dåpsdag. Men den tid hastet foreldrene mer enn i våre dager med deres
barns dåp - for man synes da mer enn nå å ha hatt sans for dåpens viktighet
og betydning.
For å antyde at
Jesus ble født i det Betlehem som etter profeten Mikas' spådom skulle
være Jesu fødested, føyer evangelisten til: "i Judea." Det var nemlig en by som het Betlehem i
Sebulons stamme i nedre Galilea, men til den knyttet det seg ingen spådom
om Messias - for Han skulle fødes i Davids fødeby som bevis for at Han
var av Davids hus og slekt.
"I kong Herodes'
dager," sier evangelisten for å henlede oppmerksomheten på spådommen
i 1 Mos. 49 kapittel, hvor patriarken Jakob sier til sin sønn Juda: "Kongespir skal ikke vike fra Juda, ikke herskerstav fra hans
føtter, inntil fredsfyrsten kommer og folkene blir Ham lydige."
Herodes var nemlig den første fremmede konge over Jødeland, og hans
far var Antipater, en idumeer eller edomitt, av Esaus' etterkommere,
som under Hyrkan av makabeernes familie antok den jødiske tro, og
fra Herodes nedstammer den gudløse herodiske slekt. Han var altså ikke
en konge av Juda stamme, og dermed var septeret allerede nesten veket
fra Juda og skulle snart fullkomment bli tatt derfra.
Se, da kom noen
vismenn fra Østerland til Jerusalem.
Det ord i grunnteksten
som er oversatt med vise, betyr egentlig mager eller menn,
som hos perserne og kaldeerne la seg etter allehånde vitenskaper og
i særdeleshet stjerne- og naturvitenskapen, og ble senere sedvanlig
brukt til prestelige anliggender og var også rangspersoner hos de
persiske konger. De var således lærde menn, filosofer og versligvise,
som også studerte den guddommelige visdom, og det ikke bare i naturen,
men også av overleveringene fra Noah, i og med at noen spor av læren
om Messias ennå fantes iblant hedningene.
Noen tror at de
vise menn har vært tre konger og het Kaspar, Melkior og Baltasar, men
det er bare dikt. Kirkefedrene er ikke enige om deres antall, Chrysostomus
tror at de har vært tolv - Hospinianus omtaler at noen av de gamle hadde
forsikret at de var 14 - Epifanius vil påstå at de har vært 15. Etter
det sagn at de bare har vært 3, har denne dag fått navnet "helligtrekongersdag."
Det kan være oss likegyldig hvor mange de har vært, og om de har vært
konger eller ikke. Det er nok for oss at de har vært hedninger, som
har kjent de messianske spådommer og var kommet for å tilbe denne jødenes
konge. Hvor de kom fra, sies oss ikke - evangelisten forteller oss bare
at de kom fra Østen, et uttrykk noen har forstått om Kaldea, andre om
Mesopotamia, andre om Etiopia, andre om Persia hvor profeten Daniel
hadde hatt stor anseelse ved hoffet og hans profetier var kjente, - andre om Arabia som på flere steder i Skriften kalles "landet
mot øst" og hadde mye røkelse og myrra, som derimot ikke fantes
i Persia.
Å, måtte bare på
hin dag mange komme fra alle disse land og bli stilt på den høyre side
av Lammets trone! Måtte fremfor alt ikke vi savnes der! Så skal
vi lære å kjenne de vise fra Østen som vi hører om i dag, og få vite
både hvor mange de var og fra hvilket land de var kommet, og hva deres
jordiske stilling har vært. Og der oppe skal alle være konger - for Jesus
Kristus, som har elsket oss og renset oss fra våre synder med sitt blod,
har gjort oss til konger og prester hos sin Gud og Far.
- Det var maktpåliggende
for de vise menn å finne og tilbe den jødenes konge. De tok intet som
helst hensyn til den lange veien og den besværlige reisen. Stärke sier:
"Hvilken lang vei har ikke de vise menn til Kristus, og våre
kristne som har kirken for døren, er så forsømmelige! Ville det vel
være urett, om Gud på grunn av denne utakknemlighet vendte seg fra oss
til andre." Hva har vi gjort for å finne og tilbe Kristus?
