.
C. O. Rosenius
.
I Åndens helliggjørelse
.
Om vi skal nå fram til det evige liv, avhenger av disse to forholdene: Kristi
rettferdighet for oss, og Åndens helliggjørelse i oss. Disse
to tingene forholder seg til hverandre i nådens rike, som skapelsen
og opprettholdelsen i naturens
rike. Tusenvis av sjeler som «begynte i Ånden, har fullført i kjødet».
Bare fordi de ikke alvorlig nok, og i tide, tok dette forholdet inn over
seg. Ikke var våken for Herrens ord og Ånd når han ville virke helliggjørelse
i dem. Slik skjer utviklingen: Du
blir vakt og forsøker alvorlig å bli frelst. Oftest kommer du da først
inn under lovens trelldom og strev, og prøver å bygge opp din egen
rettferdighet. Du forsøker å omvende deg, avlegge synd, våker, ber og
kjemper. Men synden får overtaket. Du faller, står nok opp igjen, men
faller på ny. Til slutt blir du helt fortvilet, synden «överflödar». I
denne tilstanden får du høre evangeliet om Kristus, som «kom for å
frelse syndere», for å «gjøre den ugudelige rettferdig». Hvordan vi
blir rettferdige uforskyldt, uten gjerninger, uten noen hjelp av loven
(Rom 3), av nåde, bare ved tro. Nå
får du liv, blir frelst. Og i disse nådens ord finner du din forløsning,
din trøst, ditt himmerike på jord. Nå begynner du i sannhet å leve i
Guds barns herlige frihet, for «den Sønnen har frigjort, han er virkelig
fri». Med
dette troens liv følger også et nytt og hellig sinn. En får lyst, kraft
og vilje til å vandre som en Kristi etterfølger. Nå er den rette
helliggjørelsen begynt. Nå er du plantet på det rette stedet, som «et
tre ved rennende bekker». For du er innpodet i Kristus, gjort levende i
hans forsoning. Men
hvem skulle trodd at midt i denne vidunderlige vårblomstringen under
Ordets evangeliske regn og solvarme, kan det utvikle seg en orm som snart
totalt skal ødelegge hele den skjønne hagen. Men det er altså det som
ofte skjer. Først
og fremst dukker den gamle slangen opp. Når han ikke lykkes i å binde
menneskene med loven, forsøker han på motsatt side. Han skaper en trøst,
som Ordet aldri har gitt, om at når vi er fri fra syndens skyld og dom,
fra lovens forbannelse, dødens og djevelens vold, så vi er fri
fra all fare. Da har vi ikke noe å frykte, da kan vi slå oss helt
til tro. Vi leser i Ordet: «Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå
derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk», Gal
5:1. Vi prøver å holde samvittigheten fri fra loven og
egenrettferdigheten. Men
av all denne gode lærdommen, trekker du så den falske konklusjonen; at nå
behøver du ikke bry deg så mye med de ordene som krever
noe av oss, men bare holde deg til det herlige evangeliet. Dermed blander
du (når det gjelder vår frihet fra loven) samvittigheten
med kjødet, og rettferdigheten overfor Gud med vårt liv her på jorden. Du drar friheten inn på begge disse vidt
forskjellige områdene, stikk imot den apostoliske advarselen, Gal 5:13.
Og dessverre gir du da etter hvert mye mer frihet til kjødet, enn til
samvittigheten. Du
deler deg mellom Gud og verden. Da skåner du forførelsens øye, fot og hånd.
Og overser de syndens «torner» som akkurat nå skulle vært rykket opp
med rot. Så får tornene vokse opp fritt, og kveler og dreper ditt åndelige
liv. Du
legger nok av de fleste av dine gamle synder, men lar de kjæreste syndene
være. Disse hemmelige syndene gir du nå gjerne en finere drakt og et
penere navn. --------------- Så vil vi ta for oss mer konkret selve frafallet. Her er det ikke tilfeldig
snubling og fall under vandringen, der et Guds barn i skrøpelighet «overrumples
av en eller annen synd», (Gal 6:1), vi skal snakke om. Frafallet
taler om det tragiske når
virkelig omvendte sjeler faller ut av nådestanden og inn i en åndelig død.
