Andre del 16 til 31 mars Dato 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
16.
mars Min
sjel venter på Herren, mer enn vekterne venter på morgenen, ja, mer
enn vekterne på morgenen.
Sal 130:6. Der er enkelte klare kjennetegn på Guds barn. Først og fremst at de har fått barnekårets Ånd, som roper: «Abba, Far!». «Barnekårets Ånd» er Den Hellige Ånd. Den har alle som har fått del i utvelgelsen i Kristus før verdens grunnvoll ble lagt. Så er det mange som ikke synes de alltid kan tale så fortrolig og åpent med ham som dette Abbaropet uttrykker. Anfektelse og avmakt holder dem ofte tilbake. Men da kommer det andre kjennetegnet på Guds barn klart fram: De har alltid en lengsel etter et nærmere, mer inderlig forhold til ham; de venter på Herren. Frelseren,
hans nåde, og samfunnet med ham
er det de aller mest lengter etter i hjertet sitt. Dette sukket
etter --- dette at de venter
på Herren, er det nye menneskets åndedrag. Og
Herren lar heller ikke sine venner vente forgjeves i sine sukk etter
ham. Selv sier han at: «Den som elsker meg, skal bli elsket av min
Far. Vi skal komme til ham,
og vi skal ha vår bolig hos ham». Men tro ikke at du alltid skal se og oppleve at han er nær. Det er tvert imot et hovedtrekk i måten han fører oss på, at han skjuler seg selv, og lar alt slags ondt bli synlig og følbart for hans barn. Vi kjenner på synd og avmakt og djevelens grusomme angrep. Vi opplever det som om Frelseren er tusen mil borte, og at det bare er onde ånder som har oss i sin vold, - i tillegg til vår egen og verdens ondskap. Da
sukker Sions datter: «Herren har forlatt meg, min Herre har glemt
meg». Da går bruden i nattemørket og leter etter ham som hennes sjel
har kjær. Da står Maria ved den tomme graven og gråter over at hennes
Herre er borte. Det er dette Herren selv omtaler som en
liten stund. Han sier. «Om en liten stund skal dere ikke se
meg lenger. Dere skal gråte og klage». Merk
deg nå, og glem det aldri, at dette
nettopp er en del av hvordan Herren fører oss, når han så
markert skjuler seg for oss. Og at det slett ikke kommer til å
oppleves som om det
bare er en liten stund
han skjuler seg. Men tvert imot som om han har gitt deg opp for alltid.
Som om det bare
er en rettferdig følge av en eller annen synd eller utroskap fra
din side. Hvis
du ikke opplevde
det slik, da var det jo ingen virkelig prøvelse. Men nå er det nettopp
det som er selve målet med dette; at det skal være en alvorlig øvelse
for din tro, din bønn og din venting på Herren. Men like så sikkert som Gud selv forsikrer overfor Sion: «Et øyeblikk skjulte jeg mitt åsyn for deg. Men med evig miskunn skal jeg forbarme meg over deg». Og like så sikkert som at Kristus ikke for alltid kunne bli borte for Maria som stod gråtende ved graven, eller for de to disiplene på vei til Emmaus, som trodde de hadde mistet ham. Like så sikkert er det at ikke en eneste sjel som i våre dager venter på Herren og roper til ham dag og natt, skal bli til skamme. Nei, det ville stri fullstendig mot Guds eget vesen. Riktignok
fører Gud sine barn underlig.
Men alltid med en evig
trofasthet. Det får være som det vil med din synd og hele
din tilstand - bare ditt hjerte venter på Herren. Om du så ikke kan få fram en éneste bønn
over leppene dine, - bare i hjertets avmakt, men med usigelige sukk
venter på Herren.
Da kan han umulig bli borte for deg. Se bare vår Herre Kristi egne og klare løfter nettopp om dette, når han i Luk 18 taler om «den urettferdige dommeren». Og i Luk 11, der Herren taler om en mann som midt på natten kommer til naboen, som har stengt døren, for å be om å få låne et brød. Med disse lignelsene vil Kristus tvinge oss til å innse at det ikke er mulig for hans hjerte å nekte hjelp til en sjel som er i nød. Men det kreves at du over lengre tid bare tror hans ord. For det hører med til prøvelsen at det skal kjennes og synes som om alt var forgjeves. Ja, det er selve målet med prøvelsen; at troen skal oppøves. Men
denne øvelse i troen har vi likevel ennå sterkere når vi ingen
ting opplever av det åndelige livet, verken sorg eller trøst,
verken synd eller nåde. Bare en umåtelig stillhet og tørke i sjelen
får oss til å frykte for at hele vårt åndelige liv er sluknet, at
det er dødens stillhet vi opplever. For
oppriktige og våkne sjeler kan denne stillheten, tomheten og avmakten
bli den aller verste prøvelsen. Men samtidig er akkurat denne frykten
for en hemmelig død det sterkeste både beviset og midlet mot denne
faren. De derimot som aldri frykter for sin åndelige tilstand, har
virkelig grunn til å frykte. Hvor
underlig enn Herren fører oss, så vil han likevel ikke
for alltid skjule seg. «De som venter på Herren får ny kraft»,
og får også innimellom se hans herlighet. Da fylles de av en usigelig
og salig undring over at den levende Gud også kan være så nær, han
som er så underlig, men alltid så trofast. Når de gjennom langvarige prøvelser til slutt begynner å tro de fullstendig er glemt av Herren, da gir han dem helt uventet så sterke bevis på sin nåde. Da bryter de ut, som Daniel, da han fikk sendt mat inn til seg i løvehulen: «Herre, min Gud, du tenker altså ennå på meg! Jeg trodde du hadde glemt meg»*. Nå får den prøvede sjelen virkelig smake Guds godhet og herlighet, ja, noe av «den kommende verdens krefter». Og med David vil han takke Gud også for at hans sjel ble nedbøyet. *
Slik det står gjengitt i «Tillegg til Daniels bok» 14:38 (De apokryfiske
bøker).
17. mars Bli også dere, som levende steiner, bygd opp til et åndelig hus, et hellig presteskap, til å bære fram åndelige offer, som er til behag for Gud ved Jesus Kristus. 1Pet 2:5. Måtte vi tenke grundig over dette; at det virkelig er til Guds inderlige velbehag når et Guds barn i kjærlighet og takknemlighet for hans store barmhjertighet ofrer sitt legeme til ham. Det vil si gir ham hele seg selv, med sin villige tjeneste og sin forsakelse av kjødets lyster. Men skjer ikke dette i tro og kjærlighet, men bare for å oppnå noe hos Gud, da er alt sammen bare et Kainsoffer som ikke er til behag for Gud. For «uten tro er det umulig å være til behag for Gud». Ofrer
vi derimot noe i tro på Kristus, i takknemlighet for Guds store nåde,
da er det alltid velbehagelig for ham. Selv om det bare er så lite
som «et glass kaldt vann». Dette burde virkelig oppmuntre oss til
en slik offertjeneste. Men
her er vår inngrodde vantro en stor hindring. Omsider lærer vi at
ikke noe som helst av vårt eget kan bestå innfor Gud. At synden henger
ved alt det vi gjør. Men da får vi lett den holdningen at det ikke
er noen ting som er til behag for Gud. Ikke en gang det vi i tro og
kjærlighet gjør til hans ære og vår nestes gagn. Og så blir vi trege
og lite oppglødd i Guds tjeneste. Denne holdningen er dermed både
en skadelig og nedbrytende villfarelse. Selv om vi ikke kan forsone Gud og fortjene himmelen med egne gjerninger. Og selv om våre gjerninger i seg selv ikke er feilfrie og fullkomne i Guds øyne. Er det likevel en viktig og urokkelig sannhet at når vi selv først gjennom Kristi offer er helliget og velbehagelige for Gud, da har alt det vi i kjærlighet bestreber oss på å gjøre for ham, også hans inderlige velbehag. Herren er en mild Far, rik på kjærlighet. Han ser med stort velbehag på alt hans barn i kjærlighet ønsker å gjøre for ham. Når
da et Guds barn, ennå med alt sitt syndige kjøds elendighet, er så
takknemlig for hans store barmhjertighet, og ikke bare er villig,
men også har trang til å tjene ham, -. Da har det Guds største velbehag.
Og alt som er urent og mangelfullt, som ennå henger ved all vår tjeneste
for Gud, er så tildekket av Kristi rettferdighet, at Herren, vår Gud,
aldri ser det urene. Det er likevel ikke bare alt det mangelfulle som gjør at vi ikke kan tro dette har noe velbehag hos Gud. Men ikke minst hvor smått det blir, alt det vi gjør for Herren. For vi ser alltid etter det som er stort, og lyser opp. Hvis vi kunne gjøre noen store gjerninger, som å omvende større menneskemasser, bli misjonærer eller martyrer, da kunne vi nok tro det var til behag for Gud. Vi
innser ikke at Guds velbehag bare avhenger av at vi i
tro og kjærlighet gjør det han har sagt vi skal gjøre. Vi
tenker ikke på at hans bud og ord taler til de fleste mennesker om
de minste gjerninger. Men som også er de viktigste for hvert enkelt
hjem og for hele samfunnet. Kristus sier selv at han på den siste
dag, offentlig framfor mennesker og engler, vil fremheve nettopp slike
gjerninger som hver eneste kristen på den mest ubetydelige plass i
samfunnet kan utrette. Og han sier at disse gjerningene, som vi for
hans skyld har gjort mot våre fattige medmennesker, vil han se på
med like stort velbehag som om vi hadde gjort det mot ham personlig. Han
skal si: «Jeg var sulten, og dere gav meg mat. Jeg var tørst, og dere
gav meg drikke. Jeg var fremmed, og dere tok imot meg» osv. For «alt
det dere gjorde mot en av de minste av disse mine brødre, det
gjorde dere mot meg». Kunne Herren gitt oss noe sterkere bevis
på hvor stort velbehag han har i disse gjerningene vi har gjort for
hans skyld? Hva kommer det så av at vi likevel ikke tror en slik kjærlighetstjeneste er velbehagelig for Gud? Vi tror, ja, kjenner, at det slett ikke behager ham når vi tjener synden og ikke ham. Hvorfor skulle det da ikke være velbehagelig for ham når vi tvert imot tar avstand fra synden og i kjærlighet tjener ham? Her merker vi igjen hvordan sjelefienden fordreier tankene våre. Måtte
vi derfor ofte og grundig studere disse ordene om kjærlighetens åndelige
offer: At de er «til behag for Gud»! Måtte så også Gud hjelpe oss
å tro dette! Da ville vi av hjertens lyst si: Å, er det til behag
for Gud at jeg nå gir denne fattige bror en gave eller et lån, da
vil jeg virkelig gjerne gjøre det! Ser Kristus på dette som om jeg
gjorde det mot ham, da er jeg virkelig lykkelig! Er
det til behag for Gud at jeg i min særdeles vanskelige livssituasjon
er vennlig, trofast og pliktoppfyllende, - da vil jeg jo også gjerne
leve slik! Er det til behag for Gud at jeg er ydmyk og tilfreds også
når motgang eller følbare tap rammer meg. Eller at jeg overfor mine
medmennesker er vennlig, saktmodig, ydmyk. At jeg ikke møter ondt
med ondt, men heller gir et «mildt svar som vender harmen bort». Hvor
gjerne vil jeg ikke da gjøre det! Er
det til behag for Gud at jeg ikke slipper til, men heller overgir
til døden mine begjær etter dette eller hint. Da vil jeg jo også gjerne
gjøre det! Er det til behag for Gud at jeg nå taler et trøstens eller
formaningens ord til min neste. Eller at jeg dekker over feilene hans,
istedenfor å baktale ham. - Er alt dette virkelig til behag for Gud
-! Å, hvor gjerne jeg da vil gjøre det! Her
ser du hvordan vi ville styrkes og oppglødes til alt godt, hvis vi
virkelig trodde det Kristus selv og apostlene har talt til oss; om
hvor velbehagelige slike offer virkelig er for Gud.
