.
C. O. Rosenius
.
I Åndens helliggjørelse
.
1. Ekte og falske frukter «Jeg er det sanne vintre, og min Far er vingårdsmannen. Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort. Og hver den som bærer frukt, renser han, for at den skal bære mer frukt», Joh 15. Meningen med disse ordene kan ikke være at noen virkelig kan bli ved troen i Jesus, og likevel være uten frukt og bli forkastet. Herren sier jo like etter: «Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt», v.5. Med
ordene «grener i meg» vil Herren fint og skarpt si oss hvor stor
likheten mellom de ekte og de uekte barna kan være, sml. Heb 12:18. Hvor
mye fromhet, bekjennelse og overfladisk samfunn med Gud og med levende
kristne et menneske kan ha. Uten å eie det sanne livet og den kraften fra
Gud som viser seg i fruktene. Det er det samme Herren taler om her, som i
Mat 25 om jomfruene som var på vei for å møte brudgommen. Men hvor
halvparten ikke hadde olje på lampene, og ble utestengt i all evighet.
Som Herren sier i Åp 3:1: «Du har navn av at du lever, men du er død». Så
sier Herren om de ekte og gode grenene at vingårdsmannen renser dem.
D.v.s. beskjærer, tukter og bøyer dem, og tar bort det som vil hindre
veksten hos dem. Lar dem ikke vokse som de selv vil. Men de grenene som
ikke bærer frukt, får være i fred for vingårdsmannens kniv. De behøver
ikke renses, for de skal til slutt brennes. Her
er det all grunn til å stoppe opp og prøve oss selv på Guds ord.
Samtidig må vi også erkjenne at det jo alltid går slik at vingårdsmannens
kniv ikke treffer de uekte grenene, men bare de ekte. Vi ser at «de
som burde frykte, frykter ikke. Og de som ikke burde frykte, de frykter».
Det
er et uhyggelig tegn hos mange at de rett og slett ikke er i stand til å
frykte for sin egen tilstand, og ikke en gang prøve seg selv. De er så
selvsikre og fornøyde med sine gode følelser og sin kristelighet, at
Kristi ord bare stryker forbi dem som en svak vind. Du
håper du er en kristen. Du føler slik en fred, er så tillitsfull i bønnen.
Du tror på Guds ord, og har så mange bevis på Guds kjærlighet, at du
ikke kan tenke annet enn at du eier hans nåde. Kanskje tenker du slik: Jeg
har nå lenge vært blant de kristne. Jeg
har brutt med verden og fått oppleve hva det koster å tilhøre Gud. Jeg
har også vært aktiv i Guds rikes arbeid. Alle vet at jeg er en kristen,
o.s.v. Alt
dette er vel og bra. Mangfoldige tusen kan ikke si dette om seg selv. Men,
kjære deg, dette beviser likevel ikke at du er en sann og levende
kristen. Likheten mellom de ekte og uekte grenene, og mellom de kloke og
de uforstandige jomfruene er så stor, at du på tross av alt dette godt
kan være bedratt - ! Du
tenker på gode gjerninger du har gjort, og på synder du har sluttet med,
og kanskje noen åndelige gaver du har. Du tror at dette må være
vitnesbyrd om at du har troens liv. Men Skriften lar deg ikke slå deg til
ro med dette. Herren sier: «mange skal si til meg på den dagen: Herre,
Herre! har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt
navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent
si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde
urett!» Mat 7:22-23. Vi
må da prøve oss selv nøye, om det virkelig er troens og Åndens ekte
frukter vi har. De
fruktene som de ekte grenene på Kristus bærer, er altså for det første
kjærlighet, glede o.s.v. For det andre et nytt åndelig språk; munnens
bekjennelse. For det tredje at en ikke er slave under noe, men seirer over
verden. Og for det fjerde at en står under en daglig tukt av Herrens Ånd. Med
kjærlighet vil vi først tenke på den innbyrdes kjærligheten de kristne
imellom; kjærligheten til brødrene, Joh 13:35, 1Joh 2:9-11, 3:14, 5:1-2
m.fl.. Mange har et eller annet religiøst vennskap, og de elsker disse,
uten at de er Jesu disipler. Fariseerne elsker også hverandre som brødre.
Det samme gjør sadduseerne. Slik er det innen alle partier. Mange
elsker også sanne Guds barn, uten at de selv er født av Gud. Legg
merke til hvordan din kjærlighet til brødrene er oppstått! Er det fordi
de er født av Gud? Eller er det bare fordi de har personlige
egenskaper du setter pris på? Oppstod din kjærlighet ved at du selv først
søkte Herren, hungret og tørstet etter hans nåde? Du fant denne nåden
og fred med Gud, og begynte å elske ham. Og så snart du så eller hørte
andre som søkte og elsket Herren, så ble du så glad i dem at du glemte
alle deres øvrige egenskaper. Mangt
et kristelig menneske kan også ha en indre fred, uten at den er noen Åndens
frukt. Og det er akkurat slik en fred som nå burde begynne å uroes. Tenk
etter hvordan du har fått din fred, og hver dag får den! Er den virkelig
en følge av at du som en hjelpeløs synder fikk trøst av ordet om Kristi
rettferdighet? Og
tenk etter om det fremdeles, hver dag, er på samme måten du får denne
freden! Eller vokser freden liksom av seg selv i hjertet ditt? Er det
tvert imot bare fordi du ingen anfektelser har av dine synder, men bare
lever rolig og tilfreds med deg selv? Den
rette freden er fattige synderes fred med Gud i Kristus.