Han er ikke langt fra noen av oss, for Han sier: "Se, jeg står for døren og banker!" Men hva gjør vi
vel for å høre troens ord? Skyr vi ingen lang og besværlig vei for å
komme til det sted, hvor Kristus blir forkynt? Mange har ganske kort
vei både til kirken og til private hus hvor gudsordet lyder, men allikevel
innfinner de seg sjelden eller aldri. Men holdes det et verdslig møte,
eller innbys de til selskap eller ball, eller kan de komme på en konsert
eller i teateret, så kan de reise både lange og besværlige veier og
i all slags vær og føre.
Det som hørere verden
til har alltid mer interesse og tiltrekning enn det som hører Gud til,
og det som pleier kjødet til begjærligheter og tilfredsstiller lidenskapene,
går alltid foran det som kan nære ånden til et evig liv. Slik er mennesket
av naturen. Bare da, når Østens stjerne får kaste sine stråler inn i
hjertenatten, og det får se sin syndenød og elendighet og behov for
en mellommann og frelser, skjer en forandring, og det følger de vise
menn for å oppsøke Jesusbarnet.
Skal Kristus bli
oss til velsignelse og nytte, så må Han åpenbare seg og gi seg til kjenne
for oss. Hadde ikke de vise sett Hans stjerne i Østen, hadde de aldri
tenkt på å foreta reisen til Jerusalem. Men hvorfor reiste de ikke like
til Betlehem? Fordi de ikke visste hvor Jesus skulle fødes, og antok
at jødenes konge måtte fødes i jødenes hovedstad, eller at de der kunne
få sikker underretning om hvor Han var født. Mennesket er av naturen
tilbøyelig til å søke det som skal være stort for Gud, på slike steder
som også har anseelse i verden.
.
Lukk
øyne opp, gi nøye akt,
Hvor hedninger de kommer
Til Herrens store nådepakt
Blant andre mange fromme -
Som sønner og som døtre de
Skal adgang få til å se,
O dype Herrens dommer! |
Til
toppen
Av Christian
Dick 1815 - 1882
De sa: Hvor er den jødenes konge som er født nå? For vi så Hans stjerne i Østen
og er kommet for å tilbe Ham.
Man har fremstilt
mangehånde spørsmål og anskuelser om stjernen, men det mest sannsynlige
er etter fortolkernes mening, at det ikke var noen naturlig stjerne,
men en eiendommelig ny stjerne, eller en glinsende meteor som så ut
som en stjerne, og derfor med rette kunne kalles en stjerne. Men at
de vise menn av denne stjerne med visshet kunne slutte at Messias var
født, dette måtte man tilskrive en guddommelig åpenbaring. For om de
også hadde hatt noen kunnskap om Bileams profetier, så vel som om den
tid som fastsettes i Daniels syners bok, når menneskenes frelser skulle
fødes, så hadde de, hvis ikke noen guddommelig åpenbaring var kommet
til, av det bare kunnet ha en sannsynlig visshet. Denne måtte også ha
blitt enda ubetydeligere om denne slutning bare hadde skrevet seg fra
den alminnelige tro, som gikk ut på at ved et overordentlig himmeltegn
skulle en stor fyrstes fødsel bebudes, og etter de daværende sagn skje
i landet Kanaan. En fyrste som skulle herske over hele verden.
Kristi stjerne,
hva oss gjelder, er Hans Ord. Det viser oss både at Han er født,
og hvor Han er født, og hvordan, og hvor vi kan
finne Ham. Men uten guddommelig opplysning og åpenbaring kan man ikke
finne Kristus og Hans rike. Den blinde og stolte verden kjenner ikke
Kristus, men bare de som følger Hans stjerne. Den som ikke har denne
stjerne, han har ingen stjerne eller virkelig salighet.
Apostelen Paulus
skriver til romerne: "Men hvordan kan de påkalle en som de ikke er kommet til tro
på? Og hvordan kan de tro på en som de ikke har hørt om?