Noe Skriften viser med klare ord og eksempler. Kristus
taler om hvordan den onde ånd som er fart ut av et menneske, på ny søker
å innta det. Og hvordan den så tar med seg sju andre ånder som er verre
enn ham selv, og «de går inn og bor der. Og for det mennesket blir det
siste verre enn det første», Luk 11:24-26. Peter
taler om «dersom noen ved kunnskap om vår Herre og frelser Jesus Kristus
har unnflydd verdens urenhet, og så igjen blir innfanget av den og ligger
under for den, da er det siste blitt verre for dem enn det første», 2Pet
2:20-22. Paulus
taler om «de som en gang er blitt opplyst, som har smakt den himmelske
gave og har fått del i Den Hellige Ånd, og har smakt Guds gode ord og
den kommende verdens krefter, og så faller fra, de kan umulig igjen
fornyes til omvendelse, siden de på nytt korsfester Guds Sønn for seg og
gjør ham offentlig til spott», Heb 6:4-6. Se også 1Tim 1:19 flg., 2Tim
4:10, Fil v.24. Dette
ser vi gang på gang sørgelige eksempler på midt iblant oss. Vi ser
hvordan det skjer med en og annen i en liten troende flokk. Gjennom en tid
var de til glede både for himmel og jord, for Gud, for engler og for
mennesker. Det
er så Guds folk kunne gråte, når de møter dem igjen som frafalne,
totalt forvandlet og ugjenkjennelige. Der det før var vekkelsens alvor,
glede og fred i Herren, der viser nå en fryktelig død seg i
selvsikkerhet og verdslighet. Broderkjærligheten er slukt. Men
det er jo akkurat dette Skriften advarer så klart mot! Har den ikke
fortalt oss at vandringen gjennom livet er en uavlatelig kamp på liv og død?
At vi er i et fiendeland der vi stadig er omgitt av fiender på alle
kanter. Eller
er det kanskje bare en spøk når apostelen skildrer djevelen som «en brølende
løve som søker noen han kan oppsluke»? Nei,
det er ingen spøk når Kristus og apostlene i brennende nidkjærhet taler
om hvor nødvendig det er å «våke og be», «ikle seg hele Guds våpenrustning»,
«i tillegg til alt dette ta også troens skjold», «stride på den rette
måten», «vær tro inntil døden», - hvis vi skal få livets krone. Dette
er da et emne som både Ordet og erfaringen viser det er all grunn til å
ta inn over seg. For når frafallet er skjedd, er det tvilsomt om det kan
hjelpe med disse formaningene. 1.
Den som ikke hver dag lever av evangeliet, vil bli syk og dø Når en levende kristen faller fra og blir åndelig død, er dette ikke noe som plutselig skjer. Det
foregår først en utvikling på forskjellige veier og omveier. Det åndelige
livet tynes etter hvert ut gjennom en sykdom, som ofte kan være både følbar
og hard. Ånden arbeider og kjemper mot det onde. Sjelen uroes og lider i
selvbebreidelse og kval. Men
hvis sykdommen tiltar, så avtar omsider disse smertene. Så får det onde
utvikle seg uhindret. Og så inntreffer døden. En
annen måte det skjer på, er gjennom åndelig lettsindighet. Våpnene
blir lagt ned. Nådemidlene blir ikke brukt. Det er ikke lenger så nøye
med troen og de gode gjerningene. I begynnelsen på nådens vei var det så
om å gjøre å ta til seg av Ordet. Lese, høre, tale, skrive om Kristus,
om troen, om nåden, om kjærligheten og gode gjerninger. Tale med Gud i bønn,
og nyte hans legeme og blod ved nattverdsbordet. Men
etter noen år ble dette ikke lenger så om å gjøre. Da kom det andre gjøremål
som stod i veien for dette. Djevelen sørget for at alt det andre ble så
mye viktigere. Og fikk sjelen til å tenke at nå visste han jo det som
var nødvendig å vite. Nå kunne en visst en tid leve på dette og tro at
Gud ville nok holde livet oppe. Kan
djevelen føre oss bort fra Ordet, så kan han siden føre oss akkurat dit
han vil, og få oss til å tro hva som helst. Her er vi ved en «rundkjøring»
med alle mulige avveier, åndelige sykdomstilfeller og fall. Snart
ser en ikke flere synder hos seg selv enn dem fornuften dømmer. Snart
tror en ikke mer på nåden enn det en anser seg verdig til å tro. Men
fordi syndserkjennelsen nå holder på å dø ut, så har en trøst nok
likevel. Og så står vi snart igjen bare som det naturlige menneske. Til
den åndelige lettsindighet hører også det å ikke leve
etter Ordet og gi akt på Åndens
røst. I begynnelsen ville vi gjerne gjøre alt Herren befaler, og var
nøye med alle en kristens plikter. Selvsagt kunne vi ikke oppfylle alt,
men vi strevet så godt vi kunne, og så på hver éneste mangel og fall
som synd. Noe vi så ba Gud om forlatelse for, og om nåde og kraft til å
gjøre det bedre. Men
så begynner en selv å sette opp bestemte mål for hvor mye en kan og
skal gjøre. Alt det øvrige legger en bare bak seg og tenker ikke mer på
det. Når en så ikke strekker seg etter mer enn det en allerede gjør
eller greier, så blir det jo ikke lenger noe fall eller mangler å angre
på. Snart er en ganske god i sine egne øyne. All selvtilfredshet kommer
jo av likegyldighet, og av at vi skyver fra oss Guds hellighet, Guds buds åndelige
krav. Og
når et menneske er fornøyd med seg selv, ikke lenger kjenner på skyld
eller fall, hvor er da troen og det åndelige livet? Hva betyr da Kristus
for ham? Bare et drømmebilde, eller kanskje en helliggjører, men ikke en
forsvarer hos Faderen, 1Joh 2:1.
