Bruk denne Tilbake knappen!
Kapittel 9 Guds evige pakt med Sønnen og Hans testamente til oss |
1. Pakten |
1. Pakten En
pakt er en overenskomst mellom to eller flere parter. Partene påtar seg
gjensidige forpliktelser, og hver av dem er forpliktet til å overholde
sine løfter så lenge den andre holder sine. Dette forholdet kan ikke
fullt ut overføres på forholdet mellom Gud og mennesker. Menneskene er
jo, som Guds skapninger, alltid skyldige til betingelsesløst å lyde hans
befalinger. Men likevel har Gud flere ganger inngått pakt med menneskene
og gitt dem løfter på bestemte vilkår. I sin store barmhjertighet har
han på den måten tatt hensyn til menneskene, og med løfte om lønn villet
oppmuntre dem til lydighet. Da menneskene var i sin fullkomne tilstand i Paradis, inngikk
Gud pakt med dem, Hos 6:7. Innholdet av denne pakten var på Guds side:
løfte om evig vennskap, velsignelse og alle gode gaver, ja, liv, frelse
og salighet. Adam skulle på sin side bruke alt det han hadde fått til
å bevare den fullkommenhet han var skapt med overensstemmende med Guds
hellige lov. Brøt han pakten, ville han hjemfalle til legemlig, åndelig
og evig død, 1Mos 2:16 flg. Adam gikk inn i denne pakten, ikke bare for seg selv, men også
på vegne av alle sine etterkommere. Det ser vi klart av dette at straffen
for paktsbruddet ikke bare rammet ham, men hele slekten hans. Gjennom
hans fall kom alle hans etterkommere under dom og fordømmelse, Rom 5:12-19. Denne pakten var en lovpakt. Det vil si at Guds løfter i denne
pakten var gitt på betingelse av at loven ble holdt. Da Adam brøt pakten
med Gud, ble hele menneskeslekten skyldig til evig straff. Den ble helt
ute av stand til å fri seg fra straffen, eller å oppfylle Guds lov. For
Guds lov var like hellig og uforanderlig som Gud selv, og hvert Adams
barn var allerede fra fødselen uren og smittet av synd. Elendigheten var
grenseløs. Men i sin evige allvitenhet hadde Gud forutsett denne elendigheten.
I sin store barmhjertighet hadde han medynk med menneskene. Derfor hadde
han også, og det før verdens grunnvoll ble lagt, før det første menneskelivet
ble sluppet ut i verden fra Skaperens hånd, bestemt at denne elendigheten
skulle rettes opp. I sitt evige, himmelske råd hadde han bestemt at menneskeslekten
skulle frelses ved at han gav sin Sønn. Så opprettet Faderen en ny pakt med Sønnen. Denne pakten ble
gjort bare med menneskenes frelse som mål. Og for oss var den en nådepakt,
en fredspakt. Men i og for seg var den en lovpakt, på samme måte som den
Gud opprettet med Adam. Det var den samme lovpakten som hvert menneske ennå har en svak
fornemmelse av i samvittigheten, og som siden, på Sinaifjellet, ble risset
inn i stein med sterke og klare ord, for at menneskeslekten skulle bli
ydmyket ved den. For Skriften sier: «Det som var umulig for loven, fordi
den var maktesløs på grunn av kjødet, det gjorde Gud, da han sendte sin
egen Sønn i syndig kjøds lignelse», Rom 8:3. I denne pakten forpliktet Sønnen seg til at han på den tid som
Faderen bestemte, skulle bli menneske. Han skulle forene sin evige guddom
med menneskenatur. Han skulle bli menneskeslektens andre Adam. Så skulle
han som menneskenes stedfortreder skape forsoning og gjenopprettelse.
På samme måte som den første Adam var menneskeslektens stedfortreder til
dens fall og dom. Sønnen påtok seg først å oppfylle lovens krav i alle menneskers
sted. Så skulle han lide den straffen som menneskene hadde gjort seg skyldige
til ved sin overtredelse av loven. Han skulle være lydig inntil døden,
ja, korsets død, Fil 2:8. Dette var Sønnens forpliktelse i denne pakten. Gud gav ham så på sin side løfte om testamente og arv til menneskene,
Gal 3:16-19. På menneskenes vegne fikk han løfte om hele den frelse og
salighet som var tiltenkt dem fra begynnelsen, men som gikk tapt gjennom
syndefallet. Han gav menneskene gaver, Ef 4:8. Gud skulle overlate menneskene til ham for at de skulle være
hans eiendom. De skulle være lønnen for hans møye, Jes 53:11-12, Sal 89:30.