Og den får vi ved å høre og lese ordet om ham og hans rettferdighet.
Guds ord sier: «Da vi nå er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud
ved vår Herre Jesus Kristus», Rom 5:1. Langmodighet,
mildhet og godhet
kan en av og til finne mer av hos noen vantro mennesker enn hos enkelte
Guds barn. Det kan ha sin bakgrunn i lynne, oppdragelse o.s.v. Du må
undersøke om disse gode egenskapene hos deg virkelig er Åndens
frukter. Om de er blitt til på den måten at du fikk nåde hos Gud,
og denne nåden begynte å opptukte deg, ofte i strid med ditt kjød og
din natur. Ofte er sukk og kamp - hos dem som har en stridbar og sterk
natur - bedre tegn enn andres styrke og fullkommenhet. En
annen troens frukt var at vi bekjenner
med munnen. Men det går også an å bekjenne med sin munn, tale stort
og mye om åndelige emner, om lov og evangelium, om omvendelse, tro og
helliggjørelse, - uten at det er noen sann bekjennelse av Kristus, eller
noe tegn på åndelig liv. Pass
på om din tale hver dag er et resultat av at du tror, 2Kor 4:13. Og legg
merke til hva du taler om! Er det om Frelseren, om dine synder, om
syndenes forlatelse, om nåde og barnekår hos Gud? Hvorfor
har du motvilje og frykt for å tale om slike ting? Står det ikke
uttrykkelig: «Det hjertet er fullt av, det taler munnen»? Det er da vel
aldri tungt å tale om sitt kjæreste emne? Hyklere
og de som lever et fint men loviskt liv, kan nok tale om kirkelige saker
og om andres villfarelser og synder. Men ikke om Lammet, ikke om nåden og
trøsten i Kristus. Det
du kan tale om, vitner om hva du har grepet med din
forstand. Men det du har lyst
og trang til å tale om, det er det som bor i hjertet
ditt. Hva
er ditt kjæreste samtaleemne? Det avgjør om Kristus er ditt hjertes
skatt. For
så å skille Åndens tukt fra nevnte kval, er ingenting bedre og mer pålitelig
enn at du legger merke til hvordan forholdet er mellom din indre anger og
tukt, og den fred vi har nevnt ovenfor. Om det dypest sett er et fortrolig
forhold mellom deg og Gud. Om det er som følge av det at du nettopp har
en tuktens Ånd i hjertet ditt, som ikke tillater deg å synde mot din
gode venn og nådige Far. Legg
så dernest nøye merke til hvilken retning
tukten fører deg. Driver de deg til Gud, så du hver dag og stund må
bekjenne synden for ham, be om forlatelse og om nåde til å bli kvitt
den? Skjuler du deg i Kristi rettferdighet, så du igjen kan komme i det
samme gode forholdet til Gud som før? Vær
så også på vakt for om det bare er utvortes og større synder som gjør
deg urolig. Mens du aldri blir anfektet for den indre, «finere»
ondskapen, egenkjærligheten, stoltheten, lunkenheten. Ville ikke Ånden
tukte også disse tingene - dersom han bodde i hjertet ditt? Rette kristne
tuktes ofte mest for disse indre forholdene. Så
vil vi også se på hva det vil si, som Johannes sier: «alt det som er født
av Gud, seirer over verden. Og dette er den seier som har seiret over
verden: vår tro». Hele ellevte kapittel i Hebr.brevet vitner om det
samme: Hva de gamle ved troen har maktet og lidd. For Kristi skyld har de
ved troen gitt opp alt som de hadde kjært. Djevelen, verden og kjødet
fristet dem til å svike Herren. Men de seiret over alt ved
troen. Det er dette som kalles å seire
over verden. Et
gjenfødt, troende menneske er ikke trell under noe, verken under synd,
verdslig lyst, eller uskyldige ting. Dette betyr ikke at det onde ikke har
tak i ham. Heller ikke at han ikke kan overvinnes av dette, og falle. Men
han kan ikke bli i synden, ikke gjøre synd, som noe han må fortsette med, ikke kan unnvære eller
oppgi. I realiteten er et mennesket slave under synden, når det ikke
kjemper og heller ikke ber om å bli fridd ut fra den, men tvert imot
unnskylder og forsvarer den. --------------- Vi skal nå avslutte omtalen av Åndens frukter og bevisene på dette. Nå må vi overlate til hver enkelt å selv ta vare på sin sjel. For det er klart at du kan bare la være å tro og ta til deg disse Ordets advarsler. Du
kan la være å lytte til Åndens røst og prøve deg selv. Men da kan
Herren overgi deg til din selvsikkerhet, slik vi ser det i Sal 81:12 -13:
«Mitt folk hørte ikke min røst. Så lot jeg dem fare i sitt hjertes
hardhet, for at de skulle vandre i sine egne onde råd». Kong Akab
foraktet Herrens advarsel, og fikk så gå i fred mot sin tilintetgjørelse.
