Første del 1 til 15 februar Dato 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
1.
februar Jeg
formaner dere derfor, brødre, ved Guds barmhjertighet, at dere framstiller
deres legemer som et levende offer.
Rom 12:1. Med
disse ordene retter Paulus et knusende slag mot den falske holdningen
hele verden har; at de kan elske og frykte Gud, selv om det aldri viser
seg i livet. Der tjener de tvert imot synden med hele sitt legeme og sjel.
Med bakgrunn i dagens skriftord kan vi da svare disse: «Det er umulig
for meg å vite at du tror, frykter og elsker Gud, når du ikke viser det
ved at ditt legeme og lemmer også tjener ham». Alle
vil selv gjerne oppfattes som gode mennesker. De påstår kanskje at de
frykter og elsker Gud, samtidig som vi ser dem fritt og uhemmet tjener
synden og avgudene sine. Men da sier apostelen: Nei, dette kaller vi ikke
å tjene Herren. Dere skal stille legemet
deres fram som offer for Herren, og tjene ham med alle deres legemsdeler.
Gjennom slike synlige offer skal det vise seg om dere virkelig elsker
ham. La
oss så gå litt nærmere inn på hva
dette vil si i praksis, at vi ofrer legemene våre til Gud. Vi
vet at for tusener kristne mennesker har legemene deres også bokstavelig
talt blitt levende offer. Som martyrer er de blitt brent, eller torturert
og drept på annen måte. Alt sammen for Kristi skyld. Men selv hvor det
ikke hersker slike forhold, stiller vi likevel legemene våre fram som
levende offer, når vi bruker lemmene våre til å tjene Herren. Og når vi
for Kristi skyld korsfester kjødet vårt med dets lyster og begjæringer.
Først
og fremst stiller du altså legemet ditt fram som offer for Herren når
du bruker lemmene dine i hans tjeneste. Når du taler med munnen din slik
at han opphøyes, og din neste har nytte av det. Når du bekjenner hans
navn, framholder og utbrer kunnskapen om ham, og forøvrig taler om det
som er godt og sant. Det
samme når du bruker øyne og ører til å fange opp alt som kan være med
å fremme Guds ære og din nestes vel. Og passer på å ikke bruke dem til
forfengelighet og unyttige ting. Når hendene dine gjør det som er godt
og rett, i trofast arbeid der du er satt i samfunnet, eller i kjærlighetens
tjeneste mot din neste. Eller når føttene dine gjerne går Herrens og kjærlighetens
ærend. Kort
sagt: Når du for Herrens skyld, drevet av hans barmhjertighet, gjerne
gjør og lider det din daglige livssituasjon og kjærligheten krever, -.
Da framstiller du ditt legeme som et levende offer for Herren. Men det
fører da også med seg en konstant korsfestelse av kjødet. For hvis du
vil tjene Herren, da kan du ikke samtidig følge din egen selvtilfredsstillelse;
din egen ære og egne lyster. Men må alltid overgi dette til døden. Du
ser f.eks. hvordan du kunne oppnå, eller beholde, verdens vennskap, respekt
og popularitet. Men for Kristi skyld lar du alt dette fare, og pådrar
deg tvert imot både forakt og hån gjennom det du gjerne gjør for hans
sak. Eller du i det daglige liv står imot og overgir syndens fristelser
til døden. Det kan være når utålmodighet, sinne, uredelighet eller egeninteresse,
seksuell utskeielse e.l., innbilskhet eller forfengelighet, misunnelse
eller baktalelse osv. frister deg. Her er det det skjer. Når
du ikke lar disse syndene få bryte ut i deg, men gjennom inderlig bønn
og aktsomhet isteden overgir alt dette til døden, da stiller du legemet
ditt fram som et offer for Herren. Også slike ofringer er det apostelen
her ved Guds barmhjertighet formaner oss til. Men
her dreier det seg altså om å stå imot våre egne kraftige begjær. Da skal
vi nok også få oppleve at det virkelig blir en følbar ofring,
når offerpresten
skal gi seg selv som offer - som også Kristus selv gjorde. Om dette har
Luther så viselig uttalt: «Prestetjenestens tittel er herlig å smykke
seg med, lett uttalt og æret av alle. Men selve ofringen ser vi sjelden
noe til, den gruer alle seg for. For da gjelder det livet, ja, alt vi
eier, ære, venner og alt det vi har i denne verden. Akkurat som for Kristus
på korset. Det har ingen lyst til; velge død framfor liv, pine framfor
lyst, tap framfor vinning, skam framfor ære, uvenner framfor venner. Men
det gjorde Kristus på korset, til et forbilde for oss! Dessuten, når vi
gjør alt dette, må det ikke være i egeninteresse, eller for selv å oppnå
noe. Men for å tjene vår neste, og for å opphøye og ære Gud. Slik også
Kristus gjennom hele sitt liv til det siste, ofret sitt legeme». Skal
vi så ikke bli trøtte, og trekke oss tilbake overfor en slik offertjeneste,
men alltid tålmodig og villig fortsette slik, da er det nok nødvendig
at det er virkelig sterke krefter som driver oss til dette. Men i tillegg
også overnaturlig kraft og hjelp. Og da er det nødvendig med alvorlig
og inntrengende bønn. Når
det gjelder det som må drive
oss, så blir nok den største og mest vedvarende kraften den apostelen
nevner midt inne i formaningen: Guds
evige barmhjertighet. Det som til alle tider er sterkt nok til
å holde lysten og kraften brennende til denne offertjenesten, er ene og
alene det å få motta og leve i Guds barmhjertighet. Men
da må du også alltid ha øyet festet på det Gud har gjort for oss. Hold
først og fremst klart for deg hva Gud har gjort for
hele verden. At han, mens vi ennå var fiender, gav sin enbårne
Sønn for oss, for at «slik som vi ved
det ene menneskes ulydighet ble syndere, slik skulle vi ved
den enes lydighet bli rettferdige». Studer
deretter hvordan Gud gjennom Sønnen har opprettet dette nåderiket hvor
synden ikke skal tilregnes dem som tror på ham. Sett deg til slutt inn
i hvordan Gud etter dette korte, elendige livet vil føre oss inn i sin
himmel, og gi oss all den salighet hans kjærlighet og allmakt kan oppvise. Tror
du av hjertet dette, da kan du villig bli en martyr. Da vil du alltid
tennes og varmes til nytt mot og lyst til å fortsette ofringen.
2.
februar Vær tålmodig i alle slags prøvelser. Sir 2:4. Dette er en frukt av håpet om frelse og evig liv. Håpet om en evig glede bør gjøre oss tålmodige overfor alle slags prøvelser i dette korte livet. Dette er jo snart slutt, det varer ikke evig! Gled deg over at i Kristus er du frelst fra den evige trengsel - og er tvert imot på vei til den evige gleden. Ja, er du en kristen, bør du virkelig holde dette klart for deg! I
tillegg finner vi her også en formaning:
«Vær tålmodig i alle slags prøvelser», i vanskeligheter, lidelser.
En formaning taler alltid til oss om noe som er vår plikt
overfor Herren. Vi
bør altså for Herrens skyld
være tålmodige i prøvelsene. Og det så mye mer som det er Herren,
vår Gud, som sender oss enhver lidelse. Tror du det, da skal
denne sannheten bli kraften som stiller din utålmodighet, - hvis du er
en av dem som elsker Gud. Tror
du Kristi egne ord: Til og med
alle hårene på hodene deres er telt? Og det han videre sider:
Ikke et hår på hodet deres skal
gå tapt uten at det er min himmelske Fars vilje! Tror du at også
alle de prøvelser djevelen og andre mennesker påfører deg, til
minste detalj er tilmålt deg av Gud? Dette lærer Skriften klart
og tydelig. Se
hvordan Herren er den som også setter presise grenser for hvor langt Satan
fikk gå med å plage Job! Araberne drepte Jobs tjenere, kaldeerne tok kamelene
hans, og stormen feide huset ned over sønnene hans. Men Job så bare Herren i alt dette. Han sa: «Herren
gav, Herren tok. Herrens
navn være lovet!» Da
den onde Sjimi forbannet David, som var på flukt for sønnen Absalom, sa
bare kongen i sine forferdelige prøvelser til sin trofaste Abisjai: «La
ham bare forbanne, for Herren har sagt til ham: Forbann David! Hvem våger da å
si: Hvorfor har du gjort det?» Det
samme sier Jeremia: «Hvem er den som taler, så det går i oppfyllelse,
uten at det er Herren som har befalt det?» Og så sier Herren: «Jeg former
lyset og skaper mørket. Jeg gir freden og skaper ulykken. Jeg,
Herren, gjør alt dette». Hvem
skulle vi da i utålmodighet klage og sukke over? Hvem er du som vil trette
med din skaper? Har du gitt ham noe, så du skulle ha krav på gjengjeld?
Er Herren for hard mot deg, eller hva er det du krever? Hvis
Herren ville gå i rette med oss, «kunne vi ikke svare ham ett til tusen».
Hvis Herren ville handle med oss etter våre synder og gjengjelde oss etter
våre misgjerninger, skulle vi havne der det bare er pine, og hvor tørsten
aldri slukkes. Dette
er den innstillingen vi bør fylle vår tanke og munn med: Utallige mennesker
lider mye mer enn jeg. Hvorfor får jeg
så lite plager? Jeg fortjener jo bare Guds vrede. Jeg skulle vel også
kunne tåle mer, jeg, som et Guds barn har en evig glede i vente! Å,
Gud, forlat oss all denne vår utålmodighet! Gud, tilgi oss og hjelp oss
nå heretter å være mer «tålmodig i prøvelsene»! Vi har altså ikke noe som helst å klage over, om Herren handlet med oss etter våre synder. Men i tillegg har vi også det faktum at han aldri handler med oss på denne måten, vi som ved troen på Sønnen lever under hans nåde. For alt det vi må lide er utelukkende sendt oss i hans store trofasthet og nåde. Å,
det skal komme en dag da vi skal se alt i det evige lyset. Se hemmeligheten
med alle de underlige prøvelsene Gud i sin nåde sendte oss. Da skal vi
se at det i all vår prøvelses beger ikke var en eneste dråpe mer enn det
som var nødvendig for vårt evige og sanne vel. Da
vil vi se at selv det verste vi syntes vi har opplevd, var sendt oss som
ledd i den store oppdragelsen, for at vår evige glede og herlighet bare
skulle bli større for oss. Eller at Gud har hatt andre visdommens mål
med dette. Nei,
hvem tør vel selvsikkert uttale: Herre, jeg skal nok likevel nå fram til
himmelen, selv om du ikke lar så mye bittert ramme meg. Jeg skal nok greie
å drepe kjødet mitt, uten å drives av noe så bittert. Nei,
vi kjenner vår store treghet, vår vantro og svakhet i kjødet. Derfor ber
vi ofte at Herren må drepe dette hos oss. Men hvordan skulle han kunne
gjøre det, uten å sende oss lidelser? Vi
ber ofte at han må bruke det han synes er best, bare han utfører sitt
verk i oss, frelser hjertet vårt, øker vår tro, vår bønn, vårt alvor,
og helliggjør hele vårt vesen. Men hvis Herren skal oppfylle slike bønner,
må han også bruke mange bitre midler. Og da klager og sukker vi, som om
det var noe ondt. Vi husker ikke at vi har selv bedt ham om det. Kort
sagt: Når vi en gang får øyne til å se hvordan Herren har brukt lidelsene
våre til å fremme sitt navns ære og til vårt evige vel. Hvordan han med
vårt kors hjelper vår villige, men svake ånd, imot kjødet. Ja, når vi
en gang virkelig får se sannheten i ordet om at «den rettferdige vanskelig
skal bli frelst», -. Da blir vi nok ikke bare tålmodige
i prøvelsene, men også takknemlige for dem, og sier med Esekiel:
«Jeg vil alle mine levedager takke for det som bedrøver min sjel».
