Julesiden
Tegn
i sol og måne
Luk. 21, 25 - 36
Av Ludvig
Hofacker 1792 - 1828
Jesus Kristus atter
kommer,
Når din siste time slår;
Alle møte skal sin dommer,
Hver skal høste, som han sår.
Herre Krist hold oss beredt,
At vi må i evighet
Skue deg og hos deg være
Synge lovsang til din ære. |
At det venter oss en dom, en
guddommelig avgjørelse av vår evige skjebne, og at den blir som vårt
innvortes og utvortes forhold i denne verden har vært, om det gir vårt
evangelium utførlig beskjed. Og det behøver man ikke å bevise for menneskene.
En dyp anelse om denne kommende dom er skrevet i menneskets hjerte.
Selv hedningene, som ennå intet vet om loven, har denne anelse. For
deres tanker, som innbyrdes anklager eller forsvarer hverandre i deres
hjerte, sikter til en dag, på hvilken Gud skal dømme menneskenes skjulte
gjerninger, ved Jesus Kristus.
Enhver bebreidelse av vår samvittighet i vårt indre er en påminnelse
om, at det forestår en dommedag. Læren om den ytterste dom hører derfor
også med blant de lærdommer, som menneskene har lett for å tro. En
behøver ikke akkurat Den Hellige Ånds opplysning til det. Samvittigheten
hos det naturlige menneske, er et tilstrekkelig vitnesbyrd om sannheten
av denne lære.
Men menneskene er løgnere. Endatil de naturlige sannheter, som bekreftes
av deres egen fornuft og samvittighet, blir forvansket
mellom deres urene hender. De blir fordunklet ved syndens bedrag,
fordreid ved mørkets makters ondskap og snedighet, eller endatil ganske
overgitt til glemselen, om ikke Gud fra først av hadde forebygget
denne ulykke.
Hvor vidt den menneskelige forventhet kan drive det i denne henseende,
har vi et merkelig eksempel på i alle hedningers veier. Les
det første kapitel av brevet til romerne og erkjenn av det, hvordan
menneskene av uforstandighet, formørkelse og ondskap har forvent den
åpenbaring, som Gud i skapelsen har gitt om sin evige kraft og guddommelighet,
til løgn og dårskap. Og sannelig, også i vår tid er den overhåndtagende
urettferdighet og løgn under visdoms skinn, nær nok ved å forvende
og fordreie det, som man naturlig kan vite ved hjelp av samvittigheten,
fornuften og den sunne menneskeforstand.
Ettersom nå den himmelske Fader har sett, at vi mennesker har et forvendt
hjerte og er gjennomtrengte av løgnens ånd - ettersom Han har sett,
at endatil læren om den kommende dom, som jo er innskrevet dypt
i menneskets hjerte, etter hvert ville bli fordunklet eller endatil
fortrengt av ulydighet mot sannheten, så har Han fra først av latt
menneskene bli fortalt, at det venter dem en dom. Slik har allerede Enok,
den syvende fra Adam, spådd om en kommende dom. Slik finner vi
denne lære om en kommende Herrens dag hyppig uttalt i Det Gamle
Testamente - og i Det Nye Testamente har Frelseren og Hans apostler
ikke bare i vårt evangelium, men også på mange andre steder nedlagt
utførlige vitnesbyrd om dette. Men vårt evangelium på denne dag gir
oss likevel et av de mest utførlige.
Til toppen
Av Lars Linderot
1761 - 1811
Det skal være tegn i solen,
i månen og i stjernene. På jorden skal folkeslagene gripes av angst
og rådvillhet, når havet og bølgene bruser. Mennesker skal bli maktesløse
av frykt og gru for alt det som skal komme over jorden. For himmelens
krefter skal rokkes.
Det er bekjent, at skriftfortolkerne angående forklaringen av
dette evangelium har forskjellige meninger. Noen påstår, at
dette evangelium handler om den ytterste dom, mens andre tror, at
det inneholder en beskrivelse om Jerusalems skjebne 40 år etter Kristi
død.
Ved nærmere granskning av teksten må vi likevel erkjenne, at det er langt
flere grunner som taler for de førstes mening, enn de som taler for
de sistes, og at vår høymessetekst da får den sikreste og på bibelsammenhengen
mest grunnede forklaring, når man antar, at den lite handler
om Jerusalems sørgelige skjebne, og i de fleste og viktigste stykker
omtaler Kristi ankomst til dommen.
Vel er det ikke fornøyelig å tenke på de ugudeliges forferdelse på
hin dag, men det er allikevel meget vekkende. La oss høre! Frelseren
sier i evangeliet: "På jorden skal folkeslagene gripes av
angst og rådvillhet" - eller nasjonene få en hjertebeklemmelse.
Når en stor sjeleangst bemektiger seg et menneske, så er det alminnelig,
at blodet strømmer til hjertet, trykker og trenger det med voldsomhet,
så den engstelige i de sværeste stunder ikke kan dra pusten. Aldeles
en slik, ja en langt frykteligere angst kommer til å overfalle dere,
dere ubotferdige nådens foraktere. Så beklemte blir dere, når dommedag
nærmer seg, og tegnene begynner. Dere blir da så engstelige for tegnene,
så bestyrtede ved formørkelsen, så redde for dommeren, så forskrekkede
for ildsjøen, at dere for ren samvittighetskvals skyld, ikke kan dra pusten.
