Vers 20 21 22 23 24 og 25 26 og 27 20 : Og fredens Gud skal snart knuse Satan under deres føtter. Vår Herre Jesu Kristi nåde være med dere! Amen. Og
fredens Gud skal snart knuse Satan under deres føtter.
Den kjensgjerning at vi ikke kan stå imot og overvinne forførelser, men at Gud selv
må gjøre det, ligger til grunn for at Paulus brått kommer med denne tilføyelsen
til sine formaninger. Og når han her bruker betegnelsen «fredens Gud»,
så har det helt sikkert sammenheng med de brytninger og splittelser i
menighetene som han har talt om her (v.17). Vi finner akkurat tilsvarende
sammenheng i 2Kor 13:11 der han først formaner: «Ha det samme sinn, lev
i fred med hverandre!», og så straks tilføyer: «Og kjærlighetens og fredens
Gud skal være med dere!» Men så ser vi Paulus i dette forholdet begynner
å tale om vår arvefiende, Satan, og sier at Gud skal knuse Satan under
våre føtter. Dermed lar han det være klart at det egentlig er denne sjelenes
fiende som driver sitt spill gjennom tvister og splittelsene som oppstår
mellom de kristne. Når
altså noen begynner å lære noe blant de kristne som strir mot «den lære
som dere har tatt imot», og det så oppstår splittelser og frafall fra
læren, så er ikke dette bare små mellommenneskelige uoverensstemmelser,
slik vi ofte tror. Det er tvert imot et listig angrep av den onde selv;
Satan. Tenk bare etter hva følgene
virkelig blir etter frafall fra den rene lære. Vi mister jo vårt eneste
faste holdepunkt. Det skapes usikkerhet omkring sannheten. Samfunnet med
nådesøsken splittes opp i uenighet, hat, onde mistanker osv. Mens all
verdens selvsikkerhet tvert imot styrkes. Da skjønner du at Satan har
vært der og sådd ut sin gift. For Satan er ikke noe tomt bilde i tankene.
Nei, det som ligger igjen etter ham vitner om hans vesen: «slangen som
forførte Eva med sin list» (2Kor 11:3). «Han som kalles djevelen (den
som bakvasker) eller Satan (motstander)» (Åp 12:9), «denne tidsalders
gud» (2Kor 4:4), en «morder» og en «løgner» (Joh 8:44), som snart «går
omkring som en brølende løve» (2Pet 5:8), snart «omskaper seg til en lysets
engel» (2Kor 11:14). Denne
fienden vet meget godt hva han oppnår bare han kan skape et visst avvik
fra læren. Som vi tidligere har vist, er hans nidkjærhet på dette område
så enormt og pågående at det ikke vil finnes kristne noe sted som vil
kunne beholde samdrektighet og enhet i det gamle og gode Ordet, hvis ikke
Herren gjør et under med sin beskyttende nåde og makt. Går vi rundt og
er selvsikre, vil alltid splittelse og frafall fra læren komme. Men hvis
vi lyder apostelens formaning (v.17) og går med gudsfrykt og bønn til
Herren, så vil han også gjøre det Paulus lover oss her: «Fredens Gud skal
snart knuse Satan under deres føtter». Ordet
«snart» går på det trøstens forhold at alle disse nye lærene Satan bruker
for å uroe menigheten, snart skal forsvinne. De har bare en kort tid på
seg. Mens derimot den gamle sannheten som er blitt angrepet, står fast
fra slekt til slekt, fra den ene tidsepoken til den neste. I 2Tim 3:9
sier Paulus om forførere at «de skal ikke komme videre, for dårskapen
deres skal bli åpenbar for alle». For våre utålmodige hjerter kan vel
dette synes å drøye vel lenge. Men for den langmodige Gud er det bare
en kort tid (konf. Luk 18:7-8). Han sier: «Se, jeg komme snart!». Satan
vet også i stor vrede «at han har en kort tid» (Åp 12:12). Men
legg merke til hvor lærerikt apostelen taler her! Han sier det er Gud
som skal knuse Satan - men samtidig at det skal skje «under våre føtter».
Med ordvalget: å «knuse Satan under føttene» minner Paulus oss om det
første løftet; at «kvinnens ætt skal knuse slangens hode» (sv: kvinnans
säd skall söndertrampa ormens hovud). Og dette løftet ble fullkomment
oppfylt da Kristus med sin død «tok makten fra ham som hadde dødens makt
- det er djevelen» (Hebr. 2:14). Men det som så gjenstår, er at Herren
også, når det gjelder den makt Satan har til å friste og forføre, vil
hjelpe oss og bryte ned hans gjerninger i våre åndelige kamper. Det er
dette Paulus taler om her. Og da sier han altså at de føtter Satan nå
skal knuses under, er våre føtter. Men likevel at det er Gud som knuser
ham, «fredens Gud», ja, fredsfyrsten, den eneste som er Satan overmektig.
Her
lærer vi hva som foregår i de åndelige kampene: Det er Kristus som utkjemper kampen - men i og gjennom oss! Kristus gjør det med sin Ånd og sitt ord som
tas imot i våre hjerter. Og likevel slik at all kraft er i Herren og av
Herren alene. Lar vi bare den tanken slippe til at med vår forstand og
omtenksomhet skal vi nok greie det, - så blir det Satan som knuser oss.
For da kan ikke Kristus få gitt oss sin
kraft (2Kor 12:9). Men jo dypere vår erkjennelse er av at vi ikke
er i stand til noe som helst overfor denne veldige fienden, jo mer vi
setter vårt håp utelukkende
til Kristus, desto snarere kan han knuse Satan under våre føtter.
Da tilintetgjør han Satans verk blant oss, så vi kan gå ut av striden
med seier og fryd, og prise Gud for det underet han har gjort. Det er
slik det foregår i hver eneste åndelig strid - slik også i den disse versene
taler om. Måtte så Herren Kristus være vårt eneste håp og hjelp! Det samme
ønsket slutter også Paulus med: Vår
Herre Jesu Kristi nåde være med dere! Amen.
Dette er den hilsen og ønske Paulus ofte avslutter med, som en oppsummering
av alt vi behøver til liv og frelse. Vi har jo alt i «vår Herre Jesu Kristi
nåde». Hvis vi har den med
oss, så er alt vel. Da går det rett og godt for oss i alle mulige kamper
og farer. Måtte da vår Herre Jesu Kristi nåde også virkelig være med oss
alle, nå og for alltid! «Vår
Herre Jesu Kristi nåde». I disse korte ordene ligger både kilden til og
summen av alt godt som vi både her i livet og i all evighet mottar fra
Gud. I Kristi nåde ligger alle Guds rikes største skatter og velsignelser:
Først og fremst Kristi personlige miskunnhet og kjærlighet. Dernest alle
velgjerningene han som vår frelser, forsoner, som den som helliggjør og
som vår hyrde, lar komme over oss. Der vår Herre Jesu Kristi nåde er,
der er himmeriket. Der er syndenes forlatelse og Faderens fullkomne vennskap.
Der er Den Hellige Ånd med hele sitt verk i sjelen. Ja, der er evig liv
og salighet. Med
denne avslutningen uttrykker Paulus sitt hjertes innerste ønske for denne
Guds menighet. Han ønsker dem alt dette gode som hans eget hjerte var
fullt av, og derfor strømmer ord som dekker alt dette, ut av seg selv.
Han vil ikke at en éneste blant dem skal mangle Kristi nåde. Han ønsker
Herren Kristi nåde skal være med både de svake og de sterkere, med de
yngste barna og med fedrene, med de mest trofaste og med de som ofte feilet.
For alle trengte de vår Herre Jesu Kristi nåde. 21
: Min medarbeider Timoteus
og Lukius, Jason og Sosipater, mine landsmenn, hilser dere. Først
har altså Paulus skrevet ned sine egne hilsener. Og i den forbindelse
avbrutt seg selv med sterke advarsler mot arbeidere som fører til splittelse
og frafall fra den rene lære. Så bærer han fram hilsener fra sine nærmeste
medarbeidere i Korint som han nå besøkte. Den første er Timoteus, hans
medarbeider i evangeliets tjeneste. Fra ham hilser han i mange av sine
brever. Timoteus var en spesiell Herrens tjener. Vi ser Paulus skriver
om ham at «Jeg har nemlig ingen andre med samme sinnelag, som så oppriktig
vil vise omsorg for deres åndelige ve og vel» (Fil 2:20). Timoteus er
den Paulus gir sin mest rosende omtale (Ap.gj. 16:1, 1Tim 1:2, 1Tess 3:2
m.fl.). I tillegg til Timoteus hilser så Paulus fra tre andre menn som
Paulus i kjærlighet skildrer som sine slektninger (sv: Lukius, Jason og
Sosipater, mina fränder, hälsa eder). Mer om disse i Ap.gj. 13:1, 17:5-9,
20:4. 22
: Jeg, Tertius, som skrev ned
dette brevet, hilser dere i Herren. Paulus
dikterte gjerne brevene sine for skrivere (konf. 2Tess 3:17). Men han
har også skrevet brev «med sin egen hånd» (Gal 6:11). Når han forfattet
det store Romerbrevet, hadde han altså Tertius som skriver. Paulus har
begynt å diktere hilsningene fra vennene. Så kan det se ut som om Tertius
har brutt inn med ønske om også selv å få skrive ned sin hilsen. For vi
ser Paulus fremdeles har tre andre brødre han skal hilse fra (v.23). Men
vi ser hvordan Paulus selv i småting ønsket å glede brødrene sine. Tertius
fikk bryte inn med sin egen hilsen. Navnet Tertius tyder på at han var
en romer. Da kan vi også tenke oss den glede og kjærlighet han la i denne
hilsenen, og den fryd i ånden han har hatt når han skrev ned hele dette
brevet til brødrene i Rom. Tertius
har ikke bare sittet og skrevet dette som en leid og likegyldig skriver.
Med hele sitt hjerte har han fulgt med i budskapet som den store apostelen
dikterte. Han var en bror i troen. Derfor sier han også: «Jeg hilser dere
i Herren». Dvs. som et lem i Herren Kristus hilser jeg dere som også er
lemmer i ham og medarvinger til det evige liv. Tertius har uten tvil vært
svært lykkelig over å få skrive ned dette brevet til romerne. 23
: Gaius, min vert og vert for
hele menigheten, hilser dere. Erastus, bykassereren, hilser dere, og det
samme gjør Kvartus, en bror. «Gaius,
min vert og vert for hele menigheten» sier Paulus. Denne Gaius er uten
tvil den samme som vi ser nevnt i 1Kor 1:14, som en av de to Paulus untaksvis
hadde døpt. Og nå bor Paulus i hans hus, akkurat som han, første gang
han kom til Korint bodde hos Akvilas og deretter hos Justus (Apg 18:1-7).
Her får vi da vite hvem det var Paulus bodde hos nå, og hvor altså det
herlige Romerbrevet ble skrevet. Det har i sannhet vært et velsignet hus,
der en så viktig del av Den Hellige Skrift ble forfattet. Og når Gaius
tok imot Paulus som gjest i sitt hus og lot ham få et rom hvor han kunne
skrive, da fikk han sikkert nok også erfare det vi leser i Hebr. 13:2.
