Vær
barmhjertige - døm ikke! Luk.
6, 36 - 42 Av
August Herman Francke 1663 - 1727 Den
kilde som det har flyte ut av, at Gud har gitt oss sin Sønn til en Frelser, -
og med Ham nådig gitt oss alle ting, - blir gjort kjent for oss i Sakarias' lovsang.
Og det er vår Guds hjertelige barmhjertighet - for så sier Sakarias: "På
grunn av vår Guds inderlige miskunnhet, som lot soloppgang fra det høye gjeste
oss." For hva kunne bevege Gud til igjen å hjelpe det mennesket som
var falt i synd?
På
vår side fant Han ingen verdighet, men lutter synd og fordervelse - så var det
da ingenting tilbake uten Hans rene bare forbarmende kjærlighet, som da også har
beveget Ham til å hjelpe oss ut av vår elendighet igjen. Og
ved denne - den samme barmhjertighet - er det også soloppgangen fra det høye,
- d.e. Jesus Kristus, Guds Sønn, - har besøkt oss i og med evangeliet, som er
kommet til oss fra dem som først har forkynt det. Og i det også forkynt at vi
må ha den fulle trøst i det, og såfremt vi ikke forhindrer oss selv ved vår ubotferdighet,
dermed blir evig salige ved det. Elskede
i Herren! Likeså vel som det behager oss, når det liflige evangelium om vår Guds
hjertelige barmhjertighet forkynnes for oss, - og all salighets og trøsts kilde
dermed vises frem for oss, - og så gjerne vi vil ha del i en slik saliggjørelse
og trøst, så nødvendig er det også at det blir trolig gjort kjent og innskjerpet
for oss av Guds ord. For såfremt vi med glede vil øse vann av denne
kilde eller stadig nyte denne Guds hjertelige barmhjertighet, og ikke ved ukjærlighet
vil forspille den igjen som hin ubarmhjertige medtjener, så må vi også la oss
bevege til hjertelig barmhjertighet mot vår neste. For likesom Guds høyeste egenskap
er kjærlighet, så er også dette de sanne Guds barns egentlige karakter, - at de
er deres himmelske Fars etterfølgere i kjærlighet og barmhjertighet. Til
toppen Av
Svend Borchmann Hersleb Walnum f. 1816 Vær
derfor barmhjertige, slik som deres Far også er barmhjertig.
Dette er Herrens hjertelige formaning til
oss gjennom denne søndagens hellige evangelium, - og alt det som forkynnes oss
i denne vår tekst, det kan vi sammenfatte i denne formaning - den står i den nøyeste
forbindelse med det som i den forbigagne del av kirkeåret er forkynt oss, - nemlig
med ordet om Guds inderlige barmhjertighet. Den strålte klart for oss
når vi i kirkeårets første tekst hørte det gledens budskap, at "Gud sendte
sin egen Sønn i syndig kjøds lignelse," - når vi ved påskefesten ble minnet
om, at Guds Sønn døde for våre synder og oppsto til vår rettferdiggjørelse, -
når det på pinsefesten ble forkynt oss, at den himmelfarne Frelser sendte sin
Ånd fra Faderen, den sannhetens Ånd som siden utrettelig har arbeidet på, og inntil
dagenes ende vil arbeide på, å lokke frem og bevare i vårt hjerte den tro, som
vi tilegner oss nåden og frelsen i Kristus Jesus ved.
Vi
ble minnet om Guds inderlige barmhjertighet, da vi på trefoldighets søndag hørte
Herrens dype ord om gjenfødelsen, - denne Åndens underfulle nådegjerning i menneskehjertets
innerste dyp, - da Herren på den følgende søndag til vår advarsel skildret for
oss den ubotferdiges jammerfulle tilstand i evigheten, og til vår trøst skildret
for oss den botferdige synders salighet etter døden. Guds
barmhjertighet er det som klart stilles oss for øye i de deilige evangelier på
de to siste søndager, - i evangeliet om Herrens vennlige innbydelse til den store
nattverd og i evangeliet om den gode sjelenes hyrde, som trofast oppsøker det
tapte får, velsigner og gleder seg over det som er funnet. Men fordi Herrens
barmhjertighet har vært stor imot oss, "derfor" skal vårt hjerte bløtgjøres,
slik at vi får et barmhjertig sinnelag og viser dette både i vår tale og i gjerning.
