.
C. O. Rosenius
.
I Åndens helliggjørelse
.
1. Stillstand er tilbakegang Voks i nåde! 2Pet 3:18. Vokt
dere, levende kristne, for å sovne inn, stoppe opp og dø! Søk alltid
mer, - mer tro på Kristus og kjennskap til ham, mer kjærlighet, et mer
himmelsk sinn, mer ydmykhet, mer gudsfrykt! Hvis
noen sa: Jeg har nok av tro og kjærlighet til både Gud og mennesker, nok
av fred og glede i Den Hellige Ånd, nok av ydmykhet og gudsfrykt, - så
ville vi jo sjokkeres over en slik sjelstilstand, at mørket kan ha en
slik makt over et sinn, et slikt bedrag. Men
så ser vi mang en kristen som nok ikke sier det samme med munnen, men
likevel slett ikke søker noen som helst vekst på disse områdene. Da er
det jo virkelig fare for at de med hele sin sjel sier akkurat det samme:
Jeg har nok av både tro, kjærlighet og gudsfrykt. Det
står sannelig ikke godt til med en kristen som ikke er våken i dette spørsmålet.
Vårt forhold til dette å vokse i nåden, er nettopp noe av det som åpenbarer
vår åndelige tilstand mer enn vi aner. Noen merker et stikk i hjertet
overfor dette spørsmålet. Andre leser ordet om å vokse i nåden uten å
uroes. Tar det bare som et interessant emne, men overlater til andre å ta
det inn over seg. Der
er et bedrag, en mørkets makt, som gjør sjelen likegyldig. Som, gjør
den modig og hard, og bedøver den så den ikke reagerer på noe. Den bare
tenker, forstår og taler. Dette
bedraget skulle vel aldri ha begynt hos deg? Du som er en kristen og hører
Herren selv rope ut: «La den rettferdige fortsatt gjøre rettferdighet,
og la den hellige fortsatt bli helliggjort!» Men «la den som gjør
urett, fortsatt gjøre urett, og la den urene fortsatt bli uren!». Uroes
du av dette? Eller skulle akkurat du være unntatt for all slags bedrag
fra mørkets ånd? Rette
kristne, som ikke helt er sovnet, har ofte sin aller største bekymring
nettopp omkring dette at de ikke finner noen vekst hos seg selv. Disse har
da ennå en fryktens Ånd i hjertet, og bearbeides fortsatt av Herren. Og
da kan alt bli bedre. Luther
har en svært lærerik bemerkning i en preken på 21. søndag etter
trefoldighet. Der taler han om at troen i hjertet aldri er stille, og
sier: «Den er alltid tiltagende eller avtagende. Og hvis det ikke skjer,
så er det ingen levende tro, men bare en død innbilning i hjertet om Gud».
Dette gjelder hele nådelivet i hjertet; troen, kjærligheten og
gudsfrykten. Og er virkelig noen tankevekkende ord. Det
er et karakteristisk kjennetegn på den planten som den himmelske Far har
plantet; den lever alltid i et avhengighetsforhold til den åndelige
veiledningen og næringen. Derfor vil den somme tider forfriskes og vokse.
Og så igjen somme tider avta. Mens den troen som ikke er avhengig av næringen,
men alltid står like fast, er bare en selvgjort og død tro. Der
er likevel en forskjell vi skal merke oss: Den almene selvsikre troen har
det markerte kjennetegnet at den ikke bare lever like godt uten noen næring,
men er også aller sterkest når ikke noe Guds ord kommer for nær. Den
uroes nemlig bare av Guds ord. De
finere gjerningskristne likner de rette kristne på det at deres tro og
fred lever i en avhengighet og er foranderlig. Men i avhengighet av deres
kristelige «utfordringer». Slik at hvis de har forsømt sin bestemte tid
med Bibelen, i bønn e.l. Eller de har fått noen annen rift i sin
fromhetsdrakt. Da er deres sinnstilstand uroet. Og freden oppretter de så
ved å gjenoppta den forsømte andaktsstunden. Men
den ekte troen lever ikke på
selve utførelsen av det å lese, be o.s.v., men av innholdet
av det som leses. Derfor
sier apostelen her: «Voks i nåde og kjennskap til vår Herre og frelser
Jesus Kristus!» Og den trøst og kraft som ikke avhenger av kjennskapet
til Jesus Kristus, men lever av seg selv, er ikke Guds sanne nåde, 1Pet
