Bruk denne Tilbake knappen!
Kapittel 6 Han er trofast og rettferdig, så Han forlater |
1. Jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det |
1. Jeg tror ikke
om meg selv at jeg har grepet det Luther
sa en gang på sine gamle dager: «Jeg er nå etter mye øvelse Gud skje lov
kommet dit hen at jeg nesten begynner å tro at Gud har skapt himmelen
og jorden». Den gamle troshelten var da alt blitt grå i Herrens tjeneste,
gjennom åndelige studier og skriverier, i bønn og preken over alt som
har med troen å gjøre. Er det ikke da merkelig at denne gamle lærefader
fremdeles kunne være så svak i troen? «Jeg begynner nesten å tro at Gud har skapt himmelen og jorden»-
! Dette tror da vel barn i sjuårsalderen! Dette hører da med til troens
første bokstaver! Men hva skal en så si når den store apostelen Paulus
omsider bekjenner at han ennå ikke selv kan kunsten: «Jeg tror ikke om
meg selv at jeg har grepet det». Jeg strekker meg ut etter det, jeg jager
etter det, etter den nåde å kunne gripe Kristus inderligere, Fil 3. Og
han var jo den største trospredikant verden har hatt. David, mannen etter Guds hjerte, forklarer oss hemmeligheten.
Så lenge han følte seg trygg og alt gikk godt for ham, sa han: «Aldri
i evighet skal jeg rokkes!» Men så sier han: «Du skjulte ditt ansikt,
da ble jeg forferdet», Sal 30:7-8. Paulus og Luther taler ikke om den lette «bifallstroen», som
kommer av seg selv i gode dager. De taler om den troen som er en stor
virkelighet i sjelen, og som i prøvelsen blir en stor kraft, en mektig
kjempende kraft. En kan nok tro så lenge det ikke er noen prøvelser. Men når
Luther her taler om sin tro på Skaperen, så mener han en slik tro som
kan gi ham mot til å gå til kamp mot en hel verden av fiendskap, ganske
alene og uten noe jordisk vern. Han våget å gå inn i rikssalen i Worms,
inn til keiseren og en truende hertug Georg og alle de verdslige og åndelige
fyrstene som all djevelens og pavens makt brukte for å få ryddet ham av
veien. Ingen ytre støtte kunne hjelpe ham. Her var det bare spørsmål
om Den Allmektige kunne skjerme ham. Det gjaldt at han for alvor kunne
tro at Gud er himmelens og jordens skaper, og at han har makten over alt
det som han har skapt, slik at ikke et hår faller til jorden uten at han
vil det. Det er en slik tro Luther taler om. Det er det samme som gjelder i troen på Kristus og hans nåde.
Når alt er godt og vel, så hjertet er åndelig og kjenner Ordets kraft
og livet lykkes, da er det ikke vanskelig å tro. Men når alt er mørke
og natt, da settes troen på prøve. Når hjertet er ugudelig, og synd og nød styrter over oss som
en veldig flom, og sjelen bare ser Gud som den hellige og vrede dommer,
- da gjelder det at en har noe høyere, noe ut over det en ser og kjenner,
å feste sin tro til. Det er noen som har kristendommen bare som en mening, som et
studie, et livssyn eller en filosofi. Disse er snart utlært. De har fort
lært den kunsten å tro. Men de som trenger troen som en kjempende kraft
mot sine dype bekymringer, de har nesten ikke det de trenger av
tro, selv da når de er blitt gamle og grå. Den kjente Guds mann Christian
Scriver begynner en herlig preken med å sitere akkurat disse ordene av
Luther. Og forteller dermed at heller ikke han er kommet lenger. Hvordan kan det da egentlig stå til med troen hos slike kristne
som så fort er utlært i evangeliet, og som har så lett for å tro? Nå tenker
vi ikke på mennesker i sin alminnelighet og den lette og løse troen de
har. Vi tenker på de mange gudfryktige menneskene som ikke kan forstå
seg på disse svake, stillestående kristne som stadig må høre og lese ordet
om nåde og tro. De har samme smaken på evangeliet som Israel hadde på
mannaen. De kalte den en ussel mat som de var så inderlig lei av, 4Mos
21:5. Det er også noen som kan tale mye om troen og evangeliet. Men
de er så forstandige og sterke. De taler som om det stod i vår egen makt
å tro. De kan tro så mye de vil! Hva vitner dette om? - En kan vel være en sann kristen selv
om en for en kortere tid har det slik. Men dersom hele livet er slik,
da må en skjønne at en ikke har den rette troen, og ikke lever under Den
Hellige Ånds tukt. Ellers ville den gode Ånden angripe hjertets forderv,
slik at det ble vanskelig for deg å tro at du levde i nåde hos Gud. Slik
har det vært for de største hellige. Men du har en tro og en kristendom som djevelen ikke bryr seg
om å anfekte eller forstyrre. Det er en slik tro Luther har en brennende
iver etter å avsløre, når han taler så sterkt om hvor svak hans egen tro
er. For han føyer til: «Denne saken har til alle tider enhver hatt
altfor lett for å forstå og tro. Det er bare jeg og noen andre fattige
syndere, som Moses, David og Jesaja, som såvidt har begynt å tro. Jeg,
gamle disippel og nesten utlevde doktor, må virkelig forundre meg over
folk i vår tid. Bare de har bladd i en bok, vet de alt det som Den Hellige
Ånd vet». Det er en tro som ikke er annet enn en innbilning. Om troen
på syndenes forlatelse og Guds vennskap sier Luther: «Det å tro
er den vanskeligste kunst på jorden. Men den har det med seg at det er
ikke noe som synes så lett å lære. Så snart en har hørt eller lest noe
om det, mener en selv en er utlært og vil høre noe nytt og bedre... Jeg må derfor si til alle som vil være kristne, enten de er
lærere eller tilhørere, at de må passe seg vel for denne farlige innbilningen.
