.
C. O. Rosenius
.
I Åndens helliggjørelse
.
Tilbake
1. Død og oppstanden med Kristus Er dere da oppreist med Kristus, så søk det som er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd. La deres sinn være vendt mot det som er der oppe, ikke mot det som er på jorden. Dere er jo døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud. Når Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal også dere åpenbares med ham i herlighet, Kol 3:1-4. Ingen
lettvint skumlesing vil gi menneskene noe av disse ordene. Den som vil
ha nytte av dette skriftstedet, må først bli stille og lytte til Åndens
tale her. Den som ikke har tid til det, og ikke har noe konkret behov
for sin sjel, kan ikke vente seg noe av dette. Vi
står her overfor det som er hovedbetingelsen
for all sant kristenliv på jord: Om dere er oppreist med Kristus, -
om dere er døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud? Om Kristus
er deres liv? All
from og pen kristelighet som ikke strømmer ut fra denne kilden, er løgn
og hykleri. Det er noe Guds ord stadig slår fast. Men selvsagt kan man
likevel bare la slike ord gå forbi seg, og trøste seg f.eks. med at vi
lever da ganske annerledes enn verdens mennesker. Og så stadig øve seg
i å leve så gudfryktig et liv som mulig. Men
en gang skal det lyde et rop: «Se brudgommen kommer!» Mangt et
gudfryktig menneske skal da blekne og synke sammen - hver den som aldri
har tatt det så nøye med om de hadde den rette grunnvollen. Da skal
disse høre ordene: «Bind hender og føtter på ham (gjerningene og
vandringen) og kast ham ut i mørket utenfor. For jeg kjente ham ikke.
Jeg var ikke hans liv. Han hadde ingen olje på lampen - ingen
bryllupsklær!» Hva
er så dette, å «ha oppstått med Kristus»? Apostelen antyder det
selv like foran versene vi har foran oss (i Kol 2:12): «i den ble dere
også oppreist med ham, gjennom troen ved Guds verk», (svensk overs).
Som viser at det her tales om en oppstandelse som er skjedd i
oss gjennom troen. Jo
visst
er det sant at Kristus så fullkomment har dødd og oppstått i vårt
sted, at vi i Guds øyne alle er døde og har stått opp rettferdige i
ham. Som samme apostel sier: «Vi har gjort det klart for oss: Når én
er død for alle, så har de alle dødd. -- og ham som ikke visste av
synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i ham skal bli
rettferdige for Gud», 2Kor 5. Det er sant at da kan vi si: Hvis én er
stått opp, så er de alle stått opp - for Gud. Men
det er ikke det som er meningen her. For her anvendes Ordet på
oss, og taler om den oppstandelsen som er skjedd i oss ved Kristus, for Paulus sier «gjennom troen», Kol 2:12. Paulus
omtaler dette mange steder, hvordan vi blir dødet og så igjen gjort
levende; korsfestet, begravet og oppstått med Kristus. Kort sagt;
hvordan Kristus blir vårt liv. I Gal 2:19-20 sier han: «Jeg er ved
loven død for loven for å leve for Gud. Jeg er korsfestet med Kristus.
Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå
lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket
meg og gav seg selv for meg». Akkurat
det samme, men med andre ord, sier han i Rom 7:1-6. Der leser vi først
lignelsen om kvinnen som ved mannens død blir fri fra mannens lov, og
kan gifte seg med en annen mann. Og så føyer han til: «Mine brødre!