5:12. Den er en blomst som vokser ut av menneskets eget hjerte, og som
visner «når Herrens Ånd blåser på den», Jes 40:24. Det
å vokse i nåden, og å bli faste i nåden, hører sammen. Det var
nettopp det Peter var opptatt med da han skrev de ordene vi nå har for
oss. I verset foran har han formant til ikke å «falle ut av deres egen
faste stand». Og så tilføyer han straks: «Men voks i nåde og
kjennskap til vår Herre og frelser Jesus Kristus». Dette
ordet avslutter apostelen Peters siste brev. Og han begynner brevet med
samme lærdom. Han formaner oss der til i vår tro å vise dyd m.m., så
vi ikke skal være «uvirksomme eller ufruktbare i kjennskapet til vår
Herre Jesus Kristus». Men «være desto mer ivrige til å gjøre vårt
kall og utvelgelse fast». Og så tilføyer han: «For når dere gjør
dette, skal dere aldri noen gang snuble». Det
er nettopp den åndelige stillstanden, at en er uvirksomme
eller ufruktbare i kjennskapet til vår Herre Jesus Kristus, som er
den vanligste årsaken til at en faller ut av nåden. For det virker en
tomhet i hjertet. En mister smaken på den himmelske mannaen. Den nye
sangen blir gammel og lang for oss. Og slik gjøres et hus klart, ferdig
og feid for djevelen. Som så går inn og gir det ledige hjertet noe å
foreta seg, noen nye guder og nye fornøyelser. Mens
derimot et levende nådeliv alltid har trangen etter å vokse i alt godt,
- når en bare ikke blir opptatt med utvortes gode gjerninger, men med
hjertets renhet, med virkelig helliggjørelse i tro og kjærlighet - . Og
det holder alltid det åndelige jordsmonnet saftig. Da vil vi alltid være
fattige og sønderknust i hjertet. Og da vil Kristus alltid være like
uunnværlig. Ordet vil smake, og hele det åndelige livet blir friskt. Den
som ikke vil bli mer og mer rettferdig og hellig, han vil bli mer og mer
urettferdig og uren. Det sier han som er Alfa og Omega, den første og den
siste, begynnelsen og enden!, se Åp 22:11-13. Vil
du beholde din salighetsskatt, så må du strekke deg etter det å vokse i
nåden, ellers vil du miste skatten. Så grunnfordervet er ditt kjød, og
så listig og virksom er djevelen! Han har svoret oss døden, og har som mål
å fullbyrde det. Alle de hellige har hatt en kamp for kronen. Hele
Skriften taler om å «kjempe», som å «løpe på idrettsbanen».
Hvordan kan det da gå godt når en i stedet sover, hviler og blir stående
på samme sted? Herren
selv og hans apostler formaner oss til å vokse i nåden. De gamle troende
var også opptatt med det, mens de våket, ba og kjempet i forsakelse. Kan
så ditt sorgløse og selvsikre liv, uten tanke for noe av dette, virkelig
være så trygt og uten all fare? Men
selv om ingen trusler eller farer drev oss, skulle jo hver éneste kristen
strekke seg etter dette å vokse i nåde. Bare fordi det er Herrens vilje,
og på grunn av den store nåden vi hvert øyeblikk får eie. Eller er det
rett når en kristen synes han er gudfryktig, troende, god og ydmyk nok? Vi
har tidligere sett på Kol 3. Først hvordan vi ved troen skal være døde
og stått opp igjen med Kristus. Så ser vi hvordan vi skal leve et
gudfryktig, rettferdig og rent liv, som er alle kristnes plikt. Og til
sist ser vi hvordan vi, i den stilling hver enkelt er satt, skal leve. Da
skulle vi ha nok å strekke oss etter, hvis vi er våkne og lydige mot
Guds ord. Må ikke alt dette settes ut i livet? Vi
kan være svake på enkelte av disse områdene. Det kan forlates. Men å
bare la alt sammen fare, og ikke forsøke å gjøre dette, er det en
kristens holdning? Eller må vi ikke virkelig strekke oss etter det
dyrebare kjennskapet til Kristus? Så vi mer og mer kan «fatte hva bredde
og lengde, høyde og dybde der er, og kjenne Kristi kjærlighet, som overgår
all kunnskap». «Vokt
dere, kristne!», sier Luther over akkurat disse ordene i 2Pet 3:18, «vokt
