Vers
1 2
3 4 5
6 7 8
og 9 10 11 12
- 16 17 - 20 21
- 24 25 - 27 28
og 29 Innhold:
På samme måte som det første kapitlet handler om hvordan hedningenes sak
står under synden og Guds dom, så tales det her om jødene, som hadde stor
kunnskap om sannheten, og på den bakgrunnen dømte og fordømte andre. Dermed
vil de i ennå større grad enn hedningene være "uten unnskyldning",
når de gjør de samme syndene som de selv fordømte. Gud skal i sin rettferdighet
dømme alle mennesker etter det mål av kunnskap hvert menneske har om ham,
og etter de synder de med fullt overlegg har begått (v.1-16). I siste
del av kapitlet (v.17-29) holder apostelen fram jødenes synder, og viser
at deres utvortes liv, og den aktelse de fikk for dette, ikke gav dem
noen frifinnelse fra den dom som hvilte over dem. 1 : Derfor er du uten unnskyldning, du menneske, hvem du så er som dømmer. For idet du dømmer en annen, fordømmer du deg selv. Du som dømmer, gjør jo selv det samme. For
at vi skal kunne forstå hvilken sammenheng apostelens tale om det å dømme,
kan ha med selve hovedemnet i dette kapitlet, er det nødvendig at vi er
bevisst på følgende: Apostelen skriver til menigheten i Rom, og der var
en blanding av hedninger og jøder. Jødene var de som hadde Guds skrevne
lov, og kjennskapet til den sanne Gud. Denne deres posisjon gjorde at
de suverent dømte, fordømte, og avskydde alle andre mennesker som ikke
hadde samme kunnskap om Gud, og som levde fritt og åpent i synd. I det
forrige kapitlet brettet apostelen åpent ut hedningenes grove blindhet
og syndige liv. Det kunne lett vekke jødenes tradisjonelle dømmesyke.
Nå ser Paulus det rette øyeblikk til å ta fatt i dette, og viser hvordan
dømmesyken deres slår tilbake på dem selv. Ja, det blir bare et ennå sterkere
bevis på at de er selv under fordømmelse. For med sin egen fordømmelse
av andre, beviser de at de er kjent med hvordan loven fordømmer all synd,
og likevel begår de selv synd - om enn ytre sett på en finere måte enn
hedningene. Apostelen sier: Derfor.
dvs.: nå har jeg vist at det er nettopp kunnskapen om Gud og hans vilje,
og om hvordan all synd er under fordømmelse (Rom 1:19,20,32), som gjør
at synderen er uten unnskyldning. Da må jo du, som dømmer andre syndere,
være uten unnskyldning, når du
gjør de samme syndene som du fordømmer. For idet du uttaler dom over andre,
har du selv gitt uttrykk for at du har kunnskap om Guds rettferdige dom
over synden. Men Herrens Ånd, som taler gjennom apostelen i dette, så
ikke bare på jødene, men på hvert menneske som i enhver framtid skulle
komme til å lese Romerbrevet. Derfor sies det ikke her noe konkret om
hvilket folk denne talen først og fremst sikter på. Det finner vi først
i v.17. Paulus bruker uttrykket "du menneske, hvem du så er som dømmer". "Du menneske"
- du som bare er et menneske - hvem du nå enn forøvrig er - !
Er du klar over at du som dømmer dem som synder, samtidig selv
gjør samme syndene som dem - da må du være klar over at du er selv under
fordømmelse - ! Det
hyklerske menneskehjertet vil så gjerne være allvitende, tale og dømme
- men ikke erkjenne Guds dom over seg selv. I dette budskapet vil Gud
gjennom apostelen vekke slike opp. Nettopp denne hjertets falskhet, selvsikkerhet
og formastelighet, er det som angripes her. Egentlig ikke selve det at
de dømte, men hjertets selvsikkerhet, er det han er ute etter. En dom
avsagt i kjødelig selvsikkerhet, over noe som Gud alene, i sin tid, skal
dømme (1Kor 4:5, 1Tim 5:24), er i seg selv en synd, fordi mennesket dermed
inntar den majestetiske Guds dommersete - han som alene har rett til å
dømme (Rom 14:4, Jak 4:12). Men, som vi har sett av sammenhengen, apostelens
egentlige mål med dette er å vekke og knuse syndere, slik at hjertene
kunne åpnes for nådens budskap. I forrige kapittel har han bevist hvordan
hedningene var "uten unnskyldning" (Rom 1:20). Nå begynner han
altså med nøyaktig samme ordene, når han taler til jødene: "Derfor
er du uten unnskyldning, hvem du så er som dømmer". For idet du dømmer en annen, fordømmer du deg selv. Du som dømmer, gjør jo selv det samme. Eller kan du virkelig tenke deg at Guds dom ikke er den samme for alle mennesker som gjør den samme synd og har samme sinn? Én eneste forskjell skal gjøres mellom mennesker som gjør samme synd: Bare den at de som har fått et klarere lys, skal få desto hardere dom (Mat 10:14-15 og 11:21-22). Til deg som dømmer andre er kanskje mere gitt, og da skal det også kreves mer av deg (Luk 12:48). Måtte alle kristne tenke nøye over dette! Egenkjærligheten forblinder oss ofte sterkt. Da kan dette lett skje: Den synden andre begår, bedømmer vi helt korrekt som en fordømmelig synd innfor Gud. Men samtidig finner vi unntak når det angår oss selv - som om Gud ikke skulle dømme alle mennesker etter samme lov. Dette blir jo et stort selvbedrag. 2
: Vi vet at Guds dom, i samsvar med sannheten, er over dem som gjør slikt. Vi vet. dvs. at alle har vi kjennskap til dette forholdet, selv om
vi p.g.a. egenkjærligheten ikke anvender det rett, når det gjelder oss
selv. Men vi vet at Guds dom er rettferdig når den rammer dem som gjør
slikt. I grunnteksten står det egentlig "at Guds dom er overensstemmende
med sannheten". Det ordet som er oversatt med sannhet
er rikt og går dypt. Med referanse til det som kommer etterpå, har det
her uten tvil denne betydningen: Guds dom er alltid overensstemmende med
det sanne forhold om ethvert menneske - hensyn tatt til hvert menneskes
individuelle situasjon (v.12). Guds øyne følger hvert enkelt menneske,
og prøver deres ulike indre forhold, deres sinn og sjels sanne tilstand.
Ut fra dette veies gjerningene innfor Gud. Her har apostelen rettet søkelyset
på denne falskheten, at menneskene innbiller seg at de likesom kan bedra
Gud. Jødene trøstet seg til at de hadde Guds løfter til Abraham og Moses,
samtidig som de hele tiden brøt de vilkårene Gud hadde satt som betingelser
for at løftene skulle oppfylles. Men så trøstet de seg med at de var jo
Abrahams barn, paktens folk, de hadde loven og den skjønne gudstjenesten.
At de ikke holdt loven, at de brøt pakten, at deres gudstjeneste bare
var et hykleri, det lot de som om de ikke forstod. At det er dette falske
uvesenet apostelen sikter til, det ser vi av v.25-29, hvor han taler rett
ut om det. På
nøyaktig samme måte er det også den store massen av navnekristne i dag
bedrar seg selv. De er døpt til Kristus, er undervist i Guds ord, går
jevnlig til kirke og nattverd, gjør endel synlige gode gjerninger, tar
avstand fra endel grove synder, osv. Men daglig, ja mange ganger om dagen,
trosser de Gud i de helligste bud og forskrifter han har gitt oss. De
fortsetter å dyrke sine avguder. Uten noen omvendelse og gjenfødelse tror
de likevel de skal få evig liv. De kan leve sitt liv uten noe forhold
til Frelseren. Likevel regner de med å bli frelst. De kan bære på hemmelig
hat og misunnelse overfor sin neste. Kan baktale og lyve om ham. De lever
i sine kjødelige lyster, gjerrighet, fråtseri osv. - . De later som om
de ikke forstår at dette er synd. Det er som om Gud skulle kunne bedras
med en utvortes gudstjeneste, og ikke så deres falskhet i liv og levnet.
Men Guds dom skal en dag fullbyrdes "i samsvar med sannheten
over dem som gjør slikt". 3 : Men du, menneske, som dømmer disse som gjør slikt, og selv gjør det
samme - mener du at du skal unnfly Guds dom? Det
ordet i grunnteksten som er oversatt her med mene,
betyr egentlig: en beregnende konklusjon. Apostelen synes å ville si:
Er dette din beregnende konklusjon, at du, nettopp gjennom din nidkjære
dømming av andre, selv skal kunne unnfly Guds dom - skal likesom kunne
fordreie Guds øyne bort fra deg selv, ved å tale og dømme om andres synder?
Dette er nemlig ikke ulikt det falske menneskehjertet. Vi ser hvordan
apostelen i v.17-29 nettopp angriper denne falskheten hos jødene. Vi kjenner
også til at Kristus stadig omtalte deres hykleri og falske hjerter, når
han så deres nidkjærhet i utvortes rettferdighet, og i å dømme åpenbare
utskeielser (se Joh 8:7-9, Mat 5:21,22,27,28). Som
tidligere omtalt, støttet jødene sin kjødelige selvsikkerhet på deres
posisjon i forhold til andre folkeslag. De var barn av våre åndelige fedre,
det var dem som forvaltet loven, omskjærelsen, gudstjenesten, osv. Men
det de ikke var seg bevisst, var at i alt dette lå en enda større forpliktelse
for dem til å frykte og elske en slik Gud, i samme grad som han hadde
gjort dem så mye godt. Og at de i motsatt fall ville falle under en tilsvarende
større dom - når så stor en nåde var vist dem. Dette er det da apostelen
har i tankene når han fortsetter: 4
: Eller forakter du hans rikdom på godhet og overbærenhet og tålmodighet?
Vet du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse? Her
har vi et ord som burde vekke opp alle mennesker til ettertanke. Hvem
kan tolke dybden i disse ordene: Guds
rikdom på godhet og overbærenhet og tålmodighet? Her er en hel verden
full av Guds velgjerninger og nådebevis, som evighetens lys en gang skal
åpenbare. Tenk deg hvordan denne sannheten, som et forferdelig fjell skal
falle over den sjelen som aldri lot seg bevege til omvendelse. Godhet
er det sinn som bare ønsker å gjøre vel, og bestandig vil tjene mennesker,
også ukjente og uverdige. Den godheten retter seg mot, kan være særdeles
uverdig noen som helst form for kjærlighet. Godheten vil nemlig bare gjøre
godt, uten hensyn til om den som godheten rettes mot er verdig eller uverdig.
Guds godhet er den egenskap som gjør at han "lar sin sol gå opp over
onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige"
(Mat 5,45). Guds godhet er det uuttømmelige kildespring, og fra dette
flyter stadig alle hans velgjerninger til oss. Tenker vi på jødene, så
var det nettopp Guds godhet som gjorde at han først utvalgte dem som sitt
eiendomsfolk, åpenbarte seg for dem da de ennå ikke kjente ham, og gav
dem det lys som satte dem i en særstilling framfor alle andre folkeslag.
Overbærenhet gjør at en til og med tåler utakknemlighet og mye vondt,
uten straks å bli sint. Guds overbærenhet overfor jødene er tydelig bevist
i hans holdning overfor dem, når de stadig brøt hans lover og bud, uten
at han straks straffet eller gav dem opp. I stedet ventet han til det
var tid for å vise dem hans nåde. Ordet tålmodighet
henspeiler både på deres utakknemlighet og mange synder, og på hvordan
han drøyde med å straffe dem. Ja, i årtusener tålte han dem. Og folkets
stadige, fortsatte syndeliv i denne tiden kunne ikke utslukke hans tålmodighet.
Om dette sier Herren selv: "Hele dagen rakte jeg mine hender ut til
et ulydig og gjenstridig folk". Men det Paulus sier her er ikke bare
at Gud har, eller virker med, sin godhet, overbærenhet og tålmodighet.
Men at han er rik på disse egenskaper.
