Det Gamle Evangelium
Skattens
mynt
Av August Herman Francke 1663 - 1727
"Herren
er mitt lys og min frelse, hvem skulle jeg frykte? Herren er mitt livs
vern, hvem skulle jeg engstes for?"
Av Georg Ludvig Detlef Harms 1808 - 1865
Da gikk fariseerne
bort og rådslo om hvordan de kunne fange Ham i ord De sendte sine disipler
til Ham sammen med herodianerne, og lot dem si: Mester, vi vet at du er
sannferdig, og du lærer Guds vei i sannhet. Du bryr deg ikke om hva noen
sier, for du gjør ikke forskjell på folk. Si oss da hva du mener: Er det
tillatt å gi keiseren skatt, eller ikke? Dere vet jo at fariseerne hatet den kjære frelser med det bitreste hat - for de var stolte, egenrettferdige folk, som mente at de fortjente himmelen med sine dyder og gode gjerninger. Og Jesus sa dem da, at nettopp deres dydsstolthet og egenrettferdighet var den største hindring for deres salighet, slik at tollere og skjøger ville komme før inn i Guds rike enn dem. Dette sa den trofaste frelser dem av den inderligste kjærlighet, fordi Han så gjerne ville gjøre også dem salige. Men de ville ikke la seg straffe, og mente vel endatil at Herren gjorde dem den mest skrikende urett, og handlet nå slik som alle de gjør, som ikke vil høre sannheten - de hater den som sier dem sannheten. Fariseerne ville styrte Jesus i fordervelse. Derfor kom de sammen og holdt råd. De rådslo med hverandre om å finne et listig anslag mot Jesus. De ville først friste Ham med list, altså med løgn. Allerede av det kan vi se at djevelen satt med dem i rådet. For to ting sies spesielt om djevelen, nemlig at han er en manndraper fra begynnelsen, og løgnens far. Og begge deler ville fariseerne. De ville drepe Jesus og til det betjente de seg av list og løgn. De var altså ekte barn av djevelen, og som sagt, djevelen satt og rådslo sammen med dem. Det som de nå i forening hadde klekket ut, var dette: De spurte Jesus om det var tillatt å betale keiseren skatt eller ikke? Men se nå her rett inn i deres ondskaps grufulle dyp. Først sendte de sine disipler til Jesus sammen med herodianerne. Deres egne disipler var nemlig imot keiseren, men herodianerne var for keiseren, fordi keiseren hadde innsatt Herodes som konge. Jødene derimot som var under romernes åk og imot sin vilje under Herodes' herredømme, hatet keiseren og ønsket mer enn annet å kunne jage ham bort. Se nå deres listighet!
Sa Jesus at det var tillatt å betale keiseren skatt så hadde fariseernes
disipler ropt til det jødiske folk: "Nå ser dere, denne Jesus
er romernes venn, en fiende og forakter av det jødiske fedreland, ned
med Ham, denne landsforræderen!" Dette er vitnesbyrd
om deres djevelske list. Og etter at de slik hadde tiltalt Ham, rykker de ut med sitt spørsmål: "Hva mener du, er det tillatt å gi keiseren skatt, eller ikke?" De fremstiller seg som frelseshungrige folk, som søker å få vite den guddommelige sannhet, og som i en samvittighetssak ikke kunne henvende seg til noen bedre, enn til den sanndrue, uforferdede og frimodige Jesus, som forkynte guddommelig lære. Og intet spor av frelseshunger finnes hos dem, ingen lengsel etter å lære sannheten å kjenne, men hele spørsmålet, i like måte som med dets forberedelse, er en djevelsk snare for Jesus. Dere kan tenke dere hvordan deres øyne har lurt på Ham. Hvorledes deres ører har lyttet til Hans svar, og hvordan de allerede i hjertet hadde hatt den djevelske glede: nå har vi deg i fellen! Men hvor dumme er da ikke disse kloke folk, idet de mener å kunne narre Jesus, den allvitende Guds Sønn, - hjertekjenneren! Og nettopp i det består deres dumhet, at de ikke tror at Jesus er Guds Sønn. Av dette ser vi igjen, at nettopp vantroen er den aller største dumhet, og denne dumhet finner man nettopp mest hos slike, som holder seg selv for overmåte kloke. Av Johannes Evangelist Gossner 1773 - 1858
Men Jesus merket
deres ondskap og sa: Hvorfor frister dere meg, dere hyklere? Der hadde de det -
Han anså ikke deres person, Han akter ikke noen, verken fariseere eller
herodianere. Han talte sanndru, Han nevnte dem med deres rette navn som
