Første del 1 til 15 mars Dato 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
1.
mars Forakter
du Guds rikdom på godhet, overbærenhet og langmodighet? Skjønner du ikke
at Guds godhet driver deg til omvendelse? Rom
2:4. Her står vi overfor et ord som burde vekke alle mennesker til å tenke seg om. Hvem kan tolke alt det som ligger i disse ordene: Guds rikdom på godhet, overbærenhet og langmodighet! Her skjuler det seg en hel verden av Guds velgjerninger og bevis på Guds nåde. Når dette en gang i evighetens lys skal åpenbares, da vil det velte, knusende som fjell, over det mennesket som aldri lot alt dette bevege seg til omvendelse! Godhet
er det sinnelaget som gjør at en alltid vil tjene andre, selv ukjente
mennesker. Den som får nyte godt av denne godheten, kan være en
som slett ikke har gjort seg fortjent til noen kjærlighet. For godheten
vil bare gjøre godt, uten å tenke på om det blir mot en som har fortjent
det eller ei. Det
er Guds godhet som gjør at han «lar sin sol gå opp over onde og gode,
og lar det regne over rettferdige og urettferdige». Guds godhet er den
uuttømmelige kilden som alle hans velgjerninger mot oss alltid strømmer
ut fra. Overbærenhet er et sinnelag som også finner seg i utakknemlighet og annet ondt, og ikke straks hisser seg opp. Langmodighet,
derimot, er en overbærenhet som er prøvet og praktisert over lengre tid.
Guds langmodighet taler
om at han venter lenge med vreden og med straffen. Det viste han mot jødene
når han gjennom mange menneskealdre hadde overbærenhet med dem. Hans
overbærenhet med dem viste seg i at han hver dag, og mange ganger om dagen
tålte deres utakknemlighet og synder. Mens langmodigheten viser seg i
at han gjennom årtusener
fortsatt tålte dem, på tross av at folkets synder lenge bare fortsatte,
men ennå ikke kunne knuse hans tålmodighet. Herren taler selv slik om
dette. «Hele dagen lang har jeg rakt ut mine hender til et ulydig og
gjenstridig folk». Men
apostelen taler ikke bare om at han er,
og av og til lar
oss få oppleve sin godhet, overbærenhet og langmodighet. Men at han også
er rik på disse egenskapene. Ordet taler om «hans rikdom
på godhet, overbærenhet og langmodighet». Dette understreker storheten,
utstrekningen og overfloden av den godhet, overbærenhet og langmodighet
Guds hjerte er fullt av. Denne
rikdommen beviser han virkelig også på mange måter. Tenk bare på hvordan
han, Den Allmektige, som ikke trenger til oss, ynkelige vesener, men er
uendelig opphøyet over oss, -. Likevel i så lang tid strever og arbeider
med oss, urettferdige, utakknemlige og hardnakkede mennesker. Og bare
for å få gjøre oss godt -! Ja,
Guds rikdom på godhet, overbærenhet og langmodighet er så stor at menneskets
forstand ikke greier å fatte det. Det viser seg best i at vi ofte rett
og slett fristes til å tvile på om det finnes en Gud som hater synden,
når han over lang tid bare lar menneskenes ondskap være ustraffet. En
slik tvil kommer bare av at vi ikke er i stand til å fatte rekkevidden
av Guds overbærenhet og langmodighet. Men
en burde jo ha klart for seg at så stor og rik som Gud viste seg i skapelsen
med sin allmakt og visdom, så stor og rik er han også i sin nåde og barmhjertighet.
Se opp mot himmelen! Kan du telle stjernene, disse mangfoldige klodene
i universet? Kan du måle opp vannet i havene, eller telle dråpene i en
stor elv? Men
så stor Gud er i sitt skaperverk, så stor og rik er han også i sin godhet,
overbærenhet og langmodighet. Dette er årsaken til at han ennå ikke i
sin straffende rettferdighet har tilintetgjort hele verden, som er full
av synd og utakknemlighet. Hvordan
skal så vi oppføre oss
overfor en Gud som er så stor i sin nåde og barmhjertighet? Skal vi bare
trosse ham ennå mer frekt, og synde mot ham desto mer? Må Herren i sin
nåde bevare oss fra en slik holdning! Apostelen sier: «Forakter du
hans rikdom på godhet, overbærenhet og langmodighet? Skjønner du ikke
at Guds godhet driver deg (sv: lokker deg) til omvendelse?» Forakter
du bare
dette? Det gjør du når du lønner
hans godhet med å fortsette et liv i synd. Når du tankeløst glemmer alt
det gode du mottar av Gud. Når det ikke får stanse deg i løpet, og føre
deg til omvendelse. Hadde
Guds godhet og vennlighet mot deg bare vært begrenset, da kunne det også
vært en begrenset fare ved å forakte ham på denne måten. Men å forakte
en særdeles god og nådig herre, det fører nok til langt verre og frykteligere
resultat! Men hva er da Guds dypeste mening og alvorlige vilje med å vise
så stor godhet og nåde mot oss? Apostelen sier altså det er for å «drive
deg til omvendelse»! At
du skal omvende deg, er altså det mål Gud har med sin godhet og
langmodighet! - omvendelse,
sinnsforandring. At du skal angre at du har syndet så stort mot så nådig
en Gud. Angre at du så lenge bare har foraktet ham. Så du vender om fra
dine synder og ville veier, og søker nåde og forlikelse med ham. Og fra
nå av blir hans egen resten av alle ditt livs dager. Dette er omvendelse. Men
når dette ikke skjer,
hva gjør du da? Apostelen sier: Du forakter
Gud og hans store godhet, og du forstår
ikke -! Ditt sinn er formørket, bedratt og lukket så du ikke
kan registrere og erkjenne at
Guds godhet driver deg til omvendelse.
2.
mars Guds rettferdighet, som kommer av Jesu Kristi tro, til alle og over alle som tror. Rom 3:22. Dette bibelordet gir oss svar på et viktig spørsmål. Mennesker som lengter etter å få visshet om at de eier Guds nåde, har ofte hørt mye om frelsen i Guds rettferdighet. Men fremdeles har de vanligvis ennå et påtrengende spørsmål på hjertet: Når og hvordan får jeg så del i denne Guds rettferdighet? Hele
verden er gjenløst, forenet med Gud. Men det betyr ikke at alle mennesker
blir frelst! Hvordan skal så jeg kunne vite at jeg
har fått del i denne Guds rettferdighet? Her
har du svaret, og bare samme gamle svaret som hele Skriften inneholder.
Her står det at Guds
rettferdighet kommer av Jesu Kristi tro. Der er altså en
viss tro på Jesus Kristus, som derfor også kalles Jesu
Kristi tro. Og apostelen sier at «Guds rettferdighet kommer til
alle og over alle dem som tror».
Dette
er Guds svar på spørsmålet. Uansett hva du mener og kjenner på i ditt
eget hjerte, så vitner Herren klart og over alt i Skriften med slike ord:
«den som tror», «ved tro», «av tro», «tro på Herren Jesus», osv. Men
så blir et annet spørsmål viktig: Hva
er tro? Hva menes med Jesu
Kristi tro? Du får aldri noe klarere svar på det spørsmålet,
aldri noen sikrere skildring av den frelsende troen, enn når du legger
merke til de stedene i Bibelen hvor Kristus selv sier et menneske har
den frelsende troen. Finn
de stedene der Jesus sier: «din tro har frelst deg», eller tilsvarende
ord. Når du så samtidig legger merke til den tilstanden de menneskene
var i, som fikk dette Jesu vitnesbyrdet, da ser du hva den frelsende troen
er. Hos
alle disse vil du finne akkurat samme kjennetegn: De var alle sammen syndere. Uansett hva de hadde forsøkt på lovens vei, hadde
de ikke greid å bli rettferdige eller finne fred. Tvert imot hadde de
bare blitt mer og mer ulykkelige og rådløse. Men nå hadde de fått høre
evangeliet om Kristus, og derfor kom de til ham for å be om uforskyldt
nåde. Lovens
og profetenes vitnesbyrd om Kristus kjente folket til. Senere kom også
døperen Johannes og pekte på Guds Lam. Til slutt trådte også Kristus og
hans apostler fram og forkynte evangeliet. Men alt dette brydde de seg
ikke noe som helst om, alle de som hadde sin trøst i sin egen rettferdighet.
Bare
avkledde og hjelpeløse syndere ble tiltrukket av Livets vann som strømmet
ut fra Kristus. Og nå gikk det slik Johannes vitner: «Så mange som
tok imot ham, dem
gav han retten til å bli Guds barn, dem som tror på hans navn». Gjennom
en slik tro ble nå disse nye
mennesker. De fikk et helt forvandlet hjerte og et nytt sinn.
Og en ny Guds kraft hadde inntatt dem. De var «født av Gud», slik at de
ble avhengige av Kristus og ble hans etterfølgere resten av livet. Dette ser du vitnesbyrd om gjennom hele Skriften. Og av dette kan du så også vite hva den frelsende troen er. Altså
ikke bare kunnskap om
Gud, om Kristus og evangeliet. Ikke bare at du tror alt dette er sant,
og gjerne også vitner om det. Men
at du i din syndenød, - knust etter alle dine forsøk på å omvende deg
og hellige deg, - med din manglende anger, utilstrekkelige bønn og gudsfrykt
osv., - fikk erfare at nettopp
i denne din fortapte og uforbederlige tilstand kom evangeliet til deg,
og inntok deg med budskapet om Kristus og Guds rettferdighet i
ham. Slik
at nå har du ingen trøst uten i dette. Nå har du fått et hjerte som hungrer
og tørster etter denne nåden. Når
du så får nåde til virkelig å tro og ta til deg denne nåden, da får du
denne hjertets trøst, glede, kjærlighet og lyst til å leve etter Guds
lov. Du får en tillitsfull barnekårets Ånd som roper: Abba, Far! Men når
du så ikke kan tro at du eier Guds nåde, da er du igjen ulykkelig,
og hungrer og tørster på ny etter den. Hør!
Med et slikt sinn er du et helt annet menneske enn alle dem som ikke tror.
