Det Gamle Evangelium
«Stille, stille! Jesus lider, blodet brenn og sjeli kvider»
Om
Kristi Hellige Lidelse
Av Martin Luther
For det første er
der noen som tenker på Kristi lidelse på den måte, at de blir vred
på jødene, og skråler og skjenner på den stakkars Judas. Dermed
lar de seg nøye. Akkurat likedan som de er vant til å klage over andre
mennesker og fordømme og snakke ondt om sine motstandere. Dette er nok
ikke å betrakte Kristi lidelse, men derimot å tenke på Judas og jødenes
ondskap.
For det annet er
der noen som har vist oss mange slags nytte og frukt som skulle komme
av betraktningen av Kristi lidelse. Om dette har man et ordspråk, som
tilskrives den hellige Albert, - at
det ville være bedre å ha tenkt en gang så løselig over Kristi lidelse,
enn om man fastet et helt år, eller hver dag ba en salme osv. Dette
følger de blindt, og oppnår derved nettopp det motsatte av den rette
frukt av Kristi lidelse, fordi de deri søker sitt eget.
Derfor bærer de med seg små billeder
og bøker, brev og kors, og noen går så langt at de ved disse ting mener
å sikre seg mot vann, jern, ild og alle slags farer. Det er da på denne
måte Kristi lidelse skal fri dem fra alle lidelser, tvert imot sitt
virkelige vesen.
For det tredje er
det dem som har medlidenhet med Kristus, så de beklager ham og gråter
over ham som et uskyldig menneske.
Likesom de kvinner som fulgte etter
Det er denne slags mennesker
som midt i pasjonstiden løper omkring og vil skaffe seg åndelig
fortjeneste ved å betrakte Kristi avskjed fra Betania og jomfru
Marias smerter; men lengre når de heller ikke. Derav kommer det at man
trekker pasjonen i langdrag i så mange timer, Gud vet om det er funnet
på mer for å sove enn for å våke.
Til denne bande hører også de
som har lært hvor stor frukt den hellige messe gir. I sin enfoldighet
synes de det er nok, når de hører messen. Og så vil man med noen læreres
utsagn få oss til å tro at messen skulle være antatt av Gud «opere
operati, non opere operantis», dvs. bare på grunn av selve gjerningens
utførelse, uten tanke på hvordan mennesket er,
- som om det skulle være tilstrekkelig. Men messen er
dog ikke innsatt for sin egen verdighets skyld, men for å gjøre oss
verdige, og særlig for at vi skal tenke på Kristi lidelse. - For hvis
ikke dette skjer, så gjør man et legemlig og ufruktbart verk av messen,
hvor godt det enn måtte være i seg selv. For hva hjelper det deg at
Gud er Gud, når han ikke er Gud for deg? Hva nytter det at det er sunt
og godt i seg selv å spise og drikke, hvis det ikke er sunt for deg?
Og det er å frykte for, at man ikke gjør det bedre ved å holde mange
messer, når man ikke søker den rette frukt i dem;
For det fjerde: De
mennesker som på den rette måte tenker på Kristi lidelse, det er de
som ser på ham slik at de i sitt hjerte blir forferdet derved, og deres
samvittighet straks synker ned i fortvilelse. Forferdelsen
skal komme av dette at du ser Guds strenge vrede og urokkelige alvor
over synden og synderne, så at han ikke en gang ville frigi synderne
til sin egen aller kjæreste Sønn, uten at denne først ytet så stor en
bot for dem. Som han sier i Jesaja 53, 8: «For mitt folks misgjerningers
skyld har jeg slått ham.»
Hvordan skal det vel da gå synderen,
når det kjæreste barn slåes slik? Det må være et usigelig alvor,
som ikke er
Derfor, når du ser Kristi nagler
trenge gjennom hans hender, så tro fullt og fast at dette er dine gjerninger.
Når du ser hans tornekrone, så tro at dette er dine onde tanker osv.
For det sjette: Se
nå at der hvor en torn
stikker Kristus, der burde med rette mere enn hundre tusen torner
stikke deg. Ja, i evighet burde de stikke deg slik; og ennå meget verre.
