Det Gamle Evangelium
Den store
nattverd
Av Carl Ferdinand
Wilhelm Walther f. 1811. Vi mennesker er visstnok
falt i synden, og har ved det tapt det Gudsbilde som vi en gang
ble skapt i, og er nå av naturen slett ikke skikket for det salige Gudsrike
som Gud ved skapelsen har bestemt oss alle til, - men Guds Sønn er derfor
kommet til verden for å opprette et nåderike for oss falne mennesker,
og fra det skal vi en gang ved døden gå inn i den fullkomne salighets
guddommelige rike. Det gis bare et tempel her og hisset - hver den som derfor hisset vil inngå i det aller helligste, han må allerede her inngå i nådens forgårder. Det gis bare et Guds rike i denne og hin verden - Hver den som nå en gang vil delta i det strålende inntog i dette rikes residensstad i det himmelske Jerusalem, han kan ikke her forbli en gjest og en fremmed i Kristi rike, men må allerede i denne verden bli de helliges medborger og Guds husfelle. Da derfor Kristus opptrådte offentlig blant det jødiske folk, var Hans første ord: "Omvend dere for himlenes rike er nær." Denne innbydelse til Kristi rike er allerede ofte gått ut også til oss. Men har vi også allerede fulgt denne innbydelse? Hører ingen blant oss lenger til denne verden? Er ikke lenger synden vår herre, er den Herre Kristus blitt våres alles konge? Har vi alle allerede mottatt evangeliets nådekall? Kan vi allerede alle, uten at vår samvittighet motsier oss, si med Paulus: "Vårt borgerskap er i himlen, hvorfra vi også venter Frelseren, den Herre Jesus Kristus?" Akk, hos mange er det bare så alt for stor grunn til å frykte at kallet: "Kom! For alt er ferdig," ennå ikke er blitt levende og kraftig i deres hjerter, og at de ennå ikke har stått opp for i troen å gå på veien til det himmelske Sion. For at nå ingen av oss skal bli tilbake, så la oss nå høre, hvorfor vi ikke skal la noe avholde oss fra å inngå i Kristi rike. .
Av Johannes Evangelist
Gossner 1773 - 1858 Det var en mann som gjorde et stort gjestebud og innbød mange.
Til sist skal vi inngå til vår Herres glede og nyte Hans herlighet med Ham, - fryd, glede og elskelig vesen evig og alltid. Hva kan være mer tiltrekkende og henrivende for menneskene, enn at Han fremstilte det kall, som vi er kalt ved, under bildet av et gjestebud, - en stor nattverd, som alle mennesker gjerne kommer til, når de er budne. Men denne vert, - som dog er sannheten selv - tror de ikke rett, men mener at Han vil fremstille dem for domstolen og gjengjelde dem ondt med ondt. Og dog har Han lutter fredstanker med dem og vil ikke annet, enn at alle mennesker skal bli salige og komme til sannhets erkjennelse. Og dette er sannheten, at Jesus Kristus er kommet til verden for å gjøre dem salige eller å berede dem en stor, evig nattverd ved sin lidelse og død - for Han har med sin blodige sved og sin bitre død fortjent og vunnet for oss dette store måltid, - den evige salighet. Ved Ham har Faderen tilberedt det. Lammet, - som er slaktet - har kjøpt oss til Gud med sitt blod og har gjort oss til konger og prester, så vi må få ete brød i Guds rike. For det heter fremdeles: Da tiden for gjestebudet var inne, sendte Han sin tjener for å si til de innbudne: Kom, for nå er det ferdig. Tjenerne, - evangeliets forkynnere - har altså det oppdrag ubetinget å innby, uten annen fordring enn blott å komme og ta del i nattverden. Man skal ikke først gjøre seg fortjent til den. Den skal ikke forutbetales, alt er allerede betalt og tilberedt. De budne har ikke annet å gjøre enn å tro og å komme og sette seg til det dekkede bord og nyte, fritt og for intet. Av nåde er vi blitt salige, ved troen og ikke av oss selv, så at ingen skal rose seg, for vi er Hans gjerning. Nattverdens time, - kallet til nattverden, begynte på Kristi tider og vedvarer til den ytterste dag, for alle mennesker til alle tider og på alle steder skal bli innbudt og kalles. Det er alt beredt for alle, - Kristus er død for alle, har fortjent og vunnet saligheten for alle. "Gå ut i all verden og forkynn for all skapningen, " het det, da Han utsendte sine tjenere. Ingen sjel er utelukket. Alle som kommer, blir mottatt med glede. Men ikke alle kommer. .
Av Dwight Lyman
Moody 1837 - 1899. Men alle som en begynte de å unnskylde seg. Den første sa til ham: Jeg har kjøpt en åker og må gå og se på den. Jeg ber deg: Ha meg unnskyldt! En annen sa: Jeg har kjøpt fem par okser, og går for å prøve dem. Jeg ber deg: Ha meg unnskyldt! Og en tredje sa: Jeg har tatt meg en hustru, og derfor kan jeg ikke komme.