Slik
er den frelsende troen. Men selv om du nå har lyst til Guds lov, og all
synd er blitt en plage for deg, så du gjerne ville få leve et hellig liv
i alle ting, - kan det likevel komme til å gå svært forskjellig med deg
videre i livet. Du kan komme til å oppleve situasjoner da du skriker av
frykt i din ånd, og holder på å fortvile. Eller du kjenner deg fullstendig
kald og død. Men
gjennom alt dette som svinger, er du likevel alltid rettferdig i Kristus
- med selve Guds rettferdighet,
- bare gjennom den troen på Kristus
vi nå har talt om. Vår
rettferdighet i ham kalles derfor her en rettferdighet
som kommer av Jesu Kristi tro, og i kap.4:11 troens rettferdighet (eller: rettferdigheten ved tro). Den
blir aldri kalt noen annen nådegaves rettferdighet, f.eks. omvendelsens
rettferdighet, ydmykhetens rettferdighet, kjærlighetens rettferdighet.
Nei, bare «troens rettferdighet». Dermed
skulle det være klart at rettferdigheten ikke er et resultat av noen Åndens
frukter. Men er Guds Sønns egen
rettferdighet, som vi bare
får motta ved troen. Den er dermed heller ikke en del av selve
troen. Men fordi vi mottar den i tro, blir den kalt for «troens
rettferdighet» (eller: rettferdigheten ved tro).
3. mars Jeg er den som ransaker sinn og hjerter. Og jeg vil gi enhver av dere etter deres gjerninger. Åp 2:23. Hva er det som gjør at noen fristes til å oppfatte dette og liknende ord i Den Hellige Skrift som at frelsen kommer av våre gjerninger? Jo, feilen ligger i at de ikke legger nøye nok merke til ordene. Vi
ser aldri noe sted at Skriften taler om at vi blir rettferdige eller frelst
på grunn av gjerninger. Det er tvert imot akkurat det den over
alt avviser. Det Skriften lærer over alt, er at vi derimot skal dømmes
etter våre gjerninger (Jer 17:10, 32:19, Esek 18:30, Mat 16:27,
25:34-45, 2Kor 5:10, Åp 2:23, 20:12, 22:12). Fra
evighet av kjenner Gud alles hjerter. Likevel har han helt fra begynnelsen
besluttet at det som bor i hjertene våre skal bevises
og bevitnes av våre gjerninger. Abraham, alle troendes far, ble
et tydelig eksempel på dette. «Han trodde Gud» på løftet om at gjennom
hans ætt skulle alle slekter på jorden bli velsignet. «Og det ble regnet
ham til rettferdighet». Nå var han rettferdig for Gud, og en Guds venn. Men dette skulle også bevises i synlig handling. Og når han så var lydig, og gjorde det Gud hadde befalt, sa Herrens engel: «Nå vet jeg at du frykter Gud, siden du for min skyld ikke sparte din enbårne sønn». Med dette ordet som grunn taler apostelen Jakob om at Abraham ble rettferdiggjort ved gjerningen. Det vil si at han ved gjerningen beviste at han var rettferdig. Han stadfestet sin rettferdighet. Slik
skal det også foregå i dommen på den siste dag. Ved en domstol må det
være vitner. Det er dette gjerningene våre skal tjene til. De skal vitne
om den nåden som har vært virksom i Guds barn, eller om den ugudelighet
som bor i alle vantro mennesker. Kristus sier: «Kan vel noen sanke druer
fra tornebusker eller fiken fra tistler? Slik bærer hvert godt tre god
frukt, men det dårlige tre bærer dårlig frukt». «Et tre kjennes på frukten». De
gode gjerningene gjør
ikke et menneske godt. Men de beviser
at det er godt. Mennesket er ikke godt fordi
det gjør godt. Men det gjør godt fordi
det er godt. Gud
må først gjøre menneskets hjerte godt, før det kan gjøre noe som Gud anser
for godt. Når
Kristus skal dømme oss etter våre gjerninger, så kommer han ikke til å
se på gjerningenes ytre form eller størrelse, men på bakgrunnen
for gjerningene, det som er kilden
og drivkraften
til gjerningene, inderligheten i menneskets hjerte. Dette
er et forhold hele verden aldri vil forstå, men som Kristus i nidkjærhet
stadig framholdt. I Mat 6:1 sier han at hvis du «gjør dine barmhjertighetsgjerninger
for mennesker, for å bli sett av dem, da har du ingen lønn fra din Far
i himmelen». Og hvorfor det? Jo, dette viser at Herren ser etter hva som
er drivkraften bak gjerningene! «Barmhjertighetsgjerningene» som
nevnes her, er jo akkurat de samme som Herren vil ta fram på den siste
dag. Men bare fordi de ikke var en frukt av den rette indre holdningen, så blir de forkastet i dommen. I
Mat 10:42 sier Herren: «Den som bare gir en av disse små et glass kaldt
vann fordi han er en disippel, sannelig jeg sier dere: Han
skal slett ikke miste sin lønn». Et glass kaldt vann er en svært
liten barmhjertighetsgjerning. Men bare på grunn av den indre drivkraften,
- det ble gitt til en fordi han var en disippel, d.v.s. for Kristi skyld, - forsikrer Herren at den gjerningen skal få sin lønn, uansett hvor liten den var
i seg selv. I
Mark 9:41 uttrykker Kristus dette ennå klarere: «Den som gir dere et beger
vann å drikke i mitt navn, fordi
dere tilhører Kristus, sannelig sier jeg dere: Han skal slett
ikke miste sin lønn». Når
vi nå har oppfattet selve budskapet, må vi også se litt nærmere på selve
ordene. Herren sier han skal «gi
enhver av dere etter deres gjerninger». Gud har liksom mottatt
godt og ondt fra menneskene. Og slik som han har fått det, har han også
skrevet det opp for deres regning. For at han på sin rettferdige doms
dag kan gi enhver etter deres gjerninger, slik vi ser Kristus har forklart
dette. Videre
sier han «enhver» - Gud
skal gi enhver...
Her på jorden er det mange som lever i en holdning som om de tror
de «forsvinner i mengden», slik at Gud ikke er i stand til å følge hver
enkelt så nøye med øynene. Men Gud er så stor at han kjenner hver eneste
liten fugl. Han er mektig nok til å følge nøye hver eneste én, «enhver»,
som om det bare var dette éne mennesket på hele jorden. I
dommen på den siste dag skal enhver,
som om de stod avkledd og nakne, stilles fram for Dommerens øyne, og dømmes
etter sine gjerninger. Og de som selv må stå ansvarlige for sine synder,
dvs. de som er under loven og dermed skal dømmes etter loven, dem skal
ikke en gang étt unyttig ord bli tilgitt. Kristus
sa: «Jeg sier dere at hvert unyttig ord menneskene taler, skal de avlegge
regnskap for på dommens dag». Og
selv for Guds barn skal det bli forskjell. Deres plass og tjeneste i himmelen
bestemmes etter deres gjerninger, slik vi ser det i Jesu lignelse i Mat
25:14-29 om talentene som ble betrodd hver enkelt, og flere andre bibelsteder.
Også det ligger i dette at han skal «gi enhver etter deres gjerninger».
4. mars Guds nåde som ble gitt oss i Kristus Jesus fra evige tider av. 2Tim 1:9. Apostelen sier at Guds nåde er gitt oss i Kristus Jesus. «Gud er kjærlighet», men ikke en kjærlighet som ser gjennom fingrene med synden, eller slår av på noen av sin hellige rettferdighets krav. Derfor
har han åpenbart sitt råd som fullt ut tilfredsstiller både hans rettferdighet
og hans barmhjertighet. Det er budskapet om en mann som skal være hele
menneskeslektens stedfortreder, og i ham skal vi være hellige og ustraffelige
overfor loven. «Det som var umulig for loven fordi den var maktesløs på
grunn av kjødet, det gjorde Gud ved å sende sin egen Sønn». «Ham
som ikke kjente til synd, gjorde Gud til synd for oss, for at vi skulle
bli Guds rettferdighet i ham». Han kjøpte oss fri fra lovens forbannelse,
for at vi skulle arve frelsen og velsignelsen. Av
dette ser vi at vår evige nådens utvelgelse ikke bygger på en Guds kjærlighet
som ser gjennom fingrene med noe. For misgjerningene skulle sones, overtredelsene
tas bort, synden skjules og en evig rettferdighet føres fram (Dan 9:24).
Og langt mindre bygger på noe vi kunne ha fortjent, noen dyd eller verdighet
hos oss. For vi lå i
vårt blod, som Skriften sier, da han som forbarmer seg gikk forbi
oss, og miskunnet seg over oss. Nei,
denne evige nådens utvelgelse bygger helt og holdent på Kristus,
den usynlige Guds bilde, den førstefødte framfor alle skapninger, Guds
evige og enbårne Sønn i Ånden. Men som i sitt kjød var Davids Sønn, menneskesønnen,
kvinnens ætt, den andre Adam. Han
var den store mellommannen mellom Gud og mennesker. Men det har kostet
for ham å bryte ned skilleveggen, sone synden, oppfylle den guddommelige
rettferdighetens krav, og vinne tilbake til oss barneretten og arven som
var ødelagt. Det
kostet vår kjære Herre svært mye! Husk at i over tretti år var han en
trell for vår skyld. Det var for å kjøpe oss fri fra djevelens herredømme,
opprette en rettferdighet som skulle gjelde hele vår levetid, og dekke
over all vår synd og urenhet. Det kostet Ham «sterke rop og tårer», svette
og blod. Men gjennom dette oppnådde han en evig forløsning som gjelder
for Gud i all evighet. Når
han etter Guds evige rådslutning ble gjort til synd for oss, når Gud «lot
all vår misgjerning ramme ham», har han ikke fått den aller minste ettergivelse
på vårt uendelige skyldbrev. Han
måtte betale alt! Men derfor sier også apostelen at «han slettet ut skyldbrevet
som stod imot oss med bud, det som vitnet mot oss. Han tok det bort ved
at han naglet det til korset». Der er det slutt med våre synder og all lovens forbannelse! Våre synder ble gjort til Kristi egne synder. Men på samme måte ble også hele hans fullbrakte verk; hans rettferdighet og hellige liv, vårt. Han er Herren, vår rettferdighet. Gud ser nå hele menneskeheten innesluttet i Kristus, og derfor også forsonet i Kristus, rettferdiggjort i Kristus, og hellig, ustraffelig og god - i Kristus. Men
i Guds øyne har Lammet vært slaktet før verden ble til. Dette er grunnen
til at Gud helt fra begynnelsen har handlet med menneskenes barn som en
forsonet Gud. Han er en nådig og omsorgsfull Far, som søker etter sine
fortapte sønner i inderlig barmhjertighet, og omfavner dem kjærlig så
snart de kommer tilbake. Slik
åpenbarte Gud seg allerede for Moses da han satt i fjellkløften, og Herrens
herlighet gikk forbi: «Herren, Herren Gud, han er barmhjertig og nådig,
sen til vrede og rik på miskunn og sannhet. Han beholder sin miskunnhet
mot tusen slektledd, tilgir misgjerning og overtredelser og synd». Dette
er Guds nådige utvelgelse i Kristus, som gjelder alle mennesker på jorden.