. Til
toppen Av
Carl Ferdinand Wilhelm Walther f. 1811 Døm
ikke, så skal dere ikke bli dømt. Fordøm ikke, så skal dere ikke bli fordømt.
Når
Kristus sier: "Døm ikke! Fordøm ikke!" så kan det umulig bety at en
ikke skulle torde dømme og fordømme den falske lære, og at man ikke skulle torde
forkynne åpenbart vantro og lastefulle mennesker Guds fordømmelsesdom. Til
å gjøre dette har meget mer alle Kristi tjenere på mange steder i den hellige
Skrift fått den tydeligste og klareste befaling.
Kristus
gir alle sine tjenere det bestemte pålegg: "Gå ut i all verden og forkynn
evangeliet for all skapningen. Den som tror og blir døpt, skal bli frelst, men
den som ikke tror, skal bli fordømt." Etter dette skal altså enhver
forkynner ikke bare forkynne salighet for de troende, men også fordømmelse for
de vantro. Ja i det 5 kapittel hos profeten Jesaja uttales det ve over alle dem
som ikke vil gjøre dette siste. Der heter det: Ve dem som kaller det onde godt,
og det gode ondt, som gjør mørke til lys, og lys til mørke, som gjør bittert til
søtt, og søtt til bittert. Derfor
heter det videre i det 3 kapittel hos profeten Esekiel: "Menneskesønn! Til
vekter har jeg satt deg for Israels hus. Når du hører et ord av min munn, skal
du advare dem fra meg. Når jeg sier til den ugudelige: Du skal visselig dø! -
og du ikke advarer ham, ikke taler og advarer den ugudelige for hans ugudelige
ferd for å holde ham i live, da skal han, den ugudelige, dø for sin misgjernings
skyld, men hans blod vil jeg kreve av din hånd." Ja,
i det 56 kapittel hos profeten Jesaja sies det om de forkynnere som ikke ville
forkynne de ubotferdige deres fordømmelse, men bare ville forkynne søte ting for
å behage menneskene: "De er alle stumme hunder som ikke kan gjø. De ligger
og drømmer og liker å sove." -
Men dette angår dog ikke bare forkynnere, men like så vel lekfolk. Også disse
skal bare trøstig forkaste og fordømme falsk lære og ugudelig liv. Herren sier
til alle kristne: "Vokt dere for de falske profeter, som kommer til dere
i fåreklær, men innvortes er glupende ulver." Men
hvordan skal tilhørerne kunne vokte seg for falske profeter, når de ikke tør bedømme,
forkaste og fordømme deres falske lære? Kristus sier fremdeles, at menighetslemmene
skal akte den for en toller som forakter alle deres formaninger. Må de da ikke
felle fordømmelsesdommen over slike? Paulus
formaner endelig sine efesere: "Ha ikke samfunn med mørkets ufruktbare gjerninger,
men refs dem heller." Men hvordan skulle lekfolk straffe verden for dens
ugudelighet, når de ikke tør si at den fører til fordømmelse? - I alt dette er
nå også Kristus, profetene og apostlene og de første kristne med sitt eget eksempel
gått foran oss til etterfølgelse. Har ikke Kristus utallige ganger ropt ve over
fariseerne og de skriftlærde, disse falske lærere? Sier ikke fremdeles Paulus
til galaterne: "Dersom noen forkynner et annet evangelium for dere enn det
som vi forkynte, han skal være forbannet?" Sier ikke den samme apostel om
Kristi kors' fiender, at "deres ende er fordervelse?" Sier endelig ikke
den samme, at han har overgitt kjetterne Hymeneus og Alexander til Satan, "for
at de skal renses, slik at de ikke mer skal spotte Gud?" Sier fremdeles ikke
kjærlighetsdisippelen Johannes i sitt andre brev: "Dersom noen kommer til
dere og ikke fører denne lære, så motta ham ikke i ditt hus og byd ham ikke velkommen?"