Gjennom gjestfrihet «har noen hatt engler på besøk uten å vite det». Men
Gaius er ikke bare vert for apostelen, men også «for hele menigheten».
Grunnen til det kan være at han hadde så stort husrom at de troende i
Korint hadde sine sammenkomster hos ham. Eller det kan bety at der ble
mange besøk fra folk i menigheten så lenge Paulus var der, og at Gaius
var gjestfri og tok godt imot alle. Begge deler var uten tvil tilfelle.
Nå har han fått den store nåden at apostelen bodde i hans eget hus og
var opptatt med å forfatte sitt hellige skriv til Rom. Da kunne ikke Gaius
la denne muligheten gå fra seg til også selv å få sendt en hilsen til
Guds menighet i Rom, på samme måte som de andre. Så
hilser også Erastus, bykassereren, til de kristne i Rom. Denne hilsenen
har en spesiell lærdom til oss. Vi ser en troende, varm kristen, en av
Paulus’ venner, som ber om å få hilse til en flokk brødre i Rom som han
kanskje ikke en gang kjente. Og det vi spesielt skal merke oss, er at
dette er en offentlig tjenestemann i en hedensk by. Han tjener en hedensk
befolkning som deres bykasserer. Det lærer oss at en sann kristendom ikke
krever at vi skal skille oss ut så vi ikke kan ha vanlige stillinger i
samfunnet, selv om samfunnet er ugudelig. Så lenge verden selv ikke avsetter
oss fra våre stillinger, skal vi stille og trofast utføre arbeidet og
tjene dem vi er satt til å tjene. Vi skal bare vokte oss så vi ikke blir
lik verden i deres syndige liv, eller i trang etter å tekkes mennesker
på et eller annet område kommer i skade for å fornekte vår Herre Kristus.
Der er ikke noe som helst galt i selve embetet. Det er en Guds ordning
(kap 13:1-6). Hvis vi skjøtter arbeidet i tro og gudsfrykt, så er alt
sammen hellig og velbehagelig for Gud. Erastus, som forvaltet bykassen,
var like hellig for Gud som Gaius, som var vert for både apostelen og
hele menigheten. Til
slutt hilser også «Kvartus, en bror» (sv: och brodern Kvartus). Dette
betyr ikke at han var Erastus’ bror, for da ville språkbruket røpet det.
Nei, her siktes det til det åndelige
brorskapet. Paulus hadde ikke noe annet han kunne nevne, som fremhevet
Kvartus, enn at han var «en bror». Men så er dette også den største
heder og ærestittel for alle kristne. At Erastus var bykasserer, var ikke
så stort som at han var en bror i Kristus. Nei, ikke en gang det at Gaius
var vert for hele menigheten, kunne sidestilles med den ære at han var
en kristen. Det åndelige brorskapet var da også det viktigste i alle disse
hilsenene. Derfor avsluttes også alle hilsenene ganske enkelt med denne
påminnelsen om at Kvartus var en bror. Nå var alle hilsenene uttrykt.
Da begynner apostelen å tenke på avslutningen på brevet. Og i den samme
kjærlighetens ånd han har lagt i sine brødres hilsener, lar han ennå en
gang sitt hjertes bønn og velsignelse strømme mot den romerske menigheten.
Han
nedber Kristi nåde over brødrene. Så løfter han blikket fra brødrene opp
til sin store Gud. En sterk lovprisning stiger opp til Gud for all den
nåde og velsignelse han hadde gitt, og som også i framtiden var mektig
til å styrke dem. Han sier: 24
og 25: Vår Herre Jesu Kristi
nåde være med dere alle! Amen. (C. O. R’s Bibel utelater dette v.24)
Han som makter å styrke dere etter
mitt evangelium og forkynnelsen av Jesus Kristus, etter åpenbaringen av
hemmeligheten som har vært holdt skjult fra evige tider, Når
apostelen nå er i ferd med å avslutte dette veldige brevet, ser han tilbake.
Han dveler ved de uendelige nådens rikdommer vi har i Kristi evangelium.
Er også opptatt med at de kristne må grunnfestes i nåden. Men han vet
at alt sammen er av Gud, både gaven og at de må bli bevart. Da fylles
hjertet av tilbedelse og denne lovprisningen til den store og nådefulle
Gud og hans evangelium som nå var blitt åpenbart for alle mennesker. På
samme måte gikk det også da han skulle avslutte de tre kapitlene hvor
han talte om Guds underlige og nådefulle råd til frelse for verden (kap.9,
10 og 11). Da brøt han også ut i en herlig lovprisning: «Å, hvilken dybde
av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer
er og hvor uutgrunnelige hans veier!...For av ham og ved ham og til ham
er alle ting. Ham være æren i all evighet! Amen» (Rom 11:3-36). At Paulus
slik åpent gir uttrykk for sin lovprisning over all den trøst han så i
Gud og hans evangelium, kunne selvsagt bare ha sin grunn i et naturlig
behov for å gi uttrykk for hjertets følelser. Men det kunne også være
den bevisste hensikt å la nådesøsknene få ennå et oppmuntrende ord med
i brevet. Han
som makter å styrke dere.
At de kristne skulle bli grunnfestet i evangeliets sannhet var selve hovedformålet
for hele brevet (konf. kap.1:11). Nå sier apostelen at det er bare Gud
som er i stand til å grunnfeste oss. Når vi erfarer at selv er vi ikke
i stand til dette, behøver vi altså ikke fortvile. Det er Gud som skal
gjøre dette. Det er med «Guds veldige kraft» vi skal bevares. Det samme
sier Peter, at det er «ved Guds kraft vi blir bevart ved troen til den frelse som er
ferdig til å bli åpenbart i den siste tid» (1Pet 1:5). At Gud er «all
nådes Gud». At det er Gud «som kalte oss til sin evige herlighet», Gud
som «dyktiggjør, grunnfester, styrker og befester oss» (1Pet 5:10). Men
for at vi virkelig skal kunne kjenne den trøsten vi har i alt dette, kreves
det først at vi har klart for oss den fryktelige tilstanden vi står i
hvis vi noen gang skulle ha falt ut av nåden, være kommet bort fra det
livet som er av Gud. Dernest at vi erkjenner hvor totalt maktesløse vi
står overfor alle våre åndelige fiender. Da
blir dette den store trøsten for oss; at hos Gud er det både vilje og
makt til å bevare oss til det evige liv. Dette talte Paulus meget sterke
ord om i kap.8:31-39. Der talte han først om Guds bestemte vilje til å
frelse oss, om Guds brennende kjærlighet. At han «ikke sparte sin egen
Sønn, men gav ham for oss alle». Og da spør Paulus straks: «Hvordan skal
han kunne annet enn å gi oss alle ting med ham?» Og så avslutter han triumferende:
«Jeg er overbevist om at verken død eller liv, verken engler eller myndigheter
eller makter....skal være i stand til å skille oss fra Guds kjærlighet,
den som er i Kristus Jesus, vår Herre». Tror vi dette, og hele tiden holder
dette klart for oss, da stemmer vi nok også i med lovprisningen til Gud:
«Bare ham tilhører æren ved Jesus Kristus i all evighet!» Men hvis noen
spør hvordan vi skal kunne grunnfestes så vi kan bli bevart til evig liv,
da svarer apostelen: etter
mitt evangelium og forkynnelsen av Jesus Kristus.
«Etter mitt evangelium», gjennom den forklaringen på hvordan Gud har villet
frelse menneskene, som jeg nå har gitt dere. Når Paulus bruker uttrykket
«mitt evangelium», understreker han sin overbevisning om at han er en
utvalgt apostel med myndighet til i Kristi navn å lære verden veien til
frelse. Men samtidig antyder han med dette uttrykket at det vil komme
mange andre som også forkynner noe de gir ut for å være Guds evangelium,
men som slett ikke er det. Etter store og herlige åpenbaringer av Kristus
var denne apostelen så hellig overbevist om den rette sannheten at han
kunne si: «Selv om vi eller en engel fra himmelen forkynner dere et annet
evangelium enn det vi har forkynt for dere, han være forbannet!» (Gal
1:8). Men da var det også en presis og god støtte for de enfoldige at
han her kort og godt uttrykte det slik: «etter mitt evangelium» (så de
straks kunne vite hva som var det rette evangeliet). «Og
forkynnelsen av Jesus Kristus». Dette er et forklarende tillegg til «etter
mitt evangelium». Paulus sier m.a.o.: Mitt evangelium er forkynnelsen av Jesus Kristus
(konf. Apg 5:42, 1Kor 2:2). Og i dette budskapet er det de troende bør
«styrkes», eller grunnfestes, så de kan bli faste og urokkelige. De skal
ikke la seg trekke inn i menneskelige spekulasjoner om hvordan vi blir
frelst. Dette som nettopp fører til svermeri, og drar over seg Guds rettferdige
straff fordi de ikke har nok med den store nåden at Gud har gitt oss sitt
ord fra himmelen. Nei, la oss holde fast ved «det som var fra begynnelsen»
(1Joh 1:1), ordet om Jesus Kristus, han som ble vår frelse etter Guds
utvelgelse før verdens grunnvoll ble lagt (Ef 1:4). Han som ble forkynt
for våre første foreldre allerede på syndefallets dag. Og som deretter
gjennom utallige vitnesbyrd i ord og forbilledlige handlinger står fram
over alt i Skriften. Ordet
om Kristus er hele Skriftens kjerne og midtpunkt. «I bokrullen er det
skrevet om meg» sier han (Hebr. 10:7). Ikke bare den forbilledlige loven
om ofringene, men også den loven som «var inngravert med bokstaver på
steiner» (2Kor 3:7), viser bare til Kristus. For den har som mål å utmatte,
knuse og drive oss til nådestolen i hans blod
(Rom 5:20-21, Gal 3:24). Så er da Kristus helt konkret innholdet
og siktepunktet for enhver evangelisk forkynnelse. Men vi skal ikke stadfestes
i troen på evangeliet bare slik vi finner det åpenbart i Det gamle testamentes
profetier og forbilder. Det skal også skje gjennom den fullendte forkynnelsen
om Kristus, etter det klare lyset som ble tent gjennom oppfyllelsen
av profetiene, gjennom Kristi fullbrakte verk og utgytelsen av Ånden.
Det er dette Paulus tenker på med tilføyelsen: etter
åpenbaringen av hemmeligheten.
Den hemmeligheten Paulus tenker på her, er nettopp den Guds viljes hemmelighet
om hvordan vi skulle bli frelst, som først ble virkelig åpenbart gjennom
evangeliets fulle lys (konf. Ef 1:9 og v.4). At også hedningene skulle
bli innbudt til Kristi nåderike, var også en del av denne hemmelighet
(konf. Ef 3:3-6). Men bare en del. Samtidig var dette noe som hadde stor
betydning for å fatte den egentlige hemmeligheten. For nå ble det klart
at lovens gjerninger ikke var nødvendige for å bli rettferdige innfor
Gud. Nå skulle altså tvert imot ville hedninger, som ikke en gang hadde
hørt om loven og langt mindre hadde oppfylt den, kunne få ta imot nåde
og rettferdiggjørelse bare ved troen på Kristus. Da lå det jo i dette
det sterkeste bevis på evangeliets grunnleggende budskap om at vi frelses
bare av nåde gjennom den énes rettferdighet, den énes lydighet. Vi
ser at Paulus i kap.9:30 også bruker dette at hedningene fikk del i Kristi
rike, for å fremheve nåden. Der vektlegger han nettopp dette at de ikke
en gang «søkte rettferdighet», og likevel har fått rettferdighet ved tro.
