Det Gamle Evangelium
Det
tredje bud Ta hviledagen i akt så du holder den hellig. Hviledagen har
fått navn etter det hebraiske ordet "sabbat", som egentlig betyr
å hvile, det vil si å avholde seg fra arbeid. I det gamle testamente har
Gud utvalgt og bestemt den sjuende dag til hviledag. Han har gitt befaling
om at den skal holdes hellig framfor alle andre dager. Med hensyn til
denne ytre hvile er budet gitt bare til jødene. De skulle avholde seg
og hvile fra grovt arbeid, så både mennesker og kveg kunne styrke seg
og ikke bli utmattet av stadig arbeid. Men i sin villfarelse snørte jødene
det altfor trangt og misbrukte det grovt. For dette budets skyld lastet
de Kristus, og kunne ikke tåle at Han gjorde slike gjerninger som de selv
gjorde på hviledagen. Vi ser evangeliet berette om dette. De oppførte
seg altså akkurat som om dette budet skulle være oppfylt med det at en
avholdt seg fra ytre gjerninger. Men dette var jo ikke meningen med budet.
Meningen var at en skulle helligholde helgen eller hviledagen, som vi
siden skal få høre. Derfor gjelder
dette budet etter sin ytre betydning ikke oss kristne. For det er jo en
helt utvortes ting og er bundet til særegne forhold, personer, tider og
steder, liksom andre bestemmelser i det gamle testamente. I slike ting
er vi ved Kristus frigjort fra all tvang. La oss nå finne
ut for de enfoldige den kristne mening av det som Gud krever av oss i
det tredje bud. Vi må da først merke oss at vi ikke holder hviledag for
de kloke og høyt opplyste kristnes skyld. De trenger nemlig ingen hviledag.
Den første grunnen til at vi holder hviledag er derimot det legemlige
behov, som naturen lærer og krever. Den alminnelige mann, tjeneren og
tjenestepiken, som passer sitt arbeid hele uken igjennom, trenger nemlig
én dag til hvile og forfriskning. Den andre grunnen
- og det er den viktigste - er at en på en slik hviledag kan få tid og
anledning til å overvære gudstjenesten. Dette har man jo ikke anledning
til annet enn på hviledagen. Da kommer en sammen for å høre og behandle
Guds ord, og for å love Gud og synge og be. Men dette er
ikke - som hos jødene - bundet slik til tiden at det nettopp må skje på
den eller den bestemte dagen. Ingen dag er i seg selv bedre enn en annen.
Men dette er noe som egentlig skulle skje hver eneste dag. Men da den
store masse er forhindret fra å komme hver dag, må en velge i det minste
én dag i uken til dette. Og fra de eldste tider har søndagen vært bestemt
til dette bruk. Derfor skal en også holde fast ved den, for at det kan
foregå i fellesskap og orden. Ved en unødvendig forandring i dette ville
en bare skape forvirring. Den enfoldige
meningen av dette budet blir da: Siden en holder hviledager, skal en bruke
slike dager til å lære Guds ord. Det embetet som egentlig hører hjemme
på denne dagen, er derfor prekeembetet, av hensyn til ungdommen og den
alminnelige mann. Men hvilen må ikke drives så langt at en mener det er
forbudt å gjøre annet forefallende arbeid som en ikke kan unngå. Når man spør
hva ordene: Ta hviledagen i akt så du holder den hellig, betyr, så kan
du derfor svare: Å helligholde hviledagen betyr så meget som å holde den
hellig. Men hva er det å holde den hellig? Det er ikke noe annet enn å
beflitte seg på hellige ord og gjerninger og et hellig liv. Dagen i seg
selv trenger nemlig ikke å bli helliggjort. Den er i seg selv skapt hellig.
Men Gud vil at den skal være hellig for deg. Den blir altså hellig eller
vanhellig for deg, etter som du foretar deg hellige eller vanhellige ting
på den dagen. Men hvordan går
en slik helligholdelse for seg? Det skjer ikke ved at en setter seg i
ovnskroken og lar alt grovt arbeid ligge. Ikke heller skjer det ved at
en setter en krans på hodet og tar på seg de beste klærne. Nei, det skjer
som sagt ved at en tar for seg Guds ord og øver seg i det. Egentlig skal
vi kristne holde slik hviledag hver dag. Vi skal alltid foreta oss bare
hellige ting, det vil si, vi skal daglig bruke Guds ord og bære det i
hjertet og på leppene. Men, som sagt, vi er jo ikke alltid fri for arbeid.