Slik døde også dere fra loven ved Kristi legeme, for at dere skal tilhøre
en annen, ham som ble oppreist fra de døde, så vi kan bære frukt for
Gud». Men
disse to skriftstedene handler først og fremst om samvittighetens
frigjørelse fra lovtrelldommens åk, dens oppstandelse fra vantroen og
egenrettferdigheten - til troens
liv i Kristus. Her
ser du hvordan alt dette hører med til det å være død
med Kristus og oppstanden med Kristus. Altså:
i sin samvittighet død fra loven, i sitt liv død fra synden. En
sjel som har det slik, gjør som Luther: «gir den kjære loven ferie»,
og sier: Ha takk for den tjeneste du har gjort for meg. Men nå kan du
ikke gjøre mer for meg. Nå har jeg lært at det er umulig å oppfylle
dine krav. Men jeg har en annen mann som har gjort for meg det du
krever. Nå er det slutt og helt forbi med ditt «formynderskap», Gal
4:1-5, 3:25. Det gode jeg nå vil gjøre, blir
drevet fram av Kristi kjærlighet. Samtidig
har han også sagt farvel til et liv i synden, og sier: Nå kan jeg ikke
lenger tjene deg. Hvordan
det foregår når vi gjennom loven dør bort fra loven, det viser Paulus
i Rom 7:7-13. Når «budet kom» (traff samvittigheten), livnet synden
opp og virket all slags begjær i meg.
Jeg
kjempet, strevde og ba mot begjæret. Men desto mer vokste det bare. Jeg
ble redd, kjempet hardere, men syndet igjen. Jeg ble avmektig, kunne
ikke kjempe, fulgte fritt med synden. Synden flommet over og jeg ble
fortvilet. Jeg ønsket jeg kunne kjempe og be, men var ikke lenger i
stand til noe som helst - jeg døde! Jeg segnet under byrden og ble
liggende i min nød. Jeg gav meg over, anså meg fortapt, «jeg døde».
Kunne ikke annet, tenkte at nå får jeg ta den dom jeg kan få. Nå
var alt mitt eget strev gjort til intet. Jeg lå som den avkledde, halvt
ihjelslåtte mannen ved veien. Da kom den barmhjertige samaritanen. Han
helte olje og vin i sårene, forbandt dem, løftet meg opp og førte meg
til herberget. Jeg hørte evangeliet om «Kristi legeme» som var gitt
som et offer til syndenes forlatelse. Og nå fikk jeg livet midt i døden,
fikk himmelen midt i helvete. «Mine
brødre! Slik døde også dere fra loven ved Kristi legeme, for at dere
skal tilhøre en annen, ham som ble oppreist fra de døde», Rom 7:4. Nå
har jeg mitt håp, min trøst, mitt liv og min frelse, ja, all min
rettferdighet og min styrke bare i ham. Nå
har jeg erfart at «Jeg er ved loven dødd bort fra loven, jeg er
korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i
meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn,
han som elsket meg og gav seg selv for meg», Gal 2:19-20. Nå
er jeg ved troen stått opp med Kristus. Nå er jeg død, men gjort
levende igjen. Og mitt liv er Kristus, bare Kristus. Jeg
er nå som en som døde, og er kommet til en annen verden. I min forrige
verden var det bare mine egne gjerninger som gjaldt, til liv eller død.
Nå gjelder bare en annens gjerninger, til liv eller død. I mitt
forrige liv var Kristus bare et navn for meg, en som «utfordret» eller
drev meg til et hellig liv. Nå er han en stor virkelighet for meg, og
selve Frelseren. Ja, mitt liv og min sang, min eneste trøst og min ære. I
min forrige verden gjaldt bare det som synes
og kjennes, og min egen
fornuft og meninger. Nå er jeg opptatt med det
som ikke synes. Der har jeg nå mitt liv. Nå gjelder et ord fra
Guds munn mer enn hele den synlige verden. I
mitt forrige liv var verden og de tingene som er i verden, rikdom, ære
og fornøyelser, det største for meg. Nå er de samme tingene mine
fiender og det som forfølger meg, på grunn av begjæret i kjødet
mitt. Og nå har jeg min rikdom og glede i Kristus alene. Dette
er å være død og oppstått igjen med Kristus. Men
om altså troen og gudsfrykten hos meg er både ufullkommen og full av
fall, så er likevel alt sammen fullkomment for Gud. For
om min tro er svak eller sterk, er jeg selv på det svakeste ikledd hele
Kristus, Gal 3:27. Jeg er helt og holdent skjult i nådepakten, og
fri fra loven, så ikke en éneste synd tilregnes meg. Om
så mitt eget fordreide hjerte ikke alltid verdsetter Kristi blod så høyt
at det gir meg en konstant og fullkommen fred, så er dette blodet bestandig
aktet usigelig høyt i himmelen. Der, i Guds hjerte, gjelder det alltid
umåtelig sterkt - og til evig tid. Kort
sagt: I Guds øyne er vi fullkommen døde fra synden og oppstått
rettferdige med Kristus, så snart vi ved troen er blitt ikledd Kristus.
