Paulus'
brev til romerne. *
Innledning.
Luther
sier: "Dette brevet er selve hovedsaken i Det nye testamente, og
det aller reneste evangelium. Det vil være av stor betydning for en kristen
at han ikke bare kan dette ordrett utenat. Han bør også hver dag være
opptatt med det, som sjelens daglige brød. Det kan aldri leses og granskes
for grundig. Og jo mer det brukes, desto mer verdifullt blir det, og desto
bedre smaker det." Dette
er dype sannheter. For dette brevet er som et kort sammendrag av alt det
Gud har åpenbart for oss i sitt ord, om hans vilje, og om hva han har
bestemt skal være den eneste veien til frelse for menneskene. Med et veldig
Åndens budskap får vi her alt det viktigste Skriften lærer: Om hvordan
Gud taler gjennom sitt verk i naturen, og i menneskenes hjerter, og deretter:
nødvendigheten av Guds strenge dom på den ytterste dag. Vi ser hele menneskeslektens
helt igjennom fordervede natur og fortapte tilstand. Vi ser den rette
bruken av loven, Guds egentlige hensikt med loven, og hvordan den virker
i en sann omvendelse. Framfor alt ser vi hvorfor Guds Sønn ble sendt til
verden, den store gjerning han hadde å utføre, og om rettferdiggjørelsen
ved troen på ham. *
All den kunnskap vi trenger om den hellige forfatteren av dette brevet,
apostelen Paulus, har vi i Apostlenes gjerninger.
Der leser vi i det niende kapittel om hans gudgitte omvendelse.
I alle kapitlene f.o.m. det trettende hører vi om hans tid som apostel,
hans reiser, forkynnelse, og de lidelsene han måtte igjennom. Dette brevet
til romerne har apostelen skrevet i Korint, på et tidspunkt da han ennå
ikke hadde vært i Rom, etter hva en antar i år 57, og helt sikkert før
sitt første fangenskap i Rom. Dermed var der ennå ingen forsamling i Rom,
som han hadde stiftet. Den
første antydningen vi finner i Skriften om opprinnelsen til en forsamling
i Rom, er den korte anmerkningen i Ap.gj. 2:10, at på den store
pinsehøytiden, da Guds Ånd ble utgytt over apostlene, var der også "tilreisende
fra Rom". Når disse
kom tilbake til Rom, var det uten tvil de som ble førstegrøden til en
Guds menighet i denne byen, som da var den hedenske verdens hovedstad.
I de hilsener vi finner i dette brevets sekstende kapittel ser
det likevel ut som om der var mange i Rom som Paulus kjente personlig.
De var blitt omvendt ved hans forkynnelse i
Hellas. Vi legger merke til at de fleste av disse hilsener går
til personer med greske navn. Mennesker fra alle jordens kanter reiste
jo stadig til verdens hovedstad, og da var det jo heller ikke underlig
at kristendommens såkorn tidlig ble ført dit, og at man i slike forsamlinger
fikk en blanding av jøder og grekere. Til disse i Rom skrev nå "hedningenes
apostel" dette brevet, hvor han mer fullstendig enn i noe annet brev
utlegger den kristne troens lære. Med tanke på det ønske vi ser Paulus
har, om at han på sin reise til Spania måtte få komme til Rom og oppholde
seg der en tid, sier dr. Philippi "at han har med dette brevet villet
gi de kristne i Rom en erstatning for et personlig besøk og forkynnelse
iblant dem. Det var dette som også var siktemålet med brevet hans, at
de skulle få den forkynnelse de ville fått ved et besøk fra ham - konf.
