.
C. O. Rosenius
.
I Åndens helliggjørelse
.
Tilbake
«Uten helliggjørelse skal ingen se Herren», Heb 12:14. «Uten gjerninger er troen død», Jak 2:17,20,26. 1. Ransak dere selv! Helt fra kirkens første og friskeste tid finner vi sørgelige feil i de kristne menighetene, både villfarelser i læren og ubibelsk livsførsel. Når altså Herren selv, læreren fra himmelen, forkynte ordet, og etter ham hans nærmeste disipler, som var salvet av Ånden. Når kirken i tillegg daglig ble lutret i forfølgelsens ild, og den gode sæd ble vannet med martyrenes blod. Av
den grunn, ser vi i apostlenes brever og på kirkehistoriens første
blad, settes troen på en «hellig kirke» sterkt på prøve, og en
fristes til å utbryte: «Er dette den skjønne bruden? Er det dette
Kristus og apostlene hans har plantet?» Luther
sier om sine erfaringer på dette området: «Se hvor dåraktig man i
denne tiden stiller seg overfor evangeliet, så jeg nesten ikke vet om
jeg skal forkynne det mer. Jeg hadde holdt opp for lenge siden, om jeg
ikke så at det gikk på samme måten med Kristus. For så snart en
forkynner at vår frelse ikke er et resultat av vårt liv eller våre
gjerninger, men er en Guds gave, så vil ingen gjøre noe godt, leve
gudfryktig og være lydig. Samtidig som også noen sier vi forbyr gode
gjerninger. Vel, dette må bare få gå sin gang. Evangeliet må tross
alt dette fortsatt forkynnes i menigheten. Den som kan fatte det, han
fatte det. Gud
vil at vi skal leve et hellig og godt liv. Og den som ikke gjør det,
han får nok sin straff. Men er det så noen som lever et hellig liv, og
hører vi forkynner om et rett og godt liv, så vil de straks bygge en
stige opp til himmelen på dette. Dette kan Gud ikke tåle. For
dem som bare blir opptatt med sitt rettskafne og pene liv, var det bedre
om de var skjøger og lå i rennesteinen. Men selvsagt vil ikke Gud at
vi skal leve et ondt og ugudelig liv. Det tåler han ikke, og vil fordømme
deg om du gjør det. Men lever du et rettskaffent liv, så vil du ha din
trøst i dette, og det kan Gud heller ikke tåle. Hvordan
skal vi så forholde oss? Pass på at du ikke viker verken til høyre
eller til venstre. I ditt liv skal du være gudfryktig og god, men i
troen utelukkende se på Kristus. Så du ikke setter alt ditt
gudfryktige og pene liv høyere enn at du spiser og sover. Men
hva skjer? Jo, når en preker slik, da er det ingen som vil leve slik.
Og forkynner en det slett ikke, så lever de et vilt og uhemmet liv, og
det blir harde og ugudelige mennesker. Så blir det da bare til slutt
Gud alene som kan styre sitt folk». For
nå å bli mer klar over farene både på den høyre og den venstre
siden, vil vi ta for oss Jesu tre ganger gjentatte spørsmål til Peter:
«Elsker du meg?», og Jesu tre ganger gjentatte formaning: «Fø mine
lam!», «vokt mine får!», «Fø mine får!», Joh 21:15-17. Vi
er nå ved Genesaretsjøen. Sju av Herrens aposteler, som var blitt
utvalgt til å være «menneskefiskere», hadde vært sammen hele natten
som vanlige yrkesfiskere og forsøkt å skaffe seg noe å ete. Morgenen
bryter fram, de har ingen fisk fått, alt håp er ute. Da står
Hjelperen på stranden. Nå
var Frelseren opphøyet og forherliget, men ville ennå en gang vise
hvordan han skal være med oss alle dager inntil verdens ende - når alt
vårt eget strev først viser seg fruktløst og vårt håp svikter. Og
hva gjør han nå? Jo, i tillegg til at han gir dem en rik fiskefangst,
har han også alt stekt fisk på stranden til de våte og sultne
disiplene. Slik
er det vår Herre stadig gjør. Når først alt er blitt mørkt, skal
plutselig alt bli lyst. Først nå i mindre målestokk under vårt livs
vandring. Og så til slutt en gang for alle, når hele denne tidsalders
mørke er over, og Herren virkelig står fram og fryder sine venner. Igjen
sier han til ham, annen gang: Simon, Johannes' sønn, elsker du meg? Han
sier til ham: Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær. Han sier til ham:
Vokt mine får! Han
sier tredje gang til ham: Simon, Johannes' sønn, har du meg kjær?
Peter ble bedrøvet over at han den tredje gangen sa til ham: Har du meg
kjær? Og han sier til ham: Herre, du vet alt, du vet at jeg har deg kjær.
Jesus sier til ham: Fø mine får!» Det
er altså kjærligheten Jesus
spør etter hos disippelen. Ikke om gjerninger eller gudsfrykt, eller:
Vil du alvorlig anstrenge deg for å gjøre og lide det jeg har pålagt
deg? Nei, dette er spørsmålet: Elsker
du meg? Noe en ikke pleier å spørre sine tjenere
om, men sin brud, sin ektefelle. Å, tenk! For en Frelser vi har, som
vil leve i et slikt kjærlighetsforhold til oss. Men
ser vi nærmere på teksten, så ligger det noe mer i Frelserens spørsmål.
