Vers
1
2 3 4
5 6 7
og 8 9 10
11 12 Innhold:
1: De som er sterke i troen skal ikke forakte de svake, og disse heller
ikke dømme de sterke (v.1-4). 2: Det hvert enkelt troende gjør, skal han
gjøre for Herrens skyld, han som enhver av oss skal avlegge regnskap for
(v.5-12). 3: Ingen må påføre sin bror anstøt (v.13-21). Og det vi gjør,
skal vi gjøre i tro, ikke tvilende (22,23). Dette
kapitlet har stor betydning, særlig i tider når ulike meninger i åndelige
saker, ja ulike levesett, oppstår mellom de kristne. Det kan være meninger
og levesett som anses så viktige at de binder samvittigheten, og truer
med å bryte samdrektigheten Guds barn imellom. Når det skjer, bør en ta
dette kapitlet grundig for seg. Likevel er det mange som ikke vil ta lærdom
av dette, selv om de kan synes å ha stor respekt for Guds ord for øvrig.
Men det kommer vanligvis av at de synes dette kapitlet bare omtaler bagatellmessige
og likegyldige ting, sammenliknet med de sakene som virkelig skiller bekjennende
kristne. Derfor synes de ikke dette kapitlet passer på deres situasjon.
De tenker at her tales det jo bare om en skal ete kjøtt eller ikke, om
å holde jødiske fastedager eller ikke, men vi står jo fritt i slike saker.
Noe ganske annet er det med de sakene som skiller oss i våre dager....
Denne holdningen fører jo til at hele dette kapitlet mister sin verdi,
akkurat når det trenges mest. Derfor må vi først ta dette spørsmålet opp
til nærmere drøfting. Det
er riktig at de forholdene Paulus skildrer her (v.2,5), og som den gang
lett kunne føre til splittelser, nå, for vår del, er bagateller og uinteressante.
Men slik var det ikke den gangen Paulus skrev dette. Disse sakene var
da svært viktige for alle som ville holde seg til Guds ord. Det var Guds
ord som uroet samvittighetene, når de oppfattet dem forskjellig. På apostelens
uttrykksform må vi vel kunne forstå at disse spørsmålene langt fra var
uvesentlige. Han sier at de «for matens skyld kunne ødelegge Guds verk»
og såre samvittigheten (v.20). Kunne «få sin bror til å snuble eller ta
anstøt» (v.21), ja, til og med bli «dømt» (v.23). Spørsmålet var altså
langt fra så bagatellmessig som det kan høres ut i våre ører. For det
var Gud selv som gjennom sine bud hadde bundet jødene til forskjellig
slag mat, og til visse dager. Og nå har Gud helt fra verden ble til lagt
alvorlig inn over oss at betydningen av hans bud og befalinger ikke må
bedømmes etter hvor stor den saken det gjelder er i seg selv, men etter
det faktum at det er han som har talt ord om dette. Under
trussel om dødsdom forbød Gud menneskene i Paradis å ete av kunnskapens
tre. Gjerningen det stod om, var svært liten. Men budets dom var overmåte
stor. Når så den levittiske loven kom, hadde den samme Gud gitt Israels
folk forskrifter om hvilke dyr de fikk ete kjøttet fra, og hvilke de ikke
skulle ete. På samme måte hadde han i tillegg til sabbaten også påbudt
en god del andre høytider og fastedager. At slike forordninger hadde nådd
målet, sin fullbyrdelse og sin slutt i Kristus, det oppfattet ikke alle
straks. Apostlene og de som var
sterke i troen visste det, og begynte vel etter hvert å lære de svakere
dette. Men Gud hadde tross alt aldri i klare ord uttalt at: Nå er det
slutt på den levittiske loven. Derfor var de som var svake i troen ennå
bundet av disse forordningene. De tenkte at dette har Gud befalt oss.
Ingenting er sikrere enn å holde seg til Guds bud. Derfor vil vi holde
oss til Guds egne bud*. Og de som
hadde «nidkjærhet for loven» på denne måten, var tross alt troende kristne
(Ap.gj. 21:20-21). * Her
ser du hvor stor betydning dette spørsmålet egentlig hadde. For oss er
dette småtteri. Men disse menneskene hadde gjennom morsmelken fått innpodet
den største respekt for hver eneste bokstav i Guds hellige lov. For dem
var det ikke noe småtteri bare å begynne helt fritt å forkaste visse deler
av denne. Hovedspørsmålet dreide seg altså ikke om mat eller drikke, men
om å holde eller bryte Guds bud. Med denne bakgrunnen skjønner vi vel
at dette kapitlet handler om svært viktige spørsmål. Og at dette skal
lære oss hvordan kristne også i dag bør forholde seg når ulike meninger
oppstår blant dem som alle er opptatt med hva Guds mening er i Ordet.
Hva hensikten eller målet er for de ulike meningene, kan være mange. Men
den allmenne regel apostelen gir oss her, gjelder for alle tider. Så ser
vi på selve teksten. 1
: Dere skal ta dere av den
som er svak i troen, men ikke for å sette dere til doms over forskjellige
meninger. C.
O. R’s svenske bibeltekst begynner her med: «Men antagen er den som är
svag i tron..». Verset begynner altså der med et «Men..». Videre legger
vi merke til at i de første versene her taler Paulus mye om å spise forskjellig
mat. Dermed kan en anta at han er kommet på dette emnet gjennom den formaningen
han avsluttet forrige kapittel med: At de kristne ikke skulle pleie kjødet
slik at de onde lystene vekkes (kap.13:14). Paulus visste nå at i dette
spørsmålet hadde de kristne i Rom så forskjellig syn på saken (v.2,5)
at de på grunn av dette lett kunne bli fristet til å splittes, forakte
eller fordømme hverandre. Derfor taler han spesielt om dem som hadde mer
tro og lys over vår frihet fra den gamle lovens forskrifter om hva slags
mat de kunne spise. At disse ikke måtte forakte dem som ennå var bundet
av disse forskriftene, og var mer lovisk forsiktige. Samtidig formaner
han disse svakere til på sin side ikke å dømme de andre som kjødelige
fordi disse lever mer fritt i forhold til mat og drikke. Vi
ser klart i hele kapitlet at når de svake unngikk kjøtt og vin (v.21),
så var dette ikke bare en form for faste, eller slanking av legemet. Det
hadde også sin bakgrunn i at de var bundet av loven. Det ser vi spesielt
av v.14 der Paulus sier: «Det vet jeg, og det er jeg overbevist om ved
Herren Jesus, at ingenting er urent i seg selv. Men for den som betrakter
noe som urent, for ham er det urent». Det var altså et forhold som var
avhengig av samvittigheten, hvordan en «betraktet» det. Derfor er det
tydelig at apostelen ser at bakgrunnen for deres ulike holdninger ligger
i deres ulike grader av tro. Og det er særdeles viktig da alltid å huske
at ulike grader av tro bunner i ulik grad av
lys over evangeliet. Men hele veien taler han bare generelt om
levende kristne, og formaner dem til i alle forhold og i alle ting bare
å «gjøre det for Herren», dvs. for Herrens skyld, eller med den innstilling
å ville gjøre hans vilje (v.6-7). Her
lærer altså apostelen om dem som ennå er så uforstandige at de ikke kjenner
sin frihet fra den levittiske lovens forskrifter om mat, drikke o.l..
At selv slike mennesker kan ha liv i Gud, og bør omsluttes i kjærlighet
som troende sjeler. En så uforstandig kristen kan likevel være en frelst
bror. Det avgjørende er at han ikke bevisst har avvist Lyset. Heller ikke
søker å bli rettferdig gjennom loven. Men har lært å oppgi all sin egen
rettferdighet, og søke sin frelse utelukkende i Kristus. At det er bare
på grunn av manglende opplysning han ennå tror de levittiske forskriftene
skal holdes på samme måte som de ti bud. Vi skal snart se hvordan dette
i høyeste grad kan overføres på våre egne dagsaktuelle forhold. Men først
vil vi se nærmere på teksten. Den
som er svak i troen.
