.
C. O. Rosenius
.
I Åndens helliggjørelse
.
Tilbake
1. Den Hellige Ånd blir gitt oss gjennom Ordet Ånden
kommer ikke som noen selvstendig, suveren kraft og påvirker våre
sjeler. Den bruker nådens middel; Ordet, - Ordet og
sakramentene. Dersom
du vil ha Den Hellige Ånd, dens verk og gaver i hjertet ditt, så gå
til Ordet, som er Åndens ord. Les det, hør det, tal og syng det, og be
om Ånden. Så skal du også få den. Der
er noen som går og tenker og tenker, og sukker og ber om Ånden og Åndens
frukter. Men de kommer aldri lenger. De får ingen fred, kjærlighet og
visshet. Så viser det seg at de bruker ikke Ordet.
De bare arbeider med seg selv, forsøker med bønn og sukk å få Ånden.
Og hvordan skulle det da være mulig at det skulle kunne skje noe
guddommelig og åndelig i dem? Apostelen
sier uttrykkelig i Gal 3:2 at Ånden får vi bare ved troens
forkynnelse, eller som det egentlig står; «troens hørelse». Og i Apg
10:44 leser vi at «mens Peter ennå talte
disse ord, falt Den Hellige Ånd på alle dem som hørte ordet». Hva
hadde så disse foretatt seg for at dette skulle skje? Absolutt intet
annet enn å høre på. De satt helt stille og bare hørte Ordet. Og så
kom Ordet ved Ånden inn i hjertene deres, med anger, tro, kjærlighet,
liv og kraft. Dette gjorde dem til helt nye mennesker, Apg 2 og 10. Det
handler altså om Ordet, Ordet, - bruk Ordet! Det er hele hemmeligheten
både når det gjelder hvordan vi får det åndelige livet, og hvordan
det næres, vokser og opprettholdes. Det
er ikke sant, det enkelte mener, at nå er det og det kristne mennesket
så grunnfestet i nåden, at det dermed kan tro og leve som det vil.
Nei, har noen en tro og et liv som er bare Åndens - og ikke deres eget
- verk, så skyldes det ikke deres egen standhaftighet og styrke at de
kan tro og leve som de gjør. Men bare at de styrker sin sjel med det
guddommelige Ordet. Forsømmer
de Ordet, så begynner straks deres gamle natur å vokse. Og det
virkelig åndelige dør. Det er altså bare gjennom Guds ord at Guds Ånd
bor og virker i og gjennom et menneske. Likevel
skal vi merke oss at ikke alle som leser Guds ord, får Ånd og liv.
Tusener skriftlærde og fariseere blant oss er vitner om dette. Hva
skyldes så det? Jo, husk endelig på at alt fremdeles fullt og helt
avhenger av Gud, om vi skal få Åndens kraft. Det kreves at vi går til
Ordet med det sinn denne påminnelsen burde virke i oss. Altså med den
ydmykhet og frykt, med det åpne øre og den tro som sømmer seg innfor
Den Hellige Guds åsyn når han taler. Vi
er ikke en gang i stand til å tenke ut noe som av oss selv, 2Kor 3:5.