dere, så dere ikke tenker: nå har vi lært og tror hele katekismen,
Kristus, sakramentene, dåpen og avløsningen. For dere er jo bare begynt,
og går ennå bare som barn på skolen». Må
Herren forbarme seg, og hjelpe alle kristne, så det snart må bli en
forandring iblant oss! For dette vi nå har talt om, reiser en sterk
anklage over oss. Men som vi alt har sagt, pleier det være oppriktige kristnes største nød at de ikke vokser i nåden slik som de burde. Og da vekkes det spørsmålet: Hvor får vi denne kraften? Vi ser hvor viktig det må være at denne veksten skjer, men vi står på samme stedet, og blir da bare svakere. Se
hva det er apostelen Peter svarer her: «Voks i nåde og kjennskap til vår
Herre og frelser Jesus Kristus». Han sier ikke:
voks i den eller den gaven eller tjenesten. Men «voks i nåden», og «voks
i kjennskap til vår Herre og frelser Jesus Kristus». Det
er hemmeligheten! Det er nåden i hjertet, det er kjennskapet til Kristus,
som må få vokse der det mangler kraft. Det er fra nåden, fra
kjennskapet til Kristus, alt liv og kraft og alt godt strømmer ut. Det
samme sier Paulus: «Sannheten tro i kjærlighet, skal vi i alle måter
vokse opp til ham som er hodet, Kristus. Ved ham blir hele legemet sammenføyd
..... og slik vokser det sin vekst som legeme til sin oppbyggelse i kjærlighet»,
Ef 4:15-16. Legg merke til: «vokse opp til ham som er hodet». Da «vokser
det (legemet) sin vekst som legeme til sin oppbyggelse i kjærlighet»,
gjennom den glede og kjærlighet som skapes i hjertet ved kjennskapet til
Guds store, frie nåde. I
Kol 2, som vi nettopp nevnte, advarer apostelen mot falske ledere som vil
vise oss en bedre vei til vekst og helliggjørelse, enn den enfoldige
troens vei. Som vil rette vår oppmerksomhet ut mot kvistene på treet,
mot selve fruktene, når kraft og saft mangler. De fører oss dermed bort
fra roten - som all kraft må komme fra! Paulus sier: «De holder ikke
fast ved ham som er hodet. Fra ham er det jo legemet vokser Guds vekst,
hjulpet og holdt sammen av alle bånd og ledd». Det
kan ta tid før en kristen fatter hvor viktig dette punktet er. Mang en
inderlig og benådet kristen har i velment iver etter åndelig vekst, rett
og slett mistet hele nådelivet og blitt en ulykkelig frafallen. Bare
fordi han ikke enfoldig holdt seg på troens evangeliske vei, men i sin
iver etter åndelig vekst «på nytt lot seg fange under trelldoms åk». Blant
disse nøyer enkelte seg med det utvortes, og blir, som apostelen nevner i
Kol 2: «oppblåst uten grunn av sitt kjødelige sinn» gjennom «ydmykhet
og engledyrkelse». Blir altså inderlig fornøyd med sin vekst og sin
helliggjørelse. Mens andre går dypere og arbeider på hjertet. De
drukner i elendighet, i synd og fortvilelse. Vend
tvert imot om! Søk bare kjennskapet til vår Herre og Frelser, Jesus
Kristus. Da får du det du trenger nå; en frigjort og glad samvittighet -
gjennom den helt uforskyldte nåden. Da blir du fri fra det loviske
sinnet, frelst og lykkelig i Kristus. Og først da kan det bli noen vekst
i kjærlighet og gode gjerninger. Igjen
minner vi om den febersyke, som bare blir mer syk jo mer sterk mat han
spiser. Alle formaninger, bud og forbedringsforsøk virker på samme måte
på en lovbunden sjel. En må tvert imot holde opp med alle sine egne
tiltak. Og nå bare høre og ta imot nåde. Da frigjøres vi fra et lovisk
sinn, og opplives og trøstes på nytt av Kristi kjærlighet. Så
får vi deretter kraft fra «hodet».
Da følger også det David sier: «Dine buds vei vil jeg løpe. For du
frir mitt hjerte fra angst», Sal 119:32. «Glede i Herren er deres styrke»,
Neh 8:10. Vår
dyrebare Frelser sa selv: «Jeg er vintreet, dere er grenene. Liksom
grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i
vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg.
