Bruk denne Tilbake knappen! Kapittel 5 I Kristus er syndefallet gjort godt igjen |
1. Himmel og jord er forenet |
På
Jesu oppstandelses dag ser jeg Paradiset gjort i stand igjen. Himmelen
og barneretten som var tapt, er vunnet tilbake. Jeg ser englene tale med
menneskene som med søsken. Jeg hører at Jesus kaller syndere for brødrene
sine. Jeg ser at synden er sonet. Guds barn er frigjorte, rettferdige
og rene i Guds dom. Både Peter, etter sitt dype fall, og de andre disiplene,
alle med sine synder, er nå likevel Kristi elskede brødre. Jeg ser at loven ikke lenger dømmer dem som er i Kristus. Den
kan ikke hindre deres brorskap med Herren. Jeg ser at døden ikke har makt
til å beholde oss. For vår oppstandne bror er «førstegrøden av dem som
er sovnet inn», 1Kor 15:20. Slik som Gud i Paradiset vandret blant menneskene som med barna
sine, slik ser jeg at Jesus i sitt forklarede himmelske legeme går sammen
med de to disiplene til Emmaus, og kommer til de elleve gjennom lukte
dører. Så blir han igjen usynlig for dem, og viser ved det at han skal
være hos oss, usynlig, alle dager inntil verdens ende. Ja, uansett hvor dypt dette livet er skjult av denne verdens
elendighet, av synd og kval og sorger, så ligger likevel et gjenopprettet
himmerike under dette dekket. De to disiplene som gikk til Emmaus, talte uten å vite det med
Herren selv. De var fulle av bedrøvelse, enda han gikk der ved siden av
dem. For øynene deres ble holdt igjen så de ikke kjente ham. Slik går
vi også ofte, fulle av klager og sorg midt i den største herlighet. Midt
i den mest overstrømmende rikdom er vi så fattige at vi kunne dø av bekymringer. Bare Herren kunne få åpnet øynene våre, skulle vi få se at det
er fullbrakt alt det som Gud gav løfte om allerede i Paradiset, og som
han også siden stadig gav rikere løfter om. Syndefallet er gjort godt
igjen. Den tapte barneretten og himmelen er vunnet tilbake. De første som møter oss påskemorgen ved Jesu grav, er «to menn
kledd i skinnende klær». De taler tillitsfullt med kvinnene og gir dem
beskjed om det som er skjedd: «Frykt ikke! Dere søker Jesus fra Nasaret,
den korsfestede. Han er oppstått, han er ikke her! Se, der er stedet hvor
de la ham». - Guds engler var de første som kom med budskapet om Kristi
fullbrakte forsoningsverk. Akkurat som de også var de første som forkynte
at Frelseren var født. Her oppfylles Jesu ord: «Dere skal se himmelen åpnet og Guds
engler stige opp og stige ned over Menneskesønnen», Joh 1:52. Her er Guds
hus og himmelens port. Her er himmelstigen. Her hviler den korsfestede
Guds Sønn sitt hode mot steinen, og englene stiger opp og ned. Her kommer engler fra himmelen ikke i drømme, men til våkne
mennesker. Ikke i mørke natten, men i klart morgenlys. Og de blir ikke
bare sett, de taler til menneskene og lærer dem. Det er nå ikke bare en tåkete og hemmelighetsfull forbindelse
mellom himmelen og jorden. Nå er skilleveggen mellom de salige englene
og de syndige menneskene borte. Det er blitt en fullkommen og åpenbar
forening mellom engler og mennesker. Englene omgås med menneskene på menneskelig
vis. Det er et varsel om at menneskene en gang skal omgås dem som engler.
Det som Gud hadde føyet sammen, ble senere skilt av Satan ved
synden. Siden har det vært en gjensidig lengsel etter gjenoppretting.
Og nå møtes de skilte, englene og menneskene, ved Jesu grav igjen. Det er en så ubegripelig glede å se denne gjenforeningen! Se
englenes ydmyke villighet til å tjene de falne menneskene, som er kalt
til å arve den evige frelsen. Kristus taler om hvordan englene gleder
seg over en synder som omvender seg. Hvem kan da fatte den gleden disse
himmelske venner har den dagen da de kan forkynne for menneskene den fullbrakte
forsoningen! Jesus er oppstanden. Døden er overvunnet og oppslukt av livet.