Og da langt mindre i stand til å tro, våke og bevare en rett
oppfatning av sannheten. Vi står hjelpeløse hvis ikke Den Hellige Ånd
virker det alt sammen. Vi
er midt i det farligste fiendeland, i en konstant krig. Vi vet at den
gamle slangen, som kalles djevel og Satan, har bedratt tusenvis av våre
brødre, og alltid bare uttenker ondt. Han har sverget at han skal drepe
oss. Derfor går han hvileløst omkring som en brølende løve, og søker
etter noen han kan sluke. Vi
ser stadig sørgelige spor etter ham. Ett sted har han revet i hjel et
lam. En annen er jaget eller fristet inn på villspor. Ennå en annen
fullstendig slukt. Så har en vakt sjel sovnet, og er gått tilbake til
verden. En annen er blitt så selvsikker at han ikke reagerer på noen
som helst formaning. Så er én falt i en stor synd, og er blitt
liggende der. En annen er fanget i en falsk lære og er blitt villedet,
o.s.v. Det
er ikke uten grunn at Kristus og apostlene så inntrengende og ofte
advarer oss. Vi bør ikke føle oss så trygge og likegyldige. Vi må
holde oss bevisst til Herren og hans ord. Det store, velsignede
hovedbudskapet om Kristus og hans fullbrakte verk, må holdes klart og
rent, fast og uforfalsket. Så vi alltid blir fullstendig fattige og
enfoldige i troen. «Den nye sangen» må aldri bli for gammel for oss. Vi
må mer og mer lære å kjenne våre fiender og farer, og hvordan
fienden søker å røve vårt åndelige og evige liv. Og så må vi titt
og ofte be, alene, og med og for hverandre. Og først og sist be om Den
Hellige Ånds hjelp i alt. Den
som er med oss, er sterkere enn den som er imot oss. Vi skal verken gi
opp eller miste motet. Vår Herre Jesu Kristi nåde er nok. Den er en
fri og åpen kilde mot all synd og urenhet. I Den Hellige Ånds samfunn
gjennom Ordet og nådemidlene, har vi nok hjelp, kraft og trøst i all
mulig skrøpelighet og farer. «Gud er vår tilflukt og vår styrke, en
hjelp i trengsler, funnet overmåte stor. Derfor frykter vi ikke om
jorden vakler, om fjell skakes i havets hjerte, om dets bølger bryter
og bruser, og om fjell skjelver ved dets overmot. Sela. En strøm - dens
bekker gleder Guds stad, Den Høyestes hellige bolig», Sal 46:2-5. 2. Mennesket lever av Guds ord Guds ord burde skrives med ildskrift i hvert éneste hjerte, og likevel være for svakt forkynt. For hvem har egentlig klart for seg at det er forsømmelsen av Guds ord som er den egentlige årsaken til all åndelig elendighet i verden, all svikt innen kirkene og hos kirkens enkelte lemmer. Og at det er den flittige og rette bruk av Guds ord som er grunnlaget for alt åndelig godt i verden. Syndefallet
rammet hele menneskeheten. Men fra himmelen sendte Gud sitt ord til å
motvirke følgene av syndefallet. Når Guds ord (den nye sæd) ble sådd
ut, skulle det Gudsbildet som gikk tapt ved syndefallet, gjenopprettes i
menneskehjertene, og gi lys, en hellig vilje og ny åndelig kraft. Men
uten den rette bruk av dette nådemidlet, vil du ikke være i stand til
å få det nye livet, eller seire over din ondskap. Om du så ber Gud
inderlig om nåde til dette, om du våker og kjemper mot det onde, så
er alt nytteløst. Har
du ikke ofte erfart hvor kald og død du etter hvert er blitt, når du i
lengre tid har forsømt Guds ord? Du blir verdslig og kjødelig, og
svak overfor alle slags fristelser. Men i tider når du derimot bruker
Ordet flittig, har du det mye bedre i ditt innvortes menneske. Og på
samme måte hvordan du mang en gang holdt på å falle i synd, men et
skriftsted eller en forkynnelse du hørte, vekket deg opp og frelste
deg. Var
du ikke mang en gang kald og død, men du kom til å lese et vers eller
et kapittel i Bibelen, et stykke i en god bok, eller du traff en venn
som talte Guds ord med deg. Og du fikk nytt liv. Du måtte si som David:
«Dersom din lov ikke hadde vært min lyst, var jeg omkommet i min
elendighet», Sal 119:92. Slik
ser du hvordan Ordet var det
midlet Gud brukte til å holde ditt nådeliv oppe. Derfor kalles Guds
ord med rette et nådemiddel.
