Det Gamle Evangelium
Fariseeren og
tolleren
Av Carl Ferdinand Wilhelm Walther f. 1811
Det er visstnok sant
at Gud er kjærligheten, godheten, tålmodigheten, langmodigheten og barmhjertigheten
selv, men Han er også helligheten og rettferdigheten selv.
Av Johannes Evangelist
Gossner 1773 - 1858 Han fortalte også denne lignelse til noen som stolte på seg selv at de var rettferdige, og foraktet de andre: Det er dumdristighet,
anmasselse og overvurdering av seg selv å holde seg selv for from og å
forakte andre. Det er blindt åndelig hovmod, som ethvert gudfryktig
menneske bør vokte seg vel for - for den sniker seg altfor gjerne og lett inn,
og er vanskelig å helbrede når den først har tatt overhånd. Den i sannhet gudfryktige derimot, holder ikke seg selv for gudfryktig, - er aldri tilfreds med seg selv, ikke engang med det gode som han utretter. For han skuer inn i sitt hjerte og oppdager der så mye urent og ufullkomment, - mye svakhet og skrøpelighet selv ved sine beste handlinger. Han erkjenner dessuten, at han kunne og skulle ha gjort mye mer godt, - at han ennå står langt tilbake i mye, og at, dersom Gud ville tilregne synd så kunne han ikke bestå. Han erkjenner at ingen som lever, er rettferdige for Gud, - han kan ikke svare Ham ett til tusen. Derfor forblir han en synder i sine egne øyne, bygger på nåde alene og vet intet av egen rettferdighet og fortjeneste å tale om. Han takker Gud at han kan få glemme seg selv og bare tenke på, at det gis en frelser som gjør syndere salige. "Jeg vet at i meg, det vil si i mitt kjød, bor intet godt," sier han med Paulus, "i Herren har jeg min rettferdighet og styrke."
sier han til Herren. Nettopp det motsatte tenker og sier fariseeren, den egenrettferdige og selvgode, som lignelsen omtaler i dag. To menn gikk opp til templet for å be. Den ene var en fariseer og den andre en toller. Nesten alle tollere var beryktede syndere og urettferdige mennesker, slik at en synder eller et slett menneske og en toller var i menneskenes munn ett og det samme, fordi tollerne tillot seg urettferdighet og bedrageri ved tollen og altså var de mest samvittighetsløse bedragere. De førte vel ellers også et utsvevende liv, idet frelseren selv setter "tollere og skjøger" i samme klasse. I vår tekst lar frelseren den ugudeligste og den helligste, - som det synes, - gå opp i templet for å be, og av deres bønner lærer man deres hjertes tilstand å kjenne. Ved det åpenbarte begge hva som bodde i dem, - hva de var for Gud - for likesom mennesket ber, slik er han, - han må forøvrig ta seg ut hvorledes han vil. . Dwight Lyman Moody 1837 - 1899
Fariseeren stod for seg selv og ba slik: Gud, jeg takker deg fordi jeg ikke er som andre mennesker: røvere, urettferdige, horkarer - eller som denne tolleren. Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener. La oss nå kaste et blikk på denne skikkelse, som Kristus først avmaler for oss. Det er øyensynlig, at han var full av innbilskhet og hovmod - og jeg tror, - som jeg ofte før har sagt, - at likesom hine fariseere fordum var Guds Sønns verste fiender, slik er nåtidens fariseere også Hans evangeliums største motstandere, - og intet holder mennesket så meget borte fra Guds rike som den fariseiske ånd. Hovmodet kan gro i hvilket som helst jordsmonn, under hvilket som helst klima. Intet sted er for hett, og intet sted er for kaldt for det. Hvor mye ondt har det ikke utrettet i verden, - hvor mange er ikke blitt holdt tilbake fra frelsen på grunn av sitt hovmod. Ved hovmod ble djevelen styrtet fra himmelen, og ved stolthet ble Nebukadnesar styrtet fra sin trone. Full av hovmod ropte han ut: "Mon ikke dette er det store Babel, som jeg, jeg har bygget?" Men Herrens straff for hans hovmod uteble ikke. Hvor mange drukkenbolter finnes det ikke, som er ødelagte både på sjel og legeme, men