Uten meg kan dere intet gjøre», Joh 15. Legg
merke til at her sier jo Herren selv at alt godt skal gå ut fra ham,
avhenge av ham og av at vi blir
i ham! Og
her heter det «vokse», - ikke «gjøre». Det tyder på at den sanne
helliggjørelsen ikke er et arbeid. Men noe
som bare må strømme fritt ut fra troens samfunn med Kristus. Akkurat som
fruktene vokser fram på treet. Derfor heter det også «Åndens frukt»,
«troens frukt». Det
som bare er et resultat av egne anstrengelser, for å oppfylle «utfordringer»,
bud og formaninger, kaller vi lovens gjerninger. Som ikke behager Gud. Han
elsker bare den glade troens og kjærlighetens frukt, bare det som han
selv har skapt. Og det er akkurat hemmeligheten i den sanne helliggjørelsen;
at den er Kristi verk i oss, og at den vokser ut fra trossamfunnet med
ham. Vi
skal altså bare bli i troen,
glade i ham. Og så bare lytte til hans vink og veiledning. Da virker
Herren selv vår vekst i nåden. Men på ganske andre måter enn vi hadde
tenkt. Når f.eks. synd og trelldomsånd har jaget på flukt troens glede
i Gud, og trøsten i barneforholdet. Da vil Herren ikke ha noe annet av
oss enn at vi bare søker til nåden og et fornyet kjennskap til Kristus. Og
når så troens trøst, fred, glede og kjærlighet på nytt har inntatt
hjertet, da først vil Herren vi skal være virksomme, lovprise, bekjenne,
tjene og følge etter ham i gode gjerninger. Når
derimot kors og lidelse trykker sjelen ned, da er det ydmykhet, besinnelse
og at vi skal avdø fra verden, Herren vil virke i oss. Når synd og Satan
liksom blir sluppet løs på en kristen, så han siktes og kastes over
ende som Peter. Da er det nok en hovmodets ånd som først har oppblåst
ham. Og da skal han lære ydmykhet og Herrens frykt. Det
hender at en kristen som virkelig har fått troens øye festet bare på
Kristus, likevel blir helt avmektig, og ikke kan be, ikke elske, ikke
glede seg i Gud, og ikke vokse i noe godt. Da vil Herren lære ham å «ydmyke
seg under Guds veldige hånd», å be Gud om alt. Og mer virkelig se på
alt som gave fra Gud. Når Paulus hadde «en torn i kjødet, en Satans
engel som slo ham», og Herren ikke ville høre hans bønn om at det måtte
vike fra ham, da skaptes Paulus’ vekst i nåden. Herren
skaper denne veksten på en måte som ofte forskrekker oss. Vi begriper
det ikke, og blir selv bare mer og mer svake og tilintetgjort. Men - da
blir Kristus alene mer og mer alt for oss. Slik
lærer vi omsider at i oss selv finnes det ikke noe godt. At vi ikke er i
stand til å gjøre noe annet enn synde. Og alt godt, som tro,
rettskaffenhet, kjærlighet, bønn, årvåkenhet, er alt sammen bare gaver
fra Herren. Det blir virkelig slik at Kristus er vårt liv, og all vår
styrke og gode gjerninger er hans verk. Når
det er kommet der hen med et menneske at det på grunn av den nåden det nå
har fått, ikke har noe høyere ønske i verden enn å få følge og tjene
sin Frelser, og i alt gjøre hans vilje -. Da får det beholde Guds fred i
alt som skjer. For det som det nå ikke kan, det må det legge i Guds
hender. I
Guds ord er det sagt hva Herren ønsker av oss. Gjør det, og vent ikke på
særskilte minnelser om hva du skal gjøre. La Ordet være en lykt for din
fot og lys på alle dine veier. Gjør det som kreves av deg, så langt det
går. Men når det slett ikke går lenger, og du er blitt avmektig og svak
- ha da klart for deg at all din kraftanstrengelse er fruktløs. Husk da
bare på Kristi ord: «Uten meg kan dere slett intet gjøre». 3. Han skal vokse, jeg skal avta Den lærdommen vi dermed har fått, er at vår vekst i nåde må skje på samme måte som den åndelige fødsel. Og vår nye fødsel skjedde ved at vi først gjennom loven og våre egne anstrengelser for å omvende oss, ble knust, ja, tilintetgjort. Og at så Kristus ble vår eneste tilflukt, vår trøst og frelse. Slik
går det også med det å vokse i nåde: At vi i oss selv blir mer og mer
tilintetgjort. Men at Kristus mer og mer blir «alt i alle» for hjertene
våre. Dette er treffende uttrykt av Døperen Johannes: «Han skal vokse,
jeg skal avta», Joh 3:30. Det må da også bli vårt valgspråk. Og
det er nok vakkert som uttrykk - men å, så hardt og bittert det oppleves
