Vers 1 2 3 4 5 og 6 7 8 og 9 10 11 Innhold:
1: Fortsettelse av samme emne som i forrige kapittel, og nå som sterk
formaning gjennom Kristi eksempel (v.1-7). 2: Grunnlaget for gjensidig
samdrektighet mellom troende jøder og hedninger; at de har alle den samme
frelsen i Kristus, underbygget av skriftsteder (v.8-13). 3: En del andre
forhold tas opp, som at A: når Paulus så sterkt formaner dem som selv
var i stand til å formane hverandre, så var det noe som pålå ham i kraft
av hans embete. Han taler om sitt embetes karakter og omfang (14-22).
B: etter at han først har foretatt en innsamling til de fattige kristne
i Jerusalem, vil han foreta en reise til Rom og til Spania (23-29). Og
C: apostelens alvorlige oppfordring til forbønn for hans tjeneste (30-33). 1
: Vi som er sterke, skylder
å bære de svakes skrøpeligheter og ikke være til behag for oss selv. Paulus
fortsetter altså å tale om hvordan de sterke bør forholde seg overfor
de svake, dette som jo også var hovedemnet i hele forrige kapittel. En
kan undre seg over at apostelen er så opptatt med dette emnet, men det
har helt sikkert noe å lære oss. Hvert eneste Guds barn må blir klar over
at det ikke er noen liten sak, som vi vanligvis tror, ikke noe vi snart
er utlært i, dette som Paulus her så inngående og sterkt fortsetter å
innprente oss. Nei, det er som Luther sier, at «det er den aller største
kunst under solen, å kunne se Kristus i de svake». Så er det da også den
aller største kunst å kunne oppføre seg rett, og med en kristens sinn
overfor dem. Slik at om vi har litt mer lys og kraft enn våre brødre,
da ikke bare velger å «være til behag for oss selv». Men nettopp på grunn
av alt dette som er gitt oss, heller ennå sterkere tjene de svake og uforstandige.
Vi må ikke innbille oss at vi er fullkomne og utlært på noe område, men
bare i gudsfrykt merke oss apostelens ord. Han sier: Vi
som er sterke, skylder å bære de svakes skrøpeligheter.
Her taler Paulus med ganske stor tyngde. Det vil vi forstå ennå bedre
når vi går dypere inn på selve ordene. Først sier han: «Vi som er sterke».
Etter sammenhengen betyr dette: Vi som har dette større lyset over evangeliet,
så vi ser vår evangeliske frihet, og ikke er bundet i vår samvittighet
av noen foreldede forskrifter. Blant disse «sterke» hørte også Paulus,
det ser vi i kap.14:13. Derfor sier han: «Vi som er sterke»*.
Her tales det altså til de kristne som har fått et større lys og sett
dypere inn i Guds råd og vilje, men dermed selvsagt også ser de svakes
uforstand, mangel på evangelisk lys og andre skrøpeligheter. Om disse
mer opplyste kristne, seg selv iberegnet, er det Paulus sier: «Vi som
er sterke, skylder å bære de svakes skrøpeligheter». I C. O. R’s, og like
ens i eldre norske Bibler, begynner setningen med et «Men», «Men vi som
er sterke...». Og med den innledningen førte Paulus tankene tilbake til
det som det forrige kapitlet sluttet med (14:23). Det handlet om når de
svake (påvirket av de sterkes friere livsmønster) gjorde noe de ikke var
overbevist i sin samvittighet om var rett, som da pådrog seg virkelig
synd, og samvittigheten dømte dem. Dette lå det jo en stor fare i. Tidligere
hadde Paulus sagt det kunne føre til deres evige «ødeleggelse»/fortapelse
(14:15,20). Derfor kommer dette som en tilføyelse: «Men vi som er sterke,
skylder å bære de svakes skrøpeligheter». * Uttrykket
«bære» kan uten tvil anvendes også når det gjelder det hensyn vi bør ta
til de svakes skrøpeligheter. Men grunnspråkets ord betyr egentlig løfte,
løfte opp, bære. Og det eksemplet vi blir minnet om her, er hvordan Kristus
bar våre synder (v.3). Da må også utrykket «bære» her stå for noe mer
enn bare å kunne akseptere eller tåle. Det må bety at vi skal gi oss inn under (delta i) de svakes skrøpeligheter, på samme
måte som Kristus gav seg inn under våre, da han gav oss all den hjelp
vi behøvde for at vi ikke skulle ødelegges og gå fortapt. På samme måte
skal også vi gjøre alt som er nødvendig for de svake, så de ikke skal
ødelegges og gå fortapt (kap.14:15,20). Ja, vi skal «ta oss av» dem som
brødre, og ikke forakte dem (14:1,3). Noe som også gjør at vi for deres
skyld lar være og unngår alt som kan gjøre at de snubler, tar anstøt eller
blir svake (14:15,21,22). Når vi slik tar hensyn til de svakes skrøpeligheter,
og alltid tenker på hva som kan være nyttig eller skadelig for dem, da
«bærer» vi deres skrøpeligheter. Men
med dette ordet «bære» antyder Paulus at de svakes skrøpeligheter er en
bør, en tyngde, som er for stor for dem, så de trenger hjelp. Tenker vi
oss en flokk mennesker i følge til fots over en lengere strekning, så
er det stor forskjell på hvor mye hver enkelt av dem kan makte å bære.
Noen er for svake til å bære alt de selv trenger til turen, så de som
er sterkere må være villige til å hjelpe dem. De overtar børa deres, eller
i alle fall noe av den. Derfor formanes det også i 1Tess 5:14 til å «hjelpe
de svake» (sv: Tagen eder an de svaga). Og
det som gir denne formaningen et spesielt alvor og tyngde, ser vi vel først og fremst i det faktum vi allerede
har nevnt; at bakgrunnen for denne Paulus’ formaning er den faren han
like foran har vist at de svake kan påføres, hvis de forføres til å gjøre
noe de ikke selv i sin samvittighet er blitt overbevist om. I tillegg
ser vi at her anvender Paulus et ord som står for noe langt mer enn bare
en formaning. Han sier rett og slett at «vi er pliktige» (til å bære de
svakes skrøpeligheter). Det er vår plikt, en like avgjort plikt som å
betale en pengegjeld (for det er i samme mening ordet vanligvis brukes).
Så markert plikt ligger det i dette at vi «skylder» å bære vår nestes
skrøpeligheter. Først og fremst er det hvert enkelt menneskes plikt å
handle slik kjærlighetsloven sier. Den spør bare hva som kan være til
nytte for vår neste. Dernest er spesielt alle kristne kallet til å følge
sin Herres eksempel. Akkurat som han gjennom sin lidelse og lydighet har
gjort alt til synderes frelse, og ikke tjente seg selv, men oss. Slik
skal heller ikke vi se på vårt eget beste, men være opptatt med hva det
er vår neste trenger. Og aller mest er «vi som er sterke» pliktige til
å bære de svakes bør. For det er jo nettopp derfor vi har fått mer lys
og styrke, så vi er bedre i stand til å kunne tjene vår neste. På samme
måte som Kristus med all sin fullkommenhet på alle områder brukte dette
til å tjene oss - ikke seg selv. Dette
burde nå alle kristne tenke grundig over. Særlig de sterke, de som har
mer lys over Guds ord og evangeliet, burde huske på at dette lyset har
de slett ikke fått til å sole seg selv i. Nei, her lærer vi at de er pliktige
til å bruke alle sine gaver, sin forstand og all sin styrke til å hjelpe
de brødrene som er svakere, og gjennom hele livet være opptatt med å tjene
dem. Og ved at Paulus bruker Kristus som eksempel, ser vi at han har et
mer omfattende sikte. Derfor kan de «svake» og deres «skrøpeligheter»
ikke bare gå på den skrøpeligheten at de ikke hadde oppfattet vår evangeliske
frihet. Det må også gjelde alle slags skrøpeligheter. Også det daglige
livets, som kan friste oss til mye elendighet og splittelse. Det forrige
kapitlet har riktignok ikke så vidstrakt sikte. Men nettopp fordi han
viser til Kristi eksempel, når han bar våre synder, merker vi oss at her
vil han lære oss at vi også skal bære alle mulige skrøpeligheter hos våre
brødre. Det er jo et faktum at behovet for å bære i kjærlighet, er like
stort om vi står overfor fall og skrøpeligheter i det daglige liv, som
når det bare gjelder dem som er svake på lys og forståelse av evangeliet. Hovedregelen
er kjærlighetens lov, eller at vi skal gjøre alt som er til det beste
for sjelene, til samdrektighet, fred og oppbyggelse i det som er godt.
Men da må vi nok også forberede oss på å bære alle slags skrøpeligheter.
Og hele livet på jorden er jo fullt av slike. Luther sier: «Du vil ikke
finne en éneste kristen så ren at ikke han også har sine feil, sine skrøpeligheter.
Den ene har tendenser til hissighet og utålmodighet. Den andre er tungsindig
og egen. Den tredje er for lystig, ja, av og til lettsindig. Den fjerde
er jålete og selvopptatt. Den femte er for rund og gavmild. Det er som
også hedningene har laget ordtak av; «hvert menneske har sine egne feil
- som de andre må finne seg i å bære». Hvis vi da vil være kristne og
følge vår Herres eksempel, så gjelder det at vi bare «bærer», ja, uavlatelig
bærer hverandres skrøpeligheter. Noe
ganske annet er det når den skrøpelige selv bare forsvarer sine skrøpeligheter.
Da hører han ikke hjemme under de «svake», men blant de kjødelige og ubotferdige.
Da skal han alvorlig advares. Og hvis han da ikke vil omvende seg, skal
han være som en hedning for deg (Mat 18:15-17, 1Kor 5). Her taler vi derimot
om svake brødre som selv fordømmer syndene sine og gjerne vil være bedre,
men ikke makter å leve slik de gjerne ville. Da skal vi uavlatelig bære
deres skrøpeligheter, ja, omslutte dem med uendelig tålmod og inderlig
kjærlighet. og
ikke være til behag for oss selv.