Og får ikke endelig i det 2 kapittel av Johannes' åpenbaring menigheten i Efesus
denne ros: "Du har prøvd dem som sier de er apostler og ikke er det, og har
funnet dem å være løgnere?" Av
dette er det forhåpentligvis innlysende for enhver at det ikke er forbudt å straffe,
bedømme, dømme og fordømme falsk lære og åpenbart ugudelig liv - ja den, som ikke
gjør det, handler nettopp mest ukjærlig - for den som ser sin neste fare vill
og gå sin fordervelse i møte, og likevel ikke vil advare ham og åpenbare hans
store fare, han blir av Gud ansett som om det menneske han ikke har refset var
gått fortapt for hans skyld. -
Men hva er det nå, vil dere spørre, for en forbuden dømming Kristus mener? Dette
er intet annet enn dømming over hjertene, - dømming, ikke etter Guds ord, men
etter våre egne tanker, altså utidig dømming uten kjærlighet og barmhjertighet.
. Til
toppen Lorenz
Christoffer Rezius 1745 -
1818 Ettergi,
så skal dere bli ettergitt. Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet,
ristet og overfylt, skal bli gitt dere i fanget! For med det samme mål som dere
har målt med, skal det måles igjen til dere.
Ettergi, sier vårt store forbilde, som selv
så gjerne ettergir. Visse feil og forseelser kan et Guds barn lett forlate
sin neste, men noen forseelser er av den art at det koster kjød og blod svært
mye å overse og glemme dem, og en har stor strid før enn en kan nå til det. Men
Jesu sinn må likevel også i dette seire hos den sjel, hvis fulle alvor det er
å være Hans. For selv om man føler en tilbøyelighet til uforsonlighet i seg, imot
denne eller hin og en lyst til å hevne seg, så tvinges man likevel av Kristi kjærlighet,
og en tenker: Jeg var jo så ulik min frelser dersom jeg bar hat til noe menneske,
eller på noen måte søkte å hevne meg? Nei, bort med alt fiendskap, uforsonlighet
og hevnlyst! "Ta bort alt hat og bitterhet, o Jesus, fra mitt hjerte!"
Uten å ettergi kan man jo ikke elske, - men den evige kjærlighet har jo pålagt
sine etterfølgere å elske endatil deres fiender , "velsign dem," sier
Han, "som forbanner dere, gjør vel imot dem
som hater dere, og be for dem som forfølger dere" (Mt.5,44).
Dette er Jesu eget bud, hvordan skulle man kunne etterkomme dette uten først å
ettergi? Hvordan skulle man lese sitt "Fader vår" uten å ettergi? For
sanne nådens barn behøver jeg ikke engang å fremføre disse frelserens ord: "Om
dere ikke tilgir menneskene deres overtredelser, da skal heller ikke deres Far
tilgi det dere har forbrutt" (Mt.
6,15).
"Gi,"
sier Han, hvis eget hjertes høyeste lyst er å gi, og som bestandig har sin milde
hånd opplatt for å mette, glede og fornøye. Endatil for noen naturlige
mennesker er denne plikt lett å utøve - det synes stundom som om de ikke hadde
sitt gods, så mye for deres egen skyld, men mer for de nødlidendes. Denne gavmildhet
kommer av ømme følelser, - av et mykt og lett bevegelig hjerte. Likevel blander
vel begjærlighet etter menneskers pris og berømmelse seg i det, såfremt det ikke
er nåde som driver verket. Andre derimot er av naturen mer tilbøyelige til
gjerrighet - og rester av dette er endatil for mange Guds barn en plage og en
hindring. Men er en sjel blitt rett levende og alvorlig i Jesu kjærlighet, så
ønsker den seg aldri rikdom uten for å kunne gi til fattige og i det kunne ligne
den kjære Gud - og når den til noen tid merker en gjerrighetstanke hos seg, så
skjemmes den over det og sukker: kjære frelser! la ikke denne verdens forfengelige
gods henge ved meg - gi meg det salige sinn å gjerne gi og meddele! la mitt hjerte
og min hånd alltid stå åpne til å gi til fattige og trengende etter min evne!