Les 1Kong 22! Du
synes kanskje det er ille å bli klar over at det ikke er i orden med ditt
gudsforhold. Det syntes også den gamle kong Benhadad. Han lå syk, og
syntes det ville være forferdelig å få det svaret at han skulle dø.
For å få et trøstende svar fra profeten, sendte han derfor rike gaver
med sendebudet. Så fikk han da også et trøstende svar, fikk bli i sin
selvsikkerhet, - men måtte så også dø i den! Slik
kan også du få det, hvis det er det du vil. Men Gud bevare deg fra
slikt! Vær oppriktig mot deg selv mens det ennå er nådens dag! Ta imot
den tukt Ånden vil gi deg! Hvis
du ved Guds barmhjertighet har kunnet oppdage at du til nå ikke har hatt
det rett med Gud, må du ikke la noe menneske dysse ned eller
bagatellisere denne Åndens oppvekkelse. La deg ikke trøste med noe
mindre enn en ny drakt, nytt liv og ny fred. Det er tusener som har våknet
opp etter å ha levd lenge i selvbedrag, og som nå priser Gud for at han
har vekket dem opp. Dersom
du er blitt mismodig og har mistet troen på deg selv, så kom du til
Kristus akkurat slik som du er. Dersom du aldri har hatt det godt med Gud,
har du aldri før kommet på denne måten. Og har du hatt det godt med Gud
før, så kjenner du veien av egen erfaring. Kom da på samme måte til
den samme Frelseren.
«Jeg har satt dere til å gå ut og bære frukt, frukt som varer», sier Herren. Og han gjentar med ettertrykk at disse fruktene skal strømme ut fra, og avhenge av samfunnet med ham. For han sier: «Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. Bli i min kjærlighet». Du
har kanskje erfart og lært mye, utrettet og lidd mye. Men disse fruktene
som Skriften her nevner, mangler hos deg. Da ser du jo med egne øyne at
du er ennå ikke rett forenet med Kristus. Så om du dømmer deg selv og
lengter etter en hel forening med ham, så mangler det ennå at du kjenner
din Frelser. Du må bli senket ned i hans grenseløse kjærlighet - bli «døpt
med Ånd og ild». Men
vil du fortsette som hittil uten å eie de mest avgjørende Åndens
frukter, da er du sikkert nok blant de grenene som skal skjæres av. Ja,
Herren sier at de skal kastes på ilden, og de brenner. Men
er nå de gode grenene
fullstendig rene? De som har kjærlighet og alle Åndens frukter, er de
ikke da renset fra alt ondt? Nei, Kristus sier noe annet: «Hver gren som
bærer frukt, renser han, for at den skal bære mer frukt». En god gren
som bærer mye god frukt, kan likevel ha noen tørre kvister og villskudd,
som må skjæres vekk. En
kristen kan være rik på kjærlighet og Åndens frukter. Og likevel ikke
bare ha sin del av alle menneskers syndeforderv, men kan også ha feil som
stadig følger ham, og som han hver dag må korsfeste. Det må da ikke
fordømme deg hvis du daglig plages av synder og feil, så sant du ennå
lever i samfunn med Frelseren. Det
er ingen som kjenner så sterkt på synd og urenhet, og lider under dette,
som nettopp de beste kristne. De er likevel samtidig rene i Kristus, og
velbehagelige grener for Gud på vintreet. Og
disse grenene renser Herren. Det skjer ikke med vann, men med skrape og
kniv. Når vi hører Ordet, kjenner vi hvordan det tveeggede sverdet skjærer
inne i oss. Det angriper nettopp de synder og feil som henger mest fast
ved oss. Og hvordan blir vi ikke skrapet innvendig gjennom Åndens tukt, når
vi har vært likegyldige og ulydige i Herrens skole! Det
er den omsorgsfulle vingårdsmannen som går og steller sin hage, som ikke
en éneste dag lar oss være fornøyd med oss selv. «Om
natten tukter mine nyrer meg», sier David. Der Den Hellige Ånd bor, kan
det ikke bli annerledes. Det er umulig at han ikke skulle finne noe urent
hos oss. Og like umulig er det at han ikke skulle angripe og dømme dette
- der han bor og virker. Det
som så ikke oppnåes gjennom Ordet og denne indre renselsen, det gjør
den trofaste Herren med utvortes prøvelser, som Peter omtaler; at vi «har
sorg i mange slags prøvelser, når så skal være». For et himmelens
barn skal renses. «Den Herren
elsker, den tukter han, og han hudstryker hver sønn som han tar seg av.
