Det Gamle Evangelium
DEN
TREDJE PART - Fader
vår Vi har nå hørt
hva en skal tro og gjøre, og i det består det beste og saligste liv. Nå
følger den tredje tingen, nemlig hvordan en skal be. Det er jo slik fatt
med oss at ikke noe menneske kan holde de ti bud fullkomment, selv om
han har begynt å tro. Dessuten setter djevelen, med all sin makt, og verden
og vårt eget kjød seg imot. Det er derfor ikke noe som er så nødvendig
som at en alltid ligger Gud i øret og roper og ber at Han vil gi, oppholde
og forøke troen og oppfyllelsen av de ti bud hos oss, og rydde bort alt
som ligger i veien for oss og hindrer oss i dette. Men for at vi skal
vite hva og hvorledes vi skal be, har vår Herre Kristus selv lært oss
måten og ordene, som vi nå skal få se. Før vi forklarer
Fadervår stykke for stykke, er det vel nødvendig å formane og lokke folk
til bønnen. Det gjorde også Kristus og apostlene. Først og fremst skal
man da vite hvorledes vi etter Guds befaling er skyldige til å be. I det
annet bud har vi jo hørt at du skal ikke misbruke Herrens, din Guds, navn.
Der kreves det jo at man skal prise det hellige navn og påkalle det i
all nød, det vil si, be. Å påkalle er jo ikke noe annet enn å be. Dette
er altså strengt og alvorlig påbudt likså vel som alt det andre: at man
ikke skal ha fremmede guder, ikke slå i hjel, ikke stjele osv. Derfor
skal ingen mene at det er det samme enten jeg ber eller ikke ber. Villfarende
mennesker går med den innbilning og tanke: Hvorfor skulle jeg be? Hvem
vet om Gud bryr seg om eller vil høre min bønn? Ber ikke jeg, så ber en
annen. Slike mennesker får da for vane at de aldri ber, under det påskudd
at da vi forkaster falske eller hykkelske bønner, så lærer vi at man ikke
kan eller bør be i det hele tatt. Det er imidlertid
sant at de bønnene man har gjort hittil og ramset opp og skreket i kirkene,
det har sannelig ikke vært noen bønn. Slike ytre ting kan vel være en
øvelse for barn, unge elever og enfoldige, når det skjer på den rette
måten. Det kan vel også kalles å lese eller synge, men det kan ikke kalles
å be. Å be er, som det annet bud lærer oss, å påkalle Gud i all nød. Det
er dette Han vil ha av oss, og det beror ikke på hva vi finner for godt.
Vi må og skal be, hvis vi vil være kristne, likså vel som vi må og skal
adlyde far og mor og øvrigheten. For ved påkallelse og bønn blir Guds
navn æret og brukt til vårt gagn. Legg framfor
alt merke til dette, så du dermed kan slå tilbake og kvele slike tanker
som vil avholde og skremme deg fra å be. Det ville jo ikke gå an at en
sønn sa til sin far: Hvilken betydning har det at jeg er lydig? Jeg vil
gå hen og gjøre hva jeg kan; det går for det samme. Budet står jo der:
Du skal og må gjøre det! På samme måte er det også her. Det beror ikke
på min vilje om jeg vil gjøre det eller la det være. Nei, en skal og må
be, hvis en vil unngå Guds vrede og unåde. Dette skal en
framfor alt forstå og merke seg, så en kan jage bort og bringe til taushet
de tankene som vil avholde og skremme oss fra å be, som om det ikke gjorde
noe om vi ikke ba, eller som om det bare var befalt dem som er mer hellige
og står seg bedre med Gud enn vi. Menneskehjertet er jo av naturen også
så fortvilet at det flykter for Gud og tenker at Han ikke ønsker eller
bryr seg om vår bønn, da vi jo er syndere og ikke har fortjent annet enn
vrede. Mot slike tanker
skal vi se på dette bud og vende oss til Gud, så vi ikke ved en slik ulydighet
skulle fortørne Ham enda mer. For ved et slikt bud lar Han oss til fulle
forstå at Han ikke vil støte oss fra seg eller jage oss bort, selv om
vi er syndere. Tvert imot vil Han dra oss til seg, for at vi skal ydmyke
oss for Ham, klage vår nød og be om nåde og hjelp. Derfor leser man i
Skriften at Han også blir vred på dem som er straffet for sine synders
skyld, for at de ikke vendte seg til Ham igjen og formildet Hans vrede
og søkte nåde ved bønnen. Dette skulle
nå få deg til å trekke den slutning: Da det er så alvorlig befalt å be,
så må endelig ingen forakte bønnen, men holde den i akt og ære, og alltid
ta eksempel av de andre bud. Et barn skal for all del ikke forakte lydigheten
mot far og mor, men alltid tenke: Den gjerning jeg gjør, er en lydighetens
gjerning, og jeg gjør den ikke i noen annen hensikt enn for å være lydig
mot Guds bud. Denne grunn vil jeg stå på, og jeg vil akte denne gjerning
stor - ikke for min verdighets skyld, men for budets skyld. På samme måte
er det med bønnen. Når vi ber, skal vi anse det som noe Gud krever, noe
vi gjør i lydighet mot Ham. Vi skal da tenke slik: For min skyld gjelder
ikke bønnen noe, men gjelde skal den, fordi Gud har befalt det. På denne
måten skal enhver - hva han enn har å be om - alltid tre fram for Gud