Kanskje en konge en skal bekjenne og opphøye. Men som ikke i hjertets dyp
er så viktig, så kjær og så uunnværlig som en som står for
Guds åsyn for vår skyld, og alltid er vår éneste rettferdighet. Kort
sagt: Frelseren og Forsoneren har mistet sitt rette og egentlige embete og
betydning for hjertet vårt. Han er ikke lenger hjertets sanne liv og trøst.
Nå er det bare noe vi har i vår innbilning og i munnen. Det er på denne
veien en kristen blir en fariseer. Men
denne lettsindigheten får også en annen tragisk følge; denne tomheten i
sjelen, likegyldigheten, søvnen og selvsikkerheten - som igjen åpner
alle porter for djevelen og hans følge. Der det ikke er noen kamp og noen
seiersfryd, ikke er noen synd, ingen nød, ingen bønn, ingen glede over nåden,
- der vi snart er «utlært» i vår kristendom. Det
er denne tilstanden Kristus sikter til, når han sier «huset er feid og
pyntet». Dit
søker nå djevelen. Han gir sjelen noe å være opptatt med i
lediggangen, og fyller opp tomheten med en eller annen avgud eller syndig
lyst. Men det holder han fram som noe særdeles behagelig og deilig - og
slett ikke farlig. Dette
smaker nå særdeles godt etter «fastetiden» - når det gamle var feid
ut, og alt bare var tomt. For menneskets hjerte er skapt slik at det
alltid må ha noe det er fylt av; en skatt. Hver
eneste levende kristen må jo anklage seg selv for mye åndelig
overfladiskhet og forsømmelser. Det er ikke noe Guds barn sukker så mye
over, som likegyldigheten og tregheten. Men
her kommer forskjellen inn mellom disse og de vi nå har vært opptatt
med: Den dypeste grunnen hos disse sistnevnte, kan dels bare være at de
savner den følelsesmessige gleden. Samtidig som de tross alt i daglig kamp
bruker våpnene og nådemidlene, og gjerne vil leve i tro og kjærlighet. Og
om en virkelig likegyldighet inntreffer, så lar de Herrens Ånd tukte og
vekke seg. De frykter selv. De begynner igjen å ta til seg av Ordet, og søker
hjelp hos Gud til en forandring. Det fører ikke til åndelig død. Djevelen har en spesiell makt til å fange en likegyldig sjel i avguders eller syndige lysters garn. For disse tingene bruker han som sine egne våpen. Og
da går han spesielt fram på denne måten: Først tenner han et sterkt
begjær i hjertet etter synden. Nærmest en besettende trang både i følelser
og fantasi etter dette. Og maler ut for hjertet hvor store gleder og
fordeler denne synden kan gi. Her
ville mang en kristen ikke kunne bestå, hvis ikke vår trofaste Herre bød
Satan vike fra oss og «gjøre både fristelsen og utgangen på den slik
at vi kan tåle den», 1Kor 10:13. Men
de som er likeglade, og kjenner sannheten men ikke frykter Herren og ikke
er redd for synden, de skal etter Guds hellige rettferdighet overgis til
fristeren, om det så medfører døden. Det
Paulus skriver i Rom 1:21,24, skal særlig ramme kristne: «For enda de
kjente Gud, æret eller takket de ham ikke som Gud. I stedet ble de tomme
i sine tanker, og deres uforstandige hjerter ble formørket.... Derfor
overgav også Gud dem i deres hjerters lyster til urenhet, til å vanære
sine legemer seg imellom». Dette
fullbyrdes til slutt ved djevelen gjennom det dødelige begjæret han har
sådd i følelser og fantasi hos menneskene. Nå formørker det også
forstanden og overbeviser sjelen om at synden
er ikke synd, og i alle fall ikke
så farlig. I
