Jesus og
enkens sønn av Nain
Luk. 7, 11 - 17
Av J. R. Macduff
Herren gav og Herren
tok, Herrens navn være lovet.
Job.1,21.
Hvilket edelt opptrinn trer ikke der frem for min sjel! Å fall ned å
tilbe. Ingenting se, - ingenting vite, - ingenting erkjenne, uten denne ene hånd
alene! Arabere, ild, stormvind, sverd - Job ser hen over alt dette -
han ser bare Herren,
som gav, - bare Herren, som tok! Hvor stammer da den store nedslåtthet
fra, - den overdrevne bedrøvelse og den ugudelige knurring, når vi er kommet inn
i anfektningens time?
Det kommer av at vi har festet våre blikk på den forvirrede sammenheng
av ting, som vi falskt søker grunnen til alt som har rammet oss i. Det
har sin grunn i, at vi ikke svinger oss opp til troens høyde, - at vi ikke vil
si med tillitsfullt hjerte: "Herre, skje din vilje!"
og at vi lukker øret til for Hans stemme, som i de vennligste toner roper
til oss gjennom stormens rasen: "Det er meg!" - "Mon
det kan være ulykke i en stad, og Herren har ikke gjort den?"
Amos 3,6. Finnes det vel noensinne en bitter dråpe i kalken som Herren
ikke har blandet i den? Sannelig, Han elsker sitt folk for høyt til at
Han skulle betro noen som helst annen dets anliggender.
Men vi er ikke annet enn leiren i pottemakerens hånd og smelterens kar.
Han tilmåler enhver sin del. Herren beskikket kikajonen og "Herren
beskikket ormen" Jon.4, 6-7. Fra Ham kommer glede og lidelse,
trøst og kors. Han blåser en levende ånd inn i vår nese, og på Hans befaling
må ånden "komme til Gud igjen, som gav den."
Å, måtte vi bestandig anse så vel vårt liv, som deres som er oss dyrebare,
bare som et lån vi har mottatt av Herren! Gud er alene Herre
og besitter av alt - Han kan, ettersom Han finner for godt, - ta
tilbake
sin gave eller avsette sin husholder. Han har gjort det! Hva vi har er
bare av Hans nåde, - det er goder som Han har lånt oss: Han gir dem, Han
lar oss beholde dem, Han fratar oss dem. Og hvor mang en gang fratar Han
oss dem ikke. Og hvor mang en gang fratar Han oss dem ikke, for at vårt hjerte skal
bli tomt og gi rom til å oppta Ham og Hans kjærlighet i seg!
Han kan erstatte oss alle tap til sammen. Vi vil bygge på Hans kjærlighet
og troskap, enten Han tar eller Han gir!
Ofte blir øyne og hjerte fristet til å si: "Å nei, Herre!"
Men troen, som hviler på løftet, jubler over den bue som omfatter
den mørkeste sky: "Ja, Fader! for slik var det behagelig for
deg."
.
Til
toppen
Av Johannes
Evangelist
Gossner 1773 - 1858
Dagen etter skjedde
det at Han gikk inn i en by som heter Nain. Og mange av disiplene Hans
gikk med Ham. Det gjorde også en stor folkemengde.
Han hadde stadig mange vitner med seg, og det fortjente Han. Faderen
sørget stadig for at folk omgav Hans Sønn, - hørte og så Ham, så Hans ord
måtte bli kjent og Hans gjerninger åpnbare - så Hans vitner siden måtte
kunne si: "Det er ikke skjedd i en avkrok - alle folk har sett og hørt det."
Hvem gleder seg ikke så ofte han leser: "Mange av Hans disipler
og meget folk fulgte Ham, - var hos Ham og hørte Ham!"
Hvem ønsker ikke, at riktig mange disipler - og alle folk, - ennå i dag, hørte
og betraktet Jesu ord og gjerninger, fulgte etter Ham og hang ved Ham!
Til Nain, som lå nær ved Kapernaum, kom Han den gang heller ikke
tilfeldig - Han visste vel hva som ventet Ham der, og Han visste stunden, når Han
måtte være der og gå inn porten.
.
Og
gjør oss alle, store, små,
Til dine følgesvenne,
Som hjerteglade med deg gå,
Om jorden skulle brenne!
Ta oss med til himmerik,
Der vil vi evig takke deg,
Og nåden din velsigne!
