Det Gamle Evangelium
Hyrden
og fåret, kvinnen og penningen
Av Friedrich Wilhelm Krummacher 1796 - 1868
Og hadde Han grunn til en slik bønn!? Akk hvem mer enn Han? Hvis noen er glemt, tilsidesatt, miskjent på jorden, så er det du velsignede venn! - "Glem meg ikke!" Til hver enkelt av oss lyder dette tilrop. Å, at det måtte finne åpne ører og åpne hjerter. Se, du kjente Ham allerede en gang, min broder, eller sto Ham nær - men nå gidder du ikke mer kjenne Ham. Akk, sku opp - der står Han for deg du frafalne barn, og kaster smertelige blikk på deg. Du har allerede en gang ligget ved Hans bryst og boler nå igjen med verden - du spiste himmelbrød av Hans hender og orker nå igjen å ete mask med svinene. Der står Han for deg og det er som om Hans blikk vil spørre deg: "Kjenner du meg ennå?" Akk hør, hør bare - Han ber: "Glem meg ikke!" Du troløse, synk tilbake i Hans armer, til Hans hjerte og la tårene flyte. - Og du, - kom i hu alt hva Han har gjort for deg i fra ungdommen av - hvordan Han - den trofaste, - har bevart deg alltid og alle vegne og på underfull vis revet deg ut av så mang en trengsel. Det var en tid da du visste det: Det gjorde Herren! Nå har du glemt det og Herren selv likeså. Se, Hans hukommelse er bedre og mer tro. Der står Han ferdig: "Glem meg ikke!" Å hør den, - denne bønn av tilgivende og lokkende kjærlighet! Slå deg for ditt bryst og si: "Herre, glemmer jeg deg, så glemme meg min høyre hånd evinnelig!" Å hør det alle, dette ord av den mest imøtekommende nåde, - den mest vidunderlige kjærlighet. Alle tings skaper går skapningen i møte, det elskverdigste og høyeste gode treder hen til synderen og ber: "Glem meg ikke!" Min Gud og Herre, hvem kan fatte det! Nei, videre behøves ikke noe annet, enn at man i troen hører dette ord, og man lever ikke seg selv, men Gud i Kristus Jesus. "Israel, glem meg ikke!" Slik taler Herren. Måtte vår betraktning i dag tjene til, - ikke bare å åpenbare for dere betydningen av denne store bønn, - men også til å trykke bønnen selv dypt og uutslettelig inn i deres hjerter. .
Av Georg Ludvig Detlef Harms 1808 - 1865
Tollerne var den gang åpenbare tyver, bedragere og utsugere, for de hadde forpaktet tollen for en stor sum penger av de romerske riddere og søkte nå på alle måter å få sine penger inn igjen ved åpenbart bedrageri, - og ingen hindret dem i det. Klager hjalp ikke noe, for de romerske riddere som de hadde forpaktet tollen av, satt også i retten og sto alltid tollerne bi. Slik drev de uten blussel og hinder sitt ugudelige vesen og plaget og utsugde folket. Andre grove syndere, så som horkarler, fråtsere, drankere og gudsbespottere, ble nå slått sammen med disse tollere - og når man altså talte om tollere og syndere, så mente man dermed de åpenbare, grove syndere, som enhver kunne peke på med fingrene og si: Det og det har de gjort. Disse folk - forteller vår tekst, - kom nå til Jesus for å høre Ham. Vi ser altså at deres synder plaget dem, og derfor oppsøkte de Jesus, da de jo hadde hørt om Ham, at Han var kommet for å søke og frelse de fortapte. Det var hunger etter frelse, lengsel etter syndenes forlatelse og etter å bli salige, som drev dem hen til Jesus - for den som vil vedbli i sine synder, kommer ikke til Kristus for å høre Ham som det står skrevet: Hver den som gjør ondt, hater lyset og kommer ikke til lyset for at hans gjerninger ikke skal bli åpenbart, Joh. 3, 20. Og hvordan tok nå den Herre Jesus imot disse folk? Akk venner! Han som virkelig er kommet for å søke de fortapte og frelse de ugudelige, Han mottok dem vennlig og forkynte evangeliet for dem. Han hadde jo ingen større glede, enn når Han kunne rive en synder løs av djevelens klør og vise ham veien til det evige liv. Dette så og hørte nå fariseerne og de skriftkloke. Nå skulle man tenke at de hjertelig hadde gledet seg over at den Herre Jesus med slik forbarmende kjærlighet tok seg av disse arme, elendige og forkomne mennesker, men tvert imot leser vi om dem, at de knurret over det og sa spottende: Denne tar imot syndere og eter med dem! Hva
