Første del 1 til 15 desember Dato 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
1.
desember Hvert
menneske skal underordne seg de styrende myndigheter. For det er ingen
myndighet uten at den er fra Gud.
Rom 13:1. Hvert menneske som vil holde seg etter Guds ord, skal være klar over at han plikter å vise de myndigheter han har over seg all mulig respekt og lydighet i alle ting. Dette
skrev altså apostelen til de kristne i
Rom, som jo hadde hedenske
myndigheter. Hadde de ikke fått eller hørt på denne apostoliske formaningen,
så hadde de vel bare gjort det de selv syntes var rett. Og da hadde de
nok hatt vanskelig for å tenke seg at de til og med skulle vise respekt
og lydighet selv mot tyrannen Nero. De ville vel heller ansett det for
ganske kristelig å hjelpe til med å styrte ham fra tronen. Vi
vet at jødene ofte gjorde opprør etter at de kom under romersk herredømme.
Dette har gjort at det har vært spesielt viktig for apostelen å bruke
så mange og klare ord om akkurat dette. Men
når de kristne i Rom burde vise så stor respekt for sine hedenske myndigheter,
-. Hvor sterkt fordømmes da ikke her også den «frigjøringsbølgen» som
selv innen kristenheten i våre dager hever sin frekke røst mot myndigheter
og mot all underordning! Dette burde kristne mennesker merke seg, og ikke
la seg forville av de ugudeliges påfunn. Apostlene
har mer enn én gang gitt oss formaninger nettopp om dette. «Derfor skal
dere underordne dere all menneskelig ordning for
Herrens skyld, enten det er under kongen som den øverste, eller
under landshøvdinger, som er sendt ut av ham til straff for dem som gjør
ondt, men til ros for dem som gjør godt. For det er Guds vilje at dere
ved å gjøre godt skal stoppe munnen på uforstandige og uvitende mennesker».
«Minn dem om å underordne seg under styresmakter og myndigheter, og være
lydige» o.s.v. Vår
plikt overfor myndighetene er altså klart og forståelig nok uttrykt. Mer
underlig synes vi vel det er, det apostelen nå tilføyer: For
det er ingen myndighet uten at den er fra Gud. Og
dette er hovedgrunnen til at vi skal være lydige mot all myndighet. Men
hvordan skal vi så oppfatte dette at all myndighet er fra Gud? Den er
jo ofte både ond og ukristelig. Dette
er ikke oppfattet rett hvis vi sier at det betyr bare at Gud
må tillate alt det som skjer. At altså selv en ugudelig myndighet
bare får sitte i sin høye stilling hvis Gud tillater det. Nei, det
som Gud bare tillater,
kan ikke kalles å være fra Gud.
Dessuten tilføyer apostelen straks at «de myndighetene som finnes er innsatt
av Gud». Det
er heller ikke rett oppfattet hvis vi sier at det bare er selve embetet
som er opprettet av Gud, selv om de personene som har embetet
kan ha fått det mot Guds vilje. Nei,
apostelen sier uttrykkelig at «de
myndighetene som finnes er innsatt av Gud». Og dermed også de personene som til enhver tid innehar stillingen, og ikke
bare selve embetet. At
selve embetet er innstiftet av Gud, er i høyeste grad verd å tenke over.
Det har sin grunn i foreldremyndigheten, og i det fjerde budet. Og er
stadfestet i mange Herrens ord videre utover i Skriften. Dermed
er selve embetet ganske visst av Gud, og er en dyrebar gave. Men her sies
det altså noe ennå mer; nemlig at også «de myndigheter som finnes er innsatt
av Gud». D.v.s. at de som sitter i embetet har selv sitt oppdrag fra Gud.
Hvordan skal vi så forstå dette, når myndighetspersonene ofte er onde
og ugudelige? Og når Herren samtidig alltid hater det onde? Dette
må vi forstå i lys av den måten Gud styrer hele verden på. Enten han sender
noe som i seg selv er godt, eller i seg selv er ondt, så er alt han gjør
viselig og rettferdig. Også her må vi lære å tro på den ene allmektige
Gud som har all makt i hele verden. Kristus
selv sa til den romerske keiserens embetsmann i Jødeland: «Du hadde ingen
som helst makt over meg hvis
det ikke var gitt deg ovenfra». Og når det gjaldt de lidelser
Pilatus dømte ham til, sa han: «skal jeg ikke drikke det begeret som min
Far har gitt meg?». Det
var «ovenfra», det var av Kristi Far Pilatus hadde fått sin makt til å
dømme den uskyldige til døden. Har vi gode og kristelige myndigheter,
så er dette en spesiell Guds nåde over landet. Men er disse onde og ugudelige,
så er dette en straff og tukt fra den samme hellige Gud. I en slik situasjon
må vi bare se på Gud, og respektere hans dommer over oss. All
hans straff over oss er jo like hellig som den nåden han viser oss. Derfor
bør vi for hans skyld også respektere og rette oss etter de myndighetene
han innsetter over oss. På samme måte som vi i tider når vi har gode myndigheter,
bare ser Gud i dette. Og for hans skyld er lydige mot disse gode myndighetene. Om
myndighetspersonene er gode eller onde, så ser vi apostelen sier tre ganger
her i Rom 13 at de er «Guds tjenere». Den verste myndighet et land kan
ha, er altså av Gud, og satt i stand til å gjøre Guds hellige vilje. Når
Gud gir et folk onde, ugudelige og tyranniske ledere, eller bare som Jesaja
sier: «gutter til ledere, og viltre barn til å herske over dem», -. Da
skjer det som en straff og et ris over et ondt og hardnakket folk, og
som en prøvelse for Guds barn. Det
kan nok skje at et lands leder ikke har brukt den rette veien og de riktigste
midlene for å komme til makten. Men han har uansett ikke kommet til makten
uten at det har vært Guds vilje. Og Gud kommer til å bruke ham, som allerede
sagt, enten til straff eller til velsignelse for folket. Den
grunnvoll vår plikt til å rette oss etter våre overordnede hviler på,
er Guds råd og vilje. De som først vil granske ledernes egenskaper og
handlingsmønster, før de vil rette seg etter dem, forkaster dermed fullstendig
hele denne grunnvollen.
2.
desember Fri oss fra det onde! Luk 11:4. Et gudfryktig menneske har lært å være mistenkelig overfor sitt eget falske hjerte. Han har fått erfare fiendens farlige bedrag, og har innsett at han må være på vakt overfor den ondskapen han ennå ikke ser og kjenner klart nok. Han frykter for djevelens «listige angrep». Men
så har også dette mennesket den trøstens utvei straks å vende seg til
vår trofaste Gud, som ser alt, med bønn om at han
må ta seg av dette og avverge alt ond. Og dette uttrykker han da enkelt
i bønnen med «det onde»: «Frels
oss, trofaste Gud, fra alt
ondt, også fra det vi ikke forstår. Du som ser alle djevelens og
vårt eget hjertes skjulte garn og snarer. Du som har sagt vi skal påkalle
deg i all vår nød; frels oss du!» Noe
av det som tynger Guds barn mest, er nå de sukker: «Jeg vet jo at jeg
aldri bevisst vil være falsk, eller forsvare noe som er galt. Men jeg
er så redd for at hjertet mitt skal bedra meg. Og jeg vet jeg mangler
den nødvendige kraften. Men jeg vet ikke hvor feilen er». Tenk
for en usigelig trøst det er, når en lever i slikt et mørke og frykt for
noe ukjent ondt, da å få kaste all sin bekymring over på den trofaste
Herre, som selv har lært oss å be: Fri
oss fra det onde! Og få si til ham:
«Frels meg fra nettopp det onde du ser og kjenner til hos meg, men
som er skjult for meg! Ta du bort det du ikke godtar, du trofaste, allmektige
Gud. Og gi meg så, du, det som jeg mangler!» Og
her må vi da ha klart for oss at Gud
er den eneste som virkelig kan
ransake og kjenner det falske hjertet vårt rett. Han kjenner også Satans
dybder. Vi skal også huske på at Gud aldri har sagt at vi
skal kunne ransake hjertet. Men tvert imot. Dette er Herrens egne ord:
«Hjertet er svikefullt, mer enn noe annet. Hvem
kjenner det? Jeg, Herren, ransaker hjertet. Jeg prøver nyrer».
Her
slår Herren uttrykkelig fast at det ikke er noe menneske som kan ransake
hjertet, og sier han er den eneste som kan dette. David var særdeles rikt
åndelig utrustet. Og når den profetiske Ånd var over ham, kunne han se
tusen år fram i tiden. Men selv han kunne ikke gjennomskue sitt eget hjerte.
Vi ser ham vende seg til Gud og ber: «Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte!
Prøv meg og kjenn mine tanker og motiver!» Dernest
må vi også ha klart for oss at Herren er den éneste som kan rette
opp det som er galt hos oss. Han har aldri sagt: Dere skal skape nye
hjerter i dere. Men tvert imot sier han: Jeg - jeg skal ta steinhjertet
bort fra deres kjød, og gi dere et mykt, bøyelig hjerte. Dette var noe
også David måtte vende seg til Gud og be om: «Gud, skap i meg et rent
hjerte, og gi meg en ny og viselig ånd!» Når
nå Gud selv har sagt at ikke vi, men han, er den eneste som både kjenner
hjertet vårt, og kan rette opp det som er galt. Og nå her lærer oss nettopp
å be om dette. Da bør vi jo også med stor forventning vende oss til ham
når det er mørkt for oss. Han er jo en trofast Gud. Han vil ikke svikte den som frykter Gud, som dømmer seg selv og gjerne vil følge alt hans ord, selv det som aller mest døder den gamle Adam. Da kan vi være sikre på at han også skal gjøre det vi ber om. Han vil selv ta på seg hele ansvaret for at vi blir frelst, og redde oss fra alt som er ondt og farlig, selv det vi ikke forstår. Han har jo selv lært oss å be: Fri oss fra det onde! Det
som er ennå mer vanlig, er at vi, når vi fristes, nok forstår hva som
er galt, men kan likevel selv ikke gjøre oss fri fra det. Jeg innser at
forskjellige ting er synd. Ser at det er djevelen som strever for å føre
meg ut i det. Men er likevel ikke i stand til å fri meg ut fra dette.
Det
har allerede «tatt meg til fange under syndens lov som er i lemmene mine».