18. mars Ha det samme sinn. 2Kor 13:11. Apostelen formaner her til samdrektighet og ydmykhet i forholdet til våre medmennesker. Skulle
så noen mene at akkurat dette med samdrektighet og ydmykhet i de daglige
medmenneskelige forhold ikke var så viktig et emne for en apostels
formaninger, og for opplyste kristne å prøve seg på, -. Da vil nok
livets skole ganske snart overbevise oss om noe annet. For akkurat
manglende ydmykhet og samdrektighet fører gang på gang både oss og
andre ut i store fristelser. Og fører også skam over Jesu navn. Derfor
har heller ikke Jesus Kristus ansett det for smått til å ta det samme
emnet opp i sine taler til folket. I Bergprekenen sier han f.eks.:
«Salige er de ydmyke, for de skal arve jorden». Og i Luk 14 lærer
han oss at vi ikke skal søke etter den øverste plassen ved bordene.
Vi
skal holde klart for oss at den rette kristendommen vil lære sine
barn å leve rett og lykkelig i
alle forhold. Vil lære oss å leve dagliglivet,
så vi ikke skal sveve i høytflygende teorier, men glemme alt vi har
lært straks vi møter livets hverdag. Tvert imot skal vi i det daglige
liv minnes om «alt som er sant, godt og rent, og de ting som det tales
vel om». Med
denne formaningen vil da apostelen si: En kristen skal i livet sitt
ikke være egenrådig og selvopptatt, slik at han skal ha alt etter
sitt eget hode. Han må også la andres forstand, meninger og måte å
gjøre tingene på, få komme til. Når det ikke er noe som konkret strir
mot Guds ord og vilje. Her
tar apostelen opp en tendens som sitter spesielt dypt i ethvert menneskes
natur: selvopptatthet og selvklokskap. Dette ser vi allerede hos små
barn. Så snart de har begynt å tale, begynner tendensen til å trette
og bli egenrådige. Forøvrig ser vi i hele menneskelivet så mange eksempler
som bare bekrefter det gamle ordtaket om at «der er like mange meninger
som der er hoder». Alle og enhver synes hans forstand og framgangsmåte
alltid er den beste. Hvis
vi så følger denne
vår natur, og alltid vil kjempe for det vi selv mener, må det jo nødvendigvis
alltid bli en uavlatelig strid og uenighet mellom menneskene. Derfor
er det et spesielt tegn på stor nåde og visdom, når en kristen tar
til seg denne lærdommen; tidlig venner seg til å gi etter for andre.
Og heller er kritisk til sin egen mening og forstand, enn alltid å
skulle kjempe for denne. Dette
er den allmenne lærdommen Paulus her vil gi oss. Men hvis nå denne
tilbøyeligheten til selvopptatthet virkelig ligger så dypt rotfestet
i vår natur som vi nå sier, da må vi jo være forberedt på at den også
vil gjøre seg gjeldende på det åndelige området. Derfor
er det om å gjøre at vi er opptatt med å innprente oss alle de formaningene
til åndelig enhet eller samdrektighet, som vi finner i apostlenes
brever. Om denne åndelige enhet lærer Paulus oss at selv om vi ikke
alle har samme oppfatning av ethvert spørsmål, noe vi heller ikke
kan vente, når «vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis»,
skal vi likevel «legge vinn på å bevare Åndens enhet i fredens bånd».
Det
vil si at vi, som med et sterkt bånd av fred og kjærlighet, skal holde
sammen, eller fast på, den enhet som Ånden har virket. Ikke minst
fordi vi jo også har de samme og aller største og viktigste tingene
sammen, vi som i Kristus er «ett legeme og én ånd». Denne
enhet i ånd og i tale er sannelig viktig. Hvis f.eks. noen synes de
har bedre lys og forstand enn alle de andre i en eller annen sak,
og ved å forfekte dette skaper uro og splittelse blant dem som allerede
er frelst og forenet i Kristus, -. Da gjør han med dette mye mer ondt
enn om han hadde beholdt sitt lys og sin forstand for seg selv. Ja,
av Rom 14 lærer vi at selv om det virkelig var sannheten du kjempet
for, så kan det komme til å skje på en slik måte at du drar sjelene
bort fra deres «enfoldige troskap mot Kristus». Og har dette skjedd,
da sier apostelen at du har «ødelagt
den som Kristus døde for», og at «da fører jo din kunnskap til
at den svake går fortapt». Den
åndelige enheten, og det at sjelene får beholde sin enfoldige troskap
mot Kristus, er av helt avgjørende betydning. Ja, så viktig at framfor
å risikere uro inn over dette, må du heller tie alle ditt livs dager,
og bare «ha din tro for deg selv framfor Gud». Faren
ved å uroe enhet og samdrektighet er langt større og dypere enn vi
aner. Dette er da også grunnen til at apostlene gir oss så mange og
alvorlige formaninger på dette området. Formaninger som disse: «Jeg
formaner dere, brødre, ved vår Herre Jesu Kristi navn, at dere alle fører den samme
tale, og at det ikke må være splittelse blant dere». Og
igjen: «Ha det samme sinn, lev i fred med hverandre! Og kjærlighetens
og fredens Gud skal være med dere!»
19. mars Vi har sett og vitner at Faderen har sendt Sønnen som verdens Frelser. 1Joh 4:14. Legg her først merke til høyden og dybden i den guddommelige kjærligheten! Johannes
sier at «Faderen har sendt Sønnen som verdens Frelser». Og videre:
«Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud har sendt
sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved ham». Og igjen:
«I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har
elsket oss og har sendt sin Sønn til soning for våre synder». At
det var bare Guds kjærlighet
som drev ham til å sende Sønnen. Og at dette var det største
beviset på Guds kjærlighet. Det sier Herren selv slik: «Så høyt har
Gud elsket verden
at han gav sin Sønn, den enbårne». Og
hva annet skulle kunne ha drevet ham til dette, enn Guds egen kjærlighet?
En gammel lærer sier: «Jeg har lenge anstrengt mine tanker med all
min kunnskap om Gud og om mennesker, for om mulig å trenge gjennom
til den dypeste årsaken til at Gud elsket verden så høyt at han sendte
sin enbårne Sønn. Men min konklusjon ble til sist bare denne: Gud
er kjærlighet, derfor elsket han». Dag
og natt pleier og bærer en mor med utrettelig kjærlighet det syke
barnet sitt. Spør du henne hva som driver henne til dette, har hun
heller ikke noe annet svar å gi. For det er en lov
i hjertet hennes; morskjærligheten, som driver henne til dette. Slik
finner vi heller ikke noen annen grunn til at Gud gav sin enbårne
Sønn. Slik var hans hjertes forhold til menneskene. Menneskene var
tross alt hans barn, selv om de hadde falt og var vanstelt. Men han
gjenkjente i dem barnet som han i begynnelsen skapte i sitt bilde,
og som arving av alt godt. Gud elsket
sitt falne barn. Det var dette som drev ham. «Gud sendte sin Sønn». Dette ordet sier oss at Sønnen var
til før han ble sendt til verden. Kristus var Guds Sønn også i ordets egentlige mening. Det måtte han også være,
hvis det at han ble sendt til jord skulle bli en åpenbarelse av Guds
evige og uendelige kjærlighet til menneskene. Gud
har sendt mange profeter og engler til å tjene menneskene. Men vi
ser aldri Kristus bruker dette som bevis på Guds store kjærlighet.
Bare om at Den enbårne Sønnen ble sendt til jord, ser vi ham si: «Så
høyt har Gud elsket
verden». Og i Rom 8:3 kaller Paulus Kristus ikke bare for Guds Sønn, men for hans egen Sønn. Dermed skiller han Kristus fra alle som i en eller annen betydning kalles Guds sønner, og lar oss forstå at han er Guds Sønn i egentlig forstand. Englene kalles Guds sønner med bakgrunn i hvordan de ble skapt, og deres høye stilling. Israels folk kalles Guds sønner med bakgrunn i den faderlige kjærlighet og omsorg Gud alltid hadde for dette folket. De troende kalles Guds sønner med bakgrunn i deres nye fødsel og samfunn med Kristus. Men ingen andre enn Kristus blir kalt «hans egen Sønn». Eller som hos Johannes: «Den enbårne av Faderen», «den enbårne Sønnen». Men
«denne store gudsfryktens hemmelighet: at Gud ble åpenbart i kjød»
kolliderer så kraftig med vår stakkars fornuft, at selv de som nok
rent generelt tror Guds ord, anfektes i dette, og fristes til ikke
å oppfatte uttrykket «Guds Sønn» i sin egentlige mening. Tenk
derfor grundig over det vi nå har sagt! Legg
så til dette hele Skriftens utallige vitnesbyrd om det samme. Heb
1 minner om hvordan den enbårne Sønnen omtales av Faderen med slike
navn og tiltale
som ingen av englene ble, - «For til hvem av englene har han noen
gang sagt: Du er min Sønn, i dag har jeg født deg?». Og videre: «Sett
deg ved min høyre hånd, til jeg legger dine fiender til skammel for
dine føtter». Vi
ser at han er den som skal tilbes
guddommelig. «Alle Guds engler skal tilbe ham». Skriften
vitner om at han er den som skal regjere over et
evig rike. For «til Sønnen sier han: «din trone står i evigheters
evighet». Og
til slutt nevner vi at Skriften vitner om at han har forestått selve
skaperverket: Johannes sier om «Ordet» som ble kjød: «Alt ble
til ved ham, og uten ham ble ingenting til av det som ble til». Ja,
føy også til at han var til
«før verden ble til», slik han selv sier det i
Joh 17:5: «Far, herliggjør meg hos deg selv med den herlighet
som jeg hadde hos deg før verden ble til». Dette
hadde allerede profetiene forkynt, når det f.eks. i Mika sies at fra
Betlehem skulle han komme «som skal være hersker over Israel. Hans
utgang er fra begynnelsen og fra evighet». La
oss i stille tilbedelse lovprise Den Eviges underlige råd! Sannelig
har han sendt sin egen Sønn til verden!