Og hvordan kan de høre uten at det er noen som forkynner? Og
hvordan kan de forkynne, uten at de blir utsendt?" Således
kan hedningene ikke påkalle den eneste sanne Gud, uten at de lærer å
kjenne og å tro på Ham, og de kan ikke kjenne og tro på Ham, uten at de hører
om Ham, og ikke høre om Ham, uten at noen forkynner for dem, og ingen kan
komme og forkynne for dem, uten at de kristne sender dem slike som kan
forkynne. Skulle da de kristne være så tranghjertede at de ikke sender
dem forkynnere, som er villige til å forlate fødeland, slekt og venner
for å dra ut som evangeliets budbærere til de arme hedninger og lære
dem om frelsens og salighetens vei? Skulle de som selv har erfart at
troen kommer ved det, at man hører, - men det at man hører, skjer ved
Guds Ord, - ikke ville hjelpe andre til å høre Guds Ord og komme til
troen?
Hvordan er Guds
Ord kommet til oss? Våre forfedre var hedninger som bøyde kne for stumme
avguder og satt i vankundighetens mørke og den åndelige døds
skyggedal.
De kjente intet til den eneste sanne Gud og Hans Sønn Jesus Kristus.
Hadde ikke de kristne tenkt i barmhjertighet på dem, og misjonærer kommet
hit opp i det kalde Norden, så hadde også vi vært uten Guds Ord. Men
påskjønner og takker vi for en så stor Guds nåde? Og burde ikke også
vi anta oss og fremme misjonens sak og understøtte evangeliets utbredelse
der ute ved bønner og gaver.
Kjære tilhører,
har du vært med på å gi og be for at våre misjonærer i Zulu og på Madagaskar
med frimodighet og uten næringssorg kan bære vitnesbyrd for hedningene
om Guds kjærlighet i Kristus Jesus, og vinne sjeler som var bestemt til
evig liv for Guds rike?
Hvor ofte ber du
for hedningenes omvendelse, og hvor mye gir du for året til misjonen?
De fleste må visselig, hvis de skal tale sannhet, si at de verken har
bedt for misjonen eller gitt 1 øre for å befordre den. Hva kan man vel
vente blir gjort for den ytre misjon, når den innerste og indre forsømmes.
Og hvor mange er vel de, som har noen egentlig tanke om å be for og
understøtte sine egne sjelesørgere, til tross for at Guds ord pålegger
begge deler? Hvordan kan man da vente, at de vil bidra noe til misjonærenes
lønning?
O
Krist du sanne lys og vei,
Opplys enhver, deg kjenner ei,
Ditt Ord utsend, din hjord former,
Så det må frelses mange fler! |
Med
sannhets makt til fange ta
Den som fornekter deg i dag,
Og kom til dem med trøst og råd,
Som går med lønnlig hjertegråt! |
Til
toppen
Av
Johan Arndt 1555 - 1628
Da kong Herodes hørte det, ble han forferdet, og hele
Jerusalem med ham.
Her har vi først
denne lære, at vantroen, ja djevelen i de vantroende med all sin makt
og hele sitt rike forskrekkes for Kristus og Hans komme.
Vantroen er et åndelig mørke, i hvilket djevellarvene åpenbarer seg,
men troen gleder seg.
Slik vil det også
gå til på den ytterste dag, da de ugudelige gruelig skal forskrekkes
for de utvalgtes herlighet, som de ikke hadde ansett seg "verdige"
til, likesom vi også leser, at, da Paulus forkynte for landshøvdingen
Felix om rettferdighet, om avholdenhet og om den ytterste dom, da ble han
forskrekket, og ba Paulus holde opp. (Ap.gj.28,25).
Derimot gleder de
fromme seg, likesom de vise så høylig gledet seg, da de så stjernen.
Vi ser også her, hvordan den guddommelige majestet gir seg til kjenne
i dette barn, at fiendene forskrekkes for Ham, - bare for Hans navn, -
at
Han er en konge. Denne konge begynner allerede å føre sitt kongelige
septer og rører Herodes ved hans krone.
Det er likevel en ung
Herre, som allerede så tidlig begynner å føre sitt septer, så Herodes
forskrekkes i sitt hjerte for det. Det er Guds makt.