i praksis! Jeg avta? Jeg skulle
jo tvert imot vokse? Her er
vanskeligheten. Ordet krever en forbedring, en vekst i det gode -og så
skal jeg tvert imot avta - bli elendig i mine egne øyne? Jeg kan ikke
begripe det - og ennå mindre godta at det er slik det skal foregå. Riktignok
vet jeg at jeg bør bli mer og mer ydmyk og fattig i ånden, og mer og mer
kjenne mitt forderv og min ondskap. Men det viser seg at jeg vil ha bare
selve sønderknuselsen, syndserkjennelsen og angeren - og ikke selve
synden! Men det går ikke den veien. Derfor
ser jeg i Skriften at når Herren vil knuse selvtilliten og skape ydmykhet
hos Peter, så gir han Satan lov til å sikte ham i sitt sold. Og på
samme måte med Paulus i 2Kor 12. Men
så er spørsmålet: Hvordan vokser jeg i det gode? Jo, som vi allerede
har sagt; ved at det onde, som sikkert nok finnes i meg, blir mer og mer
åpenbart, mer og mer forskrekkelig, stygt - og dermed ydmykende. Og jeg
selv blir mer og mer foraktelig og tilintetgjort. Men Kristus blir mer og
mer «alt i alle», mer og mer dyrebar, mer og mer uunnværlig. Og derfor
mer og mer får råde over meg og lede meg. Det er hovedsaken; at Kristus
vokser for oss, at vi vokser i kjennskapet til Kristus. Kristus
kan ikke vokse i oss, uten at vi selv avtar. Gjennom nådemidlene, brødres
undervisning, bønn m.m. kan og bør vi selvsagt samle mer og mer kunnskap
om Kristus. Men det blir aldri noe virkelig levende, sant og dypt
kjennskap til Kristus, hvis vi ikke selv, gjennom den ene sørgelige
erfaringen etter den andre, mister vårt hjertes hemmelige
støtter for troen. Men
når så vårt hjerte, hver gang vi vil helt fortvile, får se seg frelst
i Kristus, da har vi for hver gang funnet en ny grad av herlighet i
Kristus. Slik må vi leve oss inn i det rette kjennskapet til Kristus. Derfor sier
Luther: «Når Gud vil forøke et
menneskes tro, lager han det slik at all tro synes å mangle hos det
mennesket». Nå
så det ut som om Job var blitt avhengig av all Guds hjelp, både legemlig
og åndelig. Da ser vi han sier bl.a.: «Å, om jeg hadde det som i de måneder
som er forbi, som i de dager da Gud vernet om meg. Da skinte hans lampe
over mitt hode, da vandret jeg gjennom mørket ved hans lys..... Jeg iførte
meg rettferdighet som en kledning, rettsinn bar jeg som kappe og lue. Øyne
var jeg for den blinde, og føtter var jeg for den halte. En far var jeg
for de fattige.... Jeg tenkte da: I mitt rede skal jeg få dø, og mine
dager skal bli tallrike som sand», Job 29. Legg
merke til: «Jeg tenkte da: I mitt rede skal jeg få dø!» d.v.s. inntil
min død skal jeg få ha det alt på samme gode måten. Men det «redet»
ble ødelagt - all hans herlighet, ja, selv hans store gudfryktighet og
fromhet! Legg merke til at dette gjør Herren når han vil øke og rense
troen. Når
så Job etter alt dette som var revet bort, bare fikk dobbel velsignelse
og nåde (Job 42), da hadde han fått en fordoblet tro. Slik fører Herren
oss alle åndelig. Og slik økes, fornyes og renses troen - ved at våre
støtter for troen blir revet bort. Nå
vil vi først se på det gamle, sikre «redet»/reiret vi ligger i før
Herrens stemme ennå har nådd oss. Som ville naturbarn har vi da vårt
reir i en masse falske oppfatninger av Gud og oss selv. Som at Gud kan
ikke fordømme oss, menneskene er svake og uten skyld, hjertet er godt
o.s.v. Kristus kjenner vi nå bare som et navn i historien, for vi har ennå
ikke hatt bruk for ham. Alt er fred og fordragelighet. Men
så rammer et lynglimt av Guds hellighet hjertet vårt - og reiret er tent
i brann! Vi kjenner at Gud er en fortærende ild, at alt må være hellig
- om det skal bestå for den Hellige. Dette, og det vi hører forkynt om
Kristus som menneskenes éneste Frelser, gjør at vi vender oss til ham,
begynner å be til ham, og vil av all makt tro på ham. Men
hvor langt kjenner vi nå vår Frelser? Jo, som den som full av nåde vil
benåde og frelse oss, - men likevel på
betingelse av en oppriktig
lydighet, og en alvorlig
omvendelse. Vet vi nå hva vi eier i Kristus? Nei, dette er knapt en
skrøpelig begynnelse. For
nå setter vi i gang med å omvende
oss, slutte med enkelte synder, forbedre oss, gjøre gode gjerninger
