juli1
Bruk denne Tilbake knappen! Juli

 

Første del 1 til 15 juli

Dato   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15

 

 

1. juli

Vi roser oss i Gud ved vår Herre Jesus Kristus. Ved ham har vi fått forlikelsen.  Rom 5:11.

Her sammenfatter apostelen alt salig som kunne nevnes i denne evige kilden og opphavet til alt; Gud selv, og sier: Vi har Gud selv! Gud selv er vår venn og Far. Dette er jo selve grunnlaget all trygghet og salighet strømmer ut fra.

For det første betyr Guds selv mye mer enn alle hans gaver. Guds vennskap betyr mer enn all himmelens salighet. Gud selv er solen og saligheten i himmelen, på samme måte som også her i livet hans vennskap er Guds barns egentlige fryds og gledes kilde

Dernest er det også i ham vi har alle våre gaver: I ham er all vår rettferdighet og styrke, i ham vår fred og trøst. Gud er vår Far, og all barnas rikdom og trygghet er i selve Faderen; «Er vi barn, da er vi også arvinger». «Når Gud ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle, hvordan skal ha da kunne annet enn å gi oss alle ting med ham?»

Tenk, når du eier selve den store allmektige Guds vennskap, da må du jo hvert øyeblikk være fullkommen lykkelig! Om du så var det fattigste menneske, så er du jo i ham den rikeste. Var du den mest ynkelige og foraktede, så er du jo i ham den mest ærefulle. Var du det mest ensomme og forlatte menneske, så har du i ham alltid det herligste samfunn.

Slik ser vi David og andre Guds menn har frydet seg i Gud selv, som deres egentlige trøst og ros; «Min sjel skal rose seg i Herren». La oss daglig rose oss i Gud, over at i ham har vi alt vi behøver. Slik at tonen i hjertet vårt blir dette: «Herre, min klippe, min festning, min forløser, min Gud, min trøst, som jeg setter min lit til, mitt skjold, min frelses horn, han som beskytter meg».

Det er dette kjennskapet alle rettferdiggjorte sjeler skal ha til sin Gud, og kunne rose seg i ham. Som profeten sier: «I Herren skal hele Israels sæd (ætt) bli rettferdiggjort, og skal rose seg i ham».

Ved vår Herre Jesus Kristus. Ved ham har vi fått forlikelsen. På ny og på ny gjentar apostelen at vi har all denne nåde, trygghet og ros utelukkende ved vår Herre Jesus Kristus og hans forsoning. Og det er høyst nødvendig at vi stadig tenker over dette. All vår trøst og ros i Gud, hans vennskap og den evige frelsen, er straks forsvunnet så snart vi vender blikket bort fra denne éneste grunnen som gjelder, og begynner å se på oss selv.

Da står snart vår synd og mangfoldige uverdighet foran oss, og da gjør vår samvittighet oss tause og forsagte. Da er det slutt på gleden og rosen i Gud.

Husk derfor alltid, ja, uavlatelig, at all denne nåden som gjør at vi roser oss i Gud, at han er vår med alt han er og har, har sin grunn utelukkende i forsoningen i Jesus Kristus.

Ikke i noen som helst verdighet eller fortjeneste fra vår side. Bare i den evige kjærlighet som gjorde at Gud gav oss sin Sønn mens vi ennå var «syndere», «ugudelige» og «uvenner».

Tenk grundig gjennom hva der ligger i dette at Gud, som først selv har skapt oss til sine barn og arvinger, også selv gav oss sin Sønn til Frelser - mens vi ennå var ugudelige og uvenner. Og at vi da «ble forlikt ved hans Sønns død». Dette er den evige trøstens grunn for fattige syndere. Den grunnvollen vakler og faller ikke når vi vakler og faller, men blir alltid stående der, støtt og fast.

Og da kan du lett regne ut at han som har gjort det som er større, da han gjorde fiender til venner, - skal mye mer kunne gjøre det som er mindre; nemlig også vil behandle oss som dem som er så dyrt forlikte. Det vil si; ikke se på våre synder og dømme oss etter loven. Men alltid være barmhjertig og nådig, og føre oss helt fram til den frelse og salighet han fra først av skapte oss til, og senere også så dyrt gjenløste oss for.

Vi kan altså ikke nok understreke hvor nødvendig det alltid er å rose seg i Gud, d.v.s. alltid beholde en virkelig troens tillit, en glad og hjertelig trøst i ham. For hele en kristens åndelige liv avhenger av at vi har dette livet i Gud.

Men like nødvendig er det derfor også at vi alltid, som en dyp erkjennelse holder fast på det som ligger i dette: «ved vår Herre Jesus Kristus, for i ham har vi fått forlikelsen».

Og særlig trenger vi dette når hjertet vårt er fullstendig iskaldt overfor Gud, slik det av og til skjer. Vårt indre blikk har kanskje begynt å vende seg bort fra Herren, og er blitt fremmed for ham, og så kommer vi i en nødsituasjon, så vi trenger å be. Men da opplever vi det som om også Gud er fullstendig iskald overfor oss, bryr seg ikke om oss, ser oss ikke og hører ikke bønnen vår.

Da er det om å gjøre at vi husker at dette bildet av Gud er totalt falskt. Det er en gruelig vannskapning, som bare kommer av vårt kalde, vantro hjerte, og djevelens giftige innspill.

For Herren, vår Gud, har selv gitt oss et ganske annet bilde av seg selv; som en evig og uendelig kjærlighet som gav sin egen, enbårne Sønn for oss. Og som nå hvert eneste øyeblikk elsker alle dem som tror på ham. En øm Far som hvert øyeblikk er oss nær, ser alle våre behov og bekymringer. Og om han nok også av og til skjuler seg, og drøyer med hjelpen, har han likevel alltid sin lyst i å gjøre godt mot oss.

Gud kan aldri være kald og likeglad overfor dem som jo er dyrt forsonet med ham gjennom hans elskede Sønn, og i ham er rettferdige!

Til toppen

 

2. juli

De er alle veket av, alle sammen er blitt fordervet. Det er ingen som gjør godt, nei, ikke en eneste.  Sal 14:3.

Her har vi en særdeles viktig lærdom om synden. Her lar Herren oss forstå at vi er alle like fordømte syndere. At i dette er vi alle helt like!

Dette trenger vi alle å tenke grundig over. Det er alle menneskers natur at selv om vi ser hvordan hele verden er sunket ned i synd, så tror vi selv vi er litt bedre.

For det første har vi den fine og sovende verdens barn, som aldri vil finne på å tro at de er like store syndere innfor Gud som tyver, mordere og skjøger, eller tollerne på Jesu tid. Og på denne  innbilningen bygger de sin selvsikkerhet og motstand mot hele Guds vei til frelse, mot all Guds formaning til å vende om.

Men også dem som er vekket opp og har fått liv i Gud, blir smittet av samme innbilning. Med forskrekkelse fikk vi se vår store nød i synden. Så søkte vi, og fant frelsen i Kristus. Men så hender det ikke sjelden at vi glemmer at vi ennå bærer i oss den samme fordervede naturen som Adam. Vi opplever det som om vi skulle tilhøre en bedre slekt enn disse grove synderne og skjøger.

Dette avdekkes når vi blir så veldig overasket når vi merker en eller annen stor synd rører seg i oss, når de svarte dypene i hjertets forderv åpner seg, så det virkelig dukker opp uhyggelige ting. F.eks. slikt som Kristus sier går ut fra menneskenes hjerter: «onde tanker, mord, ekteskapsbrudd, hor, tyveri, falskt vitnesbyrd, bespottelser».

Når vi kjenner noe så grufullt hos oss, da overraskes og forskrekkes vi, og holder på å fortvile. Tenk, når vi får slike tanker som «bespottelser» mot Gud, kanskje midt i bønnen, slik mang en kristen i stor anfektelse opplever det. Eller vi kjenner en grufull likegyldighet overfor Gud, men derimot en altfor sterk kjærlighet, ja, til og med veldige syndige lyster til noe som øyet vårt ser. Og i tillegg slett ikke har så stor syndserkjennelse som vi burde over dette, men tvert imot er harde og lettsindige.

Eller når vi skulle elske vår neste som oss selv, isteden til og med kjenner misunnelse. Kanskje vi overfor en omsorgsfull tilrettevisning kjenner sinne og hat stiger opp i hjertet.

For ikke å tale om den mest grufulle synden; at Kristi lidelse ikke betyr så mye den burde for oss. At vi kan høre hvordan han ble pint, tornekornet og hengt opp med spiker. Alt for at vi skulle frelses for evighet. Og likevel elsker vi ham så lite. At små, unyttige ting er kjærere for oss - - . Å, når vi kjenner på dette, da overraskes vi og forskrekkes.

Hva kommer så denne overraskelsen av? Ganske enkelt av at vi ikke trodde vi var så fordervet. Vi har sett andre Adams barn totalt sunket ned i laster, og likevel selvsikkert og stolte forsvare seg, viser fra seg Guds ord, og forkaster og forfølger Kristus. Det har ikke vært noen stor overraskelse for oss. Men oss selv har vi altså sett på som om vi tilhørte en annen slekt.

Det er riktignok sant at når vi er født av Gud, så har vi også fått en ny og hellig Ånd. Men den delen av vårt vesen som er født av kjød, er fremdeles bare kjød. Og dette er alltid like forgiftet og ondt.

Herren lærer oss da her, som gjennom hele Skriften, at synden er alle menneskers natur, er vår alles felles arv fra Adam, enten vi vil det eller ei: «Det er ingen forskjell, alle sammen er vi syndere». «Fra himmelen skuer Herren ned på menneskenes barn, for å se om det er noen som har forstand, noen som søker Gud. Men de er alle sammen udugelige, det er ingen som gjør godt, nei ikke en eneste». På samme måte som Gud tidlig klaget; at «menneskenes ondskap var stor på jorden, og at hver hensikt i deres hjertes tanker bare var ond hele dagen». 

Slik er menneskene av naturen, i alt som nedstammer fra Adam. Og hvis vi virkelig innså og trodde dette, ville vi jo ikke bli så forferdelig forskrekket, ja, rent fortvilet, når vi opplever dette i oss selv. Vi ville tvert imot akkurat da prise den guddommelige barmhjertigheten, som just for denne våre fortapte tilstand gav oss sin Sønn som Frelser.

For at vi skal bli bevart i en tillitsfull tro, er det svært viktig at vi innprenter dette i oss, og lar det være helt klart at vi alle gjennom Adam er så fordervede og fortapte skapninger at det i vår natur ikke finnes annet enn synd, ondskap og avmakt. Og at vår Herre og Gud heller aldri har tenkt noe annet om oss.

