Det Gamle Evangelium
Jesus
metter fire tusen
Av
Hans Strøm 1726 - 1797 Guds forsyns gaver er to slags, - kommende og nærværende. Noen som vi i kraft av Hans løfte kan vente og håpe på, andre som vi allerede av Hans godhet har og nyter. Derfor ligger det to plikter på oss i denne henseende, som er å vente på det kommende uten sorg og å nyte det nærværende uten misbruk. Ble disse to plikter så vel iakttatt som de nå forsømmes av mange, da ville deres liv bli like så lykkelige som de nå er ulykkelige, fordi de ikke iakttar dem. Er det for det første visst at det er en Gud i himmelen som sørger for oss, og at denne Gud er allvitende, god og allmektig, så blir det jo vår uforanderlige plikt å sette vår lit til Hans forsyn, vente alt godt fra Ham og å overgi vår sak i Hans hånd. Gjør vi oss derimot sorger og bekymringer for fremtiden som om det ikke var noen Gud i himmelen som sørget for oss, da forsynder vi oss mot Hans forsyn. Vi gjør Ham til en løgner, fordi vi ikke tror Hans løfter. Vi faller inn i Hans oppgave, som er å styre ethvert menneskes skjebne og hendelser etter den plan som er fastsatt fra evighet av. Den som har en sak å utføre kan overgi den i en saksforvalters hånd, og så skulle altså ikke vi overgi vår sak i Guds hånd! Et barn kan forlate seg på en fars forsorg, og vi skulle altså ikke forlate oss på den himmelske Fars forsorg, - Han hvis visdom og godhet er så mye større, likesom Han også i fullkommenhet overgår alle fedre på jorden! I det sted vil altså vi bebyrde oss med sorger og bekymringer som er likeså unyttige som skadelige. Unyttige er de, fordi et menneske ikke kan gjøre seg en alen lenger enn han er, om han enn bekymrer seg for det, - og kan ikke få mer enn Gud vil forunne ham. Skadelige er de også, fordi de ikke alene tærer bort våre legemskrefter, men også besværer våre hjerter og binder våre hender, så vi ikke med noe alvor kan arbeide på vår frelse. Men skulle vi slik, - som sagt er, - vente på det kommende uten sorg, da må vi også nyte det nærværende uten synd. Vi må ikke bruke Guds forsyns gaver på en måte som strider mot Hans hellige vilje, så vi enten i overdådighet skulle forøde dem eller sette vårt hjertes lit til dem og gjøre et avguderi ut av det. Da ville i så fall Guds velsignelse nødvendigvis måtte bli oss til forbannelse. . Av Lars Linderot 1761
- 1811 På
denne tid skjedde det igjen at en stor folkemengde var samlet, og de hadde ikke
noe å spise. Han kalte da disiplene til seg og sa: Jeg har inderlig medynk med
folket. For de har alt vært hos meg i tre dager, og de har ikke noe å spise. Sender
jeg dem hjem fastende, kunne de bli ganske utmattet på veien. Noen av dem er jo
kommet langveis fra. Det hjertet er fylt av, taler munnen. Jesu hjerte var fylt av inderlig medynk, derfor gikk også barmhjertighetens ømme ord ut av Hans munn. Jeg har inderlig medynk med folket. De kolde og stolte verdsligvise kaller medynk for en feil, - men den kristelige visdom hyller og skatter den for en dyd. Ja, den Gud på hvem vi tror, holder det for den største ære å kalles barmhjertighetens Far. Og vår frelser sier: Jeg har inderlig medynk med folket. Ordet ynke i grunnteksten betegner den høyeste grad av medlidenhet og en følelse av samme art som den som ble ytret i forbindelse med Efraim: "Derfor røres mitt hjerte av medynk med ham, jeg må forbarme meg over ham." - Men så stor som Guds godhet var, så stor var også Hans allmakt. Blant folket var hunger, og derved mye å frykte for, - men hjelpen var nær. Disiplene sto forbauset. Da frelseren talte om å spise, sa de: "Hvor skulle noen få tak i brød til å mette alle disse her i ørkenen?" Det lille forråd som finnes holder ikke til så mange folk. Utfallet viste likevel, at det ble mer enn tilstrekkelig, - for syv kurver fyltes av det som ble til overs, - og alle var mette - et stort bevis på forsynets godhet og omsorg! De fleste må vel si med David: "Jeg var ung og er blitt gammel, men jeg har ennå ikke sett den rettferdige forlatt eller Hans barn lete etter brød" (Slm.37,25). Hvor