20. mars Jeg kjente ikke synden uten ved loven. For begjæret hadde jeg ikke kjent dersom ikke loven hadde sagt: Du skal ikke begjære. Rom 7:7. Først merker vi oss disse ordene: «Jeg kjente ikke synden uten ved loven». Dette er et vel kjent forhold som Paulus allerede i kap.3:20 omtaler slik: «Ved loven kommer erkjennelse av synd». Men her forteller han oss nå også hvordan og når vi gjennom loven lærer å kjenne synden. Og
dette er et viktig punkt. Først og fremst slår vi fast at selv om
vi alle har kunnskap om Guds lov, så kjenner vi ikke alle sammen synden
(hele verden sover jo trygt i all sin synd). Dernest skal vi huske
på at den som ikke lærer å kjenne sin synd, kan heller ikke søke å
bli frelst fra den, men vil til sist «dø i sine synder». Med
all sin kunnskap og visdom og tro på Guds ord er det likevel umulig
at noen på rett vis kan få motta Kristus, uten at de får kjenne synden
slik at de er slått til jorden av loven, «drept av budet». Først da
kan de bli gjort levende i Kristus, bli et nytt menneske, født av
Gud. Det er dette hele Skriften lærer. Så
blir det viktige spørsmålet: Hvordan
og når lærer
jeg å kjenne synden min rett? Det første apostelen sier om dette er
at det skjer først når og ved at
du lærer å kjenne begjæret.
Han sier: «Jeg kjente ikke synden uten ved loven. For
begjæret hadde jeg ikke kjent dersom ikke loven hadde sagt:
Du skal ikke begjære.» Med
dette sier han klart at han kunne ikke kjenne synden, når han ikke
kjente begjæret. Og hva han mener med å «kjenne begjæret», det skjønner
vi også av hans egen forklaring. Det framgår tydelig at det først
og fremst betyr å kjenne begjæret som synd. For han sier: «Begjæret hadde jeg ikke
kjent dersom ikke loven hadde sagt: Du skal ikke begjære». Her
merker vi oss at han i dette legger at han først ble vekket
opp for dette at selve
begjæret er synd. For det var jo det han lærte når loven
sa: Du skal ikke begjære. Dernest
merker vi av verset etterpå at han også sikter til den dypere lærdommen
han fikk om begjærets makt over oss, som vi får gjennom den bitre
erfaringen. For vi
ser han føyer til, som ennå en forklaring på dette, at «synden benyttet
seg av budet og vakte all slags begjær i meg». Nå
har vi altså sett at vi kjenner bare synden når vi kjenner begjæret.
Men så er spørsmålet: Når
og på hvilken måte lærer vi å kjenne begjæret? Fra vi var barn har vi lært dette budet: «Du skal
ikke begjære!» Vi hører og leser det ofte. Likevel sover hele verden
trygt overfor spørsmålet om begjær er synd. Mange tar nok loven for
seg, for å liksom å speile seg i den, og finne sine synder. Men på
den måten får de ingen levende syndserkjennelse. Hvordan
og når får vi den
da? Apostelen sier det skjer på en helt annen måte enn gjennom et
slikt eget foretak og menneskelig blikk på loven. Slik
skildrer han hvordan det skjedde. Han sier: Jeg
levde en gang uten lov, og da var
synden død. Men da
budet kom våknet synden til live. Hva
kan dette bety, at Paulus «levde uten lov»? Det betydde ikke
at han ikke hadde, kjente og brukte loven. Han var jo fra barnsben
blitt undervist i loven, og var i sin uomvendte tilstand et særdeles
nidkjært medlem av det strengeste parti i deres gudsdyrkelse på den
tiden. Han kunne vitne om at han «etter den rettferdighet som kommer
av loven, var ustraffelig». Hva
betyr det da at han tidligere hadde «levd uten lov», og dernest dette
at «da budet kom»? Ikke annet enn at han tidligere ikke hadde hatt
loven levende i
sin samvittighet. Men hadde sovet på sine gode gjerninger. At han
ikke hadde sett, ikke hadde blitt vekket opp for dette budet: Du skal
ikke begjære! At
«budet kom» betyr altså at loven ble levende og kraftig i hans samvittighet.
Han ble vekket opp av søvnen i synden, og fikk kjenne Guds hellige
nidkjærhets øyne rettet mot seg. Dette forfulgte ham og utmattet ham
gjennom alt han foretok seg. Slik
er det det foregår, når vi gjennom loven får lære å kjenne synden.
Det skjer bare gjennom et stort og nådefullt Guds verk. Det skjer
bare når Gud besøker deg og vekker deg opp fra søvnen i synden. Ellers
vil du aldri, med all din oppmerksomhet rettet mot loven, lære å kjenne
dine synder. Apostelen
vitner altså her at det var bare den hellige loven som vekket ham
opp, som av Guds store nåde rørte ved hjertet hans, og sa: «Du skal
ikke begjære!». Som dermed åpnet øynene hans så han så denne ondskapen:
begjæret, som hadde
vært skjult for ham. Og
da ble denne «ustraffelige» mannen ganske snart en forferdelig synder.
For loven; den store og allmektige Guds hellige bud og krav, trengte
seg nå på i hans indre. Nå merket han som tidligere var så tilfreds
med sine gode gjerninger, at den store Gud så like inn i hjertet hans,
og sa: Du skal ikke ha det aller minste begjær til det onde! Å,
nå var all hans rettferdighet raknet! Han var slett ikke fri for syndige
tanker og begjær. Nå forsøkte han å gjøre seg fri fra denne sin indre
ondskap. Nå ville han stå imot og fordrive alle onde tanker. Nå ville
han også i hjertet sitt være hellig innfor Guds øyne. Men
nå fikk han oppleve en ny og langt sterkere nød enn han noen gang
tidligere hadde kjent. For tankene og begjæringene lot seg ikke drive
ut, men ble bare verre og verre, jo mer han lærte å kjenne dem og
kjempet imot dem.
21. mars Dette er den tillit vi har til Gud, at om vi ber om noe etter hans vilje, så hører han oss. 1Joh 5:14. Det er et svært skadelig misbruk når en i bønnen går utenom Ordet. Mange ber, og tror Gud skal gjøre ting han aldri har lovet. Da frister vi Herren og bedrar oss selv. Som om noen ville be Gud om daglig brød, men ikke vil arbeide. Eller be Gud holde oppe sitt åndelige liv, men ikke vil benytte seg av Guds ord. Be Gud om nåde til et hellig liv, mens en ennå er under loven. Be om kraft til å bære troens frukter, men ennå ikke har fått troen, ennå ikke er innpodet i Kristus. Be om en salig død, men aldri her i livet har gått på den veien som fører til livet. Eller be ubetinget om ting som det kan være uvisst om den eneste vise Gud ser er nyttig for oss osv. Alt
slikt er å «friste Herren», og vi bedrar oss selv. Troen
og bønnen må alltid ha et løfte fra Gud å bygge på. Ellers
er de nytteløse. Andre
igjen har løfter fra Gud om ting som de sukker etter. Men de benytter
seg ikke av løftene. Tenker ikke over dem, tar ikke Gud på ordet.
De gir liksom bare opp den veien, uten å ha brukt verken bønnen eller
Ordet. Eller de ber, men uten å tro på Ordet. Derfor ber de ut i været,
og ber derfor også uten lyst og glød. Dette skjer også iblant med
Guds barn. Skal
det bli en rett bønn, kreves det først og fremst at den ikke er ditt
eget verk. Den må være grunnet på Guds ord. Du må holde hans formaninger
og løfter fram for deg, og si til Herren: «Det er du som har pålagt
meg å be. Jeg gjør bare det du selv har sagt jeg skal gjøre». Eller
som David sier: «Mitt hjerte holder fram for deg ditt ord som sier:
Søk mitt åsyn. Derfor, Herre, søker jeg ditt åsyn!», jeg gjør bare
det du selv har pålagt meg å gjøre. Dernest
må du ikke komme fram for Gud bare med dine egne tanker, ditt eget
onde, løgnaktige hjertes oppfatning av ham, av hans hjertelag og hvordan
han kan tenkes å ville svare deg. Men
væpne deg med hans egne ord. Grunn på disse og hold dem fram for Gud.
Slik at du kan si: «Jeg begjærer bare det du selv har gitt meg løfter
om. Gjør det du selv har sagt du vil gjøre! Ja, la din egen natur
og inderlige lyst virke nettopp i dette! Du har jo sagt du er «nådig,
barmhjertig, allmektig og sannferdig», at «du har lyst til å vise
miskunn», at du «lengter etter å få være nådig». Gjør det da bare
ut fra din egen natur, din lyst og ditt hjertelag!» Men
et slikt bilde av Gud vil både din fornuft, dine følelser og Satan
stadig forsøke å slette ut i hjertet ditt, hvis du i det hele tatt
slipper dem til ved den minste innskytelse. Derfor kreves det ofte
en hard kamp for å holde fast ved Ordet. Se
derfor verken til høyre eller venstre. Men hold øynene festet på Ordet,
og tenk som så: «Er det ikke sant, det som står om Herren, så er det
ingen ting som hjelper, uansett hvordan det går med meg». For
det tredje må du aldri komme fram for Gud i egen verdighet, eller
i ditt eget navn. Du må alltid holde Stedfortrederen fram for deg.
Bare i ham er det Gud har hele sitt velbehag. Og
for det fjerde at du, hvis mulig, former din bønn slik at den saken
du legger fram ikke blir liggende på deg
og din verdighet, men på Gud og hans ære. At det ikke blir din
tro, men Guds trofasthet, ikke troen
i din bønn, men sannheten
i Guds løfter som settes på prøve. Alt dette skjer ved at
du tar Gud på ordet, eller som David sier: «jeg holder fram for deg
ditt ord». Her
ser du det som har vært de gamle trosheltenes hemmelighet når de kjempet
med Gud i bønn, slik vi ser det i mange av bønnene deres. Vi ser det
hos Jakob når han skalv i angst for sin bror Esau som var på vei mot
ham med hele sin hær. Nå ba han Herren om hjelp. Han sa: «Å, min far
Abrahams Gud og min far Isaks Gud, Herren som sa til meg: Vend tilbake
til ditt land og din slekt, og jeg skal gjøre vel mot deg. - Jeg ber
deg, utfri meg fra min brors hånd, fra Esaus hånd!» Legg
merke til at først sier han: «Du er jo min far Abrahams Gud og min
far Isaks Gud». Med disse ordene ville han liksom minne Gud om de
løftene han hadde gitt disse fedrene, nemlig at deres etterkommere
skulle bli meget tallrike. At dette skulle bli oppfylt avhang jo helt
og holdent av at Jakob og hans barn nå ble reddet. For hvis de skulle
bli utryddet, hvordan skulle da løftene bli oppfylt? Bare
i det at Jakob i bønnen henviser til Abrahams og Isaks navn, ligger
den tanken at «om jeg
er uverdig, så tenk på at jeg er en sønn av dine tjenere Abraham og
Isak, som du hadde så kjær». Videre
sier han: «du som sa til meg: Vend tilbake til ditt land og din slekt,
og jeg skal gjøre vel mot deg». D.v.s.: Du som selv har pålagt meg
å legge ut på denne reisen, du må også selv sørge for meg. Og du har
lovet å «gjøre vel mot meg». Nå, Herre, står det om sannheten av dine
ord! For hvis Esau får utrydde oss, hvordan skal da dette løftet bli
oppfylt: «Jeg skal gjøre vel mot deg»? Som
om han ville si: «Det betyr ikke så mye om jeg
blir drept. Men hvordan går det da med ditt
løfte, sannheten i ditt ord, ditt navn og din ære!»