For han sier ikke først bare: «Elsker du meg?» Men: «Elsker du meg mer
enn disse?» Og her har vi egentlig hemmeligheten i denne samtalen. Vi
vet at Peter en gang tidligere hadde uttalt så sterkt: «Om så alle
tar anstøt av deg, skal jeg aldri ta anstøt!». Som nok var et uttrykk
for at Peter var fristet til å tro at han hadde selv en større kjærlighet
og trofasthet mot Frelseren enn de andre disiplene. Dessuten hadde Peter
nettopp vist dette, da han ikke kunne vente til båten kom til lands,
men kastet seg i sjøen og svømte inn til Herren. Med
alle sine meget gode egenskaper var nok Peter fristet til å anse seg
som den fremste. Derfor ville Herren nettopp med dette spørsmålet
knuse ham. Men
hanen galte og Jesus snudde seg og så på ham, så Peter bare måtte gå
ut og gråte bittert. Da hadde han lært å vokte seg for å uttale seg
så sterkt om sin trofasthet. Derfor svarte han nå ikke bare «ja»,
men noe helt annet enn det han ble spurt om. Han sa: «Ja, Herre, du vet
at jeg har deg kjær». Og det er underlig hvordan grunnteksten viser
klart at Peter ikke bare unnlater ordene «mer enn disse», men velger
også et annet ord for å elske.
Et ord som er svakere enn det Herren brukte. Derfor
gjentar så ikke Herren disse ordene «mer enn disse», men skjerper
likevel sin hjerteprøve med neste spørsmål. For nå sier han: Du vil
altså ikke lenger forsikre at du elsker meg mer enn disse. Men ennå
mener du at du elsker meg. Likevel må jeg spørre deg ennå en gang: «Simon,
Johannes’ sønn, elsker du meg?» På dette svarer Peter igjen med
sitt svakere uttrykk: «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær». Men
Herren vil ennå ikke la denne saken være så fullstendig avgjort. Han
vil Peter skal tale om sin kjærlighet med en viss frykt og beven.
Derfor bruker han nå Peters eget ord for å elske, som om han fremdeles
stilte spørsmål ved om han i det hele tatt elsket så mye som det
ordet innebar. Han sier: «Simon, Johannes' sønn, har du meg kjær?» Nå
blir Peter bedrøvet over at Herren for tredje gang spør om dette. Nå
overlater han helt og holdent dommen over sin kjærlighet til Herrens
egen allvitenhet, og sier: «Herre, du vet alt, du vet at jeg har deg kjær». Slik
ser vi gjennom hele den evangeliske historien at det finnes ingen synd
som Herren advarte sine disipler så alvorlig mot, som denne egenkjærligheten,
selvsikkerheten og selvopphøyelsen. Og det var akkurat dette som gjorde
at Herren måtte si Peter disse forferdelige ordene om at de første kan
bli de siste. Så
gjenstår det bare at vi som leser dette går i oss selv, og hver for
oss tar denne Herrens advarsel til hjertet. Det
er et dødsens bedrag når vi begynner å bli fornøyd med vår egen
gudsfrykt, kjærlighet, trofasthet og kraft. Og vi skal spesielt legge
merke til at det gjør ikke saken noe som helst bedre når vi mener at
alt det gode vi finner hos oss er Herrens verk, er Kristi kraft i oss. Det
passer hovmodsånden svært godt å kunne plassere en glorie på toppen
av alt sammen, fordi alt sammen er guddommelig, er Guds kraft - og ingen
menneskelig fortreffelighet - - ! Hvorfor
skulle Herren markere denne forskjellen? Jo, gleden over den kraften som
var gitt den enkelte av dem, kunne lett gjøre dem oppblåste. Mens
derimot dette at navnet deres var skrevet i himmelen, var en felles gave
for alle nådebarn, kjøpt med Kristi blod. Husk på at det er Herren
selv som går klar grensegang her. Og at det ikke gjorde saken noe som
helst bedre at de sa: Det er i ditt navn, ikke vårt. Det er i din
kraft, ikke vår, vi seirer over fienden. Den som ikke tar til seg denne
Herrens egen advarsel, kan alt være bedratt. Ingen
vil vel tro at Peter, som framfor noen av de andre hadde Herrens eget
vitnesbyrd om at han var lært av Gud, skulle mene det var hans egen
menneskelige trofasthet og kraft han roste seg av, Mat 16:17, 26:33.