For etter Guds rådslutning er ingen utelukket. Gud vil frelse alle. Selv forsikrer han: «Så sant jeg lever, sier Herren Gud,
jeg har ikke velbehag i den ugudeliges død, men i at den ugudelige vender
om fra sin ferd og lever». «Gud vil at alle mennesker skal bli frelst
og komme til sannhets erkjennelse». Gud vil ikke at noen skal gå fortapt,
men at hver éneste en vender om. Han
er alle menneskers Frelser. Derfor gav Kristus apostlene sine denne befalingen:
«Gå ut i alle verden og forkynn evangeliet for hele skapningen». Her
er altså ingen forskjell. Det er ikke noe bestemt menneske eller et bestemt
folk eller stamme på jorden som er utvalgt. Nei,
denne utvelgelsen omfatter alle. Omfatter alle stammer og alle mennesker;
jøder, hedninger, muhamedanere, kristne, katolikker, lutheranere. Kort
sagt: alle mennesker; onde og gode, troende og vantro, ugudelige og fromme,
fattige og rike, høy og lav, mann og kvinne. Med ett ord: Hele menneskeheten,
«hver skapning under himmelen». Slik
ble den evige nådens utvelgelse forkynt: «I din ætt (som er Kristus) skal
alle jordens folk velsignes» (1Mos 12:3, Gal 3:16).
5. mars Av Gud er dere i Kristus Jesus. Han som er gjort til vår visdom fra Gud og rettferdighet og helliggjørelse og forløsning. 1Kor 1:30. Blant de mange forskriftene i den gamle pakt om hvordan påskelammet skulle etes, har vi også den at det skulle etes opp helt. Ikke noe av lammet måtte bli igjen til neste dag. Var der noe som ikke ble spist opp, skulle det brennes opp. Legg
merke til dette! Hele lammet skulle etes. Forstår du hva Herren vil tale
til deg gjennom dette? Du får ikke lov til å ta til deg av Kristus bare
det som smaker deg. Du må la ham få slippe inn hos deg fullt og helt,
slik som han er gitt oss av Gud, som vår visdom, vår rettferdighet, vår
helliggjørelse og forløsning. Her
går det ikke an selv å velge ut, tenke og gjøre oss opp noe som helst
om veien til frelse. Nei, den er forlengst gjort ferdig og forkynt av
Gud. Du skal bare høre og la det få innta deg. Den
som ikke vil holde påske, får lov å slippe. Men den som vil, skal gjøre
det slik Skriften viser, - og Lammet må ikke stykkes opp. Det skal etes
helt! Noen
skjærer i stykker Lammet, og tar bare imot Kristus til visdom, som en
profet, og nyter hans herlige lærdommer. Men ikke noe mer! De behøver
ikke ham selv i noe som helst forhold. Ikke er de i syndenød, slik
at de trenger å motta hans forsoning som sin rettferdighet, - de behøver
ham ikke som yppersteprest. Heller
ikke får han bli kongen deres, og regjere over dem, eller bli deres helliggjørelse
og forløsning. Disse filosoferer bare over kristendommen, og har alt sammen
bare i hodet. Der har de det ordnet i klare læresetninger og begreper.
Men de begynner aldri å anvende dette på seg selv, sitt eget hjerte og
liv. Å,
for et skuespill disse menneskene driver med overfor Den Hellige Gud!
Det er til slike som bare selv tenker ut sin kristendom, Herren en gang
skal si: «Hadde dere vært blinde, hadde dere ikke hatt noen synd. Men
nå sier dere: Vi ser. Derfor er dere fremdeles skyldige». Andre
vil bare ha Kristus som forbilde til helliggjørelse, og tror at på den
måten blir han vår rettferdighet. Disse vil ha Kristus til konge. De er
bare opptatt med å følge etter ham, hva de selv skal gjøre og være. De
legger vekt på ydmykhet, bønn, avhold osv. Og dermed gir de inntrykk av
å være de mest alvorlige kristne. Men
i alt dette skjuler det seg en dyp innbilning om betydningen av denne
deres alvorlige kristendom. Derfor blir de aldri elendige og helt fortapte
syndere, som bare finner liv og trøst i Kristi soningsdød. De
bekjenner med sin forstand klart og tydelig troens lære, slik den bokstavelig
lyder. Men hjertet deres har funnet sin hvile i alt det de er eller skal
utrette i kristelig aktivitet. Derfor
er dette også «sangen i deres munn». Ikke den sangen de frelste synger
på Sions berg, om «Lammet som ble slaktet og har kjøpt oss tilbake til
Gud med sitt blod». Men om Lammet som vårt forbilde som har helliget oss
med sin Ånd. Dette
viser at hjertets egentlige skatt og trøst ligger i en forandring som
har skjedd i og med dem. Ikke i det Lammet selv med sitt blod kjøpte til
oss. Og hva skal vi så si til dette? Jo, her må vi si at denne deres alvorlige
kristendom er nok vel og bra. Men problemet er bare at dermed kommer dere
ikke dypere. Dere kommer aldri så langt at dere skjemmes overfor Gud over
all deres kristendom, blir fattige og helt fortapte syndere som ser at
alt sammen er elendig i Guds øyne. Ser at for ham er det bare én ting
som gjelder: Lammet, som er slaktet og har kjøpt oss tilbake til Gud med
sitt blod. Så
er det også noen som nok vil ha Kristus som sin forsoner, men ikke som
sin helliggjørelse. Det er disse kjødelige kristne som vandrer sammen
med de andre i de kristnes lille flokk. Som gjerne vil lytte til dette
herlige budskapet om at ingen synder fordømmer oss, og ingen gode gjerninger
frelser oss. Men som ikke vil høre noe om å bli Kristi etterfølgere, at
kjødet skal overgis til døden osv. Tvert imot knurrer og klager de over
at en slik lære bare tynger ned samvittigheten med loven. Luther
sier «de tar bare skummet av evangeliet». De kan nok tale mye om nåden
og troen. Men i deres daglige liv er det ingen Herrens frykt og Ånd hos
dem. Da lever de fritt i sin synd og urettferdighet. De er grenene i Kristus
som ikke bærer frukt, og ikke renses, bøyes og beskjæres. Men får vokse
vilt, og utbre seg akkurat i den retning de selv ønsker. Kristus er ingen
rettesnor for dem. Hva
skal en si til disse? Jo, at dere er opptatt med evangeliet og det å ha
en god samvittighet, er vel og bra. Men hvorfor elsker dere ikke tukt?
Er ikke også formaningene i Bibelen ord fra Kristus og apostlene? «Hele
Skriften er innåndet av Gud, og den er nyttig til lærdom, til overbevisning,
til rettledning og til opplæring i rettferdighet, for at Guds menneske
skal bli satt i stand og godt rustet til all god gjerning». Hør! Lammet
må ikke stykkes opp. Det skal etes helt! Men
feilen hos alle disse er at de tenker mer enn de hører. De legger ikke
nøye nok merke til Ordet. Merk deg derfor at Lammet skal etes helt!
6. mars Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde gir sitt liv for sauene. Joh 10:11. Ja, sier du kanskje, dette er jo vel kjente ord som vi har hørt mange ganger. Hvem skulle fremdeles ha noe behov for å se nærmere på dette? Mange kunne nok bare komme til å sovne mens de hørte disse ordene utlagt ennå en gang! Og
likevel er det akkurat dette budskapet som mer enn noe annet kan gjøre
et iskaldt hjerte brennende og den døde levende, bare Guds Ånd får åpne
hjertene våre. Å, stopp nå opp ennå en gang og tenk over hva det er Kristus selv sier her: Jeg gir mitt liv for sauene! Du
har kanskje ingen fred, ingen glede, men er tvert imot kald og ulykkelig.
Du har ikke noen med et varmt og omsorgsfullt hjerte som du kan legge
ditt urolige hode inn til. Men
her kan du tro vi skal fortelle deg hvordan du selv kan få et varmt, lykkelig
og fredfullt hjerte. Og hvordan
skjer så det? Jo, hvis bare du kan feste blikket på din Frelsers
ansikt når han sier: «Jeg er den gode hyrde - jeg gir mitt liv for sauene». Hvis
bare du får dette inn i hjertet ditt, kommer det ganske sikkert til å
bli varmt der inne. Ja, gi deg en usigelig fred og glede. Be Gud at han
for sin barmhjertighets skyld må gi deg en stille ånd og et åpent sinn,
når du hører Herren taler disse ordene, så de kan få arbeide med deg.
Ha dernest klart for deg hvem det er som taler. Tenk alvorlig over at det er den samme som
du taler til i dine bønner - det er din Frelser! Se
på ham, og hør ham si: Jeg er
den gode hyrde, og jeg gir mitt liv for sauene. Merker du ikke
her en dyp og hjertelig omsorg hos ham som taler slik? Eller tror du virkelig
fremdeles han kan være så kald og likeglad med deg som ditt vantro og
kalde hjerte ofte vil ha det til? Ta
nå disse ordene med deg i din bønn. Skremmende bekymringer tynger kanskje
hjertet ditt. Da vil du gjerne komme fram med denne nøden for din Frelser.
Men det er som om du ikke opplever
noen kjærlighet fra ham. Da skal du forsøke å se hans ansikt og det bildet
du får av ham når han sier: Og
husk: Ennå er det bare ordene
hans du er opptatt av. Ta så også for deg selve den gjerningen
det tales om her; hans villige lidelse, hans bitre død -! Og la så
disse ordene: jeg gir mitt liv
for sauene, alltid stå foran deg, og åpenbare for deg alt det
du ser her. Se
hvordan han frivillig går fram mot mørkets makt som kommer for å gripe
ham i Getsemane. Hør at han sier: Leter
dere etter meg, så la disse gå. - Jeg gir mitt liv for sauene.
