Kristus
og den verkbrudne i Kapernaum
Mt. 9, 1 - 8
Av J. R. Macduff
Jeg
kjenner lidelsene deres.
2 Mos. 3,2
Det kan ikke noe menneske si. Det gis mange ømme fintfølende fibere i vårt
hjerte, som selv den inderligste menneskelige medlidenhet slett ikke forstår
å berøre. Men den førstefødte av alle tålmodig lidende, som selv har vandret
lidelsens vei, vet hvilke skapninger vi er. Når et trykkende tap ligger
på vårt hjerte som en stor isklump, og den mest dyrebare jordiske venn
ikke formår å grunne ut hva som egentlig trykker oss, - se, så kan Jesus
det, og Jesus gjør det også. Han, som en gang har båret mine synder, la
også mine lidelser på seg.
Så vil jeg da under all min bedrøvelse tenke: "Han var bedrøvet,"
og under all min gråt: "Jesus gråt." - Lenge hadde Israel
sukket under trelldommens åk, og Gud syntes ikke å vite om det. Han syntes
meget mer å sove likesom Ba'al, - men nettopp da våket Hans medlidende
øye med all omhyggelighet, over sitt undertrykte folk. Nettopp da var det
Han sa: "Jeg kjenner lidelsene deres."
Ja, undertiden kan det se ut som om Han hadde glemt og forlatt oss, og
vel trenger da det angstskrik seg frem av vårt hjerte: "Har Gud
glemt å være nådig?" Undertiden lar Han det visstnok skje, at
trengselens vann når oss til sjelen, - men Han gjør det bare for å strekke
ut sin hjelpende hånd over oss, og kunngjøre for oss sin nådes fylde: Dere vet utfallet fra Herren, for Herren er såre miskunnelig og forbarmende.
Men at Han kjenner våre lidelser, er også en hellig garanti for, at Han
ikke tilskikker oss mer og ikke mindre, enn det som er nødvendig for oss.
"Jeg vil ikke gjøre aldeles ende på deg, men tukte deg med måte."
Slik er alt det Han tilskikker oss, nøye avmålt og viselig inndelt. Det
hersker ingen lykke og ikke noe tilfelle, og det er ingen torn for mye og
ikke noe overflødig slag. "Han samler våre tårer i sin flaske."
Alt er talt, dråpe for dråpe, tåre for tåre, de er en helligdom i vår
Guds skattkammer. Troende pilegrim under korset! - er det gått deg likesom
et sverd gjennom sjelen, så gled deg likevel. Se hvilken ære, Herren har
gjort deg - du er blitt delaktig i lidelsene. Så se da opp til den strålende
bue som omslutter den mørke himmel! Jesus, din lidelsens Jesus, din medlidende
Jesus kjenner de slag, du blir plaget av, og de tårer som brenner i dine
øyne. "Han vil fare ned for å redde deg."
.
Til
toppen
Av Georg Ludvig
Detlef Harms 1808 - 1865
Deretter gikk Han om bord i båten,
satte over og kom til sin egen by. Se, da førte de til Ham en lam mann
som lå på en seng.
For sin gikt må han vel ha søkt hjelp hos legene, men det hadde vært forgjeves.
For synden visste de heller ikke noe råd, og med det var da jammeren fullstendig.
Den arme mann var brudden både på legeme og sjel, og det kaller jeg en
riktig verkbrudden. Se, da han ingen hjelp fant på jorden, så vendte den
arme mann sine øyne til fjellene, hvor vår hjelp kommer fra, - og dette
er Guds fjell. Han hadde hørt om den Herre Jesus, at Han var en mester
i å hjelpe. Han hadde hørt om Jesus, at Han ved et eneste ord av sin munn
gjorde de halte gående og de blinde seende, de døve hørende og de stumme
talende. Han hadde hørt at Han hjalp alle syke som ble brakt til Ham,
og aldri viste noen tilbake. Ja, han hadde hørt, at Han drev ut djevler
og gjorde døde levende. Dette var hjelpen for legemet.