Det som holder meg fast kan være sinne, hat, urene lyster, begjær etter
noe som tilhører andre o.s.v. Jeg vet det er synd. Jeg ser det farlige
i dette og det piner meg virkelig. Likevel er jeg ikke i stand til å hindre
at hjertet og tankene mine trekkes mot dette. Det
kan etter hvert plage meg så sterkt at jeg holder på å gi fullstendig
opp. Jeg føler jeg går fortapt hvis ikke Gud forbarmer seg over meg og
frelser meg. Da
lærer jeg hva som ligger i bønnen: Fri, ja fri
oss fra det onde! Å, fall da straks på kne og be. Og husk da på at
i en slik situasjon er vi prisgitt en fiende som ingen makt i himmel eller
på jord kan rå med, - uten en éneste: Den ene allmektige, som også høytidelig
forkynte: «Jeg, jeg er Herren, og foruten meg er det ingen frelser». Luther
sier: Rør deg ikke, for selv å prøve å overvinne synden. For da kommer
den til å røre seg så kraftig mot deg at du går evig fortapt». Nei, her
gjelder det for alvor å bare ta sin tilflukt til vår trofaste, allmektige
Herre, og be: Frels oss fra det onde! Da
vil det bli en veldig trøst for oss, når det virkelig går opp for oss
hva det betyr at det er Herren selv som har lært oss å be til ham. Vi
burde da tro at Herren selv ikke ville drive gjøn med barna sine når de
er i nød! Det var ikke det han ville med å lære oss denne bønnen. Nei, han hadde virkelig som mål å redde og frelse oss. Han sier også uttrykkelig: Kall på meg på nødens dag, så skal jeg utfri deg, og du skal prise meg.
3. desember Det er himmelske legemer og jordiske legemer. Men de himmelske har én herlighet, og de jordiske en annen. 1Kor 15:40. Det er som om apostelen vil si: Se den uendelige variasjonen i Guds skaperverk! Det er jo en stor forskjell bare mellom de jordiske legemene. Hvor mye større må ikke da forskjellen være mellom de jordiske og de himmelske legemene. Mellom trærne, steinene og metallene o.s.v her på jorden, og derimot alt det som solen, månen og stjernene er sammensatt av. Ja,
selv mellom disse himmelske legemene innbyrdes er det stor forskjell.
«Det er én glans fra solen, en annen glans fra månen og en annen glans
fra stjernene. For én stjerne skiller seg fra en annen stjerne ved sin
klarhet». Her
får vi en anelse av det uendelige mangfoldet i Guds skaperverk! Frykt
ikke, «du dåre»! Hvordan kunne du tro Gud skulle stå rådløs for hva slags
legemer han skal gi oss i oppstandelsen? Uansett
hvilke egenskaper forøvrig våre nye legemer skal få, så vil de helt sikkert
passe fullkomment inn i den nye verden vi da skal leve i, og for de evner
våre sjeler der skal ha. De legemene vi har her er skapt for de sjelsevnene
vi nå har, og for den verden vi nå lever i. Og alle dyrenes legemer er
skapt for de instinktene Gud har gitt dem, og for det element de skal
leve i. Som fiskene i vannet, fuglene i luften, dyrene på jorden eller
marken i jorden. I
enkelte tilfeller ser vi også et levende vesen går over fra ett element
til et annet. Det begynner dermed liksom et nytt liv i en ny verden. Da
ser vi med våre egne øyne hvordan det også får ett nytt legeme, tilpasset
den nye tilstanden. Det gjelder f.eks. silkeormen. Først arbeider den
i trær og på bladene. Når den så skal få friheten og fly rundt om i luften,
da utrustes den med et nytt legeme med vinger, som passer for dens nye
element. De
fleste av oss vet at alle sommerfuglene som nå svever rundt i luften,
tidligere har vært larver som krøp rundt på jorden og plantene. Og her,
i larven og den forvandlingen som senere skjer med den, har Skaperen gitt
oss et spesielt bilde på mennesket. La oss se nærmere på dette bildet. Silkeormen
som lager den vakre silken synes vel å være et litt edlere slag enn f.eks.
kålormene og andre larver, men er likevel bare elendige kryp rundt om
i trær og på jorden. Men akkurat for disse elendige krypende vesenene
har Gud altså skapt en herligere framtid. Når silkeormens arbeidstid er
slutt og kålormen ikke lenger skal krype rundt i støvet, skjer det en
underlig forvandling med dem. Da legges de i en slags likkiste. Et lite
svart skall bygger seg opp rundt dem. Og der ligger de nå i dvale over
vinteren. Men
når det så blir vår, og solen begynner å vekke opp den stivnede naturen
til liv igjen, da kommer denne tidligere ormen fram fra skallet i en ny
skikkelse, for å innta en verden som er ny for den. Nå skal den ikke lenger
krype rundt i støvet eller på kålbladet o.l. Nå skal den fryde seg i frihet
oppe i luften og det herlige sollyset. Og maten skal den nå finne i det
fineste i blomstene. Derfor har den nå fått vakre og lette vinger i de
skjønneste farger. Med dem stiger den opp over jorden og svever fritt
rundt i luften. Hvem
kjenner ikke her igjen vår Fars tale til oss i Skriften? Ser vi ikke hvordan
han her har gitt oss et bilde der vi ser vår Fars tanker og hensikt med
oss? Her
på jord er vi bare skrøpelige ormer og kryp. Men er likevel skapt for
et helt annet liv. Vi har en stor forvandling i vente. Når vår prøvetid
er slutt, og vi ikke lenger skal krype rundt i støvet, skal alle som er
blitt én ånd med ham som kom fra himmelen, også av ham bli forflyttet
til en ny verden. Der skal vi, herliggjort og frelst, få fryde oss i det
evige sollyset vi møter når vi ser opp mot hans nådes åsyn. Med
nye, forklarede sanser skal vi drikke oss gledesdrukne på den visdom,
kjærlighet og nåde som nå åpenbares hos Gud og Lammet. Og dette at vi
er bestemt til å flytte over til en ny verden, er vel kanskje en av de
viktigste årsakene til at vi skal få nye legemer, og ikke bare fortsette
som ånder uten legemer (som tilstanden er mellom døden og den siste dommen).
Da
skal vi jo flytte til en ny verden, langt mer fullkommen og herlig enn
den falne verden vi lever i nå. En verden hvor «døden ikke skal være mer,
heller ikke sorg eller gråt eller smerte skal være mer, - for
de første ting er blitt borte», «men Guds og Lammets trone skal være der,
og hans tjenere skal tjene ham, og de skal se hans ansikt». Guds
verk blir aldri mindre og mindre, men alltid større og større i sin fullkommenhet.
Og i denne nye verden skal han virkelig la sin visdom, godhet og makt
åpenbares langt sterkere for oss enn han har gjort i den onde verden vi
lever i nå. Derfor
er det også nødvendig at vi da har legemer med slike sanser som er tilpasset
denne nye verdenen. Som gjør oss i stand til å kommunisere med denne,
fatte, motta og nyte den fullkomne kunnskap vi der får om vår herlige
Skaper. Da
skal «hans evige kraft og hans guddommelighet, dette usynlige Guds vesen,
kjennes ut fra de gjerninger Gud har gjort». Og der vil hans gjerninger
vise seg uendelig mye større og mer fullkomne enn alle dem vi har sett
her i denne verden, i dette vårt barndomshjem. Her ble alt Guds verk så
forkludret og tåkelagt av synden.
4. desember Men til Israel sier han: Hele dagen rakte jeg mine hender ut til et ulydig og gjenstridig folk. Rom 10:21. Vil du ha klarhet i hva som er Herrens sinnelag, og hva han til slutt vil gjøre med oss, så bare se på Israels historie. Se hvordan han handlet både med sønderknuste syndere som hadde all sin trøst i ham, og med det vantro og gjenstridige folket. Se
her hva Gud vil gjøre med dem som aldri vil følge hans kall til omvendelse,
men alltid bare fortsetter i synd og gjenstridighet. Se her hva Gud vil
gjøre med dem som tross sin nidkjærhet for Gud bare har sin trøst og rettferdighet
i sin kristendom og
sin bønn. Og dermed ikke er «lydige mot evangeliet». For hva
gjorde ikke Gud med det egenrettferdige, vantro Israel som ikke ville
la seg omvende! Det
samme skal han også gjøre med alle vantro kristne som ikke vil la seg
omvende. Profeten sier: «De var gjenstridige og gjorde hans Hellige Ånd
sorg. Da vendte han seg imot dem og ble deres fiende, han selv stred mot
dem». Da
gjorde Herren det han på et annet sted hadde forutsagt: «Fordi jeg har
kalt og dere avslo, har jeg rakt ut min hånd uten at noen brydde seg om
det. Derfor skal jeg også le av deres undergang. Jeg skal spotte når det
som dere frykter kommer, når redselen kommer over dere som et uvær. Da
skal de påkalle meg, men jeg skal ikke svare. Da skal de ivrig søke meg,
men de skal ikke finne meg». Slik
sendte Herren mang en straffedom over Israel, og særlig i den siste tiden
da Jerusalem ble ødelagt. Da ble det ropt og bedt i denne byen så steinene
kunne røres. Men himmelen var som av kobber, lukket for all bønn. Nå var
det Herrens time til ikke å høre på dem,
akkurat som de ikke
før ville høre på ham.
Slik
handler Herren. En tid
rekker han i sin nåde hendene ut og ber synderen komme. En
annen tid følger med dom uten barmhjertighet. Da er nådens tid
forbi. Å,
måtte vi alle våkne opp og innse at Herren er ennå den samme. Og hans
advarsler til alle vantro kristne er like alvorlig ment som til det vantro
Israel. Men
like så sikkert som Gud er en forskrekkelig dommer over alle som forkaster
ham, er han også uendelig nådig mot alle dem som hører hans røst og kommer
til ham. Se
her i teksten vi har foran oss i dag, hvordan han innbyr og venter på
det «ulydige og gjenstridige folket». Og husk igjen at Gud er den samme
til alle tider. Slik er han også i dag. Og
hva er det han sier her om sin holdning? Jo: Hele
dagen rekker jeg mine hender ut. Slik står han også i dette øyeblikk
og rekker sine hender ut mot hver éneste en som ønsker å kunne tro og
komme til ham. Kristus sier også: «Kom til meg, alle dere som strever
og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile!», «den som kommer til
meg, skal jeg aldri støte ut». Dette må da være det samme som at «hele
dagen rekker jeg mine hender ut». Men
da sier du: Denne nåden må vel bare være for dem som har den rette syndserkjennelse,
og er lydige sjeler. Men jeg er bestandig så ulydig, har ikke en gang
en virkelig alvorlig vilje og kjærlighet til det som er godt. Hvordan
skal så jeg kunne ta til meg noe av dette? Legg
nå merke til ordlyden her! Han sier ikke:
Jeg rakte mine hender ut til et lydig folk med den rette syndserkjennelsen.
Men tvert imot dette: «..til et ulydig og gjenstridig folk» (et ulydig
folk som tar til motmæle). Men
hvordan skal vi oppfatte dette? Et slikt folk ble jo forkastet av Gud!
Ja, hvis du bare fortsetter slik, og alltid blir gjenstridig og tar til
motmæle, da er selvsagt du også ulydig. Men Herren, vår Gud, er likevel
selv alltid den som han sier. Spørsmålet
var jo om Gud kan være
nådig, når du er så
ulydig! Hør nå godt etter, og glem aldri dette! Nåden i Guds hjerte
er fri og totalt uavhengig av hvor godt eller dårlig du lykkes i din kristendom.
Han
kom til Adam på selve syndefallets dag, og lot ham stå og høre evangeliet
forkynt for første gang - når Adam var full av ondskap, og i sin bitterhet
bare ville skyve hele skylden for fallet over på Gud selv. Likevel lot
Gud sitt budskap fullt av nåde komme til ham. Se
på den fortapte sønnens far! Mens denne fortapte sønnen «fremdeles var
langt borte», «sprang han imot ham og falt ham om halsen og kysset ham».