Vi er i Guds øyne like så frie
fra all synd som Kristus var da han stod opp fra de døde. Derfor «er
det ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus», Rom 8:1. Luther
sier. «En kristen er ikke et menneske som ingen synd har,
men et menneske som ingen synd blir tilregnet».
Dette
stadfester både David og Paulus uttrykkelig når de sier: «Salig er
det menneske som Herren aldri tilregner synd». Legg merke til at de
sier ikke: det menneske der
ingen synd finnes. Men: det menneske som Herren aldri
tilregner synd. Men
det er ikke nok at vi er frie fra loven, og at aldri noen synd blir
tilregnet oss. I Guds øyne er vi tilregnet en rettferdighet som ikke
finnes i oss, en høy, fullkommen og evig rettferdighet. Det er den
rettferdighet Kristus kjøpte til oss ved sitt fullbrakte verk. «Kristus
er lovens ende til rettferdighet for hver den som tror», Rom 10:4. Det
er grunnen til at vi nå i Guds øyne ikke bare er frie fra all synd.
Men er tvert imot fullkomment rettferdige, ja, er
selve rettferdigheten, 2Kor 5:21. Nå
kan Gud helt uhindret elske oss av hele sitt hjerte. Og alt dette kommer
av at vi er ikledd Kristus, med alt hva han er og har gjort for oss.
Slik at Gud nå bare ser oss i sin elskede Sønn. «Se nå», sier
Luther, «den uendelige rikdommen den kristne troen eier. All Kristi
lidelse og fullbrakte verk er gitt oss som vår eiendom, så vi like så
trygt kan stole på dette som om vi hadde gjort det selv. For Kristus
har så visst ikke gjort dette for seg selv, men for oss. Han behøvde
ikke noe av dette, men har samlet denne skatten for oss, for at vi
skulle tro og eie ham». Og
Luther sier videre: «Fordi Kristus ved troen er min, og jeg er hans, så
kan ingen lov beskylde meg mer
enn Kristus. Og om enn loven angriper meg, så setter jeg også dette
opp mot den. Jeg sier: Jeg har jo - i Kristus, min stedfortreder - gjort
alt, og mer enn du i det hele tatt krever. Og selv om jeg ennå har synd
i mitt kjød, så har jeg likevel min rettferdighet i Kristus. Han er
min, og gir meg alt det han har. Altså er også hans renhet min - altså
kan loven ikke utrette noe mot meg. Men ser jeg ned på meg selv, da
finner jeg ennå mye urent i meg. Det har loven rett i. Loven
sier: Du har syndet (overfor Gud). Svarer jeg da ja,
så er jeg fortapt. Sier jeg nei,
så må jeg ha en sterk nok grunnvoll å stå på. Hvor skal jeg ta
dette mitt nei fra? I mitt
eget bryst finner jeg såvisst ikke dette. Men i Kristus, der må jeg
hente det, og kaste det fram foran loven! Han kan si nei
overfor loven. Det har han all mulig grunn til, for han er hellig og
uten synd. Og dette sitt nei,
det skjenker han meg, ved at han skjenker meg sin rettferdighet». Det
andre som hører med til vår åndelige oppstandelse, var at vi er døde
fra synden og er stått opp med en ny, hellig natur, født av Gud, slik
at Guds sæd blir i oss, 1Joh 3:9; vi har fått del i guddommelig natur,
2Pet 1:4. Derfor gjør vi ikke synd, som Johannes sier. Faller
han i synd, så er det som å falle i ild eller vann, hvor han ikke får
fred før han er fridd ut fra det igjen. Og en sjel som har det slik, må
vel kunne kalles død ifra synden.
Han er tapt for syndelivet, han duger ikke lenger som tjener for synden.