tillegg stiller alltid også andre opp og forsvarer synden. Og samme
kristne menneske som før rygget tilbake over at slikt kunne forsvares,
synes nå dette er både klokt og sant. Men så snart vi vender oss bort
fra sannheten og forsvarer synden, da har vi gitt opp. 3. Uskyldige ting kan bli avguder
Men der er andre begjær som dreper livet på en enda finere og mer ubemerket måte. Det er det som i seg selv bare skulle være noe uskyldig og godt, men som utvikler seg til å bli en avgud for hjertet, og dermed blir giften som dreper livet. Dette
skjer så snart hjertet ikke lenger har all sin trøst i Gud
og hans nåde. Og selv om saken i seg selv er uskyldig og god, blir
resultatet da akkurat det samme som om det var den uhyggeligste synd. Det
er en uskyldig ting å spise kjøtt. Men det var akkurat det uhemmede begjæret
etter kjøtt som gjorde at Israels barn forkastet Herren, og hvor mange
ble slått ned på det stedet som fikk navnet «grådighets graver», 4Mos
11:16-34. Det
er en uskyldig ting å ha eiendom, hustru og fedrift. Men når Kristus
taler om hva som kan holde sjeler tilbake fra Guds rike, er det akkurat
dette han nevner, Luk 14:18-24. Å elske sin far og mor er ikke bare
uskyldig. Det kreves til og med konkret i Guds bud. Men «den som elsker
far eller mor mer enn meg, kan
ikke være min disippel», sier Kristus. Kan altså ikke komme inn i Guds
rike. Når
et menneske lever i åndelig lettsindighet og selvsikkerhet, hvordan skal
det da kunne frykte for begjær som i seg selv er så uskyldig? Da
unnskylder en seg med at alle de hellige har hatt både eiendom, hustru og
fedrift. Men en tenker ikke på om ens egen trang etter å få dette, har
de rette motivene. Så inntar alt dette etter hvert både sjel og sinn, så
Gud og hans nåde blir ubetydelig. En
er ikke oppriktig nok overfor seg selv til å be Gud avdekke hvordan det
står til. Så ender det med at selv om en til og med kjenner
at en konkret er fanget av en avgud, kan en likevel ikke gjøre motstand.
Og vil egentlig heller ikke slippe sin kjærlighet til dette. Da ser det
ille ut med nådelivet. Og
her kjenner tusenkunstneren Satan
til hvordan han kan binde denne sjelen i sitt garn. Dels også innbille
dette stakkars mennesket at det aldri mer kan
bli fri. Og så ille kan det gå at dette mennesket i anger, gråt og
fortvilelse likevel må bekjenne: Jeg er nødt til å fortsette på denne
veien jeg har begynt, jeg kan ikke bryte med det. Det
er hjerteskjærende å oppleve slike tilfeller. Men det er ingen som
tenker at slik kan det ende, når bare en liten spire til dette blir sådd.
Når pengebegjæret fra først av begynte å arbeide med Judas, kunne han
aldri trodd det skulle ende med at han skulle forråde sin Frelser for
penger, og henge seg selv! Men dette er djevelens klare mål, selv når
han ganske forsiktig begynner en fristelse. Djevelen
bruker ikke bare «det som er i
verden», «kjødets lyst og
øynenes lyst», når han skal fange frelste sjeler. Han bruker også
mennesker som «er av verden», «denne verdens barn». Disse er djevelens villige
og trofaste tjenere til å skremme, true, forfølge og trøtte ut de
troende. Eller de lokker, smigrer og forfører dem på den måten. En
håndverker ble frelst. Han får se Guds nåde og trekker seg bort fra
urettferdighet og verdslighet. Men så merker han at en del tidligere
kunder trekker seg bort fra ham. Det slår ut i omsetningen og inntektene.