Mens Israel, som søkte rettferdighet, ikke fikk den. Bare fordi de ikke
tok imot den ved tro, men søkte den gjennom lovgjerninger. Og når Paulus
da her uten noen nærmere forklaring bare taler om «åpenbaringen av hemmeligheten»,
må vi forstå det som den hemmelighet han gjennom hele brevet aller mest
har vært opptatt med måtte bli åpenbart. Vi ser at straks han i de to
første kapitlene grundig har vist at både jøder og grekere alle var fulle
av synd, og så i kap.3:21 begynner å forkynne hovedinnholdet i evangeliet,
så sier han: «Nå er derimot Guds rettferdighet blitt åpenbart uten noen
lov, den rettferdighet som er bevitnet av loven og profetene». Der ser
vi at selve hemmeligheten, det som
«er blitt åpenbart»,
er Guds
rettferdighet. Men
så tilføyer han straks: «uten noen
lov». Det var dette han ville bevise så sterkt ved å tale om at også
hedningene ble benådet. Vi fatter sammenhengen hvis vi holder klart for
oss hvor dypt den oppfatningen satt hos jødene at de gjennom sin lov og
gudsdyrkelse hadde alt i orden. Gjennom
hele Romerbrevet åpenbares den rene og klare læren om Guds vei til frelse.
At alle står like skyldige for Guds øyne, uansett hva vi har gjort eller
gjør. For vi har alle overtrådt, og bryter stadig Guds lov. Og vi frelses
utelukkende ved forløsningen i Kristus Jesus, så snart vi tar imot den
ved tro. Det er altså dette - som fremdeles, i dag, er den dype hemmeligheten
for ethvert menneskes natur. Og som har vært apostelens store hovedemne
gjennom hele brevet - det er
dette som er den store hemmeligheten som han også her i sin avsluttende
lovprisning har i tankene. Selv når han i det første kapitlet taler om
hva han ville gjøre for romerne (v.15-17), så er det «å forkynne evangeliet»
(v.15). Og i v.17 taler han om hva det er som dermed skal «åpenbares». Han sier: «for i
evangeliet åpenbares Guds rettferdighet». Det er dette som er
hemmeligheten det siktes til i ordene «åpenbaringen av hemmeligheten». som
har vært holdt skjult fra evige tider (sv:
som under eviga tider varit förtegat). Dette kan synes noe underlig. Vi
vet jo at Herren fra verden ble til har talt til menneskene om en Frelser
som skulle komme, og med utallige forbilledlige handlinger og profetier
forberedt hans komme. Men saken avklares når vi innser at her taler apostelen
om Kristi evangeliums «høylyse dag», - sammenliknet med Det gamle testamentes
morgendemring gjennom profetiene og forbildenes dunkle antydninger. Denne
sammenlikningen bruker han også i 2Kor 3, der han sier (v.10): «For det
som slik delvis ble herliggjort
(gjennom GT’s profetier og forbilder), har nå ingen herlighet sammenliknet
med den herligheten som er så mye mer overveldende» (altså den som stråler
fram gjennom «Åndens tjeneste» (v.8) eller «rettferdighetens tjeneste»,
forkynnelsen av evangeliet i nytestamentlig tid. Nå
er det oppfylt, alt det profetiene mer eller mindre dunkelt forkynte skulle
skje. Nå har vi sett Kristus fødes, lide, dø og oppstå. Og vi har hørt
apostlene i Åndens høylyse dag utlegge Det gamle testamentes løfter, og
på det mest nøyaktige beskrive troens vei. - Da
åpenbares selv Det gamle testamentes evangeliske budskap så vi
kan synes de var like klare som en av apostlenes ord i Det nye testamente.
Men det var altså slett ikke slik, for da
var ennå ikke alt fullbyrdet!
Da var løftene om Kristi første komme til jord like dunkle for fedrene,
som løftene om hans gjenkomst på dommens dag, og som den evige frelsen
er like dunkel for oss i vår tid. Enkelte
Guds barn har ganske visst et levende lys over dette. Men hvor mye mer
levende skulle vi ikke sett det, nå som det alt sammen er fullbyrdet,
oppfylt? Da ville vi se at hele vårt liv i troen og håpet hittil bare
har vært som en vandring i mørket, - sammenliknet med den overbevisende
klarhet vi ser alt i etter at det står fullt opplyst for hjertet vårt.
Akkurat slik var forskjellen mellom det lyset Kristi tid førte med seg,
sammenliknet med det som kunne utledes av Det gamle testamentes løfter
og skyggebilder. Disse kan nærmest sammenliknes med gåter, og løsningen
på gåtene har en da i Det nye testamente. Augustin
sier: «Det nye testamente ligger skjult i Det gamle. Og Det gamle testamente
ligger oppslått i Det nye». Derfor sammenliknes Kristus og evangeliets
fulle lys med solen, «rettferdighetens sol». Mens det profetiske ord derimot
sammenliknes med «et lys som skinner på et mørkt sted inntil dagen gryr»
(2Pet 1:19). For nå, i Det nye testamentes tid, kunne apostlene si: «Vi
var øyenvitner til hans herlighet» (v.16), «Ordet ble kjød og tok bolig
iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne har
fra Faderen» (Joh 1:14), «det som vi har sett med våre øyne, det som vi
har skuet og våre hender har rørt ved....det forkynner vi dere» (1Joh
1:1-3). Så kom i tillegg den store pinsedagens veldige utgytelse av Ånden
over apostlene. Da var de endelig istandsatt til å gi videre denne fullstendige
rettferdiggjørelseslæren som vi bare finner i deres skrifter. Det er dette
Paulus taler om her, for å vekke oss opp så vi lovpriser Gud og fryder
oss. Bare den som har fått det fulle lyset over frelsens vei, kan si at
hemmeligheten hadde «vært holdt skjult (sv: varit förtegat) fra evige
tider». 26
og 27
: men som nå er blitt åpenbart
og ved de profetiske skrifter gjort kjent for alle folkeslag, etter den
evige Guds befaling, for å virke troens lydighet - den eneste vise Gud,
bare ham tilhører æren ved Jesus Kristus i all evighet. Amen. men
er nå blitt åpenbart....og gjort kjent.
At hemmeligheten nå er blitt kunngjort ved de profetiske skrifter kan oppfattes dels som at når profetiene
gikk i oppfyllelse, falt et nytt og klart lys over deres budskap, slik
at evangeliets hemmelighet nå ble åpenbart for alle fattige sjeler. Dels
kan det gå på det faktum at både Kristus og apostlene alltid belyste og
stadfestet sin forkynnelse med profetenes skrifter. Over alt, både når
Kristus talte og i apostlenes brever, ser vi at de henviste til Skriften;
til Moses og profetene. Særlig overfor jødene var dette et nyttig middel
til å overbevise dem om sannheten. Men
Paulus sier videre at hemmeligheten er blitt åpenbart og gjort kjent etter
den evige Guds befaling. Dette er en tilføyelse som er full av
trøst. Legg merke til at det skjedde «etter den evige Guds befaling»!
Det er hans alvorlige vilje at vi skal få del i hans rådslutning, skal
få ta imot troen og bli frelst. Hvis vi altså nå gjerne vil vite hva slags
holdning den store Gud i himmelen har overfor oss, og hva han til slutt
vil gjøre med oss, uverdige syndere, - så hører vi her på nytt at det
var «den evige Guds befaling» at det glade budskap skulle forkynnes «for
alle folkeslag», «for alle hedningfolk». Dette Jesu Kristi evangelium
som forkynner at vi gjennom syndefallet alle sammen ble så fordervet at
«ikke ett eneste menneske blir rettferdiggjort for Gud av lovgjerninger»
(Gal 2:16). Men at derfor har så Gud i sin barmhjertighet og visdom fra
evighet av gitt oss et annet stedfortredende menneske; den andre Adam.
Så vi bare ved hans lydighet skal bli rettferdige. Så vi bare ved troen
på ham skal få være fullstendig
fri fra lovens dom. Slik at selv mens synden dessverre ennå bor i oss,
ja, til og med av og til bryter ut, skal vi likevel være så rene og velbehagelige
for Gud som om vi aldri hadde hatt noen synd. Slik
har vi jo hemmeligheten forkynt og åpenbart gjennom Kristi evangelium.
Og det har altså skjedd «etter den evige Guds befaling». Det er altså
Guds alvorlige vilje at vi skal tro dette, og ha den fred som bør følge
en slik nåde. Dette er altså den evige Guds sinnelag overfor oss, ja,
overfor «alle folkeslag». Til og med slike mennesker som har sølet seg
til i de aller groveste synder og elendighet. Kristi evangelium er etter
Guds befaling forkynt for alle
folkeslag. Det vil si at det er Guds befaling og klare hensikt
at alle folkeslag skal få ta imot det glade budskap. Da Kristus var gitt
all makt i himmel og på jord, gav han også sine vitner den samme befalingen:
«Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for hele skapningen»». Dette
er altså «den evige Guds befaling». Etter sitt vesen er Gud evig. Han
var til før alt annet. Han er fra evighet til evighet. Og må derfor være
fullkomment uforanderlig. Men da må han også i dag, også i denne stund,
ha det samme omsorgsfulle sinnelag som vi ser åpenbart i denne «befalingen».
Å, måtte vi da også ta dette til oss, og tro dette! Så ville vi nok også
begynne å elske og lovprise ham. Både Skriftens ord og all erfaring vitner om at selv de verste fiender, bare de får vite at Gud
er så uendelig nådig, bare de får Åndens lys over dette, så begynner de
å elske ham inderlig. De begynner å gråte over sin egen ondskap og ulydighet
mot en så nådig Gud og Far. Da vender de om til ham. Nå vil de være hans
lydige barn. Det
er på denne måten Gud har villet vinne syndere: Gjennom sin «överflödande»
nåde.
Derfor
kommer også apostelen straks med denne tilføyelsen: for
å virke troens lydighet.
Med «troens lydighet» menes den lydighet at
vi tror. For dette er Guds bud i evangeliet: «at vi skal tro på
hans Sønns, Jesu Kristi navn». Da blir også følgen lydighet mot hans bud
i loven, så vi også «elsker hverandre» (1Joh 3:23). Ja, slik er de salige
fruktene når evangeliets hemmelighet blir åpenbart for oss. Når troens
øyne åpnes hos oss så vi ser at vi, på tross av alle våre synder, likevel
eier den evige Guds kjærlighet. At han gjennom Sønnens død nå er forsonet
og nådig mot oss. Ja, at han aldri vil tilregne oss syndene våre etter
loven, når vi tror på Sønnen (kap.4:5-8, 5:6-10, 18-21, 8:1,3 m.fl.).
Å, når vi får Åndens lys så vi ser og tror dette, da begynner vi å lovprise,
opphøye og elske så nådig en Gud. Troens lydighet
fødes altså bare gjennom evangeliet! Derfor
har Gud befalt at evangeliet skulle forkynnes for alle folkeslag. Den
eneste vise Gud, bare ham tilhører æren ved Jesus Kristus i all evighet.