Å «tekkes» eller «være til behag for oss selv» betyr ikke at vi synes
godt om oss selv, men at vi i vårt daglige liv har oss selv, vårt eget
beste som mål, og tilpasser alt, føyer seg, etter dette. At dette er meningen
kan alle se klart nok av at Paulus holder fram Kristus som eksempel (v.3),
hvordan han bar våre synder. Og hvor samme uttrykk brukes når Paulus sier:
«For heller ikke Kristus behaget seg selv». Her ser vi tydelig at dette
betyr: Kristus tok ikke hensyn til sitt eget behag da han gav seg selv
som et offer for hele verdens synd. Han tenkte på oss, fattige, uverdige
syndere. Det var vår nød og våre behov som lå ham på hjertet. Det er dette
som heter at han «ikke behaget seg selv». Og her har han rettet sverdet
mot selve hjertet i det gamle mennesket. Selv hos mange gudfryktige mennesker
dukker dette opp i den fine og forkledde selviskheten. En er så tilfreds
med sin egen åndelighet og store kunnskap at en ikke bryr seg om hvordan
en oppfører seg mot andre, mot disse uforstandige og skrøpelige kristne.
Så forakter en dem, tenker og taler ille om dem. Men etter kjærlighetens
bud og Kristi eksempel skulle vi senke oss ned på deres plan, se deres
skrøpelighet, og bare bli opptatt med å hjelpe dem. Hjelpe dem så de også
kunne få bedre lys over evangeliet og få et mer evangelisk fritt liv.
Dette
har Paulus selv gjort. Han sier: «For de svake ble jeg som en svak, så
jeg kunne vinne de svake. Jeg er blitt alle ting for alle mennesker, så
jeg i alle fall kan frelse noen» (1Kor 9:22). Og under samme emne: «Hvem
er svak, uten at jeg også blir svak?» (2Kor 11:29). Hvis noen er svak
og uforstandig, vil han si, da faller jeg straks ned på hans utgangspunkt,
for at jeg med hjelp og råd kan løfte ham opp til et bedre. Det er dette
kjærligheten krever. Det er dette som er å «elske sin neste som seg selv».
Slik oppfyller vi Kristi lov. For det er bare dette som kan være til nytte
for den fattige sjelen. Og det er også Kristi aller høyeste vilje for
vårt liv; at vi skal gjøre mot andre slik han gjorde mot oss, bare søke
å hjelpe mennesker. For hvem har vel noen som helst hjelp i at du går
og fryder deg over din egen åndelighet eller gudsfrykt, og ser ned på
din svake bror? Noe slikt er en forferdelig form for fromhet, som behager
djevelen og ikke Gud. All fromhet som ikke viser seg i omsorg og kjærlighet
for vår neste, er forkastet og fordømt. Det
var denne aller viktigste lærdommen Kristus så markert ville innskjerpe
hos sine disipler den siste kvelden han var sammen med dem, før han skulle
lide. Han satte seg ved føttene deres og vasket dem. Slik gav han dem
dette gripende forbildet i ydmykhet og kjærlighet. Hva den åndelige
betydningen i fotvasken var, kan en lett se av selve handlingen. Føtter
skildrer nemlig i Skriften vandringen, vår ferd gjennom livet (Sal 119:59,102).
Og fotvaskingen (som var de laveste tjenernes oppgave) skildrer dermed
en ydmyk og kjærlig anstrengelse for å forbedre brødrenes skrøpelige vandring.
Luther sier da også at fotvaskingens åndelige betydning var det Paulus
omtaler som å «bære hverandres byrder» (Gal 6:2). Med denne fotvasken
ville altså Kristus lære oss at vi skal ta oss inderlig av våre skrøpelige
brødre, ha medlidenhet med dem, ikke forakte dem, men rekke dem en hjelpende
hånd. Vi skal forsøke å undervise dem, gi dem råd og hjelpe dem, for at
de kan bli bedre. Luther
sier at «hvis du er forstandig, viselig og lærd, så forakt ikke dermed
de uforstandige og mindre opplyste. Regn deg ikke som bedre enn dem, men
bruk din visdom til tjeneste for dem, så de også kan få mer visdom og
forstand. Det samme om du er from, avholdende og saktmodig. Så hiss deg
ikke så snart opp mot en annen som ikke har disse gavene. Forakt ham ikke
av den grunn, men ta deg heller av ham i ydmykhet og kjærlighet, så du
kan hjelpe ham til noe bedre. Og ha så denne holdning, at selv om jeg,
Gud skje lov, ikke har samme feil som ham, så har jeg mange andre som
gjør at jeg også trenger til at noen har tålmodighet med meg, og hjelper
meg å bære mine skrøpeligheter». Det
er altså fullstendig ukristelig når noen er så sterke og fornøyd med sin
egen kristelighet at de ser med forakt på andre, og tenker: Ja, disse
er jo så uforstandige, så lovbundne og sneversynte, eller så løsaktige
og villfarne, m.a.o. så elendige kristne at en slett ikke bør ha noe som
helst fellesskap med dem. Og så skyver en dem fra seg med den holdningen
at vi derimot, som har så mye mer lys over evangeliet, og er så alvorlige
kristne, så ydmyke og evangeliske, vi er selvsagt kristne. Det var denne forferdelige utgaven av å «være
til behag for seg selv» Herren på det sterkeste ville knuse gjennom sin
fotvasking. Og dette lå ham så sterkt på hjertet at han ikke fant ord
som var sterke nok, men måtte bruke en spesiell ytre handling for å gi
uttrykk for sin formaning. Så ser vi ham, Herren selv, vaske sine disiplers
føtter. En handling som i datidens livsmønster måtte gripe dem i deres
innerste, så de aldri så lenge de levde skulle kunne glemme denne lærdommen.
Måtte
så også vi ta dette inn over oss, og huske dette godt! Andre og grovere
synder har vi lettere for å se. Men den fine, dype, «åndelige» synden;
bare være til behag for oss selv, og forakte de skrøpelige, - overfor
den synden er det svært få kristne som virkelig er våkne. Vi må derfor
med spesiell omsorg innprente denne særdeles viktige formaningen; at «vi
som er sterke, skylder å bære de svakes skrøpeligheter og ikke være til
behag for oss selv». 2
: Hver av oss skal være til
behag for nesten, til hans beste, for det fører til oppbyggelse. Hver
av oss skal være til behag for nesten,
sier Paulus her. Ikke med den selviske medmenneskeligheten, men - til
hans beste, for det fører til oppbyggelse. Å være til behag for
nesten på denne måten, er altså ikke det samme som å skulle være til behag
for alle mennesker, uansett hva det så skal være på bekostning av. Det
er ikke tale om å gli inn på linje med verdens barn i all deres forfengelighet,
i deres snakk og livsstil. For det er jo bare en form for kjødelig og
helt ukristelig toleranse av alt. Paulus sier at «hvis jeg fremdeles gjorde
mennesker til lags, var jeg ikke Kristi tjener» (Gal 1:10). Nei, når Paulus
sier vi skal være «til behag for nesten, til hans beste, for det fører
til oppbyggelse», så framgår meningen tydelig nok her. Apostelen vil si
at vi skal ikke se på det som passer oss best, og bare handle etter det.
I hele livet skal vi tvert imot ha øyet festet på vår nestes behov. Så
langt vi er i stand til å bedømme det skal vi handle ut fra det som vi
oppfatter som vår nestes tilstand. På det stadiet han befinner seg, åndelig
og menneskelig, skal vi møte ham. På det området som er hans nød, skal
vi så søke å hjelpe ham. Vi skal altså vokte oss, så vi ikke møter ham
med en uforsiktig eller tvetydig holdning, og dermed kunne åpne for anstøt,
eller til og med forakt for vårt evangelium (konf. kap.14:16,18,19). Men
disse ordene: å «være til behag for nesten, til hans beste», taler uten
tvil også til oss om at når vi som kristne virkelig ønsker å få noen «hälsosam»
innvirkning på våre medmennesker, så må vi virkelig bestrebe oss på å
møte dem på den rette måten, slik at det varmer
dem. Også ta hensyn til deres følelser,
så vi ikke med en tøff eller sterk holdning bare støter dem fra oss. Derfor
sier også Paulus et annet sted at en Herrens tjener skal «være mild mot
alle» og «i stand til å undervise, tålmodig» (2Tim 2:24). Og vi ser hvordan
både Kristus og apostlene, selv når de irettesatte kristne som feilet,
gjorde det på så mild måte at de ofte midt i irettesettelsen også roste
dem for noe godt som de også hadde funnet hos de samme. Når Kristus holder
sin straffetale til disiplene for deres forferdelige trette om hvem av
dem som skulle regnes som den største, fortsetter han umiddelbart slik:
«Men det er dere som har holdt ut sammen med meg i mine prøvelser. Og
jeg overgir riket til dere.....dere skal ete og drikke ved mitt bord i
mitt rike og sitte på troner og dømme de tolv Israels stammer» (Luk 22:24-30).