Likevel var ikke Herren fornøyd når Peter forsikret hvor trofast han
skulle være, men knuste straks denne hans selvsikkerhet med å forutsi
hans fall. Og
når Herren vil advare oss mot dette selvbedraget, forteller han (Luk
18:9-14) en lignelse om en mann som står i templet og takker Gud,
ikke seg selv, ikke sin egen menneskelige kraft. Han sier: «Gud,
jeg takker deg fordi jeg ikke er som andre mennesker: røvere, urettferdige,
horkarer» o.s.v. Se hvor fint Herrens Ånd griper etter falskheten i
hjertet vårt! Kristus så for seg hvordan vi bedrar oss selv med å
rose oss av Guds kraft. Et
annet eksempel på dette er Paulus, når han taler om at han «ble
rykket like inn i den tredje himmel....og hørte usigelige ord». Han
mente da selvsagt ikke at dette var av hans egen kraft. Han viser klart
at det jo helt og holdent var Guds verk. Likevel tilføyer han: «For at
jeg ikke skal opphøye meg av de overmåte store åpenbaringer, har jeg
fått en torn i kjødet, en Satans engel...» Legg merke til hva det var
denne hellige apostelen fryktet for! Jo, at han skulle «opphøye» seg
over Guds verk! La
oss huske at det hjelper ikke å si: «det er ikke min, men Kristi kraft
jeg roser meg av». For det er fremdeles like giftig og farlig. Hvis
bare noen kunne ha klart for seg hva det innebærer at det er Guds gave,
så ville han riktignok ikke opphøye seg over det. Da ville det jo ikke
ha den innvirkningen på ham at han syntes han var noe bedre enn andre. Men
en så ren og klar holdning er helt umulig for et menneskes hjerte. Og
Paulus trodde altså ikke at han kunne det. For han trengte «en torn i
kjødet, en Satans engel» for å bli bevart fra denne fine smitten. Men
hva betyr så dette? Hvis jeg virkelig har fått et større lys på det
åndelige området, eller fått mer tro, kjærlighet og alvor i helliggjørelsen,
enn andre. Skal jeg da ikke ha lov til å se dette og prise Gud for det? Det
er riktignok et underlig svar; at selv om du virkelig har alt dette, mer
enn andre, så skal du ikke selv se det slik. Men så underlig steller
Herren med oss. Og all erfaring bekrefter dette. Vi ser hvordan de mest
trofaste og modne kristne er de mest fattige i ånden, og misfornøyde
med seg selv. Det er slik Herren vil ha det, og da styrer han også alt
så det blir slik. Men da må det også bli virkelighet for oss, slik
han vil det, så vi ikke med munnen sier: «Jeg er den minste av alle»,
mens vi innerst inne synes vi er de beste. La
det nå likevel være klart at hvis noen mener det hører med til den åndelige
fattigdommen og ydmykheten at jeg aldri skal kunne se at jeg er blitt et
omvendt menneske, en ny skapning, med et hjerte som av Guds nåde er
forvandlet , - så taler de stikk i strid med både Skrift og all
erfaring. Hele
Skriften vitner om at de troende vet om at de har fått slik en nåde.
Johannes sier: «Vi vet at vi er gått over fra døden til livet», «vi
vet vi er av sannheten». Paulus sier: «av Guds nåde er jeg det jeg
er, og hans nåde mot meg har ikke vært forgjeves». Og i den teksten
vi har for oss sier Peter: «Du vet at jeg har deg kjær», og han ble
ikke straffet for den vissheten. Og
på samme måte hvis en kristen har vært fanget i en stor fristelse
eller synd, og så er blitt løst. Så kan han jo ikke annet enn prise
Gud for en slik forløsning. Men faren ligger i at når han har gjort
slike erfaringer, straks blir fornøyd med sin helliggjørelse og
kristendom. Han tror at ved Guds nåde er han selv blitt mer trofast og god overfor Herren. Dermed ser han
mindre feil hos seg selv enn før, og mindre feil enn hos andre. Da er
det farlige bedraget på gang i ham, som Herren advarte så alvorlig
imot. For
hvis han i alle disse erfaringene av Guds nåde hadde beholdt et våkent
sinn og et åpent øye på alt hva han da burde
være og gjøre, så ville han tvert imot bli mye mer misfornøyd med
seg selv. Da ville han med full overbevisning mene og si: jeg er mye dårligere
enn de første årene jeg var frelst, og mye mer uverdig til å gå på
Guds jord enn noen ugudelig. For Gud har jo oppsøkt meg, og med sin Ånd
omvendt en så forferdelig synder som meg. Og alltid vist all sin rikdom
av tålmod mot meg. I stedet for å kaste meg i helvete, har han til
denne dag holdt meg fast ved sin Ånd. Og så lønner jeg ham for alt
dette bare med skammelig utakknemlighet, likegyldighet, hardhet,
ulydighet og all slags synd og styggedom som bor i hjertet.
Her
ser vi hvordan det går til at den beste kristne kjenner seg som den største
synder på jorden. Som Luther sier: «De største hellige har den største
erkjennelse av synden». Det
gode Gud har virket i meg, knuser meg virkelig, når jeg ser hvordan jeg
selv samtidig er. Hvordan jeg har stått imot og rett og slett hindret
Guds arbeid i meg, og ennå selv er så ond, så troløs og ulydig. Et
uomvendt menneskes synd vil jeg kalle rene fromheten, sammenliknet med
min synd. For akkurat det at Gud av bare miskunnhet har kalt meg og
dratt meg til seg, det gjør all min ondskap så forferdelig stor. For
jo større nåde Gud viser imot meg, desto større blir jo min
forpliktelse overfor ham. Og
når jeg i stedet vet hvor ugudelig hjertet mitt er, midt i alt dette, så
knuser og ydmyker den meg bare ennå mer, all den nåden jeg får. At
jeg har mottatt forløsning fra den eller den synden, og likevel er så
full av synd i hjertet, så utakknemlig, så kald og ulydig mot Gud, det
forskrekker meg. Hvor er nå min glede over min framgang i helliggjørelse?