kap 1:15 -. Derfor finner vi i dette brevet
en mer fullkommen utlegging enn i noe annet apostelbrev, om alt
det vesentligste Skriften lærer om den
kristne tro." Her
finner vi Skriftens lære om de viktigste spørsmålene: om menneskenes forsoning
og helliggjørelse, om nåde og om gjerninger, om frelse og fordømmelse,
om utvelgelse og forkastelse, om hvordan de troende kan stå fast og ha
visshet om evig liv under de største trengsler. Vi undervises om hvordan
motgang er nyttig, og om hvordan Gud på de herligste måter velsigner sitt
folk nettopp i trengsler. Vi lærer om hvordan Gud har vendt seg til hedningene
og kaller dem til sitt rike, om hvordan jødene ble forkastet, og om hvordan
de til slutt på nytt skal "innpodes" i treet: Guds rike. Her
finner vi grunnreglene for hvordan den sanne gudfryktighet skal leves
ut i det daglige livet. Det omfatter alt det vi skylder Gud, oss selv,
og vår neste, hele veien sterkt understreket av hva Guds ord sier må være
selve drivkraften i alt dette. I
likhet med de fleste brevene Paulus har skrevet, finner vi at også dette
brevet etter sitt innhold har to hoveddeler: den første delen utgjør selve
læren om veien til salighet, om Kristus og rettferdigheten ved tro. Dette
finner vi utlagt gjennom de første elleve kapitlene. Den andre delen inneholder
formaningene til et kristent liv, og dekker de fem øvrige kapitlene. Gjennom
den første delen legges grunnvollen i hjertene, for evig liv og helliggjørelse.
På denne grunnvollen bygges så kristenlivets
gull, sølv og edle steiner, gjennom budskapet i den andre delen. Når
apostelen i den første delen forkynner troen på Guds Sønn som eneste vei
til frelse for alle mennesker, så møter han selvsagt først de vanlige
fornuftens motsigelser. Men ikke nok med det, den romerske forsamlingen
bestod også tildels av omvendte jøder. En slik forkynnelse passet derfor
ikke inn i deres forhold til den gamle pakt, som Herren Gud hadde opprettet
med dem, og som de ennå hang fast ved. Når
han nå åpner himmerikets dør bare ved troen på Kristus, ikke bare for
jøder, men også for hedningene, er det derfor helt nødvendig at han også
kommer nærmere inn på jødenes situasjon. De mente jo Gud hadde anvist
dem en annen vei til frelse. Dette er grunnen til at det i den første
hoveddelen tales såvidt mye om jødene. Når
vi ved Guds nåde skal kunne utlegge budskapet i dette store og åndrike
brevet, er det naturlig at vi begynner med å ta for oss selve tankegangen
gjennom hele brevet. Det vil samtidig gjøre det mye lettere å oppfatte
budskapet i brevets forskjellige deler.* *
Dessuten
henviser vi til Luthers utlegging om de mest betydningsfulle ordene, i
hans sterke og lærerike "Forord til Romerbrevet" . I
de fem første kapitlene er den store læren om rettferdiggjørelse ved tro
omhandlet mer utførlig enn noe annet sted i Den Hellige Skrift. I
apostelens utlegging over dette emne går det først klart fram at menneskene
bare har to veier å velge mellom, til saligheten: enten den veien som
loven forkynner: gjennom våre gjerninger. Eller den veien evangeliet forkynner:
gjennom nåde ved Jesus Kristus. Den første er for all evighet stengt for
menneskene. Paulus sier i Rom 3:20: "Derfor blir intet kjød rettferdiggjort
for ham ved lovgjerninger". For den som vil få evig liv hos Gud,
gjenstår så bare den siste veien: gjennom troen på Jesus Kristus. Herren
selv sier: "Jeg er veien... ingen kommer til Faderen uten gjennom
meg" (Joh 14:6 svensk overs.). Dette er den ene hovedsannhet apostelen
forkynner her. Den
andre store sannheten han innprenter, er at rettferdiggjørelsen av nåde,
ved troen på Jesus Kristus, er for alle mennesker uten forskjell, både
for jøder og hedninger, og at det skille som loven har satt mellom dem
er fullkomment opphevd i spørsmålet om frelsen. Men han slår kraftig fast
at jødene, såvel som hedningene, ligger under Guds dom, fordi alle er
syndere og skyldige til døden. Ved egne gjerninger kan verken den ene
eller den andre unngå fordømmelsen. Paulus blottstiller begge. Han stiller
hedningene overfor den grove urettferdighet og blindhet som rådet hos
dem og deres vise menn, som de var så stolte av. Og han sønderknuser jødene
ved å vise at de var belastet med de samme syndene som hedningene. På
den måten river han egenrettferdighetens trøst vekk under ethvert menneske,
og viser alle som én den samme redning: Kristus alene! I
det første kapitlet begynner apostelen straks å rette vår oppmerksomhet
mot Guds Sønn, hans komme som menneske til vår jord, og hans guddomsvesen
fra evighet av. Dette var hovedinnholdet i det evangelium han var kalt
til å forkynne.