Amen. «Den
eneste vise Gud». Paulus har tidligere talt mye om Guds kraft til å grunnfeste
oss, om hans store nåde og kjærlighet som åpenbares i evangeliet m.m..
Nå minner han oss om ennå en stor, markert og fullkommen egenskap hos
Gud; om den dype, guddommelige visdommen. En tilsvarende lovprisning over
Guds uutgrunnelige visdom strømmet også ut over apostelens lepper da han
var kommet til slutten av brevets første hovedavsnitt, om Guds rådslutning
til frelse i Kristi evangelium. Da utbrøt han: «Å, hvilken dybde av rikdom
og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er og hvor
uutgrunnelige hans veier! For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem
var hans rådgiver?» (Rom 11:33-34). «Den eneste vise Gud», sier teksten
vår. Alle de mest vise mennesker er bare dårer når det gjelder spørsmålet
om hvordan vi blir frelst. Samtidig
som evangeliet er en «snublestein» og en «dårskap» for vår blinde fornuft
(1Kor 1:18-25), er det i virkeligheten en uutgrunnelig visdom som engler
gjerne ønsker å se inn i (1Pet 1:12). Vi ser det også omtalt i Ef 3:10,
at «Guds mangfoldige visdom (i forsoningen, v.11) nå ved menigheten skulle
bli gjort kjent for maktene og myndighetene i den himmelske verden». Å,
må også dette få øke vår glade lovprisning, vår tilbedelse til Gud! Fordi
han er den eneste vise, og at dermed vi, som små uforstandige barn, bare
får høre og ta imot det han vil si til oss. Får hvile hodet vårt mot hans,
den eneste vises, uutgrunnelige rådslutning til vår frelse. Ham, den eneste
mektige og eneste vise Gud, være da priset og æret ved Jesus Kristus i
evighet! ved
Jesus Kristus
sier apostelen. For utelukkende gjennom ham er det Gud kan bli lovprist
og avholdt. Det er bare gjennom Kristus Gud er forsonet og full av nåde
mot syndere. Utelukkende gjennom ham at skyldige veseners samvittigheter
kan komme til fred med Gud. Bare i Kristus og hans forsoning er det Guds
uendelige kjærlighet og visdom åpenbarer seg. Og alt dette betyr at det
også er bare gjennom Jesus Kristus våre hjerter virkelig kan prise og
tilbe Gud. Jesus Kristus er midtpunktet, begynnelsen og slutten i hele
Guds evangelium og i alle Guds barns hjerter. Så
er det da også bare gjennom Jesus Kristus alle ære, lovprisning og tilbedelse
skal bæres fram for den store og evige Faderen fra alle frelstes hjerter
her i livet og i evighet. Og må så også våre hjerter inderlig lovprise
ham for alt det vi har i hans navn (dvs. i hans person), - som virkelig
er verd all tilbedelse - og for alle hans usigelige gaver til oss syndere!
Ja, ham, den eneste allmektige og vise, all barmhjertighets Gud og all
trøsts Fader, tilhører æren og lovprisningen nå og i all evighet! Amen. La oss ta et tilbakeblikk på de viktigste
lærdommene i Romerbrevet. I
dette herlige og åndrike brevet har vi møtt de dypeste lærdommene på alle
kristendommens viktigste områder. Vi har fått erfare det Luther sier:
«Dette brevet er selve hovedsaken i Det nye testamente, og det vil være
av stor betydning for hver eneste kristen at han ikke bare kan dette ordrett
utenat. Han bør hver dag være opptatt med det, som sjelens daglige brød».
Men
la oss nå ta et kort overblikk over brevets budskap. La oss se på hvilke
store, herlige og nødvendige lærdommer vi har fått. Men også hvor nødvendige
disse er for selve livet, at vi daglig må ta til oss av disse, og leve
dem ut i dagliglivet. La oss aldri glemme apostelens bemerkning om Israels
barn: «Ordet som de hørte ble ikke til noen nytte for dem, fordi det ikke ved troen var
smeltet sammen med dem som hørte det (Hebr. 4:2). Vi har alle
svært lett for å bli selvsikre, falle i åndelig søvn og falskhet, men
også i vantro eller motløshet. Da må vi aldri glemme at vi hver dag må
ta Ordet til oss og leve etter det ( konf.2Mos 16:4-35), som vår eneste
hjelp mot alle disse farene. Den
største og aller farligste tendensen hos oss alle, er den kjødelige selvsikkerheten;
at vi ikke regner med Gud, ser bort fra at han alltid er nær oss og ser
oss, forakter hans bud og advarsler, og vil bare sove i synden. Dette
er jo et hvert menneskes tilstand av naturen. Og det er dette som er den åndelige døden. Men denne faren ligger også alltid på lur
for alle som en gang er blitt vekket opp og frelst. Det vi derfor aller
først trenger, er å vekkes opp fra dødssøvnen, og stadig på nytt vekkes
opp fra vår selvsikkerhet, så vi isteden alltid har Gud og hans ord for
øynene våre. Og det er jo akkurat dette Paulus først er opptatt med i
Romerbrevet. Han søker å vekke menneskene opp fra deres selvsikkerhet.
Straks han har avsluttet sin innledende hilsen (1:1-17), er det første
emnet han tar opp at «Guds vrede blir åpenbart fra himmelen over all ugudelighet
og all urettferdighet hos menneskene, de som undertrykker sannheten i
urettferdighet». Han
vil bevise at ingen mennesker kan unngå Guds vrede, hvis de er blant disse
som ikke bare har synd, men som også «undertrykker sannheten i urettferdighet»
(d.v.s. holder sannheten borte fra tankene sine, for å kunne fortsette
fritt i synden). Til det bruker han den tankevekkende sannheten at vi står ansvarlige i samme grad som vi har kunnskap om Gud. Og at alle
mennesker har en viss kunnskap om ham. Paulus viser at selv den
svært så ufullkomne kunnskapen hedningene hadde, var tilstrekkelig til
at de hadde et forpliktende ansvar. De var altså «uten unnskyldning» (v.20).
Hvor mye større måtte så ikke ansvaret være for dem som hadde et langt
større lys, som hadde Guds ord? Dette omhandles i det andre kapitlet.
Hedningene har to kilder til kunnskap om Gud. Først og fremst skaperverket
som står der foran øynene på dem og vitner om Skaperen (1:19-20). Så også
samvittigheten som anklager det onde og vitner om at Guds lov er skrevet
i hjertene deres (2:14-15). Gjennom
disse to forholdene «kjenner de Gud» godt nok (sier apostelen). Derfor
dømmes det som bevisst motstand når de fortsetter å synde («undertrykker
sannheten i urettferdighet»). Og hva gjør da Gud? Paulus sier: «Selv om
de kjente Gud, æret de ham ikke som Gud, men de ble tomme i sine tanker,
og deres dåraktige hjerte ble formørket - . På grunn av dette overgav
Gud dem til vanærende lidenskaper» (1:21-26). «Og ettersom de ikke fant
noen verdi i å holde seg til Gud i sin erkjennelse, overgav Gud dem til
et uverdig sinn» (v.28). Det er jo en forferdelig tilstand - når Gud overlater
et menneske til seg selv. Helt stille bare trekker seg tilbake fra ham,
og overlater ham til hans hjertes ondskap og dårskap, til forherdelse!
Og dette ser vi levende eksempler på over alt, både blant hedningene i
deres ynkelige dårskap og ugudelighet (1:24-32), og blant jøder og navnekristne
i deres forblindelse (11:8-10). Vi
ser virkelig at Gud gjør dette med mennesker. Han forblinder dem når de
mot bedre vitende trosser ham (konf. Sal 50:17-21, 2Tess 2:10-12). Denne
Guds rettferdige dom er fryktelig. Men hvor forferdelig er det ikke hvis
vi som har større lys enn jødene, bare fortsetter å leve i synden, uten
å omvende oss og bli frelst! Aller verst er det når dette skjer med kristne
som en gang er blitt omvendt og benådet med selve Åndens lys, og har smakt
Guds godhet i hjertene sine. Når disse på nytt begynner å leve et liv
i lettsindighet og selvsikkerhet, bedøvet av jordiske sanser og «syndens
bedrag» (Hebr. 3:13). Når den gamle slangen har forført dem slik at det
nå ikke lenger er noe som helst som makter å advare dem og omvende dem
til frelse. De bare fortsetter å misbruke Guds nåde i løsaktighet. Da
er det ikke mulig å unngå følgene, så sant Gud i går og i dag er den samme.
Da vil han også i dag la denne vreden ramme oss. Først overlater han oss
til oss selv og vår selvsikkerhet, tar sin Ånd fra oss og lar oss forherdes
så vi ikke et eneste øyeblikk frykter for helvete. Nå kan vi synde fullstendig
fritt - uten at det bekymrer oss det minste. Dette er det første Gud i
sin hellige vrede gjør med dem som avviser ham og vil leve fritt i sine
synder. Det
andre - Gud bevare oss så vi aldri i evighet får oppleve hva det er! «Det
er forferdelig å falle i hendene på den levende Gud» (Hebr. 10:31). Paulus
gir oss en antydning om dette når han sier: «Ved din hardhet og ditt hjertes
ubotferdighet samler du deg opp vrede til vredens dag, den dag da Guds
rettferdige dom skal åpenbares. Han skal gi enhver etter sine gjerninger...
Over dem som søker sitt eget og er ulydige mot sannheten, men som derimot
lyder urettferdigheten, lar han komme harme og vrede, ja, trengsel og
angst skal komme over hver menneskesjel som gjør det onde» (2:5-9). Å,
Herre Gud, vær oss nådig! Gi oss heller de største slag her i livet! Hjemsøk
heller våre synder med hardeste ris og plager, bare vi ikke må sove og
forherdes! Hvis de to første kapitlene i dette brevet får vekke oss opp
for dette forholdet, da har vi brukt dem på rette måten. Men på samme måte som
vi i selvsikker lettsindighet forakter Gud og hans bud, har vi også en
like sterk tilbøyelighet til å tvile på nåden, til vantro og egenrettferdighet.
Så når Gud endelig oppnår å fordrive søvnen fra øynene våre, slik at vi
får se vår synd og Guds dom, så vender vi oss omgående til et eller annet
vi skal gjøre for å hjelpe på
saken. Til vår anger, bønn og helliggjørelse. Og hvis dette ikke fører
til noen framgang, gir vi opp i fortvilelse. Det
vi da mangler, er at vi ennå ikke virkelig kjenner og tror hvor fullstendig
fortapte vi egentlig er, så vi ikke kan gjøre noe som helst til vår frelse.
