Det store bud
i loven
Mt. 22, 34 -46
Av Carl Ferdinand
Wilhelm Walther f. 1811
Hele den hellige skrift,
så vel Det Gamle som Det Nye Testamente, inneholder to hovedlærdommer,
nemlig læren om loven og læren om evangeliet. Begge disse må derfor også
bestandig stå sammen. Hvor den ene mangler, der mangler også den andre -
hvor den ene går under, der går også den andre under - hvor den ene ikke
blir rett erkjent, der blir heller ikke den andre rett erkjent - hvor den
ene ikke er ren, men blir forfalsket, der er heller ikke den andre ren,
men forfalsket - og likesom evangeliet ikke når sitt mål uten loven, slik
når heller ikke loven sitt mål uten evangeliet.
Men mens disse to lærdommer er så uatskillelig forbundne som berg og dal,
som lys og skygge, så er de på samme tid likeså strengt atskilte fra hinannen,
forskjellige som natt og dag, som jord og himmel, som død og liv, som
vrede og nåde, som fordømmelse og salighet. På erkjennelsen av denne forskjell
hviler alt som en sann kristen tror og håper. Den som ennå ikke har erkjent
denne forskjell, kan derfor ennå ikke være en kristen. Hans tro, hans
håp og hele hans ferd hviler da ennå på en usikker, vaklende og bevende
grunn. Men en usikker tro, et usikkert håp og en usikker gjerning er slett
ingen kristentro, intet kristenhåp og ingen kristengjerning.
Men ennå mindre kan en forkynner være en rett lærer uten rettelig å skjelne
mellom lov og evangelium. Apostelen Paulus fordrer derfor uttrykkelig
av enhver lærer, at han også "rettelig utdeler sannhetens
ord." Det som mangler i alle sekter i kristenheten, stikker derfor
også alltid først og fremst i det, at de ikke kjenner den rette forskjell
mellom lov og evangelium. Av denne kilde flyter alle deres villfarelser.
Noen, som katolikkene, gjør nemlig en lov av evangeliet, andre, som rasjonalister,
fornufts - og dydspredikantene, gjør omvendt et evangelium av loven - mens
alle svermere og alle vrangtroende mildest talt stadig sammenblander begge
lærdommer på den farligste måte. Vi kan derfor ikke takke Gud nok for,
at forskjellen mellom loven og evangeliet atter er blitt brakt klart og
tydelig for dagen ved Luthers reformasjonsverk. Og da lov og evangelium
i vår kirke rettelig atskilles fra hinannen, så kan også enhver lett komme
til en klar erkjennelse av den rette vei til salighet og bli sikker på
det. Den rette innsikt i forskjellen mellom loven og evangeliet, som er
oss gitt, er derfor en så stor skatt, at alt gull og sølv i hele verden
må aktes for intet imot det.
.
Til
toppen
Av
Svend Borchmann Hersleb Walnum f. 1816
Men da fariseerne
hørte at Han hadde stoppet munnen på saddukeerne, samlet de seg om Ham.
Og en av dem, en lovlærd, fristet Ham og sa: Mester! Hvilket bud er
det største i loven?
"Flere enn
hårene på mitt hode er de som hater meg uten årsak" (Slm. 69,5).
Slik vitnet David nærmest om seg selv, - men da han også i sine lidelser
under den onde verdens forfølgelse var et forbilde på Messias, så ligger
det også i disse ord en spådom om dennes uendelige lidelser under Hans
bitre fienders forferdelige hat og forfølgelse.
Og hvordan denne spådom ble oppfylt på Ham, det er med levende trekk
skildret for oss i Det Nye Testamente. Det ser vi også klart av dagens
tekst og av de foregående vers i samme kapittel hos Matteus.
Først "holdt
fariseerne råd om, hvordan de kunne fange Ham i ord" og spurte:
"Hva mener du: Er det tillatt å gi keiseren skatt, eller er
det ikke?"
Men Han gav dem et slikt svar at de måtte gå skamfulle bort.
Så kom saddukeerne for å fange Ham ved et spissfindig spørsmål om oppstandelsen
- men også dem overvant Han, og "folket som hørte dette ble
slått av undring over Hans lære."
Men Hans fiender
ble ikke trette av å forfølge Ham - for "da fariseerne hørte
at Han hadde stoppet munnen på saddukeerne, samlet de seg om Ham. Og
en av dem, en lovlærd, fristet Ham og sa: Mester! Hvilket bud er det
største i loven?"