Til
engelen for menigheten i Efesus talte han først om det han savnet hos
dem; «deres første kjærlighet», og om den dommen som skulle ramme dem,
hvis de ikke vendte om. Likevel føyer han til: «Men dette har du, at du
hater nikolaittenes gjerninger, som jeg også hater» (Åp 2). Og selv med
alle de store mangler apostelen Paulus fant hos korinterne, og som han
refset dem for, føyer han likevel til: «Jeg takker alltid min Gud for
dere, for den Guds nåde som ble gitt dere i Kristus Jesus»*
(1Kor 1). På denne måten blir talen «vennlig, krydret med salt», og det
er også dette Paulus har som mål, så den enkelte blant oss kan «være til
behag for nesten, til hans beste, for det fører til oppbyggelse». * Og
det som er apostelens hovedbudskap gjennom disse ordene, det ser vi best
gjennom hans egne vitnesbyrd om hvordan han selv forholdt seg i de livssituasjonene
dette budskapet først og fremst dreier seg om. Han sier f.eks.: «Selv
om jeg er fri overfor alle, har jeg gjort meg selv til en tjener for alle,
så jeg kan vinne enda flere. For jødene er jeg blitt som en jøde, så jeg
kan vinne jøder. For dem som er under loven, er jeg som en som er under
loven, så jeg kan vinne dem som er under loven. For dem som er uten lov,
er jeg som en lovløs - uten å være lovløs overfor Gud, men i Kristi lov
-, så jeg kan vinne dem som er uten lov. For de svake ble jeg som en svak,
så jeg kunne vinne de svake. Jeg er blitt alle ting for alle mennesker,
så jeg i alle fall kan frelse noen» (1Kor 9:19flg). Og
han sier videre: «Vær ikke til anstøt, verken for jødene eller for grekerne
eller for Guds menighet, slik jeg også er til behag for alle mennesker
i alle ting. Jeg søker ikke mitt eget beste, men det beste for de mange,
for at de kan bli frelst» (1Kor 10:32-33). Det er dette som er å være
til behag for nesten, til hans beste, for det fører til oppbyggelse. Det
er dette Paulus i det samme kapitlet (1Kor 10:24) uttrykker slik: «Ingen
må søke sitt eget, men enhver må søke den andres beste». Og dette er da
også summen av alt det kjærligheten krever. Derfor sier han også spesielt
om kjærligheten at «den oppfører seg ikke usømmelig, søker ikke sitt eget,
lar seg ikke opphisse, tenker ikke ut noe ondt» (1Kor 13:5). Det
er altså dette hver eneste én av oss kristne skal gjøre. Apostelen sier
jo her at «hver av oss» skal leve slik. Hver éneste kristen skal gjennom
hele sitt liv være opptatt med det som er Herrens tjeneste og nestens
nytte. Med dette for øye skal han også søke å være til behag for sine
medmennesker, og dermed også ta hensyn til deres følelser, tenkemåte og
fatteevne. En kristen er på samme tid både det mest frie og det mest bundne
menneske. I troen, i sin samvittighet og innfor Gud: Fri fra loven og
salig frelst. Men i det daglige liv: Bundet av kjærligheten. Han er aldri
lenger fri til å oppføre seg som han selv vil overfor menneskene. Nei,
han får ikke en gang ete, drikke, kle seg, oppføre seg, gå eller stå som
det smaker ham selv. I hele sin ferd skal han være oppmerksom på hva som
kan være til gagn eller til skade for de svake medmenneskene. Paulus sier:
«Selv om jeg er fri overfor alle, har jeg gjort meg selv til en tjener
for alle» (1Kor 9:19), og «hvis mat fører min bror til fall, vil jeg aldri
i evighet spise kjøtt» (1Kor 8:13). Men hvem kan holde ut hele livet på
denne måten; bare stadig være en trell for alle andres behov? Jo, utelukkende
den som er grepet av Kristi kjærlighet og har hele sin frelse og fred
utelukkende i den. Og derfor også er grepet av hans herlige og hellige
forbilde. Derfor tilføyer også Paulus dette dyrebare eksemplet: 3
: For heller ikke Kristus behaget
seg selv. Men som det står skrevet: Spotten fra dem som spottet deg, falt
på meg. Her
har vi det store mønsterbildet på alt som er hellig og godt. Og samtidig
den kjæreste og sterkeste drivkraften i Guds barns hjerter: Kristus og hans eksempel. Er du en kristen? Eier du den store nåden
det er å være forent med ham? Har du hele ditt liv, din trøst din rettferdighet
og ditt håp i ham som din beste venn? Da må det også være både kjært og
viktig for deg å «vandre slik som han vandret» (1Joh 2:6), være og gjøre
slik han var og gjorde. Og hvordan levde så han? Paulus sier: Kristus
behaget ikke seg selv.
Han var ikke opptatt med det som passet ham best, men så på vårt beste, på fortapte synderes vel. Han gav seg selv for oss. Han
søkte ikke sin egen ære. Han var ikke fornøyd med bare for egen del å
være vis, rettferdig, opphøyet og herlig. Men iførte seg isteden det lave.
Alt bare for å gjøre også oss delaktige i hans visdom, hans rettferdighet
og herlighet. At Kristus på denne måten ikke «behaget seg selv», det stadfester
apostelen med Den Hellige Skrift, og sier: Som
det står skrevet. Og nå trekker han ikke fram noen av de mange
bevisene fra Kristi liv på jord, som jo var fullt av eksempler på hvordan
han frivillig fornedret seg, så vi skulle bli frelst. Isteden bruker Paulus
ett eneste kort ord fra Davids sekstiniende Salme, denne rike pasjonssalmen
som Paulus også tidligere i brevet har brukt (kap.11:9-10). De ordene
som anvendes her leser vi i det tiende verset. Den første delen av dette
verset brukte Johannes på Kristus (Joh 2:17). Og nå brukes den siste delen
av apostelen Paulus. Det
som nå siteres er Kristi ord til Faderen: Spotten
fra dem som spottet deg, falt på meg. Meningen med disse ordene,
slik de forekommer i Salmen, er denne: Jeg brenner så sterkt av nidkjærhet
for din ære, o Fader, at de som spotter deg, de vender nå sin spott mot
meg. Jeg blir spottet for din skyld. At det er dette som er meningen,
ser vi av sammenhengen. For ordene vi har like foran i samme vers er disse:
«Nidkjærhet for ditt hus har fortært meg», som altså også Johannes brukte
da Kristus drev ut dem som drev handel i templet (Joh 2:17). Og følgene
av denne nidkjærheten for Herrens helligdom var da, slik vi også ser dette
verset i Salmene fortsetter: «spotten fra dem som spotter deg, har falt
på meg». Meningen ser vi også tydelig av v.8, der Herren sier: «For din
skyld har jeg båret spott». De
ordene Paulus siterer handler da altså om Kristi nidkjærhet for Faderens
ære, og beviser allerede med dette det Paulus taler om her; at Kristus
«ikke behaget seg selv», ikke søkte sitt eget, men Faderens velbehag.
Men Faderens vilje var jo at han skulle frelse oss, syndere. Dermed var
også dette det høyeste målet for Kristi nidkjærhet. Vårt beste var det
han søkte, og ikke det som passet ham selv best. På nytt ser vi hvordan
de ordene som er sitert beviser at Kristus «ikke behaget seg selv», men
levde og gjorde her på jord bare det som var til beste for oss. Hvis han
hadde vært opptatt med seg selv, så hadde han aldri forlatt skarene som
tilbad og lovpriste ham i himmelen, og kommet til denne onde verden. Da
hadde han aldri blitt menneske, gått her i den dypeste fornedrelse på
denne jord, og blitt gjenstand for all mulig ondskap fra mennesker og
ånder. Nei,
det gjorde han bare for å frelse oss, uverdige syndere. Selv sier han:
«Menneskesønnen kom ikke for å la seg tjene, men for selv å tjene, og
for å gi sitt liv som løsepenge for mange» (Mat 20:28). Han behaget ikke
seg selv, for «på grunn av den gleden som var lagt foran ham, utholdt
han korset og aktet ikke på skammen» (Hebr. 12:2). «Han, som var i Guds
skikkelse, holdt det ikke for et tilranet gode å være lik Gud, men han
uttømte seg selv, tok på seg en tjeners skikkelse og kom i menneskers
likhet. Og da han i sin framtreden var funnet som et menneske, ydmyket
han seg selv og ble lydig til døden, ja, til døden på korset» (Fil 2:6-8). Dette
høyhellige forbildet holder nå Paulus opp foran oss. For at vi skal gripes
av dette og beveges til også å leve som han, gjøre som han, vår dyrebare
Herre og Mester gjorde. Ikke leve til behag for oss selv, men til beste
for vår neste, til oppbyggelse for ham, «bære de svakes skrøpeligheter».
Vi fristes til å se på vår nestes feil, hans uforstand og andre skrøpeligheter:
I egenkjærlighet har vi lett for bare å fryde oss over oss selv; hvor
mye større lys vi har
enn dem over evangeliet, være såre fornøyd med oss selv og ta avstand
fra vår bror. Men da bør dette bildet av Kristus straks stanse oss, bryte
ned denne holdningen og avskrekke oss fra slike holdninger. Det skjønne
og hellige bildet av Kristi ydmykhet og kjærlighet bør få meg til å våkne
og bli redd for meg selv, så jeg tenker: Hva slags kristen er det egentlig
jeg er, som kan se på en kristen brors skrøpeligheter i egenkjærlighet
og forakt? Herren Kristus, den evige fullkommenheten, visdommen og godheten,
tenkte jo ikke på seg selv, eller foraktet oss, elendige, forferdelige syndere.
Men gjorde bare alt for å frelse oss ut av vår elendighet! - Ja, måtte
hver eneste kristen ha denne
holdningen i sine tanker! Du
tar anstøt av en brors uforstandige ord eller oppførsel, og du står straks
klar til å fordømme ham - fordi du, i alle fall ubevisst, anser deg selv
som bedre. Men se på hva Kristus gjorde, og ennå gjør med oss! Hvor mye
dårskap, feil og mangler må ikke han hver eneste dag se på hos deg, og
hvordan tar han seg ikke bare av deg i barmhjertighet og miskunn? Tenk
på hvordan Kristus tok seg av sine skrøpelige disipler! Livet deres var
fullt av fall, av uforstand og andre mangler. Likevel ser vi ham aldri
forakte eller fordømme dem. Men bestandig bar han deres skrøpeligheter,
- så lenge de likevel holdt seg til ham og var avhengige av ham. Deres
feil, uforstand og skrøpeligheter var av mange slag. Én gang ser vi de
ville kalle ned ild fra himmelen over dem som forfulgte Kristus. En annen
gang er det Peter som vil hindre sin Herre fra å gå inn under korsets
lidelse. Vi ser hvordan de tretter om hvem av dem som skulle anses å være
den fremste. Ser hvordan de alle forlot ham, og Peters forferdelige fornektelse.
Ser hvordan de fullstendig hadde glemt Ordet om hans oppstandelse, og
det så totalt at Tomas ikke vil tro han var stått opp uten at han fikk
føle med sine egne fingrer i sårene hans etter naglene. Og
hva gjør så Herren med så uforstandige og skrøpelige disipler? Han fordømmer
dem ikke. Forakter dem heller ikke, så han bare ganske stille kunne ha
forlatt dem. Nei, han tar seg fremdeles av dem, hver enkelt slik den enkelte
behøver det. Taler med dem i den største kjærlighet, refser dem i omsorg
for deres fall, korrigerer dem i deres uforstand, minner dem om Ordet
og sier: «Slik står det skrevet, og derfor var det nødvendig at Kristus
måtte lide og oppstå fra de døde den tredje dag» (Luk 24:46). Han taler
så vennlig til dem, som med sine kjæreste barn og venner. Som om de ikke
skulle ha gjort noe som helst ondt imot ham. Og så er han bare opptatt
med å gjenopprette troen og freden i hjertene deres, så de også dermed
kunne bli ennå sterkere. Å,
måtte da også dette herlige bildet av Kristus få tent oss, så barmhjertighet
mot våre skrøpelige brødre også kunne begynne å strømme ut fra våre
hjerter! Kristi eksempel skulle så visst ikke få oss til å se lett på
synden, eller unnlate å kjempe mot den. Men når vi da ser en brors synder
og skrøpeligheter, isteden beholder kjærligheten til ham. Så vi ikke forakter
eller fordømmer ham, men ser på ham som en like kjær bror, - så lenge
han fremdeles holder fast ved sin Frelser, og gjerne vil bli forvandlet.