Da ville vi i vår mest knusende erfaringer av synden straks skynde oss fram til nådestolen og si: «Ja, i meg selv er jeg helt fortapt, kjære Gud. Men se ikke på meg, se på din Sønn!»

Og vi ville huske at det bare er Sønnen Gud har sitt velbehag i, at all vår rettferdighet er bare i Sønnen. Og at Guds vennskap derfor aldri kan rokkes gjennom det fordervet som er i oss, så lenge vi bli bevart i hans elskede Sønn.

I ham har vi til og med en mye større rettferdighet og Guds velbehag enn Adam før fallet.

Til toppen

 

3. juli

Salig er det menneske som Gud tilregner rettferdighet uten gjerninger. Rom. 4:6.

I klar og utvetydig tale forkynner dette budskapet oss at et menneske kan være rettferdig i Guds øyne, selv mens han ennå kjenner synden i seg.

Her sies det nemlig uttrykkelig at når Gud rettferdiggjør et menneske, så skjer det ikke på den måten at han utsletter synden i hele hans vesen, og gjør mennesket i seg selv syndfri. Men at det skjer ved en tilregning.

Denne teksten sier at vår rettferdiggjørelse skjer på den måten at Gud tilregner meg en rettferdighet som ikke finnes hos meg. Og på den andre side «forlater» og «skjuler» all den synden som finnes hos meg.

Men fordi ordet rettferdiggjøre gjerne kunne bli oppfattet tvetydig av noen, bruker apostelen isteden uttrykket: tilregner rettferdighet. I tillegg har han så også forklart dette salige verk gjennom Davids ord om at bare det menneske er salig «som har fått sine urettferdigheter forlatt, og sine synder skjult» eller «dekket over». At bare «det menneske» er salig «som Gud ingen synd tilregner».

Tenk da, når det mennesket er salig som Gud «tilregner rettferdighet uten gjerninger», og som han ikke tilregner syndene hans - da er det jo dermed også samtidig sagt at rettferdigheten ikke finnes hos dette salige mennesket! For da hadde det ikke vært nødvendig at rettferdigheten ble «tilregnet» ham.

Men på den annen side innebærer dette også at syndene derimot finnes hos det salige mennesket, ettersom disse «ikke tilregnes» ham, men «skjules».

Dette er da tydelig og klart hele Skriftens store hovedlære, som vi finner i all Guds forkynnelse om Kristi stedfortrederembete, og om hvordan hans rettferdighet tilregnes. Men her finner vi det uttrykt kort og konsist, så det straks fullstendig avviser den falske oppfatningen som sjelefienden en gang imellom bruker til å forville menneskene: At vi skulle rettferdiggjøres på den måten at vi blir gjort syndfrie i oss selv.

Nei, sier apostelen her tydelig og klart, Gud gjør oss rettferdige på den måten at han tilregner oss rettferdigheten, uten at vi verken er eller blir rettferdige eller syndfrie i oss selv, her på jorden. Derfor må nettopp syndene «forlates» og «skjules».

Har vi nå dermed forstått at vi ikke er rettferdige på den måten at synden er utslettet i vår egen natur, eller at vi i egen person fullkomment oppfyller loven, men at det må skje gjennom en «tilregning», -.  Så må vi da heller ikke falle i en like stor villfarelse på motsatt side, så vi får den holdningen at Gud regner oss for rettferdige, selv om vi ikke virkelig er det.

Nei, lovet være Herrens navn! Vi er virkelig rettferdige gjennom ham! Den som ikke er blitt helt våken så han ser Guds fullkomne råd, drømmer lett om en form for rettferdiggjørelse hvor Gud på en måte slår av på sine hellige ord og dommer. Og dermed erklærer oss rettferdige uten at vi på noen måte eier det som rettferdighet betyr; nemlig en fullkommen oppfyllelse av loven, så vi etter loven står ustraffelige innfor Gud. Dette vil være en helt forkastelig tanke overfor Gud. Som om han praktiserte barmhjertighet på bekostning av sin evige rettferdighet i alle sine dommer.

Det er noe ganske annet apostelen lærer: «Gud har satt sin Sønn til en nådestol ved troen, i hans blod, for å vise sin rettferdighet i det at han rettferdiggjør den som tror» - slik ordene lyder i Rom 3, - «så han kunne selv være rettferdig og gjøre den rettferdig som er av Jesu tro». Og i Rom 5 sier han uttrykkelig at det er gjennom den énes lydighet, den énes rettferdighet, vi blir rettferdiggjort.

Det skjer ikke ved at han «slår av» på en éneste bokstav eller prikk i loven. Men gjennom en total og fullkommen oppfyllelse av alle lovens bud og dommer - som vår Stedfortreder så helt og holdent gjorde i vårt sted, - som om vi selv hadde gjort og lidd alt slik loven krevde.

Et menneske kan så fullstendig oppfylle en annens forpliktelser, f.eks. betale sin brors gjeld, at skyldneren selv blir virkelig skyldfri, og ikke kan kreves for noe mer. Og at han altså ikke bare anses for å være det, men at han virkelig er skyldfri. På grunn av at hans gode bror fullkomment betalte hele gjelden hans.

Så mye mer må da Herren Kristi fullbrakte offer og betaling for oss gjøre oss virkelig skyldfrie og rettferdige, selv om vi ikke selv har noen mulighet for å oppfylle loven.

Derfor må vi altså ikke oppfatte ordene «tilregne rettferdighet» som om Gud skulle regne oss for rettferdige, mens vi virkelig ikke er det. Meningen er bare den at det er en annens rettferdighet som er skjenket og tilregnet oss. Men på en så sann og fullkommen måte at vi virkelig er rettferdige.

Den hellige loven har ingen ting mistet i sin majestetiske rettferdighet. Det den krever er fullbyrdet i hele sin uendelige bredde. Dens dommer og straff er sonet i all sin gru. Kort sagt: Gud er rettferdig når han rettferdiggjør den som tror.

For det er ikke en tenkt eller oppdiktet, men en virkelig rettferdighet han tilregner oss. Og på den siste dag skal han for hele verdens åsyn kalle sine troende de rettferdige, og i samsvar med sin fullkomne rettferdighet gi dem «rettferdighetens krone».

  Til toppen

 

4. juli

Venn, hvordan kom du inn her og har ikke bryllupsklær?  Mat 22:12.

Her i Mat 22 sier Kristus at «himlenes rike», d.v.s. hans nåderike på jorden, er å ligne med «et bryllup som en konge laget i stand for sin sønn».

Til dette bryllupet bad han inn mange. Men de fleste avviste innbydelsen og unnskyldte seg med at de ikke kunne komme. Den ene var hindret av sin forretning, den andre av sitt gårdsbruk og den tredje av sin ektefelle. Det var likevel ikke alle som direkte avviste kallet. Nei, mange tok imot det, «bryllupssalen ble fylt med gjester».

Men nå sier Kristus at nettopp blant disse som hadde tatt imot kallet, var kommet inn i bryllupet og satt der ved bordene, fantes det også en mann som ikke var kledd i bryllupsklær, men satt der i sine egne klær. Og at det var utelukkende dette som var årsaken til at han ble bundet på hender og føtter, og kastet ut i det ytterste mørke.

 Hva er det så Herren vil tale til oss om gjennom dette? Mannen var jo kommet inn i bryllupet. Var altså ikke blant dem som avviste kallet og holdt seg borte, men satt der nå ved bryllupsbordet blant de andre lykkelige gjestene.

Jo, dette taler til oss om dem som ikke bare har opplevd Åndens kall i sitt hjerte, men også så markert har vært lydig mot kallet at de har begynt å søke frelse. Har nå vendt seg bort fra sine tidligere «veier» og «gårder», sitt levesett og sin omgangskrets, som de hadde vært så opptatt med.

Nå hadde de slått seg sammen med de troende når det gjaldt omgangskrets, skikker og holdninger, i det å lese, høre og synge om Guds ord og rike, i bønn og i en viss kristelig virksomhet. Deltok kort sagt i alt som hører med i et alvorlig og gudfryktig liv, som står i klar kontrast til den store masse av mennesker.

Denne mannen kan jo på ingen måte være et bilde på den store, selvsikre massen blant oss? For hvor finner vi i så fall alle dem som fikk høre kallet, men som ikke kom? Hedningene, som ikke har Ordet, har jo heller ikke innbydelsen.

Vi skjønner altså at dette er en «kristelig» mann, er et bilde på et «kristelig» folk innenfor de levende kristnes flokk. Han var jo å finne i bryllupet. Hadde ikke avvist kallet. Og samtidig mangler disse menneskene noe så vesentlig at de blir kastet ut i det ytterste mørke.

De fem jomfruene ( i Mat 25) som ikke hadde olje på lampene sine, skildrer nøyaktig det samme som denne mannen. Der sier Kristus at «Himlenes rike lignes med ti jomfruer som tok lampene sine og gikk ut for å møte brudgommen».

Gjennom hele tiden de ventet var det ingen forskjell å merke mellom de kloke og de uforstandige. Nei, alle sammen var de jomfruer. Alle hadde de lampene sine med seg. Alle var gått ut for å møte brudgommen. Alle ventet på det herlige øyeblikket da de skulle gå inn sammen med ham i bryllupssalen, i herligheten.

Med ved midnatt, da det hørtes et rop: «Se, brudgommen kommer!» - da først ble det åpenbart at halvdelen av dem manglet olje, at lampene deres ikke brant. Og de ble stengt ute fra bryllupssalen for all evighet. Ennå forferdeligere og sterkere er dette skildret i Joh 15, der Kristus taler om grener i meg som ikke bærer frukt. Må hver éneste en av oss tenke over hva dette ordet kan innebære!

Og i Mat 7 taler Herren uten billedspråk om hvor mye en kan gjøre i hans navn, og likevel ikke ha det rett med ham. At en i hans navn kan profetere, i hans navn gjøre tegn og under som å drive ut onde ånder, vekke opp døde, kort sagt gjøre mange kraftige gjerninger.

Og biskopen i Sardes var både i lære og liv en som ble ansett av alle for å være en levende sjel. Men Herren sa: «Du har navn av å leve, men du er død!»

Hvem skulle ikke ha grunn til å frykte, når Kristus selv taler slike ord? Overfor slike ord opplever ofte de mest rettferdige og åndsfylte kristne stor frykt for at de skulle være bedratt, og roper i dypt alvor: «Ransak, meg Gud, og se om jeg fremdeles er på fortapelsens vei!»