De betraktet nemlig, - likesom mange ennå gjør, - noen av lovens bud som
mer, andre som mindre viktige, - men det var uenighet imellom dem om hvilket
av budene som skulle betraktes som det største og viktigste, i forhold
til de andre. De tenkte ikke på, at alle Herrens bud danner et sammenhengende
hele, og at de var forpliktet til med all mulig flid å oppfylle
ethvert
bud - deres samvittighet ble sløv, og de henfalt til syndesikkerhet, idet
de gjorde en slik atskillelse imellom de forskjellige bud. For de anså
overtredelser av mindre viktige bud som små feil, som ikke hadde stort
å bety, og idet de bare holdt seg til lovens bokstav, men ikke bekymret
seg om dens ånd, så innbilte de seg at de hadde oppfylt Guds hellige
lov. Derfor følte de ingen trang til Ham, den frelser, som "er
lovens endemål, til rettferdighet for hver den som tror"
- derfor vendte de hjertet med glødende hat bort fra Ham.
Men Han gjengjeldte dem ikke med ondt for ondt - nei, Han følte inderlig
medlidenhet med dem og møtte dem med hjertelig kjærlighet.
Først gav Han dem
svar på deres spørsmål om loven - for Han ville så gjerne bringe dem til
å erkjenne seg selv som lovens dødsskyldige overtredere, - men deretter
forela Han dem sitt spørsmål om seg selv, for at de måtte lære å åpne
hjertet for Hans nåderike evangelium og å tro på Ham som deres frelser
- for Han er evangeliets kjerne.
Dagens tekst
er således en kort hovedsum av både loven og evangelium.
Lær
meg, Gud, min synd å kjenne,
Og min skyld meg åpenbar,
Så min arme sjel kan vende
Seg til deg, som hjelpen har! |
La
min lengsel daglig stige,
Herre Jesus, til ditt rike,
La min anger, sukk og savn
Drage meg inn i din favn! |
Til
toppen
Av G. Janzon
Han sa til ham: Du skal elske Herren
din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.
Dette er det største og første bud. Men et annet er like stort: Du
skal elske din neste som deg selv. På disse to bud hviler hele loven
og profetene.
Mange mennesker som sier seg
å elske Gud, ville visselig rødme og skjemmes, om de bare tenkte over
beskaffenheten av denne deres kjærlighet.
Du sier kanskje: Gud er så god, så nådig og mild imot meg, derfor
elsker jeg Ham også av hele mitt hjerte - ja, så lenge Han gjør som
du synes om! Men dersom det behager Gud å legge korset på deg, frata
deg en jordisk støtte, - da klager og knurrer du! Hvor ble det da
av din kjærlighet? Forsvant den så snart?
Hvor har du ditt hjerte, o
menneske! Trakter det ikke etter denne verdens goder, dens fornøyelser,
dens forfengelighet? Henger det ikke fast ved rikdommen, som du har
eller streber etter? Og allikevel skulle du elske Gud av hele ditt
hjerte?
Hvor hen vender ditt sinn seg? Er det ikke til andre menneskers gunst
og fordelaktige omdømme?
Hva er det som skaffer deg glede? Er det vissheten om å være et Guds
barn, eller er det, når verden viser deg sin behagelige side?
Du teller dine skatter og gleder deg, når de er i god forvaring -
har du noensinne med gledens stråler i dine øyne sagt: Jeg har en
skatt i himmelen: "Jesus er min venn den beste,"
den skatt er i god forvaring - jeg har Ham ved Faderens høyre hånd,
jeg har Ham også i mitt hjerte.
Så lenge mennesket lever i
blindhet og sikkerhet, så lenge det har noe annet, som er det mer
maktpåliggende enn å bli salig, - så lenge jordens anliggender, dens
sorger og gleder ligger dets hjerte nærmest, kommer det lett ut av det med
dette bud om kjærlighet, uten å fatte at det omfatter alle bud. Og så
lenge vet det ikke noe om Kristus, føler ingen trang til Ham, hvor stor dets kunnskap i
disse henseender enn måtte være.
Da er dette bud visselig ikke for tungt, ikke for strengt for mennesket
- for det oppfyller budet, som det selv synes, og mener at Gud også
skal være tilfreds med det.