Han skulle bevare dem og holde dem oppe til det evige liv, Joh 17:2, 6,
24. Disse Guds pakter med Adam og med Kristus må ikke forveksles
med det en vanligvis kaller den gamle og den nye pakt. Med den gamle pakt
menes den forberedende husholdning med loven, som Gud la til rette for
sitt folk før Kristi fødsel. Med den nye pakt menes den nådens husholdning
som begynte med Kristi komme og hans fullbyrdede forsoningsverk. Det var
en husholdning og en tid som han selv lignet med et bryllup som begynte
når brudgommen, som de hadde ventet på så lenge, kom hjem. Guds evige pakt med Kristus var den samme både på Det gamle
og Det nye testamentes tid. Den samme nådens pakt ble forkynt for Adam
og Eva som for oss: «Kvinnens ætt (eller: sæd) skal knuse slangens hode»,
1Mos 3:15. Abraham ble rettferdiggjort av tro, akkurat som oss. Slik at
Abrahams tro og rettferdiggjørelse holdes fram i Skriften som forbilde
for oss. Han trodde Gud og hans løfte om Sønnen, og det ble tilregnet ham som rettferdighet, Rom 4:3. Den samme troen hadde
også David: «Salig er det menneske som Herren tilregner rettferdighet
uten gjerninger», Rom 4:6. Det var Guds evige råd, hans pakt og testamente, at Sønnen skulle
være vår andre Adam, og være en stedfortreder for hele menneskeslekten.
Som en for alle og alle for en, skulle han gjenvinne det som var gått
tapt ved fallet. Dermed var så frelse og salighet gjort ferdig for alle i Kristus,
og ble tilbudt alle i ham. Og hver og en som trodde på ham, ble rettferdig,
benådet, og fikk evig liv i ham. Men Gud så at det likevel var nødvendig å opprette ennå en pakt
med menneskene; lovens pakt. I tillegg til den erkjennelsen som ennå fantes
i samvittigheten, gav han loven på Sinai i uttrykkelige, åpenbare og kraftige
ord. Det var nødvendig fordi mennesket etter Adams fall ikke bare hadde
et avgrunnsdypt fiendskap mot Gud, men også en grenseløs kjærlighet til
seg selv og til de ting som er i verden. Uten lovens gjerning i samvittigheten ville mennesket enten
forakte eller misbruke nåden. Den pakten som ble opprettet på Sinai, var
som et varetektsfengsel som skulle lære det falne og likevel stolte menneske
å sette pris på nåden og søke den. Målet med loven var ikke at løftet skulle bli overflødig, og
nådepakten i Kristus skulle skyves til side. Mennesket skulle ikke bli
rettferdig og frelst ved loven. Det skulle, som Skriften sier, få en tilstoppet
munn. Hele verden skulle bli skyldig for Gud, fordi «intet kjød blir rettferdiggjort
ved lovgjerninger. For ved loven kommer erkjennelse av synd», Rom 3:19-20.
I tillegg til disse paktene nevner Skriften ennå flere som Gud
opprettet med menneskene. Disse skulle enten være forbilder på den frelsen
som var lovet, slik som pakten med Noa om frelse for ham og hans hus gjennom
arken. Eller de skulle tjene til virkeliggjørelse av den evige fredspakten.
Slik var pakten med Abraham om Kristus som skulle fødes i hans ætt, og
om Kanaans land som hans ætt skulle få til eie. 2. Faderens paktsforpliktelser Guds
evige rådslutning om hvordan vi skulle bli frelst, ble gjort i himmelen
før verdens grunnvoll ble lagt. Vi skal nå se nærmere på Guds evige pakt
med Sønnen, gjennom ord fra Den Hellige Skrift, og med inderlig bønn om
Åndens lys over Ordet. Kanskje en lysstripe kunne skinne ut fra disse
ordene og nå hjertene våre med evig liv. Spør noen om hvem som var til stede når denne himmelske rådslutning
ble gjort, hva som ble besluttet der og hvem som har kunngjort oss det,
så er svaret: Den treenige Gud som fattet beslutningen, har også kunngjort
det. «Han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet, etter sitt frie råd,
som han forut fattet hos seg selv», Ef 1:9. I Jes 53 blir profeten i Ånden ført fram til apostlenes tid.