Slik skildrer altså Kristus selv sitt hjertelag. Blir
du derimot alltid borte
fra det himmelske landet, da blir du også for alltid borte fra Guds nåde
og frelse. Men vår himmelske Fars hjerte er likevel alltid uforandret. Hans
armer er fremdeles rakt ut mot deg - så
lenge din nådetid varer, så lenge du ennå blir kalt! «Hele dagen
rekker han sine hender ut til et ulydig og gjenstridig folk». Men
er det kommet så langt at du selv dømmer din ondskap og ulydighet, og
gjerne vil kunne tro og være lydig mot Gud. Da kjenner du ennå naturens
ulydighet i deg, og ser den viser seg i tanker, ord og gjerninger. Og
alt dette tar du med deg fram for Jesu føtter og ber om hans nåde, om
forlatelse og hjelp. Da er du i sannhet både søkt og funnet av din himmelske
Far. For da er ulydigheten mot evangeliet brutt ned, og du er alt i Faderens
fang. Måtte
vi aldri glemme hva denne teksten forkynner oss! At Gud står med sine
hender rakt ut mot et ulydig
folk. Så vil da også hvert éneste menneske, som selv dømmer
sin ulydighet og inderlig ønsker å kunne både tro og lyde ham, bli mottatt
av Gud med all hans kjærlighet og glede.
5. desember De strever med å opprette sin egen rettferdighet. Rom 10:3. Dette foregår på så mange forskjellige måter, alt etter det åndelige lys eller mørke det enkelte menneske lever i. Jødene
trodde de var rettferdige bare på sine utvortes gjerninger etter loven,
med sine ofringer, bønner, almisser og utvortes rettskaffenhet. Bare de
ikke var åpenbare mordere, ekteskapsbrytere og tyver. Og for de fleste
mennesker blant oss i dag er dette også tilstrekkelig til at de kan tro
de er rettferdige, eller i alle fall godtatt av Gud. Mens
derimot de som har forstått litt om Guds hellighet, nok legger til noe
mer; som at en også bør elske Gud, respektere og lese hans ord og helligholde
hviledagen. Men de kan fremdeles leve i et godt forhold til de litt mer
rettskafne verdens barn. Har
de så ennå litt mer lys, så innser de at en også bør omvende seg fra verdens
måte å leve på, og bli et åndelig menneske. At en bør angre og slutte
med syndene sine, våke, be, avstå fra kjødets lyster og tro på Jesus.
Men alt dette fremdeles bare som lovgjerninger. Mange av disse deltar
også i åndelig virksomhet for misjonen, eller i forskjellig humanitær
virksomhet. Men
i alt dette er de ennå ikke kommet lenger enn til å streve med å opprette
sin egen rettferdighet, - så
lenge hjertet ennå har sin frelse, sitt egentlige håp, i dette.
Og ennå ikke har dødd fra loven. «Så
avslører altså slike gjerninger alltid bare at en strever med å opprette
sin egen rettferdighet?» kunne noen spørre. Nei, slett ikke uten videre.
For disse, og langt flere gjerninger, kan også gjerne bli gjort i ekte
tro og gudsfrykt. Gjerningene
er ikke i seg selv noe bevis på egenrettferdighet. Men
hør nå, og merk deg hva det er som kjennetegner egenrettferdigheten! Det
er at slike gjerninger og virksomhet er
blitt menneskenes frelsesgrunn, og hjertets innerste trøst. Selv
om de samtidig også hjertelig bekjenner troen på Kristus og hans forsoning. Dypt
i hvert menneskes natur sitter en sterk tro på vår egen rettferdighet.
Denne kan bare drepes av Guds hellige lov og dom. Så
mennesket lærer å se på sin største og mest oppriktige gudsfrykt
og beste gjerninger som «tap og søppel», når det gjelder å bestå for Gud
og være rettferdig. Vi må lære å søke nåde og forlatelse selv for våre
aller beste gjerninger, fordi de er smittet av synd. Når
dette ikke er skjedd,
trøster menneskene seg (bevisst eller ubevisst) bare til sin kristelige
virksomhet og gjerninger. I dette har de fortsatt all sin ro og trøst
mot synden. Og da kjennetegner all denne aktive kristeligheten bare et egenrettferdig
menneske. Noe
helt annet er det når hjertet har gitt opp alt håp på at det finnes noe
godt i oss selv, vår egen kristendom, vår egen kraft. Når hjertet blir
dømt og tuktet i alt, og blir en skyldner overfor loven, men har sin éneste
trøst i Kristi gjerninger, Kristi
lydighet, Kristi lidelser,
Kristi bønner. Og det
bare er Guds store og uforskyldte nåde som driver til å gjøre alt som
er godt, -. Da er gjerningene
Åndens frukter, og velbehagelige for Gud. Dermed
er det ikke sagt at disse Guds barn ennå er frie fra all form for egenrettferdighet.
For det er de så visst ikke. Men deres egenrettferdighet er nå ikke lenger
deres frelsesgrunn, men
tvert imot deres fristelse og
plage. Og den møter de nå som all annen fristelse og synd; de
dømmer og tukter seg selv, og avskyr den. Men
det er ikke en slik rettferdighet som frister og plager dem, det tales
om her. Apostelen taler om mennesker som bevisst og alvorlig selv vil
bestå framfor Gud. Med den holdningen strever de med å opprette sin egen
rettferdighet. Dermed overgir de seg ikke bare til Guds rettferdighet. Og grunnen til et slikt stadig strev med å opprette sin egen rettferdighet, er dette at en ikke virkelig kjenner dybden av sin egen fordervelse, og heller ikke Guds hellige krav. En
later som om en ikke oppfatter at Herren krever et
rent hjerte, og velger i sin fromhet bare å bygge på utvortes
gjerninger. Med den holdningen kan en bli ganske god og kristelig i egne
øyne. Og
vil du vite hvordan du bare kan fortsette i den trøsten at du selv er
kristelig og god? Til det kreves det bare at du er så hyklersk at du ikke
bryr deg om hvordan du har det i
hjertet ditt. Om det alltid er godt, rent, ydmykt, vennlig og
fylt av kjærlighet. Men bare fortsetter og ser på dine egne gjerninger. Da
kan du bli så kristelig som du trenger for å bare ha din trøst i deg selv.
Men da er du i all din gudsfrykt og kristelighet blitt en fariseer. Men
har Herren, din Gud, fått åpenbare seg for hjertet ditt så det er blitt
om å gjøre for deg at du i alt,
også i hjertet, og hvert
øyeblikk er hellig og slik som Guds øye krever. Da blir du aldri
her på jord fornøyd med deg selv. Nei, da kan du nok ofte få kjenne synden
så forferdelig sterkt, så mangfoldig og stygg at du ikke lenger vet hvor
du skal vende deg. Men mang en gang fristes til helt å gi opp, - på tross
av all den nåde evangeliet forkynner. Da
ser du ingen rettferdighet eller hellighet i deg selv. Men bare en elendig
synder som alltid trenger nåde, som alltid trenger Frelseren og hans forsoning,
hans forsvar. Et slikt menneske er en kristen.
6. desember Jeg skjønner ikke det jeg gjør. For det jeg vil, det gjør jeg ikke. Men det jeg hater, det gjør jeg. Rom 7:15. Den aller verste ondskapen slangen plantet i vår natur, var innbilningen om at vi skulle kunne frelse og hjelpe oss selv. Det ordet: «Dere skal bli slik som Gud» sank dypt ned. Det etterlot dype spor i vår natur; all slags selvsikkerhet, og spesielt denne mest skadelige innbilningen om at vi skal selv ha kraft til å stå imot det onde og gjøre det gode. «Den
frie viljen» i
denne betydningen er en drøm som all selvsikkerhet så vel som all fortvilelse
kommer fra. Kunne bare den som er vakt overbevises om at han ikke er i stand til å utrette noe, at den frie viljen har vi mistet, at han er solgt under synden. Da ville han snart få sin trøst i Kristus, gi opp sitt eget arbeid med å bli frelst, og kaste seg som død for Jesu føtter, av bare nåde. Men
isteden heter det hele tiden: «Du har ennå ikke forsøkt på rett måte.
Ikke anstrengt deg, våket, bedt og kjempet sterkt nok. I morgen må det
kunne bli bedre». Slik går den ene dagen etter den andre.
Og likevel er det det samme om og om igjen: «Du har ennå ikke forsøkt
på rett måte, ikke vært alvorlig nok, ikke redd nok for synden. I morgen
skal det bli bedre» o.s.v. Det
stakkars mennesket kan ikke begripe at det er akkurat dette
det selv ikke er i stand til. Det står jo ikke i menneskets makt å gå
inn for dette alvorlig og oppriktig, være redd for synden, våke, be og
kjempe. At det ikke en gang står i vår makt å styre tankene våre. «Vi
duger ikke en gang til å tenke ut noe som av oss selv», og slett ikke
at vi er aldeles fortapte syndere, at Kristus må gjøre alt, må frelse
det som er fortapt. Paulus
sier: «Loven er åndelig, jeg derimot er kjødelig, solgt under synden».
Legg merke til: «solgt under synden», som en trell er solgt til en herre.
Og han sier videre: «Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke. Men det onde
som jeg ikke vil, det gjør jeg. -
for jeg gjør ikke det jeg vil. Men det jeg hater, det gjør jeg».
Hvor finner vi her den frie viljen? Mange
har undret seg over hvorfor Luther kjemper så sterkt mot læren om den
frie viljen. Men det er det særdeles god grunn til. Om så Kristus
dør hundre ganger for oss, og blir forkynt aldri så herlig for oss, så
blir alt sammen uten frukt når den ene villfarende løgnen om viljen tilføyes;
at vi selv skal være i stand til å gjøre det gode som vi vil. Når
vakte mennesker, som er vekket opp fra søvnen i synden, ikke kjenner sannheten
på dette området, så er all forkynnelse om Kristus forgjeves. De kan ikke
tro. For når de selv skal kunne gjøre det loven krever, - og ikke gjør
det. Så kan de jo ennå ikke ta imot nåden - ! Derfor
bør vi prente denne sannheten dypt inn i hjertet vårt: «Jeg gjør ikke
det jeg vil. Men det jeg hater, det gjør jeg». Selv
når Kristus ved troen har gjort oss «virkelig fri» - fra syndens og djevelens
makt - er vi likevel ikke i stand til å gjøre
alt det gode vi gjerne vil. For Kristus beholder makten til
dette hos seg selv. Han overlater den ikke til oss så vi skulle kunne
forvalte den selv. Det
er akkurat dem som er fridd ut fra Satans makt og satt over i Guds rike,
og ved Sønnen er gjort virkelig fri, som klager aller mest og sukker over
sin avmakt, når Herren overlater dem til seg selv i fristelsens time.
