.
C. O. Rosenius
.
I Åndens helliggjørelse
.
Tilbake
I
Apg 19 leser vi at i Efesus fant Paulus noen disipler og
spurte dem: «Fikk dere Den Hellige Ånd da dere kom til troen?» De
svarte: «Vi har ikke en gang hørt at det finnes en Hellig Ånd». Han
sa da: «Hvilken dåp ble dere da døpt med?» De sa: «Med Johannes’
dåp». Da begynte Paulus å forklare Johannes’ dåp for dem. Den var
en omvendelsens dåp (v.4) «til den tro som skulle komme, ble åpenbart»,
Gal 3:23-24. Selve
troen var noe de manglet. Den var ennå ikke født i hjertet deres.
Og grunnen var at de ikke hadde fått Den Hellige Ånd. Men da han hadde
undervist dem om troen på Jesus, og lagt hendene sine på dem, fikk de
Den Hellige Ånd. Det
var sannelig noe vi ikke skulle ha ventet, at disse disiplene ikke hadde
fått Den Hellige Ånd, enda de var jo døpt med Johannes’ dåp til
omvendelse. Gud hadde sendt ham i forveien for Kristus for å «berede
vei», og knuse menneskenes steinhjerter gjennom sin forkynnelse om at
de måtte straks omvende seg. At de så var døpt med Johannes’ dåp,
betyr at de hadde tatt imot den Åndens forkynnelse Johannes bar fram,
og hadde latt seg døpe til denne omvendelsen. Men
denne omvendelsen kunne aldri gi liv, trøst, fred og fryd, et nytt
hjerte, Åndens nye sinnelag og kraft. Dette skulle Kristus utrette
gjennom sin nådeforkynnelse. Døperen Johannes pleide si det slik: «Jeg
døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, skal
døpe dere med Den Hellige Ånd», Mat 3, Mark 1, Luk 3, Joh 1. Det
å bare være døpt med Johannes’ dåp, betyr altså å leve på
omvendelsens og forbedringens vei, men uten å ha fått forlatelsens
store trøst og glede i Kristus. Da går du med denne holdningen: Å,
bare jeg kunne være, kunne gjøre, kunne kjempe, våke og be som jeg
burde - ! Du
har ennå ikke fått det sinn som sier: Å, det er bare det Kristus er,
det Kristus har gjort, det Kristus har stridd, har bedt, har utrettet -
- som holder. Og det er nok for meg. «Jeg døde», jeg kom skammelig til kort med
min omvendelse og forbedring. Men tenk, jeg fikk alt på én gang i «ham
som elsket meg og gav seg selv for meg». Og «det liv jeg nå lever i
kjødet (d.v.s. her på jorden), det lever jeg i troen på Guds Sønn»,
Gal 2:19-20. Det
er fint å se her hvordan disse disiplene lot seg undervise av Paulus om
hva de manglet, og ikke bare avviste det han sa. Derfor ble da dette
virkelig en stor gledens dag for dem. Sannsynligvis har de aldri ant at
de manglet noe, at det ennå måtte skje noe stort og herlig med dem. Jo
visst er vi døpt til Kristus, og har alle hørt at Den Hellige Ånd er
kommet. Men vi ser jo rett for øynene våre at de fleste ikke vet mer
om Den Hellige Ånd bor i dem, og Åndens sanne verk, enn disse som
aldri hadde hørt at det var noen Hellig Ånd. For
dem som ikke kjenner og sørger over at de ikke har Den Hellige Ånd, er
dette vi her snakker om, hard tale. Noen
har nok opplevd en viss oppvekking og herlige følelser. Men de har
etter hvert mistet omvendelsens årvåkenhet. Nå har de alt sammen bare
i munnen, i kristelige ord og vendinger, som ikke betyr noe som helst
for hjertet deres. De har ingen fryktens ånd, ingen nød for å være
oppriktig, ingen redsel for hjertets falskhet og syndens bedrag. De kan
delta i verdslig selvopptatthet, som Ånden pleier å tukte ærlige
sjeler for, men som de nå i stedet unnskylder og forsvarer. De
kan nok tale fint om troen og nåden. Men når denne troen ikke skaper
verken glede, kraft eller en ny trang, så viser det seg jo at de i
virkeligheten ikke har verken troen eller Ånden. Så
er der noen som med en våken samvittighet kjenner og erkjenner sin
fordervelse og avmakt. De ser ondskapen i seg, og vil gjerne bli kvitt
den. Men de er fullstendig avmektige i sin omvendelse. Der er ingen
Hellig Ånd, ingen overnaturlig kraft og ingen fred. Altså ingen ting
som vitner om at Ånden bor i dem, og om den sanne helliggjørelsen. De
vil mye. Vil våke, be,
kjempe, elske. Men alt stopper bare med viljen, beslutninger og gode
forsetter. Der er bare avmakt og død. De
vil så inderlig angre synden.