Han blir elendig om han forsøker det, Sal 32:3-4. En
kristen, som så dette forholdet, sa til sin kone: «Er du sikker på at
hushjelpen vår virkelig er en kristen, så behøver du ikke passe på nøklene.
For vil hun ta noe, så la henne prøve det! Hun vil aldri bli verre
tuktet enn gjennom sin egen synd, og kommer nok snart tilbake med det
hun har tatt. Kan hun beholde det, så bor ikke Guds sæd i henne. Den
som er født av Gud, kan ikke synde. Fordi Guds sæd blir i ham». Men
her må vi nøye merke oss at dette gjelder bare slike synder som klart
og åpenbart er synd. For ellers ville vi med det vi her har sagt, lett
komme til å fordømme mangt et Guds barn. For selv blant dem som gjerne
vil leve helt etter Guds ord, er det enkelte som ser som synd det andre
ikke ser på samme måte. Se Rom 14. Det
hender også at sinnet blir smittet og blikket fordreid for en tid, uten
at Herrens Ånd ennå helt har forlatt mennesket. Et visst fangenskap og
trelldom får ofte tak på oss når vi lar oss påvirke av bestemte
synder. Og det skjer da alltid i tider når et mer lovisk sinn får tak
på oss, og vi begynner å se på oss selv. Som jo ofte skjer, uten at
troen er helt slokket. Men når troens fulle fred kommer tilbake, da
kommer også kraften tilbake med seier over synden. Vi
kan altså slå fast at også de troende på alle områder har stor skrøpelighet
og strid. Men alt avhenger av hva det er som til slutt seirer og holder
oss fast, og hva vi godtar og forsvarer; om det er troen eller
trelldommen, rettferdigheten eller synden, Rom 6:19. 2.
To fiender som vil ta fra oss det evige liv: urenhet og gjerrighet Det åndelige
livet og det rene sinnet er ikke som et urverk, som går sin jevne gang
bare det er riktig innstilt. Det er et liv som kastes inn i stadige
forandringer, livsfare, sykdom og død. De troende må derfor stadig formanes
til alltid å døde kjødets gjerninger ved Ånden. «Jeg
har jo trolovet dere med én mann, for å fremstille en ren jomfru for
Kristus. Men jeg frykter for at liksom slangen dåret Eva med sin list,
slik skal også deres tanker bli fordervet og vendt bort fra den enkle
og rene troskap mot Kristus», 2Kor 11:2-3. Denne «rene jomfruen,
bruden, Lammets hustru», er de troende. I sin samvittighet er de døde
fra sin gamle herre, loven, og i sitt hjerte og liv døde fra synden.
Slik at de nå lever i Kristus og følger i hans fotspor. Nå har de
hele sin trøst og er bare opptatt med Jesus Kristus og ham korsfestet. Det
er den enfoldige troskapen mot Kristus. Det
er dette apostelen frykter at de skal vendes bort fra. Det har allerede
skjedd med mange av dem han har skrevet til. Og det samme kan så visst
skje også i dag. Djevelen sover ikke. Han har god tid og mange midler.