Etter denne rettesnoren var det jo Kristus handlet med sine skrøpelige
disipler. Da de ble dratt inn i den fryktelige tretten om hvem av dem
som var størst, godtok han så visst ikke synden. Lot heller ikke være
å irettesette dem. Men viste dem hvor langt de nå var kommet bort fra
den rette disippelånden. Og legg merke til det han så straks tilføyer:
«Men det er dere som har holdt ut sammen med meg i mine prøvelser. Og
jeg overgir riket til dere... dere skal ete og drikke ved mitt bord i
mitt rike og sitte på troner og dømme de tolv Israels stammer» (Luk 22).
Når
Peter så forferdelig hadde både løyet og bannet på at han ikke kjente
ham, gav han ham først et kjærlig, knusende blikk. Men påskemorgen lot
han Peters navn spesielt bli nevnt, da han sendte sin nådefulle hilsen
til disiplene. Aller først og sterkest ville han trøste ham som var mest
knust (Mark 16:7). Slik er vår Herre Kristi hjertelag! Når skal dette
virkelig mer demre for oss? Hvordan skal vi kunne lovprise det rett? Ja,
når alle disiplene hadde sviktet ham i nødens stund, da er det han på
påskemorgen begynner å kalle dem «brødre»! Han sier: «Jeg farer opp til
min Far og deres Far, og til min Gud og deres Gud» (Joh 20:17). Så ser
vi Tomas i sin opprørte tro bare avviser alle andres vitnesbyrd om Jesu
oppstandelse. Men på den åttende dagen kommer Jesus og gir ham akkurat
de tegnene han så urettmessig hadde krevd. Så visst ikke for å styrke
hans vantro og trassige ånd. Men bare for å hjelpe ham, og dermed også
kunne føre ham fram til en sterkere tro. Videre
ser vi ham de samme dagene, når han opplever at disiplene hans har stengt
seg inne bak lukkede dører, av frykt for jødene. Hvis han skulle dømt
som mange av oss, så hadde han sikkert hatt grunn til å si at nå handler
dere jo tvert imot det jeg har talt til dere. Jeg har jo sagt dere
ikke skal frykte for dem som bare kan slå legemet i hjel. Jeg
har jo sagt at den som vil bevare sitt liv, og ikke oppgi det for min
skyld, han skal miste det. Men når dere på denne måten oppfører dere på
tvers av mine ord, så er dere nå dømt til døden! Nei, slik dømte ikke
Herren Kristus. Han visste at de slett ikke selv var innstilt på å innta
en slik holdning, men at de bar i seg en skrøpelighet som de selv ikke
var i stand til å fri seg fra, før han, når Ånden ble utgytt, gav dem
den kraften de nå ikke hadde. Derfor fordømmer han dem ikke, men gjør
tvert imot alt for bare å trøste og styrke dem. Dette er vår Herre Kristi
sinn. Og slik er det eksempel apostelen her holder opp foran oss. For
alt dette viser sannelig at Kristus ikke «behaget seg selv», men bar de
svakes skrøpeligheter. Måtte
Gud gi oss alle nåde til å være mer alvorlig opptatt med den store visdom
og sanne kjærlighet Kristi eksempel vil lære oss! Vi må ikke stole på
vår egen ånd, men la Herren Kristus være vår lærer. Vi skal jo etterfølge
ham i alt - og dermed også i dette hans sinnelag. Å kunne se, bedømme
og ha meninger om menneskers feil og forstand, det er ingen stor kunst.
Det kan også de vantro og fariseerne. Men å vise barmhjertighet, med ydmyk
kjærlighet «bære» de svakes skrøpeligheter, og bare søke å oppbygge dem,
det er en fin og høy kunst. Selv for kristne, som daglig trenger og mottar
barmhjertighet, kan det gå ganske lenge før de lærer at de
også må vise den samme barmhjertighet mot svake brødre. Men just
på grunn av at vi alle selv trenger barmhjertighet. Og særlig hvis vi
får se litt dypere i giften i vår egen synd, - men samtidig, midt i all
vår synd får se nåden strømme over ennå mer så vi kunne smelte fullstendig
ned over Guds store nåde, - da kan det kanskje endelig fødes noe av Kristi
barmhjertighets sinn i oss, så vi begynner å lære denne høye visdom om
hvordan vi skal omgåes skrøpelige brødre. Og
du som ser vår Herre Kristi godhet, og selv bare lever på hans store barmhjertighet,
så du «regner vår Herres langmodighet som frelse» (2Pet 3:15): Glem ikke
at det da også er hans alvorlige vilje at du også skal vise den samme barmhjertighet mot andre. Og da
skal den særlig vise seg gjennom dette vi her lærer av Paulus; at «vi
som er sterke skylder å bære de svakes skrøpeligheter og ikke være til
behag for oss selv» - «ikke være til behag for oss selv - men for vår
neste, til hans beste, til hans oppbyggelse». På samme måte som heller
ikke Kristus var opptatt med eller tjente seg selv, men oss, og ennå hver
dag lar sin nåde være mektig over all vår skrøpelighet. Måtte han så selv
gi oss nåde til også i dette få bli hans etterfølgere! 4
: For alt det som før ble skrevet,
ble skrevet til vår lærdom, for at vi skal ha håp ved den tålmodighet
og trøst som Skriftene gir. Paulus
har like foran sitert en tekst fra Det gamle testamente om hvordan Kristus
ikke behaget seg selv, men bar spotten fra dem som spottet Gud. Dette
holdt han fram for de troende som et forbilde, og nå vil han innprente
dette ennå sterkere ved å minne om at alt
det som før er skrevet i Bibelen, ble
skrevet til vår lærdom... Dermed vil han vekke oss opp for at
vi skal ikke bare lese og vite
disse ting. Men også må ta dette inn over oss som noe som ble skrevet
for oss, «til vår lærdom». Med samme hensikt har han også i kap.4:23 kommet
med samme påminnelse. Der bruker han Abraham som eksempel, og hvordan
Skriften vitner om at troen ble regnet ham til rettferdighet. Og så tilføyer
han: «Nå ble det ikke skrevet bare for hans skyld at den ble tilregnet
ham; det ble også skrevet for vår skyld som skal få rettferdigheten tilregnet,
vi som tror på ham som oppvakte Jesus, vår Herre, fra de døde». Det samme
ser vi også i 1Kor 10:11 hvor han først har nevnt flere eksempler på hvordan
Gud hjemsøkte Israel i ørkenen på grunn av deres synder. Så sier han:
«Alt dette hendte dem som forbilder, og det ble skrevet ned til advarsel
for oss..» (konf.1Kor 9:9-10). Apostelen
vil med dette minne oss om at vi ikke skal lese Den Hellige Skrift bare
som en historiebok, som ikke angår oss. Vi skal ha klart for oss at alt
som står skrevet der, det er skrevet for
vår skyld. For at vi skulle lære noe av det, ja, ta det inn over
oss. Selv om det nok i seg selv er virkelige hendelser vi ser skildret
der, skal vi likevel holde klart for oss at i alt Skriften beretter, er
det jo Guds og hans verk vi ser framstilt for øynene våre. Det er hans
regjering, hans dommer vi ser utført. Alt sammen til lærdom for oss, til
advarsel og til trøst. Paulus sier «alt det som før ble skrevet, ble skrevet
til vår lærdom». Ikke bare de klare budene, formaningene og trøstens ord
som Skriften inneholder. Men også alle disse skildringene av onde mennesker
og hvordan de ble straffet, eller om de troende og deres prøvelser, fristelser,
skrøpeligheter, bønner, sukk og til sist utfrielse, trøst og lovsanger.
Alt sammen er skrevet til vår lærdom, til trøst og stadfestelse på nåden,
for oss. Paulus sier i 2Tim 3:16-17: «Hele Skriften er innåndet av Gud,
og den er nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning og til
opplæring i rettferdighet, for at Guds menneske skal bli satt i stand
og godt rustet til all god gjerning». Hvis
vi overser dette avgjørende forholdet, og bare leser Skriften som en hvilken
som helst historie, da er det både ugudelig og bortkastet lesing som bare
tjener til å forherde oss. Ja, som nettopp avler disse steinharde og lettsindige
hjertene som vi særlig finner hos ugjenfødte «skriftlærde». Som den gang
så også nå. Det å se og
vite mye om Guds rike
og hans vilje, uten at dette er blitt levende for hjertet vårt så vi lyder
Guds stemme som taler gjennom budskapet, er den store faren. Først og
fremst blir det en naturlig vei til forherdelse. For slik vender en seg
til å høre Guds tale uten å adlyde den. Dernest er det jo også en syndig
forakt av Den Hellige Gud, og da ikke til å unngå at det fører over oss
den rettferdige dommen om at han sender kraftig forherdelse og forblindelse
over dem som ikke ville lyde sannheten (2Tess 2:11-12, Rom 1:21-24). Tar
vi derimot alt til hjertet, ønsker å lyde Gud i alt så langt vi merker
og oppfatter hva som er hans vilje, så er Skriften full av velsignelse,
og ikke noe på denne jord er så nyttig som grundig og flittig studie av
dens dyrebare lærdommer. Dette må vi her først og fremst huske på. Dernest
får vi her spesielt en lærdom om Det gamle testamentes skrifter, - en
lærdom som kan være svært nødvendig å ta fram for visse steder og personer.
For vi møter jo ikke sjelden mennesker som gjerne vil være kristne, men
taler svært lettsindig og nedsettende om Det gamle testamente. Som om
det ikke lenger skulle ha noen som helst betydning for oss som lever i
den nye pakts tid. Men det er altså noe ganske annet apostelen taler til
oss her. For det han skriver her, det handler jo egentlig nettopp om Det
gamle testamente. Det eksemplet det siktes til her; det som er sitert
i det tredje verset, er jo hentet derfra. Og det som fullstendig forkaster
den falske meningen om at vi nå ikke lenger trenger ta hensyn til Den
gamle pakts skrifter, er jo det forhold at alle de hellige som har talt
og skrevet i Det nye testamente, hele tiden henviser til Det gamle testamente.