Derfor må vi bruke noen timer i uken for ungdommen eller i det minste
én dag for hele menigheten til å drive bare med Guds ord. Særlig skulle
vi da innprente de ti bud, troens artikler og Fadervår, så vi på den måten
kunne innrette hele vårt liv og vår livsførsel etter Guds ord. Hver gang
en øver seg på dette, holdes det en rett hviledag. Men når dette ikke
blir øvd, da skal det heller ikke kalles noen kristen hviledag. Å hvile
og gå ledig greier de vantroende også godt. Og i kirkene står hver dag
den store svermen av katolske geistlige og synger, men de helligholder
ikke noen hviledag med det. Feilen er at de verken lærer eller preker
Guds ord, men lærer og lever stikk imot det. Guds ord er helligdommen
over alle helligdommer. Ja, det er den eneste helligdommen som vi kristne
kjenner og har. For selv om vi hadde hatt alle helgeners ben eller deres
hellige og innvidde klær i en haug, så ville det ikke hjelpe oss det aller
minste. Det er alt sammen døde ting, som ikke kan helliggjøre noen. Derimot
er Guds ord den skatten som gjør alle ting hellige. Det er ved Guds ord
alle helgenene også er blitt hellige. Når en nå sysler med Guds ord, preker,
hører, leser eller overveier det, så blir person, dag og gjerning hellig
ved det. Men det skjer ikke for den ytre gjernings skyld, men for Ordets
skyld, for det gjør oss alle hellige. Derfor sier jeg alltid at hele vårt
liv og vår gjerning må gå for seg i Guds ord, hvis det skal være behagelig
eller hellig for Gud. Når dette skjer, da kommer dette budet rett til
sin kraft og oppfyllelse. På den annen
side er alt det som foregår uten Guds ord, vanhellig for Gud. Gjerningen
kan se så god og glimrende ut som den vil, og det hjelper heller ikke
noe om en pyntet den med bare hellige ting. Slik er det med de selvgjorte
munkeordener. De kjenner ikke Guds ord, men streber etter hellighet ved
sine gjerninger. Legg derfor merke
til at kraften og betydningen av dette budet ikke består i å hvile, men
i å helligholde. Denne dagen får altså en særlig hellig øvelse. Andre
arbeider og gjøremål kalles ikke egentlig hellige øvelser, hvis ikke mennesket
på forhånd er hellig. Men her må det foregå en gjerning som gjør mennesket
hellig, og det skjer som sagt bare ved Guds ord. I den hensikt har man
bestemt sted, tid, personer og hele den ytre gudstjeneste, for at
Guds ord kan bli brukt flittig også offentlig. Guds ord er altså
så viktig at en ikke kan helligholde noen hviledag uten det. Derfor bør
en vite at Gud vil ha dette bud overholdt strengt. Følgelig vil Han også
straffe alle dem som forakter Hans ord og ikke vil høre eller lære det,
særlig på den tid som er bestemt til det. Derfor er det
ikke bare de som åpenbart misbruker og vanhelliger hviledagen, som synder
mot dette budet. Det er altså ikke bare slike som av gjerrighet eller
lettsindighet forsømmer å høre Guds ord, eller ligger i vertshusene og
er gale og fulle som svin. Nei, det gjelder også alle dem som hører på
Guds ord akkurat som på annet prat, og går til prekenen og ut igjen rett
og slett av vane. Når året er omme, kan de akkurat like meget som de kunne
året før. Hittil har man ment at man hadde helligholdt hviledagen rett
når man hadde hørt en messe eller en opplesning av evangeliet om søndagen,
selv om ingen hadde spurt etter Guds ord eller lært det. Nå har vi Guds
ord, men vi avskaffer ikke denne misbruken. Vi lar presten preke for oss
og formane oss, men vi hører på det uten alvor og oppmerksomhet. Derfor må du
vite at det ikke bare gjelder om å høre, men det skal også læres og beholdes.
Tenk ikke at du kan gjøre med det som du vil, eller at det ikke er særlig
viktig. Husk på at det er Guds befaling, og at Han vil kreve deg til regnskap
for hvordan du har hørt, lært og æret Hans
ord. På samme måte
skal også de kresne ånder refses, de som er mette og kjede av Guds ord
når de har hørt en preken eller to, som om de kan det godt nok selv og
ikke lenger behøver noen lærer. Dette er nettopp en synd som hittil er
blitt regnet blant dødssyndene. Den kalles på gresk "akedia",
som betyr lathet og metthet. Det er en farlig og fordervelig plage, som
djevelen forhekser og bedrar mange hjerter med. Hensikten hans er at han
vil overrumple oss og i hemmelighet ta fra oss Guds ord igjen. La dette være
deg sagt: Selv om du kunne Guds ord så godt som det lar seg gjøre, og
var en mester i alle ting, så er du likevel under djevelens makt hver
eneste dag. Han hviler verken dag eller natt, for at han kan lure seg
inn på deg og vekke vantro og onde tanker i hjertet ditt mot de foregående
og de andre Guds bud. Derfor må du alltid ha Guds ord i hjertet, i munnen
og for øret. Men der hvor hjertet står ledig og Ordet ikke lyder, der
bryter han seg inn, og ulykken er ute før en merker det. Men der hvor
Guds ord blir betraktet, hørt og behandlet med alvor, der har det den
virkning at det ikke blir uten frukt. Der vil det oppvekke ny forstand,
lyst og andakt, og der renser det hjerte og tanker. For Guds ord er ikke
kraftløse og døde, men virksomme og levende ord. Og selv om det ikke var
noen annen nytte og nødvendighet som drev oss til å bruke Guds ord, så
skulle det være tilskyndelse nok å vite at dette ordet driver djevelen
på flukt, og at vi oppfyller dette budet ved det. Det liker Gud bedre
enn alle hykkelske gjerninger, om de ser aldri så vakre ut. Hittil har vi behandlet de tre første budene, som handler om vårt forhold til Gud. I det første bud hørte vi at vi skal stole på Ham av hele vårt hjerte, og frykte og elske Ham hele vårt liv. I det annet hørte vi at vi ikke skal misbruke Hans hellige navn til løgn eller noen ond gjerning, men bruke det til Guds pris og vår nestes og vår egen nytte og salighet. I det tredje bud lærte vi at vi skal bruke hviledagen til å øve oss flittig i Guds ord, så alle våre gjerninger og vårt liv blir innrettet etter det. Nå følger de andre sju budene, som handler om forholdet til vår neste. Det første og høyeste av de budene er dette: Hedre din far og din mor. |