I dette må de være spede disipler så lenge de lever. For selv om de har
den sanne tro, kan de tusen ganger miste lyset og motet i kampen». Nettopp på den onde dag, i mørke og stormfulle tider, trenger
vi troen og evangeliet. Og troen er nettopp en fast tillit til Den Allmektiges
ord når det ser aller mest fortvilt ut. Det kommer tider med anfektelse og svakhet, da en faller i virkelige
synder og vil fortvile fordi en vet at en med all grunn skulle bli fordømt.
Og det kommer tørre tider, da en ikke føler noe, og er som død. Kan vi
da seire over de svære motsigelsene, og ennå tro Guds nåde og vennskap,
bare på grunn av Kristi evige forløsning og det evige, urokkelige løftet
vår trofaste Gud har gitt? Det er en vanskelig kunst å tro at Gud ble menneske nettopp
for at han ene og alene skal være vår rettferdighet. Det er hans vilje
at jeg, mens jeg «skriker fordi mitt hjerte stønner» over synd og død
og utroskap, samtidig i troen skal høre ham si: «Jeg, jeg er den som utsletter
dine misgjerninger for min skyld», Jes 43:24-25. Dette ved tro å holde
fast i løftene slik, det er tro. «Men det er ikke alle som har troen», 2Tess 3:2. Det er godt
om en i slike tider kan si så mye som Luther sa, at han nesten tror: «Jeg tror nesten
at Guds Sønn har kledd seg i mitt kjød, og at det er min rettferdighet.
Jeg tror nesten at Guds Sønn har utgytt sitt blod for meg, og at det gjelder
noe mer enn alle syndene mine». Andre ganger, under andre forhold, kan en i full visshet og
fryd si: Jeg kan tusen ganger dø på at Jesu Kristi, Guds Sønns blod renser
meg fra alle mine synder. Men det er en ennå større nåde og tro når en
kan holde fast på Guds ord da når alt som finnes i oss roper: Nei! Nei!
Det er umulig at jeg kan være et Guds barn, så uverdig som jeg er nå! For å få en slik tro må vi stadig vokse i erkjennelse av evangeliet
og av læren. År etter år må vi holde på med det samme. Vi må preke, høre,
lese og studere det så lenge vi er på jorden og ennå ikke har kjempet
ut den siste kampen. Derfor sa Paulus: «Jeg blir ikke trett av å skrive det samme
om igjen, og for dere er det desto tryggere», Fil 3:1. Det er også i en
slik trosprøve, når alt er mørkt og synden fullstendig vil slokke all
vår tillit til Guds nåde, at det herlige skriftordet skal hjelpe oss,
som vi nå skal se nærmere på. 2. Hva det er
å bekjenne sine synder «Dersom
vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater
oss syndene og renser oss fra all urettferdighet», 1Joh 1:9. Dette er i en kort sum hele Skriftens lære om hvordan en fattig
synder får nåde. På denne veien skulle Adams barn komme til Gud og få
nåde. Det har han vist med uttrykkelige ord og utallige eksempler helt
fra verden ble til. Vi ser av sammenhengen hva det menes med å bekjenne sine synder.