Tenk for en betydning og verdi det må ha, når Kristus selv og alle apostlene
hans stadig viser oss hen til Det gamle testamente! Kristus,
som var kommet fra Faderen for å forkynne hele hans råd, kunne jo selv
tale Guds ord bedre enn alle profetene. Likevel siterer han stadig ord
fra Skriften (som da bare var Det gamle testamente). At vi i den nye pakts
tid lever under en ny åndelig
regjeringsform, er en annen sak. Men at Gud selv er den samme til alle
tider, og at frelsens vei alltid har vært og er den samme, det må vi aldri
glemme. I alt som Gud har sagt og dømt i Det gamle testamente får vi alltid
se hans sinnelag, hans rettferdighet og hans nåde, akkurat som i Det nye
testamente. Husk derfor på at du ikke bare har lov, men også bør
ta til deg all den lærdom om Gud du kan få også
fra Det gamle testamente! Hvordan Gud fører sitt folk, er f.eks. særdeles
rikt skildret i GT. Derfor har det ikke vært nødvendig å skildre dette
så utførlig i NT, hvor vi derimot konkret oppfordres til å hente disse
lærdommene fra GT. Apostelen Jakob sier f.eks.: «Mine brødre, ta profetene,
de som talte i Herrens navn, som forbilde på lidelse og tålmodighet. Se,
dem som holder ut priser vi salige. Dere har hørt om Jobs utholdenhet...»
(Jak 5:10-11). for
at vi skal ha håp ved den tålmodighet og trøst som Skriftene gir.
Dette er Guds hensikt med Skriftens ord. Derfra skulle vi ikke bare samle
kunnskap i hodet, men først og fremst dette helt vesentlige behovet og
kraften i livet, så vi «skal ha håp ved den tålmodighet og trøst som Skriftene
gir». - «ved den tålmodighet og trøst som Skriftene gir» vil si: den tålmodighet
og trøst Skriften både gjennom ord og eksempler gir oss, men også virker
i oss når det får arbeide med oss. Og hvordan skal vi så forstå at vi
ved dette skal «ha håp»? Først må vi være klar over at med «håp» menes
de kristnes frelseshåp.
Det samme som Paulus i kap.5:2 helt konkret omtaler som «håp om Guds herlighet»
(konf. kap.8:24-25). Og at
vi ved den tålmodighet og trøst som Skriften gir, skal ha dette håp, det
skjer særlig når vi er tynget i nød og leser Skriftens nåderike løfter.
Eller får se de mange herlige vitnesbyrdene fra disse som har vært igjennom
særdeles harde og langvarige prøvelser, men likevel holdt ut i tålmodighet,
ventet på Herren, og til sist fikk oppleve en herlig utgang på alt sammen.
Da gir dette oss trøst, den «trøst som Skriftene gir». Da oppmuntres vi
også, så vi får tålmodighet og utholdenhet
til å vente på Herren. Og det tennes et håp i oss om at også vi
til slutt, etter all vår trengsel, skal nå fram til den evige salighet.
Det
tennes en tro på at Herren fremdeles er den samme trofaste Gud som hele
Skriften vitner om, og skal vise oss den samme nåde som fedrene våre.
Og at vi dermed, mens vi venter på ham, heller ikke skal bli til skamme.
Ordene «tålmodighet» og «trøst» forteller oss at vi kommer til å oppleve
prøvelser og problemer. For ellers behøvde vi ingen tålmodighet eller
trøst. Men så er det da også bare gjennom prøvelser og problemer vi får
lære tålmodighet, og hvor Skriftens trøst virkelig smaker. For den som
ikke har prøvelser eller problemer blir trøstens ord i Skriften kraftløse
og unyttige. Det er i prøvelsene Skriftens trøst blir sterk, og gir oss
tålmodighet og håp. Derfor lærer også Paulus i kap.5:2-5 om det «prøvede
sinn» som vi får gjennom trengsler og tålmodighet, at dette «prøvede sinn»
også «virker håp». Men dette skjer altså bare gjennom Skriftens trøst.
For hvis vi mister Ordet av sikte, så er det straks slutt på dette lyset
midt i prøvelsene. Det er utelukkende gjennom den tålmodighet og trøst
som Skriften gir, at håpet tennes og styrkes gjennom prøvelsene. Nå
tar vi fram noen eksempler, så kanskje vi straks får erfare noe av den
trøsten Skriften gir. «Dere har hørt om Jobs utholdenhet» sier Jakob.
I Jobs bok ser vi hvor forferdelig denne Guds venn ble plaget. Først mistet
han alt han hadde kjært på denne jord. Så ble han «slått med smertefulle
byller fra fotsålen til issen», og deretter spottet og hånet av sin hustru
og naboer. Men så ser vi hvordan Herren likevel hele tiden var hans omsorgsfulle
venn, og etterpå «velsignet Herren Jobs siste dager mer enn hans første»
allerede her på jord, i tillegg til det nådefulle vitnesbyrdet han fikk
om at «det er ingen på jorden som han - en uklanderlig og rettskaffen
mann, som frykter Gud og holder seg fra det onde...» (Job 2:3). Og til
Jobs venner sa Gud: «Dere har ikke talt rett om meg, som min tjener Job»
(42:7). Dette blir da en lærdom og trøst for oss. Vi vet at da må også
vi gjennom alle prøvelser kunne regne med Guds inderlige vennskap. Og
skal også, i Guds time, få lindring og trøst, og til slutt et evig liv
hos Gud i himmelen. Eller
se på Abrahams langvarige prøvelser, og hvordan han til slutt ble så rikelig
velsignet! Gud hadde gitt ham løfte om at han skulle bli stamfar for et
veldig stort folk. Likevel lot han ham gå barnløs helt til han fylte hundre
år. Og når han så endelig får «løftets sønn», så befaler Herren at han
skal ofres som brennoffer. Kan du i det hele tatt tenke deg så vidtrekkende
prøvelser? Likevel ser vi hvor herlig Gud har oppfylt sitt løfte. Se for
en stor og helt spesiell slekt som gikk ut fra Abraham, når til og med
Guds Sønn etter kjødet skulle tilhøre denne slekten! Men vi skal ta ennå
et eksempel. David var «en mann etter Guds hjerte». Likevel ser vi de
smertelige prøvelsene han måtte gjennom. Han var jo en profet. Likevel
hadde han så store og grufulle fall at han ble til en skam og en spott
i Israel, til harselas og et munnhell på de ugudeliges tunge. Hans egen
sønn arrangerte opprør og drev ham bort fra tronen. I overmot lot han
så hele folket telle, og for dette ble han straffet så grufullt. Herren
sendte pest over folket, og syttiåtte tusen mennesker døde, noe David
selv måtte bære skylden for (1Krøn 21). Hvem
hadde mer enn David bare ønsket å få være til den største velsignelse
for dette folket? Så bittert kan altså Herren plage sine kjæreste venner!
Først gjennom store syndens fall, så gjennom nevnte overmodige idé, skulle
nå David oppleve seg nærmest bare som en ulykke for folket. Likevel var
den samme David slett ikke forkastet av Gud, men fortsatt under så stor
nåde hos Gud at Guds egen Sønn skulle tale gjennom Davids ord for å uttrykke
sine dypeste følelser, ja, selv sine største lidelser på korset (Sal 22:2,
Sal 40, 41 og 69 m.fl.). Slik er den «trøst som Skriftene gir». Gjennom
slike eksempler er det vi styrkes i håpet. Styrkes til selv gjennom de
sterkeste prøvelser å ennå beholde tilliten til denne underlige, men trofaste
Gud. Likevel viser Det nye testamente først og fremst hen til Kristi lidelser,
til å se hvordan han ble forfulgt og plaget, men etter sine lidelser gikk
inn til herligheten. For at vi skal kunne løpe med utholdenhet i den kampen
som er lagt foran oss, sier apostelen at vi skal «se på Jesus, troens
opphavsmann og fullender. På grunn av den gleden som var lagt foran ham,
utholdt han korset, aktet ikke på skammen og har nå satt seg ved høyre
side av Guds trone. Se på ham... for at dere ikke skal bli trette og motløse
i deres sjeler» (Hebr. 12:1-3). Slik er den trøst Skriftene gir. Og det
er gjennom dem vi skal lære tålmodighet og ha et urokkelig håp inntil
enden. Slik
blir Skriften Guds barns rette kilde til trøst i alle slags prøvelser
på jorden. Men det er klart at det er Paulus’ ord like foran, om at vi
skylder å bære «de svakes skrøpeligheter», som er bakgrunnen for at han
nå kommer med denne mer generelle lærdommen. Derfor bemerker også Luther
ganske rett omkring denne teksten at «det er slett ingen liten del av
tålmodigheten og korset; dette å bære sin nestes skrøpelighet og synd.
For dette faller enkelte så tungt for brystet at det er nok til at de
bare ønsker å dø, - eller også fristes til å ønske det samme skal skje
med et annet menneske. Derfor må vi trøste oss med Skriften, slik apostelen
også holder Kristi eksempel fram for oss. For at vi kan være sterke og
villige i lidelsen. For Kristus har jo gjort mye mer for vår skyld, og
tatt på seg langt tyngre bører av våre synder». Ja, måtte vi også i slike
prøvelser styrkes ved å se på Kristi eksempel, så vi ikke blir utålmodige
og begynner å dømme eller forakte hverandre! Men skal vi alltid kunne
beholde denne kjærlighet og tålmod, da skal vi nok sannelig bli avhengig
av Guds hjelp og gave. Derfor avslutter også Paulus dette emnet bare med
et ønske om at Gud selv må gi de troende alt det han her har formant dem
til. 5
og
6
: Må så tålmodighetens og trøstens Gud gi dere å ha det samme sinnelag
innbyrdes, i samsvar med det som er i Kristus Jesus, så dere med ett og
samme sinnelag og med én munn også kan ære Gud og vår Herre Jesu Kristi
Far. Må
så tålmodighetens og trøstens Gud...
Grunnen til at Paulus her kaller Gud for «tålmodighetens og trøstens Gud»,
er at han like foran har talt om den tålmodighet og trøst som Skriftene
gir. Han vil bare ha sagt at akkurat dette som han har formant de kristne
til, er det Gud selv som må gi dem. Selv om all formaning rettes til oss
mennesker, så er vi selv aldri
i stand til å gjøre noe som helst godt. Vi må alltid vende oss til Gud
for å motta det han krever. All formaning skal drive oss til bønn. Formanes
vi til å tro, må vi be: «Herre; øk vår tro!». Formanes vi til bønn, må
vi rope: «Herre; lær oss å be!» osv. Alt det gode som finnes hos et Guds
barn, er en gave fra Gud. Mens all hans synd er hans egen. «All god gave
og all fullkommen gave er ovenfra» (Jak 1:17). Derfor bruker apostelen
nå uttrykket «tålmodighetens og trøstens Gud». Men
Paulus bruker dette i en bestemt sammenheng. Han sier: Må så tålmodighetens
og trøstens Gud gi dere å ha
det samme sinnelag innbyrdes. Dette kjærlige og samdrektige sinnelaget,
som har vært hovedemnet for apostelens formaning fra begynnelsen av det
fjortende kapitlet, sier han altså nå er en Guds gave. Dermed har altså
Paulus her minnet oss om at alt Guds ord, alt det vi hører og alt som
formanes, er alt sammen unyttig, hvis ikke Gud selv forbarmer seg over
oss og gir oss, ja, som
en ren gave overrekker oss alt det gode vi skal være eller gjøre. Altså
overrekker oss som en gave både viljen og kraften til å gjøre Guds vilje
(Fil 2:13). Nå har jeg både talt og skrevet ganske mye til dere om å ha
det samme sinn, vil Paulus si, men jeg vet godt at alt sammen er bortkastet,
selv om nok dere er villige
til å lyde Ordet - dere kommer fortsatt bare til å få konflikter og splittelser,
dømme og forakte hverandre - hvis
ikke Gud selv gir dere sin nåde til noe annet og bedre, «gir dere
å ha det samme sinnelag innbyrdes». i
samsvar med det som er i Kristus Jesus.