Han taler i deres navn og skildrer Kristi person. Han forteller hva Kristus
har tatt på seg å utrette, og hva Faderen på sin side har lovt Sønnen
som lønn for hans soningsverk, lidelse og død. Når hans sjel bar fram skyldofferet, skulle han «se etterkommere
og leve lenge. Og Herrens vilje skulle ha framgang ved hans hånd. Fordi
hans sjel har hatt møye, skal han se det og mettes. Ved at de kjenner
ham, skal den rettferdige, min tjener, rettferdiggjøre de mange, og deres
misgjerninger skal han bære. Derfor vil jeg gi ham de mange til del, og
sterke skal han få til bytte, fordi han uttømte sin sjel til døden», Jes
53:10-12. I Salme 89 er det nesten som vi hører Faderen tale om Sønnen
og om pakten med ham: Min trofasthet og min miskunnhet skal være med ham, og min trofasthet skal jeg ikke svikte (sammenlign Joh 1:17: «Nåden
og sannheten kom ved Jesus Kristus»). «Han skal rope til meg: Du er min far, min Gud og min frelses
klippe. Til evig tid vil jeg holde fast ved min miskunnhet mot ham, og min pakt skal stå fast for ham. Jeg vil la hans ætt bli fast til evig tid og hans trone som
himmelens dager. Dersom hans barn forlater min lov og ikke vandrer etter mine
bud, dersom de krenker mine forskrifter og ikke holder mine befalinger,
da vil jeg hjemsøke deres synd med riset og deres misgjerning med slag.
Men min miskunn vil jeg ikke ta
fra ham, og min trofasthet
skal jeg ikke svikte. Jeg vil ikke bryte min pakt og ikke endre det som gikk over
mine lepper. Ett har jeg sverget ved min hellighet, sannelig, for David
vil jeg ikke lyve: Hans ætt skal bli til evig tid, hans trone som solen
for mitt åsyn». Her ser vi hva det betyr at Kristus er vår andre Adam. Han er
vår stedfortreder, og har handlet på våre vegne, Rom 5:11-19. Han er åpenbart
for Guds åsyn for vår skyld, Heb 9:24.
Han led én gang for våre synder, en rettferdig for urettferdige, 1Pet
3:18. «Ved at de kjenner ham, skal den rettferdige, min tjener, rettferdiggjøre
de mange», Jes 53:11. «Liksom de mange kom til å stå som syndere ved det ene menneskes
ulydighet, så skal også de mange stå som rettferdige ved den enes lydighet»,
Rom 5:19. Det å bli rettferdige betyr her ikke å bli ansett som rettferdige
fordi de er det i seg selv, men erklæres, dømmes som
rettferdige. I Salme 89:17 står det: «Ved din rettferdighet blir de
opphøyet», - altså ikke ved sin egen rettferdighet. Denne saken blir særlig klar når vi legger merke til hva Faderen
sier han vil gjøre hvis Sønnens barn synder: For å tukte dem vil han hjemsøke
deres synd med riset og deres misgjerning med slag, v.33. Men nåden vil
han ikke ta fra dem så lenge de skjuler seg i Sønnen. Pakten mellom Faderen og Sønnen står fast. Derfor vil Faderen
tale med Sønnen om nåden, og for paktens skyld ikke la sin miskunnhet
vike fra Sønnens barn. Legg merke til
at når han har talt om at Sønnens barn synder, så sier han: «Men min miskunn
vil jeg ikke ta fra ham», v.34. Sønnen behøvde så visst ingen miskunn for sin egen
person. Men for barna som syndet, trengte han den. Derfor heter det: Men
min miskunn vil jeg ikke ta fra
ham. Dette viser oss helt klart at Faderen ikke forhandler med oss
om nåden, men med vår stedfortreder som han har inngått pakten med. Først når vi ikke lenger er Sønnens barn, må vi selv svare for
oss. Det er når vi ikke lenger ved troen skjuler oss i ham, men står i
egne klær og går i eget navn. «Den som har gjerninger, får ikke lønnen
av nåde, men som noe han har fortjent. Den derimot som ikke har gjerninger,
men tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, han får sin tro tilregnet
som rettferdighet», Rom 4:4-5. Vi må også legge til at når Faderen nevner årsaken til at han
bare vil tukte barna når de synder, men ikke vil forkaste dem, da nevner
han det løftet han har gitt Sønnen om å la hans ætt bli fast til evig
tid. Sønnen kunne ikke ha en ætt til evig tid hvis barna skulle bli forkastet
så snart de syndet. Da ville det straks være slutt på hans rike. For det
er ikke noe menneske som ikke synder, 1Kong 8:46. Nå har vi sett hvordan Faderen taler om Sønnen og om pakten
med ham. Så skal vi se hvordan Sønnen taler om Faderen og om den samme
pakten. I
Jes 53:4-6 leser vi om hva Sønnen har tatt på seg å gjøre: «Sannelig,
våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret. Men vi
aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig. Men han ble såret
for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham,
for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom. Vi fór
alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei. Men Herren lot den
skyld som lå på oss alle, ramme ham». «Derfor sier han når han trer inn i verden: Offer og gave ville
du ikke ha, men et legeme dannet du for meg. Brennoffer og syndoffer hadde
du ikke lyst til. Da sa jeg: Se, jeg kommer - i bokrullen er det skrevet
om meg - for å gjøre din vilje, Gud», Heb 10:5-7. «Så har Gud elsker verden at han gav sin Sønn, den enbårne,
for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv»,
Joh 3:16. «Derfor elsker Faderen meg, fordi jeg setter mitt liv til for
at jeg skal ta det igjen. Ingen tar det fra meg, men jeg setter det til
av meg selv. Jeg har makt til å sette det til, og jeg har makt til å ta
det igjen. Dette bud fikk jeg av min Far», Joh 10:16-18. «Alle de som Faderen gir meg, kommer til meg. Og den som kommer
til meg, vil jeg slett ikke støte ut. For jeg er kommet ned fra himmelen,
ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg.