Jeg kan jo tvert imot ikke tro det er noen kristen som er så elendig
som jeg. Og
hva er grunnen til dette? Jo, bare at Herrens rene, hellige Ånd
angriper og refser alt som er urent og vanhellig i hjertet mitt, så
lenge noe slikt finnes hos meg, - d.v.s. så lenge jeg ikke er like ren
og hellig som Gud selv. I
tillegg steller også Gud med meg så han ser om jeg f.eks. står i fare
for å opphøye meg. Da kan han raskt ta fra meg en gave, eller la en
Satans engel slå meg, eller «sikte meg som hvete». Derfor er alle
Guds gaver; tro, kraft, kjærlighet, årvåkenhet, nådens og bønnens
ånd o.s.v., ikke noe som er fast overlatt til vår egen forvaltning, -
men som kommer og går. Slik at om jeg en dag er sterk i troen, kan jeg
i morgen være svak. Om jeg i går var varm, kan jeg i dag være kald. I
går årvåken og i bønn, i dag «siktet» o.s.v. I går i hvile ved
Faderens bryst, i dag som om jeg var fullstendig fortapt. Kort
sagt; jeg lever i daglig avhengighet av Gud. Jeg må hver dag og stund
tigge, som igjen beviser at jeg ikke selv er herre over det gode. Hadde
jeg selv makt over nådens krefter, behøvde jeg ikke rope og tigge om nåde.
Hver
og en som kjenner Den Hellige Skrift bør tenke over om ikke denne
erfaringen stemmer bedre med alle de helliges historie som er skildret
der, deres sukk, kamp, tårer og bønner, - enn det vi kan se i enkelte
retninger, hvor menneskene synes å selv ha kontroll over sin
kristendom, og tror at alt avhenger av dem selv og deres eget forhold. Og
sistnevnte må alltid føre til en fattig og ydmyk ånd. Alt dette kan
vel langt på vei forklare hvorfor den mest trofaste og modne kristne
kan være den mest fattige i ånden og mest misfornøyd med seg selv. Men
den største og mest opplagte forklaringen er jo at denne åndelige
fattigdommen er Herrens eget verk -
det er Guds lys i oss. Og med Guds lys i et urent syndens hus, der
kan det aldri bli slutt på renselse og misnøye med seg selv, - så
lenge vi ikke er like hellige som Gud selv. Og er jeg misfornøyd med
meg selv, så kan jeg jo ikke være tilfreds med min helliggjørelse - !
Følgen
av det blir jo at den mest våkne og trofaste kristne ikke bare kan, men også må være
den som er mest nedslått over seg selv, - hvis han virkelig er åndelig
våken. Men
mange gudfryktige kristne kan slett ikke slå seg til ro med at de aldri
får se slutten på alle sine skrøpeligheter. De får aldri oppleve den
gleden å finne en slik helliggjørelse hos seg selv som de så lenge
har søkt og sukket etter. Men hva vil du da foreta deg? Har du selv
kraft til å frigjøre deg fra all din skrøpelighet, så gjør det da,
og klag ikke mer! «Har dere ikke hørt loven», sier Paulus. Har du
ikke også hørt evangeliet? «Vi har fått Ånden ved å høre troen
forkynt», Gal 3:2,5. Og «gleden i Herren er deres styrke», sier
profeten. I tillegg har vi Herrens formaninger: «Våk og be!» Er
du kanskje rett og slett misfornøyd med denne måten du føres på, og
ønsker deg hvilken vei som helst, bare du kan få oppleve en
tilfredsstillende helliggjørelse. Da skal vi vise deg hvordan du skal
bli fornøyd med din hellighet. Du
skal bare feste blikket ditt på en eller annen åndelig utfoldelse
eller kristelig aktivitet og gode gjerninger. At du f.eks. hver dag
passer på å ha morgen- og kveldsandakt; leser Guds ord med andektig bønn.
At du overfor alle mennesker er rettskaffen og eksemplarisk i all din
ferd. Gir bestemte beløp til misjonen og til andre som trenger det. Og
siden du også vet en skal tro på Kristus, så gjør også det. Holder
du bare øynene festet på en slik dagsorden, så risikerer du ingen
bekymring for hva som egentlig foregår innerst i hjertet ditt. - Og nå
har du snart den gleden du ønsker deg over en mer tilfredsstillende
helliggjørelse. Dette
er noe historien kan fortelle. Det var denne veien han hadde gått,
mannen som stod i templet, og var kommet til at han kunne takke Gud for
at han ikke var som andre mennesker, «for», sier han, «Jeg faster to
ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener, og jeg er ingen røver,
urettferdig, horkar - eller som denne toller». Det
var samme veien den menigheten hadde gått som var så rik på helliggjørelse
at de til og med sa «jeg har overflod». Som de mente gjorde at de også
hadde noe å gi til elendige syndere. Og det er samme vei de har gått,
mange i vår egen kirke, som er blitt så kristelige at de ikke kan
begripe seg på de skrøpelige sjelene som alltid sukker og klager over
seg selv, og alltid er avhengig av evangeliets trøst. Må
Gud bevare oss alle fra en slik utvikling at vi er blitt fornøyd med vår kristendom! Kristus har selv talt om hvor stor denne faren er,
så han til og med sier at hvis du får nåde til å gjøre noe godt, så
«la ikke din venstre hånd vite hva den høyre gjør». Han bruker et
ordvalg som skildrer den aller største frykt for seg selv. Hvordan
blir så en kristens liv? Alltid frykte for sitt eget hjerte som for
djevelen! Ikke får han noen ro i synden, for da refser Gud ham. Og ikke
får han ha sin hvile i sin fromhet, da tukter Gud ham også. Hvor
skal han så finne noen ro? Det må bli slik som Kristus selv sier: «Dere
skal ha fred i meg», og over «at deres navn - gjennom mitt blod - er
skrevet i himmelen». Fryd dere over dette! Enkelte
vet at de i hemmelighet anser seg selv for den beste. Men de er kommet så
langt i sitt selvbedrag, at selv om Guds ord treffer dem, er de ikke i
stand til å være redd for seg selv og ta seg i vare. Derfor
hender det også at det allerede her i livet går som denne dommen
forkynner; de blir blant de siste, faller i åpenbar grov synd eller
villfarelser. Noen blir liggende i sine fall. Andre blir reist opp med
frykt, og har tatt lærdom av skaden. Vi skal altså merke oss hva det betyr at Herren tre ganger på rad har denne sammenhengen i hva han sier til Peter: Elsker du meg? fø mine lam! Elsker du meg? fø mine får! Har
han ikke dermed også uttrykkelig fortalt oss at han ikke vil ha noen
tjeneste av oss, ber ikke om noen gode gjerninger fra oss, hvis vi ikke
først elsker ham? Hva
så med deg som leser dette? Vil du ikke nå selv
stoppe opp for Herrens åsyn, og med evighetens alvor for øynene ta
opp ditt eget hjertes forhold til spørsmålet: Hvordan er det med meg?