Se hvordan han stille går ut til retterstedet, «lik et lam føres bort
for å slaktes». Lar dem slå naglene gjennom hendene og føttene hans, og
henge ham opp på korset. Når
du nå ser ham slik, i dødens alvor, - hør nå hans egne ord om det som
sier: Jeg gir mitt liv for sauene. Våger
du ennå å tvile på hans kjærlighet og omsorg for sauene? Velger du ennå
heller å tro på ditt eget mørke og løgnaktige hjerte, og djevelen, som
sier: «Han er likeglad med deg. Han bryr seg ikke om din nød. Han venter
at du skal selv makte å seire over ondskapen i deg. Han venter at sauen
skal selv forsvare seg mot ulven», osv. Å, pass deg for slike mørkets brannpiler! La nå endelig Frelseren din få bli for deg det han virkelig er; den evige og ubegripelige ømme omsorgen som ikke en gang kunne se på at folket sultet i ørkenen, eller at en mann hadde en lam hånd. Hvor mye mindre tror du da han ville la din sjel være i nød og fare, uten at han ville gjøre noe med det? Når han tross alt egentlig er kommet til verden for å frelse sjelene! Jeg
ser jo hvordan hele Kristi person og hans mål med å komme til jorden,
alt sammen er et eneste stort bevis på en ubegripelig kjærlighet og nød
for den fortapte menneskeslekten. Jeg ser at det var også slik han selv
ville vi skulle oppfatte det, når han sier: «Ingen har større kjærlighet
enn dette, at han setter sitt liv til for sine venner». Men
da har jeg jo virkelig også grunnlag
for å trekke denne slutningen; at alt det jeg selv opplever,
ser, kjenner og mener, umulig kan være like sikkert som det Kristus beviser
ved å gi sitt liv. Så
får han prøve meg, så dypt og så lenge han vil. Overgi meg til djevelen
og alt ondt i den grad han finner det tjenlig. Likevel
aner jeg at hos ham gjemmer det seg hele tiden et hjerte som blør
av inderlig kjærlighet.
Når jeg da lever i nådens tid, dømmer meg selv, men også hele tiden har min trøst i hans barmhjertighet, da skal han aldri for alvor kunne forlate meg. Nei, fordi denne trofaste Herren aldri kan lyve, så er det allerede i hjertet hans glede over en sau som er funnet igjen. Kort
sagt: Det aller største beviset på Kristi kjærlighet er at han gav seg
selv og hele sitt liv i denne verden for oss. Dette bør gi deg en slik
tro at uansett hvor og hvordan han senere fører deg i livet, så lar du
hele tiden dette store beviset være det som gjelder. På
denne måten skal vi i det daglige liv få nytte av det han sier her:
Den gode hyrde gir sitt liv for sauene. Slik at uansett hva som
måtte tynge, true, skremme eller pine hjertet vårt, har vi likevel hele
tiden en inderlig trøst i hans kjærlighet og hyrdeomsorg. Så vi fortest
mulig vender oss til ham. Han som både
hjertelig vil, og
i sin allmakt virkelig kan
hjelpe i alle ting.
7. mars Enda er det bare en liten stund, så kommer han som skal komme, og han skal ikke dryge. Heb 10:37. Å, om vi kunne ta dette mer til hjertet, det Ordet lærer oss om Herrens gjenkomst og de kristnes salige håp! På dette området er ingen kristen fullkommen, ingen har alt så rett og riktig her. Alle trenger vi lærdom og korrigering. Sikkert
nok gjelder det innfor Gud at «salig og hellig er den som har del i den
første oppstandelse». Dette er den som nok daglig har synder og fall,
kjenner dem, og tynges av dem som sin største nød på jord. Men som også
daglig holder seg til Frelseren og evangeliets ord. Og trenger
dette som sin daglige trøst, styrke og mat. Ganske
visst er dette et benådet Guds barn. Selv om han kanskje kjenner hvor
kald han er i hjertet, og stadig blir anklaget nettopp når han hører budskapet
om det salige håpet. Men han skal passe på å ta dette herlige budskapet
til seg. Så skal han også få stor velsignelse av det. Paulus
skildrer håpet om frelse som et viktig våpen, og sier vi skal ikle oss
«troens og kjærlighetens brynje, og ta håpet om frelse som hjelm». På
samme måte som troen og kjærligheten
er viktig, så er også
håpet det. Håpet om Kristi herlige gjenkomst er både vekkende, trøstende,
rensende og livgivende. Johannes
sier: «Hver den som har dette håpet til Ham, renser seg selv, likesom
Han er ren». Med den store sannheten, at tiden
er kort, vil Paulus løfte de kristnes sinn opp over dette forgjengelige.
For at de skal vokte seg mot den dårskapen å la seg binde opp av noe jordisk,
enten det er glede eller sorg. Han
sier: «Brødre; dette sier jeg dere: Tiden er kort, slik at fra nå av må
de som har hustru, være som om de ikke har noen. De som gråter, må være
som de som ikke gråter, de som gleder seg, som de som ikke gleder seg,
de som kjøper, som de som ikke beholder det. - For denne verdens skikkelse
forgår». Merk
deg dette, kjære menneske: Tiden er kort! Skjer det noe gledelig, så gled
deg med måte. Det blir bare en kort tid, for du skal snart forlate det.
Skjer det noe sørgelig, så sørg med måte. Det varer ikke så lenge. Tiden
er kort. Får du en hustru, kjøper du en eiendom? Omgåes alt sammen med
en innstilling som om du ganske snart skal forlate det. Det «dumme kjødet»
vil stadig vekk reise seg, og bygge opp et paradis på jorden. Og det er
dårskap, - det blir så kort! Der
er mange kristne som er så ivrige med å installere seg i denne verden
med sitt jordiske gods, sin forretning. De bygger og bygger. Å, om de
måtte passe seg i tide, før den siste gnist av det åndelige livet er slukket
ut, og gudsfryktens ånd har forlatt dem helt! La
hånden arbeide. Men, - vær oppriktig når du prøver deg selv på dette:
Hvor er hjertet? Lyv ikke for din sjel! Hvor er hjertet? I himmelen, hos Frelseren som du venter skal
komme igjen? - Eller i det du eier her på jord?
Vær oppriktig! Men håpet om frelse skulle jo først og fremst være til stor trøst for oss! Hør, alle dere som ofte er nær ved å gi opp i kampen mot synd, fall og utroskapen i hjertet ditt. Dette som også gjør at du aldri får oppleve en eneste virkelig glad og skyfri dag. Og du som har din daglige plage og skrekk i en vaklende tro, hjertets ubegripelige ondskap, hardhet og likegyldighet. Eller du som plages av en stor fristelse, en Satans engel - - -: Glem alle sammen aldri at det hele dreier seg bare om en kort tid. Snart kommer det som skal komme. Løft deres hoder, for deres forløsning nærmer seg! Den
tunge, tykke vantroens tåke skal ikke i all evighet tynge vår sjel! Dette
onde kjødet med dets lyster, dette onde hjertet med sin likegyldighet,
falskhet, lettsindighet, hardhet og ondskap, skal ikke evig fengsle vår
ånd. Hør,
alle dere som Gud har utrustet med gaver for å kunne tjene andre! Derfor
er dere, som Kristi stridsmenn, blant dem som er mest utsatt og plaget.
Utvortes av verden med løgn og sladder. Innvortes av djevelen med alle
slags fristelser, så ille at du knapt kan åpne deg for noen i hele verden
med dette. Hør,
alle sammen: Mist aldri «håpet
om frelse», som skulle være «hjelmen» deres! Glem aldri at nå dreier det
seg bare om en liten tid! Snart
kommer Herren og gir dem trengsel som nå plager dere. Men dere som nå
plages, vil han gi herlighet, ære og et uforgjengelig liv, - når Jesus
selv åpenbares fra himmelen sammen med sine engler. Paulus utbryter: «Hvis det bare er i dette livet vi har satt vårt håp til Kristus, da er vi de ynkeligste av alle mennesker». Det beste, det aller herligste gjenstår ennå! Vi skal få se Kongen ansikt til ansikt, og så være nær Herren alltid! Eller
skulle vi kanskje bare tro Kristus når han taler om hans nåde over oss
her i livet, men ikke
tro ham når han taler om den herligheten som skal komme? Gud bevare oss
fra en slik holdning! Må
så alle kristne ha også denne lærdommen klart for seg! Og så må vi bare
stå ferdige og våkne, og ha olje på lampene, når ropet lyder: Se, brudgommen kommer!
8. mars Det ble også en trette mellom dem (disiplene) om hvem av dem som skulle regnes som den største. Luk 22:24. Her får vi se hvordan Kristus handler med noen disipler som hadde syndet på en særdeles uverdig måte. For det var jo høyst uverdig å «trette om hvem av dem som skulle regnes som den største». Bare en tanke i den retning er jo en heslig synd. Men her bryter den til og med også ut i gjerning, - i en trette nettopp om dette. Hører
dette hjemme blant Jesu disipler? Skulle kristne mennesker kunne tillate
seg noe slikt? Gud bevare oss fra bare å tenke i den retning! Men hvordan
reagerer nå Herren? Godtar han denne tretten?
Nei,
Herren refser dem. Han sier: «Hedningenes konger hersker over dem, og
de som utøver myndighet over dem, kalles velgjørere. Men
slik er det ikke blant dere. Tvert imot, den som er størst blant
dere, han skal være som den yngste, og den som leder skal være som den
som tjener». Og
for å ydmyke dem ennå mer, minner han dem om seg selv, som eksempel, og
sier: «For hvem er størst, han som sitter ved bordet eller han som tjener?
Er det ikke han som sitter ved bordet? Likevel er jeg blant dere som den
som tjener». Vel, da må han jo være sint på dem? Og det hadde de jo virkelig
fortjent, -, kunne vi tenke. Men
se nå hvordan den samme Herren har det i hjertet sitt! Hør nå! Midt i
den mest alvorlige straffetalen for deres uverdige synd, begynner han
å tale om deres ærefulle plasser i himmelen! Hvordan de skal sitte sammen
med ham på troner, og dømme de tolv Israels stammer. Hva
er det jeg ser og hører? Å, kjære, barmhjertige Frelser! Jeg trodde at
for slike uverdige synder ville vi miste både din kjærlighet og vår barnerett.
Eller at vi i alle fall for en tid eller dag ville være utelukket fra
din nåde. Men nei, her ser jeg noe ganske annet. Midt i sin straffetale
mot dem, begynner han likevel å tale om plassen de skulle få i himmelen.
Nåden,
barnekåret, - det var altså en ganske annen sak som ikke kunne rokkes.
Det stod på en annen og sterkere grunnvoll enn som så. At de var Guds
barn, og skulle være med Kristus i himmelen i evighet, det var en avgjort
sak. Det avhang ikke av deres stakkars, ustadige livsførsel. Refse dem,
korrigere og formane, det ville Kristus. Men dette var også alt han ville.
Du,
dette er Kristus, den kjære, omsorgsfulle og trofaste Frelseren, og hans
sinnelag! Djevelen derimot, han retter brodden mot livet vi lever. Han
er snar til å fordømme oss når vi har syndet. Slik er ikke Kristus. Hva
skal vi så lære av alt dette? At det ikke er så farlig å synde mot Gud?