Og hvis dere er uten tukt, som alle har fått sin del av, da er dere uekte
barn, og ikke sønner. All tukt synes vel, mens den står på, ikke å være
til glede, men til sorg. Men siden gir den dem som ved dette er blitt oppøvd,
rettferdighets salige frukt», Heb 12. Legg merke til at det er dette som
er målet! Men
«det er ikke av hjertet han plager eller bedrøver menneskenes barn».
Han gjør det bare «når så skal være». Han renser den friske grenen for
at den skal bære mer frukt. Han vil at en edel og verdifull gren som
bærer gode frukter, skal bære ennå mer herlig frukt. Lovet være Gud! Vi
ser jo at dette også skjer hos dem som tuktes. Har vi ikke med sorg mang
en gang sett kristne leve et makelig, men også ufruktbart liv. Så ble de
plutselig rammet av en dyp sorg eller ulykke, eller en stor indre
anfektelse, så vi nesten fryktet for hva som kunne skje med dem. Men når
de så kom ut av denne prøvelsens ovn, var de blitt helt andre mennesker.
Nå var de blitt mer alvorlige kristne, og mer fruktbare i gode
gjerninger. De
som er blitt vant til denne trofaste fadertukten, kan etter hvert selv
vite når det er ny tukt i vente. Så sikkert er det at de friske grenene
skal renses. Herren har en hellig nidkjærhet for de sjelene han
forbereder for himmelen. Han vil omskape dem så de blir mer og mer rene
og fruktbare. Mens de andre bare får vokse helt fritt etter kjødets
lyster. Som det står på Bibelens siste blad: «La den som gjør urett,
fortsatt gjøre urett, og la den urene fortsatt bli uren! Og la den
rettferdige fortsatt gjøre rettferdighet, og la den hellige fortsatt bli
helliggjort!» Vi
skal derfor ha klart for oss, det vi allerede har sagt, at denne
renselsesprosessen er et viktig kjennetegn
på de friske grenene. Og da spesielt denne innvortes
renselsen, denne Åndens tukt i hjertet. Utvortes
prøvelser kan også ramme de ugudelige. Men den indre tukten av Ånden,
der en aldri får bli fornøyd med seg selv, er noe bare Guds gjenfødte
barn kjenner til. De blir stadig dømt og tuktet for sine fall og synd.
Men derfor trenger de også alltid å ligge ved evangeliets rike trøst og
kilde. Og
dette er et så karakteristisk kjennetegn på de troende, at selv om de da
på grunn av all sin skrøpelighet selv ofte ikke ser sin frukt, kan
likevel denne tukten røpe at de nettopp hører til de grenene Herren tar
seg av. Så
ser vi andre mennesker som også synes å være kristne, og virkelig er
ganske annerledes enn et vanlig verdens menneske. De lever likevel et liv
så trygt og selvsikkert, fornøyd meg seg selv. Ja, så sterkt og
fortreffelig, og lider mer over andres feil enn over sine egne. Men dette
er da et betenkelig tegn på at de ikke hører til de grenene som Herren renser,
at de ikke har Herrens Ånd. For
det er jo, som sagt, umulig at Guds rene, Hellige Ånd ikke skulle finne
noe som han dømmer, hvis han får bo i et hjerte. Og apostelens ord er
klare: «Hvis dere er uten tukt, som alle har fått sin del av, da er dere
uekte barn, og ikke sønner», Heb 12:8. Må
så Herrens Ånd legge inn over hjertene våre det Herren har talt til oss
her, så vi aldri må glemme dette! Må Guds barn få en stadig fastere
visshet om sitt salige samfunn med Frelseren, 1Joh 4:13! Og må så
derimot de som ennå ikke har dette, ikke få noen ro før de er blitt
forenet med ham, og så begynner å bære de fruktene
Skriften selv omtaler! Da
skal vi, på tross av all den urenhet som fremdeles henger så fast ved
oss, likevel ved troens rettferdighet være rene i Guds øyne. Men
vi ser også at det er stor forskjell på de
kristne, som også Herren sier om den gode åkerens grøde; noen gir
hundre fold, noe seksti fold, og noe tretti fold. Noen kristne er nesten
alltid virksomme i kjærlighet og gode gjerninger. Andre er langt mindre
fruktbare. Og så til sist disse som er så likegyldige og ufruktbare, at
en ikke skulle tro de visste at de var kalt «ikke til å leve for seg
selv, men for ham som døde og oppstod for dem». Og
her står vi overfor noe ganske underlig. For nå taler vi om dem som for
øvrig synes å ha liv i Guds Sønns navn. De kan ikke unnvære ordet om
Kristus. De drives av sin syndserkjennelse til å søke sitt hjertes trøst
i Kristus. Da kan de ikke uten videre utelukkes fra å være Guds barn -
«den som har Sønnen, har livet». Men
det underlige er at de likevel bærer så like frukt. De har riktig nok de
mest vesentlige kjennetegnene; en ny kjærlighet, både til åndelige brødre
og til sine medmennesker. Og de har skilt seg ut fra verden. De er på
mange måter blitt andre mennesker enn de var før. Men deres åndelige