"Du har en arm med velde! Sterk er din hånd, opphøyet er din
høyre hånd" (Slm.89,14).
Augustin sier: "Hva vil vel skje for dommerens domstol, når dette barns fødsel
innjager de stolteste konger på jorden en slik gruelig frykt."
Han samlet alle
yppersteprestene og folkets skriftlærde og spurte dem ut om hvor Messias
skulle bli født.
Men hva gjør djevelen
i Herodes, da han merker, at det vel gjelder ham og hans rike?
Han bruker sitt gamle håndverk, list og mord. For i Herodes, - som nøye
spurte ut om tid og sted, hvor og når Kristus skulle fødes, og når stjernen
skulle åpenbares, og som også hemmelig kalte til seg og spurte ut de vise,
- er alle tyranners art og djevelens rike avmalt, som er list og mord, av hvilken
grunn Herren også kaller ham en "rev."
Når djevelen vil forføre, så blir han først en slange, og griper an
med list, - men deretter blir han en drage.
Dette er den drage som ville ete barnet, - men det ble bortrykket
til Gud og til Hans trone. Og den store ørnens to vinger ble gitt til
kvinnen for at hun skulle fly ut til sitt sted i ørkenen (Åp.12,3ff.).
Senere sprutet dragen
vann av sin munn som en elv etter kvinnen, det var det skrekkelige barnemord,
ved hvilket han stakk Kristus i hælen, da han ikke kunne skade Ham selv.
Kristus har sittet for høyt for tyrannene, og Han vil også holde oppe
og beskytte sin menighet imot alle helvetes porter.
De sa til ham: I Betlehem i Judea, for så er skrevet ved profeten:
Du Betlehem i Juda land er slett ikke den ringeste blant fyrstene i
Juda. For fra deg skal det gå ut en høvding som skal være hyrde for
mitt folk Israel.
Men hvordan utøver
nå Satan sin makt i Jerusalems yppersteprester? Han forblinder dem.
For i de yppersteprester og skriftlærde som Herodes samlet, og
av hvem han utforsket stedet hvor Messias skulle fødes, har vi et eksempel
på en stor blindhet.
De var vel store rabbier og mestere, som hadde stor anseelse for verden,
skriftkloke, men som likevel i deres hjerter var blinde og ikke hadde Guds
Ånd, og av den grunn var også Skriften en forseglet bok for dem, og slik går
det ennå.
De kjenner Mikas profeti, har de vises vitnesbyrd, har den fremmede
konge over seg og enda tenker de ikke, at Messias må være der.
Her
kastes opp hvert blad og brev,
Som var om Jesus tegnet,
Og ut av det, profeten skrev,
Hans fødested ble regnet.
O dårlighet! sin gode Gud
I brev og bok å gjemme,
Når Han av hjertet lukkes ut,
Og sinnet Ham vil glemme! |
De viser andre til
Betlehem, og blir selv hjemme, likesom tømmermennene, som bygde Noahs
ark uten å selv å komme dit inn (1 Mos.6,17-18).
De forstår Mikas profeti om en jordisk, verdslig konge, da profeten
jo sier: "Hans utgang er fra evighet av," hvormed jo profeten
lærer, at dette skulle være en åndelig, evig konge.
Dermed hadde de kunnet forhindre det skrekkelige barnemord, - men her
ser vi, at frukten av falsk lære er mord og blodsutgytelse.
Jødenes blindhet er forespeilet i Isak - for likesom hans øyne var dunkle,
da han velsignet Jakob, i den tro at det var Esau, jegeren (1 Mos.47,28),
slik mente jødene, at deres Messias skulle være en Esau, en mektig verdensjeger
og herre, og denne mening gjorde dem så blinde, at de ikke så Jakob,
Herrens velsignede, for deres øyne.
Verdenskjærlighet gjør menneskene så blinde, at de ikke kan kjenne Kristus.
De arme hedninger kjenner Ham og åpenbarer det for jødene, og det går hermed,
som det gikk med Bileam (4 Mos.30,31) - for likesom hans aseninne opplot
sin munn og straffet profetens dårlighet, slik ble hedningene av jødene
holdt for å være som uforstandige dyr, - men se, nå må de lære av dem.