Synden er sonet, loven oppfylt, forbannelsen opphevet og rettferdigheten
tilfredsstilt. Gud er fornøyd! Det som Satan har ødelagt, er nå godt igjen. Ikke helvete, men
himmelen, ikke djevelen, men Herrens engler skal ta de frelste sjelene
til seg. Derfor fryder englene seg, og himmelens hærskarer jubler. Nå skal de stadig glede seg over syndere som vender om. Nå skal
mang en Lasarus bli «båret bort av engler til Abrahams skjød». Hvem andre skulle ha kommet til menneskene med budskapet om
denne nye og herlige tiden? Det finnes ikke i hele skapningen noen mer
villige og glade budbærere, og heller ingen mer troverdige. Englene har
den reneste viljen og det klareste kjennskapet. All vår usle tvil må vike
for slike vitner. Om disse må vi vel rope som Jesaja (52:7): «Hvor fagre
er på fjellene dens føtter som kommer med gledesbud, som forkynner fred,
som bærer godt budskap, som forkynner frelse, som sier til Sion: Din Gud
er blitt konge!» Så fryd og gled dere da, Sions barn, over det budskapet disse
våre himmelske venner bærer fram, de som nå og i evighet er til tjeneste
for dem som skal arve frelse og evig liv. En gang skal vår sjel og vårt
legeme bli fri fra alle bånd og alt mørke. Da skal vi lære å kjenne vår
Gud bedre, og prise ham for at han lar englene omgi oss. Apostelen skriver til den menigheten som ennå strir på jorden:
«Dere er kommet til Sions berg, til den levende Guds stad, det himmelske
Jerusalem, til englenes myriader», Heb 12:22. Da må vi vel si at himmelen
på ny er forenet med jorden. Syndefallet er gjort godt igjen, og Paradisets
port er slått opp på vid vegg. Den
oppstandne Herre Jesus Kristus bruker et nytt ord og kaller sine disipler
for brødre. Maria Magdalena står ved graven og gråter. Da åpenbarer Jesus
seg for henne og sier: «Gå til mine brødre og si til dem: Jeg farer opp
til min Far og deres Far, min Gud og deres Gud», Joh 20:17. Før sin oppstandelse hadde nok Jesus kalt dem venner. Og med
alminnelige ord hadde han forklart at «den som gjør Guds vilje, han er
min bror og søster og mor». Men han hadde ikke direkte kalt dem brødre. Først nå, når menneskets opprinnelige barneforhold hos Gud er
gjenopprettet, er det han begynner å bruke navnet «bror». «Mine brødre»,
sier han, «min Far og deres Far, min Gud og deres Gud»! Disse ordene får størst vekt når vi tenker på at det er det
første han sier etter sin oppstandelse. Det store målet for Kristi forsoning
er nettopp å gjenopprette det barnekåret som vi mistet ved fallet. Dette er saken: I begynnelsen ble mennesket skapt til Guds barn
og arving. Dette barneforholdet ble ødelagt i syndefallet. Men kvinnens
sæd skulle rette det opp igjen. I dette barnekåret ligger hele frelsen
og evig liv gjemt. «Men er vi barn, da er vi også arvinger», Rom 8:17.
Det at vi skulle få barnekår, er målet for og summen av alt som Kristus
kom for å gi oss, Gal 4. De som begynner å fatte dette, skal av seg selv spørre: Er da
vårt barneforhold til Gud virkelig rettet opp igjen? Og Herren selv gir
svar når han kommer og sier: «Mine brødre - min Far og deres Far, min
Gud og deres Gud» - min og deres! Dette er det første han sier. Den som
ikke her merker noe stort og guddommelig, han må be om å få sine øyne
åpnet. Så er da Gud og menneskene igjen forenet. Guds Sønn er blitt
«den førstefødte blant mange brødre», Rom 8:29. Selv om vi ofte studerer
denne broderhilsenen, har vi bare så vidt begynt å fatte hva den innebærer.
Her er en dybde og en høyde som går over all forstand. Gaven er for stor,
og våre hjerter for trange. «Mine brødre», sier Herren, «mine brødre»! Ja, det var disiplene det. Men hvilken trøst har vel jeg av
det? sier du. - Kjære venn, har du ikke forstått at det barnekåret disiplene
fikk, nettopp er det barnekåret Jesus kom for å gjenvinne for hele verden? Har du ikke tenkt over det Herren har lært oss å si når vi ber,
og som du mange ganger har sagt til ham: «Fader vår, du som er i himmelen»?