Han taler om "Guds rikdom på godhet og overbærenhet og tålmodighet." Dette understreker
hvor stor, hvor omfattende og uutslukkelig den godhet, overbærenhet og
tålmodighet er, som bor i Guds hjerte. Hans rikdom på disse egenskaper
beviser han i sannhet når han, Den Allmektige, som ikke på noen måte behøver
oss små skapninger, likevel strever og arbeider over så lang tid med oss
urettferdige, utakknemlige og gjenstridige menneskebarn. Og det bare for
å gjøre oss godt! Ja,
Guds godhet, overbærenhet og tålmodighet er så stor, at menneskets forstand
ikke kan fatte det. Det beste bevis på det, er at mange ofte rett og slett
fristes til å tvile på om det finnes en Gud som hater synden, fordi de
ser hvor lenge han unnlater å straffe menneskenes ondskap. En slik tvil
kommer bare av at de ikke er i stand til å fatte Guds overbærenhet og
tålmodighet. Men vi burde holde klart for oss at like stor som Gud viser
seg i sitt skaperverk, like stor og rik er han også i sin nåde og barmhjertighet.
Se opp mot himmelen! Kan du telle stjernene, disse store klodene i universet?
Eller kan du måle opp vannet i havene, eller telle dråpene i ei svær elv?
Likeså stor som Gud er i sitt skaperverk, likeså stor og rik er han også
i sin godhet, overbærenhet og tålmodighet. Det er også grunnen til at
han ikke ennå, i sin straffende rettferdighet har tilintetgjort hele verden,
som er full av synd og utakknemlighet. Hva
så, når Guds nåde og barmhjertighet er så stor? Skal vi da desto dristigere
kunne synde og trosse ham? Må Gud Herren i sin nåde bevare oss fra en
slik tanke! Paulus spør: "forakter du hans rikdom på godhet og overbærenhet
og tålmodighet? Vet du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse?"
Bryr du deg ikke om dette? Da forakter du det! Det viser du når
du lønner hans godhet med fortsatt å leve i synden, når du i tankeløshet
skyver fra deg alt det gode du mottar av Gud, så det ikke får stanse deg
opp og drive deg til omvendelse. Hvis Guds godhet og overbærenhet hadde
en begrensning, så ville det vel også være en begrenset
fare ved å forakte ham - . Men å forakte et guddommelig vesen som er særdeles
mild og nådig, det må da få en særdeles grufull ende! Å være under en
stor og nådefull Guds mishag, det er fullstendig uutholdelig. Hva
er da Guds egentlige hensikt og alvorlige vilje med å vise oss så stor
overbærenhet? Apostelen sier han vil "drive deg til omvendelse".
Det Gud har som mål med sin godhet og overbærenhet, er at du omvender
deg. Omvendelse: en endring av ditt sinn, at du angrer hvordan du har
syndet så mye mot en så nådig Gud. Angrer at du så lenge har foraktet
ham, slik at du nå vender deg bort fra dine synder og villfarne veier,
søker nåde og forlikelse med ham, og så blir hans for resten av ditt livs
dager. Det er dette som er omvendelse. Men hvis nå ikke dette skjer -
hva er det da du gjør? Apostelen sier du forakter Gud og hans store godhet,
og du forstår ikke - . Ditt sinn er formørket og bedratt. Og dermed, på
tross av all din kunnskap om Gud, ser du ikke - når det angår deg selv
- at Guds godhet driver deg til omvendelse. 5
: Med din hårdhet og ditt ubotferdige hjerte hoper du deg opp vrede til
vredens dag, den dag da Guds rettferdige dom skal bli åpenbart. Din hårdhet og ditt ubotferdige hjerte. Profeten Esekiel bruker betegnelsen
steinhjerte.
Profeten Sakarja sier: "sitt hjerte gjorde de hårdt som en diamant,
så de ikke hørte på loven". Disse bildespråkene forteller oss hvordan
menneskehjertet er. Luther sier: "Ingen stein, intet stål eller diamant,
kan være så hardt som det naturlige menneskets hjerte er overfor Guds
ord". Mennesket kan være fullstendig overbevist om at det er Guds
ord det leser og hører. Likeså at det er "utelukket at Gud kan lyve".
Det ser Gud stadig gjentar at en evig fordømmelse sammen med djevelen
og hans engler, venter den ubotferdige, mens en evig salighet hos Gud
i himmelen venter den som omvender seg og tror. Det ser og hører at Jesus
selv taler om hvordan han på den siste dag skal vise de urettferdige bort
til en evig ild, men innby sine barn til å innta det rike som er beredt
dem fra verdens grunnvoll ble lagt. Dette
mennesket burde nå være klar over at det er syndelivet som behersker ham,
at han ikke har omvendt seg, og ikke er i samfunn, eller forlikt, med
Gud - . Og på tross av alt dette frykter han neppe et øyeblikk for helvete.
Han er innforstått med at livstråden når som helst kan klippes over. Likevel
kan han ete og drikke, og sovne inn om kvelden, - selv om han ikke vet
om han skal våkne igjen i nådens tid. Dette, som vi daglig ser omkring
oss, er jo de sterkeste bevis på djevelens makt over de vantros sjeler.
De står uten noen som helst mulighet til å reagere, uansett hva de så
hører om Guds dommer. Ja, ikke engang om de selv erfarer hans nærvær,
enten han møter dem i alvorlige hendelser, eller i stor nåde og godhet.
I
jødenes historie har vi jo de alvorligste eksempler på en slik hardhet
i hjertene. De hadde underbare erfaringer med Gud og hans makt og nåde
mot dem. Han åpenbarte seg iblant dem, talte med dem, hjalp dem i nød
ved store tegn og under, og rammet deres fiender med grufulle straffedommer.
Han slo også Israels barn, og han benådet dem. Alt på en slik måte at
de visste hva som var hans hensikt gjennom det han sendte dem. Han prøvde
alt overfor dem, som han selv sier det: "Hva var det mer å gjøre
med min vingård, som jeg ikke alt hadde gjort med den?" (Jes 5:4).
Og etter alt dette kunne de fortsette å trosse ham. De foraktet de mest
uttrykkelige budskap om hva som ville skje, både av nåde og vrede. Fortsatt
bare trosset de ham. Alt dette ligger bak ordene "din hårdhet og
ditt ubotferdige hjerte". Vi ser det overalt mellom oss. Våre barn
og andre mennesker formanes daglig til omvendelse. Men uansett hva de
ser og hører av Guds ord, av åndelige ting og vekkende bevegelse i folket,
så fortsetter de å sove, ubevegelige i sin ubotferdighet. Hva
er det da som skjer med slike mennesker? Apostelen sier at med en slik
hardhet og ubotferdighet hoper du
deg opp vrede til vredens dag. Grunntekstens ord for hoper
eller samler, er meget uttrykksfullt. Det betyr egentlig å samle sammen
en skatt. Slik hopes det altså etter hvert opp synder, og dermed hopes
også Guds vrede og syndestraff opp over menneskene. Uttrykket antyder
at syndene skal avstraffes etter deres mengde. Et menneske kalles rikt
ettersom det har skatter - den ubotferdige skal bli straffet i forhold
til hvor mye han, mot bedre viten, har stått imot nåden og syndet mot
Gud. I v.4 og 5 setter Paulus to slags rikdommer opp mot hverandre. På
den ene side: rikdommen i Guds godhet, overbærenhet og tålmodighet. På
den andre siden: rikdommen i (omfanget av) Guds vrede og hevn over motstanderen.
Til vredens dag, den dag da Guds rettferdige dom skal bli åpenbart.
Den siste dag kalles her vredens dag, og den dag Guds rettferdige dom
skal bli åpenbart. For da skal Guds vrede åpenbare seg over den ugudelige
på en forferdelig måte. Inntil den dagen er Guds vrede og dom likesom
forseglet under den guddommelige overbærenhet og tålmod. Men den dagen,
som Herren Kristus har beskrevet så uttrykkelig, skal en stormflod av
vrede bryte ut over de ugudelige. Dagen kalles "Guds rettferdige
doms åpenbarelses dag", for nå er det bare den utøvende rettferdighet
(Guds rettferdige håndhevelse av loven) som skal åpenbare seg. Det ville
ikke være noen Guds dom, om den ikke var til fullkommenhet rettferdig.
Alle
de troende blir den dagen ikledd Lammets hvite klær. Da er de like fullkomne
som Lammet, og tilfredsstiller den samme Guds rettferdighet (i hans håndhevelse
av loven) som på den andre siden er grunnlaget for de ubotferdiges fordømmelse.
For den dagen skal det bli åpenbart at det ikke var tomme ord, men en
guddommelig sannhet, at Kristus oppfylte loven for oss, og smakte døden
for alle, og at dette Kristi fullbrakte verk så fullkomment er tilregnet
de troende, som om de selv hadde gjort alt det Kristus gjorde. Ja, at
Kristi forsoning fullkomment oppfylte loven, slik at den rettferdighet
Gud krevde, dermed ble oppfylt. Det skal den dagen bli åpenbart. Den
Gud har rettferdiggjort - han er i sannhet rettferdig. Men den samme dagen
skal det også bli åpenbart at "alle de som holder seg til lovgjerninger,
er under forbannelse", og at hvert menneske er forbannet hvis det
"ikke holder fast ved alt som står skrevet i lovens bok, slik at
han gjør det" (Gal 3:10). Men apostelen går videre i å utlegge denne
Guds rettferdige dom, når han fortsetter slik: 6
: For han skal gi enhver igjen etter hans gjerninger. I
dette verset, og den sammenhengen det står i, kan det se ut som om apostelen
på dette stedet lar saligheten bli et resultat av våre egne gjerninger,
- og ikke, slik vi alltid er vant til, at det er ut fra Kristi fortjeneste
og troen på ham. Men ved en slik tolking av dette ville vi ikke bare sette
apostelen i konflikt med seg selv, men også forkaste hele hovedlæren om
Guds evangelium. For
å "være behjelpelig med å løse floken" har noen forklart at
apostelen her framstiller dommen bare fra lovens synsvinkel, for å vise
hvordan vår stilling hadde vært, om Kristus og evangeliet ikke var kommet
til oss. For selve sakens skyld kunne nok dette la seg høre, men en slik
forklaring ville ikke være tilstrekkelig til å hindre en falsk tydning
av bibelverset. Dessuten forekommer det noen ord i teksten som på ingen
måte passer inn i den nevnte, velmente utleggingen. Disse ordene viser
i stedet at det apostelen egentlig taler om her, det er dommen, slik Kristus
skal håndheve den på den siste dagen. Heller ikke ordene i neste vers,
om "dem som med utholdenhet i god gjerning søker herlighet",
gir uttrykk for lovens krav og betingelser. De gjelder helliggjørelsens
liv for de troende, som deretter arver herligheten. Og nettopp her ligger
det egentlige beviset på at apostelen ikke bare vil tale om lovens krav,
men om den endelige dom, slik Herren Kristus har beskrevet den. Beviset
ligger i ordvalget som er brukt her, om våre gjerninger. Det gir slett
ikke uttrykk for lovens krav. Loven sier aldri at bare vi "i utholdenhet
i god gjerning søker herlighet", så skal vi få den (herligheten).
Nei, det er noe ganske annet loven gir uttrykk for. Den sier: "det
menneske som gjør disse ting (dvs. som fullkomment gjør alt det loven
krever), skal leve ved dem" (Rom 10:5). Og: "forbannet er hver
den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik
at han gjør det" (Gal 3:10, 5Mos 27:26). Dette viser at her framstiller
ikke apostelen saken fra lovens synsvinkel. Dessuten sier han i v.16:
"på den dag da Gud skal dømme det skjulte hos menneskene, etter mitt
evangelium, ved Jesus Kristus". Der sier han jo uttrykkelig at han
taler om den dom som virkelig skal skje "ved Jesus Kristus".
Og han gjør denne konkrete tilføyelsen: "etter mitt evangelium".