Hvor en nagl gjennomborer Kristi hender og føtter, der
burde du evig lide under slike og ennå verre nagler. Det skal da også
skje med dem som lar Kristi lidelse være spilt på dem. For dette
alvorlige speil, Kristus, vil verken lyve eller skjenne; hva
han viser oss, må til punkt og prikke skje således.
For det syvende: En slik redsel fikk Bernhard*) av dette. Derfor sa han: «Jeg trodde jeg var sikker; jeg visste ikke noe om den evige dom, som var felt over meg i himmelen, inntil jeg så at Guds eneste Sønn forbarmer seg over meg, trer frem, og gir seg selv inn under denne dom for meg. O ve, nå er det forbi med all lek og sikkerhet hos meg, når det står et slikt alvor bak.»
*) Bernhard av Clairvaux, munk og mystiker (1090-1153).
Slik befalte Kristus kvinnene
(Luk. 23, 28): «Gråt ikke over meg, men gråt over dere selv og
deres barn.» Og han
«Alle slekter på jorden skal klage over seg selv for hans skyld.»
Han sier ikke: «De skal beklage ham,» men «klage over seg
selv for hans skyld». Slik ble også de foran nevnte forferdet, Ap.gj.
2, 37, så de sa til apostlene: «Kjære brødre, hva skal
vi gjøre?» Og likedan synger kirken: «Jeg vil flittig tenke på
dette, og da vil min sjel forsmekte i meg.»
For det åttende:
På dette punkt må man øve seg riktig vel.
For nytten av Kristi lidelse beror fremfor alt på denne
ting, at mennesket kommer til selverkjennelse, forferdes
over seg selv og blir sønderknust. Hvis mennesket ikke kommer til dette,
da er Kristi lidelse ennå ikke blitt ham riktig til nytte. For Kristi
lidelses eget naturlige verk er dette, at det skal gjøre mennesket likt
ham, så at likesom Kristus blir jammerlig pint på legeme og sjel ved
våre synder, således må også vi pines etter ham i vår samvittighet på
grunn av våre synder. Dette går heller ikke her for seg med mange ord,
men ved dyp ettertanke og erkjennelse av syndens forferdelige alvor.
Ta en liknelse: Hvis en forbryter
ble dømt, fordi han hadde drept en fyrstes eller konges barn, og du
følte deg sikker og sang og lekte, som om du var helt uskyldig, inntil
man ved voldsomhet angrep deg og overmannet deg, fordi du hadde overtalt
forbryteren til å gjøre dette, se,
da ville hele verden bli for trang for deg, og aller mest hvis din samvittighet
dømte deg. Slik skal du bli ennå mer forferdet, når du betenker Kristi
lidelse. For skjønt Gud nå har dømt og fordrevet misdederne, jødene,
så var disse dog tjenere for dine synder, og du er i sannhet
den som ved din synd har drept Guds Sønn og korsfestet
ham.
For det niende: Den
som føler seg så hård og tørr, at
Kristi billede og lidelse må du bli likedannet med, enten det nå skjer
i levende live eller i helvete. Iallfall må du i døden falle i forferdelse,
skjelve og beve og føle alt det som Kristus led på korset.
Nå er det jo grusomt å vente
dette på dødssengen. Derfor skal du be Gud om at han vil
bløtgjøre ditt hjerte og hjelpe deg til å tenke på Kristi lidelse, slik
at det bærer frukt. For det er heller ikke mulig at vi av oss selv på
en grundig måte kan tenke over Kristi lidelse; men Gud må senke det
ned i vårt hjerte.
Heller ikke blir nå denne betraktning
eller noen annen lære gitt deg for at du skulle finne på å tro at du
uten videre kan fullføre dette av deg selv. Men først må du søke og
begjære Guds nåde, for at du kan fullføre det ved hans nåde, og ikke
av deg selv. For her ligger grunnen til at de som er omtalt
ovenfor, ikke behandler Kristi lidelse på den rette måten; de
påkaller ikke Gud om dette; men ut av egen evne finner de på
sin egen maner og omgåes med Kristi lidelse på en helt igjennom menneskelig
måte og uten noen som helst frukt.