Men kjenner bare på hardhet, hykleri og lettsindighet. De vil
elske Gud, men kjenner bare en forferdelig lunkenhet overfor ham. Og
elsker i stedet andre ting. De vil
be. Men får det ikke til. Bønnen blir tørr, kort, kraftløs og
hyklersk. De vil våke og kjempe
mot synden. Men sukker i stedet: Jeg er så fryktelig lettsindig at
jeg synder så snart fristelsen kommer. Syndens
forderv hersker i dem. De ligger under for de gamle skjødesyndene. Noen
dager går det riktig nok bedre for dem. Og de begynner å håpe at
seieren er vunnet. Men så raser hele deres pene kristelighet sammen.
Alt er like uhyggelig som før, eller enda verre. De synger på slike
sanger:
Disse
menneskene ligger sunket ned i Jordans kalde vann. I «Johannes’ dåp
til omvendelse». Der er tilstanden så ynkelig. Og
slike tilstander kan også komme til levende Guds barn etter at de en
tid har levd i troens frihet. Igjen kan de la seg fange av trelldommens
åk, og synke ned i et lovisk sinn. Da har loven igjen samme oppgave som
før de kom til troen; å vekke opp synden og åpenbare avmakten. Men
disse som har fått troens liv, og som bare under anfektelse mister Åndens
seirende kraft, de skulle jo fra egen erfaring kjenne til det som kan
hjelpe dem til igjen å få Åndens liv og fred. Og de som aldri har
smakt troens sanne fred og kraft, bør jo av denne elendige tilstanden
innse at de ikke har fått Ånden. For
Skriften sier jo: «Der Herrens Ånd er, der er frihet», «Åndens attrå
er liv og fred», «Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred...», «Alt
det som er født av Gud, seirer over verden», 2Kor 3:17, Rom 8:6, Gal
5:22, 1Joh 5:4. Hvordan
skulle det kunne skje at jeg har Den Hellige Ånd i hjertet, uten at den
virket noe som helst? Er jeg ikke da fremdeles bare en slave og fredløs
sjel som er fremmed for Frelseren? Men
så spør da også en sjel som oppriktig innser dette, i virkelig alvor: 2.
Hvordan får jeg Den Hellige Ånd? Her svarer de fleste: Ved bønn! Og dette er vel og bra. Men tusen urolige og engstelige mennesker sier da at «jeg har bedt dag og natt om Den Hellige Ånd og dens frukter; kjærlighet, glede og fred. Men fremdeles står jeg på samme sted, enda jeg har søkt i mange år. Jeg mangler alt som hører med til en sann helliggjørelse». Hva
kan feilen være her? Gud brenner av kjærlighet, og vil så inderlig
gjerne gi Den Hellige Ånd til alle dem som ber ham. Men han verken kan
eller vil gi Ånden på noen annen måte enn den han har vist oss i
Ordet. Hele
Skriften og all erfaring viser at vi får ikke Ånden uansett hva vi
foretar oss. Johannes’ dåp er vel god. Bønn er også bra. Omvendelse
og alvor...., alt dette er godt. Men om en så arbeider med dette i førti
år, vil en fortsatt være uten Ånd og liv dersom ikke noe annet skjer. Hør
hva det er Paulus sier til galaterne: «Bare dette vil jeg få vite av
dere: Var det ved lovgjerninger dere fikk Ånden, eller ved å høre
evangeliet forkynt, som skaper troen?» Gal 3:2. Her
er hemmeligheten med hvordan vi får Ånden: Ved å høre evangeliet
forkynt, som skaper troen! Eller som det egentlig heter: Troens hørelse!
