Andre del 16 til 31 juli Dato 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
16. juli Gi oss i dag vårt daglige brød! Mat 6:11. Ordet i grunnteksten som i denne bønnen er oversatt med daglig, har vært et vanskelig ord å oversette. Men alle tolkinger samstemmer i at det taler om noe som er nødvendig for vårt liv. Altså ikke et hvilket som helst begjær, men det nødvendige. Det taler egentlig om «det helt nødvendige til vårt livs opphold» Og
nå spør vi den som vil «trette med Gud»: Har du ikke til dags dato fått
det som har vært nødvendig til ditt livs opphold? Og om du ikke har fått
alt i den retning du selv mente var nødvendig for ditt jordiske liv, så
har du tross alt fått alt det han
har lovet som vet best hva som er nødvendig for deg. Eller vet du
hvor mye tukt, fattigdom og bekymring du behøver for din sjels evige vel?
Her
kunne kanskje en kristen som ikke bare er fattig, men også tynget av gjeld,
svare oss: «Der er et annet forhold, som er verre enn den verste fattigdom;
det å bli stående i gjeld til andre mennesker, og ikke kunne gjøre rett
og skjell for seg. Og kanskje ved det være med å gi grunn til at evangeliet
blir spottet». Men
da vil vi svare at så sant du ikke har et spesielt hovmodig sinn, så det
er nødvendig med en spesielt dyp ydmykelse, -. For kjødet, selv hos de
hellige, har alltid sin gamle kjærlighet til synden, -. Og så sant du
ikke «frister Herren», enten med dovenskap og lettsindighet, eller i forfengelighet
og stort forbruk sløser med Guds gaver, - . Men er ydmyk, flittig og trofast
der du er satt i livet, og enfoldig i tro ber denne bønnen, -. Så har
du alle Herrens løfter om at han skal gi deg så mye at du ikke skal behøve
å bli til skam som en bedrager. Men skal kunne gjøre rett og skjell for
deg overfor alle mennesker. Det
er alltid et eller annet ved vår natur, enten at vi frister Herren gjennom
dovenskap eller hissighet, eller et stort hovmod, som gjør at vi må tuktes.
Og som kan føre en kristen inn i det som er langt tyngre å bære enn den
største fattigdom; dette å ikke kunne gjøre rett og skjell for seg overfor
alle mennesker. Når
mangt et Guds barn enten på grunn av sykdom eller andre omstendigheter
ikke kan forsørge seg selv, men blir avhengig av andre brødres barmhjertighet,
er nok dette ydmykende for vår stolte natur. Men det hører med til hvordan
Herren oppdrar noen av sine barn. Det
kan være bare for en viss tid, inntil de er blitt prøvet nok til å kunne
bære en eller annen Guds gave. Og vi skal alltid ta imot slikt med gudsfrykt
og ydmykhet overfor Herren, han som alene har visdommen og allmakten,
og som med sin høyre hånd også når som helst kan forvandle alle situasjoner. Men
den fjerde bønn har også en lærdom til dem som opplever et mer ubekymret
liv, som ikke har disse problemene med hva de skal leve av, og ikke kan
synes behøve be om det daglige brød. Der er to ord i denne bønnen som
disse burde legge merke til, ordene: oss
og vårt. Har du Kristi sinn, da vil du også tenke litt nærmere
over disse Kristi ord. Han
sier ikke: «Gi meg mitt
daglige brød», men: «Gi
oss vårt daglige brød».
Tror du at Gud har gitt deg alt dette du eier for at du bare selv
skal forbruke alt dette slik som du selv lyster? Eller at du skal
samle mest mulig utelukkende med tanke på dine barn? Hva sier Herren?
«Avlegg regnskap for det du forvalter, for du kan ikke lenger være min forvalter!» Her
ser du hva som er Guds hensikt når han gir enkelte mennesker så mye av
dette jordiske. Har du noen gang tenkt over akkurat dette; hvorfor Gud
deler ut så ulikt her på jorden? Den ene er så rik at han har mye mer
enn han trenger, mens en annen er så fattig at han mangler det mest nødvendige
-. Hemmeligheten
med denne underlige og ulike utdelingen er ganske enkelt at vi har ulike
kall. De som har fått mer enn de trenger, skal være Herrens forvaltere,
som på Herrens vegne skal forvalte hans gaver. Så vil han sende en flokk
fattige rundt disse. For at de daglig kan bli prøvet, om de er villige
til å forvalte hans gaver på ærlig vis, som forvaltere som deler ut der
de ser nøden. Eller om de vil grave ned pundet i jorden, og isteden gjøre
det til avguder for seg selv og sine barn. Måtte
vi aldri glemme den store hovedregelen: «Hver den som mye er gitt, av
ham skal mye kreves. Den som er betrodd mye, av ham skal det kreves enda
mer». Og det kongelige budet: «Du skal elske din neste som
deg selv!» Glem ikke at rundt omkring deg finnes en mengde fattige,
syke, svake og skrøpelige, som alle rekker hendene sine ut etter det daglige
brød i en eller annen form. I
denne bønnen skal du derfor be for
alle mennesker, og ikke tenke : meg,
mitt, men: oss, vårt.
Og så skal du selvsagt heller ikke be som en hykler. Slik at du i bønnen
sier vårt, men i virkeligheten handler med alle goder du får som om
det var ditt. Nei, du
er bare en forvalter.
Og det skulle vi være med glede, for Kristi store kjærlighets skyld. Så
han kan si om alt det gode vi har gjort: Dere
har gjort det mot meg. I
tillegg vet vi at uttrykket daglig
brød ikke bare gjelder mat og klær, men alt som hører med til
det daglige behov for våre livs opphold, slik som hus og hjem, eiendeler
og penger, en gudfryktig ektefelle, gudfryktige barn, gudfryktige medarbeidere,
en god og trofast øvrighet som styrer godt, godt og tjenlig vær, fred,
helse, tukt og ære, gode venner, trofaste naboer m.m. Da
vil i alle fall hver eneste kristen, som ikke bare lever seg selv, men
også elske sin neste, alltid ha all mulig grunn til å be denne bønnen.
Dessuten
kan Herren plutselig ta bort alt det du nå eier. Derfor har du alltid
all grunn til å be om hans bevarende
nåde, eller at han hver dag
må gi - et «daglig
brød». Og
det å få kjenne sin daglige avhengighet av Herren, er særdeles verdifullt
for den kristnes åndelige helse. 17. juli Slik vi har båret bildet av den jordiske, slik skal vi også bære bildet av den himmelske. 1Kor 15:49. Her har vi nå et budskap hvor vi må be Gud om nåde til å få tro og åpne sinn. Hør
hva det står! «Slik vi har båret bildet av den jordiske, slik skal vi
også bære bildet av den himmelske». Tror du det? At
vi bærer den jordiskes (Adams) bilde, det kjenner vi i hele vårt legeme
og alle våre sanser, langt mer enn det smaker oss. Men tror du like fast
at vi en dag skal bære bildet av den
himmelske, vi som er forenet med ham? Tror
du dette; at Adam og
Kristus, like sikkert den ene som den andre, har vært stedfortredere
som skulle prøves på hele menneskehetens vegne, men også stamfedre som
vi skulle dannes etter? At de er liksom de to store modellene som våre
to ulike tidsavsnitt skulle formes etter. I det ene tidsavsnittet, det
jordiske livet; etter Adam, til «bildet av den jordiske». Og i det andre
tidsavsnittet, i evigheten; etter Kristus, til «bildet av den himmelske». Like
sikkert som vi her i livet har båret den jordiskes bilde, med all den
elendighet dette medfører, skal vi en gang bære bildet av den himmelske,
med all den herlighet som hører med til det. Tror du dette? Tror
du at for alle som er i Kristus så skjer dette i sin tid, like så sikkert
som naturens bestemte syklus; som dagen følger etter natten, eller det
etter den kalde vinteren følger en herlig sommer? Å, er dette sant? Ja,
lovet og priset være Herrens navn, det er sant! Vi
merker i hele vårt vesen hva det vil si å bære bildet av den jordiske.
«Adam fikk barn i sin egen lignelse, etter sitt bilde». Men her taler
apostelen egentlig om legemene. I legemet bærer vi bildet av Adam i slike
egenskaper som apostelen regner opp like foran (v.42-45). Vi lever et
liv i forgjengelighet, i vanære, i svakhet. Det er, kort sagt, det
naturlige legemet, som må ernæres av jordiske næringsmidler fra
plante- og dyreriket, og til slutt selv blir til jord. Med
til bildet av den jordiske hører også en masse lidelse, sorg, synd og
nød, - alle slags problemer. Hele vår natur er liksom bare sammensatt
av synd, som Gudsforakt, avguderi, selvsikkerhet, hardhet, egenkjærlighet,
hovmod, hykleri, løgn, sinne, hat, misunnelse, mistenksomhet, uren lyst,
gjerrighet, selvopptatthet og mer av samme slag. Jesus sier: «Fra hjertet
kommer onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd,
bespottelser». Dette
er bildet av Adam, på syndens område. Men av dette følger så videre all
mulig forbannelse og jammer på jorden: Et urolig hjerte, en syk samvittighet,
sorg, ergrelser, bekymringer, utrygghet, redsler, mistanker, sykelighet,
smerter, fattigdom, Satans glødende piler, - og til sist døden og forgjengeligheten.
Enten
en vil eller ikke tvinges en til å gå liksom ikledd alle disse Adams etterlevninger.
Vi går liksom gjennom et tett tornekratt, hvor vi stadig såres og blør.
Å,
gi ikke opp, kjære Guds barn! Bli ikke utålmodig! Dette er bare et vanskelig
veistykke. Det kommer snart en annen tid. Gud har så visst ikke skapt
menneskene bare til lidelser. «Slik vi har båret bildet av den jordiske,
slik skal vi også bære bildet av den himmelske». Og «bildet av den himmelske»
er på alle områder den totale motsetning til den jordiske. Det
som hører med til bildet av Kristus er først og fremst et «åndelig legeme»,
som er lik Kristi forklarede legeme. Istedenfor vanære: En evig og himmelsk
ære og herlighet. Istedenfor skrøpelighet, svakhet, sykelighet: En evig
helse, styrke og velvære. Istedenfor sorg, frykt og utrygghet: En evig
glede, salighet og trygghet, et salig liv ved Guds høyre hånd i evighet,
en uendelig rekke av høye, himmelske opplevelser. Og
framfor alt annet: Istedenfor vår uendelige, plagsomme syndighet: En evig,
urokkelig hellighet, kjærlighet og renhet. Slik at vi der skal kunne elske
Gud så helt, fullkomment og brennende, og med en lykke som vi aldri her,
i vår jordiske tilstand, vil kunne fatte. Ja,
den som en gang, f.eks. i den første forlovelsestiden med sin Frelser,
har smakt noe av den kommende verdens kraft, smakt noe han aldri vil glemme
av Herrens herlighet, vil nok kunne stemme i at bare dette han her erfarte
hadde fortsatt i all evighet, så hadde vi alt nå hatt himmel og salighet. I
denne fullkomne kjærlighet til Gud, som er summen av Kristi bilde, er
også den aller dypeste herlighet. Tenk så hva som følger av dette: På
alle områder være fri fra alt ondt. Kjenne seg fullkommen hellig og ren
som en Guds engel. Få være fullkomment alt det som vi her tørstet og lengtet
etter, men aldri var i stand til. Og
aldri mer behøve frykte for noe som er ondt og farlig. Men få ha en evig
trygghet og fred i vår forklarede Frelsers nærhet. Og Guds lys over hans
underbare hemmeligheter bare stiger og stiger for vårt øye i uendelighet. Å,
til et slikt liv er det den underlige skapningen; mennesket, egentlig
ble skapt. Ja, det kunne vi da også tenke om Gud, når han skapte en slekt
som skulle være lik hans bilde, - bildet av ham som er all frelses og
salighets Gud. Som like lett kunne skape en uendelig salighet, som at
han skapte det uendelige havets vannmasser. 18. juli Du som roser deg av loven, du vanærer Gud ved å bryte loven! For på grunn av dere blir Guds navn spottet blant hedningene. Rom 2:23-24. Her samler apostelen alt han tidligere har sagt, og ennå har å si, i en éneste knusende avslutning: «Du som roser deg av loven, du vanærer Gud ved å bryte loven!» D.v.s.: Just fordi du roser deg av loven, og likevel lever et liv der du stadig bevisst bryter loven, fører du vanære og spott over Gud og hans ord. «For på grunn av dere blir Guds navn spottet blant hedningene, slik det står skrevet». Dere
lever på en slik måte at når hedningene ser hvordan dere lever, og hører
at dere roser dere av å kjenne den sanne Gud og hans lov, så må de jo
tenke at denne Gud og denne loven kan ikke være mye verdifull, -. Når
dere som er hans folk gjør så mange onde gjerninger. Slik det står skrevet - hos deres egne profeter klager jo Gud selv over akkurat dette, og sier: «De levde akkurat som hedningene, hvor de enn kom, og ødela mitt hellige navn, så de sa om dem: Er dette Herrens folk?»* Dette
er selve tyngdepunktet i den knusende refselsen apostelen gir jødene her:
Å leve et liv som fører spott over Guds dyrebare navn er forferdelig.