Disse forkynner dem deres frelser.
"Jeg priser deg - Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har
skjult dette for de vise og forstandige, men åpenbart det for de umyndige"
(Mt.11,25).
Av det skulle vi lære, at det er den høyeste blindhet, når man binder
Kristus og Hans rike til jordiske ting, og søker i det rikdom, ære,
herlighet og denne verdens vellyst.
Alt Kristi rike er evig, og slik er også alle Hans goder. De skal vi
søke, til det har Han kjøpt oss - Kristus er til ingen nytte for dem,
som har verden kjær, og som har sin trøst i det jordiske.
Så legger hedninger
en skam
På Herrens folk og frender,
Som dette Guds uskyldig' lam
Og deres Gud ei kjenner.
De vise går i stjerneskinn,
I mørke går de andre,
Og i sin hårde vantro blind'
Ved middagssolen vandre. |
Til
toppen
Av Vilhelm
Beck 1829 - 1901
Da kalte Herodes
hemmelig vismennene til seg, og spurte dem nøye ut om tiden da stjernen
hadde vist seg. Så sendte ham dem til Betlehem og sa: Gå av sted og spør nøye ut om barnet. Og når dere har funnet det, da
meld fra til meg, for at også jeg kan komme og tilbe det.
Da Herodes nå hadde
fått vite av de vise at jødenes konge var født, ble han som før sagt,
engstelig og fikk straks den tanke å søke etter barnets liv. Han ba
de vise å spørre nøye om barnet, og, når de hadde funnet det, komme
tilbake til ham og fortelle alt det de visste om det, for at også han
kunne komme og tilbe det. Så
sa han, men han mente, for at han kunne komme og ta livet
av det.
Men nå, du troende
venn, er nå du en Jesu tilhenger, lever Kristus i deg og du i Ham, så
skal også du sannelig få erfare, at likesom det regjerte en Herodes
den store i Jødeland da Jesus ble født der, slik regjerer det også
en Herodes den store i deg, når Jesus er født og har begynt å leve sitt
liv i deg til daglig. Og denne Herodes den store, det er det gamle menneske,
den gamle menneskenatur, slik som du har den fra fødselen av.
Det gamle menneske
vil alltid være den store i oss, og vil alltid bruke sin storhet til
å forhindre at Jesus kommer til å leve i oss. For når vi spør: Hvorfor er det så mange mennesker, i hvem Jesus ikke lever og ikke kan
komme til å leve? - så er det fordi Herodes den store i dem forbyr
det og forhindrer det, fordi det gamle menneske reiser seg i hele sin storhet
med all sin store forstand, med all sin store fornuft og sier: Nei, jeg vil ikke ha noe med denne Jesus, som jeg ikke kan forstå, å
gjøre; - eller det er fordi det gamle menneske reiser seg i all sin storhet
med hele sin store selvrettferdighet og alle sine store, gode gjerninger
og sier: Nei, jeg vil ikke vite noe av dette Jesusliv, som skal være bare nåde,
og som kasserer all min egen rettferdighet og alle mine egne gjerninger.
Slik er det, at
Herodes den store regjerer i de fleste mennesker og forhindrer Jesuslivet
i å fødes og leve.
Men når nå det gamle
menneske ikke kan få forhindret det i oss alle sammen, venner, - når
det, tross alle dets innvendinger allikevel er skjedd, at Jesu liv er
født i deg. at Jesu liv har begynt å leve i deg, så søker det gamle
menneske likesom en Herodes den store, å tilintetgjøre Jesu liv i det
troende menneske, og det gjør det gamle menneske ganske på samme måte
som kong Herodes forsøkte det. Kong Herodes sa, at han også ville komme
og tilbe Jesusbarnet i Betlehem, - men hvis det var blitt noe av den tilbedelse,
så hadde Herodes tatt livet av barnet. Og slik er det nettopp, venner,
at det gamle menneske søker å slå Jesus i hjel i de troende: ved å tilbe Jesu liv i
oss, - ja, kjære Guds barn, husk vel på hva jeg
sier deg, for det har så umåtelig mye å bety for et troende menneske.