i lydighet mot dette bud. Derfor vil vi
så inderlig vi kan, be og formane alle til at de tar dette til hjerte
og for all del ikke forakter bønnen. Hittil har man i djevelens navn undervist
folk slik at ingen har aktet disse ting. En har ment det var nok når en
bare hadde utført selve den gjerning å be. Det var da likegyldig enten
Gud hørte det eller ikke. Dette er å slå vrak på bønnen, og mumle noe
i løse luften. Derfor er det også en bortkastet bønn. Ofte lar vi oss
villede og skremme av slike tanker: Jeg er ikke hellig eller verdig nok;
hvis jeg derimot var så hellig og from som Peter eller Paulus, da ville
jeg be. Men langt vekk med slike tanker! Nettopp det bud som har truffet
Paulus, det treffer også meg. Det annet bud er gitt likså vel for min
skyld som for hans, så han har ikke noe bedre eller helligere bud å rose
seg av. Derfor skal du
si: Den bønn som jeg oppsender, er like dyrebar, hellig og behagelig for
Gud som de bønner Paulus og de aller helligste har sendt opp. Jeg lar
gjerne ham være helligere med hensyn til personen, men ikke med hensyn
til budet, da Gud ikke anser bønnene for personens skyld, men for sitt
ords og lydighetens skyld. Jeg grunner min bønn på det samme bud som alle
hellige grunner sine bønner på. Dessuten ber jeg nettopp om det samme
som de alle sammen ber eller har bedt om. Således er det likså, ja enda
mer påkrevd for meg enn det er for de store og hellige. Det første og
nødvendigste skal da være at all vår bønn skal grunnes og bygges på lydighet
mot Gud, uansett våre personer - enten vi er syndere eller fromme, verdige
eller uverdige. Vi skal vite at Gud ikke vil vi skal spøke med dette,
men at Han blir vred og straffer oss hvis vi ikke ber, likså vel som Han
straffer all annen ulydighet. Vi skal også vite at Han ikke vil la vår
bønn være forgjeves eller bortkastet. For hvis Han ikke ville bønnhøre
deg, så ville Han heller ikke befale deg å be og pålegge deg det så strengt
og alvorlig. For det annet
skal vi enda mer bli drevet og lokket til å be når vi hører at Gud også
har føyd et løfte til befalingen. Han har nemlig lovt at det vi ber om,
skal vi sikkert få, som Han sier i den 50. salme: Kall på meg på nødens
dag, så vil jeg utfri deg. Og Kristus sier i evangeliet (Matt. 7,7-8):
Be, så skal dere få, osv. For hver den som ber, han får. Slike ord burde
jo oppvekke vårt hjerte og tenne en brennende lyst og kjærlighet til bønnen,
da Han med sitt ord bevitner at vår bønn behager Ham så hjertelig at Han
også sikkert vil oppfylle vår bønn. Vi skulle derfor ikke forakte det
eller slå det hen i vær og vind og be på det uvisse. Du kan derfor
komme fram og si: Her kommer jeg, kjære Far, og ber, ikke etter mitt eget
påfunn eller på min egen verdighet, men på ditt bud og ditt løfte, som
ikke kan lyve eller skuffe meg. Den som nå ikke tror Guds løfte, han skal
vite at han fortørner Gud, ved at han i høyeste grad vanærer Ham og gjør
Ham til en løgner. Ved siden av
sitt bud og sitt løfte er det også en annen ting som skal lokke og dra
oss til å be. Gud kommer oss nemlig i møte og stiller opp ordene og måten
å be på. Han legger oss i munnen både hvordan og hva vi skal be, så vi
skal se hvor hjertelig Han tar seg av oss i vår nød, og for all del ikke
tvile på at en slik bønn behager Ham og også blir oppfylt. Dette er en
stor fordel framfor alle andre bønner som vi selv kan tenke ut. For under
slike bønner ville samvittigheten alltid være i tvil og si: Nå har jeg
bedt, men hvem vet hvorledes det behager Ham, eller om jeg har bedt på
den rette måten? Derfor er det ikke noen edlere bønn å finne på jorden
enn det daglige Fadervår. Den bønnen har nemlig det fortreffelige vitnesbyrd
at Gud hjertelig gjerne hører den, og derfor skulle vi ikke bytte den
bort for all verdens gods. Denne bønnen
er også foreskrevet slik for oss for at vi skal se og tenke på døden,
som skal bevege og tvinge oss til å be uten opphold. For den som vil be,
må legge fram og nevne noe som han ønsker. Ellers kan det ikke kalles
en bønn. Derfor har vi
med rette forkastet bønnene til munkene og de katolske prestene, som mumler
og hyler heslig dag og natt. Men ingen av dem tenker å be om så meget
som en hårsbredd. Og selv om man brakte sammen alle katolske kirker og
deres geistlige, så måtte de bekjenne at de aldri av hjertet har bedt
om en dråpe vin engang. Ingen av dem har nemlig noen gang gitt seg til
å be av lydighet mot Gud og tro på Hans løfte. De tenker aldri lengre
(når de har utført det på beste måte) enn å gjøre en god gjerning med
det, for å kunne betale Gud. De vil nemlig ikke ta imot noe av Ham, men
bare gi Ham. Men der hvor
det skal være en rett bønn, der må det være alvor, så en føler sin nød.