liv er likevel så svakt, deres kjærlighet så kald og begrenset. De
lever for det meste for seg selv, eller for dem de tiltrekkes av den
naturlige kjærligheten eller andre egeninteresser. Alt
dette fortoner seg helt annerledes hos andre kristne som kan ha den
sterkeste natur, men som ved nåden er blitt bøyd, og så gjennom
evangeliet fått se hva det vil si å ha freden og gleden i Herren. Herren
sier: «Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten
meg kan dere intet gjøre». Her
er årsaken! Du lever ikke i et inderlig samfunn med din Frelser. Du lever
enten i en likeglad, verdslig og lettsindig ånd, og har da lettere for å
trøste deg selv, og vil ikke tro situasjonen er så farlig. Eller du
lever i et lovisk trellesinn. Eller, slik det ofte skjer; i en blanding av
begge deler. Kristus sier om de ti jomfruene, altså også de kloke, at de
slumret alle inn og sov. Men
nå vil vår trofaste Herre vekke deg opp av søvnen, så du ikke skal
sovne inn i døden. Og da er det virkelig en salig stund i ditt liv - om
du lar deg vekke! Herren
sier: Alle dem jeg elsker, dem
refser og tukter jeg. Derfor, ta det alvorlig og omvend deg. Bare
omvend deg! Du behøver ikke gi opp. Så full av nåde avsluttet han
den strenge advarselen til den lunkne menighetsforstanderen i Laodikea. Følg
da ikke djevelens og din egen natur, som når advarselen rammer deg bare
vil skyve fra deg all trøst og tenker: «Jeg er død, jeg er lunken og bærer
ingen frukt. Derfor kan jeg like godt slutte å tro på Guds nåde». Pass
deg nå! Dette er en bitter rot fra Adam. Ydmyk deg derimot under Guds
mektige hånd. «Når vi blir dømt, da er det Herren som refser oss, for
at vi ikke skal bli fordømt sammen med verden», 1Kor 11:32. Pris Herrens
evige barmhjertighet for at du slipper å bli fordømt sammen med verden! Og
hør hva det er Herren sier! Han sier ikke:
Gå bort fra meg til du har lært å bære mer frukt. Nei, han sier: Bli i meg! Bli i meg! Grenen kan ikke bære frukt av seg selv. Og hør
dette ennå en gang: «Dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg. Derfor,
ta det alvorlig og omvend deg!» Det
karakteristiske med dem som derimot lever i åndelig trelldom, og dermed
ikke kan bære frukt, er at de bestandig dømmer seg selv. De er nok
ikke alltid knust og alvorlig opptatt med Guds rike, men kan av og til være
helt lettsindige. Men i deres innerste bevissthet regjerer lov og dom. De
ser alltid på seg selv, og sier at de kan
ikke tro, for de er så ugudelige, hyklerske og kalde o.s.v. Og så
lenge de er slik, kan de umulig ta til seg nåden, som jo «bare tilhører
de virkelig rette kristne», mener de. Disse
er i sitt indre ulykkelige mennesker. Selv om de ofte sterkt avviser noe
slikt. De bærer på en hemmelig fordømmelse i sine hjerter. Men de
venter på bedre tider, når de skal få kraft o.s.v., og «alt blir bedre»
-. Mens
andre igjen er falt i grove synder, eller er fanget i sterke og pågående
fristelser, og dermed blitt jaget bort fra nådestolen. Så strever de med
først selv å seire over sin synd, før de skal tro de er helt benådet.
Disse vil først se grenen bære god frukt, før den skal podes inn i
vintreet. Men
har så disse kristne, vil noen spørre, en levende tro? Det kommer bare
an på dette ene; om deres ånd, samtidig med alt dette, ennå hungrer og
strekker seg etter Jesus og har sitt øye festet på ham. Eller om de
bestemt avviser denne nåden, og har sitt øye festet på noe annet som de
selv først må gjøre og bli. For hvis de er slik, er de bare «Kainske
helgener» som til og med er fiender av troens vei. Og slår dermed følge
med de mer tilfredse og selvgode lovtrellene, som åpent lærer at en kan
ikke tro før en er kommet så og så langt i sin helliggjørelse. Mens
de andre, som selv med sitt trellesinn likevel har sitt øye festet på
Jesus, og bare ønsker de kunne tro, er som «rykende veker». Som nok
ikke gir noe lys, men med sin røyk likevel beviser at der ennå finnes en
gnist av ild. Å,
dere stakkars velmenende sjeler! Hør nå deres Herres ord nettopp til
dere: Liksom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i
vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Det
er nå du først må la Herren få overrekke deg den ennå mer overstrømmende
nåden, og bli frelst og forenet med Jesus. Og dette må skje før du kan
bli et hår bedre, ja, før du i det hele tatt kan få en ren vilje
til å bli bedre. Det må være noe særdeles viktig i disse ordene, når Herren ikke mindre enn ti ganger etter hverandre sier: Bli i meg!, Bli i meg!.... Da
må hver enkelt av oss merke seg det alvor og den nidkjærhet vår Frelser