Slik går mennesket drømmende gjennom verden. Men Den Hellige Ånd går
også etter og roper og kaller - mang en lytter ikke til denne røst,
mang en lytter, men ber seg unnskyldt. Omstendighetene tillater
det ikke nå. Jordisk gods og kjøpmannskap hindrer det.
Men en og annen stanser likevel
og våkner likesom av en dvale, og da får han se, hvordan han har vært
imot Gud . Det blir klart for ham, at det han i de mange, lange år han
levde med og i verden, kalte kjærlighet til Gud og nesten, det var ikke
annet enn forkledd egenkjærlighet eller verdenskjærlighet. Da først begynner
budet å bli nyttig for ham: "O, Gud!" klager han, "hvordan
har jeg anvendt min kostbare nådetid, jeg har jo ennå aldri elsket deg
av hele mitt hjerte og sinn, av hele min sjel - de mange synder, som jeg
under hele min livstid daglig har begått, og som nå tynger min samvittighet,
de stammer nettopp derfra, at jeg ikke har elsket deg av hele mitt hjerte.
Herre, vær meg nådig! Det er mye å forbedre, mye å gråte over."
Men denne bekymrede sjel skal visselig få erfare et ennå forferdeligere
trykk av dette strenge bud, for når han nå tar for seg alt dette,
som han vil forbedre og gråte over, så får han se, at han har et sinn,
som endatil er fiendtlig overfor Gud, "han ser en annen lov
i sine lemmer, som strider imot loven i hans sinn, og tar ham
til
fange," slik at han nødes til å klage: "Jeg elendige
menneske, hvem skal fri meg fra dette dødens legeme?"
Med de beste forsetter om i ord og gjerning å vise kjærlighet til
Gud, tenke på Gud, tale med Gud, tale om Gud, vokte seg for synd,
har han likevel forsett seg - og allikevel står dette bud ubevegelig over
ham: Du skal elske - hvor han går og står, følger dette: "du
skal!" ham.
Han sukker og ber:
"Akk!
at jeg deg elske kunne,
Gud, så rent, så varmt, jeg bør!" |
Visstnok håper han å få sine
synder tilgitt, bare han nå kunne elske Gud.
Han nekter seg det som hans hjerte ivrig ønsker, han forsetter seg det
som strider imot hans ugjenfødte natur, men aldri blir han ferdig og fornøyd,
med sin kjærlighet til Gud.
Det finnes ikke noe middel, ingen utvei, ikke noe råd, som et menneske ikke
på dette standpunkt vil følge for å få fred i sin samvittighet, som
uopphørlig byder: "Du skal elske," og det gjør budet
ennå tyngre for det, mens det dog innser, at det er så rett og rimelig.
Slik er da dette bud, om å
elske Gud og nesten, den aller strengeste lov, det aller tyngste bud,
et bud, som, så lenge mennesket står alene uten forsvar, vergeløst
og kraftesløst overfor loven, gjør det ulykkelig i tiden, ja, også
ulykkelig i evigheten - for Gud kan visselig i evigheten ikke tilgi,
hva et menneske har etterlatt uoppgjort i tiden.
Dette er det ypperste bud i loven,
for det innbefatter hele loven og driver mennesket til å nære mistro til
seg selv, og jo strengere budet blir for mennesket - desto før blir det
stedt i nød, ser seg om etter hjelp og spør: Ettersom det hos meg finnes
idel synd og ingen kjærlighet, som jo er Guds første og rimeligste fordring,
gis det da ingen redning? Jo, se nå her Guds godhet, det gis redning for
deg om du er i denne nød, - men se også Guds strenghet, det gis bare én
eneste, og du er redningsløst fortapt, dersom du vil reddes på en annen
måte. .
Til
toppen
Av G. Janzon
Men mens fariseerne var samlet, spurte Jesus dem:
Hva mener dere om Messias? Hvem er Han sønn av? De sier til Ham: Av David.
Kristus var blitt spurt ut om det
ypperste bud i loven, og Han hadde sagt, at det var om kjærlighet til Gud
og sin neste. Men Hans kjærlige hjerte følte medlidenhet med dem, derfor
ville Han legge dem på sinne, at "Kristus er lovens endemål, til
rettferdighet for hver den som tror" (Rom.10,4).