Når Evas rene sinn kunne fordreies, så må ingen føle seg sikker. Men
disse to former for synd har et vidt forskjellig utseende. Utuktssynden er grov og markert, og pleier bekymre og uroe
sjelene. Men når det gjelder gjerrigheten, vil nesten ingen være med på
hva den virkelig er. Og den hører en sjelden noen sukker og bekymrer
seg over. Den får som regel et penere navn, og unnskyldes f.eks. med at
«jeg må jo forsørge meg og mine. Det er langt fra gjerrighet, bare nøktern
omsorg for det jeg er satt til å forvalte». Likevel
kan den gamle bedrageren fordreie synet, så selv utuktssynden i
fristelsens stund kan se ganske uskyldig ut. For en kristen er dette det
tydeligste tegnet på at djevelen er nær, og at fellen står åpen. Det
er klart at når samme synd som du vanligvis ser på som helt
forferdelig, nå plutselig slett ikke er så farlig. Da vet du at
fristelsens time er kommet. Det er den gamle slangen og mørkets makt
som fordreier sinnet ditt. Å,
pass deg da! Da gjelder det å flykte fort - eller falle! For flykter du
ikke nå fort, så faller du i fiendens makt. Åpner du bare for «en
objektiv vurdering» av saken, så er du fanget. At Eva i det hele tatt
innlot seg i samtale med slangen, og så på den forbudte frukten, var
akkurat veien til fallet. I denne kampen seirer en best ved å flykte,
framfor å kjempe! Så
må du også være klar over at det er djevelen og det sinnet som alt er
rammet av djevelens gift, som forteller deg at du jo slett ikke vil
falle i synden, men bare forsøke hvor nær du kan gå kanten uten å
rase ned i dypet. Når sinnet er sunt og våkent, søker du heller å
komme så langt som mulig bort fra kanten. Den
som vil slippe å falle i synd, må begynne med å flykte fra
fristelsen. Flykte fra den første tanken, og så langt som mulig flykte
fra stedet og muligheten for fristelsen. Kristus sier: «Om ditt høyre
øye frister deg til fall, da riv det ut og kast det fra deg! For det er
bedre for deg at du mister ett av dine lemmer enn at hele ditt legeme
blir kastet i helvete», Mat 5:29. Selv
det som i seg selv er uskyldig, slik som øyet, må vi flykte fra/lukke
igjen, når det blir opptatt med det som kan friste oss. Og om det er
like så kjært som øyet for deg, og det å løsrive deg fra det er
like bittert som om et øye ble revet ut, så flykt straks fra det!
Flykt med din sjel, som for å redde noe verdifullt. Det er jo bedre at
du nå en liten tid opplever det bittert, og redder din samvittighets
fred i livet og din sjel for evigheten. Enn at du lever her en kort
stund i syndens lyst med en knust samvittighet, og i helvetes ild i
evigheten. Det
er vekkende ord Paulus taler i 1Kor 6:15-20: «Vet dere ikke at deres
legemer er Kristi lemmer? Skal jeg ta Kristi lemmer og gjøre dem til en
skjøges lemmer? Langt derifra!.......Fly hor! All synd som et menneske
ellers kan gjøre, er utenfor legemet. Men den som driver hor, synder
mot sitt eget legeme. Eller vet dere ikke at deres legeme er et tempel
for Den Hellige Ånd som bor i dere, og som dere har fått fra Gud? Dere
tilhører ikke lenger dere selv. Dere er dyrt kjøpt! La da legemet være
til ære for Gud!» Legg
merke til dette: «Dere er dyrt kjøpt», med Kristi dyrebare blod. «Dere
tilhører ikke lenger dere selv», så dere kan gjøre som dere vil med
deres legeme og ånd, hjerte og tanker. Likevel
er det gjennom fortvilelsen flest
mennesker går inn i en åndelig død på grunn av denne synden. At
denne synden er grufull, det kan en lære og tro. Men at den er forlatt,
er utslettet med Kristi blod, så den aldri tilregnes meg, -. At jeg ennå
er Guds elskede barn og Den Hellige Ånds tempel, - selv om jeg ikke er
helt ren,-. Det er det nå umulig å tro. Derfor har mange gått under i
fortvilelse. Når
en har fått forlatelse mange ganger, og stadig faller i samme synd
igjen, så blir det til slutt altfor urimelig å komme tilbake til
troen. Det blir helt umulig. For da tenker vi: Gud må ha gitt meg over
til et sinn som ikke duger, jeg er fortapt, o.s.v. Den
som angripes hardt av denne synden, bør eie en dyrebar lærdom om en særdeles
enfoldig tro, ja, en virkelig iherdig tro, hvis han skal bli frelst. For
etter å ha prøvet alle andre og gode muligheter, vil du til sist lære
at ingen regel, ingen årvåkenhet, ingen avsky for synd, bønn eller
kamp - hjelper her. Her
frelses du bare ved den underlige troen, som midt i synden kan flykte
rett i armene til den hellige Gud som du synder imot, - og bare ved
forsoningens blod få innta og bli mottatt av ham. Eller
ennå bedre: Når du virkelig kan tro at uansett hvor stor synden er, så
er den tross alt flyttet bort fra deg og kastet på Guds Lam. At samme
synd som du nå med skrekk ser hos deg, likevel ikke ligger på deg, men
er lagt på Kristi rygg. Vel og merke; når vi ikke lenger snakker om et
fattig menneskes anstrengelse for å tro,
men dette virkelig er blitt din store og herlige trøst. Da er ingenting
sterkere enn dette til å rive djevelens lenker i stykker, og gjøre deg
fri. Bare «gleden i Herren er din styrke». Men
skal vi få en slik tro og glede i Herren, hjelper det ikke bare å ville
tro. Her må vi bruke de midlene vi har fått; evangeliets ord,
personlig skriftemål, brødres forbønn, nattverd og bønn til Gud om
troens gave. Likevel
må du også her lære at ikke en gang disse midlene eller all mulig
aktsomhet hjelper. Men at til sist avhenger hele din frelse utelukkende
av Guds barmhjertighet. At
vi må få en dypere lærdom i dette, ydmykes mer, og lære å frykte
Herren, er jo selve hovedsaken, - . Og dermed også grunnen til at Gud
sender så mye vanskelig, og så mang en mektig djevel får angripe oss.