For det tiende: Den
som altså virkelig tenker over Guds lidelse en dag, en
time, ja ett kvarter, om ham vil vi uten betenkning
si at dette er bedre enn om han faster et helt år, ber salmer hver eneste
dag, ja, endog hører hundre messer. For denne fordypelse forvandler
mennesket i dets vesen, nesten på samme måte som når det fødes
på ny ved dåpen. Her utretter Kristi lidelse sitt rette, naturlige,
edle verk, dreper den gamle Adam, fordriver all syndig lyst, glede og
tillit til skapningen; likesom Kristus var forlatt av alle, også av
Gud.
For
det ellevte: Da
dette verk ikke står i vår hånd, så hender det at vi nå og da ber om
det, men allikevel ikke får det med én gang. Da skal man dog ikke
tape motet, eller holde opp med å be
om det. Undertiden kommer det, når vi
Da blir mennesket bedrøvet i
sin samvittighet, og kjenner mishag ved seg selv og sitt liv. Men det
kan nok være, at han ikke vet noe om at det er Kristi lidelse som virker
i ham, for den tenker han kanskje slett ikke på, likesom de andre visstnok
tenker på Kristi lidelse, og allikevel ikke kommer til selverkjennelse
derved. Hos de første er Kristi lidelse skjult i sannhet til stede;
hos de andre kun tilsynelatende og etter skinnet. Og etter denne deres
måte vender Gud ofte bladet om, så at de som tenker på Kristi lidelse,
de betenker den ikke, og de som ikke hører messen, de hører den, mens
de som hører den, dog ikke hører den.
For det tolvte: Hittil
har vi befunnet oss i lidelsesuken, og har på rett måte feiret langfredag.
Nå kommer vi til påskedag og Kristi oppstandelse. Når mennesket slik
har fått øye på sin synd, og er helt forferdet over seg selv, må man
ta seg i akt for at synden skulle bli boende i samvittigheten. For det
ville visselig bare føre til fortvilelse. Men likesom syndens erkjennelse
kommer fra Kristus, så må man igjen føre synden over på ham, og gjøre
samvittigheten fri. Se derfor til at du ikke gjør som de gale mennesker,
som i sitt hjerte bites og slåss med sine synder, og strever med å løpe
hit og dit med gode gjerninger eller fyllestgjørende ytelser, eller
søker å gjøre seg fri ved hjelp av avlaten, for å bli synden kvitt.
Dette er umulig. Og dessverre har den grepet sterkt om seg, denne falske
fortrøstning til fyllestgjørelse og valfarter.
For det trettende:
Men her kaster du all din synd fra deg og over på Kristus, når du
fast og sikkert tror at hans sår og lidelser er dine synder, og at han
bærer dem og betaler for dem. Som Jesaja sier, 53, 6: «Gud har lagt
all vår synd på ham.» Og Peter i 1. Pet. 2, 24: «Han har båret
våre synder på sitt legeme, på korsets tre.» Paulus i 2. Kor. 5,
21:
Disse og liknende skriftord må
du helt og holdent forlate deg på, og det desto mere, jo hårdere din
samvittighet piner deg. For hvis du ikke gjør dette, men formaster deg
til å berolige samvittigheten ved din anger og fyllestgjørende ytelse,
så kommer du aldri til ro, men må til sist allikevel fortvile. For hvis
vi bare driver på med våre synder i vår samvittighet, lar dem bli hos
oss, og betrakter dem i vårt hjerte, da er de altfor sterke for oss,
og lever til evig tid. Men når vi ser at de ligger på Kristus, og at
han overvinner dem ved sin oppstandelse, og vi tappert tror dette, så
er de utslettet og gjort til intet. For på Kristus kunne de ikke bli
liggende. Ved hans oppstandelse er de oppslukt. Og nå ser du ingen sår
og ingen smerter hos ham, dvs. intet tegn. på synd.
Derfor sier Paulus (Rom. 4, 25),
at Kristus er død for våre synder og oppreist til vår rettferdiggjørelse.
Det vil si, ved sin lidelse gir han oss kjennskap til vår synd, og dreper
den; men ved sin oppstandelse gjør han oss rettferdige og fri fra alle
synder, så sant vi da tror dette.