Etter en kort innledning, som likevel har et mektig budskap, uttrykker
han i v.16 summen av hans budskap: Kristi evangelium, Guds kraft til frelse
for hver den som tror
- for i det åpenbares Guds rettferdighet (v.17). Hvis ikke en slik
rettferdighet var tilveiebrakt for oss, så ville alle mennesker ha måtte
lide straffen for hver eneste synd de hadde begått, overensstemmende med
hva den evige Gud har uttalt om hvordan hans vrede skulle komme over alle
menneskers ugudelighet og urettferdighet. Dette er virkelighetens store
sannheter, som apostelen så fortsetter å utdype. Det
første område apostelen omtaler er menneskenes fortapte tilstand. Han
viser at alle mennesker totalt mangler enhver form for rettferdighet,
og er av naturen fanget under syndens makt. Han overbeviser først hedningene
om denne hjertets "ugudelighet", og dermed også "urettferdighet".
De tilba ikke lenger Gud, på tross av at de bare gjennom den synlige skapningens
verk hadde nok kunnskap om hans makt og guddom, så de måtte vite at de
stod til ansvar overfor Gud. De hadde trampet på den lov som var skrevet
i deres hjerter, og syndet mot sitt klare kjennskap til det som er Guds
vilje. Derfor faller de alle under dommen som forkynner fortapelse over
alle dem som var lydige mot urettferdigheten. Denne tilstand skal åpenbares
for dem "på den dag da Gud skal dømme det skjulte hos menneskene"
(Rom 2:16). Med
samme tyngde holder han i andre kapittel fram for jødene deres overtredelser
og skyld. Ja, faktisk med ennå større tyngde, fordi jødene hadde jo den
fordel framfor hedningene at de hadde hatt Guds ord, slik det var gitt
dem. I
de to første kapitlene har Paulus ved ugjendrivelige bevis latt oss få
se at både hedningene og jødene, alle som én, står skyldige etter Guds
rettferdige dom. I begynnelsen av tredje kapittel imøtegår han noen innvendinger
når det gjelder forholdet med jødene. Så tar han videre i dette kapitlet
alle mennesker under ett, og møter oss med en forferdelig oppsummering
av hele menneskeslektens skyld og syndeforderv. Han viser at det finnes
ingen som er rettferdig, ikke en eneste. Alle er veket av, i sin natur
totalt fordervet, ugudelige og skilt fra Gud. På denne måten fastholder
han som udiskutabel sannhet at ethvert menneske i sin naturlige tilstand,
etter Guds rettferdige dom er dømt til fortapelse. Mennesket er gjort
kjent med Guds lover gjennom ett eller flere av de tre områdene: skapningens
verk, den lov som er skrevet i ethvert menneskes hjerte, eller det guddommelige
ord. Men mennesket er opprørsk overfor alt som har med Gud og Guds lover
å gjøre. Og han forklarer uttrykkelig at intet menneske kan bli rettferdig
gjennom loven. Gjennom
denne forkynnelsen er så veien banet for det mektige budskapet om Kristus
og hans fullbrakte verk, som frelste menneskene så fullkomment at det
holdt overfor lovens hellige krav, og slik at dens dommer fremdeles stod
ved makt. Det loven ikke kunne utrette - ikke på grunn av noen mangel
ved den, men på grunn av menneskenaturens udugelighet - det har Gud på