3. februar På grunn av ditt paktsblod skal jeg sette dine fanger fri fra brønnen der det ikke finnes vann. Sak 9:11. Det er sant at det er forferdelig med dine synder, ditt hjertes lettsindighet og ugudelighet. Men kjære nedtrykte sjel! Det skal bli orden på alt dette, bare du lærer å kjenne Kristus. Da vil du kunne fryde deg stort, midt i din største elendighet. Det
er spesielt noen sannheter som du ikke tror og forstår. Du tror ikke at
all synd i hele verden, og dermed også dine synder, allerede
er tatt bort - er fullkomment
sonet og utslettet i samme øyeblikk som Kristus døde. Du tror
ikke at din og hele
verdens synd ble så fullkomment sonet på korset, at den aldri ett eneste
minutt kan hindre deg i å eie Guds nåde. At
en evig nåde og rettferdighet helt fra dette skjedde, bare har ventet
på å bli tatt imot. At Gud da har et forsonet hjerte som brenner av kjærlighet,
og har søkt etter deg på alle dine ville veier, som etter et barn
som er kommet bort. For
hvis du virkelig trodde dette, da ville du fylles av salig og ydmyk kjærlighet.
Du ville kaste deg inn til ham og rope: Å, min Herre og min Gud! For
det andre tror du ikke at Kristi blod gjelder for alle
synder. Du tror nok det gjelder for noen utvortes synder, og
slike du allerede har fått seier over. Og for visse «vanlige» synder.
Men ikke for de skjulte syndene og for selve hjertets ondskap. Ikke for
de virkelig store og uhyggelige syndene. Ikke for de sterke og påtrengende
syndene som ennå bor i deg. Alt
dette kommer av at du ikke i levende tro holder fast på at Guds
Sønns blod ble utgytt for våre synder.
For trodde du det, da ville du ikke lenger regne med deg selv.
Stilt overfor det overveldende i en slik forsoning vil du helt og holdent
glemme deg selv. Den
som virkelig kunne tro at Guds Sønns blod er utgytt for oss, ville jo
gi fullstendig avkall på seg selv og bare synke ned i en salig hvile,
med blikket i all evighet festet på forsoningens under i Kristi blod.
Må Herren åpne øynene våre, og øke troen! Våkn
da opp og se på den store skaren av evangelister, engler, profeter og
apostler som alle vitner med èn munn om at så høyt har Gud elsket verden
at han gav sin Sønn, den enbårne, til et soningsoffer for hele verdens
synder. Og at denne forsoningen virkelig skulle sette synderne fri fra
syndene deres, og fra lovens dom. Dette
er profetens vitnesbyrd: «På grunn av ditt paktsblod, skal jeg sette dine
fanger fri fra brønnen». Det samme vitnet Kristus om samme natt som han
gikk til sin store lidelse: «Mitt blod blir utgytt til syndenes forlatelse».
Slik vitner også Johannes: «Jesu Kristi, Guds Sønns blod renser fra all
synd». Og Peter: «Dere vet at dere ble frikjøpt med det dyrebare Kristi
blod, som av et lam uten lyte og uten flekk». Det
skulle vel ikke være nødvendig med flere slike vitnesbyrd? Tenk hvordan
hele denne verdens tidsalder fra første stund har vært full av disse høytidelige
offerhandlingene som Gud selv hadde innstiftet! Full av disse utallige
blodige ofringene. Gjennom
fire tusen år har profetier og forbilledlige handlinger forkynt for verden
hvordan ett eneste blodig offer en gang i tidens fylde skulle ta bort
og sone all verdens synd. Du
stakkars menneskebarn, som ennå går der som trell under loven! Hva har
du å sette opp mot dette veldige vitnesbyrdet fra en hel verdens tidsalders
utallige blodige offerhandlinger, som alle roper til deg: Det er umulig
for deg å gjøre godt igjen den skaden som kalles syndefallet!
Herren har veid deg på vekten, og sett at du er altfor lett. Nei,
Sion! Bare på grunn av
ditt paktsblod blir fangene dine satt fri fra brønnen, der det
ikke er vann. Trekk
nå en sunn slutning! Har du oppfattet det Gud har forkynt oss gjennom
alle disse vitnesbyrdene? At han gav sin Sønn som et blodig offer for
våre synder? Svar
nå på dette: Er de da ikke også både godt og tilstrekkelig sonet? Er ikke
da hele verdens synd allerede sonet? Eller gjelder ikke Kristi blod for
alle synder? Tror du Kristus har utgytt sitt blod utelukkende for de troende,
og bare for enkelte mindre synder? Luther
sier: «Kristus har sannelig ikke utgytt sitt blod bare for tenkte og oppdiktede
synder. Men for virkelige, konkrete synder. Og ikke bare for små synder,
men også for de virkelige store og grufulle syndene. Heller
ikke bare for de gamle syndene vi har seiret over, men også for de voldsomme
syndene som ennå herjer i oss». For,
tenk deg om: Hvor skulle vi ellers få hjelp og forsoning for disse syndene
som ennå herjer i oss? Og hvor skulle vi få kraft til å overgi disse syndene
til døden? - Hvis vi ikke først
ved troen fikk tilgivelsens trøst og fryd - som er vår eneste
kraft til å seire over de mektige syndene. Først
må vi jo få forlatelse og fred og fryd i Den Hellige Ånd, før vi kan få
kraft til å overgi synden til døden! Gud
bevare oss fra å ringeakte kraften av Guds Sønns blod! Skulle ikke det
«rense oss fra alle våre synder»! Så sier Herren, vår Gud: «Kom nå, og
la oss gå i rette med hverandre: Om deres synder er som skarlagen, skal
de bli hvite som snø. Om de er røde som purpur, skal de bli som ull».
4. februar Vi vet vi er gått over (sv: at vi er ført) fra døden til livet for vi elsker brødrene. 1Joh 3:14. Du vet kanskje med deg selv at din omvendelse til Herren og din tro på nåden i Kristus har hatt den frukten med seg at du har fått en ny og inderlig kjærlighet til Guds barn. Ikke bare til et bestemt kristent menneske som har gjort noe godt mot deg, eller vet å verdsette deg. Eller som selv har en naturlig vennlighet som tiltaler deg. Nei, dette er en helt ny kjærlighet som strømmer mot alle dem du ser elsker eller søker Jesus. Slik at disse nå er blitt din nye familie, dine søsken. Har
du det slik? Da skal du vite at bare dette ene forholdet beviser mer enn
de herligste gjerninger at det har skjedd en ny fødsel ved Guds Ånd i
sjelen din. Eller
opplever du det kanskje selv som om du slett ikke kan være
et Guds barn. Du synes hele din kristendom er full av mangler og fall.
Men husk da at alle disse fall og dette du synes,
betyr ikke noe som helst mot Guds ord og dette tegnet. Har
du det kanskje derimot slik at du nok er blitt vekket opp fra syndens
søvn. Du har omvendt deg fra
din gamle og ville vei til
en gudfryktig vei. Til Guds ord, til bønn og kamp mot synden. Men
du har en motvilje overfor andre søkende sjeler. Vil ikke ha noe fellesskap
med dem. Du trives best alene, «med Gud og Ordet», som du kaller det.
Synes visst dette høres pent og åndelig ut. Men saken er bare at dette
strir så totalt mot det mest vesentlige kjennetegnet på hvem som har den
rette Guds nåde. Og din omvendelse er dermed sikkert nok falsk og selvgjort.
Hvis
din omvendelse virkelig var et Åndens verk, da fulgte også dette tegnet
helt naturlig med: kjærligheten
til brødrene. Da ville du være så misfornøyd med deg selv, at
du som regel syntes andre søkende sjeler var mye bedre. Og
hvis Guds Lams blod var blitt din eneste trøst og alt du hadde å rose
deg av. Hvis du hadde vært i «den trange porten», der både din synd og
din rettferdighet hadde blitt slettet ut ved Guds Sønns blod. Og hjertet
ditt virkelig var blitt satt fri av den overstrømmende nåden. Kort sagt;
hvis du levde i den omvendelsen
der du selv avtar og Kristus vokser, -. Da ville du, nettopp i denne store
gaven - som er felles for alle
disse -, smelte så fullstendig sammen med dem, at du virkelig
ble «ett hjerte og en sjel» med dem. Akkurat som de første kristne. Du
har kanskje enkelte brødre eller søstre som du setter spesiell pris på,
fordi de har akkurat samme syn som deg på enkelte viktige områder? Men
da er det ikke den nye fødselen som er virket av Gud, ikke den store nåden
i Kristus, men en annen samstemmighet som smelter dere sammen. Da
er dette ikke den rette kjærligheten, det rette kjennetegnet. For Johannes
sier uttrykkelig: Hver den som
elsker Ham som fødte, han elsker også den som er født av Ham (1Joh
5:1). Dermed
lar han oss forstå at den rette kjærligheten til brødrene har blikket
festet på at de er født av Gud, og elsker dem nettopp av
den grunn. Det ser vi også av det han straks tilføyer: På dette kjenner vi at vi elsker Guds barn, når vi elsker Gud og holder
hans bud, dvs. når vi elsker dem for vår felles kjærlige Fars
skyld. Den
som ikke holder dette forholdet klart for seg, stiller seg virkelig åpen
for bedraget - og vil uten tvil også bli bedratt. Hvor
herlig er det ikke derimot når du vet med deg selv at det er nettopp dette
nådens verk i hjertene deres som gjør at du elsker brødrene. Ja, hvor
lite du enn synes å se av omvendelsens og helliggjørelsens frukt i ditt
liv, så er likevel denne frukten der, liksom av seg selv; at alle Guds
barn er blitt din nye slekt, dine elskede brødre. Du
kjenner en kjærlighet strømme mot deg fra dem, så du ofte synes det bare
er du som ikke er verdig til å møte en slik kjærlighet. Å, for en salig
tilstand! Selvsagt kan du også ha en enkelt bror eller søster som du elsker
mest. På samme måte som Jesus elsket Johannes mer enn de andre. Likevel
er det hos alle dem som søker og elsker Frelseren, noe som gjør dem så
dyrebare for deg at de alle sammen blir som brødre for deg, og at deres
sorger og gleder også blir dine. Den
«allmenne kjærligheten» gjør at du ønsker, om mulig, å hjelpe alle mennesker
å oppnå det beste du vet om. Men den «broderlige kjærligheten» knytter
deg på en helt spesiell måte til samfunn med dem som selv har samfunn
med Frelseren. Hør:
En slik kjærlighet beviser noe! Beviser at uansett hvor ille det så måtte
stå til med din kristendom, er det likevel Kristus som er ditt liv. Og
at på tross av din synd og dine fall bor fremdeles Kristi Ånd i hjertet
ditt. Men
vi må huske at selv om kjærligheten er født i hjertet vårt av Ånden, og
bare vokser ut fra vårt samfunn med Kristus, må den likevel, som alle
Åndens frukter, tas godt vare på. Derfor ser vi hvor ofte Skriften formaner
til kjærlighet. Og
på samme måte som denne kjærligheten er en så karakteristisk frukt av
livet i Kristus, er den også alltid avhengig av dette livet i ham. Så
lenge jeg lever et friskt åndelig liv i sann omvendelse og tro, elsker
jeg brødrene. Men når et jordisk sinn begynner å ta overhånd hos en kristen,
så han ikke lenger lever i en daglig sann erkjennelse av synden i kjødet
og nådens evangelium, da vil han ganske snart bli kald overfor brødrene.