I sannhet: Her hjelper bare Herrens barmhjertighet! Det
andre avgrunnssvelget er gjerrighet.
Den sluker sjelene så mye lettere fordi den ikke ser så farlig ut. Den
unnskyldes på mange måter, og står fram i så vakre antrekk. Hvem vil
vel erkjenne at han er gjerrig? En kristen som begynner å påvirkes av
dette begjæret, vet det knapt selv. Nei, alt slikt ser bare ut som
uskyldige saker. «Det er jo en plikt å sørge for sine», og «det er
jo Guds gaver alt sammen», heter det. Men
la oss da se hvordan Kristus selv omtaler dette. Og legg merke til at når
Kristus taler om hva som hindrer menneskene fra å eie livet i Gud, så
er det stadig uskyldige ting: «Jeg har kjøpt en åker, jeg har kjøpt
okser, jeg har tatt meg en hustru», Luk 14. Og det er neppe noe av
dette som i seg selv har vært ondt. Men at disse uskyldige tingene
opptar hjertet så sterkt at der ikke kan skapes, eller bli bevart, noe
himmelsk gjestebud, det kan ingen fatte. Når
Kristus taler om hva som kan kvele Ordets gode sæd i hjertet, der den
alt er begynt å spire, så nevner han bare «denne verdens bekymringer
og rikdom og livets lyst», Mat 13, Luk 8. Han
nevner ikke grove synder eller fall, ikke uærlighet, tyveri, bedrageri
o.l., som årsak til at mennesker går fortapt. Bare at Ordets virkning
på hjertet blir kvalt. En
oppriktig kristen kjenner med nød at han ikke er løst fra bekymring
for det jordiske, og spør: «Har jeg ennå liv i deg, Gud?» Eller: «Når
fører dette jordiske til åndelig død hos meg?» Legg da merke til
Kristi svar: Når det kveler den gode sæden i hjertet ditt, da fører
det til åndelig død. Det
skjer når du får så mye å tenke på - enten det gjelder bekymring i
fattigdom, eller i engasjert forvaltning av rikdommen din. Hjertet blir
opptatt med alt dette jordiske. Nøden for å eie Guds nåde og
vennskapet med ham, blir trengt til side. Og så har snart ikke Ordet
lenger noen virkning på hjertet ditt. Snart har synden ikke lenger
kraft til å uroe og knuse deg. Du merker den knapt, for du har andre
ting du er opptatt med. Men
når da loven har mistet sin kraft i deg, og synden ikke lenger kan
bekymre og knuse deg, hvor er da troen?