viser for å innskjerpe dette budskapet for oss. Og da må det også være
svært viktig at vi oppfatter hva det er Herren vil si oss her. Tenk
da over hvordan han ordlegger seg. Legg merke til at han sier ikke:
Bli i min tjeneste, bli min etterfølger Eller: bli i bønn til meg. Nei,
han taler om et mye mer inderlig forhold når han sier: «Bli i meg». Hele
dybden i disse ordene lærer vel ingen her i sitt jordiske liv å
gjennomskue. Men så mye fatter vi, at det taler om på det mest inderlige
å bli forenet med ham. Slik som han også uttrykker det med dette bildet
om grener i et tre. Og som han
sier det i sin yppersteprestlige bønn: at
de alle må være ett, liksom du, Far, i meg, og jeg i deg - jeg i dem og
du i meg. Hvordan
vi så kan få oppleve å være forenet med ham, og hvordan det skjer, det
antyder Herren med tilføyelsen: Dersom
dere blir i meg, og: bli i min
kjærlighet. Vi blir i Kristus når vi blir i hans kjærlighet og har
hans ord, ikke bare i hodet og munnen, men i hjertet. Slik at det virkelig
er vår inderlige trøst. Dette
om du er i Kristus, og om han er i deg, er ofte en skjult hemmelighet. Men
legg merke til om du lever på Kristi ord og Kristi kjærlighet. Har du
det slik, da lever du i Kristus og Kristus i deg. Du
merker vel med deg selv om dine synder og hjelpeløshet pleier bekymre
deg? Og om du da får all din trøst bare i ordet om Kristi kjærlighet,
Kristi rettferdighet, Kristi blod. Eller om hjertet ditt har noen trøst i
seg selv, eller i noe du selv utretter. Legg
godt merke til om du finner din trøst i det å høre,
eller i det å gjøre! Da
merker du om du lever av troen. Når
du med all din kristelige aktivitet aldri kan få den rette trøsten, men
bare gjennom å høre evangeliet,
da merker du at din trøst kommer av tro.
Dette
er så viktig et punkt, at den som ikke vil bli bedratt, blir nødt til å
legge godt merke til dette. Har du et hjerte som er
avhengig av og lever av
ordet om Kristus, akkurat som kroppen lever av legemlig føde, - da blir
du i ham, og han i deg. Da kjenner du også at hjertet ditt draes så
inderlig til ham, hungrer og tørster etter ham, og bare i ham og hans kjærlighet
har sin trøst og sitt liv. Legg
merke til hva det er apostelen sier: «Jeg er ved loven dødd bort fra
loven - jeg lever nå i troen på Guds Sønn, han som elsket meg....» Se
her, du fattige sjel, hva du mangler når du er slave under synden! Når
du nok kan forskrekkes, ja, fortvile over synden. Men likevel ikke helt
kan avsky og hate den, og synden er mektig over hele ditt sinn og legeme.
Feilen er at du er ikke dødd bort
fra loven. Du er ikke fri og frelst i Kristi kjærlighet, men tvert
imot i ditt indre en lovtrell. Hvordan
kan det da være mulig å ha liv og kraft og en hellig vilje? «Bare hvis
det var gitt en lov som hadde kraft til å gjøre levende, kom
rettferdigheten virkelig av loven». Nei, bokstaven
slår ihjel. Loven gjør bare synden levende, og «virker slik i våre
lemmer at vi bærer frukt for døden». Se Rom 7:4-11. Apostelen
sa: Jeg er ved loven dødd bort fra
loven. Først har selve loven «drept»/knust meg, min selvvirksomhet
og selvopptatthet. Det skjedde når den vekket opp «all slags begjær i
meg», synden benyttet seg av budet og bedro og drepte meg ved det» - og
«jeg døde». Det
var slutten på meg. Nå kunne jeg ikke lenger gjøre, kjenne, tenke eller
foreta meg noe som helst. Kunne ikke røre en finger for å bli frelst.
Jeg var fortapt, jeg var død. Men
da kom en annen lov, troens lov, og sa: Tro
på Herren Jesus! Evangeliet forkynte meg alt Kristi fullbrakte verk;
hans død og hans kjærlighet. Og alt sammen for
meg! Da ble min ånd levende. Nå, frigjort fra den første mannen,
Rom 7:1-3, ble jeg forenet med ham som er stått opp fra de døde (v.4).
Og «nå er det ikke lenger jeg som lever, men Kristus lever i meg».
Hvordan da? Jo, «det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på
Guds Sønn». Hva bygger jeg da min tro på? Jo, på «han som har elsket
meg og gav seg selv for meg». Det er selve livet i mitt liv; at Guds Sønn
har elsket meg og gitt seg selv for meg. Derfor heter det: «Bli i min kjærlighet». At
vi er frigjort fra loven, er altså betingelsen for en rett og hellig
tjeneste i Ånden. Jeg er død fra loven. Jeg vet ikke om noen lov som kan
fordømme meg, ingen gjerning som kan frelse meg, ingen synd som blir
tilregnet meg. Jeg vet ikke noe annet enn troen på «Guds Sønn, som har
elsket meg og gav seg selv for meg». Det
er dette som er hemmeligheten i all sann helliggjørelse, dette som gir
liv, lyst og kraft til mitt ellers så iskalde, døde og avmektige hjerte.