Da ser han snart mer feilene deres, enn nåden som bor i dem. 5. februar Israel som søkte rettferdighetens lov, har ikke grepet rettferdighetens lov. Hvorfor? Fordi de ikke søkte den ved tro, men ved lovgjerninger. For de snublet over snublesteinen. Rom 9:31-32. Se nå her hva utvelgelsen utretter! Gud har utvalgt troens vei, ikke gjerningenes. Gud har utvalgt «løftets sønn», ikke «trellkvinnens». Søker
så noen på gjerningenes vei, gjennom ydmykhet eller i en eller annen tjeneste
for Gud å oppnå hans nåde, da skal han få oppleve at det blir tungt, ja,
totalt umulig. For Gud har utvalgt troens
barn. Det hjelper ikke å kjempe mot Guds
utvelgelse. For da vil det vise seg at den som virkelig «anstrenger seg
for å få rettferdighet, oppnår ikke rettferdighet». Mens den som ikke
anstrenger seg for å oppnå rettferdighet, han får den, - når han mottar
den «i tro». Den
eldste sønnen, som «hadde tjent faren i så mange år, og aldri noensinne
overtrådt hans bud», får ikke et kje. Mens den som hadde sløst bort arven
sin sammen med skjøger, får gjøkalven når han omsider erkjenner sin synd,
vender hjem igjen og tar imot nåden som nåde. Mange
som er de første, skal bli de siste, og de siste de første. Selvsagt
kan en så underlig måte å styre på opprøre himmel og jord. Ikke så rart
at de som hadde «båret dagens byrde og hete», kunne opprøres, bli bitre
og knurre mot en så merkelig regjeringsform. De hadde virkelig ofret seg
og gitt avkall på verdens lyst. De hadde anstrengt seg til det ytterste
for å holde Guds bud og gjøre gode gjerninger. Og
så skulle de til sist se tollere og skjøger, som hadde levd vilt og fritt
i synden, «gå før dem inn i Guds rike», gå inn i evangeliets og troens
frihet, fryd og fred. Og alt her i livet rose seg av en fullkommen rettferdighet
og vitne om barneretten, - den beste festdrakten og ringen -. Mens de
selv derimot, utmattet og slitne som de er etter en livslang nidkjær tjeneste,
ennå ikke har verken denne rettferdigheten eller dette vitnesbyrdet. Nei,
ikke å undres over at de blir opprørt over så underlig måte å styre på. Men
hva hjelper det! Slik var det bestemt i Guds rådslutning alt før verdens
grunnvoll ble lagt! Det er ikke lett å kjempe mot denne Herren som «har
målt vannene i sin hule hånd, målt ut himmelen med utspente fingrer og
samlet opp støvet på jorden i målekar»! Han er så altfor stor og mektig,
og har nøklene til både helvete og døden, «han som åpner opp og ingen
lukker igjen. Som lukker igjen og ingen åpner opp». Han forbarmer seg
over hvem han vil. Det
kommer ikke an på noe menneskes vilje eller anstrengelser, men på Guds
barmhjertighet, hvem som skal bli frelst. Gud utvelger hvem han vil! Og
nå har det behaget ham å utvelge dem som tror på den enbårne Sønnens navn,
og ikke dem som selv vil fortjene himmelen. Dette
er Guds evige utvelgelse. Han har utvalgt oss i Kristus,
utelukkende i Kristus,
alt før verdens grunnvoll ble lagt. Den som ikke har klart for seg utvelgelsen, men strever, stamper imot og stanger hodet mot fjellveggen der det ikke finnes noen dør, kommer aldri igjennom. Til slutt, når han på det alvorligste jager etter rettferdighet, vil han tvert imot få høre dette avvisende svaret: «Ta det som er ditt - det du har fortjent - og gå bort! Uansett
hvor hardt det høres ut, så er dette Skriftens tale: «Driv ut trellkvinnen
og hennes sønn, for trellkvinnens sønn skal ikke arve sammen med den frie
kvinnes sønn. For alle som bygger på lovgjerninger, er under forbannelse».
Gud
utvalgte oss i Kristus og gav sin Sønn til pine og død for å sone for
våre synder og gjenerobre frelsen for oss. Da er det heller ikke noe,
verken i himmelen eller på jorden, som gjelder for ham, uten hans Sønns
blod og lydighet. Hans
nidkjærhet for Sønnens ære brenner som en ild, som en flamme ut over hele
verden. Den brenner opp alt som reiser seg mot den, om det så var den
aller største hellighet. Kom
aldri fram for Gud, uten at du kommer i hans elskede Sønns drakt! Ellers
møte han deg som en fortærende ild. Kom aldri fram for Gud i ditt eget
navn! Forsøk aldri å få hans nåde - uten i
Ham Gud har velbehag i! Bare i ham er du velkommen. Du
kan være så alvorlig i din gudsfrykt. Du kan be flittig og brennende.
Du angrer dine synder. Du våker og strir mot dem. Du gjør mange gode gjerninger.
Alt dette er godt og rett. Men gjør dette og ennå mer godt, og du blir
likevel fordømt. Det hjelper ikke, noe av dette, - så lenge ikke alt sammen
er blitt som «søppel» for deg. Og Kristus, Kristus alene er blitt hele
din rettferdighet og trøst. Slik
er utvelgelsen!
6. februar Slik skal dere ete det: Dere skal ha hoftene ombundet, ha skor på føttene og stav i hånden. Dere skal ete det i hast (sv: som de som står klar til å dra avsted). Det er Herrens påske. 2Mos 12:11. Det ligger en dypere åndelig betydning i denne forskriften for hvordan påskelammet skulle etes i Det gamle testamentes tid. Det
taler om at alle som kommer til Kristus og får ta imot ham, straks skal
bryte opp fra sitt tidligere trelldomsliv under synden, verden og selvlivet.
Straks ta farvel med de gamle holdningene, og slå inn på en helt ny vei.
Og siden aldri se seg tilbake, men skynde seg som en forfulgt flyktning,
så fort og så langt som mulig bort fra syndens og djevelens tjeneste.
Aldri mer bli opptatt med det jordiske, aldri forsøke å innrede seg noe
paradis her nede. Men alltid være på reisefot, på vei mot sitt egentlige
fedreland. Apostelen
sier: «Hvis dere da altså ble oppreist med Kristus, så søk de ting som
er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd. Ha sinnet rettet
mot de ting som er der oppe, ikke mot de ting som er på jorden. Dere er
jo døde, og deres liv er skjult med Kristus i Gud». Dette
er en kristens rette liv; være død fra sitt gamle jeg og oppreist med
Kristus til et nytt liv. Ha sin skatt og sitt fedreland der han
er, i himmelen. Kort sagt: Alltid vandre i fotsporene etter Abrahams
tro. Om ham heter det: «Ved tro var han en fremmed i det landet som var
lovet ham, som om det skulle være et fremmed land. Han bodde i telt sammen
med Isak og Jakob. For han ventet på staden, den som har grunnvollene,
den stad som har Gud til bygningsmann og skaper.... De hadde sett det
langt borte, hadde trodd på det og vært tilfreds med det slik, for de
erkjente at de var gjester og fremmede på jorden, som søkte et bedre fedreland,
det vil si det himmelske». Slik
skal hele livet vårt være. Vi skal ete Lammet i reisedrakt, være fremmede
og pilegrimer som alltid haster avsted mot våre fedres land. Langs veien
er det mye som glitrer; gullgruver og herlige eiendommer. Men en rett
pilegrim kan ikke stanse opp der, slå seg ned og bygge og bo langs veien.
Rastløs vil han alltid fortsette sin vandring inntil han har nådd fram
til det hellige land og Guds stad. Herbergene bruker han bare til overnatting og nødvendig hvile. Ikke for å slå seg ned der. Slik må hele den kristnes liv være. Tenk over dette, og glem aldri at Lammet skal etes i reisedrakt! Men
ikke nok med det. Samme natt som de åt påskelammet, drog Israels folk
i stor hast ut fra landet de hadde vært treller i. Men innen få dager
var gått hadde de den gamle undertrykkerens hær i helene. Da så de ingen
annen utgang på dette enn ny trelldom under de samme egypterne. Det
samme gjelder ethvert menneske som har fått den store nåden å bli utvalgt
av verden til en Jesu etterfølger. Han må aldri glemme at straks dette
er skjedd med ham, vil han bli forfulgt og jaget av de gamle fiendene.