Og uten det er det umulig å beholde nådelivet. Slik
har altså Gud gitt oss fra himmelen dette synlige midlet, som han selv
bor i og virker gjennom. Og hele vår frelse og evige liv avhenger av at
vi bruker dette flittig og rett. Likevel
ser vi ikke bare likeglade verdens mennesker forakte og trampe på disse
perlene. Men det som er langt verre; også dem som en gang har smakt
Guds gode ord, lar ofte verden og sitt eget kjød holde dem borte fra
Ordet. Hele dagen, og kanskje hele uken går uten at de bruker ett
eneste minutt til sjelens mat. Og
om de en stund slår seg ned med Ordet, er tankene og hjertet så
opptatt med verdslige ting, ja, er som et hav i storm, som ikke lar seg
varme opp av solens stråler. Men
om du så fullkomment gjør det du skal både i ditt hjem og ditt
arbeid, men lar nådelivet dø ut, så kan din fullkomne jordiske
pliktoppfyllelse ikke frelse deg i døden og dommen. At
den tiden du bruker på Guds ord og bønn, vil gå ut over ditt hjem og
ditt arbeid, er bare noe den gamle slangen og hedningen i ditt eget
bryst prøver å innbille deg. Den vil heller du skal bruke ti minutter
til tomt prat, enn å bruke ett minutt i stillhet med Gud. Du
sier kanskje at du på grunn av alle dine gjøremål ikke har tid til å
ofre en éneste av døgnets tjuefire timer til å ta til deg mat for din
sjel. Men verden ville fremdeles stå om Gud la deg syk et helt år! Så
klager du over svakhet og fristelser som du ikke får seier over. Men når
du ikke bruker nådens middel, venter verken Gud eller mennesker at du
skal seire over det onde i deg. Nei, slik en kraft finnes ikke i
menneskene. Det var derfor Gud sendte oss dette nådemidlet ovenfra.
Bruker du derimot dette nådemidlet rett, skal ikke noe av det som hører
til liv og gudsfrykt, være umulig. Begynn
å vær lydig mot Guds ord som lærer deg:
La
den dype egenrettferdigheten fare, og kast deg, just som du er, med alle
dine fall og innvendinger i nådens favn. Så skal du få erfare at «der
synden «överflödade», der «överflödade» nåden ennå mer», Rom
5:20. Og
nå skal denne overstrømmende nåden glede, smelte og forvandle ditt
fattige hjerte, så det ikke lenger får smak på det onde som nylig
holdt deg fast. Det gode, som du ikke maktet å utrette, skal du nå med
fryd kunne gjøre. Sier
du at du ofte hører og leser Ordet, men du «får ikke noe av det», du
er like kald og følelsesløs. Da må vi spørre: Er du fornøyd med
dette at du er kald og følelsesløs overfor himmelens ord? Da er det et
tegn på et forherdet hjerte som ikke er innstilt på å omvende seg.
Legg godt merke til dette! Men
er dette derimot en nød for deg, du går til Ordet med en ydmyk trang
til å motta Herrens tale til deg.
Men du er like kald og tørr. Da er nok selve din kalde tilstand synd,
men din nød over dette er et tegn på et ærlig disippelsinn. Og du kan
være sikker på at du i denne tilstanden ikke skal høre Ordet uten at
det virker noe. For
denne tilstanden vil først og fremst gjøre deg mer ydmyk og misfornøyd
med deg selv, enn den sterkeste sønderknusende forkynnelsen er i stand
til å virke. Så skal etter hvert også den sæden som er lagt ned i tørr
jord, i sin tid, når regnet faller, spire og bære frukt. Det
var dette Jesus mente når han sa at Den Hellige Ånd «skal minne dere
om alt det som jeg har sagt dere», Joh 14:26. Slik gikk det også med
disiplene. De forstod ikke alt når Jesus talte til dem. Men senere, når
noe skjedde hvor hans ord passet inn, «da kom de i hu at han hadde sagt
dem dette». Det
smaker f.eks. ikke et glad og sorgløst menneske å høre en trøstepreken.
Men så en dag, når nød og sorg også rammer dette mennesket, da
kommer akkurat denne prekenen de en gang hørte, til nytte. Eller
er du kanskje blant dem som sier: «Jeg behøver ikke lese og høre mer.