Herre Jesu! |
Til
toppen
Av Lars Oftedal
1838 - 1900
Da Han kom nær
byporten, se, da ble en død mann båret ut. Han var sin mors eneste sønn,
og hun var enke. Mye folk fra byen var med henne.
Det er alltid noe
alvorsfullt og rørende å møte et likfølge. Det forkynner om dødens
brodd, som er synden, og all den jammer, elendighet og nød, som synden
har påført hele menneskeslekten. Det minner om alle de sykdommer, smerter
og piner, mennesket har å utstå her på jorden, før sjelen slipper løs
fra dette dødningefengsel. Det river opp i sårene etter tidligere tunge
skilsmisser og viser oss likesom i et øyeblikk alle de tunge sukk, som
trekkes, og tårer som felles rundt om på jorderike hver eneste dag og
time av de mange som ved døden må skilles fra sine kjære her nede. Endelig
forkynner det for oss om vår egen død og maner oss til å beskikke vårt
hus.
Det knyttet seg
omstendigheter til dette likfølge, som gjorde det i en særegen grad
gripende og rørende. Det var et ungt menneske som ble båret bort. At
en gammel mann eller kvinne går kjødets vei og dør, det finner man så
naturlig og rimelig. Men en ungdom! - en sønn eller datter i den alder,
da knoppen nettopp vil til å åpne seg og blomstre, - da fargene er de friskeste
og senene de smidigste, - da en øm mor eller far nettopp skulle begynne å
se oppfyllelsen på de forhåpninger som hadde vokst seg sterke i deres
hjerter, fra den tid da barnet lå i vuggen og ved mors bryst. Det synes
unaturlig og urimelig. Hvem har ikke følt det! - men vi bøyer oss i støvet
og sier: "Han er Herren - Han gjøre det som er godt i Hans øyne, Hans dommer
er uransakelige, Hans veier usporlige!"
Dette var en av omstendigheten ved denne likferd i Nain. Det var et
ungt menneske som ble båret ut. Og også eneste sønn i huset! Det gjør
slaget ennå mer følsomt for dem det rammer, og dødsfallet virker
enn mer gripende også på dem som hører om det, eller ser på det.
Endelig: den avdøde ungdoms og eneste sønns mor - hun er enke.
Da Gud har sagt, at det ikke er godt for mennesket å være alene, så
vet vi allerede av det at en enkes stilling mang en gang må være smertelig
og tung, og daglig erfaring stadfester det.
Derfor har også Herren i sitt ord med så mange trøstespråk tatt et særlig
hensyn til enker og farløse, likesom Han oftere formaner sitt folk til
den aller største omsorg for deres beskyttelse og pleie, på samme
tid
som Han ikke sjelden straffer og dømmer især folkets førere og ledere
for undertrykkelse og vold not dem, som var blitt hensatt i enslig stand.
"Men den som er en rett enke og forlatt, har satt sitt håp til Gud og
blir ved i bønner og påkallelser natt og dag, - men den vellystige er
levende død."
Nå altså: denne
mor i Nain, hvis eneste sønn bæres død bort, hun er enke, og mon ikke
også en slik som har satt sitt håp til Gud? - om hun enn kanskje hadde
regnet det slik ut, at denne hennes eneste, - hennes kjære sønn skulle
bli hennes støtte igjennom livet, et redskap i Guds hånd som så ofte?
Tyder ikke dette frelserens møte med denne gråtende enke helst på det,
at hun har vært en av de enker, hvis sukk og tårer Herren samler opp?
- Der møtes de: fra den ene side, - fra byen hvis navn betyr skjønnhet,
et likfølge, så langt og sort - først bærerne med båren og den døde sønn,
så moren, gråtende, og mye folk fra byen - fra den andre siden Jesus
med sine disipler og mye folk. Livet og døden møtes. Hva blir
utfallet, mon tro?
Til
toppen
Av Ludvig Hofacker
1792 - 1828
Da Herren så henne, fikk Han
medynk med henne og sa til henne: Gråt ikke!
Jesus er den
allmektige kjærlighet. At Han er kjærligheten, - den barmhjertige,
saktmodige kjærlighet, det sier ethvert blad av Hans historie oss.
Det gir også dagens evangelium oss de tydeligste beviser på.
Da Han så enkens
smerte og sorg, der hun gråt over sin eneste sønn, da heter det, -
"fikk Han medynk med henne." Han ynkedes over henne - Han gikk
ikke ufølsom forbi elendigheten, slik som vi kanskje hadde gjort. Den
gjorde inntrykk på Hans kjærlige hjerte. Hans hjerte ble ved det beveget
til den dypeste medlidenhet. Enkens jammer tente også en jammer i den
store menneskevenns følelsesfulle, rene hjerte. Det gikk Ham som den
barmhjertige samaritan, som heller ikke kunne gå ufølsom forbi den
ulykkelige.