Snart holder han ikke lenger ut å bie på Herren, men kommer på den
tanken at han er nødt til å vinne tilbake vennskapet med verdens
mennesker. Så begynner han å skjule sin kristendom, oppføre seg mer lik
verden og holder seg borte fra slike kristne som verden ser ned på. Og
holder seg nå igjen mer og mer til slike som verden kan akseptere og tale
godt om, Luk 6:22,26. Kort
sagt: han begynner å oppføre seg slik at verdens mennesker ikke skal
mistenke ham for å være noe annet enn de, eller være for opptatt med
deres sjels tilstand. Han begynner så smått å gi etter, gjøre dem til
lags, delta i deres kretser og penere fornøyelser. Så
er verden igjen svært så vennlig og fornøyd med ham, og
leder ham snart dit den vil. Etter noen år kan han delta både med
drikk og spill, og gjøre hva om helst kjødet begjærer. Men
tro ikke at noen av dem sier rett ut: Jeg er for svak overfor verden. Nei,
denne sørgelige saken blir omkledd med prat om en
kristens frihet, ja, «rett og slett en kristens plikt
til å ikke skille seg ut fra
verden, hvis en skal kunne hjelpe
dem». For det skal alltid skje så forsiktig og pent at en ikke støter
eller forarger noen. Men
det skjer aldri at denne formen for kristendom noen gang blir en alvorlig
advarsel eller hjelp for verdens mennesker. Og så skjer det i stedet at
den frie og selvsikre verden tar makten med det forsiktige, religiøse
mennesket. Hvis
en nå ikke våkner opp og bryter av, «går ut og gråter bittert», men
bare fortsetter å «dra i fremmed åk med de vantro», så blir en bare
en trell under det åket. Den åndelige nådens kraft er forsvunnet.
Vennskapet med Gud er slutt - for «vennskap med verden er fiendskap mot
Gud», Jak 4:4. Og samfunnet med de troende er brutt, «Demas forlot meg,
fordi han fikk kjærlighet til den nåværende verden», 2Tim 4:10. Nå
unngår en også de personer og bøker som forkynner dommen over en slik
tilstand. Nå forherdes en mer og mer, som jo også er en del av selve frafallets
natur. «Dersom noen ved kunnskap om vår Herre og frelser Jesus Kristus
har unnflydd verdens urenhet, og så igjen blir innfanget av den og ligger
under for den, da er det siste blitt verre for dem enn det første», 2Pet
2:10 flg. Nå
er det tapt, alt et slikt menneske har erfart, gjort og lidd. Alt nådens
liv i Frelseren, all den kjærlighet det har fått oppleve fra ham. Alle
de fortrolige samtalene det har hatt med ham, all den forsmedelse det har
båret for hans skyld. Likevel
hadde dette mennesket hele tiden en trofast og mektig Frelser og en
ubegrenset nåde. Om det bare hadde holdt seg til ham i troen og bønnen,
brukt hans våpen og lyttet til hans røst. Så ikke huset var blitt
funnet feid, tomt og ledig. Da
hadde verken djevel, kjød eller verden kunnet overvinne ham. «Så legg
nettopp derfor all vinn på at dere i troen viser dyd, og i dyden skjønnsomhet»
- (og flere andre gudsfryktens dyder nevnes) - «for når disse ting
finnes hos dere og får vokse, viser de at dere ikke er uvirksomme eller
ufruktbare i kunnskapen om vår Herre Jesus Kristus. Vær derfor desto mer
ivrige, brødre, etter å gjøre deres kall og utvelgelse fast! For når
dere gjør dette, skal dere aldri noen gang snuble», 2Pet 1:5 flg. Nå kommer vi til frafallets og den åndelige dødens virkelige lønnganger, - noe alle kristne forstår, når det bare gjelder læren, men svært få kjenner gjennom erfaring. Det
vi har nevnt foran, som fører til frafall og død, kan tross alt
vanligvis sees så nogenlunde som det det er. Og det kan vi være med på er
farlige saker. Men de fallgrubene vi nå skal se på, har så bedragerisk
utseende at gudfryktige, alvorlige kristne i fristelsens time ofte rett og
slett bestreber seg på å gå inn i dem, - selv om det er strake veien
til fortapelse. Disse
dype, skjulte og hemmelige farene kan da heller ingen menneskeforstand
eller skarpsindighet forstå seg på. Det er bare
Guds ord, bare Guds åpenbarelse
i evangeliet, bare
nådens Ånd, og ofte bitre erfaringer som kan opplyse og overbevise
oss. Mens
det vi tidligere har nevnt nærmest fortoner seg for oss som svarte onde
ånder, ser tvert imot disse sistnevnte mer ut som lysets engler. Dette er
den breie, lyse og skjønne landeveien til fordømmelsen. Det er her de
gudfryktige, virkelig alvorlige kristne pleier å falle og fanges. Mens
det vi tidligere har nevnt, er de kalde og likegyldige, lettlivede
kristnes veier til fall. Den
egentlige kilden til denne hemmelige ondskapen er den dype, uendelige
egenrettferdighets-trangen som ligger i all menneskenatur. Eller kanskje først
og fremst den dype, adamittiske selviskheten. Hos en kristen slår det ut
i trang til selvsentrerthet og selvhellighet, eller til selv å skulle være
og ordne alt. Og hvis ikke Ordet får vekke og råde hos disse, ender det
med at man enten «igjen lar seg legge under trelldommens åk», Gal 5:1.