Jeg vet det jeg trenger å vite. Nå gjelder det bare å kunne leve
etter dette». Kort
sagt; det åndelige livet er ikke bare noe en skal vite. Nei, ikke en
gang et liv etter visse grunnregler og prinsipper. Det er et
virkelig liv ovenfra - som, i likhet med alt annet liv, alltid må
styrkes med den næring det selv er skapt til; nemlig livets brød, som
er kommet ned fra himmelen. Mang
en oppriktig sjel ser med bekymring på framtiden med all dens
utglidning og fristelser. De tenker: «Hvordan skal jeg da
kunne stå fast i nåden og beholde livet?» Men nådelivet avhenger
ikke av alt det som møter deg. Men av om du vil benytte nådemidlet. Da
skal Kristus selv, i sin uendelige trofasthet, sørge for at ditt nådeliv
holdes oppe. Slik
kan vi se mangt et svakt nådebarn, ofte tungt belastet av en hard
natur, og i tillegg ensom i vanskelige omgivelser; altså som lam midt
iblant ulver. Men i stille fryd ser vi dem bli bevart - utelukkende ved
Jesus som vår trofaste hyrde - , og til og med merkbart vokser. Bare
fordi de har holdt seg flittig i Ordet. Vil
du eie det evige liv, må du altså sørge for at ditt åndelige liv får
føde! Har
du så ikke tid til Guds ord så mye som du virkelig trenger, så må du
ta deg tid. Hele livet er
tross alt en prioritering. Du må prioritere Ordet høyere enn hva du
har gjort. Du må finne tid enten dag eller natt. For ett
er nødvendig! Dersom
du bare slår fast at dette kan
du ikke, så kan vi også bare slå fast at da blir du heller ikke
frelst. Da må du bare slutte med å tenke på himmelen. Skulle
du derimot helt bli fratatt Guds ord, f.eks. i et fengsel, da vil nok
Gud holde ditt nådeliv oppe. Men ikke der hvor du har tilgang til
Ordet, og din bruk av det bare avhenger av din egen prioritering - hva
du vurderer høyest av alt du er opptatt med - ! Å,
som vi, alle levende kristne, som jo da er de rette sjelesørgere, må
oppmuntre og formane menneskene til å bruke Guds ord! Du gjør selvsagt
en god gjerning når du metter en sulten og fattig sjel. Men du gjør
hundre ganger mer godt om du setter det samme mennesket i stand til i
hele sin levetid selv å skaffe seg og nyte sitt daglige brød. Dette gjør
den som lærer menneskene å selv bruke Guds ord. Hvem
er vel den hyrde for sjelene som bare med egen hånd fullt ut kan fø
alle fårene? Men har han sørget for at folket kan ta til seg næringen
selv, da har han ført sin hjord ut på en stor, vid og frodig slette,
der de alltid har mat nok. Til
sist er det, også når det gjelder bruken av Ordet, viktig å ta med
seg noen praktiske regler. Les ikke på slump. Ta for deg en bestemt del
eller bok i Bibelen. Les så dette i sammenheng. Er
du lite kjent i Bibelen, så begynn helst med Det nye testamente. Er det
mulig, så bestem også en viss tid for å lese i Bibelen. Les
ikke bare for deg selv, men ofte også sammen med andre. All erfaring
viser at Ordet vanligvis åpenbarer seg mer når det deles sammen med
andre nådesøsken. Derfor var det fra kirkens første tider vanlig at
de kristne holdt samdrektig sammen og bad, leste, talte og sang Herrens
ord. Del
også Ordet med andre du ikke har lest det sammen med. Da får det
oftest dobbel kraft på ditt eget hjerte. Og med det velsigner du andre
og fullfører din tjeneste. Så
lærer Skriften at du «skal innprente Guds ord i dine barn. Du skal
tale om dem når du sitter i ditt hus, når du går på veien, når du
legger deg, og når du står opp», 5Mos 6:7. Men her går ofte
pliktoppfyllende foreldre for langt i sin nød for sine nærmeste. Del
og innskjerp daglig Guds ord med disse dyrebare sjelene. Men la det ikke
gå over i sorg og bekymring! Gjør enfoldig det Guds ord sier. Og legg
så all din omsorg på ham. Du
skulle kanskje ønske du hadde en huspredikant, som hver dag kunne
forkynne Guds ord til lærdom, til omvendelse og helliggjørelse, og
til trøst for alle dine kjære? Vel,
det kan du få om du vil. Uten lønn kan du få de største predikanter
til å forkynne hver éneste dag i ditt hus! Ja, til og med konger og
hellige profeter, som ikke smigrer, og ikke holder noe av sannheten
tilbake, men åpent og ærlig taler Guds ord. Og selveste Kristus og
hans hellige apostler vil gjerne få tale Guds ord i ditt hus - hvis
det er det du lengter etter! Tenk
om vi fikk høre at et eller annet sted stod det en Guds engel og talte!