Ja, så fryktelig at et gudfryktig hjerte rent vil forgå bare ved tanken
på muligheten av å kunne komme til å gjøre noe slikt. Og her sier altså
apostelen at jødene levde et slikt liv. Så selv hedningene, i sitt åndelige
mørke, så hvor galt det var, og på grunn av dem spottet og forkastet Guds
navn. Nå
skal vi samtidig ha klart for oss hvor høyt jødene anså seg å stå over
hedningene, på grunn av de mange og store fortrinn de hadde framfor dem.
De så alltid i stor medlidenhet ned på hedningene som «blinde», og som
dem som «vandret i mørke». Når
da apostelen her kaster denne anklagen mot dem; at til og med hedningene
på grunn av jødenes synder foraktet og forkastet Gud, innser vi at her
holder han fram for dem et særdeles knusende situasjonsbilde. Slik
må nettopp menneskehjertet knuses og tilintetgjøres hvis det skal kunne
skje en ny fødsel, og hjertet skal kunne bli rett mottakelig for et sant
trosliv født av den nåden evangeliet forkynner. Og
det var akkurat dette apostelen hadde som mål med dette knusende budskapet;
å «rydde vei for Herren», å «senke fjell og hauger». Derfor måtte han
såre og bedrøve dem, for at hans herlige evangelium deretter bedre kunne
lege og trøste. Men
det apostelen her sier om jødene, passer dessverre også altfor godt på
de fleste navnekristne. Særlig de skriftlærde blant oss, og de lærerne
som ikke lærer seg selv, men stadig bare fortsetter sitt uomvendte liv.
Å,
om hver éneste en som leser disse apostelens ord kunne ta dette til seg,
og prøve seg selv, om det ikke også rammer ham! I den hellige dåp er du
tatt opp i Guds pakt. Du mottar kanskje også Kristi legeme og blod i nattverden.
Du har god kunnskap om kristendommen, så du kan tale Guds ord til andre.
Kanskje du til og med taler med dem om hvor nødvendig det er å omvende
seg, om en sann tro og et hellig liv. Men,
hvordan står det til med ditt innerste vesen, med ditt hjerte, og med
ditt liv? Slik må vi ta denne teksten inn over oss, hvis vi leser den
rett. Lever du selv i en rett omvendelse innfor Gud? For «ingen skapning
er usynlig for hans åsyn». Han kjenner alt og alle. Lever
du selv i en sann tro, forenet med din Frelser? Søker du selv daglig å
døde ditt eget kjød, dets lyster og begjær? Eller består din kristendom
bare i å vite og tale. Du sier: En skal frykte og elske Gud over alle
ting. Men likevel dyrker du dine små avguder, uten noen som helst frykt
eller erkjennelse innfor nådestolen? Kanskje
du utlegger og innskjerper alle Guds bud overfor andre. Men selv banner
og sverger du. Bryter du selv helligdagsbudet? Er du selv en dranker?
Kanskje du lever i hat til et menneske? Eller i en hemmelig synd? Å, da
er det jo bare et forferdelig hykleri og skuespill! Men
Herren, den allmektige og hellige, ser det. Han kjenner deg. På denne
måten «samler du deg opp vrede til vredens dag, den dag da Guds rettferdige
dom skal åpenbares», så sant Gud ikke lyver! Og
på denne måten gir du andre grunnlag til spott og forakt for den hellige
læren du bekjenner. Din familie, venner og naboer vil bruke din ugudelighet
som en trøst til å fortsette sitt uomvendte liv. Dermed bidrar du til
å ødelegge og forherde dem som Kristus døde for. Dette skal han en dag
kreve deg til regnskap for. Hadde
du bare ikke bekjent deg som en kristen, så angikk din synd bare deg selv.
Men nå ødelegger din synd Herrens hellige navn, og dem som han kjøpte
så dyrt. Det er om dette Herren sier: «Hva har du med å forkynne mine
rådslutninger eller ta min pakt i din munn, når jeg ser at du hater tukt
og kaster mine ord bak deg?» * Esek 36:20 etter C.O.R.’s bibeltekst. 19. juli Han (Abraham) tvilte ikke i vantro på Guds løfte, men han ble styrket i troen idet han gav Gud ære. Rom 4:20. Abraham tvilte ikke på Guds løfte, men holdt ut i tro, og ventet på at løftene skulle bli oppfylt, uansett hvor håpløst det så ut i menneskers øyne. Og her sier apostelen at han dermed «gav Gud ære». Dette
ordet er det stor grunn til å tenke grundig over. Den som får troen utsatt
for store prøvelser, men fortsatt holder fast på at Gud er sannferdig
i sitt løfte -. Som fortsatt håper, der
det intet håp er, bare fordi det er Gud
som har gitt løftet, -. Han gir Gud ære. Det
mennesket erkjenner for alvor at Gud er allmektig og sannferdig. Luther
sier: «Å gi Gud hans rette ære, er intet annet enn å anse Gud for en trofast
og sannferdig, vis, barmhjertig og allmektig Gud. Og, kort sagt; erkjenne
at det bare er ham som skaper og gir alt godt». Dette
er det bare troen som virker. Mens vi derimot i vantro fratar Gud all
ære, og gjør ham til et svakt, avmektig og troløst vesen. Johannes sier:
«Den som ikke tror Guds vitnesbyrd, har gjort
ham til en løgner», som jo er helt forferdelig. Men
slik er troen. «Derfor», sier igjen Luther: «krever vår Herre Gud intet
mer av oss mennesker enn at vi gir ham hans ære, og anser ham for vår
Gud. D.v.s. at vi ikke ser på ham som en innbilt og tom avgud, men for
en virkelig og sannferdig Gud, som tar seg av oss, hører våre bønner,
forbarmer seg over oss, og hjelper i all vår nød. Når
han får dette av oss, da blir hans guddom hel og ukrenket. Ja, da har
han alt som et troende hjerte har mulighet for å gi ham. Av hjertet å
gi Gud en slik ære, er derfor ganske visst en visdom over all visdom,
en (menneskets) rettferdighet over all (menneskelig) rettferdighet, en
gudstjeneste høyere enn all gudstjeneste, et offer større enn alle ofre».
Hvis
dette virkelig går opp for oss, vil vi vel strekke oss etter troens gave
mer enn det som vanligvis skjer. For det skulle vel tross alt være en
stor glede å få gi Gud noe som riktig behager ham! Og det gjør vi altså,
hvis vi bare tror ham på hans ord og løfter, og dermed gir ham ære. Vi
hører mer om hvordan Abraham ved troen gav Gud ære, i apostelens tilføyelse:
«Og han var helt overbevist om at han som hadde lovt, han var også sterk
nok til å holde løftet». Han var «helt overbevist» og gjennomtrengt
av denne sannheten; at han som hadde gitt løftet, «han var også sterk
nok til å holde det». Med
spørsmålet: «Skulle noe
være umulig for Gud», hadde Herren gitt Abraham en dyp erkjennelse
av at hva som helst Herren lovet, så kunne han også oppfylle det. Fordi
han var selve Skaperen, den Allmektige. For
ham kunne jo ikke noe være umulig. Det var med de samme ordene Herren
møtte jomfru Maria. Da engelen minnet henne om at «ingenting er umulig
for Gud», fødtes troen på det underlige budskapet; at hun som «ikke visste
av mann» skulle bli mor til Guds Sønn. Her
legger vi merke til at troen må bygge på selve Guds
allmakt. Troen stilles gang på gang overfor så urimelige ting,
som etter vår fornuft ikke lar seg løse. Og slik må troen prøves, for
at den ikke skal ha noe som helst mindre enn Guds allmakt å trøste seg
til. Det
er altså ikke å tro, når vi jenker og tynner ut på løftesordet så vi,
ynkelige og avmektige skapninger, skal kunne begripe
hvordan det skal kunne gå til å løse problemene. Dette er jo tvert imot
å bruke vår egen målestokk på Guds makt og visdom. Dermed trekker vi jo
Gud ned på vårt eget plan, og gjør ham like liten som oss, avmektige dårer.
Og det er jo rett og slett å spotte ham. Nei,
når jeg bare har et ord fra den allmektige Gud, så la det være nok for
meg! Da lar ikke troen seg lenger holde tilbake av fornuftens mange innvendinger
om «hvordan dette kan være mulig» osv. Men stanser alle slike angrep med
dette spørsmålet tilbake: «Skulle noe være umulig for Gud?». Det
var med akkurat de samme skriftordene, og med dagens tekst, Luther og
de som stod sammen med ham styrket seg i striden for den rette læren om
nådemidlene, mot dem som ville legge for mye i nådemidlene for at det
kunne bli mer forståelig for fornuften. Men
alle Guds barn må være forberedt på slike prøvelser,
spesielt når det gjelder troen på nåden - samtidig med at synd, fristelse
og anfektelse er det eneste vi kjenner
i oss. Men også når det gjelder troen på Guds bønnhørelse og hjelp i all
annen nød gjennom livet, - prøvelser hvor intet mindre enn Guds egen styrke
og makt må til for å holde troen oppe. Herren
vil selv sørge for at vi møter slike prøvelser. For det gjelder hans ære,
og at vi må vokse i nåden. Når
vi prøves så hardt at vi roper og skriker over all både indre og ytre
nød, men alltid blir utfridd av Herren, da blir hans makt og trofasthet
herliggjort. Selv
sier han: «Jeg vil gå foran deg og jevne ut det bakkete land. Bronseportene
vil jeg sprenge i stykker, og bommene av jern vil jeg hogge av. For at
de skal kjenne både i øst og vest at det er ingen foruten meg. Jeg er
Herren, og det er ingen annen».