Eller går over i «selvvalgt gudsdyrkelse og ydmykhet», Kol 2:23. Nå
må vi straks tilføye at selvsagt er det ingen sann kristen som lever i
en så ren og evangelisk tro at han aldri skulle kunne angripes av trang
til egenrettferdighet. Men selv om en hundre ganger har lært og opplevd
dette forferdelige i seg, blir en likevel stadig fanget inn i det på ny før
en rekker å besinne seg. Dette
ligger så dypt i all menneskenatur, at den som ikke kjenner noe til
dette, må være helt og holdent låst fast i egenrettfer-dighetens snare. Og
inn på denne veien kan en svært så lett og fort komme, som apostelen
sier: «en liten surdeig syrer hele deigen», Gal 5:9. Og i Fil 3:7-9
viser han at han var selv så redd for denne fine snaren, at han intet
annet råd hadde å gi, enn tre ganger å gjenta at han anså sin beste
rettferdighet for tap og skrap. Og fjerde gangen sier han: «Ja, jeg akter
i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min Herre, er så
meget mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, jeg akter det for skrap,
for at jeg kan vinne Kristus og bli funnet i ham, ikke med min egen
rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved troen på
Kristus...» Med
dette viser apostelen at denne forførelsen ikke er å spøke med, og at
den som ikke anser dette for farlig, han er i sannhet alt inne i denne
faren. 5. Det er farlig å ville være sin egen helliggjører! Vi kan bli så opptatt av hva vi bør være og gjøre, at vi knapt har en tanke for Kristus og nåden i hjertet vårt. Djevelen innbiller oss til og med at det selvsagt er av bare nåde vi en gang er blitt rettferdige. Men at det så hver dag kommer an på om vi lever slik at vi beholder Guds velbehag. Eller at det nok er i orden med rettferdiggjørelsen. Men at vi nå må være spesielt opptatt med helliggjørelsen, og hvor vår egen virksomhet og kristelige aktivitet har avgjørende betydning, mens den enfoldige troen på Kristus ikke betyr noe, Kol 2:18-23. Så
er det jo samtidig slik at en åndelig fattig sjel ser mange feil og
mangler i sitt liv og sin helliggjørelse, og kan slett ikke bli fornøyd
med seg selv. Der dukker ofte djevelen opp. Gjennom ens egne tanker, eller
gjennom en umoden og egenrettferdig leder, sår han den tanken at disse
manglene er tegn på at en er på helt feil vei. Nå hjelper det ikke,
sier noen, om du så våker og ber. Du må inn på en helt ny vei, en helt
ny måte, hvis du skal kunne håpe på noen virkelig helliggjørelse. Da
er forførelsen og forvirringen stor! Det
faller en ikke inn at denne hjelpen ikke kan oppnåes på noen annen måte
enn i tro å feste blikket på Kristus. Og at det bare vil bli verre og
verre jo lenger vi vender oss fra ham til oss selv. Men
nei, en bare fortsetter, stirrer og tenker, strever og kjemper med sitt
eget hjerte. Men der har det aldri vært noen livsens kilde. Der er det
alltid bare død, usselhet og forgjengelighet. Og til Kristus, livets éneste
brønn, kan en slett ikke komme - så lenge det mangler så mye hos meg
selv - ! Nå ligger det i sakens natur at her vil bare mer og mer bli dødt.
Når grenen ikke lenger får saften fra vintreet, vil den jo tørke inn,
Joh 15:4,6. I
tillegg begynner loven igjen å herske i samvittigheten. For i samme grad
som troen avtar, tar loven over. Og loven har alltid samme tendens; så
fort den kommer inn i samvittigheten, vekker den bare opp synden til større
kraft og raseri, Rom 7:8 flg. Så blir elendigheten ennå større, og
sjelen trekker seg ennå lengere vekk fra den barnlige tilliten til
Frelseren. Og det er som regel en vei til trelldom og død. Ennå
verre blir forvillelsen når læren blir fordreid av skinnhellige lærere.
Da blir det ikke lenger bare følelsene, men også overbevisningen
som driver menneskene inn på egenrettferdighetens og
selvopptatthetens veier. Slik gikk det med galaterne. Falske apostler forførte
dem med «et annet evangelium» - «skjønt det ikke finnes noe annet -
det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge
Kristi evangelium», sier Paulus, Gal 1:6-7. De
ville slett ikke forvrenge Kristi evangelium, bare gjøre et nødvendig
tillegg, mente de. Men apostelen sier de dermed er blitt «forhekset». Og
at de uten å vite det på ny har korsfestet Kristus, Gal 3:1 (eldre
overs.). Det er tale om en ny vei, en ny måte å få mer Ånd og kraft på.