Elsker jeg Jesus? Og
for at du ennå bedre skal kjenne betydningen av dette spørsmålet, så
husk at dette punktet er det Guds hellige lov først nevner: «Du skal
elske Herren din Gud....» Og at dermed alle de gjerninger som ikke strømmer
ut fra denne kjærligheten ikke er noe som helst annet innfor Gud - enn
hykleri. Ja,
Herren er så nidkjær for kjærligheten i våre hjerter, at han ikke en
gang er fornøyd med de mest hellige gjerninger og mest trofaste
tjenester for hans rike, hvis det ikke strømmer ut fra kjærligheten
til ham. Les Åp 2:1 flg. Dette
spørsmålet legges altså inn over hjertene våre med så stort alvor,
at vi tenker at ikke noe menneske kan bli frelst uten å gjennomgå
denne hjerteprøven. Men er vi så alle virkelig selv
i stand til å stoppe opp og ta dette inn over oss? Skriften og all
erfaring viser oss noe ganske annet. Den som virkelig elsker Jesus,
d.v.s. den som Jesus er blitt «dyrebar» for (1Pet 2:6), så han ikke
kan tie om ham, han sukker og klager alltid over sin forferdelige
likegyldighet. Mens
den som er helt «lunken» i kjærligheten sier: «Jeg er rik og mangler
ingen ting», Åp 3:16-17. De hjertelig trofaste disiplene kunne ha dødd
av sorg da deres Herre ble forrådt til fiendene. Da Herren fortalte at en
av dem skulle forråde ham, ble de redde og spurte: Det er vel ikke
meg. Men en av dem ble ikke redd - det var forræderen selv. Det
stadfestes av Luthers ord: «De som burde frykte, de frykter ikke. Mens
alle de som ikke burde frykte, de frykter». Hvis
du altså nå straks anser deg selv som fritatt for en grundig
ransakelse i dette spørsmålet, så har du bare i det et mer enn
betenkelig tegn på at du er bedratt av mørkets åndsmakter. De største
hellige har kunnet bli bedratt, og de alvorligste kristne frykter for at
det kan skje med dem. «Svikefullt er hjertet, mer enn noe annet, det
kan ikke leges. Hvem kjenner det? Jeg, Herren, ransaker hjerter....»
Jer 17:9-10. I
sendebrevet til menigheten i Efesus, Åp 2:1 flg., ser vi Herren sier
uttrykkelig at menighetens leder ikke bare hadde en vanlig kristens
kunnskap og erfaring, men også kunne prøve
det som gav seg ut for å være åndelig. Og han hadde kraft og nidkjærhet
i hellig virksomhet. Det er særlig dette Herren nevner mye om: «Jeg
vet om dine gjerninger og ditt arbeid og din utholdenhet, og at du ikke
kan tåle de onde. Du har prøvet dem som kaller seg selv apostler, og
ikke er det, og du har funnet at de er løgnere. Du har tålmodighet, du
har hatt mye å bære for mitt navns skyld, og du er ikke gått trett».
Av
dette innser vi at det er noe mer å holde
hans bud, enn å gjøre visse gjerninger etter hans bud. Og selv om
du er en like ypperlig Kristi tjener som denne, så har Herren fremdeles
et spørsmål å stille deg: «Elsker du meg?». Så
må du legge merke til ordet «meg». «Elsker du meg»,
ikke mitt - . Det er akkurat
her den ekte brudekjærligheten skiller
seg fra skjøgekjærligheten (Luther).