Og at vi heller ikke kjenner storheten og tilstrekkeligheten av forsoningen
i Kristi død: Disse aller viktigste hovedlærdommene i kristendommen; om
hele menneskehetens fortapte tilstand under syndens overmakt, og den fullkomne
forsoningen gjennom Kristus. Og om den frie adgangen til nåden ved troen
på ham. Disse hovedlærdommene er det som forkynnes rikt og sterkt i brevets tredje, fjerde og femte kapittel. Om hvordan alle mennesker ligger under for syndens makt. Noe som allerede i de to første kapitlene ble slått fast. Paulus sier i kap.3:9: «Vi har ovenfor anklaget både jøder og grekere for at de alle er under synd. Men dette bekrefter han så også i samme kapitlet med Skriftens egne ord: «Som det står skrevet: Det er ikke én rettferdig, nei, ikke en eneste. Det er ikke én som har forstand. Det er ikke én som søker etter Gud. De har alle bøyd av. Alle sammen er de blitt fordervet. Det er ingen som gjør godt, nei, ikke en eneste» (v.10-12). Dette er en overmåte viktig lære, for å kunne forstå fylden og meningen med Kristi forsoning, og komme til en mer grunnfestet trøst i Guds nåde. Når vi ikke har en rett erkjennelse av vår fullstendig fortapte tilstand, tenker vi alltid, uansett hva vi så hører om forsoningen og nåden, at vi nok selv også må bidra med noen godhet og fromhet for å kunne tro vi er benådet. Hele Guds evangelium hjelper oss ingen ting, hvis vi ikke kjenner Skriftens lære om syndens makt over
hele vår natur. Uansett hvor stor tro
vi da har fått gjennom evangeliet, så rives alt sammen ned så snart vi
får en dypere erfaring av vår egen synd. Derfor er det så riktig, det
Luther har sagt: «Troens veske må ha to rom. Det ene for læren om hvor
fullstendig fortapt vi er i oss selv. Det andre for læren om hvor fullkomment
alt er oppfylt i Kristus». Derfor må hver eneste
kristen gjøre seg godt kjent med Skriftens lære om syndens makt over menneskene.
Hvordan hele vår slekt gjennom syndefallet ble så forgiftet og fylt av
all mulig ondskap at det ikke finnes et eneste hellig menneske på jord
som ikke kjenner på nøden, og klager og sukker over at synden henger så
fast i hele deres vesen. Både i tanker, ord og gjerninger. Og har gjort
at det aldri kan oppnås noen syndfri rettferdighet på jord. Dette vitner
alle de helliges liv om, alle deres sukk og frykt for Gud, alle deres
bønner om nåde og hjelp. Det samme vitner tekstene om, som Paulus nevner
fra Davids Salmer: «det finnes ikke én rettferdig, nei, ikke en eneste».
Legg merke til: «Ikke en eneste!» Derfor sier han også videre at gjennom
loven skal «hver munn bli lukket igjen, og hele verden skal stå straffskyldig
for Gud, siden intet kjød blir rettferdiggjort for Gud ved lovgjerninger»
(3:19-20). Ja, han går så langt at han sier at «det er ingen forskjell,
for alle har syndet og har mistet Guds ære» (v.22-23). Dette taler han i kap.7:14-25
om mulig ennå sterkere om. Der sier han at selv han, som hadde en brennende
lyst til Guds lov etter det indre menneske, likevel så en annen lov i
lemmene sine, som kjempet mot den loven som var i hans ånd, og tok ham
til fange under syndens lov som var i lemmene hans. Derfor bryter han
ut i et nødens sukk: «Å, jeg elendige menneske! Hvem skal fri meg ut fra
dette dødens legeme?» Og årsaken til denne fryktelige kampen forklarer
han slik: «For vi vet at loven er åndelig, men jeg er kjødelig, solgt
under synden» (v.14. Ordet i grunnteksten som er oversatt med
«kjødelig» betyr egentlig «kjøtt», «et kjødelig emne», av naturen kjødelig).
Ja, dette stedet gir oss den beste forklaringen på hvorfor den hellige
og gode loven har så uventet virkning på menneskene. Og som gjør at istedenfor
at synden skulle bremses av lovens forbud, så blir synden tvert imot «grenseløst
syndig ved budet» (v.13). Men en slik virkning
har riktignok ikke loven på alle mennesker. Bare på dem som virkelig erfarer
dens virkning på hjertet. Luther sier loven har to forskjellige virkninger
og to forskjellige disipler. Hos dem som bare ser på gjerninger virker
den et utvendig pent vesen, - som hos fariseerne. Men hos dem som ønsker
å gjøre alt det den påbyr, også når dens åndelige
krav angriper dypet av hjertet og det indre fordervet, hos dem virker
den bare syndenød og fortvilelse. Og dette er nok det aller sterkeste
bevis på det forferdelige fordervet som inntok vår natur gjennom syndefallet.
Men også samtidig det beste bevis på hvor bortkastet og fruktesløse alle
våre anstrengelser er, for å frelse oss selv. For når selve det hellige
forbudet bare øker ondskapen, - hva skal vi da foreta oss? Jo, da må jo
alle våre anstrengelser bare opphøre, slik Paulus selv skildrer det: «Jeg
døde!» (v.9-10). Så står vi ved dette «veikrysset»: Vi har møtt det åndelige kravet: «Du skal ikke begjære!» Og dette er blitt alvorlig for oss, dette har vi tatt inn over oss. Men vi har også opplevd denne sannheten om hvordan loven virker på vår natur, når den virkelig angriper den. Hva så? Les da først kap.5:20 og deretter kap.7:7-13. Her ser du hvor tett Gud har sørget for at alle utveier er stengt for synderen til å søke frelse utenom Kristus. Den
som ikke vil ta sin tilflukt til ren nåde, til den fullkomment frie og
uforskyldte nåden, utelukkende gjennom forløsningen i Kristus Jesus, han
kommer til å fortvile og gi opp, hvis han virkelig kjenner sine synder. Dette er det aller første
Paulus får lært oss gjennom denne klare skildringen av vårt dype forderv.
Og vi har sett at han taler ikke om dette som noen
tilfeldig tilstand, eller at det skulle skyldes manglende alvor
hos enkelte. Nei, han viser at det gjelder alt som har navn av menneske.
Han sier «intet kjød», «ikke én eneste», «hver munn», «hele verden». Ja,
han sier at selve loven (legg
merke til: ikke lovløsheten,
men loven) har
denne virkningen på vår natur at den som går mest alvorlig inn
for å holde loven på alle områder, er den som sterkest får oppleve denne
lovens virkning i oss. Har du ennå ikke erfart
dette? Da forstår du heller ikke hva det er Paulus lærer på dette området.
Men da forteller du selv at du ennå ikke har opplevd lovens rette virkning,
og dermed heller ikke oppfattet lovens krav mot ditt indre menneske, mot
hjertet og tankene! (Mat 5:22-28). Da har du på samme måte som fariseerne
laget ditt eget mål for din kristendom, passe stort til at du kan oppfylle
det. For hvis du virkelig med det rette alvor går inn for å holde det
loven krever, må det jo føre fram til det mål loven ble gitt til! Derfor
er det selvsagt en klar følge at ikke ett eneste menneske på jord vil
kunne lykkes bedre i sitt eget strev for å omvende seg, enn det Paulus
lærer oss her. Og da er også like så sikkert hver eneste sjel fortapt
og fordømt så lenge de er under loven. Men når vi da altså
bare har fortjent, og bestandig bare fortjener, Guds vrede og evige fordømmelse,
skal vi da også bare bli stående der under vreden og fordømmelsen? Eller
hvordan skal vi da kunne bli frelst og få tro på Guds evige vennskap?
Dette er så brevets store hovedemne med læren
om menneskehetens frelse og rettferdiggjørelse ved troen på Kristus.
Umiddelbart etter at han har slått fast at «intet kjød blir rettferdiggjort
for Gud ved lovgjerninger», tilføyer Paulus: «Nå er derimot Guds rettferdighet
blitt åpenbart uten noen lov, den rettferdighet som er bevitnet av loven
og profetene. Det er Guds rettferdighet ved tro på Jesus Kristus, til
alle og over alle som tror. For det er ingen forskjell». (3:20-22). Så
fortapt er alle mennesker i seg selv at «det er ingen forskjell». Derfor
blir også alle like fullkomment benådet og rettferdiggjort bare ved troen
på «forløsningen, den som er i Kristus Jesus» (v.24). Her gir så apostelen
også en forklaring på Guds evige råd til frelse, eller Guds tanke med
forsoningen gjennom Kristus. Han sier at Gud har stilt Kristus fram som
et forsoningsoffer («en nådestol» - som ypperstepresten sprengte offerblodet
ut over) i hans blod. «Slik ville Gud vise sin
rettferdighet» i dette at han forlater syndene (3:25-26). Den
guddommelige rettferdigheten og sannheten som Guds bud og advarsler stod
for, krevde at ikke en bokstav eller tøddel av loven skulle forgå, men
at alt skulle oppfylles av menneskene, hvis de skulle kunne bli frelst.
Men alle mennesker er under syndens makt. Altså kunne ingen oppfylle loven.
Og derfor har Gud stilt sin Sønn fram til et forsoningsoffer («en nådestol»),
for at alle mennesker og ånder skulle se at ikke noe som helst av loven
var slettet eller ettergitt, men at syndere blir benådet utelukkende på
grunnlag av en fullbyrdelse av loven. Det er dette Johannes også tenker
på når han sier at Gud ikke bare er trofast, men også «rettferdig» når
han tilgir syndene (1Joh 1:9). Når Paulus her kaller
Kristus et «soningsoffer («en nådestol») i hans blod» (konf. Hebr. 4:16),
så sikter han dermed til det herlige forbildet i Det gamle testamente;
soningsofferet. På den store forsoningsdagen bar ypperstepresten offerdyrets
blod inn i det aller helligste, og stenket blodet ut over nådestolen (lokket
på arken). Dette var jo et forbilde på den endelige og virkelig forsoningen
i Guds Lams blod. Ja, han minner om de utallige ofringene under den gamle
pakt. Alle siktet til og forberedte étt og det samme; at menneskene skulle
frelses gjennom et stort og evig soningsoffer som skulle komme (Hebr.
10). Her har vi den eneste urokkelige grunn for vår salige trøst og fred
i troen; Dette at Gud helt fra verdens begynnelse gjennom utallige forbilder
og gjentatte løfter har holdt oppe et stadig vitnesbyrd om forsoningen
i Kristi blod. I det femte kapitlet
går Paulus ennå dypere inn i Guds evige plan med menneskene. Der taler
han (v.12-19) om menneskehetens to stedfortredere; Adam
og Kristus. Han sier «slik som synden kom inn i verden ved ett menneske,
og døden ved synden...» og «slik som fordømmelsen ved den enes fall kom
over alle mennesker, slik blir den enes rettferdighet til rettferdiggjørelse
for alle mennesker. For slik som de mange ble stilt fram som syndere (sv:
«gjorda til syndare») ved det ene menneskes ulydighet, slik skal også
de mange bli stilt fram som rettferdige (sv: «göras rättfärdia») ved den
eneste lydighet». Å, evige nåde! Tenk at Gud først har besluttet, og deretter
åpenbart denne sin vei til frelse
for oss! Verken livet her eller evigheten blir nok til å lovprise og tilbe
Gud for den uendelige nåden og veldige trøst som ligger i disse ordene. Vi var jo alle innstilt
på at Guds nåde kunne vi bare oppnå gjennom vår egen lydighet. Ellers
måtte vi fordømmes for vår ulydighet. Nå får vi her høre, og det til og
med uttalt tre ganger, at Gud aldri hadde tenkt det slik. Nei, den store,
nådefulle Guds tanke har hele tiden vært at «slik som fordømmelsen ved
den enes fall kom over alle mennesker, slik har også den enes rettferdighet
blitt til rettferdiggjørelse for alle mennesker» - og slik v.17 sier,
over alle dem «som tar imot nådens overflod og rettferdighetens gave».