Troen avhenger alltid både av hvor mye vår forstand har fattet av Ordet,
og hvor stor fortrøstning hjertet vårt har til Ordet. Den svakhet Paulus
omtaler her, hadde særlig sin bakgrunn i at de ikke hadde fattet evangeliets
omfang. Men hos slike mennesker kan likevel hjertets tillit til evangeliet,
kjærlighet og nidkjærhet være brennende. Det viser erfaringen gang på
gang. Men selv om også hele troslivet er svakt, både når det gjelder hva
vi har fattet, og hjertets fortrøstning, skal vi likevel i kjærlighet
lære å ta imot, omslutte og hjelpe de svake. Det viser både Kristi eksempler
og denne formaningen. Dere
skal ta dere av,
sier apostelen, dvs. omslutte som en bror den som er svak i troen. Vise
ham all den kjærlighet han har behov for nettopp i denne sin svakhet.
Og i kap.15 sier han om det samme at «vi som er sterke, skylder å bære
de svakes skrøpeligheter og ikke være til behag for oss selv». Og (v.7):
«Ta derfor imot hverandre, slik Kristus også tok imot oss, til Guds ære».
For en dyrebar lærdom! Likeså full av kjærlighet skal vi ta oss av de
svake, som Herren Kristus en gang tok imot oss. Men det er «den som er
svak» apostelen taler om - ikke de sterke og selvsikre som står imot selve
evangeliets hovedbudskap. For om slike sier han: «Et menneske som skaper
splittelse ved sin vranglære, skal du avvise...» (Tit 3:10). Nei, her
tales det om svake sjeler som er opptatt med å gjøre Guds vilje, og gjerne
vil forstå den rett i alt, men som ennå er fanget av fordommer. Derfor
tilføyer da også Paulus: Men
ikke for å sette dere til doms over forskjellige meninger.
Dette kan oppfattes på to måter. Først kan det gå på at de sterke ikke
bør sette seg til dommere over de svakes tanker eller hjertes tilstand,
men i kjærlighet ta seg av dem, selv om de ikke skulle være i stand til
å føre disse fram til samme oppfatning som dem i alle ting. Men de siste
ordene (som C. O. R gjengir slik fra grunnspråket): «icke til tankars
åtskiljande» kan også sikte til at de heller ikke bør påføre de svake
unødvendig forvirring og uro på den måten som v.15, 20-23 kommer nærmere
inn på. Slik hadde Luther oppfattet budskapet, og oversatte det derfor
slik: «og bekymr ikke samvittigheten». Hvordan det kan skje, at vi bekymrer
de svakes samvittighet, og hvor farlig det er, det kommer vi nærmere inn
på senere. I neste vers gir Paulus det første eksemplet på de spørsmålene
som på hans tid nettopp kunne skille de som var svake og de sterke i troen.
2
: For den enes tro gjør at
han kan spise alt, men den som er svak spiser bare grønnsaker. Det
var to forhold som gjorde at dette spørsmålet kunne skape problemer for
de kristne i Rom. Vi har allerede sett hvordan de som var omvendt fra
jødedommen kunne være bundet av den levittiske lovens forskrifter om hva
de kunne ete o.l. Men når det gjaldt hedningene, så hadde de ofret kjøtt
til avgudene, og deretter delte de det ut til folket. Dermed skapte dette
også problemer for de hedningkristne. De kunne bli stilt overfor kjøtt
som først hadde vært ofret til avguder. Og så kunne de anfektes over spørsmålet
om de deltok i å tjene avgudene, hvis de spiste dette kjøttet (1Kor 8:4-10).
Men bare det at de hadde dette som et problem og en anfektelse, var jo
i seg selv et kjennetegn på en levende og vâr tro. Men samtidig også på
manglende oppfatning av evangeliet. Fordi
han hadde et større lys over evangeliet, kunne Paulus forkynne: «Det vet
jeg, og det er jeg overbevist om ved Herren Jesus, at ingen ting er urent
i seg selv» (v.14). Og i 1Kor 8:4, 7-8 sier han: «Når det er spørsmål
om å spise av kjøtt som er ofret til avgudene, så vet vi altså at det
ikke finnes noen avgud i verden, og at det ikke finnes noen annen Gud
enn én».....«Men det er ikke alle som har denne kunnskapen. For noen,
som i sin samvittighet er bundet til avguden, spiser ennå det som er ofret
til en avgud. Og deres svake samvittighet blir besmittet. Men mat forandrer
ikke vår stilling for Gud. For om vi spiser eller ikke spiser, er vi verken
bedre eller verre». Om
den som har denne innstillingen sier Paulus: Den enes tro gjør at han kan spise alt. Det lyset han har i
troen på evangeliet gjør at han er frigjort fra en engstelig samvittighet
som viker unna for det som er forbudt i den levittiske loven, eller har
vært ofret til avguder. Han kan fritt ete det kjøttet som blir satt fram
for ham*. Men
den som er svak spiser bare grønnsaker. For å være mer trygg på
at han ikke spiser noe som loven forbyr, eller som har vært ofret til
avguder, spiser han ikke kjøtt. Dette var altså det første eksemplet på
slikt som uroet de kristnes tanker og samvittighet på apostelens tid.
Og allerede før det neste eksemplet blir nevnt (v.5), får vi først apostelens
lære om den holdning hver enkelt bør ha til dette: * 3
: Den som spiser må ikke forakte
den som ikke spiser! Og den som ikke spiser må ikke dømme den som spiser!
For Gud har tatt imot ham. Legg
merke til hvor presist og rett på sak Paulus taler! «Den som spiser»,
det var den som hadde mer lys over evangeliet, og hadde oppfattet sin
frihet fra de levittiske matforskriftene. Han var fristet til å «forakte»
den svake som ikke hadde sett dette. Mens den svake, som holdt seg strengt
til disse forskriftene, kunne på sin side fristes til å «dømme» disse
som ikke overholdt denne loven, dømme dem som lettsindige som ikke tok
Gud og hans ord alvorlig nok. Apostelen retter sin alvorlige formaning
til begge sidene. Den som spiser må ikke forakte den som ikke spiser! Eier du
av Guds store nåde et større og mer rett syn på disse ting enn din svake
bror, så vokt deg for hovmodet! Frykt! Vær forsiktig så du ikke i hjertet
ditt forakter disse svake, men heller tjener dem i desto større ydmykhet
og kjærlighet. Det er jo først og fremst det
de i sin svakhet trenger. Ellers gjør du, tross alt du har sett av
Guds sannheter, noe som er særdeles ondt i Guds øyne. Ja, som er mye verre
enn alle de svakes mangel på tro. «Gud står de stolte imot, men de ydmyke
gir han nåde» (Jak 4:6). Å ha mye kunnskap om Guds rike er en dyrebar,
men ofte farlig gave. «Kunnskapen oppblåser, men kjærligheten oppbygger»
(1Kor 8:1). Å forakte den svake, strir både mot ydmykheten og kjærligheten.
Må Gud bevare oss fra dette! Og
den som ikke spiser må ikke dømme den som spiser!
Den «som ikke spiser», holdt seg strengt etter lovens matforskrifter.
Og når denne ikke forstod, eller trodde den friere broren handlet etter
sin overbevisning, men trodde hans friere oppførsel var av kjødelig art
og i vantro mot Gud, så var dette i seg selv forkastelig og fordømmende.