Det går til hjertet, og ingen predikant i verden kan beskrive den
angst, som en ugudelig vil føle i dommens øyeblikk, når hans fortvilte
sjel plages av denne tanke: I dag får jeg min dom. I dag blir
jeg fordømt.
- Men Jesus går videre i beskrivelsen. Han sier endatil, at
de skal fortvile eller komme i en slik rådvill tilstand, at de ikke
skal vite verken ut eller inn. Og det fortjener oppmerksomhet, at
ordene i vår tekst bør leses i denne orden: Da skal de ikke
vite verken ut eller inn for havets og bølgenes brusen. David
synger: "La havet bruse....elvene klappe i hendene... for Herrens
åsyn, for Han kommer til dom for jorden." Kanskje det brusende
hav med sitt dønn, det stigende hav med sine stolte bølger likesom
skal tilkjennegi sin fryd over dommerens ankomst? Likevel, la det være med det,
som det vil, det er i det minste visst, at de fordømte sjeler ikke
kan være glade, når de på dommens dag får høre dette dønn og se denne
stigning. Havet skal da buldre så usedvanlig, at lyden av det skal
angripe hørselen, og dets bølger skal da heve seg, så det blir det
fæleste syn for øyet.
Jeg ønsker den nåde av Gud, at jeg kunne sette den uomvendte synder
i en gagnlig frykt.
Å, du vantro, forestill deg den ytterste dom som om den var nærværende.
Se de ugudeliges gresselige stilling, når havet og bølgene bruser!
Akk, se dem, når de står omhyllet av den store formørkelse! Akk, se
dem, hvordan de går der med forskrekkede sjeler og bevende lemmer.
Akk, hør, hvor fortvilet de roper: Hvor hen skal jeg da fly?
O jammer, skal også jeg møte for din domstol? Akk, merk, hvordan de
spør om nattverden, roper på presten, ber Gud om nåde og forbanner
sin egen fødsels dag. Der står en dranker og der en sverger, se hvor
de skjelver for Guds dom. Se, der står en syndig lærer og en fortapt
tilhører, se hvor forskrekket de er ved det blotte syn av dommen!
Se skjøgen og horkarlen! Se sabbatsovertrederen! Se fritenkeren og
Gudsfornekteren! Se, de uverdige kommunikanter, se deres store forskrekkelse!
Se, hvor de skjelver, når de får se Ham komme i skyen, hvis hellige
legeme og blod de så ofte har mottatt uverdig ved Herrens bord. Se,
hvordan bedrageren og blodsugeren skjelver! Se, hvordan baktaleren
bever! Se, hvor forskrekket løgneren er! Se, hvilken skare av sjeler
som der står, sjeler som ofte her i tiden er berørte av Gud, men aldri
har latt seg hjelpe til grundig forbedring. Se, hvor forskrekket de
står. Se hykleren som inndysser sin samvittighet med den løgn, at
han står i nært bekjentskap med Gud og sin Frelser! Se hykleren, som
så ofte roste seg av, hvor godt han hadde det i sitt hjerte. Se, hvor
sønderknust han nå er på denne Herrens vredes dag! Han talte alltid
så mye om Frelseren, og nå bever han, når han ser Ham komme.
De gamle trodde, at når det usedvanlige bulder skjedde i havet og
bølgene, så skulle fiskene ikke trives i havet, men springe opp på
vannflaten og skrike forferdelig! Blir det så, min Gud, hvilken jammer
det blir å høre fisker og mennesker forene sine jammerligste stemmer,
sine sørgelige klagerop.
Til slutt tillegger Frelseren i teksten, at menneskene ved Hans forestående
dom forgår av frykt, eller nærmere, de skal bli så betatt av
frykt, som om sjel og legeme skulle skilles i samme stund. Og kunne
dette enda skje, at det ble skilsmisse mellom de ugudeliges legemer
og sjeler, og skilsmisse til evig tid, så de aldri ble levende mer,
så ville det være en stor fordel for dem. Men nei, denne fordel har
de ikke, det skal bare synes slik, som om legeme og sjel skulle skilles,
som om de straks skulle dø. Men akk, de må likevel leve, seg selv til
evig harme må de leve. Fryktelige forferdelse!
Gjenløste menneske!
er du så avsindig, at du vil utsette deg for disse følelser på dommens
dag og for en hel evighet? Akk, hvem kan tåle Jesu kommes dag,
og hvem kan bestå, når Han skal sees? Jo, det er Gud skje lov mulig
å bestå på denne største av alle dager, hvis synderen våkner opp og
går gjennom den første store omvendelse, og siden våker og ber og
vandrer i daglig fornyelse inntil enden.
1.
O, menneske som tror og vet,
At verden snart skal brenne,
Skal syndesøvn og sikkerhet
Dog ei en gang få ende!
2. Når dommeren vil trede
frem,
Enhver sin lønn å give,
Når alle jordens folk skal hjem,
Hvor de skal evig blive;
|
3.
Da skal de alle, også de,
Som ville være blinde,
Da skal de Livets fyrste se,
Og mange øyne rinne.