22. mars Det sømmet seg for ham som hadde ført mange barn til herlighet, at han gjennom lidelser skulle fullende deres frelses høvding (sv: skulle gjøre deres frelses høvding fullkommen). Heb 2:10. Det var verket som vår frelses høvding, Kristus, fullbyrdet gjennom hans liv her på jord og hans død på korset. Og dette fullbyrdet han gjennom to spesielle egenskaper som før han kom til vår jord var helt ukjente for Guds Sønn, nemlig hans lydighet og hans lidelse. Dette
ser vi av disse apostelens ord: «Det sømmet seg for ham, at han gjennom
lidelser skulle fullende deres frelses høvding». Og videre. «Enda
han var Sønn, lærte han lydighet av det han led. Og da han var fullendt
(sv: fullkommen)..» - Legg merke til dette! Guds Sønn «lærte lydighet».
Dette
var noe fullstendig nytt for Herren, som selv er alle skapningers
herre, og den som selv har gitt loven; som en lydig tjener gå inn
under den loven han selv har gitt oss. Selv
undrer han seg liksom over dette, når han i den profetiske Salmen
sier: «Mange, Herre, min Gud, er dine underfulle gjerninger - offer
og gaver hadde du ikke velbehag i, men mine ører har du åpnet. Se,
jeg kommer. I bokrullen er det skrevet om meg. Å gjøre din vilje,
min Gud, er min lyst, og din lov er i mitt indre». Legg
merke til: «mine ører har du åpnet». Dette skildrer hvordan han ble
«født under loven» - ble satt til å lyde.
For det er dette som kjennetegner tjeneren;
å høre, bare høre
og være lydig. Dette var altså en helt ny egenskap hos Guds Sønn.
Da forstår vi også hvorfor apostelen sier han «lærte
lydighet». Men
Guds lov var jo gitt til menneskene. Å lære lydighet, som et slags
helt konkret kall å leve i lydighet innfor Guds lov, det var jo noe
Guds Sønn aldri behøvde for sin egen del. Det har han altså helt og
holdent gjort bare som vår frelses høvding. Som den
andre Adam, som nå som hele menneskehetens stedfortreder skulle
prøves i lydighet. På samme måte som den første Adam også ble satt
på lydighetens prøve, - men falt. «For slik som de mange er blitt
syndere ved det ene menneskes ulydighet, så skal også de mange bli
rettferdige ved den enes lydighet». Å,
for en herlig trøst, hver gang vi kjenner vår daglige og uendelige
ulydighet -! For hele vår synds grufullhet består jo i ulydighet mot
Guds bud. Å, for en herlig trøst det da er å vite at Gud har gitt
oss én som skulle leve
et liv i fullkommen lydighet, i vårt sted. Den lydigheten vi
skylder å oppfylle, men som aldri blir fullkommen hos oss! «Ved
den enes lydighet skal mange bli rettferdige». Det er Kristi lydighet
som er den egentlige fullbyrdelsen. Det er den, gitt og tilregnet
oss, som er den rettferdighet vi kan bestå med innfor Gud, og er den
rettferdighet loven krever - men ikke kunne finne hos oss. Som Paulus
sier: «Det som var umulig for loven, fordi den var maktesløs på grunn
av kjødet, det gjorde Gud ved å sende sin egen Sønn i syndig kjøds
lignelse». Det
var ikke nok at syndene våre ble utslettet med blod. Loven måtte også
oppfylles. Og det behaget den barmhjertige Faderen å gi oss en som
skulle stilles på prøve for alle mennesker. En ny Adam som skulle
bestå prøven, en for alle, og alle i ham. Derfor
har han, selv om han var Guds Sønn, lært lydighet. Og da «han var
fullendt», da verket var fullbyrdet og vår frelses høvding fullkommen,
«ble han opphavsmann til evig frelse for alle dem som lyder ham». Altså
er det først gjennom lydighet og lidelse han er blitt en fullkommen
frelses høvding. Da han ennå lå bare som et barn i krybben, var han
altså ingen «fullendt» frelser. Hadde han vendt tilbake til himmelen
direkte fra krybben, hadde et slikt besøk fra det høye ikke blitt
noen frelse for oss. Han måtte gjennom det som skulle gjøre ham til
vår frelse og vårt håp, bli vår frelses
høvding.
Det
var helt nødvendig at han først, gjennom storm og trengsler, for
oss og i vårt sted
fullbyrdet all rettferdighet, og oppfylte alt som etter Guds
lov var pålagt oss å gjøre.
Det var uunngåelig for ham. Han måtte gjennomleve hele den
forbannelsen som rettelig tilkom oss. Ja, han måtte selv bli
en forbannelse for oss. Han måtte kjempe, lide, blø og bli
forlatt av Gud. Han måtte dø. Han måtte vandre gjennom all denne lidelsens
uhygge, hvis han skulle bli en fullkommen frelser for oss.
Og
selv dette var fremdeles ikke alt som måtte skje med ham for å oppfylle
dette høye målet. Han måtte også stå opp igjen etter døden, som en
livets seierherre. Og deretter, ikledd vårt kjød og blod, fare opp
igjen til himmelen og få plass ved Majestetens høyre hånd. For at
han så skulle kunne sende oss sin Ånd, og reise opp på jord et velskikket
folk for Herren. Først
da, når han hadde opplevd brølet fra avgrunnen, hadde drukket av Belias
bekker, styrtet seg ned i en avgrunn av dødens forbannelse, sprengt
gravens segl, gått gjennom skyene og i menneskelig kjød og blod inntatt
plassen ved Majestetens høyre hånd -. Da var han fullt og helt blitt
vår «visdom fra Gud og rettferdighet og helliggjørelse og forløsning».
Da først stod han der - for Gud og for verden - som
en fullkommen Frelser og Yppersteprest for sin hær av syndere
- og var fullkommen.
23. mars Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut fra landet Egypt, ut fra trellehuset. 2Mos 20:2.
Dette er Herrens egen innledning til sin hellige lov, hvor han fortsetter med: Du skal ikke ha andre guder enn meg o.s.v. Her
lar Herren oss forstå hvem han er, han som taler. Og dermed også hvilken
rett han har til å kunne påby, befale og dømme slik som han så gjør
gjennom budene. Jeg
er Herren. I dette ligger:
Jeg, Herren, er
selve grunnen til
den hellige lovens evige tyngde, og evig bindende gyldighet. Jeg
er Herren, jeg er Jehova,
den som er i all evighet, som består i egen kraft, urkilden til alle
skapninger og all makt. La
oss grunne litt på dette: Hvordan ble mennesket til - det som skal
leve i lydighet mot denne loven? Hva er et menneske? Det
er jo hans henders verk, det vesen som han selv har skapt!
Har han ikke da også all makt og rett til å pålegge mennesket det
han vil, sette grense for deres frihet og gi lover for dem? Dette
er det første han taler til oss om gjennom dette ordet. Og la oss
da tenke grundig over det! For det er nettopp dette som er grunnen
til all ulydighet og forakt for Guds bud: Vi har ikke klart for oss
hvem Herren er,
han som har gitt loven, og samtidig hva vi
er innfor ham. Ja, hvis det virkelig gikk opp for oss hvem han er, han som taler i den hellige loven, så ville vi
nok heller gå til grunne og dø, enn våge å gjøre noe mot hans vilje.
Vi
sier ikke at dermed skulle vi også ha kraft til å stå imot synden.
Det står ikke slik til med oss etter syndefallet, at bare vi hører
hva budet sier, kan vi også gjøre det vi vil. Nei, det er tvert imot
slik at stilt overfor budet vil vi fortvile og gå til grunne, hvis
ikke Gud selv forbarmer seg over oss og frelser oss. Det er langt
fra at vi dermed skulle føle oss trygge og selvsikre med alle våre
synder. For
tenk på hva det vil si at det er ham
som gir loven for menneskene. Han
som er den store himmelens og jordens skaper. Som i begynnelsen skapte
alt av intet. Som skapte solen, månen, stjernene og jorden med alt
som er på den. Og skapte mennesket i sitt bilde, til barn og arvinger,
utrustet med sanser til å høre og forstå hans vilje. Han,
han er den som gir menneskene bud og lover. Skulle vi da våge å trosse
eller forakte ham? For en forferdelig ødeleggelse som har skjedd med
alle våre sanser, når vi ikke en gang er i stand til å ha dette klart
for oss! Vi burde nok huske på at Gud når som helst kan knuse oss,
som en knuser en flue. At vi er fullstendig i hans hender. At vårt
liv og hvordan det skal gå oss her på jord og i evigheten, avhenger
av ham. Ikke
et åndedrag har vi i vår makt. Og Gud har utallige måter og midler
å straffe dem med som setter seg opp imot ham. Vi ser det rundt oss
på alle kanter, hvordan han sender noen en brå død, en annen en forferdelig
sykdom, en tredje vanvidd, en fjerde blindhet og frekkhet som fører
i synd og skam. Det
er sant, det Luther sier, at «Gud har snarer og feller på alle kanter
for dem som forakter ham, så de ikke har noen mulighet for å slippe
unna ham». Til
sist er han også den som kan «ødelegge både sjelen og legemet i helvete».
Ja, hvis ikke han vil ta seg av vår fattige sjel når vi dør, og føre
den til himmelen, så er den i all evighet fortapt. Og ham skulle vi
våge å trosse og forakte! Tenk
så på den andre side også på hvor mye godt Gud kan gjøre, hvis han
er nådig mot oss. Hvor mye nåde og velsignelse her i livet, og hvor
stor glede og salighet gjennom en hel evighet kan han ikke gi sine
venner! Og ham skulle vi våge å trosse og forakte! Tenk
om han bare ville ta sin Hellige Ånd fra deg, og overlate deg til
din medfødte naturs mørke, til kjødets lyst og djevelens makt! La
oss derfor virkelig be over dette ordet: Jeg
er Herren! Be at vi må få dette ordet skrevet i våre hjerter
som med store lysende bokstaver, så det må stå der for øynene våre
alle vårt livs dager. Men
det ligger ennå en lærdom i det navnet
Gud står fram med her overfor folket: Jehova.
For Jehova betyr
det evigvarende, uforanderlige. Med det vil Gud vi skal huske at ikke
en bokstav, nei selv ikke den minste prikk i hans lov skal forandres,
verken her i livet eller i evighet.
Dette
er nemlig noe vi skal merke oss, at selve grunnvollen
i Guds hellige lov ikke egentlig er noen tilfeldig, vilkårlig vilje
hos Gud. Men noe mye mer. Den er selve hans eget
vesens natur. For hvis noen spør hvorfor vi skal være hellige,
så svarer Gud selv: «Dere skal være hellige, for jeg er hellig!» Han
sier ikke: For det er min vilje.
Han sier: «For jeg er
hellig». Når
da selve grunnvollen til den hellige loven ligger i Guds egen natur,
forstår vi også hvorfor det er umulig at den noen gang kan forandres.