"Han fikk medynk med henne," - å, hvor viktig er det ikke, at
dette står i den Hellige Skrift om Menneskesønnen! Hvor godt gjør det
ikke en arm synder! Slik ynkedes Han også, da Han så, og gråt over
Jerusalem og Israels folk, hvor aldeles det glemte å tenke på, hva som
tjente til dets fred.
Slik ynkedes Han også, da Adam og Eva ved synden hadde styrtet seg selv
ned i elendigheten. Derfor fikk Adam løftet om Ham, som skulle
sønderknuse slangens hode. Slik ynkedes Han over Israels folk, da det
sukket under den egyptiske trelldom og under sine plageres slag. Derfor sa
Han til Moses: "Jeg har hørt deres skrik, og jeg vil redde
dem." Slik ynkedes Han, da Han så folket vandre om i ørkenen - for
Han lot det si: "Jeg har tatt dine reiser til hjerte."
Og hvor mye kunne vi
ikke ennå føye til? Alt dette kommer av denne medynk, - av dette Hans
barmhjertighets, Hans medlidenhets uendelige dyp. Slik ynkedes Han -
derfor er Han blitt menneske, tok på seg en tjeners skikkelse og ble
mennesker lik.
Hvem kan fatte denne
barmhjertighets drift? Hvem kan forstå det lange og det brede, det høye
og det dype av Kristi kjærlighet, som overgår all forstand?
Slik ynkes Han ennå over oss alle i dette øyeblikk, når Han ser hvordan
Hans kjærlighet blir så aldeles glemt bort, - hvordan vi søker det som
er vår elendighet, hvor ukjent Han er for oss. Han ynkes, slik som en
hyrde ynkes, når hans får forviller seg. Han ynkes, slik som en mor ynkes
over sin eneste sønns lidelser.
"Han fikk medynk" - å, hvilket viktig ord! Men det viktigste
ved det er, at Han har et så kjærlig hjerte, - et hjerte som ikke er fremmed
for noen menneskelig følelse.
Så har Gud elsket verden, at Han har gitt den en yppersteprest, nettopp
slik som den i sin elendighet behøvde Ham. En yppersteprest, som er kjøtt
av vårt kjøtt og blod av vårt blod, og som ikke skammer seg over å kalle
oss sine brødre. En yppersteprest, som har følt som oss, og tenkt som
oss, dog uten synd. En yppersteprest, som var et menneske som oss, som
hadde et menneskelig, meget medfølende hjerte, dog uten synd.
Hva ville det hjelpe oss, dersom Jesus ikke hadde følt som et menneske?
Dersom Han vel hadde hjulpet de lidende, men bare hadde gjort dette ifølge
sin evige og nødvendige viljesbeslutning? Akk, vi kunne da ikke ha noen fortrolighet
til Ham. Vi kunne ikke fatte tillit til Ham, ikke klage vår nød for
Ham, ikke åpenbare vår elendighet for Ham, ikke bekjenne våre synder for
Ham. Men Gud være lovet! Faderen har gitt oss Jesus, en yppersteprest
med et menneskelig følende hjerte. En yppersteprest, som ynkes, når Han
ser vår elendighet.
"Gråt ikke!" sa Han til den ulykkelige enke i evangeliet. Men
dette ble ikke bare sagt slik, som når vi trøster hverandre, ofte uten
ettertrykk, - i det minste uten hjelp. Nei, Hans ord: "Gråt ikke!"
var virksomt og levende.
.
Til
toppen
Av Johan Arndt
1555 - 1621
Så gikk Han borttil og rørte ved båren. De
som bar den, stanset, og Han sa: Unge mann, jeg sier deg: Stå opp! Da
satte den døde seg opp og begynte å tale, og Han gav ham til hans mor.
Det er forunderlig og over naturen, at Herren taler med en
død. Hvorfor? For denne er ikke død for Ham, - men han sover, og likesom
vi kan vekke opp en sovende, slik kan Herren vekke opp en død.
Så lærer vi da her den forskjell på hvordan profetene og apostlene har
gjort døde levende, og Herren selv. Herren sier her:
"Unge mann, jeg sier deg: Stå opp!"