Glem aldri at du går gjennom et fiendeland, og bærer dine kostbare perler
i leirkar! Du er omgitt av tusenvis som lurer på deg, for å røve smykkene
dine fra deg. Det
kan være den gamle sjelefienden. Han har sverget å ville drepe oss, enten
med makt, med list eller gjennom et uavlatelig press. Eller du angripes
av verden, som snart bruker trusler, snart fristende lokkemidler for å
dra deg tilbake til dens gamle veier. Og først og sist ditt eget falske
hjerte, kjødet som alltid strir mot Ånden og aldri søker Guds rike. Skulle
du i en slik stilling slå deg til ro og sove? Nei, her er det nødvendig
alltid å være i full rustning, ha hoftene ombundet med sannhetens belte,
klar med stav i hånden og sko på føttene, som
de som står klar til å dra avsted. I
ethvert menneskes hjerte er der en enorm trang til å skulle ha noe av
denne verden som sin glede og trivsel. Selv de troendes hjerter, som søker
sin glede i Gud, vil stadig bøye av mot noe annet. Her
ligger nettopp faren! Å, når en kristen begynner å engasjere seg sterkt
i det han har her i verden; sin forretning, sin formue, sitt gårdsbruk
-. Da er det stor fare for at han går så opp i alt dette at han ikke blir
med i den store nattverden. De fysiske tingene vi blir opptatt med er
i seg selv helt uskyldige. Men hjertet
- hvordan går det med hjertet
ditt? Det er bare det som er spørsmålet. Vær
oppriktig! Hvor er hjertet
ditt? - der er skatten
din - ! - og det taler munnen om. Din sjels brudgom elsker hjertet
ditt i stor nidkjærhet, og godtar ikke at du åpner det for noen annen
enn ham! Din lyst skal være i
Herren! Å
hvor bittert det er for vår natur aldri å la tankene få gripe om noen
jordisk fryd og salighet. Men tvert imot alltid dødes,
ta farvel, skynde seg bort fra det. Men hva hjelper det? Slik
er jo veien. Og for ånden er det herlig. La
deg derfor aldri bedra, så du forsøker å bygge deg noe paradis her på
jorden! Du skal alltid være ikledd reisedrakt, - hvis du vil tilhøre Den
Korsfestedes folk, og gå med ham til det himmelske fedrelandet.
7. februar Ta, et! Dette er mitt legeme som brytes for dere. Gjør dette til minne om meg! 1Kor 11:23-24. Der er mye som vil hindre oss når vi skal nyte Herrens nattverd. Som kan plage og binde mange Guds barns hjerter så det fullstendig røver fra dem den trøst, forløsning og fryd nattverden skulle gi oss. En
av de største hindringene er at nattverden blir oppfattet som en slags
høytidelig offerfest, hvor vi skal
gi Gud noe godt. Som om vi skal tre fram for alteret med noe offer
som behager Herren; vår
ydmykhet, anger, tro, bønn, gode forsetter osv. Da
har vi ikke klart for oss at nattverden er et nådemiddel,
hvor Herren tvert imot
vil gi oss, hans stakkars,
fattige og knuste barn, den trøst, styrke og hvile vi trenger. Legg
altså merke til at nattverden, akkurat som Guds ord, er ett nådemiddel!
På samme måte som en ikke kommer til Ordet for å gi eller vise fram for
Gud noe godt. Men bare for å få
noe godt, få kraft og
hjelp til vår svake tro, vår mangelfulle anger og bønn osv. Slik bør en
også komme til Herrens hellige nattverd som til et nådemiddel,
hvor en bare søker hjelp
til alt det en mangler. Du
gruer deg for å gå til Herrens bord. For du vet med deg selv at ditt daglige
liv er så fullt av fall. Du er ikke slik som en rett kristen skal være.
Der er noe sykt, enten i troen eller i livet ditt. Der er en betenkelig
mangel ved din kristendom, og derfor kan du ikke gå fram med frimodighet
til Herrens bord. Men
hva annet betyr dette enn at du fullstendig har glemt hva som var hele
hensikten og målet med nattverden! Den skulle jo nettopp være et legemiddel
mot all denne sykelighet og mangler i vår tro og vårt liv. Hvis
alt var rett med din kristendom, med troen og livet ditt, da behøvde du
ikke benytte dette nådemiddelet. På samme måte som med Kristus og hele
hans fullbrakte verk - som ikke var kommet for rettferdige, men for syndere.
Selv sier han også at de friske
trenger ikke lege, bare de syke. Tenk
deg at en fysisk syk blir oppfordret til å gå til lege, men bare svarer
at «det tør jeg ikke, for jeg er så fryktelig syk. Det må være noe veldig
galt med blodet mitt. Utslettet mitt er så enormt. I så elendig tilstand
kan jeg jo ikke gå til lege. Først må jeg jo ha blitt litt bedre». Ville
en ikke bli forskrekket over en slik dårskap, og svare: «er det ikke akkurat
for sykdom en skal gå til lege?» Akkurat
på samme måte blir det når en på grunn av åndelig sykdom og mangler er
redd for å gå til Herrens hellige nattverd. Den er jo nettopp gitt oss
til hjelp og legemiddel mot alle slags mangler og sykdommer. La oss aldri glemme den kjærlige Frelserens store omsorg da han innstiftet dette nådemiddelet! Hva var det han selv sa om sitt blod da han rakte dem den velsignede kalken? Blant alt det mangfold og store som kunne vært sagt om dette blodet, nevner han bare dette: Det blir utgytt til syndenes forlatelse. Der ser vi hva det var han ville med dette. Det var til trøst mot synden, mot denne nøden som pinte hans barn aller mest, han innstiftet nådebordet: Til syndenes forlatelse! Det
er synden, bevisstheten om synd og utroskap mot min Gud, som røver
fra meg den trøst og frimodighet jeg skulle ha framfor ham. Men det er
nettopp som et legemiddel mot denne nød og plage Herren innstiftet dette
salige minnemåltidet. Vi skulle minnes hans soningsdød. Vi
blir trøtte på vårt livs vandring. Sjelen blir matt og sulten. Vi blir
bedrøvet og såret over våre feilsteg, vår famling og våre fall. Men så
har Gud plassert nattverdsbordene som hvilesteder langs veien. For at
vi skulle stoppe opp der og få ny kraft gjennom livets brød. Ved å minnes
ham og nyte det legemet og blod som ble utgytt til våre synders forlatelse.
Og dermed på nytt bli overbevist om at Gud ikke er imot oss, men med
oss. Dermed
er det også klart at det er når vi opplever spesielle kriser, er i åndelig
ubalanse o.l. som er rette tid for å skynde seg til Herrens nådebord.
Akkurat som samme tilstand skal gjøre at vi skynder oss til Ordet. Dette
er også grunnen til at gamle åndens lærere, som hadde sett dette, talte
om det å være en verdig nattverdgjest på en måte så en kunne undres på
om de var ved sine fulle fem. Luther
sier. «Du bør gå ofte til dette bord, men spesielt når du er vel skikket
til det, d.v.s. når du er tynget av mange og store synder». Som
svar på spørsmålet når bør en gå til Herrens nattverd, sier doktor Svedberg:
«Når trellesinnet begynner å innta den barnlige tillitens rom i hjertet
ditt». Disse har forstått at nattverden er et nådemiddel.
8. februar Da dere tok imot det Guds ord som dere hørte av oss, så tok dere imot det, ikke som menneskers ord, men som det i sannhet er: Guds ord. 1Tess 2:13. Må Herren forbarme seg over vårt falne hjertes mørke, og åpne våre sinn! Selv
de som aldri tviler på at Ordet er Guds ord, forholder seg likevel ikke
til det som om det skulle være tilfellet. Kan likesom ikke i levende
tro holde klart for seg at dette virkelig er den store og allmektige Guds
ord. Å,
for et sjokk og oppstyr det skulle bli i verden hvis menneskene begynte
å regne med Guds ord som det virkelig er - Guds
ord -. Den store, allmektige Skaperens ord og dommer. Å, som det
ville forskrekke menneskene. De ville løpe og rope, studere og spørre
etter veien til frelse, - hvis menneskene virkelig begynte å ta Guds ord
for det det virkelig er - Guds ord! For en fryd og troens visshet, for en jubel og lovsang, fred og styrke i Herren, hvis alle vakte og troende sjeler virkelig kunne regne med Guds ord som det virkelig er - Guds ord! Da ville vi leve i årvåkenhet, i gudsfrykt og bønn. Og alltid være på vakt overfor det minste avvik fra veien, -. Hvis vi virkelig kunne ta Guds ord for det det virkelig er: Guds ord! For,
du som mener at du allerede omgås Ordet som Guds ord, hvordan kan du da
være så usikker i spørsmål Gud selv taler klart nok om i sitt ord? Hvordan
kan du hver dag ete, drikke og sove som om alt er vel? Men ennå har du
ikke latt deg forlike med Gud og fått visshet om at all din synd er forlatt,
at du går frelst hjem til
Gud hvis du dør i dette øyeblikk! Hvordan
kan dette være mulig, hvis du virkelig regner det som Guds ord, det som
står skrevet i den hellige boken om den eneste
veien til frelse, om dommen, om himmelen og om helvete? Eller du som strever under et eller annet trelldommens åk: Du hører Guds vitnesbyrd om at han har gitt sin enbårne Sønn til vår forsoning. Du tror det er Guds ord. Du hører Guds Sønn full av nåde innby: «Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder». Hvordan er det da mulig at du fortsetter å leve i samme syke, trellaktige sinn, - hvis du virkelig regner alt dette som Guds ord? Det
er lett å merke at de fleste mennesker ikke ser på Guds ord som hellige,
sanne Guds ord. Først og fremst fordi Ordet ikke griper, beveger og inntar
hjertene deres. Dernest fordi de ikke omgås Ordet med den dype respekt
som de helt sikkert ville hatt hvis de av hjertet virkelig trodde og kjente
at det er Gud, Gud selv, himmelens og jordens Herre, som taler til dem i
Ordet. Når
en jordisk konge eller statsoverhode taler til oss, og spesielt hvis vi
står i noe avhengighetsforhold til ham og hans ord, lytter vi jo med spent
oppmerksomhet og ærbødighet. Vi passer på å ikke miste ett
eneste ord av talen hans. Hvis
så hans ord samtidig inneholder en fryktelig dom, f.eks. en konkret dødsdom
som også rammer oss, da blir vi grepet av sjokk og angst. Og hvorfor det?