alle områder fullkomment oppfylt ved sin Sønn. I seg selv har menneskene
ingen som helst rettferdighet. Men Gud har tilveiebrakt en rettferdighet
for dem. Denne
rettferdigheten, som er uendelig høyere enn den mennesket opprinnelig
eide før fallet, ble skjenket menneskeheten av bare nåde, og mottas bare
ved tro. Den er tilveiebrakt og står fast for den troendes regning, uten
noe som helst hensyn til hva han i fortid eller framtid kan oppvise av
lydighet mot Gud. For Guds æres skyld er den gitt
av bare nåde. For den samme
Guds æres skyld skal den alltid være bare nåde. Hos den troende blir
den også derfor den første kilde til takknemlighet og lydighet. Denne
rettferdiggjørelsesveien er ikke i strid med Guds rettferdighet. Den tvert
imot på det sterkeste åpenbarer Guds rettferdighet. Den bygger jo ikke
på at det er skjedd noen ettergivelse i forhold til lovens krav, men på
at loven er fullbyrdet. Så langt fra å gjøre loven til intet, stadfester
den tvert imot loven med all dens ære og hellighet. Denne
veien til frelse står like åpen for alle, både jøder og hedninger, mennesker
av alle folkeslag, på alle utviklingstrinn og med hver sine egenskaper.
"Det er ingen forskjell". For alle, uten unntak, er syndere.
Og alle, uten noe som helst unntak, er gjenløst. Dette er det apostelen
forkynner i det tredje kapitlet. Det
fjerde kapitlet handler om troen, og hvordan en tar imot, og eier, Guds
rettferdighet ved troen. Når menneskene hører at vi skal bli rettferdige
bare ved troen, uten gjerninger, har de alle denne innvendingen: "Hva
skal så gode gjerninger tjene til?" Dette imøtegår Paulus ved å vise
at selv Abraham, jødenes stamfar, ikke ble rettferdiggjort ved gjerninger,
men ved tro. Dette var hemmeligheten som gjorde ham til alle troendes
far, og mønster og forbilde på hvordan alle mennesker, både jøder og hedninger,
blir rettferdiggjort. For
at rettferdiggjørelsen ved tro skal
bli ennå mer opphøyet, viser apostelen i begynnelsen av det femte
kapitlet noen av dens salige frukter: fred med Gud, visshet om evig salighet,
trøst og frimodighet under alle slags prøvelser osv.
Deretter fører han oss like opp på forklarelsens berg, og utsynet
åpner seg over Guds store plan om menneskenes frelse gjennom Kristus.
Det gjør han ved å vise oss de to stamfedrene, eller urkildene, til både
synd og rettferdighet, fordømmelse og salighet: Adam og Kristus. I begynnelsen,
ved den første prøven Gud satte mennesket på, var det hele menneskehetens
sak som sto og falt ved én stedfortreder: Adam. Ved hans fall kom dermed
synden, døden og fordømmelsen over alle mennesker. Når det er forkynt,
ligger det åpent for Paulus å vise selve hovedbudskapet i brevet hans:
Guds nådefulle plan med å gi den falne verden en ny stedfortreder: Jesus
Kristus. Gjennom ham skulle rettferdighet, liv og salighet bli gitt alle
dem som ved troen blir forent med ham. Når
det så er gjort klart at det bare er i Kristus rettferdighet, liv og salighet
rekkes oss, så er det også nødvendig for Paulus å vise hvorfor da loven
ble gitt oss. Det var Moses som kom med den pakt som ble gitt ved loven.