At når Kristus viser så stor og urokkelig nåde overfor disse disiplenes
synd, så kan vi også gjerne tillate oss å trette om hvem som er størst,
og liknende? Ja, det sier noen at følgen vil bli, hvis vi forkynner alt
det som her er nevnt. Men slike spottere er allerede tydelig forutsagt
av Herrens Ånd (Rom 3:8). Og apostelen tilføyer at «dommen over dem er
rettferdig». Evangelistene har så visst ikke skrevet ned disse eksemplene på disiplenes svake sider og Kristi nåde for at det bare skulle oversees og ties om. Men for at vi skulle studere det grundig. Ikke som eksempler på noen ufrelste menneskers synder, men som frelste menneskers svakheter. Vi
må tross alt la Kristi
dom gjelde. For det er nettopp
til disse disiplene han taler om at de
er grener i ham, at de er i ham og han i dem. Og han sier. «Dere
er alt rene på grunn av det ord jeg har talt til dere» osv. Disse
disiplene fikk en helt annen kraft på den store pinsedagen. Det var ikke
det som gjorde dem til kristne, eller til Jesu venner. Men det gjorde
dem til apostler som nå ble «ikledd en kraft fra det høye» som ingen
etter dem har hatt i en slik grad. Men fremdeles, selv etter den dagen,
var de ikke feilfrie. Hvis
vi vil beholde evangeliets budskap rent, er det av avgjørende betydning
at vi ikke tror at nåden avhenger av den grad av ydmykhet eller kraft
livet vårt til enhver tid er preget av. Tar vi feil i dette, da er vi
allerede på feil vei i selve troen. Hvis vi tror nåden avhenger av vår
helliggjørelse, da har vi straks lagt en annen grunnvoll for troen enn
«den som er lagt». Nei,
nåden avhenger ikke av hvor langt hvert enkelt menneske er kommet i helliggjørelse.
Da gjør altså evangelistene det eneste rette, når de holder fram de svakeste disiplene, og hvordan de fikk nåde, som eksempler
på Kristi kjærlighet. Da
kanskje du også forstår hva det er vi
skal lære av disse eksemplene: Ikke
at det ikke betyr noe som helst om vi synder. Ikke
at vi skal bli disiplenes etterfølgere i deres skrøpeligheter. Heller
ikke at hver eneste en som likner dem i disse skrøpelighetene,
dermed også er en kristen. Men at Kristi nåde er så stor og urokkelig over hans venners
skrøpeligheter, som du ser her. Her
skal du få lære å kjenne alvoret i Kristi forsoning og syndenes forlatelse,
ubegrenset og total i sin fullkommenhet, som styrke for din skrøpelige
tro. Og
da skal din styrkede tro føre til større kjærlighet og kraft til alt godt.
Du vil få erfare at Kristi kjærlighet
tvinger oss, så sant du er et levende lem i Ham. Får
du derimot den motsatte virkningen av dette, slik at nå lar du synden
få leve fritt ut i deg, fordi nåden er så stor, da er dette et tegn på
at du er død. Det er et like sikkert tegn som vi ser det med frukttrærne.
Solens
varme gjør at den levende grenen i treet bare får ennå mer saft og frukt.
Men der vi ser at varmen fra den samme solen bare tørker inn bladene,
der skjønner vi at grenen mangler den levende forbindelsen med stammen.
9.
mars Herrens ord varer til evig tid. 1Pet 1:25. Når et ord eller et løfte kommer fra en som det kunne sies om at «det ikke ble funnet svik i hans munn», da har det stor kraft og betydning. Det kan vi lære av Paulus. Han sier at den som vil eie Kristus med hele hans fullbrakte verk, behøver ikke si: «Hvem skal stige opp til himmelen? - det vil si for å hente Kristus ned - eller: Hvem skal fare ned i avgrunnen - det vil si for å hente Kristus opp fra de døde. Men hva sier rettferdigheten av tro? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte», - når du med din munn bekjenner, og i hjertet ditt tror dette «troens ord». Legg
merke til at han sier: «Ordet
er deg meget nær» (C. O. R’s bib.tekst)! Der har du alt det du
trenger, mener han, bare du lar ordet slå rot i deg. Paulus vil ha sagt
at et ord fra Gud er like mye verd som om vi hadde det i hånden, det ordet
lover. At
et pålitelig løfte har en slik vekt og betydning, det fatter vi svært
godt - når det går på rent menneskelige ting. Men når det dreier seg om
himmelske ting, der Gud selv garanterer løftene, er vi så uforstandige
at vi ikke alltid føler oss helt trygge. Vi
vil belyse dette ennå mer ved å sammenlikne med et forhold vi alle kjenner
svært godt: Selv om jeg ikke eier en eneste krone, er jeg fremdeles like
fornøyd, bare jeg har et bestemt slags papir som vi kaller bankremisser
(sjekker som en solid bank har utstedt), hvor det står noen ord som gjør
oss helt trygge. Da vet vi at det beløpet som er nevnt på denne bankremissen
kan vi heve når som helst. Det
er et fullgodt betalingsmiddel. Hvilken som helst bank vil veksle den
inn. I virkeligheten eier jeg den summen sjekken lyder på, og den gjelder
i hele samfunnet på like linje med gangbar mynt. Hva
er det da som gir disse papirlappene slik en verdi? Bare noen ord!
Bare et løfte! Dette
at vi når som helst kan kreve dem innløst i gangbar mynt. Hør!
En slik vekt mente Paulus at også Guds ord og løfter skulle ha, når han
sa: «Si ikke i ditt hjerte: Hvem skal stige opp til himmelen? - det vil
si for å hente Kristus ned?» Det er ikke nødvendig, sier han, for Ordet
er meget nær deg. Du har Kristus, himmel og frelsen, bare du holder
Ordet fast i hjertet
ditt, og stoler på det. Vår
himmelske Konge har også utstedt «sjekker», som er et virkelig verdipapir,
her på jord. Det er hans Ord. Å, måtte vi ha så mye forstand at vi stoler
like fast på de ordene Gud har gitt oss i det store sjekkheftet, Bibelen,
som vi stoler på en jordisk konges ord! Gud
vil så visst ikke svike sine egne løfter, når den situasjonen inntreffer
at noen av oss vil veksle dem inn mot deres pålydende verdi; vil ha selve
himmelen og frelsen. Måtte
også dette bildet minne oss om den verdi og betydning Guds ord
og løfter har!
Vi vil aldri kunne holde ut i troen, i en virkelig tillit til all den
usigelige herlighet Ordet lover, hvis vi ikke prenter det inn, dypt i
vår sjel, den verdien det har når Gud
selv har sagt det. Det er jo noe så stort, dette at Gud selv har gitt oss løftene. Ja, bare selve storheten i det er nok til at vi har vanskelig for å fatte det. Eller vet du om noe som kan være mer sikkert enn det Gud selv har lovet? Skulle vel Gud kunne svikte sine løfter? Gud - ! Her
ser vi hvor totalt ødelagt
vi egentlig er, når vi aldri riktig kan ta til oss dette! Apostelen
sier at Gud ikke bare har uttalt det store løftet i Kristus, men også
stadfestet det med sin hellige ed. Han sier: «Siden Gud var enda mer fast
bestemt på å bevise for løftets arvinger hvor uforanderlig hans plan er,
gikk han imellom og stadfestet det med en ed. - Og siden han ikke hadde
noen større å sverge ved, sverget han ved seg selv - for at vi ved to
uforanderlige ting (løftet og eden), som bekrefter at det er umulig for Gud å lyve,
kunne ha en sterk trøst, vi som har søkt tilflukt ved å gripe det håpet
som er satt foran oss (sv: som vi er tilbudt)». Å,
du store Gud, full av nåde! Med din hellige ed har du til og med stadfestet
ditt ord, og likevel tror vi ikke! Hjelp oss! Hjelp oss mot våre ynkelige
hjerters mørke og vantro! Store, nådige Gud: Forlat oss og hjelp oss!
10. mars Vi for alle vill som får. Vi vendte oss hver til sin vei. Men Herren kastet alle våre synder på ham. Jes 53:6. Hva
er egentlig selve budskapet her? Hva er det selve villfarelsen består
i; dette at vi alle sammen så hver vår vei (som det
heter i C. O. R’s Bibel)? Jo, svaret får vi når vi ser hva Gud gjorde
for å redde oss fra vår villfarelse: «Herren
kastet alle våre synder på ham». Da
skjønner jeg at villfarelsen går på forholdet med synden
og hvordan vi skal bli frelst,
det går på spørsmålet om veien til himmelen! Men
stopp nå opp litt for hva Herrens Ånd her markerer som vår store og egentlige
villfarelse i dette spørsmålet: Vi
vendte oss hver til sin vei (sv: hvar och en såg uppå sin väg).
Alle har bare blikket rettet mot noe de
skal selv gjøre. Den
ene tenker: Bare jeg virkelig kunne være alvorlig i min gudsfrykt, oppriktig
elske og frykte Gud. Da kunne jeg nok håpe på nåde. Men det er å «fare
vill» sier profeten her. Det strekker ikke til. Du er altfor ødelagt
i syndefallet. Ja, du er fullstendig fortapt i alt det du foretar deg.