og tjene Herren. Når dette går godt for oss, er vi fornøyd og tror «på
Kristus alene» - tror vi. Men vet ikke at nå har vi bygget oss et nytt
reir med vår kristelighets strå, i stedet for det gamle, som da vi ble
vekket av Gud, brant opp med Sinais ild. For om det er aldri så fint og
skjult, er det likevel vår egen nye kristelighet, rettskaffenhet og gode
gjerninger troen innerst inne hviler på. Men
heller ikke i dette reiret får vi bli lenge. I ilden fra en dypere
selverkjennelse, og mange sørgelige erfaringer av vårt uendelige indre
forderv, blir også dette hvilestedet ødelagt. Og opp av asken, fra ødeleggelsen,
stiger en ny grad av tro og kjennskap til Kristus, når evangeliet høres
forkynt. Nå fryder vi oss inderlig. Nå har vi oppdaget at Kristus ikke
krever noen som helst gjerninger av oss, for å gi oss sin nåde. Han vil
bare vi skal tro. For så å gi synderen hele sin rikdom av nådens
skatter. Kjenner
vi nå Herren Kristus? Ja, til en viss grad. Men også bare til en viss
grad. For et finere blikk avdekker at snart har vi på ny bygget oss et
nytt falskt reir - og nå nettopp på vår
tro. For så lenge vi finner denne hos
oss med dens rette kraft og friskhet, er vi trøstet, - ellers ikke.
Herrens fred står og faller med bevisene på at vi har troen. På
dette stadie ser vi frelsens grunn for det meste i noe hos oss selv. Vi
bygger vår tro på selve troen.
Denne villfarelsen er en blanding av sannhet og villfarelse. Det er
sannhet at vi nødvendigvis må gripe Kristus ved troen. Men merk: gripe Kristus,
ikke min tro! Og troen kreves ikke
for at Gud skal gi oss Kristi nådes fylde, men for at vi skal kunne motta
den. Under
denne Kristi egen rettferdighet lever og skjuler troen seg, og tror at den
skal bevare ham. Og det skjer også. Gjennom en slik tro blir han bevart,
- ikke for troens skyld, men for
Kristi og hans rettferdighets skyld». Denne
tilbøyeligheten til å se på sin
tro, fører oss vel ikke uten videre bort fra vår nådestand, hvis
bare Kristus fremdeles er vårt hjertes egentlige trøst. Det vil merkes når
«hjelpestøttene» rives bort, om vi da griper til Kristus. Men denne
tilbøyeligheten er likevel en sykelig tilstand, mer lovisk enn
evangelisk. Det er slagg i troen, og den må igjen «renses som gjennom
ild». Det
skjer når Herren mer og mer tar fra oss all mulig opplevelse
av troen og dens virkninger. Ja, det kommer en tid, særlig etter noen års
vandring i troen, at vi våkner opp med forskrekkelse over at alle troens
salige virkninger synes å være borte. Bare tørr kunnskap og en
selvvalgt tro synes å være igjen. Å,
som vi da kjemper og ber for å få tilbake disse herlige tidene med
Frelseren. Jeg trodde jo min kristendom og åndelighet alltid bare skulle
bli større og større. Og så sørger vi som over et tapt Paradis. Hvor
er nå veksten? Vi har jo i
stedet bare avtatt. «Reiret»
er ødelagt. Men opp fra ruinene og asken av denne vår ødelagte
herlighet står det fram en ny og større kjennskap til Kristus. Det er på
denne sørgelige veien vi lærer bedre å holde fast på Ordet. Og
nå gjør vi den herlige oppdagelsen: at ikke en gang troen
er frelseren vår. Heller ikke verken
kjærligheten eller bestemte troens og Åndens frukter. At
bare Kristus selv i egen person, med alt han selv har gjort i vårt sted, er vår
eneste og hele rettferdighet som gjelder for Gud. Vi
ser at alle de bitre erfaringene vi har vært igjennom, har vært nødvendige.
Bare for å lære oss å ta alt dette alvorlig inn over oss. Selv
om ingen på denne jord noen gang fullkomment fatter Kristi grenseløse kjærlighet
(Fil 3), er det likevel all grunn til å beklage hvor lite selv de fleste
troende kjenner sin Herre og Frelser. De
forstår nok at han en gang har dødd for oss, og bar våre synder på
sitt legeme opp på treet. Men når det gjelder å tro og leve på dette,
så har de bare trøst for de gamle syndene. De har en holdning som om
Kristus for dagen i dag, og for all framtid, har overlatt til oss å selv
tro, elske o.s.v., så Gud kan være nådig mot oss. Som om vi nå skal bestå for Guds åsyn med vår egen rettferdighet. Kristus som yppersteprest - nå - i himmelen - !