Når det gamle menneske
ikke har kunnet forhindre Jesu liv i å fødes i oss, så søker han å tilintetgjøre
dets liv ved å tilbe det. Så begynner det gamle menneske i oss å tilbe
vår tro, å tilbe vår kjærlighet til Jesus, og tilbe vår bekjennelse
og hele vår hellige streben. Det går ganske enkelt slik til, at det
gamle menneske begynner å rose Jesuslivet i oss, - begynner å tale om,
at det er da nå en stor tro du har på Jesus, - at det er da nå en stor tillitt
du har til din frelser, at den riktignok er større enn så mange andres
tro, som dog kaller seg troende.
Eller det gamle menneske begynner å
si inneni deg: Det er da nå en stor bekjennelse du avlegger her i livet, en klar og frimodig
bekjennelse som man ikke treffer hos rett mange blant de troende.
Eller
han begynner å si inneni deg: Det er da nå en stor opplysning du har om de kristelige ting, en stor
klarhet du kan tale med om de ting som angår Guds rikes sak - det er
ikke rett mange som kan tale så klart om det.
Eller han begynner å si
inneni deg: Det er da nå noen store bønner du ber - du ber så mange bønner og så klare
og så varme bønner og så inderlige bønner, - det er visst ikke rett mange
mennesker som ber slik.
Eller han begynner å si inneni deg: Det er da også et riktig alvorlig, hellig liv, du lever, en riktig alvorlig,
hellig streben som er i deg - det er visst ikke rett mange av de hellige
som tar det så alvorlig, slik en klar grense som du gjør med ditt liv
og verdens liv, slik en klar, skarp grense du bestandig setter mellom
Guds rike og djevelens rike, ja, det er alvor, det kan man da merke - bare det var slikt et liv i andre troende som det er i
deg - ja, du har
en stor plass i de helliges samfunn - og hvordan skulle det vel gå en
stor del av de andre hellige dersom de ikke hadde deg.
Venner, det er Herodes
den store, det er det gamle menneske som tilber Jesu liv inneni de troende
mennesker - og blir den tilbedelse lenge ved, så ender det med, at Jesuslivet
dør og forsvinner inneni oss. Så, når denne Herodestilbedelse av Jesuslivet
begynner inneni din sjel, kjære broder og søster, da er det, det gjelder
om at du forstår din "Josef-gjerning," forstår hvordan du
skal våke over Jesuslivet i deg, da er det, det gjelder, om det er åpenbart
deg av Gud, så at det kan lyde i din sjel: Fly, fly med ditt Jesusliv fra Herodes den store og hans tilbedelse,
fly, fly med ditt Jesusliv fra det gamle menneske og hans tilbedelse.
.
Til
toppen
Av Johannes
Evangelist Gossner 1773 - 1858
Da de hadde hørt hva kongen sa, drog
de av sted. Og se, stjernen som de hadde sett i Østen, gikk foran dem
inntil den kom og ble stående over stedet der barnet var.
Hvor glade må ikke de fromme
vise ha vært ved å komme ut av Jerusalem by igjen, da de nå vel må ha
merket alle menneskers forlegenhet ved deres spørsmål om Messias'
fødsel. Og om enn Herodes hadde skuffet dem med sin falske fromhet, så
kan de likevel ikke ha befunnet seg vel i hans nærhet. Jerusalem, den
by som var forferdet over Messias' fødsel, hadde ikke noe som tiltrakk
dem - derfor dro de dit, hvor tro og kjærlighet trakk og drev dem hen,
til Betlehem. Og hvor gledet de seg ikke, da de var kommet utenfor den
mørke by, ved å se den stjerne igjen, som de hadde sett i Østen, og å
ha den til veiviser - for den dro foran dem, som om den førte dem ved
hånden hen til barnet.
Å, du trofaste Gud, hvor salig, søtt og skjønt fører du ikke dine!
Fristelsen i Jerusalem var stor, da ingen ville vite noe og ingen
viste glede og tro. Hvor lett hadde de ikke kunnet bli tvilrådige og
tenkt: bedrar vi oss kanskje, vi fremmede, siden man i selve landet, i
hovedstaden, ikke vet og ikke vil vite noe?