For da måtte Gud selv ha forandret seg. Derfor
kan det aldri her på jord eller i evighet bli tillatt, det som Gud
har forbudt i sin lov. Å ha andre guder, misbruke Guds navn, forakte
hans ord, eller se ned på sin neste, misunne, hate eller lyve på ham
osv., kan aldri sees på som noe uskyldig eller akseptabelt. Her
gjelder ingen formildende omstendigheter, verken vår falne naturs
svakheter, eller hva det så måtte være. Det vil alltid vekke Guds
vrede. For Guds lov sier oss at det strir mot hans hellige natur.
Og hans natur kan aldri forandres. Det er også noe vi skal merke oss
når vi leser dette: Jeg er
Jehova. Men til og med alle hårene på hodene deres er telt. Mat 10:30. Synes du dette er altfor mye, så du vanskelig kan tro det? Åpne da øynene dine, og se deg omkring! Eller er du så blind at du ikke en gang ser det som til og med din fornuft pleier oppdage? At alt det som finnes på jord er skapt for menneskene! At det ikke finnes en eneste stein eller tre som ikke er skapt til bruk for menneskene. Ja, hele massen av dyr er jo også skapt for menneskene, som tar alle i sin tjeneste. Forteller
ikke bare dette deg at Gud har en svært spesiell omsorg for menneskene,
- at mennesket ligger
ham spesielt på hjertet? Å, begynn da bare å se på all skapningen!
Er
du så vantro at du kan gjøre din Frelser til en løgner, så du ikke
tror ham, når han sier at alle
hårene på hodet vårt er telt? Han har selv minnet oss om
skapelsen, for å vekke vår tro på ham (Mat 6:26 flg.). Og
kan du få åpnet øynene så du ser at gjennom hele skapelsen er det
menneskene Gud har hatt for
øye med alt han har skapt. Da må dette virkelig også bli et
veldig vitnesbyrd for deg om hva menneskene betyr for Guds hjerte.
Og da vil du forstå at i alt som han sender dem, vil målet for ham
være menneskets største behov, deres evige vel; frelse og evig liv.
Se
så dine bitreste opplevelser i dette lyset. Så vil du kanskje se bare
guddommelig kjærlighet og trofasthet i alt som har hendt deg. Du har
kanskje mistet alt du hadde å leve av, og sliter med de største bekymringer
for deg og dine. Du kan ha mistet din kjæreste venn på jord, som du
ikke kan tenke deg å leve uten. Eller du har plutselig måtte gi opp
noe som du i ditt hjerte hadde satt dine største forhåpninger til.
Dette er bittert. Men en gang skal du i evighetens lys se at ikke det minste av alt dette bitre hendte deg uten at det var Guds vilje. Ja, at det til og med hadde hans dypeste kjærlighets hensikt som mål: din udødelige sjels frelse! Og
dette er så stor, og for vårt gamle menneske så vanskelig, en sak,
at det umulig kan skje uten at slike dype sår skjæres inn i vårt kjøtt
og blod. Eller
du har kanskje opplevd noe som kan være ennå bitrere. Ved Guds store
nåde er det kanskje skapt en trang i hjertet ditt, så ditt høyeste
ønske bare er at hele livet ditt må få bli til ære for Gud og til
velsignelse for mange mennesker. Men så har overraskende fristelser
ført deg ut i stor synd og fall. Nå tror du tvert imot du er blitt,
eller i alle fall kommer til å bli, til forargelse, og en vanære for
evangeliet. Du ville nok langt heller vært død, enn at du skulle oppleve
dette. Å,
ro ditt hjerte ned! Selv noe så usigelig bittert lar Gud sine kjæreste
barn oppleve. Den mest trofaste disippelen, som sa han gjerne ville
dø for sin Herre, og til sist også gjorde det, skulle først måtte
gråte bittert over sin forferdelige fornektelse. Se
på den høyest benådede blant kvinner, utvalgt til å være selve Guds
Sønns mor. En gang sang hun så henrykt: «Fra nå av skal alle slekter
prise meg salig». Men hun fikk oppleve at hun ikke kunne finne dette
dyrebare barnet. I tre dager hadde de mistet ham. Hennes hjerte fordømmer
henne i hennes store fortvilelse over at hun kunne miste ham. Hun
ser seg som den aller største synderinne, som har hele skylden for
at verdens frelser er borte. Derfor vil hun nå heller tie om at hun
er mor til Guds Sønn! Det
er vårt hjertes dype forderv, dets trang til selvforgudelse og andre
synder, som skal brennes bort gjennom slike bitre opplevelser. La
oss derfor bare lære å verdsette Gud og hans høye nådes mål med oss:
Å føre oss helt fram til den evige frelse i himmelen. La
oss virkelig verdsette hans dype mening med alt det han sender i vår
vei. Han vil rense, lutre og stadfeste oss i nåden, døde vårt gamle
menneske, helliggjøre vårt sinn, styrke troen, bønnen, ydmykheten
og alvoret. Han vil bruke det til å løsrive oss fra det forførende
jordiske livet, og gi oss lengt etter himmelen. Når
vi forstår at det er slike høye og hjertelige mål
han har med alt det han sender oss, la oss da bare ydmykt og
takknemlig lovprise ham for alt det som hender oss. La oss aldri glemme
det herlige ordet som står og faller med Herren Kristus selv: «Til
og med alle hårene på hodene deres er telt». Og
ser du deg altfor uverdig til så overstrømmende stor nåde, så hør
det som høytidelig sies i Åp 5:1-6 om hvor uverdige alle skapninger
er innfor Gud. Der står det at «ingen i himmelen eller på jorden eller
under jorden» ikke en gang var i stand til å «se
på boken» -. Likevel
skulle ikke Johannes gråte over dette. For der fantes én som var verdig,
sa en av de eldste i himmelen: «Ikke gråt! Se, Løven av Juda stamme
har seiret!». Og da så Johannes et lam, som om det var slaktet. Å, måtte det synet gå gjennom marg og bein hos oss, så det alltid står for øynene våre! Så vi aldri glemmer at bare Lammet, som er slaktet, er verdig. Og det gjelder for oss. For
Lammet er jo slett ikke slaktet for egne synder. Men for oss! Og det
er for dette Lammets skyld vi betyr så mye for Gud, at til og med
alle hårene på hodene våre er telt, og at ikke et hår faller fra hodet
vårt uten at han vil det.
25. mars La dere ikke drive omkring av de mange forskjellige og fremmede lærdommer. For det er nødvendig at hjertet blir grunnfestet i nåden. Heb 13:9. Denne formaningen er svært viktig og nødvendig! Vi er ikke ukjent med hva Satan har som mål. Men han vet meget godt at han verken kan røre eller skade oss så lenge Kristus er dyrebar og viktig for oss, er vårt ett og alt. Han vet på den annen side like godt at vi heller ikke har noe som helst å hjelpe oss med, hvis vi har mistet Kristus. Kristus
er den eneste som har makt til å «gjøre djevelens gjerninger til intet».
Han er den som har seiret over døden og helvete. Bare jeg kan holde
meg til Kristus og det rene «hälsosamma» Ordet, så kan det bli et
råd med alt. Ja, også når ikke alt går så riktig og rett med livet
mitt som det skulle, så kan da likevel alt rettes opp igjen. Men
kan den gamle slangen få ført oss vekk fra Kristus og et sant kjennskap
til ham, da har han vunnet. Da har han oss våpenløse og hjelpeløse
i sin hånd. Derfor vil vi alltid få se at alt djevelens strev, makt
og list, går ut på å føre oss bort fra Kristus, og holde noe annet
opp foran øynene våre. Det
kan gjerne være den største hellighet og gode gjerninger han forsøker
seg med. Bare han kan hindre at vårt hjertes enfoldige troens hunger
og tillit er rettet mot Kristus alene. Derfor
sier også den store apostelen: «Jeg frykter for at slik som slangen
forførte Eva med sin list, slik vil også tankene deres bli fordervet
og drevet bort fra den enfoldige
troskap mot Kristus» (sv: ifrån enfaldigheten
i Kristus). Faren er altså ikke langt borte fra noen av oss.
I
tillegg til denne uavlatelige offensiven fra djevelen, ligger det
også i all menneskenatur en forferdelig utakknemlighet
og glemsomhet når det gjelder alle Guds velgjerninger og den nød
han mang en gang løste oss ut fra. I tillegg bærer vi også alle på
et umettelig nyhetsbegjær.
Vi blir ganske snart mett av det vi har, og ønsker oss noe nytt. Vi
elsker avveksling. Så er dessverre også Kristus og hans evangelium
galskap og forargelse for all fornuft. La
oss derfor passe godt på at vi alltid er på den rette veien, at vi
har det rette sinn! At det som er størst i himmelen og for Gud, også
er størst for oss! Men for Gud er ikke noe stort og betydningsfullt,
unntatt Sønnen, ofret for
oss! Så må også det samme være det eneste store og dyrebare
for oss. Har vi noe som smaker oss bedre, er dette ikke noe godt tegn.
Da må vi påkalle Gud, be ham tilgi, og gi oss den rette smaken og
sinnet. Så
må vi også ha klart for oss at det ikke finnes noen så forferdelig
synd på jorden, ikke noe som i den grad vekker Guds vrede, som
utakknemligheten
og forakten
for hans store velgjerninger. Og nå er ikke noen Guds velgjerning
større enn den at han gav oss sin egen Sønn, og det evige livet i
ham. Mens vi i all evighet bare hadde fortjent den rette lønn for
de synder vi har pådratt oss. Derfor;
«hvordan skulle vi da slippe unna om vi forakter en så stor frelse?»
Og spesielt hvis vi en gang har fått se Guds herlighet i Kristi evangelium,
ved troen har blitt Guds barn, og fått smake hvor god Herren er. Da
ville det jo være en forferdelig utakknemlighet hvis vi oppførte oss
som om denne nåden og evangeliet ikke betydde noe særlig, ikke smakte
oss spesielt godt. Det er dette Jesus kaller for å ha «forlatt sin
første kjærlighet». Paulus
skriver om den første kjærligheten blant galaterne, den gang de satt
evangeliet så høyt at de tok imot ham som forkynte det «som en Guds
engel», ja, «til og med som Kristus». Han føyer til: «Hvor er det
blitt av den velsignelsen dere hadde den gang? For det vitner jeg
om dere, at dersom det var mulig, hadde dere revet ut deres egne øyne
og gitt dem til meg». Så
høyt satt de den gang evangeliet! Men senere hadde de blitt bedratt,
så de ikke var lydige mot sannheten, men «ville bli rettferdiggjort
ved loven». Da kaller han dette for at de korsfester Kristus på ny.
Han sier de har mistet Kristus, og er falt ut av nåden. Er
det ikke forferdelig at slike ting kan skje, - eller, slik Kristus
altså selv klart uttrykker det, at vi «har forlatt den første kjærligheten»?