som likevel er så fulle av hovmod som solen av lys. Det tillater dem ikke å komme til Kristus og bli frelste. En annen stor mengde lever likesom hin fariseer et ytre ærbart og religiøst liv, men likevel uten å bry seg om kristendommens innerste, sanne vesen. De lar seg nøye med halmen i stedet for kornet, med skallet i stedet for kjernen. Det er mange i vår tid av dette slag - de sier frem sine bønner uten å mene noe med det. Hin fariseer sa meget flytende sin bønn, men hvorledes ba Han? Han ba til seg selv, og han kunne like så godt ha henvendt bønnen til en av tempelsøylene. Han ba ikke til Gud som kjente hans hjerte tusener ganger bedre enn han selv, tross at han innbilte seg å forstå sin egen tilstand. Han glemte at han var en grav full av dødningeben, at hans hjerte var fordervet, ondt og urent, som han stod der med utbredde hender og øynene hevet mot himmelen. Englene der oppe skjuler ansiktet for Herren mens de roper: "Hellig, hellig, hellig," - men denne fariseer trer frem i templet og sier: "Gud, jeg takker deg, fordi jeg ikke er som andre mennesker: --- jeg faster to ganger i uken." Han kommer frem og forteller Vår Herre, hva han har gjort i sammenligning med andre mennesker og roser seg selv slik, at Gud rent ut blir hans skyldner. Det er mange i våre dager, som sier i samme ånd som fariseeren: "Jeg gir tiende av alt jeg tjener." Om hin fariseer hadde levd nå og vært innbygger av denne by, og vi hadde bedt ham om et bidrag til et kristelig forsamlingshus, ville han vel ha svart: Vel, jeg tenker det vil være en god gjerning - det kan kanskje bli godt for disse fortapte, - disse utskudd. Jeg selv behøver det naturligvis ikke for min egen del, men for disse andre fortapte mennesker kan det trenges - jeg vil gi 50 dollars, forutsatt at de vil bekjentgjøre det i avisen slik: "N.N. har gitt 50 dollars til oppførelsen av forsamlingshuset." På denne måte gir mange mennesker sine bidrag til fremme av Guds sak, - men mine venner, en gave gitt i en slik ånd er en vederstyggelighet for Gud og fører ingen velsignelse for giveren med seg. Det fantes ikke spor av syndserkjennelse i fariseerens bønn. Djevelen hadde forblindet ham slik, at all følelse av synd og skyld var fullstendig død. Den aller største ting vi har å gjøre, når vi kommer frem for Gud, er å bekjenne våre synder, - og om du i hemmelighet vil beholde en eller annen synd der inne i ditt hjerte, da sier jeg deg like ut min venn, at du har intet samfunn med Gud, og at dine bønner ikke vil nå Hans ører. Folk læres - likesom hin fariseer - fra barndommen av å si frem bønner, og om de noen kveld går til sengs uten å si frem sine reglementerte bønner og vers, bryr deres samvittighet dem slik at de kanskje står opp igjen for å ramse dem opp. Men det kan hende, at du vil høre dem bryte ut i en ed noen sekunder etter at de har reist seg av sin bedende stilling. Disse folkene kunne like så gjerne telle perlene på en rosenkrans og be til dem - de ville få nettopp den samme velsignelse. Det er ingen trang i fariseerens hjerte som dikterer bønnens ord for ham. Det er en åndløs bønn, et fullstendig narreverk, men hvor mange har ikke gått til ro i en slik vugge, dysset i søvn av djevelen selv. Jeg spurte for kort tid siden en mann: "Er de en kristen?" "Naturligvis er jeg det," svarte han, "jeg ber mine bønner hver eneste kveld." Jeg forsto snart, at han bare holdt seg til den ytre form, og etter å ha talt litt mer med ham, fant jeg at han brukte å sverge. "Hva?" utbrøt jeg, "be og sverge! - tror de at slike bønner kan nå opp til Guds trone?" Mine venner! Vil dere leve et liv uten levende samfunn med Gud så er deres bønner til ingen nytte. De er kun et tomt skall, og deres liv går opp i formalisme og ytre seremonier. Hvor mange i denne forsamling er nå vel ikke slike bønnløse bedere? .