Men han hadde hørt
ennå mer, nemlig at Jesus forkynte evangelium for de fattige, og at Han
forlater syndere deres synder, var så vennlig nettopp imot syndere, og
at Han heller aldri viste noen av dem bort, men talte det salige
ord til dem: "Min sønn, min datter, dine synder er deg forlatt!"
Og dette var hjelpen for sjelen.
Kan dere nå undre dere over, at han hadde den inderligste lengsel etter
å komme til Jesus? Etter hva han hadde hørt, var Han den som kunne hjelpe
ham til legeme og sjel. Og dette trodde han. Slik kommer troen av forkynnelsen,
- av det som man hører om Jesus. Det er lykkelige menigheter, hvor det
tales om Jesus. Det er de aller ulykkeligste menigheter, som ikke hører
noe
om Ham.
Slik bæres nå den verkbrudne til Frelseren; - det må ha vært en besværlig
og smertefull reise. Ethvert trinn av bærerne er visst gått den syke gjennom
marg og ben. Men han akter ikke på det, det går jo til Jesus! Endelig
er den forventede by nådd. Men det er som om mannens tro skal bli til
skamme. De kunne slett ikke en gang komme til det hus, som Jesus befinner
seg i - for ikke bare er dette hus fullt av mennesker, men også på gaten
er det stor trengsel av mennesker, slik at et enkelt, sunt menneske, hadde
møye med å arbeide seg gjennom. Men for denne syke som lå på båren, var
det en fullkommen umulighet. Nå var gode råd dyre. Å vente på gaten, det
gikk ikke an: Å vende hjem igjen, det gikk slett ikke an. Men mannen var
troende, og troen finner råd. I Østerland er husene flate ovenpå og ikke
som hos oss forsynt med skråtak. Derfor kan man spasere oppå husene fra
det ene tak til det annet, som om det også oppå husene var en gate. Derfor
lar den syke seg bære opp på taket av et hus, som Jesus befant seg i.
Og da man hadde brutt hull i taket, kunne man med rep senke båren med
den syke ned, slik at den kom til å stå ved Herrens føtter.
Den Herre Jesus har rett når Han sier, at alle ting er mulige for den
som tror. Jeg kan tenke meg hvor salig den stakkars verkbrudne må ha følt
seg å være, da han lå ved Jesu føtter, og med hvilken lengselsfull hunger,
hans bedende blikk må ha skuet inn i den trofaste Herres Jesu øye. Det
forekommer meg også slett ikke underlig, at han intet har sagt til Jesus:
Mang en syk roper når han kommer til Jesus: O, Jesus! Du Davids Sønn,
forbarm deg over meg! Denne verkbrudne sier ikke et eneste ord. Dette
kommer av det, at han ser på Jesus, og dermed har han så over all måte
nok, at han ikke engang tenker på å tale. Han må ha vært til sinns som
et barn som lenge har grått etter sin mor. Nå ligger det i sin mors skjød,
da er det ganske stille, og det ser bare inn i hennes trofaste morsøyne.
Og denne verkbrudne behøver heller ikke å be med sin røst, hans øyne ber
jo, og hans jammerblikk ber, og den nedsenkede båre ber lydeligere enn
ord formår. Denne sykes taushet har visstnok vært det lydeligste rop i
den Herres Jesu ører. Likeså leser vi, at da Moses sto ved det Røde hav,
og Faraos rasende hær var etter ham, og de forferdede israelitter knurret
mot ham, da skuet Moses med tause blikk opp til Herren. Og Herren svarte
ham: "Hvorfor vil du rope til meg? Si til Israels barn, at de
skal dra frem." Hans taushet var det sterkeste rop i Herrens
ører.
