Det Gamle Evangelium
Det
niende og tiende bud Du skal ikke begjære din nestes hustru
Du skal ikke
begjære din nestes hus, hans jord eller hans tjener eller hans
tjenestepike, hans okse eller hans esel eller noe som hører din
neste til. Disse to budene
er særlig gitt til jødene, men for en del angår de også oss. For man utlegger
dem ikke om ukyskhet eller tyveri, for slikt er ettertrykkelig forbudt
ovenfor. Jødene mente også at de hadde holdt alle de andre budene når
de i det ytre hadde gjort eller unnlatt gjerningene. Derfor har Gud tilføyd
disse to budene for at en også skal anse det for syndig og forbudt å begjære
nestens hustru eller gods, eller trakte etter det på noen måte. Det var
en spesiell grunn til dette. Hos jødene var nemlig tjenerne og pikene
ikke frie og arbeidet for lønn, så lenge de ville - slik som det er nå.
De var sin herres eiendom med legeme og alt hva de hadde, akkurat som
husdyr og annet gods. Dessuten hadde hver mann makt over hustruen sin
til å skille seg offentlig fra henne ved et skilsmissebrev og ta seg en
annen. Når en mann gjerne ville ha en annens hustru, kom de da i innbyrdes
fare for at han benyttet anledningen til både å skille seg fra sin egen
hustru og å ta hustruen fra en annen. Da mente han at han hadde rett til
å bringe henne til seg. Dette var ikke ansett for noen synd eller skam
hos dem, likså lite som det nå er med tjenestefolkene. Det hender jo ofte
at en husherre sier opp tjeneren eller piken sin og på en eller annen
måte tar tjenestefolkene fra en annen. Derfor blir disse
budene tydet slik: Ingen skal tenke på eller gi seg til å ta fra en annen
det som tilhører ham, enten det nå er hustru, tjenere, hus og gård, åker,
eng, husdyr eller noe annet. Når det skjer til skade for nesten, må ingen
tilvende seg det, selv om det kunne se ut som en gjorde rett og skjel.
Denne utleggelsen er riktig, selv om budene også har en videre og dypere
betydning. - I det sjuende bud er det forbudt at en river til seg fremmed
eiendom eller unndrar noe som en ikke har noen rett til. Men her er det
også forbudt å ta noe fra sin neste, selv om det skjer på en måte som
verden anser for ærlig. Da er det jo ingen som tør anklage eller klandre
deg for at du har tatt det med urett. Naturen er nemlig
slik at ingen unner en annen så mye som seg selv. Enhver skraper til seg
så mye som han bare kan greie. Så får andre hjelpe seg som de best kan.
Og ovenpå alt dette vil vi likevel være fromme og pynter oss så fint vi
kan for å skjule skurken i oss. Derfor tenker vi ut slike behendige knep
og smarte triks som kan se ut til å være tatt like ut av loven. Slikt
er folk flinke til å finne ut hver eneste dag nå. Og dem beroper vi oss
på og pukker på, og vi vil ikke at det skal bli kalt bedrageri, men klokskap
og omtenksomhet. Jurister og dommere er også flinke til å hjelpe til med
dette. De snur og vender på retten slik at det kan tjene til å fremme
saken. De vrir på ordene og hjelper seg med det, uten å se på rimelighet
og nestens ve og vel. For å si det kort: Den som er den slueste og klokeste
i slike saker, får retten på sin side. Man sier jo gjerne: Vigilantibus
jura subveniunt, det er: Den som vet å passe seg, får alltid rett. Det siste budet
er derfor ikke gitt for dem som verden anser for skurker og bedragere.
Det er tvert imot gitt for de mest hederlige, de som vil ha et godt ord
på seg og bli kalt redelige og oppriktige folk, som ikke gjør noen synd
mot de foregående bud. Særlig mente jødene at de var slike, og det samme
gjelder mange store adelsmenn, herrer og fyrster i våre dager. Den øvrige
store massen hører inn under noe meget lavere, nemlig under det sjuende
bud. For de spør ikke stort etter hvordan de kan vinne sitt med æren og
retten på sin side. Slik synd mot
det siste budet foregår nå for det meste i trette om rett, hvor en mener
at en har lovlig rett til å komme i besittelse av noe som nesten eier.