Samtidig skal vi huske at slikt på apostelens tid ofte skjedde på grunn
av manglende kunnskap om at denne loven om mat og drikke var opphevd,
at de kristne var fri fra dens påbud og forskrifter. Dette opplyser nå
Paulus de svake om, når han sier at de ikke skal dømme dem som levde et
friere liv i dette spørsmålet. For disse må jo da ha en berettiget
bevisst frihet fra lovens forskrifter. Når en ikke skal dømme dem,
men betrakte dem som levende kristne, selv om de konsekvent anså seg uforpliktet
og fri fra disse forskriftene. Hvis
noen lever fritt og åpenbart i strid med de tid bud, da kan en med rette
dømme dem (1Tim 5:24). Her tales bare om slikt som de kristne kunne ha
ulike tanker om, mens de på begge sider alltid var oppriktig opptatt med
å fatte og gjøre Guds vilje. I slike tilfeller skal vi alltid være forsiktige
med å dømme. Det vil alltid finnes enkelte forhold og bibelsteder som
noen oppfatter som helt klare og utvetydige, mens en annen troende likevel
oppfatter det på en annen måte. Da må vi ikke straks dømme den broren
som fremdeles ser det annerledes, hvis han ellers i hele livet sitt lever
som en kristen, som har forlatt urettferdigheten og lever for Kristus
(v.6). For da kan vi også være sikre på at hans frihet i et spesielt forhold
skyldes hans overbevisning, hans åndelige syn i Ordet, og ikke noen falskhet
i ånden. Og hvis du ikke ser på ham ut fra denne synsvinkel, så «dømmer» du, og
gjør deg dermed nettopp skyldig i det apostelen advarer mot i dette verset.
Av
sammenhengen ser vi at de «svake» hadde tendens til å dømme de andre som
ikke avholdt seg fra kjøtt og vin. De så på dem som mindre alvorlige og
oppriktige kristne enn dem selv, og at de levde i en livstruende fare
for sin sjel. For i det følgende, spesielt v.4, svarer Paulus nettopp
slike tanker. Først, som grunn for at de svake ikke skal dømme sin bror,
sier han: For Gud har tatt imot ham. Her tales det om en kristen, en
som gjør det for Herrens skyld, det han gjør (v.6). Et slikt menneske
har alltid Guds vennskap. Gud «har tatt imot ham» i de helliges samfunn,
og da får ingen lov å dømme ham. Selv om han har misforstått sin frihet,
og gjort noe som i seg selv ikke er rett, så er han likevel et Guds barn
når han gjør dette i den oppfatning at det er rett innfor Gud. At han
er en kristen beror jo bare på at han lever utelukkende i troen på Kristus
og vil gjøre hans vilje, uansett om han lykkes bedre eller dårligere i
dette. Slike har Gud tatt imot, og da må ingen mennesker dømme dem. Dette
taler så Paulus mer om: 4
: Hvem er så du som dømmer
en annens tjener? Han står eller faller for sin egen herre. Sannelig,
han skal bli stående, for Gud er mektig til å holde ham oppe. Hvem
er så du som dømmer en annens tjener?
Ordene «Hvem er så du?» er uttrykk for noe som ligger apostelen sterkt
på hjertet. I stor nidkjærhet kjemper han for Herrens suverene og eksklusive
rett til å dømme. Bare det at du dømmer «en annens tjener», dømmer en
som ikke hører inn under deg, men under Kristus, - bare det gjør at du
er skyldig til straff. Det er et inngrep i Guds enevelde. Hvis Gud har
tatt imot din bror som lever mer fritt enn du, latt ham få del i sitt
rike og vennskap, og han i tro holder fast ved Kristus, - hvordan kan
da du våge å dømme ham, bare fordi han i et spesielt forhold tenker annerledes
enn deg? På den måten setter du din forstand og din innsikt i Ordet
over Herrens nådesdom. For
den erklærer jo hver eneste én benådet og frelst, bare de har all sin
frelses trøst i Kristus alene, og gjerne vil både fatte og gjøre hans
vilje, uansett hvordan de så lykkes i dette. Slike sjeler står under Guds
nådesdom, ikke under noe menneskes. Det ville vært noe ganske annet hvis
det var et frafallent menneske som ikke ville vende om, men bare avviste
Herrens ord. Slike mennesker kan en selvsagt dømme, når de i synlige ord
og gjerninger beviser sin tilstand (1Tim 5:24). Da er det ikke vår, men
Herrens dom vi gir uttrykk for. Det
vi taler om her, er mennesker som i hele sitt liv viser at de holder Ordet
høyt, er dømt av loven og har sin rettferdighet utelukkende i Kristus.
Disse som tar inn over seg alt Guds ord, men bare på
visse punkter oppfatter det annerledes enn du gjør. Det er her
apostelen spør: Hvordan våger du dømme disse? Det som du da dømmer, er
hans skjulte hjerteforhold til Gud. Du mener han kan ikke være oppriktig,
bare fordi han ikke oppfatter hvert eneste Guds ord på samme måte som
du. Da feller du den dom at det må være en eller annen uren hensikt som
ligger bak. At han ikke vil
innse sannheten, og at han dermed bare hykler sin kristendom. Det er akkurat
denne form for å dømme, når en dømmer hjertets skjulte hensikter, som
Herren vil være alene om å utforske (Jer 17:10). Det er dette Guds ord
forbyr. Mennesker vurderer ut fra det de kan se med øynene sine. Bare
Gud ser inn i hjertet. Derfor står hjertet bare under Guds dom. Dessuten
er han vår suverene Herre som hvert éneste menneske en gang skal gjøre
regnskap for. Derfor har også Paulus denne tilføyelsen: Han
står eller faller for sin egen herre.
«For sin egen Herre», dvs. for den som er hans herre skal han gjøre regnskap,
skal han stå eller falle. Hvis han «står», dvs. blir værende i nåden,
så er han bevart av og hos sin egen herre. Det er fortsatt bare tale om
de som ved Guds nåde har fått ta imot Kristus, og derfor er hans egne
(v.8). «Faller» han, så er han falt fra sin egen herre, og er derfor utelukkende
under hans dom, ikke under din eller noe annet menneskes. Sannelig,
han skal bli stående, for Gud er mektig til å holde ham oppe.
Av denne setningen forstår vi at når de svake dømte en bror som levde
mer fritt (v.3), så var det fordi de ikke trodde han da kunne bli stående
i nåden, men ville falle fra. Og det kom igjen av at de trodde hans frihet
hadde en ren kjødelig bakgrunn, av mangel på tro og alvor. Ikke at han
gjorde det ut fra noen overbevisning. Men om nå hans friere måte å leve
på virkelig skulle medføre noen fare (slik livet på denne jord alltid
er fullt av farer), så er likevel «Gud mektig til å holde ham oppe» når
han ikke bevisst avviser,
men oppriktig gjerne
vil følge Guds ord. «Gud er mektig» - det er jo den eneste trøsten vi
alle har, at «Gud er mektig til å holde oss oppe», selv når vi står fullstendig
maktesløse. Det samme håpet må vi da også ha for dem som i enkelte spørsmål
tenker annerledes enn oss. Ulikhetene i oppfatninger og livsstil er mange.
Nå tar Paulus fram ennå et eksempel på dette: 5
: Ett menneske setter én dag
høyere enn en annen, et annet menneske holder alle dager for å være like.