herlig da, mine venner, å få sitt timelige brød fra Guds hånd og til sist mettes
med det himmelske! Derfor har vi også store plikter mot vår ømme velgjører. Å,
måtte vi bare erkjenne rett Hans barmhjertighet! Har nå du, min kristen, også hittil nytt din Guds omsorg, - har Han bevart deg på dine veier, - har Han gitt deg brød og klær og latt deg leve i ro og fred, si da av takknemlighet: Herren skal være min Gud, og min sjel skal bli Hans bolig. Det er kjærligheten som råder i Jesu hjerte og som fremkaller disse ord: Jeg har inderlig medynk med folket. Å synder, åpne en gang dine øyne, - åpne dem og se hva Gud har gjort for deg. Se Jesu åpne side, og se hvordan Hans medlidende hjerte svulmer av kjærlighet til deg. Gud miskunner seg over din elendighet, men selv vil du ikke forbarme deg over din arme sjel, men forsømmer den så uforsvarlig, - så forsettlig. Akk, søk Herren mens Han er å finne, kall på Ham den stund Han er nær, så du ikke skal få høre denne dom: "Du har forlatt meg, sier Herren. Du gikk bort fra meg. Så rekker jeg da min hånd ut mot deg og ødelegger deg. Jeg er trett av å vise medynk" (Jer.15,6). Tenk derfor på, at det er godt å komme til Jesus og bedre å bli hos Ham. Hva hjelper det å befries fra en sykdom, når man atter faller i den? Hva hjelper det å få syndenes forlatelse, når man ikke vender seg fra synden? Enhver som vil være Jesu venn, han vokter seg for slik ubestandighet. Dere er mine venner, dersom dere gjør det jeg befaler dere, sier frelseren. Vel, så sett dere da ned omkring Ham likesom de i ørkenen, nyt av Hans nådegaver og erkjenn Hans store omsorg for dere. Følg Hans ord, vokt dere for synd og be Gud føre dere på den rette salighetsvei, så dere må bli trofaste til enden, og da av Hans munn høre denne trøsterike tiltale: De er mine, de har stadig holdt ut i troen og blitt nær hos meg. Kom i min Fars rike, dere min Fars velsignede! Kanskje tenker mange ved dette: Gjerne vil jeg håpe på Jesus Kristus, hvis jeg visste at Han for min skyld ville gjøre slike mirakler som Han fordum gjorde da Han var på jorden, men underverk ser man nå sjelden til. I det har du rett, min venn, underverk av det slag ser man nå ikke, men den som oppmerksomt vil følge Guds veier, betrakte Hans styrelse og granske Hans verk, den skal i sannhet finne underverk nok i disse. Eller er det ikke underverk at hjelpen kommer når den største nød nettopp står for døren? At beslutninger som vi med største klokskap har tatt blir til intet, - beslutninger som ellers ville ha styrtet oss i ulykke hvis de hadde blitt utført? At hva vi mest ønsker ikke oppfylles, fordi det ville være oss til stor skade? Slike forandringer ved det guddommelige forsyns styrelse ser vi daglig, og hvem må ikke anse slikt for underverk? Når man hører et urverk slå, må man uvilkårlig beundre dets sammensetning og erkjenne kunstnerens dyktighet, til tross for at man ikke ser hjulene og fjærene som driver det. Slik må vi også, - til tross for at vi ikke alltid kan innse, hvordan Guds forsyn leder våre skritt og utfører sine hensikter fra begynnelsen, - allikevel forundrede si ved slutningen: Ennå er Gud dommer og regent på jorden, Hans råd er underbare og utføres herlig. Skulle den fattige som begynner et nytt år, få vite forut om alle de besværligheter som i årets løp følger med anskaffelsen av underhold til ham og hans egne, så ville han trykkes ned av bekymringer og kanskje gremme seg i hjel innen året var til ende. Imidlertid går den ene dag etter den andre, - ingen av hans barn lider hunger, og ved årets ende finner han kanskje noe til overs. Dette er et verk av Guds forsyn. .