Skulle det være noen grunn til å tro at bare du ikke skulle behøve å frykte, ikke behøver å tenke grundigere over Kristi ord om akkurat dette?

Men nå vil vi se hva de egentlig manglet, disse kristelige, som fikk så forferdelig liv i evigheten.

Bryllupsklær? «Du har ikke bryllupsklær!» Hva kan vel dette bety? I Åp 19 står det at i Lammets bryllup ble det gitt bruden å kle seg i rent og skinnende lin - og så tilføyes det: «for det fine linet er de helliges rettferdighet».

Og hva disse helliges rettferdighetsdrakt er, ser vi videre i det sjuende kapitlet. Der sies det om den frelste, hvitkledde skaren: «Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og de har tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets blod. Derfor er de framfor Guds trone». Og til den lunkne læreren i Laodikea sier Kristus: «Jeg råder deg til å kjøpe hvite klær av meg, så du kan være påkledd, og din nakenhets skam ikke skal vises».

De som er i bryllupet, men sitter der i sine egne klær, og ikke har Kongens bryllupsdrakt på seg, er altså den slags kristelige mennesker som med mer eller mindre alvor, nidkjærhet og gudsfrykt likevel fortsatt lever i sin egen rettferdighet.

De har ennå aldri virkelig fått se sin synd. Er aldri blitt avkledd sin egen kristendom og ikledd en annens, nemlig Kristi rettferdighet. Ennå har de aldri av hjertet, fattig i ånden, kunnet bekjenne: «I Lammets død og blod er jeg fullkommen frelst, hellig, ren og god».

Til toppen

 

5. juli

Dersom du bekjenner med din munn at Jesus er Herren, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst.  Rom 10:9.

Her sies det uttrykkelig at du blir frelst gjennom dette ene: Dersom du i ditt hjerte tror og med din munn bekjenner Jesus, at han er Herren og er reist opp fra de døde. Så nær og konkret er frelsen gitt oss i «troens ord».

Fatter du bare dette i ditt hjerte, så du har en levende tro på Jesus, og kjenner ham, - både som «Herren», han som kom fra himmelen, men også som din fullkomne Frelser, «oppreist fra de døde», - så skal du bli frelst.

Men la oss legge godt merke til at før apostelen skriver denne betydningsfulle trøsten: «så skal du bli frelst», gir han oss her først et avgjørende kjennetegn på den ekte troen, men også noe som oftest vil være en helt nødvendig del av livet i denne troen. Og kjennetegnet på den frelsende troen er at du gjennom den er blitt en Jesu venn, som av et oppriktig hjerte bekjenner ham og er opptatt med å utbre hans rike.

Men bekjennelsen blir også en helt nødvendig del av livet i denne troen. For den levende troen vil alltid føde en indre lyst og trang i hjertet til å tale om Jesus, som nå er blitt din skatt, og en kjærlig nidkjærhet for å opphøye ham og for at sjeler skal bli frelst.

Vi forstår straks at med bekjennelsen menes her dette frie, levende vitnesbyrdet om hjertets tro. Ikke bare noe som gjerne bare kan være munnens kalde bekjennelse, noe som bare henger igjen fra noe vi lærte i barneårene, eller som vi har med oss fra kirke eller bedehus. En bekjennelse som også alle vantro sjeler er i stand til å bære fram.

For først av alt vet vi godt at Skriften alltid mener det alvorlig, det den taler. Vi vet at når Skriften taler om en frelsende tro eller bekjennelse, så menes det alltid den levende troen og den sanne bekjennelsen. For «munnen taler det som hjertet er fullt av». Dessuten har apostelen her uttrykkelig føyd til disse ordene: Og tror i ditt hjerte.

Hold klart for deg at det er en slik bekjennelse det tales om her, at du «tror i ditt hjerte», og derfor taler. Som også David sier: «Jeg tror, derfor taler jeg».

Og hva bekjenner så den troende sjelen om Jesus? At han er Herren, sier apostelen. Dette er det første vi må tro og bekjenne; nemlig at den så dypt foraktede, torturerte og drepte Jesus er «Himmelens og jordens Herre», er «den som Gud har bestemt til å være dommer over levende og døde».

Ja, bare i dette; at Jesus er Herren, ligger alt det som vi tror og bekjenner om hans person og hans vesen. Og som vi uten Den Hellige Ånd ikke ville ha noen levende tro og bekjennelse om. Apostelen sier: «Ingen kan kalle Jesus for Herre, uten i Den Hellige Ånd».

Det er en slik bekjennelse, skapt av Den Hellige Ånd i vår sjel, apostelen taler om her. For gjennom det Ånden får vist oss, kan vi alt her i livet av hjertet tro det alle tunger en gang skal bekjenne; at Jesus Kristus er Herren, til Gud Faders ære.

Men den levende troen virker ennå en viktig bekjennelse om Herren. Og det er at «Gud har oppreist ham fra de døde». Denne korte bekjennelsen om Kristi oppstandelse inneholder alt den troende sjelen behøver til sin visshet og frelse. For hva er det apostelen sier her at en frelst sjel tror og bekjenner? Jo, at Jesus «er Herren», og at «Gud har oppreist ham fra de døde». Og dette inneholder da alt den frelsende troen omfatter.

Dette er da i sak det samme som ellers ofte kort heter å «tro på Jesus», den som «har Sønnen», som «eter hans kjød og drikker hans blod». Og det er jo denne troen på Kristus hele Skriften vitner om; at «hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv»

Slik blir du frelst! Men tenk likevel dypere på hva som ligger i dette ordet - frelst! «Så skal du bli frelst!»

Kan jeg bli frelst, - evig frelst og salig i Guds himmel? Kan jeg vite noe som helst sikkert om dette? Det er slike spørsmål som burde gjøre denne teksten særdeles viktig for oss.

Her taler apostelen som om det er aldeles sikkert og bestemt hvem som skal bli frelst. Og slik er det også. Apostelen sier helt avgjort at hvis du er en av disse som har en hjertets tro som drives til å bekjenne din Frelser (men som også alltid har flere tegn på den samme levende troen), så er det helt sikkert at da «skal du bli frelst». Nå er det bare noen år eller dager i denne jammerdalen, så er du innenfor i Guds evige fred!

Ja, så uendelig stort er dette, og kan ikke gjentas for ofte: At alt Guds ord taler avgjort og klart om at så sant du lever i denne tro på Jesus til din siste stund. Og denne din tro gir drivkraft og lyst til også å bekjenne ham. Så er du en av dem som en gang skal stå på hans høyre side og bli innbudt til å gå inn til det riket som er gjort ferdig for oss fra verdens grunnvoll ble lagt.

Legg merke til det trykk apostelen her legger i ordet du, du, din munn, ditt hjerte. Dermed lar han hver enkelt leser gå til sitt eget hjerte med dette spørsmålet: Er dette min kristendom? Er det denne bekjennelsen som omtales her, som jeg har i min munn? Bruker jeg å tale om Kristus, og er det mitt hjertes tro som driver meg da?

Vi har akkurat så stor frelsesvisshet som det er virkelighet og sant for oss at vi i hjertet tror på Jesus, og med vår munn bekjenner ham.

Til toppen

 

6. juli

Del ut til de hellige etter deres behov.  Rom 12:13.

Denne formaningen taler om at alle kristne skal se på andre fattige trosbrødres behov som de ser på sine egne, være like opptatt med å hjelpe brødrene som seg selv.

Og vi bør ha en så sann og hjertelig kjærlighet at dette da også skjer etter Bibelens ord om at: «Når ett lem lider, lider alle lemmene sammen med det», og etter det store kjærlighetsbudet: «Du skal elske din neste som deg selv».

Når apostelen spesielt nevner de hellige, lærer vi også her, som i Gal 6:10, at selv om vi etter den allmenne kjærlighetsloven skal «gjøre godt mot alle mennesker», skal det likevel skje «særlig mot dem som er av troens folk».

Dette bibelstedet viser nok om de «helliges behov» at det forholdet som ble innført i den første menigheten, hvor alt de eide ble overgitt til et felleseie, nå allerede er opphørt. Uten tvil fordi det ble misbrukt av lettsindige mennesker som tidlig kom inn i menigheten. Likeså lærer vi nok også av dette at vi skal dele ut med viselighet. Ikke til å understøtte late og lettsindige mennesker, men for å avhjelpe virkelige «behov».

Men så bør vi da også desto mer villig gjøre dette: «dele ut til de hellige etter deres behov», d.v.s. i hjelpsom og broderlig kjærlighet dele ut til dem som virkelig har bruk for vår hjelp, og ikke misbruker hjelpen.

Men hvem er så «de hellige», disse «fattige blant de hellige», som apostelen omtaler dem i Rom 15:26? Å, om vi nå endelig måtte forstå dette ordet «hellig»! Over alt i apostlenes brever ser vi at det er alle gjenfødte Guds barn som omtales med denne store betegnelsen hellig. Det er ikke bare noen kristne som skiller seg ut på en spesiell måte, som apostlene eller profetene, som kalles for «hellige». Men alle dem som ved Den Hellige Ånds nye fødsel er utskilt fra verden for Gud, som ordet først og fremst betyr.

Og disse gjenfødte sjelene er i dobbelt forstand virkelig hellige for Gud. Først og fremst er Guds fullkomne hellighet blitt tilregnet dem. Og for det andre er Åndens helliggjørelse nå begynt i dem. Begge forholdene uttrykker apostelen med å si at de er «helliget i den Herre Jesu navn og ved vår Guds Ånd». Da er vi Guds hellige. Men ikke i den forstand at vi i oss selv er syndfrie. Det ser vi klart nok bl.a. når David etter å ha omtalt sin store syndeskyld, deretter tilføyer: «Mot dette bør alle hellige be til deg i tide».

Det er bare i Kristus vi virkelig er hellige. Dette uttrykker Luther så sterkt og tankevekkende, nettopp over vår tekst, slik: «Paulus taler her om de hellige på jorden, d.v.s. de kristne, og kaller dem hellige ved troen. For det ville være en stor skam, og rent bespottelig, om en kristen ville nekte for at han er hellig. For da ville han bekjenne at også Kristi blod, Ånd og nåde, ja, Gud selv ikke var hellig, - dette som Gud brukte, alt sammen, for at han nettopp skulle være hellig».

Så er da disse «de hellige». Og deres daglige behov skal vi så alle være opptatt med å fylle, som om det gjaldt oss selv. Og slik forsøke å stanse, eller i alle fall lindre nøden. Gjør vi ikke det, men bare beholder alt vi eier for oss selv, da kan vi sannelig ikke leve i Guds kjærlighet. Noe ganske annet er at vi i skrøpelighet av og til kan feile, eller på annen måte være eller gjøre det vi ikke vil.