Men
så spør noen: Hvordan skal vi unngå å oppfatte dette skriftstedet som
om frelsen avhenger av våre gjerninger? Hele problemet er da at de ikke
leser nøye nok hva der står. Apostelen sier aldri noe sted at vi blir
rettferdiggjort, eller frelst, på grunn av våre gjerninger. Nei, det er
jo dette han over alt avviser (se Rom 4:2-6, 11:6, Ef
2:9, Tit 3:5). Men at vi skal dømmes
etter våre gjerninger, det er det Paulus og hele Skriften forkynner over
alt (Jer 17:10, 32:19, Esek 18:30, Mat 16:27, 25:34-45, 2Kor 5:10, Åp
2:23, 20:12, 22:12). Selv om Gud kjenner alles hjerter, så har han likevel,
helt fra verden ble skapt, fastsatt den ordning at vårt hjertes forhold
skal bevises gjennom våre gjerninger. De
troendes far, Abraham, blir brukt som et klart eksempel på dette. "Han
trodde på Herren", når det
gjaldt løftet om den velsignede sæd. Og det står at "han (Gud)
regnet ham det til rettferdighet" (1Mos 15:6). Nå var han rettferdig
innfor Gud, og en Guds venn (Jak 2:23). Men dette skulle også bevises
i utvortes handling. Gud satte Abraham på prøve, og da han adlød Gud,
da talte Gud gjennom en engel: "Nå vet jeg at du frykter Gud, siden
du ikke har spart din sønn, din eneste, for meg" (1Mos 22:12). Dette
forholdet er det Jakob sikter til, når han bruker uttrykket at han ble
rettferdiggjort av gjerninger. Det vil altså egentlig si at hans rettferdighet ble
stadfestet gjennom gjerninger
(Jak 2:21). Slik
skal det også skje i den siste, store dommen. Ved enhver domstol må det
være vitner. Det er det våre gjerninger skal tjene til. De skal vitne
om den nåden som har vært virksom i de troende - eller om den ugudelighet
som bor i de vantro. Kristus sier: "Sanker en vel druer av tornebusker,
eller fiken av tistler? Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig
tre bærer dårlig frukt". "Hvert tre kjennes på sin egen frukt"
(Mat 7:16-18 , Luk 6:44). De gode gjerningene gjør ikke mennesket godt,
men de beviser at det er godt.
Og, mennesket er ikke godt fordi
det gjør godt. Men det gjør godt fordi det er
godt. Og Gud må først gjøre dets hjerte godt - før det kan gjøre noe som han anser
for godt. Når
Kristus skal dømme oss etter våre gjerninger, vil han ikke dømme etter
gjerningenes ytre form eller omfang, men etter deres egentlige, indre
verdi. dvs. etter kilden, det som gjerningene hadde sitt utspring fra.
Dette er et forhold verden aldri vil kunne forstå, men som Herren Kristus
så ofte og inntrengende framholdt. I Mat 6:1 sier han: "Ta dere i
vare så dere ikke gjør deres gode gjerninger for øynene på folk, for å
bli sett av dem. Da har dere ingen lønn hos deres Far i himmelen".
Hvorfor? Oppdager vi ikke hvordan Herren nettopp ser etter hva som er
hensikten bak gjerningene? Gjerningene er jo i sin ytre form gode. Men
bare fordi de ble gjort "for å bli sett av dem" (menneskene),
så er de bortkastet. I
Mat 10:42 sier han: "Den som gir én av disse små om så bare et beger
kaldt vann fordi han er en disippel, sannelig sier jeg dere: Han skal
ikke miste sin lønn". Et beger kaldt vann er en særdeles liten gjerning/gave.
Men beveggrunnen var "fordi
han er en disippel", dvs. at det var egentlig for Kristi skyld.
Da forsikrer Herren at den gjerningen skal ikke bli uten lønn, om den
var aldri så liten i seg selv. I Mark 9,41 har Kristus talt ennå tydeligere
om dette: "For den som gir dere et beger vann å drikke i mitt navn,
fordi dere hører Kristus til, sannelig sier jeg dere: Han skal slett ikke
miste sin lønn". Slike
bibelord sier oss hemmeligheten om hvordan Herren dømmer etter våre gjerninger.
Selv taler han også klart om dette, når han taler om den ytterste dom.
Den som vil vite hva det betyr når Skriften sier at "han skal gi
enhver igjen etter hans gjerninger", kan aldri få noen mer tydelig
og sikker forklaring enn den Kristus selv gir oss der, i Mat 25:31-46.
Der sier han at når han kommer i sin herlighet, og alle englene med ham,
da skal han sitte på sin herlighets trone, og alle folkeslag skal samles
foran ham. Det første som da skal skje, er at han skiller dem fra hverandre,
likesom gjeteren skiller sauene fra geitene. Han skal stille sauene ved
sin høyre side, og geitene ved sin venstre. Det forteller oss at allerede
før dette skjedde var det forskjell
på dem (sauer - og geiter). Det neste som skjer er at han høytidelig,
og i offentlighet innfor alle mennesker og ånder, henvender seg direkte
til hver enkelt av disse to flokkene og trekker fram deres gjerninger.
Så får vi høre hvordan han vil
komme til å dømme etter gjerningene. Kongen
skal si til dem ved sin høyre side: "Kom hit, dere som er velsignet
av min Far! Arv det rike som er beredt for dere fra verdens grunnvoll
ble lagt. For jeg var sulten, og dere gav meg mat. Jeg var tørst, og dere
gav meg å drikke. Jeg var fremmed, og dere tok imot meg", osv. Det
er bare gjerninger vi hører han taler om her. Men hva slags gjerninger?
Jo, bare de som ble gjort med den hensikt Herren selv uttrykker slik:
"dere har gjort det mot meg". Med dette har han også gitt tydelig
uttrykk for at alt det som er gjort for hans navns skyld, det vil han
se på med så stort velbehag, som om tjenesten var gjort overfor ham personlig.
Men, legg merke til at det er utelukkende de gjerningene som er utført
for hans skyld, som får denne
mottakelsen av ham. Det er derfor han sier det slik: "Alt dere gjorde
mot en av disse mine minste brødre, det gjorde dere mot meg". Det
som var hovedsaken, var at gjerningene var gjort for hans skyld. Det har
vi allerede sett i de skriftstedene vi har vist til like foran (Mat 6:1,
10:42, Mark 9:41). Men at gjerningene er gjort for hans skyld, det vitner
igjen om et hjerte hvor Kristus er blitt dyrebar og kjær. Og hvordan
det går til at han blir dyrebar for et hjerte, det har han selv gitt oss
svaret på: "Hennes mange synder
er henne forlatt, derfor
elsker hun meget" (Luk 7:41-47 m.fl. steder). Slik
ser vi hvordan Herren Kristus, også når han taler om hvordan han skal
dømme etter gjerningene, ikke unnlater å bekrefte den store hovedlæren
om nådens og troens vei, om syndenes forlatelse bare for hans skyld. Og
samtidig at bare de som i ham har fått syndenes forlatelse, har et hjerte
som er godt, og gjør gjerninger som er gode, innfor hans øyne. Når Kristus
taler om hvordan han dømmer etter gjerningene, legger vi merke til at
han aldri noen gang nevner alle de gjerningene som er gjort med noe annet
formål enn for hans skyld. Han sier aldri: En som var sulten kom - og
dere gav ham mat, en som var tørst - og dere gav ham å drikke, en fremmed
- og dere tok imot ham, osv. Nei, over alt sier han: Jeg, jeg - var sulten,
og dere gav meg å ete, jeg var tørst, og dere gav meg å drikke osv. Dere
har gjort det mot meg. Det er det avgjørende. Men
så legger vi merke til at til de andre, på sin venstre side, de som ikke
var frelst, har dommeren ikke en eneste god gjerning han nevner, men taler
bare om den ene store mangelen: At de ikke elsket og tjente ham. Av denne
ene grunnen var alle deres beste gjerninger onde, og under fordømmelse.
Det foregår ikke slik som enkelte i sin vantro mener, at dommeren likesom
skal ha to regnskap for menneskene: ett regnskap over deres synder, og
ett over deres gode gjerninger. Og så skal han nærmest oppsummere disse
to, og se hvilken som er størst - . Nei, den som er
velsignet, han skal bare få ære og velsignelse. Og den som er
forbannet, han skal bare forbannes og fordømmes. Dommeren hadde ingen
god gjerning å trekke fram, når det gjaldt de som stod på hans venstre
side. På
samme måte har han ingen ond gjerning, og ingen synd han nevner, når det
gjelder de på hans høyre side, men taler bare om det gode de har gjort
for hans skyld. "Du skal kaste alle deres synder i havets dyp"
(Mika 7:19). "Jeg vil ikke lenger komme deres synd i hu" (Jer
31:34, Jes 43:25). Det samme sier også Kristus uttrykkelig: "Den
som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han
kommer ikke til dom (dvs. en dom etter lovens krav, som alltid er en dom
til fordømmelse), men er gått over fra døden til livet" (Joh 5:24).
Skulle de frelstes synder fremdeles trekkes fram, og vi fortsatt dømmes
etter loven, så var syndenes forlatelse bare tomme ord, og hele Guds evangelium
et stort bedrag. Nå
har vi vel oppfattet selve saken. Men vi vil gå litt nærmere inn på apostelens
ordvalg. Han sier at Gud "skal gi enhver igjen etter hans gjerninger".
Det ordet som er oversatt her med gi,
betyr egentlig å gi ut, betale, gjengjelde. Gud har likesom mottatt ondt
eller godt fra menneskene. Og slik han har mottatt det, slik har han ført
det opp på deres regning, for at han på den rettferdige doms dag kan gi
det tilbake til hver enkelt, - vel og merke på
den måten vi nå har sett Kristus forklare dette. Apostelen bruker
videre uttrykket "enhver" - Gud skal gi enhver igjen. Her på
jorden kan det være mange som tror de er nærmest bortgjemt i folkemengden,
slik at Gud ikke følger dem så nøye med sitt øye. Men Gud er så stor at
han til og med følger hver fugl (Mat 10:29). Han er mektig til å følge
hver eneste én like nøye, som om det bare eksisterte det ene mennesket
på jorden. I
den siste dommen skal hver og en stilles fram for dommerens øyne, som
om de stod nakne og bare. Der skal de dømmes etter deres gjerninger. Og
de som selv står ansvarlig for sine synder, dvs. som er under loven og
dermed skal dømmes etter den, de vil ikke bli tilgitt et eneste unyttig
ord, slik Kristus selv sier det (Mat 12:36): "Det sier jeg dere:
Hvert unyttig ord som menneskene sier, skal de gjøre regnskap for på dommens
dag". Men i himmelen skal også de frelste gis forskjellig igjen,
etter deres gjerninger. Det ser vi av Jesu tale i Mat.25:14-29 og flere
bibelsteder, f.eks. 2Kor 9:6 og Dan 12:3 m.fl. Også dette ligger det i
ordet "han skal gi enhver igjen etter hans gjerninger". 7
: Til dem som med utholdenhet i god gjerning søker herlighet og ære og
uforgjengelighet, skal han gi evig liv. De
som søker Gud og hans rike, de søker samtidig evig ære og herlighet, også
om de ikke tenker på det selv engang. Det er det første vi skal merke
oss her. Dessuten finner vi over alt i Skriften at den evige lønn stadig
holdes fram som en oppmuntring til de troende, for at de utholdende må
følge Jesus. Selvsagt er det bare Kristi kjærlighet som er den eneste
drivkraften til alt godt. Men de som har denne drivkraften i hjertet,
de vil Herren også styrke og oppmuntre til å holde ut, tålmodig i kampen,
idet han holder fram kronen og den evige herlighet som venter dem ved
målet. På samme måte vekker og advarer han oss mot søvnen, og mot slapphet
i tjenesten, ved at han understreker faren for å tape kronen. Herren
sier: "Vær tro inntil døden, så vil jeg gi deg livets krone"
(Åp 2:10). "Hold fast på det du har, for at ingen skal ta din krone"
(Åp 3:11). "Den som seirer, ham vil jeg gi å ete av livets tre"
(Åp 2:7,11,17,26, 3:5,12). Når Paulus gjennom hele det femtende kapittel
av første brev til korinterne taler om oppstandelsen, hvor stadfestet
og sikker den er, og om dens herlighet, så avslutter han slik: "Derfor,
mine elskede brødre, vær faste og urokkelige, alltid rike i Herrens gjerning,
da dere vet at deres arbeid ikke er forgjeves i Herren". I det bibelordet
vi har for oss sier han at de som med utholdenhet i god gjerning søker
herlighet og ære og uforgjengelighet, de skal virkelig Gud også gi evig
liv. Og det er bare i dette evige liv vi har all den salighet, som en gang fullkomment skal åpenbares
i himmelens og evighetens lys. 8
og 9
: Men over dem som er gjenstridige og ulydige mot sannheten, men lydige
mot urettferdigheten - over dem skal komme vrede og harme. Trengsel og
angst skal komme over hver menneskesjel som gjør det onde, både jøde først
og så greker. Med
tre markerte kjennetegn beskriver apostelen her de ubotferdige. Det første
er at de er gjenstridige. dvs. at de stritter imot Guds arbeide på deres hjerter.
