Det Gamle Evangelium
Dette brev er det rette hovedstykke
i det nye testamente og det aller reneste evangelium. Og det er fullt
verdig til at et kristenmenneske ikke bare kan det utenat ord for ord,
men også daglig omgåes med det, som med daglig brød for sjelen. For dette
brev kan man aldri lese eller betrakte for meget og for grundig; men jo
mere man fordyper seg i det, desto herligere blir det og smaker det.
Derfor vil også jeg med min tjeneste
bidra til dette, og ved denne fortale berede en inngang for brevet, så
langt Gud har gitt meg å gjøre det, for at dette brev kan bli desto bedre
forstått av alle. For hittil er det blitt fordunklet med uttydninger og
mange slags snakk. Men i seg selv er det dog et klart lys, nesten nok
til å opplyse hele Skriften.
Til en begynnelse gjelder det da
at vi skjønner språket og vet hva Paulus mener med disse ord: Lov, synd,
nåde, tro, rettferdighet, kjød, ånd og liknende. Ellers har vi ikke noen
nytte av å lese dette brev.
Ordet: LOV
må du her ikke forstå på menneskelig vis, så at det bare skulle bety
en lære om hvilke gjerninger vi skal gjøre eller unnlate. Slik går det
for seg, med de menneskelige lover; der kan man oppfylle loven, selv om
hjertet ikke er med. Men Gud dømmer etter hjertebunnen. Derfor krever
også hans lov hjertets innerste, og lar seg ikke nøye med gjerninger;
men meget mere straffer den de gjerninger som er
Derfor trekker Paulus. i det annet
kapittel den slutning at jødene er syndere alle sammen. Og han sier at
bare de som holder loven, er rettferdige for Gud. Dermed vil han ha sagt
at ingen oppfyller loven ved gjerninger. Men helt motsatt sier han til
dem (v. 22): «Du som sier at man ikke skal drive hor, driver du hor?»
Likeså (v. 1): «I det hvori du dømmer din neste, fordømmer du deg selv;
for du gjør det samme, du som dog dømmer.» Som ville han si: «Du
lever utvortes fint i lovens gjerninger, og dømmer dem som ikke lever
slik, og du vet å belære enhver; splinten i den annens øye ser du; men
bjelken i ditt eget øye blir du ikke var.»
For om du enn utvortes holder loven
med gjerninger, av frykt for straff eller kjærlighet til lønn, så gjør
du dog alt uten fri lyst og kjærlighet til loven, men med ulyst og tvang.
Du ville heller gjøre annerledes, hvis loven ikke var. Derav følger at
du inne i hjertets innerste er en fiende av loven. Hva er dette annet
enn at du lærer andre at de ikke skar stjele, mens du dog selv i ditt
hjerte er en tyv, og gjerne også var i det ytre, hvis du bare våget det?
Skjønt heller ikke den utvortes gjerning i lengden uteblir hos slike hyklere.
Således lærer du andre, men ikke deg selv. Du vet heller ikke selv hva
du lærer, og har ennå aldri forstått loven rett. Hertil kommer at loven
øker synden, som han sier i kap. 5, 20, fordi mennesket bare blir ennå
desto mere fiendtlig mot loven, jo mere den krever det som mennesket ikke
formår noe av.
Derfor
sier han i kap. 7, 14: «Loven er åndelig.» Hva
Så vend deg nå til den tale, at
det å gjøre lovens verk er noe helt annet enn å oppfylle loven. Lovens
verk er alt det som mennesket gjør eller kan gjøre etter loven i kraft
av sin frie vilje og ved sine egne krefter. Men under og ved siden av
disse gjerninger blir der i hjertet ulyst og tvang overfor loven. Derfor
er alle disse gjerninger spilt og til ingen nytte. Dette er Paulus' mening
i kap. 3, 20, hvor han sier: «Intet kjød blir rettferdiggjort for Gud
ved lovgjerninger.»
Herav ser du nå at skoledisputatorene
og sofistene*) er forførere, når de
lærer at man ved gjerninger skal berede seg for nåden. Hvorledes kan den
ved gjerninger berede seg for det gode som ikke gjør en eneste god gjerning
uten ulyst og uvilje i sitt hjerte? Hvordan skal det verk kunne behage
Gud som fremgår av et tregt og uvillig hjerte?