Men
både her og i Kol 2 viser Paulus at dette bare kan skje gjennom den
enfoldige troen på Kristus, gjennom å «holde fast ved ham som er hodet.
Fra ham er det jo legemet vokser Guds vekst, hjulpet og holdt sammen av
alle bånd og ledd», v.19. Og i Rom 6:14,22 sier samme apostel at den éneste
veien til helliggjørelse er å frigjøres
fra loven og leve på nåden. «Synden skal ikke få herske over dere»,
sier han, «for dere er ikke under loven, men under nåden», og «dere
har deres helligjørelse som frukt». Og
Kristus selv sier: «Dersom dere blir i meg, bærer dere mye frukt», - «Liksom
grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i
vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg»,
Joh 15. Dette
har ethvert levende Guds barn erfart. Det var bare ved troen og nåden en
fikk det nye livet, ble glad i Gud, forvandlet og skilt fra verdens og
sitt tidligere vesen, og villig til alt godt. Men
det er ingen som kjenner så sterkt på alle manglene hos seg selv, som en
kristen. Og så kommer djevelen eller et skinnhellig egenrettferdig
menneske og overbeviser ham om at det går ikke an å ha en så enfoldig
tro. Han må gjøre det og det, han må finne en bedre vei. Og hvem skulle
vel frykte for en slik hjelpsomhet, når det bare er spørsmål om å bli
mer og mer hellig og alvorlig. Og vi bør jo alle være mistenksomme
overfor vår egen vei - - - ! Så
begynner mange å søke en ny vei, et nytt liv. Men legg merke til at nå
duger det ikke lenger, det gamle livet. Det som Gud selv hadde skapt
ovenfra da de kom til troen, livet der de fikk gi opp seg selv og hadde
bare Kristus, men i ham sitt alt! Nå skal de søke en ny vei der de skal
bli mer hellige enn de er blitt på troens vei, en vei der de ikke skal ha
så mange fall, ikke være så fattige og elendige. Men
det kan også bli en annen utgang på dette. De kan også finne det de søker
- etter det de selv tror de mangler! Og da ender de opp i selvtilfredshet
og selvvalgt åndelighet. Dette
skjer når forbedringen går mindre dypt, bare er opptatt med det
utvortes. Og - merk! - når all oppmerksomhet konsentreres om ett eller
flere spesielle områder en har bestemt seg for å forbedre seg på, som
en så noenlunde kan oppfylle. Hvor så denne «innsatsen» som et «teppe»
skjuler all vår indre syndighet. På
denne måten har f.eks. munkelivet blitt et deilig sovekammer - og til
sist graven - for mang en vakt sjel. Dette forsøket på å helliggjøre
seg selv, er om mulig ennå mer tragisk enn det førstnevnte. Her er det
ennå mindre håp om noen forandring. For med sitt bedratte sinn føres en
bare lenger og lenger inn i selvtilfredshet og egenrettferdighet. 6.
Vi har rett til å skjule oss i Jesu fullbrakte verk når vi anklages for vantro, lunkenhet og synd Noen kommer inn på disse farlige retningene bare fordi de savner den følbare nåden. De tenker på hvordan de som nyfrelste så klart fikk åpenbart for seg Frelseren i hans lidelse. Og liksom fikk hvile ved hans hjerte, kjenne hans kjærlighet, og selv virkelig elske ham. Alt dette synes de nå de mangler, og derfor frykter de for at deres tro bare er død kunnskap. Nå
er de bare blitt opptatt med troen, hvordan
det står til med den. Så nå setter de alt inn på å få tilbake den
gamle følbare nåden og åpenbaringene. Troen er nå ikke lenger «overbevisning
om det en ikke ser», Heb 11:1; om det de har i
ham, det han har utrettet for oss, den
rettferdighet han kjøpte til oss med sitt blod. Også
av slikt arbeid blir det dårlige frukter, en stadig utmattelse, og til
sist død. Mest
følbar blir troslivets dødskamp i disse retningene dersom en kristen har
vært så ulykkelig å falle i åpenbar synd. Akkurat som våre første
fedre gjemte seg for Gud i hagen, slik gjør da også vi, 1Mos 3. En kan
ikke straks, så naken og syndig en da står, - føler vi - komme fram for
Gud, be og tro. En holder seg på avstand fra Herren. Dette
er noe som ligger i alles natur, og som skjer med hver éneste kristen.