Men profeten Elias ber og sier: "Herre min Gud! La sjelen vende tilbake
til dette barnet!" (1 Kong. 17,21). Det første er et Herrebud av Ham som
er Herre over levende og døde - dette er en ydmyk bønn, om at alle levende
ånders Gud vil la den sjel som Han har i sin hånd, komme tilbake. Nå
har den sterke fratatt den veldige hans rov og løslatt hans fanger. Og den
døde reiste seg opp og begynte å tale. Dette er nå den herlige,
trøstelige, guddommelige undergjerning, at i et øyeblikk, så snart ordet
er uttalt, kommer sjelen igjen til dens legeme, reiser legemet opp og
begynner å tale. Talen er en fornem egenskap hos et levende menneske og en
fornuftig sjel, likesom man også kan kjenne en på språket. Hvor glad ble
ikke Maria Magdalena da hun kjente Herren på Hans røst!
Og Han gav ham til hans mor.
Dette er en herlig trøst for troende foreldre, som mister sine barn eller
sine i ungdommen ellers i deres beste blomst. På hin dag skal de se, at de
ikke har tapt sine som er døde i Herren, - men at de er blitt bevart i
himmelen som et kostelig klenodie. Gud vil da gi dem tilbake til deres.
Hvilken stor glede vil ikke det være, når foreldrene på hin dag skal se
deres barn i stor herlighet? En far og en mor gleder seg jo, når deres
barn her i denne verden opphøyes til timelig ære, - men hva er det mot den
evige herlighet? Da Jakob atter så sin sønn Josef i så stor herlighet,
hvor glad ble han ikke da? Hvor omfavnet og kysset han ham ikke? Da Jakob
mistet sin sønn Josef, som han gråt så mye over, da var han en fattig
hyrdegutt, - men da han kom tilbake til ham, da var han skjønt smykket med
kongelig habitt - noe som alt er et bilde av det evige liv. Se, er ikke
det en skjønn forandring? Å få et levende barn for et dødt, å se igjen en
venn, bror, søster, far og mor i skjønne, himmelske, forklarede legemer, -
dem som vi har sendt forut og gitt Gud i dødelige, syndige legemer.
.
Til toppen
Av August Herman Francke 1663
- 1727
Alle ble da grepet av frykt, og de priste Gud og sa: En stor profet er
oppreist iblant oss, og Gud har gjestet sitt folk. Og dette ordet om Ham
kom ut i hele Judea og i hele landet der omkring.
Elskede i Herren! Nå skulle man tanke, at vår tro måtte
være ubeskrivelig stor; for har Kristi gjerninger den virkning, at man kan
tro på den Herre Jesus, hvordan skulle da ikke vår tro være, vi som fra
barndommen av har hørt om Kristi gjerninger? Vi har ikke bare selv lest
dem av evangelistene; men de r også mange ganger blitt forklart for oss,
dvs. det er ofte blitt vist oss, hvor sanne og guddommelige de er, og det
som er enda mer, vi har også bekjent, at vi trodde eller holdt dem for
sanne, og hadde ingen grunn til å sette dem tvil, ja, vi holder jødene for
forherdet, fordi de ikke tror på Kristi gjerninger.
Da nå alt dette forholder seg slik, hvor stor, sier jeg igjen, skulle da
ikke vår tro være! Men jeg har til en annen tid bekreftet for dere, og
bekrefter nå igjen, at det er en stor forskjell imellom den historiske og
frelsende tro, og at dere alle sammen lett kan ha den historiske, men
ingenlunde alle den sanne, levende og frelsende tro, skjønt enhver
som har en historisk tro, vanligvis innbiller seg, at han har den sanne,
frelsende tro. At en kan lære historien om den Herre Jesus, og hva den
hellige Skrift forteller oss om Hans ord og gjerninger, ikke sier imot noe
av dette, men gir det bifall, det kan alt sammen la seg gjøre, selv om han
ikke er bekymret for noen sann omvendelse. Ja det som enda mer er, når
noen hører at man bare ved troen på Kristi fortjeneste blir rettferdig og
salig, så kan det vel skje, at en tenker ved seg selv: Vel! det vil jeg
også sette min lit til, og heretter helt forlate meg på Kristi
fortjeneste, mens han likevel turer frem i sine synder, og det ikke
foregår noen forandring i hans hjerte, sinn og gemytt. Men den tro som
Kristus fordrer, og som Han har tilsagt himlenes rike, er satt av Ham i
den orden, at det nødvendig må foregå en sann anger, omvendelse og
sinnsforandring hos den som vil ha en sann tro. Annerledes har Kristus og
Hans apostler ikke forkynt om troen, slik som jeg ofte med flid har
bekreftet for dere, og, om Gud unner meg å leve, enda oftere skal
bekrefte, ettersom dette er hovedsaken som allting beror på.