Enhver av dem må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn! Dette
er det andre eksemplet på ulikhetene mellom de svake og de sterke på apostelens
tid. De som ennå holdt fast ved den levittiske lovens forskrifter om mat,
holdt seg også etter de samme budene om høytider og fastedager. Vi forstår
at teksten vår ikke gjelder sabbaten eller «Herrens dag» (Åp 1:10), men
bare disse andre «høytider, nymånedager og sabbater» som bare var «en
skygge av de kommende ting» (Kol 2:16-17). Det kan vi se av dette kapitlet
i sin helhet, som nettopp handler om slike ting som de første kristne
hadde ulike oppfatninger av. Men i spørsmålet om sabbaten skulle holdes
hellig, var det aldri noen uenighet. For sabbaten hadde de ikke fra den
levittiske loven, men alt fra skapelsens dager (1Mos 1). Her gjelder det
altså akkurat det samme som i Gal 4:9-10, der Paulus taler alvorlig til
dem om at nå burde de kjenne og holde fast på sin frihet fra den levittiske
loven. Han sier: «Hvordan kan dere på ny vende dere til de svake og ynkelige
maktene (barnelærdommene); vil dere på ny trelle under dem? Dere holder
nøye rede på dager og måneder og årstider og år» (konf. Kol. 2:16). Ja,
slik levde altså de svake. «Ett menneske setter én dag høyere enn en annen».
De som hadde mer lys over evangeliet, som hadde sett sin frihet, de «holdt
alle dager for å være like». De var ikke bundet opp av disse jødiske fastedagene
eller høytidene, men tjente Gud i Åndens nye vesen på den måten som var
naturlig, slik hver dags behov og kjærligheten krevde. Og dette var jo
i seg selv mer riktig, og stemte også helt med apostelens syn (v.14).
Men han visste at disse svake i Rom ikke ville «bli rettferdiggjort ved
loven» (Gal 5:4), at de bare praktiserte disse forskriftene i en klippefast
tro på Kristus alene, ja, gjorde det «for Herren» (v.6). Så overlot han
til deres videre utvikling i troen at de skulle få lært hva som i seg
selv var mest viktig, og er her bare opptatt med å lære dem det som var
mest viktig for det evige liv: troen, en god samvittighet, og kjærligheten.
Derfor tilføyer han bare her: Enhver
av dem må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn!
I spørsmål hvor oppriktige kristne kan få ulike oppfatninger, må enhver
handle etter sin absolutte overbevisning. Ikke foreta seg noe som de ennå
ikke er sikre på er rett etter Guds vilje. Må så hver enkelt av oss søke
full visshet i hvert enkelt spørsmål, og så frimodig handle etter den!
Det er altså ikke fullt så farlig om en skulle ta feil i hva som er rett
i slike spørsmål, som når en gjør noe under tvil. For det bryter jo ned
både troen og samvittigheten (v.22-23). Derfor er dette en viktig regel:
«Enhver av dem må bare være fullt overbevist i sitt eget sinn!». Men så
må en samtidig huske at den frihet i oppfatning og livsmønster som med
dette aksepteres for kristne, utelukkende gjelder i spørsmål som ikke
strir mot klare og utvetydige ord i Skriften, eller mot troen og kjærligheten.
F.eks. holder det ikke å si at «den ene tror Kristus er eneste vei til
frelse. Den andre at det derimot er våre gjerninger. Enhver får bare være
fullt overbevist i sitt eget sinn, så er alt greit». Nei, det går ikke!
Selvsagt kunne «de som er ulærde og ubefestede forvrenge dette», men da
«til sin egen undergang» (2Pet 3:16). Men selv om hele Guds evangelium
er «skjult», så «er det for dem som går fortapt det er skjult» (2Kor 4:3).
Det
går heller ikke an å si at «den ene ser på vennskap med verden og dens
lyst som farlig. Den andre ser på dette som uskyldige ting. Enhver må
bare være fullt overbevist i sitt eget sinn!» Nei, dette har vi jo klare
ord om i Skriften: «vennskap med verden er fiendskap mot Gud». Det går
ikke an å tenke som det passer oss selv, hvis vi virkelig vil være kristne.
Ikke en gang i de spørsmålene hvor vi generelt sett står fritt, men hvor
det i det hellige samfunnet vi tilhører er gjort samdrektig vedtak som
må overholdes. For da krever kjærlighetsbudet at vi ikke forårsaker splittelse
og uorden på grunn av vår frihet eller egne oppfatninger. Med henvisning
til dette bibelstedet om å ta vare på bestemte dager kunne f.eks. noen
si: «Det var nå den sjuende dagen Gud fra skapelsen av gjorde til hviledag.
Søndagen er bare noe menigheten har valgt, derfor trenger jeg ikke holde
den hellig». Hvis du taler på denne måten, da «ferdes du ikke lenger i
kjærlighet» (v.15), da «setter du deg til doms over forskjellige meninger»
(v.1). Da går det ikke an her å anvende disse ordene om at enhver bare
må være fullt overbevist i sitt eget sinn. Nei,
her taler apostelen utelukkende om slike spørsmål hvor Guds barn på tross
av at de alltid ønsker å holde seg til Guds ord og gjøre hans vilje, likevel
hadde fått ulik oppfatning av hva som behager Gud. Da var det nødvendig
at de handlet etter sin overbevisning. Det motsatte ville jo være nedbrytende
for samvittigheten, for da sto de jo imot det de oppfattet som Guds bud
og vilje. Men det er jo ikke det som skjer med dem som i lettsindighet
bare følger sitt eget hode. De kan ikke innfor Gud bevitne at de «gjør
det for Herren». Legg merke til det apostelen tilføyer nå: 6
: Den som tar vare på én bestemt
dag, gjør det for Herren, og den som ikke tar vare på én bestemt dag,
gjør det for Herren. Den som spiser, spiser for Herren, for han gir Gud
takk. Og den som ikke spiser, gjør det for Herren og gir Gud takk. Her
har vi så hovedsaken og den rette forklaringen på hvorfor de sterke ikke
burde forakte de svake, og de igjen ikke dømme de sterke. Her er også
kjennetegnet på de meningsforskjellene vi alltid bør betrakte med kjærlig
mildhet. Disse ulikhetene må altså være av en slik art at de på begge
sider «gjør det for Herren», slik de gjør det. Dette er det rette kjennetegnet.
La oss derfor legge merke til disse ordene! Paulus sier altså: Den
som tar vare på én bestemt dag, gjør det for Herren.
«Den som tar vare på én bestemt dag», dvs. er nøye på å holde de jødiske
høytidene og fastedagene, han «gjør det for Herren», dvs. at han gjør
det for Herrens skyld. Han tror det er slik Herren vil ha det, og gjør
det så «for Herren». Da hadde han ikke fått den rette lærdom i dette,
og tenkte derfor galt. Men hensikten var god. Gjerningen kan altså være
urett i seg selv, men den kan likevel være utført i en kristelig og god
mening. Og i slike tilfeller finnes det i disse misforståelsene ikke noe
bevis på at de ikke har den sanne nåden og troen. Slike sjeler skal en
alltid omgås i kjærlighet som brødre. Og
den som ikke tar vare på én bestemt dag, gjør det for Herren.
En totalt motsatt gjerning kan springe ut fra samme gode hensikt som den
førstnevnte. Den som kjenner sin frihet i Kristus, også frihet fra den
levittiske lovens forskrifter, og derfor ikke «tar vare på én bestemt
dag» som det er påbudt i denne loven, han gjør det også for Herren. Han
mener at slik vitner han praktisk om denne friheten, gjør Guds vilje og
fremmer hans ære. Her lærer vi at vi i alle slike tilfeller skal la være
å dømme eller forakte hverandre. Den
som spiser, spiser for Herren, for han gir Gud takk.
Her har vi samme kommentar som i forrige eksempel. «Den som spiser» er
den som anser seg fri til å kunne spise det som var forbudt etter den
levittiske loven. Og han «spiser for Herren». Han bruker sin frihet med
den holdning at det er slik Herren vil det skal være, fordi denne loven
har nådd sitt mål og sin slutt i Kristus. Det samme gjelder den som fritt
spiser kjøtt som kanskje først kan ha vært ofret til avguder, og ikke
først må vite nærmere om dette. For han vet at «det ikke finnes noen avgud
i verden» (1Kor 8:4). Den som har tro og kunnskap nok til å «spise alt»,
handler også med den innstillingen at det han gjør, det er Guds vilje.