Det skal bli gitt oss utelukkende på grunn av «den enes lydighet»; den
velsignede mellommannen, den andre Adam. Hvordan skal vi så oppfatte
dette at Gud tross alt alltid taler til oss i loven, og krever lydighet
og rettferdighet? Dette svarer apostelen på i v.20-21: «Men loven kom
inn ved siden av, for at fallet skulle bli større. Men der synden ble
større, ble nåden enda mer overstrømmende rik (sv: varest synden överflödade,
där överflödade då nåden ännu mer), for at slik som synden hersket ved
døden, skal også nåden herske ved rettferdighet til evig liv ved Jesus
Kristus, vår Herre». Å, evige nåde! Å for en guddommelig barmhjertighet!
Gud har altså aldri tenkt at etter syndefallet skulle menneskene selv
oppfylle loven, og bli rettferdige på den måten. Han har altså tvert imot
gitt oss loven med den hensikt att «överträdelsen skulle överflöda» (på
den måten kap7:7-13 viser). For at vi grundig måtte få erkjenne hva vi
alle sammen også alltid har vært:
fortapte syndere. Og som syndere virkelig kunne sette pris på, tilbe
og lovprise Gud for den store og dyrkjøpte nåden. Fra dypet av hjertet
lære å prise Lammet som ble slaktet og kjøpte oss til Gud med sitt blod. Men skal så mitt alvorlige
og trofaste strev for å gjøre Herrens vilje ikke bety noe som helst for
at jeg kan bli benådet? Er det virkelig ingen forskjell innfor Gud mellom
det ene mennesket som lever strengt etter Guds ord og gir avkall på synden
og verdens lyst, og en annen som gir kjødet all mulig frihet? Og hva kan
det så ellers være som gjør den forskjellen på mennesker at den ene blir
frelst og den andre fordømt, når de altså alle er like uverdige? Slike
spørsmål har Paulus gitt svar på i det fjerde kapitlet, og stadfester
der svaret sitt med eksempler fra de to største Guds hellige i Det gamle
testamente; Abraham og
David. Først stiller
han spørsmålet: Hva kan vi si Abraham har oppnådd på grunn av all sin
fromhet. Og svarer at dersom Abraham ble rettferdiggjort på grunn av sine
gjerninger, så har han noe å rose seg av. Men det har han i alle fall
ikke hatt overfor Gud. For hva sier Skriften: «Abraham
trodde Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet». Og så tilføyer
Paulus noen særdeles tankevekkende ord som samtidig forteller oss hva
som er selve hemmeligheten i dette forholdet: «For den som arbeider blir
ikke lønnen regnet som nåde, men som fortjeneste (sv: «den som håller
sig til gärningar, honom tillräknas icke lönen efter nåd, utan efter skyldighet»).
Men den som ikke arbeider, men tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige,
ham blir hans tro tilregnet som rettferdighet» (v.4-5). Hvis det mest kristelige
og hellige menneske bevisst eller ubevisst lever på disse sine gjerninger,
så får han ingen nåde. Men får «oppgjør» «som fortjeneste», eller som
noe han bare skylder å gjøre (konf. Mat 20:1-6). Den derimot som er så
knust i sin ugudelighet at han tar sin tilflukt til «ham som rettferdiggjør
den ugudelige» som sin eneste redning, får omgående - utelukkende som
gave - sin rettferdiggjørelse bare ved troen (Altså ikke ved
selve troen, men «ved troen» som motsetning til «ved gjerninger»).
Så alvorlig er Guds utvelgelse i Kristus, at han forkaster de beste, «de
som arbeider» - fordi de er opptatt med sine gjerninger, sin aktivitet.
Mens de største synderne blir straks benådet, fordi de kommer i tro til
Sønnen. Dette taler Paulus sterkt om i det niende kapitlet. Der sier han
det så sterkt, som en forklaring på dette vanskelige kapitlet om utvelgelsen:
«Hedningene som ikke søkte rettferdighet, har fått rettferdighet, men
det er den rettferdigheten som er av tro. Men Israel som søkte rettferdighetens
lov, har ikke grepet rettferdighetens lov. Hvorfor? Fordi de ikke søkte
den ved tro, men ved lovgjerninger. For de snublet over snublesteinen»
(v.30-32). Så sterkt går denne apostelen ut med sin Herres lære om troen. For at vi skal se det er bare som fortapte syndere vi får motta nåden utelukkende ved tro. Her skal vi lære - og det må vi aldri glemme - at vi
rettferdiggjøres bare gjennom en tilregnelse, ved at Gud tilregner
oss det vi selv ikke er eller har gjort, men det Mellommannen var og gjorde.
Men tilregner oss derimot ikke syndene våre. Dette var også Davids frelsesvei og lære. Det minner Paulus om, når han siterer fra Sal 32:1-2 der «David uttaler saligprisningen over det menneske som Gud tilregner rettferdighet uten gjerninger», og videre: «Salig er det menneske som Herren aldri tilregner synd». Og denne friheten fra å bli tilregnet all vår synd, skal vi bare ha utelukkende gjennom troen på Kristus. Men så er det mange som blir opptatt med at det er bare troen som nevnes som grunnlag for vår frelse. Da mener de troen må være så verdifull i seg selv at den virker frelse. Men nettopp for å avverge en slik oppfatning er det Paulus har denne utfyllende tilføyelsen i v.16: «Derfor er løftet av tro, for at det kunne være av nåde». Det ligger ingen som helst verdighet eller fortjeneste i selve troen. Troen er den fattige og fortapte synders tilflukt utelukkende til bare nåde.* Troen gir hele æren til Kristus og nåden. Men nettopp fordi den er født av, og lever på den kostelige perlen; Kristus, er den så dyrebar for Gud. Det er bare på grunnlag av det Kristus har fortjent, at det er en frelsende tro. Derfor måtte det være av tro, for at det ikke skulle bero på noe vi hadde fortjent, men være utelukkende av nåde. *
Eller som en annen har sagt det,
nettopp i et foredrag over emnet: «Rettferdiggjørelsen og helliggjørelsen
i C.O.Rosenius’ forkynnelse»: «Troen er den utstrakte, tomme hånd som
tar imot den gaven Kristus har kjøpt
til den som ikke tror» (Oversetters tilføyelse). Men når det så bare
er av nåde vi blir frelst, og bare gjennom tro, så kunne jo mange mene
at da hadde det ikke lenger noen betydning at vi gjør Guds vilje. Da er
det liksom ikke lenger så farlig om vi synder og slipper kjødet fri. Men
da svarer Paulus dette: «Dersom dere lever etter kjødet, skal dere dø.
Men hvis dere ved Ånden dreper legemets gjerninger, skal dere leve» (8:13).
Dersom dere faller fra den troen og daglige omvendelsen som alltid følger
med et hellig sinn, og som kjemper mot synden og stadig døder kjødet,
da skal dere være klar over at dere er under Guds vrede. Da er dere falt
ut av nåden, og er på nytt under Guds dom til fordømmelse. Men hvis så noen spør: Bør vi ikke da være mer tilbakeholdne med å tale om troens dybder og troens lære, når den altså kan misbrukes til et løsaktig liv? Da svarer apostelen: «Setter vi da loven ut av kraft ved troen? Langt ifra! Tvert imot stadfester vi loven» (3:31). Det
er bare ved å høre evangeliet om Guds Sønn at noe som helst menneske kan
motta Ånden og virkelig begynne å elske Gud - som er lovens første krav,
ja, som er «lovens oppfyllelse».** Begge disse innvendingene
besvarer Paulus også i det sjette kapitlet. I kap.5:20 har han sagt at
«der synden (gjennom loven) ble større, ble nåden enda mer overstrømmende
rik». Så tenker han seg i kap.6:20 at følgende spørsmål kan dukke opp:
«Hva skal vi da si? Skal vi fortsette i synden for at nåden kan bli så
mye større?» Og så svarer han: «På ingen måte! Hvordan kan vi som døde
fra synden, fortsette å leve i den?» Og hva det betyr at «vi døde fra
synden» forklarer han så med denne tilføyelsen: «Eller vet dere ikke at
alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død?» ** Det er ikke bare dåpens
betydning, men også dåpspaktens innhold som gjør at vi overfor synden skal ha den
holdningen at vi er døde og begravet (v.4-6), og at på samme måte som
Kristus er reist opp fra de døde, slik skal også vi leve et helt nytt
liv. På dette grunnlaget er det apostelen formaner oss til å akte oss
som totalt døde fra synden, og som bare levende for Gud. Til å ikke stille
våre lemmer fram som våpen for urettferdigheten i tjeneste for synden.
Men tvert imot overgi oss helt til Gud med alt det vi er og kan. Men Paulus ser også for seg den veldige kampen som følger med dette, og frykten vi kan få for totalt å bli overvunnet og beseiret av synden. Derfor trøster han oss med disse ordene: «Synd skal ikke herske over dere, siden dere ikke er under lov, men under nåde» (v.14). Her viser han på nytt at det er friheten fra loven, det er troen og tilliten til
Guds nåde, som er den eneste kraft som kan seire over synden. Det samme lærer han
oss i kap.7:4 når han sier at vi «døde bort fra loven ved Kristi legeme...
for at vi skal bære frukt for
Gud». Dette kunne vi ikke så lenge vi var under loven, bundet
med trellens innstilling i vår samvittighet. For loven virker det motsatte
av alt hellig. Loven vekker opp all slags ondt begjær (7:7-13) og gjør
synden «grenseløst syndig ved budet». Denne herlige forkynnelsen
og lærdommene er det dette brevet gir oss. Først og fremst i det store
og helt avgjørende spørsmålet om hvordan
menneskene blir frelst. Men også videre gjennom alle øvrige omvendelsens,
troens og helliggjørelsens hemmeligheter. Det som nå gjenstår; om troens
og nådens salige frukter og det kristne livet, skal vi så bare ta et ennå
raskere blikk på. La oss først minne hverandre om de aller viktigste av
troens salige frukter. Den første og helt vesentlige
frukten av troen og forlikelsen med Gud er jo selve
nådestanden, vårt liv under
nåden, dvs. det faste og evige vennskapet
med Gud. Dette taler Paulus om i det femte og åttende kapitlet.
I det førstnevnte sier han: «Da vi altså er blitt rettferdiggjort ved
tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus. Ved ham har vi også
ved troen fått adgang til denne nåde som vi står i, og vi roser oss ved
håp om Guds herlighet» (v.1-2). «Fred med Gud» er her det samme som at
vi har Guds vennskap. Lever vi i denne salige tilstanden at vi nå på nytt
har Guds vennskap, og i en slik nådepakt at han aldri mer vil tilregne
oss synden, da eier vi også løftet om det evige livs herlighet hos Gud.
«Er vi barn, da er vi også arvinger». I v.9-10 taler Paulus
om hvor omfattende livet under nåden er: «Hvor mye mer skal vi da, når
vi nå er blitt rettferdiggjort ved hans blod, ved ham bli frelst fra vreden.