.
Det
er Guds sanne Israel, Som både tror og lever vel, En slekt av Gud ved
ordet søt, En deilig brud i nådens skjød, På jorden en forborgen skatt,
Og dog et lys i verdens natt. | Man
føler vel det onde sinn, Men demper det, og trenger inn I Jesu søte kjærlighet,
Så synker hjertets tåke ned, Så mellom dem dess mer og mer I Gud en nær
forening skjer. | Til
toppen Av
Johannes Evangelist Gossner 1773 - 1858
Han sa også en lignelse til dem: Kan vel en blind lede en blind? Vil de ikke
begge falle i grøften?
Dette
sa Han vel med tanke på fariseerne og de skriftlærde, som Han jo kalte de blindes
blinde ledere, og til hvem Han sier like ut: "Var dere blinde, da hadde dere
ikke synd. Men nå sier dere: Vi ser! Derfor er dere fremdeles skyldige" (Joh.9,41).
Det er en stor ulykke og en svær dom over et land, over en by eller en menighet,
når lærerne og førerne er blinde, uopplyste og uerfarne i Herrens veier, - når
de, bedratte av den falske opplysning skinn, holder seg selv for seende og høyst
opplyste og endatil roper ut evangeliets sanne lys og Kristi og apostlenes lære
selv for et villedende lys, for foreldet overtro og jødiske fordommer. Når de
stiller Ham i skyggen, som sa: "Jeg er verdens lys! - Jeg er veien og sannheten
og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg." Den som ikke slik kjenner
og har erfart Jesus i sitt hjerte, den som ikke selv har gått Hans eneste sanne
vei, som ikke er kommet i Kristi etterfølgelse, han kan ikke være de blindes leder,
han vet ikke selv veien, han kommer til å styrte seg selv og dem han leder, i
fordervelse og faller i grøften med dem alle. Det er en skrekkelig anmasselse
og en uforsvarlig frekkhet å ville lede andre og så selv være ukyndig om den rette
vei, ja endatil gjøre den foraktelig, advare imot den og med flid lede hen på
en selvvalgt vei, som fører fra målet. Like så forferdelig er det, når foreldre
og foresatte, som selv ikke er opplyste, fører deres barn og undergivne etter
forgodtbefinnende og gammel nedarvet skikk på verdens brede vei og, i stedet for
å lede dem til gudsfrykt og Herrens etterfølgelse og oppdra dem for himmelen,
overlater dem til deres lyster og lidenskaper eller vel endatil gir dem anvisning
til, hvordan de skal skikke seg like med denne verden, for å oppnå ære eller rikdom
og vellyst - selv fører dem til støyende forlystelser, i blandede selskaper, til
farlige steder, i skuespill, sanselige fornøyelser og dess like, eller lar dem
løpe dit hen de vil. De skal sammen med deres barn falle i grøften og evig måtte
høre deres forbannelser. Og hva vil en menighet engang si til sin blinde lærer,
når den sammen med ham ligger i den grøft som brenner med ild og svovel? Hvordan
vil den da takke ham? Hvor nødvendig er det ikke derfor for enhver menighet, for
ethvert land og folk å be om opplyste ledere og lærere, som kjenner den rette
vei, selv går på den, og som altså også kan lede og føre andre på den! Hvor flittig
burde ikke barn og undersåtter be for deres foreldre og foresatte, at Gud måtte
opplyse dem og vise dem sannhetens vei, slik at de ikke skulle føre dem vill.