Vi
taler ikke om så grove syndere som Judas Iskariot, som fulgte Jesus for
pengenes skyld. Eller trollmannen Simon, som med sitt gamle urene begjær
ville handle til seg Den Hellige Ånds gave. Nei, vi taler om det
ubegripelig fine og hemmelighetsfulle bedraget i vår
selvforgudelses-natur, som ble plantet gjennom den gamle slangens ord om
at «dere skal bli lik Gud og kjenne godt og ondt». Fra
den dag har det i oss alltid,
i tillegg til sansenes lyster, også vært en like adamittisk
selvforherligelses-natur, - som menneskene rømmer inn i når de
begynner å ane syndens gru i seg. Og
når da mennesker, som trollmannen Simon, merker at i Jesu navn gis det
en veldig kraft som vi ellers ikke kan få, og at i ham ligger
visdommens og kunnskapens skatter skjult, da skal de ha tak i dette. Da
blir de Jesu disipler, elsker og følger ham, tilber og påkaller ham.
Men hele tiden med øyet festet på denne kraften og gavene. Ikke på
den korsfestede og hva han i sin person er og har gjort. Nå
er man ikke lenger en jødisk fariseer, som ser på lovens bud. Men en
kristelig fariseer - som nå, gjennom Kristus, søker akkurat det samme
som de jødiske fariseerne søkte gjennom loven. Her ser vi hva skjøgekjærligheten
er. Den
ekte bruden var kledd i «rent og skinnende fint lin», Åp 19:8, som
var tvettet i Lammets blod», Åp 7:14. Men Herren Kristus sier at i
samme bryllup fantes det mennesker som ikke hadde disse bryllupsklærne.
Å,
måtte vi for Herrens og for vår egen frelses skyld, bli så oppriktige
at vi innser hva det er hjertet vårt egentlig er ute etter! Om det er
selve nåden, forsoningsnåden, renselsen i Jesu blod. Eller tvert imot
bare alt det andre som hører med i bryllupet - ! Det
hjelper ikke at hodet og tungen er blitt kristelig. Tenk etter hva det
er som først og sist betyr noe for hjertet ditt! Vi
nevnte «tungen» - det er også oftest den som avdekker den hemmelige
skjøgekjærligheten. For «det hjertet er fullt av, det taler munnen».
Der det først og sist bare tales om gjerninger og innsatsvilje, om
kirke og misjon. Men ikke en eneste halvtime med hjertens lyst om
Lammets blod, som jo er den ekte brudens sang, - der er det et meget
alvorlig tegn. Gud hjelpe oss til å holde øynene åpne, og ikke anse
alt åndelig for rett! Det
er ikke uten grunn vi så ofte og sterkt peker på denne faren. Når en
som «har tålmodighet og har hatt mye å bære for Herrens navns skyld,
og er ikke gått trett», midt i alt dette kunne være på denne
hemmelige ulykkens vei, -! Skulle det da ikke være nødvendig at de
mest oppriktige kristne mennesker tok denne hemmeligheten alvorlig? Åpenbare
synder i liv og gjerning blir nok stadig refset. For loven er skrevet i
hvert menneskes hjerte. Hedninger og jøder, og ennå mer navnekristne,
skriftlærde og fariseere kan gjøre oss den tjenesten å refse oss
dersom vi synder i gjerninger. I tillegg, som Luther sier: «Loven
har fast tilholdssted hos alle kristne, selv de mest evangeliske. Mens
derimot evangeliet er en sjelden gjest i hjertet».
Derfor
dømmer de kristne seg langt oftere for synd mot loven, enn for synd mot
evangeliet. Han
vil føre dem forbi «den trange porten», der menneskene helt inn til
benet avkles sin egen vakre
kristelighet, og bare i Lammets blod finner hele sin frelse, sin
bryllupsdrakt og sin sang. Satan
er fornøyd bare menneskene kan bedras så pass at de raskt gjør seg
ferdig med at: «Kristi forsoning er selvsagt det første og viktigste,
det er jo klart nok, og det tror vi jo». Men så med hele sin sjel bli
opptatt med hva vi nå skal gjøre. Og aldri slipper til tanken om at i denne
holdningen ligger et dødelig frafall. Aldri fatter hva dette å bli
avkledd, og «bryllupsklærne» betyr. Eller
som det heter i «Pilegrimsvandring», hvordan Kristen slår seg ned i
byen Sedelighet. Da er den gamle fienden svært fornøyd, om vi blir
aldri så fromme og hellige i vår ferd. Og legg merke til at her kan
det bli både fred og trøst og styrke. Her løftes syndebyrden av. Når
du er i Kristi bryllup, «himmeriket», lever et pent kristelig liv og
er «en aktiv kristen»..... Skulle du ikke da ha en rett tro på
Kristus, eie Guds nåde og få evig liv - og med dette håpet til og med
elske ham? Er
ikke dette et fint bedrag? Mannen
som rådde Kristen til å bosette seg her, nevnte også at her var det
også den fordelen at en får beholde sin ære og aktelse. Mens når en
derimot tar veien til fjellet hvor korset står, må en forberede seg på
«korsets anstøt», Gal 5:11, og bli ansett som en større synder enn
andre. Ja, som en som ikke en gang elsker helliggjørelse, men bare
lovpriser nåden for å kunne fortsette i synden. Er det ikke her mange
gode argumenter for «skjøgekjærligheten»? Men
den ekte brudekjærligheten er blitt til på en annen måte. Et fattig
menneske er først blitt helt fortapt, og har gitt opp alt sitt
strev og sin helliggjørelse.