4. Den vantro hop er trint
omkring
Med frykt og redsel slagen
For både de fremfarne ting
Og dem, som står for dagen.
|
Til toppen
Av Johannes
Evangelist Gossner 1773 - 1858
Da skal de
se Menneskesønnens komme i skyen med kraft og stor herlighet. Men
når dette begynner å skje, da rett dere opp og løft hodet! For deres
forløsning stunder til.
Hvilken forrett
har da ikke de troende, at de ikke behøver å frykte for det frykteligste,
å forferdes for det forferdeligste, men tvert imot tør glede seg ved
det.
- Av lutter barmhjertighet
og kjærlighet har frelseren forutsagt alt dette, fordi at alle mennesker,
de ugudelige og de troende, må ta seg det til hjerte og spørre: hvem
vil da kunne bestå? Hvem vil da ikke bli engstelige, når etter Jesu
ord, alle folk skal bli redde? Hvem vil ikke forgå, når alle
mennesker skal forgå av frykt og av forventningen av enda gyseligere
forferdelse og dommer rundt hele jorden, og i himmerikets krefter?
Likevel nei, ikke
alle skal bli redde. Ikke alle skal forgå av frykt. En del av
menneskene skal tvert imot glede seg og juble. Skal, som frelseren
også sier, løfte deres hoder, mens hele verden henger med hodet. Og
nettopp de såkalte hengehoder skal da, når de lystige syndere som
alltid har deres hoder høyt, henger med hodene, løfte deres hoder
og glede seg med uutsigelig glede. Og dette fordi at de så skrekkelige
tegn, for de onde, på himmelen, jorden og havet, for dem er forvarsler om, at deres
forløsning stunder til.
Hvem er de, som
når hele verden skjelver, bever og forgår kan glede seg,
som bruden på sin bryllupsdag. Hvem er de som i vredens og hevnens
dager kan juble og triumfere? Det er Herrens disipler, de sanne disipler,
som hørte Ham, trodde Ham, fulgte Ham og hang ved Ham av hele sitt hjerte.
Det er de troende, hvis tro har overvunnet verden, de som er i Kristus,
og i hvem Kristus er. De som ved troen på Ham er blitt salige og rettferdige,
som allerede har grepet det evige liv, som ikke kommer til dommen,
men er trengt igjennom fra døden til livet. Og som altså ikke i minste
måte behøver å frykte for noen dom, eller for dommens grufullheter,
eller den kommende dommer. Det er Hans fødes får, om hvilke Han sier:
"Jeg gir mine får det evige liv, de skal aldri fortapes, og
ingen skal rive dem ut av min hånd." Det er dem som dømmer
seg selv, og som derfor ikke blir dømt, ikke går til grunne med denne
verden og altså heller ikke har årsak til å frykte og forgå,
verken ved forvarslene om den kommende dommer, eller ved dommen selv.
Men hvilken jammer
er det ikke for den blinde verden, at den som har alt å frykte, nå
ikke frykter, og ikke tror alt det som frelseren har forutsagt om
sitt komme til dens dom. Eller ikke tenker på det og ikke vil bli
minnet om det, for ikke å måtte frykte og omvende seg og unngå
ødeleggelsen!
Å, måtte vi da
kunne male med de sterkeste farger for alle synderes øyne det, som
allerede nå venter dem for dommen! Og hva vil det så ikke bli heretter!
Men når det som er skjedd for dem på Golgata ikke rører og omvender
dem, så vil de ting som først heretter skal skje, grufullhetene i
vredens skåler, som truer dem, enda langt mindre vekke dem av søvne
og bringe dem til besinnelse.
Men dere troende
Herrens disipler og disiplinner, still dere ofte hen
for dette maleri, som frelseren har brakt om sitt komme til dommen,
og prøv dere for det, om dere alle står i Herren, er så fast
grunnet på Ham og blir slik funnet i Ham, at dere virkelig ikke behøver
å frykte. At dere, når alt dette begynner å skje, med rett og uten
engstelse og frykt kan oppløfte deres hoder, og uten tvil tro at deres
forløsning dermed stunder til.
Ja, jeg besverger
enhver, at han dog må forestille seg disse tegn i sol, måne og stjerner,
når de faller ned, når havet og dets fryktelige bølger bruser, når
himmelens og jordens grunnvoller rystes, når alle skapninger engstes,
når alle mennesker skal forgå av frykt og av forventningen av
de enda frykteligere ting, som skal komme over jordens krets. Ja,
tenk over det, og enhver prøve seg selv, om hans tro ikke vil vakle,
om hans fortrøstning vil forbli fast, og om han vil kunne si: "Herren
er mitt lys og min salighet, for hvem skal jeg frykte? Herren er mitt
livs kraft, for hvem skal jeg reddes? Derfor vil jeg ikke frykte,
om enn jorden forandres, og bergene beveges midt i havet, om enn vannene
bruser og opprøres og bergene bever av deres stolte bølger."'
Er deres gudsfrykt
så ekte, så sann, så ren, og er dere også så helt igjennom helliget
av Gud, at deres ånd samt sjel og legeme blir holdt ustraffelig til
hin Jesu Kristi kommes dag? Der vil ingen som bare har gudfryktighets
skinn, men fornekter dens kraft, kunne oppløfte sitt hode og unngå
engstelse og forsmektelse. Der vil ingen som bare roper: Herre! Herre!
men ikke gjør den himmelske Fars vilje, kunne se Menneskesønnens komme
i himmelens skyer, og tåle Hans blikk uten å bli slått ned av lynet.