De innser at Guds kall også vil føre til at de må gi avkall på noe. De
stritter imot all Guds påvirkning. De vil maksimalt leve sin egen "gode"
kristendom. Dernest er de ulydige
mot sannheten. De både ser og forstår så mye av sannheten, at de helt
bevisst må motstå sannhetens/Herrens røst for å kunne bli værende i sine
synder. For en uhyggelig tilstand! Det tredje er: men lydige mot urettferdigheten. dvs. at de ikke bare voldelig tvinges
av en ond makt, eller synder, på grunn av at de ikke makter holde seg
våkne, men de har et sinn som holder med det onde. Det er et karakteristisk
kjennetegn for et ubotferdig sinn, og et bevisst liv i synd. Det er dette
Skriften kaller "den som gjør synd" (1Joh:3,8,9.
Konf. v.6 her). Her
er forskjellen mellom de troendes synder, og de vantros. En troende makter
ikke alltid være eller gjøre det han vil, men må ofte sukke med apostelen:
"det jeg hater, det gjør jeg" (Rom 7:15-24). "Da er det
ikke lenger jeg som gjør det, men synden som bor i meg" (v.17). Men
de som "gjør synd", det er de som forsvarer sin synd, og de
skal ikke arve Guds rike (1Kor 6:9,10, Gal 5:21). Han sier her at over
dem skal det komme vrede og harme,
nemlig Guds unåde og rettferdige straff, ja trengsel
og angst. Over hver menneskesjel som gjør det onde, eller som lever
i det onde, og selv står med disse gjerningene innfor Gud, uten Stedfortrederen,
- over disse sjelene uttaler Kristus selv at de skal gråte og skjære tenner. Både jøde først og så greker. Med denne tilføyelsen antyder apostelen
på nytt hvordan ansvaret og straffen blir større, i samme grad som mennesket
har hatt kunnskap om Gud og hans vilje. Når det gjaldt dette forholdet,
så stod jødene høyt over grekerne, dvs. hedningene. Derfor ville de også
"først", i forhold til hedningene, bli rammet sterkere av Guds
vrede og harme, trengsel og angst, når Guds rettferdige dom blir åpenbart.
Dette hadde også Herren tidlig talt til dem: "Bare dere ville jeg
kjennes ved blant alle jordens ætter. Derfor vil jeg hjemsøke dere for
alle deres misgjerninger" (Amos 3:2. konf. Mat 11:22, Luk 12:47).
Men om enn dommen skal bli hardest over jødene, så skal heller ikke hedningene
anses uskyldige. Grunnen til det så vi i kapitlet foran, men også i dette.
Men
jøde først -! Tenk nøye over
dette, du som er født og oppvokset i lyset av Guds evangelium. Kan du
tro det skal gå deg vel, hvis du fortsetter å forakte dette lyset, ved
at du blir værende i synd og selvopptatthet, og ikke blir omvendt og frelst?
Hvor stor vil ikke den vrede og harme, trengsel og angst være, som da
i stedet kommer over din sjel! 10
: Men herlighet og ære og fred skal hver den få som gjør det gode, både
jøde først og så greker. For
noen herlige løfter! Ikke bare nåde og forlatelse. Ikke skal vi bare slippe
velfortjent straff for alle syndene. Men herlighet
og ære skal de også få, de som tross alt har vært syndere, og bare
fortjente Guds straff. Når de på tross av dette, likevel har latt seg
føre til frelse, og er blitt ikledd Kristus, så skal de altså stå så fullkomne
for Guds øyne som om de var hans elskede Sønn (Ef 1:4-6). De skal til
og med ha herlighet og ære, så dommeren skal ære dem som om de ikke hadde gjort
den minste synd, men bare levd rett og fullkomment. Så umåtelig stor er
nåden over dem som er nådens barn. Det gode de har gjort, drevet av Guds
nåde, hvor smått det enn er - som å gi noen et glass vann i Jesu navn
-, det skal bli husket og priset i Kristi herlige dom, som om han selv
hadde vært den som tørstet og hadde fått dette glass vann. Men også i dette, hvis vi skal tale om belønning av gode gjerninger, så vil det bli et skille. De som har hatt mer lys, og derfor som troende vært "rik på Guds herlighet over miskunnhetens kar" (Rom 9:23-24), de skal også i dommen få mer pris, herlighet og ære, enn de som har hatt mindre. Det er dette det tales om i det gjentatte "jøde først, og så greker". Store og fullkomne er Herrens dommer. Måtte alle mennesker holde dette klart for seg! 11
: For Gud gjør ikke forskjell på folk, Å
gjøre forskjell på folk, dvs. at dommeren ikke dømmer alle etter de samme
prinsippene, men tar hensyn til personene. Det er en urettferdighet hos
syndige mennesker, som aldri kan tenkes vil finne sted hos vår store Gud.
Moses sier: "Herren deres Gud, han er gudenes Gud og herrenes Herre,
den store, den mektige og den forferdelige Gud, som ikke gjør forskjell
på folk og ikke tar imot gaver" (5Mos 10:17). Men jødene er ikke
de eneste som går med en slik innbilning, at Gud i sin dom likesom skulle
gjøre et unntak når det gjaldt dem, sitt eiendomsfolk, slik at de ikke
blir straffet på samme måten som andre. Dette
finner vi også innen kristenheten. Endel mennesker som har erfart noen
nåde, og opplevd Guds trofasthet, tror dermed at Gud elsker dem så høyt
at de kan regne med at han vil overse om de faller tilbake i sin egen
trygghet. Slik oppfører de seg i alle fall, og begynner å leve fritt og
ubekymret etter kjødet, på lik linje med måten de ugudelige lever på.
Det er mot en slik falsk innbilning Herren taler, når han sier: "Når
en rettferdig vender om fra sin rettferdighet og gjør urett, gjør etter
alle de motbydelige gjerninger som den ugudelige gjør, skulle han da få
leve? Ingen av de rettferdige gjerninger som han har gjort, skal tilregnes
ham. For den troløshet han har vist, og for den synd han har gjort, skal
han dø" (Esek 18:24). Gud er stor og rettferdig. Han gjør ikke forskjell
på folk. Derfor
formaner også Peter: "Når dere påkaller som Far ham som dømmer uten
å gjøre forskjell, enhver etter hans gjerninger, da ferdes i frykt i deres
utlendighets tid" (1Pet 1:17). dvs. at vi skal vandre i gudsfrykt.
I motsatt fall vil dere enten pådra dere mye vondt, for Gud hjemsøker
synden med ris og plager (Sal 89:31-35). Eller det som verre er: Ved lettsindig
forakt overfor klare ord fra Gud, blir forherdet, "vender om fra
deres første rettferdighet", faller til slutt helt fra, og kommer
dermed igjen under loven. Da skal dere dømmes etter hele Guds strenge
rettferdighet i loven. Noe
ganske annet er det at "det er ingen fordømmelse for dem som er i
Kristus Jesus". Men disse "vandrer" da heller ikke "etter
kjødet, men etter Ånden" (Rom 8:1,4). At disse ikke dømmes etter
loven, at ingen synd blir tilregnet dem i dommen, det kommer av at Kristus
har oppfylt loven for dem, og står overfor vår Far i himmelen i deres
sted (Rom 10:4, Hebr. 9:24). Men disse blir også daglig "dømt, for
at de ikke skal bli fordømt sammen med verden" (1Kor 11:31-32). I
dette verset vi har foran oss, motsier ikke Paulus dette, de troendes,
forhold. Her taler han bare om hvordan Gud dømmer etter loven. Det vil
skje, i ubegrenset rettferdighet, over alle mennesker som ikke kan vise
til at de har en fullbyrdelse av loven. Og det gjelder enten selve lovens
innhold er åpenbart for dem, eller ikke. Dette tar nå apostelen opp. 12-16
: alle som syndet uten å ha loven, skal gå fortapt uten loven, og alle
som har syndet under loven, skal dømmes ved loven. For ikke de som hører
loven, er rettferdige for Gud, men de som gjør etter loven skal bli rettferdiggjort.
For når hedninger, som ikke har loven, av naturen gjør det loven byder,
da er disse, som ikke har loven, seg selv en lov. De viser at den gjerning
loven krever, er skrevet i deres hjerter. Om det vitner også deres samvittighet
og deres tanker, som innbyrdes anklager dem eller også forsvarer dem -
på den dag da Gud skal dømme det skjulte hos menneskene, etter mitt evangelium,
ved Jesus Kristus. Noe
av dette kan synes underlig. Men først ser vi Paulus uttaler, det han
også nylig har sagt, at hos Gud gjøres det ingen forskjell på mennesker.
Med samme guddommelige rettferdighet skal alle syndere, enten de er jøder
eller hedninger, dømmes etter hvordan de har forholdt seg til det lys
de har over Guds vilje. Han sier: Alle som syndet uten å ha loven, skal gå fortapt uten loven, og alle som
har syndet under loven, skal dømmes ved loven - på
den dag da Gud skal dømme det skjulte hos menneskene, etter mitt
evangelium, ved Jesus Kristus. Med dette vil apostelen gjøre én ting
helt klart for alle mennesker: Uansett om de er kjent med loven slik den
ble gitt gjennom Moses, når de likevel kjenner til og har forstått hva
Guds vilje og krav er, så er de fordømt hvis de ikke fullkomment oppfyller
loven. Menneskehjertets
unnskyldninger går i alle retninger. De som kjenner loven, og dermed har
mer inngående kjennskap til Gud, de lever
på dette forholdet, selv om de ikke oppfyller loven. Og de som ikke
har dette nære forhold til Gud, og heller ikke er kjent med lovens formelle
ordlyd, de trøster og unnskylder seg nettopp med hva de dermed mangler.
Det samme hører vi ubotferdige sjeler unnskylde seg med i dag: "Når
jeg ikke forstår så mye av dette, så kan det vel heller ikke kreves så
mye av meg". Men da er det apostelen sier her: Nei, du har ingen
unnskyldning, uansett! For selv de som ikke kjenner lovens formelle ordlyd,
har likevel fått åpenbart så mye av Guds vilje i sitt hjerte, at når de
synder så må de bevisst gå imot Gud. Alle som gjør det skal dø. Og de
som har hele loven, de har jo ingen som helst unnskyldning når de synder
mot så klart lys. Dette er hovedtanken i vår tekst. Det
sistnevnte, at de som selv har loven, og synder, skal dømmes ved loven,
det har apostelen utdypet nærmere i v.13. Der sier han: "For ikke
de som hører loven, er rettferdige for Gud, men de som gjør etter loven
skal bli rettferdiggjort". Her sier altså apostelen at "de som
gjør etter loven" skal bli rettferdiggjort (sv: dømas rettferdiga).
Men det er ikke apostelens mening at noe som helst menneske, etter syndefallet,
virkelig kan bli rettferdig gjennom det han gjør etter loven. Heller ikke
at noen fullkomment kan holde loven. Nei, det er jo nettopp det denne
apostelen så hardnakket avviser (se Rom 3:19-20, Gal 3:10). I
Rom 3:9-10 forklarer han hva hensikten har vært med disse to første kapitlene.