Jeg kan ikke glemme, og ikke fortie den kjærligheten at Guds Sønn elsket
meg og har gjort sitt fullbrakte verk for meg. Så ingen synd nå fordømmer
meg, og jeg lever i et nåderike som hersker over gjerningene. Dette
omskaper meg, gir meg liv og driver meg til ikke mer å «leve for meg
selv, men for ham som døde og oppstod for oss». «Kristi kjærlighet
tvinger oss, vi som har gjort dette klart for oss: Når én er død for
alle, så har de alle dødd», 2Kor 5:14. Det
er slett ikke nok å «bare be». Tusen ulykkelige sjeler ber og kjemper,
men får likevel ingen kraft, intet liv. Kristus sier da heller ikke
«bli i bønn», men «bli i meg, bli i min kjærlighet». Vi må dø bort
fra loven. Først da kan vi bære frukt for Gud. Hvis
du noen gang vil bære mer frukt, har du bare én vei å gå: Du må først
komme i et rett, evangelisk trosforhold til din Frelser. Og vel og merke; mens synden ennå ikke er
overvunnet. Samtidig som du må si farvel til all tanke på noen
kristelighet og kraft hos deg selv. Ja, du må ha dødd bort fra loven så
du ikke lenger lar din samvittighet fanges, om så syndene dine var tusen
ganger verre. Du
må la det bli din alvorlige erkjennelse at du selv ikke kan annet enn å
synde. Kristus må, helt og alene, få bli både din rettferdighet og din
styrke, Jes 45:24. I
hodet og munnen har vi nok en rett bekjennelse om at vi er fullstendig
hjelpeløse, og at alt må vi få som Guds gave. Men i hjertet gjemmer det
seg lenge en innbilning som hvisker: Det er selvsagt jeg som må gjøre det. Og selvsagt kan jeg, bare jeg vil! Derfor
hører vi også stadig dette jeg-et
i alt som lovtrellene sier: «Bare jeg var mer alvorlig, bare
jeg hadde en mer oppriktig vilje, bare jeg var litt mer inntrengende i
bønn...» Det er dette «bare jeg»,
«bare jeg» - i alt som strømmer
ut fra hjertet. Det viser hva som bor der inne. Da
er det noe ganske annet når en hører dette: «Jeg har gitt opp meg selv.
Nå innser jeg at jeg ikke er i stand til noe som helst for å seire over
det onde. Jeg kan ikke en gang tenke det som er rett. Jeg ser at hvis jeg
makter noe som helst, så er det bare en gave
fra Herren». Det
er dette Herren vil si oss med disse ordene: «Uten meg kan dere slett
intet gjøre». (Og vi skal legge merke til at i gr.teksten står det en
dobbel nektelse; slett intet). All bønn, alvor og kamp blir uten frukt til dere er
podet inn i meg. «Gud er den som virker i dere både å ville og å virke
til hans gode behag». Og
dette virker han i ydmyke sjeler som har lært av sine egne ufruktbare
anstrengelser at de selv ikke er i stand til å utrette noe som helst. Når
de hører hans røst, og lar seg omvende til Jesus, gjør han dem levende
i ham. Men vil de selv kjempe og virke, da må fremdeles bare alt ondt
herske over dem. Dette
hadde en gammel kristen lært. Når en yngre bror kom og klaget over sin
totale avmakt overfor synd og fristelser, gav han ham dette underlige
svaret: «Det er jo ikke mulig at du kan seire - så lenge du kjemper».
Og fordi dette ble oppfattet som altfor uforståelig, føyde den gamle
til: «Jeg mener; så lenge ditt eget jeg ennå har noen kraft igjen som
du håper skal hjelpe». Nei,
du må bli til intet. Da kommer Herren og spør deg: Har du fremdeles noen
resurser du skal forsøke? Kan du fremdeles utrette noe selv? Svarer du da
av hjertet: Nei, jeg er fortapt, det er slutt med meg! Så sier Herren: Da
kan jeg dra deg opp av den dype gjørmen, sette dine føtter på en klippe
og gjøre dine trinn faste. Så
har vi nå sett at alt liv, all lyst og kraft til å bære frukt, avhenger
av at vi blir i Kristus. Når
jeg har den salige hemmeligheten i hjertet, at jeg har Guds vennskap, at
Gud har forlatt alle mine synder, og at ingen synd tilregnes meg mer. Å,
da blir Herren virkelig dyrebar for meg. For nå lever jeg i en så
konstant skyldfrihet, som om ingenting var synd, som om aldri noen lov var
gitt, verken ett eller ti bud. Og
nå bryr jeg meg ikke mer om hele verden. Da vil jeg leve for min Herre,
da bekjenner jeg ham med ord og eksempel, og «gjør nå med glede hva før
falt meg tungt». Jeg
er riktignok ikke befridd fra mitt urene og gjenstridige kjød. Men i
dette troens samfunn med Frelseren ligger jo all den fruktbare kraften. Og
nå først kan jeg virkelig be imot alt ondt. For nå ber jeg i tro og i
Jesu navn, og ikke med disse egenrettferdige hensiktene som tidligere
gjorde at Herren ikke kunne bønnhøre meg. For da hadde bare min
selvopptatthet fått ny næring. Nå
har jeg alt i Herrens nåde. Og da gjelder dette at «dersom dere blir i
meg, og mine ord blir i dere, da be om hva dere vil, og dere skal få det»,
v.7. Herren
kunne vel gjøre deg fullkommen hellig og ren som en engel. Men han vet
best hva som er mest nødvendig for oss. Du sier kanskje at «Herren kan
da ikke ville det onde. Det må selvsagt være min skyld når jeg ikke får
den kraften jeg ber om». Og
det er helt riktig; feilen ligger hos deg, men i slik en feil som Kristus
har omtalt. Du vil f.eks. leve i din egen kraft, og ikke i hans nåde. Det
var dette som gjorde at han lot Peter siktes av Satan, og Paulus bli slått
av en Satans engel, for å lære dem å ikke opphøye seg selv. Han sa: «Min
nåde er nok for deg, for min kraft blir fullendt i svakhet», 2Kor 12:9.