Nå viser Paulus at Gud plasserte lovgiveren Moses mellom Adam og Kristus,
for at syndens velde og makt skulle åpenbares gjennom den hellige loven.
På den måten skulle frelsen som rekkes oss i Kristus, gjøres stor og herlig.
Dermed ser vi i disse fem kapitlene en bestemt plan i Guds råd og husholdning
med menneskene. En plan som ingen menneskeforstand noen gang har kunnet
tenke ut. -------- Men
læren om rettferdiggjørelsen av bare nåde, fullstendig uavhengig av enhver
gjerning, kan selvsagt misbrukes. Der vil være mennesker som i lettsindighet
misbruker den til kjødelig fordel, og der vil være andre som beskylder
selve læren for at den nettopp inviterer til den slags. Paulus møter både
misbruket og beskyldningen på den rette måten. Det gjør han i det sjette
og dels i det sjuende kapitlet. Han viser at denne læren så langt fra
fører til lettsindighet og forakt for Guds lov. Tvert imot er det nettopp
rettferdiggjørelsen i Kristi blod som skaper den rette grunn for helliggjørelse.
Gjennom den rettferdiggjørende troen forenes vi med Frelseren. Da fødes
ikke bare det nye livet i oss, men også lengten og kraften til å leve
etter Guds lov. Ved
sine bud og forbud er det derimot loven
som vekker all ondskapen som ligger i menneskehjertet, og hisser den til
utbrudd. Samtidig fordømmer loven alle og enhver som fremdeles står under
dens herredømme og dommersete. Men ved at de troende er forent med Kristus,
er disse fridd ut fra loven. Og ved at de står under nåden, som virker
kjærlighet, er de troende satt i stand til å bære frukt som behager Gud.
Fremdeles står det fast at loven i seg selv er hellig, rettferdig og god.
Slik er den gitt oss av Gud til å overbevise oss om synd, og lærer oss
dermed hvor uendelig stor den frelsen er, som gis oss i evangeliet. Ved
at den lar oss kjenne vårt hjertes konstant fordervede tilstand, skal
loven også virke at vi holder oss sterkt knyttet til Herren. Gjennom en
talende beskrivelse av sin egen erfaring, viser apostelen hvordan "dette
dødens legeme" (7:24) fortsetter å utøve sin makt i de troende, og
kjemper mot Ånden, så lenge de er på denne jord. Som
en generell konklusjon på alt som er sagt hittil, forkynner Paulus i begynnelsen
av det åttende kapitlet de troendes fullkomne frihet fra fordømmelsen,
og hvordan nettopp dette fører til et hellig sinn og vandel. Ingen av
disse fruktene ville kunne oppnås gjennom loven, men tvert imot ved å
bli løst fra den. Som motsetning til det kjødelige sinn, som er fiendskap
mot Gud, kommer han videre inn på virkningen av at Den Hellige Ånd bor
i de som har fått Guds nye sinn. Han taler om alle de rikdommene de dermed
eier. Midt oppe i de prøvelser og lidelser som rammer dem i dette livet,
har de mang en stor og evig trøst. Det har de i håpet om evig herlighet
til slutt, den som hele skapningen sukker etter, i hvordan Ånden trøster
i deres skrøpelighet, i hvor fast Guds evige utvelgelse står, og i den
urokkelige Kristi kjærlighet. Alt sammen føder en triumferende trosvisshet,
som dette kapitlet så slutter med. Etter
at Paulus har talt om disse store velsignelsene som de troende har del
i, går tankene hans til den sørgelige tilstand hans egne landsmenn befinner
seg i. Disse, som var benådet med alle mulige fordeler framfor alle andre
folk, hadde likevel, ved sin vantro, mistet det aller største: den saliggjørende
nåden. Dette er det apostelen tar opp i det niende kapitlet. Men gjennom