Den verkbrudne tror. Troen har drevet ham til Jesus, troen har gitt ham
kraft til å overvinne alle vanskeligheter, i troen ligger han nå ved Jesu
føtter, med troens klare øye beskuer han Herren, slik hjelper da Herren
ham fullstendig, og befrir ham fra hans legemlige og åndelige nød. Og
merk deg dette. Skal Jesus hjelpe deg, så må du tro. Og hva består
da denne forunderlige tro, som er den eneste hånd som kan gripe Jesu hjelp
i? - nettopp i den faste overbevisning: Jesus hjelper. Ber du slik i troen,
så har du allerede hva du har bedt Herren om, om du enn ikke kan se det
minste av det med dine øyne.
.
Til toppen
Av Christian
Scriver 1629 - 1693
Da Jesus så deres tro, sa Han
til den lamme: Vær frimodig sønn! dine synder er deg forlatt!
Den syndige sjels heslighet, nakenhet
og urenhet holder ikke den ømme Gud tilbake fra å straks legge sin kjærlighet
for dagen og gi den fredskysset.
Kong David slutter den 32 salme,
som han omhandler syndenes forlatelse i, blant annet med disse ord: "...den
som setter sin lit til Herren (og med botferdig hjerte tar sin tilflukt
til Hans barmhjertighet), omgir Han med miskunn."
Det ser vi oppfylt her.
Da vår gjenløser så noen botferdige tanker og lengselsfulle sukk i den
verkbrudnes hjerte, sa Han straks til ham: "Vær frimodig sønn! dine
synder er deg forlatt!"
Og dette er atter et under av Guds godhet imot de botferdige syndere,
at Han ikke alene kan tilgi, men også glemme og elske, - at Han verdiges
å gjøre det hjerte, som ofte svært så lenge har vært Satans verksted,
til sin bolig og utøser sin kjærlighet i det, - at Han kysser den munn,
som så ofte har bespottet Ham, - at Han av hjertet antar den til sin venn,
som så lenge har vært Hans fiende, og slett ikke vil komme i hu hans synder,
men betrakter dem som ugjorte. Og for at det omvendte menneske ikke skal
tvile på det, så gir Han det mange forskjellige indre og uytre forsikringer.
Så snart de første tanker og bevegelser
til omvendelse begynner å ytre seg hos synderen, ser Gud dem som hjertekjenner
- ja, enda før mennesket selv merker noe til dem, før han selv vet av
dem, ser Gud dem allerede, etter den kongelige profets ord: "Du kjenner
mine tanker langt fra."
Altså, før de botferdige tanker
bryter ut, slik at mennesket selv blir oppmerksom på dem, er de allerede
kjent av den allvitende Gud. Og ser Han, at de etter mange års forløp
ved Den Hellige Ånds og Ordets kraft vil oppstå hos et syndig menneske,
så venter Han på denne tid med stor tålmodighet. Er de nå der, så styrker
og fremmer Han dem og hjelper til, slik at de slår ut som en sann og virkelig
frukt.
Når da synderen begynner å sukke
over sin ugudelighet og å lengte etter Guds hjelp og trøst, så ser den
fromme Fader allerede i nåde til ham og hans hjerte og iler ham i møte.
Synden medfører en fordervelse
og skrekkelig forandring hos mennesket - av en kongelig prins gjør den
en svinerøkter, av en skjønn engel en fæl djevel.
Om enn nå den syndige sjel kommer frem for Gud berøvet all rettferdighet
og hellighet, naken, elendig, såret og skjendet, slik at Han vel hadde
grunn til ikke mer å erkjenne den for sin, men evig å støte den fra sitt
åsyn som et vanartet, forherdet, forløpent barn, så ynkes Han likevel
over den. Hans hjerte blør, når Han ser sin skapning i denne tilstand.
Han løper til - den arme, syndige sjel går langsomt, som om den gikk i
sand - den kommer med bedrøvet og skjelvende hjerte.
Akk, tenker den, vil da vel den rettferdige og hellige Gud ta imot meg
store synder, meg ulydige, ugudelige barn?