De
gråter, de kjemper, de ber og roper til Gud om hjelp. Men alt synes å
være forgjeves. De holder på å fortvile. Hvor er nå den frie viljen? Hvorfor
er de ikke gudfryktige og rene? Hvis de selv har kraft til alt dette,
hvorfor sukker og jamrer og ber de da på denne måten? De skulle jo vise
fra seg all ondskapen, og bare være sterke og glade -! Hvis de gjennom
bønn kan seire i alt, hvorfor skal de da fortvile? Men
Davids salmer og alle de helliges sukk forteller oss klart nok at mennesket
ikke lenger har noen fri vilje eller evne til å gjøre det gode det vil.
Peter hadde nok gjerne villet være så sterk som han lovet Jesus, og også
en stund i hagen fikk kraft til å være. Men like etterpå, i yppersteprestens
gård, stiller en kvinne ham et spørsmål som gjør at han faller så fryktelig
første, andre og tredje gang. Da gråter han bittert. Da fikk han lære
at han ikke hadde noen kraft i seg selv. Paulus
ber tre ganger om å bli fri «tornen i kjødet». Men forgjeves. Og nå lærte
han denne hemmeligheten: «Når jeg blir skrøpelig, da blir jeg sterk». Nei,
den frie viljen er en drøm
fra Paradisets dager. Den har aldri noe menneske hatt etter at Adam
misbrukte den. Siden har de hjelpeløse menneskene måtte tigge av Gud hver
smule og kraft. Og når de må tigge, så kan de ikke ta det før det blir
gitt dem. Hvis
Herren slipper oss, så styrter vi alle i avgrunnen. Slik har menneskene
det etter Adams fall.
7. desember La
oss ransake våre veier og granske dem, og la oss vende om til Herren!
Klag 3:40. Jeremia taler her i Klag 3 om motgang. Han nevner eksempler som at «noen bøyer en manns rett,....eller gjør en mann urett i hans sak». Og om alt dette sier han: «Hvem talte så det skjedde, uten at Herren bød det? Er det ikke fra Den Høyestes munn både de onde og de gode ting utgår?» Og
da tilføyer han: «Hvorfor klager da menneskene som lever? La hver klage
over sin egen synd! Og la oss ransake våre veier og granske dem, og la
oss vende om til Herren!» Dette
er en særdeles viktig formaning hvis vi virkelig vil bli frelst fra det
onde. Herren er en stor og trofast venn, en
venn for evigheten. Han vil frelse vår sjel. Frelse oss fra evig
fortapelse, ifra helvete. Og da må nok vårt utvortes menneske ofte svekkes
i bitre plager, hvis vårt indre skal beholde åndelig liv og helse. Vær
derfor ikke så kjødelig innstilt at du bare ser på menneskene og de ytre
omstendighetene når noe ondt rammer deg! Tro fast og sikkert at det ennå
lever en Gud blant oss som til og med har telt alle våre hodehår, og at
selv ikke det minste ondt kan ramme oss uten at han vil det. Gå
til deg selv og ransak hjertet ditt. Se om det ikke skulle være noe hos
deg som Herren nettopp vil peke på gjennom den plagsomme prøvelsen du
nå har! Hvis vi ikke er helt blinde skal vi da snart merke hva som er
Herrens hensikt med det som møter oss; at det er en eller annen synd eller
ulydighet som er grunnen til de prøvelsene vi opplever. Og
da vil vi nok måtte innse og erkjenne at i alle prøvelser som rammer oss,
vil vi aldri kunne unnskylde oss. Det har alltid en sammenheng med våre
synder. Hvis
du da ikke vil erkjenne den grunnleggende årsaken til prøvelsene; din
synd og din ulydighet, og be om å bli fridd ut fra dette. Da får du ingen
fred i hjertet, - så sant du er et ekte barn som skal oppdraes for himmelen.
David
taler om å tie med sin synd overfor
Herren. D.v.s. å ikke ville erkjenne sin synd innfor Guds åsyn,
og be om nåde. Han sier: «Så lenge jeg tidde, ble mine ben borttært. Jeg
stønnet hele dagen. For dag og natt lå din hånd tungt på meg. Da sa jeg:
Jeg vil bekjenne mine overtredelser for Herren. Da forlot du meg min synds
misgjerning. Derfor skal alle hellige be til deg den tid du er å finne.
Sannelig, selv når mektige vannflommer kommer, skal de ikke nå fram til
ham». Her ser vi veien vi må gå for å bli frelst fra det onde. Får
du på ny ro i synden, fordi du ikke vil slutte med bevisst ulydighet eller
en synd du bare unnskylder. Da ville det være din største ulykke om du
ble fridd ut fra den ytre lidelsen som plager deg. Da venter det deg en
langt større lidelse i evigheten. Uansett
hva det er av ondt og nød som måtte ramme oss, vil vi derfor aldri kunne
be: «Fri oss fra det onde», uten å tenke på våre synder. Men
dette gjelder Guds ekte barn, som har en gudfryktig ånd i sitt hjerte.
Selv om utvortes prøvelser fra først av opptar alle tankene våre når de
rammer oss, kommer det nok da ikke til å gå lang tid før øyet vårt vender
seg inn mot oss selv. Da vil vi tenke etter og oppdage hva det er Herren
vil med dette. Og
da går det som vi allerede har sagt; du får ingen ro, du får ikke et tillitsfullt
samfunn med Herren, før du har bekjent dine synder, har anklaget og dømt
deg selv, og erkjent du er skyldig i alt. Da sier du: «Jeg har fortjent
tusen ganger mer plager enn dette i all evighet, for jeg har syndet. Frels
meg, å, frels meg fra min synd!». Fra
det øyeblikk vi ydmyker oss for Herren, bekjenner vår synd og gir ham
rett i hans dommer, - fra det øyeblikket får vi tilbake trøsten og den
barnlige tilliten til Guds nåde. Og vi får vissheten om at Herren vil
høre min bønn. Han skal frelse meg fra alt ondt. Alt
Herren gjør, det gjør han for å hjelpe oss mot den største ondskap som
kan møte oss; synden. For å gi oss åndelig
helbredelse og evig liv. Og hvilke midler bruker han da? Jo, han handler
ofte tvert imot våre ønsker og vilje. Tar ikke bort vår utvortes plage,
og ofte heller ikke den i vårt indre. Men lar også mye åndelig ondt plage
vår sjel. Oss, som helst vil føle oss sterke og sunne, trøtter og utmatter
han i vårt gamle menneske gjennom stadige ydmykelser. Herren
fører sine på underlig vis. Derfor lar han dine plagsomme prøvelser vare
ennå en tid, ja, ofte gjennom hele livet ditt. Og lar kanskje ennå nye
ting ramme deg. Dette
vil etter hvert bli altfor hardt for deg, ja, fullstendig uutholdelig.
Og du vil forarge deg over den måten Herren styrer alt på, -. Hvis du
nå ikke stanser opp. Og lar det synke dypt ned i hjertet ditt hva som
er Herrens trofaste hensikt og
mål med alt sammen; nemlig å rense og fri deg ut fra det aller
største onde: Synden! Han vil helliggjøre din sjel og legeme, og oppdra
deg for himmelen. Å,
når dette blir klart for et menneske, da kan en nok til og med «rose seg
av sin skrøpelighet». Da gleder en seg og takker Gud selv for den største
motgangen i livet. Og denne modningen fører etter hvert til at vi verdsetter
sorg høyere enn glede, lidelse høyere enn nytelse, fattigdom høyere enn
overflod, forakt høyere enn ære og døden høyere enn livet.
8. desember Er det av nåde, da er det ikke lenger av gjerninger. Ellers blir nåden ikke lenger nåde. Rom 11:6. Her har vi ett av de sterkeste kjerneordene i Skriften som kan gi oss kjennskap til hva nåde virkelig er. Og dette er svært nødvendig. Tusenvis
av mennesker bekjenner i tale og sang hele sitt liv at det er bare av
nåde i Kristus Jesus vi blir frelst. Men samtidig strever de med hele
sin sjel for selv å gjøre seg fortjent til Guds nåde. Lever
de da også i så tykt mørke at de tror det finnes noe godt i dem selv,
så håper de også samtidig på alt godt fra Gud -. Men samtidig sier de
hele tiden: «av hans nåde». Slik blander de sammen nåde og fortjeneste.
Er
de derimot så pass våkne at de ser sin stadige synd og ondskap, så har
de aldri virkelig fred i hjertet. De går alltid i et forferdelig mørke,
halvt fordømt i sin samvittighet og usikre på om de har Guds nåde. For
de innser at de ikke kan være og gjøre alt det Gud krever. Samtidig bekjenner
de likevel hele tiden at det er bare av nåde, og ikke av gjerninger, vi
blir frelst. Slik blander disse sammen nåde og fortjeneste, og innser ikke at disse to
tingene står i klar motsetning til hverandre. Denne
sammenblandingen er svært skadelig og kveler all åndelig kraft. For på
den måten får en aldri virkelig fred og visshet om at en har Guds nåde
og vennskap. Og da får en heller ikke den kjærlighet, lyst og kraft til
det gode, som bare er en følge av den rette trøsten og freden i Gud. Derfor
bør vi studere dette bibelordet riktig grundig, og be om å få et rett
syn på nåden. Og hør nå hva det er apostelen sier: «Er det av nåde, da
er det ikke av gjerninger». Er det bare av nåde gjennom Kristus vi er
rettferdige og rene for Gud, -. Da har det ikke noe som helst å gjøre
med vår egen verdighet, ydmykhet, lydighet, kjærlighet, anger, bønn o.s.v.
Det er helt og holdent av nåde. Ja, så fullstendig av nåde at ingen av alle dine synder og fall på noen måte kan forringe det minste av Guds kjærlighet. Så sant det er av nåde, av ren nåde! For
da er det ikke av gjerninger,
verken indre eller ytre gjerninger. Ellers blir nåden ikke lenger nåde.
Ellers var nåden ikke det den er; en helt ufortjent gave og overrekkelse.
Og da ville jo hele nådebegrepet bli opphevet. Nei,
når det i Guds ord tales om nåde,
da menes det en virkelig og ren nåde. Ikke en blanding av nåde og belønning,
men en nåde som utelukker all vår fortjeneste. Er
det derimot «av gjerninger», noe vi har fortjent eller er verdige til,
at Gud frelser og rettferdiggjør oss, -. Da er det jo ikke «av nåde».
Da bør en heller ikke lenger tale om at Gud frelser oss av bare nåde.
«Ellers er heller ikke gjerningen lenger noen gjerning». Det vil si at
nåde og fortjeneste er så store motsetninger at hvis det er av gjerninger
og fortjeneste Gud tar imot oss, da bør vi også erkjenne tjenestens verdi,
og ikke fornekte den med å tale om nåde. For det er en dårlig fortjeneste,
om det også må legges til noen nåde for å kunne belønne den. Så
skarpt er det apostelen taler her. Han vil ha sagt at en
av tingene må det være. Enten av nåde, og da er det ikke snakk
om fortjeneste. Nei, slett ingen fortjeneste. Eller også er det som fortjeneste.
Men da er det ikke av nåde. Nei, slett ingen nåde. At noen er god mot
en som fortjener det, som er verd kjærlighet, - det er da ingen nåde.