20. juli Min sjel, lov Herren....han som forlater alle dine synder. Sal 103:2-3. Ja, sier du, jeg skulle nok også kunne tro at jeg hadde syndenes forlatelse, bare jeg ikke hadde en bestemt synd som er både stor og forkastelig! Du
har altså en hemmelig synd som tynger samvittigheten. Dette er nok tungt.
Men merk deg selve ordlyden i dagens tekst: «han som forlater alle
dine synder»! Riktignok
er det sant at der er en synd
som fører til døden, som aldri kan forlates: «spott mot Ånden».
Men de som gjør denne synden pleier ikke være blant dem som søker forlatelse
for syndene sine. Og nå sier Kristus uttrykkelig at denne synden er den
eneste som aldri skal bli tilgitt. Forøvrig
sier han at «hver synd og bespottelse skal menneskene bli tilgitt». Til
og med altså så stor synd som bespottelse
mot Gud. Ja, de frykteligste synder, som vi ser Herren selv så alvorlig
forsikrer: «Om deres synder var røde som blod, skal de bli hvite som snø.
Om de er røde som purpur, skal de bli som ull». Stans
nå opp her! Burde du ikke, når du ser hvor sterkt den barmhjertige Gud
gir løfter om dette, også gjøre hans vilje og tro
ham på ordet? - selv om du ikke kjenner noen som helst stadfestelse
på dette i hjertet ditt. Eller
vil du fortsette å kjempe mot Herren, og selv med så store trøstens ord
foran deg ikke tro ham? Da kan du komme til å gjøre den grufulle synden
at du gjør Gud til en løgner! Vil du ennå et éneste øyeblikk, kald
og stiv, gå borte fra din Gud i vantro? Men,
sier du, jeg har en gang også fått forlatelse, og trodd det. Men så har
jeg på ny syndet. Gud kan vel ikke til stadighet forlate! Svar: At du
har syndet etter at du fikk nåde og tilgivelse, er nok den største synden.
Men legg igjen merke til hvordan ordet lyder. Her står ikke har
forlatt, som om det bare har skjedd en éneste gang. Men; han som
forlater, - bestandig og uavlatelig forlater. Hvis
Gud ikke forlater bestandig, ville hans forlatelse være til ingen nytte. Da ble
ikke en éneste sjel frelst. For da ville alt og alle være fortapt, fordi
det alltid finnes synd i vårt kjød, som også stadig bryter ut. Her
passer Luthers treffende ord: «Fordi det i vårt kjød er en evig synd så
lenge vi lever her på jord, og det ingen ende er på feil og forsømmelser,
- er det sannelig også nødvendig at vi da også har en evig og vedvarende
forlatelse. Så vi ikke på grunn av synden igjen må falle under Guds vrede.
Men fordi vi har forlatelsen likevel alltid får bli under nåden». Dette
er Guds evige pakt som gjør at synden ikke kan fordømme oss! Bruk
her David selv som bevis. Han hadde gjennom lang tid levd i nåde hos Gud,
og han hadde opplevd en helt usedvanlig strøm av Guds nåde over sitt liv.
Helt fra sin tidligste ungdom var han velsignet med stor Åndens og Guds
ords åpenbarelse. Fra å vokte sin fars sauer ble han utvalgt og salvet
til konge over Guds folk. Og etter hvert velsignet med store seire og
ære. Han var også en stor Herrens profet. Men
så faller akkurat denne mannen plutselig i to av de mest grufulle synder:
hor og mord - «synder røde som blod»! Og merk deg: Dette gjorde denne
mest opplyste og benådede mannen. Likevel - ja, likevel fikk han forlatelse!
Fikk et herlig løfte og forlatelse. Og det straks
han bekjente sine misgjerninger for Herren. Hva
hadde han gjort for å
forsone Gud og få forlatelse? Ikke noe som helst! Nei, ikke det aller
minste! Han hadde bare, etter stor og langvarig motstand, gjennom nød
blitt drevet til å komme fram med sin skam for Gud og bekjenne synden.
Og da fikk han straks forlatelse. Selv
sier han: «Så lenge jeg prøvde å fortie det, ble mine ben borttært, idet
jeg stønnet hele dagen. For dag og natt lå din hånd tungt på meg. Men
jeg sa: Jeg vil bekjenne mine overtredelser for Herren. Og du forlot meg
min syndeskyld». Her
ser jeg nå hva Guds evige pakt
betyr, og som gjør at ingen synd kan fordømme oss. Her ser jeg at om så
syndene er røde som blod, skal de bli hvite
som snø, fordi de er renset i Lammets blod. Her
ser jeg at «Jesu, Guds Sønns blod, renser oss fra alle våre synder». Her
ser jeg at selv når jeg også tidligere har fått nåde og forlatelse, blir
synden på ny straks forlatt. Her
trekker jeg den sunne, enkle slutningen at: Har Gud forlatt David, som
hadde så stort lys og så stor nåde, og likevel syndet så grovt, da tør
jeg ikke et øyeblikk tvile og leve på avstand fra Gud. Da kan, da bør,
og da får jeg også tro at han like så sikkert også forlater meg -. Så
sant jeg ikke i tillegg også vil gjøre den store synden mot Gud at jeg
skulle tro at han, tvert i mot sitt ord, gjør forskjell på folk og ikke
holder sitt ord. Men,
Gud bevare meg fra slik en vantro! Jeg er tross alt et menneske, også
jeg, likeså vel som David. Jeg er jo også forsonet med Kristi dyrebare
blod, - jeg, likeså vel som David! Og
David var en likeså grov synder som jeg. Og når han, på tross av så store
synder, fikk nåde, da tør ikke jeg tvile på dette. Ikke minst når den
store, barmhjertige Gud selv sier: «Jeg vil ingen synders død», «erkjenn
bare din misgjerning!», «om dine synder var røde som blod, skal de bli
hvite som snø». 21. juli ...som leger alle dine sykdommer (Sv: «Alla dina brister»). Sal 103:3. Legg godt merke
til dette! Her har vi også en usigelig stor trøst. Dette er den andre
store hjelpen vi trenger mot synden. Har vi først fått syndenes forlatelse, trenger vi også nåde til å avlegge synden. Og dette er også noe Herren selv vil gi oss: Han som leger alle dine sykdommer. Like
så sikkert som at han har forlatt deg alle dine synder, og du virkelig
har tatt imot denne forlatelsen, da er du ett Guds barn. Du lever i forening
med Frelseren, og har dermed også Den Hellige Ånd.
Men like så sikkert har du da også et sinn
som har sin største trang og ønske om å bli fri fra den synden som
ennå henger fast i deg, og de utslagene den stadig gir i livet ditt. Og
ingen ting plager deg mer enn dine egne synder og svakheter. Ja, merk
deg akkurat dette at for dette nye
sinnet er nettopp disse syndens utslag i deg det som plager deg
mest! Hvis
ikke dette nye sinnet er blitt en frukt av din tro, da vet du ennå ikke
hva den sanne troen er. Du kan ha hatt store åndelige opplevelser. Kan
ha forstått alt om «frelsens orden». Og nå tror du at du har troen. Men
din tro er fremdeles bare en selvlaget, innbilt tro, hvis ikke syndens
utslag i deg tynger deg mer enn noe annet ondt på jorden. Skriften
sier uttrykkelig at «de som lever etter Ånden, retter sinnet
mot det som hører Ånden til», og «Hvis noen ikke har Kristi Ånd, hører
han ikke ham til». Det er umulig at den som har Kristi Ånd ikke skulle
tenke på å bli hellig og mer lik Kristus. Ja, ha dette som sin dypeste
trang, og i samme grad også lider under syndens utslag i seg. Det
er rett og slett umulig at Kristi Ånd kan leve i fred og fordragelighet
med kjødet. Og like umulig er det at kjødet, selve den syndige naturen
i oss, kan leve i fred og fordragelighet med Ånden. Derfor
bekjenner da også Paulus for sin egen del at «jeg fryder meg i Guds lov
etter det indre menneske (den nye skapningen i oss som er født av Gud).
Men jeg ser en annen lov i lemmene mine. Den ligger i strid med loven
i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov som er i lemmene mine». Men
det kreves samtidig at vi har den rette oppfatningen av hva det betyr
at Herren leger våre sykdommer. Mange tror det betyr at vi totalt skal
befries fra dem, slik at vi snart ble fullstendig rene, slik som Kristus
var, og slik vi skal være i himmelen. Men
det stemmer slett ikke. Dette er ren villfarelse. Herren vil ganske sikkert
lege våre åndelige sykdommer hver éneste gang vi opplever syndens utslag
i oss. Men de vil alltid kunne dukke opp på ny. Ingen må føle seg trygg!
Vi har sett at Paulus alltid måtte leve med en lov i lemmene sine, som
stred mot loven i hans sinn, og av og til tok
ham til fange. Nei,
her går det for seg på samme måte som med en legemlig helbredelse. For
når det gjelder legemet, kan et menneske stadig på ny snuble, falle, støte
mot noe, og skade seg. Eller bli syk på annen måte. Og Gud har aldri gitt
oss noen garanti mot at dette kan skje. Men så har han over alt på jord
gitt oss mange legemidler, og gitt oss leger til å helbrede alle slag
sykdommer. Det
samme gjelder også på syndens
område. Gud løser oss aldri her på jord fra alle syndens utslag i
oss. Men han vil selv straks være vår store lege, slik han selv sier:
«Jeg er Herren, din lege!» Kristi
kirke på jord er bare et stort sykehus, der hver éneste en har sine sykdommer.
Der finner du ikke en éneste hellig som ikke har en eller annen syndens
utslag som tynger ham. Og
i tillegg er vi jo også totalt maktesløse når det gjelder å frigjøre oss
fra dette. For hvis det virkelig stod i vår makt, ville selvsagt hver
éneste kristen omgående frigjøre seg. Da
er det vår eneste trøst at Herren selv vil være vår lege, og alltid lege
våre sykdommer. For det står da heller ikke her «har
leget», som om det skulle være gjort slik at det aldri mer på
ny var nødvendig. Nei, her står det «som leger..»,
noe som skjer, og bestandig på ny vil skje. Og
dette gjør han på den måten at han først tukter, bedrøver, slår og døder
vårt gamle menneske. Deretter, når vi roper om nåde, trøster og styrker
han oss, og reiser oss opp igjen. Og så vekker han i oss en ny trang til
å leve mer varsomt i livet vårt. Selv
gir han oss disse trøstens ord: «Nå ser dere hvem jeg er, og at det er
ingen Gud foruten meg. Jeg gjør død og gjør levende. Jeg sårer, og jeg
leger». Her
kan du ta selveste David som eksempel. I tillegg til hverdagens mindre
fall og unnlatelsesynder, falt David også i store åndelige sykdommer.
En gang i en uren lyst så sterk at han tok sin nestes hustru. Vi ser Herren
slo ham. Men han leget ham også. En annen gang ser vi ham i stort hovmod
forlange at alt folket skal telles. Igjen ser vi Herren slår ham, men
leger ham på ny. Da
synger han denne Salmen: «Min sjel, lov Herren, han som forlater alle
dine synder, som leger alle dine sykdommer».
22. juli Om jeg har profetisk gave og forstår alle hemmeligheter og har all kunnskap, og om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, er jeg ingenting. 1Kor 13:2. Det er en alvorlig tilstand når en finere form for egenrettferdighet vil gjøre vår kjærlighet og denne praktisert i aktiv tjeneste, til frelsesvei. Så
har vi på den andre side kristne som har lært den store hovedsannheten
om at vi blir rettferdiggjort ufortjent utelukkende ved troen på Kristus.