Slik er det Paulus lærer. Og her tar han galaterne selv til vitner,
og tvinger dem til å erkjenne det de selv har erfart. Nå
har de blitt forført av falske profeter til å søke rettferdighet og
helliggjørelse gjennom loven. Av egen bitter erfaring burde de vite at
så lenge de strevde under loven med det de selv kunne prestere, fikk de
aldri Ånden. Men så snart de hørte og tok imot forkynnelsen om Guds
store nåde i Kristus, og om troen, fikk de Den Hellige Ånd. Vi
har sett at slik gikk det med disiplene i Efesus, Apg 19. Vi finner også
et rikt vitnesbyrd om det samme i Apg 10. Der hører vi om Kornelius at
«han var en from mann og fryktet Gud med hele sitt hus. Han gav mange
almisser til folket og bad alltid til Gud». Likevel kunne han ikke
komme inn i Guds rike før det ble sendt bud etter Peter, og han kom og
forkynte Kristus for ham. Men da dette skjedde, og ordene om at «hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn»
kom inn i ører og hjerter, da, står det, «falt
Den Hellige Ånd på alle dem som hørte ordet». Er
ikke dette tydelig nok tale? Skal vi ennå bare stampe mot brodden for
å holde på egne meninger? Her bekrefter både Skriften og erfaringen
at Ånden og helliggjørelsen får vi bare «ved troens hørelse». Og
det skjer ikke ved at vi skal gjøre
noe som helst. Men ved at
vi hører evangeliet om Guds Sønn forkynt. Når Ånden åpenbarer
dette budskapet om uforskyldt nåde, overbeviser og inntar det selv
hjertet vårt. Å,
for et knusende slag dette er mot vår elendige, stolte og selvgode
natur. Her kan du selv ikke utrette noe som helst. Vil du ha Den Hellige
Ånd og bli hellig, må du bli stille. Du må erfare og erkjenne at du
er død og ikke kan utrette noe som helst. Nå
må du bare høre hva en annen
har gjort. Og bare gjennom dette å høre,
stille og passivt, og motta frelsens gave,
miskunnhet og forlatelse, skal du få liv. Da får du Den Hellige Ånd
med alle Åndens frukter, kjærlighet, glede, fred..... Men
vil du ikke høre på dette, så må du bare gå. Du kan fortsette å prøve
deg både i ti og tjue år med å våke, kjempe og be. La oss så se om
du får Den Hellige Ånd på denne måten! Du
kommer til å vansmekte tusen ganger i vantroens ørken, og finne din død
der, hvis du tror du kan få Ånden og dens liv med kjærlighet, glede,
fred og kraft på lovens vei. Hånden og tungen kan du nok tvinge, og holde vekk fra
syndige ord og gjerninger. Men her taler vi om helliggjørelsen, om
hjertet og hjertets helliggjørelse. Og
hjertet kan ikke noe menneske tvinge. Hjertet går sin egen vei, og blir
alltid det samme, uansett hvor mye en forsøker å bearbeide det. Det
jeg elsker, det elsker jeg, selv om jeg sier til meg selv: Dette må du
ikke elske! Ja, selv om Gud selv forbyr det. Og
det som jeg ikke elsker, det kan jeg ikke tvinges til å elske, selv om
Gud selv sier jeg skal elske det. Når Gud sier jeg skal gjøre det, kan
jeg nok ønske at jeg kunne elske det. Jeg kan også si: Ja, jeg vil være
lydig, jeg vil elske. Men fremdeles elsker jeg ikke. Hjertet kan ikke
tvinges. Her
må vi bare stemme i med sangeren:
Dette
blir helt tydelig når vi tenker på hva Åndens frukt er. Mange taler,
tenker og drømmer om helliggjørelsen og Ånden, uten å vite hva Åndens
verk er. Det blir bare en drøm og en anelse for dem, ingen virkelighet.