for folk var da disse fariseere og skriftlærde? I det ytre var de nettopp det
motsatte av tollere og syndere. De hadde ikke stjålet og ikke myrdet og ikke bedrevet
hor: Man kunne ikke si noen grove synder om dem - de var ærbare folk, og i tillegg
så holdt de også meget på Guds ord, gikk i templet, bivånte den offentlige gudstjeneste,
ga tiende til prestene og almisser til de fattige, fastet og ba og gjaldt for
fromme, hellige folk og betraktet også seg selv som det, slik at de mente at de
slett ikke kunne gå glipp av himmelen. Derfor se og erkjenn, min kjære, hva Jesus engang sier: Tollere og skjøger kommer før inn i Guds rike enn fariseerne og de skriftlærde. Og hvorfor? Jo, fordi de hovmodige og egenrettferdige mener, at de ikke behøver noen frelser, ja blir ergerlige og vrede når man taler til dem om en frelser. De grove syndere innser derimot langt snarere at de trenger til en frelser og gleder seg over at Jesus tar imot syndere. Derfor ser man også alltid, at Herrens verste og bitreste fiender ikke er tollere og syndere, skjøger og horkarler, men derimot nettopp de frommeste, mest ærbare, lærdeste og fornemste, - de som i verdens og egne øyne gjelder for sanne mønstre på dyd, hellighet og herlighet. .
Av Martin Luther 1483 - 1546
Og slik går det i alle andre ting: Det forlorne volder alltid større sorg og det gjenfundne større glede og trøst enn det som man har tilbake. En mor som har mange barn f.eks., elsker dem alle og ville ikke miste noen av dem, - men hender det seg at et av dem blir sykt, så gjør sykdommen en forskjell mellom det og de andre barna. Så blir det sykeste det kjæreste, og moren tar seg nå ikke så mye av de andre og pleier dem heller ikke så omhyggelig som det syke barn. Den
som nå heretter vil bedømme morens kjærlighet, han måtte fristes til å si: Hun
holder bare av det syke barn og de friske elsker hun ikke. Men å handle slik er
også mitt vis -- sier vår kjære Herre Kristus -- syndere er min dyrekjøpte eiendom
- for jeg har betalt for dem med min lidelse og død. De koster meg altså mer,
- vil Han si, - og blir meg dyrere å stå enn et får for et menneske, en penning
for en kvinne, eller et barn for dets mor. Skulle det da ikke skjære meg i mitt
hjerte, når de går bort og slipper meg ut av hende? Mildere og vennligere kan nå vår Herres Jesu hjerte ikke males ut for oss. Livsaligere og søtere kan nå Hans kjærlighet ikke beskrives. Så mye sorg og bekymring, så mye omhu og møye har Han for å bringe de arme syndere til rette igjen. Han fører oss ved disse lignelser inn i vårt eget hjerte, slik at vi skal tenke over, hvordan vi er til mote når vi mister noe som er oss kjært. Slik er også jeg sinnet, sier Han, - så urolig banker mitt hjerte når jeg ser at djevelen har brakt et stakkars menneske i synd og villfarelse. Når vi mennesker - alle sammen syndere til hope, - og det er vel ingen av oss, uten at djevelen har fått forvillet ham i ørkenen. Det vil si, det er neppe noen som har levd slik, at han etter dåpen ikke har fart vill, som et forloret får avveket fra veien og fallen fra lydighet mot Gud. Når nå et slikt menneske ved Guds nåde kommer til syndens erkjennelse, da oppstår det frykt og redsel for Gud, da gruer hjertet for vrede og straff, da fatter det ikke hvordan det skal finne nåde, og det fristes til å fortvile. Men når det er kommet så vidt, da er det om å gjøre at et slikt menneske kan lære, - tvert imot sitt eget hjertes dom, - å konkludere og si slik: "Jeg er en synder, det kan og det vil jeg ikke nekte, - men fortvile må jeg likevel ikke, som om Gud slett ikke mer tok seg av meg - for min Herre Jesus Kristus sier jo, at det er med en stakkars synder, som med et får som er kommet bort fra sin hyrde og er fart