Derfor kommer Herren dem til hjelp og styrker deres tro, som de
likevel hadde reddet og brakt med ut av byen. For de rettferdige må
lyset alltid gå opp igjen, og glede for de fromme hjerter. Dette
skjedde bokstavelig her for de vise, da den kjære stjerne atter lyste
for dem - for da de så stjerne, ble de meget glade. Hvem kan tvile på
det, når det etter en dunkel natt, slik som de fant den i Jerusalem,
atter går opp en slik klar stjerne og viser den strake vei til målet?
Hvem gleder seg ikke, når hjertet atter gis visshet og klarhet i den
erkjente sannhet, etter tunge kamper med tvil eller motsigelse,
anfektelser og hindringer?
De har i Jerusalem, av Guds
ord, av Bibelen fått den overbevisning, at Han måtte være født, og
hvor Han måtte fødes, og nå ser de igjen det skinnende tegn på
himmelen. Da livnet deres hjerte til igjen, som om de allerede hadde
funnet den lengst forventede, den ivrig søkte.
Jo, nærmere man kommer Ham, jo mer gleder hjertet seg. Å. måtte nå
alle søke Ham så ivrig! Gud ville ikke la det mangle på stjerner, men
la et klart lys gå opp av sitt ord, for enhver, i hjertet eller på
himmelen, for å dra og føre ham til Sønnen. Hvem som viser deg Jesus,
fører og leder deg til Jesus, er for deg en stjerne sendt deg av Gud,
det være seg et menneske, en bok eller hvilket som helst annet Guds
verktøy.
Å, du Herrens, frelsens og
nådens stjerne, gå opp for alle dem, som ennå sitter i mørke og dødens
skygge, åpenbar deg for alle, som søker Jesus, frelseren, og ikke kan
finne Ham!
.
O Gud, forstanden
fatter ei
Ditt forsyns skjulte nåde,
Din ubegripelige vei
Og underlige måte
Å føre dine venner på,
Dem bære og ledsage
Alle dage,
Og alltid med dem stå,
Helst når de finnes svake. |
Til toppen
Av
Johan Arndt 1555 - 1628
De gikk inn i huset, og fikk se barnet med Maria, dets mor, og de
falt ned og tilbad det. Så åpnet de sine skrin og bar fram gaver til
barnet: gull, røkelse og myrra.
Var det ikke en stor tro over all natur, at de falt ned og tilba
barnet? Tenk da nå, å tilbe et slikt lite barn, hva for lys og tro har
det ikke vært i hjertet, da de i en tilbedelse har tilbedt både Gud og
menneske!
Englene tilber Guds Sønn, som er kommet i kjød, ved Guds høyre hånd
(Hebr. 1,6); men disse tilber Ham i en stall, i Hans dypeste
fornedringsstand.
Akk, denne tro er høylig å beundre og de er dog bare hedningenes
førstegrøde.
- Er det ikke en stor tro, at de bringer dette barn, som en konge,
slike foræringer som gull, røkelse og myrra; hvordan kan så dette ha
seg?
En annen måtte tenke, at arabisk gull, orientalske perler og diamanter
ville passe seg bedre sammen; for hva skal det fattige barn da gjøre
med røkelsen og myrraen? Men her ser dere, at denne gave er troens
gave; for i det erkjenner de dette barn for en konge, for en Gud, og
for et dødelig menneske. Dette fører den fromme Bernhard seg til
særdeles nytte og gjør et herlig utrop, idet han sier: "Hva gjør dere
- o vise menn, siden dere ofrer dette barn gull? Er Han en konge, hvor
er Hans kongelige sal? Hvor er Hans hoffolk? Hvor er Hans tjenere? Er
Han da Gud, siden dere ofrer Ham røkelse? Men hvem har søkt Gud i en
stall og i en krybbe? Er det ikke så, "at Gud er i sitt hellige
tempel, og Hans trone er i himmelen?" Hva gjør dere, siden dere ofrer
Ham myrra? Hvem har sagt dere, at Han skulle dø for oss arme
mennesker?
De så Gud i dette barn, de så den høyeste majestet i den største
armod.