Dwight Lyman
Moody 1837 - 1899 Men tolleren stod
langt borte. Han ville ikke engang løfte øynene mot himmelen, men slo
seg for sitt bryst og sa: Gud, vær meg synder nådig! Hvilken uhyre
forskjell det nå er mellom hin fariseer og tolleren! Det er ikke større
forskjell mellom lys og mørke. Den ene hadde nådd opp til et av
samfunnsstigens høyeste trinn, mens den andre befant seg på et av de
aller laveste. Den ene kom omstrålet av glansen av egen anseelse og
verdighet, den andre hadde bare seg selv med alle sine synder å bringe
til Gud. Og jeg sier dere, venner, at dersom mennesket får et virkelig
blikk på seg selv, da svinner all hans egen ære, hans høye stilling i
livet og hans anseelse inn til et intet. En mann spurte meg
forleden dag, hvorledes det kunne være mulig, at en mann som hadde levd
et ugudelig liv, med en gang kunne bli en kristen. Kanskje her er noen til
stede som i sitt hjerte stiller det samme spørsmål. Mine venner, det kan
skje fordi Gud elsker synderen, - fordi Han er villig til å tilgi ham.
Gud ønsker å frelse hver eneste sjel i denne by, - men ulykken er at
folk ikke bryr seg om å ta imot Hans nåde, - ikke ønsker å eie Hans
ømme tilgivelse for synd og misgjerning. Gud er full av forlatelse og
barmhjertighet, og det er bare ved djevelens kunstgrep, at du bringes til
å tro at det er umulig på en kveld eller i en natt å få forlatelse for
alt det onde du har bedrevet gjennom de siste ti, tjue eller tretti år. Å, måtte dette rop stige opp fra ditt hjerte denne kveld: Gud vær meg synder nådig! Ønsker du å motta Hans tilgivelse? Unge mann, vil du be Gud om forlatelse for dine synder i kveld? Unge kvinne, vil du før du går til ro i kveld rope til Herren tollerens bønn. Måtte Gud få røre ved ethvert hjerte her i kveld, slik at et rop om frelse måtte heve seg til himmelen fra alles bryst! .
Av August Herman Francke 1663 - 1727
Hele lærdommen om
den høyst nødvendige og høyst salige selvfornedrelse er av en slik art,
at enhver som ikke er lat og lunken i sitt sinn, svært lett kan anvende
den på seg selv. Nå for tiden er vel
bedraget to slags - for fordi man kan utenat vår dags evangeliske tekst,
så vil enhver være den botferdige toller, og ingen vil hete fariseeren,
- da jo verden er full av fariseere nettopp under en slik påtatt
botferdig toller-maske. For man tenker, at når man sier etter de
tollerens ord: "Gud vær meg arme synder nådig," så er det
dermed gjort. Men jeg taler også
til dere, dere som er ydmyket av Herren slik som tolleren - slik at dere
erkjenner deres elendighet og ikke rettferdiggjør dere selv. Men søker
rettferdiggjørelse fra synden av Guds nåde i Jesu Kristi blod. Salige
er dere, at dere er ydmyket. Gud har også opphøyet dere og rettferdiggjort
dere like så vel som tolleren her. Deres ros er ikke av kjødet eller av
noen egen rettferdighet, men av Gud og Hans pure og bare nåde og barmhjertighet.
|