vill. Hyrden lar det jo ikke gjerne omkomme i ørkenen, men søker etter det, og når Han har funnet det fører Han det omhyggelig hen til de andre får. Slik vil heller ikke Kristus forkaste oss for våre synders skyld, men gjøre alt for igjen å bringe oss fra synd til nåde, så meget mer som Han uttrykkelig sier, at både Han selv og englene i himmelen vil fryde seg inderlig over hver synder som vender om." Denne lignelse om fåret og hyrden er i særlig grad skikket til å oppmuntre og trøste engstede samvittigheter. De skal av det lære å kjenne den Herre Kristus rett, - ikke anse Ham som en tyrann eller oppbrakt dommer som står bak dem med hevnens sverd, men tvert imot se på Ham med samme øyne som fåret ser på sin hyrde. Det betrakter ham ikke som en mann som vil forskrekke og slå, men så snart det får øye på ham blir det vel til mote, som om det alt var hjulpet og ikke behøvde å frykte eller sørge mer, og det løper straks til ham med stor glede og tillit. Slik også med oss: Skal vår fortrøstning begynne, - skal vi styrkes og vederkveges, - da må vi også lære vår hyrdes røst vel å kjenne, og ikke akte på noen annen stemme, som bare villeder og jager og driver oss hit og dit, men alene høre og fatte den artikkel som Kristus så mildt og trøstefullt innprenter oss, så vi kan si: "Min Herre Jesus Kristus er min eneste hyrde, og jeg er dessverre det tapte får som er fart vill. Engstelig og redd er jeg, - men jeg ville så gjerne ha en nådig Gud i himmelen, fred i samvittigheten og bli from og gudfryktig. Nå hører jeg her, at Han er likeså bekymret for å finne meg som jeg er for å komme til Ham og bli hjulpet. Jeg er redd for at jeg ikke skal nå frem til Ham og bli frelst, - men på sin side er Han likeså engstelig og omhyggelig for meg og begjærer ikke annet enn å bringe meg til seg igjen." Se,
når vi slik maler Hans hjerte ut og trykker det i vårt hjerte, og tror at Han
er så omsorgsfull for oss og higer og lengter så inderlig etter oss og vår frelse,
hvordan skulle vi da kunne grue eller frykte for Ham? Nei, vi vil ikke frykte
og rømme, men vi vil være glade og løpe til Ham, vår gode hyrde, og bli hos Ham
evig og bestandig.
Av Lorenz Christoffer Rezius 1745 - 1818.
Når du nå, min venn, leser i en kristelig bok og der treffer et sted som gjør inntrykk på deg, - et sted hvor du stanser og blir oppmerksom, og som du ser er passende for deg og din tilstand, slik at du ved det kommer til å tenke: Akk, her er jeg avmalt, nettopp slik er det med meg, nettopp slik er jeg - da er det dette som skjer, sier jeg, - du kan være aldeles viss på at det er din venn, hyrden, som banker på ditt hjerte og leter etter deg. Og ville du nå virkelig åpne ditt hjerte for Ham, så skulle du få høre hva Han videre hadde å si deg. Eller du leser en dag om en benådet sjels salige tilstand, og du fornemmer ved det inneni deg det ønske: "Akk, om det var slik også med meg!" - eller du hører en preken, - en formaning, - og den går deg til hjertet, - den rører deg og fører deg på en for din sjel gagnlig tanke: hva er vel dette alt sammen annet enn din venns røst, - din hyrdes søkende stemme. En lærer kan ikke ved egen kraft vekke opp eller bevege et hårdt og sovende hjerte, men det er Jesus som taler til deg gjennom hans munn. Når man altså under Ordets hørelse eller lesning får et sterkt inntrykk på sitt hjerte, - hva nå enten det føles vederkvegende eller forskrekkende, - enten man fornemmer det som en vennlig lokken og dragen på hjertet, eller som et tuktende og smertende slag, som man blir urolig og bekymret ved -, da kan man visst og sikkert tro, at det ikke er annet enn Jesu hyrderøst, som ved Ordet roper i hjertet og samvittigheten og der forårsaker disse følelser og rørelser. En
synder blir undertiden forbitret på den lærer som sier ham rent ut hans onde vesen
og usalige tilstand, slik at han føler seg grepet i samvittigheten. Men kjære!