Men dersom dette bare sitter i følelsene,
vil det kunne overvinnes ved ordet om Kristi grenseløse nåde. Av
og til skjer det nok at et slikt menneske tenker: «Jeg er en frafallen,
jeg må ha en helt ny omvendelse» - og tenker seg da dette som noe veldig
markert, med en følbar og dyp anger som kan svare til syndens gru. Han
venter da en følbar forvissning om Guds nåde, og en forbedring i livet -
som skal overbevise Gud om at angeren har vært sann. Og, legg merke til:
Dette skal alt sammen skje før han kan tro - ! Før han kan gå fram til nådestolen! Men
det skjer ikke slik. Det kommer ikke, det de venter på. Tvert imot
opplever de det motsatte. For angeren over synden kjenner en aldri så
bittert når en holder seg på avstand fra Gud, som når en kommer med
synden til ham og ber om å få og tro hans nåde. Dessuten er angeren noe
en kristen aldri finner dyp nok hos seg selv. Når
et menneske holder seg på avstand fra Gud, blir hjertet bare kaldere og
kaldere. Angeren blir mindre og mindre følbar, - men i samme grad blir vi
bare mer og mer sky overfor Gud. Samtidig uteblir den forbedringen vi
hadde ventet i vårt eget liv. Det onde blir bare sterkere i oss, og
kraften til å kjempe imot blir stadig mindre. Ved at en har forlatt
livets kilde, og loven har trengt seg inn i stedet, vokser det opp en ny nød,
som er verre enn fallet som skjedde; synden begynner på ny å livne til i
begjæret. Og
så begynner det stakkars mennesket å ta skritt etter skritt bakover,
lenger og lenger vekk fra sin Frelser. Det
begynner så fint å ganske svakt følge fornuftens, følelsenes og
djevelens innspill: «Skal du, så uren som du er, bli noen
ny-testamentlig prest? Nei, det må først bli slutt på synden!» o.s.v.
Det er en holdning en har i beste mening. En kaller det for å «være
alvorlig», «varsomhet», eller å «ikke tro for snart eller for mye».
Og en slik varsomhet kan da ingen anse for farlig? Men
resultatet blir, som nevnt, det Paulus sier: «Dere er skilt fra Kristus,
dere som vil bli rettferdiggjort ved loven, dere er falt ut av nåden»,
Gal 5:4. Og dette gjelder i begge retningene vi nå har omtalt. Vår egen
rettferdighet og Kristi rettferdighet kan ikke regjere samtidig i vår
samvittighet. «For den som holder seg til gjerninger blir ikke lønnen
tilregnet som nåde, men som fortjeneste», Rom 4:4. Men
vi vil nevne ennå en stor, bred og stupbratt vei til frafall og død, som
det ikke finnes sterke nok ord til å beskrive. Det er det
åndelige hovmodet. På
denne veien faller de som ingen av de andre veiene var i stand til å
felle; de store og sterke, de vellykkede kristne. Disse som ikke verken
syndig lyst, verden, vantro eller villfarelser greide å forføre. Bare
hovmodet greier å føre mange av disse i de dypeste, mest grufulle fall.
Skriften sier at «Gud står de stolte imot», -
«de første skal bli de siste», 1Pet 5:5, Mat 20:16. Dette
ser vi så mange sørgelige eksempler på. En ser hvordan de største
hellige fryktet for dette, og altså med stor grunn. Hva var vel grunnen
til Sauls fall? Hvorfor lot vel Gud David falle? Og hvordan falt ikke noen
av Paulus’ disipler! ------------- Til
slutt må vi ennå en gang huske at hver
éneste kristen fristes og føres mer eller mindre på alle disse
frafallets veier. Alle
får kjenne, mer enn de gjerne vil, på åndelig lettsindighet, synden og
verden, egenrettferdighet, trellesinn eller hovmod. Alt
avhenger av hvor hver enkelt til sist stanser. Hvordan det går med vårt
sinn, med ånden. Om
vi blir i synden, avguderiet eller i verdslighet. Fortsetter i det og ikke
vil la oss advare, ikke tenker på å slutte med det, men bare forsvarer
det. Eller
tvert imot lider, kjemper og ber for å komme ut av det. Og derfor alltid
på ny kommer tilbake gjennom nåden og fortsetter vandringen med Kristus.
Eller om en fortsetter på egenrettferdighetens vei. Dette
er altså forskjellen; det kommer an på hva
som får overtaket, hva som regjerer. Paulus
sier: «Vet dere ikke, at når dere byr dere fram for å lyde noen som
tjenere, så er dere dermed tjenere under den som dere lyder. Dere blir
enten tjenere under synden til død, eller under lydigheten til
rettferdighet», Rom 6:16. |