Men når vi ingen kjærlighet har, eller viser, da vitner det om en ennå større fare; at vi ikke lever av Guds kjærlighet. Om dette sier Johannes uttrykkelig: «Den som har denne verdens goder og ser sin bror i nød og lukker sitt hjerte for ham, hvordan kan Guds kjærlighet bli i ham?»

Vær gjestfrie! Denne formaningen møter vi ofte (se f.eks. Heb 13, 1Pet 4). Grunnen var ikke minst at de første kristne under forfølgelsene ofte ble drevet på flukt fra sine hjem, og kom da til fremmede trakter. Da fantes det ikke mange offentlige overnattingssteder for folk som var på reise. Slike forfulgte kristne burde nå deres trosbrødre omslutte med glede og kjærlighet, og åpne sine hjem for dem, ja, trakte etter å få gjøre det.

Men i dag, om tid og tilstand er forandret, står likevel alltid den store kjærlighetsloven fast. Den sier at vi i alle mulige situasjoner skal tjene vår neste. Og at kjærligheten ikke bare skal bevises i vakre ord, men i praktisk handling. Selv om det så koster oss både anstrengelser og oppofrelse.

Å tilby noen å få bo hos oss, i vårt hjem, kan også i dag ofte bli et kall til oss. Dette kan nok ofte by på problemer for oss. Men også på denne måten bør vi alltid tjene andre nådesøsken, hvis de har bruk for det og det ikke er fullstendig umulig for oss å gjøre det. Og med denne innstillingen skal vi møte dem, med et glad hjerte og ansikt.

Peter føyer også til at dette skal vi gjøre «uten å klage». Og dette ønsker vi jo også selv å få oppleve den dagen vi har behov for vår nestes hjelp. Hovedbudet når det gjelder vår neste, er jo nettopp dette at «det dere vil menneskene skal gjøre mot dere, det skal dere gjøre mot dem».

Til toppen

 

7. juli

Jeg sa: «Jeg vil bekjenne mine overtredelser for Herren». Da forlot du min syndeskyld.  Sal 32:5.

Er ikke dette i et kort sammendrag hele Skriftens lære om hvordan en fattig synder blir benådet?

Både med uttrykkelige ord og med utallige eksempler har Gud helt fra verden ble til forkynt at det er på denne måten Adams barn skal få komme under Guds nåde. La oss derfor legge nøye merke til ordene som blir brukt!

David sier: «Jeg vil bekjenne mine overtredelser for Herren. Da forlot du min syndeskyld». Det er lett å forstå at her er det ikke tale om bare en utvortes, lettsindig eller utenatlært syndsbekjennelse. Nei, her står vi overfor en fattig og knust synder.

Samtidig må vi likevel ha klart for oss at det kan være mange slags bekymringer. Mange bekjenner med en viss anger, en viss bekymring sin synd, men lever likevel fortsatt i mørke. Vi ser dette f.eks. hos kong Saul. Han bekjenner: «Jeg har syndet, for jeg har overtrådt Herrens bud og dine ord». Men han søkte aldri en full forlikelse og samfunn med Gud.

Vi ser det samme hos kong Farao da han sa: «Jeg har syndet mot Herren deres Gud, og mot dere». Men hele hans erkjennelse hadde bare sin bakgrunn i at det nå allerede var den åttende plagen som sjokkerte og plaget ham. Og ikke fordi han hadde noen trang etter å komme til en forsoning med Israels Gud.

Ja, Kain bekjente også: «Min misgjerning er større enn at den kan forlates meg!» Og med det samme gikk han bort fra Herren, og søkte ikke hans nåde. Det samme ser vi hos Judas. I bitter smerte roper han ut: «Jeg har syndet og forrådt uskyldig blod».

Av alle disse eksemplene ser vi at for at det skal være en rett bekjennelse av vår synd, kreves det en klar omvendelse og trang etter et nytt liv med Gud. Det må allerede ha skjedd et Åndens verk i sjelen, så selve synden, som en forbrytelse mot Gud, tynger oss. Slik at vi derfor har behov for å øse vårt hjerte ut for Herren, bekjenne vår synd og be om forlatelse.

Mang en syndens trell kan, som vi har sett, i visse tilfeller i stor anger bekjenne sin synd. Men de er ikke innstilt på å omvende seg. Det er bare tanken på syndens følger som gjør at de angrer. Ikke selve synden, som en forbrytelse mot Gud, som tynger dem. Og de har heller ikke noen trang til å komme i et totalt forsonet forhold til Gud. Derfor fortsetter de da også bare i et liv som syndens trell.

Den rette syndserkjennelsen innebærer at Guds røst har rammet og vekket opp samvittigheten, og drevet sjelen inn under hans rettferdige dom. Men også, som en følge av Guds nåderike innbydelse til forsoning og evangeliets løfter om nåde, fordi han har et håp om å møte barmhjertighet. Og derfor går fram til nådestolen og ber om nåde. Den som overhode ikke vet om noen nåde, som bare kjenner synden og dommen, går ikke fram for Gud.

For at det skal skapes en rett syndsbekjennelse, må det altså også finnes en gnist av tro. Så lenge Adam og Eva bare kjente synden og dommen, skjulte de seg for Gud. På samme måte var det også en tid med David. Da holdt han seg på avstand fra Gud, og ville ikke bekjenne synden. Da sier han at «mine ben ble borttært og jeg stønnet hele dagen». Men, sier han så, «Jeg sa: «Jeg vil bekjenne mine overtredelser for Herren». Da forlot du min syndeskyld».

Den som vil vite hva den rette syndserkjennelse og syndsbekjennelse innebærer, skal studere Davids femtiførste Salme. Vi vil bare peke på hvordan han der utgyter sitt hjerte for Herren, og minne om to forhold her. Det er forferdelige, åpenbare synder David har gjort, og gjennom dette påført mennesker mye ondt. Ikke minst har han gjort en fryktelig misgjerning overfor Urias.

Men på tross av dette skal vi merke oss at Gud, og den synd han med dette hadde gjort overfor Gud, lå så sårt inn over Davids hjerte, at han liksom glemmer alt det grufulle han har gjort overfor mennesker, og sier til Herren: Mot deg, mot deg alene har jeg syndet, og det som er ondt i dine øyne har jeg gjort». Her ser du hvordan et rett, gudfryktig hjerte er!

For det andre er det ikke bare disse grove syndens utbrudd som plager ham. For han ser med stor sorg på selve naturens ondskap i seg. Han går til selve kilden, og sier: «Se, i misgjerning ble jeg født, og i synd har min mor unnfanget meg». Akkurat dette å kjenne selve vår naturs ondskap, kjenne hele sitt vesens forderv, er det aller viktigste.

Så lenge en bare er opptatt med enkelte utslag av synden, men ikke kjenner selve hjertets, hele vårt vesens syndige grunnholdning, kan en nok fremdeles nøye seg med en falsk trøst. Men slik blir en aldri helt fortapt i seg selv, og derfor heller ikke frigjort og frelst i Kristus.

Det viktigste i en sann syndserkjennelse er derfor at en kjenner selve hjertets forderv; den grufulle forakten for Gud, selvsikkerheten, vantroen, hardheten, hykleriet og alt utenomsnakket. Så det svarer nøyaktig til Guds egen beskrivelse av hjertet, som «svikefullt, mer enn noe annet».

Til toppen

 

8. juli

Den Herren elsker, den tukter han.  Heb 12:6.

Herren Kristus sa: «Hver gren på meg som bærer frukt, den renser han, så den kan bære mer frukt». Dette taler han om disse sjelene som har Herrens velbehag, som er fruktbare, og som han omtaler som gode. Men her ser jeg at nettopp disse sjelene likevel i seg selv ikke er aldeles rene.

Dette er det mange kristne som blander sammen. De tror - eller handler i alle fall som om - det å bære frukt samtidig innebærer at en er ren fra alt ondt. Men her står vi overfor to forskjellige forhold.

Akkurat som det på en frisk og verdifull gren, som bærer god frukt i overflod, likevel samtidig kan være tørre kvister eller villskudd som bare suger kraft, og bør skjæres bort. Slik kan en levende kristen, rik på kjærlighet og Åndens frukter, samtidig ikke bare være besmittet av alle menneskers syndeforderv, men også ha en eller annen syndig egenskap som kan være til forargelse og plage for andre. En legning som stadig må korsfestes og dødes, men som likevel til en viss grad kanskje alltid vil følge ham.

Men han er likevel en hel annen enn disse uekte grenene som ikke bærer frukt. Mange andre ugjenfødte mennesker kan være langt finere og hyggeligere av natur. Men er likevel helt og holdent døde og ufruktbare.

Merk deg da her dette: At du ikke er helt ren fra synd og mangler, men daglig kjenner og tynges av dette, skal ikke fordømme deg - så lenge du ennå lever i samfunn med Frelseren. Du merker at da har du også hans eget forsonede samfunns frukter, upåvirket av all din skrøpelighet, og selv om du aldri blir fornøyd med de fruktene du ser hos deg selv. For er du forenet med Kristus, så er du likevel «en ny skapning».

Men hva gjør nå den himmelske vingårdsmannen med de grenene som bærer frukt? Herren sier: «Hver gren på meg som bærer frukt, den renser han, så den kan bære mer frukt». Legg merke til dette, at den «renser han». Dette er ganske kort uttrykt, - men svært så langtrekkende og følbart i erfaringens virkelighet.

Den gode grenen renser han. Men den grenen som ikke bærer frukt, renses ikke. Den får bare vokse fritt, som den selv vil. For den skal bare brennes opp. Men den som bærer frukt, den skal passes på og stelles. Og den renser han.

Hvordan skjer så det? Jo, Kristi skildring av dette er lærerikt (Joh 15). Han taler om hvordan vingårdsmannen renser -.  Og dette skjer ikke med vann, men med kniv og skrape. Med dem fjerner han tørt kvast, mose, overflødige kvister og blad. Alt som bare hindrer fruktbarheten for de gode grenene blir renset bort. Og dette er et svært godt bilde på akkurat det levende kristne sjeler erfarer.

Kjenner vi ikke ofte denne vingårdsmannens kniv? Merker vi ikke, når vi hører Ordet forkynt, hvordan dette tveeggede sverdet skjærer i vårt innerste vesen, og hvordan det særlig angriper de unotene og tendensene som har mest tak i oss? Eller vi har forsømt tjenesten i Herrens vingård, vært likegyldige og ulydige mot Herren, - hvordan blir vi da ikke innvendig «skrapet» når Ånden bearbeider oss.