Der vil alle hyklere og løgnere, som bare har lært å tale Kanaans
språk, bare har oppfattet bokstaven uten Ånd, bare har bekjent Kristus
med munnen, men fornektet Ham med gjerningene, idet de har elsket
verden og skikket seg like med den, - der vil de forgå av frykt
og anger sammen med alle ugudelige og vantro. Der vil det heller ikke
være noen tid mer til ennå en gang, og det rettskaffent, å omvende
seg.
Nå, nå, i dag,
om dere hører Hans røst, så forherd ikke deres hjerter.
Gi
akt, dere fromme, tiden seg
Alt mer og mer nærmer,
Og dagen kommer hastelig,
Når verden villest svermer. |
Å
ta dere vel i akt
For verdens sorg og glede,
Ei noen stund fra bønnens vakt
Og troen kamp dere trede! |
Til toppen
Av Lorenz
Christoffer Rezius 1745 - 1818
Og Han sa en lignelse til dem: Se
på fikentreet og alle trær. Så snart de springer ut og dere ser det,
da vet dere av dere selv at sommeren er nær. Slik skal dere også,
når dere ser disse ting skje, vite at Guds rike er nær.
La oss betrakte denne lignelse
og den skjønne sommer, som de troende har i vente.
Ved Guds barns forventede og
tilstundende sommer, kan vi etter vår frelsers egen forklaring ikke
forstå annet, enn deres forestående forløsning fra alt ondt, - både
fra synden, som er den beklagelige, og for den troende, høyst smertelige
kilde til all nød og elendighet, - og fra all uro, bedrøvelse, frykt,
ja alle både sjelens og legemets byrder, som ikke er annet enn syndens
ulykkelige følger.
De, som er Guds barn, er vel
ved troen på Jesu blod befridde fra synden, både fra dens skyld, dens
straff og herskende makt, - men denne fiende, som allikevel bor i
våre hjerter, forvolder oss ikke desto mindre sorg og bekymring. Den
forvolder oss mye uro og strid, idet den bestandig av all makt forsøker
å gjenvinne sitt gamle herredømme, og også lett overrasker oss, dersom
vi ikke er riktig årvåkne.
Derfor må vi ofte klage - det gode som jeg vil, gjør jeg ikke - men
det onde, som jeg ikke vil, det gjør jeg (Rom.7,19).
Gud lover derfor at denne jord
ikke for bestandig blir vårt blivende sted og fedreland.
Denne verden er kun en stridsflod, et prøvelsessted, et fremmed land,
hvorfra vi sukker etter vårt rette hjem, etter fred og ro.
Våre leveår her nede er bare en beredelsestid, i hvilken brudgommen
vil øve brudens troskap, kjærlighet og lydighet, som Han siden på
det rikeligste vil belønne.
Dette liv er en skole, i hvilken vi under Guds Ånds egen veiledning
skal lære å kjenne Ham og den Han utsendte, Jesus Kristus - hvilket
er det evige liv.
Her vil Han atter opprette i oss sitt ved syndefallet tapte bilde,
og gjøre oss skikket til sitt evige samfunn.
Vi har altså ikke her vårt
hjem - men vårt rette hjem er hos Herren, som vi engang skal bli hentet
til, hvor all vår elendighet, all vår klage, alle våre sukk skal opphøre,
og alt skal bli lovsang, fryd og glede.
Og denne salige forandring,
denne fullkomne forløsning er det Jesus i vårt evangelium sammenligner
med en sommer - for hva er hele vårt liv her nede annet enn en mørk,
kald og besværlig vinter?
I verden har dere trengsel, sier Jesus selv til sine venner (Joh.16,33).
Ja, trengsel har Jesu venner
både utenfor seg og inneni seg.
Trengsel utenfor seg, idet de ofte må skjule seg for verdens forfølgelser.
Is og kulde møter dem overalt - hat og fiendskap, spott og baktalelse
av de onde.
Trengsel inneni seg, idet de ser en annen lov i sine lemmer, som strider
imot deres sinns lov, og tar dem til fange i syndens lov, den som
er i deres lemmer, slik at de ofte sukker under disse tunge bånd og
sier: "Jeg elendige menneske, hvem skal fri meg fra dette
dødens legeme?"
Vel har de under all både innvortes og utvortes storm, en sikker bolig
de kan fly til, nemlig Jesu sår, som det står i en gammel salme:
Ja,
mot allting, som meg krenker,
Giver Jesu vunder kraft -
Når jeg hjertet i dem senker,
Finner jeg ny levesaft - |
Hans
den himmelsøte død
Vender all min nag og nød,
At Han salighet meg bragte,
Da Han døden for meg smakte. |
Men akk, de må likevel ofte
føle så mye kulde og dorskhet i deres hjerter. De er ofte så kolde
og likegyldige mot denne sjelevenn, som dog alltid har sine beskyttende
nådesarmer utstrakte og sin ømme kjærlighets favn åpen for dem!
De glemmer ikke bare nå og da, hvilken salig tilflukt de har
hos Ham, men stundom går de endatil hen i en slik mistillit til Hans
kjærlighet, at de ikke våger seg til Ham.