For det fjortende:
Hvis du nå ikke kan tro, så skal du, som før sagt, be Gud om troen.
For også dette stykke står i frihet alene i Guds hånd. Men det blir
også gitt, undertiden åpenbart, undertiden skjult, slik som vi har sagt
om lidelsen.
Men dette bør du selv oppmuntre
deg til: For det første, se nå ikke mer bare på Kristi lidelse (for
den har nå gjort sin gjerning og forferdet deg); men treng nå igjennom,
og se på hans milde hjerte, hvor fullt det er av kjærlighet til deg,
en kjærlighet som tvinger ham til med så stor en tyngsel å bære din
samvittighet og dine synder. Da blir ditt hjerte mykt overfor ham, og
troens tillit blir styrket.
Stig derpå videre gjennom Kristi
hjerte inn til Guds hjerte, og se at Kristus ikke ville ha kunnet vise
deg sin kjærlighet, hvis ikke Gud i sin evige kjærlighet hadde villet
det.
For Kristus er med sin kjærlighet
til deg lydig mot ham. Da vil du finne det guddommelige, gode faderhjerte,
og, som Kristus sier, ved ham blir du dratt til Faderen. Da vil du forstå
Kristi ord (Joh. 3, 16): «Så har Gud elsket verden, at han har gitt
sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal fortapes,
men ha et evig liv. » Dette er da å ha lært Gud riktig å kjenne,
når man ikke griper ham i hans makt eller visdom (for de er forferdelige),
men griper ham i hans godhet og kjærlighet. Da kan troen og tilliten
bestå, og mennesket er i sannhet født på ny i Gud.
For det femtende: -
Når ditt hjerte således er blitt stadfestet i Kristus, og du nå er blitt
syndens fiende, av kjærlighet, og ikke av frykt for straff, så skal
for fremtiden Kristi lidelse også være et eksempel for hele ditt liv,
og nå skal du tenke på den på en annen måte. For før har vi tenkt på
den som en hemmelighetsfull kraft, som virker i oss, mens vi kun er
gjenstand for denne innvirkning; nå derimot tenker vi på den slik, at
også vi skal virke. Og det på denne måte:
Dersom smerte eller sykdom besværer deg, betenk da hvor ringe det er
imot Kristi tornekrone og naglene.
Anfektes du av hovmod, så se
hvordan din Herre ble bespottet og foraktet sammen med røverne.
Fristes du av ukyskhet og ond
lyst, så husk på hvor bittert Kristi fine legeme ble hudflettet, gjennomstukket
og slått.
Fristes du av hat, misunnelse
eller hevn, så kom i hu hvordan Kristus med mange tårer og rop ba for
deg og alle sine fiender, enda han hadde større rett til å hevne seg.
Dersom sorg eller annen motgang,
legemlig eller åndelig, bekymrer deg, så styrk ditt hjerte og si: «Vel,
hvorfor skulle ikke også jeg lide en smule sorg, da dog min Herre svettet
blod i hagen av angst og bedrøvelse? Den ville være en lat og skammelig
tjener, som ville ligge i sengen, mens hans herre måtte kjempe i dødsfare.»
Se slik kan man i Kristus finne
styrke og vederkvegelse mot alle laster og udyder. Dette er å betenke
Kristi lidelse på den rette måte, og dette er frukten av hans lidelse.
Og den som slik øver seg i Kristi lidelse, han utretter mere enn om
han hørte på alle lidelseshistorier eller leste alle messer.
Dette er også virkelig de rette
kristne, de som slik tar Kristi liv og navn inn i sitt eget liv. Som
Paulus sier: «De som tilhører Kristus, de korsfester sitt kjød med
dets lyster og begjærligheter.» For Kristi lidelse må man ikke behandle
bare med ord og utvortes skinn, men i livet og i sannhet. Således gir
apostelen oss denne formaning (Hebr. 12, 3): «Gi akt på ham, som
tålmodig har lidt en slik motsigelse av syndere, så dere ikke skal gå
trett og bli motløse i deres sjeler.» Og Peter sier (i 1. Pet. 4,
1): «Da nå Kristus har lidt i kjødet, så væpne også dere dere med
den samme tanke.»