Like foran har apostelen talt om dem han sier vandrer i mørke og bedrar
seg selv, fordi de sier de ikke har synd. Så føyer han til som en motsetning
til disse: Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig,
så han forlater. Av dette ser vi at det her ikke er spørsmål om en utvortes framført
eller forelest syndsbekjennelse. Her handler det om en fattig, bekymret
synder. Men vi må også se at det er forskjell på bekymring og bekymring.
Det er mange som med en viss bekymring og anger bekjenner synden, og likevel
bevisst fortsetter i synden. Kong Saul bekjente: «Jeg har syndet! Jeg
har overtrådt Herrens bud og dine ord», 1Sam 15:24. Men han forsøkte aldri
å bli forlikt med Gud og få samfunn med ham. Kong Farao sa: «Jeg har syndet mot Herren deres Gud, og mot
dere», 2Mos 10:16. Men hele hans erkjennelse kom bare av at han var blitt
skremt av plagene. Han søkte ikke med et angrende hjerte å bli forsonet
med Israels Gud. Også Kain sa: «Min misgjerning er større enn jeg kan bære den»,
1Mos 4:13. Men i det samme gikk han vekk fra Herrens ansikt og søkte ikke
hans nåde. Og Judas brøt ut i bitter sorg: «Jeg har syndet da jeg forrådte
uskyldig blod», Mat 27:4. Alle disse eksemplene viser oss at det til en rett syndsbekjennelse
hører med en hel omvendelse, virket i sjelen av Den Hellige Gud. Synden,
som er en forbrytelse mot Gud, må bedrøve sjelen og drive den til å åpne
hele sitt hjerte for Herren, bekjenne sin synd og be om nåde. Mang en syndens trell kan nok av og til i bitter smerte bekjenne
sin synd, men uten noen som helst nød og trang til omvendelse. Det er
bare syndens følger som tynger ham. Det er ikke synden selv, det
at den er en forbrytelse mot Gud. Derfor blir han også bare en
trell under synden. Det hører med til en rett syndserkjennelse at Guds røst har
truffet og vekket samvittigheten, og brakt sjelen inn under Guds rettferdige
dom. Men det hører også med at det som følge av Guds nådige kall og evangeliets
innbydelse, er født et håp om Guds barmhjertighet i hjertet, så en går
fram for nådestolen og søker nåde. Den som ikke vet noe om nåden, men bare kjenner synd og dom,
han kommer ikke til Gud. For å bekjenne sine synder, må en altså ha en
gnist av tro. Så lenge Adam og Eva bare kjente synden og dommen, flyktet de
for Guds ansikt. Slik var det også en tid med David. Han holdt seg på
avstand fra Gud og ville ikke bekjenne synden. «Jeg stønnet hele dagen.
For dag og natt lå din hånd tungt på meg. Min livssaft svant som i sommerens
tørke. Jeg sa: Jeg vil bekjenne mine misgjerninger for Herren! - Og du
tok bort min syndeskyld», Sal 32. Den som vil vite hvordan en rett syndserkjennelse og syndsbekjennelse
er, skal lese Salme 51. David hadde gjort en forferdelig synd først og
fremst mot Uria. Det han hadde gjort hadde også ført til stor forargelse
blant menneskene. Likevel var det Gud, og den synd han med dette hadde
gjort overfor ham, som lå så tungt på ham at han sa: «Mot deg alene har
jeg syndet, det som er ondt i dine øyne, har jeg gjort». Det er heller ikke bare det grove utslaget av synden som
tynger ham. Han ser med smerte på selve sin naturs ondskap. Han går til
ondets kilde og rot: «Se, jeg er født i misgjerning, og min mor har unnfanget
meg i synd»,*
Sal 51:7. Det å kjenne selve vår naturs ondskap og hjertets fordervelse,
er det aller viktigste. Så lenge en bare ser på et eller annet utbrudd
av synden, kan en alltid finne hvile i en eller annen falsk trøst. Først
når en kjenner at hele ens vesen er fullt av synd, kan en se seg fortapt
og bli frigjort og frelst i Jesus. Det viktigste i en sann syndserkjennelse er altså at en kjenner
selve hjertets forderv; den fryktelige forakten for Gud, selvsikkerheten,
vantroen, hardheten, hykleriet og all ondskapen. Slik at vår erkjennelse
stemmer med det Gud selv sier om hjertet: «svikefullt er hjertet, mer
enn noe annet, det kan ikke leges», Jer 17:9. Akkurat dette er det som bekymrer disse som er så fattige og
svake i ånden at de stadig sukker: «Hjertet mitt er så ondt, så ubeskrivelig
og forferdelig ondt. Det er så hardt, så kaldt, så falskt, så utstødig
og lettsindig. Det er fullt av hykleri og lyst til alt ondt. Ja, det er
rett og slett djevelsk!» Se så, nå kjenner du det akkurat slik som Herren beskriver det.