Det
er ingen virkelig nåde, hvis den ikke er virkelig ufortjent. Det
er det apostelen vil ha fram her. Så
gjenstår da spørsmålet om det virkelig er bare
av nåde Gud frelser menneskene. Hva har Herren, vår Gud, besluttet
i himmelen og åpenbart om dette i sitt ord? Er det bare av nåde Gud vil
frelse menneskene? Eller har det noe som helst å gjøre med det vi selv
kan fortjene? All min fred i livet og trøst i døden avhenger jo av dette.
Og i dette avgjørende og viktige spørsmålet vil jeg nødvendigvis vite
hva Herren selv sier. Ja,
hva sier Herren om dette i alle sine profetiske budskap om at han skulle
sende sin Sønn? La oss se nærmere på det! Det
aller sterkeste beviset på at Gud vil frelse menneskene bare av nåde,
så all vår fortjeneste er utelukket, ligger nok nettopp i den store gjerningen
at han sendte sin enbårne Sønn til jorden. At han skulle leve under loven
i vårt sted, og bli et offer for våre synder. Selve
den gjerningen, og alt
Gud har forkynt nettopp
om dette, legger den dypeste grunnvollen i hjertet vårt for troen på en
uforskyldt nåde. Tenk at Gud helt fra verden ble til, forkynte at han
ville sende sin egen Sønn som vår Frelser (alt på syndefallets dag talte
han om kvinnens sæd som skulle knuse slangens hode). Og siden, gjennom
en lang forberedende tidsalder med utallige forbilder og nye løfter, fylte
han stadig sitt folk med forventning til Frelseren som var lovet. Og
så, i tidens fylde, kom han som englene hadde sendt bud om, stadfestet
med tegn og under, og utgytelse av Den Hellige Ånd. «Ordet ble kjød og
tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet Den Enbårne
Sønn har fra Faderen, full av nåde og sannhet». Vi
så ham som en lydig tjener, «født under loven, for å kjøpe dem fri som
var under loven». Vi hørte ham selv si han var «kommet for å gi sitt liv
som en løsepenge for mange». Og vi så ham selv, hellig og uskyldig, lide
pinen og døden for oss. Sannelig bevitner dette at han ville frelse menneskene
av bare nåde. Når
Herren, vår Gud, har gitt oss sin enbårne Sønn til en løsepenge for oss,
som et blodig offer for våre synder, da kan alle regne ut om han fremdeles
vil se etter noen verdighet eller fortjeneste hos oss. «Er
rettferdighet å få ved loven (gjennom noen som helst fortjeneste fra vår
side), da er Kristus død forgjeves», sier apostelen.
9. desember Vær varmhjertet mot hverandre i broderkjærlighet! Kappes om å hedre hverandre! Rom 12:10. Her tales det spesielt om «broderkjærligheten», kjærligheten mellom nådesøsken i Kristus. Og dette taler apostelen om her på en slik måte at mange av oss sikkert vil kjenne oss dømt. Grunntekstens
ord for «varmhjertet» går nemlig mye dypere enn det ordet som er brukt
på norsk. Det er et ord som brukes om en fars og mors inderlige kjærlighet
til barna sine, og om den kjærlighet naturlige brødre har til hverandre. Og
nå sier apostelen her at en slik inderlig kjærlighet, og en slik hjertelig
medfølelse, bør alle kristne ha til hverandre. Når de etter sitt himmelske
barnekår er hverandres brødre og søstre. Her
dømmes den kalde og stive holdningen mange som vil være kristne møter
sine brødre i nåden med. Selv om de ikke tenker og taler ondt om dem,
så omgås de heller ikke med dem i denne inderlige, varme kjærligheten.
De overlater dem til seg selv, som noen som ikke vedkommer dem. Og et
slikt forhold er jo vidt forskjellig fra den rette broderkjærlighet. Er
vi virkelig brødre for evigheten, bør vi også kjenne hverandre som brødre
og elske hverandre. Ja, ha en inderlig medfølelse for hverandre både i
sorg og glede. Og med den omtanke, det hensyn og varme som en god far
eller mor viser for sine barn. Det
er dette som ligger i apostelens ord i dette verset. Luther sier. «Det
en slik vennlig og broderlig kjærlighet gjør, lider og tåler i forhold
til sin neste, det kan du lære av en mors forhold til sitt barn. Det samme
har Kristus gjort, og gjør det ennå. Han tåler og vokter oss alltid, -
oss som er så urene, ufullkomne, skrøpelige og syndige at det ser ut som
om vi slett ikke er kristne. Men hans kjærlighet gjør oss til kristne,
uten hensyn til våre skrøpeligheter». Denne
varme og broderlige kjærligheten mellom de kristne har også en dyp og
tankevekkende bakgrunn. Først at Herren har befalt det i sitt ord. Dernest
at Kristus med sin kjærlighet til oss har gitt oss et så stort og oppmuntrende
forbilde på dette. Men
til sist, og i særdeleshet, dette at vi virkelig også er
brødre, er nådesøsken. Vi er født av samme Far, og bestemt til
å eie samme arv. Slik Kristus derfor også lærte oss å be: «Fader vår,
du som er i himmelen!» Og
her ligger da den dypeste kilden til kjærligheten mellom nådesøsken; at
de er vår Fars barn og
våre nådesøsken. Først og fremst må vi jo elske dem for Faderens skyld. Når
vi jo alltid elsker våre naturlige brødre og søstre med en spesiell kjærlighet,
bør vi jo selvsagt elske dem som er våre nådesøsken i det himmelske barnekåret
hos Gud! Måtte
så alle kristne være oppmerksomme på dette! At når vi med all rett kaller
hverandre brødre og
søstre, så må vi også ha en slik kjærlighet i hjertene
våre, og en omsorg for hverandre, som disse ordene taler om. «Ha
framfor alle ting inderlig kjærlighet til hverandre!», sier Peter. Kappes
om å hedre hverandre! Her
lærer vi at de kristne ikke bare skal elske hverandre hjertelig, og hjelpe
hverandre i helt spesielle tilfeller. Men også i det daglige livet og
omgang vise hverandre omsorg og ære hverandre. Som apostelen sier: «Kappes
om å hedre hverandre!» Det
betyr at alle vil være den første til å vise den andre omsorg og oppmerksomhet.
Og da ikke bare i utvortes framtreden, men også i hjertets inderlige omsorg.
Som apostelen formaner med disse ordene: «med ydmykt sinn anse de andre
høyere enn seg selv». En
utvortes høflighet uten tilsvarende indre hjertelighet, sømmer seg ikke
for Guds barn. Har vi derimot først
den rette ydmykhet, kjærlighet og omsorg i
hjertet, bør vi også - etter denne teksten - vise det mot hverandre
i vårt daglige liv. De kristne skal ikke være taktløse og uhøflige, men
i all sin ferd oppføre seg ydmykt, vennlig og hjelpsomt, slik vi lærer
det her. Vi
husker hvordan Kristus selv innskjerpet dette overfor sine disipler ved
fotvaskingen. Han viste hvordan alle skal
være den minste, og tjene de andre. Også i dette viste han seg
som vårt sterke forbilde. Luther
sier: «Kristi kjærlighet og vennlighet mot oss fører også det med seg
at den ene setter den andre høyt for Kristi skyld, som er i oss. Og det
sømmer seg ikke at jeg ser ned på en annen på grunn av hans skrøpelighet.
For jeg må i stedet tenke: «Min Herre bor i dette skrøpelige karet, og
ærer det med sitt nærvær. Når
så Kristus anser min bror verdig, og er så nådig og god mot ham at han
får ha like så stor del i alle Guds gaver som jeg. Da må jo jeg bøye meg
for ham, og ære ham som min Herres levende tempel og bolig. Hva betyr
det vel for meg hvordan selve boligen ser ut, når Herren tross alt selv
bor i den? Når den ikke er for skrøpelig for ham å bo i, hvorfor skulle
så jeg, som bare er en fattigslig tjener, ikke også ære ham?» Ja,
dette er virkelig en «hälsosam» lærdom. Måtte så Gud gi oss nåde til også
å leve slik!
10. desember Så sant Guds Ånd bor i dere. Rom 8:9. Her har vi et særdeles viktig vilkår: «så sant Guds Ånd bor i dere». Dette er et spørsmål som må vekke oss alle til å prøve oss selv. Men her er det også åpenbart en usigelig stor nåde. Tenk! Guds Ånd bor i mennesker som ennå lever her på jorden! Tror du dette?
Hvor finnes det menneske som kan fatte eller beskrive hvor store nåde,
ære og herlighet det virkelig er når Guds Hellige Ånd har tatt bolig i
oss? Ja, hvem kan egentlig fullkomment tro at dette er virkelighet? Trodde vi dette
rett, ville vi vel knapt kunne leve for bare glede, fryd og undring. Men
dette er jo altså en guddommelig sannhet som gjelder alle dem som åndelig
sett er blitt nye mennesker. Med Guds Ånd mener mange ikke noe annet enn Guds kraft og virkning
i sjelen. Eller et sinn
som samstemmer med Gud, egentlig det
nye mennesket Gud har skapt i oss. Og dette er også det ordet
«ånd» betyr mange steder i Skriften. Men når apostelen
her sier: «så sant Guds Ånd bor i dere», tenker han på det dype og salige
forholdet at selve den sanne, levende Gud bor og virker i de troende.