Helt klart fordi det var kongen selv som uttalte dette som sitt siste
og avgjørende ord. Og
hvis hans ord inneholder løfter til oss, fulle av nåde, ja, kanskje til
og med en benådning fra døden, som vi tidligere var dømt til. Da ville
en usigelig glede og takknemlighet strømme gjennom hjertet vårt. Og hvorfor
det? Først og fremst fordi det var kongen selv som hadde talt. Ham må
jeg jo stole på. Dernest fordi hans ord inneholdt den største nåde og
gave til meg. Ja,
når en konge taler til oss, da setter vi det høyt. Vi gjemmer på det,
ja, holder det friskt i minne hele livet. Bare fordi det var en stor konges
ord. Selv om hans ord verken betyr noen stor nåde jeg får, eller noen
dom som rammer meg. Her
ser du hva som ville skje hvis vi regnet med Guds ord som det det virkelig
er - Guds ord! Hva betyr vel en jordisk konge, sammenliknet med
Herren selv, Skaperen, alle kongenes Konge? En
jordisk konges ord virker altså stor frykt eller glede, alt etter hva
budskapet hans går på. Da skulle jo den Allmektige Guds ord langt mer
gripe hjertene våre, og fylle dem med frykt eller glede, - hvis vi virkelig
tok hans ord for hva det er! En
jordisk konges ord setter vi altså så høyt, elsker og gjemmer på det,
selv om budskapet er svært ubetydelig. Hvor mye mer skulle vi ikke da
sette Guds ord høyt, elske og gjemme det i hjertene våre, - hvis vi virkelig
regnet det for Guds ord! Vi
omgås derimot ofte Ordet mer eller mindre tankeløst og søvnig. Vi verken
forskrekkes eller forfriskes av budskapets innhold. Vi bare fortsetter
vårt livs vei i vantro, sikker på at alt nok er i orden. Da må jo feilen
ganske sikkert være at vi ikke anser Guds ord for å være det det er; den
store og allmektige Guds ord. Denne tvilende holdningen uten noen som helst overbevisning. Denne vaklingen mellom tro og vantro, mellom frykt og håp. Eller dette kalde og lunkne, likegyldige livet. Er ikke alt sammen bare et bevis på at du ikke anser Guds ord for å være det det virkelig er - Guds ord? Måtte så alle kristne legge vel merke til dette forholdet! For her ligger årsaken til all åndelig slapphet og halvhet i troen, i kjærligheten og i livet; at vi ikke anser Guds ord for hellig, ikke tror og holder fast ved at det er Guds ord!
9. februar På samme måte, mine brødre, døde også dere bort fra loven ved Kristi legeme. Rom 7:4. Når det gjelder vår frihet fra loven, er det nødvendig å legge godt merke til at denne friheten bare oppstår ved at vi dør eller dødes. Først
og fremst er dette et totalt ulogisk ord, et bedrag og fullstendig urimelig
for det troens mørke vi alle lever i; at vi skal være fri fra lovens krav
og dommer. Å nei, heter det alltid i hjertet, - «fri fra loven», det kan
jeg slett ikke være. Jeg kjenner jo alltid dens krav og dom. Nei, var
jeg fri fra loven, da var jeg jo fullkommen frelst. Nei, det er for mye!
Slik taler vårt vantro hjerte. Men
da kommer apostelen og sier: Kjære bror, akkurat så fri fra lovens krav
og dom er dere, fordi dere er døde
fra loven og forenet med den Oppstandne. Så frie som de som allerede er
frelst hjemme i himmelen. Ja, som om vi aldri hadde fått noen lov på jorden,
verken ett eller ti bud. For denne friheten oppstod
ved at dere har dødd fra loven, og så oppstått i en ny tilstand,
som i en ny verden. På
den andre side finnes det lettsindige mennesker som altfor lett tilegner
seg trøstens ord uten at de virkelig eier det Ordet taler om. Disse kan
godt, i sitt kjødelige sinn, f.eks. vitne om at «vi er da fri ifra loven.
Vi behøver ikke lenger bry oss om det den sier! Ingen kan jo likevel bestå
innfor den». Da
kommer apostelen på ny og sier: Nei, vent nå litt! Det er ikke min mening
at alle mennesker er fri fra loven. Det kommer an på om du er
blitt dødet/drept fra
loven. Du kan ikke uten videre frigjøre deg fra den selv. Det
er ikke alle kvinner som er fri fra loven som binder henne til ektemannen.
Det avhenger av et dødsfall
om hun skal bli fri. Vet dere ikke, kjære brødre, hvordan det forholder
seg med loven? «Vet dere ikke at loven hersker over et menneske så
lenge det lever? Den kvinnen som har en ektemann er ved ekteskapsloven
bundet til sin ektemann så lenge han lever. Men hvis ektemannen dør, er
hun løst fra ekteskapsloven som bandt henne til ektemannen. Men hvis hun
har forhold til en annen mann mens hennes ektemann lever, skal hun kalles
en horkvinne. Men hvis hennes ektemann dør, er hun fri fra ekteskapsloven,
slik at hun ikke er en horkvinne selv om hun har giftet seg med en annen
mann». Den
første og egentlige lærdommen vi får her er det vi allerede har påpekt,
at det er bare gjennom en bestemt død
vi oppnår frihet fra loven. Her lærer vi hvor fullstendig falskt og urettmessig
det er å innbille seg at en eier nåden gjennom Kristus hvis en ikke er
«blitt drept fra loven», men tvert imot ennå setter sitt egentlige håp
nettopp til loven. Ennå tror at å leve mest mulig rett etter loven skal
hjelpe oss til rettferdighet og frelse. Da samtidig å tro på en nåde der vår egen rettferdighet ikke strekker til, det oppfatter mange som den rette troen på Kristus. Men det er ikke annet enn et åndelig ekteskapsbrudd. Så lenge mannen lever, er hustruen etter ekteskapsloven bundet til mannen. Slik at hun rettmessig kalles en lovbryter hvis hun samtidig har et forhold til en annen mann. På
denne måten sammenblandes to forskjellige grunnlag for vårt hjertes trøst.
Og det to grunnlag som totalt strir mot hverandre. Nemlig å bli rettferdige
gjennom loven - og det å få nåde gjennom Kristus. En
slik sammenblanding er åndelig
løsaktighet, åndelig ekteskapsbrudd. Det er å svike sitt forhold til loven
- som en er skyldig å oppfylle fullkomment, - hvis en vil bli rettferdig
på lovens vei. Nåde
og frihet fra lovens dom tilhører et helt annet folk; nemlig dem som er
drept fra loven og søker all sin rettferdighet utelukkende i den Oppstandne.
Hele verden ligger i det mørke at de ikke vet at her er to vidt forskjellige
åndelige riker med sine ulike lover og rettigheter. To pakter, de to Testamentene.
To helt atskilte veier til rettferdighet og frelse; lovens
og nådens, gjerningenes
og troens (se
Rom 4:4-5). Og
i Gal 3:10 taler apostelen så sterkt imot dem som lever på gjerningenes
vei, og innbiller seg at de er under nåden. Han sier: «Så mange som bygger
på lovgjerninger, er under forbannelse.
For det står skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast på
alle de ord som er skrevet i lovens bok, slik
at han gjør dem». Det vil si at på denne veien må en oppfylle alt, eller være forbannet. Så
forferdelig er den villfarelsen å håpe på nåde mens en ennå lever under
loven. Det er dette som skildres med den dommen som rammer en hustru som
innleder et forhold med en annen mann mens hennes ektemann lever. Det
andre vi bør lære her er hvor
fullkomment fri fra lovens dom det mennesket er som er blitt drept
fra loven og forenet med Kristus. Han er så fri, sier apostelen her,
som en kvinne, når hun har sett sin mann dø og begravet, er fri fra loven
som bandt henne til mannen. Ekteskapets
bånd er oppløst og fullstendig tilintetgjort i og med mannens død, slik
at kvinnen nå fritt og uten å synde kan ekte en annen mann. Akkurat så
liten rett eller makt den døde og begravde mannen har over kvinnen, så
liten rett eller makt har lovens krav over den kristne som lever i samfunn
og forenet med Kristus. Loven kan verken rettferdiggjøre eller fordømme
slike. 10. februar For at dere skal tilhøre en annen, ham som ble oppreist fra de døde, for at vi skulle bære frukt for Gud. (sv: ..for at dere skulle være nære en annen, nemlig nære ham som ble oppreist..) Rom 7:4. Et gjenfødt menneske er død fra loven, som var dets første mann, og har fått del i Kristi død. Men da er også dette Guds barn med det samme forenet med Kristus, har et ekte samfunn med ham, og har del i hans oppstandelse. Kristus
er nå dette gudsbarnets rettmessige ektemann, som apostelen skildrer det
her med bakgrunn i et ekteskap. Derfor er det helt rett at dette mennesket
anser seg helt fri fra den første mannens, lovens,
pakt, med sine bud og forskrifter. For denne pakten er oppløst i og med
døden. De
troendes hjerter rammes riktig nok ofte av slike piler: Er det nå helt
rett dette? Er det sikkert at jeg virkelig er fri fra lovens bud og dom?