Tør jeg våge å komme til Ham, hvis nåde jeg så ofte har foraktet og avslått,
hvis gods jeg har forødt og spilt, som jeg så ofte, så ofte har fortørnet
med mine forsettlige synder? Hvordan skal jeg torde løfte mine øyne opp
til himmelen? Hva skal jeg si og unnskylde meg med? Her håper og
tviler den elendige på samme tid. Guds nåde - som lønnlig virker på hans
hjerte, drar og lokker og påskynder ham, - men hans besværede samvittighet
gjør hans hjerte og ben tunge: Han gleder seg, når et nådeblikk fra Jesu
åsyn skinner ham i møte fra det guddommelige ords brennglass, - men betrakter
han sine overmåte store synder, så forferdes han, så han skjelver som
et aspeløv og ikke kan komme av flekken.
Men Gud, den kjærlige Fader, iler
ham i møte. Han er langt villigere til å motta de botferdige, enn de er
til å komme til Ham.
.
Du
har med ditt dyre blod
For meg og alle sonet,
Og gjort fullkommen syndebot,
For evig død oss skånet,
Om vi ei ubotferdelig
I synder oss formaster,
Og forkaster
Vår arv i himmerik
Ved vantro vår og laster. |
Og
om jeg hadde synder fler
Enn havets sand i mengde,
Og Satan, som min uferd ser,
Med fristelser meg trengte,
I troen ham jeg treder mot
Med Jesu verdskylds både
Og den nåde,
Jeg har i Hans blod,
Som ei har mål og måte. |
Til toppen
Av Vilhelm Beck
1829 - 1901
Og se, noen av
de skriftlærde sa ved seg selv: Denne spotter Gud!
Disse skriftlærde
har sine etterfølgere også i våre dager, for når
vi slik forkynner den hele og fulle syndsforlatelse, - når vi slik
sier til mennesker: Du får tro at dine synder er deg alltid og
fullstendig forlatte, - ja, du får tro det endatil da, når
du ligger med sjelen full av smerte over din synd. Når du ligger
bedrøvet og engstelig, fordi du har syndet, - du får likevel
tro: Jeg har mine synders forlatelse!
Når vi forkynner
dette, så er det ikke bare noen, men mange av de skriftlærde
i våre dager, som knurrer og sier: Det er gudsbespottelse. De sier,
at det er en skammelig tro å forkynne inn i folk. Ja, den
lyder høyt i våre dager blant de skriftlærde denne
knurring imot troen på den fullstendige syndsforlatelse. Og den
lyder sannelig også fra mange av dem, som ikke er skriftlærde.
De sier at det er hovmod å tro, at man slik til enhver tid har syndenes
forlatelse. Jeg svarer da bare: Det er da en underlig slags hovmod, at
vi syndere bekjenner om oss selv, at vi er "unnfanget i synd og fødte
i misgjerning," fødte som forbrytere, og at vi ikke fortjener
annet enn å straffes med alle de straffer og ulykker, som det er
satt for synden. At vi ikke fortjener annet enn alle de timelige ulykker,
som kan ramme et menneske på jorden, og ikke fortjener annet enn
enn den evige ulykke å komme i helvete.
Men vi tror, at vi har en frelser, som har vært oss så nådig
å ta hele straffen på seg og legger hele syndenes forlatelse
til oss. - Det er da vel en underlig slags hovmod! - Det er likesom det
skulle kalles hovmod, når forbryteren bekjenner: Jeg var dømt
til døden, - men jeg fikk lov til å leve av kongens nåde.
Hvordan det skal være hovmod, ja, det forstår jeg ikke, det går
langt over min forstand og like inn i de presters, som sier det.
Da måtte jo den rette ydmykhet bestå i, at man aldri er riktig
viss på, at man har sine synders forlatelse, men alltid går
og frykter og bever for Herrens vrede. At man alltid må være
halvt engstelig for, at man enten ikke har fått sine synder forlatt,
eller at Herren skal ta syndsforlatelsen fra oss igjen, ja, det skulle
jo være den rette ydmykhet.