Om Gud ville ta enhver på ordet angående disse unnskyldninger, og kaste enhver ned i sin grav som kommer med en unnskyldning, ville her bli en svært liten forsamling i Tabernaklet neste søndag. Det ville bli stille innen forretningsverdenen i Chicago, og innen noen uker ville gresset gro på de før så travle gater. Ethvert menneske som
nærer en skjødesynd, har alltid en unnskyldning på rede hånd til å slå
tilbake Herrens kall med, - som om Gud innbød dem til en pestsmittet stad,
et hospital eller til en tørr forelesning eller til noe annet som ikke
i minste måte kunne være dem til gagn eller velsignelse. Det er ikke en av dem som ikke er løgn. Djevelen fabrikkerte dem alle, og i tilfelle synderen skulle være i forlegenhet for en, kommer han straks ved hans side og hvisker til ham en tvil om Bibelens sannhet eller noe lignende. Den ene av de, som i lignelsen
var innbudt, hadde kjøpt et stykke grunn som han måtte se på. Faste eiendommer
og hjørnetomter har stengt veien til himmelen for mang en arm sjel. Det
var en løgn at han måtte avsted for å se på sin eiendom, for det var jo
noe han måtte ha gjort i forveien. Men den tredje hadde
den usleste og elendigste unnskyldning av dem alle. Han sa at han hadde
tatt en hustru og ikke kunne komme. Hvorfor kunne han ikke bringe henne
med seg? Hun ville ha gledet seg i festen likeså vel som han og kommet
til å nyte et måltid, som aldri noensinne en ung brud før. En annen sier at Gud er en streng Herre. Over døren til et av New Yorks fengsler kan man lese disse ord: "Overtredernes vei er hård," - "Guds åk er gagnlig, og Hans byrde er lett." Spør fanger, spillere og syndere, om Satans herredømme er lett. Å, det er det hårdeste som tenkes kan. La meg spørre de kristne
her i kveld: Er Gud en hård Herre? Nei! nei! skulle Guds tjeneste være
hård? Hvem vil komme frem med den påstand på hin dag? Mange sier, at det
var ikke akkurat det de mente, men det er så mang en kamp å gjennomgå.
Er ikke livet en eneste sammenhengende kamp? Noen sier at de er så ugudelige.
Men det var jo nettopp slike Kristus kom for å frelse! Ingen er så ugudelig
at han ikke kan bli frelst. Atter andre er så verdsligsinnede, - så hardhjertede,
at de ikke kan komme til Herren.
Av F. W. Besser
Nettopp derfor, -
fordi Hans kjærlighet er så alvorlig og stor - er også Hans vrede så
alvorlig og så stor over dem som forakter Hans kjærlighet. Men
nattverdbordet forblir likevel beredt - Han lar det ikke rydde av,
hastigere innbyr Han andre gjester - "for Han har beredt allting
slik," sier Luther, "at Han må ha folk, som eter, drikker og er
glade, om Han så skulle skaffe seg dem av steiner." Og tjeneren sa: Herre, det er gjort som du bød, og det er ennå rom. De arme krøplinger,
lamme og blinde hadde latt seg føre inn - det var de åndelig arme -
disiplene sammen med den lille hop av Israels folk som hadde sluttet seg
til frelseren. Men det var ennå rom ved nattverdbordet. "Så kom da,
den som mødig er, Over dette Bibelord:
"Og tjeneren sa: Herre, det er gjort som du bød, og det er ennå
rom," holdtes liktalen over August H. Francke. Av Martin Luther 1483 - 1546
Husbonden feller en skrekkelig dom over de innbudte, som ikke ville komme, idet Han sier, at ingen av de menn som var innbudt, skal smake min nattverd. Det er så meget sagt: De skal evinnelig brenne i dødsriket og ikke trøstes eller styrkes. For det er ikke noen trøst, glede, liv, salighet eller rettferdighet i noen uten i Kristus alene. Har man nå forskutt Kristus, så må synden, døden, djevelen, akk og ve bli ved makt. Derfor vil Herren advare og sier: Se dere vel for. De som forakter mitt ord og evangelium, skal aldri smake min rettferdighet, mitt liv, min salighet, fred og glede, men evig bli i synd, død, helvete, uro og bedrøvelse. Alt dette forakter verden og lar seg ikke tale til rette, Men vi skal la oss advare. For det er også sagt til oss, for at vi skal tro på Jesus Kristus, som tilbys oss i evangeliet. Den som har den rette tro på Ham, han har det evige liv, og om han enn ennå føler synd og død og bedrøvelse, så har han likevel ved Kristus i himmelen rettferdighet, liv, trøst og glede. Til det hjelpe oss husbonden ved Jesus Kristus, samt Den Hellige Ånd, høylovet i evighet! Amen.
|