Hva betyr da evangeliet om
Kristus for deg? Intet annet enn en gammel lekse i hodet og i
munnen, som du nok kan ganske
godt. Men ingen ting virker på deg. For der
loven ikke knuser og døder, der kan ikke evangeliet få gitt noe liv og
kraft. Derfor blir du verken rett nedbrutt over deg selv, eller
virkelig glad og sterk i Herren. Og
vil du så ikke erkjenne dette forholdet, men bare fortsetter å rose
deg av evangeliet, da er du inne i dette forferdelige hykleriet. Det
fullbyrder forherdelsen og gjør slutt på siste gnist av nådens verk i
deg. Slike
hjerter likner på disse glatte, runde og harde flintsteinene langs sjøkanten,
som blir slipt av havets bølger og sanden. Hjertet er blitt slipt og
avrundet av verdens brusende bekymringer på den ene siden, og en
hyklersk omgang med Ordet på den andre siden. Da er det etter hvert så
hardt og rundt, at ingen ting biter på det lenger. Og
dette var en gang et hjerte som var åpent for nådens Ånd. Det kjente
synden bittert, men også nåden i Kristus som strømmet over ennå mer.
Og nå er denne himmelske sæden kvalt av jordens tornekratt. Å, som du
er falt ned fra himmelen, du glitrende stjerne! Det
begynte bare med litt strebing etter mer av det jordiske. «De som vil
bli rike, faller i fristelser og snarer og mange slags dumme og
skadelige lyster, som senker menneskene ned i undergang og fortapelse.
For pengekjærhet er en rot til alt ondt. I sin lyst etter penger har
noen faret vill i troen og har gjennomboret seg selv med mange piner». Ja,
det er en underlig sannhet at de som vil bli rike påfører seg selv «mange
piner» allerede her i livet, og går så til sist, som Judas med sine sølvpenger,
i stor fortvilelse inn i evigheten. Da vil de få se hvordan de har
avvist den trofaste Frelseren, som hadde kalt dem til arvinger av de
himmelske rikdommene. Nå har de forkastet disse, og må nå også
forlate de jordiske! Her
passer apostelens ord: «Og nå, dere rike! Gråt og klag over all den
ulykke som kommer over dere. Rikdommen deres er råtnet, og klærne
deres er blitt møllspiste. Deres gull og sølv er rustet bort, og
rusten på det skal bli et vitnesbyrd mot dere, og den skal fortære
deres kjød som ild. Dere har samlet skatter i de siste dager!», Jak 5. For
en nåde og guddommelig visdom det er å ha nok med lite, og bare gjøre
det vi er satt til med flid for Herrens skyld, og så ta det Herren gir!
De som får nåde til det, er de lykkeligste mennesker på jord. I 1Tim
6:6,8 leser vi: «Har vi mat og klær, skal vi la oss nøye med det. Ja,
gudsfrykt med nøysomhet er en stor vinning!» Fattigdom
og bekymringer er farlig tornekratt som kan kvele den gode sæden. Men
aller verst blir det når fattigdommen plutselig snur seg til rikdom og
livslyst. En omvendt ungdom levde et godt og gudfryktig liv så lenge
han ikke hadde mer enn, som ordtaket sier, «en kledning og en Gud».
Men han ble rikt gift og fikk en godt lønnet stilling. Og det satte ham
straks inn i en ny verden med «åkrer, okser og hustru». Og snart
kjente en ikke lenger igjen den tidligere så gudfryktige ungdommen. En
troende kirkens lærer levde en tid i fattige kår. Men, varm og nidkjær
arbeidet han i tide og utide for at sjeler skulle bli frelst. Etter en
tid fikk han en bedre prestestilling, og hadde en solid og trygg
framtid. Og snart var han ikke lenger den samme vekteren på Sions
murer. På prekestolen beholdt
han nok hyrderøsten i det lengste. Men i hverdagslivet var det ikke den
varmen, nidkjærheten, kjærligheten, ydmykheten og gudsfrykten som før. Han
som tidligere, som andre syndere, ofte var tynget og ydmyket over sine
fall, var nå alltid sterk og selvtilfreds. Han hadde blitt vellykket.
Og nå var hjertet så fylt og bedratt av denne vellykketheten, at det
ikke lenger var i stand til å se sin syndige tilstand. Nå ble prekenene
hans bare noe han hentet fra gamle erfaringer, og de stakkars fårene
var det ikke lenger så nøye med, som før. Når
Herren roper dette så sterkt ut, da må jeg jo se det som min største
lykke å ikke ha noen spesiell lykke her på jord. Gjerne si farvel til
denne verdens lyst, og bare strekke meg etter det som er i himmelen.