Men når deres evige sommer
kommer, da skal de bli fullkomment befridde fra all, både innvortes
og utvortes trengsel, fra all kulde og mistillit. Deres hjerter skal
da oppvarmes av den livsaligste kjærlighet.
Fred og fryd, lyst og glede skal da lyse ut av deres forklarede og
smilende åsyn.
De troende har vel et åndelig
liv - for Paulus sier: "Vi var fordum døde i overtredelser
- men Gud gjorde oss levende med Kristus" (Ef.2,1-5).
Men dette deres åndelige liv er, mens de oppholder seg her nede, ofte
skjult, - dels for verden, som holder dem for levende døde, fordi
de ikke deltar i dens syndige og kjødelige forlystelser, - dels for
dem selv, idet de ofte savner hos seg all drift og kraft, alt liv
og munterhet.
Likevel, så lenge de ikke vil vite av noe annet enn Jesus, - så lenge
deres hjerter står i en bestandig, skjønt hemmelig lengsel og begjærlighet
etter Ham, så lenge er deres liv allikevel ikke utslokt, men bare
"skjult med Kristus i Gud."
Men når deres sommer kommer,
- når Kristus, som egentlig er deres liv, blir åpenbart, da skal også
de få nytt liv og bli åpenbart med Ham.
Under deres livs vinter synes
de ofte, at deres sol Jesus er gått langt bort fra dem, til tross
for at de har Hans usvikelige løfte: "Jeg er med dere alle dager
inntil verdens ende," og til tross for at det bare er deres egen
elendighet, som undertiden gjør, at de ikke kan se Ham.
Og likevel er det denne nådesol, som med sin umerkelig og usynlige
kraft holder dem oppe, slik at deres svake tro ikke slokkes ut, deres
kjærlighet ikke kjølner bort under så mange fristelser, så mange sorgens
skyer, som går over dem, og ved så mange jordiske atspredelser.
Ved Hans nåde er de allikevel det de er.
Men når vår sommer kommer,
så kommer også denne rettferdighetens sol og driver bort alle sorgens
skyer, oppliver oss med sin nærhet og bestråler oss med sin kraft.
Da skal denne livsalige sol aldri mer vike ifra oss eller skjule seg,
men evinnelig være vårt lys, vårt liv og vår glede. .
Når
min forløsning stunder til,
Jeg gledes vil
Og løfter opp mitt hode,
Da løses jeg, da går jeg inn
Til vennen min,
Gud være evig lovet!
Da reises av
Den mørke grav
Det, som var sådd
Med sukk og gråt,
Da er den søvn utsovet. |
Jeg
hører Hans livsalig' røst
Guds barn til trøst
Fra høyen himmel tone:
Jeg kommer, se jeg kommer snart,
Hold du kun hardt,
At ingen tar din krone!
Min brud, deg gled,
Min lønn er med:
Deg, som var tro,
En evig ro
Og glede for Guds troen! |
Til
toppen
Av W. F. Besser
Sannelig sier jeg dere: Denne slekt
skal slett ikke forgå før det er skjedd alt sammen. Himmel og jord
skal forgå, men mine ord skal slett ikke forgå.
Hermed stadfester Herren sin
tale og gir oss et særegent pant og tegn på at Hans uforgjengelige ord
er sant og visst. Dette tegn er jødenes slekt. Denne slekt,
denne onde slekt, som forkastet sin konge, skal ikke då ut.
Det er ikke en ubetydelig omstendighet, at den jødiske slekt like
inntil denne dag finnes i verden, så uutslettelig, så ublandet med
andre slekter, så kjennelig, så fullkomment i skikkelse av et tegn.
"Se på jødene," sier Naeman, "et folk av idel profeter iblant alle
jordens folkeslag og slekter.
Går det en jøde forbi meg, nokså fattig, laset og smussig, nokså
nedsunket i list og løgn - jeg har likevel stor respekt for ham, og må
hilse den mann og bøye meg - for her er Guds finger, ja, den trofastes
og sanndrues røst, og hvor guddommelig, hvor forferdelig, hvor mektig
og hvor stor er den ikke! Allerede en Bileam har måttet bevitne det.
Den stakkars jøde sier også til meg: "Gud er ikke et menneske så han
skulle lyve, heller ikke et menneskebarn så han skulle angre. Skulle
han si noe og ikke gjøre det? Skulle han tale og ikke sette det i
verk?" (4 Mos. 23,19).
Da Fredrik den Store engang spurte Gellert, hva han syntes om Kristus,
svarte denne: "Hva synes deres majestet om Jerusalems ødeleggelse?"
En annen, som fikk det samme spørsmål, sa seg å anføre et slående
bevis på sannheten av Bibelens ord, i et eneste ord: "Jødene."
Herren, som bærer alle ting
ved sin krafts ord, bærer ved Ordet, som Han har talt i vår tekst, den
slekt, som Han selv nedstammer fra etter kjødet, like inntil enden, og
ingen menneskelig rådslutning, ingen menneskelig makt vil imot Hans
vilje kunne gjøre noe annet av jødeslekten, enn det er. Israels hjelp
og redning ligger ved verdens ende. Da skal det bli lys, og Gud vil
hjelpe det. Inntil den tid vil enhver jøde, som vi ser, være et tegn
og et vitnesbyrd, for oss, om at Jesu ord har og beholder makten, at
de er sannferdige, at alt vil komme, som Han har sagt.