En annen tenker: Hvis jeg bare oppriktig kunne erkjenne syndens gru i meg, og angre den rett. Kunne våke og kjempe alvorlig mot den. Da kunne jeg vel håpe på nåde. Men det er å «fare vill», sier profeten. Det er forgjeves, uansett hva du så gjør, det kreves en helt annen mann. Men
vil du da vite hva som er nødvendig, hva det er som holder innfor Gud,
så hør: Herren kastet alle våre synder på ham. Dette er det eneste
som gjelder innfor Gud! Herren så i barmhjertighet på våre ynkelige anstrengelser
i syndepølen. Og han miskunnet seg over oss og gav oss en mann som skulle
bære alle våre synder: Han som
ikke kjente til synd, gjorde Gud til synd for oss. Alle synder
i hele verden ble gjennom den store tilregnelsen «kastet»
på en eneste mann. Herren felte den dom at alle våre synder skulle være hans, slik at han skulle stå ansvarlig for dem, og betale for dem. Våre synder er ikke lenger våre. Nå er de hans! Og
for at vi skulle være ennå tryggere, sier profeten at det er ikke
vi som har kastet syndene
våre på ham. Det er Herren -
Herren kastet... Det er Herrens egen gjerning, slik han selv vil
ha det. Og han må vel både mene og være tilfreds med det han selv har
gjort! Hør
hva Johannes sier: «Se! Guds Lam, som bærer bort verdens synd!» Legg merke
til dette: Guds Lam! Det
betyr det Lam som Gud har
valgt ut som vår forsoning (2Mos 12:3-13). Det eneste Gud
vil ha til forsoning for våre synder. Så sier da også Jesus at derfor elsket Faderen ham, fordi han gav sitt liv. Hva
kan da være tryggere? Gud må vel være fornøyd med sin egen vilje! Merk
deg dette, du fattige, syndige, tørre og nedtrykte sjel, at det er Guds
egen gjerning som frelser deg. Det er Herren selv som har valgt denne
forsoningen. Hva
er det da for en Gud som kan anklage deg for din synd? For Gud i himmelen,
som er din Herre, han som du da også virkelig frykter, han har selv lagt
alle dine synder - ikke på deg, men på Kristus. Han er ditt vern mot alle
lovens trusler. Skulle så ikke den som går med en vond samvittighet, ha
del i denne forsoningen, her ha sin frelse og trøst? Hvem skulle da ha
det? For
en forsoning kan jo ikke være gitt for rettferdige. Det må jo
være for dem som er skyldige til straff. Å, for en evig og ubegripelig
kjærlighet! Syndere som
går med en ond samvittighet, skal nå få ha fred! Takk og pris, o Gud! Har
du vanskelig for å tro dette, hvile i at det gjelder deg? Dette er den
store hovedlæren i alt Guds
ord. Regn over hvor mye du veier mot denne forsoningen. Hvor mye
all din gjennomfordervede natur, din ondskap og åndelige død veier mot
Guds egen Sønns død! Ser du ikke at alle mennesker i hele verden blir
som ingenting imot Guds Sønn? Herren
likner seg et sted med en god hyrde, og sier han
gir sitt liv for sauene. La da dette bildet gi deg noe å tenke
på! Tenk deg at en sau kunne ha moralsk skyld, og med sin ondskap hadde
pådratt seg en dødsdom. Men at denne sauen hadde en så utrolig varmhjertet
gjeter at han ville gi sitt eget liv istedenfor denne stakkars sauen.
Tenk - et menneske gir sitt liv som soning for en sau! Synes du ikke dette
var en overmåte dyrebar soning for en sau? Synes du ikke da dommen og
straffen for denne sauen også var tilstrekkelig sonet? Men
er ikke Guds evige Sønns
død for menneskene en like stor, ja, til og med uendelig større soning
for oss? Synes du ikke
selv du forsvinner i denne uendelige storheten i hans forsoning? Ja, at
alle dine synder, så store de enn måtte være, likevel blir som ingenting
mot hans soningsverk? Og
akkurat dette var Faderens mening og vilje; at vi ikke lenger skulle regne
med våre synder, «for at vi skulle ha fred». Har
du altså din fred ene og alene
i Kristus, da har du forstått ham rett, da har du fått det evige
liv. Så
skal nok denne gode hyrden etter hvert også finne råd for alle dine skrøpelige
svakheter. Det er han som også skal ta seg av dette. Du er bare som en
stakkarslig sau imot ham. Han vil gjøre alt sammen selv. Sauen skal bare
høre og følge hyrdens stemme. Bare hør! Så skal deres sjel leve! Å, Gud,
øk vår tro!
11. mars Jesus sier til Peter: Følg meg! Joh 21:19. Her ber den store Herren rett og slett sin stakkars Peter om en tjeneste. Han gjør ham til en hyrde for sauene, som han selv var. Gjør ham til sin tjener, sin medarbeider. Samme
nåde gir han alle sine venner. Selv om det skjer på mange forskjellige
vis, i ulike stillinger og kall. Men alle får vi bli Kristi etterfølgere
og Kristi tjenere. Får gjøre og være mot andre det samme som han er mot
oss. Til
alle som elsker ham, sier han: Følg meg! Det samme taler Paulus om: «Bli
Guds etterfølgere, som hans kjære barn, og vandre i kjærlighet, slik også
Kristus elsket oss og gav seg selv for oss». Kristus
taler jo til oss: «Jeg er kommet for at dere skal ha liv, og ha overflod.
Det jeg har, det skal også du ha. Hvis du mangler noe, da skal også jeg
mangle det. I dette har du min rettferdighet, liv og frelse, så ingen
synd skal fordømme deg og intet ondt skal få makt over deg. Så du skal
få være fullstendig trygg i all evighet. Så lenge jeg er rettferdig og
lever, så lenge skal også du være rettferdig og leve for
min skyld». Men
da vil han også at vi med den samme kjærlighet skal tale til vår neste:
«Hør her, kjære bror! Jeg har fått motta min Herre, og all nåde og frelse
i ham. La nå også jeg få lov å tjene deg, på samme måte som han har tjent
meg! Ta nå du det jeg har. Det er jo noe jeg bare har
fått av hva han hadde. Jeg vil ikke mer kalle verken meg selv
eller noe av det jeg har, for mitt.
Nå vil jeg helt og holdent bare tjene både deg og alle andre mennesker.
Alt sammen bare for min Herres skyld, han som har gjort, og hver eneste
ny dag bare gjør meg alt godt». Å handle slik, det er å være en Kristi etterfølger og «ikke lenger leve seg selv, men ham som døde og oppstod for oss». Og dette er jo hele vårt livs oppgave, hvis vi er kristne. Men
det er sørgelig å tenke på hvordan dette ofte går i virkeligheten. For
det er jo ikke nok å vite
dette. Det skal jo daglig praktiseres
i tale og i gjerning. Når en så merker de fjell av hindringer
som legger seg i veien, kan en fristes til å ikke snakke et ord mer om
den saken. Det
er ingen som riktig kan tro dette, at Kristus elsker oss så høyt, og tjener
oss, slik vi nå har sagt. Og samtidig; at han bryr seg om vår fattige
tjeneste, og at den kan være velbehagelige for ham. Det er svært få som
i det hele tatt tenker på dette, og prøver å ta det til seg i hjertet.
Hvem
tror egentlig at våre skrøpelige
gjerninger er velbehagelige for Kristus? Jo, bare de fattige, forblindede
sjelene som lever i den falske oppfatningen at de tror at gjerningene
deres i seg selv har så stor verdi innfor Gud. Slik at han rett og
slett må elske dem for gjerningenes egen skyld. Disse tror så det er en
gru - for djevelen styrker en slik tro. Men
hvis et menneske virkelig får lys over all den synd og elendighet som
henger ved alle våre «gode» gjerninger. Får se at det finnes ikke en enste
gjerning som i seg selv er ustraffelig, ren og velbehagelig for Gud. At
vi må få forlatelse for alle våre beste gjerninger, - eller i motsatt
fall fordømmes for dem. Får
se at hvis gjerningene er velbehagelige for Gud - så er det ikke
på grunn av hva de selv er verd - men bare først og fremst at
vi som menneske er velbehagelig for Gud for
hans Sønns skyld. Og at han derfor,
for dette velbehagelige menneskets skyld, også lar dets lille kjærlighetstjeneste
være velbehagelig for seg. Dernest
fordi hans ord står bak gjerningen.
D.v.s at når det er han
som har bedt oss gjøre en gjerning for ham, så har gjerningen verdi for hans skyld som har bedt om den. Nei,
forstår en ikke dette, da kan en verken tro eller glede seg over å få
tjene ham. Da går vi bare og ser på hvor stor betydning tjenesten eller
gjerningen har i seg selv. Og hvis så dette er noe som i seg selv er smått,
da kan en ikke tro en gjør Kristus noen tjeneste med dette. Dette
er den plagen som alltid forfølger den rette læren om gjerningene, så
en i motløshet ofte kan fristes til bare å tie. Fordi det ser ut som om
en ikke får utrettet noe som helst. Å, for en svart og ulykkelig vantro,
og det forblindede hjertets mørke! Det
er egentlig den sørgelige vantroen, hedningen i hjertet vårt, som hindrer
Guds barn i å gjøre det gode med den lyst og inderlighet som de gjerne
ville gjort det. For så høyt elsker de tross alt sin Frelser, at hvis
de bare trodde at de virkelig fikk tjene Ham,
da ville de løpe glade avsted til tjenesten, om det var aldri så langt
avsted. Dersom
Kristus selv kom synlig inn i huset deres, og ba dem om mat eller klær,
ville de helt sikkert ikke spare på noe for hans skyld. De ville ta fram
det beste de hadde. Men når han i sitt sted sender et fattig menneske
som trenger mat, klær eller penger, da er vi mer betenkt. Å,
hvis vi da bare kunne tro at Jesus står der ved siden av dette mennesket,
og sier: Alt det dere gjør mot
en av de minste av disse mine brødre, for min skyld, det gjør dere mot
meg. Å, hvor glade vi da ville være over å få gi eller låne dem
noe, hver enkelt slik de hadde behov for. Men
når vi ikke riktig kan tro Jesu egne ord, får vi heller ikke noen lyst
eller trang til å gjøre det gode.
12. mars Da sa slangen til kvinnen:.. For Gud vet at på den dagen dere eter av det, skal øynene deres bli åpnet. Dere skal bli slik som Gud og kjenne godt og ondt. 1Mos 3:5. Merk deg disse ordene og den målrettede tvetydigheten og listige slangegiften! Her ser du den «hvitkledte» djevelen. Her tar han seg ganske godt ut, omskapt til en lysets engel. Han sier ikke til Adam og Eva: For dere skal slett ikke ta hensyn til det Gud sier. Nei, tvert imot viser han med en gang til Gud i det han sier, og bruker Guds ord til å underbygge sine ord. Men
han kommer med en forklaring på det navnet Gud selv hadde gitt treet.
I sitt forbud hadde Gud kalt det for treet
til kunnskap om godt og ondt. Nå vil djevelen utlegge hva dette
betyr. Han sier: Gud vet,
og har med selve navnet han har gitt treet, erkjent at av frukten på det
treet får en kunnskap om godt
og ondt, - . Altså den kunnskapen Gud selv har. Slik «at den
dagen dere eter av det, skal også dere bli som Gud og kjenne godt og ondt». Dette
høres jo alt sammen svært bra ut: Bli som Gud selv, vis og opplyst som
ham - . Dette kan da ikke være noe galt. Når altså Gud selv også vet at
slik står saken når det gjelder dette treet, kan det jo umulig være rett
oppfattet at han, deres omsorgsfulle og gode Fader, kan ha forbudt dere
å ete av dette treet. Slik har noen sett Satans dybder i dette bedraget.