Det er den kjærlige vingårdsmannen som vandrer i hagen sin, som gjør at vi ikke en éneste dag får være tilfreds med oss selv, men alltid blir tuktet og renset i vårt innerste vesen. «Også om nettene tukter mitt hjerte meg», sier David.

Der hvor Den Hellige Ånd bor, kan det ikke bli annerledes. For det er utelukket at han ikke skulle finne urenhet hos oss. Og like umulig at han da ikke skulle angripe, tukte og rense dette, der han bor og virker. Det som så ikke oppnås med denne indre tukt gjennom Ordet, det gjør vår trofaste Herre med utvortes ris og plager, sorg og prøvelser. Peter taler om at troende «om så skal være opplever sorg ved mange forskjellige prøvelser».

Kort sagt: Et himmelens barn skal renses. Apostelen sier: «Den Herren elsker, den tukter han, og han hudstryker hver sønn han tar seg av. Men hvis dere er uten tukt, som alle har fått sin del av, da er dere uekte barn og ikke sønner. Ingen tukt synes å være til glede mens den står på, men bare smertefull. Men etterpå skaper den rettferdighetens fredfulle frukt hos dem som er blitt oppdratt ved den».

Legg merke til at dette er målet med alt sammen. «Det er ikke av hjertet han plager menneskenes barn», men bare hvor han ser det er nødvendig. Akkurat som Kristus sier: Han renser den gode grenen, for at den skal bære mer frukt. Dette er det høye målet med alt sammen. Han vil at en frisk og dyrebar gren, som bærer god frukt, skal bli ennå mer fruktbar og herlig. Og Gud skje lov, så ser vi jo også at dette skjer gjennom tukten.

Har vi ikke her og der sett en og annen oppriktig kristen med god innsikt i Bibelen, men hvor vi med sorg la merke til en viss makelighet og åndelig ufruktbarhet. Men plutselig så vi dyp sorg eller ulykke ramme dem, eller en stor indre anfektelse, så vi ble engstelige for dem. Men når de kom ut av denne trengselens ovn, var de helt forvandlet. Nå møtte vi en mer alvorlig, og på så mange områder en mer fruktbar kristen.

Og kjenner vi ikke alle til noe av dette, hvis vi er av dem Herren tar seg av? Straks vi begynner å påvirkes av sanselighet, selvopptatthet eller liknende, møter vi snart en ny prøvelse - som så på nytt får oss til å stanse opp, og bli åndelig «edrue». Og når så Herren igjen trøster vårt hjerte, opplever vi det som etter et forfriskende bad. Med ny iver begynner vi igjen løpet etter hans ords veier.

Herren har en hellig nidkjærhet for de sjeler han forbereder for himmelen. Han vil forme dem mer rene og fruktbare. Men de andre får vokse helt fritt, slik kjødet vil ha det.

Til toppen

 

9. juli

Alt det dere har gjort mot en av disse mine minste brødre, det har dere gjort mot meg.  Mat 25:40.

«Jeg var sulten, og dere gav meg mat. Jeg var tørst og dere gav meg drikke. Jeg var husvill, og dere åpnet hjemmet for meg. Jeg var naken, og dere kledde meg. Jeg var syk, og dere besøkte meg. Jeg var i fengsel, og dere kom til meg» (Mat 25:35-36).

Her, av disse gjerningene Kristus oppregner, kan vi lære en del om hvor omfattende kristen omsorg skal være. Vi merker at her roser Kristus en utadrettet omtanke. For han taler ikke bare om det gode hver enkelt av oss kan utrette innen sitt eget hus. Han sier: «Jeg var syk, og dere besøkte meg. Jeg var i fengsel, og dere kom til meg».

Da er det nokså underlig at det blant kristne mennesker kan være ulike meninger om et slikt spørsmål, om vi bør oppsøke nøden, eller bare skal vente til den står der og banker på døren vår.

På den ene side har vi dem som sterkt beklager at de er bundet til det kall de har i sitt eget hjem, og dermed ikke har mulighet for å delta i så mange gode og kristelige aktiviteter. Disse burde ha klart for seg at det er jo først og fremst i vårt eget hjem, blant våre nærmeste, vi skal gjøre de fleste gode gjerninger.

Så har vi dem som også vil gå for å være kristne, men rett og slett forkaster all vidtrekkende virksomhet, og bare vil innskrenke sin omsorg til deres aller nærmeste.

Men hvis vi ikke i all hemmelighet er mest opptatt med å forsvare vår egen makelighet, men virkelig vil se sannheten, blir vi nok tilstrekkelig overbevist når vi stanser ved disse ordene av Kristus: «Jeg var syk og i fengsel, og dere besøkte meg», og av det almengyldige kjærlighetsbudet: «Du skal elske din neste som deg selv».

Dette levner ingen tvil om at hver éneste kristen, så langt hver enkelt har anledning og midler, bør ha omsorg for alle mennesker. Ikke bare de som hører til hans eget hus, familie og venner, - «gjør ikke til og med tollerne det samme» -, men også dem som er utenfor.

Også på Kristi tid var der en mann som ville forsøke å omgå Jesu kjærlighetsbud om vårt forhold til vår neste. Han svarte Jesus. «Men hvem er da vår neste?» Da fortalte Jesus lignelsen om den barmhjertige samaritan, der han viser at selv der hvor avstanden er så stor som mellom jøder og samaritaner, skal vi tjene menneskene.

Legg derfor merke til at de gjerningene som er gode og velbehagelige for Gud, gjør du når du først og fremst ved troen lever i fortrolig samfunn og vennskap med din Frelser. Og så i tålmod og trofasthet først gjør ditt beste i det du er kalt til i ditt eget hjem. Enten du er en som skal styre; en far, eller mor. Eller du er en som skal lyde, som barn eller arbeidstaker.

I enhver stilling vi får i livet, i hjem eller på annen arbeidsplass, ligger det ferdig mange gode gjerninger vi kan gjøre, som  ofte krever at vi har stort tålmod og overgir kjødet til døden. Kan du trofast holde ut i dette, så er det alt sammen velbehagelig for Gud. For det er han som selv har befalt det, og lagt alt sammen ferdig.

Men kan du så i tillegg tjene dem som er utenfor ditt hjem eller arbeid, i åndelige eller legemlige behov; sjuke og fattige, ulykkelige og sorgfulle, - så ser du her at en dag skal Kristus fremheve disse gjerningene med slike ord. «Jeg var syk, og dere besøkte meg, jeg satt i fengsel, og dere kom til meg».

Kort sagt: «En kristens gjerninger har ikke noe navn» sier Luther. D.v.s. at en kristen «spesialiserer» seg ikke bare på bestemte gjerninger, som hyklerne, som bare selv valgte seg ut visse gjerninger. Og ut over det fikk en ikke noe som helst godt ut av dem.

Men en kristen har kjærlighet, og «kjærligheten tvinger ham» til å gjøre gode gjerninger, etter Kristi ord om at «Alt dere vil menneskene skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem».

Hvis vi da eier den store nåde det er å leve i samfunn og vennskap med Gud, under en evig og konstant forlatelse. - For det har vi fordi Gud aldri forkaster Mellommannen, sin elskede Sønn - . Når så i tillegg Kristus ser på våre fattige gjerninger med så stort velbehag at han vil si: «Dere har gjort det mot meg! - Hvor herlig er det ikke da, i stort og smått, å se på ham og si med seg selv:

For Frelserens skyld vil jeg gi dette fattige mennesket et klesplagg. Eller: For Frelserens skyld vil jeg gi et livgivende ord til dette mennesket som synes så fremmed for det evige liv. For Frelserens skyld vil jeg nå ha tålmod med dette prøvelsens menneske, og møte ham med et vennlig ansikt og et godt ord. For Frelserens skyld vil jeg gjøre meg det umak å besøke den eller det stakkars mennesket o.s.v.

Når jeg har troens trøst og kjærlighet i hjertet, er alt dette bare en lyst. Og ennå burde vi bare føle at vi ikke har fått gjort noe. Slik at når Herren omtaler hva vi har gjort mot ham, vil vi bare svare: Når var vi så heldige at vi fikk tjene deg? Men da vil han bare slå fast: «Sannelig, alt det dere har gjort mot en av disse mine minste brødre, det har dere gjort mot meg».

Til toppen

 

10. juli

Intet kjød blir rettferdiggjort for Gud ved lovgjerninger.  Rom 3:20.

Intet kjød, sier apostelen - «intet kjød blir rettferdiggjort for Gud ved lovgjerninger». Han bruker ordet kjød for å feste leserens oppmerksomheten her ved vår naturlige fødsel. For fra den har alt kjød sin natur, som Kristus sier: «Det som er født av kjød, er kjød».

Men nå er «alt kjød», all menneskenatur, alltid like fylt av den gamle slangens sæd, slik som den ble i syndefallet. Og dermed død fra det liv som er av Gud.

For fra Skaperens hånd var det fra skapelsen av bestemt at alt skulle forplantes «etter sin art», enten det gjaldt gras, urter og trær, eller alle slags dyr «hver etter sin art». Hver av dem skulle i den videre forplantning beholde sin egenart. Slik vi også har sett det har skjedd. En orm føder bare ormer, en panters unger blir pantere.

På samme måte er også alle menneskers barn født med samme natur som de første menneskene hadde etter syndefallet. D.v.s. fylt av slangens sæd; fiendskap mot Gud, forakt for hans vesen og vilje, og med trang til alt mulig ondt.

Slik Gud alt i Bibelens sjette kapittel skildrer menneskene; at «menneskenes ondskap var stor på jorden, og at hver hensikt i hans hjertes tanker bare var ond hele dagen». Og slik er så «alt kjød», d.v.s. alt som har navn av menneske, av naturen.

Tenker vi litt over dette, kan vi forstå hvorfor apostelen så bestemt slår fast at intet kjød kan bli rettferdig gjennom noen som helst lovs gjerninger. For vår medfødte natur er så full av synd, og den fanges av Guds hellige lovs speil. Og den tåler ikke en gang den minste syndige tanke, den minste likegyldighet overfor Gud eller vår neste. Men krever at vi skal elske Gud av hele vårt hjerte, ja, av hele vår sjels kraft. Vi skal også elske hvert menneske - ikke bare enkelte utvalgte, men alt som kalles vår neste - som oss selv. Og det ikke bare et eller annet tidspunkt, et øyeblikk, men hvert sekund i vårt liv.

Hvordan er det da mulig for noe menneske - i egen person - å tekkes Gud?