Gjennom denne troen har de også fått den nye himmelske kjærligheten. Men
etter en tid begynner de å bli kalde og døde. Og nå mister de mer og mer
av kjærligheten, både i hjertet, og av utslag i praksis. Nå synes de bare
å «leve for seg selv». Dels
ser vi at de nå også har lett for å trøste seg selv overfor denne tilstanden
med at vi blir nå tross alt bare frelst av nåde ved troen, - som om vi
skulle kunne bli frelst ved en tro som ikke skaper noen kjærlighet. Det
er særlig overfor dette alvorlige bedraget at vi ofte og alvorlig bør
ta inn over oss det Herrens ord lærer oss i dette spørsmålet. Det er sant
at vi blir rettferdiggjort utelukkende av Guds nåde ved troen på den kjærlighet
Gud elsket oss med i Kristus, og ikke gjennom noen vår
kjærlighet. Men det er ikke sant at vi blir rettferdiggjort gjennom en
tro som ikke virker kjærlighet. Nei,
sier apostelen, «om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke
har kjærlighet, er jeg ingenting». «Det er like umulig at den levende
troen kan være uten kjærlighet, som at ilden kan være uten varme» (Luther).
Når Skriften lærer at vi blir rettferdiggjort bare ved tro, menes det
bare den tro som gjør hjertet levende og varmt i kjærlighet. Herren
Kristus sa: «Av dette skal alle forstå at dere er mine disipler, om dere
har kjærlighet til hverandre». Og Johannes gjentar stadig i sitt første
brev at det er nettopp gjennom kjærligheten «vi vet
at vi er av sannheten», at «vi er Guds barn», at «vi er født av Gud».
Hvis
vi en gang har kommet til troen, husker vi også hvordan vi da fikk en
ny, brennende kjærlighet i hjertene våre. Ikke bare til den nådige Gud,
som forlater alle våre synder, men også til vår neste. Vi får både en
«broderkjærlighet» til alle dem som tror og elsker Jesus. Men også en
«allmenn kjærlighet», slik at vi i inderlig omsorg er opptatt med at alle
mennesker må bli frelst. Men
hvis vi nå ikke lenger har denne hellige kjærligheten, hvordan er det
da med vår tro? Vår frelsesvisshet kan være så varm og sterk den vil,
og vårt åndelige lys stort. Men vår tro er nå på tross av alt dette bare
et dødt bilde av hva den en gang var, fordi den nå ikke lenger virker
noen kjærlighet. Legg
bare merke til hvor store og prisverdige gjerninger Herren Kristus fant
hos engelen for menigheten i Efesus. Likevel hadde han forlatt sin første
kjærlighet. Og dette viser Kristus var så alvorlig et tegn, ja, så stort
et frafall, at hvis det ikke skjedde en omvendelse, ville hans lysestake
bli flyttet fra sitt sted. «Jeg
vet om dine gjerninger», sier Herren, «arbeidet ditt, tålmodigheten din,
og at du ikke kan tåle dem som er onde. Og du har prøvd dem som sier de
er apostler, og ikke er det, og du har funnet ut at de er løgnere. Og
du har holdt ut, og du har tålmodighet, og du har arbeidet for mitt navns
skyld uten å bli trett. Likevel har jeg dette imot deg, at du har forlatt
din første kjærlighet. Tenk deg derfor om hvor du har falt fra! Omvend
deg og gjør de første gjerningene, ellers skal jeg brått komme over deg
og flytte lysestaken din fra sitt sted, hvis du ikke omvender deg». Her
ser vi at kjærligheten er noe
spesielt i hjertet. Og vi kan ha mistet den selv midt i så prisverdig
virksomhet, så kraftige og kristelige gjerninger som dem Kristus nevner
her. Hvis nemlig nå ikke lenger våre synder driver oss på kne ved Jesu
føtter, men vi tvert imot er selvgode og derfor heller ikke blir tent
opp i kjærlighet til brødrene. At
en selv med de mest åndelige gjerninger kan savne denne kjærligheten,
det viser jo også nettopp apostelen når han sier: «Om jeg taler med menneskers
og englers tunger, men ikke har kjærlighet, er jeg blitt en lydende malm
eller en klingende bjelle. Og om jeg har profetisk gave og forstår alle
hemmeligheter, om jeg gir bort alt det jeg eier til mat for de fattige,
og om jeg gir mitt legeme til å brennes (som martyrene på bålet), men
ikke har kjærlighet, så gagner det meg ingenting». Ja,
slik forholdet her blir skildret, burde det sannelig vekke oss alle til
å spørre oss selv innfor Herrens åsyn hvordan vi har det med kjærligheten.
Vi
ser jo både av Kristi og apostelens ord, at hvordan
vi enn er, tror
eller gjør, så er alt sammen bare et falskt bedrag, hvor kristelig
og pent det enn synes, - hvis ikke vi har denne virkelige kjærligheten
i hjertet, som fødes ved troen og nåden. Måtte
vi virkelig holde dette klart for oss alle vårt livs dager!
23. juli Enten vi lever eller dør, hører vi Herren til. Rom 14:8. Dette er både hemmeligheten og storheten i Guds barns liv på jorden. Med hele sitt liv, ja, med hele sin tilværelse og selv med sin død, tilhører de Herren. De er ikke sine egne, de er hans eiendom som har skapt, gjenløst og helliget dem. De er hans, ikke bare etter pakten med ham, men også i sin ånd og hele sitt livs holdning. For
ingen av oss lever seg selv.
De åndelig døde kan ikke annet enn «leve seg selv». De kan bare leve
sitt eget selvliv, leve for egen regning og etter sine egne lyster, «frie
for rettferdigheten». Mens Guds barn derimot både i sin ånd og med hele
sitt livs holdning virkelig lever ut Herrens nye liv i seg. Det
kommer av at den nye fødselen og det åndelige livet ikke bare er en tanke
eller noe de forestiller seg, men en stor virkelighet. Og det stadfestes
i kraft, i frukter og nådegaver som aldri finnes i det naturlige menneske. Og
et av de sterkeste kjennetegn på all denne Guds kraft og nåde er at et
Guds barn ikke lenger «lever seg selv», altså bare lever sitt selvliv.
Nå har vi vårt høyeste og mest dyrebare mål i Herren, hans sak, hans ære
og hans velbehag. Uansett hvor godt eller dårlig det lykkes oss å utføre
hans gjerning, så er det alltid dette vi så inderlig elsker og strekker
oss etter. Som
vi allerede har sagt, lever vi for Herren, ikke bare med bakgrunn i vår
pakt med ham, men også ut fra vår ånd og vår innerste trang. Og går det
ikke fullkomment for seg i vårt daglige liv, så vi på et eller annet område
begynner å leve vårt selvliv, så er dette et avvik fra vår innerste vilje.
Og da straffer vi oss straks selv. Og
ingen dør sin egen død (COR:
Ingen dør seg selv). Også
når det gjelder sin død, er en kristen ikke lenger sin egen, men Herrens,
er hans eiendom. En kristen har verken rett eller vilje til, f.eks. for
sin egen ære, å ofre sitt liv. Skal han utsette seg for fare, eller bevisst
ofre livet sitt, så må det skje etter Herrens bud og ordninger for samfunnet. «Dere
tilhører ikke dere selv. Dere ble kjøpt for en høy pris», sier apostelen.
Bare hvis det er til Herrens ære og velbehag, eller hans bud og ordninger
for samfunnet krever det, skal vi være villige til å ofre livet vårt.
Og da på den måte og det tidspunkt som behager Herren. Et
Guds barn må verken ønske å leve eller å dø ut
fra hensynet til seg selv. Hans holdning skal alltid være denne:
Vil Gud jeg ennå skal være en tid på jorden, så vil også jeg det. Vil
derimot Gud heller ta meg hjem, så vil jeg ikke være på jorden. Vi feiler
snart ved å ønske et langt liv, snart ved et selvisk ønske om å få dø.
Men alt det vi er og har, selv livet vårt, tilhører Herren, og bør legges
i hans hender. Lever
vi, så lever vi Herren.
At vi «lever Herren» innebærer at vi anser livet vårt og hele vår tilværelse
som Herrens eiendom. Og derfor også i alt handler som hans tjenere. Det
betyr at vi i alle forhold ser etter hans vilje, som den eneste rettesnor
for alt vi gjør eller foretar oss. Vi har hans ære og hans velbehag som
vårt eneste mål. Det betyr også at vi i alt vi opplever her i livet gir
oss over til hans ledelse. Det gjelder både i glede og i nød, enten han
gir eller tar fra oss. Og at vi vil ofre alle våre gaver og krefter til
ham. Dør
vi, så dør vi i Herren (COR:
..så dør vi Herren). På samme måte som hele vårt liv er Herrens, og helliget
ham, slik er det også med vår død. Om det så skjer ved en naturlig død,
så skjer det i visshet om at vi er Herrens eiendom. Derfor vil vi også
være fornøyd uansett hvilket
tidspunkt og på hvilken måte det behager ham å hente oss hjem.
Men
i visse situasjoner kan nok også vår død bli et resultat av vårt eget
valg. Som når en martyr under blodig forfølgelse kan unngå døden hvis
han fornekter evangeliet. Når en misjonær ser en konkret fare for døden
i en bestemt situasjon han går inn i for at sjeler skal bli frelst. Eller
når en soldat overensstemmende med Guds ordninger for samfunnet er i krig
og våger sitt liv, men kunne ha reddet seg ved å rømme. I
alle slike situasjoner har en kristen både plikt, og er også i sin ånd
villig til heller å ofre sitt liv, enn å svikte sin troskap til Herren,
hans sak og hans ordninger. Og når han slik, for
Herrens skyld, ofrer livet sitt, da er det at han «dør i Herren». Enten
vi da lever eller dør, hører vi Herren til.
Så vel i livet som i døden er vi både hans eiendom og hans tjenere. Det
er denne store trøst og fordel som bare de troende har, at hvor de så
enn er, i livet, i døden eller etter døden, så «er de Herrens», - Herrens
eiendom, som all hans kjærlighet og omsorg er rettet mot. De
er alltid i hans hender,
- hans som er gitt «all makt i himmel og på jord». Selv når vi lever
her i et fremmed land, er vi likevel hans barn og tjenere. Vi lever i
hans usynlige samfunn. Og kalles vi hjem, så er vi «hjemme hos Herren»
og skal i evighet få se ham slik som han er. Her
i livet hører vi Herren til. Først og fremst i
troen og etter samvittigheten. Men dernest også i
kjærlighet og tjeneste. Og når vi dør, da er vi også Herrens eiendom
og i hans varetekt både med legeme og sjel. Legemet
er gjemt i hans hemmelighetsfulle, men sikre forvaring til oppstandelsens
dag. Da «skal dette forgjengelige bli ikledd uforgjengelighet» til et
evig liv. Og sjelen vår er i Guds paradis, sammen med Kristus og alle
de hellige fram til den store dag da den på ny skal ikles, men nå med
et «åndelig legeme», som er lik Kristi forklarede legeme. Vær
sikker på at den som tilhører Herren her i livet, skal også tilhøre ham
i døden og evigheten. Så er da dette så herlig en sak, høyt over hva våre
tanker kan følge; at «enten vi lever eller dør, hører vi Herren til».
