Det Gamle Evangelium
Om
Evangeliene
Av «En liten
undervisning om hva man skal søke
Da det nå ikke er mere enn én
Kristus, så er det og kan det heller ikke være mere enn ett evangelium.
Og da Paulus og Peter ikke lærer noe annet enn Kristus, slik som før er
sagt, så kan heller ikke deres brever være noe annet enn evangeliet.
Ja, det gjelder også om profetene,
at fordi de har forkynt evangeliet og talt om Kristus, hvilket jo også
Paulus her omtaler, og som enhver visselig vet, så er deres lære, just
der hvor de taler om Kristus, intet annet enn det sanne, rene, rette evangelium,
som om Lukas eller Matteus hadde skrevet det.
Som f. eks. når Jesaja i det 53.
kapittel taler om hvorledes Kristus skulle dø for oss og bære våre synder,
så har han her skrevet det rene evangelium. Og jeg sier for sant, at den
som ikke griper den oppfatning av evangeliet, han vil aldri kunne bli
opplyst av Skriften eller finne den rette grunn i den.
For det annet må du ikke gjøre en Moses av Kristus,*) som om han ikke gjorde noe mere enn å undervise og gi eksempel, slik som jo også de andre hellige gjør, som om evangeliet skulle være en lære - eller lovbok.
Derfor skal du gripe Kristus, hans
ord, gjerning og lidelse på dobbelt måte.
For det første som et eksempel,
som blir fremstilt for deg, og som du skal følge og gjøre etter, som Peter
sier i 1. Pet. 2, 21 «Kristus
led for dere og etterlot dere et eksempel.» Altså, slik som du ser
at Kristus ber, faster, hjelper menneskene og viser dem kjærlighet, slik
skal også du gjøre, både mot deg selv og din neste.
Men dette er dog det minste ved
evangeliet. Og med dette alene kan det ikke en gang kalles evangelium.
For hermed er Kristus ennå ikke til større nytte for deg enn en annen
hellig. Hans liv blir hos ham selv og gir ikke deg noen hjelp. Og kort
uttrykt, denne måte å gripe Kristus på gjør ikke noen til en kristen;
den skaper kun hyklere; og du må ennå komme meget høyere opp, skjønt det
nå i lang tid har vært sjelden at man har preket om den aller beste måte
å gripe Kristus på.
Evangeliets hovedstykke og dypeste
innhold er dette, at før du griper Kristus som et eksempel, må du først
ta imot ham og erkjenne ham som en gave, som blir gitt deg av Gud og er
din egen, så at når du ser på ham eller hører at han gjør eller lider
noe, så tviler du ikke på at han selv, Kristus, med denne handling og
lidelse er din, og at du kan forlate deg på ham, like så sikkert som om
du selv hadde gjort det, ja; som om du selv var den samme Kristus.
Se, dette er å erkjenne evangeliet
rett, det er å erkjenne rett Guds overvettes godhet, som ingen profet,
apostel eller engel har kunnet uttømme i sin tale, og som intet hjerte
tilstrekkelig kan undre seg over og begripe. Dette er Guds kjærlighets
store ild til oss. Ved den blir hjertet og samvittigheten glad, rolig
og tilfreds. Dette er å forkynne den kristelige tro. Derav har denne forkynnelse
navnet: «Evangelium», det vil på vårt mål si det samme som et glad,
godt, trøstefullt budskap. Og etter dette budskap kalles apostlene de
tolv budbærere.
Om dette sier Jesaja i kap. 9,
6: «Et barn er oss født, en sønn er oss gitt.» Er han oss gitt,
så må han være vår;
Når du nå således har Kristus som
din salighets grunn og ditt høyeste gode, så følger derpå det annet stykke,
at du også griper ham som eksempel, og også gir deg hen til å tjene din
neste, slik som du ser han har gitt seg hen til deg. Se, der er
tro og kjærlighet i gang, der oppfylles Guds bud, og mennesket er glad
og uforferdet til å gjøre og holde alle ting. Se derfor just på dette:
Kristus, som en gave; nærer din tro og gjør deg til en kristen. Men Kristus,
som et eksempel, utfører dine, gjerninger. Disse gjør deg ikke til noen
kristen, men de utgår fra deg som kristen, etter at du først ved Kristus
er gjort til en kristen.
Likesom nå gave og eksempel kan skjelnes fra hinannen, således kan man også skjelne mellom tro og gjerning. Troen har ikke noe av deg; den er kun Kristi verk og liv. Gjerningene derimot, har noe av deg; men de skal dog ikke være dine egne, men være gjort for din neste.
Så ser du da, at evangeliet ikke
egentlig er en bok med lover og bud, som fordrer vår gjerning av oss;
men det er en bok med guddommelige løfter, hvori Gud lover, tilbyr og
gir oss alle sine goder og velgjerninger i Kristus.
Men at Kristus og apostlene gir
megen god lære og utlegger loven, det er å regne blant velgjerningene,
likesom et annet Kristi verk. For det å lære riktig er ikke den minste
velgjerning.: Derfor ser vi jo også at han ikke på en forferdelig måte
trenger inn på oss og driver oss slik som Moses gjør i sin bok, og som
det er budets art, men mildt og kjærlig lærer han oss, sier kun hva som
skal gjøres og lates, hva som vil
møte dem som gjør ondt og dem som gjør godt; men han driver og
tvinger ikke noen. Ja, han lærer oss også så mildt, at han mere lokker
enn befaler. Han begynner med å si:
«Salige er de fattige; salige er de saktmodige» o.s.v. Og apostlene
anvender i alminnelighet disse ord: «Jeg formaner, jeg ber,
jeg bønnfaller» o.s.v. Men Moses sier: «Jeg befaler, jeg
forbyr»; og samstundes truer og forferder han med gruelige straffer
og piner. Etter denne undervisning kan du på en nyttig måte lese og høre
evangeliene.