Synes du nå at Ordets dom er for hard? Nei, du synes ikke du finner noe
ord som sier det så ille som det virkelig er. «Ja, men jeg kjenner ikke synden», sier du, «jeg er så selvsikker,
så hard, lettsindig og hyklersk». Det er en stor ondskap å være så selvsikker
og hard, lettsindig og hyklersk. Det er kilden til all synd, det er selve
hjertets ondskap du nå kjenner på. Og dette er nødvendig. Så er det da kommet så langt med deg at du med full overbevisning
dømmer deg selv, og av hele ditt hjerte tror at du er den usleste og mest
uverdige av alle skapninger. «Ja, men det er
virkelig slik at jeg har ikke et sønderknust, ydmykt og angrende
hjerte. Det er virkelig sant at jeg er forferdelig selvsikker, hard og
lettsindig». Ja, det er helt sant at hjertet er slik. Og denne fordervelsen
må du kjenne slik at det blir, som du selv sier,
forferdelig for deg. Men
de som kjenner at de er fulle av synd, skal vite at trøsten nettopp gjelder
dem.: «..så er Gud trofast og rettferdig, så han forlater». Her må du stanse opp. Loven kan ikke utrette mer enn å gjøre
deg skrøpelig ved at den gjør «synden overmåte syndig». Det som Gud nå vil, er bare å kunne få gi deg sin nåde. Motstanden
i ditt sinn er nå knust. Du gir Gud rett i hans dommer. Du vender deg
ikke bort fra lyset. Du dømmer deg selv og vil gjerne ta imot Jesus, bare
du torde. Og Ordet sier: «Alle dem som tok imot ham, dem gav han rett
til å bli Guds barn, de som tror på hans navn», Joh 1:12. Ja, hvem skulle
vel ha mer rett på nåde og frelse enn akkurat disse elendige, som dømmer
seg selv? Den stolte menneskenaturen forsvarer sin tilstand. Den reiser
seg irritert mot Guds dommer. Men den som dømmer seg selv, er åpen for
nåden. Og det er jo for slike all nåde er gitt og forkynt. De mange dommer og straff i Skriften er ikke sagt til den som
dømmer seg selv og begjærer nåde og forsoning i Kristus. Alt det sikter
alltid mot de selvsikre menneskene som enten åpent står imot Guds Ånd
og ord, eller går og hykler blant Jesu disipler, som Judas, med hemmelige
synder de dekker over og forsvarer. «Men dersom vi bekjenner våre synder,
er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss
fra all urettferdighet». Det kan hende du ennå ikke er født av Gud og har troen og kraften.
Men dersom du lar Guds ord tale til deg, slik at du refser og dømmer deg
selv, da er hele Guds nåde og trøst virksom i deg. Du må høre og tro dette,
så du ikke skal gi opp i din vantro. Gå frimodig fram til nådestolen. Bekjenn all din synd og elendighet
for den trofaste Gud. Da skal du ganske sikkert bli rettferdiggjort og
født av Gud, selv om du kanskje ikke straks kjenner noe av det i hjertet
ditt. * «født i
misgjerning....unnfanget i synd» henspeiler overhodet ikke på noen omstendighet
omkring unnfangelse eller fødsel, men utelukkende på arvesynden som hvert
menneske ved sin naturlige fødsel etter Adams fall bærer i seg.
Utgivers
kommentar 3. Hvordan kan Gud være rettferdig, når Han forlater synd? «Han
er trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene», 1Joh 1:9. Gud er trofast. Han kan ikke svike sitt ord. Alt det han lover,
vil skje. Han gjør ikke forskjell på folk. Hver den som kommer til ham,
er velkommen og får den samme nåden. Hva betyr det at Gud er «rettferdig, så han forlater oss syndene»?
Er det ikke en klar motsigelse mellom «rettferdig» og «forlater synd»?