Åndens
første frukt er kjærlighet. Kjærlighet er den eneste rette kilde for
all helliggjørelse og alle gode gjerninger. Og den kan en ikke få
gjennom gode forsetter, alvor, bud, lov, kamp eller strid. Men Kristus
forklarer hvordan vi får den. I Luk 7:36-50 sier han at denne kjærligheten
skapes når Gud forlater syndene og vi mottar Guds miskunnhet. Den som
mye forlates, elsker mye. Den som mindre forlates, elsker mindre. «En
pengeutlåner hadde to skyldnere. Den ene skyldte ham fem hundre
denarer, den andre femti.... Men da de ikke hadde noe å betale med,
ettergav han dem begge gjelden. Hvem av dem vil elske ham mest?», Luk
7:41 flg. Fariseeren
Simon innser at den som hadde fått mest ettergitt, ville elske ham
mest. Så bruker Jesus dette overfor ham: Du, Simon, er så åpen at du
tar ikke anstøt av meg, som de andre fariseerne gjør. Du innbyr meg
til å spise hos deg. Men, Simon, - denne kvinnen, denne store
synderinnen, hun bader mine føtter med sine kjærlighetstårer og tørker
dem med sitt hår, og kan ikke holde opp med å kysse føttene mine. Du,
derimot, har ikke en gang gitt meg vann til å vaske føttene mine i.
Enda hun er en stor synder, og du en stor og hellig person, så er det
likevel henne som har Den Hellige Ånd - og du har den ikke. Hun har Åndens
frukter, og du har lovgjerninger. Så er da hun en sann hellig, og du en
falsk. Slik
blir altså kjærligheten født:
Den som mye forlates, elsker mye. Den éneste måten kjærligheten kan
bli tent i hjertene til Adams barn, er at Gud forlater dem alt det de
har gjort. Da elsker de ham. Se Jer 31:31-34. Dette
gjelder også de andre Åndens frukter. En sann glede, en virkelig fred
i Gud, en indre hjertets godhet, - det kan ikke noe menneske ta seg til.
Alt Åndens verk får jeg på den måten at jeg som en synder, før
jeg er blitt hellig, blir benådet og møter Frelserens grenseløse
kjærlighet. Slik det skjedde med synderinnen. Men
her tenker så noen: «Selvsagt tror jeg på Kristus - som så mange
andre. Så det er nok i orden med troen. Det er i selve livet mitt det
svikter». Med den holdningen viser de bare at de ikke har noe som helst
begrep om hva troen på Kristus er.
De
mener de tror på Kristus, når de tror det er sant alt det som står
skrevet om Kristus. Og så ser de på alt han har lidd for oss, som noe
de ikke behøver tenke så mye mer på. De er hele tiden bare opptatt av
- og har all sin oppmerksomhet rettet mot - seg
selv. Derfor
har de trøst når alt går greit i livet. Men har de gjort en eller
annen grov synd, søker de til anger, bot og bønn. Bevisst eller
ubevisst er dette veien for dem til å få nåde og fred med Gud. Men
dette betyr at de i hjertets innerste bare tror på seg selv, samtidig
som de både med forstanden og munnen taler som Guds ord. Den
som virkelig tror på Kristus, har hele sin sjels oppmerksomhet rettet på
ham. Han har sitt blikk festet på Kristus, og har all sin trøst og
glede i ham. En rett kristen har nemlig gitt opp seg selv og alt sitt
arbeid, og lært å se på det som søppel og skrap. Han har nå sitt
alt i Kristus, virkelig sitt alt, både sin rettferdighet og sin
helliggjørelse. Men
da jeg lærte å kjenne Frelseren, og fikk troen på hans nåde og løfter
om syndenes forlatelse, da fikk jeg en forunderlig lyst og kraft til det
gode. Jeg fikk en kjærlighet og glede som gjorde at det som før var
tungt, nå gikk som av seg selv. Og stadig får jeg erfare på ny at når
jeg fanges i loviskhet, blir jeg kald og svak. Men når jeg får fred i
Kristus, får jeg en ny lyst og kraft til det gode. Her
ser vi hvor langt vekk fra sannheten og fra erfaringen om den sanne
troens kraft, de må være som mener at den enkle troen på Kristus er
skadelig for helliggjørelsen! Et
sant troende menneske kjenner ingen annen vei til helliggjørelse, enn
å søke å få Den Hellige Ånd. Og det er ingen annen vei til å få
Ånden, enn ved stille å høre evangeliet om Guds Sønns fullbrakte verk forkynt! En
evangelisk predikant ble en gang spurt hvorfor han prekte så mye om