For han var enfoldig nok til å ta alt
Guds ord på alvor. Så slo Herrens herlighets lys så klart inn i
hjertet at han ikke lenger vågde å prute og jenke på loven, men ville
gjøre «alt det som står skrevet i lovens bok». Ikke bare gjerninger
etter loven, men også ha et hjerte
etter loven, et slikt hellig, rent og kjærlig hjerte som Gud aller først
krever. Dette
har han så begynt å streve etter, ikke bare drevet av en menneskelig
overbevisning om hvor nødvendig dette er. Men etter en oppvekking som
hadde en kraft med seg, så Gud ble stor og hellig for ham, og Guds øyne
begynte å følge hans innerste tanker både dag og natt. Men
da ble han aldri hellig og god, som han jo skulle bli. For jo mer han
kjempet og prøvde å bli mer ren, desto mer merket han den indre
urenheten framfor Guds åsyn. Som også Herren selv sier: «Om du så
ville rense deg med pottaske og bruke mye lut, så skulle likevel din
misgjerning være skitten for mitt åsyn, sier Herren Herren», Jer
2:22. Og så ble han til sist virkelig «overmåte syndig ved budet», så
han omsider helt og holdent gav opp sine
forsøk på omvendelse. Men
akkurat når han «ligger der i sitt blod», og ikke er i stand til å røre
en finger for å bli frelst, da kommer en mann som har sår på hender
og føtter, og sier til ham: «Vil du nå tro at det hjelper ingen ting
med alt du er i stand til å foreta deg? Vil du nå tro at ingen andre
enn jeg er frelseren din, at jeg har gjort alt for deg? Se mine hender,
se mine føtter! Der er din frelse, din helliggjørelse og ditt gode
liv!» Så
fikk han Åndens lys over denne hemmeligheten, og fattet at alt han burde
være og gjøre, alt var gjort fullkomment i Kristus. At alt Kristus
hadde gjort og lidd, var hans. Ja, at Kristus
selv helt og holdent var hans. Da
smeltet han. Da fikk han en ny og helt ukjent, inderlig kjærlighet til
denne Frelseren, så han bare måtte sukke: «Min Herre og min Gud! Meg
skje etter ditt ord! Dette forstod jeg ikke - dette var noe helt nytt
for meg! Nå vil jeg ikke noe annet enn bare å bli holdt fast i deg, og
bli funnet i deg, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven,
men med den jeg får ved troen på Kristus», Fil 3:9. Å, du kjære
venn og bror! Har du kjøpt meg med ditt blod, da blir alt annet smått
for meg. Da vil jeg bare brenne for deg og leve for deg!» Slik
er brudens kjærlighet. Hun ser bare brudgommen. For brudgommens gaver,
så dyrebare de enn i seg selv er, blir som intet mot ham selv og hans
dyrebare blod som ble utgytt for oss. Luther
sier: «Om så Kristus gav oss alle profeters visdom, alle de helliges
hellighet og alle englers herlighet, så betydde det ingen ting for oss,
hvis han ikke gav oss seg selv. Bruden vil ikke være fornøyd med noe
annet. Hun vil ha selve brudgommen. Legg
derfor merke til denne forskjellen: Der er mange mennesker som har fått
gaver, som visdom, kjærlighet, kraft o.s.v. Men som likevel ikke er en
rett brud. For de sier ikke: Du,
bare du er min. Nei, de frir i stedet til gavene, og elsker bare dem. Men
den rette bruden sier: «deg, deg
alene er det jeg elsker, og som jeg vil ha. Du er min, og du er selv
min største gave - ikke ringen eller smykkene du har gitt meg». Slik
er den rette kjærligheten. Måtte
så hver enkelt være så oppriktig mot sin sjel at du stiller deg fram
for Jesu åsyn og tar hans spørsmål til deg! Han spør deg som leser
dette: «Elsker du meg?» Svar bare innfor hans åsyn slik som det
virkelig er, og prøv ikke i stedet å bøye hjertet ditt til å elske
Jesus. For den kjærligheten vi taler om her, kan vi ikke ta oss til,
den kan bare fødes. Men
hvordan skal så et lunkent og kaldt hjerte få noen kjærlighet til
ham? Jo, han sier: «så råder jeg deg at du kjøper av
meg: Gull, lutret i ild, for at du kan bli rik, og hvite klær, for
at du kan være ikledd dem» o.s.v., Åp 3:18. Merk deg Herrens ord: «av
meg», sier Herren. Av meg kan du kjøpe alt du behøver. Og
hva «kjøpe» betyr her, det ser vi i Jes 55:1: «Kom, kjøp sæd uten
penger, og uten betaling vin og melk» (svensk bib.tekst). Det er altså
bare å vende seg til ham, begjære og motta alt av ham, både «gull,
lutret i ild», de «hvite klærne» som kan skjule «vår nakenhets
skam», - og alt for intet, «uten penger og uten betaling». Få
kjøpe alt for intet, er jo nettopp troens vei. Og bare på denne måten
kan du få kjærlighet til Jesus. Forsøk aldri med egne anstrengelser
å bevege hjertet ditt til å elske ham. Alt annet kan tvinges med
menneskers krefter og styres med lov, men aldri hjertets kjærlighet. Troens
salighet i Lammet blott, Skal
jeg få kjærlighet til Jesus, så må jeg lære å kjenne ham på en
slik måte at jeg blir inntatt
av ham. Vi
vet at hjertet er slik at det ofte er like vanskelig å bli kvitt en kjærlighet