vredes ikke på ham - han er et menneske, hva skulle han alene kunne utrette? Nei,
det er som sagt Jesus', din venns, din hyrdes røst ved dette sitt sendebud. Han
elsker deg, og vil derfor på denne måte bringe deg til erkjennelse av din elendighet
for siden å kunne hjelpe og frelse deg. Denne venn vil ikke og kan ikke med likegyldighet
se deg gå i en slik usalighet borte fra din Skaper - derfor søker Han ved denne
røst å dra deg til seg. Se, alt slikt, kjære sjel, er din venns røst, som banker på ditt hjerte. Din hyrde, som roper i din samvittighet. Og hva mener Han vel med det? Akk, Han vil jo bringe deg til å tenke på din salighet. Han vil berede seg vei og skaffe seg rom i ditt hjerte. Han vil ved det si deg: Tenk etter, kjære sjel, hva du dog har kostet meg. Hvorfor vil du da dø slik? Tenk etter hva som blir deg til fred. Vend deg til meg, slik at jeg må få alle mine fredstanker utført over deg. Gi meg ditt hjerte! Se, hvordan jeg strevde for deg, - hvordan jeg arbeidet meg til døde for å gjøre deg salig. Jeg elsker deg. Kom da til meg, så skal du få smake og se hvor vennlig jeg er. Så skal du erfare hvor godt man har det hos meg. Slik taler Jesus, den gode hyrde. Å, at vi nå ville gi akt på denne vår venns røst og lukke opp for Ham. .
Av Lars Linderot 1761 - 1811
- Velsignede Herre Jesus, det er jo en byrde for deg å bære den arme synder. Han fortjente heller, at du skulle kaste ham fra deg enn bære ham. Men se, jeg forstår ditt hjerte. Den botferdige synder er en byrde, men en dyrebar byrde. Du setter så stort verd på ham ved det dyrebare blod, som rant for hans gjenløsning. For dette blod bærer du ham så gjerne - kjærligheten og gleden gjør denne møye lett for deg. Akk, om Jesus så sant kunne få redde alle de tapte får fra ulven. Akk, om Han så sant kunne få omvendt alle syndere, som hører eller leser denne preken, å, mine venner, Han bar dere så gjerne alle sammen, og ikke en eneste sjel ville være for tung for Ham. Ja,
Jesus legger fåret på sine skuldre, og det gjør Han for at fåret ikke skal løpe
fra Ham igjen. Hvor lett kunne ikke den botferdige og troende sjel vende tilbake
til Satan og verden, hvis ikke Jesus holdt den på sine sterke skuldre? Hvor snart
var ikke det gjort, at en oppvåknet sjel kunne sovne inn igjen? Jo, det ville
skje med hver sjel, hvis ikke Jesus holdt den på sine skuldre. Hvor lett får ikke
en sjel smak på synden, når ikke Jesus holder den på sine skuldre. Å Herre Jesus,
ethvert av dine barn ville i denne dag bli Satans eiendom, om ikke du bevarte
dem og bar dem på dine skuldre. Men når Han har lagt fåret på sine skuldre, så fører Han det også til fårestien. Den troende menighet er fårehuset. I den innskrives den omvendte sjel på sin bedringsdag. Akk, ubeskrivelige lykksalighet! Men det siste er likevel det beste - for omsider tar hyrden sitt får og fører det inn i sin himmelske Fars boliger. Se, så lykkelig blir enhver synder som omvender seg. Akk, du ennå uomvendte synder, tenk da på dette, tenk på denne store lykke. Tenk på, at hvis du omvender deg, så får du fred i din samvittighet. Tenk på, at hvis du omvender deg, så har du trøst fra Gud og adgang til din frelser i alt, det som møter deg på jorden. Tenk på, at hvis du lar hyrden finne deg, blir du omvendt og forblir i daglig omvendelse til din dødsstund, så unngår du fortapelsen og kommer til himmelen. den glade og liflige himmel, og den som kommer dit hen, er visselig lykkelig. .