For om vi ble forlikt med Gud ved hans Sønns død da vi var fiender, skal
vi så mye mer bli frelst ved hans liv etter at vi er blitt forlikt». For
en trøsterik påminnelse! Mens vi ennå var fiender - mens det ennå ikke
var skjedd noen forsoning - da hadde Gud i sin guddommelige natur en slik
kjærlighet til det falne barnet at han gav sin Sønn til et blodig offer
for oss. Hvor mye mer skal vi ikke da, når vi nå er blitt rettferdiggjort
i Sønnens blod, ved ham bli frelst fra vreden. Og nå roper vi ikke og
ber om at han skal gi sin Sønn for oss, nei, ikke en gang en engel. Bare
at han skal la den forsoningen Sønnen allerede
har oppnådd, gjelde for alle våre synder. Vil han da ikke også
gjøre dette? Jo, når det gjelder
hvor fast og sikker denne nåden er, taler Paulus videre i kap.8:1 og sier
at det er (sv: finnes) ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus.
Riktignok står det også om disse at de «ikke vandrer etter kjødet, men
etter Ånden» (hele livet deres, deres livs retning, er totalt forandret).
Men grunnen til at de var fri
fra all fordømmelse lå ikke i dette, men i at de nå ikke lenger er under
loven (v.2). Og dette igjen av den grunn vi leser i v.3: «For
det som var umulig for loven, fordi den var maktesløs på grunn av kjødet,
det gjorde Gud ved å sende sin egen Sønn i syndig kjøds lignelse og for
syndens skyld: Han fordømte synden i kjødet». Hør disse trøstens ord!
Akkurat det «som var umulig for loven», det loven ikke kunne virke gjennom
oss, «det gjorde Gud ved å sende sin egen Sønn...» Derfor
skal vi ikke lenger dømmes etter loven. Om dette sier så Paulus i kap.7:1-6
at vi er så fri fra loven som en kvinne er fra ektepakten når mannen hennes
er død og begravet. Derfor
er det ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. Vi er altså
i et konstant og evig vennskap med Gud så lenge vi er bundet til hans
Sønn. Da er vi ikke noe som helst mindre i Guds øyne enn barn, Guds
barn og arvinger (8:16-17). Og det i så virkelig mening som når
Kristus, Guds evige Sønn, her kalles «den førstefødte blant mange brødre»
(8:29). Med en slik stor og
evig nåde følger da siden alt godt og salig som nevnes kan. For når vi
er Guds barn, da skal nok vår himmelske Far også befale hele skapningen
å stå til vår tjeneste. Paulus sier: «Hvis Gud er for oss, hvem kan da
være imot oss?» Og videre: «Alle ting virker sammen til det gode for dem
som elsker Gud» (8:28,31). Da kan vi rose oss av alt det onde vi må gjennom
i alle livets vanskeligheter, fordi vi vet hvor mye godt alt dette virker
i oss (5:3-5). Men vi kan også rose oss med trøst i at selv ikke det som
i seg selv er ondt og farlig (synden og djevelen med all sin makt) skal
kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus (8:28-39). Når vi er forsonet med
Gud, og er hans barn og hans Sønns brødre, da gir Gud oss også mange herlige
gaver her i livet, og til sist den uforgjengelige arven. Blant gavene
her i livet må vi først nevne den store gaven det er at selve Guds
Ånd skal bo i hjertene våre. Om dette sier Paulus at «dere er
ikke i kjødet, men i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Hvis noen ikke
har Kristi Ånd, hører han ikke ham til» (8:9). Men når Guds Ånd bor i
hjertet vårt, da er den ikke uvirksom der. Den arbeider, omskaper og helliger
hele vårt vesen. Det første den da skaper er et salig, barnlig og fortrolig
tillitsforhold til Gud. Paulus sier: «Dere fikk ikke trelldommens
ånd, så dere igjen skulle bli ført inn i frykt, men dere fikk barnekårets
Ånd, og i Ånden roper vi: «Abba, Far!» Og forklaringen på dette gir Paulus
oss her: «Ånden selv vitner med vår ånd at vi er Guds barn» (8:14-16).
Å for en dyrebar gave! En trøtt og knust sjel, som er utslitt og utmattet
av lovens stadige krav og all indre kamp, får nå dette direkte vitnesbyrdet
av Guds Ånd som gjør ham overbevist om nåden og et fortrolig tillitsforhold
med Gud. Å, for en salig fred og kvile! Men i tillegg til denne
tillitsfulle barnekårets Ånd, føder han også i oss et nytt
og hellig sinn som fra nå av elsker alt som er av Gud, eller som
Gud elsker. Og derimot hater det Gud hater. Dette er det «åndelige sinnet».
Det er om dette Paulus sier at «de som lever etter Ånden, retter sinnet
mot det som hører Ånden til» (v.5). Selv om vi ennå bærer på den gamle
fordervede naturen (kjødet) som er like ond som den alltid har vært, har
Gud likevel gjort et uendelig dyrebart verk gjennom sin Ånd i den nye
fødselen, og gitt oss et nytt sinn. Gjennom dette er vårt sinn så i pakt
med Gud og hans ord, at akkurat slik som Gud dømmer etter sitt ord, slik
dømmer også vårt nye sinn. Får vi nåde til noe som er godt og hellig,
enten i hjerte eller gjerning, så fryder vi oss. Begynner noe ondt å få
tak i oss, blir vi sørgmodige. Selve vårt sinn er uforanderlig gjennom
alt det som møter oss. Dette
er helliggjørelsens hemmelighet. Videre bærer også Den
Hellige Ånd selv hovedomsorgen for sitt verk. Den vokter og hjelper oss
i alle våre fristelser, så vi ikke skal gå fullstendig til grunne, men
bli bevart i nåden. Paulus sier: «På samme måte hjelper også Ånden oss
i våre svakheter. For vi vet ikke hva vi skal be om slik vi burde. Men
Ånden selv går i forbønn for
oss med sukk som ikke kan uttrykkes med ord. Han som gransker
hjertene, vet hva Åndens sinnelag er, for han går i forbønn for de hellige
etter Guds vilje» (8:26-27). Tenk for en trøst som ligger i disse ordene!
Først at Ånden vokter og hjelper oss i «våre svakheter» -. Vi tenker jo
som oftest når det gjelder våre svakheter at dette er bare noe som påkaller
Guds vrede over oss. Men nei, han vil tvert imot «hjelpe oss i våre svakheter». Dernest at bare et
sukk, «sukk som ikke kan uttrykkes med ord», er nok. Er for Gud
en hellig bønn, er rett og slett Den Hellige Ånds bønn for oss. Det er
altså en bønn som han som ransaker hjertene tar imot som Åndens egen forbønn
for oss. Å, for en trøst, særlig i tider da vi opplever stor skrøpelighet
så vi ikke en gang kan be! For en trøst det da er å vite at Gud hører
disse våre sukk som om de skulle være de sterkeste bønnerop. Gud skal altså selv
ved sin Ånd hjelpe oss gjennom alle kamper og farer, helt fram til vårt
salige mål. Det overbevises vi sterkest om gjennom den herlige læren om
hans utvelgelse fra evighet av. For det knytter alt vårt håp utelukkende
til Gud, Guds makt og Guds bestemte vilje til å føre fram til herligheten
alle dem som lar seg dra til Sønnen, alle som ikke «synder med vilje etter
at de har fått erkjennelse av sannheten» (Hebr. 10:26). «For dem som han
kjente på forhånd (på forhånd visste)», sier Paulus, dem «har han også
forutbestemt til å bli likedannet med sin Sønns bilde... Og dem som han
forut har bestemt, dem har han også kalt. Og dem han har kalt, dem har
han også rettferdiggjort. Og dem han har rettferdiggjort, dem har han
også herliggjort» (8.29-30). «Herliggjort» sier Paulus.
Dette er den siste, den for evig fullendte frukten av Kristi forsoning,
og av troen og forsoningen med Gud. Peter sier klart at målet for vår
tro er sjelenes frelse (1Pet 1:9). Når vi er blitt rettferdiggjort ved
tro, har vi først og fremst «fred med Gud». Og for det andre: «Håpet om
Guds herlighet» (5:1-2). «Hvis vi er barn, da er vi også arvinger og Kristi
medarvinger» (8:17-18). Gud vil selv føre oss helt fram til herligheten.
Han har skapt oss for den evige herligheten, og til den evige herligheten
har han også gjenløst oss med Kristi dyre blod. Til den samme herlighet
har han også kalt oss med sin Ånd. Og for denne herlighet er det han også
oppdrar oss med så mye nåde og tukt. Da er det sikkert nok
også hans mening å føre oss helt fram til herligheten - oss, så mange
som ikke med vilje går bort, men tvert imot er redd for at vi ikke skal
bli bevart inntil enden. Ingen av våre skrøpeligheter, og heller ikke
fiendens makt, skal kunne hindre oss i å nå lykkelig fram. Fordi dette
er Guds egen bestemte vilje, noe han selv har omsorg for og selv utfører.
Det er denne Guds faste utvelgelse og store kjærlighet som er bakgrunnen
for apostelens triumferende visshet om at ingenting skal kunne skille
oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, som han da også slutter det åttende
kapitlet med (8:32flg.). Det niende, tiende og
ellevte kapitlet handler også om hvor fast denne utvelgelsen står, og
hvordan alle menneskers frelse bare skal bero på deres forhold til Kristus,
som er nådeutvelgelsens mål og midtpunkt. Derfor ligger det også en veldig
trøst i disse kapitlene. Og dermed er selve den egentlige frelseslæren
i Romerbrevet avsluttet. I denne første delen av brevet har Paulus vist
hvordan alt kjøtt er fortapt og solgt under synden. At «det er ingen forskjell»,
men at vi «blir rettferdiggjort ufortjent av hans nåde ved forløsningen,
den som er i Kristus Jesus», bare ved at vi i tro tar imot denne forløsningen.
Gjennom denne troen fødes så et hellig sinn i oss, og alle Åndens frukter
og et grunnfestet håp om den evige herlighet. Ære være Faderen, Sønnen
og Den hellige Ånd i tid og evighet! Amen. Det som så gjenstår,
handler derimot bare om Guds barns daglige
liv. Ikke om hvordan vi skal bli Guds benådede barn, men om hvordan
vi i vår benådede tilstand
skal leve en kristens liv her på jorden. Også på dette området har vi
den mest dyrebare lærdom å hente i dette brevet. For det første er
selve emnet dyrebart. Vi
blir ikke benådet på grunn av at vi lever et godt og rett liv, men bare
gjennom Kristi lydighet (5:19). Men det bærer de mest velsignelsesrike
frukter når Guds barn lever et rett og kristent liv. For det fører til
at Faderen blir opphøyet, Kristi evangelium æret og lovprist, våre medmennesker
blir oppbygget og hjulpet, vår utvelgelse til frelse stadfestet osv. Når
Guds barn derimot lever et likeglad og skjødesløst liv, får det de mest
ulykkelige følger. Evangeliet blir spottet og forkastet, udødelige sjeler
vender seg bort fra den eneste veien til frelse, djevelens anfektelser
griper om seg, den vare samvittigheten svekkes, og faren for åndelig død
er stor. Derfor er læren om et rett kristent liv av uvurderlig betydning. Dernest er
forkynnelsen av dette emnet her i Romerbrevet den aller beste.