Og dette skjer samtidig med at en likevel hele tiden fortsetter å
arbeide og lide for Kristi store sak, er på vakt mot falske ånder
og har et skapt blikk som kan skille disse ut! Det har bare skjedd
en stille indre utvikling, slik at en dør bort fra det rette daglige
omvendelsens og troens liv. For det er dette Kristi tankevekkende
ord taler om i Åp 2:2-5. Til
slutt skal vi også merke oss dette: Hvis Kristus alltid skal få være
dyrebar og uunnværlig for oss, vårt hjertes ett og alt, og den nye
sangen aldri bli for gammel eller for lang for oss, er det nødvendig
at vi ikke bare blir bevart i den rette læren,
men også i det rette sinn
og liv. At vi lever i en daglig omvendelse innfor Gud, i en våken
samvittighets erkjennelse av synden. Og daglig har et behov for å
vite om en har syndenes forlatelse, nåde og vennskap med Gud. Da
vil Kristus bli mer og mer dyrebar og uunnværlig for oss. Da vil også
evangeliets ord bli smakfullt og kjært, og bli et daglig behov for
oss. Da vil vi gjerne høre, lese og tale om Kristus.
26.
mars Kristus har kjøpt oss fri fra lovens forbannelse, idet han ble en forbannelse for oss. Gal 3:13. Tenk om dette budskapet virkelig fikk innta hjertene våre! For en forsmak på himmeriket det ville gi oss. Tenk for en usigelig, ja, en evig og urokkelig trøst! Vi ville kunne avvise all helvetes makt, og i all vår egen ynkelige svakhet likevel triumfere og rose oss i Herren. For,
tenk for et budskap dette er, for et bilde som rulles opp for oss
her! Kristus ble en forbannelse!
At Kristus, Guds egen Sønn, ble en forbannelse, er underlige og sterke ord. Men det er en umåtelig sterk trøst, hvis en tenker over dette. Legg merke til hva dette innebærer! Jo, at Kristus har båret hele lovens forbannelse. Men denne var så stor at apostelen altså sier han ble en forbannelse. Ble helt og holdent bare forbannelse. Ble ikke bare overdekket med mye forbannelse, men så totalt neddynget med forbannelse at han rett og slett kunne kalles en forbannelse. Nå,
synes du dette er svært så underlig tale? Så se at det er akkurat
det samme som Johannes sier: «Se!
Guds Lam, som bærer bort verdens synd!», noe vi hører synges
hver gang vi kneler ved Jesu nattverdbord. Der mottar vi hans legeme
og blod, som han selv sier ble «gitt»
og «utgytt til syndenes forlatelse». Og det samme er det vi leser i Jes 53: «Herren kastet alle våre synder på ham», «Han bar deres synder». Derfor er dette et ord vi aldri kan grunne nok på; at Kristus ble en forbannelse. Det
andre vi skal legge merke til i dette skriftstedet, er ordene
for oss - for
oss, for oss! På
disse ordene; for oss, ligger selve kraften i budskapet. For sin egen del
behøvde så visst ikke Kristus bli en forbannelse. For han var i seg
selv fullkomment uskyldig, hellig og rettferdig. Men at han ble en
forbannelse, det kom av at han tok på seg våre
synder. Etter
loven skulle enhver morder henges på forbannelsens tre. Derfor måtte
også Kristus etter loven henges på forbannelsens tre. For han hadde
trått inn i en synders og morders skjebne. Ja, han hadde tatt på seg
å være alle syndere og mordere til sammen. For vi er alle sammen syndere
og mordere innfor Gud. Derfor måtte Kristus være innfor Gud det som
vi er; syndere, mordere, ugjerningsmenn, som det står skrevet: «Han
som ikke kjente til synd, gjorde Gud til synd for oss». Og
på denne måten ble Kristus innfor Gud den aller største synder som
noen gang hadde levd, eller kommer til å leve på jorden. For idet
han er et offer for hele verdens synder, er han nå innfor Gud ikke
uskyldig og uten synd, som Guds Sønn i himmelen. Nei,
nå er han en synder, som også en liten stund ble forlatt av Gud. Han
bærer på sin rygg Paulus’ synder, han som var «en spotter, en forfølger
og en voldsmann». Og Peters synder, han som fornektet sin Herre. Davids,
som drev hor og myrdet. Ja, mine og dine synder, og hele verdens.
For alle de synder som du og jeg og alle sammen har gjort - og daglig gjør - er i så stor kraft og guddommelig alvor lagt på Kristus, Guds Offerlam, som om han selv skulle ha gjort alt sammen. Så virkelig er de blitt Kristi egne synder. Sannelig,
enten må våre synder virkelig være Kristi egne synder, eller også
vil vi være evig fortapt! Og
legg merke til at akkurat dette at Kristus så fullstendig tok våre
synder på seg, som om han selv skulle gjort dem. At alt det han gjorde
og led skjedde så fullkomment i vårt sted, som om vi selv hadde gjort
det, -. Dette var det Paulus tenkte
på da han sa: «Han som ikke kjente til synd, gjorde Gud til
synd for oss, for at vi skulle bli Guds rettferdighet
i ham». Og videre. «Vi har gjort det klart for oss: Når
én døde for alle, da døde alle»! Av dette skjønner vi hva
disse ordene «for oss»
betyr, når han sier «Kristus
ble en forbannelse for oss». I
kraft av Faderens råd fra evighet av, om forsoningen, og i sin usigelige
barmhjertighet har Kristus foretatt et særdeles nådefullt bytte med
oss: Det vi hadde; som var synden, forbannelsen og døden, - tok han
på seg. Og det han hadde, men vi manglet; rettferdighet, liv og salighet,
- det gav han oss. Men
det kostet virkelig vår kjære Herre svært mye, sterke rop og tårer,
svette og blod, da han ble til en forbannelse.
Men slik skulle det skje, og han kom herlig gjennom det. Og
nå sier altså apostelen at Kristus ved dette har
kjøpt oss fri fra lovens forbannelse. Han sier ikke: Skal
kjøpe oss fri, - f.eks. når vi blir mer kristelige og hellige, har
fått en større tro osv. Nei, han sier han «har kjøpt oss fri» - nettopp
den dagen og de timene da
han ble en forbannelse for oss. Her ser vi selve grunnlaget for at de største synderne, når de kom til Jesus for å søke nåde, og bli hans egne i hele sitt liv, straks fikk nåde. Og de ble mottatt som om det ikke fantes noen lov, som om de aldri hadde syndet. Her
er grunnlaget for at vi alle, når vi på
samme måten kommer til Jesus, straks blir rettferdige og frelst.
Det skjer straks vi ved troen mottar vår store, evige rettferdighet
- som er gitt oss. Og
som har stått - og står - ferdig, og venter på oss.
27. mars Hvordan skal vi da slippe unna om vi forakter en så stor frelse? Heb 2:3. Gud er kjærlighet. Og ingen menneskers eller englers tunger er i stand til å lovprise Guds kjærlighet på fullkommen, verdig måte. Men
hvem har klart for seg at jo større nåden er, desto større er faren
- hvis vi ikke daglig benytter oss av nåden, eller forakter eller
misbruker den. Og
hvem har klart for seg at ved siden av den uendelige, guddommelige
kjærligheten, står
en like uendelig rettferdighet
og hellighet i
Guds vesen! Nettopp
fordi nåden er så stor, er Guds nidkjærhet og Guds rettferdige dom
desto mer forferdelig over dem som forakter så stor en nåde, og ikke
søker, opphøyer og mottar den! Jesus sier: «Hadde jeg ikke kommet
og talt til dem, ville de ikke hatt synd, men nå har de ingen unnskyldning
for sin synd». Og
akkurat når apostelen skildrer den store nåde og herlighet verden
har mottatt i den siste tiden, at den
enbårne Sønnen, som satt ved Faderens høyre hånd, er kommet ned og
har talt til oss, -. Så sier han: «Hvordan skal vi da slippe
unna om vi forakter en så stor frelse?» Kristi
blod skal og må nødvendigvis få bli vårt liv og frelse, vår visdom fra Gud,
rettferdighet, helliggjørelse og forløsning. Eller, i motsatt fall,
komme over oss til dom og forbannelse, som over de vantro jødene!
«Hærskarenes Herres nidkjærhet skal gjøre dette». Apostelen
sier. «Enhver som har brutt Moseloven, skal dø uten barmhjertighet
på to eller tre vitners utsagn. Hvor mye hardere straff tror dere
ikke den skal bli funnet verdig til, som har trampet Guds Sønns blod
under fot og vanhelliget paktsblodet som han ble helliget ved». Men
å «trampe Guds Sønns blod under fot», betyr at en anser ham så lite
betydningsfull at en ganske enkelt ikke bryr seg om ham. Ikke søker
ham, ikke opphøyer ham og tar imot ham. Ikke blir hans egen, hans
disippel, venn og etterfølger. For det som en anser så ubetydelig
at en ikke bøyer seg ned for å ta det opp fra jorden, det tramper
en på. Det
var ikke alle jødene som Guds forskrekkelige hevnens dom rammet, som
verken hadde forkastet eller pint Kristus. Nei, noen av dem hadde
grått når de så hvordan han
led. Likevel rammet den samme dommen dem fordi de ikke tok
imot ham og ble hans disipler. Men
hva gjør så den hellige, nidkjære Gud med det mennesket som forakter
hans kjærlighet, hans Sønns og hans Ånds røst? Han gjør ikke noe mer
forskrekkelig med ham enn at han bare overlater ham til seg selv.
Herrens Ånd forlater ham. Han
blir ikke lenger vekket eller uroet, sønderknust eller opplyst av
Ånden. Han får bare gå sin egen vei, følge sine egne planer, sin egen
lyst. Uten tukt, uten noen angst, uten noen bekymring for sin sjel.
Ja, han får bli virkelig selvsikker i synden. Da
blir dette mennesket så forblindet og fordreid i sinn og tanker, at
det anvender alle ting til sin egen undergang. Alt det Gud har gitt
til velsignelse, blir bare til forbannelse for dette mennesket. Det
som er gitt til opplysning, fører bare til forblindelse. Det som er
gitt til vekkelse, fører ham i forherdelse. Det som er gitt til trøst
og frelse, fører bare til evig kval og fordømmelse. Hærskarenes Herres
nidkjærhet gjør dette! En
gammel Åndens mann sier: «Å, der er en egenskap hos Gud, en måte han
regjerer på, som forskrekker mitt hjerte. Og som har gjort at jeg
har ropt meg hes, uten at jeg ennå synes jeg har fullgodt svar. Det
er den egenskapen, den holdningen David taler om når han sier: «Mot
den rene viser du deg ren. Og mot den falske viser du deg vrang».