24. juli Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Mark 16:16. Hvis vi vil ha et bibelord som kort, sterkt og avklarende viser oss dåpens aller herligste skatter, finner vi dette bl.a. i Gal 3:27: «For så mange av dere som ble døpt til Kristus, har ikledd dere Kristus». Hjelp oss, Gud, så vi nå virkelig må fatte dette! - «Dere har ikledd dere Kristus»! Her ser vi jo hele hemmeligheten med den ubegripelige renheten og det velbehag i Guds øyne som er skjenket oss i dåpen. Vi er ikledd Kristus! Vi
står ikke lenger for Guds øyne i vår egen person, men i hans Sønns, Kristi
person. På samme måte som Kristus på forsoningens dag stod for sin Far,
ikke i egen person med all sin verdighet, men i våre
skikkelser, som alle syndere i hele verden samlet i én. For han bar
all verdens synder på seg. Da var han ikledd
verden. I
dåpen blir vi altså ikledd Kristus. Og da anser Gud oss ikke etter hva
vi selv er. Men etter hva Kristus
er. Vi står for Gud i Kristi
klær, i Kristi
person, i Kristi rettferdighet og all hans verdighet. Det er dette som
her heter å være «ikledd Kristus». Alt
Kristus var, gjorde og hadde for oss, er i dåpen skjenket og overflyttet på oss. For
ved sine ord om dåpen har Kristus vist sin store nåde, og har nedlagt
i og knyttet til dåpen hele frelsen og saligheten som han kjøpte for oss.
Derfor er det at så mange som blir døpt til Kristus, også med en gang
blir ikledd alt dette som hører med til frelsen: Hele
Kristus og all hans verdighet. Slik at alt Kristus var og er for oss, det er fullkomment vårt. Som om vi selv, i egen person, var nøyaktig det samme. Og alt Kristus i vårt sted har gjort, er like fullkomment vårt, som om vi selv hadde gjort det samme. For vi er ikledd Kristus! Men
hva er det nå Kristus er? Først
og fremst er Kristus fullkommen renhet og rettferdighet. Derfor er også
vi fullkommen renhet og rettferdighet. - I
oss selv? Nei, utelukkende i
ham! For «han som
ikke kjente til synd, gjorde Gud til synd for oss, for at vi skulle bli
Guds rettferdighet i ham». Og
Kristus er elsket og skjønn i Faderens øyne. I ham har Gud hele sitt velbehag.
Kristus er Guds Sønn og himmerikets arving. Derfor er vi Guds barn, arvinger
og Kristi medarvinger. Nå
forstår vi hvordan det kunne skje at de skrøpelige disiplene kunne bli
aldeles rene. Nå fatter vi dette budskapet: «Derfor er det da
ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus», -. Det betyr altså at uansett alt urent og skrøpelig som de ennå bærer
på i sitt liv her på jord, så
kan likevel ikke noe som helst av dette bli tilregnet dem til fordømmelse. For akkurat derfor er de jo ikledd Kristus. For at de ikke lenger skal stå fram, bli sett og bli dømt etter hva de selv er, men etter hva Kristus er. Nå fatter vi også hvorfor det ble forutsagt gjennom profeten: «Dette er det navn som han skal kalles med: Herren, vår rettferdighet». Den
som har fattet dette rett, han har i sannhet fått et visst kjennskap til
hemmeligheten. Han er kommet temmelig langt bort fra djevelens vold, og
har lagt en urokkelig grunnvoll for en rett guddommelig fred i hjertet
sitt. Men
den som ikke forstår, eller vil forstå denne hemmeligheten, han har ingen
rett innsikt i evangeliet. Han kan verken hjelpe seg selv eller andre.
Og uten denne hemmelighet kan han ikke finne noen som helst fred, heller
ingen sann helliggjørelse, og langt mindre hjelpe andre i dette, så lenge
han lever. Det
er derfor akkurat dette kjennskapet til frelsens vei er helt nødvendig
for en kristen. Først da får han et varmt og kristent sinn både mot Gud
og medmennesker. Da har han en «hälsosam» og godt grunnlagt fred i hjertet
sitt. For
når dette går opp for et menneskes hjerte at han ikke lenger står i sine
egne, skitne klær framfor Gud. Men er
ikledd Kristus, og er fullkomment
ren i ham, kjær og velbehagelig for Gud. At all hans synd, som
så tungt har plaget ham, aldri mer skal tilregnes ham. Å, da blir han
et nytt menneske. Da
gremmer han seg over alt sitt eget, både over sin åndelighet og mangel
på åndelighet. Da blir Kristus,
Kristus og da bare Kristus
hans ett og alt, både hans rettferdighet og hans helliggjørelse, ja, det
hele hans liv og tanker dreier seg om. Da elsker han ham
og hans hellige veier. Da sier han med glede farvel til sitt gamle liv
i synd og selvopptatthet. Da
vil han gjerne følge sin Herre og tjene ham i evig rettferdighet, uskyld
og salighet. Da har han også i dette bare sin trøst i ham alene. Da ber
han: Ta du, min kjære Jesus, hele mitt hjerte! Rens meg, du! Død du mitt
kjød! Og
alt dette er det nettopp som virkes i dåpen, som også dåpen er et forbilde
på, og som apostelen derfor kaller «gjenfødelsens og fornyelsens bad ved
Den Hellige Ånd».
25. juli Da fòr Satan inn i Judas med tilnavnet Iskariot, som var en av de tolv. Luk. 22:3. Det vi særlig skal lære av denne forferdelige hendelsen, er at ingen må føle seg trygg og si: Hyklere er hyklere, men ingen oppriktig kristen har noen grunn til å frykte. Nei,
historien om Judas lærer oss noe ganske annet. Da Frelseren utvalgte Judas
til apostel, var han nok en ganske annen enn han senere ble. Og hvor mange
er det ikke som har begynt i Ånden, men har fullført i kjødet! Se
bare her hvordan det gikk Judas, og på alle andre fall i synd. Hvor fort
og lett er det ikke gjort at en kristen går fortapt, spesielt når det
virkelig onde øyeblikket inntreffer. Når djevelen setter inn med sine
listige og sterke angrep på deg, tenner opp kjødets begjær og blender
din forstand. Da ser plutselig den mest forferdelige synd ikke det minste
farlig ut, men tvert imot så uendelig skjønn, ja, til og med helt nødvendig.
Da er det fort gjort å falle. Det
er særlig tre forhold som er karakteristiske for fristelsens time. Først
at synden rett og slett tiltaler deg som noe godt og fint. Dernest at
uansett hvor mye du studerer den, kan du på ingen måte se at den er farlig.
Tvert imot vil du oppfatte den som ubetydelig og ufarlig. For det tredje;
at du begynner i en begrenset grad å synde, og tenker at «så lite kan
da umulig gjøre noe». Det
var akkurat slik slangen også forførte Eva med sin sluhet. Han sa: Dere
skal slett ikke dø. Det er jo bare snakk om å ta et eple. Og et eple er
jo ganske enkelt bare et eple. Tvert imot skal dere da oppnå veldige ting:
Først få nyte den herlige frukten, og deretter større forstand. På
samme måte da han forførte Judas. Det begynte bare med at han stakk til
seg litt. Og da het det nok at; det er jo bare en bagatell jeg stikker
unna, - og bare denne éne gangen, (og det het det hver éneste gang), og
det er heller ikke urimelig at jeg selv skal ha noe for min innsats. Når
så djevelen sådde den tanken i ham at han skulle forråde Jesus, var det
svært så naturlig for ham å tenke at; tretti sølvpenger er sannelig ikke
å forakte, og betyr da slett ingen fare! Jesus er jo for det første uskyldig,
og dernest allmektig. Dette kan umulig bli livsfarlig for ham. Og her
har jeg jo selv en god fortjeneste. Slik
har Judas helt sikkert tenkt. Hvem skulle tenkt at han dagen etter ville
være så fortvilet at han gikk bort og hang seg? Det var langt fra hans
tanker, som nå bare dreide seg om hvordan han best kunne få utnyttet pengene
sine. Hvis
han på torsdagen, da Jesus advarte ham, hadde trodd det han dagen etter
fikk oppleve, hadde han sannelig skjelvet for å gå inn i den handelen,
som for selveste helvete. Men han så det ikke selv, og djevelen fylte
ham med alle andre slags tanker. Dette
må enhver av oss tenke over i tide. Vi må lære hva som er syndens og djevelens
rette kjennetegn. Som først og fremst er at hvis du bare en éneste gang
åpner opp for synd og hykleri, blir du snart så beruset, så bedratt og
forblindet, at du ikke er i stand til å se at det er noen som helst fare
på ferde. Og da vil du etter hvert gå steg for steg mot din evige fortapelse. Ja,
når du står overfor Satans enorme bedrag, virker det slik at selv om du
er innstilt på inngående å vurdere den synden du fristes av, er det umulig
for deg å se annet enn at den slett
ikke er farlig, men tvert imot bare en bagatell. Og samtidig vil
den også fortone seg uendelig skjønn og herlig for deg. Dette
er de rette fargene på syndens framside i prøvelsens time, og de rette
tegn på at du nå står overfor en fristelse der din udødelige sjels framtid
kanskje skal avgjøres. Og begynner du nå bare å hykle, unnskylde synden
eller å skjule den, så er det ute med deg. Hykleriet
er syndens og djevelens hemmelige kamuflasjedrakt. Uten det kommer de
ingen vei. Fjerner du hykleriet, vil du garantert aldri kunne bli
eller fortsette i synden. Da vil du tvert imot alltid bli reist
opp fra den, og bli frelst. Hvis
bare Judas hadde bekjent - om det så bare var overfor en av disiplene
- hva djevelen hadde sådd for en fristelse i ham, så hadde djevelen straks
vært avvæpnet, og Judas hadde ikke lenger vært fanget i synden. Dette
er et middel hardt fristede kristne til alle tider har benyttet mot djevelen,
og alltid med stort og velsignet utbytte. Derfor gjelder akkurat her apostelens
formaning: «Bekjenn syndene deres for hverandre og be for hverandre, så
dere kan bli helbredet». Men
alt dette er noe en sjelden virkelig tror og tar inn over seg før en av
egen sørgelig erfaring har lært det. Og da er det ofte for sent, i alle
fall i enkelte konkrete situasjoner. Og
hva er det så vi ikke tror? Jo, at det i fristelsens time virkelig skjer
en forblindelse og et bedrag
så en føler seg fullstendig trygg, selvsikker og dristig. En oppfatter
det som om en slett ikke står overfor noen som helst fare. Mens det virkelig
er vår sjel og vårt evige liv som står på spill. Og selv om noen på forhånd
kanskje tror dette kan skje, hender det likevel at selv når disse fristes
til synd, synes den synden ikke å være så farlig. Her
skulle vi da lett kunne frykte og si som disiplene: «Hvem kan da bli frelst?»
Men Jesus svarte dem og sa: Det som er umulig for mennesker, er mulig
for Gud». Så
lenge vi lever i denne frykten og med denne trøsten, kan vi aldri gå fortapt,
men skal alltid få være i Guds hånd. Han er en trofast hjelper og hyrde,
og sier selv: «Ingen skal rive dem ut av min hånd».