Det er det rede som de fleste
iblant dere dessverre ennå ligger og skjuler seg i, og som de ikke vil ut
av; de innbiller seg nemlig at de tror på den Herre Jesus, forlater seg på
Hans fortjeneste, og mener ved det å bli rettferdige og salige, og deres
hjerte er likevel ikke forandret fra grunnen av, eller oppriktig omvendt
til Gud og født på ny ved troen. Det er den hovedsetning Satan har overalt
i kristenheten, ja også iblant dere, at menneskene stoler på det, at de
fra deres barndom er troende kristne, og bekymrer seg ikke om noen sann og
grundig omvendelse til Gud, og heller ikke undersøker omhyggelig, om også
den sanne tros og nye fødsels rette kjennetegn finnes hos dem.
Hvem vil da hjelpe meg, slik at jeg kan overvinne, innta og forstyrre
denne festning? Vår makt er det ikke hjelp i. Hjelp du meg, o Herre Jesus!
du som i dine fornedrelsesdager har oppvakt de døde, og sagt til den
avdøde unge gutt i Nain: "Du unge mann, jeg sier deg; Stå opp!" Reis deg
også i nærværende tid opp i den kraft og herlighet som du sitter og
regjerer i evighet i. Kom dog til oss i kraftens Ånd, likesom du er kommet
til Nain. Se, her er mange åndelig døde, unge menn og piker, menn og
kvinner, gamle og unge; vekk dem opp av sin åndelige død, si enhver inn i
hjertet: Jeg sier deg: Stå opp! og la ditt ord være like så kraftig på
enhvers sjel til det åndelige liv, som det den gang har vært for den unge
mann i Nain til det naturlige liv.
I ditt navn, Herre Jesus, sier jeg til denne menighet, som jeg nå
forkynner for, og til dem som hører meg på denne dag: "Våkn opp, du som
sover! Stå opp fra de døde, og Kristus skal lyse for deg." Velsign dette
ord, du trofaste frelser, kle det og bevæpne det med en levendegjørende
kraft, slik at det må gå enhver igjennom hjertet, som ennå ikke er rett
oppvakt av sin syndesøvn, så at han, likesom den unge mann i Nain legemlig
har gjort, på samme måte må reise seg opp åndelig, og smake og erfare et
nytt og himmelsk liv virket av Gud i sin sjel.
Herre Jesus, la en frykt falle på alle dem som hører dette, slik at de må
bli vár, at det er deg som har lagt dem slike ord på hjerte og
samvittighet, og at de må prise Gud som slik i nåde har besøkt deres
sjeler.
Men dere som også var døde i
synden, men i Jesus Kristus og ved Hans kraft er blitt åndelig oppvakte og
levende i en rettskaffen omvendelses orden til Ham, pris Gud for denne
store barmhjertighet som er blitt dere til del. Dere var døde, og se, dere
er blitt levende. Det er skjedd en større gjerning av Kristus med dere,
enn på den unge mann i Nain, som kun ble vakt opp til det naturlige liv,
men dere er vakt opp til det åndelige og evige liv.
Vel dere, at dere ved Kristi ord og gjerning er blitt brakt til den sanne,
levende tro, og selv blitt Guds gjerning, skapt i Kristus Jesus til gode
gjerninger. Betjen dere bare av den livsens kraft som er gitt dere. Jesus
Kristus bor heretter ved troen i deres hjerter, og bereder dere
fullkomment i all god gjerning til å gjøre Hans vilje, idet Han virker i
dere det som er velbehagelig for deres Far!
Mine elskede, hold for, at dere er avdøde fra synden, men er levende for
Gud i Kristus Jesus, vår Herre. Det dere lever, lev det i Guds Sønns tro;
ja, lev ikke dere selv, men Ham som er død og oppstanden for dere. Likesom
Kristus lever som Han nå lever for Gud, likeså lev også dere som Hans
lemmer for Herren, deres Gud, i Ham. Den livsånde som er i Kristus Jesus,
være alltid i dere og fylle dere med rettferdighets frukter til Hans navns
helliggjørelse, her timelig og hisset evig. Amen.
Til
toppen
|