Jeg svarer: Det er da en underlig slags ydmykhet, å vise Herrens
nådeord fra seg og si: Jeg tør ikke tro, at det er sant,
når Han sier meg at alle mine synder er meg forlatt. Det er da
en underlig slags ydmykhet, som består i å vise Herrens nåde
ifra seg og si: Jeg tør ikke ta imot den. Jeg tør ikke ta
imot det Herren gir meg. Det er likesom det skulle være ydmykhet,
når den dødsdømte forbryter på retterstedet
hører ordet fra kongen: Du er benådet, du får leve,
- og han så ville si: Det vil jeg ikke tro! - Mon det ikke tvert
imot skulle være hovmod, å ikke ville ta imot hele vår
Herres syndsforlatende nåde? - og mon det ikke skulle være ydmykhet
å bekjenne sine synder og bekjenne den straff, man har fortjent,
men så med synderens takk og synderens glede ta imot den hele og
fulle benådning, den hele og fulle forlatelse?
. Til
toppen
Av Vilhelm Beck
1829 - 1901
Men Jesus så hva de tenkte, og sa: Hvorfor har dere onde tanker i
hjertet? Hva er lettest, å si: Dine synder er deg forlatt – eller å si:
Stå opp og gå? Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på
jorden til å forlate synder – og nå taler han til den lamme: Stå opp, ta
din seng og gå hjem til ditt hus. Og han reiste seg opp og gikk hjem til
sitt hus.
La oss nå gi akt på hva Jesus sa til de skriftlærde, som
knurret over dette ord om syndenes forlatelse, og hva Han så videre sa til
den lamme.
Han sa til dem som knurret: "Hvorfor har dere onde tanker i hjertet?
Hva er lettest, å si: Dine synder er deg forlatt – eller å si: Stå opp
og gå?" Han ville dermed si at det er like svært - for det er like umulig
for mennesker å forlate synder og å få et uhelbredelig menneske til å stå
opp og gå. Og Han ville dermed si: Men det er like lett for meg, - og så
fortsatte Han: "Men for at dere skal vite at Menneskesønnen har makt på
jorden til å forlate synder – og nå taler han til den lamme: Stå opp, ta
din seng og gå hjem til ditt hus." Dette er mirakel, at Jesu ord til den
lamme hadde en slik makt at det kunne reise det uhelbredelige menneske
opp, slik at han som før måtte bæres som et hjelpeløst menneske på sin
seng, nå selv kunne bære sin seng og gå som et friskt menneske hjem, -
dette mirakel, at Jesu ord hadde denne makt, skulle altså være et
vitnesbyrd for den knurrende mennesker om, at Han også hadde makt og rett
til å si til et menneske: "Dine synder er deg forlatt."
Og når Jesus nå ser, at det også
iblant oss er mennesker som knurrer over det ord om syndenes forlatelse,
så sier Han ennå det samme til disse mennesker: "Hvorfor har dere onde
tanker i hjertet?" Hva er lettest, enten å si til en synder: Dine synder
er deg forlatt, eller å si: Stå nå opp fra de gamle synder du har ligget
i, og vandre i et nytt og hellig levnet? - hva er lettest? - ja, Han vil
dermed si, at det er like svært og umulig for oss mennesker. Men, kjære
venner, det kan Han si som har makten, det kan Jesus si i hjertet til
hvert eneste troende menneske. Så snart det tror sine synders forlatelse,
så snart det tror den veldige nåde, at det er rettferdig og hellig, så
sier Jesus: Stå nå opp fra alle dine synder som du har ligget i, og gå til
ditt hus, til ditt hjem som et hellig menneske, og lev som et hellig
menneske også i hele ditt ytre liv.