Kan jeg leve og dø på dette? Her
sier apostelen i hele den sammenheng dagens tekst står, at vi skal få
være helt trygge, på samme måte som en kvinne står fullstendig fri til
å gifte seg med en annen mann når den første er død. For slik er også
vi gjennom et menneskes død blitt rettmessig utfridd fra den første pakten
med alle dens krav og dommer. Fra
Adams arv, eller lovpakten, er Guds barn flyttet over i nådepakten
og samfunnet med Kristus. Kristus er menighetens hode og rette
ektemann. I dette bildet; «bruden» og «brudgommen», «mannen og hustruen»,
er Kristi forhold til Guds barn ofte skildret i Skriften. På
samme måte som Adam skulle få en hustru som var skapt av et av hans egne
ribben, slik skulle også Kristus få en brud som var skapt gjennom «hans
legeme». Ikke bare i Salomos Høysang
og i «brudesangen» i Salme 45, men også i Det nye testamente tales
det ofte om denne «brudgommen», og hvor menigheten omtales som «bruden»
og «Lammets hustru». Når apostelen i Ef 5 taler om «mannen og «hustruen»,
avslutter han slik: «Dette er en stor hemmelighet, jeg taler her om Kristus
og menigheten». Men
på den andre side må vi huske på at selv om Guds barn i kraft av sin rettmessige
forening og samfunn med Kristus ikke lenger er under loven, når det gjelder
vårt frelsesforhold, er de likevel ikke «lovløse overfor Gud». Men er
nå bundet av «Kristi lov». Frie
og lykkelige i hans kjærlighet tar de nå villig til seg lovens ord, som
av Kristi hånd. De får «lyst til Guds bud». Nå som den tyngste byrden,
syndens og forbannelsens byrde, er tatt bort, sier de av hjertet: «Hans
bud er ikke tunge». Når
Luther fikk se forskjellen mellom loven som en pakt,
og loven som en rettesnor
for livet, fylte det hans sinn med en frigjørelse og fryd, så han opplevde
det som han gikk på en av Paradisets gater. Tenk
på dette: Når jeg vet at
på tross av all den synd og fall jeg fremdeles plages med, så har jeg
likevel en evig nåde og frihet fra lovens dom! Hvor kjære blir ikke da
alle Guds bud! For at vi skal bære frukt for Gud. Her støter vi igjen på dette som fornuften dømmer som et kolossalt kjetteri. Luther sier over Gal 2:19 at «hvis fornuften fikk dømme, så hadde aldri så stor en kjetter gått på denne jord, som den hellige Paulus. Han som lærer at vi må være døde fra loven (sv: dødet/drept fra loven) for å kunne bære frukt for Gud». Hele
verden mener jo tvert imot at vi må være skikkelig bundet av loven, hvis
vi skal bære frukt for Gud, gjøre gode gjerninger. De tror frigjørelse
fra loven vil gjøre slutt på alt som heter helliggjørelse. Men her ser
vi at Paulus lærer noe helt annet. Han sier at først når vi er døde fra
loven, kan vi bære frukt for Gud. Dette er et umåtelig viktig lærepunkt som alle kristne, og særlig de unge og uerfarne, bør legge meget godt merke til; dette at uansett hvor forkastelig det er for fornuften, er det likevel helt avgjørende at vi har dødd fra loven, for at det skal kunne bli en sann helliggjørelse. Vi må være frigjort i vår samvittighet fra lovens dom og herredømme, og leve i den frie nåden. Dette
skyldes at alt det gode som vi gjør mens loven fremdeles
hersker i samvittigheten, det gjør vi egentlig ikke for Gud, men for oss
selv. Det er bare egennyttens gjerninger, for å unngå straffen og dommen,
eller for å oppnå lønn. Og
dette kan jo aldri være nådebarnets liv, eller behage Gud. På samme måte
som en mann aldri ville være tilfreds med all den oppmerksomhet en hustru
kunne vise ham, hvis det bare var noe hun gjorde fordi en eller annen
myndighet tvang henne til det. Mannen vil jo aller først ha kjærligheten
hennes. Alt
det vi gjør mens vi ennå ikke er fridd ut fra loven og er gått over til
det nye livet i Kristus, er bare «døde gjerninger». Uansett hvor godt
og kristelig det kan se ut. Det er drevet fram av egenkjærlighet, egoisme,
egenrettferdighet, hovmod og annen kjødelig drivkraft. Og
bare disse motivene gjør selv de beste gjerningene til en styggedom i
Guds øyne. For han ser til hjertet, og vil først og fremst ha hjertets
kjærlighet og frie lyst. Men vi kan selvsagt aldri se med kjærlighet og
lyst på loven - så lenge den truer og dømmer oss! Når
vi derimot er fri fra lovens dom, er benådet og lykkelig frelst i troen,
da blir Gud og hans lov herlig for oss. Da gjør vi Guds vilje i kjærlighet
og av hjertens lyst. Det er dette som er å bære frukt for Gud. Og dette er da sikkert og visst både frelsens og helliggjørelsens eneste og sanne vei.
11.
februar Abraham trodde Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet. Rom 4:3. Først og fremst skal vi har klart for oss at det løftet Abraham trodde, var egentlig evangeliet om Kristus. Ordene: «Abraham trodde Gud», i vår tekst, finner vi igjen i 1Mos 15:6. Der ser vi riktignok ikke med det samme noe mer enn løftet om Abrahams tallrike avkom. Men
det som samtidig også lå i dette løftet, det visste Abraham gjennom et
løfte han hadde fått tidligere. I 1Mos 12:3 ser vi at Gud hadde forkynt
ham at «i hans ætt (sv: i hans sæd)
skulle alle slekter på jorden velsignes». Det
var egentlig det samme løftet om en Frelser som våre første foreldre hørte
forkynt av Gud på syndefallets dag. Det var løftet om kvinnens hellige
ætt (sæd) som skulle knuse slangens hode. En forløser, født av en kvinne,
som skulle tilintetgjøre syndens og djevelens gjerninger. Og det er dette
løftet alle Guds barn, helt fra den rettferdige Abels tid, har trodd og
blitt rettferdige på. Det
var dette løftet som ble gjentatt til Abraham, gang på gang. Slik at selv
om dette hovedpunktet, selve edelstenen i Guds løfter til Abraham, ikke
ble nevnt konkret hver gang, så lå det alltid underforstått i løftene.
Dette
er apostelens egen forklaring, slik vi også ser det ut fra Gal 3. Og Kristus
taler klart og tydelig om hva Abrahams øyne i tro var festet på, ja, noe
han til og med frydet seg over i sin tro. Herren sier: «Deres far, Abraham,
frydet seg over å se min dag, og han så den og gledet seg». For
det andre, hvis apostelen her hadde villet si at det var selve
troen, som en god gjerning fra menneskenes side, som var blitt
regnet Abraham til rettferdighet, så ville han med en slik antydning ha
skåret over selve nerven i hele sin rettferdiggjørelseslære. Hele hensikten hans på dette stedet er å vise at vi blir rettferdige uten noen fortjeneste eller verdighet fra vår side. Men utelukkende av Guds nåde og gjennom den forløsning som er skjedd i Kristus. I
det følgende kapitlet i Romerbrevet sier han uttrykkelig at det bare er
«ved den enes lydighet» vi blir rettferdige. Rettferdighet er intet mindre enn lovens oppfyllelse. Og det
er ikke selve troen i
stand til å utrette. Troen fornekter jo tvert imot i seg selv all vår
fortjeneste. For den som tror på Kristus, han bekjenner at han selv ikke
er rettferdig, men tvert imot fortapt, og kjenner ikke Veien. Og har nettopp
derfor tatt imot «Guds rettferdighet»; den oppfyllelse av loven som er
skjedd i Kristus. Troen
må fødes av et ord fra Gud
som den kan ta til seg. Og hva jeg får gjennom troen er avhengig
av dette ordets innhold. Hvis vi ikke holder dette klart for oss, vil
vi alltid misforstå ord om troen og troens rettferdighet. La
oss ta en sammenlikning: En tapt sønn lever langt borte i et fremmed land.
Der lever han i stor nød. Men faren hans lover ham en stor og herlig eiendom,
bare han vil komme tilbake og ta imot den. Sønnen er lenge i tvil, og
blir derfor bare fortsatt i sin fattigdom. Men omsider begynner han å
tro at faren virkelig mener det han har sagt. Da skynder han seg hjem
for å ta imot eiendommen sin. Og så er han straks rik og lykkelig. Senere
sier han: «Jeg ble altfor lenge der ute i nøden. Det var vantroen min
som var skyld i det. Straks jeg trodde min fars ord, ble jeg rik. Det
var bare troen min som gjorde meg rik». Hvis
så noen bare hører denne uttalelsen, og ikke kjenner og har klart for
seg farens løfte, kunne de lett oppfatte det som at denne mannen er
blitt belønnet for den tillit
han som sønn hadde til sin fars ord. Da ville den som kjente til
forholdet si: Nei, legg merke til innholdet
i det løftet han til sist trodde! Det var dette
som gjorde ham rik! Løftet handlet om en
stor eiendom. Det er denne selve rikdommen består i. Hans tro
utrettet bare at han kom til å nyte godt av løftet. Det er på denne måten vi skal oppfatte ordene: «Abraham trodde Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet». At troen gjorde at han ble rettferdig, skyldtes bare innholdet i det løftet som ble tatt imot ved tro. Og innholdet var Kristus! Hvis
vi ikke oppfatter disse
ordene slik, vil vi totalt forkaste hele Skriftens store hovedlære. Vi
vil forkaste, spotte og forakte alt det Gud helt fra verden ble til har
forkynt for oss om en Frelser og en forsoning i hans blod. Vi forkaster
alt Gud har forkynt gjennom engler og profeter, og forbilledlig gjennom
den levittiske offertjenesten og alle dens blodige offer. Kort sagt: Hele
Skriftens egentlige innhold; læren om Kristus,
Kristi lydighet, Kristi lidelser, død og oppstandelse ville vi
da forkaste. Alt
dette ville jo ikke bety noe som helst, hvis Gud kunne gjøre oss rettferdige
utelukkende på grunn av den gode
egenskapen at vi trodde
han var sannferdig. Apostelen
gir her ikke noen mer utførlig forklaring (slik som han gjør i det følgende
kapitlet). Men det vil ganske visst ingen kunne holde fram som noen unnskyldning
overfor Gud, hvis de benytter dette ordet som dekning for å utlegge en
helt ny tanke som strir mot hele Skriftens hovedlære. Noe
som gjennom hele Skriften bare åpenbarer
Guds majestet og storhet, er at han ikke alltid gjentar noe han har sagt
tidligere. Men krever at vi husker
forklaringene han har gitt oss, og forstår
ham på dette grunnlag. 12. februar Hvis dere ikke omvender dere, skal dere alle omkomme på samme måten. Luk. 13:3. Nå sier du: «Men her står det tross alt: Hvis dere ikke omvender dere, skal dere omkomme». Jeg vet nok at denne «omvendelsen» ikke betyr det samme som en forbedring, en fornyelse, helliggjørelse, eller en omgående utrensking av det onde i oss. Noe en nok ikke har krefter til, før en er blitt innpodet i Kristus og har fått Den Hellige Ånd. Men det må da i alle fall kreves det som ligger i dette ordet «omvendelse»; nemlig anger, sønderknuselse og sorg over synden. Jeg er redd for at min omvendelse ikke er som den bør være. Jeg er fremdeles hard og kald. Hvordan kan jeg da tro?» Svar:
Det er sant at det kreves en omvendelse. Og den begynner med en viss syndserkjennelse.
Som senere, i våre forsøk på å forbedre oss, går over til en dypere erfaring
av synden. Da opplever vi en åndelig fattigdom og mister all trøst i oss
selv. Men
for at du skal kunne vite om denne din omvendelse er som den skal være,
må du gå nærmere inn på hva den har som sin målsetting. For det som svarer
til sin målsetting, det er jo slik det bør være. Så
spør vi: Hva er omvendelsens egentlige mål eller hensikt? Omvendelsens
første og egentlige hensikt er slett ikke at du gjennom
den skal bli slik Gud vil ha deg, og på det grunnlag bli benådet.
Men at du skal drives til Kristus.
Paulus sier: «Loven er en tuktemester til Kristus, for at vi skal bli
rettferdiggjort av tro». Hvis
du da ennå fortsatt kan leve opptatt av verden, i kjødelig trygghet, borte
fra Kristus, uten visshet om at du er benådet av Gud. Da er din opplevelse
av synden helt sikkert for liten. Og kan du fremdeles slå deg
til ro og tro du er frelst og salig, bare du strever med din egen omvendelse,
med din anger, bønn osv., da er din syndserkjennelse ennå ikke rett. Men så snart du ikke får noen fred, ikke kan leve i verden og i uvisshet om du har Guds nåde. Og spesielt når du er kommet til det punkt at du ikke kjenner noen som helst trøst i deg selv, din egen omvendelse, anger og bønn. Men må, helt og holdent, slik som du er, ta din tilflukt utelukkende til nåden i Kristus. Da er din omvendelse rett. For den oppfyller sin målsetting; den skulle drive deg til Kristus. Og i ham er du reddet og frelst, du er innenfor murene i tilfluktsbyen. Den som har Sønnen, har livet. Du
skjønner at hvis syndserkjennelsen er rett, da opplever du den ikke slik
at du selv blir tilfreds med den. For da ville du snart ha din trøst
i den. Da fikk du din
trøst i noe i deg selv.