Med Guds Ånd taler han
her om den personlige Ånden, den tredje personen som er side- og likestilt
med Faderen og Sønnen i all guddommelig fullkommenhet. Allerede i
neste vers (11) sier apostelen: «Dersom Kristus
er i dere». Og i v.26 sier han at Ånden er vår forbeder og hjelper. Som
alt sammen helt åpenbart handler om hvordan Gud selv bor i de troende. At «Guds Ånd»
ikke bare er en Guds kraft eller virkning i menneskene, men en person i Guds treenighet, det viser tydelig Kristi egne ord
når han befalte at vi skulle døpes «i Faderens, Sønnens og Den Hellige
Ånds navn». Og Peters ord når han kortfattet oppsummerer den treenige
Guds verk for å føre oss frelst fram til himmelen: «Utvalgt etter Gud
Faders forutviten, i Åndens helliggjørelse, til lydighet og renselse i
Jesu Kristi blod». Og til sist Paulus’ ord i hans avskjedshilsen, som
kan kalles «den nytestamentlige velsignelse»: «Herren Jesu Kristi nåde
og Guds kjærlighet og Den Hellige Ånds samfunn være med dere alle! Amen». Slik ser vi
hvordan Skriften sidestiller Den Hellige Ånd med Faderen og Sønnen, som
én person i den evige, guddommelige treenighet. Vi ser også hvor klart
Kristus taler om Den Hellige Ånd som en person, og ikke en kraft, når
han sier : «Jeg vil be Faderen , og han skal gi dere en annen talsmann,
for at han skal bli hos dere til evig tid, sannhetens Ånd, som verden
ikke kan få, siden den verken ser ham eller kjenner ham. Men dere kjenner
ham, for han blir hos dere og skal være i dere». «Men talsmannen,
Den Hellige Ånd, som Faderen vil sende i mitt navn, han skal lære dere
alle ting og minne dere om alt det jeg har sagt dere. Han skal veilede
dere til hele sannheten. Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av
det som er mitt og forkynne det for dere». Disse ordene
lærer oss hva som er Talsmannens egentlige oppgave på jorden; nemlig å
gjøre Kristi verk og ord levende i menneskenes hjerter. Han skal vitne
om Kristus og opprette hans rike, opplyse, kalle, samle, lede, helliggjøre
og bevare menneskene i dette Kristi rike. Faderen har
gitt dem til Sønnen. Sønnen har gjenløst dem. Og Den Hellige Ånd skal
samle, helliggjøre og veilede dem i sannheten. Alle mennesker er døde
i sine overtredelser og synder, -. Inntil «Livets Ånd» åpner hjertene
deres så de kan bli ett med Kristus som er gitt oss som vårt evige liv,
forener dem med ham, og skaper et helt nytt menneske i deres indre. Apostelen sier
nå altså her at denne Ånden bor i Guds barn. Det samme sier han også et
annet sted: «Dere er den levende Guds tempel. Som Gud har sagt: «Jeg vil
bo hos dem og vandre iblant dem». Å, for en stor og ubegripelig herlighet! En kunne fristes
til å spørre: Hvordan kan Den Uendelige bo i hjertene hos sine barn? Gud
er jo dessuten tilstede over alt! Hva betyr da disse ordene ; at Gud vil
bo og vandre blant sine troende? Her kan vi
med all grunn svare: Disse ordene skildrer det inderlige samfunnet mellom
Gud og det gjenfødte menneske. Gud blir alltid i dem med sin nådes gjerning
og sitt fortrolige samfunn. Kristus sier: «Jeg vil gå inn til ham og holde
nattverd med ham og han med meg». Men et annet
svar lyder slik: Den hemmeligheten er stor. Den går langt ut over vår
forstand. Bare evighetens lys skal en gang åpenbare dette fullt ut. Likevel
er dette en sannhet, og en dyp og herlig sannhet. Guds Ånd bor, lever
og virker i de troendes hjerter. Dette er en
hemmelighet og et underlig forhold. Det er vår erfaring gjennom fristelsens
stormer og gode og onde tider i livet, som gjør så mangfoldige utslag
i vårt utvortes mennesker. Men i sjelens dyp finnes det likevel et sinn
som alltid er hellig. Det er alltid det samme. Det sørger over det som
er ondt og syndig, men fryder seg over alt som er godt og hellig. Det sinnet
er alltid det samme så lenge hjertet ikke helt er «falt ut av nåden» og
har mistet Kristus. Og dette er ikke noe annet enn virksomheten til den
høye gjesten som bor i hjertet vårt. For uten Guds Ånd kan ikke noe som
helst hellig røre seg i oss.
11. desember Han som ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle. Rom 8:32. Hvert éneste hjerte skulle sannelig bli brennende av glede og kjærlighet, bare vi kunne få åndelige øyne og sinn til å fatte det vi leser i disse ordene. For her har vi et så stort bevis på Guds enestående kjærlighet og barmhjertighet, at det går langt ut over all menneskelig tenkning. Og dette aller
sterkeste beviset på Guds kjærlighet, sier altså apostelen, har vi i dette
at Gud for vår skyld ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle.
Dette er da også Skriftens store hovedbudskap, og det vi aller mest trenger
både til liv og helliggjørelse. Men samtidig det vi har det aller største
problem med å beholde i hjertene våre. Det er det vantroen, fornuften,
følelsene, synden og djevelen aller mest tåkelegger for oss. Derfor vil
vi nå studere litt nærmere hva som ligger i dette budskapet. Apostelen sier
altså at selve gaven
er at Gud har gitt oss sin egen Sønn. Med disse ordene: «sin egen», understreker
apostelen at Kristus er Guds sønn i egentlig mening. Altså av
naturen Guds Sønn. I motsetning til dem som er Guds sønner av
nåde, ved Åndens gjenfødelse. Og det er bare
i denne betydningen av at Gud
har gitt oss sin egen Sønn,
i ordets egentlige mening, at gaven er et bevis på Guds uendelige kjærlighet.
Hadde Gud gitt oss en engel eller et høyt benådet menneske, hadde dette
ikke vært noe bevis på at han også ville «gi oss alle
ting med ham». Her står vi
altså overfor en gave som er større enn alt mulig annet. For apostelen
trekker denne overbevisende slutningen: «Hvordan skal han kunne annet
enn å gi oss alle ting med ham?» Lovet være
Herren! hans ord er sannferdig og klart: Kristus er Guds sanne og evige
Sønn, han som løftene taler om helt fra verden ble til. Men hvor er det
menneske på jord som fullkomment kan tro noe så stort? Kunne vi riktig
tro dette, at Gud virkelig har gitt oss sin egen, evige Sønn for oss,
da ville vi vel leve som i en drøm av bare salig undring, glede og kjærlighet. Eller kan du
tro dette, og likevel tvile et øyeblikk på at Guds hjerte er fullt av
barmhjertig kjærlighet og omsorg for alt som heter menneske?
Kan du tro at Gud gav sin éneste Sønn for å bli vår bror og vår Frelser,
ja, vårt offerlam? Og likevel samtidig tvile på at Guds nåde og kjærlighet
strekker til i alle ting? Kan du tvile på at han vil gi oss alle ting
med Sønnen? Og dette beviset
på kjærlighet vil bli ennå større for oss hvis vi virkelig får
åpenbart hva som ligger i disse ordene: «ikke
sparte.., men gav..» Dette sier oss noe om måten og hensikten
med at Gud sendte sin Sønn til verden. Når apostelen
sier at Gud «ikke sparte» sin egen Sønn, ligger det i dette at det var
et offer for Gud. Det var noe som kostet for Guds faderlige kjærlighet
til Sønnen, å sende ham for å lide og dø. Faderen har liksom måtte overmanne
sitt eget hjerte, sin kjærlighet til Den Enbårne. Og akkurat dermed gitt
oss det sterkeste beviset på sin inderlige barmhjertighet overfor menneskene. Så sa da også
Gud til Abraham, da han skulle ofre sin sønn: «Nå vet jeg at du frykter
Gud, siden du ikke sparte din enbårne sønn for min skyld». Med disse ordene
til Abraham viser Gud at det er dette som også var hans
sterkeste bevis på den største
kjærlighet han kunne vise oss; at det ikke var for dyrebart offer
for ham å gi sin Sønn som et offer for oss. Og selvsagt spesielt fordi
han gav sin Sønn som et offer
til den mest pinefulle lidelse og mest angstfulle død. Dette vitner
alle profetenes vitnesbyrd om. Det samme sa han også selv den natten han
gikk til sin lidelse: «Mitt blod blir utgytt for dere til syndenes forlatelse».
Slik vitner også den store skaren av evangelister: «Han som ikke kjente
til synd, gjorde Gud til synd for oss». «Kristus har kjøpt oss fri fra
lovens forbannelse, da han ble en forbannelse for oss», «..for at han
av Guds nåde skulle smake døden for alle». Slik synger også de frelste
skarene med høy røst framfor Lammets trone: «Du ble slaktet og kjøpte
oss til Gud med ditt blod». Å, når dette
blir levende og sant for hjertene våre, da blir vi straks fylt av Guds
nådes Ånd. Nå har vi ikke lenger selv ord som virkelig kan opphøye og
lovprise denne Guds kjærlighet;
at han for vår skyld ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for
oss alle. For
oss alle. Her har vi det tredje punktet i teksten vår, som åpenbarer
Guds kjærlighet i det at han gav sin Sønn for oss. Og han gav ham for oss alle! Akkurat dette gir oss to særdeles viktige lærdommer
om Guds kjærlighet. Den første
er det som ligger i selve uttrykket; at hver
éneste en er forsonet med Gud i Kristi død. Ingen er utelatt.
Alle er gjenløst med hans blod fra alle sine synder, fra døden
og djevelens vold. Og kan, får og bør ta imot denne nåden, og bli frelst. Den andre lærdommen
er dette: Kristus ble gitt for
alle. Og dermed også for de aller verste synderne. Da må også
følgen av dette være at Guds nåde og kjærlighet må være totalt uavhengig
av vår verdighet. Og da også uavhengig av gode og dårligere tider i våre
liv. Den må altså være en fullstendig uforanderlig
kjærlighet! La oss fordype
oss i dette, ofte og grundig!
12. desember Hvordan skal han kunne annet enn å gi oss alle ting med ham? Rom 8:32. Dette er den mest selvsagte slutning av det som står foran i dette verset (gårsdagens andaktstekst). Når Gud har gitt oss den aller største gaven, vil han ikke nekte å gi oss de mindre gavene. Hans egen Sønn er ganske visst den aller største gaven som noen gang kunne bli gitt. Men da vil selvsagt heller ikke Gud nekte å gi noe som helst som er godt og nyttig til dem han ville gi denne store gaven. Han vil virkelig gi oss alle ting med ham. Disse ordene:
med ham, sier oss at
vi får alle ting for
Kristi skyld, og som en følge av at han er gitt for oss. På samme
måte som en brud får del i alt det brudgommen eier. Allerede her
i livet har Faderen gitt oss de aller største gaver i og med Sønnen: En
evig nåde og forlatelse for alle våre synder, frihet fra lovpakten og
all lovens forbannelse, en evig rettferdighet overfor Gud, Den Hellige
Ånd i hjertet, de hellige englenes hjelp og beskyttelse, bønnhørelse og
hjelp i all nød. Og til sist seier over døden og arvedel i den himmelske
herlighet. Var kanskje
dette for mye å vente? Tvert imot, sier apostelen, «Når Gud ikke
sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle, hvordan skulle han da kunne annet enn å gi oss alle ting med
ham?» I dette «hvordan skulle han da..» kommer det helt sikre, ja, den
absolutt nødvendige konsekvens i denne avslutningen, fram: At Gud da også
må være innstilt på
å gi oss alle ting med ham. Denne herlige
og fast forankrede trøstens grunnvoll bør vi nå ta til oss og benytte
hver gang vi trenger Guds nåde og hjelp. Du er kanskje sterkt nedtrykt
på grunn av synd. Du faller og synder titt i tanker og ord. Og du tenker
Gud snart må være trøtt av deg, så han gir deg opp og overlater deg til
ditt hjertes ondskap. Men ennå søker du hen til nådestolen og ber om forlatelse
og hjelp. Hvordan skulle
han kunne annet enn gi deg det, - han som ikke sparte sin egen Sønn for
å kunne gi oss en evig nåde? Hvordan skulle han kunne annet enn gi deg
en evig tilgivelse, så han aldri tilregner deg noen synd? Han vil jo det
skal være klart at han vil bære deg, slik som du er, alle dette livets
dager på sin evige nådes armer. Og han vil forsvare deg. Hvordan skulle
han kunne annet enn gi deg slik en nåde, - han som ikke
sparte sin egen Sønn, - men gav ham for oss den gang vi lå sunket
ned i all slags synd, var hans fiender, og foraktet Gud! Skulle han da
nå begynne å bare se på dine synder? Kanskje du
blir redd når du ser din vantro og hvor hardt hjertet ditt er. Så du ikke
kan tro og fryde deg over alt dette, over Guds kjærlighet og Sønnens fullbrakte
verk. Du sukker: Å, om jeg bare hadde mer tro og liv i hjertet mitt! Ja,
hvorfor skulle Gud ikke gi deg det, - når han har gitt deg sin egen Sønn?