Av Lars Linderot 1761 - 1811
Men
dette er ikke alt. Ennå den dag i dag kaller Han sammen venner og naboer, når
Han finner et fortapt får. Å, om det bare var noen her, som omvendte seg i dag,
ja om bare én eneste synder. Det skulle bli en sann gledesdag i himmelen. Da ville
Jesus, den nådige frelser, si til sine engler: Dere lysets engler, jeg skal fortelle
dere, at det er en synder, en synderinne, i det og det prestegjeld, i den og den
by, som har omvendt seg i dag. Jeg skal fortelle dere, at det er et menneske i
det og det hus, at det ligger en syk i den og den seng, som i dag har latt seg
gripe av nåden, som har fulgt kallet og trådt inn på omvendelsens vei. Jeg skal
fortelle dere, at den og den av mine gjenløste, som jeg så lenge har søkt forgjeves,
nå endelig har latt seg finne, at den og den, som så lenge har stått Den Hellige
Ånd imot, nå endelig har latt nådens virkninger få rom i sitt hjerte, at den og
den, som så lenge ubekymret har løpt på den brede vei, nå endelig har stanset
i sitt syndeløp, har vendt om fra syndens vei og begynt å vandre på de nye og
hellige stier, som fører til salighetens land. Og hvilken glede oppvekker ikke
denne underretning for himmelens innbyggere? Den treenige Gud gleder seg over
det. Faderen ser nå sine henders gjerninger lykkelige og således skapningens hensikt
nådd. Sønnen ser en velsignet frukt av sitt dyrebare gjenløsningsverk og vinner
en ny lønn for sin møye. Den Hellige Ånd ser nå sitt utrettelige arbeid med å
føre sjeler ved troen til Jesus kronet med hell. Og da Guds nådefulle hensikt
med syndere oppfylles, da Hans ære fremmes slik, skulle så ikke også Hans engler
fryde seg over det? Jo, visselig. Glade lovsynger de nå den evige kjærlighet,
som med så overmåte nåde omfatter de arme syndere på jorden. Glade skynder de
seg å bli tjenende ånder for disse lykkelige omvendte sjeler. Glade lykkønsker
de seg selv til en gang å få ledsage deres frigjorte sjel til Abrahams skjød,
til på den ytterste dag å få føre dem frem på dommerens høyre side og se dem i
den salige evighet ligne dem selv i himmelsk uskyldighet og delta med seg i de
himmelske lovsanger.
Av Erik Pontoppidan 1698 - 1764
Teksten taler
om rettferdige, som ikke har omvendelses behov. Hvem er nå disse rettferdige?
Det er slike syndere, som Gud allerede har rettferdiggjort, opplyst, omvendt og
tatt til nåde. Så lenge som disse bevarer troen og en god samvittighet, så blir
de i rettferdiggjørelsens nådestand og trenger ikke til omvendelse, dvs., ikke
en slik omvendelse fra døde gjerninger, en slik oppvekkelse til nytt liv, slik
sinns og hjertets forandring som hos dem, som først skal komme ut av djevelens
og inn i Guds rike. Nei, denne omvendelse har disse allerede omvendte ikke mer
behov for, så lenge som de blir i nåden og bevarer den. Men
er det nå slik en viss omvendelse, som de allerede omvendte og rettferdige ikke
har behov for og som ikke passer på dem, så er det jo en annen slags omvendelse,
som de aldri kan unnvære, men daglig trenger til å øve, så lenge de lever i denne
syndige verden; med dette menes den daglige omvendelse, den daglige fornyelse
og forbedring, den daglige renselse fra kjødets og åndens besmittelse. Denne omvendelse
kalles også de ståendes omvendelse, fordi de som øver den ikke lenger ligger i
synden og ikke først begynner å reise seg av den, men ved Guds kraft allerede
tidligere er oppreiste med Kristus og vandrer i et nytt liv. De
omvendte og troende erfarer meget vel, at de ennå er arme syndere; ja med hjertelig
bøyelse for Guds ansikt erkjenner de, at de i deres onde vanartede naturs grunn
er underkastet tusener fristelser av kjødet, Satan og verden, ja at det ikke bor
noe godt i deres kjød (Rom. 7,18), og at synden lett kan besnære dem (Hebr. 12,1).
Av W. F. Besser
Av Johannes Evangelist Gossner 1773 - 1858
|