26. juli Hevn dere ikke selv, kjære venner, men la Guds vrede få rom! Rom 12:19. Her stiller apostelen opp mot hverandre Guds rettferdige vrede og hevn, og det ugudelige i at vi selv tar hevn. I dette legger han påminnelsen om at hvis vi lar Gud få være vår beskytter, så vil han ha omsorg for oss i alle forhold. Han vil hevne all urett som rammer oss, og skaffe oss rett. Hevner
vi oss derimot selv, da er vi gått foran Gud, og har tatt saken ut av
hans hånd. Og da får vi hjelpe oss selv - ! Det er dette budskapet som
ligger i ordene: «Hevn dere ikke
selv, men la Guds vrede få rom!» Apostelen
sier ikke at den urett som har rammet oss, ikke skal bli hevnet. Han vil
bare at Herren Gud skal få beholde sin majestetiske rett og få være alle
menneskers dommer. At vi ikke skal trenge oss inn i hans embete ved selv
å ta hevn. Herren vil selv, og alene, være konge og dommer over all sin
skapning. For
det står skrevet: Hevnen er min, jeg vil gjengjelde, sier Herren.
Disse Herrens ord burde i sannhet en gang for alle gjøre slutt på alt
vårt hevnbegjær. For den allmektige, store Gud vil være vår hevner. Og
da burde vi ha all grunn til å skjelve for hans
vrede, så all vår vrede isteden ble vendt til inderlig nød og
forbønn for dem den rammer. Vi
ser at Gud elsker sine barn og venner så høyt at vi leser at «den som
rører ved dere, rører ved Guds
øyestein». Da forstår vi også med hvor stor brennende nidkjærhet
han våker over dem. Noe Kristus understreker med ordene: «Til og med hårene
på hodet deres er telt alle sammen». Det betyr også at Gud følger nøye
med i den mest skjulte ondskap og ubarmhjertighet noe menneske kan ramme
oss med. Og
når vi så også vet hvor grufullt det kan skje når Herren Gud selv blir
vred og straffer, da burde vi virkelig bli stille, og bare be: Gud, vær
oss alle nådig! Forlat oss vår skyld som og vi forlater våre skyldnere. For
når Gud hjemsøker dem som har gjort urett og ondt mot deg, går det langt
mer grufullt for seg enn du selv kunne ønske. Vi må aldri glemme at den
som uforskyldt påfører oss lidelser, har ikke gjort det bare mot oss,
men i enda større grad mot Herren selv, han som har langt mer hjertelig
omsorg for oss enn vi noen gang har selv. Da er han som plager deg straks
under Guds vrede, - og ham har han ikke mulighet for å unnslippe fra.
For ham har ikke en eneste sjel ennå oppnådd å unnslippe fra! Det
som er sikkert, er at synd vi har gjort kan vi aldri slippe unna. Det
skal Guds uendelige fullkommenhet sørge for. På
en eller annen måte vil synderen alltid bli stilt overfor synden,
enten her i livet, eller i evigheten. Her i livet enten i omvendelsens
anger og delaktighet i Kristi lidelse. Eller som straffens og hevnens
lidelse. Blir synderen her i livet omvendt og får del i Kristi lidelse
for synden, da kommer han ikke til å oppleve syndens rette straff. Fordi
den har rammet Kristus. Men angerens og tuktens lidelse kommer han likevel
til å oppleve. Skjer
derimot ikke dette, da
vil alltid Guds vrede hvile over ham, og før eller siden ramme ham. Det
skjer her i livet ofte på en slik måte at vi ikke oppfatter det som noen
straff for synden. Det kan skje gjennom vanlige ulykker, sykdom, hungersnød,
i brann- og drukningsulykker, i krig osv. Men av og til skjer det også
på en måte så selv vi mennesker tydelig ser Guds rettferdige straff i
dette. En
mann er f.eks. kjent for å undertrykke de svake; enker og faderløse, og
slår til seg andres eiendom på urettmessig vis. Så ser vi han hjemsøkes
av merkelige ulykker så han etter hvert blir sittende i fattigdom og elendighet. En
annen har baktalt, forrådt og løyet på andre mennesker, så han har ødelagt
deres gode navn og rykte. Så ser vi ham selv falle i åpenbar skam og vanære.
Eller
vi opplever en som har påført mennesker stor sorg og livslange hjertesår,
som samfunnets rettsvern ikke dekker. Så ser vi ham ende sitt livs dager
i det største mørke; i vanvidd eller selvmord osv. Men
skjer det ikke at Gud hevner misgjerningen her i livet, så venter det
en rettferdig hevn i en forskrekkelig evighet; «den kommende vreden».
Og
nå spør vi: Hvordan kan du da ennå bære på sinne overfor din uvenn? Skulle
du ha noen grunn til å hevne deg ennå mer, - når du vet at så stor en
Guds vrede alt hviler over ham? Burde
du ikke heller gripes av så stor en medlidenhet for ham at du begynte
å be for ham at han måtte omvende seg. Dette er tanker som burde vekke
oss, når den store og allmektige Herren som vi alle burde frykte, sier:
«Hevnen er min, jeg vil gjengjelde». Dette
holder nå apostelen fram for oss, for å gi oss en alvorlig advarsel, og
tilbakevise og knekke vår sterke tilbøyelighet til ondskap og til selv
å ta hevn. Alle
som vil være kristne lever jo selv utelukkende på Guds barmhjertighet,
og er hvert øyeblikk avhengig av Guds tålmodighet med dem. Skulle ikke
da denne formaningen være nok, så vi overfor en feilende medtjener ikke
skulle løfte en finger som hevn, eller i uvilje!
27. juli Brødet som vi bryter, er ikke det samfunn med Kristi legeme? 1Kor 10:16. Her sier apostelen hva det er Herren Kristus vil gi oss gjennom sitt legeme og blod i nattverdmåltidet. Dette er nemlig den inderlige forening mellom ham og hans troende barn. Dette
omtaler han selv uttrykkelig slik: «Den som eter mitt kjød og drikker
mitt blod, blir i meg og jeg i ham». Like etter at han hadde innstiftet
nattverden, sa han: «Dere skal kjenne at jeg er i min Far og dere i meg
og jeg i dere». «Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg
og jeg i ham, bærer mye frukt». Og
videre i samme stund til sin Far: «Den herlighet som du gav meg, har jeg
gitt dem, så de skal være ett, slik som vi er ett: Jeg i dem og du i meg,
for at de kan bli gjort fullkomment til ett». Tenk
hva slike ord fra Kristi munn må innebære! For et under fra den guddommelige
kjærligheten! «Den som eter mitt kjød, han blir i meg og jeg i ham». Tenk,
dette er Kristi egne ord! Vi stusser, vi kan ikke fatte så stor en kjærlighet.
Men hva skal vi gjøre med det, det er jo Kristi egne ord, ikke verken
en drøm eller eventyr! Kristus kan ikke lyve. Dessuten,
hvor går vel noen grense for den store og underlige Guds herlige vilje
og gjerninger, når han først har forsonet oss med sitt blod, gjort oss
rene, rettferdige og velbehagelige for Gud? Så har det også behaget ham
å herliggjøre oss, og selv så inderlig sammensmelte seg med oss. Slik
vi merker det her når han gir oss sitt hellige legeme og blod for at vi
skal ete og drikke det. For
det vi eter og drikker blir mer enn noe annet så fullstendig ett med oss
selv. Det gull og sølv jeg måtte eie smelter f.eks. aldri på samme måte
sammen med meg. Heller ikke virker det på samme måte hos meg som det brødet
og vinen jeg eter. Altså
har vår Herre Kristus her villet gi oss sitt hellige legeme og blod i
nattverden for å forenes med oss på den mest inderligste måte. Og uoppløselig
forene vår ånd med sin Ånd, vårt legeme med hans legeme, vårt blod med
sitt blod. Så hans kjærlighet, hans renhet, hans verdighet, kunne bli
vårt eget, ja, for evig bli vårt. Dette
sier den fromme Tauler følgende underlige ord om: «Intet står Guds Sønn
nærmere enn hans egen menneskelige natur, som han ikledde seg. Konkret
og personlig forenet han seg med den. Og intet er nærmere oss enn det
vi eter og drikker, for det tas opp i vårt eget kjøtt og blod. Når da
Kristus på det sterkeste ville forene seg med oss, innstiftet han dette
hellige nådemidlet, der vi ved det velsignede brødet eter hans legeme,
og ved den velsignede vinen drikker hans blod». Å,
dette må da være det største dette hellige nådemidlet betyr for oss! Denne
«forening», denne sammensmelting og forlikelse, burde jo være den største
herlighet for oss på jord! Ja, når en sjel først har fått den store trøsten
mot alle synder som dette nådemidlet vil gi oss, blir han ofte så brennende
i kjærlighet til sin Herre og Frelser at han bare ønsker å kunne trykke
ham helt inn i hjertet sitt. Det
er som om ingen salighet ville være større enn om en kunne bli så inderlig
forenet med ham. Og så skjer det altså at den omsorgsfulle Herren kommer
her og finner opp nettopp denne måten hvor selv et slikt ønske kunne oppfylles. Men ser vi på hva som er den egentlige grunnen til dette, må vi komme i hu at det jo nettopp var menneskenes gjenforening med sin opprinnelse, med Gud, som var målet for hele Guds forsoningsverk. Menneskene var fra først av skapt til et inderlig samfunn, forenet, med Gud. Derfor ble også de to første menneskene skapt i hans bilde. Men
dette gikk tapt i syndefallet. Da ble foreningens bånd slitt over. Menneskene
skilte seg fra sin Skaper. De gikk inn i den død Herren hadde talt om
da han sa: «Den dagen du eter av det, skal du sannelig dø». Det
første skrittet til gjenforening mellom Gud og menneskene ble tatt da
Guds Sønn ble født, da Guds Sønn ble menneske. Han ble liksom en av oss
da han ikledde seg vårt kjøtt, og fikk del i vår natur, ja, ved blodet
ble en av vår egen slekt. Da var allerede en underlig forening skjedd
mellom Gud og oss. For vi var forenet med blodets bånd. Derfor
hadde også profeten forutsagt: «Han skal hete Immanuel, Gud med oss».
Altså ikke bare Gud iblant
oss, men Gud i oss, Gud i vårt kjøtt, Gud en av oss gjennom blodets bånd,
slik også apostelen sier: «Både han som helliggjør og de som blir helliggjort,
er alle av én. Derfor skammer han seg ikke over å kalle dem brødre». Men
denne forening som begynte ved Jesu fødsel, synes han å ville fullføre
i dette herlige nådemidlet, nattverden. Der lar han også hele det menneskelegemet
som han ikledde seg, bli forenet med oss. Dette
er vel i sannhet også noe av det englene attrår å se inn i! Å, for en
helligdom det mennesket bærer i seg, som har fått del i Kristi hellige
legeme! - som er ett legeme og én ånd med ham! For en ære og salighet!