Der sier han: "Vi har jo allerede anklaget både jøder og grekere
for at de alle er under synd, som det står skrevet: det er ikke én rettferdig,
ikke en eneste". Men når apostelen sier her at ikke
de som hører loven, men de som gjør etter loven skal bli rettferdiggjort,
så er hensikten å imøtegå jødenes falske innbilning om at de stod i noen
slags nåderik særstilling hos Gud. Deres bedrag bygde på at det var dem
som forvaltet og praktiserte den hellige religion, og i så måte skilte
seg ut fra alle andre folk. Og videre på at Gud jo hadde åpenbart seg
iblant dem, og hadde gitt dem sitt ord og den rike gudstjenesten. Men
Paulus sier altså her: Ikke noe av dette kommer til å hjelpe dere, så
lenge dere ikke til fullkommenhet oppfyller den hellige loven som er gitt
til dere. Vil dere bli rettferdige gjennom loven, så må dere fullkomment
oppfylle den. Den loven som dere selv har, sier jo uttrykkelig: "Forbannet
er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens
bok, slik at han gjør det" (5Mos 27:26, Gal 3:10). De
som gjør etter loven, betegner her slett ikke dem som bare gjør et
eller annet av det loven krever, som likesom praktiserer noen gode gjerninger
etter loven, og avstår fra noen
av syndene. Nei, det betegner dem som - slik selve loven krever - holder
fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det.
For det er intet mindre som kreves, for å bli rettferdig gjennom loven.
Med dette har ikke apostelen bare angrepet jødenes, men også alle menneskers
hykleri og falske innbilninger om at de skal kunne tekkes Gud ved et visst
religiøst levesett, og god kunnskap om Guds ord. Det han vil ha fram,
er jo at de står bare overfor en ennå større dom, hvis de ikke lever innfor
Gud i overensstemmelse med det lys de har over hans vilje. Hvem
du enn er som leser dette: Tenk nøye over at nettopp den nåderike fordelen
du har ved all din kunnskap om dette, det vil medføre den strengeste dom
over deg, hvis du ikke oppriktig er og gjør det som loven krever. Vær
klar over at loven ikke bare krever å bli forstått, men å bli oppfylt
av deg! At det er et forferdelig skuespill innfor Gud, når du vet, taler
og dømmer åndelig, men skyver fra deg det forhold at du samtidig selv
ikke er og gjør overensstemmende med det du vet. Glem
aldri at det bare er noe den gamle løgneren innbiller deg, når du tror
at Guds hellige krav skulle være tilfredsstilt, bare du gjør noe
av det. Nei, bare den som fullkomment
oppfyller alle Guds krav, skal
dømmes rettferdig etter loven. Apostelen Jakob sier jo: "den som
holder hele loven, men snubler i ett bud, han er blitt skyldig i dem alle"
(Jak 2:10). Hvis du skal være ærlig: Kjenner du ikke innerst i din samvittighet
at du er nok klar over at alt det Gud krever, det forutsetter en uavkortet
lydighet overfor alt det han
har befalt? At bare det minste avvik fra hans bud betyr en protest overfor
hans kongemyndighet, og at det han derfor forventer, er en fullkommen
oppfyllelse av sine bud? Kristus sier jo klart at du er skyldig under
dommen, også om du ikke har gjort noen som helst ond gjerning, bare du
skjuler noe ondt i ditt hjerte (Mat 5:28). Men
aller størst avsky og fordømmelse venter deg, hvis du i tillegg har syndet
mot det "største og første bud", så du ikke har "elsket
Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand"
(Mat 22:37-38). Da har du ingen mulighet til å bli rettferdig. Da er du
etter Guds hellige lov fordømt. Kan du da i tillegg skyve dette fra deg
som mindre betydningsfullt, så du går der trøstefull og ubekymret? Da
er du en gudsforakter. Da sier du egentlig: Jeg bryr meg ikke om hva Gud
krever og dømmer. Måtte alle ha klart for seg at det er ikke de som hører
loven, men de som gjør etter den, som skal bli rettferdiggjort innfor
Gud! Og med dette har apostelen opplyst oss om hvilken dom som rammer
dem som synder under loven, og skal
dømmes ved loven (v.12). I
v.14 og 15 følger så forklaringen på den påstanden i v.12 som først kunne
se noe merkelig ut. Der leste vi at de som
syndet uten å ha loven, skal gå fortapt uten loven. Her har apostelen
forutsett at denne innvendingen vil komme: Men hvordan kan Gud i rettferdighet
dømme hedningene, når han ikke har gitt dem sin lov? Da svarer han at
selv om de ikke hadde den formelt og konkret, slik den stod skrevet på
steintavlene, så hadde de likevel loven skrevet i sine hjerter og samvittighet.
Da var deres kjennskap til Guds vilje stor nok. Så da var de, når de syndet,
bevisst ulydige mot sin Skaper, og pådrog seg dermed hans rettferdige
straff. I v.14 og 15 sier apostelen: For når hedninger, som ikke har loven, av naturen gjør det loven byder,
da er disse, som ikke har loven, seg selv en lov. Det viser at den gjerning
loven krever, er skrevet i deres hjerter. Om det vitner også deres samvittighet
og deres tanker, som innbyrdes anklager dem eller også forsvarer dem.
Han
viser til to forhold som beviser at hos hedningene finnes det et, om enn
svakt, kjennskap til Guds lov. For det første, at de av
naturen gjør det loven byder. Det beviser at de kjenner Guds påvirkning
i sine hjerter. Det andre er at de har en samvittighet
som gjør at de overveier med seg selv (anklager
eller forsvarer) hva de
skal gjøre. Det viser at den gjerning
loven krever, er skrevet i deres hjerter, og derfor har de all mulighet
til å skille mellom rett og galt. Men
når han sier at de av naturen gjør
det loven byder, så vil han dermed selvsagt ikke si at verken hedningene
generelt, og heller ikke en eller annen spesielt, gjør alt det loven byder.
I kapitlet foran har han jo ettertrykkelig bevist det motsatte. Nei, meningen
er at de gjør mange gjerninger som er pålagt etter loven, og disse gjerningene
er virket ut fra en indre lovisk bevissthet, som en plikt. Det beviser
at de av naturen har et visst kjennskap til lovens krav, og at de dermed,
når de synder bevisst, er ulydige mot Gud. Apostelen sier at dette viser
at er skrevet i deres hjerter. Han sier ikke lovens ord, eller lovens
bokstav, og langt mindre lovens ånd, - men bare den gjerning loven krever. Den gjerning loven krever*, er de mer konkrete
ytre gjerninger som loven enten krever eller forbyr. For lenger rekker
ikke det naturlige kjennskapet til godt og ondt. *
Ordet
i grunnteksten står her i entall, og er dermed et "kollektivt"
uttrykk for alt det loven krever. Om det vitner også deres samvittighet og deres tanker, som innbyrdes anklager
dem eller også forsvarer dem. I tillegg til at de gjør det loven byder,
sier apostelen, så har de også en samvittighet som anklager eller forsvarer
det de foretar seg. I deres tanker
foregår det likesom en avveining, eller et oppgjør. I tankene anklages
de for noe galt som de har i sinne å gjøre, eller allerede har gjort,
- samtidig som det kommer en annen tanke inn og forsøker å unnskylde eller
forsvare den samme gjerningen. Disse tankens overveininger er nok til
å overbevise oss tydelig nok om at den gjerning loven krever, er skrevet
i deres hjerter. Det samme kommer også tydelig fram når de taler seg imellom,
og bedømmer hverandres gjerninger. Vi finner mange eksempler på det fra
hedningenes skrifter. Ingen ville kunne anklage
eller fordømme noen gjerning, hvis han ikke selv hadde et utgangspunkt,
hadde regler for hva som er rett og galt. Heller ikke kunne noen forsvare
en handling, uten å ha slikt grunnlag. Slik er det hedningenes tanker
innbyrdes anklager eller forsvarer deres egne eller andres gjerninger.
Slik er altså den gjerning loven krever, skrevet i deres hjerter. Da
sier det seg jo selv at de også har en viss oppfatning av at det finnes
en høyeste dommer, og at det vil følge belønning eller straff for gode
eller onde gjerninger. Og når en går nærmere inn på hedningene, når det
gjelder deres avgudsdyrkelse, er det en kjensgjerning at de også selv
påstår at de har denne forstand på et høyeste vesen som har skapt alt,
og som de forsøker å gi uttrykk for gjennom sine mange avgudsbilder. Vi
husker at apostelen i forrige kapittel (v.19 og 20) viser til hvordan
hedningene også gjennom Guds skaperverk har kjennskap til Gud. Vi kjenner
også til hvordan hedningene kan oppleve Guds vrede over onde gjerninger,
og hvordan de kan frykte for Guds dom. En ser det markert hos skrekkslagne
sjeler som går inn i den ene botsøvelsen etter den andre. Ofte kan de
gi de aller største offergaver, til og med sine barns eller eget liv,
for å blidgjøre en guddom som er blitt vred. Alt
sammen vitner om at Herren heller ikke blant hedningene "lot seg
uten vitnesbyrd" (Ap.gj. 14:17). Skaperverket står der for alles
øyne, og vitner om sin Mester og Herre. Og den gjerning som loven krever,
som er skrevet i menneskenes hjerter, den vitner i deres samvittighet
om den samme Herre og hans vilje. Både det vi ser for våre øyne, og det
som arbeider i hjerte og samvittighet, gir et samlet vitnesbyrd om Guds
vesen, hans herredømme, visdom og godhet, og hvor mye menneskene skylder
ham. Samvittighetens lys er i seg selv klart og guddommelig, og selv om
det ble formørket ved syndefallet, så holder det ethvert menneske forpliktet
under et konkret ansvar. Alle må erkjenne at dette lyset arbeider i dem,
og nødvendigheten av å adlyde. Det kommer de ikke utenom, selv når lysten
til synd i hjertene deres gjør at de forsøker å bortforklare alvoret i
det. Dermed har apostelen vist hva dette tosidige vitnesbyrdet om Gud
skal tjene til - og hva det derimot ikke fører til. Han viser at det ikke
fører til at noen blir rettferdige, salige og trøstet, men bare til fortvilelse
og fordømmelse. På den dag da Gud skal dømme,
osv. Herren har åpenbart at det skal komme en konkret dag i verdenshistorien,
en dag da Herrens siste, endelige dom skal fullbyrdes. Det er nødvendig
at det skjer på et helt bestemt tidspunkt, at hans rettferdige dommer
blir offentlig kjent. Ellers ville dette ikke bli vist den nødvendige
aktsomhet, eller være tilbørlig kjent og lovprist. Da skal Guds dommer
åpenbares for alle skapte vesener, mennesker og ånder - da
Gud skal dømme det skjulte hos menneskene. Det betyr ikke at Gud ikke
også skal dømme de gjerningene som er åpenlyse,
og kanskje kjent av alle. For der er ikke noe som helst som ikke skal
fram for dommen. Da skal jo også de som "er i sine synder" dømmes
etter loven, og skal til og med "gjøre regnskap for hvert unyttig
ord" (Mat 12:36). Nei,
meningen er at Herrens dom skal skje gjennom et guddommelig oversyn som
gjør at selv de mest hemmelige og skjulte ting vil bli stilt klart fram
i lyset. Gud skal ikke bare åpenbare menneskenes ytre gjerninger, men
også tanker og hjertelag. Det som innerst inne i oss egentlig var kilden
til gjerningene. Kort sagt: Alt det vi har gjort, åpent eller i hemmelighet,
skal komme for dommen. Men det at selv menneskenes hemmeligheter, eller
skjulte ting, nå skal åpenbares, det er det som kjennetegner den siste
dommen. For disse forholdene har ikke tidligere kunnet bli dømt. Hvis
menneskene har lykkes i å skjule sine onde gjerninger, så kan de være
trygge for menneskers dom. Men
det gjelder ikke i vårt forhold overfor Herren på den store dag. Apostelen
sier dommen skal avsies etter mitt
evangelium. Med uttrykket "mitt evangelium" vil apostelen
bare la det bli klart hvor sikker og urokkelig hans forkynnelse var. I
det første verset i dette brevet kaller han det "Guds evangelium".