«Hvor mye mer skal da vår himmelske Far gi Den Hellige Ånd til dem som
ber ham!» Sukker du kanskje over at du ikke kan be så flittig og alvorlig som du burde. Du er altfor kald og likegyldig. Og du ønsker at Gud vil hjelpe deg i dette også. Hvorfor skulle ikke Gud også gi deg nåde til dette, - han som ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for deg? Ber du så også
om at du må bli ennå mer fattig i ånden, må få kjenne ennå sterkere din
egen avmakt og usselhet -. Skulle han da ikke også gi deg denne følbare
rikdommen på åndelige gaver? Jo, da hører han også denne siste bønnen
din, og lar deg mer og mer kjenne din fattigdom og store usselhet. Men
gir deg likevel så mye nåde til tro og bønn, og hva du så mer behøver,
at du ikke skal bukke under, ikke behøver gi opp, men virkelig skal nå
fram til det evige liv. Blir du så
til sist redd for hele din tilstand, redd for at du med alt du har opplevd,
har hørt og kan om den åndelige verden, samtidig ubevisst kan være blitt
bedratt og går evig fortapt. Du roper derfor som David: «Ransak meg, Gud,
og kjenn mitt hjerte!». Hvorledes skulle han kunne annet enn høre en slik
bønn, og sørge for at du ikke blir liggende i en slik falsk tilstand,
- han som ikke sparte sin egen Sønn, men
gav ham for deg den gang du ennå var hans fiende? Skulle han da
ikke også høre din bønn, når du i nød roper til ham og bare ber om nåde
til å bli oppriktig og lydig mot ham? Eller du kjenner
og ser forferdelige fristelser stormer mot deg. Og du fatter ikke hvordan
du skal komme gjennom dette på rett måte. Men du sukker og ber at Gud
må sende deg hjelp. Eller du tynges av legemlige bekymringer, av fattigdom
eller sykdom. Eller av baksnakkelse og mistenkeliggjørelse fra andre mennesker.
Og du vet ikke om noen som helst hjelp på denne jord, men du vender deg
til din Far i himmelen. Hvordan skulle han da kunne annet enn høre deg,
og gi deg all den nåde og hjelp du trenger, - han som ikke sparte sin
egen Sønn, men gav ham for oss alle? Kort sagt:
Når hjertet mitt angripes og anfektes utenfra og innenfra, og jeg kjenner
meg kastet omkring som i en virvelstorm av all slags tvil. Jeg vet ikke
hva jeg skal tro om min egen tilstand, eller hva Gud tenker om meg når
min samvittighet fordømmer meg for min synd og vantro. Å, for en usigelig
trøst og hvile det da er, hvis jeg da kan se opp til ham som for vår skyld
ikke sparte sin egen Sønn. Og som fra verden ble til for
hans skyld har bønnhørt og hjulpet alle som har påkalt ham! Og til sist,
når min time er kommet at jeg også skal dø, og kanskje evighetens mørke
omgir meg. Hjertet mitt uroes kanskje av forskrekkelige tanker både om
livet som ligger bak meg, og om det som nå står foran meg. Å, for en trøst
om noen da kan rope inn i øret mitt: Han som ikke sparte sin egen
Sønn, men gav ham for oss alle, hvordan skulle han kunne annet enn hjelpe
deg akkurat nå? Hvordan skulle han kunne annet enn også i døden være en like trofast venn og hjelper som han har vært det for oss i livet? Skulle han ikke, når prøvelsens tid her er forbi, da nettopp åpenbare hele fylden av sin nåde, og i den mest gudgitte og fullkomne mening gi oss alle ting med Sønnen?
13. desember Bare se til at dere lever et liv som er Kristi evangelium verdig. Fil 1:27. La oss samle liksom i ett bilde alt det herlige som er gitt oss i evangeliet. Da ser du hvor høyt og hellig vårt kall egentlig er. Vi er Guds
barn og arvinger til den evige herligheten. Vi er Kristi brødre og medarvinger,
de helliges medborgere og hører til Guds husfolk, et kongelig presteskap,
Den Hellige Ånds levende tempel. Ja, vi er hellige alt her på jord. Og alt dette
er hvert éneste skrøpelige menneske som lever i troen, forenet med sin
Frelser. Og uansett hvor usannsynlig det ser ut for oss, er det likevel
sant, fordi Gud selv har sagt og gjort det. Og det hviler
på så fast grunn, at alle stormer av synd og anfektelse som farer over
oss ikke kan rikke det, så lenge vi blir i Kristus og ved troen står under
hans beskyttelse. Fordi Herren selv altså har sagt og gjort det. Nå har vi kastet
et lite blikk på vårt høye kall i Kristus. Da ser vi også alvoret og betydningen
av den formaningen apostelen legger inn over oss her; at vi skal leve et liv som er Kristi evangelium verdig. Ser en så livet
sitt i lys av dette ordet, kan en fortviles i forskrekkelse over måten
en lever på, selv om det kanskje er langt bedre enn de fleste. Det er ikke
like godt om det samme livet leves av en kristen som av et verdens menneske.
På samme måte som det ikke går an for en konges sønn å oppføre seg på
samme måte som gatebarn, så passer det seg heller ikke for Guds barn å
leve på samme måte som verdens barn. Gud hjelpe oss å tenke nøyere over
- og huske - dette! Tenk hvis du
er så lykkelig at du er blitt utvalgt av verden og er en Jesu venn og
disippel. Du ser hvordan verden bare lever i ondskap. At de er åndelig
døde og forblindet av den ånden som er virksom i vantroens barn. Blant
disse levde vi også alle før i vårt kjøds begjær, men er nå fridd ut av
mørkets makt og satt over i Guds elskede Sønns rike og har fått del i
de helliges arv i lyset. Nå fryder du
deg i Guds vennskap og samfunn. Du lever under en evig nåde, ja, en evig
rettferdighet skjuler alle dine fall og mangler. Du har Den Hellige Ånd
i hjertet, og en sikker visshet om din arv i den himmelske herligheten. Burde ikke
da hele ditt liv være helliget Herren? Så du aldri mer ser på deg selv
som din egen. Men som kalt til alltid å leve for din Herre, og leve annerledes
enn andre mennesker. Ja, hele livet ditt skulle være en stadig vandring
i Ånden. Så du på den måten kunne ære Guds og din Frelsers lære på alle
områder. Det er sant
at Adams fall har så stor makt i hele vår natur. Og det gjør at du nok
alltid vil få mye nød over alle dine fall og mangler, og bare må sukke
som Paulus: «Det gode som jeg vil, det gjør jeg ikke. Men det onde jeg
ikke vil, det gjør jeg». Likevel vil du alltid måtte leve i helliggjørelsens
ånd og gi akt på ditt kall som Jesu venn og disippel, for å leve et liv
som er Kristi evangelium verdig. Vår store lærer,
Luther, skriver: «Med dette vil apostelen si: Nå har dere fått Guds ord
og nåde, og er blitt så frelst og lykkelige mennesker at dere i Kristus
har alt dere trenger. Kom i hu dette, og tenk da på at dere er kalt til
noe helt annet og større enn andre mennesker! Lev så livet slik at alle
kan se at dere har noe stort som mål, ja, har alt fått det. Så dere med
selve livet også kan ære og opphøye den Herren som har gitt dere en slik
skatt. Og pass på
at dere ikke gir noen grunn til å spotte denne skatten og forakte hans
ord. Men at dere med dette tvert imot innbyr og oppmuntrer alle, så de
av deres liv og gode gjerninger fristes til selv å tro på Kristus og prise
ham. Her må vi huske
at gjennom hver synd som Guds folk gjør, pådrar vi oss ikke bare Guds
vrede over vår ulydighet. For det som gjør synden ennå større, er at også
Guds ord og navn dermed blir forkastet, og blir til anstøt for andre.
Paulus sier: «På grunn av dere blir Guds navn spottet blant hedningene».
Så langt Luther. Derfor må en
kristen leve slik at han ikke skader Guds og Kristi navn og ære. Så ikke
Guds navn forkastes og får skylden for at han gjør det som er galt. Og
derfor må alle kristne ta seg i vare, så de ikke med livet sitt blir til
forargelse. Guds navn og ære må være så dyrebart for oss at vi ikke kan
tenke oss å føre noen slags vanære over det. Ja, så dyrebart at vi heller
lar all egen ære og gods fare, enn at det skulle skje. Her må vi nå,
hver og en, ransake våre liv, og se hvor opptatt vi er av ikke å forårsake
noen negativ holdning til evangeliet. Stemmer gjerningene våre og livet
vårt med det Gud har talt til oss i sine bud? Blir det til ære for hans
herlige navn og evangeliet? Ja, her må hver og en som leser dette stoppe
opp og prøve seg selv. Kristne
lekmenn og prester må aldri glemme at alle mennesker vokter på
hvert steg de tar. Hva verdens barn gjør, betyr lite, og kan ikke skade
Herrens ære. For de står ikke i noe nært samfunn med ham, men handler
bare ut fra sitt eget behov. Det derimot
kristne gjør, blir alltid skrevet på evangeliets regning. Måtte vi da
også alltid passe på så vi ikke må skade Herrens ære, men isteden lever
et liv som det sømmer seg for en kristens høye kall!
14. desember Hør, så skal deres sjel leve! Jes 55:3. Legg merke til hvordan profeten her stadfester hele Skriftens store hovedlære; at det er gjennom troen vi blir rettferdiggjort for Gud! Paulus sier:
«Troen kommer av forkynnelsen», og
Kristus: «Dere er alt rene
på grunn av det ord
jeg har talt til dere». Dere
har ikke foretatt dere mer enn å høre
det jeg har talt til dere. Mine ord har så født troen i hjertene
deres. Og så er dere alt rene. Dette er det altså Kristus selv som sier,
han som skal dømme på den siste dag. Når da Skriften knytter hele vår frelse opp bare til dette korte ordet troen, vil vi samle all vår oppmerksomhet om akkurat dette: Hvordan kommer vi til troen? Og hva er troen? Hvert éneste
vakt menneske som søker å bli frelst, møter til sist dette punktet som
det store problemet. Og hele hans frelse avhenger jo av det svaret han
får på dette spørsmålet. Men hør da
hva Herrens Ånd sier om dette: «Hør, så skal deres sjel leve!» Bare: Hør! Troen kommer av å
høre. Troen kommer ikke av seg selv. Det er alle vakte menneskers
store feil, at de bare tenker og tenker, og bare fortsetter å tenke. Men
hører ikke hva Gud sier. Troen skapes
ikke på denne måten. Heller ikke av bare å ønske og vente på Den Hellige
Ånd. Og heller ikke ved å arbeide på sitt eget hjerte for å få det til
å tro. Nei, Kristus
sier altså: «på grunn av det ord jeg har talt til dere». Stans nå opp
og hør hva det er Gud sier! Ta Gud på ordet, og stol på at han ikke lyver!