Ja, det må være en nød som trykker oss og driver oss til å rope og skrike.
Da går bønnen av seg selv, så man ikke trenger noen undervisning om hvordan
man skal berede seg og vekke sinnet til andakt. Men den nød som skal ligge
oss på hjertet både for oss selv og andre, vil du finne rikelig uttrykt
i Fadervår. Derfor skal denne bønnen også tjene til at den skal minne
oss om nøden. Den skal vi betrakte og ta til hjerte, så vi ikke blir lunkne
til å be. For vi har alle nok som mangler oss. Feilen ligger imidlertid
i det at vi ikke føler eller ser det. Derfor vil også Gud at du skal klage
og legge fram din nød og dine saker for Ham, ikke for å gjøre Ham kjent
med dem, men for at du skal opptenne ditt hjerte til å be med mer styrke
og begjær, og således lukke dine hender vidt opp for å motta meget. Derfor skulle
vi fra ungdommen av venne oss til å be daglig. Enhver skal da be for seg
selv, når han føler at en nød tilstøter ham. Men han skal også be for
andre mennesker som han lever blant, som for eksempel for prest, øvrighet,
naboer, tjenestefolk osv. Vi skal da som sagt alltid framholde for Gud
både Hans befaling og Hans løfte,
og vi skal vite at Han ikke vil ha det foraktet. Dette sier jeg fordi
jeg gjerne vil at man igjen kunne få innprentet dette i folk, så de kunne
lære å be rett og ikke vandre så kalde og lettsindige. På den måten blir
de nemlig dag for dag mer udugelige til å be. Dette liker djevelen godt,
og han hjelper av all makt til med det. Han føler vel hvilken plage og
skade det volder ham når bønnen er rett i gang. Vi skal vite
at all vår beskyttelse og varetekt beror ene og alene på bønnen. For vi
er altfor svake til å stå imot djevelen, når han med all sin makt og sin
hær reiser seg imot oss. Da kan han lett trå oss under føttene. Derfor
må vi besinne oss og ruste oss med de våpen som de kristne skal være rustet
med for å kunne stå imot djevelen. Ved våre fienders rådslagninger, planer,
mord og opprør har djevelen tenkt å utrydde både oss og evangeliet. Men
hva mener du hittil hadde kunnet utrette så store ting som å avverge eller
dempe alt dette, hvis ikke noen fromme menneskers bønn var kommet imellom,
som en jernmur på vår side. Ellers skulle de selv ha sett et helt annet
spill. Da skulle de ha sett hvorledes djevelen hadde ødelagt hele landet
i dets eget blod. Men la nå våre motstandere bare le av det og drive spott
med det. Ved bønnen alene vil vi nok kunne hamle opp både med dem og djevelen,
når vi bare er ivrige til å be og ikke blir trette. For når en from kristen
ber: Kjære Fader, la dog din vilje skje! så svarer Han der oppe: Ja, kjære
barn, det skal sannelig skje, trass i djevelen og hele verden. Dette får nå
være sagt til formaning, så man framfor alt lærer å akte bønnen for noe
stort og dyrebart, og også lærer å skjelne rett mellom å ramse opp en
bønn og be om noe. For vi forkaster på ingen måte bønnen. Derimot forkaster
vi den unyttige hylingen og mumlingen, liksom også Kristus selv forkaster
og forbyr å bruke mange ord når man ber. Nå vil vi så kort og klart som mulig gjennomgå Fadervår. I sju artikler eller bønner er det der samlet all nød som vi stadig er i. Hver enkelt av dem er også så stor at den skulle drive oss til å be denne bønnen hele vår livstid. * * * |