Ville vi ikke da skynde oss, om vi så skulle måtte krype dit på våre
knær? Og
hvis vi så på vei dit møtte en skare av mennesker som var på vei
tilbake, som sa: «Dere kommer for sent. På lysende vinger steg engelen
opp igjen til himmelen». Ville vi da ikke innstendig be dem fortelle
noe de kunne huske han hadde sagt? Og
hvis de så sa: «Jo, her har vi hele talen hans nedskrevet». Ville vi
da ikke gi alt for å få se og høre det? Men
nå har jo dette virkelig skjedd. Gud selv har jo talt i hjem og i
templer, dels gjennom engler og profeter, og så til sist gjennom Sønnen.
Og disse ordene har vi i Den Hellige Skrift: Bibelen. Det er ikke dikt,
men guddommelig sannhet. Skulle
vi ikke da inderlig elske, ære, og flittig studere Guds ord! Som keiser
Teodosius; skrive av Bibelen med gullbokstaver - eller enda bedre:
Skrive dem dypt inn i våre hjerter! Og så ved Guds nåde få tro Guds
ord, lyde Ordet, og bli i Ordet helt til vi dør. 3. La Kristi ord bo rikelig blant dere! Kol 3:16 For mange er denne formaningen ikke et tvingende bud, bare et kjært privilegium. Slik er det virkelig der livet i Kristus er friskt og varmt. Det finnes, Guds skje lov, ennå et slikt folk her på jord. Men
for andre er samme formaning et tyngende påbud som de aldri tenker på
å leve etter. Og ennå andre rett og slett hater en slik formaning. Dette
er altså et skriftsted som prøver og avkler oss uten at vi selv
oppdager det. Et emne hvor mange hjerters tanker skal bli åpenbart. Men
selv for dem som en gang eide det friske livet i Kristus, kan det komme
tider da «det drog ut før brudgommen kom», og «de slumret alle inn
og sov». Da er denne formaningen svært nødvendig. Og selv om ånden
er villig hos Guds barn, så er kjødet svakt og tregt. De er ikke i
stand til å «gjøre det som de vil», greier ikke å leve etter dette
Guds ord som de tross alt elsker, og erkjenne sannheten i det. Men
når vi så erkjenner at Kristi ord virkelig skal bo rikelig blant oss.
At dette er det sanne «universalmidlet» mot alt åndelig ondt, både
hos den enkelte kristne og i deres forsamlinger. Når vi vet hvor stor
velsignelse det ville være såvel for hver enkelt kristen som for all
deres omgivelse, - om Kristi ord bodde rikelig blant dem. Og på den
andre side hvor stort tap og skade det er der dette ikke skjer. Og når
vi så skal tale over dette emne, - blir en lett nedslått og redd. En
kjenner at det finnes ikke sterke nok ord, og ingen åpne nok hjerter
for et budskap av så stor betydning. Apostelen
formaner oss akkurat her til det som en Gud skje lov får se der hvor en
åndelig vekkelse og et evangelisk trosliv blusser opp, der det Gud har
plantet skal «blomstre og juble», Jes 35:1-2. Der ser en hvor rikelig
Kristi ord bor i sjelene. Der leser, taler, synger, underviser og
formaner de hverandre med Ordet, i hjertets fryd og lyst. Og det på
alle tider og steder, så verden står der like forskrekket, forarget og
spottende som jødene på pinsefestens dag. Det
er altså ingen frivillig sak,
som vi kan gjøre med som det passer oss, og likevel beholde livet. Hvis
vi ikke vil fullende i kjød og den evige død, er vi hele tiden nødt
til å holde vårt åndelige liv oppe med hver dag å ta til oss av Guds
ord. Når
apostelen sier: «La Guds ord bo rikelig blant dere», skal det ikke
bare få overnatte som gjest på en kort visitt. Det skal alltid bo og
regjere i vårt hjerte. Selv om du ikke har så mye tid til å høre og
lese det, kan du i alle fall tenke på det, tale eller synge noe om Guds
ord. «Så
dere lærer og formaner hverandre i all visdom med salmer og lovsanger