*)
Luther anvender disse betegnelser om katolske teologer i middelalderen,
de såkalte skolastikere.
Å oppfylle loven, derimot, er å
gjøre dens verk med lyst og kjærlighet, og føre et gudfryktig og fromt
liv, frivillig og uten lovens tvang, som om det ikke fantes noen lov eller
straff.
Men en slik lyst som følger med
kjærlighetens frivillighet, gir den Hellige Ånd i hjertet, som han sier
i kap. 5, 5. Men Ånden blir ikke gitt på noen annen måte enn alene
i, med
*)
Dvs. Paulus' innledningsord i første kap. av Romerbrevet.
Herav kommer det at troen alene
gjør rettferdig og oppfyller loven. For troen får Ånden av Kristi fortjeneste.
Og Ånden skaper et glad og frivillig hjerte, slik som loven krever det.
På denne måte fremgår da de gode gjerninger av selve troen. Dette er Paulus'
mening i kap. 3; 31. Her har han forkastet lovens gjerninger, så det høres
ut som om han ville oppheve loven ved troen. «Nei,» sier han, «vi
stadfester loven ved troen.»
Synd
kalles i Skriften ikke bare den utvortes, legemlige gjerning,
men også all den bevegelse som rører seg sammen med den utvortes gjerning,
nemlig hjertets innerste med alle dets krefter. Altså, det lille uttrykk:
«å gjøre synd» skal bety at mennesket helt og holdent
faller hen i synd.: For det skjer overhodet ikke noen utvortes syndig
gjerning, uten at mennesket helt og holdent farer hen i
synd både med legeme og sjel.
Og i særdeleshet ser Skriften inn
i hjertet og hen til roten og hovedkilden til all synd, nemlig vantroen
i hjertets grunn. Altså, likesom troen alene gjør rettferdig
og bringer ånden og lysten til gode utvortes gjerninger, således er det
vantroen alene som synder og egger kjødet og lysten til
onde utvortes gjerninger. Slik som det skjedde med Adam og Eva i Paradiset.
1. Mos. 3, 6.
Derfor kaller også Kristus vantroen
alene synd, når han sier i Joh. 16, 8 f.: «Ånden skal overtyde verden
om synd, fordi de ikke tror på meg.» Derfor er det også slik, at før
der skjer gode eller onde gjerninger som gode eller onde
Nåde
og gave
kan man skjelne mellom på denne måte:
Nåde er egentlig Guds yndest eller gunst, som han har hos seg selv overfor
oss. Og ut av den er han villig til å inngyte Kristus og Ånden med sine
gaver i oss. Dette fremgår klart av kap. 5, 15, hvor han sier: «Guds
nåde og gaven i Jesus Kristus» osv.
Visstnok vokser gavene og Ånden
daglig i oss; men de er ennå ikke fullkomne. Følgelig blir det enda onde
lyster og synder tilbake i oss., som strider mot Ånden, som han sier i
Rom. 7, 14 og Gal. 5, 17, og slik som striden mellom kvinnens sæd og slangens
sæd forkynnes i 1. Mos. 3, 15. Men nåden alene utretter så meget at vi
helt og fullt blir regnet rettferdige for Gud. For hans nåde deler seg
ikke og stykker seg ikke opp, slik som gavene gjør; men den tar oss helt
og holdent opp i Guds yndest, for Kristi, vår forbeders og midlers skyld,
og fordi gavene er begynt i oss.
Så forstår du da det 7. kapittel,
hvor Paulus ennå skjenner på seg selv som en synder, mens han allikevel
i 8, 1 sier at der ikke er noen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus,
nemlig på grunn av de ufullkomne gaver og Ånden. På grunn av det kjød
som ennå ikke er drept er vi ennå syndere; men fordi vi tror på Kristus
og har Åndens begynnelse, viser Gud oss den gunst og nåde at han ikke
vil akte på eller dømme denne synd, men handle med oss etter vår tro på
Kristus, inntil synden helt blir drept.