Og dette er hans vilje som har sendt meg, at jeg ikke skal miste noe av
alt det han har gitt meg, men oppreise det på den siste dag», Joh 6:37-39. Og v.51: «Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen.
Om noen eter dette brød, skal han leve i evighet. Og det brød som jeg
vil gi, er mitt kjød, som jeg vil gi for verdens liv». Den som vil lytte når Sønnen taler med sin himmelske Far om
denne store saken, han skal lese Joh 17. Jesu yppersteprestelige bønn
er gjennomvevd av disse tankene. Vi vil også nevne Sak 9.11: «For ditt
paktsblods skyld vil jeg også fri dine fanger ut av brønnen som det ikke
er vann i». Og Mat 26:28: «Dette er mitt blod, den nye pakts blod, som
utgytes for mange til syndenes forlatelse». Paulus viser hvordan vi skal forstå dette. Kristus er vår annen
stamfar. Fra ham arver vi nå rettferdighet og liv like uforskyldt som
vi fra den første Adam arvet synd og død. Vi var alle døde ved våre overtredelser. Men i Kristi død ble
vi av Gud regnet som døde med ham. I Kristi oppstandelse ble vi regnet
som oppreist med ham, på samme måte som vi i Adams fall falt sammen med
ham, og i Adams død døde med ham. Det var velbehagelig for Gud å stille Kristus fram i hele menneskeslektens
sted. Han ville se oss i Kristus, og se Kristus i lydig lidelse inntil
døden for oss. Overfor Gud har vi i Kristi død lidd døden. I Kristi oppstandelse
er vi stått opp rettferdige, som de som har lidd og sonet straffen, og
nå er forsonet med Gud. Kristus er nå blitt den nye prøvesteinen, det nye treet som
vi skal prøves på. Nå skal evig liv eller evig død ikke avhenge av vår
delaktighet i Adams skyld, men av hvordan hver enkelts forhold er til
Kristus. Liv og død avhenger av tro eller vantro. Skriften sier: «Men
Gud, som er rik på miskunn, har på grunn av sin store kjærlighet som han
elsket oss med, gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre
overtredelser. Av nåde er dere frelst. Han oppvakte oss med ham og satte
oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus», Ef 2:4-6. «En er død for alle, derfor er de alle døde», 2Kor 5:15. Og «derfor er han mellommann for en ny pakt, for at de som er
kalt, skal få den evige arv som var lovt, etter at det har funnet sted
en død til forløsning fra overtredelsene under den første pakt. For et
testamente blir først gyldig når den som har opprettet det er død», Heb
9:15-17. Ja, det er sikkert nok en bedre pakt, den som Jesus er blitt
garantist for, Heb 7:22. Dette er oppfyllelsen av Faderens løfte ved profeten: «Jeg vil
slutte en fredspakt med dem - en evig pakt med dem skal det være», Esek
37:26. Slike tanker ligger på dypet av alt det Kristus gjorde og led
for oss. Dette må en se i Kristi lidelse for å kunne forstå og fordype
seg nærmere i den. Den er skildret klart i Herrens paktsbok. Men den er
likevel en hemmelighet som han beholder for seg og sine barn, og bare
åpenbarer for dem han vil. Og det er for dem som frykter ham og elsker
hans pakt, som David sier: «Herren har fortrolig samfunn med dem som frykter
ham, og hans pakt skal bli dem kunngjort», Sal 25:14. Med dem oppretter han også en spesiell pakt: «Jeg vil trolove
meg med deg for evig tid. Jeg vil trolove meg med deg i rettferdighet
og rett, i miskunnhet og barmhjertighet», Hos 2:19. 4. Hva Christian Scriver sier om denne
pakten Her
vil vi sitere noen ord av Christian Scriver og gamle Guds menn: «Jeg, den evige allmektige Gud, frelseren Jesu Kristi far, binder,