Den gangen trengte Paulus mer å få kjenne sin svakhet enn sin styrke. Det
kan altså se svært så urimelig ut at du fortsatt skal være i ham, du
som synes alt er så elendig med deg. Men det finnes jo ikke noe annet råd.
Hvor skal du ellers vende deg? Han er den eneste som har all makt i himmel
og på jord! Han er den som er kommet for å gjøre ende på djevelens
gjerninger. Søk bare å få et ennå mer inderlig samfunn med ham, og få
en ennå fastere tro. Herren
fører deg kanskje fremdeles på underlig vis, og lar deg, som Paulus,
plages av en torn i kjødet, og bli slått av en Satans engel. Men din
evige frelse avhenger likevel alltid bare av om du blir
i ham. Foretar du deg noe som helst annet, da fører det bare til den
visse død. For Herren sier videre: «Om noen ikke blir i meg, da kastes
han ut som en gren og visner».
Legg merke til dette; han visner! Det
er dette som skjer. Hvor titt har vi ikke sett hvordan et menneske ved å
handle ut fra sin fornuft er havnet i trelldom! Det kan skje gjennom vårt
naturlige loviske sinnelag. Eller vi gjennom loviske lærere blir dratt
inn i trelldom. Så
kan mange begynne på egen hånd å be og kjempe, eller bare vente på en
større kraft eller dypere anger - før de tror de kan ta imot den store nåden
i Kristus. Men de blir bare ennå tørrere, ennå mer kalde og døde. Så
de til sist ikke en gang uroes over sin tilstand, men bare lar alt gå som
det kan. Og er til slutt totalt døde. Som Kristus har sagt; de visner
- som grenen! Nå
vet vi at en gren kan bli podet inn igjen, om den er brutt av stammen - bare det skjer fort! Men får den ligge for lenge, skilt fra treet,
så den begynner å visne, da hjelper det ikke å pode den inn igjen. Da
er det for sent, da er den død. Derfor er det viktige ord, de David sier:
«Derfor, la hver from be til deg den tid du er å finne». Men
det menneske som er redd for at han kan være vissen, som dømmer og
tukter seg selv, 1Kor 11:31, han er ikke helt død. For akkurat i denne
redselen har han bevist at han er ikke helt visnet. Men
når hjertet er tomt og lunkent, ikke lenger har sin skatt og glede i
Frelseren, da står det åpent for alle slags avguder, skatter og lyster.
Og da binder djevelen den stakkars sjelen med det ene bandet etter det
andre. Det har vi mange sørgelige eksempler på. Og dette er mennesker
som en gang var på vei til himmelen - ! Og
hvordan begynte det? Jo, de lot seg jage vekk fra nådestolen. De hadde
kanskje falt i en grov synd. Dette var jo i seg selv ille, men hadde
likevel kunne blitt gjenopprettet - bare de hadde blitt i troen på Jesus.
Men de lot i stedet også troen fare, og rømte fra nådestolen, som Adam
rømte for Gud når han hadde syndet. De begynte å kjempe i egen kraft,
og ville vise Gud en mer fullkommen frukt - før de igjen skulle be om
hans nåde. Men
da gikk det som Herren selv sier; grenen kan ikke bære frukt når den
ikke blir i vintreet; den visner. De blir mer og mer fanget i synden, mer
og mer avmektige, og til sist helt likeglade. Og nå er de døde. Se
da her alvoret i Kristi formaning til oss: «Bli
i meg. Hvis noen ikke blir i meg, da kastes han ut som en gren, og
visner. Og de samler dem sammen og kaster dem på ilden, og
de brenner». Intet
ord fra Kristi munn mangler den dype betydningen. Hvorfor slutter det da
her med at de brenner? Denne
antydning er helt forferdelig! Men det er talt av den evige Sannhetens
munn. Må Herren bevare alle troende! |