Mange kan ha en enorm trang til å leve et rett kristent liv, og med sterke
ord stadfester de dette. Men de går så uviselig fram at de mer skader
enn gagner den saken de vil fremme. Derfor må vi legge stor vekt på selve
måten en «hälsosam» formaning skal skje på, slik vi ser det så herlig
forkynt her gjennom apostelens eksempel. Det første vi der skal
merke oss er hva som er grunnlaget, hva apostelen bygger
sin formaning på. Legg merke til hvordan han taler! «Jeg formaner dere,
brødre, ved Guds barmhjertighet».
Han sier ikke: på grunn av Guds strenge bud eller på grunn av den evige
fordømmelsen. Men: «för Guds barmhärtighets skull». Og at Paulus formaner
på denne konkrete måten, er ikke tilfeldig for dette stedet. Det er nettopp
denne formuleringen som kjennetegner mange steder i Bibelen. I kap.15:30
sier han: «Nå formaner jeg dere, brødre, ved Herren Jesus Kristus og ved
Åndens kjærlighet». I 1Kor 1:10 sier han: «Nå formaner jeg dere, brødre,
ved vår Herre Jesu Kristi navn», osv. Det er slik Paulus formaner de levende
kristne. Men slik formaner også Johannes, f.eks. i 1Joh 4:11 der han sier:
«Elskede! Hvis Gud elsket oss slik, så skylder også vi å elske hverandre».
Og igjen: «Vi elsker ham fordi han har elsket oss først» (v.19). Her ser vi aller først
at Paulus ikke har hatt
den oppfatningen som så mange har, selv om de vil være kristne. De tror
at når vi sterkt forkynner den ufortjente nåden, så fører det bare til
løssluppenhet. At det ikke skaper, men tvert imot hindrer helliggjørelsen.
At altså helliggjørelsen skal være frukt av at loven forkynnes. Nei, Paulus
lærer tvert imot at det er nettopp
Guds barmhjertighet som føder
den rette helliggjørelsen,
og nærer den. Ja, han lærer uttrykkelig at det umulig kan bli
noen helliggjørelse hvis ikke sjelen er frigjort fra loven og salig frelst
i nåden. I kap.7 sier han: «Nå er vi frigjort fra loven, siden vi er døde
fra det som holdt oss fanget - (legg merke til:) så vi kan bære frukt
for Gud - slik at vi tjener i Åndens nye vesen og ikke i bokstavens vesen»
(v.4,6). Riktignok behøver også Guds barn den hjelp som lovens formaninger,
ris og plager gir dem. Og de søker den også ofte. Men legg merke til:
dette bare som en hjelp for den villige ånden, en hjelp mot kjødets lettsindighet.
Derfor ser vi også Paulus bruker alvorlige advarsler når det behøves. Men selve kilden til
all helliggjørelse og et rett og godt liv må alltid være «Guds barmhjertighet»
og en samvittighet som er satt fri fra loven. Paulus skriver til korinterne:
«Kristi kjærlighet tvinger oss, og vi har gjort dette klart for oss: Når
én døde for alle, da døde alle» (2Kor 5:14). Det er denne kjærlighet,
utgytt i våre hjerter, som er selve livet og kraften i helliggjørelsen.
Men når så umodne «tuktemestere til Kristus» ikke selv har levende kjennskap
til dette, så formaner de ofte på en slik måte at det hele bare dømmer
og river ned svake samvittigheter. Dermed stenger de døren for det som
er selve kilden til helliggjørelsen; hjertets tillit til Guds nåde, den
glade trøsten i Kristi kjærlighet. Riktignok må også de friske grenene
renses (Joh 15:2). Men en røff og ulært innleid dagarbeider kan skjære
og herje i frukthagen så de unge trærne rett og slett tørker inn og dør.
Da hadde det tross alt vært bedre å hatt et tre som var levende. Selv
om det ikke var så fullkomment rett og pent. Gud gi oss all nåde så vi
merker oss dette, og husker det rette forbildet på all formaning: «Jeg
formaner dere, brødre, ved Guds
barmhjertighet». Det andre vi her kan
legge merke til når det gjelder måten å formane på, er at Paulus ikke
bare i vanlige ordelag oppfordrer til et kristent og hellig liv. Men han
sier uttrykkelig hva et hellig
liv består i. Over alt nevner han i sine formaninger de konkrete
gjerningene og holdninger Guds barn skal strekke seg etter. Hvis en ikke
gjør det, men bare rent generelt oppfordrer til helliggjørelse, så skjer
det Paulus nevner i 1Kor 14. Der taler han om en basun som gir en uklar
lyd. Da vet en ikke hva som står på, og ingen gjør seg klar til kamp.
Da går noen i kloster og tror at da er en hellig, når en bare blir andektig
og stille. Andre igjen finner aldri noen helliggjørelse verken hos seg
selv eller andre, - fordi de ikke vet hva helliggjørelsen består i. Derfor
blir de også forført på alle slags vis. Da har vi her apostelens rette
og herlige formaning som i tydelig ord forteller oss hva vi skal gjøre.
Så vil vi ganske kort oppsummere det vi finner om dette i de fire kapitlene
(12-15): Først formaner Paulus
de kristne til å overgi seg selv helt til Gud og til hans tjeneste. At
de ikke bare skal gi ham enkelte visse gjerninger og tjenester. Men gi
ham hele sin sjel og sinn, sitt «legeme som et levende offer» sier apostelen
(tilsvarende ofrene i Det gamle testamente). Meningen i dette er det han
sier i kap.6: «still dere selv fram til tjeneste for Gud» (v.13). Men
for at dette ikke bare skal skje som en kraftløs tanke eller mening, nevner
han straks i samme vers uttrykkelig på
hvilken måte lemmene våre skal stilles til tjeneste for Gud: «som
våpen for rettferdigheten til tjeneste for Gud». Å, måtte vi først og
fremst både huske og gjøre det slik! Disse ordene: «framstille sitt legeme
som et offer» antyder at vi ikke skal skåne vårt kjød, men gjøre og lide
alt det som hører med til å følge etter Kristus. Og gjøre det villig for
Herrens skyld. Deretter gir Paulus
straks et eksempel på et slikt offer. Han sier: «Bli ikke dannet lik denne
verden, men bli forvandlet ved fornyelsen av deres sinn». Dette er også
en av grunnreglene for hele en kristens holdning. For i alt det vi gjør,
i ord eller gjerning, i Kristi tjeneste, må vi ta avstand fra verdens
holdninger til alt. Gud, gi oss nåde også til dette! - Men så begynner
Paulus å tale om mer særskilte kristne egenskaper. Fremst blant disse
setter han ydmykheten.
Vi vet også at alle Guds gode gaver er knyttet til denne; «de ydmyke gir
han nåde» (Jak 4:6). Paulus formaner her spesielt til den ydmykhet som
kreves for at det ikke skal bli noen splittelse blant de kristne på grunn
av ulike gaver og tjenester. Men at, når vi alle er lemmer på samme legeme,
hver og en da bare trofast og villig tjener med den gave han har fått. Dernest tar Paulus fram
en annen helt vesentlig egenskap som kan sees som en sammenfatning av
alle: Kjærligheten. For
nå følger en herlig rekke av skjønne egenskaper som regnes opp gjennom
det tolvte kapitlet. Men alt dette er bare en mer detaljert skildring
av de ulike områdene kjærligheten leves ut på. Derfor sier også Paulus
i kap.13:8,10: «Den som elsker sin neste, har oppfylt loven». Og videre:
«Kjærligheten gjør ikke nesten noe ondt. Kjærligheten er altså lovens
oppfyllelse». Det hører altså med til kjærligheten at vi hater og straffer
det onde, men holder fast på og praktiserer det gode. At vi er vennlige
mot hverandre, at vi «er fremst i dette å vise de andre ære», at vi ikke
er trege, men flittige der hver enkelt av oss har sin plass i samfunnet.
At vi deler våre goder med de fattige, legger vinn på gjestfrihet, velsigner
dem som forbanner oss, gleder oss med dem som er glade, gråter med dem
som gråter, og mye annet det tolvte kapitlet holder fram for oss. Et bevis på et så viktig,
fint og dypt utslag av kjærlighet finner vi utførlig skildret i det fjortende
kapitlet hvor det formanes i vårt forhold til de svake, eller når ulike
oppfatninger og livsmønstere truer med å splitte Guds barn. Se den herlige
lærdommen Paulus gir oss på dette området! Og han gir oss det på en særdeles
gripende måte når han i det femtende kapitlet holder fram som eksempel
Kristi kjærlighet. Hvordan han «ikke behaget seg selv», men gjorde alt
for vår skyld og ut fra vårt behov. Måtte nå denne vår Herre Kristi kjærlighet
drive oss sterkt, så også vi elsker vår neste på samme måte. Ikke er opptatt
med å «behage oss selv», men på alle mulige områder bare gjør det vår
neste trenger til. Om det så bare gjelder et utholdende liv sammen med
uforstandige nådesøsken. Ja, om vi så må miste all vår egen ære, og bare
tie om det vi selv ser så mye klarere. Det er dette apostelen
lærer oss her. Det er nok også dette som er den fineste og dypeste måten
kjærligheten kan få springe ut på. Og selvsagt er det viktig alt det Ånden
virker. Men «den største av dem er kjærligheten» (1Kor 13). «Kjærligheten
er lovens oppfyllelse», kjærligheten er «fullkommenhetens bånd» (Kol 3:14).
Kjærligheten er summen av hele det kristne livet. Det første store hovedavsnittet
i brevet, om frelseslæren, kunne sammenfattes i disse ordene: Kristus
og troen. På samme måte kan dette siste hovedavsnittet om det
kristne livet sammenfattes i dette ene ordet: Kjærligheten.
Og dette var jo summen av både loven og evangeliet. Dette var jo den evige
Guds bud: «At vi skal tro på hans Sønn, Jesu Kristi navn og elske hverandre,
slik han gav oss bud om» (1Joh 3:23). Så har vi da sett hvordan
alle kristendommens viktigste lærdommer på det mest utfyllende vis er
blitt framstilt for oss i dette veldige Romerbrevet. Vi har sett det klare
lyset, den dybden, den mektige ånden og den brennende kjærligheten som
har preget hver enkelt del av brevet. Måtte vi aldri slutte å studere
alt dette! Og måtte vi aldri glemme at alt dette som er så viktig og som
vi har lært her, skal anvendes på oss og leves ut i hele vårt daglige
liv! Det skal være det vi skal nære vår sjel med gjennom hele livet. Det
skal være vår næring til alt vi trenger til liv og gudsfrykt. For vår
tro, vårt håp. For tålmodighet, for kjærligheten og alle kristenlivets
egenskaper. Men da trenger vi så visst også Guds egen gave til dette.
Og det trenges at vi flittig og alvorlig ber. Gud, gi oss din nåde også
til dette! Ja, må så tålmodets
og trøstens Gud, han som alene er mektig til å grunnfeste oss i all denne
saliggjørende sannhet, gi oss alt dette av sin egen store barmhjertighet
i Kristus, gjennom sin Hellige Ånd! Og Gud, den eneste vise, stor i nåde
og miskunnhet, den trofaste og veldige Gud, ham være ære og lov og pris
nå og i evighet! Amen. |