28. juli Slik som dere nå har tatt imot Kristus Jesus, så vandre i ham. Kol 2:6. Her skal du legge merke til det lille ordet «slik», - «slik som dere har tatt imot Kristus, så vandre i ham». På samme måte som det skjedde i begynnelsen, da vi mottok Kristus, da det nye livet ble født i oss, «slik», på samme måte, skal det også foregå under vandringen, i fortsettelsen, når det nye livet vokser. Det samme som første gangen førte til det gamle menneskes død og det nye menneskes fødsel, skal også fortsatt bli det gamles død, det nyes vekst. Hele
det kapitlet hvor disse ordene står, går ut på at de troende, som en gang
mottok Jesus Kristus, aldri må forvilles til å tro at det kreves noe spesielt
tiltak for å bli helliggjort. De skal tvert imot vite at den samme Kristus
og den samme tro som førte til at de ble rettferdiggjort og benådet, også
virket - og virker - helliggjørelsen. De skal bare enfoldig holde fast ved og vokse i den tro de har begynt i, og «holde fast ved hodet. Fra ham får hele legemet næring og blir knyttet sammen ved ledd og sener, slik at det vokser den vekst som Gud gir». Summen av alt sammen blir: Alt avhenger av at vi blir i Kristus - han som Gud har gjort både til vår rettferdighet og til vår helliggjørelse. Kristus
sa også «Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som grenen ikke kan bære
frukt av seg selv, uten at den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere
bære frukt, uten at dere blir i meg». Ved
at vi blir i ham har vi for det første selve livet, all lyst og all kraft
til det gode. Dernest har vi all nødvendig pleie, tilsyn og tukt, slik
han selv sier det: «hver gren
som bærer frukt (som virkelig er i meg, er levende og fruktbar)
den renser vingårdsmannen, så
den kan bære mer frukt, - for denne fruktbare grenen er likevel
ikke helt ren, den må stadig renses. Etter
at det først er rett med selve grunnvollen og det indre livet, er det
altså i fortsettelsen om å gjøre at kjødet dødes og Ånden får herske i
alle forhold. Hele
det gamle menneske er i dåpen dømt til døden. Vi er døpt til hans død.
Når
noen blir en kristen, må han straks begynne å bryte med sitt tidligere
liv og levesett. «Kristus døde for alle, for at de som lever ikke lenger
skal leve seg selv, men leve i Herren, han som døde og oppstod for dem».
Å leve for Kristi regning og avdø fra seg selv, det får en virkelig hjertets
lyst til når en har fått nåde og fred med Gud. Noen
bekjenner at de tror, men ikke har fått denne villige ånden. De vil ikke
være korsfestet med Kristus, men vil ved siden av troen også ha frihet
til å leve det livet de selv ønsker. Vil ikke ta imot noen Ordets formaning,
men leve ustraffet og fritt etter sitt naturlige vesen. Disse bedrar seg
selv med en falsk og innbilt tro. For «de som tilhører Kristus, har korsfestet
kjødet med dets lyster og begjæringer». Her
vil vi gi de mer nyfødte nådebarna noen enfoldige eksempler på hvordan og når
vi må passe på å døde kjødet: Når
du våkner om morgenen, hva er da mer naturlig enn at du med inderlig glede
begynner å takke og tilbe din Gud og himmelske Far for alt han har gitt
deg både til legeme og sjel - og særlig at han har gitt oss sin Sønn og
Ordet og nådemidlene. Takk
da for at du er Guds barn, er ikledd Kristus, ren og velbehagelig i Guds
øyne osv. Slik skal du takke og be. Kjenner du så på treghet, da vet du
med sikkerhet at dette er kjødet. Det skal ikke herske, men dødes. Her
ser du det nye livet i praksis. Videre
bør du hele dagen leve i et varmt samfunn med Gud, redd for å gjøre imot
ham, mer redd for synden enn for døden. Er du kald og selvsikker, da er
det kjødet, og det skal dødes. Du
har også en jordisk kallstjeneste. Den skal du skjøtte med flid og omsorg.
Er du treg og doven i dette, da er det kjødet. Det skal dødes. Er du en
far eller mor, skal du styre ditt hjem med omsorg og nidkjærhet i mildhet
og saktmodighet. Er du da likeglad med dette, eller utålmodig og irritert,
da er det igjen kjødet, og det må dødes. Er
du barn eller tjener, bør du utrette det du blir satt til. Og gjøre det
med kjærlighet, respekt, mildhet, flid og trofasthet. Kjenner du da på
utålmodighet eller misnøye, så er det kjødet, som skal dødes. Er det noen
som forulemper deg, kanskje lyver om deg, og du kjenner på sinne og hat,
så er det kjødet. Stiger det opp uren lyst eller misunnelse, stolthet
eller selvopptatthet - alt sammen er kjødet. Det må ikke få regjere, det
skal dødes. Slik
øver vi oss i å vandre i troen. På denne måten vet du selv ut fra Guds
egne bud hva den rette hellighet er, og behøver ikke lete i utspekulerte gjerninger
og egne innbilninger etter en hellighet som du heller ikke riktig vet
hvordan er. Når
du slik ser alvorlig på Guds hellige vilje, og ser på ditt indre,
ser på Guds åndelige krav,
så får du her så mye å gjøre at du ikke får noen mulighet til å bli så
altfor fornøyd med deg selv - . Slik vil du alle ditt livs dager også
leve i en konstant avhengighet av din Guds trofasthet og hjelp. Og
dette er akkurat veien, dette er helliggjørelsens kunst; hver
dag som et barn være avhengig av Gud. Hver dag ha det rett med
sin Gud gjennom hans Sønn. Hele tiden ved ordet om Kristus nære troen,
barnetilliten, gleden, lysten og kraften. Og så, i denne villige ånd,
holde fram for oss Guds hellige vilje og Kristi herlige forbilde. Dette
går nok til daglig ikke så enkelt og pent for seg som det kan uttrykkes
her. Men det går slik Herren vil, og slik han deler ut til hver enkelt
et mål av tro. 29. juli Og slangen sa til kvinnen: Har Gud virkelig sagt? 1Mos 3:1. Å, måtte nå dette gå opp for hver éneste en, for din dyrebare sjels evige vel; hva som er selve hovedsaken i alt djevelens strev med oss. Her vil vi se det avgjørende punktet det kommer til å avhenge av om vi skal bli reddet, eller tvert imot fanges av denne fienden. Det
var nemlig dette punktet Satan først angrep, - det var spørsmålet om Guds ord. Om en absolutt skulle tro alt Gud hadde sagt. Eller
om en ikke ut fra egen vurdering kunne finne grunn til å tro noe annet.
Helt sikkert kommer vårt forhold til dette punktet til å avgjøre kampens
utfall. En
gammel kristen, som gjennom mange tiår hadde kjempet mot Satan, skulle
med få ord uttrykke hva som hadde vært hovedsaken, og som alltid hadde
vært det avgjørende for om han skulle stå eller falle. Han sa: «Det avgjørende
har alltid vært om jeg har kunnet holde fast på Guds ord. Eller om jeg
tvert imot lot det komme ut av sikte, og bare har begynt å tenke - tenke
etter min egen fornuft, utenom Ordet. Tenke og sveve hit og dit etter
egne og andres meninger». Ja,
dette er det avgjørende i alle fristelser, både dem som kommer fra høyre,
og dem som kommer fra venstre side. Hvordan kan det ellers skje at en
kristen, som vanligvis fylles med avsky bare over en fjern tanke på en
bestemt synd, etter en tid rett og slett aksepterer den samme synden?
Frimodig og uten frykt begynner han å leve i denne synden, og forsvarer
den. Jo,
fordi han, når fristelsen begynte å arbeide med ham, vendte blikket bort
fra Guds ord og til
synden. Og bare begynte å tenke, - tenke fritt over saken, uten å
se på Ordet. Hvordan
kan det skje at mennesker i kristendommens navn og med god samvittighet,
for Herrens skyld kan foreta seg de mest utrolige ting? Proklamerer som
gode og hellige gjerninger slikt som Herren aldri har bedt oss å gjøre,
ja, til og med det han har forbudt oss å gjøre? Samtidig gjør de til synd
forskjellige ting Herren i sitt ord aldri har nevnt som synd. Det har
vi mangfoldige eksempler på både fra den jødiske og katolske kirken, og
som også ofte skjer iblant oss. Jo,
dette skjer bare fordi en ikke ser etter hva
Gud har talt. I stedet mener
en noe, en har en fornemmelse, en indre røst, som sier det eller
det. Eller andre mennesker mener og sier så eller så. Og ikke at Guds
ord sier det. Hvordan
kan det skje at en kristen som alltid har kjempet for den rette tro, blir
så tynget over sin synd og sine fall at han mister tilliten til Guds nåde
og vennskap? Han kommer på avstand fra sin Frelser, og blir bundet i en
trelldoms ånd, på tross av alt Guds evangelium forkynner om Kristus, den
evige nåden, og friheten fra loven han kjøpte for oss? Jo,
bare fordi menneskene vender blikket bort
fra Guds ord og til
seg selv, og begynner å tenke og tenke. Og nå synes
de det må være fullstendig umulig at de kan være Guds barn og venn,
når de er og kjenner at de er som de er. Å,
en kunne få lyst til å rope ut så fjellene skalv denne sannheten inn i
alle Guds barns ører og hjerter: All Satans makt over deg avhenger bare
av om han kan få ført blikket ditt bort fra Guds
ord! All din seier avhenger bare av om du får bli i Guds
ord. At du alltid og i alle ting spør: Guds
ord, hva sier Guds ord?
Ser etter hva Guds ord sier om alle forhold. Dette vil alt avhenge av. Alt
som vil gå for å være åndelig,
men ikke har sin grunn i Guds ord, er dårskap, alt er falskt. Bare det
er godt og hellig som Gud
har krevd. Bare det
er synd som Gud har forbudt.
Det
Gud kaller synd, og forbyr, det er synd og er farlig. Om så
hjertet ditt tusen ganger sier det motsatte, og om hele verden og alle
hellige og lærde anser det for uskyldig. Det
Gud kaller godt og hellig, det er godt og hellig. Om så du
og hele verden anser det for vanhellig. Og det Gud ikke spesielt har nevnt,
det skal alltid bedømmes, aksepteres eller forkastes ut fra kjærlighetsbudet. Alt etter som det i hvert enkelt tilfelle virker
godt eller ondt for deg eller din neste. Den
faste grunnregelen blir da denne: Alt Gud ikke har påbudt, uttrykt i ord
eller gjennom det allmenne kjærlighetsbudet, det er ingen god gjerning,
selv om det stråler av herlighet i dine og andres øyne. Og
det Gud ikke har forbudt
i ord eller gjennom kjærlighetsbudet, det er ingen synd, selv om både
du og alle andre mennesker mener noe annet. Alt
avhenger av Guds ord.
Holder du ikke fast på det, blir du alltid bare et siv som svaier i alle
retninger etter som vinden snur. Og da kan djevelen få ført deg akkurat
der han vil. Å,
hvor sterkt dette ble forkynt tidligere. Og legg merke til den underlige
kampen mellom Satan og Kristus! Han, som selv kunne uttale de mest hellige
og rene Guds ord, svarer likevel ikke Satan med ett eneste av sine
ord. Bare med Skriftens: Det
står skrevet - Det står skrevet. Tenk over dette, og husk det alle ditt livs dager; at Herren Kristus selv hadde ingen ting å si mot Satan, uten bare dette: Det står skrevet! Er
ikke dette et kraftig tordenslag mot alle våre egne tanker og meninger?
Det er et evig vitnesbyrd om at alt djevelen vil med sine fristelser,
er å føre oss bort fra Ordet. Og alt som skal overvinne ham, er å holde
fast ved det Gud har talt.