- for han gir Gud takk. Når han gjør det «for Herren», så beviser
det samtidig at «han gir Gud takk». Hvis han derimot anså sin frie holdning
til hva han spiste å være mot
Guds vilje, så ville han ikke takke Gud. For den som gjør eller nyter
noe med en dårlig samvittighet, kan ikke takke Gud for dette. Og
den som ikke spiser, gjør det for Herren og gir Gud takk.
Det er akkurat samme gode hensikt, nemlig å gjøre Guds vilje, som også
driver den svake broren som avholdt seg fra det slags kjøtt som enten
var forbudt etter loven, eller først kunne vært offer til avguder. Når
han «ikke spiser» dette, «gjør han det for Herren og gir Gud takk». Dvs.
han mener han gjør Guds vilje. Da har han en god samvittighet, og takker
dermed Gud ved at han
spiser dette. Vi må ikke glemme det vi har sett her; at totalt motsatte
gjerninger på begge sider kan «gjøres for Herren»! Men dette kan bare
skje med bakgrunn i forskjellig oppfatning av hva det er Gud vil vi skal
gjøre. Her
har vi nå mye å lære.
Først og fremst ser vi her hvilken betydning disse spørsmålene hadde.
Det dreide seg jo egentlig om å gjøre Guds vilje, - eller tvert imot bryte
hans bud. Dette var jo ikke uvesentlige ting. Derfor kunne de også gjennom
praksis i disse spørsmålene komme på kollisjonskurs med sin samvittighet,
ja til og med bli fordømt (v.20,23). Samtidig ser vi også her, som allerede
nevnt, det rette kjennetegnet på de situasjonene vi bør møte i broderlig
omsorg. Disse tilfellene der det på begge sider er gudfryktige sjeler
som «gjør det for Herren», det de gjør. Men hvor de har så ulike oppfatninger,
at de med samme gode hensikt likevel handler totalt forskjellig. Her ser
vi også at det lys vi ber om og får fra Herren i åndelige spørsmål, ikke
må oppfattes som noe vi straks mottar i hele den guddommelige sannhet
og dybde. Nei, her ser vi at selv de Guds barn som i stort alvor og mye
bønn og påkallelse søker lys over Guds ord, bare litt etter litt fikk
stadig klarere lys. For vi ser her at Paulus var fullt klar over at de
på begge sider levde i nåden, de han omtaler her, og som likevel hadde
så motsatte meninger. På
tross av at de hadde den samme frelsende tro og nåde i hjertet, hadde
de ennå ikke fått samme lys over alt. Og vi har ingen grunn til å tro
at de ikke hadde bedt Gud om lys over spørsmålene. De var jo gudfryktige
sjeler som «gjorde alt for Herren» og tok spørsmålet så alvorlig at de
stod i fare for å «såre sin
samvittighet». Begge parter hadde altså sikkert nok bedt Gud, og likevel
ennå ikke kommet til det sanne lys i hvert enkelt spørsmål. Saken er at
det jo bare er Kristus som har «Ånden uten
mål» (Joh 3:34). Vi har alle sammen bare «Åndens førstegrøde» (Rom 8:23).
Vi forstår altså bare «stykkevis» og «profeterer stykkevis» (1Kor 13:9).
Tenk på apostelen Peter og alt det lys han mottok den første pinsedagen.
Likevel kunne han lang tid etterpå, i Joppe, mangle så mye lys nettopp
over det han da stod overfor, at han ikke trodde han burde gå til hedningene
for å forkynne evangeliet. Herren
måtte åpne øynene hans i dette spørsmålet på en helt spesiell måte, gjennom
et veldig syn; noe som liknet en stor duk full av alle slags dyr som finnes
på jorden (Ap.gj. 10). Og dette på tross av at apostlene hadde fått denne
uttrykkelige befalingen: «Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for
hele skapningen!» Ennå var altså ikke rekkevidden av de ordene blitt åpenbart
for Peter. Hvordan skulle så vi
da kunne vente at vi
skulle ha fullt lys over alle spørsmål? Det er viktig å holde dette klart
for oss, hvis vi vil ta lærdom av det apostelen gir oss i dette kapitlet.
For ellers vil vi stadig misoppfatte og stille spørsmål ved om de i det
hele tatt har liv i Gud, disse som ikke har samme kunnskap og lys over
Ordet som oss. Og i en slik holdning ligger akkurat dette å dømme, som
Paulus advarer mot her. Hovedsaken
i det Paulus har lært oss er først og fremst at vi alle sammen må være
«fullt overbevist i vårt eget sinn», må «gjøre det for Herren» det hver
enkelt av oss gjør, og da gjøre det med en god samvittighet. Dernest at
vi ikke må dømme eller forakte vår bror fordi han ser noe på en annen
måte enn vi gjør, hvis han for øvrig viser seg som en kristen, har gitt
opp seg selv og har bare Kristus som sin trøst, sin rettferdighet og styrke.
Vi må innse at han også kan ha en like oppriktig trang til å fatte og
gjøre Guds vilje, som vi har, selv om han ikke fatter alt. Åpenbaringen
over Ordet er en Guds gave, som ikke deles ut likt til alle, men «kjærligheten
er fullkommenhetens bånd». Gi oss, o Gud, i din nåde et stadige rikere
mål både av troens og kjærlighetens visdom! 7
og
8
: For ingen av oss lever for seg selv, og ingen dør for seg selv. For
når vi lever, lever vi for Herren, og når vi dør, dør vi for Herren. Derfor,
enten vi lever eller dør, hører vi Herren til. Dette
er både hemmeligheten og storheten i Guds barns liv på jord. De tilhører
Herren med sitt liv, sitt levnetsløp, ja, også med sin død. De er ikke
sine egne, de er hans, som skapte, gjenløste og helliget dem. Og de er
ikke hans bare gjennom pakten med ham, men også gjennom sin ånd og gjennom
hele sitt liv og levnetsløp. For
ingen av oss lever for seg selv.
«Ingen av oss» - altså oss som virkelig tror på Kristus, enten vi er svake
eller sterke i troen. Alle lever vi for Herren. Med denne mer generelle
uttrykksformen forklarer apostelen her hvordan han i v.6 kunne si at både
de svake og de sterke i sin forskjellige praksis likevel «gjorde det for
Herren», enten de altså ennå overholdt den levittiske loven eller anså
seg fri fra den. På begge sider gjorde de det for Herren, «for ingen av
oss lever for seg selv». Det er dette Paulus vil ha fram her. Dette er
da også den virkelige situasjonen for alle som i ånd og sannhet er helliget
til Herren. I dåpen er vi alle helliget til ham, da han tok oss inn i
sin pakt. Da ble vi «forent med ham» både i en død og i en oppstandelse
som hadde likhet med hans død og oppstandelse (kap.6:5). Men videre i
livet avhenger det jo av at vi også i troen og ånden er helliget ham,
så vi virkelig lever av ham, i ham
og for ham. De
åndelig døde kan bare «leve for seg selv», leve for sin egen regning og
etter sine egne lyster, «frie for rettferdigheten» (kap.6:20). At derimot
Guds gjenfødte barn i sin ånd og hele sitt livs holdning virkelig lever
for Herren, det har utelukkende sin grunn i at den nye fødselen og det
åndelige livet ikke bare er en tanke eller innbilning, men en reell virkelighet.
Dette viser seg så i hele livet, i Åndens kraft og gjennom nye egenskaper
som ingen har fra naturens side. Og i alt dette gudgitte skiller så denne
karakteristiske egenskapen seg ut; at vi ikke lenger lever for oss selv.