Når du nå åpner evangelieboken,
og leser eller hører hvordan Kristus kommer hit eller dit, eller noen
blir brakt til ham, da skal du gjennom dette fornemme prekenen eller evangeliet,
hvorved han kommer til deg eller du blir brakt til ham. For det å preke
evangeliet er intet annet enn dette at Kristus kommer til oss, eller man
bringer oss til ham. Men når du ser hvordan han virker og hjelper noen
som han kommer til eller som blir brakt til ham, så skal du vite at dette
virker troen i deg, og at Kristus gjennom evangeliet nettopp tilbyr deg
den samme hjelp og godhet. Når du her holder stille og lar ham gjøre vel
imot deg, det vil si, når du tror at han gjør vel imot deg og hjelper
deg, så har du også visselig dette, da er Kristus din og er skjenket deg
til gave.
Disse dobbelte goder er de to stykker
i Kristus: Gave og eksempel. Disse to er også antydet ved de to stykker
i den arvelodd som Mose lov tilegner den førstefødte sønn, og likeså ved
mange andre liknelser.
Nå er det enn videre visselig synd
og skam at det er kommet så langt med oss kristne, og at vi har vært så
dovne i
Der skulle vår studering og lesning
øve seg, og se hva Kristus er, hvortil han er gitt, hvordan han er blitt
lovet, og hvordan hele Skriften sikter på ham. Som han selv sier i Joh.
5, 46: «Hadde dere trodd Moses, da hadde dere trodd meg; for det er
om meg han har skrevet.» Likeså (v. 39): «Dere ransaker skriftene,
og det er de som vitner om meg.» Dette er også Pauli mening, når han
i første kapittel av brevet til romerne sier i sin hilsen, at «evangeliet
er lovet av Gud ved profetene i hellige skrifter.»
Derfor skjer det at evangelistene og apostlene alltid viser oss
hen til Skriften og sier:
«Så står skrevet»; likeså: «Det skjedde, for at profetenes skrift skulle oppfylles»
o.s.v. Og i Apostlenes gjerninger 17; 11, hvor tessalonikerne med stor
lyst hørte evangeliet, der sier Lukas at de daglig hadde gransket ,i skriftene,
om dette hadde seg slik.
Idet Peter således skriver sitt
brev, sier han like i begynnelsen (1. Pet. 1, 10-12): «Om denne frelse
var det profetene gransket og ransaket, de som spådde om den nåde som
dere skulle få, idet de ransaket hvilken eller hvordan en tid Kristi Ånd
som var i dem, viste frem til, når han forut vitnet om Kristi lidelser
og om herligheten deretter; for det ble dem åpenbart at de ikke tjente
seg selv, men oss med dette som nå er blitt kunngjort ved dem som har
forkynt dere evangeliet ved den Hellige Ånd, som ble sendt fra himmelen,
dette som englene attrår å skue inn i.»
Hva annet vil Peter med dette enn
å føre oss inn i Skriften? Som om han ville si: «Vi preker og åpner
Skriften for dere ved den Hellige Ånd, for at dere selv skal kunne lese
og se hva den inneholder, og hvilken tid profetene har skrevet om.»
Slik som han også sier i Ap. gj. 3,'24: «Også alle profetene fra Samuel
av og deretter, så mange som har talt, har også forkynt om disse dager.»
Derfor sier også Lukas i det siste
kapittel (v. 45), at «Kristus opplot deres forstand, så de kunne forstå
skriftene». Og Kristus sier i Joh. 10, 9: «Jeg er døren; den som
går inn gjennom meg, han blir frelst, og han skal gå inn og gå ut og finne
føde.»
Således er det visst og sant at
evangeliet selv ved sitt fingerpek og sin undervisning fører oss inn i
Skriften. Likedan ville også jeg med denne fortale gjerne vise evangeliet
og gi undervisning om det.
Men se nå bare, hvilke fine, pyntelige, fromme barn vi er! For at vi ikke
skal studere i Skriften og der lære om Kristus, holder vi hele det gamle
testamente for intet; det skal nå være forbi og ikke gjelde mere. Og dog
har det alene det navn at det heter hellig skrift, mens evangeliet ikke
egentlig skulle være skrift, men muntlig ord, som bar skriften fram, slik
som Kristus og apostlene har gjort.
Derfor har heller ikke Kristus selv skrevet noe, men har kun talt. Og han har ikke kalt sin lære skrift, men har kalt den evangelium, det er et godt budskap eller en god tidende, som ikke skal forkynnes med pennen, men med munnen. Men slik løper vi i vei, og lager av evangeliet en lovbok og en lovlære, av Kristus en Moses, av Frelseren bare en lærer.
Hva skulle vel ikke Gud sende over så dumt og vrangt et folk? Det er rimelig at han har latt oss fare i pavens lære og menneskeløgn, fordi vi lot hans skrift fare og istedenfor hellig skrift måtte lære de forordninger som kommer fra en løgnaktig narr og ond slyngel.*)
* Luther
mener her paven.
Gud gi at det rene evangelium dog
måtte bli kjent hos de kristne, så dette mitt arbeide helst ikke var til
noen nytte
Dette får være nok til fortale og til undervisning på aller korteste vis. I utlegningen vil vi si mere om dette. Amen.