en slik tanke og lære som han står for, kan det se ut som om han vil sette
til side de løftene Gud hadde gitt jødefolket, og den pakt han jo hadde
opprettet med dem. I dette kapitlet møter Paulus en slik innvending ved
å vise at Skriftens løfter om åndelige velsignelser gjaldt de troende, som er de sanne israelitter,
den rette Abrahams ætt. Med
flere eksempler fra Skriften viser han at allerede blant de første slektleddene
etter Abraham finner vi tilfeller av konkrete utvelgelser, grunnet på
Guds eget frie valg. Disse utvelgelsene har samtidig betydd forkastelse
av andre, hvor dermed alle menneskelige forutsetninger har vært satt til
side*. Med denne harde og besynderlige
tale angriper han på det sterkeste den oppfatning som sitter dypest i
alle mennesker, ikke minst blant jødene: det forventes at Gud skal dømme
ut fra menneskelige verdier, at han må ta hensyn til vår innsats, at vi
"er aktive kristne". Ja, Paulus slår til og med fast at "så
beror det altså ikke på den som vil eller på den som løper, men på Gud
som viser miskunn". *
Jakob framfor Esau, Josef framfor de andre og eldre brødrene, på samme
måte David, o.s.v. Endelig
gir han så, i v.30-33 svaret på sin underlige framstilling, og forklarer
at alt det han har villet si, var at Gud bare hadde utvalgt dem som hadde
tatt sin tilflukt til hans Sønn, hadde mottatt rettferdigheten ved troen
på ham, og hadde forkastet dem som søkte rettferdigheten gjennom gjerninger
- og dermed støtte an mot snublesteinen. Så fritt er Guds nådevalg. Slik
forklarer apostelen sin tale om Guds frie utvelgelse. Dette er apostelens
gudgitte budskap som bedre enn noe annet knuser enhver tanke på å oppnå
noe etter kjødet, og forkynner Guds store nidkjærhet for sin Sønn og troen
på ham. I
det tiende kapitlet er apostelen fortsatt opptatt med å forklare grunnen
til utvelgelsen og forkastelsen. Han understreker sterkt at selv ikke
de jødene som "hadde nidkjærhet for Gud", hadde del i rettferdigheten.
Han sier: "Da de ikke kjente Guds rettferdighet, men søkte å grunnlegge
sin egen rettferdighet, gav de seg ikke inn under Guds rettferdighet".
Igjen framstiller han de to veiene: rettferdigheten gjennom loven, og
- ved tro. Og han går videre til troens kilde og vesen: utelukkende å
holde seg til Guds ord. At Israel er forkastet beror ene og alene på deres
egen vantro. De har jo, i motsetning til hedningene, hatt Guds ord. I
det ellevte kapitlet avslutter han dette emnet ved å forklare ennå mer
utførlig at ikke hele Israel, som folk, er forkastet. Herren hadde spart
en "rest": de troende. Paulus nevner seg selv som eksempel.
Men i sin tid skulle Israel på nytt få del i en stor nåde: når "hedningenes
fylde er kommet inn". På grunn av vantroen hadde Gud latt Israel
bli "avhogd", og dermed åpnet vei for hedningenes frelse. Men
for at ikke, på den andre siden, hedningene skulle opphøye seg over det
folk som nå er forkastet, så understreker apostelen på nytt at den nåde
som var gitt dem, ikke hadde bakgrunn i deres fortjeneste, men var av
bare nåde. Hvis de nå ikke voktet
seg mot overmot, kunne også de bli forkastet på grunn av vantro - mens
Gud i sin tid på nytt skulle "innpode" Israel i "treet",
når de omvender seg til Herren. Paulus viser at slik handler Gud med utvelgelse
og forkastelse, og med den endelige "innpoding" av Israel, for
at det skal bli bare hans guddommelige ære som forherliges.