Kristus, og så lite om helliggjørelsen. Han svarte: «Fordi jeg ikke
vet noen bedre måte å forkynne helliggjørelse på, eller rettere; til
å skape helliggjørelse, enn
den samme forkynnelsen som skaper og opprettholder troen. Når jeg
derimot forkynner loven, tenker jeg aldri at dette skal virke helliggjørelse,
men syndenød. Og når jeg forkynner formaningens ord, er målet med det
bare å kalle til virksomhet en helliggjørelse som alt finnes hos Guds
barn. Vil
jeg virke helliggjørelse, da forkynner jeg ham
som Gud gav for våre synder, og som også er
blitt vår helliggjørelse. Jeg tror nemlig, og har erfart,
sannheten i at «nå er vi løsgjort fra loven, døde fra den... så vi
kan bære frukt for Gud.... og tjene i Åndens nye vesen, og ikke i
bokstavens gamle vesen», Rom 7:4,6. Og
akkurat så mye godt som det ved
Ånden strømmer til deg av den store nåden, av troen, av gleden og
av kjærligheten, så mye sann helliggjørelse har du. Alt
godt som vi gjør, drevet av lovens krav, er ingen helliggjørelse. Det
er ikke noen god gjerning, men «lovgjerninger», i Guds øyne. Og alle,
alle de som bygger på lovgjerninger, er under forbannelse! Gal 3:10. Men hvordan kan vi så vite at vi har Den Hellige Ånd? Paulus sier: «Kjenner dere ikke dere selv at Kristus Jesus er i dere?», 2Kor 13:5. Kjenner dere ikke at han skaper det i dere som Skriften sier han vil gjøre? Det
vil for det første bety at du en gang fikk nytt lys over loven, så du
begynte å søke frelse. Og nytt lys over evangeliet, så du begynte å
hungre og tørste etter den store nåden. Ja, du fikk din fred og glede
i Jesus, og fikk et nytt sinn, et nytt liv - og et «nytt språk». Det
betyr videre at du hver dag ønsker å leve i Kristus. Du kjenner dine
synder og feil, slik at du ikke kan leve uten å bli overbevist om
Frelserens nåde. Du pleier også å få denne trøsten, og får sammen
med den en tillitsfull ånd som roper: Abba, Far! Luther
sier: «Du kan kjenne hos deg selv om du i nød og angst får trøst i
evangeliet. Og med det får fred midt i tvil og forskrekkelse. Så
hjertet ditt får hvile i at Gud er nådig mot deg, og du får
frimodighet til å påkalle ham og vente på hjelp fra ham! Dette er det
rette vitnesbyrdet i ditt indre. På det kan du merke at Den Hellige Ånd
virker i deg». Og
videre sier han: «Den som merker at han som regel har lyst og kjærlighet
til Guds ord, så han gjerne hører, taler, tenker og skriver om
Kristus, han skal vite at slikt så visst ikke er en frukt av
menneskelig vilje eller fornuft. Men at det er Den Hellige Ånds gave.
Derimot kan en være sikker på at djevelen bor der hvor en skyr og
hater Guds ord». Det
finnes ingen større ære og herlighet på jorden enn å ha Guds Ånd
boende i hjertet. Lite av denne herlighet er nok synlig for menneskenes
øyne. Men et troende hjerte er en slik helligdom at «en burde reise
seg og bukke bare for skyggen av et slikt menneske». Ja,
tenk for en ære og nåde at samme ånd bor i oss som i Gud! Da må
visst Gud kjenne godt til alt som tynger oss, når hans egen Ånd bor i
oss. I
dette ligger samtidig en alvorlig advarsel mot alt lettsindig og syndig
vesen som kan vanhellige det legeme og de lemmer som er Åndens tempel.
En kristen må alltid huske på hva for en høy gjest som bor i ham, så
han ikke bedrøver og driver bort Den Hellige Ånd gjennom ugudelighet
og ulydighet. «Vet
dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere? Dersom
noen ødelegger Guds tempel, da skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel
er hellig, og det er dere», 1Kor 3:16-17, 6:15-20, 2Kor 6:16. Ja,
bare det å bli opptatt med mange tomme tanker og ord omkring
bagateller, må vi vokte oss for. For da vender vi ryggen til
herlighetens Herre, som en i stedet kunne ha samfunn og være opptatt
med i sitt sinn. «Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg», Ef 4:30. Måtte
alle kristne i denne farlige tiden ikke glemme å be inderlig om Den
Hellige Ånd, for seg selv og for hele Guds menighet! |