Det er jo helt urimelig at vi, fattige syndere, skal få del
i en slik nåde og ære å være Kristi brødre. Men hva sier Kristus selv
i Skriften om den aller største nåden som noen gang er blitt skjenket
til noen på jord - den inderlige forening med ham og delaktigheten i hans
herlighet? Det er ikke bare disiplene han tenker på når han sier: «Jeg
i dem og du i meg, for at de skal være fullkommet til ett». Nei, for Herren
sier helt klart: «Jeg ber ikke bare for disse, men også for dem som ved
deres ord kommer til tro på meg, at de alle må være ett, likesom du, Far,
i meg, og jeg i deg - at også de må være ett i oss», Joh 17:20-21. Det
som gjaldt apostlene, gjelder alle som tror. Det er ingen forskjell på mennesker hos Herren. Gud er alle
menneskers skaper og frelser. Han ser ikke etter spesielle personer, men
etter mennesker. Ikke en gang Kristi egen mor hadde noe fortrinn, Luk
8:19 flg., 11:27 flg. Alle dem som heter mennesker, er like for ham. Det er menneskene
som er så dyrebare i hans øyne, ikke bare den eller den personen. Det
er bare den forskjellen at de som tror, og som ligger i hans fang, er
hans lyst og hans glede. Mens de vantro er smertens barn, langt borte
fra hans favn. Barneforholdet gjelder alle som ved Ordet tror på Kristus. Denne broderhilsenen kom til disiplene akkurat da når de hadde
syndet aller verst. De hadde tatt imot nattverden og hørt Herrens vidunderlige
avskjedstale. Så skiltes han fra dem. Hva gjorde de så? På grunn av menneskefrykt
fornektet Peter samme kvelden sin Herre og Frelser. Og han stadfestet
sine løgnaktige ord med eder og forbannelser. Tidligere på kvelden hadde de trettet om hvem av dem som var
den største. Senere falt de i søvn mens Frelseren bad og svettet blod.
De kunne ikke våke én time med ham. Da Jesus ble grepet, flyktet de. Dette
er så store synder og så dype fall at en må undre seg over at de ikke
gikk til grunne i sin sorg. De forstod godt hvor syndig dette var. For da Jesus på forhånd
sa at de i denne natt skulle ta anstøt av ham, forsikret de at de heller
ville dø med ham. Og da Peter hadde fornektet ham, gikk han ut og gråt
bittert. Etter alt dette hadde de ikke fått et ord fra ham, før de nå
fikk denne broderhilsenen. Vi har ikke ord som kan uttrykke hvor gripende
dette er. Kan det tenkes noe mer herlig bevis på at Kristus nå ved sin
død fullkomment har sonet for våre synder? Her ser vi frukten av Kristi død og oppstandelse. Han er «død
for våre synder og oppreist til vår rettferdiggjørelse». Og vi skjønner
disse ordene: «Er Kristus ikke oppstått, da er dere ennå i deres synder»,
1Kor 15:17. Etter sin oppstandelse skynder Kristus seg med å sende dem denne
hilsenen og kalle dem brødre. Det viser oss hva for et nåderike vi nå
eier. Synden skal aldri tilregnes oss så lenge vi blir hos ham. Vi skal
få tukt og ris, men nåden og barnekåret skal stå urokkelig fast så lenge
vi med all vår elendighet holder oss til Kristus. Vi vet nok dette, men når det blir satt på prøve, viser det
seg straks at vi er ulærde i denne saken. Vi kan nok tro når vi sitter
i andektige påskebetraktninger og det går noenlunde bra med vårt kristenliv.
Men hvordan ville det gå hvis vi synder som Peter, eller vi skulle gå
like fra Herrens bord og begynne å trette om hvem som var den største? Det ville ikke være til å unngå at vi da måtte skjelve i hele
vårt vesen. Dersom vi ikke er helt forblindet av djevelen, ville vi synke
sammen i forskrekkelse og mørke. Og likevel ser vi at Kristi blod gjelder
også i slike forferdelige stunder. Derfor må vi midt i forskrekkelsen søke tilbake til Jesus og
be om nåde til å tro hans ord om at han ennå har forlatelse for alle våre
synder. Men når vi er i en slik nød, da får vi se at på tross av hele
det evangeliet vi teoretisk kjenner, så har vi nesten ikke et sennepskorn av tro
i hjertet. Vi er slike kristne som nok vil bekjenne med munnen at vi er
syndere som har vår rettferdighet bare i Jesus. Likevel vil vi samtidig
ha den trøsten i vårt indre at vi tross alt er ganske gode og fromme kristne.