Og det var tvert imot all slik trøst som skulle tas fra deg. Den
rette omvendelsen skaper misnøye
med vår omvendelse. Ja, viser oss vår hardhet, vår tilfredse lunkenhet,
denne innerste, dypeste fordervelsen i oss. Så du tvinges til, - ikke
som noen flyktig følelsessak -, men som din fullstendige overbevisning,
en dyptpløyende dom over deg selv om at du er hard, lunken og likegyldig,
ugudelig, fortapt og fordømt. Først da får Kristi blod æren for at bare
det kunne frelse deg. Kort
sagt: Spør du hvor mye
syndserkjennelse det altså kreves, kan vi svare deg: Det er ikke mye -
bare så mye at du ikke kan leve uten Kristus. Ikke kan få fred før du
er frelst i ham. Det kreves ikke mer, men heller ikke mindre. Det
er også en stor villfarelse å tro at vi først
skal ha en tid med sorg over synden. Så kommer tro, fred, fryd og
stadig helliggjørelse etterpå. Nei, begynn bare å tro på Kristus, og følg
ham så i den daglige omvendelsen. Så skal du nok også få kjenne synden
sterkere enn før. Et
av de alle fineste og sterkeste kunstgrep djevelen bruker, er dette: Vi
tenker oss et menneske som tror alt Guds ord, og vil også gjerne ha Ordets
kraft i hjertet, og til å leve etter Ordet. Men dette mennesket har en
stor synd på sin samvittighet. Da planter djevelen denne tanken i ham:
«Selvsagt er evangeliet sant, nåden stor og all synd tatt bort. Så alle
vanlige syndere kan selvsagt få nåde. Men, - med deg er det noe ganske
annet. Du vet jo godt selv hva du har gjort. Hadde det bare ikke vært en slik synd (som en
av de hemmelige eller åpenbare syndene mot det femte, sjette eller sjuende
budet), da hadde du nok kunnet få nåde. Men med deg er det noe ganske
annet». Dette
at «med deg er det noe ganske annet», er det giftigste kunstgrep den gamle
slangen bruker. Han er jo «en løgner
og morder fra begynnelsen». For sannheten er at det
finnes ikke noe som helst unntak, ikke noe
spesielt forhold som Kristi blod ikke fullkomment og sterkt nok har
sonet for, når en hjelpeløs synder tar imot det ved tro. Det
er jo dette som er evangeliets dypeste innhold, stadfestet både i ord
og eksempler gjennom hele Det gamle og Det nye testamente: «Om så dine
synder er blodrøde, skal de bli snøhvite. Om de er røde som purpur, skal
de bli som ull». Et talende vitnesbyrd er David, som hadde drevet hor
og drept kvinnens mann. Likeså Manasse, røveren på korset, den store synderinnen,
Peter som fornektet Jesus, og mange andre slike eksempler. Ja,
det er nettopp for slike store synders skyld, som ingen andre i himmelen
eller på jorden kunne hjelpe oss med, at Guds Sønn ble menneske, utgjøt
sitt blod og døde. «For at hver
den som tror på ham ikke skal gå fortapt,
men ha evig liv». 13. februar Gjør ikke Guds Hellige Ånd sorg. Ef 4:30. Hvordan er det dette skjer, at vi gjør Guds Hellige Ånd sorg, og driver den bort? Kort sagt skjer det gjennom all slags ulydighet mot Den Hellige Ånd. Den
Hellige Ånd vil deg noe. Den driver
deg til noe. Når du da ikke vil lyde ham i dette, da gjør du ham
sorg og driver ham bort. Den Hellige Ånd vil skape syndserkjennelse, anger,
trang etter å bli rett omvendt og forenet med Gud. Vender
du deg da bort fra det den vil med deg. Bryr deg ikke om Den Hellige Ånds
stemme. Kaster fra deg det den allerede har virket i deg, istedenfor å
bruke Ordet til å holde dette i live, ja, helst øke det. Frykter ikke
for å miste dette. Sukker ikke til Gud om å virke mer av dette hans verk
i deg. Da forakter du Den Hellige Ånd. Slik slukker du den ut. Den
griper kanskje fatt i, og dømmer, en eller annen synd hos deg, og krever
at du oppgir den. Hvis du da ikke vil lyde ham, men ennå bare forsvarer
den, og fortsetter i samme synd, da gjør du Den Hellige Ånd sorg. Ja,
selv når du nok er villig til å oppgi synden, bare ikke nå med
én gang, så vitner dette om en falskhet i din ånd. Du bryr deg
ikke om «din besøkelsestid». Følgen kan bli at Guds Ånd må forlate deg. Ja,
selv når du nok vil omvende deg og vende ryggen til synden, men likevel
ikke vil høre Herrens stemme og følge den veien han viser deg i dette:
At du først må bli en fortapt synder og ta imot Kristus, først tro og
fryde deg, før du får styrken i Herren. Når du ikke vil høre denne Guds
viljes råd, men kjemper mot utvelgelsen, da gjør du hans Hellige Ånd sorg.
Og
til slutt: Når du så også gjerne vil følge denne veien Herren viser deg,
men ikke vil bruke det midlet Gud har gitt oss til dette: Hans hellige
ord. Ikke vil bruke ledig tid til å lese, høre og studere det. Da «frister
du Gud» og «utslokker Ånden». Legg
godt merke til dette siste punktet: Du vil gjerne vende deg bort fra synden
og omvende deg, men bare gjennom ditt eget arbeid på hjertet ditt. Du
ber om Åndens nåde og hjelp til dette, men bruker ikke Åndens midler.
På denne måten kommer du aldri til å få det du strekker deg etter. Slik
har Gud aldri lovet deg det. Nei,
Gud har gitt oss sitt ord, der vil han møte oss. I og gjennom Ordet vil
han bo og virke, men ikke uten Ordet. Å ha anledning til å bruke Ordet,
ha mulighet for å omgås kristne lærere og nådesøsken m.m., men bare forkaster
disse nådens midler, og så samtidig be om nåde til omvendelse og tro,
- det er å friste Herren. På samme måte som om en ba Gud om å underholde
oss med det vi trenger til vårt legemlige liv, men ikke ville spise det
Gud har gitt oss til dette. At
du er syndig og svak, ikke kan gjøre alt det Ånden kaller deg til, det
kommer ikke til å drive Ånden bort. Det vil han selv ta seg av. Det er
skuespill og bevisst ulydighet som driver Ånden bort. Men
det er ikke bare når Guds Ånd begynner
sitt verk i oss, at vi kan gjøre ham sorg. Nei, selv kristne som allerede
«har fått Den Hellige Ånd» står fremdeles alltid overfor samme fare. Det
var nettopp til de troende i Efesus, som allerede var «beseglet med Den
Hellige Ånd», Paulus skrev dette: «Gjør
ikke Den Hellige Ånd sorg». Og hva var det som kunne gjøre Den
Hellige Ånd sorg? Jo, all synd gjør Den Hellige Ånd sorg. Selv den mest
skjulte i hjertet ditt, som hovmod, begjær, misunnelse, falskhet osv.
Men
legg merke til at det er bare når vårt innvortes
menneske gir etter, slik at en også unnskylder
og forsvarer synden,
at Guds Ånd drives bort. Når en selv kjemper mot synden, lider, sukker
og ber mot den, da arbeider Ånden som legen i et sykehus. Der er han på
alle sider omgitt av sykdommer, lidelser, sår og jammer, men der er han
i sitt rette element. Der har han sin egentlige arbeidsmark. Derfor
kan Guds Ånd meget vel bo i en synders hjerte, der det ennå er fullt av
sykdom, urenhet, sår og etsende byller, jammer og sukk. Var det ikke slik,
ville ikke et eneste kristent menneske beholde Guds Ånd én dag. Hva det
derimot er som driver Ånden bort, det forklarer Herren selv når han sier:
De lar ikke min Ånd straffe (tukte) seg (1Mos 6:3 på svensk).
Her ser vi hovedpunktet: Når et menneske ikke lar Guds Ånd tukte, eller oppdra seg. Men bare taler vel om, unnskylder og forsvarer det onde de gjør, -. Det er dette som bedrøver og gjør Den Hellige Ånd så stor sorg at den må forlate denne sjelen. De lar ikke min Ånd tukte seg. Og
dette skjer ikke bare når vi klart står imot Ordets advarsler og sier:
Dette bryr jeg meg bare ikke om. Men også når en vrir og vender seg unna
Ordet, og ikke vil forstå det slik som det står skrevet, fordi det angriper
den hemmelige synden jeg vil beholde. Når en ikke søker i Ordet etter
hjelp til å få bukt med sin synd, men isteden søker etter støtte for å
fortsette i den. Og på disse måtene altså ikke er innstilt
på å oppgi eller få bukt med synden, men heller sikter på å bli
i den. Det er dette som forteller at vi ikke lar Guds Ånd tukte/oppdra
oss. På
samme måte når trellens ånd vil innta hjertet. Hvis en da ikke vil la
evangeliets ord om nåden i Kristus herske i hjertet. Men selvsikker bare
følger fornuften og følelsene, og stadig kommer med innvendinger mot evangeliet,
mot den barmhjertige Frelseren som fremdeles tilbyr nåde, - . Da gjør
en Den Hellige Ånd sorg. Og
videre helt generelt, når en ikke lytter til Åndens hellige formaninger
i hjertet vårt når den minner oss om å bruke Ordet til en stund i bønn,
eller til gode gjerninger, når den dømmer oss for onde tanker, egenkjærlighet,
selvopptatthet, hat osv. Alt dette gjør Den Hellige Ånd sorg.