besverger og legger overfor deg sterkt inn over meg med min Sønns aller
helligste forsoningsblod, at jeg vil forlate deg alle dine synder, og
aldri mer tenke på alle dine misgjerninger - og dette tilsverger jeg alle
mennesker på jorden som i erkjennelse av sine synder med en fast tiltro
setter sin lit til min Sønn Jesus Kristus. Jeg sier deg så fri fra lovens tunge forbannelse, så løst fra
djevelens store overmakt, så frelst fra min rettferdige vrede, og så rettferdig
og frelst for mitt åsyn, som om du selv hadde oppfylt loven og hadde fullført
soning for dine synder. Ja, så hellig som om du var født uten synd og
ikke hadde begått en éneste misgjerning. Og alt dette for min Sønn Jesu Kristi skyld, han som har oppfylt
loven for deg, som er blitt en forbannelse og et skyldoffer, og som med
sitt guddommelige blod har slettet ut dine synder og sonet min vrede.
Han har overvunnet djevelen, helvete, verden og døden. Han har brakt en
evig rettferdighet for lyset ved evangeliet. Jeg vil også sørge for at du heretter ved Kristus skal ha et
uavlatelig samfunn med oss, med hele den hellige treenighet. Jeg vil være
din Far, og du skal i evighet være min kjære sønn, datter og arving. Han
min Sønn, din Frelser, skal være din evige stedfortreder og forløser,
og du hans gjenløste bror, søster og medarving. Ja, du skal ved Den Hellige
Ånds kraft, den som han skjenker deg som sin trolovede brud, for evig
være forlovet med ham og forenet med ham i étt kjød. For å styrke troen din ennå mer, har jeg også trykket Den Hellige
Ånds innsegl i ditt hjerte og i din samvittighet. Under det har jeg så
satt den nye paktens to kraftige innsegl. Først den hellige dåp, som den
nye fødsels nådemiddel. Så den hellige nattverd, som et nådemiddel for
det sanne og levende samfunn som du får med min Sønns, din brudgom, din
gjenløser, Frelser og Herres legeme og blod. Dette taler, skriver, lover, sverger, bedyrer og besegler jeg,
Herren din Gud, samt min kjære Sønn og Den Hellige Ånd å holde til evig
tid. Så sant jeg lever skal jeg mot all fornuft og mot alle helvetes porter
oppfylle det på deg i gjerning og sannhet. Men alt dette er likevel sagt på det vilkår at du heretter så
lenge jeg unner deg livet, tjener meg i hellighet og rettferdighet. Du
skal leve et rent, rettferdig og gudfryktig liv, og etterfølge din gjenløser,
Kristus. Du skal ikke leve for deg selv, men for ham. Mandig skal du stride
mot ditt kjød, det som verden og djevelen har sitt tilhold i, og vokse
i helliggjørelsen. Du skal rense deg fra all urenhet på ånd og kjød. Verdig skal
du bruke mine nådemidler. Du skal stride den gode strid inntil enden,
og bevare troen og en god samvittighet. Til dette vil jeg alltid gi deg visdoms og forstands Ånd, råds
og styrkes Ånd, den Ånd som gir kunnskap om Herren og frykt for ham -
dersom du med alvor ber meg om det, og ikke motstår meg med fordømmelige
synder mot samvittigheten. Men dersom du i svakhet faller en og annen gang, så skal dette
ikke føre deg i fordømmelse, så sant du ved min nåde retter deg opp igjen
og ikke bare fortsetter i synden. Ved daglig omvendelse skal du stadig være i din Herre Kristus,
bli sterkere i ham, og alltid vokse i hans veldes kraft. Jeg vil rense
deg som en levende kvist på vintreet, så du alltid bli mer og mer fylt
av rettferdighets frukt som virkes i deg ved Jesus Kristus, til du av
nåde tar imot livets salige krone. Denne pakten er opprettet i den hellige treenighets hemmelige
råd, og åpenbart gjennom vår begges mellommann, Jesus Kristus». |