Til slutt må også nevnes ennå et forhold som forklarer hvorfor intet kjød bli rettferdiggjort gjennom lovens gjerninger. Det er noe som svært få mennesker tenker over. Nemlig bare det forhold at det er gitt en Guds lov, og vårt behov for å ha en slik lov. Bare dette er jo nok til at vi står under Guds dom.

Først og fremst det forhold at Gud har gitt oss en slik lov, med dens advarsler og løfter, er jo godt nok bevis på at vi ikke er gode, når vi behøver slike bud og advarsler. Og dernest bare det forhold at du gjør det gode og skyr det onde bare for lovens skyld, på grunn av dens trusler og løfter, er jo straks en svart flekk på din fromhet.

For vi skulle jo gjøre alt mulig godt bare ut fra vårt hjerters indre godhet. Ellers er vi jo bare hyklere, som bare holdes tilbake av en ytre makt fra å utføre det onde - som vi tross alt bærer på i dypet av vårt hjerte.

La oss tenke oss at noen f.eks. overlater barnet sitt til deg for en uke, og sier: Jeg må dessverre be dere være på vakt overfor dette barnet, så det ikke finner på å stjele noe. Så tenker vi oss at du holder så godt vakt over barnet at du kan levere det tilbake med denne attesten: «Det har ikke stjålet noe».

Er da det en god attest om hvordan dette barnet virkelig er? Nei, stakkars det barnet, sier du. Men hvorfor det? Det har jo ikke stjålet? Nei, sier du, men bare det at det måtte voktes, er jo attest nok for det barnet!

Akkurat slik er det også med oss. Hva annet er loven, enn akkurat en slik vokter som ligger over oss hvert sekund, og sier: «Du skal ikke stjele! Du skal ikke dyrke avguder! Du skal ikke slå i hjel! Du skal ikke drive hor! Du skal ikke lyve!»

Hva annet vitner slike bud og påminnelser om, enn at vi nettopp er tyver, horkarer, mordere, løgnere? For dette budet at «du skal ikke stjele!», hvisker jo stille i øret: Det er slik en du er, som må voktes. Men nå må du ikke stjele! Budet: «Du skal ikke drive hor!», sier jo klart nok: Du har et ondt begjær, men du må ikke la det bryte ut! Og budet: «Du skal ikke tilbe andre guder!» innebærer jo: Du elsker meg ikke. Jeg må beordre deg til det! Slik ligger det i hvert bud også en anklage.

Og når Herren Gud altså ikke bare forbyr synden å bryte ut, men også forbyr hvert begjær, ja, tanke eller tendens. Og når han ikke bare vil at det onde skal holdes tilbake, undertrykkes eller liksom stenges inne i hjertet. Men at det overhode ikke skal finnes der! -  For han vil jo at du skal selv elske det gode, slik at du av din egen godhet gjør alt som godt er, - . Da er allerede dette at vi har fått loven med dens trusler og løfter, tilstrekkelig vitnesbyrd om at vi ikke er i stand til å leve rettferdig overfor Gud.

Og bare det at det er for lovens skyld vi gjør det gode, og avholder oss fra det onde, er jo et fullgodt bevis for at vi ikke holder loven - som aller først krever et godt og hellig hjerte.

Gjennom alt dette forstår vi ennå klarere sannheten i at «intet kjød blir rettferdiggjort for Gud ved lovgjerninger».

Til toppen

 

11. juli

Jeg har gjort deg (Abraham) til far for mange folkeslag - overfor Gud, ham du har trodd, den Gud som gjør de døde levende og nevner de ting som ikke er til, som om de var til.  Rom 4:17.

Abraham trodde på en allmektig Gud. Og den som tror på en Gud som kan vekke opp døde, han kan også senere tro at Gud kan gjøre alt det han noen gang sier.

Hvis Gud vekker opp døde, hvorfor skulle han da ikke kunne gjøre den gamle Abraham og den ufruktbare Sara til foreldre for et tallrikt avkom? Hvordan skulle Abraham da kunne tvile på at Gud kunne oppfylle sitt løfte om en tallrik ætt gjennom Isak, selv om han nå ofret og brant ham, så det ble bare asken igjen? Gud kan jo fortsatt vekke ham opp! En slik tro har Abraham hatt.

Men videre leser vi: «Gud som gjør de døde levende og nevner de ting som ikke er til, som om de var til». Det vil si at Gud, straks han har besluttet å gjøre noe, taler og regner med de ting som ennå ikke finnes, akkurat som om de er til.

Slik talte han til Abraham om det som ennå ikke var til, og gir ham navnet Abraham (far for en mengde folk), for han sier: «Jeg har gjort deg til far for mange folkeslag». Overfor Gud, som gjør de døde levende, var Abraham allerede det som var sagt i løftet at han skulle være.

Dette er et vidunderlig budskap, fullt av lærdom og styrke for troen vår. Det er på denne måten vi alle må lære å tro og tenke om Gud. Da blir vi rette Abrahams barn. Han som med sitt ord skapte himmel og jord, og «bød at lys skulle skinne fram av mørket», han er også mektig til å gjøre alt av intet, gjøre liv av døde, av synd reise opp rettferdighet, av trelldom under djevelen reise opp barn av Guds herlige frihet.

Profeten sier: «Løft blikket mot det høye, og se! Hvem skapte dem? Han som fører deres hærer ut én for én. Han nevner hver enkelt av dem ved navn. Ved hans store makt og styrken i hans kraft savnes ikke et éneste menneske».

Akkurat som Gud omtaler himmelens stjerner ved navn, dem han har skapt, slik nevner han også alle Abrahams barn. Disse som skulle bli så mange som stjernene på himmelen, nevner han alle ved navn, og før en eneste av dem var født!

For hos Gud er det ikke noe som ligger bak, og noe som ennå er framtid. Alt som har skjedd, eller noen gang kommer til å skje med oss, står alltid levende for ham som nåtid.

Abraham trodde altså, på Guds allmakt og ord, også slikt som han ennå ikke så noe som helst til, ja, som i aller høyeste grad stred mot alt han så og kjente på hos seg selv. Slik må da hver éneste kristen også tro Herrens løfter, tvert imot det han ser og kjenner på hos seg selv.

Det er dette som egentlig er tro, tro på Gud, tro på Guds allmakt og trofasthet, at han skal snu alt til det motsatte av hva vi nå synes eller kjenner.

Slik har Luther til trøst for enhver fattig kristen holdt fram Abrahams tro og Abrahams Gud, som nevner de ting som ikke er til, som om de var til. Han sier: «Når hans barn blir trampet ned, eller hodet blir hogget av dem, da ser det vel ikke ut som om det skal være noen ære og herlighet, eller kunne kalles for fryd og salighet, men klart det motsatte.

Men Gud sier: Jeg kan gjøre det som ikke er til som om det var til. Og kan gjøre det som er til som om det ikke er. Slik at det av all sorg og hver en hjertesorg kan bli bare fryd. Jeg kan si: Du død og grav; bli til liv! Helvete; bli til himmel og salighet! Gift; bli et dyrebart legemiddel! Djevel og verden; bli mer nyttig for mine kristne enn de herlige englene og de fromme helgenene! For jeg både kan og vil stelle min vingård slik at den gjennom alt det som rammer den av ondskap og lidelser bare blir stadig bedre».

Når en anfektet kristen ikke kjenner noe som helst annet enn at han er overlatt til djevelen. Som fyller hele hans hjerte, tanker og hele hans liv med bare synd, sorg og elendighet. Da kan Gud si: Du er hellig, du er «helt ren», du er mitt tempel.

Når jeg kjenner meg tynget av synd, og helt forferdelig overfor Gud, da sier Gud: Du er dyrebar og elsket i mine øyne. Når jeg ser bare døden og forråtnelsen stå foran meg, sier Gud: Jeg ser deg i himmelen, herlig og frelst blant mine engler.

Han som «gjør de døde levende og nevner de ting som ikke er til, som om de var til», han skal også gjøre alt dette for sine troende barn i dag. Like så sikkert som han har oppfylt sitt underlige løfte til Abraham, så hans ætt nå virkelig er strødd ut over hele jorden. Gud, gi oss bare mer av denne Abrahams tro!

Men denne dyrebare gaven må du passe på mer enn det vi vanligvis ser. De som av hjertet begjærer den gaven, som titt og alvorlig ber til Gud om den, og som flittig studerer Guds ord og gjerninger, - de vokser også i troen, og blir sterke og brennende i ånden.

De derimot som nøyer seg med lite av alt dette, og ikke setter Guds dyrebare gaver høyere, vil oppleve at troen bare avtar, og kan opphøre helt så de faller fra.

Til toppen

            

12. juli

Vi roser oss av håpet som vi har til den herlighet Gud skal gi oss.  Rom 5:2.

I grunnteksten har dette en kortere ordlyd, nærmest slik: «Og roser oss i håp om Guds herlighet». Uttrykket kan derfor like godt bety den herlighet Gud selv har, som den herlighet han skal gi sine troende barn. Men denne herlighet er jo både i sitt slag og sin natur en og samme herlighet.

Gud vil virkelig gi oss av sin egen herlighet. Kristus sa: «Den herlighet som du gav meg, har jeg gitt dem, så de skal være ett, slik som vi er ett: Jeg i dem og du i meg, for at de kan bli gjort fullkomment til ett». «Far, jeg vil at der hvor jeg er, der skal også de være med meg som du har gitt meg, så de kan se min herlighet, den som du har gitt meg». Hvor finnes det menneske som kan fatte alt det disse ordene lover oss?

Og her må vi ikke overse, men tvert imot merke oss vel, at ennå har ikke apostelen talt et ord om de troendes helliggjørelse og gode gjerninger. Men alt nå, før det tales om noe av dette, taler om at de roser seg av håpet om Guds herlighet.

Han viser at dette håpet bygger de ikke på den helliggjørelsen som er en frukt av troen. Men sier at vi straks, «da vi altså er rettferdiggjort av tro», har fred med Gud og håpet om Guds herlighet. De nyfødte nådebarna har med én gang sin arv i himmelen.

Vi ser også at når folket etter pinsedagen hørte Peters forkynnelse, kunne de som var kommet til troen også straks ete brødet med hverandre i fryd og glede. Og vi ser at de lovet Gud av et oppriktig hjerte.

Det samme leser vi om den etiopiske hoffmannen og fangevokteren i Filippi. Straks de var kommet til troen, kunne de begynne å fryde seg. De behøvde ikke først noen modning i nåden, eller se noen av de fruktene som skal følge troen. Den nåden de hadde hørt forkynt at de eide i Kristus, gav dem straks et frelst og lykkelig hjerte.