Mens
andre tror Satan med dette har villet så mistanke om en slags misunnelse
hos Gud. At han liksom ikke skulle kunne unne menneskene å bli så lykkelige,
så de dermed ikke burde få en viss og fast tro på Guds kjærlighet og omsorg
for dem. Begge disse oppfatningene kan gjerne ha arbeidet med Eva. For Eva må jo etter hvert bare ha stått igjen med denne holdningen: Når Gud vet at hvis vi spiser denne frukten, skal øynene våre bli åpnet, - så kan han da ikke ha forbudt oss å ete av den -! Vi må ha misforstått ordene hans! For hvordan kan et slikt forbud stemme overens med hans inderlige godhet og kjærlighet? Har han derimot virkelig forbudt oss å ete av det, kan det jo ikke være noen annen grunn enn at han ikke kan unne oss dette -! Her ser du hvor dypt Satan arbeider! Dette blir ennå verre når vi ser hvordan han i sin hemmelighetsfulle løgn blander inn sannheter. Men disse bare misbruker og tåkelegger han jo i de tvetydige formuleringene han bruker. Han lover f.eks. at øynene deres skal bli åpnet. Dette kunne jo oppfattes som at de skulle få en overmenneskelig visdom og innsikt. Men selv er han jo fullt klar over at det er bare den tragiske opplevelsen de vil få av synden og straffen for den. Men
det som uten sammenlikning er det mest alvorlige i denne fristelsen, er
den selvsikkerhet, den selvforgudelse, og den avhengighetsfraskrivelse
som gjennom slangens gift forplantet seg til hjertene i hele menneskeheten.
Dette har satt dype merker i alle Adams barn, og er den dag i dag selve
kilden til all åndelig død, til de største fristelser og dypeste fall. Allerede i slangens første ord: «Har Gud virkelig sagt: dere skal ikke ete av noe tre i hagen», ligger den tanken: Dere er jo Guds herligste skaperverk, det er jo dere som skal herske over hele jorden! Skulle det da være satt noen som helst begrensning for dere! Skulle ikke dere ha all mulig frihet? Men etter hvert stiger fristerens dristighet. Så taler han sterkere ord: Dere skal bli slik som Gud (eller: selv bli guder). Og akkurat dette: Dere skal bli slik som Gud, det brant seg fast dypt i mennesket. Bli slik som Gud - ikke gjennom noen Guds nåde og gave, men gjennom vår egen «kunnskap om godt og ondt», gjennom noe vi selv foretar oss, gjennom egne gjerninger. Dette etterlot seg dype merker i Adams slekt, som den dag i dag stadig stikker fram. Vesentlig betydning har det nok også hatt at slangen skapte et kunnskapsbegjær som hadde en spesiell medvirkning til dette store og forferdelige fallet. Luther sier: «Det er egentlig djevelens helt unaturlige gift; at menneskene vil være klokere enn det Gud ville de skulle være». Der er for det første ikke noe som har gjort menneskene så blinde i åndelige spørsmål, så sterkt fiendtlige overfor Gud og hans veier, som den innbilte lærdheten. «Mens de gjør krav på å være vise, blir de bare dåraktige», om de så sitter inne med de største forråd av kunnskap. Apostelen sier at kunnskapen oppblåser. En stor rikdom på forstand og kunnskap blir dermed den største fristelse for et menneske til selvforgudelse og selvklokskap. Og bare det er straks nok til at dette mennesket, mer enn noen annen, ikke er mottakelig for Guds visdom. Gud står de stolte imot, og skjuler sitt lys for de vise og forstandige. Men når Gud står imot et menneske, da er det i en håpløs situasjon. Da faller det i den ene dårskapen etter den andre. Luther
sier at «da har det fått en sånn visdom at det anser for rettferdighet
det som er synd, og for den høyeste visdom det som er den største dårskap.
Og så langt pleier djevelen drive det, at jo mer fjernt mennesket kommer
fra Ordet, desto mer lærd og vis synes det at det er». 13.
mars Dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning. Det gamle er forbi. Se, alt er blitt nytt. 2Kor 5:17. De første menneskene som ble skapt, ble ødelagt i syndefallet. Det som var en lyst for Guds hjerte, når han så på alt det han hadde skapt, var blitt utsatt for en så sørgelig ødeleggelse, at Herren på menneskelig vis talte om at han angret at han hadde skapt mennesket. Men
så gav Gud oss det evige «Ordet», «Ham som er fra begynnelsen» (sv: «Begynnelsen
til Guds skapning»). Han skulle fullbyrde det verk som skulle føde en
ny skapning på jorden - det nye menneske. Det er skapt i Guds bilde, akkurat
som ved den første skapelsen, i sannhetens rettferdighet og hellighet
- skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud har gjort ferdige
på forhånd. «Dersom noen er i Kristus», sier apostelen. Hva det vil si, og hvordan det foregår, har vi ofte sett på. Hvordan Ånden anklager alt som er i oss; synd, vantro, egenrettferdighet osv. Så vi til slutt ikke finner ro noe sted uten i Kristus og hans rettferdighet. Jaget
og drevet av Åndens stadige anklager, må sjelen til slutt svøpe seg helt
inn, og skjule seg, i Kristi rettferdighet. Og bare i ham ha sitt alt;
sin rettferdighet og sin styrke. Da, sier Ordet, er
han i Kristus. Og da, sier apostelen, er
han en ny skapning, - det gamle er forbi, og alt er blitt nytt. Og
dette er den mest åpenbare sannhet for ethvert gjenfødt menneske. Enhver
levende kristen kan vitne om at straks han fikk liv i Kristus, fikk lys
og fred i hans rettferdighet,
fødtes det samtidig også noe ganske nytt inni ham. Han fikk et nytt hjerte
og et nytt sinn, slik at han nå så allting annerledes. Han
fikk en ny forstand på alle åndelige ting, nytt syn og hørsel, en ny lyst
i hjertet, nye gleder og nye sorger, nye mål i livet, noe nytt å strekke
seg mot. Kort sagt: Han har fått et nytt liv, en helt ny verden for seg
- «alt er blitt nytt». Dette
skaper også et helt nytt språk hos ham, et nytt ordbruk og et nytt liv.
Og når det gjelder det gamle,
som ennå finnes hos og i oss, så har jeg kommet i et helt nytt forhold
til dette også. Synden
og lystene, som før var min fornøyelse, plager meg nå, og gjør meg redd.
Det åndelige og himmelske, som før var uforståelig og fremmed for meg,
er nå mitt liv og min glede. Mitt sinn
er nytt, selv om kjødet,
det gamle adamittiske fordervet, fremdeles er det samme som før.
Dette
nye indre livet er det sterkeste beviset på en ny fødsel. For en fødsel
vitner om at det er skapt noe totalt nytt, et helt nytt vesen. Kristus
sier: «Uten at en blir født på ny, kan en ikke se Guds rike». Og Johannes
sier: «Guds barn er ikke født av blod, heller ikke av kjøds vilje, heller
ikke av noen manns vilje, men av Gud». Gjennom
den nye fødselen av Gud, denne nyskapelsen, gjenopprettes det Gudsbildet
i mennesket som vi mistet i syndefallet. Det opprettes på ny i Guds barns
sinn og ånd. Men
fremdeles har vi vårt kjød, som er fullt av synd og strir mot Ånden. Derfor
er dette nye Gudsbildet ennå ikke fullkomment åpenbart. Men det nye menneske,
som er skapt av Gud i sannhetens rettferdighet og hellighet, skal en gang
forløses fra dette dødens legeme, når Kristus åpenbares. Og «da skal vi
bli lik ham». Her
må vi nå alle sammen prøve oss selv. Apostelen sier helt bestemt:
«Dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning». Hvis du mener
du er omvendt og et Guds barn, men ennå ikke har fått dette nye sinn og
hjerte, ikke er blitt en ny skapning i ditt indre, -. Da kjenner du ennå
ikke til hva den rette
troen og frelsen i Kristus vil si. Hele
Skriften vitner jo over alt om at den sanne troen alltid skaper et nytt
sinn, nytt hjerte, vennskap og kjennskap til Gud, lyst til hans lov og
seier over verden. Like umulig som at ild skulle være uten varme, like umulig kan troen og den nye fødsel ved Guds Ånd skje uten at det skaper liv og kraft. Dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning. Dette
er kort og enkelt sagt av apostelen, men bestemt og avgjørende. Fly ikke
forbi denne selvprøvende sannheten! Stopp opp, vær oppriktig mot deg selv!
Vi må møte alt Guds ord med alvor og respekt. Det er bedre å få åpenbart
falskheten i sin ånd i tide, enn å oppdage for sent at en er bedratt. Du
vet jo med deg selv om du gjennom din tro har fått denne indre forvandlingen.
Om du, selv om syndene og skrøpeligheten din ennå er mange og store, likevel
samtidig har dette nye sinn: Først og fremst at Kristus,
bare Kristus er blitt både ditt A
og Å, det første
og det siste i livet ditt. Er blitt din eneste trøst, ditt daglige behov.
Slik at du først og fremst vil høre noe om Kristus og hans fullbrakte
verk. For
det andre: At du, når dette skjedde, også har fått en helt ny kjærlighet
og lyst til Guds lov og hans veier. Samtidig som dine synder også er blitt
din største plage. Du
skjønner at selv om dine synder og mangler da ennå er aldri så store,
så er likevel dette nye hjerte og sinn det sikreste bevis på at du er
født av Gud. De uforstandige jomfruene kunne nok være kristelige, elske
Ordet i sin alminnelighet, og være trofaste i sine hellige gjerninger.
Men å ha sin lyst og sitt liv utelukkende i Kristus og hans nåde, - helst
bare høre og tale om Kristus og syndenes forlatelse, -
det er noe som ikke kjennetegner disse.