Når han nå sier "mitt evangelium", er det dette han vil ha fram:
Det er bare en Kristi tjener jeg er, bare en som bærer Kristi eget budskap
til dere. Det skal dere få se på den siste dag, når alt kommer til å skje
på den måten jeg har forkynt. At det er dette Paulus mener, det kan vi
se når en sammenlikner med liknende uttrykk, hvor han uttaler sin triumferende
visshet om sin læres urokkelige sannhet, som f.eks. i Gal 1:8: "Men
selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium
enn det vi har forkynt dere, han være forbannet". Og denne sterke
sats uttaler han to ganger på rad ( i v.8 og 9). Men
apostelen sier altså at dommen skal utføres etter hans evangelium. Av
dette vil apostelen gi oss den lærdom at hver gang vi leser noe om den
siste dommen, så må vi aldri få noen annen oppfatning av dette, enn at
det er den samme dommen som er beskrevet i evangeliet. Av enkelte korte,
ensrettede uttrykk, kunne en ellers lett få en falsk oppfatning av Guds
siste dom. En oppfatning som kanskje fullstendig tilintetgjorde evangeliets
store hovedlære om hvordan de troende gjennom Kristus er frigjort fra
sine synder. Derfor er det et viktig ord å holde fast på: Gud skal dømme
menneskene etter mitt evangelium. Ved Jesus Kristus. Han som første gang han kom til jorden, var i fornedrelsens dyp "foraktet av hver sjel, og avskydd av folkene". Han skal nå komme i sin makt og majestet, og sitte på herlighetens trone, og "tusen ganger tusen" av hans veldes engler skal "tjene ham". Han som i sin fornedrelse lot seg dømme til døden av mennesker, skal nå være dommer over alle folk på hele jorden, skal dømme alle sine fiender til den evige død, og ta sine venner opp til evig liv og salighet i sitt rike. Men så fortsetter teksten: 17-20
: Men om du kaller deg jøde, og du setter din lit til loven og roser deg
av Gud, og kjenner hans vilje og dømmer om de forskjellige ting, fordi
du er opplært i loven, og regner deg selv å være en veiviser for blinde,
et lys for dem som er i mørket, en oppdrager for uforstandige, en lærer
for umyndige, siden du har den rette form for kunnskap og sannhet i loven: Her
begynner nå andre del av dette kapitlet. Hittil har apostelen bare med
en viss varsomhet søkt å undergrave jødenes falske trøst, ved å ta fram
de almene grunnene for Guds rettferdige dom. Nå trenger han seg nærmere
inn på livet deres. Nå tiltaler han dem direkte, og nevner konkret områder
som var deres fortrinn framfor andre, og som de dermed trøstet seg til.
Og han nevner de mest markerte trekk i deres personlige holdning til disse
fortrinnene: hykleriet og ugudeligheten. I de versene vi nå har for oss,
17-20, lister han opp de fortrinn de hadde framfor andre. Han oppsummerer
i seks konkrete punkter. 1: De bærer navnet jøder. 2: Det er dem som har
Guds skrevne lov. 3: De har den sanne Gud som sin gud. 4: De kjenner hans
vilje, 5: og kan dermed avgjøre konkret hva som er godt og ondt. 6: De
kan være lærere og ledere for andre. Men om du kaller deg jøde. Det første fortrinnet var at de ble kalt
jøder*. For dem var dette et stort navn. Det kjennetegnet at de nedstammet
fra patriarkene, og spesielt den patriark som verdens frelser skulle nedstamme
fra, etter det Jakob, deres far, profetisk hadde uttalt (1Mos 49:8-12).
Men i tillegg hadde selve navnet en betydning som viste til Guds mange
utsagn om den store oppgaven de var tiltenkt på jorden. Navnet betyr "bekjennere
og lovprisere". Og Herren Gud hadde sagt: "Det folk jeg har
dannet meg, skal forkynne min pris" (Jes 43:21). Navnet jøde ble
altså gitt en meget stor betydning, - slik vi også burde gjøre ved navnet
kristen (konf. Åp 2:9, 3:9, Gal 2:15). *
Dette var det betydningsfulle navnet som etter hvert ble brukt på alle
patriarken Jakobs etterkommere. Fra begynnelsen, og helt til kong Rehabeams
tid, ble de kalt for Israel eller Israels barn, etter det nye navnet som
denne patriarken, Jakob fikk. Senere ble det bare de ti stammene som fulgte
Jeroboam, som ble kalt "Israel" eller "Israels hus".
Og de to andre stammene: "Juda" eller "Judas hus".
Men etter det babylonske fangenskap begynte alle tolv stammene å betegnes
med ett felles navn, jøder, som var de som holdt fast ved sine fedres
religion, enten de
vendte tilbake til sitt land eller ikke. Og du setter din lit til loven. Dette var jødenes andre fortrinn.
I grunnteksten heter det egentlig: "Du hviler på loven", noe
som meget treffende betegner den avslappede posisjon de hadde inntatt
overfor loven. Det var de som hadde fått, og som forvaltet loven. Dette
levde de på, og likeså på de gjerningene, ofringene og seremoniene de
utførte, etter det som var foreskrevet dem i loven. I loven hadde de det
høyeste lys over Gud og hans vilje. Ikke noe menneske på jorden skulle
få komme og lære dem noe - ! Det var tvert imot deres
oppgave å lære hele verden denne eneste guddommelige sannhet, deres religion,
deres lov, deres gudstjeneste. Alt hadde jo Gud gitt dem - skulle ikke de da være dem som stod Gud nærmest? Med en slik
trøst hvilte de på loven. Og roser deg av Gud. Dette var det tredje fortrinnet. Alle andre folk
på jorden holdt seg til stumme avguder, og var dermed i sannhet "uten
Gud i verden". Jødene var det eneste folk som kjente og tilbad den
sanne Gud, himmelens og jordens Skaper og Herre, som midt iblant dem hadde
gjort så herlige under ved sin nåde og makt, hadde talt til dem og åpenbart
seg for dem på så mange måter. Av sin frie nåde hadde han utvalgt og kalt
dem til sitt eiendomsfolk. Med sterk arm hadde han fridd dem ut fra deres
fiender. Han var den som hadde gitt dem loven, og var grunnleggeren av
det samfunnssystem de fungerte i. Han var deres konge og beskytter. Og
midt iblant dem hadde jødene det hus Herren hadde latt reise for seg.
Der hadde han likesom sin bolig, og til denne hadde han knyttet den gudstjenesten
han selv hadde gitt dem. De mente de hadde et solid grunnlag, så de kunne
rose seg av ham, at han var deres Gud, og at de var hans folk. Og kjenner hans vilje. dvs.: har en klar og bestemt kunnskap om hva
som behager Gud, eller hva han tvert imot hater, hva han krever og hva
han forbyr. Gjennom skaperverket og samvittighetens røst, hadde hedningene
bare i visse store hovedtrekk fått åpenbart hva som var godt eller ondt.
Jødene, derimot, hadde Guds konkrete ord som fortalte dem, selv i de minste
saker, hva som behaget Gud, og hva han hatet. Dette taler også Slm. 147
om: "Han kunngjorde for Jakob sitt ord, for Israel sine bud og sine
lover. Slik har han ikke gjort mot noe hedningfolk". Og dømmer om de forskjellige ting, fordi du er opplært i loven. Grunntekstens
ord betyr dels å "prøve hva som er det beste", eller å "velge
det fortreffelige". Men det kan også bety "prøve det forskjellige,
det ulike", og antyder da at jødene, som var undervist i Guds lov,
i store og tvetydige spørsmål arrangerte en grundig og nøyaktig prøving
av hva som var rett og galt, hva en burde gjøre og ikke gjøre. En slik
inngående prøving hadde ikke hedningene noen mulighet for å gjøre, fordi
de ikke hadde Guds skrevne lov foran seg, men måtte dømme etter et mer
tåkete skjønn, som bare var en skadet levning av selve lyset. Dermed hadde
jødene også i dette stykke et markert fortrinn framfor hedningene. Og regner deg selv å være en veiviser for blinde, et lys for dem som er
i mørket. At de som hadde fått Guds lys i gave, kunne være veiviser
for de blinde og et lys for dem som er i mørket, - det var det sjette
fortrinn jødene smykket seg med. Disse billedspråkene: "veiviser
for blinde", og "et lys for dem som er i mørket", er i
seg selv lette å forstå. Ytterligere forklaring får vi når apostelen uttrykkelig
tilføyer: en oppdrager for uforstandige,
en lærer for umyndige. Ordet som er brukt for "uforstandige"
betyr egentlig umyndige barn. Og her menes ikke de som etter sin alder,
men som med bakgrunn i sin forstand er umyndige. Når jødene talte om hedningene,
så omtalte de dem vanligvis nettopp med disse betegnelsene: "de blinde",
"de som er i mørket", "de uforstandige". Det var for
slike de kunne være lærere og lys, fordi de eide Guds skrevne og konkrete
ord, som også apostelen sikter til når han tilføyer: siden du har den rette form for kunnskap og sannhet i loven. Grunntekstens
ord for "form" betyr at de i loven hadde et klart bilde, nærmest
et avtrykk av den sanne kunnskap om Gud og hans vilje. Det apostelen her
nevner, er det jødene selv klart roste seg av. Og det var altså ikke noe
galt ved det de roste seg av, for de roste seg av de virkelige verdiene
de hadde i sin lov. Dette forteller oss at i loven så de Guds vilje og
tanker, og dermed den rette kunnskapen og sannheten synliggjort. I den
loven de eide kunne de likesom ta og føle med hendene på Guds vilje og
vesen. Men
det apostelen her taler om, er klart ikke bare de fortrinn jødene virkelig
hadde. Det taler også om deres formastelige innbilninger om hvordan de,
gjennom disse sine fortrinn framfor hedningene, hadde det aller beste
forhold til Gud, hadde det saliggjørende lys og var utenfor all fare.
Det er disse falske innbilningene han nå straks vil til livs. Legg merke
til at han sier ikke: "du er en veiviser for blinde", men: du
"regner deg selv å være" det. Du har sånn tillit til alt du
har kunnskap om, at du mener du meget vel kan være en veiviser for blinde.
I denne formastelige ånd var det fariseerne fór over hav og land for å
kapre proselytter, eller nye medlemmer, ut av Herrens forsamling. Dette
holdt de for å være sine aller beste gjerninger. Det skulle markere deres
åndelige nidkjærhet for sjelene. Herren
Kristus bemerket til denne virksomheten deres, at når de selv var hyklere
og helvetes barn, så gjorde de deres nye tilhengere bare til det som verre
var (Mat 23:15). Men hvilken forestilling de selv gjorde seg om en slik
virksomhet, det kan en lett fatte. Når en misjonær reiser ut til hedninger
i mørket, for å gi dem Guds ord, måtte han da ikke bli sett på som et
lys i deres mørke? Akkurat slik anså nå jødene seg å være. Og hvis en
så samler i ett bilde alle de fortrinn jødene hadde, både virkelige og
innbilte: deres herkomst, deres hellige lovsamling, deres kunnskap om
Den sanne Gud, deres grunnlag for å dømme om hva som er godt og ondt,
oppdraget: å lære og lede hele den øvrige verden - ! Da må det bli en
forferdelig knusende tale for dem, de ordene apostelen nå retter mot dem
i det følgende: 21 - 24
: Du som altså lærer en annen, lærer du deg selv? Du som forkynner at
en ikke skal stjele, stjeler du? Du som sier at en ikke skal drive hor,
driver du hor? Du som har avsky for avgudene, raner du deres templer?
Du som roser deg av loven, du vanærer Gud ved å bryte loven! For på grunn
av dere blir Guds navn spottet blant hedningene, slik det står skrevet. Den
form grunnteksten uttrykker seg i, er meget sterk i disse fire versene,
som sammen utgjør en slags tilføyelse til de fire versene foran. Satsene
i disse fire versene kommer som sterke utrop. I det foregående hadde apostelen
regnet opp jødenes mange og store fortrinn. Men på et øyeblikk rykker
han nå hele denne skjønne trøstegrunnen ut under dem, samtidig som han
blottstiller all den styggedom og hykleri de skjulte under alt sammen.