Overfor de rene, d.v.s. de som har et oppriktig hjerte, når de ydmyker
seg for deg, taler du enfoldig, åpent, lett fattelig. Opplyser og
leder dem av din rike nåde. Men overfor de
falske viser du deg vrang, dem forfører og forblinder du». Er
det noen som synes dette er for hardt talt av Gud, bør han lese den
ømme Frelserens egen forklaring i Mat 13:10-15 og 11:25. Der sier
han selv uttrykkelig at det er derfor han taler i lignelser; for at
den som har, han skal få mer, og han skal ha overflod. Men den som
ikke har, han skal bli fratatt selv det han har. Og at han har skjult
dette for de vise og kloke. I
2Tess 2 sier apostelen like uttrykkelig: «Fordi de ikke tok imot kjærlighet
til sannheten, så de kunne bli frelst. Av den grunn skal Gud sende
dem kraftig villfarelse så de skal tro løgnen, for at alle de som
ikke trodde sannheten, men hadde lyst til urettferdigheten, skal bli
dømt». Så
forferdelig kan Gud straffe dem som ikke har bruk for ham. Det er
farlig å kjempe mot Gud. Det er fryktelig å falle i den levende Guds
hender. Det er best å ha et godt forhold til ham som har all makt
i himmel og på jord. Dem
som søker, elsker og følger ham, skal han omslutte med barmhjertighet,
ja, uendelig barmhjertighet, godhet og trofasthet alle deres livs
dager. Men de som løper etter en annen, skal møte stor pine. 28. mars Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg. Joh 10:14. Det er ingen lettvint sak å kunne tro den store hemmeligheten som ligger i disse ordene. De forteller oss at det mellom Herren og hans gjenfødte barn er et helt spesielt og inderlig kjennskap. Og alt kommer til å avhenge av dette kjennskapet. Hva kan så dette bety? Noe
begynner vi å ane når vi hører det den samme Herren uttaler når han
går til det siste store og avgjørende forsoningsverket: «Dette
er det evige livet, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og Jesus
Kristus, ham som du har utsendt». Hør
hva det er Herren Kristus selv sier er det
evige liv! Bare dette at vi kjenner
Gud og Frelseren.
Og
videre ser vi når han taler om det fineste selvbedraget i åndelige
ting. Der vi er bedratt i vår egen fromhet, kraft og åndelighet, slik
at mange på den siste dag skal si: «Har vi ikke profetert i ditt navn,
drevet ut demoner i ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i
ditt navn?» Da ser vi ham vise dem bort med disse ordene: «Jeg
har aldri kjent dere». Akkurat
de samme ordene finner vi brukt i den evige bortvisningsdom over de
uforstandige jomfruene. De deltok i bryllupet, de gikk brudgommen
i møte, bar lampene sine - men hadde ikke nok olje på lampene. Vi
ser Herren bare uttale dette: «Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner
dere ikke». Tenk
for et underlig ord dette kjenne
her må være! Og akkurat samme dommens ord bruker han når han forklarer
hvorfor de som søkte
å komme inn gjennom den trange port, likevel ikke kunne komme inn.
De sa: «Vi spiste og drakk framfor deg, og du underviste i gatene
våre». Men samme dommens ord uttaler han mot disse: «Jeg sier dere
at jeg kjenner dere
ikke, hvor er dere fra?» Å,
du som leser og ser dette; hvordan Herren Kristus, han som skal dømme
oss alle på den siste dag, i så markert nidkjærhet holder dette fram
- :
Vil ikke hver eneste én legge merke til at her ligger det en overmåte
viktig hemmelighet? For
Guds barn er dette verken underlig eller overraskende. Tvert imot.
De gleder seg over dette, som en bekreftelse på at de har oppfattet
ham rett. Men hva med dem som undrer seg over at ikke Herren isteden sier: Dere har syndet mot min lov. Eller: Dere har ikke tatt deres omvendelse og helliggjørelse alvorlig nok. Eller som undrer seg over at ikke Herren holdt fram for dem en klart opptrukket nådens vei, og sa: Dere har mislykkes overfor denne. Hva med alle disse som vil ha det på en av disse måtene, men som til sin undring må høre Herren alltid bare si det samme: Jeg kjenner dere ikke! Ja,
til og med i den store dommedagsteksten i Mat 25, der så mange
gjerninger omtales,
der blir likevel hele vekten lagt på dette: Dere har gjort det for meg! Det var for min skyld dere gjorde både det ene og det andre mot disse
mine minste brødre. Det
var altså Kristus
og et inderlig samfunn og kjennskap til ham som har vært kilden alle
disse gjerningene har sprunget ut fra. Det var Kristus, Kristus, og ikke deres egen hellighet de var opptatt
med, og som deres helliggjørelsesiver siktet mot. Men
disse som altså står spørrende, som hadde ventet disse andre svarene
fra Kristus, men ser at Kristus har en sånn inderlig nød for å påpeke
nettopp dette forholdet, -. Skulle ikke de nå, for Herren Kristi skyld
og sine udødelige sjelers evige vel, stanse opp? Skulle de ikke nå
endelig en gang ta til seg av ord fra den Herren som har himmelens
nøkler i sin hånd? Når han lukker igjen, er det ikke noe menneske
som lukker opp! Skulle
vi ikke alle stanse opp for hans ord, og for alvor ta dem til oss!
Mange
alvorlige og gudfryktige menn har etter titalls år i hellig nidkjærhet
for Gud og hans rike, endelig våknet opp for dette spørsmålet. De
har blitt rykket som brannfakler ut av ilden når de fikk se Guds rikes
hemmelighet, - fikk se en stor og hellig mann, blodig, med gjennomborede
hender og føtter. Og i ham og hans død fikk de så hele sitt liv, sin
fryd og sin lovsang. Slik at sammenliknet med dette så de fra da av
på det mest hellige i deres liv bare som tap og søppel. Ja,
slik blir vårt sinn når en lærer å kjenne Jesus rett. Og bare de som
har et slikt kjennskap til Kristus, er hans barn og hans venner. Selv
om kjennskapet nok kan være av forskjellig grad hos den enkelte. Luther
sier: «Vil du en gang for alle ha et klart og tydelig kjennetegn på
hva en kristen er, eller hva som gjør at et menneske kan kalles en kristen.
Da må du ikke søke i Mose lov, eller studere de største helgeners
hellige liv, men bare feste blikket på disse Kristi ord: «Mine
(får) kjenner meg». Slik
at du sier: Det er ikke det som gjør et menneske til en
kristen, at han lever et strengt og hardt liv, slik som
de alvorligste munker og eremitter. For det kan også jøder og tyrkere
prestere. Ja, mange av disse lever mye strengere. Kort
sagt: Ikke noe av det som kan utrettes i oss og av oss gjør et menneske
til en kristen. Men hva da? Bare dette ene; at en kjenner denne mann,
er glad i ham, anser ham for det han selv vil anses for; at han er
den gode hyrde som setter
sitt liv til for fårene og kjenner dem. Et slikt kjennskap
heter og er intet annet enn troen,
som fødes gjennom forkynnelsen av evangeliet». 29. mars Vårt borgerskap er i himlene, og derfra venter vi også stadig på Frelseren, Herren Jesus Kristus. Fil 3:20. I det andre brevet til korinterne sier Paulus: «Vi er hardt trengt på alle kanter, men ikke knust, nedslått, men ikke ødelagt, som døende, og se, vi lever, som straffet, men likevel ikke drepte, som sorgfulle, men likevel alltid glade». Hør
disse gåtefulle ordene! Det er da en merkelig og hemmelighetsfull
skapning som taler på denne måten! En så underlig skapning er en kristen:
Nedslått og likevel triumferende - sorgfull og likevel glad - fattig
og likevel veldig rik - syndig og likevel fullkomment rettferdig -
elendig og likevel herlig, vandringsmann på jorden, men i samfunn
med himmelen, ja, med sitt borgerskap der! Verden
har også sine gleder og fornøyelser, men bare så lenge «blomsten på
gresset» ikke visner. Bare så lenge den jordiske velstanden varer.
Når det er slutt på den, er det også slutt på gleden.
Men for Paulus går solen først opp om kvelden, når det mørkner
her nede. Da løftes han opp til Paradisets lys der oppe. Han
har et dobbelt liv. Han er pilegrim på jorden, men hans inderlige
samfunn og hans borgerskap er i himmelen. Han hører til i en høyere
tingenes orden, og lever med sitt hjerte i dette sitt høyere, sitt
rette fedreland. «Vårt
borgerskap er i himlene»
sier han. Det er,
sier han -. Ikke: det skal
bli. Og dermed beskriver han det som en situasjon som allerede
eksisterer. Å,
det er noe ganske annet Paulus taler om her, enn det verden mener
med håpet om «et kommende liv». Paulus vet at han allerede,
mens han ennå går på denne jorden, er en himmelens medborger. Og denne
lykken, denne skatten det er å eie slik en visshet, den er så stor
at det er det ennå ingen mennesker på jorden som fullt ut har vært
i stand til å beskrive. Men
hvor hadde så Paulus denne sin trosvisshet fra? Det må vi jo spørre
om. Jo, Paulus kjente Kristus! Det er hele hemmeligheten. I dette
jordiske livets mørke så Paulus en mann som gav ham denne vissheten.
En stor, hemmelighetsfull mann som sa: «Jeg er gått ut fra Faderen,
og er kommet til verden». Han sa han ville gå og gjøre i stand rom
for sine venner i Faderens hus. Når de spurte ham om veien dit, sa
han: « jeg er veien, sannheten og livet». Og når de sa til ham: «Vis
oss Faderen», svarte han: «Den
som har sett meg, har sett Faderen». Ved
en berøring av hans allmakt fikk blinde synet igjen, døve hørte, stumme
talte og døde stod opp av sine graver. Han drev ut djevler, han forlot
synder, han befalte over naturens krefter, og brøt til sist selv dødens
bånd når han stod opp fra graven med et forklaret legeme. Det
var etter å ha møtt en slik Herre og Frelser, og lært ham å kjenne,
at Paulus kunne bruke denne trøsterike uttrykksformen: «Vårt
borgerskap er i himlene». Da visste han at gjennom ham hadde
han fått gjenopprettet den barneretten hos Gud og borgerskapet i himmelen,
som han hadde mistet i syndefallet. Hva
er så følgen av dette? Jo følgen er at alle som har samme tro og samme
kjennskap til Frelseren som Paulus, også har samme nåde og borgerskap
i himmelen som han. For de er gjenløst med samme Guds Sønns blod som
han, og bør derfor også ha samme tillitsfulle visshet som ham. Riktignok
vil du ikke selv komme til å se og kjenne noe av denne herligheten
og dette himmelske borgerskapet hos deg selv. Nei, det er svært skjult
og tildekket av hele dette livets ynkelighet, «vårt liv er skjult
med Kristus i Gud». Men derfor er det like sikkert og grunnfestet.
Er
det natt her nede, så er det evig lyst og klart der oppe. Er veien
ujevn og full av torner, så husk at vi er på vei til vårt hjemland.