Slik besegler den jødiske slekt, som ikke går til grunne, Herrens
tilsagn: "Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal slett ikke
forgå." Når himmel og jord skal gå til grunne med stort bulder,
elementene komme i brann og oppløses, og jorden og alt det som er på
den skal brennes opp (2 Pet.3,7,10 - Åp.20,11 - 21,1), da skal Herrens
ord leve og lyse i den nye himmel, og på den nye jord med en skrift,
hvis bokstaver er virkelighet
Fordi Herren ikke forgår, derfor forgår heller ikke Hans ord - for i
Hans ord har vi Ham, Hans liv og Hans Ånd. Vi lever i Hans rike, når
vi lever av Hans ord, og vi har mottatt et urokkelig rike, fordi vi
tror på dette rikes uforgjengelige ord.
Herrens ord blir til evig tid (1 Pet.1,25). "Hans ord," sier Luther,
"gjelder mer for Ham enn himmel og jord, som Han gjennom sitt ord
holder oppe."
Å, du dyrebare ord! La oss daglig be, at vi måtte bli lik engelen
(forstanderen) for menigheten i Filadelfia, til hvem frelseren lot
skrive: "For du har liten styrke, og har holdt fast på mitt ord og
ikke fornektet mitt navn... Fordi du har tatt vare på mitt
ord om tålmodighet (det er ordet om korset), vil jeg fri
deg ut fra den prøvelsens time som skal komme over hele verden, for å
prøve dem som bor på jorden. Jeg kommer snart! Hold fast på det du
har, for at ingen skal ta din krone" (Åp. 3,8-11).
.
Til
toppen
Av Johannes
Evangelist Gossner 1773 - 1858
Men ta dere i vare, så ikke deres
hjerte tynges av rus og svir og timelige bekymringer, så den dagen
skulle komme uventet over dere som en snare. For den skal komme over
alle dem som bor over hele jorden.
Å, hvilke viktige advarsler og formaninger for alle
troende også, med hensyn til de redsler som går forut for dagen for
Hans komme!
Det aller viktigste og mest nødvendige er: Ta dere i vare, så ikke
deres hjerter tynges - for når hjertet tynges ved sanselige nytelser
i spise og drikke, ved atspredelser, ved fornøyelse eller ved gjerrighet
og hedensk sorg for føde og klær, da blir også det annet: "Våk
og be" umulig. Et atspredt hjerte, tynget og av verden oppfylt
hjerte kan ikke be og gidder ikke våke. Derfor heter det: "Vær
derfor sindige og edrue, så dere kan be" (1 Pet. 1,7). "La
oss våke og være edrue" (1 Tess. 5,6).
Frelseren forbyr oss ikke å spise og drikke, men å fråtse og beruse
oss, den dyriske lyst, den umettelige begjærlighet, å gi kjødet så
mye det vil ha, - det som aldri får nok, og som forlanger mer, jo
mer man gir det. Frelseren har forutsett menneskenes tilstand i de
siste dager, at like før Hans komme skal fråtseri og drukkenskap ha
nådd den høyeste grad, likesom vi jo nå ser for våre øyne den forferdelige
misbruk av berusende drikker, den umåtelige tilberedelse og utbredelse
av det giftige brennevin. Når, i hvilket annet århundre er det blitt
tilberedt og forbrukt mer av denne ødeleggende drikk, enn nettopp
nå? Og hva gjør hjertet mer udyktig til å våke og be, enn denne skrekkelige
pest? Likevel, det er ikke bare brennevin og andre berusende drikker,
men enhver umåtelighet i spise og drikke, i sorg og jaging etter denne
verdens goder, etter ære i verden, etter kjødets lyster, er en tyngelse
av hjertet, et fiendskap mot Kristi kors, en bukens tjeneste og et
avguderi som snører hjertet til for Gud og Kristus, som nedtrykker
ånden og lammer all lyst til årvåkenhet og bønn - likesom også bekymringens
torner kveler det guddommelige ords sæd, hindrer dets vekst og gjør
det umulig for den å bære frukt. Et hjerte tynget av umåtelig og bekymring
er en stein- og torneåker, som alle spirer til gode, alle troens og
kjærlighetens, nådens og Åndens spirer kveles i og alle gode inntrykk
forsvinner snart igjen, fordi de ikke kan feste rot og vokse.
Ta dere altså i vare for alt det som tynger hjertet, svekker tanken
på det ene nødvendige, forstyrrer omgangen med den som kommer , og
skal komme, og som nedtrykker ånden, slik at den ikke kan heve seg
til Ham som har kalt oss til sin herlighet. Den som ikke øver seg
i dette og alltid holder seg beredt, han vil, som frelseren sier,
plutselig bli overfalt av den dag som er varslet - for den skal komme
som en snare over alle dem som bor på jorden. Da kan ingenting forandres
mer, det er ikke mer noen tid til omvendelse.
Tenk nå alle på: hvordan ønsker dere å bli funnet på denne skrekkens
og vredens dag, i hvilken tilstand? - i drukkenskap og fylleri? -
i et overdådig gjestebud? - ved en forlystelse for sanseligheten?
- på et ball? - i et skuespill? - i kjedsomhet og forfengelig tidsfordriv?