Og et slikt hjerte som fryder seg i Gud, kan ingen ha uten å tro både den nåden de allerede eier, og den herligheten de en gang skal få. For hvis vi ikke skulle tro denne sistnevnte, hva hjelp var det så i den første. Riktignok kunne vi gjennom Åndens frukter oppnå større visshet om vår tro var ekte. Men selve troen og håpet må allerede på forhånd være født nettopp på løftet av det Gud hadde lovet; og da ikke bare syndenes forlatelse, men også det evige liv.

Så må da hver og en vokte seg vel for den farlige villfarelsen at et troende Guds barn ikke straks skulle være ferdig til å gå inn i himmelen, men først måtte oppnå en viss modning i nåden og Åndens frukter. For det er en falsk og særdeles farlig holdning!

Riktignok kan en slik modning føre til et større mål av herlighet, slik Skriften noen steder viser. Men selve riket, barnekåret og arven har vi straks, bare ved troen. Og om vi så levde i hundre år og ble oppdratt og vokset i nåden, så hadde vi til slutt ikke noe som helst mer grunn til å håpe på den evige herligheten.

I samme øyeblikk som en synder kommer til troen og nåden, er han kledd i bryllupsklærne og kan gå inn i herligheten. Røveren på korset og Johannes, som hadde slitt seg ut i Kristi tjeneste, fikk begge livets gave av den samme ufortjente nåde. Vi legger merke til de formaningene Paulus i det tredje kapitlet til kollosserne altså ser de trenger. Likevel oppfordrer han dem samtidig til å «takke Faderen som har gjort dem i stand til å få del i de helliges arv i lyset».

Så kommer da håpet om frelse allerede ved troen og nåden. På samme måte som også en borgerlig arverett bare avhenger av at det er skjedd en fødsel. Måtte vi så ikke bare eie, men også rose oss av dette håpet! For dermed gir vi jo Gud ære. Og dermed styrkes også vår åndelig kraft i striden.

«Frelsens hjelm» er et viktig våpen. Like så sikkert som vi  virkelig er i striden, vil vi ikke bare bli tynget ned av tidens problemer, men vil også få mange sår, mange glødende piler. Og da er det i sannhet nødvendig at vi styrker og forfrisker vår ånd med håpet om frelse.

Blir ditt syn på det salige målet, den herlige kronen, svekket, så skynd deg straks til den store og evige grunnvoll for det salige håpet. Gud er jo trofast og allmektig. Derfor skal vi heller ikke bli til skamme i vårt håp. Bare din tro får vokse, blir du straks uendelig rik og salig.

Se på alt Gud har gjort fra verden ble til! Spør så deg selv om det er mulig at Gud ikke hadde noe høyere mål med å skape menneskene, enn at de etter en tid med lidelser på jorden bare skal bli til intet! Å, bare de evnene som er skapt i et menneskes sjel, vitner om noe ganske annet.

Og kunne det virkelig tenkes at Gud gav sin enbårne Sønn til en blodig martyrdød uten noe større mål enn å oppnå jordiske goder for menneskene her i livet? Har Gud innstiftet hviledagen, gitt oss Ordet og sakramentene bare for et eller annet gode den tid vi er her på jord?

Har Gud sendt sin Ånd i våre hjerter for å trøste, glede og helliggjøre oss? Har Gud gitt oss korset og all den tukt som vi daglig opplever? Og så kan du fremdeles være like usikker på hva det er Gud hadde som mål å forberede gjennom alt dette?

Og, til slutt: Har Gud gitt oss alle løftene om evig liv, for så til sist å skulle bedra oss?

Å, «Herre, øk vår tro!». Det er den bønnen vi her trenger å be, så vi helt til enden kan «holde fast på frimodigheten og den ros som håpet gir».

Til toppen

 

13. juli

Dersom jeg hadde urett for øye i mitt hjerte, så ville Herren ikke høre.  Sal 66:18.

Det er kanskje vanskelig for deg å tro at du har barnekåret hos Gud. Ja, kanskje det er helt umulig for deg på grunn av et eller annet bestemt forhold.

Men her kan du få hjelp til å få avklart din stilling. Legg merke til denne forskjellen: Spørsmålet er om grunnen til at du ikke kan ta til deg trøsten i barnekåret ligger i at du har en bevisst synd du lever i, og som du ikke vil gi opp.

Det kan være at du lever i et uforsonlig hat til et menneske. Du praktiserer kanskje en eller annen kjødelig lyst som du forsvarer. Eller du er uærlig i forretningsliv eller arbeid. Alt er m.a.o. åpenbare kjødets gjerninger - som du ikke har tenkt å slutte med.

Prøv da ikke å bruke evangeliet til å overdøve og nedtone protestene i hjertet ditt, og i et forsøk på til og med å tro at du lever i nåden. For hele Guds ord strir særdeles klart mot alt slikt. Og Herrens Ånd, som skulle gi deg troens visshet og vitnesbyrd om ditt barnekår, er også «sannhetens Ånd», en ren og hellig Ånd.

Den kan da ikke gi deg en visshet som strir mot sannheten. I alle slike forsøk vil du alltid bare møte apostelens ord til trollmannen: «Du har verken del eller arv i dette ordet, for ditt hjerte er ikke rett for Gud». Han sier ikke: Syndene dine er altfor mange og store. Men: «ditt hjerte er ikke rett for Gud».

Gled deg likevel over at han heller ikke sier: Derfor må du for alltid gå fortapt. Nei, han tilføyer tvert imot. «Omvend deg derfor fra denne din ondskap, og be Gud om at ditt hjertes tanker må bli tilgitt deg!»

Tenk, ikke en gang trollmannen, så gjennomsyret av hykleri, full av «bitterhets galle og bundet i urettferdighets lenker», ble uten videre oppgitt som fortapt, men får komme til Gud og be om forlatelse!

Legg også merke til at til ham sier ikke apostelen bare: «Tro på Herren Jesus». Men: «Omvend deg fra denne din ondskap!» Det samme sier også Kristus: «Hvis ditt høyre øye frister deg (hindrer ditt liv i nåden), så riv det ut og kast det fra deg».

Han sier ikke: «tro på meg, så slipper du å rive ut øyet». Nei, troen og en god samvittighet vil aldri kunne gå sammen med synd som en forsvarer og degger for, som tvert imot driver oss bort fra nådestolen.

Luther sier det er mange som holder seg borte fra nattverden og bønnen, fordi de er fanget i synd som hersker over dem. Det kan være uforsonlighet, hat o.s.v., som de ikke vil gi opp. «Det beste råd vi kan gi slike», sier han, «er at de gir opp synden og kommer til Gud i nådemiddelet og bønnen. Dette vil ganske visst være bedre for dem enn at de fortsetter i synden, og gir legem og sjel til djevelen».

Å ja, det er mye bedre for deg, sier jo også Kristus, at du tar den lidelsen å rive et øye ut på deg, og går inn til livet. Enn at du skulle ha to øyne, men blir kastet i helvetes ild.

Å, vær fornuftig, røm fra synden! Herlighetens krone er mer enn lønn for all den lidelse det koster å korsfeste kjødet. Hvis du derimot fortsatt blir i synden, hindrer du selv din bønn. Du mister Guds salige fred her i livet, og den himmelske gleden i evigheten.

Kjødet har, selv hos de hellige, alltid sin gamle kjærlighet til synden. Men legg merke til at her taler vi om den synden du aksepterer og forsvarer («degger for»), ikke bare elsker. Det skjer når du «tar parti» med den, unnskylder den og ikke er innstilt på å slutte med den. Og det på tross av at det ikke er tale om en tvilsom, men tvert imot en åpenbar synd. Å godta og forsvare synden slik, strir alltid klart imot troen og nåden.

Noe ganske annet er forholdet når en kristen sier: «Jeg elsker deg, synd, forskrekkelig. Men jeg hater og forbanner min kjærlighet til deg». Og han så søker hjelp hos Den allmektige Gud mot selve denne kjærligheten til synden.

Er det dette som er nettopp din situasjon; du ser på din kjærlighet til synden på denne måten, og søker forløsning fra dette? Da skal du ikke et øyeblikk frykte eller vende deg bort fra din barmhjertige Far i himmelen, som alt er forsont. Du skal skynde deg til hans favn. Vær da sikker på at du kan tro hans nåde!

Og - merk deg dette - vokt deg for at du ikke har den innstillingen at du først må vente til du blir utfridd fra synden, før du tør tro nåden. For en slik utsettelse ville være den beste snaren djevelen nå kunne fange deg med. Nei, det er bare gjennom troen du kan vente noen forløsning.

Og dette at kjødet elsker synden, ja, at enkelte medfødte fristelser følger og plager oss så lenge vi er på jorden, det er noe alle hellige tynges av og sukker over. Men «slike synder», sier Luther, «som vi på denne måten selv dømmer, er nakne og åpenbare synder, som alltid har Kristi offer mellom seg og Gud». De skal derfor heller aldri kunne fordømme oss, så lenge vi blir i Kristus, og synden derfor også er korsfestet.

Mot slike synder og alle daglige fall må du da alltid bare holde fram for deg de store og evige sannhetene om vår benådning, og innprente dem dypt i hjertet ditt. Og du må kjempe som for liv og salighet for å beholde trøsten og vissheten om ditt barnekår. For du skal være klar over at djevelen setter alt inn på å rive barnekårets Ånd ut av hjertet ditt, og styrte deg ut i tvil og trellesinn.

Ta derfor hele Guds evangelium til hjelp her! Bruk sakramentene, bønnen og brødres råd og forbønn til hjelp! Så ikke samvittigheten skal bli dratt ned i trelldom, men gjennom troen seire over all motsigelse.

Til toppen

 

14. juli

Helliget vorde ditt navn!  Luk 11:2.

Denne bønnen må vel ha litt dypere og større betydning enn vi rent umiddelbart oppfatter. Ikke minst fordi Kristus lot den bli den første bønnen.

I tillegg har denne bønnen helt klart den samme hensikt som det andre budet i Guds lov: Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Og til dette budet er det denne forskrekkelige advarselen er knyttet: «Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn».

Når dette budet og denne bønnen blir markert så sterkt av Gud, burde hver og en begynne å ane at her må det skjule seg en stor hemmelighet. Mens altså samme bud og bønn for vanlige mennesketanker synes å være de minst viktige.

Og hva kan så Herren Kristus mene med denne bønnen: «Helliget vorde ditt navn!»? For å innstille oss rett overfor dette spørsmålet skal vi først tenke over hva Guds navn vil si.