de fortjente: "Dere hyklere!" For Hans øyne kan ingen øyentjener eller hykler skjule seg, uansett hvilken kappe han nå vil ta på seg. Jesus ser tvers igjennom all øyentjenestens og skinnhellighetens syv huder og dekker. Han prøver hjerter og nyrer, og alt det som er skjult i vårt indre ligger åpent for Hans øyne. Han leser i hjertet som i en oppslått bok. Hvor mye de enn roser Ham så ser Han likevel, at de bare ville friste Ham. Hvor kunstig de enn legger det an, - som om det bare var dem om å gjøre å erkjenne hva som var sannhet og rett, - så ser Han likevel, at de bare ville fange og forråde Ham. Hos hvor mange sitter
ikke Kristus og Guds lov på tunga, og kjeltringen i hjertet! Hvor mange
er det ikke som vil friste og bedra Gud og mennesker med bønn og sang,
lesning og tale! Hvordan kan en øyentjener bestå for Gud? Og enhver som gjemmer noe annet i sitt hjerte, enn han foregir med sin munn, er en skalk og en hykler. Alle hyklere mangler tro på Guds nærværelse og allvitenhet, - Han, hvis øyne allerede så oss før vi var til, og over alt følger og gjennomskuer oss. Hver den som har Gud for øye og levende tro på Hans altseende, og over alt ledsagende øye, han kan ikke hykle og ikke være noen øyentjener i hjertet. Av Martin Luther 1483 - 1546
Vis meg mynten
som skatten betales med! De rakte Ham en denar. Og Han sier til dem: Hvem
har sitt bilde og sin påskrift her? De sier til Ham: Keiseren. På dette spørsmål
kunne de ikke tie stille. For likesom de befalte Ham å svare, slik befaler
Han dem nå igjen å svare. Hadde de tidd så hadde Han sagt: Vil dere ikke
svare meg på mitt spørsmål så vil jeg heller ikke svare på deres. Derfor
svarer de og sier: Keiseren. Er det keiserens bilde som dere selv sier, så er dere jo keiserens undersåtter. Men er dere nå keiserens undersåtter, og har dere allerede gitt keiseren hva hans er, så vil ikke jeg ta det fra ham. - Slik overvinner Herren fariseerne med deres eget spørsmål. Det er skrevet oss til trøst, for at vi skal vite, at det skal gå alle som setter seg imot Kristus og Hans evangelium slik, og at Gud ved sin Hellige Ånd vil gi oss et slikt svar at våre motstandere skal stå til skamme. Verden kan ikke annet
enn å anfekte evangeliet og de kristne. For den tenker slik: Å, det er
enkle og enfoldige folk som kan lett bedras og utryddes. Men hvor lett
det er, det ser vi her. Ved Kristus har vi
makt til å trå synden under føtter og til å herske over døden. Når Kristus
ved troen bor i oss så har vi Ham, og Han er det som gjør slikt i oss.
Av Lars Linderot 1761 - 1811
Da sier Han til
dem: Gi da keiseren det som keiserens er, og Gud det som Guds er! Da de
hørte dette, undret de seg, og de forlot Ham og gikk bort. Da spørsmålet hovedsakelig angikk keiseren, så erkjenner Jesus straks dennes rett og gir jødene å forstå, at da de var den keiserlige makt underlagt, så kunne og burde de ikke unndra seg for å betale ham skatt og erkjenne ham for deres lovlige øvrighet. Man innser lett hvor unødig de betalte skatt, men det var slik anordnet og kunne ikke uten videre nektes. Gi keiseren hva keiserens er. Regentene er Guds salvede, og den som frykter Gud han ærer også kongen. "Ær øvrigheten, for i den ærer du også Gud," sier et gammelt ordspråk. Kongene er også mennesker og derfor bør man ikke strengt dømme deres feil, da de nettopp mer enn andre er utsatte for å begå slike. Og da de står høyt vises deres svakheter så mye mer. Hvor etterfølgelsesverdig er ikke Jesu bud: Gi keiseren hva keiserens er, og Gud hva Guds er. Går det fyrsten vel, så går det hans folk vel. Han er Guds ombud på jorden og vil det gode. Det er en erfaring at den som ikke er Gud tro, er heller ikke tro mot sin øvrighet. Og om han enn synes å være ivrig for statens vel, så er det likevel bare sitt eget beste han ser på. Meningen her er ikke at man skal
overdrive sin underdanighet. Man bør adlyde, men ikke feigt oppgi sitt
eget verd. En god konge har rett til vår ærbødighet og lydighet, men vi
bør aldri glemme at Gud er alle kongers konge, og at det er for Ham vi
begge skal avlegge regnskap. Gi Gud hva Guds er - og hva har mennesket som ikke tilhører Gud? Legeme og sjel, gods og eiendom - alt tilhører Ham, for alt dette og mye mer har Han gitt oss. Det utsagn var så rettvist, så innlysende og så ulastelig, at selv Hans fristere måtte undre seg og med skam gå sin vei fra den seirende Mester.
|