- ved et spillebord? - ved ågring og jaging etter vinning? - ved bedrageri
og ved å forurette nesten i handel og vandel? - ved trette og strid
om mitt og ditt, eller for æres og egennyttes skyld? - i vellystige
tanker, begjæringer og nytelser? - ved lettsindig spøk og atspredelser?
- med et hjerte fullt av forfengelige tanker og begjæringer, uten
Gud, uten Kristus, uten fred og et hellig sinnelag? Ville dere slik
bli overfalt av hin fryktelige dag, av hine tegn på himmelen og jorden,
av hine havets og bølgenes brusing, av hint himmellegemenes bulder?
Ville dere slik kunne løfte deres hoder og med glede kunne se Menneskesønnen
komme i himmelens skyer? Skal denne snare uten like komme slik over
dere, som den kommer over alle de jordens beboere som er uten Gud
i verden? Eller hvordan ønsker dere å være på denne dag? Ikke sant,
som tjenere og tjenerinner, som venter på deres herre med ombundne
lender, med lys i hendene? Som bruder som med het kjærlighet, med
hellig utålmodighet bier lengselsfullt etter den brudgom som har vært
forventet i lang tid? Som slike, som avviser alle hjertetyngende nytelser,
alle unyttige sorger, og lar dem fortrenges av lysten og lengselen
etter å være hos Herren, av den hovedgrunn, å måtte kunne betrakte
Herren, enten vi er hjemme eller på vandingen? Ja, slike hjerter må
vi ha, som, som Paulus sier, er styrket og ustraffelige i hellighet
for Gud og vår frelser i vår Herres Jesu Kristi komme med alle Hans
hellige (1 Tess. 3,13). .
O
Jesus, vokt mitt hjerte så,
At vellyst ei meg dårer,
Og verdens omhu og attrå
Meg med sin gift ei sårer!
Hjelp, Jesus, når
At dommen står,
Jeg kan bestå med glede,
Ta også meg
Til himmerik,
Deg evig lov å kvede! |
Til toppen
Av Johan Arndt
1555 - 1621
Men våk hver tid og stund, og be at dere må bli aktet verdige til å
unnfly alt dette som skal komme, og til å bli stående for
Menneskesønnen.
To ting skal vi gjøre: våke eller være årvåkne, d.e.,
omvende oss og alle dager vente på Herrens komme, og be. På det vil
det da følge to herlige frukter, nemlig å bli verdig til å unnfly
dette og å bli stående for Menneskesønnen med et glad, uforskrekket
hjerte og samvittighet.
Å våke bærer i seg, at man gir akt på den ytterste dags tegn, legger
merke til dem, at man erkjenner og tar dem til seg som varsler for den
ytterste dom, legger dem på hjertet, slik at man ved det lar seg
bevege til bot, og at man tar imot dem som Guds bud som forkynner oss
den ytterste dom. Gi derfor akt på disse tegn og du skal finne, at den
evige sommer er nær; for alle elementers trær slår ut og blomstrer
allerede, ja den evige sommers tegn er for hånden.
Dernest heter "å våke," at man hver dag tenker på den ytterste dom, og
venter på den, likesom en tjener på sin herre. "La hoftene være
ombundet og lampene brennende! Og vær dere som folk som venter på sin
herre når han vender hjem fra bryllupet" (Luk. 12,35-36). Likesom en
tjener som venter ikke vet, når hans herre vil stå opp, for han kan
stå opp plutselig og uforvarende, slik vet heller ikke vi, når vår
Herre vil bryte opp; for Han vil bryte opp plutselig og komme før vi
venter det; derfor: Våk!
"Å våke" betyr også, å forestille seg Kristi herlighets trone, som Han
vil sitte på, og hvordan alle folkeslag skal samles for Ham. Merk,
hvordan Herren vil si til de fromme: "Kom hit, dere som er velsignet
av min Far!" og til de onde: "Gå bort fra meg, dere som er forbannet,
til den evige ild."
Den som nå ikke vil glemme den ytterste dag, men daglig tenke på den,
den slutte daglig kveld, morgen og middag sin bønn med disse tanker:
Å, kjære Herre! La meg med glad samvittighet høre det gledens ord:
"Kom hit, dere som er velsignet av min Far! Arv det rike som er beredt
for dere fra verdens grunnvoll ble lagt" (Mt. 25,34).
Når du går til sengs og slutter din bønn, da føy også til: "Å Gud! La
meg salig sove hen, når min siste stund er kommet." Når du står opp og
slutter din bønn, da si: "Å Gud! La meg også med glede stå opp til det
evige liv!" Når du eter og drikker, så slutt din bønn med disse
tanker: "Å Gud! La meg nyte den evige glede og salighet, og ete og
drikke med deg ved ditt bord i ditt himmelske rike." Se, på denne måte
vil du daglig minne deg selv om den ytterste dom, og vil være årvåken,
som Herren her sier, "våk hver tid og stund," d.e., i alle ting stille
frem for oss den ytterste dag. "Når jeg tenker på denne dag, sier
Hieronymus, "da bever hele mitt legeme; for hva enten jeg sover eller
våker, eter eller drikker, eller hva jeg gjør, så synes det meg at jeg
hører denne stemme: Stå opp, dere døde, og kom frem for dommen." Om
denne dag sier Bernhard: "Hjelp Gud, hva for angst og skrekk vil da
innfinne seg hos de ugudelige. På den ene side vil deres synder, som
anklager dem, være, på den annen side Guds strenge rettferdighet, som
truer dem med fordømmelse; under seg vil de se helvete med oppspilet
gap, over seg en fortørnet dommer; i seg vil de fornemme en ond
samvittighets nagende orm, utenom seg hele verden brennende i ild."