Han sier: Du har et betydningsfullt navn. I loven har du den rette form
for all Guds kunnskap og sannhet. Du har den sanne Gud, og kjenner hans
vilje, slik at du kan lære hele verden, være en veiviser for blinde, et
lys for dem som er i mørke. Men - lærer du deg selv? Du forkynner at en
ikke skal stjele, men stjeler du? Du sier at en ikke skal drive hor, men
driver du hor? Du har avsky for avgudsbildene, men raner du templene deres?*
Dette var i sannhet forferdelige tordenslag mot den skinnfromhet og egenrettferdighet
som nettopp var så karakteristisk for jødene. *
I Rosenius' svenske bibel stilles det ikke spørsmål ved, men konstateres,
hvordan de lever, f.eks. Så lärer du ju icke dig själv, du som lärer andra.
Du som predikar, at man icke skal stjäla, du stjäl. Du som säger, att
man icke skall göra hor, du gör hor, osv. De
syndene apostelen her går inn på, var ikke bare tilfeldig valgte, for
likesom bare å nevne motsetningene til deres fortrinn. Nei, dette var
nemlig svært vanlige synder iblant dem. Den første synden han konkret
stiller dem overfor, er: Stjeler du? Pengebegjær og gjerrighet har klekket
ut mange metoder for å tilegne seg annen manns eiendom. Og det går fort
over i rent tyveri, svikefull framferd, eller uredelighet i handel. Snart
ved å undertrykke de fattige, men på en måte så det ikke formelt kan angripes.
Eller slik Kristus selv sier om de skriftlærde og fariseerne, som for
syns skyld holder lange bønner mens de "eter opp enkers hus"
(Mat 23:14). Slik blir religiøse øvelser brukt til å dekke over tyveriet.
Likeså var den kjødelige urenhetens synd mot det sjette bud svært utbredt
blant jødene, i horelevnet og ekteskapsbrudd. Dette forholdet omtalte
også Kristus ofte i sine straffetaler. Og dette foregikk altså på tross
av at de hadde den strenge loven som sa at slike skulle steines ( 3Mos
20:10, Joh 8:5). En tredje synd var at de indirekte ranet templet. Av
profetenes budskap ser vi at når det gjaldt deres ofring og avgifter til
templet, så drev de med svik og urettferdig framferd, slik at Gud (v/templet)
altså ikke fikk det som tilkom ham (se f.eks. Mal 1:8-14, 3:8-10, Neh..
13:10). Når apostelen nettopp nå konfronterer dem med slikt, så er det
en helt dagsaktuell situasjon han tar opp. Hans siktemål er å vise hvordan
jødenes fromhet er gjennomsyret av falskhet og hykleri. Dette
kunne han ha fortsatt å tale ennå mer om. Men nå samler Paulus alt det
han har sagt i en eneste sønderknusende sluttsats: Du som roser deg av loven, du vanærer Gud ved å bryte loven. dvs.:
nettopp ved at du roser deg av loven, og likevel bryter loven i din framferd,
så bringer du vanære over Gud og hans ord, "for på grunn av dere blir Guds navn spottet blant hedningene, slik
det står skrevet". Han sier m.a.o.: Den måten dere lever på,
gjør at når hedningene ser deres liv, og hører at dere roser dere av deres
forhold til den eneste sanne Gud og hans lov, så må de jo tenke at denne
guden og denne loven kan ikke være mye verdifull, når dere som er hans
folk fører et slikt liv. "Slik det står skrevet", dvs. hos deres
egne profeter hører vi jo Gud selv klage over akkurat dette, og sier:
"Da de kom til de folk som de kom til, vanhelliget de mitt hellige
navn, og det ble sagt om dem: Dette er Herrens folk" (Esek. 36:20).
Dette er selve tyngdepunktet i den knusende straffetalen Paulus gir jødene
her. Det
å påføre Guds navn vanry, dvs. vanhellige Guds navn ved sitt liv, er en
så fryktelig sak at et Guds barns hjerte fullstendig ville forgå, bare
med tanken på muligheten av å skulle kunne begå en slik synd. Her sier
altså apostelen at det var det jødene gjorde ved sitt liv. Og at det var
så åpenbart at selv hedningene, i åndelig mørke, kunne bedømme dette,
og av samme grunn kunne komme til å forkaste Herrens navn. La oss igjen
se for oss hvor høyt en jøde mente han stod over hedningene, på grunn
av de mange og vektige fortrinn en jøde hadde framfor dem. Hvordan så
han ikke medlidende ned på disse han karakteriserte som "blinde",
"som er i mørke", osv. Nå anklager apostelen ham for at hans
synder førte til at hedningene kom til å forakte og forkaste Gud. I sannhet
et forferdelig knusende oppgjør, det Paulus tar med dem her. Slik
må ethvert menneskehjerte knuses og tilintetgjøres, hvis der skal bli
en ny fødsel, et sant og salig trosliv, som er blitt til, og lever sitt
liv, av den nåde evangeliet forkynner. Og det var det apostelen hadde
som mål med denne knusende forkynnelsen: "å rydde vei for Herren",
å "senke hvert fjell og hver haug". Derfor måtte han ved sin
forkynnelse såre og bedrøve, for at hans herlige evangelium etterpå desto
bedre kunne lege og opplive. Men
det apostelen her sier om jødene, det passer dessverre altfor godt på
de fleste som går for å være kristne. Det gjelder ikke minst de skriftlærde
blant oss. De som leder andre, men ikke seg selv. Som rett og slett lever
et ubotferdig liv. Å, måtte hver og én som leser disse ord fra apostelen,
ta dem til hjertet og tenke etter om det passer på meg! Ved den hellige
dåp har Gud tatt deg inn i samfunn med seg. Du går kanskje til og med
fram og tar imot Kristi legeme og blod i nattverden. Du har kanskje riktig
god kunnskap om kristendommen, slik at du vitner for andre. Taler kanskje
om hvor nødvendig det er å omvende seg, om en sann tro og et hellig liv.
Men - hvordan er det med deg selv? Med ditt
hjerte, og ditt liv? Dette er
den rette måten å møte apostelens budskap på. Lever du selv i den omvendelsen
som er av Gud? "Ingen skapning er skjult for ham". Han kjenner
alt og alle. Lever du selv daglig helliggjørelsens liv, så du døder ditt
eget kjøtt, dets lyster og begjæringer? Eller kanskje kristendommen din
bare består i hva du vet, og kanskje taler? Du
sier kanskje: Selvsagt skal en frykte og elske Gud over alle ting. Men
i praksis dyrker du ennå dine småguder. Det har ikke ført til at du kommer
for nådestolen med frykt og klage over dette! Kanskje du holder fram Guds
bud for andre, men selv misbruker du Guds navn i det daglige. Selv bryter
du helligdagsbudet. Selv er du i det skjulte en dranker. Kanskje lever
du i hat til et menneske (du kan ikke fordra ham/henne). Eller du har
en hemmelig last? - Å, hele
din kristendom er jo da et forskrekkelig hykleri! Men Herren, den allmektige
og hellige, ser det. Han kjenner deg. På
denne måten "hoper du deg opp vrede til vredens dag, den dag da Guds
rettferdige dom skal bli åpenbart", - så sant Gud ikke lyver. Og
på denne måten gir du andre, som ser deg, grunnlag for å forakte og forkaste
den hellige læren du bekjenner deg til. Din ugudelige framferd blir til
trøst for dine nærmeste og de du treffer i arbeid og fritid, så de ikke
uroes i sin uomvendte tilstand. Du bidrar dermed til å forderve og forherde
dem som Kristus gav sitt liv for. Dette skal han en dag kreve deg til
ansvar for! Hvis du bare ikke bekjente deg til hans navn, så fikk din
synd ikke følger for andre enn deg selv. Men nå synder du på Herrens hellige
navn - og det rammer også dem han har kjøpt så dyrt. Om dette forholdet
er det Herren sier: "Hva har du med å fortelle om mine lover og ta
min pakt i din munn? Du hater jo tukt og kaster mine ord bak deg"
(Sal 50:16-17). Et
hjerte som ikke vil Herrens vei, griper til enhver mulig unnskyldning
for å kunne omgå den guddommelige sannheten som søker å vekke opp fra
den ulykkelige søvnen. Om nå Herren arbeider på et slikt menneske, så
det mister mange av disse unnskyldningene det klamret seg til, - men beholder
en eneste som det ennå griper til. Da er det forgjeves, alt det som var
virket i hjertet til dette menneskes frelse. Det blir da værende i sin
synd, kommer aldri til en rett omvendelse, og får aldri erfare hva en
sann tro og gjenfødelse vil si. Dette er grunnen til at apostelen så iherdig
forfølger jødene i alt de forskanser seg i. Ved at han viser den skarpe
kontrasten mellom det livet de levde - og deres kunnskap og alle deres
fortrinn, har han nå forsøkt å rive ned de skansene de hadde bygd ved
at de eide Guds ord og den mektige gudstjenesten, . Men
det stod ennå en skanse tilbake: De hadde omskjærelsen, det tegnet Gud
hadde gitt dem, på hans pakt med dem. Skulle heller ikke det bety noe?
Skulle vel Gud ha gjort en pakt med dem, og gitt dem så alvorlige bud
som stadfestelse på dette - og så skulle det ikke bety noe? Skulle de
stå der overfor Gud, på like fot med hedningene? Slike tanker møter nå
apostelen med disse ordene: 25-27
: For omskjærelsen er nok til nytte dersom du holder loven. Men er du
en lovbryter, da er din omskjærelse blitt til forhud. Om nå en uomskåret oppfyller lovens rettferdskrav, skulle ikke da denne uomskårne regnes
som omskåret? Og den som i ytre forstand ikke er omskåret, men oppfyller
loven, skal dømme deg, du som med bokstav og omskjærelse er en lovbryter. Selv
om den forberedende pakts innsegl ikke har noe å gjøre med oss som lever
i den nye pakt, så ligger det likevel en tankevekkende lærdom i det vi
nå skal lære om omskjærelsen. Vi skal legge merke til at omskjærelsen
enkelte steder i Skriften blir omtalt som et segl på rettferdigheten av
tro (Rom 4:11), på nådepakten. På andre steder igjen som et innsegl på
den første, lovens, pakt. Først
nevnes omskjærelsen som et segl på Herrens pakt med Abraham og hans etterkommere
(1Mos 17). Og når det gjelder den åndelige betydningen, så var denne pakten
selve den store nådepakten om rettferdiggjørelsen ved troen på Kristus.
Derfor ser vi at Paulus i brevet til galaterne holder denne Guds pakt
med Abraham opp mot loven. Han kaller den (pakten) "løftet"/"løftene",
og bemerker at denne "blir ikke gjort ugyldig av loven, som ble gitt
fire hundre og tretti år senere" (Gal 3:17). Guds pakt med Abraham
bestod i at Gud gav denne hans venn løftet om den ætt (sv: sæd) i hvem
alle jordens folk skulle velsignes. Og at Abraham trodde Guds løfte, trodde
på den velsignede sæden ("og dette er Kristus" - Gal 3:16).
"det ble tilregnet ham som rettferdighet" (Rom 4:3). Med
den helt bestemte måten (som det nå er redegjort for) pakten ble opprettet
mellom Gud og Abraham, skulle Abraham bli et forbilde for hele verden
på den eneste sanne frelsesvei, nemlig troen på Kristus. Derfor kalles
også Abraham for "alle troendes far" (Rom 4:11,16). På samme
måte kalles også alle de "som har tro", for "Abrahams barn"
(Gal 3:7). Nå sier altså Herren Gud, når han innstifter omskjærelsen,
at den skulle være et segl på denne hans pakt med Abraham (1Mos 17). Dermed
ble den jo et segl på nådens pakt. Derfor heter det da også i Rom 4:11
at Abraham "fikk omskjærelsens tegn til segl på den rettferdighet
av tro som han hadde fått da han var uomskåret". Dette er den første
betydningen omskjærelsen har i Skriften. Men på andre steder omtales omskjærelsen
i en fullstendig motsatt betydning, som lovpaktens segl. F.eks. når det
sies at den som lar seg omskjære, han skylder å holde hele loven (Gal
5:3). Eller som i vår tekst, at omskjærelsen
er nok til nytte dersom du holder loven. Men er du en lovbryter, da er
din omskjærelse blitt til forhud. Her
hører vi at omskjærelsen er lovpaktens segl. Hva kan dette bety, at samme
paktstegn blir gitt så forskjellig omtale i Skriften? Jo, her er nettopp
det lærerike som vi må tenke nøye over. Som en rød tråd gjennom hele Skriften
finner vi to totalt ulike riker som eksisterer ved siden av hverandre.