Det må se så ille ut som det vil med din gudsfrykt eller din mislykte
omvendelse, og uansett hvor lite du føler
i hjertet ditt. Kan du bare ta Gud på ordet, og med hjertets tro klynge
deg til hans vitnesbyrd om Kristus. Så har du også straks hele Frelseren
og alt hans fullbrakte verk for deg. Legg merke
til hvor herlig apostelen Paulus taler om dette i Rom 10: «Den rettferdighet
som er av troen taler på denne måten: Si ikke i ditt hjerte: Hvem skal
stige opp til himmelen? - det vil si for å hente Kristus ned. Eller: Hvem
skal fare ned i avgrunnen? - det vil si for å hente Kristus opp fra de
døde. For hva sier Skriften? Ordet er ganske nær deg, i din munn og i
ditt hjerte, det er troens ord som vi forkynner». Hør på denne
lærdommen! Se ikke hit eller dit etter Kristus, sier apostelen. Speid
ikke rundt omkring i verdensrommet, i det tåkete, uendelig fjerne. Hva
sier Skriften? Ordet er ganske nær deg. Hør! Du har Ordet - Ordet som
skaper troen! Ja, men Kristus - ? Men hører du ikke? Du
har jo Ordet! Ta Ordet til deg, så har du Kristus. Du synes Kristus
virker så langt borte, som om han skulle være i himmelen eller i dypet.
Du vet ikke hvor han
er, eller hvordan og når
han skal bli din. Du strekker deg etter ham i noe ubestemt fjernt. Men
det behøver du ikke, sier apostelen. For Ordet er ganske nær deg, nemlig
det ordet som skaper troen. Lar du Ordet
få innta deg, da lar du Kristus få innta deg. For i samme øyeblikk ordet
om Kristus får slippe til i hjertet ditt, har du også Kristus med hele
hans fullbrakte verk, ja, med alt Ordet inneholder. Det er på denne
måten troen frelser. Gud gir deg et ord. Du tar Ordet til deg. Og straks
har du det Ordet inneholder og lover. Det var dette
Kristus alltid ville lære oss da han gikk omkring og hjalp alle bare med
ord. Han sa et ord. De trodde ordet. Og straks skjedde det. Spesielt lærerikt
er eksemplet med den kongelige tjenestemannen, i Joh 4. Sønnen hans ligger
for døden. Da går han bort til Jesus og ber ham komme og helbrede sønnen
hans. Men Jesus begynner med å refse vantroen. Han sier: «Hvis dere ikke
ser tegn og under, vil dere ikke tro». Mannen gjentar likevel sin forbønn.
Går Jesus da med ham? Nei, han
gir ham et ord: Han sier: «Gå hjem! Din sønn lever!» «Og mannen
trodde ordet som Jesus sa til ham, og gikk av sted». Men mannen
var så langt fra hjemmet sitt at først andre dagen møtte han tjenerne
som var sendt avsted for å fortelle ham at «din sønn lever!» Og da han
fikk vite når det hadde skjedd at det var blitt bedre med ham, forstod
han at «det var i samme time som Jesus sa til ham: «Gå
hjem! Din sønn lever!» Altså akkurat når han i tro tok Ordet til
seg. Legg merke
til her hva det vil si å «vandre i tro»! Mannen fikk ikke se
noe. Han fikk ikke oppleve at Kristus gikk med ham, som han hadde
bedt ham om. Han fikk heller ikke noe legemiddel han kunne bære med seg
og se på. Han fikk absolutt ingen ting som kunne sees eller kjennes. Han
fikk bare et ord. Og bare med Ordet gikk han helt til neste dag. Hele
den lange natten måtte han altså bare nøye seg med ordet. Så fikk han
stadfestelsen gjennom tjenerne.* Av dette skal
vi også lære å nøye oss med ett éneste ord fra denne Herren, og vandre
i tro til Ordet, uten å se noe av det gå i oppfyllelse. Det er umåtelig
viktig å prente dette dypt inn i hjertet vårt. For det er helt ubegripelig
hvor langvarige og pinefulle kvaler det koster mang en sjel å bli løst
fra sine følelser, og fatte denne hemmeligheten; at vi må begynne med
bare å høre og ta til oss et ord fra Kristus. Og sette vår lit til det.
Stadig vil
vi føle noe i vårt eget
hjerte, og kjenne en spesiell overnaturlig opplevelse av Åndens liv, før
vi kan tro. Men ikke noe av dette vil skje før vi har latt Ordet få slippe
til i hjertet vårt. *
Alt sammen også et herlig bilde på vår
vandring hele vår lange og mørke «livs-natt». Der vi også bare må vandre
i tro til Ordet, - inntil natten er over, og Jesus selv kommer og møter
oss - med stadfestelsen på alt Guds ord -!
(Oversetterens
tilføyelse).
15. desember La oss nå ikke lenger dømme hverandre, men la heller dette være vår dom; at ingen må legge noen anstøtsstein eller felle for sin bror. Rom 14:13. Her taler apostelen i en kjærlig, men inntrengende tone, og tar seg selv med i denne formaningen: «La oss nå ikke lenger dømme hverandre». Denne formaningen
vekker oss opp, og viser oss at vår trang til både å dømme og såre brødre
må være større og mer forferdelig enn vi vanligvis tror. At vår trang
i den retning er svært stor, merker vi snart hvis vi ser på oss selv.
Vi ser hvor forte vi er til å dømme våre brødre i alle mulige anledninger.
Denne trangen sitter fast i oss alle, men har spesielt makt i selvsikre
mennesker som ennå ikke er knust av Guds dom over deres innvortes
menneske. Derfor er de ikke tuktet av sin egen elendighet, og heller ikke
gjennomtrengt av Guds nåde. Men kjenner
vi ikke alle denne trangen i oss selv? En bror har kanskje ikke samme
måte å uttrykke seg på som vi selv bruker eller er vant med. Så stiller
vi straks spørsmål ved om han i det hele tatt har liv i Gud. Selv om han
ikke har sagt noe som vitner om vantro eller falskhet i ånden. Det kan være
at han har en annen mening enn oss i et spørsmål som ikke har noe med
selve livet og frelsen å gjøre. En annen måte å være på, kle seg på, noe
annet han eter og drikker. Eller vi har rett og slett en mistanke om at
han ikke er oppriktig og alvorlig nok. Og ennå mer
markert hvis vi oppdager en virkelig synd eller svakhet hos ham. Da tror
vi at vi også har all mulig rett til å dømme ham, uten først å ha talt
med ham om dette, om det er en helt bevisst synd som han selv bare forsvarer
og unnskylder, eller tvert imot virkelig angrer og kjemper imot? Luther sier:
«Vi er noen dåraktige hellige. Selv om vi hver éneste dag bærer synden
i oss, og hele vårt liv alltid trenger forlatelse, vil vi likevel at enhver
bror alltid skal være fullstendig feilfri». Og har så en
bror i tillegg begått en feil mot
oss, eller sagt et eller annet fornærmende ord eller liknende
som rammer oss, da har vi
straks øyne som ørnen. Da våker vi over og ser hver éneste feil hos ham.
Slik er menneskets hjerte! Og her er den egentlige kilden til all dømmesyken
og det ukjærlige sinnet i oss. Det er hjertet, det er vår natur med all dens ondskap, selviskhet og
egenkjærlighet alt dette kommer fra. Og som gjør at selv Guds barn ofte
forblindes så de bare tror de drives av en hellig nidkjærhet, når de dømmer
og skyver fra seg en bror. På tross av at de jo handler tvert imot den
formaningen vi har foran oss i dag, og mot det store kjærlighetsbudet.
For når de dømmer gjør de jo slett ikke sin neste noe godt, men alltid
bare ondt. Denne selve
vår store trang til å dømme har nok uten tvil vært en vesentlig grunn
til at Paulus skriver så mye om dette. Men det kan
også ha vært ennå en grunn til at Paulus skriver dette; nemlig at dette
dømmende vesen er et mye større onde enn vi vanligvis tror. I våre øyne
er det som regel helt greit, om ikke rett og slett både godt og rettferdig,
at vi dømmer en bror. Men så er det altså tvert imot både en særdeles
ond og skadelig synd. Ikke nok med
at den som dømmer dermed forakter Guds enerådende rett til å herske over
sine tjenere, og dermed griper inn i en rett som bare tilhører Herren.
Men han forårsaker samtidig mye ondt for sine medmennesker. Hvor mye bitterhet,
mistenkeliggjørelse, strid og splittelser har ikke oppstått bare på grunn
av at noen urettmessig har dømt andre! En ydmyk og
fortrolig formaning legger grunnlag for å rette opp det som er galt. Mens
all urettmessig dømming over hjertets indre holdninger og skjulte hensikter
derimot bare er egnet til å vekke bitterhet og ondskap, splittelse mellom
brødre og strid. Kort sagt er dette å dømme på alle måter et avskyelig
onde. Og dette må vel ha vært en grunn til at Paulus så inntrengende advarer,
og avslutter slik: «Derfor, la oss nå
ikke lenger dømme hverandre!» Men
la heller dette være vår dom; at ingen
må legge noen anstøtsstein eller felle for sin bror. Her
bruker apostelen ordet dom
eller dømme i en særskilt betydning. Ovenfor har vi tatt for oss
den første delen av dette bibelstedet, hvor ordet taler om selve den utillatelige
trangen etter å dømme andre brødres samvittighet og indre tilstand. Her anvendes
derimot ordet dømme i
en annen betydning; om å avsi en fast dom
over meg selv; om at jeg aldri skal legge noen anstøtsstein eller
felle for en bror. Denne måten
å tale på, hvor samme ord anvendes i to forskjellige betydninger, brukes
for kvikt å henspeile på noe som er omtalt foran, kort å antyde motsetninger,
og skille det ene forholdet fra det andre. Her vil da
apostelen si: Istedenfor å bruke tankene deres til ukjærlig dom over andre,
så bruk dem nå heller i kjærlighetens tjeneste. La heller dette være vår
dom; at dere bestemmer dere for at dere aldri vil legge noen anstøtsstein
for brødrene. Ordene som
er brukt i grunnteksten for å «legge noen anstøtsstein» og «legge en felle»
har samme betydning: «støte fra seg og legge til rette for fall», «såre
svake samvittigheter», «forvirre og uroe brødre». Dette kan nemlig
lett skje når sterkere brødre bruker sin frihet på feil måte. Svakere
sjeler kan da enten uroes og blir usikre i den rette oppfattelsen av evangeliet.
Eller de forledes til å gå inn på et levesett som kan være rett nok for
den sterke, men som de
ennå ikke har full frihet for i sin samvittighet. Og som dermed vil gi
dem store problemer og anfektelser. Dette er jo
noe de kristne ikke burde være årsak til, men heller ha den faste holdning
å aldri ville legge noen anstøtsstein for en bror.
|