Med denne tilføyelsen vil Paulus minne om at ikke all samdrektighet
er like god og ønskverdig. Ikke verdens
samdrektighet, den som er etter kjødet. For det er en samdrektighet i
synd, i vantro og forfengelighet, eller som krever at en forkaster noen
av Kristi evangeliums hovedsannheter. Nei, her uttrykkes det bare et ønske
om et sinnelag «som er i samsvar med det som er i Kristus Jesus», dvs.
som stemmer over ens med Kristi sinn og med hans forbilde (konf. v.7 og
Fil 2:5). - Men hva så med dem som har helt forskjellig åndelig utvikling,
og dermed har ulike meninger om enkelte ting (slik vi har sett om de svake
og sterke)? Hvordan skal da slike kunne ha det samme sinnelag innbyrdes?
Dette
kan, slik Paulus har lært oss tidligere, bare skje gjennom gjensidig kjærlighet,
ydmykhet og forståelse. De sterke må ikke misbruke sin frihet til anstøt
for de svake, eller forakte dem. Med spesiell omsorg skal de isteden ta
seg særlig av de svakes behov. De svake på sin side skal ikke være snare
til å dømme eller fordømme de sterkere, hvis de hos disse finner andre
oppfatninger i meninger og livsstil. Når de på begge sider opphøyer Kristi
evangelium, er fattige i ånden og lever utelukkende på hans nåde, bør
de også på begge sider tenke vel om hverandre og være opptatt med det
apostelen forkynte i det fjortende kapitlet; på begge sider «gjøre det
for Herren», alt det de gjør. Og da er forskjellene aldri av vesentlig
karakter, for da gjelder apostelens ord: «Salig er den som ikke dømmer
seg selv i det han velger». så
dere med ett og samme sinnelag og med én munn også kan ære Gud og vår
Herre Jesu Kristi Far.
Her nevner apostelen et viktig mål og en herlig frukt av den kristne samdrektigheten.
Samdrektig, med én munn love og prise Gud, det er den skjønneste gudstjeneste
vi kan forrette her på jord. Men denne gudstjenesten, dette himmelsamfunnet
på jord, hindres og tilintetgjøres når de kristne innbyrdes splittes,
forakter eller fordømmer hverandre, så de ikke i kjærlighet og ydmykhet
vil føye seg etter hverandre. Paulus
sier vi skal prise Gud som «vår Herre Jesu Kristi Far». For det er nemlig
bare i denne sin egenskap Gud blir virkelig herlig for oss, så vi får
grunn til å prise ham i glede og kjærlighet. Hvis vi bare ser på guddommen
i ham, og ikke som vår Herre Jesu Kristi Far, blir han bare dommeren for
oss. Og da forskrekkelig på grunn av syndene våre og vår dårlige samvittighet.
Men når vi ser på Gud som den som sendte sin Sønn for oss, da blir han
kjær og herlig for oss. Å skulle ære og prise Gud «med ett sinnelag og
med én munn» er uttrykk for den mest fullkomne samdrektighet i hjertene,
i sinn og i lovprisning. «Med ett og samme sinnelag», «samdrektig», er
det samme som i Ap.gj. 4:32 kalles «ett hjerte og én sjel», som er en
samdrektighet langt ut over enighet i tanker og meninger. To mennesker
kan ha samme bekjennelse og mening om læren, men ha så ulike sinnelag
eller hjerte, at de aldri vil kunne smelte sammen i noen lovprisning til
Guds ære. Derimot
kan to andre, som har ulike meninger i enkelte mindre viktige spørsmål,
likevel når de møtes i lovprisning over Guds nåde i Kristus, straks smelte
sammen som to flammer som har grepet fatt i samme treet. Det er et herlig
syn når Guds barn som levende sjeler i Kristus forenes i lovprisning og
tilbedelse til Gud. Når alle ulikheter i enkelte spørsmål, eller i titler
og stilling, i fattigdom og rikdom liksom forsvinner, - bare på grunn
av dette ene store og samlende frydens emne; Gud og Kristus som samler
dem som ett hjerte og én sjel. Dette er da også den enhet på jord som
nærmest avbilder himmelens salighet og den store skaren av alle stammer,
folk og tungemål som står innfor Lammets trone og synger den éne og samme
sangen om Lammet: «Du ble slaktet og har frikjøpt oss til Gud med ditt
blod». Denne samdrektighet i lovprisningen av Gud skildrer Paulus i Ef
5:19-20 som det å «tale til hverandre med salmer og lovsanger og åndelige
viser, idet dere synger og spiller i deres hjerter for Herren og alltid
takker Gud Faderen for alle ting i vår Herre Jesu Kristi navn». Men
slik med ett og samme sinnelag kunne lovprise og opphøye Gud, kan bare
skje når vi alle dypt kjenner og erkjenner at vi alle sammen har like
mye i Kristus; samme nåde, samme rettferdighet, samme barnerett. For den
ene er eller eier ikke noe mer i Kristus enn den andre. Vi har den ene og samme
Gud, samme evangelium, samme dåp, samme nattverd, samme Hellige Ånd, samme
rike og arv i himmelen (Ef 4:4-6). Og dette kommer av at i oss selv er
vi alle like fortapte syndere - «det er ingen forskjell» (Rom 3:22-23).
For alt som er utenfor Kristus, er syndig og fordømt, den ene som den
andre. Og følgen av dette er jo at når vi har fått motta Kristus og er
i ham, da har vi alle like mye. Alle ulikheter forsvinner i skyggen av
alles enorme synd imot loven, og alles fullkomne rettferdighet i Kristus. Om
dette sier Luther: «Den ene kan kanskje gripe Kristus med en større kraft,
en sterkere tro og kjærlighet enn den andre. Men av den grunn eier han
intet mer av de himmelske rettighetene enn den andre. Kristus er Kristus
utelukkende på den éne og samme måten for alle mennesker i de forhold
som gjelder frelsen. Og nettopp derfor er det han også er Kristus. Når
så dette avgjørende forholdet er felles for alle (enten de er svake eller
sterke i troen, enten de lever et skrøpelig eller et mer fullkomment liv),
så bør ingen se ned på, eller forakte en svakere bror. Men tvert imot
samdrektig ta seg av ham, så alle med ett og samme sinnelag og med én
munn kan prise Gud». Og lovprisningen til Gud bør stige opp fra alles
hjerter med en samklang som om det bare gikk ut fra ett hjerte og én munn.
Men dette kan ikke skje hvis vi har innbyrdes stridigheter, opphøyer oss
overfor, eller fordømmer hverandre. Det er dette Paulus vil ha fram her,
noe vi også ser av den avsluttende formaningen han nå tilføyer: 7
: Ta derfor imot hverandre,
slik Kristus også tok imot oss, til Guds ære. Derfor
- altså for at Gud kan bli så enstonig og i hellighet opphøyet og
lovprist som forrige vers taler om - ta
derfor imot hverandre. «Ta imot» taler her (på samme måte som
i kap.14:1) om i broderkjærlighet å ta
seg av, ta inn til seg, omslutte, se på dem som brødre og søstre,
medarvinger til Guds rike. Dette er
motsetningen til å fordømme eller forakte dem (14:3), og er avslutningen
på det emnet apostelen har vært opptatt med helt fra begynnelsen av det
fjortende kapitlet. Og hvordan vi så skal «ta imot» hverandre, har han derfor svært inngående
forkynt i det forrige kapitlet. Men her blir det likevel framstilt ennå
mer anskuelig ved at han holder dette dyrebare forbildet opp foran oss:
slik Kristus også tok imot oss,
til Guds ære. Slik
Kristus tok imot oss, slik skal også vi ta imot hverandre, omslutte hver
og en som gjerne vil være en kristen, eller som søker i tro og liv å følge
Kristi evangelium, - selv om vi kanskje ennå finner mange feil hos dem,
både i oppfatning av Skriften, og i deres liv. Her taler apostelen til
alle, både svake og sterke, når han sier: «ta imot hverandre». De sterke
skal omslutte de svake som sine egne kjære nådesøsken, og ikke forakte
dem på grunn av feil og mangler. Like omsorgsfullt skal de svake se på
de sterke, og ikke omgående fordømme dem for deres mere frigjorte måte
å leve på (14:3,22). Og nettopp fordi Paulus stiller Kristus
fram som eksempel for oss, er det grunn til å se nærmere på dette. «Kristus
tok imot oss». Oss, fortapte syndere, som bare fortjente helvete, oss
har han tatt inn under sin veldige nåde, og i sin evige fredspakt. Å,
så glade og fylt av kjærlighet vi ville bli, hvis vi virkelig våknet opp
for den nåden som ligger i dette! «Kristus har tatt imot oss» - ! Og dette
har han gjort «til Guds ære» sier apostelen! Det har ikke skjedd på grunn
av noen fortjeneste eller verdighet hos oss, men for Guds æres skyld.
I tid og evighet skal Herren Gud få stor lovprisning og ære for en slik
nåde - at han har frelst og tar imot syndere. At det er dette som er meningen,
ser vi av v.8 og 9, der det sies at hedningene har grunn til å ære Gud
for hans miskunn, på samme måte som «de omskårne» (jødene) for stadfestelsen
av løftene som ble gitt til fedrene. «Kristus tok imot oss» - og det på
så sikker en grunnvoll, inn
under så stor en nåde, og inn
til et så inderlig samfunn - som vi nok bør tenke grundig over,
om vi ønsker å følge etter hans eksempel. For med den samme grunnvoll
og på samme måte er det vi skal ta oss av hverandre. Først
bør vi da tenke gjennom på hvilket
grunnlag det er at Herren tar imot oss, eller hvem det er han tar imot. For da kan vi også vite hvem
det er vi også skal ta imot som brødre. Var det bare forstandige, feilfrie
mennesker Kristus lot komme inn under sin nåde - mennesker som hadde alle
ting rett både i liv og lære? Eller
var det ikke nettopp syndere, de elendige og skrøpelige? Det er klart
nok at han ikke tok inn i sin fredspakt frekke gudsfornektere - så lenge
de stod fast på dette. Det er også klart at her tales det bare om de troende.