De menneskene som har nidkjærhet for Gud, vil en alltid finne vandrende
på to forskjellige veier: Noen under nådepakten, andre under lovpakten.
Slik var det også i Det gamle testamente. Derfor hadde også paktstegnet
deres disse to forskjellige betydningene. "Abraham hadde to sønner",
sier apostelen, "én med trellkvinnen og én med den frie kvinne"
(Sara). "I dette ligger en dypere mening. For disse kvinner er to
pakter. Den ene er fra berget Sinai, og den føder barn til trelldom. Dette
er Hagar. Den andre er fra det Jerusalem som er der oppe, som er fritt,
som er dens mor, og som føder løftets barn likesom Isak" (Gal 4:22-31).
Men disse to åndelige rikene har også Gud anskueliggjort ved to forskjellige
tidsepoker. Dermed fikk omskjærelsen, som var paktstegnet gjennom hele
Det gamle testamentes tid, denne tosidige betydningen. Først
var der en løftets tid, da loven ennå ikke var kommet. Denne tiden varte
fra det aller første løftet ble gitt, og til den dagen Gud gav dem loven
på Sinai. Da fikk hans pakt med Israel en ytre form, som en lovpakt. Men
vi husker hvordan apostelen sterkt påviser overfor galaterne at løftespakten
"blir ikke gjort ugyldig ved loven" (Gal 31:17). Gjennom alle
lovens strenge bud og trusler, var alltid et skinn av nådepaktens sol
synlig for dem som var innvidd i "troens hemmelighet". De som
i offerdyrenes blod så forsoneren som var lovet, og som de ventet på,
Israels forløser. I disse troendes historie, såvel som i Davids salmer
og i Hebr. 11, ser vi at til alle tider fantes det noen rette israelitter
blant folket. Disse rette "Abrahams barn", som vandret i Abrahams
fotspor og "ventet på Israels trøst". Apostelen sier at alle
disse ved troen "fikk vitnesbyrd om at de var rettferdige",
og at "Gud hadde behag i dem" (Hebr. 11:4-5). For alle disse
"løftets barn", som forstod at "loven var en tuktemester
til Kristus", så var Guds pakt med dem en nådepakt. Og for dem var
omskjærelsens tegn et "segl på rettferdigheten av tro som han (Abraham)
hadde fått da han var uomskåret". Men
for dem som bare så på det utvortes, og søkte sin rettferdighet i lovens
gjerninger, ble omskjærelsen et segl på lovpakten. Disse stod under lovens
vilkår. Og lovens vilkår er alltid den samme, nemlig at den som vil bli
salig må fullkomment holde hele loven. Dette taler apostelen om i Rom
4:4-5: "Den som har gjerninger, får ikke lønnen av nåde, men som
noe han har fortjent. Den derimot som ikke har gjerninger, men tror på
ham som rettferdiggjør den ugudelige, han får sin tro tilregnet som rettferdighet".
Derfor ser vi hvordan de forskjellige menneskene har forskjellig holdning
til ett og samme spørsmål, om veien til frelse. Når en skjelvende fangevokter
i Filippi spør: "Hva skal jeg gjøre for å bli frelst?", så får
han dette svaret: "Tro på Herren Jesus" osv. Men når en lovkyndig
kommer til Herren og stiller nøyaktig samme spørsmål, så nevner ikke Herren
ett eneste ord for ham om nåden og troen, men viser ham bare til lovens
bud, og sier: "Gjør dette, så skal du leve!" Herren taler til
menneskene etter hvilken holdning de selv har. Vi
har nå sett grunnen til at Paulus taler som han gjør til de jødene som
"setter sin lit til loven" (v.17). De så på omskjærelsen som
et segl på lovpakten. Derfor sa han: "Omskjærelsen er nok til nytte
dersom du holder loven. Men er du en lovbryter, da er din omskjærelse
blitt til forhud". Som det også er sagt i forbindelse med v.13, så
har det aldri vært apostelens mening at noe menneske virkelig kunne "holde",
dvs. fullkomment oppfylle, loven, og dermed stå rettferdig overfor den.
Hans hovedbudskap er jo det motsatte (se Rom 3:9-19). Han vil bare understreke
at: Vil du gå den veien, så må du oppfylle de vilkårene som gjelder! Og
vilkårene for veien under lovpakten er ikke bare å høre og vite om loven,
men fullkomment å oppfylle alt det den krever. For slik lyder lovens dom:
"Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt som står skrevet
i lovens bok, slik at han gjør det". Vil du ha trøst i lovpaktens
segl, så må du oppfylle det lovpakten innebærer. Hvis ikke, så bærer du
seglet som en bedrager, som har skaffet deg en falsk legitimasjon som
du viser fram for deg. Overfor Gud står du da bare som en uomskåret hedning.
For
å forstå disse versene må vi alltid huske på at apostelens hensikt med
dette budskapet, egentlig er å rive bort den falske trøsten i bare det
å eie nådemidlene, de ytre hellige
ting og seremonier. Han vil vise at den Gud vi møter i loven, bare ser
etter hjertet og lydigheten, ikke etter utvortes ting. Derfor sier apostelen
at det å være i Guds pakt, ikke avhenger av å eie seglet, men av å holde
pakten. Derfor føyer han også til her, at om nå en uomskåret oppfyller lovens rettferdskrav, skulle ikke da denne uomskårne regnes
som omskåret? Heller ikke her mener apostelen at hedningene hadde noen større
mulighet enn jødene til å holde lovens rettferdskrav, men taler igjen
bare ut fra den tenkte forutsetning. Bare for nok en gang å innprente
den sannheten at Gud ikke ser etter ytre fortrinn og tegn, men etter hjertets
lydighet. Så
går Paulus nå ennå lenger mot det mål han hadde med dette budskapet sitt,
å vise jødene at Gud ikke ser etter det ytre, og at ikke noe av dette
kan redde dem fra Guds rettferdige dom. Han tilføyer: Og
den som i ytre forstand ikke
er omskåret, men oppfyller loven, skal dømme deg, du som med bokstav og
omskjærelse er en lovbryter. Det han vil si er: Det er ikke bare det
at din omskjærelse ikke teller i Guds dom. Men du skal tvert imot bli
stilt overfor en desto hardere dom og bli fordømt, nettopp fordi du her
i livet eide disse fortrinn at du hadde Guds ord m.m. Han vil m.a.o. si:
Tenk deg at hedningene, som jo mangler alle de fortrinn du har, har holdt
loven. Da skal de dermed forøke din skam og dommen over deg, fordi du
i din tilfredsstillelse over alle dine fortrinn, har levd et liv der du
har overtrådt loven. Det er langt fra at dine mange fortrinn framfor hedningene,
skal føre til at du opplever noen mildere dom enn dem. På samme måte har
også Kristus talt i Mat 12:41-42, hvor han sier at menn fra Ninive, og
dronningen fra Syden, på den siste dag skal stå fram i dommen og fordømme
denne slekt. Bare fordi disse, som hadde et langt mer ufullkomment lys
og kunnskap om Guds rike, likevel omvendte seg. 28
og 29 :
For ikke den er jøde som er det i det ytre. Heller ikke er det omskjærelse,
det som gjøres i det åpenbare, på kjødet. Men den som er jøde i det skjulte,
han er jøde. Og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven.
En slik har sin ros, ikke av mennesker, men av Gud. Her
får vi apostelens egentlige mål med hans harde angrep på jødene. Han ville
det skulle føre til at de ble oppriktige. Til selvransakelse, og deretter
til den sønderknuselse som kunne virke at de ble nådesøkende og troende
Abrahams barn i Ånden. Her viser han hva som egentlig skjer med en synder
som blir omvendt og kommer til troen: Gjennom en indre åndens omskjærelse,
eller nyskapelse, blir han nå et sant Abrahams barn, en rett israelitt.
Et slikt menneske, troende og from i ånden, var Abraham. Og bare den som
likner ham i dette, er et rett Abrahams barn, en rett "jøde".
Apostelen
vil dermed bare kort ha sagt at alt "utenpå", alle ytre gjerninger
og hva du kan få til ut fra Guds lov, er alt sammen bare bedrag. Det er
bare hykleri, skuespill, fordi hjertet ikke er omskåret, er født på ny
og lever innfor Gud i den sanne omvendelse og tro. Det er stor forskjell
på jøde og jøde, "for ikke alle som stammer fra Israel, er virkelig
Israel". De fleste ble bare utvortes jøder. Selvsagt var det jo en
stor ting at de tilhørte det folk Gud hadde opprettet sin pakt med, at
de hadde fått paktens tegn/segl, at Gud hadde åpenbart seg for dem, og
de hadde Guds ord, den skjønne gudstjenesten og alle de hellige tingene
der. Men på tross av alt dette, så "hadde de djevelen til far"
(Joh 8:39-44), fordi de aldri hadde latt omvendelsens sannhet slippe til
i hjertet, så de kunne oppleve en omskaping av deres innvortes menneske.
Men
parallellen til oss nåtidens kristne ser vi lett. På kristen og kristen
er det stor forskjell. Selvsagt er det stort at vi allerede i dåpen er
kommet i samfunn med Gud, at vi har alt Guds ord, også Det nye testamentes
lys, og kan ta til oss alt det som hører med til en rett gudstjeneste.
Men selv med alt dette, så står det fast at "de har djevelen til
far", alle de som aldri er blitt født på ny i sin ånd, blitt omvendt
fra det forfengelige vesenet. De har ikke i sitt indre blitt fordømt av
Guds lov, og gjennom nåden i Kristus blitt saliggjort, så de nå lever
av ham og med ham. Dette er jo en klar og udiskutabel sannhet, som alt
Guds ord. Men
likesom Paulus sier: "Omskjærelsen er nok til nytte dersom du holder
loven", - så lyder det tilsvarende til oss: Din dåp er nok til nytte,
dersom du lever det nye livet som dåpen betegner: dvs. gjennom Den Hellige
Ånds fornyelse nå lever det nye livet i Kristus, samtidig som du døder
det gamle menneske. Er det ikke det som har skjedd med deg, så er du likevel
som en hedning innfor Gud - på tross av all din gudstjeneste, og med alle
de nådens fortrinn du har fått. Det er bare én forskjell: Din dom blir
mye hardere enn hedningenes, for "hver den som mye er gitt, av ham
skal mye kreves". Vi må aldri glemme at Herrens øyne først og fremst
ser etter det indre i menneskene. Og når det allerede i Det gamle testamente
var det indre som var hovedsaken, hvor mye mer da i Det nye testamentes
tid, slik Herren også sier: "Den time kommer, og er nå, da de sanne
tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet". Ikke
noe som helst sakrament, eller noen religiøs gjerning, ikke noe som helst
kristelig liv kan hjelpe deg, hvis du i ditt indre ikke lever med Gud.
Og likesom omskjærelsen skildret dødelsen av selve det medfødte forderv,
så taler den også om nødvendigheten av en ny fødsel, slik Jesus klart
sa det: "Uten at en blir født på ny, kan han ikke se Guds rike".
Bare de som er "født av Gud" er Guds barn (Joh 1:12-13, Rom
8:14). Og skulle så noen mene at alt er i orden når de er døpt, så må
han komme inn for Gud, og la hans ord og Ånd prøve seg. Har
du den nye fødsels klare kjennetegn: En
ny skapning? "Om noen er i Kristus, da er han en ny skapning,
det gamle er forbi, se alt er blitt nytt" (2Kor 5:17). Allting nytt!
Forstanden, hjertet, sinn og hug, tale, ja hele livet har fått en ny retning.
Alt er helt annerledes enn hos de naturlige menneskene. Er det ikke det
som er skjedd med deg, så hjelper dåpen deg like lite i Guds dom, som
omskjærelsen hjalp de vantro jødene. Men er du blitt et slikt nytt menneske
som skildret ovenfor, da har du all nytte av din dåp, som også apostelen
sier her: "Omskjærelsen er nok til nytte dersom du holder loven". |