Det sier Han der inne i hjertet til enhver som tror sine synders
forlatelse, - Han sier: Stå nå opp, du som før har ligget i det syndige
hovmod, og gå bort fra det alt sammen, vandre som et hellig, ydmykt Guds
barn, slik at hele verden kan se forandringen. Det sier Han inne i hvert
et troende menneske: Stå nå opp fra alle de gamle vellyster som du før har
ligget i, stå opp fra det gamle fråtseri og den gamle drukkenskap, stå opp
fra den gamle hor og utukt og alt det øvrige vellystige vesen som du har
ligget i, og gå bort fra det alt sammen, vandre som et helt nytt, hellig
menneske, slik at hele verden kan se forandringen. Det sier Han inne i det
troende menneske: Stå nå opp fra den gamle gjerrighet som du før har
ligget i, og gå bort fra alt det vemmelige vesen, som et nytt, hellig
menneske, slik at det kan ses og kjennes at alle dine penger nå er blitt
til småting, og at de har tapt hele den veldige verdi de før hadde for
deg, - det sier Han inne i det troende menneske: Stå nå opp fra den gamle
løgn og alt det gamle uærlige vesen som du før har ligget i, og gå bort
fra det alt sammen i et helt nytt, hellig liv, som et ærlig,
sannhetskjærlig menneske i alle deler, slik at hele verden kan se
forandringen som er skjedd med deg, - sier det inne i det troende
menneske: Stå nå opp fra all den gamle vrede og all den gamle ondskap som
du før har ligget i, og gå bort fra det alt sammen som et kjærlig, mykt og
mildt menneske, slik at hele verden kan se forandringen som er skjedd med
deg.
- Det sier Jesus her inne i hvert troende menneske som tror sine synders
forlatelse, og Han sier det slik, at de troende ikke kan bli liggende i de
gamle synder, ikke kan annet enn stå opp og gå bort fra dem. - og, kjære
venner, det, sier Jesus, skal være til et vitnesbyrd for de knurrende
mennesker om, at Han, som har en slik makt til å få sine troende til å stå
opp fra de gamle synder, Han har også makt til å si til mennesker: "Dine
synder er deg forlatt!"
.
Til toppen
Av Johannes
Evangelist Gossner 1773 - 1858
Og han reiste seg opp og gikk hjem til sitt hus. Men da folket så det,
ble de grepet av frykt, og de priste Gud som hadde gitt mennesker så stor
en makt.
Folket hadde øyne til se Herrens undere, men ikke de lærde;
de kunne lukke øynene for ikke å se det og ikke å tro.
Hvor lykkelig følte ikke folket seg, idet de så den verkbrudne virkelig
stå opp, ta sin seng og sin bærebåre opp og å gå munter og glad hjem med
dem - på et ord i fra Jesu munn! Som Han sa det, så gjorde Han det. Folket
gledet og forundret seg ikke bare for den helbredes skyld; men det priste
overhode Gud, at Han hadde gitt menneskene eller et slikt menneske en slik
makt, at Han hadde sendt en slik makthaver eller undergjører til verden,
som kunne ta bort synd og sykdom bare med et ord.
Dette er den største velgjerning av Gud. Hva var vi, om det ikke var noen
Jesus? Hva hadde vi, om vi ikke hadde noen frelser - ingen syndeutsletter,
ingen syndervenn? Om en endatil kunne ta bort alle legemlige sykdommer og
skrøpeligheter, selv den timelige død, men ingen kunne utslette og ta bort
synden, skylden, straffen, fordømmelsen, lovens forbannelse, Guds
fortjente vrede, dommen og helvete, som truer synderen - hva ville det bli
av alle mennesker? Derfor er Jesus ikke bare som undergjører, lærer og
forbilde på dyden, så kjær og dyrebar for oss, men mye mer som
syndeutsletter, forsoner og forløser fra døden og djevelen, fra dom og
helvete, som vår rettferdighet, saliggjørelse og løsepenge, vår eneste
tillit og styrke, vårt eneste formål. vårt A og Å, vår tros opphavsmann og
fullender, Veien, Sannheten og Livet, uten hvilken vi ikke kan komme til
Faderen. Alt det som kalles menneske, burde glede seg med dette folk og
prise Gud for, at Han har sendt oss Jesus og gjort Ham til frelser, til
visdom, til rettferdighet, til helliggjørelse og forløsning for oss; prise
Ham for at Han har lagt alle våre synder på Ham, slik at vi kan ha fred og
få legedom ved Hans sår. Amen. .
Til
toppen
|