Men møter vi da en alvorlig prøvelse, eller faller i en virkelig synd,
da er det straks slutt på all vår rettferdighet og hele vår trøst. Det er helt rett at vi skal bli nedslått. Vi skal gå ut og gråte
bittert. Men det er galt da å kaste vekk både trøsten og håpet. Det er
å ikke gi Lammet ære. Det er å ikke fatte hva Kristus har gjort. Med en
slik halv tro vil vi aldri kunne holde ut i striden. Det er ikke mulig å fatte på forhånd hvilke forferdelige ting
og djevelske fristelser som kan angripe troende mennesker. Men vi har
sett og lest nok av eksempler på det. Og når vi får erfare slikt, blir
det ennå mer forferdelig for oss. Vi ser hvordan de mest erfarne kristne
holder på å forgå av synd og djevelens angrep når den onde dag kommer. Derfor er det om å gjøre at vi lærer så grundig vi kan hva Kristus
har utrettet for oss. Vi må forberede oss på fristelsene, ikke bare ved
årvåkenhet og bønn, men også ved en daglig vekst i kunnskap om Kristus. Den oppstandne Herre Kristus hilste påskemorgen disiplene sine
med navnet «brødre». Luther skriver om dette: «Det er sant at jeg har
syndet og er helt uverdig til å være Kristi bror. Men hvis jeg nå av den
grunn lot være å ta imot dette brorskap i tro, det som ikke jeg eller
noe menneske, men Guds evige Sønn ved sin død har gjenopprettet for meg,
da gjorde jeg i tillegg til andre synder også den at jeg fornektet Kristi
gjerning, og beskyldte han for løgn. Gud bevare meg i nåde fra det! Jeg vil heller si: Jeg vet at jeg er et uverdig menneske, mer
verdig til å være djevelens enn Kristi bror. Men nå har Kristus sagt at
jeg er hans bror akkurat som Peter, fordi han er død for meg så vel som
for ham, og han var en synder liksom jeg. Det er også Kristi bestemte
vilje at jeg uten å tvile skal tro ham, og ikke tenke at jeg er uverdig
eller full av synd, - særlig når han ikke vil tenke slik og ikke vil komme mine synder i hu. Han
vil ikke vite av dem. Han vil la alt være ganske som dødt og begravet.
Hvor mye mer skal da ikke jeg la det være slik, og bare hjertelig
takke og elske min kjære Herre for en slik usigelig stor nåde. Jeg tynges
av synd, men jeg må ikke av den grunn avvise den store nåden og det brorskapet
han tilbyr meg. Tror jeg det ikke, så er det verst for meg. Men det betyr
ikke at det derfor er løgn. Hos ham står det fast». Påskedags
kveld går Jesus sammen med de to sorgfulle disiplene til Emmaus. Uten
at de kjenner ham, taler han til dem i deres sorg, og gir dem tilbake
troen som de hadde mistet. Til slutt fyller han hjertene deres med glede
når han åpenbarer seg for dem og bryter brødet. Med sine gjerningers himmelske overbevisende språk har han her
antydet for oss hvordan han gjennom hele dette vanskelige livet vårt på
jord vil gå ved siden av oss. Når vi i vantro og mørke vakler oss bort
fra resten av hjorden, vil han som den gode hyrde gå etter det bortkomne
fåret helt til han finner det. Denne trøsten må vi eie. Vi ville tusen ganger komme på villspor
i denne farlige verden, hvis ikke Herren selv tok vare på oss, oppsøkte
oss på alle våre villfarne veier, og førte oss tilbake til den sanne nådestand.
Vi er aldri i stand til å våke, slik at vantroens mørke for
alltid kunne ha veket fra oss, og vi ble helt ferdige med alle synder
og villfarelser. Hvor ofte må vi ikke sukke: Det er så dødt og mørkt i
hjertet mitt. Verken bønnen eller Ordet smaker. Jeg må ha mistet Kristus.