Nå har vi vårt høyeste og mest dyrebare mål i Herren, hans sak, hans ære,
hans velbehag, - uansett hvor dårlig det måtte lykkes for oss å etterleve
dette som vi så inderlig elsker og strekker oss etter. Begynner
vi å leve for oss selv, så er dette et brudd med vår innerste vilje. Dette
tar vi da inn over oss, idet vi «dømmer oss selv» (1Kor 11:31-32). Om
alle slike brudd på dette sitt rette liv kan en levende kristen alltid
si: «Hvis jeg gjør det jeg ikke vil, da er det ikke lenger jeg som gjør
det, men synden som bor i meg» (kap.7:20). «Jag själv tjänar Guds lag
med anden» (7:25), mitt nye og rette jeg er helliget, og er enig i at Guds lov er god (7:16). Slik
lever en kristen i sin ånd og i alt han møter i livet, fordi «ingen av
oss lever for seg selv». Og
ingen dør for seg selv.
Heller ikke når det gjelder sin død, er en kristen lenger sin egen. I
alt tilhører han Herren, og er underlagt ham. En kristen har ingen rett,
og heller ingen vilje til f.eks. å kaste bort livet sitt i noe han selv
får lyst til. Hvis han må sette livet på spill, ja, kanskje ofre det,
må det skje på Herrens bud og i hans Ånd. «Dere tilhører ikke dere selv.
Dere ble kjøpt for en høy pris» sier Paulus (1Kor 7:19-20). Bare hvis
det kreves til Herrens ære og velbehag, skal vi være villige til å ofre
livet vårt - og da på den måten og i den tid som behager Herren. Et Guds
barn må ikke ønske verken å leve eller dø ut fra egne behov. Alltid skal
han si: Hvis Gud vil jeg ennå skal bli noen tid her på jord, så vil jeg
også det. Vil Gud derimot ta meg hjem, så vil jeg ikke være på jorden.
Én gang synder vi med å ønske oss et langt liv, en annen gang med et selvvalgt
ønske om å dø. Men alt det vi er og har, selv livet vårt, hører Herren
til, og bør overlates til ham. Slik har vi det da virkelig også ved Ånden.
Og Paulus omtaler altså dette slik: «Ingen dør for seg selv». For
når vi lever, lever vi for Herren.
At vi «lever for Herren», vil si at vi betrakter hele vårt liv og vårt
livsløp som Herrens eiendom. Og derfor på alle områder bare lever livet
som hans tjenere. Og det vil jo si at vi i alle forhold spør etter hans
vilje som den eneste rettesnor for alt vi skal foreta oss. Vi har blikket
festet utelukkende på hva som kan opphøye og ære ham. Det innebærer også
at vi lar ham få lede oss i alt det som møter oss her i livet. Det gjelder
i gode og onde tider, enten han gir oss noe, eller tar noe. Det betyr
at vi ofrer alle våre gaver og krefter til ham. Og
når vi dør, dør vi for Herren.
På samme måte som hele livet vårt er Herrens, og overgitt, helliget Ham,
så er også vår død det samme. Selv når vi dør en naturlig død, så lar
vi det skje i vissheten om at vi tilhører Herren og «dør for Herren».
Derfor vil vi også være tilfreds, uansett når og på hvilken måte det behager
ham å hente oss hjem. Men i visse tilfeller avhenger døden også av vårt
eget valg. En martyr kan f.eks. under blodige forfølgelser unngå døden
hvis han vil fornekte evangeliet. Eller når en misjonær ser en konkret
dødsfare ligger på veien han må gå med budskapet som skal redde sjelene.
Det samme når soldaten etter Guds ordning skal våge livet, men kunne redde
det ved å desertere. I alle slike tilfeller er en kristen både pliktig
og etter Ånden villig til heller å ofre livet, enn å svike sin troskap
mot Herren, hans sak eller hans ordning (kap.13:1-2). Og når han på den
måten ofrer livet for Herrens skyld, da «dør han for Herren». I
dette tosidige forholdet hører vi Herren til i livet. Når vi dør er vi
også Herrens eiendom, og i hans varetekt både til legeme og sjel. Legemet
er da i hans skjulte, men sikre varetekt, inntil dagen da vi skal stå
opp igjen og forvandles uforgjengelig til et evig liv. Og sjelen er i
Guds paradis, i samfunnet med Kristus og alle de hellige*,
inntil den store dag da den skal ikles «det åndelige legeme» (1Kor 15:44)
som er lik Kristi herlighets legeme. Vi kan altså være helt sikre på at
den som hører Herren til i livet, han tilhører ham også i døden og evigheten.
Det er altså et salig faktum som overgår all vår forstand, at «enten vi
lever eller dør, hører vi Herren til». * 9
: Derfor døde jo Kristus, stod
opp og ble levende igjen, for at han skulle være Herre både over døde
og levende. Her
finner vi så både forklaringen og det rette grunnlaget for at Guds barn,
enten de lever eller dør, hører Herren til. Denne salige sannheten er
frukten av hele Kristi frelsesverk; hans død, hans oppstandelse, og som
vår yppersteprest framfor Gud og konge, i all evighet. Derfor
døde jo Kristus, stod opp og ble levende igjen. Dette var selve
hensikten, målet for hele hans forsoning. Han skulle kjøpe oss fri fra
syndens, dødens og djevelens vold. Og gjennom dette få rett til å benåde,
frelse og eie oss som sine her i livet og i all evighet. Ja, som det sies
her: «være Herre over oss». Ikke bare mens vi lever på jorden, men også
etter vår død, i det evige livet. Det er dette som er meningen med ordene:
«Derfor døde jo Kristus, stod opp og ble levende igjen, for at han skulle
være Herre både over døde og levende». Vi ser et markert samsvar nettopp
i dette at Kristus både har dødd og er blitt levende igjen - og at både
levende og døde skal være under hans herredømme. Nå
vet vi jo at det var nødvendig for at noe som helst menneske skulle kunne
bli frelst, at han både døde, og at han stod opp igjen. Og at den som
er frelst og benådet, deretter «er Herrens», først gjennom hele sitt liv
på jord, og så også etter døden. Alt bare på grunn av samme forsoningsverk:
Kristi død og oppstandelse. Dette er selvsagt hovedsaken. Men gjennom
sitt ordvalg har apostelen samtidig vist oss den veien som først hodet,
og deretter lemmene skulle gå. Først skulle Kristus leve på jorden, så
dø, og deretter stå opp og leve evig. Den samme veien skal også vi gå,
og for hvert eneste skritt høre Herren til. Først gjennom livet på jord,
så i vår død, og til sist i det evige livet. Og når apostelen sier dette
er skjedd med Kristus «for at» han «skulle være Herre», eller «herske» over oss, så
har han dermed også forklart hvorfor Guds barn aldri mer skal «leve for
seg selv», men alltid «leve for Herren», i hele sitt liv anse seg for
hans eiendom og tjenere. Han
er vår rette Herre, den som har kjøpt oss fri, og derfor eier oss. Derfor
skal også han regjere over oss. Og det ikke bare i dette livet, men også
i vår død og i all evighet. Slik har vi jo også tidlig lært å forstå dette,
og sier det gjennom vår trosbekjennelse: «Jag tror at Jesus Kristus, sann
Gud og sann människa, är min Herre, vilken förlossat, förvärvat och vunnit
mig, förtappade og fördömda människa, ifrån alla synder, ifrån döden och
djävulens våld, icke med guld eller silver, utan med sitt heliga och dyra
blod och med sitt oskyldigas lidande och död ; på det at jag skulle vara
hans egen, bliva och leva under honom i hans rike och tjäna honom i evig
rättferdighet, oskuld og salighet; såsom han är uppstånden ifrån döden,
lever och regerar i evighet». Dette er akkurat meningen med verset vårt,
og summen av hele Guds evangelium. Og dette er så hele grunnlaget, det
som forplikter oss og som er alle Guds barns inderlige lyst; å se alt
som Herrens velbehag og til hans navns ære, - kort sagt: å leve for ham. Det
samme sier Paulus i 2Kor 5:15: «Han døde for alle, for at de som lever
ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde og oppsto for
dem». Kristus døde som den andre Adam, den andre som ble stilt fram som
en stedfortreder (sv: provmänniskan)
for alle mennesker, og døde dermed i alles sted. Da må heller ikke lenger
alle de som han døde for, se på seg selv som uavhengige og selvstendige
individer, skilt fra ham. De må se seg som lemmer i ham, som tilhører
ham, og derfor skylder å tjene ham. «Derfor
døde han jo» «for alle»! Måtte Gud åpne øynene hos oss alle sammen for
denne sannheten! Er det sant at Kristus har dødd for oss? At Guds Sønn
for vår skyld ble menneske, og gjennom sterke rop og tårer ofret livet
sitt for oss, for at vi skulle leve ved ham, skulle eie en evig nåde for
hans skyld, på tross av all vår synd, og til sist arve det evige liv?