Tro
er ikke den menneskelige innbildning og drøm som noen holder for tro.
Når disse da ser at det ikke følger noen forbedring i livet eller gode
gjerninger, mens de allikevel
Troen, derimot, er et guddommelig
verk i oss, som forandrer oss og føder oss på ny av Gud (Joh. 1, 13),
dreper den gamle Adam, gjør oss til helt andre mennesker i hjerte, mot,
sinn og alle krefter, og bringer med seg den Hellige Ånd.
Å, troen, den er en levende, travel,
virksom og mektig ting. Derfor er det umulig at den ikke uopphørlig skulle
virke noe godt. Troen spør heller ikke om man skal gjøre gode gjerninger;
men allerede før det spørres har den gjort dem, og den er alltid i virksomhet.
Men den som ikke gjør slike gjerninger, han er et vantro menneske, famler
og ser seg omkring etter tro og gode gjerninger, og vet dog verken hva
tro eller gode gjerninger er, men vrøvler og skravler en mengde ord om
tro og gode gjerninger.
Tro er en levende, dristig
tillit til Guds nåde, så sikker, at den troende gjerne ville dø
på den tusen ganger. Og en slik tillit til den guddommelige nåde og erkjennelse
av den gjør glad, frimodig og freidig overfor Gud og alle skapninger.
Dette utretter den Hellige Ånd i troen.
Derved får mennesket, uten tvang,
vilje og lyst til å gjøre godt mot alle, tjene alle og lide hva det skal
være, Gud til lov og pris, som har vist ham slik en nåde. Derfor er det
også umulig å skille gjerning fra tro, ja likeså umulig som å skille brann
og lys fra ilden.
Rettferdighet
er nå nettopp denne tro. Den kalles Guds rettferdighet eller den
rettferdighet som gjelder for Gud, fordi Gud gir den og regner den for
rettferdighet for Kristi, vår midlers skyld, og leder mennesket til å
gi enhver hva han er ham skyldig. For ved troen blir mennesket uten synd
og får lyst til Guds bud. Dermed gir han Gud den ære som tilkommer ham,
og yter ham hva han er ham skyldig. Også menneskene tjener han frivillig
med det han kan, og gjør dermed sin skyldighet mot alle.
Denne rettferdighet formår naturen, den frie vilje og våre egne krefter ikke å tilveiebringe. For likesom ingen kan gi seg selv troen, så kan han heller ikke ta vantroen bort fra seg selv. Hvorledes vil han da ta bort en eneste, selv den aller minste synd? Derfor er alt det som skjer utenfor troen eller i vantro falskt, hykleri og synd (Rom. 14, 23), det kan ellers glimre så meget det vil.
Kjød
og ånd
må du her ikke forstå slik at kjød alene er det som angår ukyskhet, og
ånd bare det som angår det indre i hjertet. Men kjød kaller Paulus, likesom
Kristus i Joh. 3, 6, alt som er født av kjød, det hele menneske med legeme
og sjel, fornuft og alle sanser, fordi alt hos ham trakter etter kjødet.
Slik må også du vite å kalle den
kjødelig, som uten å eie nåden dikter, lærer og vrøvler meget om høye
åndelige saker, slik som du godt kan lære dette av kjødets gjerninger;
se Gal. 5, 20, hvor Paulus også betegner kjetteri og hat som kjødets verk.
Og i Rom. 8, 3 sier han at loven var maktesløs ved kjødet. Dette er ikke
sagt bare om ukyskhet, men om alle synder, dog aller mest om vantroen,
som er den aller åndeligste last. På den annen side må du også kalle den
Altså, kjød er et menneske som
både i det indre og det ytre lever og virker det som tjener til kjødets
nytte og det timelige liv. Ånd er den som både i det indre og det ytre
lever og virker det som tjener Ånden og det kommende liv.
Uten en slik forståelse av disse
ord vil du aldri komme til å forstå dette Paulus' brev eller noen bok
i den hellige skrift.
Vokt deg derfor for alle de lærere som bruker disse ord på noen annen måte, de være nå hvem de vil.