Jeg er kommet bort fra ham. Og det er min egen skyld. Jeg har syndet. Når vi har slike tider, er vi de to disiplene på veien. Nå er
riktignok ikke dette mørket det farligste, så lenge en fremdeles sukker
etter lyset. Likevel er det slik at vi var fortapt dersom Herren overlot
oss til oss selv. Men midt i dette mørket, mens de står der med sorg i hjertet,
da er Herren hos dem. Riktignok ville de ansett det både urimelig og meningsløst
om noen hadde sagt til dem at det var Herren som gikk der sammen med dem.
De trodde jo han var død, og talte oppriktig med ham om det. De visste
ikke at de talte med ham de trodde de hadde mistet. Dette er et godt bilde av oss selv i våre mørke stunder. Det
er som Luther sier, at når du føler deg ganske død, uten tro og kjærlighet
og uten lengsel etter å eie det, «da ser Gud dypere inn i hjertet ditt,
og ser at det ikke var deg imot om bare hjertet ditt kunne være brennende
av tro og kjærlighet». Og når det nettopp er savnet av dette livet, av troen og kjærligheten,
som er din største sorg, da er troen ikke død og Jesus ikke borte. Han
går med deg til Emmaus. Men det er først seinere at hjertene våre begynner å brenne,
når han åpner Skriftene for oss og gir seg til kjenne. Da først forstår
vi at vi var ikke fullstendig likeglade med ham. Og, lovet være Herren, ennå en trøst har vi i den gode hyrden,
og det en som er ennå større: Han skal ikke bare søke opp og trøste de
oppriktige sjelene som er kommet inn i et mørke. Han skal også oppsøke
og frelse virkelig bortkomne. Uansett hvilken tilstand du måtte være i, så er han den éneste
som kan hjelpe. Om du ikke med sikkerhet selv kan bedømme din egen tilstand,
så er han den som ransaker hjerter og prøver nyrer. Han sier selv: «Svikefullt
er hjertet, mer enn noe annet. Det kan ikke leges. Hvem kjenner det? Jeg,
Herren, ransaker hjerter og prøver nyrer!» Jer 17:9-10. Lovet være Gud at han ikke har sagt at jeg må selv greie å ransake
det! Hvordan skulle jeg vel kunne satse min egen sjels evige vel på min
egen selvbedømmelse? Men han har lovet å gjøre det. Så stoler jeg aldri på mitt eget hjerte, men sukker og ber:
«Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte!» Da vet jeg sikkert at den trofaste
og rettferdige Gud ikke kan la meg bli i fred på en ond vei uten at han
vil la meg vite det. Han er den eneste som kan virke i meg alt det jeg trenger. Han
kan vekke og sønderknuse. Han er troens opphavsmann og fullender. «Gud
er den som virker i dere både å ville og å virke til hans gode behag»,
Fil 2:13. Gud være lovet for at han aldri har sagt at vi skal selv gjøre
det. Nei, «Jeg, jeg er Herren, og foruten meg er det ingen Frelser», «uten
meg kan dere intet gjøre». Han er den gode hyrde og kan hjelpe oss med
alle ting. Om du ikke kan angre synden som du burde, så kan han knuse fjell,
også ditt steinharde hjerte! Er hjertet ditt falskt og urent, så er han
den eneste som kan skape et rent hjerte i oss og fornye en stadig ånd
inne i oss, Sal 51. Tenk over dette! For nesten all den nød og fortvilelse vi har,
kommer av at vi går og innbiller oss at vi skal greie å omskape oss selv.
Vi tenker ikke på at vi for Kristi blods skyld skal slippe å greie dette
selv. Det er Han som vil utrette alt dette. Men hvorfor blir da ikke alle mennesker frelst? Hvorfor virker
han ikke dette i alle? - «De friske trenger ikke til lege, men de som
har ondt». Legg merke til Emmausvandrerene. De går der sorgfulle og taler
om ham. Det er hos slike han kan komme til og virke. Ingen slik sorgfull vandrer skal bli skuffet dersom han i sitt
mørke tar til seg av Guds ord. Særlig hvis han også kan tale med en åndelig
bror om den Frelseren han synes han har mistet. Ved Ordet, eller ved brødsbrytelsen, skal han alltid på ny kjenne
sin Frelser igjen. Hjertet skal igjen bli brennende. For en slik bror
og en slik hyrde er det vi har. Amen. |
1. Himmel og jord er forenet