Skulle vi ikke da gjerne gi ham hele vårt liv, til hans ære, til hans
tjeneste og velbehag, i alt det vi foretar oss? Hvor
klart og sterkt taler ikke disse ordene til oss: «Han døde for alle, for
at de som lever ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde
og oppstod for dem»? Ikke noe menneske har rett til å leve her på jord
uten å leve for ham som har gjenløst oss og kjøpt oss fri fra den evige
døden og fordømmelsen. Det er i sannhet ille at Guds barn selv, som jo
med hele sin ånd helliger seg for Herren, likevel ikke kan leve mer fullkomment
til hans tjeneste og ære. Men ennå frykteligere er det å ikke en gang
overgi sitt liv til hans ære, men bare leve fritt og med fullt forsett
etter sin egen lyst. Dette er jo et fullstendig ugudelig liv som Luther
har uttalt disse sterke ordene om: «Fordømt til det dypeste helvete er
det livet et menneske lever for seg selv». Og alle kan selv se med åpne
øyne hvordan det foregår når verdens barn lever ut dette livet under fordømmelse.
Se hvordan det utvikler seg, livet som er fritt for tanke om hva som tjener
til Herrens ære. Hvor en i hele sitt liv, med tanker, ord og gjerninger
bare følger sine egne lyster. «De
fornekter den Herre som kjøpte dem» (2Pet 2:1), selv om de bekjenner ham
med sin munn. Og annerledes kan det ikke gå med dem som er åndelig døde.
At det i det hele tatt finnes noe menneske som lever for Herren, er et
under så stort, og bare av hans nåde gjennom den nye fødselen. De som
da avviser den nåden som kaller dem til omvendelse, de står da fremdeles
under den falne naturens herredømme og lever bare for seg selv og på eget
ansvar. Og de som lever på sitt eget ansvar, de skal også dø på eget ansvar,
skal også bare måtte hjelpe seg selv både i døden og i dommen. Det er
bare de som «lever for Herren» som også skal «dø for Herren». Men
når så Kristus altså er vår rette Herre, og hver en som tror dermed tilhører
og tjener ham som kjøpte og gjenløste oss så dyrt med sitt blod, - da
er det vel også nødvendig at vi lar ham alene få være dommeren over alle
disse. At vi altså avholder oss fra å dømme «en annens tjener» (v.4).
Nå kommer apostelen tilbake til dette spørsmålet, og sier: 10
: Men hvorfor dømmer du din
bror? Eller hvorfor viser du forakt for din bror? For vi skal alle stilles
fram for Kristi domstol. Først
har nå Paulus brukt mange sannheter for å formane til ikke å dømme eller
forakte brødre. Han har minnet om at broderen er en annens tjener (v.4).
Videre at det han gjør, det gjør han for Herren (v.6). Og at begge disse
forholdene bygger på Kristi død og oppstandelse (v.9). Så vender han seg
nå med et refsende spørsmål både til de svake, som fristes til å dømme,
og til de som er sterke, som fristes til å forakte sin bror (v.3). Til
de første sier han: (sv.) Men
du, varför dömer du din broder? Du som bundet opp av din samvittighet
holder deg strengt etter den gamle loven; hvorfor dømmer du din bror som
med bakgrunn i forkynnelsen og sin overbevisning lever mer fritt? Du nøyer
deg altså ikke med at du for din egen del skal ha «en ren samvittighet»,
og holder din måte å tenke og leve på som den riktigste. Men du vil gjøre
det samme til en regel også for alle andre. Og så fordømmer du dem som
ikke lar seg påvirke av deg - selv om de handler etter sin beste overbevisning
om hva som er Guds vilje. Da faller du nettopp i den synden Paulus her
påtaler; du «dømmer din bror». Eller
(sv: du andre) hvorfor viser du forakt for din bror?
Du har fått nåde til å oppfatte Guds råd til frelse for menneskene med
større klarhet, så du innser at den forbilledlige loven hadde sitt mål
og sin slutt i Kristus. Men hvorfor forakter du så din svakere bror som
ennå ikke har sett dette? Kanskje han virker merkelig og lite opplyst,
men han kan likevel være likeså oppriktig og trofast mot Gud som du. Og
«Herrens øyne se etter trofasthet». Herren elsker like varmt det svakeste
barnet. Og i sin nåde og trofasthet vil han oppdra det for det samme evige
riket, og gi det den samme himmelske arv som deg. Da er altså denne merkelige
og lite opplyste kristne også omsluttet av Guds høyeste kjærlighet --!
Hvordan kan da du våge å forakte ham? Det er dette apostelen vil ha fram
her. Men i tillegg til disse anklagende spørsmålene føyer han ennå en
påminnelse til; om at Herren alene skal være vår dommer. For
vi skal alle stilles fram for Kristi domstol.
Du som dømmer eller forakter din bror; du tar deg til rette i Kristi majestetiske,
suverene embete! Din bror lever under Kristi herredømme og skal dømmes
bare av ham. - Men her merker vi på ny hvilken form for utillatelig «dømming»
det er tale om; det å dømme over skjulte og tvetydige forhold. Mens derimot
det mennesket som lettsindig forakter Kristi evangelium, og med klare
og tydelige ord eller gjerninger beviser dette, er allerede dømt. Og det
å holde fram Guds dommer over slike mennesker, er ikke å «dømme» eller
gjøre noe som er galt (1Tim 5:24). Når tvert imot slike som åpenbart lever
i strid med Guds ord, samtidig aksepteres som kristne, da er det
en like stor styggedom i Herrens øyne som å fordømme den rettferdige (Ord
17:15). Men å dømme den som i det åpenbare lever som en bror, som ikke
verken i åpenbare ord eller gjerninger fornekter evangeliet - og dermed
dømme over hjertets innerste tilstand, innerste bakgrunn for handlingene,
- det er å bemektige seg den evige dommerens suverene rett. Han vil være
alene om å ransake og dømme hjertene. La
oss så legge oss denne apostelens påminnelse på hjertet: «Vi skal alle
stilles fram for Kristi domstol»! - Det samme som han også minner om i
1Kor 4:5. Bare Herren Kristus, «som lever og var død,...og har nøklene
til dødsriket og til døden» (Åp 1:18), bare han innehar retten til å dømme.