Likevel står Jesu egne ord fast: «Hvis dere ikke omvender dere, skal dere
alle omkomme på samme måte» (Luk 13:3), og døperen Johannes’ ord:
«Den som ikke vil tro Sønnen, skal ikke se livet» (Joh 3:36) osv.
Men når disse frekke gudsforakterne søkte frelse, da ble de også straks
tatt imot, og det ble glede i himmelen. Det var utelukkende syndere, blinde
og uforstandige mennesker, Kristus kalte, åpenbarte seg for, og tok opp
i sitt rike. Slik er Kristi sinnelag. Slik bør også vårt sinnelag være. Men
når de så er blitt benådet
og har mottatt frelsen, hva var det som kjennetegner dem da? For det er
jo egentlig dette spørsmålet dreier seg om. Bare vi forstår at noen er
en av Jesu venner, så vil vi nok ta imot ham. Men det er akkurat dette
vi drar i tvil når menneskene ikke er feilfrie, eller stemmer helt over
ens med våre tanker og meninger. Da er det nok svært så nødvendig at vi
én gang for alle lar denne sannheten synke dypt ned i vårt sinn; at disippelretten
og nådestanden hos Gud aldri må vurderes ut fra noen som helst
fullkommenhet i forstand,
i troen eller i livet. Men utelukkende ut fra om det er en sjel som henger
fast ved Kristus og hans evangelium, og ikke kan unnvære dette. Å, måtte
vi endelig en gang virkelig oppfatte og la det synke dypt ned i oss, dette
ordet: «Den som har Sønnen, har livet» (1Joh 5:12), «og dette livet er
i hans Sønn» (v.11). «Alla dem som mottogo honom, gav han makt att bliva
Guds barn» (Joh 1:12). Bare du finner dette hos et menneske, at det henger
fast ved Jesus og ikke kan unnvære ham - at det er fattig og refset for
sine synder, men søker og eier det evige liv bare i Kristus og hans evangelium,
- så la det da være klart at her har du en bror eller søster i nåden.
Så kan det mennesket for øvrig ha så mange eller forargelige feil og mangler
som helst! En
annen sak er at denne broren ikke er fullkommen, at der ennå er mye hos
ham som skal tuktes og helliggjøres. Men en kristen er han, din bror er
han, benådet av Gud og tatt imot av ham. For det avhenger bare av at han
henger fast ved Jesus, og stadig strekker seg etter bedre å kunne forstå
og følge hans ord. Dette kan vi så lære ikke bare av de ordene vi nylig
har gjennomgått, men også fra hele Skriften og alle de stedene hvor vi
ser Jesus tar imot, eller vitner om noen at de er hans.
Vi ser de var langt fra fullkomne, kunne mangle kunnskap om alt
Guds rike. Men de var blitt kjent med Kristus og ville ikke slippe ham.
Skulle så ikke vi ta imot dem som Herren har tatt imot? Skulle vi våge
å forakte dem som eier Guds vennskap? Dette er det første vi burde huske
i denne forbindelse. Det
neste er den fullstendige nåden og det inderlige fellesskap vi får med
Kristus, når han tar imot oss, den omsorgsfulle kjærligheten han omslutter
oss med. Også i dette skal vi jo følge etter hans eksempel. Da lærer vi
også at det er ikke nok at vi én gang har tatt imot noen som en kristen,
men så senere bare overlater ham til seg selv. Nei, vi skal elske ham
inderlig, som en bror, for all evighet. Leve i et inderlig samfunn med
ham, som en medarving til det evige liv. For slik har jo Kristus tatt
imot oss. Han er ikke opptatt med å fordømme oss, men tar seg av oss som
sine kjæreste venner, nettopp som «brødre» og «medarvinger». Har det inderligste
samfunn med oss, og er så tett forent med oss at han sier: «dere i meg
og jeg i dere» (Joh 14:20). Ja, så Skriften til og med sier: «Den som
rører ved dere, rører ved hans øyestein» (Sak 2:12). På
grunn av en viss villfarelse og satanisk innskytelse hos Peter kunne nok
Kristus si til ham: «Gå bak meg, Satan! Du er til anstøt for meg» (Mat
16:23). Men dette var i en spesiell situasjon som oppstod, og gjaldt konkret
den spesielle fristelsen Peter ble utsatt for. For øvrig var Peter med
alle sine feil en kjær disippel for Jesus. Av dette skal vi nok også lære
at en bror kan være inntatt av så pass skadelige og fordreide holdninger,
at vi ikke uten selv å bli skadet kan opprettholde samfunnet med ham.
Da må vi isteden si som Herren: «Gå bort fra meg! Du er til anstøt for
meg.» Men det er da bare av denne ene årsak, at han er til anstøt for
meg, ikke på grunn av feil eller mangler i oppfatningen eller livet hans.
Nei, så lenge han tross alt er en kristen, en sjel som lever på Kristus,
så må jeg alltid omgås ham som en kjær bror - om han så alltid bærer på
mange feil og fall. Dette lærer Kristi eksempel oss. Han
er ikke nådig mot oss bare når vi lever et pent og kristent liv: Apostelen
sier; «Hvis noen synder, har vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus,
den rettferdige» (1Joh 2:1). Han er ikke en hyrde som bare har omsorg
for de friske sauene. Hans kjærlighet brenner særlig for de sauene som
har feil eller mangler. Det ser vi når han taler refsende til sine underhyrder:
«de svake har dere ikke styrket, det syke har dere ikke legt. Det som
er sønderbrutt har dere ikke forbundet, det bortdrevne har dere ikke ført
tilbake..... Men med vold og med hårdhet har dere hersket over dem» (Esek
34:4). Her ser vi Kristi sinn og hjertelag for oss. Det er ikke de friske,
men de svake, ikke de sterke sauene, men de syke, ødelagte og de som har
forvillet seg, han tar seg av. Og det med en så inderlig kjærlighet at
han også brenner av nidkjærhet mot dem som ikke gjør det samme mot sauene
hans. Men
hvorfor har han dette sinnelaget overfor oss? Hva er det som har gjort
oss fortjent til dette? Han gjør alt dette bare «til Guds ære» sier Paulus.
«Dette gjør jeg ikke for deres skyld, men for mitt hellige navns skyld»
sier Herren. «I kjærlighet har han forutbestemt oss til å få barnekår
hos seg, etter sin viljes råd, til pris for sin nådes herlighet» (Ef 1:4flg.).
I all evighet skal han her på jord og i himmelen få sin største lovprisning
for akkurat dette; at han frelste og tar seg av syndere. Her i livet er
det ikke noe Guds barn lovpriser ham så høyt for som hans miskunn, hans
nåde, langmodighet og barmhjertighet. Og himmelen skal gjenlyde av alle
frelste synderes lovprisning for akkurat samme nåde, slik vi ser i de
saliges lovsang (Åp 5). De liksom glemmer alle andre Guds velgjerninger,
og synger bare om hans frelsende kjærlighet. Men
så ser vi altså hvordan Herren også brenner av nidkjær harme overfor de
hyrdene som ikke tok seg av de svake og syke, de som hadde kommet bort,
men bare «med vold og med hårdhet hersket over dem». Da skjønner vi at
det ikke bare er underhyrdene hans dette gjelder. Det er også hver eneste
kristen han vil skal vise sauene hans akkurat samme omsorg som han selv
har for dem, slik at det er akkurat de svake, de syke og bortkomne sauene
vi skal ta oss av. Og når det ikke en gang hos Gud finnes noe som skal
bli lovprist så sterkt som hans miskunn, da burde vi også skjønne at også
hos oss skal dette være en dyrebar egenskap. Derfor sier jo også Kristus:
«Vær derfor barmhjertige, slik som deres Far også er barmhjertig» (Luk
6:36). Her ser vi hvor ukristelig det er når mange til og med i Kristi
navn bare forakter og kritiserer kristne som feiler, og ikke løfter en
finger for å hjelpe dem. De bare klandrer og dømmer dem, selv om disse
som feiler tross alle sine feil henger fast ved Herren og lever under
hans nåde. Å
forsøke i kjærlighet å formane og hjelpe dem til å leve annerledes, eller
alvorlig advare de lettsindige og vise fra oss de ubotferdige og trassige,
det er noe annet, det er kjærlighet. Men bare på avstand å forkaste, forakte
eller fordømme dem som i sin skrøpelighet feiler, det strir så fullstendig
mot Kristi sinnelag, som vi nå har sett. En dag skal han da også tale
med oss om slike ting, hvis vi ikke vender om. For hans nidkjærhet brenner
som en veldig ild for sine fattige små. En dag skal han si til oss: «Hvis
dere ikke har gjort det mot en av disse mine minste brødre, har dere heller
ikke gjort det mot meg» (Mat 25:40). Må
så hver eneste kristen legge den lærdommen på hjertet som apostelen nå
har gitt oss i denne teksten og i hele det forrige kapitlet! Denne lærdommen
hører til den høyere visdom som ikke så mange har, men som det er desto
større grunn til å strekke seg etter. I motsatt fall kommer vi nok snart
til å forgripe oss på Kristi mest dyrebare eiendom, såre og ødelegge de
stakkars sauene som han har ofret livet sitt for. Da kommer vi til å skape
splittelse, blir en hindring for at Guds ord slipper til i menigheten
m.m. Hvis vi derimot tar denne lærdommen inn over oss, kommer vi til å
bli til stor nytte for Guds menighet, og bidrar til samdrektighet, kjærlighet
og vekst i all Guds nåde. Må så Herren hjelpe oss til å både huske og
adlyde denne formaningen vel: «Ta derfor imot hverandre, slik Kristus
også tok imot oss, til Guds ære»! Ja, Herren hjelpe oss! Herre, forlat
oss alle våre fall, og gi oss som din gave også denne kjærlighetens og
visdommens nåde! 8
og
9
: For jeg sier at Jesus Kristus er blitt en tjener for de omskårne for
Guds sannhets skyld, slik at de løftene som ble gitt til fedrene, kunne
bli stadfestet, og slik at hedningene kunne ære Gud for hans miskunn,
slik det står skrevet: Derfor vil jeg bekjenne deg blant hedningene og
lovsynge ditt navn. Det
er «Guds sannhet» eller trofasthet mot løftene, og «Guds miskunn» mot
de uverdigste syndere, vi her møter. Vi ser følgende sammenheng med det
som er talt foran: Lenge og sterkt har Paulus nå formant til samdrektighet,
gjensidig omsorg og kjærlighet. Samtidig som han visste godt at strid
og splittelser hovedsakelig hadde sin grunn i at noen innbilte seg de
var bedre enn andre. Så avslutter han da her dette emnet med kort å minne
om dette som blir grundig omtalt i det niende og det ellevte kapitlet;
at det bare er på grunn av Guds miskunn og hans sannferdighet i løftene,
at både jøder og hedninger blir kalt til hans rike. I forrige vers har
Paulus, som et forbilde for oss, minnet om at Kristus tar imot oss uten
noen fortjeneste fra vår side, utelukkende til Guds ære: «Ta derfor imot
hverandre, slik Kristus også tok imot oss, til Guds ære». Nå viser han
her også hvordan, og på hvilke grunnlag Kristus har tatt imot oss; at
det skjedde bare på grunn av Guds nåde og sannferdighet. Og ettersom Gud
av uforskyldt nåde har tatt imot både jøder og hedninger, så de har den
samme Herre og Frelser, så var altså dette også en sterk grunn til at
de også innbyrdes skulle ta seg av og elske hverandre. I denne mening
og sammenheng taler apostelen slik: For
jeg sier,
dvs. at nå vil jeg minne dere om, at
Jesus Kristus er blitt en tjener for de omskårne for Guds sannhets skyld.