Det har vært vurdert om ikke ordet «rettferdig» burde oversettes på en
annen måte. Men nei, det betyr virkelig først og sist rettferdig. Og hvordan
en enn vender og snur på dette ordet, kan det ikke komme til å ha noen
annen mening. Syndenes forlatelse hviler på rettferdig grunnlag. Den hviler
på en fullkommen rettferdighetens soning for syndene. Dette er ikke noen lek. Det er den største virkelighet. Det
er det Skriften forkynner fra først til sist. Gud har «sendt sin Sønn
til soning for våre synder». «Herren lot den skyld som lå på oss alle,
ramme ham». «Det var Guds vilje ved ham å forlike alle ting med seg selv
da han gjorde fred ved hans blod på korset». «Han utslettet skyldbrevet
mot oss, som var skrevet med bud, det som gikk oss imot. Det tok han bort
da han naglet det til korset», 1Joh 4:10, Jes 53:6, Kol 1:19-20, 2:14. Og Gud er rettferdig, så han nå i Kristus ikke krever samme
skyld betalt to ganger. Når vi kommer og bekjenner våre synder, gir han
oss også det som han så dyrt har kjøpt til oss med sitt blod; syndenes
forlatelse. Men det er ikke nok med at vi ut fra selve ordlyden tvinges
til å finne denne meningen med 1Joh 1:9. En annen apostel taler ennå tydeligere
om det samme. I Rom 3:25 leser vi at Gud har «stilt sin egen Sønn til
skue i hans blod som en nådestol ved troen, for å vise sin rettferdighet».
Både mennesker og engler, ja, vår anklager; djevelen selv, skulle
se at syndenes forlatelse skjer på en fullkommen lovlig grunn. Det er
ikke bare ut fra et innfall at Gud benåder en synder. Loven og rettferdigheten
er i Kristus fullkomment tilfredsstilt. Å, om vi endelig en gang kunne få fullt lys over den store sannheten;
at vår benådning skjer på rettferdig og lovlig grunnlag: «Når én er død
for alle, så har de alle dødd», «Ham som ikke visste av synd, har Gud
gjort til synd for oss, for at vi i ham skal bli rettferdige for Gud»,
2Kor 5:15,21. Alt er fullbrakt for oss. Når vi så stiller oss fram for nådestolen
og tar imot forsoningens nåde, da er det rettferdig at alle våre
synder forlates oss og ikke lenger gjelder for Gud. Og hvordan skulle vi vel våge å være helt trygge på nåden, dersom
den ikke hvilte på rettferdighet, på en høy, guddommelig rett? Jeg ville alltid være redd for at Gud skulle bli trøtt av slik
bestandig å forlate min fordervelse. Men, lovet være Gud, han er fullt
og helt tilfredsstilt ved en forsoning som gjelder for evig. Det hviler
på lov og rett at vi har nåde og rettferdighet i Jesus. Det er gitt full
betaling. Og Gud har godtatt løsepengen. «Når Gud synes å være vred, som om han vil forkaste deg, så
si: Nådige Gud, da må du først forkaste løsepengen, din elskede Sønn.
Men ham forkaster du ikke!» (Luther). Dette er den frelsende nåde og evig liv: «Nå vel, alle dere
som tørster, kom til vannene! Kom, kjøp uten penger og uten betaling»,
Jes 55:1. Om du er i den første omvendelsens nød, eller du er en gammel
kristen som er falt i synd og elendighet, så bekjenn som David hvor ille
det står til med deg. Så er Gud trofast og rettferdig, så han forlater.
Du har fremdeles en stor rett stående åpen, som gjelder evig. Og Gud er trofast. Tenk nå på det. Hans fredspakt er urokkelig
og fastere enn fjell. Hans ord er evig. Ikke en tøddel av det slår feil.
Eller er det noe uklart eller usikkert i de løftene Herren har gitt oss?
Driver han med skjemt og spøk overfor fattige syndere, så han først gir
dem de herligste løfter, og siden avviser synderen når han får tillit
til de gode ordene Herren har talt? Nei, du vet at han er trofast, evig
trofast. Men hva har han da sagt om syndere? Jo, dette har han sagt:
«For intet ble dere solgt, og uten penger skal dere bli gjenløst», Jes
52:3. Så sier Herren. Kjenn deres synd - og «kom og la oss gå i rette
med hverandre. Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø,
om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull», Jes 1:18. Og så sier Herren Kristus: «Tolleren stod langt borte. Han ville
ikke engang løfte øynene mot himmelen, men slo seg for sitt bryst og sa:
Gud, vær meg synder nådig! - Han gikk rettferdiggjort hjem til sitt hus».
Rettferdiggjort - ! Luk 18. Og så sier Herren om den fortapte sønn: Da han ennå var langt
borte, så hans far ham, og han fikk inderlig medynk med ham. Han løp ham
i møte, falt ham om halsen og kysset ham, og lot ham få den beste kledningen
på, Luk 15. Sier han vel dette for å fortelle noe som bare en gang skjedde?
Nei, den fortapte sønnen er Herrens eget bilde på enhver fortapt synder
som vender om. Herren sier: Kom til meg alle! Mener han da ikke at også du
kan komme? Eller skulle han ikke ta imot deg og gi deg faderkyss, slik
som den fortapte sønnen? Gud skje lov! - dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast
og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.
Amen. |