14. mars Jeg, ja jeg er han som sletter ut dine overtredelser for min egen skyld. Dine synder skal jeg ikke minnes mer. Jes 43:25. Hør hvordan disse ordene viser oss Herrens sinnelag! «Hør, alle dere som tørster, kom til vannene!» Den som ikke har penger, ja, både ufrelste syndere og dere som regnes for hellige: Hør hva det er Herren selv taler, og forteller oss hvordan det er han dømmer og handler i det store spørsmålet om hvordan vi benådes! Ikke
noe er sikrere enn det Herren selv sier! Og her hører vi ham på det mest
uomtvistelige forkynne at verken det ene eller det andre offeret, verken
et indre eller et ytre sett hellig liv, påvirker ham til å gi oss sin
nåde. Og
verken den ene eller den andre synden, verken et indre eller et ytre vanhellig
utbrudd, kan ødelegge hans nåde. Nei, både fortjeneste og skyld oppslukes
av ett eneste forhold: «Du har bare tynget meg med dine synder, du har
trettet meg med dine misgjerninger». Hvordan
skal det da gå? Jo, sier Herren: «jeg sletter ut dine misgjerninger for
min egen skyld». - Merk deg dette: «for
min egen skyld» - og så fortsetter han: «Dine synder skal jeg
ikke minnes mer». Å,
for noen herlige ord! De smaker som søt honning for fattige syndere. Nådefulle
Gud: Åpne opp våre øyne og hjerter
så vi kan smake og se hvor herlig dette virkelig er! Men
for at vi skal få den rette kraften av disse herlige ordene, er det helt
nødvendig at vi har klart for oss følgende: Det Herren regner opp i versene
foran (v.22-24), som ikke
bidro til noen nåde fra ham, var akkurat de viktigste delene av den gudstjenesten,
det hellige livet og gode gjerningene Herren hadde gitt Israels barn forskrifter
om! Først
tar han for seg hjerteforholdet: «Du har ikke påkalt
meg, Jakob» - som taler om hele hjertets dypeste behov for Herren.
Og som igjen er drivkraften bak all påkallelse og bønneliv. Deretter
regner han opp det som hørte til gudstjenesten i Israel, som alle slags
offer; brennoffer, slaktoffer, matoffer, røkelse osv. Dette som alt sammen
motsvarer det vi i nytestamentlig tid vil kalle et
gudfryktig liv; som bønn, andaktsstund, gudstjeneste, omsorg for
all nød, og ellers alle gode gjerninger. Nå
hadde altså Gud selv gitt Israel disse forskriftene for denne gudstjenesten,
og vi vet at Israels folk med stor nidkjærhet sluttet opp om og bevarte
denne gudstjenesten. Hva
kan det da bety at Herren omtaler dette som nærmest forkastelig? Det ser
jo ut til at han anklager dem for ikke å ha båret fram noen offer til
ham, samtidig som han erkjenner at de har hatt «arbeide med røkelse og
matoffer»? Kan det tenkes at han nå forkaster det han tidligere har gitt
forskrifter om? Nei,
slett ikke! «For dine slaktoffer vil jeg ikke gå i rette med deg, eller
for dine brennoffer som alltid står for meg», sier han. Nei, her er det
bare tale om hva det var som påvirket
ham til å gi dem sin nåde, og som gav dem syndenes forlatelse. Slik
det her uttrykkelig står: «Jeg sletter ut dine overtredelser for
min egen skyld». Og videre i v.26: «La oss gå sammen inn for retten:
Fortell hvordan du skal bli rettferdig!» Det
er dette det er spørsmål om her. Og straks det kommer inn på dette forholdet,
da brenner Herrens nidkjærhet som en ild mot all menneskelig fortjeneste
og verdighet. Da gjentar han gang på gang: Ikke
du, ikke du - «du har ikke påkalt meg, Jakob, så du gjorde deg
umak for meg, Israel. - Jeg, ja jeg er han som sletter ut dine overtredelser
for min egen skyld». På
samme måte talte han også da han selv var her på jord. Her sier han først:
Du har ikke påkalt meg,
du gjorde deg ikke umak for meg. Ikke noe av alt du har utrettet har påvirket meg. Det er tvert imot
jeg som har gjort meg umak, ja, kjempet,
for deg, - og dernest at det også er derfor
han forlater syndene, så han tilføyer. Jeg,
ja jeg er han som sletter ut dine overtredelser for min egen skyld. På
samme måte sier han selv her på jord, i Joh 15: «Dere har ikke utvalgt
meg, men jeg har utvalgt dere». Og i Mat 20: «Menneskesønnen kom ikke
for å la seg tjene, men for selv å tjene, og for å gi sitt liv som løsepenge
for mange». I Joh 17: «Jeg helliger meg for
dem, for at også de skal være helliget i sannhet». I Mat 26: «Dette
er mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til
syndenes forlatelse». Og i Joh 6. «Den som eter meg, skal leve
ved meg» I
alt sammen gjenkjenner vi samme stemmen, og alt har samme budskap, det
Herren sier her: Ikke du, - det
dreier seg ikke om deg, «du har ikke gjort deg umak for meg».
Det er meg som har kjempet for deg. «Jeg, ja jeg er han som sletter ut
dine overtredelser for min egen skyld». Alt
dreier seg bare om dette at vi ikke er i stand til å utrette noe som helst
mer enn å synde. Som totalt fortapt må vi bare la Herren få gi oss alt
av nåde, utelukkende på grunn av ham selv. Han har utrettet alt for oss;
gav sitt liv og sitt blod for oss, og sier: «Dere skal leve ved
meg. Jeg, ja jeg er han som sletter ut dine overtredelser for min egen skyld».
15. mars Du har bare tynget meg med dine synder, du har trettet meg med dine misgjerninger. Jes 43:24. Her ser du den store hovedårsaken til at verken syndene våre, og heller ikke våre gode gjerninger eller et hellig liv, betyr noe, når det er tale om hvordan vi får nåde. Både våre synder og all vår fortjeneste er forsvunnet i Kristi blods røde hav. Fordi
Gud gav sin enbårne Sønn til soning for våre synder, er det Sønnens ære
han i nidkjærhet brenner for, mer enn noe annet. Etter at Gud har hørt
sin Sønns nød og rop stige opp fra jorden, tåler han ikke at en eneste
synder selv forsøker seg på å bli verdig til himmelen. Legg derfor godt
merke til disse ordene: «Du har bare tynget meg med dine synder». - «tynget
meg!» - «tynget meg!» Hør!
Det har tynget ham! Det
har kostet den kjære Herren Jesus Kristus! Han bar - det som
tynget ham: syndene våre - opp på korset. Slik frelste han oss fra syndene
våre. Vil du virkelig se hva disse ordene betyr: «Du har bare tynget meg
med dine synder», da må du se
det gjennom alt det som skjedde i Getsemane
og på Golgata! Guds
hellige lov er ikke å spøke med. For vår lettsindige natur kan det se
nokså ubetydelig ut når den ynkelige jordiske skapningen; mennesket, våger
å forakte og trampe på Guds vilje og bud. At menneskene ikke elsker ham
over alle ting, men tvert imot forakter ham og isteden dyrker avguder.
Ikke frykter ham over alle ting, men i stort overmot synder mot ham. Ikke
har sin trøst i ham, men stoler på seg selv eller andre mennesker. Ikke
elsker sin neste som seg selv, men bare tenker på sitt eget beste, og
lar det utvikle seg til et liv i all slags synd, i ulydighet, sinne, hat,
utukt, urettferdighet, løgn og bedrageri m.m. Alt
sammen kan som sagt se nokså ubetydelig ut for vår lettsindige natur,
- men ikke for Den Hellige Gud! Gud dømmer annerledes! Det ser jeg i Kristi
martyrskikkelse. Det ser jeg når Guds egen Sønn bar våre synder. Jeg ser
hvordan han, dette sterke mennesket begynte å «bli bedrøvet, og angst
kom over ham». Og «svetten hans ble som store blodsdråper som falt ned
på jorden». Å,
du lettsindige menneske! Hører du dette angstens bønnerop i nattmørke
Getsemane? Tenker du på at dette er den majestetiske personen som bare
med et ord hersket over vær og vind, drev ut djevler, vekket opp døde
og slo til jorden alle som var kommet for å gripe ham? Nå må du stoppe
opp og tenke litt på hva det betyr at en slik person blir bedrøvet, at
han gråter og angst kommer over ham! Gå
ikke forbi dette synet helt likegyldig! Det
er deg det gjelder! Det er din Frelser! Det er han som du påkaller
i din bønn, roper på i døden og skal møte i dommen! Og
spør du ham hvorfor han svetter så sterkt, får du til svar: «Du har bare
tynget meg med dine synder». Men spør du ham så videre med profetens ord:
«Hvorfor er din klesdrakt så rød og dine klær lik hans som trår vinpressen?»,
svarer han: «Jeg har tråkket vinpressen, jeg alene, av folkene var det
ikke en mann med meg. Du har bare tynget meg med dine synder. Jeg, ja
jeg er han som sletter ut dine overtredelser for min egen skyld». Ser
du så senere din Frelser hudflettet, såret og slått, så en kunne «telle
alle hans ben», forkynner profeten deg at «han er såret for våre overtredelser,
han er knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle
ha fred». Ser
du ham til slutt lide forbannelsens straff på korset, forkynner apostelen
deg: «Kristus har kjøpt oss fri fra lovens forbannelse, idet han ble en
forbannelse for oss. For det står skrevet. «Forbannet er hver den som
henger på et tre». Du
kjenner det godt, alt sammen. Du har visst det lenge. Men hva betyr dette
for hjertet ditt? Er du våknet opp for det du ser her? Hvis
Guds Ånd får åpne øyene dine og åpenbart Kristi martyrskikkelse, får du
et helt nytt lys over hele frelsesspørsmålet. Du kommer til å bli både
sønderknust og trøstet, ja, uendelig fattig, men likevel frelst, «som
de som ikke har noe, men likevel eier alt». Og
disse ordene vil få ny kraft og betydning for deg: «Du har ikke gjort
deg umak for meg», det er meg som har kjempet for deg. «Jeg, ja jeg er
han som sletter ut dine overtredelser for min egen skyld». Men
vé den som kan se sin Frelser i smerte og pine, og likevel bare fortsetter
i sin lettsindighet, i syndens og verdens tjeneste! Vé den som uforstyrret
bare fortsetter i sitt syndige liv, mens Frelseren hans svetter blod for
hans synder, hudstrykes for hans lysters skyld, og med høye rop og tårer
dør på korset til hans forløsning! Og hvordan skal det gå den frie og
frekke verden når dette blodet en gang kommer over den? Hva så med deg som kan så godt alt dette om Kristi lidelse og død, og alltid deltar i feiringen av dette. Men aldri vil bli helt forenet med ham, tilhøre ham og leve under ham i hans rike. Du som en gang hvert år kommer for å minnes hans død. Som kneler ned og mottar hans legeme og blod. Men så går tilbake til dine lyster og lettsindige omgangsvenner. Hvordan skal det gå med deg? Når
de ikke kunne redde seg, de som hadde brutt Moseloven, men måtte dø uten
barmhjertighet, - hvor mye hardere straff tror dere ikke da den fortjener
som har trampet Guds Sønns blod under fot, og ringeaktet paktsblodet!
|