«En tjener for de omskårne» betyr her som så ofte hos Paulus; en tjener
for det folket, jødefolket, som var utskilt med omskjærelsens tegn (konf.
kap 3:30, 4:12, Gal 2:7 m.fl.). Og at Kristus her blir kalt en tjener
for jødefolket, betyr etter Paulus’ talemåte at Kristus levde og virket
blant dette folket som deres apostel, forkynner og hjelper. Men samtidig
minner dette uttrykket oss også om den dype fornedrelsen Guds Sønn altså
steg ned til blant dette folket. Husk at ikke bare gikk han omkring blant
dem i den ringeste tjeners skikkelse for å gjøre alt mulig godt, men gav
også til sist livet sitt til dette folkets største tjeneste og nytte.
Det er særlig dette han selv taler om slik: «Menneskesønnen kom ikke for
å la seg tjene, men for selv å tjene, og for å gi sitt liv som løsepenge
for mange» (Mat 20:28). Nå
vet vi at dette skjedde for hele verden, at det var forutsagt at han også
skulle bli «et lys for hedningene», og at hans frelse skulle nå til jordens
ender» (Jes 49:6 og Sal 2:8). Derfor markerte han da også av og til overfor
hedningene sin nådes hensikt også med dem. Likevel var han på en spesiell
måte en tjener for jødefolket. Det var på dem han ofret hele sin nåderike
virksomhet helt til sin død. Det var også dette han mente da han sa at
han «ikke var sendt til andre enn de fortapte sauene av Israels hus» (Mat
15:24). Men hvorfor skulle så Kristus spesielt være jødefolkets tjener?
Var det kanskje fordi de var et særdeles fromt og kjærlig folk, mer verdige
til denne nåde enn andre? Ganske visst ikke! Det var tvert imot nettopp
blant dette folket «spotten fra dem som spottet Gud, falt på ham». Paulus
viser det eneste rette grunnlaget, når han sier: for
Guds sannhets skyld, slik at de løftene som ble gitt til fedrene, kunne
bli stadfestet.
Det var ikke på grunn av noen fortjeneste eller verdighet at jødene opplevde
denne store nåden at Kristus kom ned til dem og tjente dem. Det var «for
Guds sannhets skyld». Det var dette som var lovet fedrene for lenge siden.
Og Gud er sannferdig! Kristus skulle «stadfeste» Guds løfter til fedrene.
I sin store nåde mot det harde og gjenstridige jødefolket har Herren med
dette bevist sin urokkelige sannferdighet i løftene sine. På samme måte
som han med sin store nåde har bevist sin store miskunn mot hedningene.
Det siste uttaler Paulus i fortsettelsen: og
slik at hedningene kunne ære Gud for hans miskunn.
Hedningene (dvs. alle folk utenom jødene) hadde ingen løfter de kunne
påberope seg, som Gud for sin sanndruhets skyld måtte oppfylle. Når de
fikk del i Kristi rike, så var dette en miskunn som de ikke hadde noe
som helst grunnlag for å forvente. Riktignok fantes det atskillige profetier
i jødenes hellige bok om hvordan hedningene en gang skulle bli kalt til
Kristi rike. Men dette var ikke talt til hedningene, som noe løfte til
dem. Og selv hadde de ingen kjennskap til dette. Derfor mottok de nåden
gjennom Kristus som en overraskelse, en så utenkt nåde at de ikke en gang
hadde forstått å be om den, og på et tidspunkt da de ikke en gang spurte
etter ham (kap.10:20). Så totalt uforskyldt er den miskunn hedningene
kan prise Gud for. Vel var det også utelukkende i sin miskunn Gud hadde
gitt jødene alle løftene. Men så hadde da også jødene fått disse løftene
de kunne påberope seg, som hedningene ikke hadde. Det er dette apostelens
ord sikter til når han sier at «Jesus Kristus er blitt en tjener for de
omskårne for Guds sannhets skyld» og at «hedningene ærer Gud for hans
miskunn». Og
slik at hedningene kunne «ære Gud», sier Paulus. Hedningene hadde altså
aldri eid noen løfter og forhåpninger om en slik nåde. Totalt uforberedt
fikk de tre inn i Israels arvedel utelukkende på Guds miskunn. Men nettopp
på denne bakgrunn skulle de tennes opp til takknemlighet og lovprisning
til Gud. Jo mer uverdige syndere vi er, og jo mer uventet nåde vi får
motta, desto mer priser vi Herren. Og det er heller ingen sted i verden
du vil finne en slik lovprisning og tilbedelse av Gud som av frelste,
troende sjeler når de i Åndens lys ser og fatter den skatten av nåde og
salighet de har fått i og med Kristus. Når en har fått se at nå er en
fullstendig fri fra den evige vreden over alle syndene våre, ja lever
under en evig nåde - utelukkende i Kristus, - da kan en av hjertet takke
og prise Gud for hans miskunn. Både
jøder og hedninger hadde nå fått del i samme nåde, samme Frelser og samme
frelse. Men da var jo akkurat dette også en særdeles sterk grunn for at
de også burde kjenne seg inderlig forent i Kristus. At ingen som helst
på noen av sidene måtte forakte eller fordømme de andre på grunn av noen
ulikheter i meninger og skikker. For de hadde jo den aller største gaven
felles. Dette taler Paulus ennå mer inngående om i Ef 2 når han sier:
«I Jesus Kristus er nå dere som før var langt borte, kommet nær ved Kristi
blod. For han selv er vår fred, han som har gjort dem begge til ett» -
«dem begge», dvs. både jøder og hedninger - «dere som var langt borte,
og for dem som var nær ved» (v.17)...»og har brutt ned skilleveggen -
da han i sitt kjød avskaffet fiendskapet, det vil si budenes lov som er
i forskriftene». Her tales det om det grunnlaget for fiendskap som tidligere
ikke bare eksisterte mellom Gud og mennesker, men også mellom disse to
atskilte folk. «For i seg selv å skape et nytt menneske av de to og på
den måten skape fred». Også dette var et resultat av at både jøder og
hedninger fikk del i en og samme Frelser, en og samme nåde og frelse. Og
dette at også hedningene skulle tas opp i hans nåderike og forenes med
hans troende Israel, var den store Guds råd fra begynnelsen. Det stadfester
nå Paulus ved å sitere tydelige forutsigelser om dette i Skriften: ..slik
det står skrevet: Derfor vil jeg bekjenne deg blant hedningene og lovsynge
ditt navn.
Her, i Sal 18:50, framstilles Kristus (forbilledlig gjennom David) lovprisende
Gud blant hedningene. Og det beviser at han også skulle bli deres Herre
og Konge. I denne Salmen ser vi riktignok David som seierherre over hedningene
forutsi hvordan han skal takke Gud blant de undertrykte folkene. Men vi
ser også David opphøyet i Ånden tale i Kristi sted, og da som Kristi seiersgang
mellom hedningene. Altså er Salmen også en profeti om Kristus og hans
åndelige seier på jorden. Med andre ord finner vi at David her som så
ofte taler i Kristi navn og som hans forbilde. Og
at Kristus takker Gud blant hedningene, og lovsynger hans navn, det må
vi oppfatte som det han i Ånden virker gjennom sine lemmer, når han lever
i dem, virker og priser Gud, - dette som etter denne teksten nettopp skulle
skje blant hedningene. Det er altså Kristus som her i de omvendte og troende
hedningene takker Gud. Denne teksten beviser da tydelig at hedningene
en gang skulle komme til å kjenne og motta Kristus, og dermed få grunn
til å «ære Gud for hans miskunn». 10
: Og det står også: Gled dere,
hedninger, sammen med hans folk! Og
det står også
(altså i Skriften). Det som er sitert her finner vi igjen i 5Mos 32:45.
Der taler Herren gjennom Moses om sine straffedommer over Israel. Men
til slutt også om det store som ventet dem i framtiden, når også hedningene
skal samles med Guds folk, og sammen med dem lovprise deres felles Herre.
Denne profetien uttrykkes altså her slik: «Gled dere, hedninger, sammen
med hans folk!» (eller «gled dere, hedninger, hans folk», dvs. dere som
er blitt hans folk). Men at hedningene skulle «glede seg sammen med hans
folk» beviser igjen at de skulle få motta Kristi evangelium og bli forent med hans folk. Og at
de skulle forenes med Guds folk ikke bare i det ytre, men i levende tro, i ånd og sannhet, det ser vi av at de skulle «glede
seg sammen med Guds folk». For det er bare levende kristne som gleder
seg som - og sammen med - Guds folk. Døde navnekristne gleder seg ikke
i åndelig fryd,
slik det tales om her. Kjærligheten og gleden i Herren er utelukkende
en frukt av den levende troen. 11
: Det står også: Lov Herren,
alle dere hedninger! Pris ham, alle dere folk!
|