Det hender for eksempel at man kjegler og tretter om en stor arv, faste
eiendommer e.l. Da gjør man bruk av alt det som kan synes å ha et skinn
av rett. Man pynter og pusser på det slik at man får retten på sin side,
og man får beholde eiendommen, så at ingen tør klage over det eller gjøre
krav på den. Slik er det også når en ønsker seg et slott, en by, et grevskap,
eller noe annet stort. Gjennom sine vennskapsforbindelser og på andre
måter bruker han da så mange intriger at det blir frakjent en annen og
tilkjent ham. Da får han det til og med bekreftet med brev og segl, så
det heter at det er vunnet på ærlig måte og med fyrstelig rett. Likedan går det
for seg i alminnelig handel. Da hender det ofte at den ene er rask nok
til å nappe noe ut av hånden på den andre, så han blir stående og måpe.
Ofte hender det også at den ene lurer og bedrar den andre i noe som han
ser er fordelaktig for ham. Det kan f.eks. være noe som den andre ikke
kan sitte med på grunn av pengemangel eller gjeld, eller noe han ikke
kan innløse uten tap. Da passer den første på og kjøper det for halve
prisen, eller kanskje for nesten ingenting. Likevel vil han ikke være
ved at han har tilvendt seg det med urett, men at han bare har kjøpt det
ærlig og redelig. Det heter jo: Den som kommer først til mølla, får først
malt, og: Jeg får greie mitt, så får de andre passe sitt. - Men hvem er
så gløgg at han kan tenke ut alle de framgangsmåter som brukes for å tilvende
seg andres eiendom under skinn av hederlighet? Men dette anser ikke verden
som noe urett. Den vil ikke se at en på den måten bringer sin neste i
vanskelighet, så han må gi fra seg noe som han ikke kan unnvære uten skade.
For det er vel ingen som vil at en annen skal gjøre dette mot ham, og
da kan vi jo trekke den slutning at dette påskuddet og skinnet er falskt. Slik foregikk
det i gamle dager også med hustruene. Når en mann fikk lyst på en annen
manns hustru, gjorde han bruk av mange slags knep og midler og veier,
som de den gang var flinke til. Enten selv eller gjennom andre fikk han
laget det slik at den andre mannen fikk uvilje mot hustruen sin eller
hun satte seg opp mot ham og oppførte seg slik at han måtte skille seg
fra henne og overlate henne til den første. Dette var utvilsomt meget
utbredt i det gamle testamentes tid, og i evangeliet kan vi lese om kong
Herodes at han giftet seg med sin brors hustru mens broren ennå levde.
Likevel ville han være en hederlig og from mann, som evangelisten Markus
også vitner om ham. Men slike tilfelle skal ikke forekomme hos oss, håper
jeg, for i det nye testamente er det forbudt for ektefolk å skille seg
fra hverandre. Det måtte i tilfelle være at den ene med behendighet snappet
en rik brud fra den andre. Derimot er det ikke sjelden at en får trukket
til seg en annens tjener eller tjenestepike eller får lokket dem fra ham
med gode ord. Det er nå det
samme hvilken måte slikt skjer på, så skal du vite at Gud ikke tillater
at du - for å tilfredsstille ditt begjær - tar fra nesten noe av det han
eier, og som han i tilfelle må savne. Det hjelper ikke om du i verdens
øyne kan beholde det med ære. Det er og blir en hemmelig og svikaktig
ondskap, og du har spilt under dekke, som en sier, for at en ikke skal
merke det. Og selv om du ikke vil være ved at du har gjort noe galt, så
har du likevel handlet imot din nestes ve og vel. Og selv om det ikke
kan kalles å stjele eller bedra, så må det dog kalles å begjære nestens
eiendom. Du har nemlig traktet etter det og fravendt ham det mot hans
vilje, og du har ikke villet unne ham det som Gud har tildelt ham. Og
selv om dommeren og alle andre tillater deg det, så vil Gud likevel ikke
gå med på det. Han ser godt røverhjertet og verdens ondskap, og den er
slik at hvis man gir den en fingerbredd, så tar den en hel alen til, så
at også offentlig urett og vold blir følgen. Således holder vi oss bare til den alminnelige meningen av disse budene. For det første er det altså befalt at en ikke skal ønske noe som er til skade for nesten. Heller ikke må en hjelpe eller gi anledning til det, men unne ham det han har, og la ham beholde det i fred. Videre er det befalt at vi skal fremme og være behjelpelig med det som kan være til nytte og tjeneste for vår neste, liksom vi vil at andre skal gjøre mot oss. Disse budene er da i første rekke rettet mot misunnelsen og havesyken. Gud vil nemlig ha fjernet det som er roten til alt det en kan skade nesten med. Derfor uttrykker Han det nettopp med ordene: Du skal ikke begjære osv. For Han vil først og fremst ha renset hjertet, men det er jo et mål som vi ikke kan oppnå i dette liv. Dette budet vil da - akkurat som alle de andre budene - bli noe som uten opphold anklager oss og viser hvor fromme vi er for Gud. |