Hva er Guds navn? Svar: Guds navn er alt som forteller oss hva Gud er, med alle sine guddommelige egenskaper og fullkommenhet. Men for å kunne si hva Gud er, måtte vi ha all Guds åpenbarelse på jord foran oss. Og ennå ville vi bare ha en ufullstendig oppfatning av ham.

Nå har Gud først åpenbart seg i sitt skaperverk. Men i den åpenbarelsen ser vi, om vi så kan si, bare hans ytre vesen. Hans hjertes tanker, hans guddommelige rettferdighet og barmhjertighet, hans vilje og rådslutning om menneskenes frelse, ville fremdeles være skjulte hemmeligheter, -. Hvis Gud ikke også hadde åpenbart seg i Ordet. Først det skrevne Ordet, og senere i ham som er Ordet, og som ble kjød og tok bolig iblant oss. Han som var avglansen av Guds herlighet og det sanne bilde av Guds innerste vesen. Derfor oppfordrer da også alt Guds ord oss til å lære å kjenne ham.

Kort sagt: Det er ikke gitt å uttrykke Guds navn i hast. Da Manoah spurte Herrens engel: «Hva er ditt navn», svarte han: «Hvorfor spør du om mitt navn? - Det er et underlig navn!», - eller kanskje riktigere: «det er Underlig». Slik spurte også Moses Herren om hans navn, og fikk dette svaret: «Jeg er den jeg er», og gjentatt: «Jeg er». Dette er betydningen av navnet Jehova. Dette er hans majestetiske, guddommelige naturs navn.

Og han har også gitt oss mange andre uttrykk for sitt navn, både forferdelige og herlige skildringer av hans guddommelige natur. Det er f.eks. et navn som kan gå gjennom marg og ben, når han sier: «Jeg, Herren din Gud, er en sterk og nidkjær Gud». Og når han kalles en «fortærende ild» - en forskrekkelig Gud for alle ugudelige - den allmektige, rettferdige, hellige, store.

Men Guds ord strømmer også over av herlige navn på vår Gud. Han kaller seg også for den barmhjertige, nådige, langmodige, hellige, trofaste. Spesielt som åpenbart i kjød til frelse for menneskene blir Gud kalt Immanuel, d.e. Gud med oss, og Under, Rådgiver, Mektig Gud, Evig Far og Fredsfyrste.

Han kaller seg også vår Trøster, Venn, Hyrde, Brudgom, Bror, Far. Men hvem kjenner vel alle Den Høyestes navn? Som herlig balsam er de utgytt over alt Guds ord, slik Salomo sier: «Ditt navn er en utgytt salve». Kort sagt: Alt Guds ord utgjør eller uttrykker Guds navn.

Men vi må ikke glemme å spesielt nevne det navn som er over alle andre navn som noen gang kan nevnes i himmel og på jord. Det eneste navnet vi kan bli frelst ved. Det navnet som styrker dem som strever og bærer tunge byrder, som trøster dem som har sorg, leger dem som er såret, setter fanger fri, gjør fattige rike, utsletter synder, rettferdiggjør og gir oss evig liv!

Det er det dyrebare navnet Gud har gitt seg selv i sin Sønn, frelsernavnet, fullt av trøst: Jesus!

I dette navnet har Gud lagt hele sitt hjertelag overfor syndere, sitt evige råd til frelse, sin evige kjærlighet, sin barmhjertighet, sitt tålmod, sin trofasthet - ja, alt, alt som kan gjøre en synder frelst og salig, har Gud lagt i dette navnet: Jesus. Det korte navnet er et helt evangelium. Det betyr frelse for syndere.

Men nå merker vi at mens disse mange og dype uttrykkene for Guds navn får arbeide med oss, som også med andre hellige Guds ord, begynner Gud selv å åpenbare seg for våre hjerter, forklaret, stor, herlig, hellig, nådig... alt ettersom de forskjellige uttrykk vi stanser opp ved omtaler Herren.

Dette viser at det ikke bare er en hebraisk uttrykksform, når det sies Guds navn, og med det mener Gud selv. Men at det samme også brukes av oss, når noen f.eks. taler vondt om en annen person, hans ord eller gjerninger. Da sier vi at de «sverter hans navn».

Oppsummerer vi alt dette, forstår vi at til det å hellige Guds navn hører alt som gjør at Gud blir herliggjort for hjertene våre. Blir kjent, æret og elsket rett.

Mens derimot alt som fører til å forringe menneskers oppfatning av Gud, eller forringe respekten for ham og hans ord, hans verk og hans sak på jorden, kaller Guds ord for å vanhellige hans navn.

Tiltoppen

 

15. juli

Skje din vilje!  Luk 11:2.

Denne bønnen krever et hjerte som helt og holdent elsker Gud. Et hjerte som egentlig bare er opptatt med det som er til behag for ham. Det krever hjertet til et barn som ingen egen vilje har, men bare vil Faderens vilje, og ikke behøver noen mer forklaring på hvorfor det ene eller andre skal skje, enn bare at det er velbehagelig for Faderen.

Tusenvis av mennesker kan elske noe godt, noe edelt, nyttig, noe nødvendig. Men det er ikke det samme som å elske Guds vilje! Det er ikke nok at vi elsker akkurat det samme som Gud elsker. Men at vi skal elske selve Guds velbehag, uten hensyn til hva det er han vil.

At vi dermed skal elske Gud slik at vi for hans skyld elsker alt det han vil. Selv om det for oss ser så galt eller umulig ut som når Abraham fikk befaling om å ofre Isak, «løftets sønn». Det måtte jo være umulig for ham å se noen grunn for dette. Men fordi det var Guds vilje ville han gjøre det.

Og slik krever den tredje bønnen at vi ikke bare skal akseptere en slik Guds vilje. Men også elske den så høyt at vi ber om at den må skje. For vi må aldri glemme at bønn - bønn må være en hjertets sak. Ikke forstandens verk. Ikke drevet av lover og påbud, men av hjertets eget begjær og trang.

Men Guds vilje betyr jo det samme som Adams død og korsfestelse. Mens all menneskenatur vil være fri, og elsker sin egen vilje. Og da kan en vel spørre: Hvordan kan noe menneske få et slikt hjerte, som elsker Guds vilje så en virkelig også ber om at bare den må skje?

Nei, et slikt hjerte får en aldri  - om en så plager seg selv til døde - på noen annen måte enn ved å bli født på ny av Gud.

Når et menneske er blitt virkelig utmattet av sin egen ondskap og av lovens hellige krav, da vil det omsider, totalt uverdig, fullstendig overveldes av den store og uforskyldte nåden. Da sier det: Å, Jesus, det er bare så alt for mye!

Da får det en fullkommen renselse og frelse i hans blod, og i hans kjærlighet sin fred og fryd. Når Guds kjærlighet blir utgytt i hjertet på denne måten, da blir også Guds velbehag mer dyrebart for oss enn alt som tenkes kan.

Det første spørsmålet for dette hjertet blir da: «Hva kan jeg få gjøre til ditt velbehag, du uforlignelige Frelser? Å, må jeg bare få gjøre Guds vilje!»

Da er denne frelste sjelen ikke lenger opptatt med hva som er godt og rett, men bare med hva hans himmelske Far vil. Da kjenner den ikke noe så ondt som sitt eget hjerte, og sier i fullt alvor: «Gud, ta bort min egen vilje! Jeg kan ikke selv. Gjør det du!» Og når den slik ber mot seg selv, da ber den om Guds vilje.

Når jeg altså selv først er blitt knust av min egen viljes ondskap. Og deretter så gjennomtrengt av Guds storhet, at hans vilje betyr mer for meg enn hele min frelse, -. Men også så inntatt av hans kjærlighet og herlighet, slik at hvis bare hans vilje skjer, så er alle ting vel, -. Da har jeg et slikt hjerte som virkelig elsker Guds vilje.

Her må så hver enkelt se hvor han står. Her stilles vi på ny overfor noe som åpenbarer vårt hjertes innerste tilstand. Igjen minner vi om at bønnen må være et uttrykk for noe som virkelig opptar hjertet ditt. Som er blitt din trang, din nød. Det er ikke hvem som helst som kan be denne bønnen.

Du som leser dette: Stans nå opp en stund innfor Guds ansikt, innfor hans øyne som ser alle ditt hjertes tanker og holdninger! Hvordan er det med deg i dette spørsmålet? Du vet vel selv om dette er noe du pleier være opptatt med. Om du vanligvis har slik en trang eller nød så du sukker og ber: «Gud, vis meg din vilje! Hjelp meg å gjøre din vilje!»

Det er umulig at Den Hellige Ånd kan bo i et hjerte uten å vekke opp en slik trang der inne. En kristen kan vel ofte være så urolig til sinns at han ber bønnen Skje din vilje uten bevisst å tenke over dette. Men hans daglige hjertes sukk vil likevel alltid være dette: «Gud, min Far, min Frelser: Hjelp meg, hjelp meg å gjøre din vilje! Hjelp meg mot min forferdelige treghet! Gi meg din hellige Ånds kraft og trang etter å gjøre din vilje, og vis meg din vei, så jeg kan gå den i din sannhet!»

Ja, dette er noe som særlig kjennetegner et hjerte der Den Hellige Ånd bor. Dette er nettopp den ene store halvdelen av det som skulle kjennetegne den nye pakts barn. Herren sier: «Jeg skal legge min lov i deres indre og skrive den i deres hjerter». Guds lov er jo Guds vilje.

At Guds lov er skrevet i hjerte og sinn opplever vi da ved at hjertet elsker Guds vilje, at jeg har denne trangen og dette inderlige sukket: «Å, om jeg bare kunne holde din lov av hele mitt hjerte! Å, om jeg bare kan gjøre Guds vilje!»

Vi sier ikke at en kristen er et fullkomment menneske. Å nei, der er mye skrøpelig, både i hans indre og ytre liv. Han kan heller ikke våke, be og kjempe mot sin skrøpelighet som han burde og ville. Der er ingen som kjenner på så mye synd, som akkurat Guds troende barn. Men legg likevel merke til dette: Skjønner han at det ene eller andre er Guds vilje, da er dette straks en livslov for ham. Da vil han også oppfylle det.

Og hvis nå kjødet stritter imot Ånden, da fødes denne bønnen, -. Og se akkurat her hvordan selve denne trangen og bønnen skapes i hjertet - nettopp ved at kjødets strid imot Ånden skaper kamp og bønn om Guds vilje.

Alt bare stadfester det vi også alltid må holde fast ved; at en kristen har et slikt hjerte og sinn.

Til toppen