Og bare han er det som har mulighet til å ransake hjertene. En dag skal
han sitte på sin herlighets trone, og da skal vi alle samen, uten unntak,
dømmes av ham. Først da vil alle hjertets hemmeligheter bli avslørt. Da
vil det bli åpenbart om våre gode gjerninger har vært frukt av troen og
kjærligheten til Kristus. Eller om vi bare har vært opptatt med å tjene
oss selv eller andre mennesker, men ikke har tjent denne kongen. For så
langt kan vår natur og egenrettferdighet gå i fromhet at vi gjerne er
opptatt med å hjelpe våre medmennesker, vise medynk med nøden og gjøre
godt mot mange mennesker. Fremdeles kan vi likevel være fullstendig døde
overfor Kristus, og lever ikke for ham eller hans rike. Men
alle de som har levd for ham, vært drevet av hans kjærlighet, frelst av
hans nåde, - enten de nå har lykkes godt eller dårlig i det å oppfatte
og gjøre hans vilje i alle ting, - de skal, når han kommer tilbake, bli
innbudt til hans rike. De skal høre ham si til dem: «Alt det dere gjorde
mot en av de minste av disse mine brødre, det gjorde dere mot meg». På
den andre siden har vi dem som levde for seg selv, som med sin lommebok,
sine anlegg og alle sine fortrinn ikke har villet tjene ham. De har bare
vært opptatt med seg selv, sitt eget velbehag og ære, - selv om det nok
også kan ha skjedd gjennom mang en veldedighet mot de fattige. De har
ikke gjort det for hans skyld, drevet av hans frelsende nåde, men bare
naturlig påvirket av nøden. Kanskje de har håpet på en lønn i evigheten,
eller til og med bare på heder og lønn fra mennesker. Da kan ikke dommeren
på den siste dag si: «dere gjorde det mot meg»! Dette er alle disse som
ikke levde for Herren. Disse skal vises bort til evig straff. Det uttaler
han selv, den nådige, men rettferdige dommeren (Mat 25:31-46). Måtte vi
alle i tide bli klar over dette! Kristi
egen skildring av den siste dommen har stor betydning. Først og fremst
fordi det er han, dommeren selv, som har uttalt dette. Dernest på grunn
av den tankevekkende lærdommen; at det altså er etter våre gjerninger
- men ikke etter vår fortjeneste, vi skal dømmes - - ! Men etter våre
gjerninger - utelukkende fordi disse dypest sett bare er «bevisførsel
i retten» på et bestemt forhold: Om vi elsket ham så høyt at vi ville
tjene ham i hans brødre. Bare dette er det han taler om. Han taler ikke
om hva vi har fortjent med
våre gjerninger - . Verken synden i Guds barns gjerninger, eller de vantros
vakre gjerninger blir nevnt -. Bare tegnene eller bevisene, enten på tro
eller vantro. Herren
vil altså selv være den som dømmer oss. Være den eneste som ransaker alles
hjerter, som kan trenge igjennom og dømme hva som var bakgrunnen for hver
enkelt handling, bedømme hjertets innerste tilstand og hensikt med alt.
Men da må også vi vokte oss vel for å trenge oss inn i dette hans embete, opphøye oss til å delta i noe som bare tilkommer
ham. Som allerede nevnt er det noe ganske annet når åpenbare ord og gjerninger
bare vitner om mangel på syndserkjennelse og vilje til å omvende seg.
Men når vi med vår dom trenger inn i hjertets skjulte liv og hensikter,
bare etter hva vi selv opplever, oppfatter eller antar om vår bror, -
og som strir mot hans egen bekjennelse, - det er å trenge seg inn i Kristi
dommerembete. Så
lenge et menneske selv bekjenner troen på Kristus, og livet vitner om
anger over synd, trang etter helliggjørelse, til å leve etter Guds lov,
kjærlighet til brødrene osv. - da skal vi våkte oss vel for å tenke eller
felle den dom at de ikke er frelst. Selv om de på enkelte områder, i tanker
eller livsmønster, viker av fra det som er vår oppfatning og vår måte.
På deres egen bekjennelse bør vi da tro at de «gjør det for Herren». Og
så overlate til Herren å dømme hjertets hemmeligheter. Det er dette apostelen
vil ha fram her. Så kommer han med et ord fra Skriften om Herren Kristi
suverene rett til å dømme: 11
: For det står skrevet: Så
sant jeg lever, sier Herren, for meg skal hvert kne bøye seg, og hver
tunge skal bekjenne for Gud (sv: varje tunga skall prisa Gud). For
det står skrevet.
En apostels tale er like guddommelig gitt ham av Herren, som profetenes
tale i Det gamle testamente. Likevel ser vi hvordan apostlene, og til
og med Herren Kristus selv, siterer ord fra Skriften, som for dem var
Det gamle testamente. Dette er ikke bare et tankevekkende tegn på hva
slags bok Den Hellige Skrift er, men vitner også om at apostelen med sitat
fra Skriften ville legge ennå mer tyngde i sitt eget budskap. Det var
ikke nok for ham bare å bære fram sitt eget budskap om at vi skal alle
sammen stå for Kristi domstol (som jo dessuten er forkynt oss av Herren
selv). Paulus ville også stadfeste det med ord fra Den Hellige Skrift.
Disse ordene er tatt fra Jes 45:23, riktignok ikke gjengitt ordrett, men
i sak samme budskap. Mens profeten sier det slik: «Jeg har sverget ved
meg selv...», har apostelen gjengitt det som direkte uttrykt av Herren
selv: «Så sant jeg lever (egentlig bare: Jeg lever), sier Herren». Så
hopper Paulus over noen ord, og tar så med igjen det som berører hans
eget emne: «for meg skal hvert kne bøye seg....» Selv
hos profeten i GT handler disse ordene om Kristus. Det kan vi se av versene
foran, hvor det tales om ham som de skal vende seg til fra alle jordens
ender, for å bli frelst. Men bare det faktum at Paulus siterer disse ordene
fra Skriften for å understreke det han nettopp har sagt om Kristus, stadfester
konkret at de profetiske ordene taler om ham. Og hva er det så vi skal
lære av dette budskapet? I tillegg til det egentlige målet med denne teksten,
kan vi også her se et vitnesbyrd om Kristi sanne guddom; -- alle knær
skal bøye seg for ham. Dette taler Paulus ennå klarere om i Fil 2:10-11.
Der anvender han de samme profetiske ordene, og sier at «i Jesu navn skal
hvert kne bøye seg, deres som er i den himmelske verden, og deres som
er på jorden, og deres som er under jorden, og hver tunge skal bekjenne
at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære» (konf. Hebr. 1:6,8,13).
Og spesielt når det gjelder den siste dommen, har Herren Kristus selv
ikke bare sagt at det er ham som skal forestå den, men også at dette skal
være et tegn på at han er satt like høyt som Faderen i ære og makt. For
slik lyder hans ord: «For Faderen dømmer ingen, men han har overgitt hele
dommen til Sønnen, for at alle skal ære Sønnen, slik de ærer Faderen»
(Joh 5:22-23, konf. Ap.gj. 17:31). Dette
er den lærdom vi rent umiddelbart kan trekke av disse profetiske ordene.
Men i praksis vil apostelen med dette budskapet spesielt ha sagt at når
alle knær én dag skal bøyes for den store dommeren, så må også hvert éneste
menneske daglig vokte seg vel for å trenge seg inn på hans enevelde, og
sette seg opp som dommer over menneskenes hjerter og tanker - som jo alle
bare skal stå til regnskap for den store og evige kongen. Og her skal
vi også alle lære at når alle skal frykte og bøye seg for ham, så skal
ikke vi frykte og bøye oss for svake mennesker og deres vekslende dommer.
Vi skal alltid la Herrens allvitenhet være det vi fester blikket til (som
Paulus også lærer i 1Kor 4:3-5). Ellers blir vi bare «menneskers treller».
En kristens samvittighet bør være rettet mot Gud og hans dom. Og denne
lærdommen av teksten uttrykker også apostelen selv i neste vers.
12 : Enhver
av oss skal da overfor Gud avlegge regnskap for seg
selv.
|