Av Friedrich Wilhelm Krummacher 1796 - 1868 Hans disipler svarte Ham: Hvor skulle noen få tak i nok brød til å mette alle disse her i ørkenen? Akk ja, det er og blir likevel lutter barneverk og armod i denne verden med all vår gudsfrykt. Om vår tro, vårt mot, vår andakt, vår tillit var trinnene i himmelstigen, da brast stigen når vi var halvveis, og ingen kom opp. Men denne vår skrøpelighet skal vi erkjenne - det er gagnlig for oss, slik at vi venner oss til å bygge - alt fastere og alt mer utelukkende - vårt hus på klippen, som er lagt utenfor oss i Kristi fortjeneste, og som alene og evinnelig består. Vår eneste trøst og støtte i liv og død er alene nåden i Lammets blod. Og for at vi skal gripe den alene, pleier den kjære Gud å sørge for at minnet om våre synder stadig friskes opp igjen, og at vi aldri taper vår jammerlighet av syne. Mener vi at vi har mot, så sender Han straks fare og uvær over våre hoder, - og vi erkjenner at vi er et siv og rør i vinden. Godter vi oss over vår tro, så blir snart en prøvestein holdt frem, - og vi kommer til overbevisning om at vårt hjerte bare drømte om troskraft. Svelger vi en fylde av andektige følelser, så blir hjertet snart tørt som en sandhaug, - og vi må bekjenne: "Ja de, som Han skjenker sine gaver, får dem for intet." Innbiller vi oss at vi har beseiret all frykt og vil vise folk, hvordan man som en kristen må dø og gå over i evigheten, - straks lar Han oss se dødens skrekkbilde i det fjerne, - og ve, - virkeligheten gjør med et slag alt vårt heltemot til skamme. Drømmer vi om høye trinn, som vi har klatret oppad på helliggjørelsesstigen, straks lar Han en fristelsens vind blåse og overlater oss bare et øyeblikk til oss selv, - da ligger man igjen i dypet, og all ros er slutt, - og vi som ethvert annet kjært Guds barn har intet annet tilbake enn det sukk: "Gud vær meg arme synder nådig!" .
Han spurte dem: Hvor mange brød har dere? De svarte: Sju. Da bød Han folket sette seg ned på marken. Han tok de sju brød og holdt takkebønn. Så brøt Han dem og gav til sine disipler for at de skulle dele ut. Og de delte ut til folket. De hadde også noen småfisker. Disse velsignet Han og bød at også de skulle deles ut.
Å
hvilket syn, når man virkelig forestiller seg det! Hvilken miskunnhet lyser ikke
frem av hele Jesu atferd og samtidig - hvilken guddommelig majestet og skapermakt,
som slik kunne forøke det lille forråd, som var forhånden, slik at det ikke bare
ble tilstrekkelig til å mette fire tusen mennesker, men at det endatil ble mer
til overs enn det fra først av hadde vært. Av Johannes Evangelist Gossner 1773 - 1858
De var omkring fire tusen. Og Han lot dem dra bort. Når
fire tusen ikke var for mange for Ham, skulle da du og dine være det? Når Han
kan mette så mange med få brød i ørkenen, hvorfor da ikke deg, du lite troende?
Når Han allerede til alle tider har gjort så mange tusener syndere salige, hvorfor
da ikke deg? Når Han til enhver tid har mettet alle dem, som hungret og tørstet
etter rettferdighet, hvorfor da ikke deg? Når Han aldri har støtt noen bort som
er kommet til Ham, eller latt ham gå umettet, uhørt og uten velsignelse fra seg
eller latt ham forsmekte, hvorfor skulle Han da behandle nettopp deg så hårdt?
Hadde du vært blant de fire tusen, så hadde Han ikke utelukket deg, - Han har
ikke vist bort noen, og derfor hadde Han også gitt og mettet deg med de øvrige.
|