Hvis kirkens formelle medlemmer er israelitter,
så skulle i alle fall de levende kristne være levitter.
Og for Levis stamme gjaldt dette: «Du skal ikke ha noen arv i deres
land, og det skal ikke tilfalle deg noen del iblant dem. Jeg er din del
og din arv blant Israels barn». De
syndene apostelen forøvrig regner opp i vår tekst fra Kol 3; vrede,
hissighet, ondskap, spott, skammelig snakk, løgn, er vel ikke noe som
akkurat pirrer og tiltrekker kjødet. Enhver kristen er vel tvert imot
redd for å falle i noe av dette. Men også her gjelder Kristi
formaning: «Våk og be, for at dere ikke skal falle i fristelse. Ånden
er villig, men kjødet er skrøpelig». For
det kan virkelig snart skje, særlig for den som har et hissig gemytt,
at han kan «tenne» i sinne og harde ord. Da kan en fort skape sår med
tungen, som det ikke er lett å lege, Jak 3:5-6. Derfor
lærer David oss: «Bli harm, men synd ikke! Tenk etter i hjertet på
deres leie og vær stille!», Sal 4:5. Når ditt sinne begynner å vokse
inni deg, da vent litt - vent med å la det bryte ut, og «tenk etter i
hjertet» på Gud og hans nåde, på Kristus og alt han har forlatt hos
deg. Det
finnes intet sterkere middel til å dempe vreden, enn å
komme i hu og tro syndenes forlatelse. Huske på sin egen store
skyld innfor Gud, de ti tusen pund, og så hvordan Gud har forlatt - og
fremdeles hver stund forlater alt! Be
så også Fader vår. Og stans spesielt ved bønnen: «Forlat oss vår
skyld, som vi og forlater våre skyldnere». Når hjertet da beveges til
godhet, ikke bare av Guds vrede og dom, men av Guds store
barmhjertighet, da «dødes legemets gjerninger ved Ånden», Rom 8:13. På
samme måte hvis du fristes til løgn: «Tenk etter», tenk på at du
har den veldige Gud som tilhører og vitne. Tenk på Ananias og Saffira,
Apg 5. Og husk også at du er et Guds barn, som ikke en gang må nevne
slike synder. Det passer jo slett ikke blant de som er hellige, «dere
har jo avkledd dere det gamle menneske med dets gjerninger, og har
ikledd dere det nye menneske, det som blir fornyet til kunnskap etter
sin Skapers bilde», Kol 3:9-10. Disse
ordene viser hvordan det nye mennesket ser ut; det er formet av «kunnskap
etter sin Skapers bilde». Det nye menneskes utseende avgjøres altså
av om vi «kjenner den eneste sanne Gud, og ham han utsendte, Jesus Kristus».
Vite hva som er gitt oss av Gud i Jesus Kristus. Og i det ha sitt liv,
sitt rette element ved troen. Og
så, ved denne store nåde, mer og mer formes og bygges opp med ham, til
et mer og mer himmelsk sinn, til et renere liv og forsakelse, til
inderlig barmhjertighet, godhet, ydmykhet, saktmodighet, tålmodighet og
fred, Kol 3:12,15. «Her
er ikke greker eller jøde, omskåret eller uomskåret, barbar, skyter,
trell, fri - Kristus er alt og i alle», v.11. D.v.s. at her verken
hjelper eller skader det meg om jeg hører til den ene eller andre «retningen»,
om jeg lever under det ene eller andre livsvilkår o.s.v. For alt
avhenger av om Kristus er blitt alt det mitt hjerte bygger sitt evige
liv på. Om
Kristus virkelig er blitt for meg det han er blitt for Gud: min eneste
visdom, min eneste rettferdighet, min helliggjørelse og min forløsning,
1Kor 1:30. Men
pass nå på at det ikke bare er med forstanden og med munnen du
erkjenner at han er alt dette! Hykl og lyv ikke når det gjelder din
sjel! Se om det av Guds nåde er blitt en virkelighet i ditt liv at
Kristus er alt dette for deg! Det vil også alltid vise seg både i din
tale og i ditt liv! |