og åndelige viser, og synger med takknemlighet i deres hjerter for Gud»,
fortsetter apostelen. De som da sier at kristne i alminnelighet ikke
skal lære og formane hverandre, det er det bare presten som skal gjøre,
taler jo klart imot dette ordet i Kol 3:16. Den samme formaningen finner
vi forøvrig også flere andre steder i Bibelen. Derfor
sier Luther: «I Kol 3:16 åpner Paulus læreembetet for alle kristne
ved at han sier: Lær og forman hverandre, og dermed også hver og en
seg selv, i tillegg til den offentlige preken. Slik at Guds ord alltid,
både offentlig og der mennesker møtes, til de mange og til den
enkelte, må ha fritt løp». I
utleggelsen av Apg kap. 6 og 7, om Stefanus, sier Luther det samme: «Her
står vi overfor spørsmålet om lekmenn også får lov å forkynne. For
Stefanus var jo satt til å tjene ved bordene, ikke til å forkynne. Det
embetet skulle apostlene ta seg av. Men når Stefanus kommer på torget
blant folket, ser vi ham straks opptrer med tegn og under. Og vi ser han
imøtegår yppersteprestene. Her står Stefanus fast, og gir med sitt
eksempel hver og en rett til å forkynne hvor han enn måtte være, i
hus eller på torg. Han lar ikke Guds ord være bundet til bestemte
personer. Men med dette hindrer han ikke apostlene i deres forkynnelse.
Han skjøtter bare selv sin tjeneste, klar til å tie når apostlene
selv taler. For det må være orden, så ikke alle taler på en gang,
som Paulus sier i 1Kor 14». Ja,
det må være noen som er kalt til å ofre hele sitt liv til forkynnelse
og sjelesorg. Men det fritar ikke de andre kristne fra sin plikt til
«å forkynne hans storhet som kalte dem fra mørket til sitt underfulle
lys», 1Pet 2:9, over alt hvor det passer inn der de er satt her på
jord. På
samme måte er noen kalt til å være «tårnvektere», for å varsle om
en brann bryter ut. Samtidig som det ikke fritar andre fra ansvaret for
å straks slå alarm om de får se en brann oppstår. Det ville jo være
opplagt dårskap om noen sa: Du har ikke noe med å rope om at det
brenner. For du er ingen tårnvekter. Og
om vakten har sovnet i tårnet, og ikke sett at det brant. Og så alle
andre ropte det brant, så burde han jo ikke ergre seg over det. Dersom
han ville ta fatt i de andre fordi de hadde ropt «brann», ville de vel
bare svare: «Er det ikke nok at du har sittet og sove, om ikke din ære
som tårnvekter skal bety mer enn liv og eiendom som stod i fare for
brannen!» Vi
vil så til slutt ta fram noen klare ord fra Bibelen. Den som ikke lar
seg overbevise av Bibelen i dette spørsmålet, bør vel innse at han
heller ikke er kalt til å forkynne. For da er han nok ingen «kongelig
prest», 1Pet 2:9. Moses
sier: «Gid alt Herrens folk var profeter! Gid Herren ville legge sin Ånd
på dem!», 4Mos 11:29. Kristus sier: «Den som ikke samler med meg, han
sprer», Mat 12:30. Paulus sier, i tillegg til det vi alt har nevnt fra
Kol 3:16: «Jag etter kjærligheten! Søk med iver å få de åndelige
gaver, særlig å tale profetisk! Men den som taler profetisk, taler for
mennesker, til oppbyggelse, formaning og trøst», 1Kor 14:1,3. Peter
sier: «Men dere er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap,
- for at dere skal
forkynne hans storhet, han som kalte dere fra mørket til sitt
underfulle lys», 1Pet 2:9. Jakob sier: «Mine brødre! Dersom noen
iblant dere har faret vill fra sannheten, og en omvender ham, så skal
han vite at den som omvender en synder fra hans villfarne vei, han
frelser en sjel fra døden, og skjuler en mengde av synder», Jak
5:19-20. Se også Paulus i 1Tess 5:11,14. Herren