Augustin sier: "Å ville skjule seg på denne dag vil være umulig, og å
vise seg vil være utålelig, ettersom samvittigheten vil være boken,
som Gud vil dra frem vitnesbyrd både om det onde og det gode som
mennesket har begått i sitt liv." Og Gregorius sier: "Fordi Gud gjerne
ville se, at Han i sitt siste kommes tid kunne finne oss vel beredte,
så har Han lang tid i forveien latt kunngjøre for verden, hva som vil
møte den, for ved det å dra oss bort fra og avholde oss fra kjærlighet
til verden." Og atter sier Augustin: " Frykter du for Guds siste dom,
vel, så forbedre deg i din samvittighet; for ikke noe er her så godt
skjult, at det ikke hisset på hin dag skal bli brakt for lyset."
Det andre middel er å be.
Bønnen lindrer sjelens utålmodighet, angst, banghet og beven og
avvender fortvilelse og frykt; for ved bønnen kommer gledens Ånd, den
sanne hjertetrøster og gledelige balsam for de sønderbrutte hjerter og
ånder.
Ettersom vår sjel er en ånd, så vil den også ha åndelig legedom, og
den bedrøvede sjels legedom er intet annetsteds å finne enn hos Den
Hellige Ånd, i Jesu Kristi gledesånd, i Guds trøstefulle nådes Ånd,
som kommer ved bønnen som det heter: "Hvor meget mer skal da den
himmelske Far gi Den Hellige Ånd til dem som ber Ham" (Luk. 11,13).
"Jeg ba," sier Salomo, "og det kom over meg visdoms Ånd" (Visd.b.
7,7). Og den hellige David sier: "Gi meg igjen din frelses fryd, og
hold meg oppe med en villig ånd!" (Sal 51:14).
Likesom hjertet lindres ved en samtale med en god venn, slik også i
samtale med Gud; for det heter ingen kristen, uten at jo Gud svarer
ham, og lar det gå ut av sin munn og Ånd, som hjertet fornemmer. Det
stiger ingen bønn oppad til himmelen, uten at det jo stiger en trøst
nedad igjen til hjertet. Men nytten og frukten av begge disse
legemidler, "å våke og å be," er først å unnfly denne kummerfulle tid,
angst, frykt og skrekk, d.e., at de troende i slik stor elendighet,
hunger, pest, blodsutgytelse, jordskjelv, ilds- og vannsnød, også i så
mange sekter og partier, falsk lære, overtro, stor nød og
anfektninger, likevel skal bli holdt oppe og forunderlig reddet,
likesom Israels barn fra de egyptiske plager; for da det var et
skrekkelig mørke hos egypterne, var det lys hos Israels barn; da alt
vannet ble forvandlet til blod hos hine, var det hos disse friskt og
sunt.
Det heter da å unnfly, likesom Noah i syndfloden, Lot av ilden og
likesom en fugl unnflyr snaren. Dette ord "å unnfly" bevitner, at de
siste elendigheter ikke skal røre de troende, som det heter: "Fordi du
har tatt vare på mitt ord om tålmodighet, vil jeg fri deg ut fra den
prøvelsens time som skal komme over hele verden, for å prøve dem som
bor på jorden" (Åp. 3,10).
En annen nytte og frukt av å våke og be er, å "bli stående for
Menneskesønnen." Det er en stor herlighet å møte for Guds dom med en
glad samvittighet, med glede og fryderop, likesom slikt er beskrevet i
Visdommens bok: "Da skal den rettferdige stå med stor frimodighet like
overfor dem som pinte Ham, og aktet all Hans møye for intet. Når de
ser dette, skal de gripes av en forferdelig redsel, og de skal undres
storlig over denne uventede frelse. Og de skal si til hverandre,
angerfulle og sukkende i sin sjeleangst: Han var det som engang var
til latter for oss og til ordspråk og spott. Vi dårer holdt Hans liv
for avsinn og Hans endelikt for æreløst. Hvorav kommer det da at Han
er blitt regnet blant Guds barn, og at Han har fått lodd blant de
hellige? Så har vi da faret vill fra sannhets vei, rettferdighetens
lys har ikke skint for oss, og rettferdighetens sol har ikke gått opp
for oss. (Visd.b. 5, 1-6)
Våk,
min sjel, og bed!
Deg til strid bered!
Fristeren kan legge snaren
Der du minst formoder faren.
Strid, som før du stred!
Våk, min sjel og bed! |
Våk
og bed, min sjel!
Bli ei syndens trell!
Det blir snart for sent å lære
At all verdens lyst og ære
Er en dårlig del.
Våk og bed, min sjel! |
Våk,
min sjel og bed
Og hold trofast ved
Til ditt Kanaan blir funnet,
Kronen rakt deg, palmen vunnet
I en evig fred.
Våk, min sjel, og bed! |
Til
toppen
|