Det er som om Han skulle ha tenkt: "Dere arme fariseere, dere er
opptatt med lovens gjerninger, som dere ikke kan oppfylle - for alle de
som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse. Skal da loven
aldri kunne oppnå sin rette hensikt med dere, nemlig å opplyse dere om
deres store skyld og deres udyktighet til å betale den. Dere studerer
Moses' tavler og ser ikke det himmelbrød, som ligger ved siden av dem.
Alle deres tanker fylles opp med loven, - Men Guds ord inneholder også et
annet punkt, nemlig Kristus."
"Hva mener dere om Messias?"
Hvilke tanker har dere om Ham? Han var gitt løfte om allerede i Paradis -
hva kan Hans ærende på jorden være? Hvem er Han sønn av? De sier
til Ham: Av David. Kristus nekter det ikke - Han var av Davids hus, men
David kaller også i Ånden Kristus en Herre, som sitter ved Faderens
høyre hånd og dermed er ett med Faderen. Følgelig er Han Gud og
menneske i en person, og det ikke i annen hensikt enn for å betale for
menneskenes synder og oppfylle loven i deres sted.
Den kjære frelser
ville ved dette spørsmål gjøre dem et stort, et saliggjørende tilbud,
som skulle frita dem fra den fordømmelse, som det førte med seg, å ikke
ha elsket Gud over alle ting og sin neste som seg selv.
Slik setter Jesus her det livsaligste tilbud mot det strengeste bud, og
først da blir dette tilbud om uforskyldt nåde livsalig, når budet om
kjærlighet blir rett forferdelig og trykkende.
I syndens velmaktsdager, når synden alene hersker i hjertet, og tanken
på synd og salighet, fromme rørelser og bevegelser bare tilfeldigvis
går over det likesom lette vinder, som knapt kruser vannspeilets
overflate, da kommer Guds Ånd likesom ubeleilig med det spørsmål:
"Hva mener du om Messias?" Da er talen om korset "for jøder et anstøt og for hedninger en dårskap."
Er det ikke sant,
du livsglade menneske, du av verdens anliggender opptatte, du sikre eller
egenrettferdige, "hva mer du om Messias?"
Du vet just ikke hva du skal si. Han tilbys deg helt og holdent, - men
du vet ikke hva Han skal være til. Han påtar seg ikke å styre dine fornøyelser,
ikke å dele dine verdensbekymringer, Han påtar seg ikke å dysse deg inn
i sikkerhet, og da er det lite godt i tilbudet om å få del i Kristus -
tvert imot, Han var selv foraktet og forfulgt på jorden, og Han har ikke
lovet disippelen bedre kår enn Mesteren: "Har de forfulgt meg, så
vil de også forfølge dere."
Men bare for dem, som har funnet, at loven hviler tungt over dem, - de
som ikke har kunnet f.eks. elske Gud over alle ting og sin neste som seg
selv, for dem, som er blitt forskrekket over dette bud, for dem er det
et livsalig tilbud, når det heter: "Hva mener dere om Messias?"
Bekymrede sjel! - du
får ingen ro, loven plager deg uopphørlig med det bud: "du
skal," og aldri kan du hva du skal. Du forsøker og forsøker på ny,
strider, våker og ber, våker og strider igjen, men jo mer du gjør,
desto mer fordrer loven. Den blir aldri tilfredsstilt og fyllestgjort. Da
kommer Den Hellige Ånd, som ikke vil noen synders død, og retter ditt
blikk mot en annen kant: "Hva mener dere om Messias?"
Be
først Kristus deg tilgi,
Så skal det råd mot synden bli. |
Med andre ord,
Kristus kommer i den hensikt å anta seg arme syndere, som har båret seg
trette på lovens tunge byrde.
Du har ikke elsket Gud og din neste, som du burde. Din sjel er vendt mot
forfengelige ting, - men Han har av hele sitt hjerte elsket både Gud og
hver synder så høyt, at Han har gitt seg hen for dem, lidt døden for
dem, også for deg.
Alt dette, all sin fortjeneste vil Han gi deg. Han gir deg det tilbud, at
Han vil bytte med deg, ta på seg din synd, for hvilken Han allerede har
lidt døden. For lengst har Han sagt: Det er fullbrakt, og vil nå gi deg
sin hellighet, sin lydighet, sin rett til barneforholdet, slik at du får
lov til å være Hans medarving. Og dette så ganske uten din fortjeneste
eller verdighet, at det allerede nå kan trede i kraft, om du tror det og
stoler på det.