Det
er få som vet og tror hva det vil si at Kristus selv hver tid og stund er
vår rettferdighet. Som apostelen sier: Han «er for Guds åsyn for vår
skyld», Heb 9:24, eller «han er yppersteprest til evig tid etter
Melkisedeks vis». Kristi
yppersteprestlige embete omtales i to betydninger. Taler en om hans
prestedømme her på jord, så tenker en på det offer han ved seg selv
bar fram på korset, der han tok lovens forbannelse bort fra oss og ble vår
evige forsoning med Gud. Alt dette er helt riktig. Og dette gjorde han som
den rette Aron. Taler
en om hans yppersteprestlige tjeneste i himmelen, så pleier en med det
vanligvis å tale om ham som vår frelses høvding, vår forsvarer og
forvalter over de hellige rikdommene. Hvor han nå deler ut til de troende
all den herlighet han tilveiebrakte gjennom sitt blod. Også dette er helt
rett. Med det tenker en også på hans prestelige forbønn hos Faderen. Og
med dette tror en å ha tatt med alt om hans prestelige tjeneste i
himmelen. Men fremdeles ser en bare den éne, og ikke på langt nær den
herligste siden av saken. Den saligste og største trøsten er ennå
skjult. Og hva kan så det være? Det
sier noe mer. En har vel ant noe om dette når en taler om at han går i
forbønn for oss. Men denne anelsen har nok langt fra nådd inn til dybden
i dette budskapet. For hvis en med dette mener at han ennå ber om
forlatelse for våre synder, så ligger det heller i dette bare en finere
form for fornektelse eller tåkelegging av Kristi store og fullbrakte verk
for oss. Som den kjente F.V.Krummacher sier om dette: «Må Kristus
fremdeles be om vår benådning, så får det jo utseende av at han ikke
fullkomment har fullbyrdet sitt frelsesverk». Vi
skal også legge merke til at det står ikke noe sted i Skriften at han nå,
i himmelen, ber om forlatelse for våre synder. Ordet i 1Joh 2:1 om at vi
«har en talsmann hos Faderen», handler ikke om noen bønn. Og når det i
Heb 7:25 heter at «han alltid går i forbønn for dem», må vi være
klar over at ordet i grunnteksten ikke taler om å «be», men at han «trer
fram for oss», eller egentlig trer i mellom. Og
tenker vi forbønn om Guds nåde imot oss, skal vi huske på Kristi ord:
«Jeg sier dere ikke at jeg skal be Faderen for dere. For Faderen selv
elsker dere», Joh 16:26-25. Noe annet er at han lovet å be Faderen sende
Den Hellige Ånd til oss, Joh 14:16. Det
er bare bønn om nåde og forlatelse for oss, som vi ut fra Skriften skal
anse som fullendt fra Kristi side, og ikke lenger skal kreves av vår
Yppersteprest. For apostelen sier at han «i sitt kjøds dager, med sterkt
skrik og tårer, bar fram bønner..», Heb 5:7. Og at han med sitt
fullbrakte offer «vant en evig forløsning», Heb 9:12. Til det kan vi så
føye apostelens ord: «Der det er forlatelse for syndene, trenges ikke
lenger noe offer for synd», Heb 10,18. Men
om altså den nevnte oppfatningen av Kristi forbønn bortfaller, så
kommer en langt større og herligere trøst i stedet. Og det er det
Skriften kaller foretrede, tre fram, eller
tre i mellom. At han «åpenbares
for Guds åsyn for vår skyld». Og
hva vil så det si? Kristus
var gitt av Faderen, og sendt for å stå som «den andre Adam» i vårt
sted overfor loven. Fra krybben til sin grav levde og handlet han i vårt
sted. Dette lærer Skriften mer uttrykkelig enn noe annet. «Ham som ikke
visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi .....» Han tok
på seg det som krevdes av oss, og vår skyld - «født under loven, for
at han skulle kjøpe dem fri som var under loven». Det
han gjorde, det gjorde vi. Det han led, det led vi - vi «som har gjort
dette klart for oss: Når én er død for alle, så har de alle dødd». Når
han så har oppfylt all rettferdighet for oss, og vi i ham har oppfylt
den, så vendte han tilbake dit han var kommet fra, mens hele himlen sang
av fryd. Og
hva gjør han nå for oss i
himmelen? Apostelen
har i Heb 9:24 noen særdeles talende ord som betyr «for nå å åpenbares,
vise seg, stille seg fram - for Guds åsyn for vår skyld». Han stiller
seg fram for Gud, Faderen, ikke bare med de forherligede sårene - som
tegn på sin uendelige lydighet - men i den skjønne skrud av hele lovens
oppfyllelse for oss. Og han er med dette Faderens fullkomne velbehag, fryd
og tilfredsstillelse. «Men
det har han jo vært helt fra evighet av?» sier du kanskje. Nei! Og merk
deg dette! Nå er han det ikke bare som det evige Ordet, som i begynnelsen
var hos Gud. Nå er han alt dette som «Menneskesønnen», «den andre
Adam», som sin menneskelige slekts hode og garantist. Han
ikke bare åpenbarer, eller stiller seg fram for Faderen selv.