14. februar Hvis det er mulig, og så langt det står til dere, skal dere leve fredelig med alle mennesker! Rom 12:18. Dette verset taler om hvordan vi skal være medgjørlige og fredsommelige i all vår omgang med mennesker. D.v.s. i alle spørsmål hvor vi ikke av hensyn til sannheten, vår troskap mot Kristi sak, og i omsorg for sjelene blir nødt til å kjempe mot mennesker. For
det er jo langt fra at en apostel ville antyde at vi skulle gi etter i
troens saker, og heller ofre sannheten, Kristi ære og omsorgen for sjelene,
for å oppnå fred og vennskap med alle mennesker. En viss begrensning,
som nevnt, har da også apostelen antydet med innledningen av dette verset:
«Hvis det er mulig..» Det
vil altså ikke alltid være mulig å beholde fred med alle mennesker, hvis
vi er trofaste mot Gud og sannheten. David fikk erfare dette, og sier:
«Jeg vil bare fred. Men når jeg taler, vil de ha strid». Hele verden strir
mot Gud og hans rike. Hvis jeg så vil være trofast i min bekjennelse av
Kristus, vil jeg dermed nødvendigvis komme i strid med mennesker. Kristus
taler selv klart og avgjørende om dette med disse ordene: «Tro ikke at
jeg kom for å bringe fred på jorden. Jeg kom ikke for å bringe fred men
sverd (sv: men ganske visst splittelse). For jeg har kommet for å sette
en mann opp mot sin far, en datter opp mot sin mor, og en svigerdatter
opp mot sin svigermor». Derfor sa han også: «Ve dere når alle mennesker
taler vel om dere!» Her
åpenbares falskheten hos den slags kristne som vil forsøke å jenke seg
etter alle mennesker, slik at de aldri i nidkjærhet for Kristus kommer
i konflikt med noen mennesker. Ja, som til og med kritiserer Guds barns
nidkjærhet, og sier at hvis de heller hadde vært litt mer viselige, ydmyke
og varme, skulle de nok også bli akseptert av verden. Måtte
bare slike mennesker huske på at Herren Kristus, den fullkomne, som var
«mild og ydmyk av hjertet», likevel aldri ble godtatt av verden, aldri
kunne ha fred og vennskap med vantro mennesker. Selvsagt
kan også de kristne ofte mangle både viselighet, ydmykhet og kjærlighet.
Men at de, samtidig som de er trofaste mot Kristi sak, også skulle kunne
bli akseptert av verden, det strir altså mot sannheten. Nei, «dere horkarer
og horkvinner! Vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud?»
Her ser vi den konstant uunngåelige årsaken til striden. Men apostelen
sier videre: Så
langt det står til dere,
skal dere leve fredelig med alle mennesker. Hvis det virkelig er for Kristi
skyld og på grunn av verdens fiendskap mot sannheten, dere kommer opp
i strid, så la ikke det bekymre dere. Pass endelig bare på, du som vil
være en kristen, at det ikke finnes noen kjødelig årsak hos deg, som skaper striden. Det kan være noe
i din natur; egenhet, tverrhet, kritisk ånd e.l. Men det kan være svært
vanskelig å finne noe slikt hos oss selv. For egenkjærlighetens tilbøyelighet
vil alltid rettferdiggjøre oss selv, og skyve skylden over på andre. Det
kan likevel være én prøve du kan foreta, og dermed muligens avdekke en
kjødelig grunn til den striden du har med mennesker. Prøv hvordan det
står til med kjærligheten
i det du sier til menneskene! Oppstår
det ofte strid på grunn av noe du sier, som ikke er drevet fram av kjærlighetens
nød for sjelene og med bønn om velsignelse, men mer er ord som bare strømmer
lett over leppene dine? Da bør du nok være mistenkelig, at det kan skyldes
en kjødelig grunn hos deg selv. Nidkjærhet
til å skulle korrigere alt som du ser er urett, er ikke godt nok bevis
på at det er kjærligheten som driver deg. Men hvis du pleier
å be for dem som du taler til, og
pleier å være redd for din egen utilstrekkelighet, da vitner det om at
det er en hellig bakgrunn du drives av. Måtte
Gud åpenbare for oss vårt eget hjertes skuespill! Mange mennesker lider
som ulykkelige martyrer i en kontinuerlig ufred med mennesker, bare på
grunn av et selvopptatt og umedgjørlig gemytt, og en løssluppen tunge.
Derfor sier apostelen Peter det samme som David tidligere har sagt: «Den
som vil elske livet og se gode dager, skal holde
sin tunge borte fra ondt, og sine lepper fra å tale svik. (sv:
at de ikke taler bedragersk). Søk fred og jag etter den!» Men
om vi er aldri så fredsommelige, føyelige og vennlige, vil det ikke være
mulig for oss alltid å bevare fred med alle mennesker. Ikke bare på grunn
av deres fiendskap mot Kristus, men også på grunn av mange jordiske forhold,
vil stridslystne mennesker skape problemer for oss. Det er det som egentlig
er bakgrunnen for at apostelen sier: «så
langt det står til dere, skal de leve fredelig med alle mennesker».
Når
da andre mennesker angriper deg, din eiendom, din person, ditt rykte,
må du likevel selv ikke stride, eller åpne for strid. Du skal overlate
din sak til din trofaste og allmektige Fader, som alltid sørger for de
elendige og undertrykte. Kristus sa: «Salige er de ydmyke, for de skal
arve jorden». Den
som alltid selv vil kjempe for sin rett, vil komme til å lide mye, og
tape mye. Lykkelige er de kristne som får nåde til å tro på sin himmelske
Fars omsorg, så de overlater til ham å ta seg av saken deres! Vil jeg selv ta meg av saken, lar Gud meg med all rett bare behandle den selv. Og da går det alltid dårlig. Overlater jeg derimot saken til Gud, da er den hans. Da kommer han til å ta seg av den. Og da gjør han det alltid på den beste måten.
15. februar Gud har gjort sin viljes hemmelighet kjent for oss, etter sitt gode velbehag. Ef. 1:9. Alle menneskenes tanker og meninger om Gud er alltid feilaktige og forvrengte. Det vitner alle tiders og folkeslags historie om. Den ene tenker seg Gud på én måte, og beskriver ham tilsvarende. Den andre på en ganske annen måte. Den ene tror han gjør Gud til lags med én ting. Den andre med noe annet. Så det er helt jammerlig å se på hvordan de har fart vill og løpt i mørke. Men akkurat det samme skjer også med oss når vi ikke lenger holder øyet festet på Ordet. Hva
sier så det evige, himmelske ordet om Guds vilje og rådslutning om vår evige frelse? Jo, hør!
«Så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver
den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv». «Det
er ingen forskjell, for alle har syndet og har mistet Guds ære. Men de
blir rettferdiggjort ufortjent av hans nåde ved forløsningen, den som
er i Kristus Jesus». «Med sitt eget blod gikk han inn i det aller helligste én gang
for alle, og fant en evig forløsning». «Derfor holder vi fast på at et
menneske blir rettferdiggjort ved tro, uten lovgjerninger». Slik
lyder de hellige ordene som både himmel og jord må bøye seg for og tilbe.
La så all verdens vismenn, ja, engler og ånder, fornuft og følelser, si
just hva de vil. På tronen i himmelen sitter én, dommeren over alt som
er skapt. Han taler ord som i alle evigheters evighet står fast som fjell.
Og
hans ord sier alt kjød er fordervet og fortapt, det
er ingen forskjell. Men at den enbårne Sønnen, som var i Faderens
skjød, ikledde seg kjød, og bar én gang for alle fram det offeret som
Faderen krevde, og som gjelder i evighet. Derfor
forkynner det samme Guds ord at vi blir rettferdiggjort ufortjent av hans
nåde gjennom den forløsningen som er skjedd i Kristus Jesus. At om så
syndene dine er blodrøde, skal de likevel - i det offerets blod - bli
snøhvite. At om syndene dine var mange som sanden i havet, skulle de likevel
utslettes her. For
det var ikke en helgen, heller ikke en engel, men den store, hellige Gud,
som har skapt verden og planeter i tusentall, som sørget for å utslette
dem. Det var han som ikledde seg menneskelig kjøtt og blod, og utslettet
dermed menneskenes synder. For
at hver éneste en som tror på ham ikke skal fortapes, men ha evig liv.
Ikke mer skal dømmes og vurderes etter det vi selv har fortjent, men etter
det denne mellommannen har gjort. Og derfor i
ham hvert eneste øyeblikk være rettferdige og velbehagelige for
Gud. Dette
er den store Majestetens evige rådslutning. Dette er den dom han har latt
forkynne. Mot denne blir alle våre tanker og meninger bare høy og strå.
Hva betyr det så at menneskers blinde, svake og barnslige meninger sier
noe ganske annet? Hvem er du som vil trette med Gud? Å, at vi måtte ha
mer visdom! Å, måtte Gud virkelig åpne og opplyse øynene våre, så vi kunne
se dette himmelske lyset, og kunne benytte oss av det i livet! Når
jeg f.eks. synes jeg har vært mer gudfryktig og åndelig, og av
den grunn er mer kjær for Gud, burde jeg straks si til meg selv:
Dette er jo et villfarelsens tankespinn hos meg. For Gud har jo sagt at
alle er ugudelige. At
ingen i seg selv noen
gang kan tilfredsstille ham. Ingen kan gjennom
sine gjerninger bli rettferdige, osv. Når
jeg en annen gang synes jeg har vært så syndig at Gud umulig kan være
like nådig som før, da bør jeg si til meg selv: Dette er villfarelse og
tankespinn. Ordets
evige dom sier at jeg i meg selv
hvert eneste øyeblikk er like skyldig til fordømmelse. Men også at min
stedfortreder hvert eneste øyeblikk er like rettferdig. At jeg dermed
i Kristus hvert øyeblikk
er like rettferdig og kjær for Gud. At hvis
vi får rettferdighet ved gjerninger, da er altså Kristus død forgjeves.
Hvis
jeg da skulle være mer rettferdig og kjær for Gud når jeg selv hadde levd
litt frommere, - og mindre rettferdig når jeg selv hadde vært mindre from,
da ville virkelig rettferdighet være å få gjennom gjerninger. Og «da er
altså Kristus død forgjeves». Måtte Gud i sin nåde bevare meg fra en slik
gudsbespottelse! Når
jeg tenker at nå må vel Gud være trett av meg på grunn av alle syndene
mine. Nå kan han da ikke lenger ha meg kjær. Nei, han må være vred, og
har forlatt meg på grunn av den eller den konkrete synden. Da bør jeg
straks si til meg selv: Nei, dette er ikke det rette bildet av Gud, men
et avskyelig avgudsbilde, et tankens spøkelse! For en Gud som vurderer
ut fra min stakkars fromhet eller mangel på fromhet, og er nådig eller
ikke nådig mot meg ut fra dette, elsker av og til mer og av og til mindre,
- en slik Gud finnes verken i himmelen eller på jorden. Den
eneste sanne Gud, er en Gud som alltid elsker med like stor og brennende
kjærlighet. Som i meg selv
bestandig har like stor grunn til å harmes og fordømme. Men også
i Kristus bestandig like
stor grunn til å benåde og elske. Som nettopp derfor også bestandig har
like sterk og brennende kjærlighet til meg, og omsorg for meg. Slik
forkynner det evige, himmelske ordet
at Gud er. Hvis jeg
sitter med et annet inntrykk, så er det bare en feiltagelse hos meg, et
falskt bilde av Gud, som kommer av at det rette bildet av Gud ble utslettet
hos menneskene i syndefallet. |