En slik tro hadde også røveren på korset; for han så Kristus dø på
korset, og trodde likevel, at Han var en konge og hadde et rike. Se,
det har dog vært hedninger som har hatt en herlig, tapper tro.
Akk Gud! la det også i våre hjerter gå opp et slikt lys, at vi rett
måtte se og kjenne Kristus, og ikke la fornuften eller noen fristelse
avvende oss fra Kristus.
.
Til toppen
Av Vilhelm
Beck 1829 - 1901
Men da de i en drøm ble varslet at de
ikke skulle vende tilbake til Herodes, drog de en annen vei hjem til
sitt land.
Når nå du, venn, virkelig har gått til Jesus og brakt
Ham ditt offer, som kalles tro, og har lært å bekjenne for alvor: Jeg
tror deg, Jesus, jeg tror, at du frelse meg fra å være et syndig,
forbannet menneske til å være et hellig, velsignet menneske, så går
også du ad en annen vei til ditt hjem, - så går du ikke lenger ad den
gamle utilfredshetens vei eller grettenhetens vei; men går tilbake til
det hjem ad gledens vei, ad lykkens vei, slik at allting blir så lyst
og lykkelig i hjemmet, fordi hele din sjel er fylt med den ene tanke
og den ene følelse: Av Guds nåde er jeg den jeg er, av Guds nåde har
jeg det jeg har.
Det er rikdommen, venner, som vi hellige får ved å ofre vår tro til
Jesus. Og hver gang du har vært henne hos Jesus med ditt håp og for
alvor har kunnet si: Jeg håper på deg, Jesus, jeg håper så sikkert, at
du frelser fra alt ondt som truer meg i min fremtid, så går du ad en
annen vei til ditt hjem, så går du ikke lenger ad bekymringens vei, ad
uroens og fryktens og angstens vei til ditt hjem; men du går da hjem
ad fredens og trøstens og frimodighetens vei, når hele din sjel er
full av den ene tanke: Jeg er fullkomment viss på, at Han som har
begynt den gode gjerning i meg, også vil fullføre den (Fil. 1,6), at
Han som har grepet meg, aldri vil slippe meg og forlate meg (Hebr.
13,5).
Å, venn, så er man så rik, så rik på fred, så rik på ro, den
velsignede ro som gjør livet så forunderlig lykkelig for en. Det er
den rikdom man får, hver gang man har ofret til Jesus.
Og når du har vært henne hos Jesus med din kjærlighet og riktig for
alvor har kunnet si: Jeg elsker deg, Jesus! - slik at du kan merke, at
dun kjærlighet til din frelser begraver ditt gamle menneske, så går du
ad en annen vei til ditt hjem, så går du ikke lenger ad den
skrøpelighetens vei, hvor du før gikk og snublet og falt og støtte deg
og måtte gråte over deg selv, til du ble reist opp igjen; men du går
til ditt hjem ad kraftens og styrkens vei med nye krefter til å holde
Satan utenfor døren og med nye krefter til å kunne leve der hjemme som
et Guds barn, som bringer gleden med deg i hjemmet, som lar
kjærligheten stråle ut fra deg til hele livet i hjemmet.
Det er den rikdom vi får, hver gang vi har vært henne og ofret til
Jesus. - Ja, det er dog hele hovedsaken, venner, at det kunne bli
frukten av vår julefest, at ethvert menneske kunne gå ad en annen vei
til sitt hjem, at den som hittil har vært vantro og vist julegavene
fra seg, kunne gå ad en annen vei, ad troens vei til sitt hjem og ha
julegavene fra Jesus med seg, - og at vi hellige ikke bare kunne ha et
annet sinn, mens vi sitter i Guds hus, ikke bare kunne ha tent lys og
smykket vår Herres hus på Hans høytid, men at vi kunne gå ad en annen
vei til vårt hjem, til våre egne hus, slik at vi i denne jul hadde
lært å ta bedre imot julegaven, Jesus og all Hans nåde, og lært hver
dag bedre å gå til Jesus med vårt juleoffer, med en bestandig sterkere
tro og et bestandig fastere håp og en bestandig inderligere
kjærlighet. Amen.
Til
toppen
|