Her
har vi derfor den mest trøsterike utsikt over Guds vei til frelse for
menneskene. Det gjelder oss som lever i dag, og det gjelder løftene om
hvordan hedningene som ennå ikke har hørt budskapet, og til sist også
Israel, skal bli omvendt. Paulus er grepet i beundring over Guds nåde
og hellighet, som gjennomstråler alt det Gud gjør. Han slutter denne hoveddelen
av sitt brev i tilbedelse og lovprisning til ham som er, og som var, den
første og den siste, Den Allmektige. ------- I
den andre hoveddelen av sitt brev viser apostelen hvordan all denne Guds
nåde skal virke i mennesket, og åpenbare seg i hele dets vesen, sinnelag,
ord og gjerninger. I de kapitlene som følger nå, finner vi nemlig formaningene,
og undervisning om den sanne gudsfrykt. I dette brevet har han jo henvendt
seg "til alle Guds elskede, kalte og hellige som er i Rom",
og nå formaner han dem til, ved Guds barmhjertighet, å hengi seg helt
og holdent til den gode Gud, som et levende og hellig offer til Guds behag.
Den store hovedtonen i alle de formaningene apostelen nå gir oss, er at
de som har fått det evige liv, utelukkende på grunn av Guds barmhjertighet,
ikke mer skal leve for seg selv, men for ham som har frelst dem fra døden.
De skal nå kunne kjenne "Guds vilje: det gode, det som han har behag
i, det fullkomne". Ikke
noe annet kan være en mer "åndelig gudstjeneste" enn å gi seg
helt til ham, og ofre alt for ham. Med dette for øye tar så apostelen
for seg alle kristelige plikter. I tolvte kapittel lærer han hvordan den
enkelte i sitt liv ikke bare skal ofre de grove lystene, men også den
fine, skjulte innbilningen om hvor betydningsfulle vi er i oss selv, og
i det vi kan utrette. Videre taler han om hvordan vi med omsorg skal utføre
alt det vår jordiske stilling krever, - hvordan vi skal formane, forkynne,
styre, tjene, gi, lide og virke. I
det trettende kapittel taler han om vårt forhold til myndighetene, og
formaner oss til slutt til å leve edruelige og våkne, både åndelig og
i menneskelig forstand. Det fjortende kapitlet taler om hvordan vi skal
forholde oss overfor de svake og uforstandige brødre. Selv om vi
har visdom, må vi ikke i utide misbruke vår frihet, så det fører til samvittighetskval
for de som er svake i troen. Og i det femtende kapittel stiller han Kristus
fram for oss som forbilde på denne kjærlighet og selvfornektelse. Men
over alt, flettet inn mellom formaningene, er det troen og kjærligheten
Paulus framholder som hovedsak og drivkraften til alt sammen. Det blir
klart for alle at det ikke er selve gjerningene som har betydning for
Herren, men først og fremst den villige ånd. Samtidig blir det klart at
troen og gjerningene hører uoppløselig sammen. Som kilden er, altså troen
i hjertet, slik må også det som flyter ut fra hjertet bli, i ord og gjerninger.
Bare så langt menneskene kjenner Gud, så langt rekker også deres tro,
kjærlighet og gudsfrykt. Et sant og levende kjennskap til Gud er den eneste
og rette kilde for et gudfryktig liv. Og når så apostelen viser hvordan
denne kilden forplikter Jesu disipler til et hellig liv og tjeneste, kan
vi straks se hvor lykkelige vi ville ha det, over alt hvor kjennskapet
til Kristus og hans kjærlighet fikk makt i menneskene. Da ville verden
bli noe annet enn den er i dag: en tumleplass for all mulig ondskap, urettferdighet,
stolthet, gjerrighet, avguderi, svik og urenhet, - totalt blottet for
kjærlighet. Vi ville oppleve den slik den var før synden trådte inn i
verden: et paradis som både Gud og mennesker frydet seg i. Det
siste kapitlet inneholder hilsener med formaninger og ønsker som apostelen
til slutt må gi dem, og lovprisning til Gud, slik han vanligvis avslutter
brevene sine.
|