30.
juli Sannelig, sannelig sier jeg dere: Hvis dere ikke eter Menneskesønnens kjød og drikker hans blod, har dere ikke liv i dere. Joh 6:53. Like så barbarisk og ufattelig det er for mange når Kristus taler om å ete hans kjød, like så forståelig, kjært og livgivende er det for dem som daglig er opptatt og lever nettopp av dette. Guds barn har ikke noen bedre uttrykksform når de skal beskrive sitt hjertes virkelig liv, enn å vitne om at Kristi kjød er deres mat. Det er nettopp Skriftens ord om forsoningen som er deres livs dypeste behov og næring. Se
på de ekte nådebarna! Det er ikke noe jeg kan gjenkjenne dem så godt på
som akkurat dette, at trøsten
i Kristi blod er det deres åndelige liv er avhengig av. De er
ikke alltid slik de bør være eller slik en kunne ønske. De har sine mange
skrøpeligheter å kjempe med. Men det er noe som kjennetegner dem, og det
er at det er Kristus de aller
mest trenger. År etter år er det bare det samme hovedemnet de
er opptatt av. De
leser, hører, synger, skriver og taler først og sist om Frelseren, om
Kristus og hans nåde, om Kristi kjød som ble gitt for oss. Og så om synden,
som alltid henger så fast i dem, og gjør dem trege og uverdige. Om hvordan
en skal kunne få seier over synden. Men så på ny om Frelseren og hans
nåde og makt. Jordiske
forhold, eller treghet og likegyldighet, kan så en tid ha gjort at de
ikke har fått ta til seg det dyrebare ordet om nåden. Da blir hele deres
innvortes menneske svakt og matt. Akkurat som det naturlige menneskets
legeme blir når det sulter og mangler næring. De går der kraftløse og
ulykkelige. Ansiktet er mørkt, bekjennelsen stilner, vandringen blir ustadig
og vaklende. Men
hvis de nå kommer til Ordet, går det med dem akkurat som med de fysisk
sultne når de kommer til et bugnende bord. Når de har sittet en stund
og hørt en evangelisk forkynnelse om Kristus og hans forsonings nåde,
ser en snart ansiktet lysner. Hjertet får nytt liv, tilliten og trangen
etter å leve et liv som er omvendelsen verdig, vekkes opp igjen. Og når
de går ut fra møtet, kan de knapt tie om dette. Det har gått med dem som
ordspråket sier: «På en mett mage sitter er glad hode». Vi sier ikke at de alltid går med den største lyst for å bli oppbygget gjennom evangeliets ord. Heller ikke at de bestandig tørster så sterkt etter det. Nei, av og til er de åndelig syke og uopplagte. Men det vi sier, er at skal de noen gang på ny virkelig få styrket sitt innvortes menneske, så må det alltid skje gjennom ordet om Kristus som ble gitt til vår frelse. Og ordet om Kristus er alltid det deres evige liv avhenger av, som er den virkelige maten for deres sjel. Det
er dette forholdet Kristus taler om i dagens tekst, når han sier: «Sannelig,
sannelig sier jeg dere: Hvis dere ikke eter Menneskesønnens kjød og drikker
hans blod, har dere ikke liv i dere». Et
hjerte som ikke kan leve uten å bli mettet av forsoningens ord, er altså
det sikreste vitnesbyrd om et åndelig liv i en levende helliggjørelse.
For det er nettopp den levende syndserkjennelsen som virker dette konstante
behovet for nåde og nådens ord. Ja,
er ikke det et underlig
tegn; når det ikke er noe et menneske studerer, leser, hører og er opptatt
med så mye som akkurat dette nådens ord om Kristus, - og likevel aldri
kan bli utlært i dette, liksom aldri kan holde fast på det, huske det
- ? Andre ting jeg har lært for tretti, førti år siden, det har jeg ingen
problemer med å huske. Men ikke dette som er kjærest for meg, og som jeg
mest av alt daglig studerer - ! Vitner
ikke det om at min tro er blitt noe mer enn kunnskap, når den næring jeg
får av dette forbrukes, som den maten jeg eter? Mens det derimot ikke
er noe andre mennesker har så lite bruk for som dette ordet om forsoningen.
For dem er det bare noe de en gang har lært. Nå vet
de det, og vil derfor høre noe annet. Så kan de da heller aldri skjønne
seg på disse andre, svake og merkelige menneskene, som aldri blir mette
av å høre ordet om nåden. De oppfatter dem helst som litt sykelige mennesker,
hvor det ikke foregår noen utvikling. «De bare nøyer seg med det første
stadiet. De bryr seg ikke om loven, formaningene og helliggjørelsen» m.m.,
sier de. Å,
om de visste hvordan deres fornuftskristendom avslører dem! Hvis de selv
hadde levd i Åndens tukt og i en sann Åndens helliggjørelse og tro, ville
de jo visst at det tvert imot er akkurat derfor
Ånden daglig driver og tukter mot all synden som bor i oss. Og derfor
loven går så dypt på det
innvortes fordervet i oss, at menneskene aldri kan få ro og trøst
i sin egen kristendom. Det er derfor,
og bare når tilstanden er slik, sjelen stadig på ny behøver ordet om nåden
i Kristi forsoning. Selv
kan jeg ikke si at jeg fatter det helt, men det er noe spesielt med de
sjelene som aldri kan bli fullt utlært i dette emnet som de studerer aller
mest. Men ett er sikkert; på disse sjelene stadfestes Kristi ord om at
hans kjød er
deres mat - deres mat.
Og disse har da også hans klare løfter om at de også «for hans skyld»
har evig liv. Er
det så noen som sår tvil hos deg om det kan være rett at hans kjød, hans
forsoning, alltid må være din sjels føde. Da skal du trøstig minne deg
selv om din Herres egne ord: «Mitt
kjød er den rette maten». Så
har vi da dem som ikke har et slikt hjerte. De er tvert imot utlært i
dette evige livets emne. Nå kan de bli like tent av emner som i alle fall
aldri kan bli noe livets brød.
Prætorius sier: «De blir like tent av Syrak som av Paulus». Slike sjeler
har alltid et betenkelig tegn; det er ikke Kristi forsoning som er deres
mat og det de aller mest trenger. Den
som ikke bevisst vil sky lyset, bør prøve seg selv på dette tegnet. Det
er Herren Kristus selv som har talt disse ordene! 31. juli Men hvis dere er uten tukt, som alle har fått sin del av, da er dere uekte barn og ikke sønner. Heb 12:8. Gud er ubegripelig full av kjærlighet og omsorg. Det er det mest sikre på denne jord. Men hvordan kan det så ha seg at alle Guds barn på jord må oppleve lidelser? Ja, her skjules visdommen, Guds tanker, som må åpenbares. Hvis
vi bare fikk åpnet øynene så vi så hva som skjuler seg i Guds barns lidelser,
ville vi virkelig elske lidelsen og fryde oss i den. Ja, vi ville elske
det like høyt som de herligste himmelske budskap fra vår Far. Gjennom
alt hilser han oss vennlig: «Vær frimodig! Dere skal få komme til himmelen.
Kjenner dere ikke at jeg allerede har begynt å forberede dere til dette
når jeg døder deres kjød, og renser, prøver og rengjør deres ånd, sjel
og legeme? Vær sikker på at det er ikke uten mål og mening jeg fører dere
slik! Og tro meg; når jeg her i livet virkelig forbereder dere for himmelen,
at jeg da også virkelig tenker å føre dere dit!» Dette
tegnet er så tydelig tale at til og med de åndelig blinde i dette har
fått syn for den store sannheten; at Gud virkelig har et evig liv i himmelen
som mål for sine barn. Ofte kan det her i livet se ut som om «det går
med den rettferdige som om det var ham som hadde gjort de urettferdiges
gjerninger», mens den urettferdige derimot bare opplever alt godt. Det
de her ser, har gitt mange tenkere, bare ut fra deres fornuft, visshet
om at det er et evig liv etter dette. For
disse tenkerne har, gjennom alt det de ser av Gud i skapelsen, forstått
at Gud må være et aldeles fullkomment vesen. Fullkommen i rettferdighet
og uendelig i sin godhet, kjærlighet og ømhet overfor menneskene. Og
da har også enkelte fattet så mye
at det må komme en annen, en ny tid, da all ujevnhet skal jevnes,
når Lasarus skal få alt det gode, og den rike mannen alt det onde han
fortjener. Andre har til og med forstått at all den lidelse Guds barn
opplever, ikke er noe som helst annet enn Den Helliges arbeid for å døde
synden i oss, og fullføre vår helliggjørelse. For
de har sett med egne øyne det apostelen også sier, at «den som har lidd
i kjødet, er ferdig med synden». De har sett at det gamle menneske gjennom
trengsel og lidelse svekkes og utmattes i sine lyster og begjær. Vi
ser altså at Guds mening med all vår lidelse er at han
forbereder oss for himmelen. Han døder vår synd og fullfører vår
helliggjørelse. Og hvordan skulle det gå med hele vår kristendom, med
alt Åndens verk i sjelen, hvis ikke Gud hele tiden tuktet og bevarte oss
gjennom lidelsens salt? Kjenner
vi ikke daglig hvor fort vi begynner å bli søvnige, kjødelige og verdslige,
når livet har glidd lett, greit og lykkelig gjennom en tid? Og hvordan
skulle troen bli prøvet og styrket hvis vi ikke hadde opplevd prøvelser?
Den
mest naturlige oppøvelse av troen skjer jo når vi får oppleve situasjoner
hvor vi absolutt ingenting ser,
ingen hjelp og kraft eier. Hvor alt bare avhenger av den allmektige og
sannferdige Gud. Hvordan skulle det gå med vår
bønn, hvis vi alltid hadde alt vi behøvde, eller selv kunne finne
på hjelp? Hvordan
skulle det gå med vår gudsfrykt, hvis Gud ikke av og til viste seg vred?
Hvor dypt ville vi etter hvert se noe i nåden, hvis vi plutselig kunne
bli fri all vår synd i kjødet? Eller kunne, når vi selv ville, gjøre oss
fri fra den? Hvordan skulle det bli med kjærligheten og ydmykheten, hvis
vi aldri fikk oppleve ydmykelser? Det
går, dessverre, fremdeles altfor sent og for dårlig med veksten i alt
som er av det gode. Men hvordan skulle det gå hvis vi var uten tukt? Vi
ser nok hvor nødvendig det er at Gud hvert øyeblikk følger oss med sine
vekkende og tuktende prøvelser. For at vi skal vokse i alt som er godt.
For vår helliggjørelse. Og for at vi skal bli bevart fra åndelig død,
og fra at synden skal ta overhånd i oss. Her
har vi da selve årsaken til at alle hellige på Bibelens tid og senere,
og alle ekte Guds barn i dag, må oppleve tukt gjennom prøvelser, lidelser.
Og dette er altså så konkret del av Guds plan med oss, at apostelen sier:
«Hvis dere er uten tukt, som alle har fått sin del av, da er dere uekte
barn og ikke sønner». Dette
er tydelig tale. Det forteller uttrykkelig at så sant du er et
Guds barn, så skal
du oppleve tukt. Og at hvis du
er uten tukt, og får leve fritt slik du selv finner for godt,
så er det et avgjørende tegn på at du er uekte, og ikke er barn i huset.
Samtidig
skjønner vi godt at de små spedbarna ennå ikke trenger noen ytre tukt.
De ledes ennå så trygt gjennom Ånden og Ordet. Men når de så vokser, og
tåler litt hardere renselser, eller etter hvert blir søvnige og likeglade,
så må også de ha tukt. At
et Guds barn skulle ha blitt så rent og godt at det ikke lenger behøver
å renses, prøves og vokse, det er et ukjent bilde i Skriften. Det
er derfor en regel uten unntak; at alle de som skal forberedes for himmelen,
må prøves, tuktes og renses.
|