Men han stiller fram, eller trer fram for Faderen i sin person «alle sine
lemmer». For legg merke til hva det er apostelen sier: Han er «for Guds
åsyn for vår skyld» - Merk: for vår
skyld (sv: oss til godo, altså: i
vårt sted). Som
den evige Faderen en gang så hele menneskeslekten i den ene «Adam»,
slik ser han nå alle Kristi lemmer i Kristus alene. Men
at Faderen ser oss i Kristus, betyr jo da at han også elsker oss i Kristus «med den kjærlighet som han har elsket ham
med» (Joh 17:23,26), og som derfor i Skriften kalles hans «kjærlighet i
Kristus Jesus». Må
så ingen gjøre seg den forferdelige forestilling av saken, som om Gud
ikke skulle vite at vi er urene syndere! For det vet han selvsagt meget
godt. Det er derfor han fører oss gjennom all slags renselses ild, der vi
ofte synes vi fullstendig går under. Men saken er bare at han ser ikke på
oss, bedømmer oss ikke mer, etter hva vi er i oss selv - men etter det vi
er i hans «elskede Sønn». Derfor
elsker han oss også over alt vår forstand kan fatte, også midt i de
mangfoldige skrøpeligheter og synd som plager oss. Slik at akkurat når
vi går og sukker og tenker at vi er forferdelig syndige i hans øyne, så
ser han med sine øynes lyst på oss - bare fordi Kristus er for Guds åsyn
for vår skyld! Det
grunner seg alt sammen på vår Yppersteprest, som trer fram i vårt sted
for Guds åsyn. Så gjelder det bare at vi lar oss nøye med dette, og
ikke vil bli funnet i noe annet enn i Kristus (Fil 3:9). Vil
du ikke la deg trøste før du selv er blitt hellig, så vil du bli frelst
på din egen hellighet. Vil du tvile på Guds vennskap, fordi du ikke
anser din tro så sterk som den bør være, da vil du bli frelst på din
tro. Tror du at Gud ikke elsker deg, fordi du kjenner deg så tørr og
kald i hjertet, så vil du bli frelst på dine varme følelser. Tror du at
Gud ville elske deg mer om den eller den gode egenskapen en gang kunne slå
ut i større skjønnhet hos deg, da er det dine gode egenskaper du vil bli
frelst på. Du
vil selv være din yppersteprest, du vil bli frelst i ditt eget navn! Vokt
deg for vantroens opprør mot Herrens Salvede! «Det
finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi
kan bli frelst ved, enn Jesu Kristi navn». Se
da, som Paulus, alt annet for tap og skrap mot det altoverskyggende i
kunnskapen om vår Herre Jesus Kristus. Og fryd deg over å bli funnet
bare i ham! Se
deg da også hvert øyeblikk innesluttet i Kristus. Forsøk aldri å stå
fram i ditt eget navn og person. Da vil denne salige vissheten om Kristus
for Guds åsyn i ditt sted, og om Guds vennskap i Kristus, virke en mer
varig og dypere fred, en inderligere kjærlighet i hjertet. Og
med kjærlighetens skjønne band drives du til på
din side mer og mer trofast å tre fram i hans sted her på jord. Som
han sa: «I dette er min Far herliggjort at dere bærer mye frukt». Men
ha likevel alltid dette forholdet klart; at
om du ufullkomment trer fram i hans sted her nede, så trer han alltid
fullkomment fram for deg i himmelen. Kan
du bare bli i ham, så er du alltid velbehagelig for Gud. Og får denne
tro vokse i våre hjerter, så skal vi «i alle måter vokse opp til ham
som er hodet, Kristus». Men ham være ære og lov og pris for alt - ja, hjertelig takk
og ære fra evighet og til evighet! Amen. |