hadde kalt til sine vitner, å tale eller lære i Jesu navn. Men Peter
svarte: «Døm selv om det er rett i Guds øyne å lyde dere mer enn
Gud!», Apg 4:18-19. Vi
skal også ha klart for oss at Luther sier: «En kristen har ikke bare
rett og makt til å lære Guds ord, men er også skyldig å gjøre det,
hvis ikke hans sjel skal gå fortapt og komme i unåde hos Gud». Den apostoliske tale i Heb 5:12,14 om «melk» og «fast føde», brukes ofte på urett vis, så det fører de enfoldig troende i fortvilelse. Det utlegges da som om det er bare det førstnevnte, «melk», som taler om evangeliet, mens «fast føde» skal være en alvorlig formaning til helliggjørelse. Nå
er det nødvendig nok å si folk sannheten, forkynne loven og formane
dem til helliggjørelse. Det har alt sammen også sin plass i Herrens
arbeid med oss. Men det er ikke dette apostelen mener med «fast føde». Nei,
ordet fra Sinai er i seg selv som steintavlene, hardt og ubøyelig. Som
mat for hungrende sjeler, vil dette være å «gi dem steiner i stedet
for brød». Loven er gitt for å døde, ikke for å gjøre levende. Den
skal ramme, knuse og utmatte dem som ennå vil forsøke med egen innsats
å bestå for Gud. Og skal så siden være en rettesnor for vårt liv.
Men loven kan aldri skape verken det nye livet, hellig lyst eller kraft.
Se mer om dette i Rom 7:10-13. Hva
apostelen mener med «melk» og «fast føde» må vi lære av hans eget
ord, når han bruker disse uttrykkene. «Melk»
skildrer riktig nok evangeliet, men da i en enfoldig framstilling som
blir lett fattelig for dem som ennå er spedbarn i nåden. Eller som
apostelen i samme vers kaller det: «de første grunnleggende ting i
Guds ord», og som han i de 3 første versene i neste kapittel kaller «barnelærdommen
om Kristus» o.s.v., Heb 5:12, 6:1. Betegnelsen
«fast føde» derimot, bruker han om de dypere hemmelighetene i
evangeliet, som for «spedbarn i nåden» er vanskelig å fatte og
motta. Som f.eks. om Kristi yppersteprestlige gjerning i bildet av den
hemmelighetsfulle Melkisedek. Hvem
som helst kan se at det er dette apostelen selv mener med det han taler
om her. I v.10, 11 og 12 sier han jo selv om Kristus at «han ble av Gud
kalt yppersteprest etter Melkisedeks vis. Om
dette har vi mye å si som også er vanskelig å utlegge, fordi dere
er blitt sløve til å høre». «Dere trenger fremdeles til melk og
ikke til fast føde», o.s.v. Dette er sammenhengen. Hva
er så «fast føde»? Hva var det han hadde «mye å si om», men som
var vanskelig å utlegge, fordi de var blitt sløve til å høre? Det
var om Kristi evige prestedømme etter Melkisedeks vis (v.10). Så viser
han, i det følgende sjette kapitlet, årsakene til at han, på tross av
deres sløvhet, anså seg tvunget til å gi dem den faste føden, å «gå
videre mot det fullkomne». Og så skriver han omgående fire lange
kapitler om Kristi evige prestedømme etter Melkisedeks vis, (kapitlene
7-10). Når
jeg altså forkynner: «Salige er de fattige i ånden», Jesus tar imot
syndere, det blir glede i himmelen over én synder som omvender seg»,
o.s.v., så er det «melk». Det er enkel og lett fattelig føde for
barna. «Fast
føde» er det når jeg forkynner: Det er ikke nok at Jesus med sin død
tok bort alle våre synder. Han er nå til og med alltid for Guds åsyn
for vår skyld, i vårt sted, og går i forbønn for oss. Han, den
rettferdige og hellige, trer fram i vårt sted for Faderen. Det er vår
éneste rettferdighet som gjelder for Gud. Og
Gud forakter ikke sin Sønn. Gud er fornøyd med ham. La det være all
din trøst! Dette
er altså «fast føde», den «visdom vi taler blant de fullkomne»,
1Kor 2:6. |