Derfor ba Paulus uavlatelig for sine om visdoms og åpenbarings Ånd til kunnskap
om Faderen og Kristus, og gi deres hjerter opplyste øyne, så de kunne forstå hvilket
håp Han hadde kalt dem til. Å, hvor mange tusener går ikke fortapt p.g.a.
blinde veiledere! Herren forbarme seg og opplyse alle dem, som skal lede andre!
En disippel er ikke over sin mester, men enhver som er utlært, blir som sin
mester.
Dette
er også med tanke på det foregående - som føreren er, slik er også den som føres.
Som mesteren så også disippelen eller lærlingen. Når han er utlært og er fullkommen,
vil han være som sin mester, ikke over ham. Hvordan kan en blind lærers disippel
bli opplyst eller motta lys og sann kunnskap av sin fører? En som bare er en fornuftslærer,
kan ikke danne evangeliske kristne, men bare fornuftsmennesker. Det blinde fornuftsmenneske
kan ikke finne veien til Kristus, når hans blinde fornuftslærer, som selv ikke
kjenner Ham og ikke finner Ham, leder ham. Dette ser man alle vegne - i alle menigheter,
som hører blinde lærere og prester, der er også menighetens lemmer og tilhørere
i den samme dødens, vantroens, lunkenhetens og verdslighetens grøft som deres
fører. .
Til
toppen
Av
W. F. Besser
Hvordan kan du si til din bror: Bror, la meg trekke ut flisen i øyet ditt! – du
som ikke ser bjelken i ditt eget øye? Hykler! Dra først bjelken ut av ditt eget
øye! Så kan du se å dra ut flisen i din brors øye.
"Egenkjærlighet og selviskhet," sier Heubner, "gjør
uforsonlig." Egenkjærligheten er som et forstørrelsesglass: ser man igjennom
det fra den ene side, forstørrer det alt, nemlig hos andre; men ser man igjennom
det fra den andre siden, forminsker det, nemlig hos oss selv." I Scethe i
Egypt talte de troende som var forsamlet en gang meget med hverandre om andres
feil. Lenge tidde den gamle fader Pior, men endelig gikk han ut og fylte en sekk
med sand, la den på ryggen sin, men bar litt sand i en liten kurv foran seg. Slik
trådte han inn til brødrene igjen, som spurte ham hva dette skulle bety.
"Sekken på min rygg," svarte han, "er mine egne synder. Jeg har
lagt dem på min rygg, fordi jeg helst ikke ser dem; men derimot bærer jeg mine
brødres feil foran meg, for det volder meg glede å se dem." Å, Herren
forvandle våre vidtspeidende øyne og vende deres synskraft innad! Det er bedrøvelig,
at vi har bjelker i øyet, som, som Luther sier, "som er så store at man kan
gjøre svinetroer av dem," og allikevel gå på jakt etter flisen i våre brødres
øyne på hyklerens vis, som om vår iver gjaldt synden, den vi dog lett tåler hos
oss selv. Å, om vi nå så mindre på det som mishager oss hos andre, enn på det
som hos oss mishager den store Gud! Så vi rett, da ville vi erkjenne, at den
tilbøyelighet til å dømme, og det å dømme uten smerte, nettopp er den verste bjelke
i vårt eget øye. Først når det ved nåden er lykkes oss å dra hovmodets
og skadefrohetens bjelke ut av vårt øye og i enfoldig, usminket kjærlighet å se
vår bror i øyet, først da er vi i stand til å dra flisen ut av dette broderøye,
å hjelpe ham tilrette med en saktmodig ånd. Med forsiktig øm hånd og ikke med
voldsom hånd må vi gripe inn i hans øye. "Se først til, hvordan du kan dra
bjelken ut: så går lyset opp for deg, dine øyne blir opplatte; deretter må du
se til å forbedre og lege din brors syn." .
Til
toppen |