en ikke vil ha, som å få den kjærligheten en gjerne vil ha. Det
visste den gamle læreren som fikk besøk av en mann som var så
fortvilet at han holdt på å gi opp fordi han ikke elsket Jesus. For
han sa at på Jesu spørsmål: «Elsker du meg?» kunne han ikke svare
annet enn: «Du vet at jeg ikke elsker deg». Den gamle sjelesørgeren
svarte: «Da vet jeg ikke bedre råd enn at du i stedet vender spørsmålet
tilbake til Frelseren, og spør ham:
Elsker du meg? For det er tross alt ikke din
kjærlighet til ham, men hans
kjærlighet til deg som hjelper. Som Johannes sier: «I dette er kjærligheten,
ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn
til soning for våre synder». Og når den åndelige læreren hadde talt
en stund i denne tonen, begynte mannen å gråte av glede, og sa: «Nå,
kan også jeg si: «Herre, du vet at jeg elsker deg!» Å,
jeg kan ikke annet enn elske ham når jeg får Åndens lys over
evangeliet! Hva det betyr at Gud har forlatt alle mine synder. At Gud nå
er fornøyd med meg. At Jesus gav sitt dyrebare blod og liv for alle
mine forferdelige synder, og dermed gjorde at alt det onde som ennå
finnes i mitt kjød, ikke kan rokke ved vårt vennskap. At jeg i ham for
alltid er velbehagelig for Gud -! Nå
er jeg satt i stand til å gjøre de rette gode gjerningene. Nå kommer
det på rette plass, dette: «Fø mine får», d.v.s. tjene meg der du
er satt i verden. Den
store overhyrden, som selv vokter alle sine får, sier nå til Peter: «Elsker
du meg, så fø mine lam, vokt mine får», og: «Følg meg!», Joh
21:15-19. Da ber den allmektige Herren sin fattige Peter om en tjeneste,
og lar Peter bli sin tjener og medarbeider. Samme nåde gir han alle
sine venner, om enn på mange forskjellige vis og i ulike situasjoner.
Vi får alle bli Kristi etterfølgere og Kristi tjenere, gjøre og være
det samme mot andre, som han er mot oss. Kristus
sier til oss: «Jeg er kommet for at dere skal ha liv og ha overflod.
Det jeg har, skal også dere ha. Mangler du noe som helst, skal det også
mangle hos meg. I meg har du din rettferdighet, liv og salighet, slik at
ingen synd skal fordømme deg, og intet ondt få overmanne deg. For du
skal være fullstendig trygg i all evighet. Så lenge jeg er rettferdig
og lever, så lenge skal også du være rettferdig og leve for min skyld»
o.s.v. Og
når han sier dette, vil han også at vi skal si med samme kjærlighet
til vår neste: «Kjære bror! Nå har jeg fått motta Herren, og har fått
all nåde og frelse i ham. La nå også jeg få hjelpe deg, slik som
Herren har hjulpet meg. Ta du det jeg har, for jeg har bare fått det
han hadde. Jeg vil ikke lenger kalle meg selv eller noe jeg har, for
mitt. Men helt og holdent bare få være til hjelp for deg og alle
mennesker, bare for min dyrebare Herres skyld, som har gjort og daglig
gjør så mye godt mot meg». Dette
er å være en Kristi etterfølger, og «ikke lenger leve seg selv, men
ham som er død og oppstod for oss». Og dette er jo hele vårt livs
oppgave, hvis vi er kristne. Men
det er meget viktig å kjenne forskjell på om vår tjeneste er skjøgens
eller brudens gjerninger. Et bilde kan gjøre dette klart: I
et rikt hus elsker datteren i huset en venn varmt og ekte. Hans kjærlighet
er derimot ikke rett og ekte. Men når en venn som merker dette, taler
med ham om det, begynner han bare ennå sterkere å bevise sin kjærlighet
til henne med alle mulige ytre ting, gaver, hjelpsomhet og ord. Og så
ser alt ut til å være i orden. Men
akkurat når bryllupet skal stå, kommer plutselig sannheten for dagen.
Han har nemlig aldri elsket selve personen,
men bare husets rikdom. Og hva skjer så? Jo, alle de gavene piken hadde
sett på som tegn på kjærlighet, blir nå så motbydelige for henne at
hun hiver ut alt hun har tatt imot, og sender det tilbake til den falske
elskeren. Han blir forbannet av alle i huset, og kommer aldri mer dit. Slik
vil det gå med deg som ikke er villig til å prøve deg selv på spørsmålet
om din kristendom og dine gode gjerninger strømmer ut fra den rette
kilden; fra din kjærlighet til Kristus selv. Er det troens hvile i ham,
eller er det bare formaninger, «utfordringer», advarsler eller
trusler, som driver deg? Selv
for mennesker som bare ser det øynene ser, har hjertets kjærlige
gjerninger stor betydning. Hvor mye mer betyr det ikke da for ham som
ransaker hjertene! Mens de ubetydeligste gjerningene, gjort i kjærlighet,
blir verdifulle, - så kan de største gjerninger bli avskyelige når de
ikke strømmer ut fra kjærligheten. Og dette ser Herren, han som skal dømme
oss på den siste dag. Så
vet du da at kjærligheten aldri oppstår på kommando eller med
menneskers kraft. Den skapes bare gjennom den nye fødsel, -
når du, helt død og tilintetgjort, får forsoning og nåde, og
blir inntatt av Kristi kjærlighet. |