Er da ikke dette et likeså livsalig tilbud, som budet om kjærlighet var
tungt for deg, når du med egne krefter skulle iverksette det?
Dette synes nå å være så lett, at det nesten synes å være for lett,
så uforskyldt fra en synder å bli et Guds barn, - men erfaringen viser,
at sjelefienden og menneskets eget underfundige hjerte og tanke gjør
denne enkle vei så vanskelig, at mang en, som allerede for lenge siden
har sett, at det ikke går an å leve så ubekymret og trygg, slik som
mengden gjør, ennå ikke rett er kommet til å forstå seg på Kristus og
motta det livsalige tilbud om syndenes forlatelse i kraft av det blod som
rant på korset på Golgata berg, men først vil øve seg litt lenger på
lovens bud. Og siden, når det noenlunde er lyktes, da vil han vende seg
til Kristus, dvs., han vil frelse seg selv og siden vende seg til
frelseren. Men den som lykkelig er kommet bort fra lovens åk, fryder seg
inderlig og lover Gud, og med et takknemlig blikk til Herren minner han
seg den dag,
Da
han Guds dragelse fornam
Fra loven til Guds offerlam. |
Og nå først, når
han er blitt innpodet i det rette oljetre, kan han begynne å bære frukt.
Nå er hans hjerte blitt forandret, nå kommer gode gjerninger, nå elsker
han Gud, som har gitt ham en frelser, og unner også sine brødre å komme
til Jesus. .
Til
toppen
Av Georg
Ludvig Detlef Harms 1808 - 1865
Han sier til dem: Hvordan kan da David i
Ånden kalle ham Herre? Han sier jo: Herren sa til min Herre: Sett deg ved
min høyre hånd, til jeg får lagt dine fiender til skammel for dine føtter!
Når nå David kaller ham Herre, hvordan kan han da være hans sønn? Og ingen
var i stand til å svare ham et ord. Heller ikke våget noen å spørre ham
mer fra den dagen.
Det skriftsted Herren anfører står i salme 110. Av dette
skriftsted beviser altså Herren for de forbausede og forstummede
skriftlærde, at Det Gamle Testamente på det klareste lærer, at Messias
måtte være begge deler, sann Gud og sant menneske, fornedret og opphøyet.
Og slik lærer ikke bare dette sted, men hele Det Gamle Testamente.
Han har so vår garantist og stedfortreder tatt alle våre synder på seg,
har sonet dem og betalt med sitt dyrebare guddomsblod, har lidd døden og
fordømmelsen for oss, har overvunnet grav og helvete for oss, da Han ble
gitt for våre synder og oppreist til vår rettferdiggjørelse.
Og til det var det nødvendig at vår frelser og garantist var både sann Gud
og sant menneske. Bare når Han er sann Gud, kan Han bære våre synder og
fullstendig bøte for dem, og er Han ikke blitt sant menneske, så kan Han
ikke lide og dø. Men nå er Han både Gud og mann. Derfor jubler den hellige
apostel Paulus: "Det var Gud som i Kristus forlikte verden med seg selv,
så han ikke tilregner dem deres overtredelser og la ned i oss ordet om
forlikelsen. Så er vi da sendebud i Kristi sted, som om Gud selv formaner
ved oss. Vi ber i Kristi sted: La dere forlike med Gud! Ham som ikke
visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i ham skal bli
rettferdige for Gud" (2 Kor. 5,19-21).
Og i det, du kristen, er nå den eneste frelse for enhver arm synder som
loven fordømmer, den eneste frelse for deg og meg og for hele verden. Har
Kristus tatt mine synder på seg, så er jeg løst fra synden - har Kristus
betalt min skyld, så er jeg fri - har Kristus båret Guds vrede over mine
synder, så er det for meg ingen Guds vrede mer. Har Kristus for meg lidd
døden og fordømmelsen, så er det for meg ingen død og fordømmelse mer.
Og alt dette som Kristus har vunnet meg, det er mitt, når jeg tror på Ham
som min Gud og Herre, som min frelser og saliggjører, som for meg har
lidd, for meg er død, for meg er oppstanden og himmelfaren.
.
Til
toppen
|