Der er våre venner, som kjenner oss - og der er vår store
venn framfor alle andre venner. Ja, slik er det. Og dette er ikke diktning, men den mest alvorlige virkelighet, bygget på Kristi ord og gjerning, og at han selv gikk inn i det aller helligste for oss. «Derfor
er dere ikke lenger fremmede og utlendinger», sier apostelen, «men
medborgere med de hellige, og dere hører til Guds husfolk». Og dette
altså uten hensyn til menneskenes egen betydning. Her er ingen forskjell,
alle sammen er jo syndere. Men
hver eneste en som tror på Kristus - for i ham er vi alle utvalgt
før verdens grunnvoll ble lagt - hver
eneste en som tror på Kristus, d.v.s. som dømmer seg selv
og har sin eneste trøst i ham som rettferdiggjør den ugudelige -
hver eneste en som har det slik, synderinnen så vel som jomfru
Maria, røveren så vel som Paulus, - er like utvalgt, rettferdiggjort
og ren for Gud, - bare i ham som Gud har velbehag i. Hver
eneste en som har det slik, er
like så sikkert en av disse medborgere med de hellige, og hører til
Guds husfolk. 30. mars Så vend dere nå til festet (Kristus), dere som ligger fanget i et håp. Sak 9:12. Hvordan kan jeg vende meg til festet, begynne å tro på Kristus, mens jeg ennå er så full av synd, eller så hard, lettsindig, ugudelig? Slik spør mang en bunden sjel. Slik
er du konstant bare vendt mot deg selv. Men hvis en sier til deg:
Du tror ikke Guds ord, du gjør tvert imot Gud til en løgner. Da sier
du: Nei, jeg tror jo ordet om Kristus, jeg tror jo at hans forsoning
er nok, og hans kjærlighet er stor. Men feilen ligger hos meg. Det
er mitt hjertes hardhet, min forferdelige selvsikkerhet og falskhet,
min fryktelige kjærlighet til synden osv., som er hele problemet,
og som gjør at jeg ikke kan tro. Men
da ser vi jo at du vender deg klart bort
fra festet, til
deg selv, og tror ikke Guds vitnesbyrd om sin Sønn; Nemlig at
det nettopp er som helt fortapte, han skal frelse oss. Men du vil endelig komme som
en som først har forbedret seg. Du har ikke klart for deg, og tror
dermed ikke det Kristus sier; at du først
ved troen må bli innpodet i ham. D.v.s. først som ugudelig bli
rettferdiggjort og benådet, fylt med troens fred og fryd, før
du i det hele tatt kan begynne å bære frukt. Så
vend dere nå til festet, dere som ligger fanget i et håp.
Vi gjentar det ennå
en gang. Det er hele din ulykke, at du ikke straks vender deg til
festet. Isteden vender du deg til tusen andre kanter. Og tenker, forsøker,
venter og håper, - håper på alt annet. Ja, ligger fanget i et håp
og en venting på noe merkverdig som ennå må foregå inne i ditt eget
hjerte. En slags forløsning som skal skje der, - forløsning fra en spesiell synd, fra onde tanker, fra hardheten,
lettsindigheten, maktesløsheten. Men
den forløsningen som er
skjedd i Jesus Kristus,
den står skjult i en tåkete bakgrunn. Der er det feilen ligger! Og
de er utallige, ja, har ingen grenser, alle de betingelser og forbehold
som tankene da er opptatt med, og som en ligger fanget i. Men
at Guds Sønn døde for oss, og
at alt dermed er fullbrakt, at nådens kilde strømmer over
- langt mer enn syndens flod - og det for alle syndere,
- det betyr visst ikke noe som helst for sjelen, det farer en lett
over! Å, våkn da opp! Stopp nå opp for dette eneste som gjelder i all evighet! At all verdens synder allerede er utslettet. At Gud allerede er forsonet og tilfredsstilt, og brenner i kjærlig lengt etter å få gi deg nåde av bare nåde. For det er ingen virkelig nåde, hvis den ikke er virkelig uforskyldt. Ha
da klart for deg at alle de alvorlige ordene som Gud taler, og som
krever noe av oss, er lovens ord. Og at disse bare har ett éneste
mål, nemlig at hver munn skal bli lukket, og hele verden skal stå
straffskyldig for Gud. At alle disse alvorlige ordene, som ofte tynger
deg, bare er sagt til de lettsindige og løsslupne gudsforakterne,
som aldri har noen tanke for himmelen. Og til de selvsikre hyklerne
og egenrettferdige fariseerne, som tror de har alt i orden med evigheten.
Det
er slett ikke talt til de stakkars synderne som dømmer og refser seg
selv. Som gjerne vil ha både den rette omvendelse og tro, anger og
bønn. Men aldri finner noe av dette hos seg selv slik de synes det
bør være. Nei, til dem forkynner Guds ord bare nåde, kjærlighet og
forlatelse. «Så
vend dere nå til festet, dere som ligger fanget i et håp», sier Herren,
«Også i dag forkynner jeg at jeg skal gi deg dobbelt igjen». «Også
i dag»! Å, ja, i dag forkynner han samme nåde til deg! Også i dag
forkynner Gud forløsning for dem som er bundet! I
disse dager høre vi mye forkynnelse om Kristi lidelse. Vi følger vår
Frelser på hans smertes vei. Vi ser ham i Getsemanehagen hvor han
svetter blod. Vi hører ham rope ut på korset, det hele Skriften hadde
forutsagt om soningsverket: Det
er fullbrakt! Og vi ser ham, i kraft av den samme forsoning, straks
benåder til og med en røver, og lar ham få del i hele den salige frukten
av sin død gjennom det herlige løftet: I
dag skal du være med meg i Paradis! Skulle
vi ikke nå snart la vår vantros stadige utsettelser ta slutt, og straks
kaste oss i hans armer? Skulle vi ikke gjennom alt dette nettopp se
at hans kjærlige armer er rakt ut mot oss alle sammen? Hører vi ikke
disse ordene fra hans egen munn: «Også i dag forkynner jeg at jeg
skal gi deg dobbelt igjen»? «Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og dere skal
finne hvile for deres sjeler». Ja,
ennå en gang: Dere som ligger fanget i et håp - hvorfor venter dere
med å vende dere til festet? Skal du
selv bli mer verdig, eller skal
Gud bli mer nådig? Nei,
la det nå skje i dag
at du vender deg til festet. Ta det store, viktige skrittet og be
om fullkommen benådning, om å bli tatt inn i hans pakt og samfunn,
av bare uforskyldt nåde, utelukkende på hans blods grunn! Å, ta det store skrittet i dag! Og vit at ennå har ingen fattig synder tatt det skrittet forgjeves. Tenk ikke at du først må ha en lang bønn. Se på røverens korte bønn, og hvordan han straks fikk dette trøstens svar: I dag skal du være med meg i Paradis. Men
én ting skal du vokte deg for, som for døden, nemlig å søke svaret
i ditt eget hjerte, i dine følelser. Nei,
se svaret i Guds eget ord! Ta svaret her i Guds egne løfter: «Også
i dag forkynner jeg at jeg skal gi deg dobbelt igjen» («for
alle dine synder» Jes 40:1-2). Han gir
nåde av bare nåde. Lovet være Gud!
31. mars I ham har vi forløsningen ved hans blod, syndenes forlatelse. Kol 1:14. Hvis noen spør: «Vi vet jo at det ikke er alle som blir frelst. Hvordan skal så jeg kunne vite om jeg har forlatelse og nåde hos Gud?» Da må vi svare: Du må begynne med å tro på Gud og hans ord. Høre, tro og ta til deg den nåden som alle har, selv de vantro. Så vil du gjennom dette få eie den nåden som ikke alle har. Nå
spør du: «Hva er det for en nåde som alle har, selv de vantro?» Svar:
En forsonet Gud, en syndsforlatelse i Jesu blod. Alt dette venter
på dem, at de bare skal komme og ta imot det. Hva
er det da som ikke
alle har? Svar: Et hjerte som er forsonet med Gud, en tro som tar
imot syndenes forlatelse og lever i Gud. Hvor
finner vi dette i Bibelen? Svar: I 2Kor 5 står det: «Gud var i Kristus
og forlikte verden med seg selv, så han ikke tilregner dem overtredelsene
deres, og har lagt forlikelsens ord ned i oss. Så ber vi nå på Kristi
vegne: La dere forlike med Gud!» Og
i Rom 5 står det: «Vi ble forlikt med Gud ved hans Sønns død mens
vi ennå var fiender». I Kol 1 står det: «I ham har vi forløsningen
ved hans blod, syndenes forlatelse». I Sak 3 leser vi: «Denne steinen
(Kristus)...jeg skal hugge den ut, sier Herren Sebaot. Jeg skal ta
bort dette landets misgjerning på én dag». I Gal 3 står det: «Kristus har kjøpt oss fri fra lovens
forbannelse, idet han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet:
Forbannet er hver den som henger på et tre». Slik
taler altså Skriften. Og her står det jo uttrykkelig at Gud i Kristus
forlikte - ikke bare dem som tror - men hele verden. Og at denne forsoningen
innebar og virket at Gud ikke tilregnet dem deres overtredelser. Men
dette skjedde altså i Kristus,
- ikke i vår omvendelse - ! Men nå formaner han menneskene: «La dere
forlike med Gud!» Dette er alt som ennå må skje. Her står at vi ble
forlikt med Gud gjennom hans Sønns død -. Ikke gjennom vår anger,
vår omvendelse, vårt alvor, vår bønn eller tro. For ikke noe av dette
kan bidra til forlikelsen, bare til at vi kan ta imot den nåden som
allerede er ferdig. For her står: «..mens vi ennå var fiender». Her
står at forløsningen, som skjedde gjennom Kristi blod, er det samme
som syndenes forlatelse. Og at våre misgjerninger ble tatt bort på
én dag; den dagen den kostbare steinen, «hjørnesteinen», ble hugget
ut. Her står at vi ble kjøpt fri av Kristus fra lovens forbannelse
nøyaktig den dagen, den timen, da han ble en forbannelse i vårt sted.
Og det skjedde da han hang på et tre, på korset. Å,
for en nød at ikke verden vet hva som har skjedd! At de ikke kjenner
menneskets historie! Ikke vet at hele menneskeslekten virkelig en
gang også ble kjøpt fri. Er blitt forløst, gjenreist og utfridd fra
alle synder, fra dødens og djevelens vold - like sikkert som at menneskeheten
én gang falt i synd! Hør
nå her: Denne syndsforlatelsen, denne forløsningen vi nå har talt
om, den tilhører hvert eneste menneske, - den som lever et hellig
liv og den ugudelige, den som tror og den vantro. Du må være hvordan
du være vil, uansett så er dine synder tatt bort, utslettet, forlatt,
kastet i havets dyp. Og dette skjedde i Kristi dødsstund. Blir
du fordømt, så skjer det ikke på grunn av din synd, men på grunn av
din vantro, at du lar være å komme til Kristus. Vil du komme tilbake
til Gud, bli hans barn og få eie hans nåde, så er det ikke noe som
kan hindre deg i dette. Hvert
øyeblikk er du velkommen. Herren sier selv: «Den som kommer til meg,
skal jeg aldri støte ut». Her er ikke noe som helst unntak; Hver
den som påkaller Herrens navn skal bli frelst. Hvem som helst,
den som vil, hver eneste én, om dine synder er røde som blod - slik
lyder den store, barmhjertige Herrens egne ord. Og
når det altså ikke er noe unntak, så
kommer det av at all synd er betalt og hele verden forsonet.
Når
da noen er i nød på grunn av sine synder, og aldri kan få visshet
om at de har forlatelse for disse, så er feilen den at de ikke tror
Gud. De anser ikke Gud for å være sannferdig. Vil ikke ta til seg
og ha nok med det Kristus har gjort, eller det Gud sier i sitt ord.
Ja, de «gjør Gud til en løgner», som jo er ganske forferdelig. Er
det derimot slik at du gjerne vil tro Guds ord, men bare ikke kan
få det inn i hjertet ditt, da skal Gud gi deg en større troens gave.
Og du skal etter hvert også få vitnesbyrd i deg selv om at all din
synd virkelig er tatt bort, at du er ikledd hele Kristi fullbrakte
verk, at du er en av Guds elskede barn. |